Protokół z XXX/2017 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 20 lutego 2017 roku

P R O T O K Ó Ł Nr XXX/2017 
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO 
odbytej 20 lutego 2017 roku 

Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1 
  
Godzina rozpoczęcia obrad - 14.00 

W sesji udział wzięli: 

- Przewodniczący Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej – Leszek Golik, 
- Powiatowy Komendant Policji,
- Komendant Straży Pożarnej, 
- dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, 
- stypendyści Prezesa Rady Ministrów trener Akademii Holistycznej Krzysztof Ogłoza, 
- przedstawiciele organizacji społecznych, 
- Zarząd Powiatu Skarżyskiego, 
- Radni Powiatu Skarżyskiego,
-  sekretarz, skarbnik powiatu oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego, 
- przedstawiciele lokalnych mediów 

Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu. 

Obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena Bętkowska. 

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik Biura Rady Powiatu. 


STRESZCZENIE POSIEDZENIA 


Ad.pkt.1 i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych co stanowi 84 %, ogólnego składu Rady. Zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radny Paweł Wiatr. 
Następnie zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub członkowie zarządu zgłaszają wnioski. Ponieważ nie zgłoszono żadnych wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad. 

Porządek XXX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie 

Przewodnicząca Rady poinformowała, że w dzisiejszej sesji uczestniczą stypendyści naszych szkół, którzy otrzymali stypendium Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2016/2017, a są to: 
- Fijewska Kinga – II LO 
- Fokt Patrycja – ZSSU 
- Kowalik Mateusz – ZST-M 
- Lenzion Dorota – III LO 
- Obara Klaudia – ZS w Suchedniowie 
- Prościński Krzysztof – I LO 
- Sowa Artur – ZSE Wojtyna Maciej - ZST 

Starosta Jerzy Żmijewski i Przewodnicząca Rady wręczyli listy gratulacyjne uczniom. 

Przewodnicząca Rady poinformowała, że w dniu dzisiejszym chcemy wręczyć również wyróżnienia dla najlepszych sportowców 2016 roku, którzy nie mogli uczestniczyć w Wieczornicy Sportowej, a są to: Krzysztof Ogłoza i Jakub Martys. 

Wyróżnienia wręczył Starosta Jerzy Żmijewski. 


Ad.pkt.3 Przyjęcie protokołu z XXIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił wnioski o przyjęcie protokołu z XXIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że do protokołu radni nie wnieśli żadnych uwag. 

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski o przyjęcie protokołu. 

Protokół z XXIX sesji został przyjęty jednogłośnie. 


Ad.pkt.4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami. 


 Starosta – Jerzy Żmijewski – poinformował, że radni otrzymali sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie między sesjami. Zapytał czy do przedłożonego materiału radni mają jakieś pytania. /sprawozdanie w załączeniu/ 
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedłożonego sprawozdania. 


Ad.pkt.5 Interpelacje i zapytania radnych. 


Radny Paweł Wiatr – zwrócił uwagę na problem gospodarki wodnej i melioracji. Sprawa podtopień i odprowadzania wody jest bardzo istotna. Zapytał czy jest prowadzony dozór urządzeń hydrologicznych i przepustów oraz czy jest brana pod uwagę, przy wydawaniu pozwoleń na budowę, sprawa cieków wodnych. Następnie zabrał głos w sprawie organizowanych spotkań na temat inwestycji ul. Iłżeckiej w Skarżysku Kościelnym. Z nieoficjalnych źródeł wie, że takie spotkanie ma się odbyć jutro. Ponieważ inwestorem jest powiat skarżyski jako radny powiatowy, z tego terenu, chciałby mieć informację na ten temat. 

