Protokół z XL/2017 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 7 grudnia 2017 roku
P
R O T O K Ó Ł Nr XL/2017
z
SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej
7 grudnia 2017 roku
Miejsce
odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1
Godzina
rozpoczęcia obrad - 14.00
W
sesji udział wzięli:
- Świętokrzyski
Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska - Witold Bruzda,
- Prezes
Kieleckiej Okręgowej Izby Aptekarskiej - Robert Gocał,
- laureat
Letniego Konkursu dla Krwiodawców,
- trener
Zbigniew Zaborski oraz Oliwia Fornal – zdobywczyni 3 miejsca na
Mistrzostwach Europy w Karate,
- dyrektorzy
i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- przedstawiciele
organizacji społecznych,
- Zarząd
Powiatu Skarżyskiego,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego
- sekretarz,
skarbnik powiatu, radca prawny starostwa oraz naczelnicy wydziałów
starostwa powiatowego,
- przedstawiciele
lokalnych mediów
Lista
obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.
Obrady
prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena
Bętkowska.
Sesję
Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk –
Kierownik Biura Rady Powiatu.
STRESZCZENIE
POSIEDZENIA
Ad.pkt.1
i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w
dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych. W trakcie obrad doszli
kolejni radni, ostatecznie w sesji uczestniczyło 18 radnych, co
stanowi 95 % ogólnego składu Rady.
Wskazała,
że zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego,
Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radna Bogusława
Krawczyńska.
Następnie
zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub
członkowie zarządu zgłaszają wnioski.
Wiceprzewodniczący
Komisji Rewizyjnej – Bartosz Bętkowski - zgłosił wniosek o
rozszerzenie porządku obrad w pkt. 12 Sprawozdanie Komisji
Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w I Liceum Ogólnokształcącym.
Ponieważ
nie zgłoszono innych wniosków Przewodnicząca Rady poddała
pod głosowanie wniosek radnego Bartosza Bętkowskiego.
Wniosek
została przez radnych przyjęty jednogłośnie.
Następnie
Przewodnicząca Rady poddała pod głosownie porządek obrad wraz z
wprowadzonym punktem.
Porządek
XL sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został
przyjęty
jednogłośnie
Przewodnicząca
Rady stwierdziła, że zanim
przejdziemy do realizacji porządku chcemy wręczyć nagrodę dwóm
osobom: laureatowi Konkursu dla Krwiodawców oraz zdobywczyni 3
miejsca na Mistrzostwach Europy w karate. Następnie zaprosiła
laureata Konkursu Letniego dla Krwiodawców
– pana Mateusza Podniesińskiego oraz Starostę Jerzego
Żmijewskiego i Pana dr Andrzeja Chomę, którzy wręczyli nagrodę.
Starosta
- Jerzy Żmijewski
- podziękował doktorowi Andrzejowi Chomie za coroczną organizację
konkursów dla krwiodawców. Zaznaczył, że krew jest najcenniejszym
lekiem, który niejednokrotnie ratuje życie. Podkreślił, że jako
Zarząd Powiatu ufundowaliśmy nagrodę w wysokości 1000 zł w
Letnim Konkursie dla Krwiodawców.
Następnie wspólnie
wręczyli nagrodę Panu Mateuszowi Podniesińskiemu dziękując
za piękną postawę.
Następnie
Przewodnicząca zaprosiła Oliwię
Fornal
– zdobywczynię 3 miejsca na Mistrzostwach Europy w Karate oraz
trenera Zbigniewa Zaborskiego. Gratulacje oraz nagrodę wręczył
Starosta – Jerzy Żmijewski.
Pan Zbigniew
Zaborski - podziękował staroście za wyróżnienie. Zaznaczył
jednocześnie, że osiągniecie Oliwii jest ogromnym wynikiem,
którego jeszcze w naszym województwie nie było.
Ad.pkt.3
Przyjęcie protokołu z XXXVIII i XXXIX sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego.
Wiceprzewodniczący
Rady – Janusz Kołodziej przedstawił wniosek
o przyjęcie protokołu z XXXVIII
i XXXIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego informując,
że do protokołów radni nie wnieśli żadnych uwag.
Przewodnicząca
Rady poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu
z XXXVIII i XXXIX sesji.
Protokół
z XXXVIII sesji został przyjęty jednogłośnie.
Protokół
z XXXIX sesji został przyjęty przy jednym głosie
wstrzymującym.
Ad.pkt.4
Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego
między sesjami.
Starosta
– Jerzy Żmijewski
– uzupełnił sprawozdanie, które zostało przesłane radnym.
Poinformował, że zespół składający się z przedstawicieli miast
i gmin oraz konwentu starostów prowadzi negocjacje z dwoma firmami
na wdrażany system finansowo-księgowy oraz elektroniczny obieg
dokumentów. W przyszłym tygodniu powinniśmy zamknąć
procedurę ponieważ występujemy w imieniu wszystkich
przygotowanych jest na terenie województwa świętokrzyskiego 13
umów i 79 gmin będzie pracować na jednym systemie.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Ad.pkt.5
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny
Roman Wojcieszek
– poruszając sprawę ul. Ponurego zwrócił uwagę, że po wielu,
wielu latach mieszkańcy cieszą się inwestycją. Oczywiście nie
bez problemu ona powstawała, a wszyscy znaliśmy problem żab na tej
ulicy. W chwili obecnej inwestycja jest na ukończeniu jednak
problemem jest to, że nie zostanie ona wykonana do końca, bowiem do
kompleksu domków jednorodzinnych jest jeszcze ok. 350 m i drugie
tyle przez las aby połączyć się z drogą gminy Bliżyn. Niestety
ani w budżecie powiatu na przyszły rok ani WPF nie ma ujętego
kolejnego etapu tego zadania. Zapytał jak zarząd widzi dalsze
perspektywy zakończenia tej inwestycji.
Następnie odniósł
się do sprawy węzła ul.1-go Maja i ul. Towarowej. Na ostatnim
posiedzeniu była przedstawiana koncepcja małego ronda. Niestety nie
mógł uczestniczyć w posiedzeniu komisji do końca. Po zapoznaniu
się z wynikami opinii komisji i przedstawionymi koncepcjami
wyraził swoje niezadowolenie z akceptacji komisji tego rozwiązania
pozwalają na prowizorkę. Przypomniał, że powstały 4 koncepcje
rozwiązania tam układu komunikacyjnego. Na komisji została
pozytywnie zaopiniowana koncepcja mini ronda. To mini rondo jest tak
minii, że autobusy komunikacji miejskiej nie będą mogły przez to
rondo przejechać tylko będą musiały go ścinać, a konstrukcja
tej wysepki musi umożliwiać przejechanie przez nią. Podobnie z
ruchem samochodów ciężarowych. Uważa, że jest to wielka
prowizorka, a jak dojdzie do realizacji w tym miejscu tunelu
pieszo-rowerowego to jest to rozwiązanie nie do zaakceptowania.
Zdajemy sobie sprawę, że przyczyną, że zarząd foruje to
rozwiązanie są środki finansowe, bowiem inwestor biedronki chce
zabezpieczyć 470 tys zł na realizację ronda, ale nie wiadomo czy
wie, że ma to być małe rondo. Żyjemy w 21 wieku, ruch kołowy
jest coraz większy i nie stać nas na kolejną prowizorkę. Jego
zdaniem będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Dlatego też zwrócił
się do zarządu o ponowne przeanalizowanie tej sytuacji i
podjecie bardziej intensywnych rozmów z partnerami tj. miastem i nie
wykluczałby rozmów z koleją. Wie jak trudne są rozmowy z koleją,
ale zbyt łatwe i szybkie odpuszczanie kolejarzom niektórych spraw,
dla miasta jest nieopłacalne. Jeszcze raz poprosił aby zarząd
pochylił się nad projektem minii ronda.
Radny Paweł Wiatr
– odniósł się do odcinka ulicy Kościelnej od Nafto-bazy do
urzędu gminy w Skarżysku Kościelnym. Zwrócił uwagę, że na tym
odcinku jest kilka instytucji, jest duże natężenie ruchu i
zasadnym byłoby ograniczenie prędkości do 40 km/h.
Następnie
wyraził zaniepokojenie brakiem w WPF realizacji drugiego odcinka
drogi Mirzec-Skarżysko Kościelne. Po raz kolejny ponowił potrzeby
gminy w zakresie inwestycji drogowych, a mianowicie: budowa chodnika
na odcinku ul. Kopernika - Lipowe Pole, ul. Żeromskiego i drogi w
Michałowie.
Kończąc stwierdził, że martwi go fakt nie równej
partycypacji gmin w kosztach inwestycjach drogowych. Nie wszystkie
gminy partycypują w równym zakresie. Zwrócił uwagę, że gmina
Skarżysko Kościelne współfinansuje inwestycje w największym
udziale procentowym.
Radna Renata Bilska
– zwróciła uwagę, że mieszkańcy ul. Rycerskiej
interweniują po raz kolejny w związku z podtopieniami posesji.
Ponieważ mieszkańcy są odsyłani od miasta do powiatu, pytają
gdzie powinni się zwrócić aby rozwiązać problem. Poprosiła o
podjecie tematu wspólnie z miastem.
Następnie poprosiła
o rozważenie możliwości rozpoczęcia inwestycji budowy chodnika w
ul. Książęcej.
Następnie zwróciła
uwagę na brak oznaczenia od. ul. Piłsudskiego, że nawierzchnia ul.
Tysiąclecia jest tak bardzo uszkodzona. Jest to bardzo
niebezpieczne.
Odnosząc się do
raportu o stanie środowiska w powiecie skarżyskim czytamy o
przekroczeniach norm pyłów min. rakotwórczych. Zapytała czy
wskaźniki, które są podane są wiarygodne i czy zarząd planuje
podjąć jakieś działania w celu wyeliminowania lub ograniczenia
zanieczyszczenia powietrza.
Radny Bartosz
Bętkowski – zwrócił uwagę na otoczenie budynku przy Pl.
Floriańskim. Wskazał, że sam budynek jest wyremontowany, ładna
sala konferencyjna, ale aby się do niej dostać trzeba brnąć w
błocie. Zapytał czy nie można byłoby coś z tym terenem zrobić
aby zapraszani goście nie przedzierali się przez błoto i dziury.
Następnie poprosił o
udzielenie odpowiedzi na temat aktualnego wykorzystania urlopów
przez członków zarządu. Przypomniał, że starosta obiecał, że
nie będzie sytuacji podobnej jak w poprzedniej kadencji, że
musieliśmy wypłacić duży ekwiwalent zarządowi za niewykorzystany
urlop.
Zapytał o
rewitalizację Dolnej Kamiennej w ramach realizacji „Trójporozumienia
nad Kamienną” tj. Skarżyska, Ostrowca i Starachowic. Zapytał co
się dzieje w tym temacie, czy ten projekt jest realizowany.
Radny
Mieczysław Bąk – w związku
z licznymi zgłoszeniami mieszkańców Gminy Bliżyn, zwrócił się
starosty o udzielenie odpowiedzi na piśmie w sprawie:
1)
Czy pan starosta przyznał koncesję na eksploatację – wydobycie
piasku w kopalni Wołów Gm. Bliżyn na działce nr ewidencyjny 639,
metodą odkrywkową. Aby Państwu przybliżyć temat powiem, że do
prowadzenia eksploatacji złóż wymagane jest pozwolenie górnicze.
Uzyskanie takiego pozwolenia jest długotrwałe i bardzo trudne do
uzyskania, ale w przypadku eksploatacji złóż piasku na
powierzchni nieprzekraczającej 2 ha i niewielkim wydobyciu do 20
000 m3/rok wymagana jest tylko koncesja Starosty Powiatu,
w którym jest ta inwestycja.
