Protokół z XLVII/2018 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 28 czerwca 2018 roku

P R O T O K Ó Ł Nr XLVII/2018 
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO 
odbytej 28 czerwca 2018 roku 

Miejsce odbycia sesji - Sala Konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1 
Godzina rozpoczęcia obrad - 13.00 

W sesji udział wzięli: 

- Radni Powiatu Skarżyskiego, 
- Zarząd Powiatu Skarżyskiego, 
- sekretarz, skarbnik powiatu, radca prawny starostwa 
oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego, przedstawiciele lokalnych mediów 

Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu. 

Obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena Bętkowska. 
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik Biura Rady Powiatu. 


STRESZCZENIE POSIEDZENIA 

Ad.pkt.1 i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 


Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 18 radnych, co stanowi 95 % ogólnego składu Rady. Wskazała, że zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radny Bartosz Bętkowski. Następnie zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub członkowie zarządu zgłaszają wnioski. 

Wicestarosta Artur Berus – poprosił o uzupełnienie w tytule projektu uchwały ujętej w porządku w punkcie 13 ppkt. 7 dot. utworzenia Domu Pomocy Społecznej nazwy „Centrum Seniora”. Tytuł uchwały otrzyma brzmienie: utworzenia Domu Pomocy Społecznej „Centrum Seniora” w Skarżysku-Kamiennej i nadania mu statutu. Ponieważ nie zgłoszono innych uwag ani wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad. Porządek XLVII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie 

Przewodnicząca Rady poinformowała, że w dzisiejszej sesji uczestniczą uczniowie ZSE wraz z nauczycielami, którzy uświetnili swoimi występami nasze uroczystości. Następnie Starosta wręczył podziękowania uczniom i nauczycielom 


Ad.pkt.3 Przyjęcie protokołu z XLVI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Wiceprzewodniczący Rady - Janusz Kołodziej przedstawił wniosek w sprawie przyjęcia protokołu z XLVI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, iż radni nie wnieśli do protokołu żadnych uwag. Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poddała pod głosowanie przedstawione wnioski. Protokół z XLVI sesji został przyjęty jednogłośnie. 


Ad.pkt.4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami. 


Starosta-Jerzy Żmijewski przedstawił uzupełnienie do sprawozdania, które radni otrzymali drogą elektroniczną. Poinformował, iż 19.06 odbyło się posiedzenie wojewódzkiej rady dialogu społecznego, w której ma przyjemność reprezentować Konwent Starostów województwa świętokrzyskiego. Zgodnie z regulaminem przewodnictwo WRDS na okres jednego roku, zgodnie z zasadą rotacyjności przewodniczenia, zajęła reprezentująca stronę pracowników Elżbieta Drogosz – przewodnicząca Rady Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Województwa Świętokrzyskiego. W czasie obrad przedstawione zostały rekomendacje Zespołu ds. szkolnictwa w zakresie współpracy instytucji rynku pracy z placówkami edukacyjnymi. Stanowisko to jest zgodne z oczekiwaniami przedstawicieli Stowarzyszenia Integracja przez Internet, działającego na rzecz aktywizacji młodzieży, którzy brali udział w posiedzeniu zespołu roboczego ds. oświaty w dniu 5 kwietnia br. Przedstawicielem powiatu skarżyskiego w tym zespole jest pani Katarzyna Bilska. 
Następnie poinformował, że 26 czerwca zostały podpisane porozumienia dotyczące udziału finansowego instytucji w budowie ulicy Zagórskiej w Suchedniowie: - Generalna Dyrekcja Lasów Państwowych w imieniu, której działał nadleśniczy Nadleśnictwa Suchedniów – dotacja w wysokości kwota 500.000 zł, - Miasto i gmina Suchedniów w imieniu której porozumienie podpisali burmistrz Cezary Błach i skarbnik Urszula Nowak - kwota pomocy finansowej wynosi 160.000 zł, - dotacja Wojewody Świętokrzyskiego w wysokości 1 mln zł - porozumienie zostanie podpisane w najbliższym czasie – środki zostały potwierdzone stosownym dokumentem wojewody, - darowizna w kwocie 20.000 zł od firmy MAXOL, mającą siedzibę przy ul. Zagórskiej. W budżecie Powiatu uzupełniono brakującą kwotę w taki sposób aby Zarząd Dróg Powiatowych mógł przygotować umowę z wykonawcą. Zadanie to będzie kosztować ok. 2 mln 150 tys. zł, a termin wykonania ustalono w przetargu na 31.10.2018 r. Podziękował wszystkim, którzy pomogli w pozyskaniu środków. 

Radny Roman Wojcieszek – zwrócił uwagę, iż zarząd podjął uchwałę dotyczącą rokowań w sprawie sprzedaży nieruchomości, zapytał do którego przetargu ta uchwała się odnosi. 

Starosta Jerzy Żmijewski – odpowiadając poinformował, że chodzi o działki na Górnej Koloni. Mimo wielu prób przetargów i obniżenia cen do dopuszczalnej granicy 50%, nie znalazł się chętny do zakupu tych działek. Dlatego też zarząd podjął decyzję o możliwości rokowań. Są to trzecie rokowania zaplanowane na 23 lipca 2018 roku. 


Ad.pkt.5 Interpelacje i zapytania radnych 


Radny Roman Wojcieszek – z informacji, które otrzymali radni wiemy, że szpital pozyskał środki na budowę lądowiska i doposażenie SOR. Zapytał jak wygląda kwestia wkładu własnego co do budowy lądowiska, który jest niezbędny. Poprosił również o informację czy do doposażenia SOR również jest wymagany wkład własny. 
Następnie zwrócił uwagę, że w dzisiejszych zmianach do budżetu będziemy obniżać środki na oświatę z racji zmniejszonej części subwencji oświatowej, aż o 1.149 tys. zł. Starosta uprzedzał, że mogą być kłopoty z bilansowaniem środków na oświatę. W związku z tym zapytał co dalej ze środkami na oświatę jak zarząd przewiduje zapełnienie tej luki. Następnie odniósł się do super prowizorki przy ul. Towarowej i 1-go Maja, która została uruchomiona, a znając życie, jak to wszystkie prowizorki, będzie miała długi żywot. Jego spostrzeżenie co do tego miejsca jest takie, ze przed uruchomieniem należało się zastanowić czy nie wyciąć kilku krzewów, które powodują, że jest tam niebezpiecznie, a ponadto pozostały na jezdni, jadąc od u. Towarowej, znaki oznakowania poziomego, które wprowadzają w błąd. Poprosił o informację na ten temat. 

Radna Renata Bilska – podziękowała za ustawienie znaku ostrzegawczego w okolicy ul. Piłsudskiego i ul. Spornej. Następnie odnosząc się do funkcjonowania szpitala, zapytała jak wygląda sytuacja na dwóch oddziałach, a mianowicie chirurgii i SOR oraz jak wygląda doposażenie. Z informacji mieszkańców wynika, że brak jet narzędzi i aparatury. 

Radny Grzegorz Małkus – poinformował, że wpłynęło do niego pismo i jako radny jest zobowiązany podjąć temat na sesji. Chodzi o budynek Półsanatorium przy ul. Ekonomii 4 po termomodernizacji, który wygląda fatalnie. W roku 2014 wykonano termomodernizację budynku ZOZ w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ekonomii 4. Inwestorem tego zadania był powiat skarżyski, odbiór prac odbył się z końcem roku 2014. Jakość wykonanych prac pozostawiała już od początku wiele do życzenia i od początku 2015 roku było bardzo dużo usterek i tak jest do dziś. Odbywa się to w ten sposób, że powołuje się komisję, wyznacza ciągle termin ostatecznego usunięcia tych wad i usterek i po tym terminie powołuje się komisję do odebrania wykonanych prac gwarancyjnych, które nigdy jeszcze nie były usunięte. 5-letnia gwarancja wykonanych prac na tym budynku kończy się w listopadzie 2019 roku i chyba o to chodzi, żeby przeciągnąć do końca gwarancję i wykonawca wtedy będzie miał spokój. Na budynku od samego początku cieknie nowy dach, instalacja solarna nie działa, zewnętrzny tynk odpada i czeka się w ten sposób na koniec gwarancji. W związku z powyższym zwrócił się z następującymi pytaniami: kto z ramienia Zarządu Powiatu nadzorował odbiór inwestycji na budynku przy ul. Ekonomii 4, która firma była wykonawcą tej inwestycji, jakie działania podjął powiat, aby doprowadzić do należytego wykonania przedmiotu umowy i jaki był skutek tych działań, czy firma, która prowadziła tą inwestycję w późniejszym czasie również wykonywała inne inwestycje na majątku powiatu.