Radny Mieczysław Bąk – po raz kolejny zabrał głos w sprawie budowy instalacji do produkcji paliw alternatywnych oraz sortowni surowców wtórnych na nieruchomości po byłej cegielni w Sołtykowie. W imieniu części mieszkańców gm. Bliżyn, zwrócił się do Starosty o pomoc, w ramach obowiązującego prawa, w sprawie toczącego się postępowania administracyjnego o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia „Budowa instalacji do produkcji paliw alternatywnych (RDF) oraz sortowni surowców wtórnych na nieruchomości po byłej cegielni Sołtyków”. Poinformował, że postępowanie wszczęła gm. Bliżyn na wniosek Spółki Ekologiczna Energia w listopadzie 2016 roku. Jest to temat bardzo ważny, ponieważ Spółka, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, skieruje wniosek o zezwolenie na prowadzenie takiej działalności do Pana Starosty. W trakcie tego postępowania zwróciliśmy się do Dyrektora RDOŚ w Kielcach, PPIOŚ w Skarżysku-Kamiennej, WIOŚ w Kielcach o negatywne zaopiniowanie tego wniosku i odmowę wydania opinii. Zwróciliśmy się również do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej z wnioskiem o wydanie nakazu rozbiórki hali i dwóch znajdujących się tam budynków, z uwagi na ich bardzo zły stan techniczny, zagrażający katastrofą budowlaną. Na hali brak części dachu, powyrywane ciągnikami wszystkie elementy z metalowej konstrukcji. Wskazał, że to, czego nie udało się zrealizować w maju 2016 roku, właściciele spółki próbują zrobić dziś, tylko z większym rozmachem. W maju 2016 roku chcieli zorganizować składowisko odpadów, obecnie chcą: budowę linii do produkcji paliw alternatywnych oraz rozpocząć budowę sortowni odpadów. Skala przedsięwzięcia firmy o kapitale 5000 zł., która nie należy do terminowych płatników podatku dla gminy Bliżyn, jest porażająca. Spółka chce przerobić 300 000 Mg odpadów w grupach katalogowych od 01 – 20, co stanowi 1 200 000 m3. Plus minimum 50 Mg w roku baterii R 12, R 13, praktycznie przerabiać chcą wszystko: skażoną ziemię, farby, oleje, sorbenty, szczeliwa, chemię organiczną i nieorganiczną, truchle – padłe zwierzęta, odpady z przemysłu zwierzęcego i garbarskiego, odpady medyczne, czyli żywą bakterię znajdującą się na strzykawkach, materiałach opatrunkowych oraz pooperacyjnych. To wszystko będzie emitować wody ociekowe - 2315 m3 na dobę, gazy oraz nieznośny smród. Będzie siedliskiem owadów i szczurów roznoszących bakterie. Proszę sobie wyobrazić, że Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Końskich obsługujące 166 000 mieszkańców, w tym powiat skarżyski, przerobiło w 2015 roku tylko 18 tys. Mg odpadów. Natomiast w 2014 roku w woj. świętokrzyskim od 1 202 000 mieszkańców przerobiono ok. 215 tys. Mg odpadów w kilku składowiskach. Proszę sobie wyobrazić ciąg ponad 15 tys. ciężarówek 20 Mg w skali roku, co daje ok. 42 na dobę zwożonych odpadów do Sołtykowa. To jest po prostu horror. To wszystko ma być sortowane w odległości ok. 100 m od najbliższych zabudowań, gdzie strefy ochronne dla tego typu przedsięwzięć: strefa bezpośrednia (czerwona) określa, że w promieniu 1000 m od takiego zakładu nikt nie powinien mieszkać, kolejna strefa podwyższonego ryzyka to 10 km, umiarkowanego ryzyka 20 km, między innymi z uwagi na pyły zawieszone PM 2,5 o średnicy nie większej od 2,5 µm. To wszystko ma się odbywać na obszarze NATURA 2000, okolicznych parków i rezerwatów, w zlewni rzeki Górna Kamienna, zlewni GZWP 415, z którego jest ujęcie wody dla Bliżyna i części Skarżyska, w skupisku miejscowości zamieszkałej przez 2600 mieszkańców. Po prostu dla zysku ktoś chce nas wytruć. Stwierdził, że nie może zrozumieć władz gm. Bliżyn, które nie dostrzegają grożącego nam niebezpieczeństwa i brną dalej w kontynuowanie postępowania administracyjnego, które może zakończyć się prawdopodobnie wydaniem decyzji środowiskowej dla spółki. Pomimo, że Dyrektor RDOŚ w Kielcach zwrócił się do Wójta Gminy o zbadanie stanu faktycznego na gruncie i rozważenie celowości realizacji planowanego przedsięwzięcia, mając na uwadze m.in. uchwałę w sprawie planowanej działalności. Chodzi tu o uchwałę Rady Gminy Bliżyn podjętą w 2016 roku zakazującą składowania – magazynowania odpadów oraz prowadzenia innej działalności szkodliwej dla człowieka i środowiska na gruntach po byłej cegielni Sołtyków. Druga uchwała Rady Gminy Bliżyn z 2007 roku dla części Płaczkowa oddalonego o ok. 1000 m od terenów cegielni zakazuje składowisk odpadów i materiałów niebezpiecznych. Opinia WIOŚ w Kielcach cyt. „w opinii tutejszego Inspektora, lokalizacja przedsięwzięcia w zakresie gospodarowania odpadami na tym terenie nie spełnia wymogów ochrony środowiska” jest mało znacząca dla władz gminy, ponieważ ich zdaniem na tym etapie WIOŚ nie opiniuje inwestycji. WIOŚ dopuszcza ewentualną inwestycję, gdy zakład jest gotowy do uruchomienia produkcji. Co wtedy, jak decyzja będzie odmowna, kto wówczas pokryje Spółce poniesione koszty remontu hali. Według naszej oceny przedstawionych tylko części faktów władze gminy mogłyby zamknąć postępowanie administracyjne i wydać Spółce odmowę wydania decyzji środowiskowej, ale nie chcą tego uczynić. Kontynuują postępowanie w kierunku nałożenia na Spółkę wykonania raportu środowiskowego, który na 100% będzie korzystny dla Spółki – przecież Spółka za niego zapłaci. Wówczas gminie pozostanie tylko formalność wydania decyzji środowiskowej. Zaznaczył, że zdaje sobie sprawę, że gra idzie o bardzo duże pieniądze, zresztą tego jeden z właścicieli Spółki nie ukrywał, mówiąc na Sesji Rady Gminy w Bliżynie, że ma poparcie Wójta, radnych i jeszcze innych osób. Co prawda Wójt protestował przeciwko temu stwierdzeniu, ale „mleko się rozlało”. Stwierdził, że porusza tą sprawę, bo za moment może znaleźć się wniosek na biurku pana Starosty o wydanie zezwolenia na remont hali i prowadzenie sortowni odpadów w Sołtykowie. Źle by było, aby wmówiono mieszkańcom, że to Starosta ponosi odpowiedzialność, bo wydał decyzję na prowadzenie działalności Spółce na gruntach w Sołtykowie. Wyraził nadzieję, że do tego nie dojdzie i poprosił Starostę o możliwie daleko idącą pomoc, oczywiście w ramach obowiązującego prawa. 
Następnie zabrał głos w sprawie uchwały dot. określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Poprosił o rozważenie możliwości zmiany terminu składania wniosków z 15 stycznia na termin późniejszy, ponieważ taki termin zniechęca właścicieli zabytków do składania wniosków. Głównymi darczyńcami są: Konserwator Zabytków, Minister Kultury, Fundusz Kościelny, gdzie dofinansowanie może wynosić od 50% - 80%. Wnioski do tych instytucji składa się w terminach późniejszych. Jeżeli właściciel zabytku we wniosku do tych instytucji wykaże już pozyskane środki, to praktycznie jego dofinansowanie liczy się od kwoty pomniejszonej o już pozyskane środki finansowe. Środki Starostwa i gmin zazwyczaj służą do zabezpieczenia wkładu własnego właściciela zabytku. Jeżeli rzeczywiście Pan Starosta chce pomóc to warto się zastanowić nad zmianą terminu składania wniosków.
Kończąc złożył wniosek o przekazanie całej kwoty, ujętej w budżecie, tj. 54.000 zł na prace konserwatorskie przy Kościele Św. Trójcy w Skarżysku Kościelnym. Uzasadniając poinformował, że w budżecie mamy zabezpieczone 54 tys zł na prace konserwatorskie przy zabytkach, a zarząd przyznał 40.000 zł na prace przy Kościele Św. Trójcy w Skarżysku Kościelnym, natomiast całkowity koszy zadania to ok. 300 tys zł. Wyraził stanowisko, że warto inwestować w konserwację zabytków, które pozostawili nam pradziadowie. 
Następnie zwrócił się z prośbą do Pana Starosty o umieszczenie w budżecie projektu na wykonanie chodnika w Nowym Odrowążku przy drodze powiatowej Samsonów – Odrowąż. W listopadzie 2015 roku Rada Powiatu zabezpieczyła w budżecie 140 tys. zł. na wykonanie 6 projektów na chodniki. Pan Starosta obiecał, że z powstałych oszczędności zostaną zlecone inne zadania do projektowania, w tym chodnik w Nowym Odrowążku. Część tych zadań już wykonano, pozostał tylko projekt w Nowym Odrowążku, dlatego poprosił o ujęcie w budżecie tego zadania (chodzi o kwotę ok. 15 tys. zł.) Jednocześnie poprosił, aby nie zapominać o budowie chodnika w Mroczkowie (od przejazdu kolejowego do szkoły i skrzyżowania). Wyraził nadzieję, że znajdzie się on w ramach wolnych środków z nadwyżki budżetowej za 2016 rok. 