2)
Jeżeli koncesja została przyznana, to w jaki sposób pan starosta
zadbał o interes powiatu w zakresie zabezpieczenia prawnego
przed uszkodzeniem drogi powiatowej nr 0444T, której
dopuszczalne obciążenie nacisku osi wynosi 8t. W przyjętej
Prognozie Oddziaływania na Środowisko dla tej inwestycji zapisano
cyt. „do obsługi komunikacyjnej terenu kopalni wskazuję drogę
powiatową nr 0444T graniczącą z terenem
kopalni”. Do wywozu piasku stosowane są ciężkie samochody,
głównie tzw. „patelnie” - o ciężarze do 15t i ładowności
do 35t. Eksploatacja drogi powiatowej nr 0444T przez samochody
ciężkie o ciężarze z ładunkiem od 40-60t całkowicie doprowadzi
do jej dewastacji. Kto w przypadku zniszczenia wyremontuje drogę
0444T, starostwo, czy podmiot lub właściciel prowadzący kopalnię?
3)
Czy starostwo z tytułu udzielonej koncesji uzyskuje do budżetu
powiatu jakieś opłaty od podmiotu prowadzącego kopalnię, np.
opłatę eksploatacyjną lub inną?
4)
Czy podległe panu staroście służby przewidziały prowadzenie
monitoringu wywozu piasku z kopalni w celu kontroli, czy właściciel
kopalni stosuje się do wymogu prawnego cyt. „Ze względu na
niewielkie zakładane wydobycie do 20 000 m3/rok tj. ok.
55 m3/dobę”? W jaki sposób będzie prowadzona
kontrola wywozu? Powierzchnia złoża piasku w kopalni Wołów
wynosi 19 878 m2 o zasobach 333 016 t i kubaturze zasobów
189 214 m3, co przy planowanym wydobyciu w ilości
nieprzekraczającej 20 000 m3/rok pozwoli na
dziesięcioletni okres funkcjonowania kopalni.
5)
Czy zostały naruszone stosunki wodno- prawne poprzez wycinkę drzew
w strefie przybrzeżnej (według interpelacji Radnej Moniki
Sokołowskiej zgłoszonej na sesji Rady Gminy w Bliżynie)? Pani
Radna Sokołowska złożyła wniosek w tej sprawie w starostwie.
Ścięte drzewa leżą w rzece.
6)
W jaki sposób ma zostać przeprowadzona rekultywacja wyrobiska
w Wołowie, jeżeli w Prognozie Oddziaływania na
Środowisko ujęto „obecnie nie jest ustalony przewidywany sposób
rekultywacji wyrobiska”?
7)
Jakie działania podjęło Starostwo na skargę Pani Radnej
Sokołowskiej o utwardzeniu drogi
dojazdowej do kopalni gruzem rozbiórkowym, w
którym znajdują się odpady? Gruz prawdopodobnie pochodzi z
remontu Komendy Policji w Skarżysku-Kamiennej. Należy pamiętać,
że gruz też jest odpadem. Jak to ma się do zapisów w Prognozie
Oddziaływania na Środowisko, że odpady powstałe w trakcie
funkcjonowania kopalni mają być gromadzone w kontenerze i wywożone
przez specjalistyczną firmę – jeżeli wręcz przeciwnie są
nawożone na teren kopalni? Zaznaczam, że teren kopalni piasku
Wołów leży w granicach Suchedniowsko – Oblęgorskiego Obszaru
Chronionego Krajobrazu i w granicach GZWP Nr 415 „Górna
Kamienna”.
8)
W latach 2009 – 2015 starostwo skarżyskie wydało koncesję na
eksploatację złóż piasku metodą odkrywkową z działki przy
zalewie w Bliżynie. Czy starostwo określiło warunki i sposób
rekultywacji powstałego wyrobiska, które obecnie według skarg
zgłaszanych przez mieszkańców zasypywane jest gruzem i
zmieszanymi odpadami, ostatnio starymi kineskopami, według
informacji podanych na sesji Rady Gminy Bliżyn? Według udzielonych
informacji Gm. Bliżyn powiadomiła wszystkie instytucje kontrolne
zajmujące się ochroną środowiska. Jakie więc Starostwo podjęło
działania w tej sprawie? Podobno sterty gruzu z odpadami rosną.
Jaka jest wiedza Starostwa o wyrobisku po kopalni piasku przy
zalewie w Bliżynie? Kto kontroluje, monitoruje prowadzoną
rekultywację? Wiem, że taki program został wydany przez
starostwo. Pozostaje pytanie, czy z tytułu eksploatacji kopalni
piasku przy zalewie w Bliżynie wpływały podatki do budżetu
starostwa, czy budżetu Gminy Bliżyn?
Następnie
w imieniu mieszkańców odniósł się do budowanego w poprzednich
latach chodnika w Drożdżowie metodą drenażu francuskiego, który
wykonany jest z drobnego kamienia zmieszanego z gliną. Jest to
podłoże nieprzepuszczające wody. W okresach roztopów woda wlewa
się do piwnic
a na chodniku tworzą się zastoje wody.
Chodnikiem przejść się nie można, a z piwnic trzeba
wypompowywać wodę. Według jego oceny koszt dotychczasowych napraw
chodnika przewyższył już koszt jego budowy. Dopóki nie będzie
wykonanego rowu odwadniającego sytuacja nie ulegnie poprawie.
Ponownie poprosił o rozważenie budowy rowu odwadniającego przy
chodniku w Drożdżowie.
W
swojej interpelacji odniósł się do budżetu powiatu skarżyskiego
na 2018 rok, który będziemy przyjmować na dzisiejszej sesji. Po
analizie przedstawionego projektu budżetu z przykrością
stwierdził, że nie poprze tej uchwały, ponieważ nie ma w niej
żadnego zadania dla gminy Bliżyn na 2018 rok. Jest to ostatni
budżet powiatu skarżyskiego w tej kadencji rady powiatu. Na
przestrzeni tych trzech lat padało wiele deklaracji starosty o
planach wykonania chodników w Odrowążku Sorbinie, przebudowy drogi
w Mroczkowie, remoncie drogi w Ubyszowie. Po wielu interpelacjach i
interwencjach udało się doprowadzić do remontu drogi powiatowej
Rędocin – Mroczków (bez chodników), budowy kawałka chodnika w
Odrowążku, który miał być wykonany za kwotę 320 tys zł.
Dowiedzieliśmy się, że z uwagi na brak pozwolenia na budowę,
chodnik zostanie wykonany za kwotę 297.500 zł. Pozostała kwota
22.500 zł została zdjęta z tego zadania. Dokumentację na ten
chodnik wykonano w 2014 roku i nie zdążono załatwić pozwolenia na
budowę. W 2015 roku przyjęliśmy jako rada do budżetu kwotę 140
tys zł na projektowanie chodnika. Wówczas zgłaszał potrzebę
wykonania projektu chodnika przy drodze powiatowej Odrowąż-Samosonów
w Nowym Odrowążku. Uzyskał zapewnienie, że jak powstaną
oszczędności to projekt zostanie zlecony. Oszczędności powstały,
a projektu jak nie było tak nie ma pomimo jego interpelacji. Jeszcze
we wrześniu br starosta wystąpił do gminy Bliżyn z informacją,
że planuje realizację trzech zadań inwestycyjnych w gminie Bliżyn
w 2018 roku tj. budowa chodników w Odrowążku i Sorbinie,
przebudowa drogi z budową chodnika w Mroczkowie. Kiedy pojawiły się
możliwości pozyskania środków unijnych w konkursie ogłoszonym
przez Wojewodę Świętokrzyskiego okazało się, że brak pozwolenia
na budowę już na wstępie uniemożliwia zgłoszenie tego projektu,
pomimo że od 2015 roku przekonywaliście nas, że pozwolenie to
żaden problem. Według oceny mieszkańców zostali oni wprowadzeni w
błąd, ponieważ ktoś przysnął w starostwie. Kiedy wójt i rada
gminy Bliżyn zadeklarowały, że zabezpieczą część środków
finansowych na budowę chodników w Odrowążku i Sorbinie, to teraz
mówi się, że będzie realizowany albo chodnik w Odrowążku albo w
Sorbinie. Nie ma żadnej pewności czy w ogóle będzie realizowany.
W tej sytuacji jako radny opozycji protestuje przeciwko takiemu
traktowaniu i takiej formie współpracy.
W związku z
powyższym zwrócił się starosty o spowodowanie wykonania „Wykazu
wartości wykonanych inwestycji w latach 2015-2017 w powiecie
skarżyskim” z wyszczególnieniem w poszczególnych latach wartości
wykonanych inwestycji z podziałem na gminy, dotacji gmin, udziału
środków własnych i zewnętrznych. W poprzedniej kadencji Rady
Powiatu Zarząd Dróg Powiatowych taki wykaz wartości wykonanych
inwestycji wykonywał. Dlatego proszę o jego wykonanie i
udostępnienie Radnym Powiatu Skarżyskiego.
Ad.pkt.6
Wolne wnioski i oświadczenia.
Pan
Robert Gocał - Prezes Kieleckiej Okręgowej Izby Aptekarskiej
– odniósł się do sprawy ustalenia harmonogramu dyżurów aptek
na terenie powiatu skarżyskiego. Przedstawił argumenty i stanowisko
samorządu aptekarskiego. Zaznaczył, że aptekarze nie wzbraniają
się od dyżurów i wydłużenia godzin pracy aptek i świadczenia
opieki zdrowotnej w porze nocnej i święta. Chcemy to robić bo to
leży w naszym dobrze pojmowanym interesie pacjentów, ale stawiamy
pewne warunki. Chcemy aby to było uzgodnione z samorządem
aptekarskim i dostosowane do realiów danego powiatu i potrzeb
ludności, a także żeby był spełniony drugi warunek - godnego
prowadzenia dyżurów, zgodnego z rachunkiem ekonomicznym i
naszymi możliwościami personalnymi. W polskim prawodawstwie nie
istnieje pojęcie dyżuru apteki. Art. 94 prawo farmaceutyczne mówi
„Rozkład
godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do
potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również
w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.”
Według samorządu aptekarskiego ustawodawca daje samorządowi
powiatu kompetencji
do wskazania godzin pracy aptek, ale daje też przesłankę
dostosowania ich do potrzeb ludności i tą przesłanką samorządy
powinny się kierować. Jeżeli radni w drodze uchwały nakładają
na aptekarzy wydłużone godziny pracy to powinni państwo uwzględnić
uzasadnione potrzeby ludności. Nakładanie w drodze uchwały rady
powiatu obowiązku wydłużonego czasu pracy nie może mieć
charakteru dowolnego. Konstytucja gwarantuje, że wynagrodzenie za
godziny ponadnormatywne powinna być wynagradzana.
Państwo
w wyniku uchwalania prawa miejscowego stosują prawo złe i martwe.
Złe ponieważ nie ma daleko idącego porozumienia między nami.
Gdyby radni musieli z własnego budżetu przekazać środki finansowe
wówczas analiza byłaby bardziej skrupulatna. Martwe ponieważ w
całej Polsce coraz więcej aptek nie respektuje uchwał samorządów
albo nie przystępuje do dyżurów. Niestety czynnik ekonomiczny nie
pozwala na podjęcie dyżurów. Nie zapominamy o tym, że
przysięgaliśmy pomagać ludziom i to robimy. Jednak misją i etyką
nie jesteśmy w stanie zapłacić za dyżury. Bardzo często
podnoszony jest argument, że apteki muszą być otwarte ponieważ
może wystąpić zagrożenie życia. W przypadku zagrożenie życia i
zdrowia pacjent kieruje się do SOR. Dodał, że jest zwolennikiem
tego aby zastanowić się czy nie ma możliwości ponownego
przeanalizowania tej sytuacji. Zaproponował w ramach
pilotażu, dyżury do pewnej godziny, a potem dyżur na telefon. Są
dwie możliwości np. telefon, który jest wywieszony w witrynie
aptecznej i jest informacja, że po godz. 23 w uzasadnionych
przypadkach proszę dzwonić do farmaceuty, który będzie w ciągu
15 -20 min, albo taka informacja jest na SOR i placówkach ochrony
zdrowia, które pełnią dyżury. Poprosił, że jest jeszcze moment
na wspólną rozmowę i przedstawienie argumentów.
