Protokół z XXXVII/2017 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 28 września 2017 roku

P R O T O K Ó Ł Nr XXXVII/2017 
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO 
odbytej 28 września 2017 roku 

Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1 

Godzina rozpoczęcia obrad - 14.00 

W sesji udział wzięli: 

- Wiceprzewodniczący Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej – Bogusław Ciok 
- dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, 
- przedstawiciele organizacji społecznych, 
- Zarząd Powiatu Skarżyskiego, 
- Radni Powiatu Skarżyskiego 
- sekretarz, skarbnik powiatu, radca prawny starostwa oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego, 
- przedstawiciele lokalnych mediów 

Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu. 

Obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena Bętkowska

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Nina Zolbach – Inspektor Biura Rady Powiatu. 


STRESZCZENIE POSIEDZENIA 

Ad.pkt.1 i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 


Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych co stanowi 79 %, ogólnego składu Rady. Wskazała, że zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radna Renata Bilska. W trakcie sesji liczba radnych wzrosła do 18 osób co stanowiło 95 %. Następnie zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub członkowie zarządu zgłaszają wnioski. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – w imieniu Zarządu Powiatu wniósł o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Skarżyskiego w charakterze Partnera do przygotowania i wspólnej realizacji projektu pn. „Rewitalizacja Suchedniowa poprzez zagospodarowanie terenu wokół zbiornika w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 6 „Rozwój miast”, Działanie 6.5 „Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich”. W związku z planowanym złożeniem przez Gminę Suchedniów wniosku o dofinansowanie Projektu pn. „Rewitalizacja Suchedniowa poprzez zagospodarowanie terenu wokół zbiornika wodnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2017-2020, Oś Priorytetowa 6 „Rozwój miast”, Działanie 6.5 Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich” gmina Suchedniów zwróciła się z prośbą o przystąpienie powiatu skarżyskiego jako partnera. Przystąpienie powiatu skarżyskiego jako partnera daje dodatkowe punkty. Powiat Skarżyski w ramach projektu miałby być odpowiedzialny za przebudowę ciągu pieszego na ciąg pieszo – rowerowy w ciągu drogi powiatowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Mickiewicza do skrzyżowania z ul. Powstańców 1863 r. Szacunkowy koszt przebudowy ww. ciągu pieszego wg wyliczeń dokonanych w oparciu o ceny przetargowe obowiązujące w 2017 r. wyniesie 105.000,00 zł brutto. 80 % kosztów kwalifikowanych pokrywane jest ze środków RPO. Tak więc koszty ze strony powiatu to około 20.000-25.000 zł. Termin realizacji zadania to IV kwartał 2018 roku i 2019 rok. 

Radny Roman Wojcieszek – stwierdził, że to zadanie będzie musiało zostać wpisane do WPF. Ponadto zwrócił uwagę, że dofinansowanie z RPO wynosi do 80 % czyli 20 % wkładu własnego jest ze znakiem zapytania. 

Starosta – na ten moment gmina będzie składała wniosek do RPO. Jak zadanie przejdzie to wtedy będziemy ujmować w WPF. 


Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod glosowanie zgłoszony wniosek. 

Wniosek o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Skarżyskiego w charakterze Partnera do przygotowania i wspólnej realizacji projektu pn. „Rewitalizacja Suchedniowa poprzez zagospodarowanie terenu wokół zbiornika w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 6 „Rozwój miast”, Działanie 6.5 „Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich” został przyjęty jednogłośnie. 

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad wraz z wprowadzoną zmianą. 


Porządek XXXVII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie 


Ad.pkt.3 Wręczenie nagrody dla laureata XIX edycji Konkursu "Piękna i bezpieczna zagroda - przyjazna środowisku". 


Przewodnicząca Rady poprosiła Pana Zbigniewa Siechowicza z gminy Łączna laureata XIX edycji konkursu „Piękna i bezpieczna zagroda-przyjazna środowisku” oraz przedstawicieli Stowarzyszenia Michniowianie, którzy w XI Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Folklorystycznym zdobyli pierwsze miejsce w kategorii zespołów obrzędowych. 

Starosta i Przewodnicząca Rady wręczyli nagrodę laureatowi konkursu oraz gratulacje dla zespołu Michniowianie. 


Ad.pkt.4 Przyjęcie protokołu z XXXIV, XXXV i XXXVI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił wniosek o przyjęcie protokołu z XXXIV, XXXV i XXXVI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego informując, że do protokołów radni nie wnieśli żadnych uwag. Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski
o przyjęcie protokołu. 
Protokół z XXXIV sesji został przyjęty jednogłośnie. 
Protokół z XXXV sesji został przyjęty jednogłośnie. 
Protokół z XXXVI sesji został przyjęty jednogłośnie. 


Ad.pkt.5 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.


Starosta – Jerzy Żmijewski – uzupełnił sprawozdanie, które zostało przesłane radnym. Poinformował, że wspólnie z urzędem miasta, panami prezydentami staramy się realizować w Skarżysku dwa zadania. Pierwsze w ramach rewitalizacji terenów zdegradowanych tj. przebudowa ul. 1-Maja, 11-Listopada i 3-Maja. Jest to zgodne z wnioskiem radnego Bartosza Bętkowskiego. Następnie przedstawił szczegółową koncepcję zagospodarowania tego terenu wraz z budową ronda. W ramach rewitalizacji będzie wykonywana termomodernizacja Bursy Szkolnej na Górnej Koloni Terminy złożenia wniosku na rewitalizację to koniec grudnia. Następnie w drugim kwartale 2018 roku powinniśmy podpisywać umowę z urzędem marszałkowskim. Z informacji składanych przez zarząd wiedzą państwo, że w ramach przebudowy trasy kolejowej S8 jest przewidywana likwidacja kładki nad torami między ul. Towarową a ul. Nieodległości w to miejsce zostanie wybudowany tunel pieszo-rowerowy z wyjściem po obu stronach miasta. Byliśmy na spotkaniu u Marszałka Maćkowiaka z panią Anią Leżańską i panem prezydentem Brzezińskim, gdzie te zagadnienia zostały omówione. Wartość zadania realizowanego przez PKP PLK SA wynosi 37 mln zł, wartość dofinansowania urzędu marszałkowskiego to 85 % czyli ok. 32 mln zł. Tunel pieszo-jezdny tym miejscu gdzie planowaliśmy nie została zaakceptowana przez PKP tak więc powiat i miasto podjęło działania aby rozważyć budowę tunelu lub wiaduktu w okolicy Mastersatu. 76 mln zł kosztowałby tunel na to zadanie nie moglibyśmy dostać środków z PKP. Nie ma możliwości realizacji zadania przy takich kosztach. Dlatego wspólnie z miastem podjęliśmy decyzję aby przebudować aktualny wiadukt nad torami od Niepodległości włączając w to rondo, o którym mówił wcześniej. Następnie przedstawił koncepcję budowy ronda w ul. 11- Listopada, Towarowej i 3-Maja z wjazdem na wiadukt i budową ronda w ul. Piłsudskiego i Niepodległości. Całe zadanie polegałoby na budowie równolegle dwóch wiaduktów. Wartość zadania to ok. 35 mln zł. Istnieje możliwość pozyskania środków z programu 3.4 Rozbudowa Infrastruktury Drogowej i ze środków Ekorozwoju Woje. Świętokrzyskiego, istniej możliwość pozyskania 85 % dofinansowania. Do końca grudnia mamy termin na złożenie wniosku. Na nasz wniosek - miasta i powiatu ten termin został przesunięty o 3 miesiące. Po rozmowie z marszałkiem Maćkowiakiem, szacujemy, że istnieje realna szansa aby najpóźniej do drugiego kwartału przyszłego roku podpisać preumowę, która pozwoliłaby obu samorządom na zlecenie opracowania dokumentacji projektowej i wykonawczej. 

/sprawozdanie oraz koncepcja zagospodarowania terenu w załączeniu/

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska – zapytała czy radni mają pytania do przedłożonego sprawozdania. 

