Protokół Nr 5/2021 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego w dniu 20 stycznia 2021 r.

 

W posiedzeniu udział wzięli:
 
Członkowie Zarządu Powiatu:
  1. Artur Berus                                                   ‒ Starosta
  2. Anna Leżańska                                              ‒ Wicestarosta
  3. Katarzyna Bilska                                            ‒ Członek Zarządu Powiatu
  4. Tadeusz Bałchanowski                                    - Członek Zarządu Powiatu
  5. Adam Ciok                                                    ‒ Członek Zarządu Powiatu
 
Stali uczestnicy posiedzenia:
  1. Małgorzata Nosowicz                ‒ Sekretarz Powiatu
  2. Urszula Wrona               ‒ Skarbnik Powiatu


Pozostali uczestnicy posiedzenia:
  1. Małgorzata Śmiałek                                       - Dyrektor Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny       Pracy
  2. Urszula Kozłowska                                         - Główna Księgowa w Międzyzakładowym Ośrodku          Medycyny Pracy
  3. Leszek Lepiarz                                              - Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w      Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im.      Marii Skłodowskiej-Curie
  4. Artur Dąbrowa                                              - Główny Księgowy w Zespole Opieki Zdrowotnej      w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im.      Marii Skłodowskiej-Curie

     
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Posiedzeniu przewodniczył Starosta – Pan Artur Berus.
Posiedzenie protokołowała: Olga Łukomska – Inspektor.
 
 
Porządek posiedzenia:
  1. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie na lata 2019-2020 i osiągniętych wyników.
  2. Przyjęcie projektu uchwał Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
    a)      zmiany programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej,
    b)      zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie.
  3. Podjęcie uchwał Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
    a)      wyrażenia zgody na przekazanie w użytkowanie środka trwałego na rzecz Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego  im. Marii Skłodowskiej-Curie,
    b)      ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, maksymalnej kwoty dofinansowania opłat pobieranych przez placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły wyższe oraz formy i specjalności kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w roku 2021,
    c)      upoważnienia Pana Pawła Perkowskiego – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej do realizacji partnerskiego projektu.
  4. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
  5. Sprawy różne.
 
 
Starosta – Pan Artur Berus przedstawił proponowany porządek posiedzenia oraz zapytał o uwagi i wnioski.
W związku z brakiem uwag, Zarząd Powiatu przyjął porządek posiedzenia.
 
 
 
Streszczenie posiedzenia:
           
Ad. pkt 1. Przyjęcie sprawozdania z realizacji Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie na lata 2019-2020 i osiągniętych wyników  (załącznik nr 2).
Z treścią powyższego sprawozdania zapoznali zebranych Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej – Pan Leszek Lepiarz oraz Główny Księgowy w ZOZ – Pan Artur Dąbrowa.
Dyrektor ZOZ poinformował, że działania naprawcze ujęte w Programie ukierunkowane  zostały na poprawę następujących obszarów:
  • Organizacja, zarządzanie, komunikacja,
  • Źródła finansowania działalności,
  • Poprawa jakości obsługi pacjentów,
  • Koncepcja marketingu,
  • Restrukturyzacja długu,
  • Zmniejszenie kosztów działalności.
 