Pani
Ewa Strzelec – zabierając
głos w imieniu aptek skarżyskich, podziękowała Prezesowi za
wystąpienie. Wskazała, że 25 lat sytuacji w Polsce, gdzie apteki
rozwijały się w sposób niekontrolowany tzn było przyzwolenie na
otwierane aptek dla każdego, doprowadziło do sytuacji, że w naszym
mieście mamy 20 aptek z rentownością na poziomie prawie 0. W tej
chwili nie stać nas na zatrudnienie kadry fachowej. W województwie
świętokrzyskim mamy 1,3 mgr farmacji na aptekę. Musimy mieć dwa
etaty, aby zapewnić otwarcie apteki dwuzmianowe oraz w przypadku
dyżurów nocnych również musimy zapewnić mgr farmacji.
Przypomniała, że 30 marca aptekarze zwrócili się do rady powiatu
z pismem o zrozumienie sytuacji. Mgr farmacji dyżuruje wydając
pojemniczki na mocz, prezerwatywy, co jest uwłaczające. 5,5 roku
szkolenia mgr farmacji po to aby o drugiej w nocy sprzedawał
„tabletkę po”. W tym momencie zaproponowaliśmy na komisji
zdrowia aby zaprosić radnych na dyżur nocny. Jesteśmy otwarci aby
radni podyżurowali od 23 do rana i wspólnie zrobili raporty i czy
jest uzasadnienie dla dyżuru nocnego w powiecie skarżyskim.
Farmaceuci analizując potrzeby mieszkańców proponują dyżury do
godziny 23, a potem dyżur na telefon w uzasadnionych przypadkach,
nie dla kropli do nosa, tylko dla recepty wydanej w porze nocnej z
SOR lub przychodni świadczącej nocną i świąteczną pomoc
zdrowotną. Radni podpierają się ustawą prawo farmaceutyczne, w
oparciu o te same przepisy powiat opatowski porozumiał się z
aptekarzami i dyżury są tam do godz 22.
Pan
Jerzy Walaszczyk - Stowarzyszenie EKOSERCE – poinformował, że
pacjenci leczeni dotychczas w Polsko-Amerykańskich Klinikach Serce
założyli stowarzyszenie i planują zorganizować zebranie w
Skarżysku celem podjęcia działań zmierzających do reaktywacji
PAKS. Celem spotkanie jest również omówienie kwestii utrudnionego
dostępu do świadczeń kardiologicznych przez mieszkańców powiatu
skarżyskiego. Zaprosił radnych oraz starostów do udziału w tym
spotkaniu, a odbędzie się ono 18.12 o godz. 16 w sali
konferencyjnej starostwa.
Pan
Jarosław Jasieńczuk – Zastępca Komendanta Policji w
Skarżysku-Kamiennej – poinformował,
że komenda powiatowa policji otrzymała ambulans pogotowia ruchu
drogowego. Zakup został współfinansowany min. ze środków budżetu
powiatu dzięki przychylności rady powiatu. Koszt samochodu to
prawie 300.000 tys zł. Podziękował radzie powiatu za umożliwienie
zakupu samochodu.
Pan
Grzegorz Małkus
– odniósł się do funkcjonowania aptek. Poinformował, że
wczoraj na komisji zdrowia, wsłuchując się bardzo dokładnie w
stanowisko farmaceutów wyraził zdanie, że należy siąść do
rozmów i znaleźć konsensus, aby każda ze stron była zadowolona.
Na komisji złożył wniosek o dokonanie zmian zapisów
w uchwale, które uwzględniałyby propozycje aptekarzy tj. dyżury
do 23, a potem dyżur na telefon. Niestety wniosek ten nie przeszedł.
Jeżeli członkowie zarządu będą dalej trwać przy swoim to przy
omawianiu uchwały sformułuje stosowny wniosek. Liczy na wrażliwość
radnych.
Poruszył problem,
który dotyczy każdego mieszkańca Skarżyska, który zamieszkuje w
zasobach spółdzielni mieszkaniowej. Chyba nie ma nikogo na sali,
kto by nie słyszał o sprawie reprywatyzacji warszawskiej zwanej
dziką, złodziejską. Niestety obawia się i te obawy nie są
„wyssane z palca” tylko doświadcza ich jako mieszkaniec
wspólnoty mieszkaniowej, ale również wielokrotnie dochodzą do
niego sygnały od mieszkańców. Spółdzielni Mieszkaniowej grozi
upadłość, Spółdzielnia jest mocno zadłużona i ma ogromne
kredyty zaciągnięte pod hipoteki. Spółdzielnia mieszkaniowa
pobiera opłaty od mieszkańców, którzy są lokatorami i
zamieszkują we wspólnotach mieszkaniowych i nie odprowadza tych
opłat do tych wspólnot. Ma informacje, że są zaciągane kredyty
pod hipotekę lokali użytkowych, ale być może też pod lokale
mieszkalne. Co z tym się stanie jeśli spółdzielnia upadnie, co
będzie z lokatorami, którzy nie maja wykupionych mieszkań na
własność i nie mają wyodrębnionej własności. Zaapelował o
uwrażliwienie się na ten problem. Zaapelował do mediów lokalnych
o zainteresowanie się tą sprawą. Jeżeli jest prawdą, że
lokatorzy płacą czynsze do spółdzielni, a spółdzielnia tego
nie odprowadza, to najwyraźniej są wyprowadzane pieniądze. Nie
chciałby stawiać oskarżeń, ale abyśmy nie doświadczyli
olbrzymiej tragedii wielu mieszkańców najsłabiej uposażonych.
Starosta
– Jerzy Żmijewski –
jako starosta został sprowokowany przez jeden z portali, który
zamieścił artykuł o tworzeniu przez powiat zbójeckiego prawa
koalicji rządzącej. Jak dobrze pamięta statut powiatu
jednoznacznie określa zasady procedowania nad uchwałami, są one
opiniowane przez radców prawnych, komisje. Bez znaczenia jest czy
radni wypowiadają się za, przeciw czy wstrzymują się od głosu,
ale nazywanie radnych i tworzonych przez organ stanowiący jakim jest
rada powiatu uchwał, zbójeckim prawem jest nadużyciem. Następnie
przytoczył fragmenty artykułu: „Zarząd
tak już wbił się w samozachwyt, że nie pozwala opozycji z PiS
nawet na wprowadzanie żadnych poprawek do projektów uchwał.
Podobnie się dzieje z przypisywaniem sobie wszelakich sukcesów,
nawet wirtualnych.”
Przez
trzy lata kadencji cały czas podkreślał, że dzięki wspólnemu
działaniu rady i zarządu, coś się udało zrobić. Uważa, ze
jesteśmy jednym zespołem ludzi bez względu na funkcje i poglądy
polityczne. Najważniejsze jest dobro mieszkańców tego powiatu.
Ustawa o samorządzie powiatowym i statut powiatu określa w jakim
zakresie można składać poprawki do budżetu czy uchwał. Poprosił,
aby przy publikowaniu tego typu opinii nie generalizować. Zarzuca
się zarządowi, że środki z firmy Celsium, które zostały
zwrócone za naliczanie przez 10 lat za wysokich opłat DPS-owi i
wpłynęły na konto powiatu, powinny być zwrócone do DPS. Otóż
nie, ponieważ nie ma takich zapisów w ustawie o
dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa ta
jednoznacznie mówi, że wszystkie dochody wszystkich jednostek
samorządu są dochodami powiatu. Przykładem jest dzisiejsza
uchwała, gdzie wprowadzamy do budżetu 100 zł, które otrzymała
Przystań. W 2010 roku po kontroli RIO musieliśmy poprawiać
wszystkie instrukcje dot. obiegu dokumentów i dzisiaj nie chcemy
tego błędu powtarzać. Dodał, że rada powiatu na sesji
listopadowej przeznaczyła kwotę ponad 60.000 zł na
termomodernizacje min DPS i nie było to 21 tys zł. Natomiast środki
finansowe z Celsium, zostały przekazane jako uzupełnienie wkładu
na zakup samochodu dla ZPE-W dla dzieci niepełnosprawnych.
Następnie
odniósł się do zapisu artykułu dotyczącego ul. Ponurego i
Paryskiej „Od
dawna oczekiwana ulica Ponurego oraz Paryska na odcinku od
Krasińskiego do Norwida. Początkowo ul. Paryska nie została objęta
programem, ale dzięki zabiegom radnym z PiS u Wicewojewody, udało
się pozyskać 326 434 zł na realizację tej inwestycji.”
Nie wie czy radni PiS
byli w tej sprawie u Wicewojewody natomiast na pewno on jako starosta
rozmawiał kilkakrotnie i nie tylko z wicewojewodą. Zwrócił
jednocześnie uwagę, że wicewojewoda jest mieszkańcem Skarżyska i
zdziwiłby się gdyby wicewojewoda nie zabiegał o te pieniądze.
Zaznaczył, że przy
odbiorze drogi, jako starosta dziękował wszystkim: wojewodzie,
prezydentowi, radnym i wszystkim, którzy dołożyli choć jak
najmniejszą cegiełkę do tego, że te inwestycje udało się
zrobić. Wyraził zdanie, że nie powinniśmy uzurpować sobie do
niczego prawa tylko rzetelnie pracować na rzecz rozwoju powiatu.
Następnie
odniósł się do fragmentu cyt.: „Można
by jeszcze mnożyć i wymieniać przykłady
zbójeckiego prawa obecnej koalicji w powiecie. Tak się dzieje np.
przy zatrudnianiu we wszystkich powiatowych jednostkach
organizacyjnych. Gdyby chcieć wymienić skład całego układu,
mogło by się okazać, że co druga osoba zatrudniona w tych
jednostkach jest z nadania PO, PSL lub z Suchedniowa. To, że ludzie
mają pracę, nie ma w tym nic złego. Dlaczego tylko, Ci co
garściami korzystają z tego zbójeckiego prawa, jednocześnie na
różnego rodzaju portalach zarzucają nepotyzm obecnej opozycji.”
Poinformował,
że na 125 etatów w starostwie: 88 osób to mieszkańcy Skarżyska,
15 osób - mieszkańcy Suchedniowa, 6 osób – Bliżyn, 8 –
Skarżysko Kościelne, 5 osób z powiatu starachowickiego, 1 osoba z
powiatu szydłowieckiego, 1 osoba na 1/4 etatu z powiatu kieleckiego
i 1 osoba z Łącznej. Poprosił, aby przy pisaniu artykułów
rzetelnie podawać informacje dla społeczeństwa.
Ad.pkt.7
Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.
Starosta
– Jerzy Żmijewski –
odnosząc się do interpelacji stwierdził, że wielokrotnie
przedstawiał założenia budżetu, możliwości finansowe realizacji
zadań. Dlatego też zasada jest jedna, jeżeli ktoś zgłasza
potrzebę realizacji jakiejś inwestycji musi wskazać źródło
finansowania.