Radny Roman Wojcieszek – ma wątpliwości czy to rozwiązanie dla układu komunikacyjnego miasta jest optymalne. Jak najbardziej uważa, że tę propozycję trzeba wcielać, ale nie zarzucałby poprzedniej koncepcji i trudnych rozmów z kolejarzami ponieważ wówczas mielibyśmy dwie przeprawy na drugą stronę miasta. Następnie odniósł się do informacji o kolejnym czwartym przetargu na sprzedaż nieruchomości. Zapytał jakiej nieruchomości to dotyczy i jaka jest jej aktualna cena. Ponieważ starosta wspominał o zmianie regulaminu wynagradzania pracowników starostwa zapytał, w jakim zakresie został zmieniony regulamin. 

Starosta Jerzy Żmijewski – odnosząc się do wypowiedzi radnego Romana Wojcieszka przedstawił stanowisko PKP PLK, które jest następujące: PKP buduje tunel pieszo-rowerowy i samorządów to nie interesuje, tylko opiniują koncepcję. Natomiast PKP nie jest zainteresowane i nie będzie realizować budowy przepraw, wiaduktów jezdnych przez tory kolejowe. Odbyło się spotkanie pod przewodnictwem poseł Marii Zuby z szefami spółek kolejowych i jasno odpowiedzieli, że nie będą partycypowali w kosztach budowy jakiejkolwiek przeprawy. Dodał, że poprzednia koncepcja wiaduktu jest rozwiązaniem idealnym tylko spółka kolejowa musiałaby podjąć decyzję o rozebraniu czwartego toru, co umożliwiłoby zjazd z wiaduktu na ul. Towarową. Ponieważ PKP poinformowało, że nie ma możliwości rozebrania tego toru, spowodowałoby to konieczność budowy ścian oporowych i wyeliminowanie ruchu ul. Towarową. Ponadto ta inwestycja kosztowałaby 64 mln zł. Czwarty przetarg, który został ogłoszony dotyczy dwóch działek ul. Chałubińskiego. Trzy poprzednie przetargi zostały unieważnione ze względu na brak kontrahenta. Cena została obniżona o 10%. Aktualna cena za dwie działki to 320.000 zł. W kwestii regulaminu wynagradzania pracowników starostwa powiatowego wyjaśnił, że od 1 stycznia wejdą nowe przepisy dot siatki wynagrodzeń. Polegające na tym, że dotychczasowe stawki dla pracowników funkcyjnych wzrastają z 1100 zł na 1600 zł. W naszym przypadku nie będzie to skutkowało żadnymi zmianami finansowymi. Od 1 października wejdzie w życie nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych gdzie zostały zlikwidowane stanowiska doradców wójtów, burmistrzów, prezydentów, marszałków natomiast nie zostały zlikwidowane stanowiska doradców wojewodów. W przypadku naszego powiatu nie ma takiego stanowiska więc nas do nie dotyczy. 


Ad.pkt.6 Interpelacje i zapytania radnych. 


Radny Mieczysław Bąk – w swojej wypowiedzi nawiązał do toczącego się postępowania administracyjnego w Gminie Bliżyn w sprawie wydania decyzji środowiskowej na produkcję paliw alternatywnych i sortowni odpadów wtórnych na działce nr 55/24 w Płaczkowie. Raport środowiskowy, który wykonano na zlecenie Spółki został przesłany przez Wójta Gminy Bliżyn do RDOŚ w Kielcach do uzgodnienia. Ponieważ tą inwestycję należy zaliczyć do grup zakładów szczególnie oddziaływających na środowisko, wymagane będzie pozwolenie zintegrowane. Po uzyskaniu uzgodnienia z RDOŚ Wójt Gminy Bliżyn prawdopodobnie zwróci się do Pana Starosty o opinię konieczną do uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Mamy nadzieję, że Pan Starosta wyda opinię negatywną i nie pozwoli na prowadzenie tej inwestycji związanej z odpadami w Sołtykowie. Poinformował, że spółka uzyskała w 2016 roku od Energetyki warunki techniczne na przyłącze energetyczne o mocy 1 MW (jest to bardzo duża moc), zasilane z sieci średniego napięcia. Prawdopodobnie spółka ma wykonane już stosowne mapy i inne dokumenty, ponieważ wystąpiła do Wójta Gminy Bliżyn o warunki zabudowy oraz do Pana Starosty o wyrażenie swojego stanowiska w tej sprawie, ponieważ przyłącze będzie przebiegać po gruntach Skarbu Państwa, będących w zarządzie Pana Starosty. Należy przypuszczać, że Wójt Gminy Bliżyn zawiesi postępowanie co najmniej na okres 12 miesięcy jako inwestycji celu publicznego. Pierwsze zawieszenie postępowania zostało uchylone przez SKO w Kielcach. Zwracamy się do Pana Starosty o włączenie w tą sprawę konserwatora zabytków w Kielcach. Natomiast Pana Starostę prosimy o negatywną opinię w tej sprawie. Z uzyskanych przez radnego informacji od mieszkańców wynika, że na terenie nieruchomości nr 55/24 w Płaczkowie wykonywane są prace rozbiórkowo – remontowe, dlatego zwracamy się z prośbą do Pana Starosty o podjęcie działań wyjaśniających, czy jest to realizacja zaleceń Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej, czy być może wykonywane są prace remontowe. Stwierdził, że chciał poinformować Wysoką Radę, że mieszkańcy Gminy Bliżyn są zdesperowani i nie dopuszczą do powstania składowiska i sortowni odpadów w Sołtykowie. Nie damy się dziś nikomu zastraszyć. Zaznaczył, że założyliśmy Stowarzyszenie Ekologiczne „Uroczysko nad Górną Kamienną”, które jest zarejestrowane w KRS. Wydajemy raz w miesiącu bezpłatną gazetkę „KURIER. Informator Stowarzyszenia” o nakładzie 800 egzemplarzy. We wrześniu będzie już trzeci egzemplarz. Mamy dopracowany kolportaż gazetki. W kilka godzin jesteśmy w stanie dotrzeć z „KURIEREM” do co drugiego domu w gminie. W miesiącu lipcu przeprowadziliśmy dużą akcję plakatową rozwieszając na terenie gminy 300 plakatów informujących o zagrożeniach składowiska odpadów w Sołtykowie. Nie sposób było ich nie zauważyć, ponieważ całe tablice informacyjne były zawieszone od góry do dołu. Wywiesiliśmy banery o treści „Wójcie - Nasz los w Twoich rękach, Twój los w Naszych głosach. Powiedz NIE składowisku odpadów w Sołtykowie.” Ze stowarzyszeniem można kontaktować się na adres stowarzyszenieuroczyskongk@gmail.com. Wkrótce będzie można znaleźć nas na portalu społecznościowym Facebook. Rozważaliśmy zorganizowanie pikiety pod Urzędem Gminy w Bliżynie, ale po ostatnich spotkaniach z Wójtem Gminy, na razie zawiesiliśmy naszą inicjatywę. Co nie świadczy, że do niej nie wrócimy. Poprzez te działania dziś sprawa odpadów jest sprawą wspólną mieszkańców, a nie tylko radnego Bąka. Mieszkańcy uwierzyli w siebie. Dodał, że współpracuje też ze wspaniałymi młodymi ludźmi. Na zebraniach (ostatnie w sierpniu ponad 80 osób) ludzie nie boją się wyrazić swojego stanowiska wobec radnych, wójta. Nie jesteśmy zainteresowani obietnicą 50 miejsc pracy na składowisku odpadów. Zaznaczył, że poprzez stanowczość i konsekwencję w działaniu mieszkańcy nie dopuszczą do działalności sortowni odpadów w Sołtykowie. Liczymy na pomoc Pana Starosty oraz na współpracę. Następnie poinformował, że w sierpniu br radna Rady Gminy Bliżyn Pani Monika Gruszczyńska zwróciła się do Pana Starosty z petycją podpisaną przez 437 mieszkańców Sołectwa Mroczków o zgłoszenie do Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 ogłoszonego przez Wojewodę Świętokrzyskiego - „Przebudowy drogi powiatowej nr 0441T wraz z budową chodnika w Mroczkowie” od przejazdu kolejowego PKP do skrzyżowania z drogą gminną Mroczków – Kapturów. Rozmowa była bardzo obiecująca, byliśmy przekonani, że Pan Starosta rozważa możliwość zgłoszenia tej drogi. Również w piśmie skierowanym 21 sierpnia do Wójta Gminy Bliżyn Pan Starosta złożył propozycję umieszczenia w budżecie powiatu skarżyskiego na 2018 rok trzech zadań z Gminy Bliżyn: - chodnik w Odrowążku - chodnik w Sorbinie, - droga w Mroczkowie wraz z chodnikiem z prośbą o określenie sposobu i wielkości dofinansowania. W odpowiedzi Wójt nie zrezygnował z realizacji proponowanych zadań, poinformował jednocześnie, że kwoty dotacji dla powiatu zostaną ustalone po przetargach w Gminie na termomodernizację i budowę kanalizacji ściekowej. Stwierdził, że prowadzenie dyskusji o pieniądzach jest stratą czasu, ponieważ o pieniądze tu nie chodzi. Otóż od blisko dwóch lat byliśmy informowani, że zadanie inwestycyjne „Przebudowa drogi powiatowej nr 0441T wraz z budową chodnika w Mroczkowie” ma pełną dokumentację, brakuje tylko pozwolenia na budowę, które można uzyskać w ciągu kilku tygodni. Otóż zostaliśmy wprowadzeni w błąd podejrzewa, że Pan Starosta również. Jak wynika z treści pisma otrzymanego ze Starostwa cyt: „przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie jest przygotowane pod względem formalno-prawnym pozwalającym na złożenie wniosku”. Dowiedzieliśmy się, że chodnik wchodzi w grunty prywatne i termin uzyskania pozwolenia się wydłuży. Osobiście jest zbulwersowany, tak jak 437 mieszkańców Mroczkowa podpisanych pod petycją, faktem, że trzeba było ogromu czasu, blisko dwóch lat, aby osoby odpowiedzialne za inwestycje drogowe odkryły, że odcinkami chodnik będzie przebiegał po gruntach prywatnych. To jest zgroza i ogromne rozczarowanie mieszkańców Mroczkowa, którzy pytają wprost: ”Co oni tam robią?” - reszty nie będzie kończył, ponieważ do przyjemnych nie należy. Zwrócił się z prośbą do Pana Starosty o wszczęcie procedury uzyskania pozwolenia na przebudowę drogi powiatowej w Mroczkowie wraz z budową chodnika. Wyraził nadzieję, że złożona w piśmie obietnica zgłoszenia tego zadania o pozyskanie środków z programu krajowego lub Unii Europejskiej (PROW) w tej kadencji zostanie zrealizowana. Następnie odniósł się do kwestii subwencji oświatowej. Stwierdził, że nie jest członkiem Komisji Oświaty, ale od dłuższego czasu na komisjach i sesjach powtarzany jest ciągle temat braku środków finansowych na oświatę, o niedopinającym się budżecie powiatu z tego powodu i niedopinającym się budżecie szkół. Mówi się, że jeżeli nie zmieni się system i sposób dofinansowania szkół, to niewiele da się zrobić. Subwencja oświatowa systematycznie maleje. Oświadczył, że odnosi wrażenie z płynących sugestii, że rząd uwziął się na samorządy, m.in. na powiat skarżyski. Wprowadza reformy i nie chce dać pieniędzy, ale czy zawsze chodzi o pieniądze? Coraz mniej mówimy o spadku liczebności ucznia w naszych szkołach, o próbach przyciągnięcia ucznia ze szkół spoza naszego powiatu oraz pozyskaniu uczniów z naszego terenu, którzy coraz częściej wybierają szkoły poza granicami powiatu. Ponadto nie słyszał o propozycji zmian w systemie zarządzania i zatrudniania, poza likwidacją Liceum Ogólnokształcącego im. S. Staszica. W związku z powyższym zapytał, czy w pełni mamy zdiagnozowany problem w celu podjęcia stosownych działań. Poprosił o udzielenie informacji o wielkości zatrudnienia w szkołach podległych powiatowi skarżyskiemu w poszczególnych grupach tj. obsługa, administracja, nauczyciele z podziałem na zawody oraz z podaniem ilości uczniów w okresach na dzień 31 grudnia 2014 roku, 30 września 2017 roku. 

