Protokół z XLVII/2018 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 28 czerwca 2018 roku
P
R O T O K Ó Ł Nr XLVII/2018
z
SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej
28 czerwca 2018 roku
Miejsce
odbycia sesji - Sala Konferencyjna Starostwa Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1
Godzina
rozpoczęcia obrad - 13.00
W
sesji udział wzięli:
- Radni
Powiatu Skarżyskiego,
- Zarząd
Powiatu Skarżyskiego,
- sekretarz,
skarbnik powiatu, radca prawny starostwa
oraz naczelnicy wydziałów
starostwa powiatowego,
przedstawiciele
lokalnych mediów
Lista
obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.
Obrady
prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena
Bętkowska.
Sesję
Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk –
Kierownik Biura Rady Powiatu.
STRESZCZENIE
POSIEDZENIA
Ad.pkt.1
i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w
dzisiejszej sesji uczestniczy 18
radnych, co stanowi
95 % ogólnego składu Rady.
Wskazała,
że zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego,
Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radny Bartosz
Bętkowski.
Następnie
zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub
członkowie zarządu zgłaszają wnioski.
Wicestarosta
Artur Berus – poprosił o
uzupełnienie w tytule projektu uchwały ujętej w porządku w
punkcie 13 ppkt. 7 dot. utworzenia
Domu Pomocy Społecznej nazwy „Centrum Seniora”. Tytuł uchwały
otrzyma brzmienie: utworzenia Domu Pomocy Społecznej „Centrum
Seniora” w Skarżysku-Kamiennej i nadania mu statutu.
Ponieważ
nie zgłoszono innych uwag ani wniosków Przewodnicząca
Rady poddała pod głosowanie
porządek obrad.
Porządek
XLVII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został
przyjęty
jednogłośnie
Przewodnicząca Rady
poinformowała, że w dzisiejszej sesji uczestniczą uczniowie ZSE
wraz z nauczycielami, którzy uświetnili swoimi występami nasze
uroczystości.
Następnie Starosta
wręczył podziękowania uczniom i nauczycielom
Ad.pkt.3
Przyjęcie protokołu z XLVI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodniczący
Rady - Janusz Kołodziej przedstawił
wniosek w sprawie przyjęcia protokołu z XLVI sesji Rady
Powiatu Skarżyskiego.
Poinformował, iż
radni nie wnieśli do protokołu żadnych uwag.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poddała
pod głosowanie przedstawione wnioski.
Protokół
z XLVI sesji został przyjęty
jednogłośnie.
Ad.pkt.4
Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego
między sesjami.
Starosta-Jerzy
Żmijewski przedstawił
uzupełnienie do sprawozdania, które radni otrzymali drogą
elektroniczną. Poinformował, iż 19.06 odbyło się posiedzenie
wojewódzkiej rady dialogu społecznego, w której ma przyjemność
reprezentować Konwent Starostów województwa świętokrzyskiego.
Zgodnie
z regulaminem przewodnictwo WRDS na okres jednego roku, zgodnie z
zasadą rotacyjności przewodniczenia, zajęła reprezentująca
stronę pracowników Elżbieta Drogosz – przewodnicząca Rady
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Województwa
Świętokrzyskiego. W czasie obrad przedstawione zostały
rekomendacje Zespołu ds. szkolnictwa w zakresie współpracy
instytucji rynku pracy z placówkami edukacyjnymi. Stanowisko to jest
zgodne z oczekiwaniami przedstawicieli Stowarzyszenia Integracja
przez Internet, działającego na rzecz aktywizacji młodzieży,
którzy brali udział w posiedzeniu zespołu roboczego ds. oświaty w
dniu 5 kwietnia br. Przedstawicielem powiatu skarżyskiego w tym
zespole jest pani Katarzyna Bilska.
Następnie
poinformował, że 26
czerwca zostały podpisane porozumienia dotyczące udziału
finansowego instytucji w budowie ulicy Zagórskiej w Suchedniowie:
-
Generalna Dyrekcja Lasów Państwowych w imieniu, której działał
nadleśniczy Nadleśnictwa Suchedniów – dotacja w wysokości kwota
500.000 zł,
-
Miasto i gmina Suchedniów w imieniu której porozumienie podpisali
burmistrz Cezary Błach i skarbnik Urszula Nowak - kwota pomocy
finansowej wynosi 160.000 zł,
-
dotacja Wojewody Świętokrzyskiego w wysokości 1 mln zł -
porozumienie zostanie podpisane w najbliższym czasie – środki
zostały potwierdzone stosownym dokumentem wojewody,
-
darowizna w kwocie 20.000 zł od firmy MAXOL, mającą siedzibę przy
ul. Zagórskiej.
W
budżecie Powiatu uzupełniono brakującą kwotę w taki sposób aby
Zarząd Dróg Powiatowych mógł przygotować umowę z wykonawcą.
Zadanie to będzie kosztować ok. 2 mln 150 tys. zł, a termin
wykonania ustalono w przetargu na 31.10.2018 r.
Podziękował
wszystkim, którzy pomogli w pozyskaniu środków.
Radny
Roman Wojcieszek – zwrócił uwagę, iż zarząd podjął
uchwałę dotyczącą rokowań w sprawie sprzedaży nieruchomości,
zapytał do którego przetargu ta uchwała się odnosi.
Starosta
Jerzy Żmijewski – odpowiadając poinformował, że chodzi o
działki na Górnej Koloni. Mimo wielu prób przetargów i obniżenia
cen do dopuszczalnej granicy 50%, nie znalazł się chętny do zakupu
tych działek. Dlatego też zarząd podjął decyzję o możliwości
rokowań. Są to trzecie rokowania zaplanowane na 23 lipca 2018 roku.
Ad.pkt.5
Interpelacje i zapytania radnych
Radny
Roman Wojcieszek – z
informacji, które otrzymali radni wiemy, że szpital pozyskał
środki na budowę lądowiska i doposażenie SOR. Zapytał jak
wygląda kwestia wkładu własnego co do budowy lądowiska, który
jest niezbędny. Poprosił również o informację czy do doposażenia
SOR również jest wymagany wkład własny.
Następnie zwrócił
uwagę, że w dzisiejszych zmianach do budżetu będziemy obniżać
środki na oświatę z racji zmniejszonej części subwencji
oświatowej, aż o 1.149 tys. zł. Starosta uprzedzał, że mogą być
kłopoty z bilansowaniem środków na oświatę. W związku z tym
zapytał co dalej ze środkami na oświatę jak zarząd przewiduje
zapełnienie tej luki. Następnie odniósł się do super prowizorki
przy ul. Towarowej i 1-go Maja, która została uruchomiona, a znając
życie, jak to wszystkie prowizorki, będzie miała długi żywot.
Jego spostrzeżenie co do tego miejsca jest takie, ze przed
uruchomieniem należało się zastanowić czy nie wyciąć kilku
krzewów, które powodują, że jest tam niebezpiecznie, a ponadto
pozostały na jezdni, jadąc od u. Towarowej, znaki oznakowania
poziomego, które wprowadzają w błąd. Poprosił o informację na
ten temat.
Radna
Renata Bilska – podziękowała
za ustawienie znaku ostrzegawczego w okolicy ul. Piłsudskiego i ul.
Spornej. Następnie odnosząc się do funkcjonowania szpitala,
zapytała jak wygląda sytuacja na dwóch oddziałach, a mianowicie
chirurgii i SOR oraz jak wygląda doposażenie. Z informacji
mieszkańców wynika, że brak jet narzędzi i aparatury.
Radny
Grzegorz Małkus – poinformował, że wpłynęło do
niego pismo i jako radny jest zobowiązany podjąć temat na sesji.
Chodzi o budynek Półsanatorium przy ul. Ekonomii 4 po
termomodernizacji, który wygląda fatalnie. W roku 2014 wykonano
termomodernizację budynku ZOZ w Skarżysku-Kamiennej przy ul.
Ekonomii 4. Inwestorem tego zadania był powiat skarżyski, odbiór
prac odbył się z końcem roku 2014. Jakość wykonanych prac
pozostawiała już od początku wiele do życzenia i od początku
2015 roku było bardzo dużo usterek i tak jest do dziś. Odbywa się
to w ten sposób, że powołuje się komisję,
wyznacza ciągle termin ostatecznego usunięcia tych wad i usterek i
po tym terminie powołuje się komisję do odebrania wykonanych prac
gwarancyjnych, które nigdy jeszcze nie były usunięte. 5-letnia
gwarancja wykonanych prac na tym budynku kończy się w listopadzie
2019 roku i chyba o to chodzi, żeby przeciągnąć do końca
gwarancję i wykonawca wtedy będzie miał spokój. Na budynku od
samego początku cieknie nowy dach, instalacja solarna nie działa,
zewnętrzny tynk odpada i czeka się w ten sposób na koniec
gwarancji. W związku z powyższym zwrócił się z następującymi
pytaniami:
kto z ramienia Zarządu
Powiatu nadzorował odbiór inwestycji na budynku przy ul. Ekonomii
4,
która firma była
wykonawcą tej inwestycji,
jakie działania
podjął powiat, aby doprowadzić do należytego wykonania
przedmiotu umowy i jaki był skutek tych działań,
czy
firma, która prowadziła tą inwestycję w późniejszym czasie
również wykonywała inne inwestycje na majątku powiatu.