Odpowiadając radnemu
Mieczysławowi Bąkowi co do braku inwestycji
w gminie Bliżyn poinformował, że na ten moment faktycznie nie są
planowane. Podkreślił jeszcze raz, że jest jeden budżet. Jeśli
chodzi o budżet przyszłego roku to się nie bilansujemy, a chcąc
spełnić oczekiwania wszystkich dyrektorów jednostek brakuje nam
ok. 7 mln zł. Na starcie brakuje nam ok. 2,5 mln zł na
wynagrodzenia i pochodne. Co wynika ze zmiany wyliczeń subwencji
oświatowej. Ponadto na nauczycieli, którzy idą na urlop dla
poratowania zdrowia nie dostajemy żadnych środków, płacimy z
budżetu powiatu. Zgodnie z planem mamy do spłaty w przyszłym roku
1mln 530 tys zł kredytu zaciągniętego w latach 2011, 2012, 2013 i
odsetki od obligacji, które puściliśmy w ubiegłym roku. Mimo to
staramy się aby w każdej gminie coś się działo. W latach
2015-2017 w gminie Skarżysko-Kamienna powiat zainwestował
18.723.130 zł z czego udział miasta 1 mln 624 tys zł, Skarżysko
Kościelne zainwestowano 3.712.434 zł z czego udział gminy 664.423
zł, gmina Suchedniów zainwestowano 1.510.992 zł z czego udział
gminy to 70.000 zł, w gminie Bliżyn zainwestowano
2.623.594 zł z czego udział gminy 120 tys zł, Łączna
zainwestowano 1.705.036 zł udział gminy 775 tys zł.
W bieżącym roku na
ul. Paryską otrzymaliśmy od gminy Skarżysko-Kamienna 320 tys zł,
za co dziękujemy, ale wykonanie infrastruktury komunalnej wyniosło
ponad 350 tys zł. Protokołem PT infrastrukturę przekazujemy na
rzecz gminy, powiększając tym samym majątek gminy. Pozyskujemy
środki od wojewody, marszałka za co też serdecznie dziękujemy.
Na rok 2018 planujemy
min. następujące inwestycje: przebudowa ul. Iłżeckiej w Skarżysku
Kościelnym, dokończenie adaptacji budynku po III LO na DPS. Jeżeli
znajdą się wolne środki finansowe po zakończeniu roku
budżetowego to wspólnie z wójtem gminy Bliżyn zastanowimy się
jakie zadania wpisać: czy dokończymy chodnik w Odrowążku, czy
realizujemy chodnik w Sorbinie, czy jakieś inne zadania. Dlatego
dzisiaj nie wprowadzimy zadań, do których nie ma pewności
realizacji.
Odnosząc się do
wystąpienia Bartosza Bętkowskiego co do parkingu przy Pl.
Floriańskim wyjaśnił, że jest to kwota 190 tys zł, dlatego też
uznaliśmy, że lepszym rozwiązaniem dla mieszkańców jest
dołożenie tych środków do inwestycji w gminach. Co do środków
na realizację „Trójporozumienia nad Kamienną” nie ma tych
środków, bowiem przeszły one na rewitalizację. W ramach
rewitalizacji udział inwestycji drogowych nie mógł być większy
niż 30%, dlatego musieliśmy zrezygnować z remontu ul. Staszica.
Pozostało do realizacji rondo na ul. Piłsudskiego, ul.3-Maja i
ul.11-listopada, w ramach rewitalizacji będzie przebudowywany
budynek Bursy Szkolnej na ul. Szkolnej, ZPE-W w tym budynku min.
będzie pomieszczenie dla młodocianych matek. Do rewitalizacji
wpisujemy przebudowę istniejącego wiaduktu w ciągu ul.
Piłsudskiego z dwoma pasami jezdni w obu kierunkach. Wartość ok.
38 mln zł. Do końca czerwca jest kwalifikacja wniosków i
podpisanie preumowy. W przyszłym roku w budżecie musimy
zabezpieczyć środki na dokumentację. Następnie przybliżył
poprzednie koncepcje, które zostały przygotowywane
i wyjaśnił dlaczego nie mogło to zostać zrealizowane.
Stan urlopów, z tego
roku, poszczególnych członków zarządu przedstawia się
następująco: Jerzy Żmijewski ma 12 dni, wicestarosta 14 dni, Anna
Leżańska – 12 dni, Katarzyna Bilska – 7 dni.
Odpowiadając radnej
Renacie Bilskiej co do chodnika w ul.Ksiażęcej na ten moment nie
ma środków na realizację tego zadania. W kwestii rowów
melioracyjnych przypomniał, że będąc na spotkaniu z radą osiedla
zobowiązał się, że ZDP wyczyści rów. Jednak, aby można było
wjechać potrzebna jest zgoda właściciela terenu, a takiej zgody
nie ma. Zalewanie posesji na ul.Rycerskiej nie jest problemem drogi
tylko współżycia sąsiedzkiego. Jeżeli jeden z sąsiadów
wybudował dom i podniósł grunt o ok. 80 cm to zalewa sąsiada.
Chcieliśmy namówić tego człowieka, żeby wyraził zgodę, za
odszkodowaniem, na wykopanie przez jego działkę rowu, położenie
rur i zasypanie. Jednak nie wyraził zgody ponieważ jest
konflikt między kilkoma sąsiadami.
Co do wypowiedzi
radnego Pawła Wiatra w kwestii ograniczenia prędkości
poinformował, że na sesji jest obecny naczelnik wydziału
komunikacji i sprawdzi czy jest to możliwe.
W kwestii drugiego etapu ul. Iłżeckiej na tą chwilę tych środków
nie ma, nie widzimy ich na razie w WPF, zobaczymy jak się będzie
kształtował budżet roku przyszłego. Co do ul. Spokojnej i
Sosnowej jest uzgodnione z mieszkańcami, że będą za zgoda naszą
odbierać kostkę z placu i na odcinku od ul. Spokojnej do granicy
powiatu zrobią to we własnym zakresie. Dodał, że jako starosta
zobowiązał się radnemu z Michałowa, że w momencie gdy się
pojawią się pierwsze środki wpiszemy do budżetu powiatu
opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi w Michałowie.
Odpowiadając radnemu
Romanowi Wojcieszkowi co do ul. Ponurego poinformował, że nie ma
możliwości aby ta droga została skończona w przyszłym roku.
Wszystko było dobrze gdy podejmowaliśmy decyzję o realizacji tej
inwestycji. Poinformował, że dokumentacja wykonania inwestycji była
do wglądu. Mieszkańcy byli powiadomieni o realizacji z informacją
o możliwości zapoznania się z dokumentacją. Dziś, kiedy
zaczęliśmy roboty, wszystko jest źle i nie tak jakby widzieli to
mieszkańcy. Nas obowiązuje dokumentacja, warunki zabudowy i
pozwolenie na budowę. Środki, które otrzymaliśmy od wojewody są
na konkretną dokumentację. Na dzień dzisiejszy o
nieprawidłowościach w wykonaniu przejścia dla żab została
powiadomiona Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Wojewódzki
Inspektor Ochrony Środowiska o nieprawidłowościach w gospodarce
wodno-ściekowej, został również powiadomiony Wojewódzki
Inspektor Nadzoru Budowlanego, aktualnie toczy się postępowanie
wyjaśniające i wizja lokalna przy każdej posesji czy jest wykonane
zgodnie z dokumentacją. Nie będziemy realizować kolejnego etapu
dopóki nie skończą się wszystkie postępowania.
Wicestarosta –
Artur Berus – na wstępie podziękował stowarzyszeniu EKO
Serce za zaproszenie na spotkanie. Wskazał, że w dniu dzisiejszym
będzie podejmowana uchwała dot. wprowadzenia zmian do statutu
naszego ZOZ. Jest realna szansa odbudowy kardiologii w naszym
szpitalu. Chcemy powiększyć oddział wewnętrzny, o oddział
wewnętrzny o profilu kardiologicznym.
Odnosząc się do farmaceutów
przypomniał, że w 2017 roku była zmiana ustawy prawo
farmaceutyczne. Naczelna izba aptekarska wnioskowała do sejmu o
skreślenie art. 94, jednak nie został on skreślony. Nie został
skreślony bowiem aptekę traktuje się jako placówkę ochrony
zdrowia publicznego i największym dobrem jest pacjent. Przytoczył
kodeks etyki aptekarza. Zaznaczył, że samorząd powiatu stoi na
straży prawa, dlatego też zgodnie z zapisami ustawy prawo
farmaceutyczne został przygotowany projekt uchwały, który będzie
dzisiaj procedowany.
Członek Zarządu –
Anna Leżańska – odniosła się do małego ronda
w Osiedlu Dolna Kamienna przy markecie Biedronka. Wskazała, że
również chciałaby, aby było tam wykonane duże rondo, jednak
według kosztorysu potrzeba na ten cel 2,5 mln zł. W tej kwocie nie
są ujęte środki jakie musielibyśmy zapłacić za wykup gruntów i
odszkodowania. Praktycznie są to wszystkie środki jakimi
dysponujemy na inwestycje w gminach. Miasto deklarowało wstępnie
150 tys zł do dużego ronda. W jej przekonaniu małe rondo jest
jakimś rozwiązaniem problemu.
Następnie w uzupełnieniu informacji
na temat wiaduktu poinformowała, że ponieważ nie ma możliwości
rozebrania kolejnych torów przez PKP, poprzednia koncepcja wiązałaby
się z budową 6 m muru zaporowego, który powstałby przy ul.
Towarowej. Co jest absolutnie nie do przyjęcia, nie tylko na koszty,
ale również ludzi którzy tam mieszkają.
Odpowiadając radnemu
Pawłowi Wiatrowi, co do ograniczenia prędkości, wyjaśniła, że
komisja odpowiedzialna za reorganizację ruchu pojedzie na miejsce i
sprawdzi czy wniosek jest zasadny. Jeżeli będzie zasadne
ograniczenie prędkości to postawimy odpowiednie znaki.
Odnosząc się do
wypowiedzi radnej Renaty Bilskiej w kwestii rowów melioracyjnych,
wskazała że odpowiedź była udzielana wielokrotnie. Szkoda, że w
momencie jak są podtopienia nikt nie zadzwoni, żeby od razu
pojechać i sytuację ocenić. Co do
znaku przy ul.Tysiąclecia sprawdzimy czy odpowiednie oznakowanie tam
się znajduje.
Odpowiadając radnemu
Mieczysławowi Bąkowi wyjaśniła, że radna Sokołowska jest kilka
razy w tygodniu w powiecie i na bieżąco szukamy rozwiązania co
zrobić ze złożami i panem, który otrzymał zgodę na
eksploatację. Zgoda została wydana na eksploatacje piasku, a nie
wywóz gruzu. Dlatego powiadomiona jest policja, pismo otrzymał
również geolog powiatowy. Dzisiaj w tej sprawie był wójt gminy
Bliżyn i zastanawiamy się jak zatrzymać działania tego pana,
ponieważ nie jest to tylko kwestia Wołowa, ale i Bliżyna. Dodała,
że szczegółowa odpowiedź zostanie udzielona panu Mieczysławowi
na piśmie.
W sprawie drenażu francuskiego
wyjaśniła, że w zeszłym roku dokończyliśmy odwodnienie w formie
drenażu wraz ze studzienkami i odprowadzeniem wody do rowu po
drugiej stronie ulicy. Planowaliśmy jeszcze wykonanie rowu od strony
pól, aby zatrzymać napływ wody, ale nie uzyskaliśmy zgód
wszystkich mieszkańców na przekopanie rowu przez tereny prywatne.
Dodała, że mieszkaniec, którego posesję zalewało zawsze dzwonił
do niej z interwencją. Widziała się z tą osobą 3 tyg temu i
pytała czy się sprawdza wykonane odwodnienie, powiedział, że się
sprawdza.
W kwestii inwestycji na terenie gminy Bliżyn ma nadzieję,
że inwestycje takie jak chodnik w Odrowążku będą kontynuowane, a
w Sorbinie chociaż rozpoczniemy inwestycję. W Sorbinie jest problem
słupów energetycznych, które wypadają na środku chodnika,
dlatego też do tej pory chodnik nie był robiony. Jest po rozmowach
z Zakładem Energetycznym, który planuje przesunąć słupy.