Radny Bartosz Bętkowski – poruszył problem ul.1-go Maja. Zaznaczył, że jest to jedna z najważniejszych dróg w mieście, na której jest duże obciążenie zarówno samochodów jak i pieszych. W przeważającej części chodnik w ciągu ul. 1-go Maja jest w bardzo dobrym stanie, poza odcinkiem od ul. Wspólnej do ul. Staszica. W tym rejonie jego stan jest dramatyczny, ponieważ jest tam zlepek różnych płyt chodnikowych. Ponadto w ostatnim czasie uległ on jeszcze większemu zniszczeniu poprzez wjeżdżanie ciężkich samochodów na teren budowy marketu „Biedronka”. Dlatego też zwrócił się z prośbą o zabezpieczenie środków w budżecie aby w tej kadencji udało się wykonać remont chodnika. Kolejna sprawa, którą poruszył to skrzyżowanie ul.1-go Maja z ul.Towarową. Zapytał jak będzie wyglądał układ komunikacyjny w tym miejscu po otwarciu marketu Biedronka. Wskazał, że do marketów przyjeżdżają z zaopatrzeniem TIR-y, a w przypadku wyjazdu z nowopowstałego marketu przy ul. 1-go Maja będą mogły skręcić tylko w prawo. Przypomniał, że na ul. 1-go Maja ruch takich dużych TIR-ów jest zabroniony. Przypomniał, że pierwszy inwestor w tym miejscu miał budować rondo. Zapytał jak przewiduje się organizację ruchu. 

Radna Renata Bilska – poruszyła sprawę rowów melioracyjnych na osiedlu Książęce oraz przesunięcia przystanku autobusowego na ul. Rycerskiej. 
/interpelacje w załączeniu/ 

Radny Grzegorz Małkus – na wstępie podzielił się refleksją związaną z projektem przebudowy wiaduktu. Przykre jest to, że zostały zmarnowane 4 lata i wydatkowane środki na koncepcje, które mają powędrować na półkę. Chciałby wierzyć, że uda się zrealizować dzisiaj przedstawioną koncepcję. Następnie odniósł się do sprawy konkursu na stanowisko dyrektora ZPR-W. Przypomniał, że konkurs został przeprowadzony, kandydat wyłoniony wskazany przez komisję, kurator wydał pozytywną opinię o kandydacie i wypadało mu powierzyć piastowanie stanowiska dyrektora placówki. Okazało się inaczej, zarząd unieważnił konkurs i powierzył stanowisko dyrektora zupełnie innej osobie. Oczywiście miał takie prawo tylko niestety stało się to w ostatniej chwili przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, co wywołało dezorganizację i chaos w palcówce. Stwierdził, że on ma wyrobione swoje zdanie w tej sprawie, ale uważa, że wyjaśnienia należą się kadrze pedagogicznej, która nie rozumie dlaczego tak się stało. Wskazał, że miał jeszcze jedno pytanie, ale nie będzie się popisywał, tak jak to stwierdził jeden z jego kolegów. Dodał, że nie umie przejść bezrefleksyjnie według pewnych zjawisk i działań i nie ma obowiązku dawać wiary wszystkiemu co proponuje zarząd. 


Ad.pkt.7 Wolne wnioski i oświadczenia. 


