Protokół z XXX/2017 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 20 lutego 2017 roku
P
R O T O K Ó Ł Nr XXX/2017
z
SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej
20 lutego 2017 roku
Miejsce
odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1
Godzina
rozpoczęcia obrad - 14.00
W
sesji udział wzięli:
- Przewodniczący
Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej – Leszek Golik,
- Powiatowy
Komendant Policji,
- Komendant
Straży Pożarnej,
- dyrektorzy
i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- stypendyści
Prezesa Rady Ministrów
trener
Akademii Holistycznej Krzysztof Ogłoza,
- przedstawiciele
organizacji społecznych,
- Zarząd
Powiatu Skarżyskiego,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego,
- sekretarz,
skarbnik powiatu oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego,
- przedstawiciele
lokalnych mediów
Lista
obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.
Obrady
prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena
Bętkowska.
Sesję
Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk –
Kierownik Biura Rady Powiatu.
STRESZCZENIE
POSIEDZENIA
Ad.pkt.1
i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w
dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych co stanowi 84 %, ogólnego
składu Rady. Zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu
Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radny Paweł
Wiatr.
Następnie
zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub
członkowie zarządu zgłaszają wnioski. Ponieważ
nie zgłoszono żadnych wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie porządek obrad.
Porządek
XXX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został
przyjęty
jednogłośnie
Przewodnicząca
Rady
poinformowała, że w dzisiejszej sesji uczestniczą stypendyści
naszych szkół, którzy otrzymali stypendium Prezesa Rady Ministrów
na rok szkolny 2016/2017, a są to:
- Fijewska Kinga – II
LO
- Fokt Patrycja – ZSSU
- Kowalik Mateusz –
ZST-M
- Lenzion Dorota – III
LO
- Obara Klaudia – ZS w
Suchedniowie
- Prościński Krzysztof
– I LO
- Sowa Artur – ZSE
Wojtyna Maciej - ZST
Starosta Jerzy
Żmijewski i Przewodnicząca Rady wręczyli listy gratulacyjne
uczniom.
Przewodnicząca
Rady
poinformowała, że w dniu dzisiejszym chcemy wręczyć również
wyróżnienia dla najlepszych sportowców 2016 roku, którzy nie
mogli uczestniczyć w Wieczornicy Sportowej, a są to: Krzysztof
Ogłoza i Jakub Martys.
Wyróżnienia wręczył
Starosta Jerzy Żmijewski.
Ad.pkt.3
Przyjęcie protokołu z XXIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodniczący
Rady – Janusz Kołodziej przedstawił wnioski o przyjęcie
protokołu z XXIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że
do protokołu radni nie wnieśli żadnych uwag.
Przewodnicząca
Rady poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski o przyjęcie
protokołu.
Protokół
z XXIX sesji został przyjęty jednogłośnie.
Ad.pkt.4
Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego
między sesjami.
Starosta
– Jerzy Żmijewski – poinformował, że radni otrzymali
sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie między sesjami.
Zapytał czy do przedłożonego materiału radni mają jakieś
pytania.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Radni
nie wnieśli żadnych uwag do przedłożonego sprawozdania.
Ad.pkt.5
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny
Paweł Wiatr – zwrócił uwagę na problem gospodarki wodnej i
melioracji. Sprawa podtopień i odprowadzania wody jest bardzo
istotna. Zapytał czy jest prowadzony dozór urządzeń
hydrologicznych i przepustów oraz czy jest brana pod uwagę, przy
wydawaniu pozwoleń na budowę, sprawa cieków wodnych.
Następnie
zabrał głos w sprawie organizowanych spotkań na temat inwestycji
ul. Iłżeckiej w Skarżysku Kościelnym. Z nieoficjalnych źródeł
wie, że takie spotkanie ma się odbyć jutro. Ponieważ inwestorem
jest powiat skarżyski jako radny powiatowy, z tego terenu, chciałby
mieć informację na ten temat.
Radny
Mieczysław Bąk – po raz kolejny zabrał głos w sprawie
budowy instalacji do produkcji paliw alternatywnych oraz sortowni
surowców wtórnych na nieruchomości po byłej cegielni w
Sołtykowie. W imieniu części mieszkańców gm. Bliżyn, zwrócił
się do Starosty o pomoc, w ramach obowiązującego prawa, w sprawie
toczącego się postępowania administracyjnego o wydanie decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia „Budowa
instalacji do produkcji paliw alternatywnych (RDF) oraz sortowni
surowców wtórnych na nieruchomości po byłej cegielni Sołtyków”.
