Uchwała Nr 374/LIV/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 1 września 2023 roku
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych oraz Członka Zarządu Powiatu
Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022r. poz. 1526 oraz z 2023r. poz. 572), art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023r. poz. 775 i 803) oraz § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego (Dz. Urz. Woj. Święt. z 2018r. poz. 3375 i 4670)
Uznaje się za bezzasadną skargę na działalność Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych oraz Członka Zarządu Powiatu z przyczyn określonych w stanowisku Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu Skarżyskiego.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Jacek Jeżyk
Zgodnie z art. 229 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, rozpatrywanie skarg dotyczących zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, należy do właściwości rady powiatu.
Zgodnie z § 35 ust. 3 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przewodniczący rady skierował skargę do przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji celem wyjaśnienia przez komisję zarzutów podnoszonych w skardze. Komisja skarg, wniosków i petycji przeprowadziła postępowanie wyjaśniające, dokonała analizy przedmiotowej skargi i zgodnie z § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przygotowała w tej sprawie stanowisko, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały przez Radę Powiatu Skarżyskiego jest uzasadnione.
w sprawie skargi na działalność dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych oraz członka zarządu powiatu
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Skarżyskiego na posiedzeniu 10 sierpnia 2023 roku analizowała skargę na działalność dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych oraz członka zarządu powiatu Pana Tadeusza Bałchanowskiego, która wpłynęła do Rady Powiatu Skarżyskiego 3 sierpnia 2023 roku. Skarżący zarzuca opieszałość i zaniechanie działań oraz brak odpowiedzi na pisma kierowane do jednostki. Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego skierował przedmiotową skargę do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i zbadania zasadności stawianych zarzutów.
Komisja na posiedzeniu 10 sierpnia 2023 roku zapoznała się z wyjaśnieniami Zarządu Dróg Powiatowych w tej sprawie oraz zbadała całość korespondencji kierowanej do Zarządu Dróg Powiatowych wraz z udzielanymi skarżącemu odpowiedziami.
Komisja, analizując skargę na podstawie zebranego materiału dowodowego, stwierdza, co następuje:
Skarżący skierował do Zarządu Dróg Powiatowych pismo w formie mailowej 28 marca 2023 roku, wnosząc o usunięcie usterek po pracach budowlanych w ramach przebudowy wiaduktu. Członek Zarządu Pan Tadeusz Bałchanowski udzielił skarżącemu odpowiedzi pismem ZDP.SI.4012.46.2023KK z 03.04.2023 roku informując, że wykonawca został zobowiązany do zakończenia robót porządkowych między innymi na wskazanej przez skarżącego posesji do 20 kwietnia 2023 roku. W pozostałym zakresie wskazany przez skarżącego zakres prac tj. ułożenie kostki brukowej w celu uniknięcia koszenia terenu oraz ułożenie płyt ażurowych wzdłuż skarpy od ul. Piłsudskiego w celu zapobiegania osunięcia się ziemi jest bezzasadne i wykracza poza zakres robót ujętych w dokumentacji projektowej.
Kolejne pismo skarżący skierował do Starosty oraz Zarządu Dróg Powiatowych 17 kwietnia 2023 roku, w którym m.in. wnioskuje o wyznaczenie pasa drogi w związku z planowanym wykonaniem ogrodzenia wzdłuż granicy z pasem drogi oraz uznał za kłamliwe twierdzenie, że wykonawca nie korzystał z wjazdu na posesję. W świetle powyższego pismo skarżącego zostało przekazane do wykonawcy inwestycji tj. Trakcja S.A w Warszawie z prośbą o zajęcie stanowiska i potraktowanie sprawy jako pilnej (pismo z dn. 19.04.2023 roku). Pismo do skarżącego informujące o przekazaniu sprawy do firmy Trakcja, a także wyjaśniające, że wytyczenie geodezyjne jest obowiązkiem inwestora realizującego zadanie, w tym przypadku budowę ogrodzenia, zostało wysłane skarżącemu 19.04.2023 roku.
Ponadto należy dodać, że realizacja inwestycji „budowa wiaduktu” odbywała się w ramach ZRID (Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej), a przedmiotowa działka uległa podziałowi i nastąpił częściowy wykup terenu. Na etapie realizacji inwestycji wykonawca zapewnił obsługę geodezyjną i podczas realizacji robót na działce były wytyczone i oznaczone palikami w kolorze pomarańczowym granice. W tym okresie w przypadku wątpliwości co do przebiegu granic każdy mieszkaniec mógł prosić o doprecyzowanie.
Skarżący 6 czerwca 2023 roku złożył pismo informując, że nie otrzymał od wykonawcy tj. firmy Trakcja żadnego pisma. 12 czerwca Zarząd Dróg Powiatowych ponownie poprosił o odpowiedź wykonawcę inwestycji. Odpowiedź w tej sprawie Zarząd Dróg Powiatowych otrzymał od wykonawcy inwestycji 2 sierpnia 2023 roku i tego samego dnia przekazał skarżącemu.
Biorąc pod uwagę powyższe, Komisja nie dopatrzyła się opieszałości i zaniechania ze strony dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych oraz członka zarządu powiatu Pana Tadeusza Bałchanowskiego.
Komisja stwierdza zatem, że podnoszone w skardze zarzuty nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym i z tego względu uznaje skargę za bezzasadną.
Przewodniczący
Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Jerzy Żmijewski
Uchwała Nr 374-LIV-2023.pdf (1719kB)
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (1 września 2023)
Opublikował: Nina Zolbach (6 września 2023, 09:53:49)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 287