Radny Krzysztof Ligowski – zwrócił się z prośbą do członka zarządu Pani Anny Leżańskiej i dyrektora ZDP o interwencję w sprawie drogi w Podzagnańszczu. Zwrócił uwagę, że ok. 20 lub 30 m za skrzyżowaniem, na odcinku ok. 10 m jest więcej dziur niż przeciętnie. Ostatnio przejeżdża tam ok. 200 samochodów ciężarowych do Bukowej Góry, które wjeżdżając w ubytki na drodze uniemożliwiają normalne funkcjonowanie w domach. Poprosił o rozważenie naprawy tego 10 m odcinka drogi. Ponadto poprosił o zwiększenie częstotliwości patroli policyjnych w tym miejscu. 

Radny Jacek Jeżyk – cieszy fakt doceniania naszych uczniów, czego mieliśmy przykład na początku sesji. Zwrócił uwagę, że od dwóch miesięcy nasi koszykarze z I LO zdobyli mistrzostwo województwa świętokrzyskiego. Jest to spektakularny sukces i brakuje mu uhonorowania tych młodych, zdolnych ludzi. Przy okazji możemy pochwalić się budową hal przy naszych szkołach, które przyczyniają się do sukcesów naszych uczniów. 

Radny Bartosz Bętkowski - Radny Bartosz Bętkowski - złożył interpelację w imieniu Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości. Radni Klubu PiS chcieliby ustalić, czy dochód Członka Zarządu Powiatu - Pani Anny Leżańskiej nie został uzyskany z naruszeniem ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. W związku z wykazaniem przez członka zarządu powiatu skarżyskiego panią Annę Leżańską w oświadczeniu majątkowym za rok 2017 dodatkowego dochodu w kwocie 33.360 zł, poza dochodem pochodzącym za pracę w zarządzie powiatu, zwrócił się do starosty o wyjaśnienie czy była wyrażona zgoda dla pani Anny Leżańskiej na wykonywanie pracy w innym miejscu zatrudnienia. 

/interpelacja w załączeniu/ 

Radny Mieczysław Bąk – swoje wystąpienie rozpoczął od pośrednio dobrych informacji dla gminy Bliżyn i powiatu skarżyskiego. Wyjaśnił, że pośrednio inwestycja przyszłości POLONEZ GATE – jeden z najnowocześniejszych torów formuły o długości 7 km oraz 1600 m tor kartingowy, park technologiczny z centrum badawczo-rozwojowym, piecio gwiazdkowy hotel ze spa, osiedle mieszkaniowe, domki wczasowe, pole kempingowe, powstaną na 215 ha w niewielkim Odrowążu w gm. Stąporków, około 3 km od planowanego składowiska odpadów w Sołtykowie. Następnie przybliżając historię Odrowąża, wskazał, że był on siedzibą Odrowążów i uzyskał prawa miejskie w 1399 roku oraz lokację tych praw od 1611-1869. Radny poinformował, że jest wykonana wizualizacja tego projektu. Prace projektowe wykonuje światowej sławy specjalista z pracowni architektonicznej TILKE z Niemiec. Wartość inwestycji to prawie 1 mld zł i będzie finansowana przez konsorcja bankowe i inwestorów zagranicznych przez okres 3 lat. POLONEZ GATE przyciągnie wg szacunków ok. 300 tys gości rocznie. Powstanie ok. 1000 miejsc pracy, w samym ośrodku 700 miejsc. Da to około 100 mln euro korzyści ekonomicznych dla gminy Stąporków woj. świętokrzyskiego. A u nas perspektywa biznesów śmieciowych w gminie Bliżyn, Wołowie, Zagórzu oraz Sołtykowie z obietnicą 50 miejsc pracy na składowisku odpadów. Staniemy się peryferiami ogromnych ośrodków. Skarżysko mija obwodnica PKP do centralnego portu lotniczego Tumlin-Wąsosz. Zapytał włodarzy powiatu i okolicznych gmin co zrobiliście, aby przyciągnąć takie lub podobne inwestycje do gmin powiatu skarżyskiego, które też posiadają tradycje przemysłowe i olbrzymie obszary do zagospodarowania. Przypomniał, że już w 1928 roku powstał projekt luksusowego Uzdrowiska Sportowo-Klimatycznego pod nazwą „Bliżyn”, którego autorem był znany architekt Andrzej Boni. Najwyższa pora, aby przyszli włodarze naszego powiatu i gmin zadbali o nasz wspólny interes i nasz dobrobyt. Najwyższy czas abyśmy zaczęli myśleć perspektywicznie i rozwojowo, a nie na zasadzie aby przetrwać kolejną kadencję. Stwierdził, że nie jest to kampania wyborcza tylko realia. Wizualizacja przedstawionej inwestycji była wykonana w 2017 roku, a teraz trwają prace projektowe. Następnie zgłosił następujące sprawy: przekazał, że od kilku miesięcy bezskutecznie zwraca się do Pana Starosty, aby na stronie BIP Starostwa Powiatowego w dziale plany i strategie pod Programem Ochrony Środowiska umieścić zakładkę - prowadzone postępowania administracyjne. Chodzi o umieszczenie informacji w jednym określonym miejscu, co umożliwi radnym i mieszkańcom wgląd do bieżących informacji o aktualnie prowadzonych postępowaniach administracyjnych w sprawach planowanych inwestycji związanych z działalnością na odpadach w naszym powiecie. Zmiana nie wymaga nakładów finansowych, jest to i tak publikowane w internecie. Poprosił zatem o uproszczenie dostępu do tych informacji, po raz kolejny zwrócił się do Pana Starosty jako zarządcy drogi powiatowej Samsonów – Odrowąż o powołanie komisji w celu wyznaczenia przystanku BUS w Nowym Odrowążku w okolicach cmentarza i stosownego kopertowego oznaczenia na jezdni. Przez prawie 4 lata mimo obietnic nie wykonano dokumentacji technicznej na chodnik przy drodze powiatowej w Nowym Odrowążku. Zapytał, dlaczego brak jest woli, żeby wyjść naprzeciw prośbom mieszkańców. - Przypomniał, ze na sesji 25 maja 2018 roku starosta zobowiązała się do zorganizowania spotkania w możliwie najkrótszym terminie z udziałem wszystkich zainteresowanych stron, abyśmy mogli ustalić kierunki działania w bulwersującej mieszkańców sprawie przetwarzania odpadów w Wołowie. Jednak przez okres miesiąca nie doszło zorganizowania obiecanego spotkania. Zwracając się do starosty stwierdził, że nie dotrzymał publicznie danego słowa, lekceważąc przybyłych na sesje mieszkańców gminy Bliżyn. Jeżeli myśleliście, ze sprawa ucichnie to jesteście w błędzie. Otóż mieszkańcy Wołowa wzięli sprawę w swoje ręce powołali „Komitet stop degradacji wsi Wołów” i w dniu 26 czerwca br zorganizowali zebranie z udziałem przedsiębiorcy, wójta, radnych gminy Bliżyn oraz przedstawicieli starostwa w liczbie 5 osób. Stwierdził, że jest pod wrażeniem wiedzy o odpadach młodych mieszkańców Wołowa prowadzących zebranie , czego nie powie z przykrością o pracownikach starostwa. W remizie OSP Wołów brakowało miejsc. Ma nadzieję, że po tak burzliwym spotkaniu w Wołowie mocno się Państwo zastanowią nad swoim dalszym postępowaniem, o co apelował. O szczegółach debaty mogą się Państwo dowiedzieć z artykułów zamieszczonych w internecie. Poprosił o wyjaśnienie czy właściciel działki nr 639 w Wołowie posiada zgodę na przejazd pojazdów o masie całkowitej powyżej 8 ton na drodze nr 0444T w Wołowie. Ponieważ właściciel twierdzi, że ma pozwolenie. Poprosił również o informację, jakie działania podjęło Starostwo Powiatowe w sprawie przetwarzania odpadów poza instalacjami w procesach R5, R10, R13 na działce nr 639 w Wołowie, po umorzeniu drugiego postępowania. Ponieważ na zebraniu w Wołowie pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska oznajmili, że mają możliwości kontrolne, poprosił zatem o wyjaśnienie, czy podjęte zostały działania kontrolne na prośbę mieszkańców Zagórza. Mieszkańcy Zagórza zwracali się do przedstawicieli Starostwa i Wójta Gminy Bliżyn o przeprowadzenie kontroli na ok. 3-hektarowej nieruchomości w Zagórzu. Działka znajduje się w lesie i zdaniem mieszkańców powstaje tam składowisko odpadów. Stwierdził, że jest zbulwersowany wypowiedziami pracowników starostwa, którzy w maju br udostępnili mu do wglądu wniosek Domu Opieki na przetwarzanie odpadów w Wołowie za co wg ich wypowiedzi mieli awanturę. Na zapytanie przez kogo zostali upomnieni, otrzymałem odpowiedź, że to nie moja sprawa. Podkreślił, że to jest jego sprawa, nasza sprawa ponieważ zapoznanie się z dokumentami pozwoliło mi przygotować interpelacje na poprzednią sesję. Dokumenty, które mu udostępniono nie były poufne, nie miały klauzuli tajności. Zapytał czy jako radny może się zapoznawać z takimi dokumentami, czy została wprowadzona blokada. Poprosił o odpowiedź na piśmie. Zaapelował do rządzącej koalicji w powiecie PO-PSL-SLD o większy szacunek dla mieszkańców i radnych opozycji. 