Radny
Krzysztof Ligowski – zwrócił
się z prośbą do
członka zarządu Pani Anny Leżańskiej i dyrektora ZDP o
interwencję w sprawie drogi w Podzagnańszczu. Zwrócił uwagę,
że ok. 20 lub 30 m za skrzyżowaniem, na odcinku ok. 10 m jest
więcej dziur niż przeciętnie. Ostatnio przejeżdża tam ok. 200
samochodów ciężarowych do Bukowej Góry, które wjeżdżając w
ubytki na drodze uniemożliwiają normalne funkcjonowanie w domach.
Poprosił o rozważenie naprawy tego 10 m
odcinka drogi. Ponadto poprosił o zwiększenie częstotliwości
patroli policyjnych w tym miejscu.
Radny
Jacek Jeżyk – cieszy fakt
doceniania naszych uczniów, czego mieliśmy przykład na początku
sesji. Zwrócił uwagę, że od dwóch miesięcy nasi koszykarze z I
LO zdobyli mistrzostwo województwa świętokrzyskiego. Jest to
spektakularny sukces i brakuje mu uhonorowania tych młodych,
zdolnych ludzi. Przy okazji możemy pochwalić się budową hal przy
naszych szkołach, które przyczyniają się do sukcesów naszych
uczniów.
Radny
Bartosz Bętkowski - Radny
Bartosz Bętkowski - złożył
interpelację w imieniu Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości.
Radni Klubu PiS chcieliby
ustalić, czy dochód Członka Zarządu Powiatu - Pani Anny
Leżańskiej nie został uzyskany z naruszeniem ustawy o ograniczeniu
prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące
funkcje publiczne. W związku z wykazaniem przez członka zarządu
powiatu skarżyskiego panią Annę Leżańską w oświadczeniu
majątkowym za rok 2017 dodatkowego dochodu w kwocie 33.360 zł,
poza dochodem pochodzącym za pracę w zarządzie powiatu, zwrócił
się do starosty o wyjaśnienie czy była wyrażona zgoda dla pani
Anny Leżańskiej na wykonywanie pracy w innym miejscu zatrudnienia.
/interpelacja
w załączeniu/
Radny
Mieczysław Bąk – swoje
wystąpienie rozpoczął od pośrednio dobrych informacji dla gminy
Bliżyn i powiatu skarżyskiego. Wyjaśnił, że pośrednio
inwestycja przyszłości POLONEZ GATE – jeden z
najnowocześniejszych torów formuły o długości 7 km oraz 1600 m
tor kartingowy, park technologiczny z centrum badawczo-rozwojowym,
piecio gwiazdkowy hotel ze spa, osiedle mieszkaniowe, domki wczasowe,
pole kempingowe, powstaną na 215 ha w niewielkim Odrowążu w gm.
Stąporków, około 3 km od planowanego składowiska odpadów w
Sołtykowie. Następnie przybliżając historię Odrowąża, wskazał,
że był on siedzibą Odrowążów i uzyskał prawa miejskie w
1399 roku oraz lokację tych praw od 1611-1869.
Radny poinformował, że
jest wykonana wizualizacja tego projektu. Prace projektowe wykonuje
światowej sławy specjalista z pracowni architektonicznej TILKE z
Niemiec. Wartość inwestycji to prawie 1 mld zł i będzie
finansowana przez konsorcja bankowe i inwestorów zagranicznych przez
okres 3 lat. POLONEZ GATE przyciągnie wg szacunków ok. 300 tys
gości rocznie. Powstanie ok. 1000 miejsc pracy, w samym ośrodku 700
miejsc. Da to około 100 mln euro korzyści ekonomicznych dla gminy
Stąporków woj. świętokrzyskiego. A u nas perspektywa biznesów
śmieciowych w gminie Bliżyn, Wołowie, Zagórzu oraz Sołtykowie z
obietnicą 50 miejsc pracy na składowisku odpadów. Staniemy się
peryferiami ogromnych ośrodków. Skarżysko mija obwodnica PKP do
centralnego portu lotniczego Tumlin-Wąsosz. Zapytał włodarzy
powiatu i okolicznych gmin co zrobiliście, aby przyciągnąć
takie lub podobne inwestycje do gmin powiatu skarżyskiego, które
też posiadają tradycje przemysłowe i olbrzymie obszary do
zagospodarowania. Przypomniał, że już w 1928 roku powstał projekt
luksusowego Uzdrowiska Sportowo-Klimatycznego pod nazwą „Bliżyn”,
którego autorem był znany architekt Andrzej Boni.
Najwyższa pora, aby
przyszli włodarze naszego powiatu i gmin zadbali o nasz wspólny
interes i nasz dobrobyt. Najwyższy czas abyśmy zaczęli myśleć
perspektywicznie i rozwojowo, a nie na zasadzie aby przetrwać
kolejną kadencję. Stwierdził, że nie jest to kampania wyborcza
tylko realia. Wizualizacja przedstawionej inwestycji była wykonana w
2017 roku, a teraz trwają prace projektowe. Następnie zgłosił
następujące sprawy:
przekazał, że od
kilku miesięcy bezskutecznie zwraca się do Pana Starosty, aby na
stronie BIP Starostwa Powiatowego w dziale plany i strategie pod
Programem Ochrony Środowiska umieścić zakładkę - prowadzone
postępowania administracyjne. Chodzi o umieszczenie informacji w
jednym określonym miejscu, co umożliwi radnym i mieszkańcom wgląd
do bieżących informacji o aktualnie prowadzonych postępowaniach
administracyjnych w sprawach planowanych inwestycji związanych z
działalnością na odpadach w naszym powiecie. Zmiana nie wymaga
nakładów finansowych, jest to i tak publikowane w internecie.
Poprosił zatem o uproszczenie dostępu do tych informacji,
po raz kolejny
zwrócił się do Pana Starosty jako zarządcy drogi powiatowej
Samsonów – Odrowąż o powołanie komisji w celu wyznaczenia
przystanku BUS w Nowym Odrowążku w okolicach cmentarza i
stosownego kopertowego oznaczenia na jezdni. Przez prawie 4 lata
mimo obietnic nie wykonano dokumentacji technicznej na chodnik przy
drodze powiatowej w Nowym Odrowążku. Zapytał, dlaczego brak jest
woli, żeby wyjść naprzeciw prośbom mieszkańców.
- Przypomniał, ze na
sesji 25 maja 2018 roku starosta zobowiązała się do
zorganizowania spotkania w możliwie najkrótszym terminie z
udziałem wszystkich zainteresowanych stron, abyśmy mogli ustalić
kierunki działania w bulwersującej mieszkańców sprawie
przetwarzania odpadów w Wołowie. Jednak przez okres miesiąca nie
doszło zorganizowania obiecanego spotkania. Zwracając się do
starosty stwierdził, że nie dotrzymał publicznie danego słowa,
lekceważąc przybyłych na sesje mieszkańców gminy Bliżyn.
Jeżeli myśleliście, ze sprawa ucichnie to jesteście w błędzie.
Otóż mieszkańcy Wołowa wzięli sprawę w swoje ręce powołali
„Komitet stop degradacji wsi Wołów” i w dniu 26 czerwca br
zorganizowali zebranie z udziałem przedsiębiorcy, wójta, radnych
gminy Bliżyn oraz przedstawicieli starostwa w liczbie 5 osób.
Stwierdził, że jest pod wrażeniem wiedzy o odpadach młodych
mieszkańców Wołowa prowadzących zebranie , czego nie powie z
przykrością o pracownikach starostwa. W remizie OSP Wołów
brakowało miejsc. Ma nadzieję, że po tak burzliwym spotkaniu w
Wołowie mocno się Państwo zastanowią nad swoim dalszym
postępowaniem, o co apelował. O szczegółach debaty mogą się
Państwo dowiedzieć z artykułów zamieszczonych w internecie.
Poprosił o wyjaśnienie czy właściciel działki nr 639 w Wołowie
posiada zgodę na przejazd pojazdów o masie całkowitej powyżej
8 ton na drodze nr 0444T w Wołowie. Ponieważ właściciel
twierdzi, że ma pozwolenie. Poprosił również o informację,
jakie działania podjęło Starostwo Powiatowe w sprawie
przetwarzania odpadów poza instalacjami w procesach R5, R10, R13
na działce nr 639 w Wołowie, po umorzeniu drugiego postępowania.
Ponieważ
na zebraniu w Wołowie pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska
oznajmili, że mają możliwości kontrolne, poprosił zatem o
wyjaśnienie, czy podjęte zostały działania kontrolne na prośbę
mieszkańców Zagórza. Mieszkańcy Zagórza zwracali się do
przedstawicieli Starostwa i Wójta Gminy Bliżyn o przeprowadzenie
kontroli na ok. 3-hektarowej nieruchomości w Zagórzu. Działka
znajduje się w lesie i zdaniem mieszkańców powstaje tam
składowisko odpadów.