Radny Janusz Kołodziej – zwrócił uwagę, że coraz głośniej mówi się o likwidacji PUP w Skarżysku i przeniesienie go do Starachowic podobnie mówi się o Urzędzie Skarbowym i Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Stwierdził, że nie wie komu ma to służyć, bo na pewno nie mieszkańcom. Będzie to sprzyjało wzrostowi bezrobocia w naszym powiecie. W imieniu radnych SLD poprosił o przybliżenie informacji w tym temacie. 

Radny Bartosz Bętkowski – zabrał głos w sprawie inwestycji wokół dworca. W związku z tym, że koncepcja, która była przedstawiana na naszej sesji została odrzucona przez PKP i tunel pieszo jezdny jest nieaktualny, poprosił o przybliżenie stanu rzeczy na dzień dzisiejszy. Z informacji prasowych wynika, że PKP ma przystąpić do modernizacji dworca i tunelu pieszego z wejściem na perony. Zapytał czy starostwo i urząd miasta będą walczyły o drugą nitkę przejazdu drogowego, gdzie będzie on zlokalizowany i jak będzie to finansowane. Czy w dalszym ciągu urząd marszałkowski pomoże nam w realizacji takiego przedsięwzięcia. Czy w tym momencie jest zlecony nowy projekt i czy w przyszłorocznym budżecie będziemy mieli możliwość ujęcia w budżecie takiego zadania. 

Radny Grzegorz Małkus – odniósł się do wystąpienia radnego Janusza Kołodzieja. Stwierdził, że również jest zainteresowany odpowiedzią, ponieważ on nie słyszał o takich zamiarach. 
Następnie poruszył sprawę jednej z 27 uchwał podjętych przez zarząd w okresie między sesjami, a mianowicie zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego starostwa. Zapytał czego dotyczyły zmiany w regulaminie o ile wzrosło zatrudnienie w starostwie, głównie chodzi o wydział edukacji, promocji i zdrowia. Jeżeli nastąpił wzrost zatrudnienia, czy jest praktykowane prowadzenie fotografii dnia pracownika, czy ewentualnie wprowadzone są inne narzędzia, które uzasadniając zwiększenie zatrudnienia czy zmianę na stanowiskach pracy. 
Następnie zwrócił uwagę, że został powołany zespół koordynujący budowę tunelu, zapytał kto wchodzi w skład tego zespołu i czy zarząd nie rozważał powołania w jego skład również radnych opozycji. 
Poruszył sprawę inwestycji ul. Ponurego. Stwierdził, że są pewne zawirowania co do samego wniosku i jego przygotowania. Wniosek nie został oceniony przez służby wojewody na tyle wysoko aby mógł się znaleźć na liście rankingowej objętej dofinansowaniem. Aktualnie czekamy na informację czy w innych powiatach zostaną środki po przetargach, aby inwestycja mogła być realizowana. Zapytał z jakich powodów w ocenie wniosku nie przyznano punktów, czego we wniosku zabrakło i kto jest odpowiedzialny za jego sporządzenie. Czy zostało wniesione odwołanie od oceny. 
W ostatnim czasie toczy się dyskusja na temat nadawania nazw rondom, skwerom i ulicom. Poddał pod zastanowienie czy w ramach współpracy z gminami nie warto byłoby powołać zespół, który przeprowadziłby konsultacje społeczne i wytypował krąg osób i instytucji, którym warto byłoby poświecić nazwy ulic. Taki wykaz przekazalibyśmy radom gmin, do których kompetencji należy ustanawianie nazw ulic.
Stwierdził, że zaintrygowała go konferencja prasowa na temat 2 gimnazjum w Skarżysku. Zapytał czy uczestnicząca w konferencji Pani Katarzyna Bilska reprezentowała stanowisko zarządu czy swoje prywatne.
Kończąc odniósł się do ostatniego posiedzenia Komisji Zdrowia, stwierdził, że smutna konstatacja nasuwa się po tym posiedzeniu. Dyrektor szpitala przedstawił sprawozdanie z realizacji planu naprawczego i wdrożonych zadań. Radny oświadczył, że nie będzie się odnosił do tego materiału, jedynie skwituje go jednym zdaniem „nie chodzi o to żeby złapać króliczka tylko nadal go gonić”. 


Ad.pkt.6 Wolne wnioski i oświadczenia. 

Pan Zbigniew Zaborski – w dniach od 30 stycznia do 10 lutego odbyła się 18. Zimowa Akademia Karate. Wzięło w niej udział 187 dzieci. Podkreślił, że nie byłoby tej imprezy gdyby nie pomoc współorganizatorów min. Starostwa Powiatowego. Dlatego też na ręce Starosty, w imieniu dzieci i ich rodziców złożył serdeczne podziękowania za współorganizację Akademii. 