Ad.pkt.6 Wolne wnioski i oświadczenia 


Przedstawiciel Rady Rodziców przy ZPE-W – Kuśmierczuk Bogusław – stwierdził, że biorąc pod uwagę wypowiedź radnego Grzegorza Małkusa z ostatniej sesji, jesteśmy ciekawi jakie nieprawidłowości funkcjonują w naszej palcówce. Następnie zaprosił radnego na dyskusje do palcówki. Dodał, że chcielibyśmy się zapoznać ze wszystkimi szczegółowymi danymi, 
a przede wszystkim znać źródło informacji, które dla radnego być może jest wiarygodne, a dla nas nie konieczne. 

Pani Agnieszka Gębska – nauczyciel ZPE-W – wskazała, że od 25 lat jest związana ze szkolnictwem specjalnym. Pracowała w SOSW nr 1 obecnie w ZPE-W. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że w ZPE-W zdarzają się nagminne praktyki naruszające bezpieczeństwo dzieci. Cała społeczność pracownicy jak i rodzice zdecydowanie nie zgadzamy się z wątpliwościami jakie w opinii publicznej chciał zasiać swym wystąpieniem radny Grzegorz Małkus. Proszę zastanowić się przez chwilę jak czują się rodzice, jak czują się pracownicy którzy mają lub mieli dzieci w naszym ośrodku. Jak ma się czuć się ona kiedy dochodzi do antypromocji placówki, a ona za tą promocję odpowiada. Obawiamy się ze wystąpienie radnego przyniosło duże szkody. Wyraziła zdanie, że na takie potraktowanie nie zasłużyliśmy. Możemy mieć w pracy lepsze lub gorsze dni, jak każdy, bo nie jesteśmy nadludźmi, a jest to praca bardzo ciężka. Mamy nad sobą kilkuosobową kadrę pracownicza jest nam przykro ze taka sytuacja zaistniała. Kończąc poinformowała, że u nich w szkole drzwi są zawsze otwarte i zaprasz do palcówki. 

Radna Renata Bilska – poinformowała, że z wielką radością przeczytała informację, która ukazała się w mediach, że 18 czerwca br. w sali kongresowej Targów Kielce odbyła się uroczysta gala podsumowująca projekt “Nowoczesna Szkoła Zawodowa- Nowoczesny Region”. Uczniowie ZSTM: Maciej Golis i Oskar Rynkowski zaprezentowali frezarkę wykonaną samodzielnie pod kierunkiem Mariusza Gelara. Ich projekt pn. Meet.Sb, który został zgłoszony do konkursu “Kreatywni Liderzy” zajął pierwsze miejsce. Będą reprezentować nasz powiat na targach w Niemczech. Sięgnęła pamięcią jak niewiele brakowało, że nie mielibyśmy tej szkoły. Dlatego też nasunęła jej się refleksja jak bardzo trzeba długo i rozważnie podejmować decyzje. 


Ad.pkt.7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania. 


Starosta – Jerzy Żmijewski – odnosząc się do interpelacji poinformował, że poszczególni członkowie zarządu odpowiedzą na zadane pytania, a na część zapytań odpowiedź zostanie udzielona na piśmie. Stwierdził, że w kwestii brakujących środków na oświatę nie dziwi się, że brakuje, jeżeli w ciągu roku zaskakuje się nas i zmienia algorytm. To pytanie powinno być skierowane do rządzących. Od września nic się w naszych placówkach nie zmieniło, nie ubyło uczniów, nie przybyło nauczycieli, nie ubyło jednostek lekcyjnych, a zmniejszono środki o 1 mln 149 tys zł. Państwo radni mają pretensje, że nie robimy drogi, przystanku, nie robimy bo musimy dołożyć w tym roku do oświaty 3,5 mln zł. 
W kwestii interpelacji Klubu Radnych PiS stwierdził, że ma niewielkie uprawnienia w tym zakresie. Ma obowiązek przyjęcia oświadczenia i sprawdzenia jego poprawności. Natomiast instytucje powołane do tego mają prawo do kontroli i wezwania osoby składającej oświadczenie. Z jego wiedzy nie ma naruszenia przepisów.
Odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi potwierdził, że obiecał spotkanie z zainteresowanymi, ale po konsultacji z wójtem i przewodniczącym rady doszliśmy do wniosku, że najpierw my podejmiemy wszystkie działania jako administracja, a potem spotkamy się z ludźmi. Przeprosił, że nie doszło do tego spotkania, ale podjął interwencję i skierował pismo do kierownictwa Wód Polskich przekazując skargę mieszkańców. Dodał, że odbyliśmy robocze spotkanie z panią dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego wspólnie z geologiem powiatowym, wójtem i pracownikiem urzędu gminy. Wystąpiliśmy również do WIOŚ z pismem, w którym starosta stwierdza, że decyzja WIOŚ
o osunięciu gruzu, który został nawieziony, nie została zrealizowana. Co do zamieszczania materiałów na BIP wskazał, że jest po konsultacji z panią sekretarz i nie każde rozpoczęte postępowanie administracyjne musimy zamieszczać w BIP. Radny jest na tyle aktywny, że ma prawo zapytać ale musimy wziąć pod uwagę RODO i musimy przestrzegać prawa. 

Członek Zarządu Anna Leżańska – odpowiadając radnemu Romanowi Wojcieszkowi poinformowała, że znaki poziome zostaną usunięte, a jeżeli krzaki utrudniają widoczność zostaną wycięte. 
Odpowiadając radnemu Krzysztofowi Ligowskiemu wskazała, że postaramy się załatać dziury we wskazanym miejscu. Dodała, że kierowcy wystąpili z wnioskiem o umożliwienie przejazdu tamtędy od Bukowej Góry do Bodzentyna, ale Zarząd nie wyrazić zgody, ponieważ podbudowa na drodze jest bardzo cienka, a nie mamy pieniędzy na odbudowę drogi. 
Odnosząc się do interpelacji zgłoszonej przez radnego Bartosza Bętkowskiego oświadczyła, że jest prezesem LGD, o czym wszyscy wiedzą, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Nasza działalność polega na pomocy w zdobywaniu środków, z czego jest bardzo dumna. Dzięki środkom pozyskanym z tytułu LGD na gminę Bliżyn udało się wybudować parki do nordic walking, miejsca integracji, piekielny szlak. Nie wstydzi się tego, a jest to jej dodatkowa praca, która służy mieszkańcom i jest z niej dumna. W zarządzie LGD są również wójtowie, którzy także musieliby stracić stanowiska. Podkreśliła, że zdaje sobie sprawę, że jako członek zarządu nie może prowadzić działalności gospodarczej. Kiedy przyjmuje? Wystarczy przyjechać do LGD i spojrzeć na wywieszkę - wtorki i czwartki od godz. 16.30. Zawsze gdy musi wyjechać w ramach LGD uprzedza starostę i bierze urlop. Co do ŚODR wyjaśniła, że jest to jednostka podległa ministerstwu, nie ma tam funkcji prezesów, jest tam zatrudniony dyrektor i zastępca dyrektora. Nigdy tam nie pracowała i nie pracuje. 
W kwestii Wołowa wskazała, że odbyło się zebranie z mieszkańcami, w którym uczestniczyli pracownicy wydziału ochrony środowiska. Jest oburzona, że ktoś obraża pracowników starostwa. Nawet dzisiaj przedstawiciele komitetu byli u naszych pracowników w ochronie środowiska, są od kilku dni w stałym kontakcie. Wczoraj dyrektor ZDP Marek Czyż pojechał na drogę i konsultował z mieszkańcami zakres prac. Dzisiaj pracownik od rana jest na drodze i kontroluje czy wszystko jest rzetelnie wykonywane tak jak mieszkańcy oczekują. Nie można mówić, że pracownicy się nie spisali, nie można tak szkalować ludzi. Pracownicy siedzieli prawie do 21 na zebraniu z mieszkańcami po godzinach pracy. Mogli powiedzieć, że kończą pracę o 15.30. Ona ze swojej strony podziękowała pracownikom. 