Pan Leszek Lepiarz poinformował, iż w celu zapewnienia odpowiednich warunków infrastrukturalnych i technicznych do udzielania świadczeń medycznych podjęto następujące działania:
-        Realizowana była umowa z Województwem Świętokrzyskim na współfinansowanie projektu partnerskiego „Informatyzacja Placówek Medycznych Województwa Świętokrzyskiego” InPlaMed, mającym na celu wprowadzenie pełnej informatyzacji procesów diagnostycznego i terapeutycznego. Na realizację w/w projektu w ramach RPO WŚ na lata 2014-2020 uzyskano dotację (po aktualizacji) w kwocie 2 426 885,65 zł (realizacja w latach 2019-2022). W 2019 roku zmodernizowano pomieszczenia (w tym wybudowano nowe) do przesyłania danych (serwerownia) oraz infrastrukturę sieciową w budynkach szpitalnych za kwotę 552 270,00 zł. W roku 2020 ze względu na sytuację epidemiologiczną realizacja projektu została spowolniona.
-        Ze środków własnych wykonano remonty:
  • Oddziału Wewnętrznego,
  • Pomieszczeń na parterze w budynku Administracji, gdzie od stycznia 2020r. funkcjonują poradnie specjalistyczne,
  • Pomieszczeń biurowych w budynku administracji,
  • W budynku Prosektorium.
-        Wykonano generalny remont Oddziału Neurologicznego, konieczny z uwagi m.in. na zalecenia SANEPID-u. Remont pomieszczeń został ukończony w miesiącu październiku 2020 r., a wartość wykonanych prac to 1,2 mln zł. Zadanie w całości zostało sfinansowane ze środków własnych.
-        Wykonano projekt na adaptację budynku po dawnym Oddziale Zakaźnym i Poradniach Specjalistycznych z przeznaczeniem na Oddział Rehabilitacji (przeniesienie z ul. Ekonomii 4). Projekt był niezbędny w celu złożenia wniosku o dofinansowanie z RPO WŚ na lata 2014-2020 zadania pn. „Modernizacja i zakup sprzętu medycznego dla Oddziału Rehabilitacji Stacjonarnej w ZOZ”. Na jego realizację pozyskano środki finansowe w kwocie 1 566 095,51zł. Aktualnie trwa procedura przetargowa, której celem jest wyłonienie wykonawcy modernizacji budynku.
-        W celu zapewnienia właściwej jakości ciepłej wody (zagrożenie Legionellą) niezbędne było zainstalowanie generatorów dwutlenku chloru w budynkach przy ul. Ekonomii 4 i ul. Szpitalnej, na łączną kwotę ok. 80 tys. zł.
-        Mając na uwadze poprawę warunków i zwiększenie ilości miejsc parkingowych (m.in. dla pacjentów korzystających z poradni zlokalizowanych w budynku Administracji) wykonano częściowy remont nawierzchni oraz wybudowano nową zatoczkę parkingową.
Dyrektor ZOZ poinformował także, że Szpital doposażony został w sprzęt medyczny oraz wyposażenie obejmujące m.in.: kardiotograf, diatermię krótkofalową, łóżka wielopozycyjne, inkubator mikrobiologiczny, płuczki-dezynfakatory, myjnię endoskopów, maceratory, optykę artroskopową, myjnię – dezynfekator, bronchofiberoskop, lampę zabiegową, videokolonoskop, zestaw do elektroresekcji, optykę Panoview, kardiomonitor, trepan czaszkowy, zestaw do trudnej intubacji, wózki do przewożenia chorych, wózek anestozjologiczny, piec konwekcyjno-parowy, klimatyzatory, generator dwutlenku chloru. Ponadto, zakupiono dodatkowy sprzęt medyczny na potrzeby SOR na ogólną kwotę: 477 820,00 zł, w tym w ramach projektu z POIiŚ uzyskano dofinansowanie w kwocie 406 147,00 zł. Pozyskano także środki z Ministerstwa Sprawiedliwości w kwocie 100 000,00zł przeznaczone na zakup środków ochrony osobistej na potrzeby personelu medycznego w związku z pandemią COVID-19.
Zakupiono również karetkę transportową za kwotę 177 507,53 zł, z czego 85 000,00zł zostało sfinansowane z dotacji celowej przekazanej przez Powiat Skarżyski. Dodatkowo, ze środków RPO Województwa Świętokrzyskiego pozyskano łącznie 2 089 404,94zł na realizację projektu pn. „Poprawa jakości i dostępności do usług zdrowotnych poprzez doposażenie Działu Kardiologicznego” w ramach zadania Wsparcie szpitali w Końskich, Skarżysku-Kamiennej i Włoszczowie w zapobieganiu oraz zwalczaniu koronawirusa.
W odniesieniu do kwestii utrzymania stabilnej sytuacji kadrowej połączonej z rozwojem zawodowym i podnoszeniem kwalifikacji, Dyrektor ZOZ poinformował, że:
  • W zakresie poprawy komunikacji pomiędzy personelem oraz w relacji personel-pacjent odbywały się szkolenia i spotkania pracowników ZOZ, które poprawiły komunikację z pacjentem i jego rodziną, w szczególności w zakresie przebiegu procesu terapeutycznego, zwiększyły współpracę i partnerstwo pomiędzy pracownikami, usprawniły prowadzenie dokumentacji medycznej i obieg dokumentów w Szpitalu,
  • Pracownicy administracji, lekarze, pielęgniarki i pozostali pracownicy medyczni, uczestniczyli w miarę posiadanych środków oraz zidentyfikowanych potrzeb w szkoleniach i kursach zewnętrznych, podnosząc swoje kwalifikacje zawodowe,
  • Optymalizowano formy zatrudnienia z uwzględnieniem wskaźników zatrudnienia personelu medycznego,