Poinformował, że postępowanie wszczęła gm. Bliżyn na wniosek
Spółki Ekologiczna Energia w listopadzie 2016 roku. Jest to temat
bardzo ważny, ponieważ Spółka, po uzyskaniu decyzji
środowiskowej, skieruje wniosek o zezwolenie na prowadzenie takiej
działalności do Pana Starosty. W trakcie tego postępowania
zwróciliśmy się do Dyrektora RDOŚ w Kielcach, PPIOŚ w
Skarżysku-Kamiennej, WIOŚ w Kielcach o negatywne zaopiniowanie tego
wniosku i odmowę wydania opinii. Zwróciliśmy się również do
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Skarżysku-Kamiennej z
wnioskiem o wydanie nakazu rozbiórki hali i dwóch znajdujących
się tam budynków, z uwagi na ich bardzo zły stan
techniczny, zagrażający katastrofą budowlaną. Na hali brak części
dachu, powyrywane ciągnikami wszystkie elementy z metalowej
konstrukcji. Wskazał, że to, czego nie udało się zrealizować w
maju 2016 roku, właściciele spółki próbują zrobić dziś, tylko
z większym rozmachem. W maju 2016 roku chcieli zorganizować
składowisko odpadów, obecnie chcą:
budowę
linii do produkcji paliw alternatywnych
oraz
rozpocząć budowę sortowni odpadów.
Skala
przedsięwzięcia firmy o kapitale 5000 zł., która nie należy do
terminowych płatników podatku dla gminy Bliżyn, jest porażająca.
Spółka chce przerobić 300 000 Mg odpadów w grupach katalogowych
od 01 – 20, co stanowi 1 200 000 m3. Plus minimum 50 Mg
w roku baterii R 12, R 13, praktycznie przerabiać chcą wszystko:
skażoną ziemię, farby, oleje, sorbenty, szczeliwa, chemię
organiczną i nieorganiczną, truchle – padłe zwierzęta, odpady z
przemysłu zwierzęcego i garbarskiego, odpady medyczne, czyli żywą
bakterię znajdującą się na strzykawkach, materiałach
opatrunkowych oraz pooperacyjnych. To wszystko będzie emitować wody
ociekowe - 2315 m3 na dobę, gazy oraz nieznośny smród.
Będzie siedliskiem owadów i szczurów roznoszących bakterie.
Proszę sobie wyobrazić, że Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej
w Końskich obsługujące 166 000 mieszkańców, w tym powiat
skarżyski, przerobiło w 2015 roku tylko 18 tys. Mg odpadów.
Natomiast w 2014 roku w woj. świętokrzyskim od 1 202 000
mieszkańców przerobiono ok. 215 tys. Mg odpadów w kilku
składowiskach. Proszę sobie wyobrazić ciąg ponad 15 tys.
ciężarówek 20 Mg w skali roku, co daje ok. 42 na dobę zwożonych
odpadów do Sołtykowa. To jest po prostu horror. To wszystko ma być
sortowane w odległości ok. 100 m od najbliższych zabudowań, gdzie
strefy ochronne dla tego typu przedsięwzięć: strefa bezpośrednia
(czerwona) określa, że w promieniu 1000 m od takiego zakładu nikt
nie powinien mieszkać, kolejna strefa podwyższonego ryzyka to 10
km, umiarkowanego ryzyka 20 km, między innymi z uwagi na pyły
zawieszone PM 2,5 o średnicy nie większej od 2,5
µm. To wszystko ma się odbywać na obszarze NATURA 2000,
okolicznych parków i rezerwatów, w zlewni rzeki Górna Kamienna,
zlewni GZWP 415, z którego jest ujęcie wody dla Bliżyna i części
Skarżyska, w skupisku miejscowości zamieszkałej przez 2600
mieszkańców. Po prostu dla zysku ktoś chce nas wytruć.