Wicestarosta – Artur Berus – podziękował za wywołanie tematu budowy lądowiska i doposażenia SOR. Trzeba podkreślić, że jest to duży sukces naszego szpitala powiatowego. Dzisiaj dzięki staraniom wielu ludzi ten projekt został zakwalifikowany. 6 listopada 2017 roku certyfikat akredytacyjny dla szpitala wręczał dyrektorowi wiceminister zdrowia. Dzisiaj jesteśmy na etapie rozstrzygania przetargu na budowę lądowiska. SOR zostanie doposażony na kwotę 1 mln 200 tys zł. Dzisiaj na sesji rady powiatu jest sprawozdanie z realizacji programu naprawczego dyrektor przedstawi jaki sprzęt udało już się zakupić. Jeśli chodzi o oddział chirurgii trwają na bieżąco rozmowy z lekarzami poprosił dyrektora o uzupełnienie co udało się ustalić. 

Dyrektor Szpitala – Leszek Lepiarz – wyjaśnił, że rzeczywiście nastąpiła sytuacja kryzysowa jeżeli chodzi o odział chirurgii w naszym szpitalu. Zostało to spowodowane tym, że na koniec maja kierownik oddziału chirurgii złożył wypowiedzenie z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Dodatkowo jeden z lekarzy chirurgów musiał przejść w trybie pilnym operację kręgosłupa i przebywa na zwolnieniu lekarskim. Dlatego też jest niewystarczająca liczba lekarzy aby zabezpieczyć pracę oddziału. Liczyliśmy na wzmocnienie kadry lekarskiej i takie działania zostały podjęte. Rozmowy z lekarzami trwają cały czas. Nawet w dniu dzisiejszym przyjechało 5 chirurgów, którzy są zainteresowani pracą w naszym szpitalu. Jednak nie nastąpi to od dnia jutrzejszego ponieważ każdy z nich ma zawartą umowę o pracę. W dniu wczorajszym uprzedził o fakcie braku możliwości zabezpieczenia pracy oddziału panią dyrektor NFZ. Ponadto złożył oficjalne pismo do wojewody, starosty i NFZ, że jesteśmy zmuszeni wstrzymać pracę oddziału na okres 2 miesięcy. Dajemy sobie dwa miesiące na zabezpieczenie pracy oddziału i pozyskanie kadry lekarskiej, a w tym czasie przeprowadzimy remont, który jest niezbędny zgodnie z nakazem sanepidu. 

Członek Zarządu - Katarzyna Bilska – odniosła się do kwestii niedoszacowania w oświacie. Stwierdziła, że jest to problem nie tylko tego zarządu i nie tego roku. Jest to problem ogólnopolski w głównej mierze wynika on z algorytmu, który jest podstawą naliczania subwencji, co nie jest w naszym zakresie i nie mamy na to żadnego wpływu. Na szczęście, że poszczególne zarządy i rady powiatu cały czas analizowały sytuację w oświacie i na bieżąco dokonywały odpowiedniej optymalizacji kosztów i dostosowania sieci szkół. Niestety naszą kadencję też to dotknęło, że dokonaliśmy optymalizacji kosztów i dlatego wychodzimy obronną ręką jeżeli chodzi o nakłady ponoszone przez powiat skarżyski na oświatę. Jeżeli weźmiemy dane ogólnopolskie to powiaty dokładają do oświaty średnio ok. 10-15 %, a my w granicach 3 %. Jest to wynik trudnych decyzji i bardzo ciężkiej pracy, która jest prowadzona na bieżąco. Efekt naszej pracy najbardziej odczuwają nauczyciele, którzy dobrze pracują próbując wykorzystać środki, które im dostarczyliśmy. Wygląda to tak, że jest coroczna walka o optymalizację kosztów, przy arkuszach organizacyjnych, która nie jest przyjemna dla żadnej ze stron. Wspólna walka przynosi efekty pokazuje poziom wzajemnego szacunku. Ten rok jest następnym, gdzie możemy powiedzieć, że mamy dobry nabór. Czyli świadczy to, że praca w naszych placówkach przy tak trudnych warunkach, które stwarzamy jest na wysoki poziomie. Z pierwszej preferencji mamy zarejestrowanych 707 osób, a absolwentów z naszych szkół mamy 540. Jest to wynik ciężkiej pracy. Szukamy środków zewnętrznych z dobrym skutkiem. Nie wiem na ile wystarczy siły radom pedagogicznym, dyrektorom i radnym , aby pewne rzeczy dostosowywać do naszych realiów. Na pewne rzeczy wpływu nie mamy. Zgodziła się z radnym Jackiem Jeżykiem, że jest to sukces naszych koszykarzy i należy uhonorować trenera i chłopaków. Mieliśmy plan żeby wręczyć gratulacje na początku roku. 

Radny Mieczysław Bąk – odnosząc się do wypowiedzi starosty stwierdził, że chodzi tu o skalę przedsięwzięcia wskazanego we wniosku tj. 3000 ton w skali roku przez okres 6 lat. Wyrobisko po odzysku piasku to dół o powierzchni 180 tys.m3. Mają prawo mieszkańcy niepokoić się co w tym dole się znajdzie. Co do strony BIP nie wnioskował o zamieszczanie wszystkich postępowań, tylko z zakresu ochrony środowiska i działalności na odpadach. Nie rozumie czemu starosta tak uporczywie broni się przed dodaniem tych postanowień na pierwszej stronie. Dobrze, że argumenty mieszkańców trafiły do zarządu. Mieszkańcy nie chcą gminy śmieciowej w gminie Bliżyn. Komitet ludzi młodych nie odpuści i jak będzie potrzeba to będzie codziennie w starostwie. Zwrócił uwagę, że nie otrzymał odpowiedzi w sprawie przeprowadzenia kontroli w Zagórzu oraz czy właściciel posiada pozwolenie na przejazd. 

Radny Grzegorz Małkus – przytoczył zapisy ustawy o samorządzie powiatowym cyt. „działalność organów powiatu jest jawna. Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym. Rada powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej powiatu. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców powiatu postulaty i przedstawia je organom powiatu do rozpatrzenia”. Wykonując mandat radnego otrzymujemy różne informacje. Jako radni mamy prawo i obowiązek pytać, a zarząd jako organ wykonawczy ma obowiązek sprawdzać i odpowiadać. Nikogo nie obraził i bardzo delikatnie przedstawił sprawę, nie pobiegł do mediów. Nie jest jego winą, że teraz ta placówka przeżywa trudne chwile. On nie wysyłał do mediów pism, podpisów. Dodał, że zna bardzo dobrze pracę w tej placówce i ją szanuje. Wie, że jest to praca ciężka. Sam pracuje 30 lat z osobami niepełnosprawnymi. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi wskazał, że na dzień dzisiejszy nie jest zatwierdzona organizacja ruchu, a tym samym nie ma pozwolenia na przejazd tą drogą samochodami powyżej 8 t. 

Pan Ryszard Sowa – Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska – co do działki w Zagórzu poinformował, że jest to teren prywatny i nie podlega staroście. Starosta nie ma w tej mierze kompetencji. 

