Zasady przyjmowania, sposoby rozpatrywania oraz kolejność załatwiania spraw
Skargi i wnioski | Petycje | Wydział Geodezji | Wydział Architektury i Budownictwa
Wydział Komunikacji i Transportu | Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
Wydział Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Obsługa w języku migowym
Elektroniczny urząd
W dzisiejszych czasach wiele spraw urzędowych można załatwić bez wychodzenia z domu. Wystarczy komputer z dostępem do Internetu i profil zaufany. Czym jest profil zaufany i jak go zdobyć? Pokazujemy to Państwu krok po kroku.
We współczesnych czasach w Internecie można załatwić wiele spraw bez
wychodzenia z domu. W sieci dokonujemy transakcji bankowych, robimy
zakupy, wypełniamy deklaracje podatkowe. Do składania przelewów
bankowych nie jest wymagany podpis elektroniczny, gdyż banki działają na
innej zasadzie. Każdy klient banku zawiera bowiem indywidualną umowę na
honorowanie autoryzacji poprzez konto klienta i hasło dostępu do strony
banku.
Czym jest profil zaufany?
Ostatnio coraz częściej mówi się o profilu zaufanym w kontakcie klienta z urzędem. Co to jest profil zaufany i do czego służy?
Profil zaufany to bezpłatny podpis elektroniczny, dzięki któremu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu. Identyfikuje osobę, która ten podpis wykorzystuje. Profil zaufany spełnia funkcje podobne do oferowanych komercyjnych podpisów elektronicznych. Posługując się nazwą użytkownika tzw. loginem, hasłem oraz adresem poczty elektronicznej można załatwiać wiele spraw administracyjnych za pośrednictwem Internetu np. wnoszenie pism, wniosków i zapytań do urzędów.
W jaki sposób można założyć profil zaufany?
Należy najpierw założyć konto użytkownika na portalu ePUAP
(www.epuap.gov.pl), z którego wysyłamy wniosek o potwierdzenie profilu
zaufanego. Następnym krokiem jest uwierzytelnienie Profilu w ciągu 14
dni w jednym z urzędów. Profil zaufany możemy potwierdzić we wszystkich
urzędach wojewódzkich, urzędach skarbowych oraz w placówkach Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych. W wybranym urzędzie dokumentujemy przed
urzędnikiem swoje dane osobowe, który porównuje je z wprowadzonymi do
systemu. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego
dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status
profilu zaufanego. Po uwiarygodnieniu danych właściciel profilu
zaufanego może posługiwać się nim w kontaktach z administracją w sposób
podobny, jak podpisem elektronicznym.
Sposób działania
Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Właściciel loguje się na stronie www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, którą chce zrealizować, wypełnia wniosek, podpisuje go profilem zaufanym, a następnie wysyła wniosek do urzędu.
Korzyści wynikające ze stosowania profilu zaufanego
Na mocy ustawy o informatyzacji w postępowaniu administracyjnym, profil zaufany jest metodą uwiarygodniania obywateli równoprawną z bezpiecznym, certyfikowanym podpisem elektronicznym.
Profil zaufany
- nie wymaga dodatkowego urządzenia ani karty kryptograficznej, jak w przypadku bezpiecznego podpisu elektronicznego,
- nie ma potrzeby instalacji dodatkowego oprogramowania do obsługi podpisu elektronicznego;
- jest bezpłatny,
- pozwala na załatwienie wielu spraw administracyjnych,
- umożliwia składanie oświadczeń woli.
Podpisując się także profilem zaufanym możemy złożyć deklaracje podatkowe, a zwłaszcza zeznania roczne. Możemy składać wnioski i pisma do urzędów i instytucji, które udostępniają na swoich stronach odpowiednie formularze elektroniczne poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą. Możemy także zarejestrować działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Zawsze możemy także wysłać pismo do urzędu na tzw. formularzu ogólnym udostępnionym na platformie ePUAP.
Udostępnienie usług możliwych do realizacji przy pomocy profilu zaufanego jest korzystne także dla administracji. Wzrost liczby usług dostarczanych drogą elektroniczną, spowoduje uproszczenie procedur administracyjnych i zmniejszenie pracochłonności ich wykonania.
Więcej informacji o profilu zaufanym jest dostępne na platformie ePUAP pod adresem: http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_ProfilZaufany
Jakie e-usługi świadczy starostwo?
Starostwo Powiatowe również umożliwia przesyłanie przez klientów pism drogą elektroniczną za pomocą profilu zaufanego. Na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej starostwa www.powiat.skarzyski.ibip.net.pl w zakładce ePUAP - elektroniczna skrzynka podawcza możecie Państwo zarejestrować się na platformie elektronicznej, a także zalogować po uzyskaniu profili zaufanego i przesyłać do urzędu pisma drogą elektroniczną. W obecnej chwili umożliwiamy złożenie pism i wniosków na odpowiednich formularzach elektronicznych dostępnych na platformie.
W przyszłym roku w ramach projektu „e-świętokrzyskie Rozbudowa
Infrastruktury Informatycznej JST” urzędy otrzymają kolejne formularze
elektroniczne umożliwiające przygotowanie pism i wniosków do załatwiania
większości spraw.
W obecnej chwili profil zaufany na terenie powiatu skarżyskiego można potwierdzić:
- w oddziale ZUS Skarżysko-Kamienna ul. Kossaka 3
-w Urzędzie Skarbowym w Skarżysku-Kamiennej ul.1 Maja 56
Serdecznie zapraszamy do korzystania z profilu zaufanego i możliwości jakie świadczą obecnie e-urzędy.
metryczka
Wytworzył: Małgorzata Łakomiec (13 marca 2014)
Opublikował: Małgorzata Łakomiec (13 marca 2014, 10:48:09)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 3070