Stwierdził, że nie może zrozumieć władz gm. Bliżyn, które nie
dostrzegają grożącego nam niebezpieczeństwa i brną dalej w
kontynuowanie postępowania administracyjnego, które może zakończyć
się prawdopodobnie wydaniem decyzji środowiskowej dla spółki.
Pomimo, że Dyrektor RDOŚ w Kielcach zwrócił się do Wójta Gminy
o zbadanie stanu faktycznego na gruncie i
rozważenie celowości realizacji planowanego przedsięwzięcia,
mając na uwadze m.in. uchwałę w sprawie planowanej działalności.
Chodzi tu o uchwałę Rady Gminy Bliżyn podjętą w 2016 roku
zakazującą składowania – magazynowania odpadów oraz prowadzenia
innej działalności szkodliwej dla człowieka i środowiska na
gruntach po byłej cegielni Sołtyków. Druga uchwała Rady Gminy
Bliżyn z 2007 roku dla części Płaczkowa oddalonego o ok. 1000 m
od terenów cegielni zakazuje składowisk odpadów i materiałów
niebezpiecznych. Opinia WIOŚ w Kielcach cyt. „w opinii tutejszego
Inspektora, lokalizacja przedsięwzięcia w zakresie gospodarowania
odpadami na tym terenie nie spełnia wymogów ochrony środowiska”
jest mało znacząca dla władz gminy, ponieważ ich zdaniem na tym
etapie WIOŚ nie opiniuje inwestycji. WIOŚ dopuszcza ewentualną
inwestycję, gdy zakład jest gotowy do uruchomienia produkcji. Co
wtedy, jak decyzja będzie odmowna, kto wówczas pokryje Spółce
poniesione koszty remontu hali. Według naszej oceny przedstawionych
tylko części faktów władze gminy mogłyby zamknąć postępowanie
administracyjne i wydać Spółce odmowę wydania decyzji
środowiskowej, ale nie chcą tego uczynić. Kontynuują postępowanie
w kierunku nałożenia na Spółkę wykonania raportu środowiskowego,
który na 100% będzie korzystny dla Spółki – przecież Spółka
za niego zapłaci. Wówczas gminie pozostanie tylko formalność
wydania decyzji środowiskowej. Zaznaczył, że zdaje sobie sprawę,
że gra idzie o bardzo duże pieniądze, zresztą tego jeden z
właścicieli Spółki nie ukrywał, mówiąc na Sesji Rady Gminy w
Bliżynie, że ma poparcie Wójta, radnych i jeszcze innych osób. Co
prawda Wójt protestował przeciwko temu stwierdzeniu, ale „mleko
się rozlało”. Stwierdził, że porusza tą sprawę, bo za moment
może znaleźć się wniosek na biurku pana Starosty o wydanie
zezwolenia na remont hali i prowadzenie sortowni odpadów w
Sołtykowie. Źle by było, aby wmówiono mieszkańcom, że to
Starosta ponosi odpowiedzialność, bo wydał decyzję na prowadzenie
działalności Spółce na gruntach w Sołtykowie. Wyraził nadzieję,
że do tego nie dojdzie i poprosił Starostę o możliwie daleko
idącą pomoc, oczywiście w ramach obowiązującego prawa.
Następnie
zabrał głos w sprawie uchwały dot. określenia
zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie
lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Poprosił
o rozważenie możliwości zmiany terminu składania wniosków z 15
stycznia na termin późniejszy, ponieważ taki termin zniechęca
właścicieli zabytków do składania wniosków. Głównymi
darczyńcami są: Konserwator Zabytków, Minister Kultury, Fundusz
Kościelny, gdzie dofinansowanie może wynosić od 50% - 80%. Wnioski
do tych instytucji składa się w terminach późniejszych. Jeżeli
właściciel zabytku we wniosku do tych instytucji wykaże już
pozyskane środki, to praktycznie jego dofinansowanie liczy się od
kwoty pomniejszonej o już pozyskane środki finansowe. Środki
Starostwa i gmin zazwyczaj służą do zabezpieczenia wkładu
własnego właściciela zabytku. Jeżeli rzeczywiście Pan Starosta
chce pomóc to warto się zastanowić nad zmianą terminu składania
wniosków.