Radny Roman Wojcieszek – nie uzyskał odpowiedzi skąd wkład własny na budowę lądowiska i doposażenie SOR. 

Wicestarosta – Artur Berus – odpowiadając stwierdził, że ogłaszamy przetargi na sprzedaż mienia i z tych środków chcemy wesprzeć szpital. 


Ad.pkt.8 Rozpatrzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2017 rok i podjęcie uchwał: 

1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2017 rok oraz informację o stanie mienia powiatu.  
/dokumenty w załączeniu/ 

2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2017 rok. 

3) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Grzegorz Małkus przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie: udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że wniosek o udzielenie absolutorium z tytułu wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2017 rok przyjęty został 3 głosami za, 1 głosie wstrzymującym i nieobecności jednej osoby. 

4) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Grzegorz Małkus przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o wniosku Komisji Rewizyjnej. 

5) dyskusja 

Przewodnicząca Rady zapytała czy ktoś z państwa radnych chciałby zabrać głos w dyskusji. 

Radny Janusz Kołodziej – komisja rewizyjna dokonując kontroli zarządu w zakresie wykonania budżetu powiatu za 2017 rok pozytywnie oceniła jego pracę. W końcowej części protokołu pokontrolnego komisja rewizyjna odniosła się do kontroli przeprowadzonych przez RIO w starostwie. Komisja wskazała, że obie kontrole RIO wykazały szereg uchybień i nieprawidłowości, które zostały szczegółowo opisane w wystąpieniu pokontrolnym. W związku z powyższym zapytał czego dotyczyły te nieprawidłowości. 

Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska – jedna kontrola dotyczyła nadzoru nad szpitalem, a druga kontrola dotyczyła starostwa powiatowego. Odnosząc się do kontroli w starostwie wyjaśniła, że jeśli chodzi o gospodarkę finansową powiatu to jest to bardzo szerokie zagadnienie. Gospodarka finansowa to zdarzenia gospodarcze, których realizacja jest uporządkowana zarządzeniami starosty tj; instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowych oraz polityka rachunkowości. Najważniejszą zasadą jest oszczędnie, gospodarne i racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Pierwszy etap to wydanie pieniędzy. Poprzedzone ono jest stwierdzeniem właściwego pracownika o zgodności zakupu z ustawą prawo zamówień publicznych, następnie potwierdzeniem pracownika Działu Finansowego zgodności wydatku z planem. Przed dokonaniem zakupu Starosta zatwierdza lub nie wydatek proponowany przez pracownika merytorycznego. Następnie otrzymujemy fakturę. Każda faktura potwierdzająca wydatek musi być właściwie opisana, autoryzowana przez upoważnionych przez Starostę pracowników tj; sprawdzona pod względem merytorycznym oraz formalno – rachunkowym. W tym zakresie inspektorzy RIO nie mieli żadnych uwag i zastrzeżeń i nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości czy uchybień. Czyli środki finansowe wydatkowane przez powiat są właściwie nadzorowane przez Zarząd Powiatu i Starostę. Nie zarzucono niegospodarności w żadnym przypadku. Następnym etapem realizacji gospodarki finansowej jest ewidencja wszystkich przychodów i wydatków. I na tym etapie inspektorzy RIO wykazali uchybienia i nieprawidłowości. 
Następnie przedstawiła skalę tych nieprawidłowości. Budżet to przychody i wydatki, działy, rozdziały i paragrafy. Uchybienia stwierdzono w zakresie kwalifikacji dochodów i wydatków do właściwej grupy paragrafów. I tak, jeśli chodzi o opłatę z tytułu parkowania wyceny i usunięcia pojazdów z drogi to są to niuanse. My od 8 lat kwalifikujemy je do opłat komunikacyjnych, a obecnie inspektorzy RIO uznali, że należy je kwalifikować do przychodów należnych powiatowi na podstawie innych ustaw. Tak samo sprawa wygląda z opłatami geodezyjnymi. My kwalifikujemy je do usług, a inspektorzy RIO uznali, że należy je kwalifikować jako opłaty. Dotacje dla organizacji pożytku publicznego na realizację zadań powiatu w zakresie sportu, kultury i turystyki realizowaliśmy pierwszy raz. Uważaliśmy, że właściwie je zakwalifikowaliśmy do paragrafu. Inspektorzy RIO uznali, że te wydatki należy zakwalifikować do paragrafu bardziej uszczegółowionego. Jeśli chodzi o działki, to były one były ewidencjonowane w taki sposób, że kilka działek znajduje się pod jednym numerem inwentarzowym. Taka sytuacja istnieje od 20 lat tj. od początku istnienie powiatu. W taki sposób działki Skarbu Państwa były przekazane do powiatu przez Wojewodę i miasto. Obecnie zalecenia RIO, aby doprowadzić to do zgodności z ustawą o rachunkowości zostały już wykonane. Sprawa księgowania na konta 901 i 909 jest sprawą bardzo skomplikowaną. RIO po naszych wyjaśnieniach miało wątpliwości co do zasadności ich uwag i przed wysłaniem do nas zaleceń pokontrolnych napisało zapytanie do Ministerstwa Finansów o interpretację zapisów księgowych dotyczących tego zagadnienia, tj. księgowania środków otrzymywanych na realizację projektów unijnych z ERASUMS+, które przekazywane są w danym roku budżetowym, a zapisy umowy nakazują wydawać je dopiero w następnym roku budżetowym. My księgowaliśmy tak samo jak księgujemy środki na wynagrodzenia dla nauczycieli, które otrzymujemy w grudniu na wypłatę w styczniu. Będąc świadomym konsekwencji księgowania wskazanego przez RIO napisaliśmy pismo do Ministerstwa Finansów, w którym dokładnie opisaliśmy nasz problem. Otrzymaliśmy odpowiedź, w której Ministerstwo uznało stanowisko RIO za prawidłowe i teraz tak będziemy księgować. Szkoły, które będą realizowały projekty ERASMUS+ muszą negocjować takie zapisy umowy z Agencją wdrażającą, aby środki przeznaczone na realizację projektu wpływały w roku budżetowym, w którym będą wydawane zgodnie z harmonogramem. Zapobiegnie to sytuacji, że środki otrzymane w roku bieżącym, a nie wydatkowane, będą stanowiły nadwyżkę budżetową. 

Wicestarosta – Artur Berus – odniósł się do protokołu z kontroli RIO w zakresie nadzoru nad szpitalem. W 2017 roku została przeprowadzona kontrola problemowa, co do nadzoru nad zadłużeniem szpitala. Powiat skarżyski, będący podmiotem tworzącym, monitorował poziom zadłużenia zespołu poprzez analizę sprawozdań finansowych zarówno na posiedzeniach komisji, sesjach oraz posiedzeniach zarządu. W wyniku kontroli stwierdzono, że zadłużenie w latach 2015-2016 było przedmiotem szczególnego zainteresowania organu tworzącego. 

Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – zwróciła uwagę, ze kończy się pewien etap dla oświaty. Ten rok był jeszcze w miarę dobry jeśli chodzi o zarządzanie finansami oświaty i to widać w tym protokole. W Zespole Szkół w Suchedniowe wydatki były większe o 119 tys zł i tą placówką mamy duży problem. W tym momencie nabór do tej szkoły jest taki, że mamy 0 do technikum i 2 osoby do szkoły zawodowej. SOSW nr 2 wydatki większe o 924 tys zł, ZPE-W wydatki większe o 925 tys zł, a w ZPR-W 546 tys zł. Szkolnictwo specjalne kumuluje nam olbrzymie koszty w związku z tym, że metryczka metryczką, ale rozporządzenia, które są coraz nowsze, coraz bardziej zacieśniają nam pole manewru. Środki na szkolnictwo specjalne uzależnione są od niepełnosprawności (im większa niepełnosprawność tym większa waga) i liczebności grup np. wystarczy nam dołączyć dziecko autystyczne do grupy z innymi niepełnosprawnościami i grupa nie może liczyć tylko 4 osoby. Ponadto jest kwestia dostępności placówek specjalnych w soboty, niedziele. Interpretacja ministerstwa jest taka, że zależy czy organ prowadzący wyrazi na to zgodę. Proszę nie wyrazić zgody. W ubiegłym roku zostało przyjęte nowe rozporządzenie, które skutkuje od tego roku. W związku z tym mamy indywidualny tok nauczania, ścieżkę edukacyjną i te problemy narastają. Największym problemem przyszłego roku będzie szkolnictwo specjalne. U nas nie ma dublujących się ośrodków. Mamy trzy placówki specjalne na ul. Spacerowej - ze specjalizacją autystyczną i jest to wiodący ośrodek, na ul. Szkolnej gdzie są dzieci z różnoraką niepełnosprawnością. Absolutnie nie można tych dwóch jednostek połączyć. Trzeci ośrodek to zespół placówek resocjalizacyjno-wychowawczych na ul. Legionów. Dodała, że jest to ostatni rok kiedy udało nam się tak tą oświatę „spiąć”. Od przyszłego roku zmienia się między innymi finansowanie szkolnictwa niepublicznego i niestety musimy się liczyć z niedoszacowaniem oświaty na większym poziomie. Kończąc podkreśliła, że oświata to jest 50 % całego budżetu powiatu i musimy o nią dbać 