Radna Renata Bilska
– odniosła się do wypowiedzi starosty co do jej interpelacji.
Wskazała, że sytuacja, o której dzisiaj mówiła dotyczy strony
południowej czyli nie tej, do której odniósł się starosta.
Ponieważ nie ma przepływu wody w rowach, tworzy się rozlewisko.
Starosta – Jerzy
Żmijewski – odnosząc się do wypowiedzi radnej Renaty
Bilskiej przeprosił za niezrozumienie i obiecał zajęcie się
sprawą.
Radny Roman
Wojcieszek - podziękował staroście za wyczerpującą
odpowiedź. Rozumie, że nie będziemy dalej realizować inwestycji
ponieważ nie mamy pieniędzy, ale po wypowiedzi starosty można mieć
odczucie, że nie realizujemy, bowiem mieszkańcy zamiast dziękować
i cieszyć się tąinwestycją rzucają kłody pod nogi.
Następnie jeszcze raz
poprosił, aby nie zarzucać tematu dużego ronda w Dolnej
Kamiennej. Wolałby, aby wykonać tą prowizorkę, taką prostą
-zawrót, którą chce zrobić Biedronka, niż robić małe rondo.
W jego przekonaniu przy małym rondzie będą to pieniądze wyrzucone
w błoto. Jeżeli ma być prowizorka to mniejszym kosztem.
Starosta – Jerzy
Żmijewski - wyjaśnił, że nie rozpoczniemy kolejnego etapu
dopóki trwają postępowania wyjaśniające. Ponieważ nie wiadomo
jaki będzie efekt postępowań dlatego nie możemy podejmować na
ten moment decyzji.
Radny Mieczysław
Bąk - odniósł się do wypowiedzi pani Anny Leżańskiej
składowanie śmieci w centrum Bliżyna nie wynikło w ciągu
tygodnia tylko trwa od kilu miesięcy i nikt do tej pory nie
zwracał na to uwagi. Co do chodnika w Drożdżowie wskazał, że
widocznie z panią Anią mają dwóch różnych informatorów.
Jednego co mówi dobrze, a drugi co mówi źle, ale na pewno nie
chciałaby mieszkać w domu, który jest cyklicznie, okresowo
zalewany wodą. Gdy nie było chodnika, w tych domach, nie było
problemu z wodą. Dodał, że gdyby nie było pasa
zieleni, a chodnik byłby do jezdni, to wówczas rów by się
zmieścił.
Wicestarosta –
Artur Berus – odnosząc się do wystąpienia radnego Wojcieszka
rozumie i w pełni popiera intencje radnego, aby rozwiązanie
komunikacyjne przy Biedronce w ul. 1-go Maja wykonać docelowo
dobrze. Robienie prowizorek doprowadza do chaosu. Dla przykładu
podał Biedronkę przy ul. Żeromskiego. Podkreślił, że będzie
chciał zobaczyć dokumenty kto wydał zgodę na taką organizację
ruchu. W jego przekonaniu jest to kompromitacja. Apeluje do rady i
będzie apelował do zarządu aby szukać pieniędzy.
Ad.pkt.8
Informacja Świętokrzyskiego
Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na
terenie powiatu skarżyskiego w 2016 roku.
Pan
Witold Bruzda - Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony
Środowiska – przedstawił
informację o
stanie środowiska na terenie powiatu skarżyskiego w 2016 roku.
/informacja i
prezentacja w załączeniu/
Radny
Jacek Jeżyk – odnosząc się przestawionej informacji,
wskazał, że nas interesuje sprawa zanieczyszczenia powietrza w
Skarżysku-Kamiennej głównie w osiedlu Dolna Kamienna, które jest
położone w niecce i jest przekonany, że zanieczyszczenie powietrza
w tym rejonie jest największe. Niestety została zlikwidowana straż
miejska i nie ma instytucji, która kontrolowałaby kotłownie i
wsady w piecach. Nie wie skąd radna Renata Bilska ma dane o
zanieczyszczeniu, ponieważ ze sprawozdania ŚWIOŚ wynika, że kilka
lat wstecz nie było takich badań, a stacja mobilna będzie u nas
dopiero za dwa lata. Co robić w takiej sytuacji. Wystąpiliśmy jako
radni do komendanta policji i wójtów o przeprowadzanie kontroli
kotłowni na terenie gmin. Ponieważ nie ma kontroli, mieszkańcy
palą czym popadnie. Dla przykładu podał, że w Kielcach
zlecono pomiar dronami. Musimy mieć jakiś bat na osoby, które
trują środowisko. Nie możemy przejść do porządku dziennego nad
składem smogu, który jest trucizną.
Radny
Roman Wojcieszek – na posiedzeniu komisji infrastruktury i
komisji budżetowej podjęliśmy wnioski kierowane do włodarzy gmin
i policji z prośbą o kontrole. Poprosił, aby
mobilna stacja była częściej na terenie Skarżyska.
Następnie
odniósł się do tematu zamkniętego wysypiska śmiecie
w Skarżysku-Kamiennej. Podkreślił, że sprawa rekultywacji
nie jest zakończona i nikt się tym problemem nie przejmuje. Jest to
tykająca bomba i nie możemy przejść do porządku dziennego nad
tym tematem.
Radna
Małgorzata Kwiatkowska - poinformowała, że z posiedzenia
komisji zdrowia wystosowaliśmy pismo do WIOS z prośbą o wykonanie
pomiarów w Skarżysku-Kamiennej ze szczególnym naciskiem na osiedla
Dolna Kamienna, jeszcze w tym sezonie zimowym.
Pan
Witold Bruzda - Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony
Środowiska – pomiary
wykonywane są zgodnie z pewnymi zasadami czyli państwowym
monitoringiem środowiska i są określone zasady jak ma wyglądać
pomiar emisji zanieczyszczeń. Odbywa się to na stacjach, które nie
są zlokalizowane przypadkowo, tylko są to charakterystyczne miejsca
zatwierdzone przez główny inspektorat ochrony środowiska. Jest
szansa, że w roku 2018 dostaniemy drugą stację mobilną i
będziemy mogli realizować dalsze działania, ale plan był taki, że
ta druga stacja będzie ustawiona pod kątem oceny jakości
powietrza jeśli chodzi o ozon. Również mamy zanieczyszczenia w
porze letniej tzw smog letni, który dotyczy ozonu.
Pomiary przez drony są
to nieakredytowane pomiary i nie pokazujące stanu powietrza.
Najważniejsze jest
prowadzenie przez samorządy działań naprawczych np. udział w
projektach wymiany urządzeń grzewczych z węglowych na przyjazne
środowisku, wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii.
Radna Małgorzata
Kwiatkowska – zapytała, co
my jako radni możemy zrobić w sytuacji gdy mamy sygnały, że
konkretne osoby palą czym popadnie.
Pan Witold Bruzda
– ŚWIOŚ poinformował, że zgodnie z ustawą prawo ochrony
środowiska odpowiednie zadania ma wójt, burmistrz prezydent
i jego służby. Pracownicy urzędu mogą przeprowadzać
kontrole. W kwestii wysypiska poinformował, że wpisujemy go na
przyszły rok do planu kontroli.
Radny Mieczysław
Bąk - poprosił o pomoc i zainteresowanie się tematem
poruszonym przez niego w interpelacjach, a mianowicie rekultywacji
wyrobiska kopalni piasku w Bliżynie kolo zalewu. Występują tam
zmieszane odpady oraz sprzęt elektroniczny. Jeżeli nic nie zrobimy
to przyszły raport
o stanie środowiska będzie dużo gorszy.
Radny Jacek Jeżyk
– oczywiści ustawa daje uprawnienia kontrolne pracownikom urzędu,
ale w mieście i powiecie pracuje w wydziale ochrony środowiska
kilka osób. Tak więc wykonanie przez nich czynności kontrolnych w
czasie pracy jest mało realne. Poinformował, że spacerując w
sobotę i niedzielę po osiedlu Dolna Kamienna można było
wskazać ok. 30 domów z podejrzanym dymem. Ludzie
palą czym popadnie. Nie da się zmusić nikogo do wymiany pieca na
kocioł 5 generacji, który kosztuje ok. 10.000 zł. Edukacja jest
ważna, ale za tym stoi jeszcze sytuacja materialna. Dlatego też
uważa, że powinniśmy zrobić pomiar abyśmy mogli stwierdzić
jakie jest zanieczyszczenie powietrza i na tej podstawie działać –
edukować czy kontrolować.
Ad.pkt.9
Uchwalenie wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na
lata 2018-2035:
2)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska - przedstawiła
wieloletnią prognozę finansową powiatu skarżyskiego na lata
2018-2035 oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
o projekcie uchwały w sprawie: wieloletniej prognozy
finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035.
/dokumenty
w załączeniu/
dyskusja
Radny
Grzegorz Małkus – wyraził opinię na temat wpf i budżetu na
2018 rok. Stwierdził, że radnych najbardziej interesuje budżet pod
kątem inwestycji. Mamy świadomość kondycji finansowej powiatu
oraz wyzwań stojących przez radą powiatu następnej kadencji. W
jego przekonaniu jest to budżet administracyjny, większość
środków są to pieniądze znaczone. Zwrócił uwagę, że około 80
% budżetu to płace. W wpf i budżecie widzimy pewne zagrożenia i
obawy, że nie zostanie on zrealizowany w takiej wersji jak został
przedstawiony przez zarząd. Powinniśmy mieć środki na lądowisko
dla szpitala, nie wiemy jak z pokryciem straty szpitala. Realizacja
przedsięwzięć wymaga małych kroków, ale również sięgania
dalekowzrocznie do przodu. Nie są to łatwe decyzje i wymaga to
determinacji. Jest dużo racji w tym, że nakładane są zadnia na
powiaty, a pieniędzy jest coraz mniej. Szkoda, że zabrakło odwagi
zarządowi, aby próbować coś zrobić i zejść z proporcji
zatrudnienia np. do 70 %.
Członek
Zarządu - Katarzyna Bilska – odnosząc się do przedstawionego
radnym budżetu i wpf wyraziła zdanie, że ten budżet jest
najtrudniejszym od początku kadencji, a wynika to z tego, że jest w
nim finał wszystkich naszych przedsięwzięć i działań np.
rewitalizacja, termomodernizacja, modernizacja infrastruktury
sportowej, dps. Pracowaliśmy bardzo ciężko, żeby wynegocjować
jak najlepsze warunki da tych wszystkich inwestycji. Podkreśliła,
że jest to praca nie tylko zarządu, ale przede wszystkim
pracowników starostwa.
Budżet
będzie ciężki nie dla tego, że są inwestycje, ale dlatego, że
mamy niestabilną sytuację i zmieniają nam się możliwości
finansowe, w związku z wdrażaniem nowych przepisów.
4)
Skarbnik Powiatu – przedstawiła projekt uchwały w
sprawie: przyjęcia wieloletniej
prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035.
Przewodnicząca
Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw
głosowało - 0
Wstrzymało
się od głosu – 7 radnych
Uchwała
w sprawie: przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2018-2035, została przyjęta i uzyskała Nr
287/XL/2017.
Ad.pkt.10
Uchwalenie budżetu powiatu skarżyskiego na rok 2018
Skarbnik
Powiatu - przedstawiła projektu budżetu na rok 2018.
/prezentacja
w załączeniu/
opinie
komisji rady powiatu
Przewodnicząca
Komisji Zdrowia - Małgorzata Kwiatkowska – poinformowała, że
projekt budżetu został zaopiniowany pozytywnie za-4 osoby, 1 osoba
wstrzymała się od głosu.
Przewodnicząca
Komisji Infrastruktury Komunalnej – Danuta Banaczek –
poinformowała, że Komisja Infrastruktury zaopiniowała budżet
pozytywnie w głosowaniu 5 radnych głosowało – za, 2 osoby
wstrzymały się od głosu.