Stwierdził,
że jest zbulwersowany wypowiedziami pracowników starostwa, którzy
w maju br udostępnili mu do wglądu wniosek Domu Opieki na
przetwarzanie odpadów w Wołowie za co wg ich wypowiedzi mieli
awanturę. Na zapytanie przez kogo zostali upomnieni, otrzymałem
odpowiedź, że to nie moja sprawa. Podkreślił, że to jest jego
sprawa, nasza sprawa ponieważ zapoznanie się z dokumentami
pozwoliło mi przygotować interpelacje na poprzednią sesję.
Dokumenty, które mu udostępniono nie były poufne, nie miały
klauzuli tajności. Zapytał czy jako radny może się zapoznawać z
takimi dokumentami, czy została wprowadzona blokada. Poprosił o
odpowiedź na piśmie. Zaapelował do rządzącej koalicji w
powiecie PO-PSL-SLD o większy szacunek dla mieszkańców i radnych
opozycji.
Ad.pkt.6
Wolne wnioski i oświadczenia
Przedstawiciel
Rady Rodziców przy ZPE-W – Kuśmierczuk Bogusław –
stwierdził, że biorąc pod uwagę wypowiedź radnego Grzegorza
Małkusa z ostatniej sesji, jesteśmy ciekawi jakie nieprawidłowości
funkcjonują w naszej palcówce. Następnie zaprosił radnego na
dyskusje do palcówki. Dodał, że chcielibyśmy się zapoznać ze
wszystkimi szczegółowymi danymi,
a przede wszystkim znać
źródło informacji, które dla radnego być może jest wiarygodne,
a dla nas nie konieczne.
Pani
Agnieszka Gębska – nauczyciel ZPE-W – wskazała, że od 25
lat jest związana ze szkolnictwem specjalnym. Pracowała w SOSW nr 1
obecnie w ZPE-W. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że w ZPE-W zdarzają
się nagminne praktyki naruszające bezpieczeństwo dzieci. Cała
społeczność pracownicy jak i rodzice zdecydowanie nie zgadzamy się
z wątpliwościami jakie w opinii publicznej chciał zasiać swym
wystąpieniem radny Grzegorz Małkus. Proszę zastanowić się przez
chwilę jak czują się rodzice, jak czują się pracownicy którzy
mają lub mieli dzieci w naszym ośrodku. Jak ma się czuć się ona
kiedy dochodzi do antypromocji placówki, a ona za tą promocję
odpowiada. Obawiamy się ze wystąpienie radnego przyniosło duże
szkody. Wyraziła zdanie, że na takie potraktowanie nie
zasłużyliśmy. Możemy mieć w pracy lepsze lub gorsze dni, jak
każdy, bo nie jesteśmy nadludźmi, a jest to praca bardzo ciężka.
Mamy nad sobą kilkuosobową kadrę pracownicza jest nam przykro ze
taka sytuacja zaistniała. Kończąc poinformowała, że u nich w
szkole drzwi są zawsze otwarte i zaprasz do palcówki.
Radna
Renata Bilska
– poinformowała, że z wielką radością przeczytała informację,
która ukazała się w mediach, że 18
czerwca br. w sali kongresowej Targów Kielce odbyła się uroczysta
gala podsumowująca projekt “Nowoczesna Szkoła Zawodowa-
Nowoczesny Region”. Uczniowie ZSTM: Maciej Golis i Oskar Rynkowski
zaprezentowali frezarkę wykonaną samodzielnie pod kierunkiem
Mariusza Gelara. Ich projekt pn. Meet.Sb, który został zgłoszony
do konkursu “Kreatywni Liderzy” zajął pierwsze miejsce. Będą
reprezentować nasz powiat na targach w Niemczech.
Sięgnęła
pamięcią jak niewiele brakowało, że nie mielibyśmy tej szkoły.
Dlatego też nasunęła jej się refleksja jak bardzo trzeba długo i
rozważnie podejmować decyzje.
Ad.pkt.7
Udzielenie odpowiedzi na
zgłoszone interpelacje i zapytania.
Starosta
– Jerzy Żmijewski – odnosząc się do interpelacji
poinformował, że poszczególni członkowie zarządu odpowiedzą na
zadane pytania, a na część zapytań odpowiedź zostanie udzielona
na piśmie. Stwierdził, że w kwestii brakujących środków na
oświatę nie dziwi się, że brakuje, jeżeli w ciągu roku
zaskakuje się nas i zmienia algorytm. To pytanie powinno być
skierowane do rządzących. Od września nic się w naszych
placówkach nie zmieniło, nie ubyło uczniów, nie przybyło
nauczycieli, nie ubyło jednostek lekcyjnych, a zmniejszono środki o
1 mln 149 tys zł. Państwo radni mają pretensje, że nie robimy
drogi, przystanku, nie robimy bo musimy dołożyć w tym roku do
oświaty 3,5 mln zł.
W kwestii interpelacji Klubu Radnych PiS
stwierdził, że ma niewielkie uprawnienia w tym zakresie. Ma
obowiązek przyjęcia oświadczenia i sprawdzenia jego poprawności.
Natomiast instytucje powołane do tego mają prawo do kontroli i
wezwania osoby składającej oświadczenie. Z jego wiedzy nie ma
naruszenia przepisów.
Odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi
potwierdził, że obiecał spotkanie z zainteresowanymi, ale po
konsultacji z wójtem i przewodniczącym rady doszliśmy do wniosku,
że najpierw my podejmiemy wszystkie działania jako administracja, a
potem spotkamy się z ludźmi. Przeprosił, że nie doszło do tego
spotkania, ale podjął interwencję i skierował pismo do
kierownictwa Wód Polskich przekazując skargę mieszkańców. Dodał,
że odbyliśmy robocze spotkanie z panią dyrektor Okręgowego Urzędu
Górniczego wspólnie z geologiem powiatowym, wójtem i
pracownikiem urzędu gminy. Wystąpiliśmy również do WIOŚ z
pismem, w którym starosta stwierdza, że decyzja WIOŚ
o
osunięciu gruzu, który został nawieziony, nie została
zrealizowana. Co do zamieszczania materiałów na BIP wskazał, że
jest po konsultacji z panią sekretarz i nie każde rozpoczęte
postępowanie administracyjne musimy zamieszczać w BIP. Radny jest
na tyle aktywny, że ma prawo zapytać ale musimy wziąć pod uwagę
RODO i musimy przestrzegać prawa.
Członek
Zarządu Anna Leżańska –
odpowiadając radnemu Romanowi Wojcieszkowi poinformowała, że znaki
poziome zostaną usunięte, a jeżeli krzaki utrudniają widoczność
zostaną wycięte.
Odpowiadając radnemu Krzysztofowi Ligowskiemu
wskazała, że postaramy się załatać dziury we wskazanym miejscu.
Dodała, że kierowcy wystąpili z wnioskiem o umożliwienie
przejazdu tamtędy od Bukowej Góry do Bodzentyna, ale Zarząd nie
wyrazić zgody, ponieważ podbudowa na drodze jest bardzo cienka, a
nie mamy pieniędzy na odbudowę drogi.
Odnosząc się do
interpelacji zgłoszonej przez radnego Bartosza Bętkowskiego
oświadczyła, że jest prezesem LGD, o czym wszyscy wiedzą, który
nie prowadzi działalności gospodarczej. Nasza działalność polega
na pomocy w zdobywaniu środków, z czego jest bardzo dumna. Dzięki
środkom pozyskanym z tytułu LGD na gminę Bliżyn udało się
wybudować parki do nordic walking, miejsca integracji, piekielny
szlak. Nie wstydzi się tego, a jest to jej dodatkowa praca, która
służy mieszkańcom i jest z niej dumna. W zarządzie LGD są
również wójtowie, którzy także musieliby stracić stanowiska.
Podkreśliła, że zdaje sobie sprawę, że jako członek zarządu
nie może prowadzić działalności gospodarczej. Kiedy przyjmuje?
Wystarczy przyjechać do LGD i spojrzeć na wywieszkę - wtorki i
czwartki od godz. 16.30.
Zawsze
gdy musi wyjechać w ramach LGD uprzedza starostę i bierze urlop.
Co
do ŚODR wyjaśniła, że jest to jednostka podległa ministerstwu,
nie ma tam funkcji prezesów, jest tam zatrudniony dyrektor i
zastępca dyrektora. Nigdy tam nie pracowała i nie pracuje.
W
kwestii Wołowa wskazała, że odbyło się zebranie z mieszkańcami, w którym uczestniczyli pracownicy wydziału ochrony środowiska.
Jest oburzona, że ktoś obraża pracowników starostwa. Nawet
dzisiaj przedstawiciele komitetu byli u naszych pracowników w
ochronie środowiska, są od kilku dni w stałym kontakcie. Wczoraj
dyrektor ZDP Marek Czyż pojechał na drogę i konsultował z
mieszkańcami zakres prac. Dzisiaj pracownik od rana jest na drodze i
kontroluje czy wszystko jest rzetelnie wykonywane tak jak mieszkańcy
oczekują. Nie można mówić, że pracownicy się nie spisali, nie
można tak szkalować ludzi. Pracownicy siedzieli prawie do 21 na
zebraniu z mieszkańcami po godzinach pracy. Mogli powiedzieć, że
kończą pracę o 15.30. Ona ze swojej strony podziękowała
pracownikom.