Radny Grzegorz Małkus – wicestarosta przeczytał fragment protokołu podważając sformułowania komisji rewizyjnej. Dlatego też przeczytał wystąpienie pokontrolne RIO „W wyniku kontroli stwierdzono, ze przeprowadzane z upoważnienia starosty w latach 15-16 kontrole w szpitalu.... nie zostały zrealizowane w sposób oraz w trybie określonym w przepisach rozporządzenia ministra zdrowia. Odpowiedzialność za stwierdzoną nieprawidłowość ponosi przewodniczący zarządu oraz naczelnik wydziału zdrowia. Dlatego tez nie był to wymysł komisji tylko były przytoczone zapisy z protokołu RIO. Po tej kontroli starosta Jerzy Żmijewski skierował pismo do Artura Berusa wicestarosty cyt. „W związku z otrzymaniem wystąpienia pokontrolnego RIO proszę o podjecie, w ramach sprawowanego nadzoru, stosownych działań w celu wyeliminowania stwierdzonych w trakcie przedmiotowej kontroli nieprawidłowości i uchybień. Wykazane w wystąpieniu pokontrolnym nieprawidłowości i uchybienia powstały na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów prawa przez osoby odpowiedzialne za gospodarkę finansową ZOZ. Jednocześnie proszę o przekazanie przez dyrektora ZOZ kopii zawiadomienia o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania jakie zostały przekazane do RIO w Kielcach”. Więcej dokumentów w tej sprawie komisji rewizyjna nie otrzymała. 

Wicestarosta – Artur Berus – odnosząc się do powyższego wyjaśnił, ze były dwie kontrole przeprowadzane przez RIO. Jedna kontrola została przeprowadzona przez RIO w starostwie i dotyczyła nadzoru nad szpitalem. I do niej odniósł się w wystąpieniu wcześniejszym Natomiast przewodniczący komisji rewizyjnej odnosi się do kontroli przeprowadzonej przez RIO w szpitalu. Po tej kontroli w ramach nadzoru podjęto działania, w wyniku których dyrektor wystąpił do Prezesa RIO, a jako zarząd powiat podjęliśmy decyzję o przeprowadzeniu audytu w szpitalu jeszcze w tym roku. 


6) Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2017 rok. 

Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało - 15 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Wstrzymały się od głosu – 3 osoby 

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2017 rok została przyjęta i uzyskała nr 324/XLVII/2018 


7) Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił projekt uchwały w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2017. 

Radny Grzegorz Małkus – uchwała o udzieleniu absolutorium jest uchwałą szczególną i nie idzie w parze z uchwałą o przyjęciu sprawozdania. Już w ubiegłym roku w imieniu Klubu Radnych PiS dokonał skróconej analizy działalności zarządu. Porównując zarząd do zaprzęgu to ten zaprzęg równo nie ciągnie. Nie możemy równo ocenić pracy zarządu również za 2017 rok, a czarą goryczy jest brak odpowiedniego nadzoru nad szpitalem. Sytuacja finansowa szpitala to jest tykająca bomba, to jet kotwica która może pociągnąć cały powiat. Dlatego też radni Klubu PiS nie mogą głosować za udzieleniem absolutorium zarządowi. 

Ponieważ radni nie wnieśli innych uwag do przedstawionego projektu Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało - 11 radnych 
Głosów przeciwnych – 7 
Wstrzymały się od głosu – 0 

Uchwała w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2017 została przyjęta i uzyskała nr 325/XLVII/2018 


Starosta – Jerzy Żmijewski – każda ocena wynika z subiektywnych odczuć każdego z radnych. Zarząd stanowi 5-osobowy zespół i staramy się realizować zadania, które wynikają z przepisów prawa. Staramy się aby administracja publiczna funkcjonowała na należytym poziomie o czy świadczy certyfikat ISO, potwierdzenie akredytacyjne CAF. Zaznaczył, że współpraca z gminami powiatu skarżyskiego jest na najwyższym poziomie. Podejmowane działania w ubiegłym roku, przy tak mizernych środkach, pozwoliły na zrealizowanie inwestycji za 11 mln zł. Był to trudny rok i wszystkim radnym podziękował za tą wspólną pracę. Podziękował za udzielenie absolutorium. 

Przewodnicząca Rady udzieliła głosu Zastępcy Dyrektora Szpitala – Panu Krzysztofowi Grzegorkowi, który poinformował, że jest po rozmowach z chirurgami i odział chirurgiczny, po trzymiesięcznej przerwie, będzie pracował pełną parą z obsadą lekarską jakiej w szpitalu nie było co najmniej od 15 lat. Udało się dzisiaj dojść do porozumienia i podpisać umowy przedwstępne z 6 lekarzami w wieku 34-43 lata. Wspaniały zespół cały czas ze sobą współpracujący. Zakres ich działalności będzie taki jakiego jeszcze u nas nie było. Wiadomo, że wiąże się to z rozwiązaniem dotychczasowych umów. Jako dyrekcja szpitala nie byliśmy przygotowani na to, że dwóch lekarzy, w związku z chorobą jednego z chirurgów złożą wypowiedzenia. 


Ad.pkt.9 Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej MOMP w Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok: 


Przewodnicząca Rady poinformowała, że raporty i sprawozdania finansowe poszczególnych jednostek były szczegółowo omawiane na posiedzeniach komisji dlatego też zaproponowała, aby nie omawiać po raz kolejny sprawozdań tylko zgłaszać ewentualne pytania. 

Radni zaakceptowali takie rozwiązanie. 

Przewodnicząca zapytała czy radni mają pytania do przedstawionego raportu i sprawozdania finansowego MOMP. 
Ponieważ radni nie zgłosili żadnych pytań poprosiła Wicestarostę o przedstawienie projektów uchwał. 

Wicestarosta Artur Berus przedstawił projekt uchwały uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok 


Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała nr 326/XLVII/2018. 


Wicestarosta- Artur Berus przedstawił projekt uchwały uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej. 

Uchwała w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta jednogłośnie i uzyskała nr 327/XLVII/2018. 


Ad.pkt.10 Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej OLK SPZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok. 


Przewodnicząca Rady zapytała czy radni mają pytania do przedstawionego raportu i sprawozdania finansowego OLK. 
Ponieważ radni nie zgłosili żadnych pytań poprosiła Wicestarostę o przedstawienie projektów uchwał. 

Wicestarosta - Artur Berus przedstawił projekt uchwały uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok. 

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała nr 328/XLVII/2018.


Wicestarosta - Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej. 

Uchwała w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta jednogłośnie i uzyskała nr 329/XLVII/2018. 


Ad.pkt.11 - Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej ZOZ w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy za 2017 rok. 


Przewodnicząca Rady zapytała czy radni mają pytania do przedstawionego raportu i sprawozdania finansowego MOMP. 
Ponieważ radni nie zgłosili żadnych pytań poprosiła Wicestarostę o przedstawienie projektów uchwał. 

Wicestarosta - Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2017 rok. 

Za przyjęciem uchwały głosowało - 11 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Wstrzymało się od głosu – 6 radnych 

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2017 rok została przyjęta i uzyskała nr 330/XLVII/2018. 


Wicestarosta - Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało - 10 radnych
Przeciw głosowało – 5 radnych
Wstrzymało się od głosu – 2 radnych 


Uchwała w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie została przyjęta i uzyskała nr 331/XLVII/2018. 