Radny Miasta Skarżyska-Kamiennej – Juliusz Bilski – jako mieszkaniec Książęcego poruszył problem bezpieczeństwa na tym osiedlu. W ostatnim czasie zostały wyremontowane drogi powiatowe tj. ul. Książęca i ul. Rycerska, za co mieszkańcy są wdzięczni, jednak ma to swoje skutki. Konsekwencją jest zwiększenie ruchu drogowego, a tym samym zagrożenie bezpieczeństwa pieszych. Ponieważ zdaje sobie sprawę, że budowa chodników w ciągu ul. Książęcej i Rycerskiej jest dużą inwestycją poprosił o rozważenie możliwości etapowania realizacji inwestycji. Dodał, że władze miasta są pozytywnie nastawione do pomocy przy realizacji tych inwestycji, dlatego też poprosił o wystąpienie do miasta z konkretną propozycją. 


Ad.pkt.8 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania. 


Starosta – Jerzy Żmijewski – podzielił pogląd pana Mieczysława Bąka co do tego co się dzieje na działce 55/24. Potwierdził, że otrzymał zawiadomienie od wójta gm. Bliżyn o zamiarze budowy linii napowietrznej 15 kV wraz budową stacji transformatorowej. Dzisiaj umówił się z wójtem, że w poniedziałek, po powrocie Pana Ryszarda Sowy – Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska, zapoznamy się z tym dokumentem i podejmiemy prawne działania dotyczące wyrażenia opinii przez wojewódzkiego konserwatora zabytków co do budowy linii napowietrznej. Według dokumentów linia idzie przez działkę gminy i dwie działki skarbu państwa, w tym przez zabytkową część pozostałości cegielni w Sołtykowie. Wskazał, że ceni i szanuje mieszkańców, ale art. 124 ustawy o gospodarce nieruchomościami mówi, że starosta nie może odmówić wydania pozwolenia na realizację linii napowietrznych i sieciowych. Wskazał jednocześnie, że do końca marca ma być wykonany miejscowy plan zagospodarowania tego terenu, który nie przewiduje budowy tego typu obiektów. W kwestii rozbiórki budynków po byłej cegielni wystąpimy z pismem do WINB i udzielimy odpowiedzi na piśmie. Potwierdził, że Radny Mieczysław Bąk wraz z radną gminy byli u starosty w sprawie drogi w Mroczkowie. Z jego strony nie ma problemu złożenia takiego wniosku natomiast gmina musi podjąć decyzję czy chce partycypować w kosztach w tej drodze. Na ten moment stanowisko wójta jest takie, że robimy chodnik w Sorbinie od szkoły w kierunku do Drożdżowa oraz dokończenie budowy chodnika w Odrowążku. Stwierdził, że przyjmuje wniosek radnego do realizacji, a ZDP zostanie zobowiązany do przygotowania wniosku o pozwolenie na budowę. Jeśli chodzi o całą sferę oświaty od kilku lat brakuje środków na oświatę. W niektórych placówkach 75%-80 % kosztów stanowią wynagrodzenia. Szczegółowa odpowiedź zostanie udzielona na piśmie. Odpowiadając radnemu Bartoszowi Bętkowskiemu co do chodnika w ciągu ul. 1-go Maja od ul.Wspólnej do ul.Staszica znajdzie się on w budżecie roku 2018. Plan układu komunikacyjnego jest do wglądu w ZDP. 
Odnosząc się do wypowiedzi radnej Renaty Bilskiej stwierdził, że przykro, że nie domówiliśmy się z mieszkańcami, na którym był obecny. Wówczas zobowiązał się, że ZDP odtworzy rowy. Jednak by to zrobić musimy wejść na grunty prywatne, a nie ma na to zgody. Dodał, że sprawdzimy czy są tam grunty skarbu państwa. W dalszej części swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na niedoszacowanie zadań zleconych z administracji rządowej.
Kończąc odniósł się do poruszonej przez radnego Grzegorza Małkusa sprawy wyboru dyrektora ZPR-W. Poinformował, że w placówce odbyło się zebranie z radą pedagogiczną gdzie wspólnie z członkiem zarządu Katarzyną Bilską tłumaczyliśmy całą sprawę, a pan, którego sprawa dotyczy wyszedł. Nie byłoby najmniejszej przeszkody aby został powołany na dyrektora pod warunkiem, że nie byłby nauczycielem. Zarówno związki zawodowe jak i kurator oświaty w swej opinii powołali się na art. 36.2 czyli zgoda na zatrudnienie osoby, która nie jest nauczycielem. Pan, o którym mówimy jest czynnym nauczycielem. Dlatego też rozmawiając z kandydatem starosta proponował albo rozwiązanie umowy o pracę lub poprosić o urlop bezpłatny na czas pełnienia funkcji z wyboru. Wszystkie te fakty zostały gronu pedagogicznemu przedstawione na spotkaniu z placówce z udziałem starosty i członka zarządu Katarzyny Bilskiej. 

Członek Zarządu – Anna Leżańska - uzupełniając wypowiedź starosty odniosła się do poruszonej przez radnego Mieczysława Bąka sprawy drogi i chodnika w Mroczkowie. Stwierdziła, że w momencie gdy planujemy inwestycję i mamy środki aby umieścić to zadanie w budżecie wówczas występujemy o pozwolenie na budowę. Nie ma problemu gdy inwestycja prowadzona jest na terenie należącym do powiatu. Problem zaczyna się gdy wchodzimy na tereny prywatne. Wówczas mamy dwie możliwości albo idziemy specustawą albo otrzymujemy zgody od właścicieli na przejście przez ich teren. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji mieszkańcy pozostają właścicielami gruntu i w każdej chwili mogą wystąpić o jego wykupienie. Robiąc projekt na drogę w Mroczkowie część gruntów, która należy teraz do prywatnego właściciela należała do kolei. Żeby wystąpić o pozwolenie na budowę inwestycji przechodzącej przez tereny prywatne musielibyśmy to zrobić wcześniej potrzeba na to min. 2 miesiące. Wnioski do Programu Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej składało się do 15 września natomiast wniosek o ujęcie tej drogi był złożony pod koniec sierpnia. Przy żadnej inwestycji nie występujemy wcześniej o pozwolenie na budowę aby takie projekty nie uległy przedawnieniu. W innym przypadku projekt musimy aktualizować co wiąże się z dodatkowymi środkami. 
Odpowiadając radnemu Bartoszowi Bętkowskiemu co do chodnika w ul. 1-go Maja poinformowała, że ZDP pojedzie na wizję tego odcina i jeżeli będzie decyzja Rady o umieszczeniu tego zadania w budżecie będziemy realizować. W kwestii układu komunikacyjnego właściciele „Biedronki” wystąpili z propozycją budowy ronda i deklarują kwotę 300 tys zł. Dla nas taka kwota nie jest satysfakcjonująca. Projekt ma wykonać firma budująca market i zobaczymy jakie będą koszty budowy ronda. Schemat tymczasowej reorganizacji ruchu jest dostępny do wglądu.
Odpowiadając radnej Renacie Bilskiej w sprawie rowów melioracyjnych wyjaśniła, że jak udało się ustalić spółka melioracyjna była utworzona w Szydłowcu w tej chwili spółka nie istnieje, została wykreślona przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej z katastru wodnego. Rowy melioracyjne stanowią problem w każdej gminie. Dlatego też uważa, że powinno się apelować do sejmu żeby zmienić ustawę. Mieszkańcy, przez których działki przechodzą rowy melioracyjne są pokrzywdzeni ponieważ nie dość, że zalewane są ich posesje to muszą dbać o te rowy. Powinno się tym ludziom wypłacać odszkodowanie albo umożliwić wykup terenu przez jst, która miałaby obowiązek dbania o rowy. W tej mierze od lat brak jest rozwiązania ustawowego. W kwestii przystanku wyjaśniła, że była tam komisja jednak każdy z mieszkańców chce przystanek w innym miejscu i nikt nie chce mieć przystanku koło swojej posesji. Zostanie powołana nowa komisja, na posiedzenie, której poprosimy radną Renatę Bilską i wspólnie ustalimy odpowiednią lokalizację przystanku. 

Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – odniosła się do wypowiedzi radnego Grzegorza Małkusa. Na wstępie zacytowała jego wpis umieszczony na jednym z portali „Zarząd Powiatu nie dochował transparentności przy delegowaniu przedstawicieli organu prowadzącego do składów komisji konkursowych. Następnie rękami podległych sobie urzędników Starostwa dopychał kolanem swoich kandydatów.” Zaznaczyła, że komisję konkursową stanowią ludzie, to nie są narzędzia, tylko 14 osób z niezależnych 7 organizacji. Odnosząc się do wyboru dyrektora w ZPR-W stwierdziła, że nikt nikomu nic nie utrudnia. Problem był bardzo istotny bowiem dwa miesiące czekaliśmy na stanowisko ministerstwa edukacji w tej sprawie. 11 września otrzymaliśmy odpowiedź. Przypomniała, ze problem całej sprawy jest taki: nauczyciel zatrudniony w placówce przystąpił do konkursu na stanowisko dyrektora z art. 36 ust.2 czyli jako nie nauczyciel. Następnie przytoczyła fragment odpowiedzi ministerstwa cyt. ”brak jest podstaw do powołania nauczyciela mianowanego, zatrudnionego w danej szkole na stanowisko dyrektora szkoły jako osoby w ogóle niebędącej nauczycielem, w trybie art.36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty”. /odpowiedź ministerstwa w załączeniu/ Wskazała, że kandydat na piśmie został poinformowany o obowiązku poczynienia kroków, które umożliwią zatrudnienie go jako dyrektora w myśl art. 36 ust. 2. W przeciwnym razie nie będzie możliwości nawiązania stosunku pracy. W żadnym razie nie jest prawdą, że w tym czasie w szkole panowało „bezkrólewie”. Ustawa o systemie oświaty wskazuje, że dyrektorem jest się do 31 sierpnia. Dlatego też były dyrektor przygotował arkusze organizacyjne, ramowe programy, czyli to do czego był zobligowany. To, że ogólnie był niepokój wśród nauczycieli jest związane ze specyfiką tej placówki ponieważ jest tam inna forma naboru uczniów. Tak naprawdę dopiero na koniec września można powiedzieć ilu uczniów będziemy mieli w MOW i MOS. Dlatego też wstępny arkusz organizacyjny złożony na koniec sierpnia dawał wszystkim nauczycielom niepełne etaty. W chwili obecnej gdy spłynęły skierowania, w MOS mamy pełne etaty natomiast niepełne są w przypadku szkoły.
Następnie odniosła się do wypowiedzi radnego Mieczysława Bąka. Niejednokrotnie na posiedzeniach komisji oświaty stara się przybliżyć tę oświatę z każdej strony. I nie może być tak, że traktuje się oświatę „jak chłopca do bicia” i za każdym razem będziemy mówili, że przez tę oświatę jest tak w powiecie źle. Faktem jest, że połowę budżetu powiatu stanowi oświata i jest to subwencja. Corocznie przedstawiamy raport o stanie oświaty i mówimy o naborach, o prognozach, pokazujemy wszystkie działania, które realizują szkoły, pokazujemy ile mamy napływowych dzieci. W naszym powiecie jest to ok. 30% i za tą ciężką pracę dziękujemy dyrektorom szkół. Tak więc nie możemy mówić, że nie ma kierunków działania. Przypomniała, że każda szkoła ma swoją diagnozę z kierunkami rozwoju. Diagnoza wraz z Kompleksowym Planem Rozwoju Szkół w powiecie skarżyskim są zamieszczone na stronie starostwa powiatowego i ogólnie dostępne. Następnie przybliżyła dane demograficzne pokazujące ile osób pozyskujemy z zewnątrz. Rok 1997 absolwentów gimnazjów 714 przyjęliśmy do naszych szkół 889, rok 1998 absolwentów 607 przyjęliśmy 778 osób, rok 1999 absolwentów 674 przyjęliśmy 751, rok 2000 absolwentów 628 przyjęliśmy 700 osób, rok 2001 absolwentów 562 przyjęliśmy 660. Następnie przytoczyła nowe rozporządzenia, za którymi nie idą żadne pieniądze. 

Radny Mieczysław Bąk – odnosząc się do wypowiedzi radnej Anny Leżańskiej stwierdził, że prawdą jest, że termin zgłoszenia wniosku był bardzo krótki, ale wielokrotnie zgłaszał potrzebę przebudowy drogi w Mroczkowie. Tego samego zdania jest starosta, co wynika z jego wypowiedzi i korespondencji. Zwracając się do Anny Leżańskiej powiedział, że sama pani mówi, że powinniście zrobić to wcześniej. Wiedzieliście przecież w fazie projektowania drogi i chodnika, że teren był najpierw kolejowy a teraz jest prywatny. Mimo to nie podjęliście żadnych działań w celu wystąpienia o pozwolenie na budowę. Cały czas podawaliście informację, że sprawa uzyskania pozwolenia na budowę jest to kwestia kilku tygodni, dlatego tez mieszkańcy czują się wprowadzeni w błąd. Mogliście dużo w wcześniej uzyskać pozwolenie na budowę tej drogi i chodnika. Jednak nie podjęliście żadnych działań do czasu zgłoszenia wniosku. Decyzja pana starosty o podjęciu działań aby to pozwolenie uzyskać jest słuszna.
Odnosząc się do wypowiedzi pani Katarzyny Bilskiej wskazał, że atak na jego osobę jest zbędny. Widzi, ze pani Bilska myli członków komisji, co po trzech latach jest dziwne. Na wstępie swojej wypowiedzi powiedział, że nie jest członkiem komisji oświaty, a jego wystąpienie wynikało z dyskusji na komisji budżetowej. Stwierdził, że Pani Katarzyna Bilska nie przyjmuje żadnych uwag i spostrzeżeń innych osób. Stwierdził, że wie, że władza ma zawsze rację i władza wie najlepiej. 

Członek Zarządu – Anna Leżanska – oświadczyła, że nie działa na swój wniosek. Jeśli dostałaby wniosek o wystąpienie o pozwolenie na budowę dwa miesiące wcześniej, ZDP o takie pozwolenie by wystąpił. Poprosiła aby nie mylić faktów i nie obwiniać ją winą. Wystąpiliśmy pismem do zarządu, a zarząd nie wydał takiego polecenia. 

Radny Grzegorz Małkus – podziękował Katarzynie Bilskiej za śledzenie wpisów na portalach. Nie wstydzi się wpisu, który umieścił ponieważ takie jest jest jego zdanie w tej sprawie. W swojej interpelacji nie pytał o sposób wyboru kandydata. Wie, że starosta i członek zarządu Katarzyna Bilska byli w placówce. Pracownicy nie rozumieją dlaczego jeden dyrektor już się nie czuje dyrektorem drugi jeszcze nie poczuł się dyrektorem, co w konsekwencji doprowadziło do sytuacji, że na początku roku nie było łóżek, umywalek, nie było przygotowanych pomieszczeń do przyjęcia dziewczyn. Poprosił o udzielenie odpowiedzi czy wnioski po kontroli komisji rewizyjnej w tej placówce zostały zrealizowane czy też nie. Następnie poprosił panią Katarzynę Bilską o przytoczenie ostatniego zdania z pisma, które zacytowała. 

Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – przytoczyła zdanie z pisma MEN „Należy zaznaczyć, że powyższe stanowisko MEN ma jedynie charakter opinii i nie stanowi obowiązującej wykładni prawa.” Mówiąc o wykładni zwróciła uwagę, że tak jak poprzednio wniosek radnych złożony do wojewody o unieważnienie konkursów został uznany za niezasadny, teraz również czekamy na kolejne orzeczenia wojewody ponieważ ten konkurs został również przez radnych zaskarżony. 


Ad.pkt.9 Informacja o przebiegu wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za I półrocze 2017 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej za I półrocze 2017 roku. 


Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska - przedstawiła informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za I półrocze 2017 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej za I półrocze 2017 roku oraz opinię RIO o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2017 roku.
 /informacja oraz opinia RIO w załączeniu/ 

Radny Roman Wojcieszek – zwrócił uwagę na bardzo niskie wykonanie zadań inwestycyjnych, bo tylko 4,58%, a z drugiej strony wynagrodzenia i pochodne to 54,5%. Jego zdaniem będzie bardzo trudno zrealizować plan w zakresie inwestycji. Obawia się, że na koniec roku te środki będą przeznaczone na płace. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – poinformował, że na konwencie starostów województwa świętokrzyskiego wypracowane zostały sugestie kierowane do wojewody oraz marszałka, aby decyzje dotyczące przydziału środków finansowych na zadania inwestycyjne były podejmowane w pierwszym kwartale. Ułatwiłoby to realizację inwestycji i obniżyło ich wartość. Następnie przybliżył terminy zakończenia inwestycji realizowanych przez powiat: chodnik na ul. Spokojnej - do 15 października, Bliżyn droga w Rędocinie – odebraliśmy i została zakończona i rozliczona, Łączna - umowa podpisana została dopiero w zeszłym tygodniu, ale wykonawca potwierdził, że do końca listopada zostaną prace zakończone, Suchedniów chodnik w Mostkach – prace zakończą się do końca października, Skarżysko-Kamienna – ul.Paryska przewidywany termin zakończenia to 10.11, najgorsza sytuacja jest na ul.Ponurego wynika to z problemów, które tam są, a mianowicie inwentaryzacja powykonawcza sieci gazowej jest niezgodna ze stanem faktycznym. Zgłaszaliśmy do gazownictwa, że chcemy to przebudować, jednak problem polega na tym, że wówczas odpowiedzialność bierzemy my i udzielamy 7 letniej gwarancji na instalację gazową. Ponadto nie została przełożona sieć energetyczna, która powinna być zakończona do końca czerwca zgodnie z umową. Niestety zakład energetyczny wszedł dopiero we wrześniu. Dzisiaj mamy taką sytuację, że wykonawca jest zablokowany i ma ograniczony zakres realizacji inwestycji. 


Ad.pkt.10 Informacja o przebiegu wykonania planów finansowych za I półrocze 2017 roku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. 


Naczelnik Wydziału Zdrowia – Pani Małgorzata Nosowicz - przedstawiła informację o przebiegu wykonania planów finansowych za I półrocze 2017 roku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. 

Radny Mieczysław Bąk – zwrócił uwagę, że występuje różnica pomiędzy wersją papierową, a elektroniczną w kwestii zobowiązań szpitala. Następnie zaznaczył, że planowaliśmy wynik finansowy w szpitalu na poziomie -2mln362 tys zł, a za pierwsze półrocze mamy -3mln279 tys zł. Analizując wysokość nadwykonań i tak nie wystarczą na pokrycie długu. W związku z powyższym zapytał jakie są prognozy na koniec roku. 

Naczelnik Wydziału Zdrowia – poinformowała, że zgodnie z materiałami źródłowymi zobowiązania szpitala wynoszą 52.309.356,58 zł. 

Radny Grzegorz Małkus - odniósł się do wykonania planu MOMP, zwracając uwagę na minimalne wykonanie w zakresie szczepień ochronnych, bo na poziomie 0,15 %. Następnie poprosił dyrektora szpitala czy mógłby przybliżyć założenia do planu naprawczego jednostki. 

Pani Małgorzata Śmiałek – dyrektor MOMP – wyjaśniła, że szczepienia zaczną się dopiero w drugim półroczu stąd takie niskie wykonanie. 

Dyrektor Leszek Lepiarz- poinformował, że program naprawczy jest w trakcie przygotowywania. 

Wicestarosta – Artur Berus – odnosząc się do ujemnego wyniku finansowego szpitala –3mln257 tys zł poinformował, że dyrektor w swoim sprawozdaniu wyjaśnia, że realizacja planu finansowego ZOZ nie jest równomierna na przestrzeni poszczególnych okresów w roku. Zarówno przychody jak i koszty realizują się w poszczególnych miesiącach z różnym natężeniem. Dlatego też obiektywną oceną realizacji planu jest okres całego roku. Następnie zwrócił uwagę, że dużo dzieje się jeżeli chodzi o służbę zdrowia, wchodzi w życie dużo nowych przepisów. Dla przykładu podał: ustawa z 8 czerwca 2017 o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawód medyczny zatrudnionych w zawodach medycznych. Dyrektorzy zostali zobligowani do dostosowania wynagrodzeń do wskaźników zawartych w ustawie. Dlatego od 1 lipca wynagrodzenia zostały wyrównane, a w konsekwencji wzrastają koszty jednostki. Ustawa z 20 lipca 2017 roku zmiana ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia, która prowadzi do pełnej informatyzacji jednostek służby zdrowia. To nie jest tak, że nic nie robimy, bowiem szukamy środków zewnętrznych. Podpisaliśmy porozumienie z Urzędem Marszałkowski gdzie będziemy mieć dofinansowanie w wysokości 85 % na realizację tego zadania. Kończąc poinformował, że szpital otrzymał certyfikat akredytacyjny. Dzięki czemu przy ustaleniu ryczałtu szpitale posiadające teki certyfikat będą premiowane. Zwrócił uwagę, że 3 mln zł wynosi obsługa długu i wynik za pierwsze półrocze tez jest na poziomie -3 mln. Gdybyśmy nie mieli długu i tych kosztów szpital bilansowałby się. Struktura szpitala jest doprowadzona do takiej sytuacji, że szpital się bilansuje. 

Radny Paweł Wiatr – stwierdził, że patrząc na olbrzymi dług szpitala nie widzi realnej możliwości wyjścia z tego długu. 


Ad.pkt.11 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:


1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2017-2035 wraz z autopoprawką. 
Uzasadniając wyjaśniła, że proponowane zmiany wynikają z:

  1. Przeniesienia w 2017 roku z wydatków bieżących na inwestycyjne części przedsięwzięcia „e-geodezja - cyfrowy zasób geodezyjny województwa świętokrzyskiego” w wysokości 15.000zł, w związku z koniecznością zakupu dodatkowego serwera niezbędnego do realizacji niniejszego zadania. W związku z uzgodnieniami w ramach umowy partnerskiej trzech powiatów zmienia się także klasyfikacje budżetową planowanych w latach 2018-2020 wydatków z bieżących na inwestycyjne. Łączne nakłady pozostają bez zmian. 
  2. Ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2017roku i limitu zobowiązań o kwotę 22.500zł w ramach zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0558T na odc.ul.Spokojnej polegająca na budowie chodnika od skrzyżowania z drogą nr 0557T do granicy Powiatu Skarżyskiego” w związku z zamiarem poszerzenia 30-to metrowego odcinka jezdni. Jednocześnie o tą samą kwotę zmniejsza się łączne nakłady, limit wydatków w 2017roku i limit zobowiązań na zadaniu „Budowa chodnika wzdłuż drogi powiatowej nr 0446T Bliżyn- Odrowążek w miejscowości Odrowążek” w związku z oszczędnościami powstałymi po rozstrzygnięciu przetargowym. 
  3. Ze zmniejszenia łącznych nakładów i limitu wydatków w 2017 roku na przedsięwzięciu „Ubezpieczenie dróg powiatowych i sprzętu będącego w posiadaniu Zarządu Dróg Powiatowych” o 8.000zł w związku z niższymi niż planowano w bieżącym roku kwotami ubezpieczenia wynikającymi z polisy. 
  4. Ze zwiększenia łącznych nakładów i limitu wydatków w 2017 roku na przedsięwzięciu „Usuwanie i parkowanie pojazdów” o kwotę 35.000zł w związku z większą niż zakładano liczbą ściągniętych pojazdów. Limit zobowiązań pozostaje zerowy, gdyż zwiększenie odbywa się w ramach już podpisanej umowy, w której określone były pojedyncze stawki, bez określonej łącznej kwoty.
  5. Ze zwiększenia dochodów bieżących o kwotę 559.359,01zł wskutek zmian dokonanych przez Zarząd Powiatu w dniu 13 września 2017r: zwiększenie dotacji z budżetu państwa na wypłatę rekompensat pieniężnych za przedłużony czas służby dla funkcjonariuszy w systemie dziennym i na zakup sprzętu dla specjalistycznych grup ratowniczych Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej (6.462zł), na realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie (2.538zł), na wynagrodzenia koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej na rok 2017r. (131.788,33zł) oraz poprzez zmiany ujęte w projekcie uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zmian w budżecie: wprowadzenie darowizn dla Przystani (1.155zł), środków z Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej na nagrody dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy (352.700zł) oraz dochodów jednostek budżetowych (64.715,68zł) .
  6. Ze zwiększenia wydatków bieżących o kwotę 477.359,01zł wskutek zmian opisanych powyżej (zwiększenie o 559.359,01zł) oraz poprzez przeniesienie kwoty 82.000zł ze środków bieżących na inwestycje opisane w następnym punkcie. 
  7.  Ze zwiększenia wydatków majątkowych o kwotę 82.000zł: zakup samochodu dla urzędu pracy - 15.000zł, zakup autobusu dla Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych - 52.000zł zakup serwera w ramach zadania e-geodezja -15.000zł.
  8. Ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2017 roku i limitu zobowiązań o kwotę 12.500zł w ramach zadania „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego obejmującego wykonanie przebudowy istniejącego układu komunikacyjnego wraz z budową obiektu w celu przekroczenia linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków i skomunikowania Osiedla Dolna Kamienna z Osiedlem Przydworcowym w Skarżysku-Kamiennej” w związku z rozszerzeniem opracowania koncepcji o rozbudowę istniejącego wiaduktu w ciągu Alei Marszałka Józefa Piłsudskiego. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych pytań Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2017-2035, została przyjęta jednogłośnie (14 głosów za) i uzyskała Nr 249/XXXVII/2017. 