Radna Katarzyna Bilska – odniosła się do kwestii reformy oświaty. Zwróciła uwagę, że dzisiaj na sesji będziemy przyjmować uchwałę o sieci szkół. Jako urzędnik przygotowała uchwałę w oparciu o obowiązujące przepisy. Jednocześnie chciała podzielić się osobistymi spostrzeżeniami na temat reformy i zwrócić uwagę dlaczego jej zdaniem jest ona niekorzystna dla oświaty. Uważa, że reforma nie dlatego jest zła, bo jej autorami jest rząd PiS, tylko dlatego że wprowadzana jest pośpiesznie i chaotycznie bez niezbędnego przygotowania i analizy. W samej reformie nie wszystko też jest złe. Słusznym jest postulat wprowadzenia czteroletniego liceum i pięcioletniego technikum. Jednakże to powinny być jedyne zmiany systemowe, do których nie jest konieczna zmiana całego systemu oświaty, a przemyślane zmiany ramówek i podstaw programowych. Ogromny niepokój budzi brak podstawowych dokumentów i informacji regulujących nowy system kształcenia. Najlepiej to widać na szkołach branżowych, do których nabór ma odbyć się już 1 września br. Nikt z dyrektorów czy nauczycieli szkolnictwa zawodowego nie wie na ten moment jak ma wyglądać kształcenie w szkole branżowej, a arkusze organizacyjne muszą być złożone do organów prowadzących już w kwietniu. Kwiecień jest miesiącem wiążącym, ponieważ już do 10 kwietnia związki zawodowe muszą zaopiniować wszystkie arkusze, które następnie opiniować będą kuratorzy oświaty. Po zebraniu wszystkich opinii arkusze można zatwierdzić organ prowadzący. Jednakże aby arkusz zaopiniować trzeba mieć ustaloną organizację roku, a na ten moment nie ma wykładni prawnej. W fazie przygotowania jest projekt rozporządzenia MEN dot. szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli. Następny problem dotyczy nauczycieli zawodu, a raczej już w tym momencie ich niewystarczająca liczba. Za dwa lata będzie podwójny nabór, do którego przystąpi podwójna liczba dzieci. Kto ma uczyć dzieci w szkole branżowej zawodu, z jakimi umiejętnosciami wyjdą absolwenci tych szkół jeżeli nie ma właściwej liczby kadry. Potwierdziła, że nauczanie zawodu jest bardzo ważne, tylko należy pamiętać, że ktoś tą młodzież musi uczyć. Następnie odniosła się do podstawy programowej, przedstawiając uwagi jakie zgłaszają do niej min.: ZNP cyt.„Podstawa z poszczególnych przedmiotów jest zbyt obszerna treściowo, co spowoduje niemożliwość jej rzetelnej realizacji i właściwego przygotowania uczniów do następnego etapu edukacyjnego. Nie realizuje się równolegle podobnych treści z poszczególnych przedmiotów, co spowoduje niemożność poszerzenia kontekstu omawianych zagadnień. Korelacji tej brakuje zarówno w grupie przedmiotów humanistycznych , jak i matematyczno-przyrodniczych”, Społeczne Towarzystwo Oświatowe cyt. „treść i umiejętności zapisane w proponowanej podstawie programowej są bardzo okrojone, nawet w porównaniu z podstawą programową dawnej 8-letniej szkoły podstawowej. Brak na matematyce funkcji, proporcjonalności prostej i odwrotnej, a więc pojęć związanych z większością treści nauczania fizyki”, Polskie Towarzystwo Matematyczne „brak przygotowania w klasach I-III do nauki geometrii, w tym geometrii przestrzennej, statystyki, kombinatoryki i algebry. Chodzi np. o proste analizowanie serii, wyciąganie wniosków mających znamiona uogólniania, w sytuacjach praktycznych, czy tworzenie budowli z klocków, obliczania liczby klocków potrzebnych do stworzenia tych budowli”, Komisja Edukacji przy Komitecie Nauk o Literaturze PAN „w zaproponowanej podstawie programowej nauczyciel został pozbawiony prawa wyboru lektur, ale również prawa dostosowywania toku nauczania do potrzeb uczniów. Przedstawiony projekt podstawy programowej do języka polskiego nie spełnia wymogów dydaktycznych, odbiega od współczesnej wiedzy językoznawczej, literaturoznawczej, kulturoznawczej, medioznawczej. Realizacja podstawy programowej grozi zapaścią czytelnictwa”, Polskie Towarzystwo Historyczne „zastrzeżenia budzi nadmierne wyakcentowanie historii militarnej, brakuje natomiast historii codzienności, kultury”. Nieodłącznym elementem oświaty jest jej finansowanie. Mamy metryczkę wiemy jak wyglądają wagi. Metryczka została pomniejszona o następujące wagi. Wartość wagi dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, którzy zostali skierowani do ośrodka, a jeszcze do niego nie dotarli została ustalona na poziomie 5, straciliśmy na tym 105.560 zł. Dla młodzieży uczącej się w systemie zaocznym z 0,5 na 0,42, straciliśmy na tym 54891 zł, dla szkół niepublicznych z 0,25 na 0,18 straciliśmy 244.582 zł. Ogólnie mamy mniejszą metryczkę o 1 mln zł. Dlatego też wyraziła zdanie, że można zmieniać edukację, jeżeli jest taka potrzeba, możemy zmieniać coś jeżeli źle funkcjonuje, ale róbmy to w sposób rozważny i przygotujmy się do nich dobrze a nie tylko po to żeby coś zanegować. 


Ad.pkt.7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – odnosząc się do wystąpienia radnego Mieczysława Bąka w kwestii zwiększenia kwoty dotacji dla kościoła Św. Trójcy w Skarżysku Kościelnym stwierdził, że dotacja w wysokości 40.000 zł, została udzielone zgodnie ze złożonym wnioskiem. O taką kwotę wnioskowała parafia i taką kwotę otrzymała. W chwili obecnej konkurs został rozstrzygnięty i nie ma możliwości zmiany. Co do zmiany terminu składania wniosków, zarząd rozważy taką możliwość. 
Odpowiadając radnemu Januszowi Kołodziejowi stwierdził, że rozważania na temat funkcjonowania urzędów pracy są różne ale nie padła żadna propozycja przeniesienia PUP do Starachowic. Mówi się natomiast o podporządkowaniu sfery pod ministerstwo. Jednak na ten moment nie ma żadnych konkretów.
Odnosząc się do zapytania radnego Grzegorza Małkusa poinformował, że zespół został powołany w uzgodnieniu z prezydentem miasta. Powiat w tym zespole reprezentują: Anna Leżańska- członek zarządu, która jest jednocześnie koordynatorem oraz pan Marek Czyż dyrektor ZDP, ze strony miasta jest pani Monika Kocia – kierownik biura rozwoju miasta i pan Zygmunt Żebrowski. Zadaniem zespołu jest przygotowanie projektów porozumień. Dodał, że na tym etapie nie rozważaliśmy zwiększenia składu tego zespołu. 
Odnosząc się do regulaminu organizacyjnego starostwa, poinformował że zmiany wynikają z wyłączenia ze struktury wydziału promocji samodzielnego stanowiska ds kontaktów z mediami konkretnie dotyczy to pani Jolanty Jagiełło. Aktualnie to stanowisko podlega bezpośrednio staroście. Zmieniają się przepisy dot. wydziału komunikacji oraz architektury i należało doprowadzić zadania realizowane przez te wydziały do zgodności z przepisami. Nie zmieniło się zatrudnienie w wydziale edukacji. Jedyne co się zmieniło w tym wydziale to wyłączyliśmy księgowe, które wróciły do szkół, a pani Beata Błach wróciła do wydziału. W wydziale zdrowia również nie zmieniło się zatrudnienie, 3 osoby są na etatach i 1 osoba na pracach interwencyjnych, pełni zastępstwo za panią Bogumiłę Niziołek. Promocja 3 etaty nic się nie zmienia. Wg stanu na dzień 15 lutego ilość etatów w starostwie wynosi 120 i 1/2 etatu. Ilość pracowników fizycznie jest większa ze względu na stażystów i pracowników interwencyjnych, których jest 8. Aktualnie do 10 marca wszyscy naczelnicy mają dokonać oceny i samooceny pracowników zgodnie z ISO. Ponadto nosi się z zamiarem zlecenia audytu zewnętrznego każdego ze stanowisk pracy w starostwie aby mieć obraz wykorzystania czasu pracy pracowników. Nie chce aby to robiła nasza pani audytor, ponieważ byłaby w niezręcznej sytuacji. 