  • Pomimo ograniczenia w dostępności do kadry medycznej wyższego szczebla (lekarze specjaliści, psycholodzy, logopedzi) i średniego (pielęgniarki, fizjoterapeuci, etc.), udało się utrzymać dotychczasową kadrę oraz w przypadku braków – pozyskać nową, co pozwoliło na zapewnienie ciągłości funkcjonowania poszczególnych oddziałów szpitalnych,
  • Oddział Chirurgii Ogólnej – zatrudniono lekarzy chirurgów, włącznie z kierownikiem oddziału (przez szereg miesięcy 2019 roku oddział był zagrożony czasowym zamknięciem z powodu ciągłego niedoboru lekarzy chirurgów).
W kwestii omówienia optymalizacji kosztów działalności Szpitala podjęto następujące działania naprawcze w zakresie źródeł finansowania działalności ZOZ:
  • Pozyskano dodatkowe środki z NFZ na udzielanie świadczeń w zakresie: programu lekowego – spastyczność kończyn górnych i dolnych po udarze mózgu z użyciem toksyny botulinowej typu A, badań tomografii komputerowej (ambulatoryjne), badań endoskopowych przewodu pokarmowego – kolonoskopia.
  • Otrzymano darowizny: od Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – sprzęt medyczny i wyposażenie dla m.in. Oddziału Neonatologicznego ogólną kwotą 736 174,74zł (inkubator, aparat RTG, pulsoksymetry, „ciepłe gniazdka”, stanowisko do resuscytacji, bilirubinometr, kardiometr, aparat do wspomagania oddechu, lampa do fototerapii), w tym wyposażenie na kwotę 54 731,19 zł to sprzęt medyczny od WOŚP oraz drobne, inne darowizny od innych osób,
  • W okresie stanu zagrożenia epidemiologicznego Szpital otrzymał liczne darowizny pieniężne od przedsiębiorców i osób fizycznych na walkę z koronawirusem oraz znaczne ilości środków ochrony osobistej od przedsiębiorców, fundacji, jak i od osób fizycznych.
Dyrektor poinformował także, iż w celu uniknięcia kosztów odsetkowych od przeterminowanych zobowiązań z tytułu dostaw i usług (9,5%), zaciągano pożyczki na bieżącą działalność, których oprocentowanie nie przekracza 6%. Dodał, iż mając na uwadze konieczność optymalizacji kosztów, zawarto umowę i przeprowadzono analizę kosztów zużycia energii elektrycznej, co dało oszczędności w kwocie 17,8 tys. zł.
W obszarze działań marketingowych podejmowano szereg czynności w zakresie utrzymania poziomu procedur, które pozwalają uzyskać certyfikaty, wpływające na wysokość środków finansowych wynikających z kontraktowanych świadczeń. Kładziono nacisk na dostępność do usług, poprawę ich jakości, pozyskiwanie środków z NFZ na świadczenia w zakresie różnorodnych badań oraz promocję usług komercyjnych wśród mieszkańców.
Podsumowując swoją wypowiedź, Dyrektor ZOZ wskazał, że w okresie sprawozdawczym (od marca 2020 roku) została ogłoszona pandemia COVID-19 wraz z wynikającymi z niej ograniczeniami. Miało to istotny wpływ na sposób funkcjonowania, podejmowane działania oraz osiągane wyniki finansowe Szpitala. Sytuacja epidemiologiczna skutkowała spadkiem liczby pacjentów, wyłączeniem z pracy części personelu medycznego z powodu kwarantanny lub choroby oraz czasowe zamknięcie niektórych oddziałów szpitala: Neurologii, Chirurgii Ogólnej, Ginekologiczno-Położniczego i Neonatologicznego, z powodu wykrycia ognisk zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wśród personelu i pacjentów. Częściowo zawieszone były również planowe przyjęcia pacjentów, a oddziały szpitalne przyjmowały jedynie tzw. „ostrych” pacjentów.
Z uwagi na zagrożenie zakażeniem, a także funkcjonowania przez pewien okres jako szpital „covidowy”, drastycznie zostało zwiększone zapotrzebowanie na środki ochrony osobistej z przeznaczeniem dla personelu Szpitala. Z drugiej zaś strony, dostawcy środków ochrony osobistej wyłonieni w przetargach nie mogli ich dostarczać z powodu zakłóconego łańcucha dostawy. Sytuacja ta wymusiła konieczność dokonywania zakupów maseczek, kombinezonów i innych środków ochrony osobistej po zdecydowanie wyższych cenach jednostkowych, w porównaniu do cen sprzed wybuchu pandemii. Stąd przekroczenie kosztów według stanu na koniec listopada w stosunku do rocznych planowanych kosztów m.in. w zakresie materiałów do dezynsekcji, tlenu, środków czystości i odzieży ochronnej, a także usług utylizacji odpadów. Dodatkowo, konieczne było także poniesienie kosztów remontów i wymiany urządzeń związanych z dostosowaniem szpitala do funkcjonowania w reżimie sanitarnym.
Pan Leszek Lekarz poinformował, iż mimo niekorzystnych warunków funkcjonowania w 2020 r., Szpital powinien osiągnąć wynik finansowy lepszy niż ten przyjęty do planu finansowego na ten rok. Wyjaśnił, że jest to pochodną zarówno działań związanych z optymalizacją kosztów działania, jak i mimo trudnych warunków działania w 2020 r. — dobrego wyniku w zakresie przychodów.
Zarząd Powiatu nie wniósł uwag i jednogłośnie przyjął przedstawiony dokument.
 