2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2017 rok wraz z autopoprawką. 
Wyjaśniła, że proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z:

  1. Decyzji Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej znak DF.VII.4021.13.3.2017.MŚ z dnia 26 lipca 2017r przyznającej dodatkowe środki z Funduszu Pracy w wysokości 352.700zł na nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne pracowników Powiatowego Urzędu Pracy. 
  2. Ze zwiększenia dochodów w placówkach oświatowych w związku z większym niż zakładano wykonaniem i przeznaczenie ich na wkład własny do zakupu autobusu dla Zespołu Placówek Edukacyjno - Wychowawczych w kwocie 52.000zł. Zakup dofinasowany będzie ze środków PFRON w wysokości 120.540zł. 
  3. Pisma Zespołu Szkół im.H.Sienkiewicza w Suchedniowie z dnia 17 sierpnia 2017r w sprawie wprowadzenia po stronie dochodowej kwoty 11.770,68zł, która wpłynęła z tytułu rozliczeń z ubiegłego roku i przeznaczenie jej na wydatki związane z pokryciem kosztów energii. 
  4. Pism Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań z dnia 18 sierpnia 2017r i 7 września 2017r w sprawie wprowadzenia po stronie dochodowej i wydatkowej otrzymanych darowizn w łącznej wysokości 1.155zł przeznaczonej na wypoczynek dzieci. 
  5. Pisma Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich z dnia 10 sierpnia 2017r w sprawie przeniesienia pomiędzy działami klasyfikacji budżetowej kwoty 5.000zł zaplanowanej na zakup materiałów i wyposażenia. Z tej kwoty przenosi się 1.000zł na koszty postepowania sądowego w związku z prowadzonymi przez powiat sprawami dotyczącymi odzyskania należności od dłużników, zwłaszcza z tytułu holowania i parkowania pojazdów usuwanych z dróg. 
  6. Pisma Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z dnia 7 lipca 2017r w sprawie przeniesienia pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami kwoty 12.000zł na składki na ubezpieczenie społeczne. 
  7. Przeniesienia w ramach zadania „e-geodezja - cyfrowy zasób geodezyjny województwa świętokrzyskiego” wydatków bieżących w wysokości 15.000zł na zakup dodatkowego serwera niezbędnego do realizacji niniejszego zadania. 
  8. Pisma Zarządu Dróg Powiatowych oraz wyciągu z protokołu z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 19 lipca 2017r w sprawie zmiany nazwy zadania inwestycyjnego: było: Przebudowa drogi powiatowej Nr 0441T Mroczków-Rędocin granica województwa świętokrzyskiego (Borki) m.Rędocin na odcinku od km 2+850 000-4+091,51km jest: Przebudowa drogi powiatowej Nr 0441T Mroczków-Rędocin granica województwa świętokrzyskiego (Borki) m.Rędocin.
  9. Pisma Powiatowego Urzędu Pracy z dnia 21 sierpnia 2017r w sprawie zabezpieczenia środków na zakup samochodu służbowego w wysokości 15.000zł. Obecny samochód ulega częstym awariom i nie nadaje się do dalszego użytkowania. Brakującą kwotę jednostka zabezpieczy w ramach swojego budżetu. 
  10. Pisma Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w sprawie przeniesienia planu wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pomiędzy działami w wysokości 43.000zł. 
  11. Pisma Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 6 września 2017r oraz wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 6 września 2017r w sprawie przeniesienia kwoty 22.500zł z zadania budowy chodnika w Odrowążku w Gm.Bliżyn na zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0558T na odc.ul. Spokojnej polegająca na budowie chodnika od skrzyżowania z drogą nr 0557T do granicy Powiatu Skarżyskiego”. Zwiększenie pozwoli na poszerzenie jezdni na odcinku 30m w celu zachowania stałych parametrów jezdni. 
  12. Ze zmniejszenia nakładów na przedsięwzięciu „Ubezpieczenie dróg powiatowych i sprzętu będącego w posiadaniu Zarządu Dróg Powiatowych” o 8.000zł w związku z niższymi niż planowano w bieżącym roku kwotami ubezpieczenia wynikającymi z polisy. Zmiana widoczna tylko w załączniku „Limity wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia planowane do poniesienia w 2017 roku”. 
  13. Ze zwiększenia środków na usuwanie i parkowanie pojazdów ściągniętych z dróg na terenie powiatu o kwotę 35.000zł. Przewidywane wydatki w bieżącym roku przekraczają zaplanowaną dotychczas kwotę na to zadanie. Częściowo kwota została przeniesiona w ramach tego samego rozdziału i paragrafu pomiędzy wydziałami Starostwa, zaś kwota 15.000zł wygospodarowana została z kwoty zaplanowanej na odsetki od zaciągniętych kredytów i wyemitowanych obligacji. 
  14. Z wprowadzenia do budżetu kwoty 945zł, które zostały wyegzekwowane przez komornika z tytułu zwrotu kosztów procesowych i przeznaczenie ich na wypłatę dla radcy prawnego wynagrodzenia za zastępstwo procesowe. 
  15. Pisma Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych z dnia 15 września 2017 roku w sprawie przeniesienia planu wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w kwocie 42.000zł pomiędzy działami. 
  16. Pisma Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 14 września 2017r w sprawie przesunięcia planu wydatków pomiędzy działami w łącznej wysokości 8.000zł w ramach realizacji zadań z zakresu promocji, turystki, kultury i sportu. 
  17. Pisma Zarządu Dróg Powiatowych z 26 września 2017r (data wpływu 28 września 2017r) w sprawie przeniesienia kwoty 12.500zł pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi w ramach tej samej klasyfikacji budżetowej i tak: 
  • z zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie” (wykonanie dokumentacji projektowej)
  • do zadania „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego obejmującego wykonanie przebudowy istniejącego układu komunikacyjnego wraz z budową obiektu w celu przekroczenia linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków i skomunikowania Osiedla Dolna Kamienna z Osiedlem Przydworcowym w Skarżysku-Kamiennej” (wykonanie koncepcji zadania) 
Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Radny Mieczysław Bąk – zgłosił wniosek o nie zdejmowanie kwoty 22.500 zł z chodnika w Odrowążku. Według wszelkich obietnic cała kwota miała być przeznaczona na budowę tego chodnika w ramach 20% zwiększenia zakresu robót. Pan starosta zabiegał o pozyskanie środków z gminy Bliżyn. Udało się pozyskać 70 tys zł. W tym projekcie zabieramy 1/3 tej kwoty to jest ok. 30 m chodnika. Przypomniał, że zgłaszał ten wniosek na komisjach ale ponieważ jako opozycja jesteśmy w mniejszości wniosek nie został przyjęty. Dlatego tez ponawia go na dzisiejszej sesji. Deklaracja starosty, że chodnik znajdzie się w budżecie na 2018 rok nie w pełni go przekonuje, ponieważ umieszczenie tego zadania w budżecie nie gwarantuje, że zostanie ono zrobione. Przypomniał, że w 2015 roku prosił o przeniesienie 15.000 zł na wykonanie dokumentacji przebudowy drogi w Mroczkowie, z kwoty 60.000 zł przeznaczonej na zakup pługa do odśnieżania. Wówczas też nie uzyskał zgody. Dopiero po kilku miesiącach gdy projektowano kilka chodników ujęto to zadanie. Natomiast pominięto projektowanie chodnika od szkoły w Odrowążku do cmentarza pomimo obietnic, że powstaną oszczędności i wówczas Odrowążek zostanie zaprojektowany. Oszczędności powstały, projekty inne też a projektu na chodnik w Odrowążku nie ma. Dlatego prosi aby się nie dziwić, że ma małą wiarę w obietnice zarządu. Jest taka zasada, że co się daje to się nie odbiera. Dlatego zgłasza wniosek o nie zabieranie kwoty 22.500 zł z chodnika w Odrowążku. 