Wicestarosta
– Artur Berus – podziękował za wywołanie tematu budowy
lądowiska i doposażenia SOR. Trzeba podkreślić, że jest to duży
sukces naszego szpitala powiatowego. Dzisiaj dzięki staraniom wielu
ludzi ten projekt został zakwalifikowany. 6 listopada 2017 roku
certyfikat akredytacyjny dla szpitala wręczał dyrektorowi
wiceminister zdrowia. Dzisiaj jesteśmy na etapie rozstrzygania
przetargu na budowę lądowiska. SOR zostanie doposażony na kwotę 1
mln 200 tys zł. Dzisiaj na sesji rady powiatu jest sprawozdanie z
realizacji programu naprawczego dyrektor przedstawi jaki sprzęt
udało już się zakupić. Jeśli chodzi o oddział chirurgii trwają
na bieżąco rozmowy z lekarzami poprosił dyrektora o uzupełnienie
co udało się ustalić.
Dyrektor
Szpitala – Leszek Lepiarz – wyjaśnił, że rzeczywiście
nastąpiła sytuacja kryzysowa jeżeli chodzi o odział chirurgii w
naszym szpitalu. Zostało to spowodowane tym, że na koniec maja
kierownik oddziału chirurgii złożył wypowiedzenie z miesięcznym
okresem wypowiedzenia. Dodatkowo jeden z lekarzy chirurgów musiał
przejść w trybie pilnym operację kręgosłupa i przebywa na
zwolnieniu lekarskim. Dlatego też jest niewystarczająca liczba
lekarzy aby zabezpieczyć pracę oddziału. Liczyliśmy na
wzmocnienie kadry lekarskiej i takie działania zostały podjęte.
Rozmowy z lekarzami trwają cały czas. Nawet w dniu dzisiejszym
przyjechało 5 chirurgów, którzy są zainteresowani pracą w naszym
szpitalu. Jednak nie nastąpi to od dnia jutrzejszego ponieważ każdy
z nich ma zawartą umowę o pracę. W dniu wczorajszym uprzedził o
fakcie braku możliwości zabezpieczenia pracy oddziału panią
dyrektor NFZ. Ponadto złożył oficjalne pismo do wojewody,
starosty i NFZ, że jesteśmy zmuszeni wstrzymać pracę oddziału
na okres 2 miesięcy. Dajemy sobie dwa miesiące na zabezpieczenie
pracy oddziału i pozyskanie kadry lekarskiej, a w tym czasie
przeprowadzimy remont, który jest niezbędny zgodnie z nakazem
sanepidu.
Członek
Zarządu - Katarzyna Bilska
– odniosła się do kwestii niedoszacowania w oświacie.
Stwierdziła, że jest to problem nie tylko tego zarządu i nie tego
roku. Jest to problem ogólnopolski w głównej mierze wynika on z
algorytmu, który jest podstawą naliczania subwencji, co nie jest w
naszym zakresie i nie mamy na to żadnego wpływu. Na szczęście,
że poszczególne zarządy i rady powiatu cały czas analizowały
sytuację w oświacie i na bieżąco dokonywały odpowiedniej
optymalizacji kosztów i dostosowania sieci szkół. Niestety naszą
kadencję też to dotknęło, że dokonaliśmy optymalizacji kosztów
i dlatego wychodzimy obronną ręką jeżeli chodzi o nakłady
ponoszone przez powiat skarżyski na oświatę. Jeżeli weźmiemy
dane ogólnopolskie to powiaty dokładają do oświaty średnio ok.
10-15 %, a my w granicach 3 %. Jest to wynik trudnych decyzji i
bardzo ciężkiej pracy, która jest prowadzona na bieżąco. Efekt
naszej pracy najbardziej odczuwają nauczyciele, którzy dobrze
pracują próbując wykorzystać środki, które im dostarczyliśmy.
Wygląda to tak, że jest coroczna walka o optymalizację kosztów,
przy arkuszach organizacyjnych, która nie jest przyjemna dla żadnej
ze stron. Wspólna walka przynosi efekty pokazuje poziom wzajemnego
szacunku. Ten rok jest następnym, gdzie możemy powiedzieć, że
mamy dobry nabór. Czyli świadczy to, że praca w naszych placówkach
przy tak trudnych warunkach, które stwarzamy jest na wysoki
poziomie. Z pierwszej preferencji mamy zarejestrowanych 707 osób, a
absolwentów z naszych szkół mamy 540. Jest to wynik ciężkiej
pracy. Szukamy środków zewnętrznych z dobrym skutkiem. Nie wiem na
ile wystarczy siły radom pedagogicznym, dyrektorom i radnym , aby
pewne rzeczy dostosowywać do naszych realiów. Na pewne rzeczy
wpływu nie mamy.
Zgodziła
się z radnym Jackiem Jeżykiem, że jest to sukces naszych
koszykarzy i należy uhonorować trenera i chłopaków. Mieliśmy
plan żeby wręczyć gratulacje na początku roku.
Radny
Mieczysław Bąk
– odnosząc się do wypowiedzi starosty stwierdził, że chodzi tu
o skalę przedsięwzięcia wskazanego we wniosku tj. 3000 ton w skali
roku przez okres 6 lat. Wyrobisko po odzysku piasku to dół o
powierzchni 180 tys.m3.
Mają prawo mieszkańcy niepokoić się co w tym dole się znajdzie.
Co do strony BIP nie wnioskował o zamieszczanie wszystkich
postępowań, tylko z zakresu ochrony środowiska i działalności na
odpadach. Nie rozumie czemu starosta tak uporczywie broni się przed
dodaniem tych postanowień na pierwszej stronie. Dobrze, że
argumenty mieszkańców trafiły do zarządu. Mieszkańcy nie chcą
gminy śmieciowej w gminie Bliżyn. Komitet ludzi młodych nie
odpuści i jak będzie potrzeba to będzie codziennie w starostwie.
Zwrócił uwagę, że nie otrzymał odpowiedzi w sprawie
przeprowadzenia kontroli w Zagórzu oraz czy właściciel posiada
pozwolenie na przejazd.
Radny
Grzegorz Małkus
– przytoczył zapisy ustawy o samorządzie powiatowym cyt.
„działalność
organów powiatu jest jawna. Rada powiatu jest organem stanowiącym i
kontrolnym. Rada
powiatu kontroluje działalność zarządu oraz powiatowych jednostek
organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną. Radny
obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej
powiatu. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez
mieszkańców powiatu postulaty i przedstawia je organom powiatu do
rozpatrzenia”.
Wykonując
mandat radnego otrzymujemy różne informacje. Jako radni mamy prawo
i obowiązek pytać, a zarząd jako organ wykonawczy ma obowiązek
sprawdzać i odpowiadać. Nikogo nie obraził i bardzo delikatnie
przedstawił sprawę, nie pobiegł do mediów. Nie jest jego winą,
że teraz ta placówka przeżywa trudne chwile. On nie wysyłał do
mediów pism, podpisów. Dodał, że zna bardzo dobrze pracę w tej
placówce i ją szanuje. Wie, że jest to praca ciężka. Sam pracuje
30 lat z osobami niepełnosprawnymi.
Starosta
– Jerzy Żmijewski –
odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi wskazał, że na dzień
dzisiejszy nie jest zatwierdzona organizacja ruchu, a tym samym nie
ma pozwolenia na przejazd tą drogą samochodami powyżej 8 t.
Pan
Ryszard Sowa – Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska –
co do działki w Zagórzu poinformował, że jest to teren prywatny i
nie podlega staroście. Starosta nie ma w tej mierze kompetencji.
Radny
Roman Wojcieszek
– nie uzyskał odpowiedzi skąd wkład własny na budowę lądowiska
i doposażenie SOR.
Wicestarosta
– Artur Berus
– odpowiadając stwierdził, że ogłaszamy przetargi na sprzedaż
mienia i z tych środków chcemy wesprzeć szpital.
Ad.pkt.8
Rozpatrzenie sprawozdania
finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2017 rok
i podjęcie uchwał:
1)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła
sprawozdanie finansowe,
sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2017 rok oraz informację
o stanie mienia powiatu.
/dokumenty
w załączeniu/
2)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła
opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o sprawozdaniu z
wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2017 rok.
3)
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Grzegorz Małkus przedstawił
wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie: udzielenia absolutorium
Zarządowi Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że wniosek o
udzielenie absolutorium z tytułu wykonania budżetu powiatu
skarżyskiego za 2017 rok przyjęty został 3 głosami za, 1 głosie
wstrzymującym i nieobecności jednej osoby.
4)
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Grzegorz Małkus przedstawił
opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o wniosku Komisji
Rewizyjnej.
5)
dyskusja
Przewodnicząca
Rady zapytała czy ktoś z państwa radnych chciałby zabrać
głos w dyskusji.