 

  
Ad. pkt 2. Przyjęcie projektu uchwał Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
 
a)      zmiany programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej (załącznik nr 3),
 
Starosta – Pan Artur Berus powitał na posiedzeniu Dyrektor Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy - Panią Małgorzatę Śmiałek oraz Główną Księgową MOMP – Panią Urszulę Kozłowską. Następnie zwrócił się z prośbą o zapoznanie Zarządu z aktualizacją programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej na lata 2019-2021 opracowaną z uwagi na stratę poniesioną za 2019 rok.
Pani Urszula Kozłowska poinformowała, że w związku z osiąganymi przychodami i ponoszonymi kosztami w 2019 roku, MOMP poniósł stratę z działalności w wysokości 79 281,51 zł. Wyjaśniła, że na ujemny wynik finansowy wpływ miały takie czynniki jak:
  • wypłata odprawy dla osób odchodzących na emerytury w wysokości 24 163,00 zł,
  • wypłata jubileuszu w kwocie 62 543,00 zł,
  • uczestniczenie w kosztach zamontowania generatora tlenku chloru – 8 381,00 zł,
  • pokrycie kosztów montażu hydrantów ppoż. – koszt 4 426,00 zł,
  • pokrycie kosztów wymiany pionów kanalizacyjnych – 4 084,00 zł.
Dodała, że ujemny wynik finansowy spowodowany był:
  • brakiem zewnętrznych źródeł finansowania. Koszty usług remontowych finansowane były ze środków własnych,
  • niską wyceną porad specjalistycznych przez NFZ i brakiem wzrostu cen od kilku lat. (rzeczywisty koszt świadczenia usług jest wyższy),
  • tendencją wzrostową kosztów wynagrodzeń (wzrost stawki płacy minimalnej, wzrost stawki godzinowej od umów zlecenia, podwyżki dla pracowników),
  • wzrostem kosztów utrzymania i kosztów świadczenia usług medycznych w stopniu wyższym niż zmiany w zakresie przychodów.
Pani Małgorzata Śmiałek dodała, że obecna sytuacja epidemiologiczna obowiązująca w kraju spowalnia proces podpisywania nowych umów na realizację badań profilaktycznych. Wobec tego, dochody z tytułu sprzedaży tych badań nie ulegną zwiększeniu. Także odpłatne badania profilaktyczne są wykonywane w mniejszym zakresie. W związku z pandemią COVID-19, MOMP zmuszony został zwiększyć wydatki na zakupy środków ochrony indywidualnej, środki dezynfekcyjne i myjące oraz wyposażyć personel w jednorazowe fartuchy ochronne. Ponadto, w związku z absencją chorobową niektórego personelu, MOMP nie jest w stanie wykonać obowiązującej kwoty kontraktu na usługi w poradniach specjalistycznych.
Po zapoznaniu się z treścią zaktualizowanego programu naprawczego MOMP, Przewodniczący Zarządu – Pan Artur Berus poddał pod głosowanie przyjęcie projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zmiany programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej.
W toku przeprowadzonego głosowania, Zarząd Powiatu przyjął projekt w/w uchwały.
          

                         
b)     zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie. (załącznik nr 4)
 
Z treścią Programu Naprawczego ZOZ zapoznali zebranych Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej – Pan Leszek Lepiarz oraz Główny księgowy w ZOZ – Pan Artur Dąbrowa.
Dyrektor poinformował, że głównym kierunkiem działań naprawczych ZOZ jest zapewnienie ciągłości, wysokiej jakości i kompleksowości świadczeń medycznych dla wszystkich pacjentów zgłaszających się do placówki poprzez:
  • zapewnienie odpowiednich warunków infrastrukturalnych i technicznych do udzielania świadczeń medycznych,
  • wyposażenie w nowoczesny sprzęt medyczny, stabilną sytuacje kadrową połączoną z rozwojem zawodowym i podnoszeniem kwalifikacji,
  • optymalizacją kosztów działalności ZOZ.
Pan Leszek Lepiarz dodał, że realizacja planowanego przedsięwzięcia odbywa się z dochowaniem staranności w zakresie realizacji:
  • efektywności kosztowej – osiągnięcie najlepszych efektów przy możliwie najniższych cenach,
  • stopnia wykorzystania (maksymalizację) istniejącej oraz powstającej infrastruktury,
  • możliwości wykorzystania prawnych rozwiązań w zakresie pozyskiwania dofinansowania przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie świadczeń udzielanych mieszkańcom z ich terenu.
W związku z powyższym w Programie Naprawczym założono realizację działań mających na celu poprawę efektywności wykorzystania zasobów, poprawę zyskowności działalności oraz poprawę jakości wykonywanych świadczeń.
Program zakłada także realizację działań naprawczych w obszarze organizacyjnym, tj.:
  • wprowadzenie systemu e-rejestracji oraz usprawnienie prowadzenia dokumentacji medycznej i pozostałej,
  • analiza obłożenia łóżek szpitalnych na poszczególnych oddziałach oraz dopasowania personelu medycznego do aktualnych uwarunkowań,
  • przeprowadzenie remontu pomieszczeń po zamkniętym Oddziale Chorób Zakaźnych,
  • przeniesienie Oddziału Rehabilitacji do pomieszczeń po zamkniętym Oddziale Chorób Zakaźnych,
  • przekazanie prowadzenia Zakładu Opiekuńczo Leczniczego podmiotowi zewnętrznemu,
  • rezygnacja z powierzchni zajmowanych przez ZOZ w budynku przy ul. Ekonomii.
Powyższe, zrealizowane zostanie przez ZOZ poprzez wdrożenie systemu InPlaMed, przygotowanie analizy obłożenia łóżek i stanu kadrowego oraz wprowadzenia działań optymalizacyjnych, przeniesienie Oddziału Rehabilitacji do nowej lokalizacji i uwolnienie pomieszczeń oraz uzgodnienie i przekazanie prowadzenia ZOL przez podmiot zewnętrzny.
Działania naprawcze w zakresie źródeł finansowania działalności opierać się będą na zmianie zakresu wykonywanych świadczeń, zwiększeniu zakresu świadczeń komercyjnych oraz pozyskiwanie finansowania zewnętrznego na realizację wykonywanych świadczeń oraz realizację projektów inwestycyjnych.
W kwestii zasobów personalnych Szpital zamierza zatrudniać pracowników w ramach kontraktów i umów cywilnoprawnych oraz zatrudnić lekarzy anestezjologów.
Odnośnie działań naprawczych w zakresie restrukturyzacji długu, głos zabrał Główny Księgowy ZOZ – Pan Artur Dąbrowa. Poinformował, iż planowana jest dalsza optymalizacja kosztów obsługi zadłużenia, kredytowanie bieżącej działalności oraz przedsięwzięć inwestycyjnych w celu uniknięcia kosztów wynikających z przeterminowania zobowiązań. Dodał, że działania naprawcze w zakresie zmniejszenia kosztów działalności zakładają m.in. wyeliminowanie kosztów utrzymania budynku przy ul. Ekonomii po przekazaniu prowadzenia ZOL podmiotowi zewnętrznemu oraz przeniesienie Oddziału Rehabilitacji do pomieszczeń po zlikwidowanym Oddziale Chorób Zakaźnych, nie dokonywanie odpisów na ZFŚS w okresie 2021-2022, które skutkować będzie oszczędnością w wysokości ponad 1,8 mln zł, a także zmiana od 2021 r. zasad wypłacania nagród jubileuszowych (dla nowych pracowników staż liczony wyłącznie na podstawie zatrudnienia w ZOZ).
Kończąc wypowiedź, Dyrektor ZOZ wskazał, iż powodzenie realizacji przedstawionego programu naprawczego ZOZ oraz uzyskane dzięki niemu efekty ekonomiczne uwarunkowane są w znacznej mierze czynnikami zewnętrznymi. Jako największe zagrożenie w realizacji działań naprawczych Dyrektor wskazał niestabilność i nieadekwatność zasad finansowania działalności medycznej ze środków publicznych. Poinformował, że zbyt nisko oszacowana wartość punktu za wykonywane świadczenia powoduje problemy związane z uzyskaniem niezbędnej płynności finansowej oraz konieczność permanentnego kredytowania bieżącej działalności, w tym także niezbędnych wydatków modernizacyjno-odtworzeniowych.
Po zapoznaniu się z treścią Programu Naprawczego ZOZ, Przewodniczący Zarządu – Pan Artur Berus poddał pod głosowanie przyjęcie projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie.
W toku przeprowadzonego głosowania, Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął projekt powyższej uchwały.
 