Przewodnicząca
Komisji Oświaty – Renata Bilska - poinformowała, że
budżet na 2018 rok został przez komisję zaopiniowany pozytywnie, 5
radnych głosowało -za, 3 radnych wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący
Komisji Budżetowo-Finansowej – Roman Wojcieszek –
poinformował, że Komisja zaopiniowała przedstawiony projekt
budżetu na 2018 rok pozytywnie, przy 5 głosach za i 3
wstrzymujących.
Skarbnik
Powiatu - przedstawiła opinię
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie uchwały
budżetowej powiatu skarżyskiego na 2018 rok,
radni
odnieśli się do budżetu w dyskusji nad wpf, w tym punkcie nie
zgłoszona chęci zabrania głosu.
Skarbnik Powiatu
– przedstawiła projekt uchwały w sprawie: uchwalenia budżetu
powiatu skarżyskiego na 2018 rok.
Przewodnicząca
Rady zapytała czy radni mają jakieś uwagi bądź pytania do
przedstawionego projektu. Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddał pod
głosowanie projekt budżetu na 2018 rok.
Za
przyjęciem uchwały glosowało -11 radnych
Przeciw
głosowało - 0
Wstrzymało
się od głosu – 7 radnych
Uchwała
w sprawie: uchwalenia budżetu powiatu skarżyskiego na rok 2018,
została przyjęta i uzyskała Nr 288/XL/2017.
Starosta
– Jerzy Żmijewski - podziękował radnym za przyjęcie budżetu
na 2018 rok. Podziękował skarbnikowi i pracownikom wydziału
finansowego za przygotowanie wpf i budżetu.
Ad.pkt.11
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt
uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej
powiatu skarżyskiego na lata 2017-2035
wraz z autopoprawką. Poinformowała, że zmiany w Wieloletniej
Prognozie Finansowej na lata 2017-2035 wynikają:
1. ze zmniejszenia łącznych nakładów i limitu wydatków w 2017 roku o kwotę 12.000zł w ramach przedsięwzięcia „Dostarczenie dokumentów komunikacyjnych” w związku z przeanalizowaniem przewidywanych wydatków do końca roku,
2. ze zwiększenia łącznych nakładów i limitu wydatków w 2017 roku o kwotę 17.000 zł w ramach zadania „usuwanie i parkowanie pojazdów” w związku z większą niż planowano liczbą usuwanych samochodów z dróg na terenie powiatu,
3. ze zwiększenia dochodów bieżących o kwotę 115.114zł wskutek zmian dokonanych:
a) przez Zarząd Powiatu w dniu 22 listopada 2017r – zmniejszenie o 64.918zł - zwiększenie dotacji z budżetu państwa na finansowanie Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowalnego – 5.000zł, Domu Pomocy Społecznej – 43.653zł, na usuwanie skutków klęsk żywiołowych – 5.761zł, na realizację programu Rodzina 500+ - 289zł - zmniejszenie dotacji z budżetu państwa przeznaczonej na składkę zdrowotną za bezrobotnych – 119.612zł i na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – 9zł
b) projektem uchwały Rady Powiatu – zwiększenie 180.032zł - darowizna dla Przystani – 100zł - dochody DPS z tytułu odpłatności za pobyt pensjonariuszy – 40.000zł - środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej – 108.412zł - środki z Ministerstwa Edukacji Narodowej na realizację programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem” – 31.520zł.
4. Ze zwiększenia dochodów majątkowych o 155.746zł w związku z wprowadzeniem do planu refundacji wydatków z lat poprzednich poniesionych w ramach adaptacji budynku po III Liceum Ogólnokształcącym na dom pomocy społecznej i mieszkania chronione i przeznaczenie ich na środki przekazywane innym powiatom za utrzymanie dzieci z naszego powiatu w ich placówkach opiekuńczo-wychowawczych (36.400zł) oraz w związku z otrzymaniem decyzji Wojewody Świętokrzyskiego o zwiększeniu dotacji na przebudowę ul.Paryskiej (119.346zł)
5. Ze zwiększenia wydatków bieżących o kwotę 147.006zł wskutek zmian opisanych w pkt 3 i 4 objaśnień oraz poprzez zmniejszenie wydatków o kwotę 4.508zł i przeznaczenie ich na zakupy inwestycyjne.
6. Ze zwiększenia wydatków inwestycyjnych o kwotę 123.854zł poprzez wprowadzenie nowych zadań inwestycyjnych rocznych: zakup zmywarki dla Domu Pomocy Społecznej – 4.508zł i wykonanie dokumentacji projektowej „Utworzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży” – 25.000zł oraz zwiększenie inwestycji drogowych – 94.346zł.
Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.7. Ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2017roku i limitu zobowiązań o kwotę 5.654zł na przedsięwzięciu „Przebudowa ul.Paryskiej na odcinku od ul.Krasińskiego do ul.Norwida w Skarżysku-Kamiennej” w związku ze zwiększeniem dotacji z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 o kwotę 119.346zł przy jednoczesnym zmniejszeniu środków powiatu o 125.000zł i przeznaczenie 100.000zł na zwiększenie łącznych nakładów, limitu wydatków w 2017r i limitu zobowiązań na zadaniu „Przebudowa mostu w ciągu drogi powiatowej nr 0576T w km 2+093 w miejscowości Majków polegająca na wzmocnieniu przyczółków i dostosowanie przekroju poprzecznego do przekroju drogowego” – 100.000zł, co jest konieczne ze względu na konieczność zapewnienia wkładu własnego do środków z rezerwy subwencji ogólnej przyznanych powiatowi na to zadanie oraz 25.000zł na wykonanie dokumentacji projektowej „Utworzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży”8. Z wprowadzenia dwóch nowych przedsięwzięć „Realizacja programu "Za życiem" w zakresie przygotowania i utrzymania miejsca dla uczennic w ciąży”, które będzie realizowane przez Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych i „Realizacja programu "Za życiem" w zakresie zapewnienia realizacji zadań wiodącego ośrodka koordynacyjno-opiekuńczego na obszarze powiatu” realizowane przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2. Oba zadania są zadaniami zleconymi na podstawie porozumienia z Ministerstwem Edukacji Narodowej i będą realizowane w latach 2017-2021. Łączna kwota przyznanych środków to 422.720zł, w tym na pierwsze przedsięwzięcie – 6.200zł, a na drugie – 416.520zł.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych pytań Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 17 radnych
Głosów
przeciwnych - 0
Wstrzymało
się od głosu – 1 radnych
Uchwała
w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2017-2035, została przyjęta i uzyskała
Nr 289/XL/2017.
2)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie
powiatu na 2017 rok wraz z
autopoprawką. Proponowane zmiany w budżecie Powiatu
Skarżyskiego wynikają z:
1. Pisma Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań z dnia 29 listopada 2017r w sprawie wprowadzenia po stronie dochodowej i wydatkowej darowizny w wysokości 100zł na prezenty gwiazdowe dla wychowanków
2. Pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 14 listopada 2017r w sprawie zwiększenia dochodów z tytułu odpłatności za utrzymanie mieszkańców w placówce o kwotę 40.000zł, w związku z końcowym rozliczeniem tych dochodów i przeznaczenie ich na zakupy materiałów i wyposażenia.
3. Decyzji Wojewody Świętokrzyskiego znak FN.I.3111.831.2017 z dnia 29 listopada 2017r i znak FN.I.3111.845.2017 z dnia 30 listopada 2017r zwiększających dofinansowanie z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 na zadanie „Przebudowa ul.Paryskiej na odcinku od ul.Krasińskiego do ul.Norwida w Skarżysku-Kamiennej” o kwotę 119.346zł. Jednocześnie przenosi się z tego zadania kwotę 100.000zł na wkład własny do środków z rezerwy subwencji ogólnej przeznaczonej na „Przebudowę mostu w ciągu drogi powiatowej nr 0576T w km 2+093 w miejscowości Majków polegająca na wzmocnieniu przyczółków i dostosowanie przekroju poprzecznego do przekroju drogowego” oraz kwotę 25.000zł na wykonanie dokumentacji projektowej zadania „Utworzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży”
4. Pisma Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 listopada 2017r w sprawie przyznania środków w wysokości 108.412zł z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. Środki te w całości przeznaczone są dla szkół i placówek oświatowych Porozumienia z dnia 24 listopada 2017r z Ministrem Edukacji Narodowej w sprawie realizacji przez Powiat zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z programu kompleksowego wsparcia rodzin „Za życiem”. W latach 2017-2021 Ministerstwo przekaże środki w łącznej wysokości 422.720zł, w tym w 2017 roku 31.520zł, na przygotowanie i utrzymanie miejsca dla uczennic w ciąży oraz na zapewnienie realizacji zadań wiodącego ośrodka koordynacyjno-opiekuńczego na obszarze powiatu. Zadanie realizowane będzie przez Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych i Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 2.
5. Pisma Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z dnia 23 listopada 2017r w sprawie przeniesienia kwoty 24.959zł pomiędzy działami w celu zabezpieczenia środków na zapłatę kosztów utrzymania wychowanków w rodzinach zastępczy i placówkach opiekuńczo-wychowawczych pochodzących z naszego terenu a umieszczonych w pieczy zastępczej w innych powiatach.
6. Pisma Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z dnia 23 listopada 2017r w sprawie konieczności zabezpieczenia środków w wysokości 36.400zł na zapłatę innym powiatom należności za utrzymanie dzieci z naszego powiatu w ich placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Środki na ten cel pochodzą z refundacji wydatków z lat poprzednich w ramach zadania przebudowy budynku po III Liceum Ogólnokształcącym na nowy dom pomocy społecznej i mieszkania chronione.
7. Ze zmian w planie dochodów pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami w związku prognozą wykonania dochodów do końca roku na podstawie analizy sprawozdań budżetowych na koniec października 2017r
8. Pisma Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 z dnia 15 listopada 2017r w sprawie przeniesienia planu wydatków pomiędzy działami w wysokości 1.400zl na zapłatę składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy.
9. Pisma Wydziału Edukacji z dnia 24 listopada 2017r w sprawie przeniesienia nadwyżek w planie na dotacjach podmiotowych dla szkół niepublicznych w wysokości 76.111zł na potrzeby szkół i placówek oświatowych.
10. Pisma Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 15 listopada 2017r w sprawie przeniesienia planu wydatków w wysokości 2.600 pomiędzy zadaniami z zakresu sportu, kultury i promocji.
11. Ze zmian w załączniku „Limity wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia planowane do poniesienia w 2017 roku” poprzez zmniejszenie przedsięwzięcia „Dostarczenie dokumentów komunikacyjnych” o kwotę 12.000zł, a zwiększenie przedsięwzięcia „usuwanie i parkowanie pojazdów” o kwotę 17.000zł.
12. Wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 22 listopada 2017r w sprawie przeniesienia kwoty 2.000zł z nagród w konkursach z zakresu zdrowia na publikację promującą powiat – 1.650zł i na udział pracownika w Halowych Mistrzostwach Polski Samorządowców w Tenisie Ziemnym- 350zł.
13. Pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 27 listopada 2017r w sprawie przeniesienia kwoty 4.508zł z wydatków bieżących na zakupy inwestycyjne tj na zakup zmywarki.
14. Pisma Wydziału Edukacji z dnia 6 grudnia 2017r w sprawie przeniesienia oszczędności na dotacjach dla szkół niepublicznych w łącznej wysokości 10.466zł na zapłatę zobowiązań płacowych w Zespole Szkół Ekonomicznych.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2017 rok,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 290/XL/2017.
3)
Wicestarosta – Artur Berus przedstawił
projekt uchwały w sprawie: ustalenia
rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu
skarżyskiego na 2018 rok.
