Uchwała Nr 357/LI/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 18 maja 2023 roku


UCHWAŁA Nr 357/LI/2023

RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO

z dnia 18 maja 2023 roku

w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów

Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022r. poz. 1526 oraz z 2023r. poz. 572), art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023r. poz. 775 i 803) oraz § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego (Dz. Urz. Woj. Święt. z 2018r. poz. 3375 i 4670)

Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:

§ 1.

Uznaje się za bezzasadną skargę na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów, z przyczyn określonych w stanowisku Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu Skarżyskiego.

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący

Rady Powiatu Skarżyskiego

Jacek Jeżyk


UZASADNIENIE


Skarga na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów wpłynęła do Rady Powiatu Skarżyskiego 27 kwietnia 2023 roku. Skarga przesłana została, zgodnie z właściwością, do rozpatrzenia Radzie Powiatu Skarżyskiego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgodnie z art. 229 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, rozpatrywanie skarg dotyczących zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, należy do właściwości rady powiatu.

Zgodnie z § 35 ust. 3 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przewodniczący rady skierował skargę do przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji celem wyjaśnienia przez komisję zarzutów podnoszonych w skardze. Komisja skarg, wniosków i petycji przeprowadziła postępowanie wyjaśniające, dokonała analizy przedmiotowej skargi i zgodnie z § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przygotowała w tej sprawie stanowisko, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały przez Radę Powiatu Skarżyskiego jest uzasadnione.



STANOWISKO KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
w sprawie skargi na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów
 