 
 
Ad. pkt 3. Podjęcie uchwał Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
 
a)      wyrażenia zgody na przekazanie w użytkowanie środka trwałego na rzecz Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego  im. Marii Skłodowskiej-Curie  (załącznik nr 5)
Z treścią przedmiotowej uchwały zapoznała zebranych Wicestarosta – Pani Anna Leżańska.
Zarząd Powiatu nie wniósł uwag i jednogłośnie podjął przedmiotową uchwałę.
 
 
b)     ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, maksymalnej kwoty dofinansowania opłat pobieranych przez placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły wyższe oraz formy i specjalności kształcenia,  na które dofinansowanie jest przyznawane w roku 2021 (załącznik nr 6)
 
Członek Zarządu – Pani Katarzyna Bilska poinformowała, że zgodnie z art. 70a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela w budżecie Powiatu Skarżyskiego wyodrębnia się środki przeznaczone na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli, z uwzględnieniem szkoleń branżowych - w wysokości 0,8 % planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli. Dodała, że zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 roku w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe (Dz. U. 2019r. poz. 1653) organ prowadzący w porozumieniu z dyrektorami szkół/placówek ustalił maksymalną kwotę dofinansowania opłat pobieranych przez podmioty, o których mowa w art. 70a ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela oraz formy i specjalności kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane.
Pani Katarzyna Bilska poinformowała, że podział środków na dofinansowanie doskonalenie zawodowe nauczycieli, o którym mowa w art. 70a ust 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela dokonany został po zasięgnięciu opinii związków zawodowych zrzeszających nauczycieli tj: 1. Związek Nauczycielstwa Polskiego 2. Niezależny Samorządowy Związek Zawodowy „Solidarność” 3. Ogólnopolski Międzybranżowy Związek Zawodowy „Razem” 4. Ogólnopolski Pracowniczy Związek Zawodowy „Konfederacja Pracy” 5. Związek Zawodowy „Oświata” .Wobec powyższego zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały.
W toku przeprowadzonego głosowania, Zarząd Powiatu podjął w/w uchwałę.
 
 
 
 
c)      upoważnienia Pana Pawła Perkowskiego – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej do realizacji partnerskiego projektu  (załącznik nr 7)
 
Wicestarosta – Pani Anna Leżańska poinformowała, że powyższa uchwała dotyczy upoważnienia Pana Pawła Perkowskiego – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej do realizacji partnerskiego projektu pt. „Klub Seniora Nadzieja” z Bractwem Matki Bożej Miłosierdzia w Skarżysku-Kamiennej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 Poddziałanie 09.02.01 rozwój wysokiej jakości usług społecznych.
Zarząd Powiatu nie wniósł uwag i jednogłośnie podjął uchwałę w przedmiotowej sprawie.
 