Członek Zarządu – Anna Leżańska – odniosła się do wystąpienia radnego Pawła Wiatra. Poprosiła o sprecyzowanie, o które rowy i przepusty chodzi. Dodała, że my robiąc inwestycje drogowe bardzo duży nacisk kładziemy na odwodnienia, budujemy kanały burzowe. Po wykonaniu inwestycji urządzenia te przekazujemy miastu i to oni zarządzają. Co do spotkań organizowanych na terenie gmin. Nigdy nie zaprasza gości na takie spotkania. Kwestia zaproszenia sołtysów, radnych czy pracowników urzędu gminy pozostaje w gestii wójta, jako gospodarza na danym terenie. Co do zebrania w Skarżysku Kościelnym ustaliła z wójtem termin spotkania informując, że przyjeżdża z projektantem i dyrektorem ZDP. 

Radny Paweł Wiatr – wtrącił, że wszyscy wiedzą o spotkaniu tylko on jako radny powiatowy z tego terenu nie wie. 

Anna Leżańska – odpowiedziała, że za projektem pan radny też nie głosował to nie wie czy jest zainteresowany tą inwestycją. 
Odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi stwierdziła, że trudno jej się wypowiadać na temat Sołtykowa ponieważ nie prowadzimy jako powiat postępowania do w tej sprawie. Postępowanie prowadzi gmina. Natomiast pisma, które kieruje pan radny do starostwa są w gestii starosty, który zarządza skarbem państwa. Co do budowy chodnika w Gminie Bliżyn przy drodze Samasonów-Odrowąż na ten moment nie zabezpieczamy środków na wykonanie nowych projektów. Jeżeli będą środki i będzie taka wola rady to ona jako radna gminy Bliżyn jak najbardziej popiera i jej również zależy aby takie inwestycje powstawały. 
Co do inwestycji wokół dworca wyjaśniła, że sprawa idzie dwutorowo. Pierwszy ciąg to tunel pieszo-rowerowy z wyjściem na perony całkowicie finansowany przez PKP PLK. Drugi ciąg to wiadukt jezdny realizowany przez powiat i miasto Skarżysko łączący ul. Kościuszki z ul. Szydłowiecką. Na ten cel będziemy się ubiegać o dofinansowanie jednak o środki będzie się ubiegać dużo samorządów i nie mamy gwarancji otrzymania środków. Na ten moment robimy koncepcję i studium wykonalności, następnie w czerwcu będzie ogłoszony konkurs i będziemy składać wniosek. Jeżeli przejdziemy pierwszy etap dopiero wówczas zlecamy wykonanie projektu i będziemy się ubiegać o realizację inwestycji. 
Odnosząc się do wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa co do ul. Ponurego i Paryskiej. Nie zgadza się ze stwierdzeniami, że wniosek został źle przygotowany. W sierpniu otrzymaliśmy pismo informujące, że na województwo świętokrzyskie mamy przyznane ponad 51 mln na Program Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej lata 2016-2019. 1 grudniu ukazały się ostateczne listy rankingowe, na których na 15 miejscu znalazła się ul. Ponurego i na 22 ul. Paryska. 31 grudnia ukazała się nowa lista wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania i ostateczna lista rankingowa przestała być listą ostateczną. W tym momencie znaleźliśmy się poza dofinansowaniem. Ponadto ukazała się nowa uchwała Rady Ministrów gdzie na województwo świętokrzyskie przyznano nie 51 mln zł tylko 40 mln 822 tys zł. Przy ocenie wniosków otrzymaliśmy maksymalną punktację z kryteriów twardych, natomiast z kryteriów uznaniowych otrzymaliśmy mniejszą punktację. Nie możemy mówić, że wniosek został źle przygotowany, ponieważ przy większej ilości środków wniosek był dobry, a potem był zły. Dodała, że przez wszystkie poprzednie lata, nawet przy mniejszych środkach, było tak, że każdy powiat i każda gmina otrzymywała dofinansowanie na jedną inwestycję dużą, a jeżeli zostawały środki dzielono na kolejne inwestycje. Co do odwołania zaznaczyła, że nie mogliśmy się odwołać ponieważ do tej pory nie otrzymaliśmy żadnego powiadomienia. Ponadto część powiatów nie miała pojęcia, że zmieniła się ostateczna lista rankingowa. Jednak bez względu na to ul. Ponurego będziemy chcieli zrealizować ponieważ mieszkańcy tej ulicy czekają na inwestycję ponad 10 lat i co kadencja mają obiecane, że będzie ona realizowana. Podobnie ul. Paryską będziemy realizowali ze środków własnych.
Co do nazwy ronda jest to kompetencja rady gminy natomiast konsultacje są dobrym pomysłem. 

Wicestarosta – Artur Berus – odnosząc się do stwierdzenia radnego Grzegorza Małkusa, odpowiedział że na sesji w marcu będzie przedstawiane sprawozdanie w sprawie programu naprawczego szpitala. Jest to solidnie i dobrze przygotowany materiał. Dodał, że w ciągu roku szpitalowi udało się dużo rzeczy zrealizować. Ponadto w marcu będą przedstawiane sprawozdania z wykonania planów finansowych jednostek służby zdrowia i wówczas szczegółowo możemy wymieniać zdania na temat szpitala. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – w uzupełnieniu wypowiedzi członka zarządu Anny Leżańskiej poinformował, że po ukazaniu się nowej listy złożyliśmy prośbę do wojewody o ponowne rozpatrzenie naszych wniosków. 7.02 wpłynęła odpowiedź informująca, że ze względu na ograniczoną liczbę środków jakie otrzymało województwo świętokrzyskie ostatecznie dofinansowano 13 zadań powiatowych. W miarę pojawiania się dodatkowych środków po przetargach będą dofinansowywane kolejne inwestycje, które znalazły się na ostatecznej liście rankingowej. 

Radny Grzegorz Małkus – odniósł się do oświadczenia radnej Katarzyny Bilskiej i stwierdził, że w konferencji przy Gimnazjum nr 2 reprezentowała swoje stanowisko w służbowym czasie pracy. 

Radna Katarzyna Bilska – zaznaczyła, że był wiceprezydentem i dokładnie wie, że zarówno on miał nienormowany czas pracy tak i ona jako członek zarządu ma również nienormowany czas pracy i nie pracuje po 8 godz. Dodała, że może zrelacjonować tydzień swojej pracy i tak dzisiaj do godz. 18, w środę do 19, w piątek do 19. Tak więc o ile pan radny chce zbilansować te godziny to bardzo proszę, ale takiego prawa nie ma. 