Zwrócił
uwagę, że w tym roku prawo farmaceutyczne się zmieniało i
Naczelna Izba Aptekarska przy tworzeniu zmian wnioskowała o zmianę
art. 94 ustawy prawo farmaceutyczne jednak nie został on zmieniony.
W październiku odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia
i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego z udziałem Ministra Zdrowia gdzie omawiano kwestie
nocnych i świątecznych dyżurów aptek. Strona samorządowa
przestawiła propozycje dotyczące dyżurów aptek. W ocenie strony
samorządowej prowadzącemu aptekę winien przysługiwać ryczałt
finansowany ze środków budżetu państwa ewentualnie NFZ.
Wskazał,
że spawa jest bardzo złożona, dzisiaj chcielibyśmy powiedzieć,
że rozumiemy państwa farmaceutów, ale na ten moment musimy stać
na straży prawa i nie możemy podjąć innej uchwały, bowiem nie
przestrzegalibyśmy zapisów ustawy.
Zwrócił
uwagę, że w tej materii była zgłaszana interpelacja poselska
przez posła Bartłomieja
Wróblewskiego i podsekretarz
stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Tombarkiewicz udzielając
odpowiedzi zawarł stanowisko praktycznie takie samo jak w
uzasadnieniu naszej uchwały.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska
- zapytała czy jest określona interpretacja pojęcia dyżur. Czy
dyżur oznacza, że apteka ma być otwarta czy może być dyżur
telefoniczny.
Radna
Renata Bilska – zapytała czemu nie są ujęte apteki z innych
gmin powiatu skarżyskiego tj. Suchedniowa, Bliżyna i Skarżyska
Kościelnego.
Wicestarosta
– Artur Berus –
poinformował, że przy konsultacjach nad tym projektem uchwały była
poruszana kwestia dyżurów aptek znajdujących się na terenie
innych gmin powiatu. Jednak zgodnie ze stanowiskiem ministra
Tombarkiewicza, które brzmi: cyt.„Zrozumiałym
i słusznym założeniem organu powiatu, zgodnym z art. 94 ust. 1
Prawa farmaceutycznego - przy ustalaniu rozkładu godzin pracy aptek
- jest przyjęcie, że prawo każdego mieszkańca powiatu do
świadczeń farmaceutycznych w porze nocnej i w dni wolne od pracy
będą realizować apteki znajdujące się w miejscu gdzie
zamieszkuje przeważająca część mieszkańców czyli tam gdzie
potrzeby ludności w zakresie korzystania ze świadczeń
farmaceutycznych w dni inne niż powszednie oraz w nocy są
największe.”, ustalono
dyżury w Skarżysku-Kamiennej, największej gminie powiatu, do
której jest najłatwiejszy i najszybszy dostęp ze wszystkich gmin
powiatu. Podkreślił, że ta lokalizacja jest najkorzystniejsza dla
mieszkańców naszego powiatu.
Dodał,
że wszystko jest dobrze jak jest dobrze, natomiast jak coś złego
się wydarzy wówczas będziemy szukać winnego.
Radny Grzegorz
Małkus – bardzo się cieszy,
że usłyszał tyle pochlebnych słów na temat ministra
Tombarkiewicza. Nie ma tak wielkiego zaufania czy znajdą się środki
na dyżury nocne. Trudno przejść obojętnie wobec dylematu, w
którym doszło do zderzenia dwóch interesów i totalnie skrajnych
zdań. Wyraził ubolewanie, że przez rok czasu nie udało się
znaleźć kompromisu. Przypomniał, że izba aptekarska zaopiniowała
negatywnie ten projekt uchwały.
W
związku z powyższym złożył w imieniu Klubu Radnych PiS wniosek
o zmianę zapisu §
2 pkt. 2 projektu uchwały w następujący sposób „Dyżur
nocny rozpoczyna się o godz. 21 i trwa do godz. 23” oraz dodanie
w §
2 pkt. 3 w brzmieniu „Dyżur
nocny w godz. od 23 do godz. 8 dnia następnego będzie realizowany w
formie telefonicznej”. Dodał,
że wniosek ten poparło 7 radnych. Poprosił pozostałych radnych o
poparcie tego wniosku. Poprosił, aby spróbować takiej formy przez
okres 3 miesięcy jak się nie sprawdzi wrócimy do dyżurów
całonocnych.
Radca
Prawny – Jadwiga Samek - pora
nocna nie została zdefiniowana w art. 94, jednak orzecznictwo
posiłkuje się kodeksem pracy, gdzie pora nocna jest określona od
21 do 8 rano. Art. 94 mówi, że „Rozkład
godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do
potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w
porze nocnej, w niedzielę, święta i inne
dni wolne od pracy”. Zapewnić
dostępność tzn. że apteka ma być otwarta,
tak aby potencjalny pacjent miał zapewniony dostęp. Takie
stanowisko jest poparte wieloma wyrokami sądów. Zadaniem rady jest
zapewnienie dostępności. Były uchwały gdzie rada określała
dyżury telefoniczne, ale takie uchwały były uchylane w
postępowaniu nadzorczym. Czy nadzór Wojewody Świętokrzyskiego
będzie podzielał takie samo zdanie trudno powiedzieć.
Radna
Małgorzata Kwiatkowska – Przewodnicząca Komisji Zdrowia –
poprosiła o doprecyzowanie co
oznacza dyżur telefoniczny. Prezes Izby Aptekarskiej w swoim
wystąpieniu mówił, że numer telefonu do konkretnego farmaceuty
miałby być wywieszony na drzwiach apteki. Natomiast panie
farmaceutki, które są obecne dzisiaj na sesji, w przerwie w
obradach, mówiły że nie maiłoby być dostępności dla pacjenta
tylko lekarz z pogotowia czy SOR posiadałby taki numer.
Pani
Ewa Strzelec – właściciel
apteki na terenie miasta – stwierdziła, że nie wyobraża sobie
aby pacjent w porze nocnej dzwonił do farmaceuty po krople na katar.
Pani
Małgorzata Kwiatkowska –
podkreśliła, że może być sytuacja, że lekarz jedzie do małego
dziecka na wizytę o godz 23 i nie zawsze ma rozkład dyżurów
aptek czy telefony do farmaceutów. Poddała pod zastanowienie czy
jest to zapewniona dostępność.
Pani
Ewa Strzelec – stwierdziła,
że wówczas lekarz dzwoni na SOR i ustala dyżur apteki. Przytoczyła
wyrok sądów: WSA w Poznaniu z 7.12.2016 r „taka szczególna rola
aptek … nie może być podstawą do nadmiernego obciążenia
obowiązkiem pracy we wskazanych porach i nie może być podstawą do
nadmiernego obciążenia obowiązkiem pracy we wskazanych porach i
nie może mieć charakteru dowolnego. Ustawodawca dając organom
samorządowym kompetencje do określenia pracy we wskazanych porach
wskazał potrzebę dostosowania do potrzeb ludności, którą organ
musi się kierować”.
Radca
Prawny – Jadwiga Samek –
odnosząc się do powyższego wskazała, że rada powiatu określa
dyżury aptek, które muszą być dostosowane do potrzeb nawet tych
potencjalnych. Rolą rady jest takie ustalenie dyżurów
i rozkładu pracy aptek aby nie było nadmiernego
obciążenia.
Przewodnicząca
Rady - Bożena Bętkowska - nie
możemy nałożyć obowiązku na lekarzy aby posiadali telefony do
dyżurującej apteki.
Wicestarosta
– Artur Berus – odniósł
się do nadmiernego obciążenia aptek. W Skarżysku jest 20 aptek i
na jedną aptekę przypada jeden lub dwa dyżury w miesiącu. Więc o
jakim obciążeniu mówimy.
W
chwili obecnej jeśli my przyjmiemy uchwałę, a apteka nie będzie
dyżurować i coś się stanie, to odpowiedzialność spada na
aptekę, w sytuacji odwrotnej, gdy my przyjmiemy uchwałę gdzie nie
będzie zapewnionego dyżuru, to kto wówczas odpowiada. Dlatego
możemy pilotażowo przyjąć dyżur telefoniczny tylko kto wówczas
weźmie odpowiedzialność.
Radny
Grzegorz Małkus – zwrócił
uwagę, że wykonanie uchwały powierza się zarządowi powiatu, tak
więc szczegóły jak będzie wyglądał dyżur telefoniczny ustali
zarząd powiatu po rozmowach z aptekarzami. Dodał, że jest gotowy
ponieść to ryzyko i konsekwencje takich decyzji.
Ponieważ
nie zgłoszono innych wątpliwości Przewodnicząca Rady poddał pod
głosowanie wniosek zgłoszony przez Klub Radnych PiS.
Za
przyjęciem wniosku głosowało - 7 radnych
Przeciw
głosowało – 10
/wniosek
nie został przyjęty/
Następnie
Przewodnicząca Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały
w wersji przedstawionej przez Zarząd.
Za
przyjęciem uchwały glosowało – 11 radnych
Przeciw
glosowało - 3 radnych
Wstrzymało
się od głosu – 3 radnych
Uchwała w
sprawie: ustalenia
rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu
skarżyskiego na 2018 rok, została przyjęta i
uzyskała Nr 291/XL/2017.
4) Wicestarosta –
Artur Berus – przedstawił
projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian do
statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala
Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Radny Grzegorz
Małkus – zarzucił brak
precyzji co do omawianego projektu uchwały, bowiem został wysłany
do wojewody wniosek o tymczasowe zawieszenie działalności oddziału
zakaźnego. Natomiast do rady społecznej wniosek o wykreślenie ze
statutu oddziału zakaźnego, co jest równoznaczne z
likwidacją. Zaznaczył, że bardzo nas cieszy możliwość
rozszerzenia działalności szpalta o oddział wewnętrzny o profilu
kardiologicznym. Natomiast nie zgadza się z tym, że jest to kosztem
oddziału zakaźnego. Uważamy, że zapis o oddziale zakaźnym mógłby
w statucie funkcjonować dalej. Czego dowodem jest kolejna uchwała -
czyli statut OLK, z której wykreślamy dopiero dzisiaj poradnie,
które nie funkcjonują od bardzo długiego czasu. Uważa, że zarząd
powinien przedstawić wniosek o wykreślenie w tej uchwale ppkt 2 w
§1
pkt 1.
Przewodnicząca
Rady - Bożena Bętkowska – zapytała, czy jeżeli wykreślimy
pkt 2 mówiący o wykreśleniu ppkt 4, to prowadząc rozmowy z NFZ na
temat pozyskania środków na oddział wewnętrzny o profilu
kardiologicznym, nie mamy obowiązku wskazać gdzie on będzie.
Jeżeli będziemy mieli oddział zakaźny, a nie będziemy mieli
łóżek na oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym, to czy
wówczas jest zagrożenie, że możemy nie dostać środków na ten
oddział.
Wicestarosta –
Artur Berus – jest inna
procedura przy zamknięciu czy zawieszeniu oddziałów szpitalnych, a
inna jest przy poradniach. Chcąc zwiększyć umowę, my już
wskazujemy, że chcemy mieć oddział wewnętrzny i wskazujemy gdzie
chcemy ten oddział zrobić. Wskazujemy budynek, w którym dzisiaj
jest oddział zakaźny. Aktualnie na naszym oddziale wewnętrznym
mamy tylko 50 łóżek, co przy naszym społeczeństwie jest za mało.
Podejmując decyzję o likwidacji oddziału zakaźnego kierowaliśmy
się tym, że na oddziale zakaźnym leczonych było 1065 osób, przy
czym ci pacjenci mogli być hospitalizowani na oddziałach
wewnętrznych.