 
 
 
Ad. pkt 4. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu
 
Wicestarosta – Pani Anna Leżańska poinformowała, że w dniu 12.01.2021r. do tutejszego urzędu wpłynęło pismo Pani Anny Wawrzos – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Lokalnych Aktywne Skarżysko zawierające prośbę o przyznanie lokalu znajdującego się na terenie Skarżyska-Kamiennej dla członków Stowarzyszenia (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 8).
Następnie Pani Anna Leżańska przedstawiła pismo Wydziału IM informujące, iż na dzień dzisiejszy w zasobach Powiatu Skarżyskiego administrowanych przez Wydział nie ma lokalu, który można by było przekazać na rzecz Stowarzyszenia.
W świetle powyższego, Zarząd Powiatu negatywnie rozpatrzył przedmiotowy wniosek. Jednocześnie Zarząd wskazał, iż w momencie pojawienia się w zasobach Powiatu Skarżyskiego wolnego lokalu, weźmie pod uwagę możliwość przyznania go na rzecz Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Lokalnych Aktywne Skarżysko.
 
Wicestarosta – Pani Anna Leżańska poinformowała, iż w związku z wykonaniem audytu energetycznego budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej, Wydział Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej zwraca się do Zarządu z prośbą o wyrażenie zgody na uruchomienie postępowania przetargowego w celu wyłonienia biura projektowego do wykonania projektu termomodernizacji budynku administracyjno-biurowego przy ul. Sikorskiego 20 wraz z adaptacją pomieszczeń dla Powiatowego Urzędu Pracy (załącznik nr 9).
Zarząd Powiatu jednogłośnie wyraził zgodę w przedmiotowej sprawie.
 
Członek Zarządu – Pani Katarzyna Bilska poinformowała, że Wydział Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki zwraca się do Zarządu z prośbą o podjęcie decyzji w sprawie przeprowadzenia w roku szkolnym 2021/2022 elektronicznego naboru do szkół ponadpodstawowych dla młodzieży, dla których powiat skarżyski jest organem prowadzącym (załącznik nr 10).
Pani Katarzyna Bilska dodała, że zakup usługi przeprowadzenia elektronicznego naboru do szkół w roku szkolnym 2020/2021 wyniósł 9 999,00 zł brutto. Jednak biorąc pod uwagę jego funkcjonalność, zakup w/w usługi uważa za zasadny.
Zarząd Powiatu pozytywnie rozpatrzył przedmiotowy wniosek.
 
Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował, że w związku z wystąpieniem Urzędu Gminy w Łącznej w sprawie wprowadzenia do budżetu Powiatu Skarżyskiego na rok 2021 zadań:
  1. Przebudowa drogi powiatowej nr 0588T na odcinku od drogi gminnej Starodroże drogi nr 7 do zakrętu przy „Kafejce”,
  2. Przebudowa drogi powiatowej nr 0588T na odcinku Podzagnańszcze – Zagórze
Zarząd Dróg Powiatowych zwraca się do Zarządu z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie przygotowania i realizacji przedmiotowych zadań (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 11).
Następnie Pan Tadeusz Bałchanowski dodał, że w aktach Zarządu Dróg Powiatowych pozostają dwie niezrealizowane inwestycje, na które przygotowana została dokumentacja projektowa:
  1. Rozbudowa drogi powiatowej nr 0307T w miejscowości Zalezianka, gmina Łączna – wartość inwestycji 5 707 974,00 zł,
  2. Rozbudowa drogi powiatowej nr 0590 T w miejscowości Podłazie – wartość inwestycji 982 026,00 zł,
  3. Przebudowa drogi powiatowej nr 0593T w miejscowości Występa – wartość inwestycji 2 224 656,31 zł,
  4. Remont drogi powiatowej nr 0587T Gózd – Psary – Bodzentyn w gminie Łączna – wartość inwestycji 3 473 740,00 zł.
Wyjaśnił, że projekty z pozycji nr 1  i 2 zostały opracowane w 2017 roku i dalsza zwłoka w ich realizacji spowoduje ich deaktualizację, natomiast pozostałe – wymienione w pozycji 3 i 4 oczekują na realizację w 2021 roku w przypadku uzyskania dofinansowania w ramach Funduszu Dróg Samorządowych i Szkód Powodziowych.
Z uwagi na ograniczone środki finansowe w budżecie powiatu na 2021 rok, Zarząd Powiatu wskazał, iż na chwilę obecną nie widzi możliwości wprowadzania do budżetu powiatu skarżyskiego na 2021 rok dodatkowych zadań.
 