Kończąc złożył wniosek o przekazanie całej kwoty,
ujętej w budżecie, tj. 54.000 zł na prace konserwatorskie przy
Kościele Św. Trójcy w Skarżysku Kościelnym. Uzasadniając
poinformował, że w budżecie mamy zabezpieczone 54 tys zł na prace
konserwatorskie przy zabytkach, a zarząd przyznał 40.000 zł na
prace przy Kościele Św. Trójcy w Skarżysku Kościelnym, natomiast
całkowity koszy zadania to ok. 300 tys zł. Wyraził stanowisko, że
warto inwestować w konserwację zabytków, które pozostawili nam
pradziadowie.
Następnie
zwrócił się z prośbą do Pana Starosty o umieszczenie w
budżecie projektu na wykonanie chodnika w Nowym Odrowążku przy
drodze powiatowej Samsonów – Odrowąż. W listopadzie 2015 roku
Rada Powiatu zabezpieczyła w budżecie 140 tys. zł. na wykonanie 6
projektów na chodniki. Pan Starosta obiecał, że z powstałych
oszczędności zostaną zlecone inne zadania do projektowania, w tym
chodnik w Nowym Odrowążku. Część tych zadań już wykonano,
pozostał tylko projekt w Nowym Odrowążku, dlatego poprosił o
ujęcie w budżecie tego zadania (chodzi o kwotę ok. 15 tys. zł.)
Jednocześnie poprosił, aby nie zapominać o budowie chodnika w
Mroczkowie (od przejazdu kolejowego do szkoły i skrzyżowania).
Wyraził nadzieję, że znajdzie się on w ramach wolnych środków z
nadwyżki budżetowej za 2016 rok.
Radny
Janusz Kołodziej – zwrócił uwagę, że coraz głośniej mówi
się o likwidacji PUP w Skarżysku i przeniesienie go
do Starachowic podobnie mówi się o Urzędzie Skarbowym i
Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Stwierdził, że nie wie komu ma
to służyć, bo na pewno nie mieszkańcom. Będzie to sprzyjało
wzrostowi bezrobocia w naszym powiecie. W imieniu radnych SLD
poprosił o przybliżenie informacji w tym temacie.
Radny
Bartosz Bętkowski – zabrał głos w sprawie inwestycji wokół
dworca. W związku z tym, że koncepcja, która była przedstawiana
na naszej sesji została odrzucona przez PKP i tunel pieszo jezdny
jest nieaktualny, poprosił o przybliżenie stanu rzeczy na dzień
dzisiejszy. Z informacji prasowych wynika, że PKP ma przystąpić do
modernizacji dworca i tunelu pieszego z wejściem na perony.
Zapytał czy starostwo i urząd miasta będą walczyły
o drugą nitkę przejazdu drogowego, gdzie będzie on
zlokalizowany i jak będzie to finansowane. Czy w dalszym ciągu
urząd marszałkowski pomoże nam w realizacji
takiego przedsięwzięcia. Czy w tym momencie jest zlecony nowy
projekt i czy w przyszłorocznym budżecie będziemy mieli możliwość
ujęcia w budżecie takiego zadania.
Radny
Grzegorz Małkus – odniósł
się do wystąpienia radnego Janusza Kołodzieja. Stwierdził, że
również jest zainteresowany odpowiedzią, ponieważ on nie słyszał
o takich zamiarach.
Następnie
poruszył sprawę jednej z 27 uchwał podjętych przez zarząd
w okresie między sesjami, a mianowicie zatwierdzenia
regulaminu organizacyjnego starostwa. Zapytał czego dotyczyły
zmiany w regulaminie o ile wzrosło zatrudnienie w starostwie,
głównie chodzi o wydział edukacji, promocji i zdrowia. Jeżeli
nastąpił wzrost zatrudnienia, czy jest praktykowane prowadzenie
fotografii dnia pracownika, czy ewentualnie wprowadzone są inne
narzędzia, które uzasadniając zwiększenie zatrudnienia czy zmianę
na stanowiskach pracy.
Następnie zwrócił uwagę, że został
powołany zespół koordynujący budowę tunelu, zapytał kto wchodzi
w skład tego zespołu i czy zarząd nie rozważał powołania w jego
skład również radnych opozycji.
Poruszył
sprawę inwestycji ul. Ponurego. Stwierdził, że są pewne
zawirowania co do samego wniosku i jego przygotowania. Wniosek nie
został oceniony przez służby wojewody na tyle wysoko aby mógł
się znaleźć na liście rankingowej objętej dofinansowaniem.