Radny
Janusz Kołodziej – komisja rewizyjna dokonując kontroli
zarządu w zakresie wykonania budżetu powiatu za 2017 rok pozytywnie
oceniła jego pracę. W końcowej części protokołu pokontrolnego
komisja rewizyjna odniosła się do kontroli przeprowadzonych przez
RIO w starostwie. Komisja wskazała, że obie kontrole RIO wykazały
szereg uchybień i nieprawidłowości, które zostały szczegółowo
opisane w wystąpieniu pokontrolnym. W związku z powyższym zapytał
czego dotyczyły te nieprawidłowości.
Skarbnik
Powiatu – Bogusława Wilczyńska –
jedna kontrola dotyczyła nadzoru nad szpitalem, a druga kontrola
dotyczyła starostwa powiatowego. Odnosząc się do kontroli w
starostwie wyjaśniła, że jeśli
chodzi o gospodarkę finansową powiatu to jest to bardzo
szerokie zagadnienie. Gospodarka finansowa to zdarzenia gospodarcze,
których realizacja jest uporządkowana zarządzeniami starosty tj;
instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowych oraz polityka
rachunkowości. Najważniejszą zasadą jest oszczędnie, gospodarne
i racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Pierwszy etap to
wydanie pieniędzy. Poprzedzone ono jest stwierdzeniem właściwego
pracownika o zgodności zakupu z ustawą prawo zamówień
publicznych, następnie potwierdzeniem pracownika Działu Finansowego
zgodności wydatku z planem. Przed dokonaniem zakupu Starosta
zatwierdza lub nie wydatek proponowany przez pracownika
merytorycznego. Następnie otrzymujemy fakturę. Każda faktura
potwierdzająca wydatek musi być właściwie opisana, autoryzowana
przez upoważnionych przez Starostę pracowników tj; sprawdzona pod
względem merytorycznym oraz formalno – rachunkowym. W tym zakresie
inspektorzy RIO nie mieli żadnych uwag i zastrzeżeń i nie
stwierdzili żadnych nieprawidłowości czy uchybień. Czyli środki
finansowe wydatkowane przez powiat są właściwie nadzorowane przez
Zarząd Powiatu i Starostę. Nie zarzucono niegospodarności w żadnym
przypadku.
Następnym
etapem realizacji gospodarki finansowej jest ewidencja wszystkich
przychodów i wydatków. I na tym etapie inspektorzy RIO wykazali
uchybienia i nieprawidłowości.
Następnie przedstawiła skalę tych
nieprawidłowości. Budżet to przychody i wydatki, działy,
rozdziały i paragrafy. Uchybienia stwierdzono w zakresie
kwalifikacji dochodów i wydatków do właściwej grupy paragrafów.
I tak, jeśli chodzi o opłatę z tytułu parkowania wyceny i
usunięcia pojazdów z drogi to są to niuanse. My od 8 lat
kwalifikujemy je do opłat komunikacyjnych, a obecnie inspektorzy RIO
uznali, że należy je kwalifikować do przychodów należnych
powiatowi na podstawie innych ustaw. Tak samo sprawa wygląda z
opłatami geodezyjnymi. My kwalifikujemy je do usług, a inspektorzy
RIO uznali, że należy je kwalifikować jako opłaty.
Dotacje dla
organizacji pożytku publicznego na realizację zadań powiatu w
zakresie sportu, kultury i turystyki realizowaliśmy pierwszy raz.
Uważaliśmy, że właściwie je zakwalifikowaliśmy do paragrafu.
Inspektorzy RIO uznali, że te wydatki należy zakwalifikować do
paragrafu bardziej uszczegółowionego.
Jeśli chodzi o
działki, to były one były ewidencjonowane w taki sposób, że
kilka działek znajduje się pod jednym numerem inwentarzowym. Taka
sytuacja istnieje od 20 lat tj. od początku istnienie powiatu. W
taki sposób działki Skarbu Państwa były przekazane do powiatu
przez Wojewodę i miasto. Obecnie zalecenia RIO, aby doprowadzić to
do zgodności z ustawą o rachunkowości zostały już wykonane.
Sprawa księgowania
na konta 901 i 909 jest sprawą bardzo skomplikowaną. RIO po naszych
wyjaśnieniach miało wątpliwości co do zasadności ich uwag i
przed wysłaniem do nas zaleceń pokontrolnych napisało zapytanie do
Ministerstwa Finansów o interpretację zapisów księgowych
dotyczących tego zagadnienia, tj. księgowania środków
otrzymywanych na realizację projektów unijnych z ERASUMS+, które
przekazywane są w danym roku budżetowym, a zapisy umowy nakazują
wydawać je dopiero w następnym roku budżetowym. My księgowaliśmy
tak samo jak księgujemy środki na wynagrodzenia dla nauczycieli,
które otrzymujemy w grudniu na wypłatę w styczniu.
Będąc świadomym
konsekwencji księgowania wskazanego przez RIO napisaliśmy pismo do
Ministerstwa Finansów, w którym dokładnie opisaliśmy nasz
problem. Otrzymaliśmy odpowiedź, w której Ministerstwo uznało
stanowisko RIO za prawidłowe i teraz tak będziemy księgować.
Szkoły, które będą realizowały projekty ERASMUS+ muszą
negocjować takie zapisy umowy z Agencją wdrażającą, aby
środki przeznaczone na realizację projektu wpływały w roku
budżetowym, w którym będą wydawane zgodnie z harmonogramem.
Zapobiegnie to sytuacji, że środki otrzymane w roku bieżącym, a
nie wydatkowane, będą stanowiły nadwyżkę budżetową.
Wicestarosta
– Artur Berus – odniósł się do protokołu z kontroli RIO w
zakresie nadzoru nad szpitalem. W 2017 roku została przeprowadzona
kontrola problemowa, co do nadzoru nad zadłużeniem szpitala. Powiat
skarżyski, będący podmiotem tworzącym, monitorował poziom
zadłużenia zespołu poprzez analizę sprawozdań finansowych
zarówno na posiedzeniach komisji, sesjach oraz posiedzeniach
zarządu. W wyniku kontroli stwierdzono, że zadłużenie w latach
2015-2016 było przedmiotem szczególnego zainteresowania organu
tworzącego.
Członek
Zarządu – Katarzyna Bilska – zwróciła uwagę, ze kończy
się pewien etap dla oświaty. Ten rok był jeszcze w miarę dobry
jeśli chodzi o zarządzanie finansami oświaty i to widać w tym
protokole. W Zespole Szkół w Suchedniowe wydatki były większe
o 119 tys zł i tą placówką mamy duży problem. W tym momencie
nabór do tej szkoły jest taki, że mamy 0 do technikum i 2 osoby do
szkoły zawodowej. SOSW nr 2 wydatki większe o 924 tys zł,
ZPE-W wydatki większe o 925 tys zł, a w ZPR-W 546 tys zł.
Szkolnictwo specjalne kumuluje nam olbrzymie koszty w związku z
tym, że metryczka metryczką, ale rozporządzenia, które są coraz
nowsze, coraz bardziej zacieśniają nam pole manewru. Środki na
szkolnictwo specjalne uzależnione są od niepełnosprawności (im
większa niepełnosprawność tym większa waga) i liczebności grup
np. wystarczy nam dołączyć dziecko autystyczne do grupy z innymi
niepełnosprawnościami i grupa nie może liczyć tylko 4 osoby.
Ponadto jest kwestia dostępności placówek specjalnych w soboty,
niedziele. Interpretacja ministerstwa jest taka, że zależy czy
organ prowadzący wyrazi na to zgodę. Proszę nie wyrazić zgody. W
ubiegłym roku zostało przyjęte nowe rozporządzenie, które
skutkuje od tego roku. W związku z tym mamy indywidualny tok
nauczania, ścieżkę edukacyjną i te problemy narastają.
Największym problemem przyszłego roku będzie szkolnictwo
specjalne. U nas nie ma dublujących się ośrodków. Mamy trzy
placówki specjalne na ul. Spacerowej - ze specjalizacją autystyczną
i jest to wiodący ośrodek, na ul. Szkolnej gdzie są dzieci z
różnoraką niepełnosprawnością. Absolutnie nie można tych
dwóch jednostek połączyć. Trzeci ośrodek to zespół placówek
resocjalizacyjno-wychowawczych na ul. Legionów.