Wicestarosta Pani - Anna Leżańska przedstawiła pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej dotyczące zadania pn. „Przebudowa  budynku przy ul. Ekonomii 7 w Skarżysku-Kamiennej na potrzeby domu pomocy społecznej wraz z mieszkaniami chronionymi” w ramach zadania: „Poprawa dostępu w Powiecie Skarżyskim do usług  świadczonych w lokalnej społeczności poprzez otwarcie placówki opieki całodobowej oferującej stały pobyt dla osób w podeszłym wieku oraz przewlekle  somatycznie chorych wraz z mieszkaniami chronionymi” ( załącznik nr 12, 13).
Pani Anna Leżańska poinformowała, że Wykonawca prac — konsorcjum firm w składzie: Lider Konsorcjum  EXPOL-BIS Spółka Jawna Arkadiusz Pawliszak i Waldemar Pawliszak oraz Partner Konsorcjum: Firma Usługowa „FREEDOM” Hubert Olejarz, z którymi Powiat Skarżyski podpisał w dniu 19.06.2017 r. umowę na realizację w/w zadania, nie wywiązali się z podjętych zobowiązań a także nie usunęli usterek i wad w określonym terminie. Dodała, iż zgodnie z podpisaną umową, od dnia 16.12.2020r. rozpoczyna się naliczanie kar umownych w oparciu o § 16 ust. 1 pkt 1, lit. b) tj. za opóźnienie w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze lub w okresie gwarancji w wysokości 0,2% kwoty wynagrodzenia brutto, określonego w § 7 ust. 1 umowy za każdy dzień opóźnienia, liczonego od dnia wyznaczonego na usunięcie wad. Pani Anna Leżańska wyjaśniła, że wartość zadania wyniosła 4 256 032,96 zł brutto, co daje kwotę 8 512,07 zł za każdy dzień opóźnienia. Zwróciła także uwagę, iż wszelkie próby porozumienia się z Wykonawcą w przedmiotowej sprawie nie przyniosły skutku. Ostatnim pismem z dnia 30.12.2020r. Wykonawca poinformował o bezzasadności zgłoszonych przez Powiat Skarżyski wad i usterek. Mimo, że kilkakrotnie już przedłużony został termin usunięcia wad i usterek, ponieważ Wykonawca deklarował niezwłoczne przystąpienie do ich usunięcia.
Następnie Pani Anna Leżańska poinformowała, że w związku z nieusunięciem przez Wykonawcę wad i usterek w wyznaczonym terminie, zachodzi konieczność wyłonienia  wykonawcy zastępczego i wykorzystania gwarancji należytego wykonania i właściwego usunięcia wad. Dodała, że suma gwarancyjna w zakresie odpowiedzialności gwarantu z tytułu nieusunięcia lub nienależytego usunięcia wad i usterek wynosi 127 800,00 zł i jest ważna do dnia 31.05.2025r. Biorąc pod uwagę nieudane dotychczas próby porozumienia się z Wykonawcą, zdaniem Wydziału merytorycznego, zachodzi konieczność wyłonienia wykonawcy zastępczego w celu usunięcia zaistniałych wad i usterek aby zapobiec sukcesywnej destrukcji obiektu.
Wicestarosta zapoznała zebranych również, z opinią Zespołu Radców dotyczącą wystawienia noty obciążeniowej oraz wyłonienia wykonawcy zastępczego i wykorzystania gwarancji z tytułu nieusunięcia lub nienależytego usunięcia wad i usterek, dotyczących przebudowy budynku przy ul. Ekonomii 7 w Skarżysku-Kamiennej na potrzeby domu pomocy społecznej wraz z mieszkaniami chronionymi w ramach wykonanej w ramach projektu „Poprawa dostępu w Powiecie Skarżyskim do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez utworzenie placówki opieki całodobowej oferującej stały pobyt dla osób w podeszłym wieku oraz przewlekle somatycznie chorych wraz z mieszkaniami chronionymi”, z której wynika, że na podstawie przedstawionych dokumentów, z punktu widzenia prawnego, Zamawiający, tj. Powiat Skarżyski ma możliwość naliczania kar umownych, jak i obciążenia Wykonawcy kosztami wykonania zastępczego (pisma w tej sprawie stanowią załączniki nr 14, 15, 16).
W świetle powyższego, Zarząd Powiatu podjął decyzję o konieczności naliczenia Wykonawcy powyższego zadania kar umownych z tytułu nie wywiązania się z podjętych zobowiązań licząc od dnia 16.12.2020r. Jednocześnie Zarząd wyraził zgodę na wyłonienie wykonawcy zastępczego i wykorzystanie gwarancji z tytułu nieusunięcia lub nienależytego usunięcia wad i usterek.
 
Członek Zarządu - Pan Tadeusz Bałchanowski  zapoznał zebranych z pismem Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych zawierającym prośbę o wprowadzenie zmian w planie finansowym na 2021 kierowanej przez siebie jednostki z przeznaczeniem na:
 Zwiększenie
  • Rozdział: 60014 § 4040 „Dodatkowe wynagrodzenia roczne”                 4 000,00 zł
 
Zmniejszenie
  • Rozdział 60014  § 4210 „Zakupy materiałów i wyposażenia”                  4 000,00 zł
            (załącznik nr 17)
 
Wyjaśnił, że środki zostaną przeznaczone na zapłatę składek ZUS oraz podatku z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Zarząd Powiatu pozytywnie rozpatrzył przedmiotowy wniosek. Jednocześnie Zarząd do wprowadzenia powyższych zmian zobowiązał Skarbnik Powiatu – Panią Urszulę Wronę.
 