Ad.pkt.12 Sprawozdanie ze zrealizowanych działań Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie przyjętego Uchwałą Nr 258/XXXVIII/2017 i osiągniętych wyników. 

Radni nie wnieśli żadnych uwag ani pytań do przedłożonego sprawozdania ze zrealizowanych działań naprawczych. 

/sprawozdanie w załączeniu/ 


Ad.pkt.13 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie: 


1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035 wraz z autopoprawką. Wyjaśniła, że zmiany wynikają: 
- ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r oraz limitu zobowiązań na przedsięwzięciu „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie” o kwotę 2.027.172zł wskutek otrzymania dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej – 1 mln zł, z Gminy Suchedniów – 160.000zł i z Lasów Państwowych – Nadleśnictwo Suchedniów – 500.000zł. Poza tym kwota 20.000zł pochodzi z darowizny od firmy Maxol, 151.905zł ze zmniejszenia wkładu własnego do budowy boisk w związku z pozyskaniem środków z PFRON oraz kwota 195.267zł z odszkodowania za zajęcie nieruchomości pod wojewódzką inwestycje drogową, 

- ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r i limitu zobowiązań w ramach zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna –Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517 (etap 1)” o kwotę 402.921zł w związku ze zmniejszeniem dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej do kwoty 1.847.079zł,

= ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r i limitu zobowiązań w ramach zadania „Modernizacja infrastruktury sportowej i rekreacyjnej przy powiatowych placówkach oświatowych” o kwotę 151.905 zł w związku uzyskaniem dofinansowania z PFRON do budowy boiska przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych, które będzie stanowiło wkład własny do dofinansowania unijnego. W związku z tym Powiat może uwolnić środki własne powiatu i przeznaczyć je na inny cel, 

- ze zmniejszenia dochodów bieżących o kwotę 1.305.584,71 zł poprzez zmiany dokonane przez Zarząd Powiatu: w dniu 25 maja 2018r – zmniejszenie dotacji z budżetu państwa przeznaczonej na funkcjonowanie Domu Pomocy Społecznej o 45.613zł oraz wprowadzenie dotacji z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w wysokości 30.000zł na szkolenia nauczycieli Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych, w dniu 13 czerwca 2018r – zwiększenie dotacji z budżetu państwa na funkcjonowanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej – 122.449zł, w dniu 20 czerwca 2018r – zmniejszenie dotacji z budżetu państwa na składkę zdrowotną o 294.303zł oraz projektem uchwały Rady Powiatu – wprowadzenie otrzymanych darowizn i odszkodowań – 31.041,29zł, zmniejszenie części oświatowej subwencji ogólnej o 1.149.159zł, 

- ze zmniejszenia wydatków bieżących o kwotę 1.325.584,71zł poprzez zmiany opisane w powyższym punkcie z wyjątkiem kwoty 20.000zł darowizny, która przeznaczona jest na inwestycję drogową a nie na wydatki bieżące, 

- ze zwiększenia dochodów majątkowych o kwotę 1.502.346zł poprzez wprowadzenie do budżetu odszkodowania z zajęcia nieruchomości pod inwestycje drogową w wysokości 195.267zł, dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej w wysokości 1.000.000zł, z Gminy Suchedniów w wysokości 160.000zł i z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Suchedniów w wysokości 500.000zł na zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie, wprowadzenie do budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające w 2017r w wysokości 50.000zł i ponowne wprowadzenie ich do budżetu na dotację dla Powiatu Kieleckiego na przebudowę mostu w msc. Barcza oraz wskutek zmniejszenia dofinansowania Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej o 402.921zł na drogę powiatową w Skarżysku Kościelnym, 

- ze zwiększenia wydatków majątkowych o kwotę 1.522.346zł poprzez zmiany opisane w powyższym punkcie i przeznaczenia kwoty 20.000zł z dochodów bieżących na przebudowę ul.Zagórskiej w Suchedniowie. 

- ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2019r oraz limitu zobowiązań na przedsięwzięciu „Rewitalizacja Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna w Skarżysku – Kamiennej” o kwotę 372.107,12zł wskutek zabezpieczenia wkładu własnego do ewentualnego dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Projekt realizowany w partnerstwie z Gminą Skarżysko-Kamienna. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żądnych pytań Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych 
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba 


Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 332/XLVII/2018. 


2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok. Poinformowała, że proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z: 

- Umowy dotacji nr 39/PRGiPID/2018 z 23 maja 2018r w sprawie dofinansowania do zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna –Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517 (etap 1)”. Po wyłonieniu Wykonawcy inwestycji kwota dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej zmniejszyła się o 402.921zł i będzie wynosić 1.847.079zł. 

- Pism Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań z dnia 28 maja 2018r i 13 czerwca 2018r w sprawie wprowadzenia po stronie dochodowej i wydatkowej otrzymanych darowizn w łącznej wysokości 2.101,82zł przeznaczonych na kieszonkowe i wycieczkę dla wychowanków. 

- Pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 15 maja 2018r w sprawie zwiększenia strony dochodowej i wydatkowej o kwotę 739,47zł w związku z otrzymaniem odszkodowania za uszkodzenie ogrodzenia. Środki przeznaczone zostaną na zakup materiałów potrzebnych do naprawienia szkody. Pisma Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy z dnia 18 czerwca 2018r w sprawie wprowadzenia do budżetu otrzymanej darowizny w kwocie 700zł dla wychowanków biorących udział w Festiwalu „Muzyką do nieba”. 

- Wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu odbytego w dniu 6 czerwca 2018r w sprawie zabezpieczenia wkładu własnego przedsięwzięcia: Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie. Kwotę 347.172zł zabezpiecza się z wpływów z odszkodowania za zajecie nieruchomości położonej w Suchedniowie pod inwestycje drogową realizowaną przez Województwo Świętokrzyskie 195.267zł oraz z przeniesienia kwoty 151.905zł z budowy boiska przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych, która była zabezpieczona jako wkład własny do dofinansowania unijnego, jednak Powiat pozyskał na wkład własny środki z PFRON, w związku z czym można uwolnić środki własne powiatu i przeznaczyć je na inny cel. 

- Umowy darowizny zawartej w dniu 12 czerwca 2018r z firmą MAXOL spółka z o.o , która dofinansuje zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie” w wysokości 20.000zł. 

- Pisma Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2018r w sprawie ostatecznych kwot subwencji na 2018 rok, w którym część oświatowa subwencji przeznaczona dla Powiatu Skarżyskiego została zmniejszona o 1.149.159zł. 

- Otrzymania darowizny w wysokości 7.500zł na wkład własny do przyznanego dofinansowania w wysokości 30.000zł z Funduszu Pracy w ramach krajowego funduszu szkoleń na szkolenia dla nauczycieli Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych. Do tej pory wkład własny zabezpieczony był z przeniesienia planu wydatków z 85421 par.4010, w związku z otrzymaniem darowizny środki zostają zwrócone na wynagrodzenia. 

- Ponownego wprowadzenia do budżetu środków zabezpieczonych w wykazie wydatków niewygasających w 2017 roku na Przebudowę mostu w ciągu drogi powiatowej Nr 0595T w msc Barcza. Spowodowane jest to przedłużającą się procedurą wyłonienia Wykonawcy realizowaną przez Powiat Kielecki. Ujęte w wykazie środki w wysokości 50.000zł nie będą do końca czerwca wydatkowane, w związku z czym zasadne jest ponowne ich wprowadzenie do budżetu. 

- Przeniesienia pomiędzy rozdziałami w ramach planu wydatków Starostwa Powiatowego kwoty 3.000zł, która zabezpieczona została na usługi komunalne i przeglądy. 

- Otrzymania dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej w wysokości 1.000.000zł, z Gminy Suchedniów w wysokości 160.000zł i z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Suchedniów w wysokości 500.000zł na zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie”. 

- Ze zmiany kwot na przedsięwzięciach wieloletnich w załączniku „Limity wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia planowane do poniesienia w 2018 roku” w związku ze zwiększeniem kwoty na 2019 rok o 372.107,12zł na zadaniu „Rewitalizacja Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna w Skarżysku-Kamiennej” w wyniku zabezpieczenia wkładu własnego do ewentualnego dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 333/XLVII/2018. 


3) Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na ujawnienie należności pieniężnych powiatu skarżyskiego w Rejestrze Należności Publicznoprawnych. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 


Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na ujawnienie należności pieniężnych powiatu skarżyskiego w Rejestrze Należności Publicznoprawnych, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 334/XLVII/2018. 


4) Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: udzielenia pomocy finansowej na rzecz powiatu kieleckiego. 
Uzasadniając wskazała, że dofinansowanie „Przebudowy mostu w ciągu drogi powiatowej Nr 0595T w msc. Barcza” usprawni komunikację mieszkańcom Gminy Łączna. Przebudowa mostu stworzy warunki do uruchomienia komunikacji publicznej, o którą od 10 lat zabiegają mieszkańcy Klonowa, Gmina Łączna. Zasadnym jest więc udzielenie pomocy finansowej Powiatowi Kieleckiemu na niniejszą inwestycję. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: udzielenia pomocy finansowej na rzecz powiatu kieleckiego, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 335/XLVII/2018. 


5) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: zmiany podziału powiatu skarżyskiego na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym w wyborach do Rady Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że wszystkie rady gmin wypowiedziały się pozytywnie co do powyższego projektu. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych 
Wstrzymały się od głosu – 3 osoby 
Głosów przeciwnych - 0 

Uchwała w sprawie: zmiany podziału powiatu skarżyskiego na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym w wyborach do Rady Powiatu Skarżyskiego, została przyjęta i uzyskała Nr 336/XLVII/2018.

 
6) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany Uchwały Nr 402/LVI/2010 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 29 września 2010 roku w sprawie: ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art.42 ust.3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym w szkołach 
i placówkach prowadzonych przez powiat skarżyski. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: zmiany Uchwały Nr 402/LVI/2010 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 29 września 2010 roku w sprawie: ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art.42 ust.3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym w szkołach 
i placówkach prowadzonych przez powiat skarżyski, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 337/XLVII/2018. 


7) Proszę Wicestarostę – Artura Berusa o przedstawienie projektu uchwały w sprawie: utworzenia Domu Pomocy Społecznej „Centrum Seniora” w Skarżysku-Kamiennej i nadania mu statutu. 

Radny Grzegorz Małkus – czy został ustalony skład komisji odbioru tej inwestycji i kto z ramienia zarządu będzie nadzorował odbiór. Ponadto poddał pod wątpliwość, czy nie ma kolizji pomiędzy zapisami poszczególnych §. W §1 mówi się, że z dniem 1 września tworzy się DPS, natomiast kolejnym § mówimy, że rozpocznie on działalność po uzyskaniu zezwolenia wojewody świętokrzyskiego. Te terminy będą różne. W statucie jest zapis, że zarząd zatrudnia dyrektora po zasięgnięciu opinii dyrektora PCPR. Zapytał czy taki zapis jest konieczny. Jest zagrożenie terminowego wykonania inwestycji, dlatego tez uważa ze powinniśmy się wstrzymać z tą uchwałą do zakończenia prac inwestycyjnych. 

Wicestarosta – Artur Berus – odpowiadając poinformował, że inwestycja trwa i jest za nią odpowiedzialny wydział mienia. Zgodnie z zarządzeniem starosty przewodniczącym komisji odbioru jest naczelnik wydziału mienia. Jeśli chodzi o utworzenie domu to idziemy zgodnie z harmonogramem, który przyjęliśmy. Aby uzyskać pozwolenie wojewody na prowadzenie DPS musimy mieć fizycznie utworzony dom pomocy. W czerwcu zarząd przyjął harmonogram. Do sierpnia, początku września chcemy wybrać dyrektora DPS, potem wspólnie z dyrektorem wystąpić do wojewody z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie DPS, chcemy również, aby na tym etapie przetarg na dosprzętowienie był w akceptacji nowo wybranego dyrektora. W październiku podejmiemy jako rada uchwałę o ustaleniu odpłatności za pobyt w mieszkaniach chronionych. IV kwartał to zarządzenie starosty dot. ustalenia odpłatności za pobyt mieszkańca w DPS. Co do zapisu statutu odniosła się naczelnik wydziału zdrowia. 

Pani Małgorzata Nosowicz – wyjaśniła, że przy wprowadzeniu zapisu o sposobie wyboru dyrektora DPS kierowaliśmy się zapisem art. 112 ust. 7 ustawy o pomocy społecznej, który brzmi: „Zarząd powiatu zatrudnia kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w ust. 8, zgodnie z wymogami określonymi w art. 122 ust. 1, po zasięgnięciu opinii kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie lub kierownika ośrodka pomocy społecznej w mieście na prawach powiatu.” Radny 

Grzegorz Małkus – stwierdził, że martwi nas, że nikt z członków zarządu nie nadzoruje tej inwestycji. 
Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych 
Przeciw glosowało – 7 radnych 
Głosów wstrzymujących – 0 

Uchwała w sprawie: utworzenia Domu Pomocy Społecznej „Centrum Seniora” w Skarżysku-Kamiennej i nadania mu statutu, została przyjęta i uzyskała Nr 338/XLVII/2018. 


8) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą lokalu użytkowego znajdującego się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 


Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą lokalu użytkowego znajdującego się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 339/XLVII/2018. 


9) Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Starosty Skarżyskiego. 

Starosta – poinformował ze nie będzie brał udziału w głosowaniu. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 6 radnych 
Przeciw głosowała- 1 osoba 
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba 


Uchwała w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Starosty Skarżyskiego, została przyjęta i uzyskała Nr 340/XLVII/2018. 


10) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: udzielenie pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Powiatu Skarżyskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: udzielenie pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Powiatu Skarżyskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 341/XLVII/2018. 


11) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Grzegorz Małkus przedstawił projekt uchwały w sprawie: rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego. 
Poinformował, że skarga na działalność Starosty Skarżyskiego wpłynęła do Rady Powiatu Skarżyskiego 14.05.2018r. Skarga została przekazana radzie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Rozpatrywanie skarg na działalność zarządu powiatu oraz starosty, w świetle art. 229 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego, należy do właściwości rady powiatu. Skarga skierowana została, zgodnie z § 37 ust. 4 Statutu Powiatu Skarżyskiego, do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu, której stanowisko stanowi załącznik do niniejszej uchwały. Dodał, że stanowisko komisji rewizyjnej zostało przekazane radnym i omawiane na poszczególnych posiedzeniach komisji. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 


Uchwała w sprawie: rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 342/XLVII/2018. 


12) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Grzegorz Małkus przedstawił projekt uchwały w sprawie: przeprowadzenia przez Komisję Rewizyjną kontroli Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej. 

Radny Jacek Jeżyk – poinformował, że na wczorajszym, wspólnym posiedzeniu Komisji Budżetowo-Finansowej i Komisji Zdrowia radni rozmawiali na ten temat i uznaliśmy, że trzeba dać szansę komisji rewizyjnej, czytaj PiS, żeby odeszli od tego projektu. 

Radny Grzegorz Małkus powiedział, że cały czas napływają do niego nowe doniesienia i informacje dot. jednostki, że źle się tam dzieje. Wystąpił do Kuratorium Oświaty w Kielcach, aby objęła kontrolą placówkę. Z tego co wiemy 4 lipca ma się rozpocząć kontrola Kuratorium. W związku z powyższym nie wydaje nam się, aby było konieczne rozszerzanie planu kontroli komisji rewizyjnej. Dodał, że jest konflikt pomiędzy radnym, a dyrektorem placówki, którego wspiera rada pedagogiczna i rodzice. Pozostawmy to swojemu losowi. Dzisiaj wyrażenie zgody na objęcie kontrolą tej jednostki byłoby odebrane w sposób fatalny. 

Ponieważ nie zgłoszono innych uwag ani wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod głosownie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały – 0 głosów 
Przeciw głosowało – 11 radnych 
Wstrzymało się od głosu – 7 radnych  

Uchwała w sprawie: przeprowadzenia przez Komisję Rewizyjną kontroli Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej, nie została przyjęta. 


Ad.pkt.14 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły „Zamykam XLVII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". 
Godzina zakończenia obrad – 17.00 

Protokołowała: Joanna Wężyk 

Przewodnicząca 
Rady Powiatu Skarżyskiego 
Bożena Bętkowska 


metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (27 września 2018)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (13 listopada 2018, 12:15:53)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 897