Dodała,
że jest to ostatni rok kiedy udało nam się tak tą oświatę
„spiąć”. Od przyszłego roku zmienia się między innymi
finansowanie szkolnictwa niepublicznego i niestety musimy się liczyć
z niedoszacowaniem oświaty na większym poziomie. Kończąc
podkreśliła, że oświata to jest 50 % całego budżetu powiatu i
musimy o nią dbać
Radny
Grzegorz Małkus – wicestarosta przeczytał fragment protokołu
podważając sformułowania komisji rewizyjnej. Dlatego też
przeczytał wystąpienie pokontrolne RIO „W wyniku kontroli
stwierdzono, ze przeprowadzane z upoważnienia starosty w latach
15-16 kontrole w szpitalu.... nie zostały zrealizowane w sposób
oraz w trybie określonym w przepisach rozporządzenia ministra
zdrowia. Odpowiedzialność za stwierdzoną nieprawidłowość ponosi
przewodniczący zarządu oraz naczelnik wydziału zdrowia. Dlatego
tez nie był to wymysł komisji tylko były przytoczone zapisy z
protokołu RIO. Po tej kontroli starosta Jerzy Żmijewski skierował
pismo do Artura Berusa wicestarosty cyt. „W związku z otrzymaniem
wystąpienia pokontrolnego RIO proszę o podjecie, w ramach
sprawowanego nadzoru, stosownych działań w celu wyeliminowania
stwierdzonych w trakcie przedmiotowej kontroli nieprawidłowości i
uchybień. Wykazane w wystąpieniu pokontrolnym nieprawidłowości i
uchybienia powstały na skutek nieprzestrzegania obowiązujących
przepisów prawa przez osoby odpowiedzialne za gospodarkę finansową
ZOZ. Jednocześnie proszę o przekazanie przez dyrektora ZOZ kopii
zawiadomienia o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub przyczynach ich
niewykonania jakie zostały przekazane do RIO w Kielcach”. Więcej
dokumentów w tej sprawie komisji rewizyjna nie otrzymała.
Wicestarosta
– Artur Berus – odnosząc się do powyższego wyjaśnił, ze
były dwie kontrole przeprowadzane przez RIO. Jedna kontrola została
przeprowadzona przez RIO w starostwie i dotyczyła nadzoru nad
szpitalem. I do niej odniósł się w wystąpieniu wcześniejszym
Natomiast przewodniczący komisji rewizyjnej odnosi się do kontroli
przeprowadzonej przez RIO w szpitalu. Po tej kontroli w ramach
nadzoru podjęto działania, w wyniku których dyrektor wystąpił do
Prezesa RIO, a jako zarząd powiat podjęliśmy decyzję o
przeprowadzeniu audytu w szpitalu jeszcze w tym roku.
6)
Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił
projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania
finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu
skarżyskiego za 2017 rok.
Ponieważ
radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu
Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem uchwały
głosowało - 15 radnych
Głosów przeciwnych –
0
Wstrzymały się od
głosu – 3 osoby
Uchwała
w sprawie:
zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z
wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2017 rok została
przyjęta i uzyskała nr 324/XLVII/2018
7)
Wiceprzewodniczący
Rady – Janusz Kołodziej przedstawił
projekt uchwały w sprawie:
udzielenia
absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania
budżetu za rok 2017.
Radny
Grzegorz Małkus –
uchwała o udzieleniu absolutorium jest uchwałą szczególną i nie
idzie w parze z uchwałą o przyjęciu sprawozdania. Już w ubiegłym
roku w imieniu Klubu Radnych PiS dokonał skróconej analizy
działalności zarządu. Porównując zarząd do zaprzęgu to ten
zaprzęg równo nie ciągnie. Nie możemy równo ocenić pracy
zarządu również za 2017 rok, a czarą goryczy jest brak
odpowiedniego nadzoru nad szpitalem. Sytuacja finansowa szpitala to
jest tykająca bomba, to jet kotwica która może pociągnąć cały
powiat. Dlatego też radni Klubu PiS nie mogą głosować za
udzieleniem absolutorium zarządowi.
Ponieważ radni nie
wnieśli innych uwag do przedstawionego projektu Przewodnicząca Rady
poddała go pod głosowanie.
Za przyjęciem uchwały
głosowało - 11 radnych
Głosów przeciwnych –
7
Wstrzymały się od
głosu – 0
Uchwała
w sprawie: udzielenia
absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania
budżetu za rok 2017
została przyjęta i uzyskała nr 325/XLVII/2018
Starosta
– Jerzy Żmijewski – każda ocena wynika z subiektywnych
odczuć każdego z radnych. Zarząd stanowi 5-osobowy zespół i
staramy się realizować zadania, które wynikają z przepisów
prawa. Staramy się aby administracja publiczna funkcjonowała na
należytym poziomie o czy świadczy certyfikat ISO, potwierdzenie
akredytacyjne CAF. Zaznaczył, że współpraca z gminami powiatu
skarżyskiego jest na najwyższym poziomie. Podejmowane działania w
ubiegłym roku, przy tak mizernych środkach, pozwoliły na
zrealizowanie inwestycji za 11 mln zł. Był to trudny rok i
wszystkim radnym podziękował za tą wspólną pracę. Podziękował
za udzielenie absolutorium.
Przewodnicząca
Rady
udzieliła głosu Zastępcy
Dyrektora Szpitala – Panu Krzysztofowi Grzegorkowi,
który poinformował, że jest po rozmowach z chirurgami i odział
chirurgiczny, po trzymiesięcznej przerwie, będzie pracował pełną
parą z obsadą lekarską jakiej w szpitalu nie było co najmniej od
15 lat. Udało się dzisiaj dojść do porozumienia i podpisać umowy
przedwstępne z 6 lekarzami w wieku 34-43 lata. Wspaniały zespół
cały czas ze sobą współpracujący. Zakres ich działalności
będzie taki jakiego jeszcze u nas nie było. Wiadomo, że wiąże
się to z rozwiązaniem dotychczasowych umów. Jako dyrekcja szpitala
nie byliśmy przygotowani na to, że dwóch lekarzy, w związku z
chorobą jednego z chirurgów złożą wypowiedzenia.
Ad.pkt.9
Ocena
sytuacji ekonomiczno-finansowej MOMP w Skarżysku-Kamiennej za 2017
rok:
Przewodnicząca
Rady
poinformowała, że raporty i sprawozdania finansowe poszczególnych
jednostek były szczegółowo omawiane na posiedzeniach komisji
dlatego też zaproponowała, aby nie omawiać po raz kolejny
sprawozdań tylko zgłaszać ewentualne pytania.
Radni
zaakceptowali takie rozwiązanie.
Przewodnicząca zapytała
czy radni mają pytania do przedstawionego raportu i sprawozdania
finansowego MOMP.
Ponieważ
radni nie zgłosili żadnych pytań poprosiła Wicestarostę o
przedstawienie projektów uchwał.
Wicestarosta
Artur Berus przedstawił projekt uchwały uchwały w sprawie:
zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego
Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok
Uchwała
w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego
Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za
2017 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała nr
326/XLVII/2018.
Wicestarosta- Artur Berus przedstawił projekt uchwały uchwały w sprawie: oceny
sytuacji ekonomiczno-finansowej Międzyzakładowego Ośrodka
Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej.
Uchwała
w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Międzyzakładowego
Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała nr 327/XLVII/2018.
Ad.pkt.10
Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej OLK SPZOZ w
Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok.
Przewodnicząca
Rady zapytała czy radni mają pytania do przedstawionego raportu i
sprawozdania finansowego OLK.
Ponieważ
radni nie zgłosili żadnych pytań poprosiła Wicestarostę o
przedstawienie projektów uchwał.
Wicestarosta
- Artur Berus przedstawił projekt
uchwały uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w
Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok.
Uchwała
w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu
Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2017 rok
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała nr 328/XLVII/2018.
Wicestarosta
- Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji
ekonomiczno-finansowej Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w
Skarżysku-Kamiennej.
Uchwała
w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Obwodu Lecznictwa
Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała nr 329/XLVII/2018.
Ad.pkt.11
- Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej ZOZ w Skarżysku-Kamiennej
Szpital Powiatowy za 2017 rok.
Przewodnicząca
Rady zapytała czy radni mają pytania do przedstawionego raportu
i sprawozdania finansowego MOMP.
Ponieważ
radni nie zgłosili żadnych pytań poprosiła Wicestarostę o
przedstawienie projektów uchwał.
Wicestarosta
- Artur Berus
przedstawił projekt uchwały w
sprawie: zatwierdzenia
rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie
za 2017 rok.
Za przyjęciem uchwały
głosowało - 11 radnych
Głosów przeciwnych –
0
Wstrzymało się od
głosu – 6 radnych
Uchwała
w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu
Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii
Skłodowskiej-Curie za 2017 rok została przyjęta i uzyskała nr
330/XLVII/2018.
Wicestarosta
- Artur Berus przedstawił
projekt uchwały w
sprawie: oceny
sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii
Skłodowskiej-Curie.
Za przyjęciem uchwały
głosowało - 10 radnych
Przeciw głosowało –
5 radnych
Wstrzymało się od
głosu – 2 radnych
Uchwała
w sprawie: oceny
sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii
Skłodowskiej-Curie
została przyjęta i uzyskała nr 331/XLVII/2018.
Ad.pkt.12
Sprawozdanie ze zrealizowanych działań Programu Naprawczego
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala
Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie przyjętego Uchwałą Nr
258/XXXVIII/2017 i osiągniętych wyników.
Radni
nie wnieśli żadnych uwag ani pytań do przedłożonego sprawozdania
ze zrealizowanych działań naprawczych.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Ad.pkt.13
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt
uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2018-2035 wraz z autopoprawką.