 
 
 
Ad. pkt 5. Sprawy różne
 
Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski powrócił do sprawy utworzenia na terenie powiatu skarżyskiego ścieżek rowerowych. Poinformował, iż w jego ocenie należałoby zwrócić się do włodarzy gmin tworzących powiat skarżyski (Gmina Łączna, Gmina Skarżysko-Kamienna, Gmina Bliżyn, Gmina Skarżysko Kościelne, Miasto i Gmina Suchedniów) z prośbą o zadeklarowanie swojego udziału merytorycznego i finansowego w opracowaniu koncepcji utworzenia ścieżek rowerowych.
Zarząd Powiatu przychylił się do propozycji przedstawionej przez Członka Zarządu – Pana Tadeusz Bałchanowskiego. Do wykonania powyższego, Zarząd zobowiązał Zarząd Dróg Powiatowych.
 
Sekretarz Powiatu – Pani Małgorzata Nosowicz, nawiązując do ogłoszonej kolejnej edycji „Programu wyrównywania różnic między regionami III w 2021 r.” poinformowała, że istnieje możliwość pozyskania dofinansowania z PFRON w ramach obszaru B na wprowadzenie w Starostwie rozwiązań technologicznych umożliwiających likwidację barier informacyjno - komunikacyjnych, dostosowujących przestrzeń publiczną do możliwości osób niepełnosprawnych. W związku z powyższym Sekretarz zaproponowała, aby przygotować i złożyć wniosek do PFRON-u na dofinansowanie zakupu i instalacji w budynku przy ul. Konarskiego 20 i pl. Floriański 1 multimedialnego terminala informacyjnego (dwa terminale po jednym w każdym budynku), dostosowanego do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku oraz na dofinansowanie wyposażenia stanowisk do obsługi klienta w BOI, Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności i sali konferencyjnej przy pl. Floriańskim 1 w pętlę indukcyjną (poprawiającą zrozumiałość mowy u osób słabosłyszących przede wszystkim użytkowników aparatów słuchowych i implantów słuchowych w przestrzeni publicznej).  Terminale zawierałyby informacje dotyczące topografii urzędu zaprojektowane w taki sposób, aby mogła z nich skorzystać osoba słabowidząca (np. dotykowa mapa pomieszczeń wewnątrz budynku, opisy w brajlu, kontrast kolorów i powiększenie, udźwiękowienie).
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na przygotowanie we współpracy przez Zespół Polityki Społecznej i Senioralnej, Wydział Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej i Zespół Informatyczny oraz złożenie wniosku w ramach „Programu wyrównywania różnic między regionami III w 2021” na wdrożenie w budynkach Starostwa Powiatowego przy ul. Konarskiego 20 i pl. Floriańskim 1 rozwiązań zaproponowanych przez Sekretarz Powiatu, które ułatwią osobom niepełnosprawnym korzystanie z usług świadczonych przez urząd i poruszanie się po nim.  
 
 
Na tym zakończono posiedzenie.
 
 
          Protokołowała                                       Przewodniczący Zarządu
           Olga Łukomska                                              Artur Berus
 

Podpisy Członków Zarządu Powiatu:
1.      A. Leżańska
2.      K. Bilska
3.      T. Bałchanowski
4.      A. Ciok
 

Załączników: 17
 
  • Załącznik nr 1 – lista obecności na posiedzeniu Zarządu Powiatu,
  • Załącznik nr 2 – sprawozdanie z realizacji Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie na lata 2019-2020 i osiągniętych wyników,
  • Załącznik nr 3 – uchwała Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zmiany programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej,
  • Załącznik nr 4 – uchwała Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
  • Załącznik nr 5 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie w użytkowanie środka trwałego na rzecz Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
  • Załącznik nr 6 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, maksymalnej kwoty dofinansowania opłat pobieranych przez placówki doskonalenia nauczycieli, szkoły wyższe oraz formy i specjalności kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w roku 2021,
  • Załącznik nr 7 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie upoważnienia Pana Pawła Perkowskiego – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej do realizacji partnerskiego projektu,
  • Załącznik nr 8 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 14.01.2021r.,
  • Załącznik nr 9 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 18.01.2021r.,
  • Załącznik nr 10 – pismo Wydziału Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 15.01.2021r.,
  • Załącznik nr 11 – pismo Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 13.01.2021r.,
  • Załącznik nr 12 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 20.01.2021r.,
  • Załącznik nr 13 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 20.01.2021r.,
  • Załącznik nr 14 – notatka służbowa ze spotkania z dnia 18.12.2020r. zorganizowanego na okoliczność przeglądu zaawansowania usuwanych wad i usterek na inwestycji pn. „Przebudowa budynku przy ul. Ekonomii 7 w Skarżysku-Kamiennej na potrzeby domu pomocy społecznej wraz z mieszkaniami chronionymi w ramach zadania: „Poprawa dostępu w Powiecie Skarżyskim  do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez utworzenie placówki opieki całodobowej oferującej stały pobyt dla osób w podeszłym wieku oraz przewlekle somatycznie chorych wraz z mieszkaniami chronionymi”,
  • Załącznik nr 15 – opinia prawna Zespołu Radców Prawnych Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, znak: ZR.074.01.2021,
  • Załącznik nr 16 – pismo Pracowni Projektowej Architektoniczno-Budowlanej z dnia 18.12.2020r.,
  • Załącznik nr 17 – pismo Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 15.01.2021r.,


    Protokół (844kB) pdf  
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Olga Łukomska (20 stycznia 2021)
Opublikował: Olga Łukomska (4 lutego 2021, 10:11:14)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 852