Pan Krzysztof
Grzegorek – Zastępca Dyrektor szpitala – uspokoił
radnych, że ci sami pacjenci, którzy do tej pory byli leczeni, będą
leczeni nadal i nie będziemy ich nigdzie odsyłać. Ci pacjenci mogą
być rozliczani w ramach innego oddziału. Przez dwa lata było tylko
18 przypadków, których nie moglibyśmy hospitalizować poza
oddziałem zakaźnym. Chcemy leczyć tych samych pacjentów z tymi
samymi jednostkami chorobowymi tylko nie na oddziale zakaźnym tylko
wewnętrznym. Różnica polega na tym, że będą leczeni nie przez
dwóch zakaźników na emeryturze, tylko 4 internistów i 1
zakaźnika. Nie ma obaw, że obetną nam środki, ponieważ nie
odsyłamy tych pacjentów nigdzie oni będą leczeni w dalszym ciągu.
Przedstawiliśmy to wszystko tabelarycznie z rozpisaniem kodów
zarówno wojewodzie jak i NFZ. Powód naszego działania to brak
kadry. Dzisiaj mamy możliwość zapewnienia opieki tym samym
pacjentom przez młodszą kadrę. W przypadku naszego szpitala
pacjenci nie będą pozbawieni konsultacji lekarza chorób zakaźnych,
ponieważ na pewno jeden zakaźnik będzie pracował na pełnym
etacie, zabezpieczając poradnię chorób zakaźnych,
hepatologicznych. Być może będzie miał nadzór nad 2-4 łóżkami,
które wymagają izolacji. Zapewniamy pełne zabezpieczenie jakie
było do tej pory, tylko pacjent będzie leczony na innym oddziale.
Radny Mieczysław
Bąk – zwracając się do dyrektora zapytał czemu państwo nie
wystąpiliście o czasowe zawieszenie oddziału tylko o likwidację
jaką macie pewność ze wojewoda nie ma strategii dla całego
województwa świętokrzyskiego i wyda zgodę na zamkniecie oddziału.
Dyrektor –
Krzysztof Grzegorek co innego jest czasowe ograniczenie
działalności, zawieszenie, a co innego wkreślenie ze statutu i w
istocie likwidacja oddziału. Tutaj zgoda wojewody nie nie ma
znaczenia, ponieważ tę decyzje podejmuje organ założycielski
jakim jest rada powiatu. Wojewoda tylko publikuje uchwałę, chyba że
znajdą się wady formalne. W kwestii zabezpieczenia
epidemiologicznego na terenie województwa wyjaśnił, że nasz
oddział nie spełnia żadnych wymogów związanych z tym. 16 łóżek
naszego szpitala jako zabezpieczenie przeciw epidemiologiczne
województwa świętokrzyskiego nie ma znaczenia. Dodał, że gdyby
wydarzyło się współczesne zagrożenie np. gorączka krwotoczna,
botulizm, ataki terrorystyczne z tym związane, nie mówimy o
salmonelli, żółtaczkach. To w tym oddziale nie można byłoby
prowadzić leczenia. Do tego potrzebna jest hala gdzie wjeżdżają
trzy tiry i robią tzw. izolatory podciśnieniowe. Wszyscy są
odizolowania, lekarze chodzą w odpowiednich kombinezonach. Tak więc
16 łózek niczego nie zmienia.
Radny Grzegorz
Małkus – utwierdził się w przekonaniu, że
w uzasadnieniu brakuje pewnych faktów. Powinno być jasno i
precyzyjnie zapisane, że w miejsce oddziału zakaźnego powstanie
oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym,
że jest zapewniona opieka lekarska, a od 2001 roku oddział zakaźny
generował koszty. Jako radni PiS podpisujemy się pod propozycją
tworzenia oddziału wewnętrznego o profilu kardiologicznym, jednak w
uzasadnieniu brakuje tych rzeczy o których mówił wcześniej.
Dodał, że ma satysfakcję, ponieważ gdyby zarząd i radni
posłuchali wniosku radnych PiS i nie przyjęli programu
restrukturyzacji na poprzedniej sesji, mielibyśmy czas na podjęcie
pewnych działań min. proponowanych na dzisiejszej sesji, wpisać do
programu i realizować go z czystym sumieniem.
Wicestarosta –
Artur Berus - przytoczył część uzasadnienia „utworzenie
Oddziału Chorób Wewnętrznych o profilu kardiologicznym z około 35
łóżkami jest jak najbardziej korzystne z punktu widzenia
mieszkańców powiatu skarżyskiego i okolic. Po przeprowadzonych
wstępnie rozmowach istnieją również potencjalni kandydaci
zgłaszający gotowość podjęcia pracy w tym oddziale.”
Starosta – Jerzy
Żmijewski – uzupełniając przytoczył kolejną część
uzasadnienia „...Zdaniem Dyrektora, pomimo zamknięcia Oddziału
Chorób Zakaźnych istnieje możliwość dalszego leczenia i
hospitalizacji w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej
większości schorzeń zaklasyfikowanych do chorób
zakaźnych........W związku z powyższym jak informuje Dyrektor
Zespołu zostały podjęte kroki w celu zamknięcia Oddziału Chorób
Zakaźnych, przy jednoczesnym powiększeniu liczby łóżek
internistycznych i utrzymaniu wysokości ryczałtu w związku z
realizacją świadczeń z zakresu chorób zakaźnych na oddziale
chorób wewnętrznych. Ponadto Dyrektor Zespołu proponuje utworzenie
w strukturze Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej Oddziału
Chorób Wewnętrznych o profilu kardiologicznym.”
Radny Grzegorz
Małkus - wskazał, że istnieje możliwość, a w miejsce
jednego tworzy się drugi to różnica.
Radny Roman
Wojcieszek – chcąc się upewnić, czy dobrze zrozumiał
dyrektora szpitala, zapytał, czy te środki, które w ryczałcie na
przyszły rok są zagwarantowane w ramach funkcjonowania
dotychczasowego oddziału zakaźnego będą „żywcem”
przeniesione na oddział wewnętrzny. Jaka mamy pewność zapewnienia
finansowania z NFZ tego oddziału wewnętrznego o profilu
kardiologicznym w sytuacji kiedy przez ostatnie dwa lata jego nie
było, a ryczałt jest na podstawie dwóch ostatnich lat.
Dyrektor –
Krzysztof Grzegorek – stwierdził, że nie można uprzedzić
pewnych działań. Pewne fakty mogą wystąpić kiedy będzie
deklaracja z naszej strony. Póki nie zlikwidowaliśmy oddziału to
są rozmowy co będzie. My po przyjęciu uchwały od razu złożymy
wniosek. Wysłaliśmy wcześniej pismo, gdzie wykazaliśmy wszystkich
pacjentów z 2 lat, których w dalszym ciągu będziemy leczyć w
ramach naszego szpitala. Gdyby nie było oddziału zakaźnego to ci
pacjenci byliby leczeni w ramach interny. Będzie wykazane, że nie
ma to żadnego wpływu na wysokość ryczałtu. Uważa, że z
automatu tych pieniędzy nikt nam nie może zabrać. Tym bardziej, że
podpisaliśmy umowę na pierwsze półrocze finansowania
ryczałtowego.
Radny Roman
Wojcieszek – niepokój radnych budzi wypowiedź dyrektora NFZ.
Dlatego też czy mamy pewność, że nie stracimy tych pieniędzy z
oddziału zakaźnego.
Starosta – Jerzy
Żmijewski - w 2011 roku powstał oddział zakaźny w
Starachowicach wbrew naszym oczekiwaniom. W 2010 roku protestowaliśmy
ponieważ nie mieliśmy obłożenia i powstawanie kolejnego oddziała
zakaźnego w Starachowicach było bezcelowe. Nas pozbawiono części
kontraktu bo podzielono to między dwa oddziały. Nigdy nie zdążyło
się żeby oddział zakaźny był rentowny. Staraliśmy się aby NFZ
płacił płacił za gotowość do świadczenia usług w zakresie
chorób zakaźnych. Niestety nic z tego nie wyszło. Dzisiaj, gdy
utworzymy oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym w miejsce
zakaźnego, jest szansa, że pozyskamy lekarzy.
Krzysztof Grzegorek
– dyrektora szpitala - kilka miesięcy temu gdy zaczęły się
problemy PAKSU i wiadomo było, że nie wejdą do sieci szpitali
podjęliśmy próbę przeniesienia ich do nas. Oczywiście byśmy na
tym skorzystali, ale niestety zadziałała polityka. Teraz cały czas
w NFZ panuje przekonanie, że my chcemy coś zakombinować, skoro
próbujemy przejąć lekarzy z PAKSU. Nikt nie patrzy, że ci lekarze
to jest dr Sawina, dr Figarski, którzy przepracowali w naszym
szpitalu 25 lat i mieszkają „rzut kamieniem od szpitala”.
Ponieważ nie zgłoszono
innych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Głosów przeciwnych –
0
Głosów wstrzymujących
- 0
Uchwała w
sprawie: wprowadzenia
zmian do statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 292/XL/2017.
5) Wicestarosta
– Artur Berus – przedstawił projekt uchwały w sprawie:
nadania statutu Obwodowi Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w
Skarżysku-Kamiennej.
Ponieważ nie
zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Głosów przeciwnych –
0
głosów
Wstrzymujących
- 0
Uchwała w
sprawie: nadania
statutu Obwodowi Lecznictwa Kolejowego SPZOZ w Skarżysku-Kamiennej,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 293/XL/2017.
6) Członek Zarządu
– Anna Leżańska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: ustalenia wysokości
opłat w roku 2018 za usunięcie i
przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości opłat
w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu.
Ponieważ nie
zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Głosów przeciwnych –
0
Głosów wstrzymujących
- 0
Uchwała w
sprawie: ustalenia
wysokości opłat w roku 2018 za usunięcie i przechowywanie pojazdu
usuniętego z drogi oraz wysokości opłat w przypadku odstąpienia
od usunięcia pojazdu, została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 294/XL/2017.
7) Członek Zarządu
– Anna Leżańska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: przyjęcia
darowizny nieruchomości od Gminy Skarżysko-Kamienna na rzecz
powiatu skarżyskiego.
Ponieważ nie
zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Głosów przeciwnych –
0
Głosów wstrzymujących
- 0
Uchwała
w sprawie: przyjęcia
darowizny nieruchomości od Gminy Skarżysko-Kamienna na rzecz
powiatu skarżyskiego, została przyjęta jednogłośnie
i uzyskała Nr 295/XL/2017.
8) Starosta –
Jerzy Żmijewski przedstawił
projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż w
drodze przetargu lokalu użytkowego położonego w
Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sikorskiego 20.
Ponieważ nie
zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Głosów przeciwnych –
0
Głosów wstrzymujących
- 0
Uchwała
w sprawie: wyrażenia zgody
na sprzedaż w drodze przetargu lokalu użytkowego położonego w
Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sikorskiego 20,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 296/XL/2017.
9) Starosta –
Jerzy Żmijewski przedstawił
projekt uchwały w sprawie: zmiany Statutu Powiatu
Skarżyskiego.
Ponieważ nie
zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Głosów przeciwnych –
0
Głosów wstrzymujących
- 0
Uchwała
w sprawie: zmiany Statutu
Powiatu Skarżyskiego,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 297/XL/2017.
Ad.pkt.12
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w I LO w
Skarżysku-Kamiennej.
Członek zespołu
kontrolnego - Renata Bilska przedstawiła protokół z
przeprowadzonej kontroli wraz z wnioskami pokontrolnymi.
Ad.pkt.13
Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Starosta
– w imieniu zarządu złożył najserdeczniejsze życzenia z okazji
Świat Bożego Narodzenia.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek
posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie poprosiła
o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez
wygłoszenie formuły „Zamykam XL Sesję Rady Powiatu
Skarżyskiego".
Godzina
zakończenia obrad –20.20
Protokołowała:
Joanna
Wężyk
Przewodnicząca
Rady
Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska
metryczka
Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (26 lutego 2018)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (1 marca 2018, 09:37:21)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 879