Wyjaśniła, że zmiany
wynikają:
- ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r oraz limitu zobowiązań na przedsięwzięciu „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie” o kwotę 2.027.172zł wskutek otrzymania dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej – 1 mln zł, z Gminy Suchedniów – 160.000zł i z Lasów Państwowych – Nadleśnictwo Suchedniów – 500.000zł. Poza tym kwota 20.000zł pochodzi z darowizny od firmy Maxol, 151.905zł ze zmniejszenia wkładu własnego do budowy boisk w związku z pozyskaniem środków z PFRON oraz kwota 195.267zł z odszkodowania za zajęcie nieruchomości pod wojewódzką inwestycje drogową,
- ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r i limitu zobowiązań w ramach zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna –Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517 (etap 1)” o kwotę 402.921zł w związku ze zmniejszeniem dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej do kwoty 1.847.079zł,
= ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r i limitu zobowiązań w ramach zadania „Modernizacja infrastruktury sportowej i rekreacyjnej przy powiatowych placówkach oświatowych” o kwotę 151.905 zł w związku uzyskaniem dofinansowania z PFRON do budowy boiska przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych, które będzie stanowiło wkład własny do dofinansowania unijnego. W związku z tym Powiat może uwolnić środki własne powiatu i przeznaczyć je na inny cel,
- ze zmniejszenia dochodów bieżących o kwotę 1.305.584,71 zł poprzez zmiany dokonane przez Zarząd Powiatu: w dniu 25 maja 2018r – zmniejszenie dotacji z budżetu państwa przeznaczonej na funkcjonowanie Domu Pomocy Społecznej o 45.613zł oraz wprowadzenie dotacji z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w wysokości 30.000zł na szkolenia nauczycieli Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych, w dniu 13 czerwca 2018r – zwiększenie dotacji z budżetu państwa na funkcjonowanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej – 122.449zł, w dniu 20 czerwca 2018r – zmniejszenie dotacji z budżetu państwa na składkę zdrowotną o 294.303zł oraz projektem uchwały Rady Powiatu – wprowadzenie otrzymanych darowizn i odszkodowań – 31.041,29zł, zmniejszenie części oświatowej subwencji ogólnej o 1.149.159zł,
- ze zmniejszenia wydatków bieżących o kwotę 1.325.584,71zł poprzez zmiany opisane w powyższym punkcie z wyjątkiem kwoty 20.000zł darowizny, która przeznaczona jest na inwestycję drogową a nie na wydatki bieżące,
- ze zwiększenia dochodów majątkowych o kwotę 1.502.346zł poprzez wprowadzenie do budżetu odszkodowania z zajęcia nieruchomości pod inwestycje drogową w wysokości 195.267zł, dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej w wysokości 1.000.000zł, z Gminy Suchedniów w wysokości 160.000zł i z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Suchedniów w wysokości 500.000zł na zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie, wprowadzenie do budżetu niewykorzystanych środków na wydatki niewygasające w 2017r w wysokości 50.000zł i ponowne wprowadzenie ich do budżetu na dotację dla Powiatu Kieleckiego na przebudowę mostu w msc. Barcza oraz wskutek zmniejszenia dofinansowania Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej o 402.921zł na drogę powiatową w Skarżysku Kościelnym,
- ze zwiększenia wydatków majątkowych o kwotę 1.522.346zł poprzez zmiany opisane w powyższym punkcie i przeznaczenia kwoty 20.000zł z dochodów bieżących na przebudowę ul.Zagórskiej w Suchedniowie.
- ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2019r oraz limitu zobowiązań na przedsięwzięciu „Rewitalizacja Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna w Skarżysku – Kamiennej” o kwotę 372.107,12zł wskutek zabezpieczenia wkładu własnego do ewentualnego dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Projekt realizowany w partnerstwie z Gminą Skarżysko-Kamienna.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żądnych pytań Przewodnicząca Rady poddała
pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych
Wstrzymała
się od głosu – 1 osoba
Uchwała
w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2018-2035, została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr
332/XLVII/2018.
2)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie
powiatu na 2018 rok.
Poinformowała, że proponowane zmiany w budżecie Powiatu
Skarżyskiego wynikają z:
- Umowy dotacji nr 39/PRGiPID/2018 z 23 maja 2018r w sprawie dofinansowania do zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna –Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517 (etap 1)”. Po wyłonieniu Wykonawcy inwestycji kwota dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej zmniejszyła się o 402.921zł i będzie wynosić 1.847.079zł.
- Pism Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań z dnia 28 maja 2018r i 13 czerwca 2018r w sprawie wprowadzenia po stronie dochodowej i wydatkowej otrzymanych darowizn w łącznej wysokości 2.101,82zł przeznaczonych na kieszonkowe i wycieczkę dla wychowanków.
- Pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 15 maja 2018r w sprawie zwiększenia strony dochodowej i wydatkowej o kwotę 739,47zł w związku z otrzymaniem odszkodowania za uszkodzenie ogrodzenia. Środki przeznaczone zostaną na zakup materiałów potrzebnych do naprawienia szkody. Pisma Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy z dnia 18 czerwca 2018r w sprawie wprowadzenia do budżetu otrzymanej darowizny w kwocie 700zł dla wychowanków biorących udział w Festiwalu „Muzyką do nieba”.
- Wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu odbytego w dniu 6 czerwca 2018r w sprawie zabezpieczenia wkładu własnego przedsięwzięcia: Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie. Kwotę 347.172zł zabezpiecza się z wpływów z odszkodowania za zajecie nieruchomości położonej w Suchedniowie pod inwestycje drogową realizowaną przez Województwo Świętokrzyskie 195.267zł oraz z przeniesienia kwoty 151.905zł z budowy boiska przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych, która była zabezpieczona jako wkład własny do dofinansowania unijnego, jednak Powiat pozyskał na wkład własny środki z PFRON, w związku z czym można uwolnić środki własne powiatu i przeznaczyć je na inny cel.
- Umowy darowizny zawartej w dniu 12 czerwca 2018r z firmą MAXOL spółka z o.o , która dofinansuje zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie” w wysokości 20.000zł.
- Pisma Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2018r w sprawie ostatecznych kwot subwencji na 2018 rok, w którym część oświatowa subwencji przeznaczona dla Powiatu Skarżyskiego została zmniejszona o 1.149.159zł.
- Otrzymania darowizny w wysokości 7.500zł na wkład własny do przyznanego dofinansowania w wysokości 30.000zł z Funduszu Pracy w ramach krajowego funduszu szkoleń na szkolenia dla nauczycieli Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych. Do tej pory wkład własny zabezpieczony był z przeniesienia planu wydatków z 85421 par.4010, w związku z otrzymaniem darowizny środki zostają zwrócone na wynagrodzenia.
- Ponownego wprowadzenia do budżetu środków zabezpieczonych w wykazie wydatków niewygasających w 2017 roku na Przebudowę mostu w ciągu drogi powiatowej Nr 0595T w msc Barcza. Spowodowane jest to przedłużającą się procedurą wyłonienia Wykonawcy realizowaną przez Powiat Kielecki. Ujęte w wykazie środki w wysokości 50.000zł nie będą do końca czerwca wydatkowane, w związku z czym zasadne jest ponowne ich wprowadzenie do budżetu.
- Przeniesienia pomiędzy rozdziałami w ramach planu wydatków Starostwa Powiatowego kwoty 3.000zł, która zabezpieczona została na usługi komunalne i przeglądy.
- Otrzymania dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej w wysokości 1.000.000zł, z Gminy Suchedniów w wysokości 160.000zł i z Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Suchedniów w wysokości 500.000zł na zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie”.
- Ze zmiany kwot na przedsięwzięciach wieloletnich w załączniku „Limity wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia planowane do poniesienia w 2018 roku” w związku ze zwiększeniem kwoty na 2019 rok o 372.107,12zł na zadaniu „Rewitalizacja Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna w Skarżysku-Kamiennej” w wyniku zabezpieczenia wkładu własnego do ewentualnego dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała
Nr 333/XLVII/2018.
3)
Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie:
wyrażenia
zgody na ujawnienie należności pieniężnych powiatu skarżyskiego
w Rejestrze Należności Publicznoprawnych.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska
zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do
przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w
sprawie: wyrażenia
zgody na ujawnienie należności pieniężnych powiatu skarżyskiego
w Rejestrze Należności Publicznoprawnych,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 334/XLVII/2018.
4)
Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: udzielenia
pomocy finansowej na rzecz powiatu kieleckiego.
Uzasadniając
wskazała, że dofinansowanie „Przebudowy mostu w ciągu drogi
powiatowej Nr 0595T w msc. Barcza” usprawni komunikację
mieszkańcom Gminy Łączna. Przebudowa mostu stworzy warunki do
uruchomienia komunikacji publicznej, o którą od 10 lat zabiegają
mieszkańcy Klonowa, Gmina Łączna. Zasadnym jest więc udzielenie
pomocy finansowej Powiatowi Kieleckiemu na niniejszą inwestycję.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: udzielenia pomocy finansowej na rzecz powiatu kieleckiego,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 335/XLVII/2018.