Członek Zarządu – Anna Leżańska zwróciła uwagę, że tam jest robiony chodnik na zgłoszenie. Ten odcinek, który obejmuje to zgłoszenie w tym momencie objęty jest tą inwestycją. Dalsza część będzie wykonywana na pozwolenie. Będziemy wchodzili w tereny prywatne, mamy zgody właścicieli terenu na wejście. Sołtys takie zgody pozyskał. W związku z tym nie możemy rozszerzyć zakresu, ponieważ mamy odcinek objęty zgłoszeniem i ten odcinek jest robiony. Oczywiście jako mieszkanka gminy Bliżyn zagłosuje za pozostawieniem środków, ale i tak technicznie nie będzie możliwe wykorzystanie tych środków. 

Radny Mieczysław Bąk – odnosząc się do powyższej wypowiedzi wskazał, że już w tej chwili ten chodnik robiony jest po gruntach prywatnych, na co deklaracje zebrał Radny Okła. Stwierdził, że żaden problem aby zebrać dwie zgody więcej na 30 m chodnika. 

Przewodnicząca Rady poddał pod głosownia zgłoszony wniosek. 

Za przyjęciem wniosku głosowało – 6 radnych 
Przeciw głosowało – 9 radnych
Wstrzymało się od głosu - 0 

/wniosek nie został przyjęty/ 

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2017 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 250/XXXVII/2017. 


3) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zmiany Uchwały nr 217/XXXI/2017 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30 marca 2017 roku w sprawie określenia zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2017.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: zmiany Uchwały nr 217/XXXI/2017 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30 marca 2017 roku w sprawie określenia zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2017, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 251/XXXVII/2017. 


4) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: upoważnienia Zarządu Powiatu Skarżyskiego do przeprowadzenia postępowania w celu wyłonienia firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego za 2017 rok Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: upoważnienia Zarządu Powiatu Skarżyskiego do przeprowadzenia postępowania w celu wyłonienia firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego za 2017 rok Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 252/XXXVII/2017. 


5) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zmiany statutu Domu Pomocy Społecznej w Skarżysku-Kamiennej. 
Uzasadniając poinformował, że proponowane zmiany w statucie dotyczą aktualizacji treści pieczęci oraz wykazu aktów prawnych i administracyjnych na mocy których działa Dom Pomocy Społecznej w Skarżysku-Kamiennej. Wprowadzane zmiany mają charakter porządkowy, a ich celem jest zapewnienie zgodności statutu jednostki z obowiązującymi przepisami. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: zmiany statutu Domu Pomocy Społecznej w Skarżysku-Kamiennej, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 253/XXXVII/2017. 


6) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Wiejskiej. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Wiejskiej, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 254/XXXVII/2017.

 
7) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na nabycie przez powiat skarżyski prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych położonych w Skarżysku-Kamiennej wraz z prawem własności zlokalizowanej na niej zabudowy. 
Polskie Koleje Państwowe S.A w Warszawie przedstawiły propozycję przekazania na rzecz Powiatu Skarżyskiego prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sokolej, obręb 2 Borki, oznaczonej geodezyjnie jako działki: nr 88/25 o powierzchni 0,0088 ha i nr 88/27 o powierzchni 0,0082 ha, wraz z prawem własności zlokalizowanej na niej zabudowy (cześć budynku magazynowego i część budynku „D” przychodni) w udziałach odpowiadających wartości nieruchomości. Powyższe rozwiązanie ma na celu uregulowanie stanu prawnego nieruchomości, którymi włada OLK SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej. W/w działki stanowią własność Skarbu Państwa i znajdują się w użytkowaniu wieczystym Polskich Kolei Państwowych Spółka Akcyjna w Warszawie. Podjęcie przez Radę Powiatu uchwały wyrażającej zgodę na nabycie przedmiotowej nieruchomości jest niezbędne do rozpoczęcia przez PKP S.A procedury zbycia praw do w/w nieruchomości na rzecz Powiatu Skarżyskiego. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Wiejskiej, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 255/XXXVII/2017. 


8) Członek Zarządu – Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zaliczenia do kategorii dróg powiatowych drogi położonej na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: zaliczenia do kategorii dróg powiatowych drogi położonej na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 256/XXXVII/2017. 


9) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Skarżyskiego w charakterze Partnera do przygotowania i wspólnej realizacji projektu pn. „Rewitalizacja Suchedniowa poprzez zagospodarowanie terenu wokół zbiornika wodnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 6 „Rozwój miast”, Działanie 6.5 „Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich”.
W związku z planowanym złożeniem przez Gminę Suchedniów wniosku o dofinansowanie Projektu pn. „Rewitalizacja Suchedniowa poprzez zagospodarowanie terenu wokół zbiornika wodnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2017-2020, Oś Priorytetowa 6 „Rozwój miast”, Działanie 6.5 Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich” zostanie zawarta umowa partnerstwa między Gminą Suchedniów (Partner wiodący) i Powiatem Skarżyskim (Partnerem). Powiat Skarżyski w ramach Projektu będzie odpowiedzialny za przebudowę ciągu pieszego na ciąg pieszo – rowerowy w ciągu drogi powiatowej Nr 0578T na odcinku od skrzyżowania z ul. Mickiewicza do skrzyżowania z ul. Powstańców 1863 r. Szacunkowy koszt przebudowy ww. ciągu pieszego wg wyliczeń dokonanych w oparciu o ceny przetargowe obowiązujące w 2017 r. wyniesie 105 000,00 zł brutto. Projekt przewiduje dofinansowanie do 80 % kosztów kwalifikowanych. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Skarżyskiego w charakterze Partnera do przygotowania i wspólnej realizacji projektu pn. „Rewitalizacja Suchedniowa poprzez zagospodarowanie terenu wokół zbiornika wodnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 6 „Rozwój miast”, Działanie 6.5 „Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich”, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 257/XXXVII/2017. 


Ad.pkt.12 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Przewodnicząca Rady – w imieniu organizatorów zaprosiła na 8. Marsz Różowej Wstążeczki, który rozpocznie się 6 października o godz. 11.00 na Plantach. Jest to akcja profilaktyczna związana z nowotworami piersi. Następnie zaprosiła na Jubileuszowe Obchody 70. lecia Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej, które odbędą się 20 października o godz. 15.00. w MCK. W imieniu dyrekcji ZST-M zaprosiła na 17 października na uroczyste obchody Dnia Patrona. 

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XXXVII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". 

Godzina zakończenia obrad –18.15 
Protokołowała: Nina Zolbach 

Przewodnicząca 
Rady Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska 



metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (13 listopada 2017)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (24 listopada 2017, 11:41:26)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 818