Aktualnie czekamy na informację czy w innych powiatach zostaną
środki po przetargach, aby inwestycja mogła być realizowana.
Zapytał z jakich powodów w ocenie wniosku nie przyznano punktów,
czego we wniosku zabrakło i kto jest odpowiedzialny za jego
sporządzenie. Czy zostało wniesione odwołanie od oceny.
W
ostatnim czasie toczy się dyskusja na temat nadawania nazw rondom,
skwerom i ulicom. Poddał pod zastanowienie czy w ramach współpracy
z gminami nie warto byłoby powołać zespół,
który przeprowadziłby konsultacje społeczne i wytypował krąg
osób i instytucji, którym warto byłoby poświecić nazwy ulic.
Taki wykaz przekazalibyśmy radom gmin, do których kompetencji
należy ustanawianie nazw ulic.
Stwierdził,
że zaintrygowała go konferencja prasowa na temat 2 gimnazjum w
Skarżysku. Zapytał czy uczestnicząca w konferencji Pani Katarzyna
Bilska reprezentowała stanowisko zarządu czy swoje prywatne.
Kończąc
odniósł się do ostatniego posiedzenia Komisji Zdrowia, stwierdził,
że smutna konstatacja nasuwa się po tym posiedzeniu. Dyrektor
szpitala przedstawił sprawozdanie z realizacji planu naprawczego i
wdrożonych zadań. Radny oświadczył, że nie będzie się odnosił
do tego materiału, jedynie skwituje go jednym zdaniem „nie chodzi
o to żeby złapać króliczka tylko nadal go gonić”.
Ad.pkt.6
Wolne wnioski i oświadczenia.
Pan
Zbigniew Zaborski – w dniach od 30 stycznia do 10 lutego odbyła
się 18. Zimowa Akademia Karate. Wzięło w niej udział 187 dzieci.
Podkreślił, że nie byłoby tej imprezy gdyby nie pomoc
współorganizatorów min. Starostwa Powiatowego. Dlatego też na
ręce Starosty, w imieniu dzieci i ich rodziców złożył serdeczne
podziękowania za współorganizację Akademii.
Radna
Katarzyna Bilska – odniosła się do kwestii reformy oświaty.
Zwróciła uwagę, że dzisiaj na sesji będziemy przyjmować uchwałę
o sieci szkół. Jako urzędnik przygotowała uchwałę w oparciu o
obowiązujące przepisy. Jednocześnie chciała podzielić się
osobistymi spostrzeżeniami na temat reformy i zwrócić uwagę
dlaczego jej zdaniem jest ona niekorzystna dla oświaty. Uważa, że
reforma nie dlatego jest zła, bo jej autorami jest rząd PiS, tylko
dlatego że wprowadzana jest pośpiesznie i chaotycznie bez
niezbędnego przygotowania i analizy. W samej reformie nie wszystko
też jest złe. Słusznym jest postulat wprowadzenia czteroletniego
liceum i pięcioletniego technikum. Jednakże to powinny być jedyne
zmiany systemowe, do których nie jest konieczna zmiana całego
systemu oświaty, a przemyślane zmiany ramówek i podstaw
programowych. Ogromny niepokój budzi brak podstawowych dokumentów i
informacji regulujących nowy system kształcenia. Najlepiej to widać
na szkołach branżowych, do których nabór ma odbyć się już 1
września br. Nikt z dyrektorów czy nauczycieli szkolnictwa
zawodowego nie wie na ten moment jak ma wyglądać kształcenie w
szkole branżowej, a arkusze organizacyjne muszą być złożone do
organów prowadzących już w kwietniu. Kwiecień jest miesiącem
wiążącym, ponieważ już do 10 kwietnia związki zawodowe muszą
zaopiniować wszystkie arkusze, które następnie opiniować będą
kuratorzy oświaty. Po zebraniu wszystkich opinii arkusze można
zatwierdzić organ prowadzący. Jednakże aby arkusz zaopiniować
trzeba mieć ustaloną organizację roku, a na ten moment nie ma
wykładni prawnej. W fazie przygotowania jest projekt rozporządzenia
MEN dot. szczegółowej organizacji publicznych szkół i
przedszkoli. Następny problem dotyczy nauczycieli zawodu, a raczej
już w tym momencie ich niewystarczająca liczba. Za dwa lata będzie
podwójny nabór, do którego przystąpi podwójna liczba dzieci. Kto
ma uczyć dzieci w szkole branżowej zawodu, z jakimi umiejętnosciami
wyjdą absolwenci tych szkół jeżeli nie ma właściwej liczby
kadry. Potwierdziła, że nauczanie zawodu jest bardzo ważne, tylko
należy pamiętać, że ktoś tą młodzież musi uczyć.