5) Starosta
– Jerzy Żmijewski
przedstawił projekt uchwały w sprawie: zmiany
podziału powiatu skarżyskiego na okręgi wyborcze, ustalenia ich
granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu
wyborczym w wyborach do Rady Powiatu Skarżyskiego. Poinformował,
że wszystkie rady gmin wypowiedziały się pozytywnie co do
powyższego projektu.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych
Wstrzymały
się od głosu – 3 osoby
Głosów
przeciwnych - 0
Uchwała
w sprawie: zmiany podziału powiatu skarżyskiego na okręgi
wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych
wybieranych w każdym okręgu wyborczym w wyborach do Rady Powiatu
Skarżyskiego, została przyjęta i uzyskała Nr 336/XLVII/2018.
6) Członek Zarządu
– Katarzyna Bilska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: zmiany
Uchwały Nr 402/LVI/2010 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 29
września 2010 roku w sprawie: ustalenia tygodniowego obowiązkowego
wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w art.42
ust.3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela,
nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki
określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym
wymiarze godzin oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin
poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym w szkołach
i
placówkach prowadzonych przez powiat skarżyski.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: zmiany Uchwały Nr 402/LVI/2010 Rady Powiatu Skarżyskiego
z dnia 29 września 2010 roku w sprawie: ustalenia tygodniowego
obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół
niewymienionych w art.42 ust.3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku
Karta Nauczyciela, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy
obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym
obowiązkowym wymiarze godzin oraz zasady zaliczania do wymiaru
godzin poszczególnych zajęć w kształceniu zaocznym w szkołach
i
placówkach prowadzonych przez powiat skarżyski, została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 337/XLVII/2018.
7)
Proszę Wicestarostę
– Artura Berusa o
przedstawienie projektu uchwały w sprawie: utworzenia
Domu Pomocy Społecznej „Centrum Seniora” w Skarżysku-Kamiennej
i nadania mu statutu.
Radny Grzegorz
Małkus – czy został
ustalony skład komisji odbioru tej inwestycji i kto z ramienia
zarządu będzie nadzorował odbiór. Ponadto poddał pod wątpliwość,
czy nie ma kolizji pomiędzy zapisami poszczególnych §.
W §1
mówi się, że z dniem 1 września
tworzy się DPS, natomiast kolejnym §
mówimy, że rozpocznie
on działalność po uzyskaniu zezwolenia wojewody świętokrzyskiego.
Te terminy będą różne. W statucie jest zapis, że zarząd
zatrudnia dyrektora po zasięgnięciu opinii dyrektora PCPR. Zapytał
czy taki zapis jest konieczny. Jest zagrożenie terminowego wykonania
inwestycji, dlatego tez uważa ze powinniśmy się wstrzymać z tą
uchwałą do zakończenia prac inwestycyjnych.
Wicestarosta
– Artur Berus –
odpowiadając poinformował, że inwestycja trwa i jest za nią
odpowiedzialny wydział mienia. Zgodnie z zarządzeniem starosty
przewodniczącym komisji odbioru jest naczelnik wydziału mienia.
Jeśli chodzi o utworzenie domu to idziemy zgodnie z
harmonogramem, który przyjęliśmy. Aby uzyskać pozwolenie wojewody
na prowadzenie DPS musimy mieć fizycznie utworzony dom pomocy. W
czerwcu zarząd przyjął harmonogram. Do sierpnia, początku
września chcemy wybrać dyrektora DPS, potem wspólnie z dyrektorem
wystąpić do wojewody z wnioskiem o wyrażenie zgody na
prowadzenie DPS, chcemy również, aby na tym etapie przetarg na
dosprzętowienie był w akceptacji nowo wybranego dyrektora. W
październiku podejmiemy jako rada uchwałę o ustaleniu odpłatności
za pobyt w mieszkaniach chronionych. IV kwartał to zarządzenie
starosty dot. ustalenia odpłatności za pobyt mieszkańca w DPS. Co
do zapisu statutu odniosła się naczelnik wydziału zdrowia.
Pani
Małgorzata Nosowicz
– wyjaśniła, że przy wprowadzeniu zapisu o sposobie wyboru
dyrektora DPS kierowaliśmy się zapisem art. 112 ust. 7 ustawy o
pomocy społecznej, który brzmi: „Zarząd
powiatu zatrudnia kierowników jednostek organizacyjnych pomocy
społecznej, o których mowa w ust. 8, zgodnie z wymogami
określonymi w art. 122 ust. 1, po zasięgnięciu opinii kierownika
powiatowego centrum pomocy rodzinie lub kierownika ośrodka pomocy
społecznej w mieście na prawach powiatu.”
Radny
Grzegorz Małkus
– stwierdził, że martwi nas, że nikt z członków zarządu nie
nadzoruje tej inwestycji.
Ponieważ
nie zgłoszono innych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw
glosowało – 7 radnych
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała
w sprawie: utworzenia Domu Pomocy Społecznej „Centrum Seniora” w
Skarżysku-Kamiennej i nadania mu statutu, została przyjęta i
uzyskała Nr 338/XLVII/2018.
8) Starosta
– Jerzy Żmijewski przedstawił
projekt uchwały w sprawie: wyrażenia
zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia
umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą
lokalu użytkowego znajdującego się w budynku przy ul. Sikorskiego
20 w Skarżysku-Kamiennej.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku
przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy
najmu z dotychczasowym najemcą lokalu użytkowego znajdującego się
w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej, została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 339/XLVII/2018.
9) Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: ustalenia
wynagrodzenia Starosty Skarżyskiego.
Starosta –
poinformował ze nie będzie brał udziału w głosowaniu.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 6 radnych
Przeciw
głosowała- 1 osoba
Wstrzymała
się od głosu – 1 osoba
Uchwała
w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Starosty Skarżyskiego, została
przyjęta i uzyskała Nr 340/XLVII/2018.
10) Starosta
– Jerzy Żmijewski przedstawił
projekt uchwały w sprawie:
udzielenie pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Powiatu
Skarżyskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w
Kielcach oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: udzielenie pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Powiatu
Skarżyskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach
oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie, została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 341/XLVII/2018.
11) Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej – Grzegorz Małkus
przedstawił projekt uchwały w sprawie:
rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego.
Poinformował,
że skarga na działalność Starosty Skarżyskiego wpłynęła do
Rady Powiatu Skarżyskiego 14.05.2018r. Skarga została przekazana
radzie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Rozpatrywanie skarg na działalność zarządu powiatu oraz starosty,
w świetle art. 229 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego,
należy do właściwości rady powiatu. Skarga skierowana została,
zgodnie z § 37 ust. 4 Statutu Powiatu Skarżyskiego, do
rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu, której
stanowisko stanowi załącznik do niniejszej uchwały. Dodał, że
stanowisko komisji rewizyjnej zostało przekazane radnym i omawiane
na poszczególnych posiedzeniach komisji.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: rozpatrzenia skargi na działalność Starosty
Skarżyskiego, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr
342/XLVII/2018.
12) Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej – Grzegorz Małkus
przedstawił projekt uchwały w sprawie: przeprowadzenia
przez Komisję Rewizyjną kontroli Zespołu Placówek
Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej.
Radny
Jacek Jeżyk –
poinformował, że na wczorajszym, wspólnym posiedzeniu Komisji
Budżetowo-Finansowej i Komisji Zdrowia radni rozmawiali na ten temat
i uznaliśmy, że trzeba dać szansę komisji rewizyjnej, czytaj PiS,
żeby odeszli od tego projektu.
Radny Grzegorz Małkus powiedział,
że cały czas napływają do niego nowe doniesienia i informacje
dot. jednostki, że źle się tam dzieje. Wystąpił do Kuratorium
Oświaty w Kielcach, aby objęła kontrolą placówkę. Z tego co
wiemy 4 lipca ma się rozpocząć kontrola Kuratorium.
W związku z powyższym nie wydaje nam się, aby było konieczne
rozszerzanie planu kontroli komisji rewizyjnej. Dodał, że jest
konflikt pomiędzy radnym, a dyrektorem placówki,
którego wspiera rada pedagogiczna i rodzice. Pozostawmy to swojemu
losowi. Dzisiaj wyrażenie zgody na objęcie kontrolą tej jednostki
byłoby odebrane w sposób fatalny.
Ponieważ
nie zgłoszono innych uwag
ani wniosków Przewodnicząca
Rady poddała pod
głosownie przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały
– 0 głosów
Przeciw głosowało –
11 radnych
Wstrzymało się od
głosu – 7 radnych
Uchwała w
sprawie: przeprowadzenia
przez Komisję Rewizyjną kontroli Zespołu Placówek
Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej,
nie została przyjęta.
Ad.pkt.14
Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poprosiła o powstanie z miejsc i
zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły „Zamykam XLVII
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
Godzina
zakończenia obrad – 17.00
Protokołowała:
Joanna
Wężyk
Przewodnicząca
Rady
Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska
metryczka
Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (27 września 2018)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (13 listopada 2018, 12:15:53)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 897