Radny Grzegorz Małkus – zwracając się do pani Katarzyny Bilskiej stwierdził, że ma nadzieję że starosta wyciągnie konsekwencje wobec pani. Natomiast jest zasmucony stwierdzeniem, że nie będzie miał kto uczyć w szkołach branżowych ponieważ jakie świadectwo wystawia oświacie, którą zarządza. Odnosząc się do udzielonych odpowiedzi stwierdził, że przewija się w nich diagnoza, że wszyscy są winni: wojewoda, pani poseł tylko nie my. 

Radny Mieczysław Bąk - nie zgodził się z argumentacją pani Anny Leżańskiej, że powiat w kwestii Sołtykowa nic nie może, wręcz uważa, że powiat bardzo dużo może. Jeżeli nie zablokujemy pewnych działań na szczeblu gminy to sprawa trafi do Starosty, który będzie musiał podjąć decyzję. Następnie zaapelował do Starosty aby informacje o zebraniach na temat planowanych inwestycji były zamieszczane w materiałach dla radnych. Nie do przyjęcia jest aby radny powiatu z danego terenu nie wiedział, że odbywa się zebranie z mieszkańcami w sprawie inwestycji u niego w gminie. Dzisiaj dotknęło to radnego Pawła Wiatra, a za chwilę może to dotyczyć każdego z nas. 

Radny Paweł Wiatr – stwierdził, że członek zarządu Anna Leżańska próbuje wszystkim wmówić, że jest on przeciwny inwestycji ul. Iłżeckiej, bo wstrzymał się od głosu przy źle przygotowanym projekcie. 

Członek Zarządu – Anna Leżańska – zaznaczyła, że uchwała nie była źle przygotowana. Natomiast musieliśmy ja zmieniać ponieważ firma, która wygrała przetarg na wykonanie projektu nie udzieliła wyjaśnień na nasze zapytania, co skutkowało odrzuceniem oferty. Musieliśmy wybrać kolejną firmę, która przystąpiła do przetargu, a tym samym zwiększyć środki na projekt. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – jeszcze raz podkreśliła, że organizatorem spotkań w gminach jest wójt, burmistrz, prezydent. 


Ad.pkt.8 Sprawozdanie z realizacji „Programu Promocji Zatrudnienia oraz Aktywizacji Rynku Pracy w Powiecie Skarżyskim na lata 2014 – 2020” 


Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy – Roman Białek przedstawił sprawozdanie z realizacji Programu. /sprawozdanie w załączeniu/ 

Radny Paweł Wiatr – zwrócił uwagę, że zwiększyła się liczba środków na tzw. bon przesiedleńczy. Wspieramy tych którzy znajdą pracę i wyjadą, a wolałby aby te środki zostawały u nas i z nich było dofinansowywane rozpoczęcie działalności gospodarczej. Następnie zapytał o nowe zawody, na które jest zapotrzebowanie oraz czy mamy nowych inwestorów na naszym terenie. 

Dyrektor PUP – Roman Białek – odpowiadając poinformował, że firma transportowa, która weszła na nasz rynek oferuje zatrudnienie dla kierowców, którzy mają prawo jazdy międzynarodowe oraz wszystkie możliwe certyfikaty do kierowania naczepami i są dyspozycyjni. Na teren powiatu weszła duża firma meblowa, która poszukuje szwaczek. PUP podjął szkolenia i przekwalifikowaliśmy część osób. Jest duże zapotrzebowanie na szwaczki z doświadczeniem. Co do środków, które kierujemy na działalność gospodarczą stwierdził, że w ubiegłym roku nie odmówiliśmy nikomu dotacji ze względu na brak środków. W kwestii bonu przesiedleńczego wyjaśnił, ze młodzi ludzie, którzy nie znaleźli pracy w powiecie, a jest ona min. 80 km od Skarżyska to ma możliwość skorzystania z takiego bonu. 

Radny Grzegorz Małkus – poprosił o wyjaśnienie jakimi uwarunkowaniami jest spowodowany spadek bezrobocia. 

Dyrektor PUP – wszystkie działania takie jak oferty pracy niesubsydiowane, mobilność, prewencja poprzez krajowy fundusz szkoleniowy przyczyniają się do spadku bezrobocia. Powiatowy Urząd Pracy podpisał umowę dotyczącą realizacji usługi świadczenia działań aktywizacyjnych dla osób bezrobotnych. Realizatorem usługi jest wyłoniona w drodze postępowania prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach firma Krajowe Centrum Pracy Sp. z o.o. oraz DHR GLOBAL HUMAN RESOURCES SL. Ta umowa dotyczy tylko 4 urzędów pracy z terenu województwa. Kiedy mięliśmy skierować nasze osoby bezrobotne z trzeciego profilu (czyli osoby, które się najbardziej uchylają od podjęcia pracy) otrzymaliśmy narzędzie weryfikujące ich postawę. Osoby, które składają w Agencji oświadczenia, że rezygnują z ich usług, zostają na podstawie dokumentów pozbawione statusu osoby bezrobotnej. Na ten moment Agencja prowadzi działania aktywizujące dla 200 osób, a 200 kolejnych zostało zdjętych z ewidencji z powodu nie przyjęcia propozycji. Dlatego też mamy min. spadek bezrobocia. 

Radny Mieczysław Bąk – wszystkie działania i programy podejmowane przez PUP są bardzo dobre i docenia starania dyrektora. Zwrócił jednak uwagę, że w 2011 roku w dyspozycji PUP było 9 mln zł, w 2013 11 mln zł, natomiast dzisiaj ma 23,5 mln zł. Dodał, że gdyby nie było środków nie byłoby możliwe podjęcie działań. 

Radny Paweł Wiatr – zapytał czy funkcjonuje program dotyczący obniżenia kosztów pracy ponieważ on się spotkał z takim programem. 

Dyrektor – Roman Białek – poprosił o podanie źródła ponieważ także byłby zainteresowany takim programem. 


Ad.pkt. 9 Sprawozdanie z realizacji „Powiatowego Programu na Rzecz Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2016 – 2018”. 


Pan Jacek Krzepkowski – Inspektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego przedstawił sprawozdanie z realizacji „Powiatowego programu na rzecz bezpieczeństwa Obywateli na lata 2016-2018”. 
/sprawozdanie w załączeniu/ 


Ad.pkt. 10 Sprawozdanie Starosty Skarżyskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego za 2016 rok. 


Pan Jacek Krzepkowski – Inspektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji za 2016 rok. 
/sprawozdanie w załączeniu/ 

Radny Paweł Wiatr – zapytał na ile zgłaszane na Komisji wnioski są realizowane. 

Pan Jacek Krzepkowski – wnioski wypracowane na komisji zostały przekazane do podmiotów merytorycznych. W miarę możliwości realizują je Komendy Policji, Straży, PCPR czy ZDP. 