 
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Skarżyskiego na posiedzeniach 27 kwietnia i 10 maja 2023 roku analizowała skargę na  działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów, która wpłynęła do Rady Powiatu Skarżyskiego 27 kwietnia 2023 roku. Skarga przesłana została, zgodnie z właściwością, do rozpatrzenia Radzie Powiatu Skarżyskiego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego skierował przedmiotową skargę do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i zbadania zasadności stawianych zarzutów. 
Komisja na posiedzeniu 27 kwietnia 2023 roku powołała zespół kontrolny, którego zadaniem było zebranie materiału dowodowego w sprawie zarzutów podnoszonych w skardze. Ponadto Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji 27 kwietnia 2023 roku zwrócił się pismem do Starosty Skarżyskiego o złożenie pisemnych wyjaśnień i odniesienie się do zarzutów zawartych w skardze. 
Komisja, analizując skargę na podstawie zebranego materiału dowodowego, stwierdza, co następuje:  
Skarga dotyczy braku udzielenia należytej pomocy w indywidualnej sprawie konsumenckiej przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej oraz Starostę Skarżyskiego. Skarżący wskazuje, że  w 2020 roku zakupił niesprawnego laptopa i w związku z odmową jego naprawy przez przedsiębiorcę, kilkakrotnie zwracał się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów oraz właściwego starostwa. W ocenie skarżącego powyżej wskazane instytucje nie wykonują swojego zadania w sposób należyty, ponieważ nie pomogły mu w załatwieniu sprawy.   
Komisja ustaliła, że Starosta Skarżyski dwukrotnie rozpatrywał skargę w tej sprawie na działanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Skarżący zarzucał brak interwencji ze strony Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej w sprawie zakupu nieprawidłowo działającego laptopa.
Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego wynika, że Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej podjęła interwencję w sprawie skargi konsumenckiej złożonej przez skarżącego i prawidłowo realizowała zadania rzecznika konsumentów, określone w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Rzecznik Konsumentów trzykrotnie wystąpiła do przedsiębiorcy w celu uzyskania wyjaśnień i informacji w przedmiocie reklamacji laptopa oraz polubownego  załatwienia sporu. Skarżący zarzuca, że dokumenty, o które prosiła Rzecznik Konsumentów były zbędne w przedmiotowej sprawie. Nie można takiego zarzutu uznać za zasadny, ponieważ dokumenty, o które był proszony skarżący, były niezbędne do zapoznania się ze stanem sprawy i podjęcia odpowiednich działań przez rzecznika. Podejmując działania na rzecz konsumenta rzecznik opiera się na treści wniosku i załączonej do niego dokumentacji.  
Postępowanie prowadzone przez Powiatowego Rzecznika  Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej miało charakter polubowny i mediacyjny. Z wyjaśnień Rzecznika Konsumentów wynika, że nie ma podstaw żeby zakwestionować stanowisko sprzedawcy, dotyczące działania sprzętu. Rzecznik nie ma uprawnień kontrolnych wobec przedsiębiorcy. Nie może stosować środków przymusu celem wyegzekwowania roszczenia konsumenta. W momencie, kiedy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na polubowne załatwienie sporu, a konsument nie zgadza się ze stanowiskiem przedsiębiorcy, to konsument ma prawo wnieść pozew do sądu bądź skorzystać z innej instytucji mediacyjnej.  
Po przeanalizowaniu wyjaśnień, a w szczególności chronologii działań podejmowanych przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów nie wynika, że doszło do zaniedbań, czy zaniechania w realizacji zadań na rzecz konsumenta. Rzecznik Konsumentów dołożyła starań, aby zapewnić pomoc w rozwiązaniu problemu niesprawnego laptopa i w sposób należyty i prawidłowy wykonywała swoje zadania i obowiązki.
  Rzecznik Konsumentów działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. Zakres zadań rzecznika konsumentów regulują zapisy art. 42 cyt. ustawy, a do zadań rzecznika konsumentów należy m.in. zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów i występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Istotą postępowania rzecznika konsumentów jest mediacyjny, polubowny charakter, rzecznik nie prowadzi postępowania nakazowego, dowodowego, sądowego. Takie postępowanie prowadzone jest przed sądem, który w przypadku rozbieżnych stanowisk stron dopuszcza dowód z opinii biegłego, rzecznik takiego instrumentu nie posiada. Rzecznik Konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów. Jednakże to rzecznik w konkretnym stanie sprawy ocenia, czy jego aktywność procesowa będzie potrzebna i konieczna, dlatego tylko rzecznik ocenia, czy wytoczy powództwo (wstąpi do sprawy).
Obowiązkiem rzecznika jest przede wszystkim informowanie konsumenta jakie należy podjąć kroki prawne w danej sprawie, jakie prawa przysługują konsumentom w konkretnej sytuacji i jakie należy podjąć dalsze kroki w przypadku nieuznania roszczeń konsumenta przez danego przedsiębiorcę. Należy zwrócić uwagę, że konsument przez wiele miesięcy nie kontaktował się z rzecznikiem, nie przedstawił aktualnego stanu sprawy. Z wyjaśnień Powiatowego Rzecznika Konsumentów wynika, że konsument nigdy nie wyraził chęci podjęcia dalszych działań mediacyjnych (procedura pozasądowego rozstrzygania sporów ADR), zasięgnięcia opinii rzeczoznawcy, czy złożenia pozwu, nie było inicjatywy ze strony konsumenta wystąpienia przez rzecznika na drogę sądową. 
Biorąc pod uwagę powyższe, Komisja uważa, że działanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej prowadzone było zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. 
Komisja uznała zatem, że Starosta Skarżyski, w zakresie działań Powiatowego Rzecznika Konsumentów, działał w sposób prawidłowy. Podkreślenia wymaga, że niezadowolenie strony skarżącej z rozstrzygnięcia skargi, rozpatrzonej przez organ w sposób odmienny od oczekiwań skarżącego, nie może stanowić podstawy do kwestionowania podjętego przez ten organ rozstrzygnięcia.
Komisja stwierdza zatem, że podnoszone w skardze zarzuty nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym i z tego względu uznaje skargę za bezzasadną. 
 
 
Przewodniczący
Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Jerzy Żmijewski

Uchwała Nr 357-LI-2023.pdf (2442kB) pdf  

metryczka


Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (18 maja 2023)
Opublikował: Nina Zolbach (24 maja 2023, 15:08:12)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 311