Radny Jacek Jeżyk – zwrócił uwagę, że są wnioski, które nie są realizowane np. dotyczące zagrożenia smogiem. Wszyscy widzimy, że w okresie grzewczym mieszkańcy palą czym popadnie i tak na dobrą sprawę nie wiadomo kto powinien zająć się tą sprawą. 

Radna Małgorzata Kwiatkowska – w innym miastach straż miejska czy policja podjeżdża pod dom i sprawdza stężenie zanieczyszczeń. Zapytała czy nie byłoby możliwe wyposażenie naszych służb w narzędzia. 

Pan Jacek Krzepkowski – nie ma uregulowań prawnych kto ma to robić i na jakiej podstawie może wejść do mieszkania. 


Ad.pkt.11 Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat skarżyski. 


Członek Zarządu - Katarzyna Bilska – przedstawiła sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego i tak: nauczyciel stażysta wymagane 2717,59 zł osiągnięte 3117,65 zł, nauczyciel kontraktowy wymagane 3016,52 osiągnięte 3579,34 zł, nauczyciel mianowany wymagane 3913,33 zł osiągnięte 4228,80 nauczyciel dyplomowany wymagane 5000,37 zł osiągnięte 5080,20 zł. 


Ad.pkt.12 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:


1) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: udzielenia pomocy finansowej na rzecz Powiatu Kieleckiego. 
Uzasadniając poinformował, że dofinansowanie dotyczy przebudowy mostu w ciągu drogi powiatowej w miejscowości Barcza, co usprawni komunikację mieszkańcom gminy Łączna. Przebudowa mostu stworzy warunki do uruchomienia komunikacji publicznej, o którą od 10 lat zabiegają mieszkańcy Klonowa. Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: udzielenia pomocy finansowej na rzecz Powiatu Kieleckiego, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 204/XXX/2017. 


2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2017-2035
Poinformowała, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-2035 wynikają: 

  • Ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu zobowiązań oraz limitu wydatków w 2017 roku na zadaniu „Przebudowa ul.Paryskiej na odcinku od ul.Krasińskiego do ul.Norwida w Skarżysku-Kamiennej” o kwotę 250.000zł w związku z nie otrzymaniem dofinansowania z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019,
  • Wprowadzenia zadań: 
    •  „Budowa chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 0578T – Dobra Dróża” o łącznych nakładach – 253.259 zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 200.000zł 
    • „Budowa chodnika wzdłuż drogi powiatowej nr 0446T Bliżyn- Odrowążek w miejscowości Odrowążek” o łącznych nakładach – 267.180zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 250.000zł 
    • „Przebudowa drogi powiatowej nr 0558T na odc.ul.Spokojnej polegająca na budowie chodnika od skrzyżowania z drogą nr 0557T do granicy Powiatu Skarżyskiego” o łącznych nakładach – 261.808zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 250.000zł 
    • „Rozbudowa drogi powiatowej nr 0590T w m.Podłazie km 0+000 do km 0+350 na działce ewid.465” o łącznych nakładach – 223.985zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 200.000zł 
    • Rewitalizacja obszarów zdegradownych w dzielnicy Dolna Kamienna (budowa ronda na skrzyżowaniu ulic 3-go maja, Towarowej i 11-go listopada) o łącznych nakładach – 26.150zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 20.000zł 
  • Ze zwiększenia dochodów bieżących o kwotę 543.176zł wskutek wprowadzenia zmian projektem uchwały Rady Powiatu – wprowadzenie darowizny dla Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań w wysokości 810zł, zwiększenie części oświatowej subwencji o 547.914zł oraz zmniejszenie udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o 5.548zł. 
  • Ze zwiększenia wydatków bieżących o 603.176 zł wskutek zmian opisanych w powyższym punkcie oraz poprzez zaplanowanie odszkodowań za zajęcie gruntów z tzw „wolnych środków”. 
  • Ze zwiększenia wydatków majątkowych o kwotę 1.240.000zł poprzez zwiększenie z „wolnych środków” zadań inwestycyjnych opisanych w pkt 1 i 2. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych 
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba 
Głosów przeciwnych – 0 

Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2017-2035, została przyjęta i uzyskała Nr 205/XXX/2017 


3) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2017 rok. 
Proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z: 
  • Pisma Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie określenia ostatecznych kwot subwencji ogólnej oraz udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwiększyła się część oświatowa subwencji o 547.914zł i wynosić będzie 39.453.230zł, a zmniejszyły się prognozowane udziały w podatku dochodowym o 5.548zł. Część równoważąca i wyrównawcza pozostają bez zmian w stosunku do kwot przyjętych w budżecie. Zwiększenie środków przeznaczone jest na potrzeby szkół i placówek oświatowych, gdyż nawet zwiększona subwencja jest niższa od tej z poprzedniego roku o 1.116.905zł, a po odjęciu środków przyznanych w ciągu roku z rezerwy subwencji o 410.308zł.
  • Pisma Zespołu Szkół Technicznych z dnia 14 stycznia 2017r w sprawie przeniesienia planu dochodów pomiędzy paragrafami w kwocie 400zł w związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej od 1 stycznia 2017r. 
  • Pisma Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań z dnia 12 stycznia 2017r w sprawie wprowadzenia po stronie dochodowej i wydatkowej darowizny w wysokości 810zł przeznaczonej na kieszonkowe dla wychowanków. 
  • Pisma Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 2 lutego 2017r w sprawie przeniesienia planu dotacji pomiędzy zadaniami z zakresu kultury i sportu w kwocie 3.000zł. Wynika to z przeanalizowania wniosków złożonych w konkursach na realizację zadań powiatu. 
  • Wprowadzenia do budżetu przychodów z tytułu tzw „wolnych środków” w wysokości 1.300.000zł i przeznaczenie ich na: Przebudowę ul.Paryskiej na odcinku od ul.Krasińskiego do ul.Norwida w Skarżysku-Kamiennej – zwiększenie planu o 250.000zł w związku z nie otrzymaniem dofinansowania z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019 Budowę chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 0578T – Dobra Dróża – 200.000zł Budowę chodnika wzdłuż drogi powiatowej nr 0446T Bliżyn- Odrowążek w miejscowości Odrowążek – 250.000zł Przebudowę drogi powiatowej nr 0558T na odc.ul.Spokojnej polegająca na budowie chodnika od skrzyżowania z drogą nr 0557T do granicy Powiatu Skarżyskiego – 250.000zł Rozbudowę drogi powiatowej nr 0590T w m.Podłazie km 0+000 do km 0+350 na działce ewid.465 – 200.000zł Zakup sprzętu do inwentaryzacji – 20.000zł wypłatę odszkodowań za przejęcie nieruchomości wydzielonych pod poszerzenie drogi publicznej ul.Kopernika w Skarżysku-Kamiennej – 60.000zł dotację dla Powiatu Kieleckiego na zadanie Przebudowa mostu w ciągu drogi powiatowej nr 0595T w msc. Barcza – 50.000zł rewitalizację „Rewitalizacja obszarów zdegradownych w dzielnicy Dolna Kamienna (budowa ronda na skrzyżowaniu ulic 3-go maja, Towarowej i 11-go listopada) – 20.000zł (wykonanie dokumentacji) 
Dodała, że w związku z planowanymi inwestycjami Zarząd Dróg Powiatowych wystosował pisma do gmin o dofinansowanie powyższych zadań. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2016 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 206/XXX/2017. 


4) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wyłączenia i zamiaru likwidacji Liceum Profilowanego wchodzącego w skład Zespołu Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Suchedniowie. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych 
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba 
Głosów przeciwnych – 0 

Uchwała w sprawie: wyłączenia i zamiaru likwidacji Liceum Profilowanego wchodzącego w skład Zespołu Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Suchedniowie, została przyjęta i uzyskała Nr 207/XXX/2017. 


5) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wyłączenia i zamiaru likwidacji Uzupełniającego Technikum wchodzącego w skład Zespołu Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Suchedniowie. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.  

Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba 
Głosów przeciwnych – 0 

Uchwała w sprawie: wyłączenia i zamiaru likwidacji Uzupełniającego Technikum wchodzącego w skład Zespołu Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Suchedniowie została przyjęta i uzyskała Nr 208/XXX/2017. 


6) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie Powiatu Skarżyskiego. 
Poprosiła o naniesienie autopoprawki w załączniku nr 1 w pkt. 6, pkt. 6.1, 6.2, 6.3 polegającej na wykreśleniu im. inż. Eugeniusza Kwiatkowskiego z Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych, a wprowadzenie imienia do poszczególnych typów szkół i tak: Technikum nr 6 im.inż Eugeniusza Kwiatkowskiego, Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 4 im.inż Eugeniusza Kwiatkowskiego, Szkoła Policealna dla dorosłych Nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego takie same zmiany dotyczą załącznika nr 3 pkt. 6, 6.1, 6.2, 6.3. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: projektu dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie Powiatu Skarżyskiego została przyjęta jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr 209/XXX/2017. 


7) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Warszawskiej 95 na okres dłuższy niż trzy lata. 
Poprosił o wprowadzenie autopoprawki do § 1 i zmianę Powiatowego Lekarza Weterynarii na Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii. § 1 otrzymuje brzmienie: „Wyraża się zgodę na zawarcie umowy dzierżawy na okres 30 lat w trybie bezprzetargowym nieruchomości gruntowej zabudowanej, stanowiącej własność Powiatu Skarżyskiego o powierzchni 0,2052 ha. dla Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Kielcach, na działalność związaną z wykonywaniem zadań publicznych.” 
Uzasadniając poinformował, że w dniu 12 stycznia 2017r wpłynął wniosek Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w Kielcach o przekazanie na podstawie umowy dzierżawy Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii w Skarżysku-Kamiennej nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Warszawskiej 95. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Warszawskiej 95 na okres dłuższy niż trzy lata została przyjęta jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr 210/XXX/2017. 


8) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą lokalu użytkowego znajdującego się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej. 
Uzasadniając poinformował, że zgodnie z treścią art. 37 ust. 1 i 4 Ustawy o gospodarce nieruchomościami zawarcie umowy najmu na okres powyżej 3 lat, co do zasady następuje w drodze przetargu. Rada Powiatu może jednak wyrazić zgodę na odstąpienie od tego obowiązku i zezwolić w drodze uchwały na zawarcie tej umowy bez konieczności przeprowadzenia przetargu. Podjęcie niniejszej Uchwały umożliwi zrealizowanie wniosku dotychczasowemu najemcy, który wystąpił o przedłużenie umowy. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą lokalu użytkowego znajdującego się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr 211/XXX/2017. 


9) Członek Zarządu – Bogusława Krawczyńska przedstawiał projekt uchwały w sprawie: udzielenia w 2017 roku dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. 
Na wstępie poprosiła o naniesienie autopoprawki polegającej na dopisaniu „w Skarżysku Kościelnym” po zapisie „Parafii Rzymsko-Katolickiej pw. Św. Trójcy”. 

Radny Mieczysław Bąk – zwrócił się z zapytaniem czy niezasadnym byłoby zwiększenie dotacji o 14.000 zł. Przypomniał, że w budżecie mamy zaplanowane 54.000 zł na prace konserwatorskie przy zabytkach. W związku z bardzo dużym zakresem prac poprosił o rozważenie możliwości zwiększenia dotacji i przyznanie nie 40.000 zł tylko 54.000 zł. 

Członek Zarządu – Bogusława Krawczyńska – wyjaśniła, że wnioskodawca wnioskował o 40.000 zł więc nie ma możliwości żebyśmy dzisiaj mogli przydzielić inną kwotę. 

Radna Danuta Banaczek – przy rozpatrywaniu wniosków przez konserwatora zabytków brana jest pod uwagę współpraca z innymi podmiotami. Jeżeli proboszcz pozyskuje środki z różnych źródeł to ma dodatkowe punkty. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają inne uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodnicząca poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: udzielenia w 2017 roku dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków została przyjęta jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr 212/XXX/2017. 


10) Przewodnicząca Rada – Bożena Bętkowska przedstawiając projekt uchwały w sprawie: przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Skarżyskiego oraz Komisji Stałych Rady na rok 2017 poprosiła o przeniesienie z III kwartału na IV kwartał punktu „Zatwierdzenie programów naprawczych SP ZOZ (w przypadku wystąpienia straty netto)”. Uzasadniając poinformowała, że zgodnie z zapisami ustawy, w przypadku wystąpienia straty dyrektorzy jednostek służby zdrowia przedstawiają programy naprawcze do końca września, tak więc nie byłoby możliwe zrealizowanie tego punktu na sesji wrześniowej czyli w III kwartale. 

Wiceprzewodniczący Komisji Budżetowo-Finansowej – Jacek Jeżyk – poprosił o przeniesienie sprawozdania z działalności komisji za 2016 rok na marzec. 

Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Skarżyskiego oraz Komisji Stałych Rady na rok 2017 została przyjęta jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr 213/XXX/2017. 


Ad.pkt.13 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XXX Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". 

Godzina zakończenia obrad –17.10 

Protokołowała: Joanna Wężyk 

Przewodnicząca 
Rady Powiatu Skarżyskiego 
Bożena Bętkowska 

metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (30 marca 2017)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (4 kwietnia 2017, 12:11:35)

Ostatnia zmiana: Łukasz Krawiecki (25 sierpnia 2017, 11:32:13)
Zmieniono: poprawiono zapis w protokole

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 878