Następnie
odniosła się do podstawy programowej, przedstawiając uwagi jakie
zgłaszają do niej min.: ZNP cyt.„Podstawa
z poszczególnych przedmiotów jest zbyt obszerna treściowo, co
spowoduje niemożliwość jej rzetelnej realizacji i właściwego
przygotowania uczniów do następnego etapu edukacyjnego. Nie
realizuje się równolegle podobnych treści z poszczególnych
przedmiotów, co spowoduje niemożność poszerzenia kontekstu
omawianych zagadnień. Korelacji tej brakuje zarówno w grupie
przedmiotów humanistycznych , jak i matematyczno-przyrodniczych”,
Społeczne
Towarzystwo Oświatowe cyt. „treść
i umiejętności zapisane w proponowanej podstawie programowej są
bardzo okrojone, nawet w porównaniu z podstawą programową dawnej
8-letniej szkoły podstawowej. Brak na matematyce funkcji,
proporcjonalności prostej i odwrotnej, a więc pojęć związanych z
większością treści nauczania fizyki”,
Polskie Towarzystwo Matematyczne „brak
przygotowania w klasach I-III do nauki geometrii, w tym geometrii
przestrzennej, statystyki, kombinatoryki i algebry. Chodzi np. o
proste analizowanie serii, wyciąganie wniosków mających znamiona
uogólniania, w sytuacjach praktycznych, czy tworzenie budowli z
klocków, obliczania liczby klocków potrzebnych do stworzenia tych
budowli”,
Komisja Edukacji przy Komitecie Nauk o Literaturze PAN „w
zaproponowanej podstawie programowej nauczyciel został pozbawiony
prawa wyboru lektur, ale również prawa dostosowywania toku
nauczania do potrzeb uczniów. Przedstawiony projekt podstawy
programowej do języka polskiego nie spełnia wymogów dydaktycznych,
odbiega od współczesnej wiedzy językoznawczej, literaturoznawczej,
kulturoznawczej, medioznawczej. Realizacja podstawy programowej grozi
zapaścią czytelnictwa”, Polskie
Towarzystwo Historyczne „zastrzeżenia budzi nadmierne
wyakcentowanie historii militarnej, brakuje natomiast historii
codzienności, kultury”.
Nieodłącznym
elementem oświaty jest jej finansowanie. Mamy metryczkę wiemy jak
wyglądają wagi. Metryczka została pomniejszona o następujące
wagi. Wartość wagi dla wychowanków młodzieżowych ośrodków
wychowawczych, którzy zostali skierowani do ośrodka, a jeszcze do
niego nie dotarli została ustalona na poziomie 5, straciliśmy na
tym 105.560 zł. Dla młodzieży uczącej się w systemie zaocznym z
0,5 na 0,42, straciliśmy na tym 54891 zł, dla szkół
niepublicznych z 0,25 na 0,18 straciliśmy 244.582 zł. Ogólnie mamy
mniejszą metryczkę o 1 mln zł.
Dlatego też wyraziła
zdanie, że można zmieniać edukację, jeżeli jest taka potrzeba,
możemy zmieniać coś jeżeli źle funkcjonuje, ale róbmy to w
sposób rozważny i przygotujmy się do nich dobrze a nie tylko po to
żeby coś zanegować.
Ad.pkt.7
Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.
Starosta
– Jerzy Żmijewski
– odnosząc się do wystąpienia radnego Mieczysława Bąka w
kwestii zwiększenia kwoty dotacji dla kościoła Św. Trójcy w
Skarżysku Kościelnym stwierdził, że dotacja w wysokości 40.000
zł, została udzielone zgodnie ze złożonym wnioskiem. O taką
kwotę wnioskowała parafia i taką kwotę otrzymała. W chwili
obecnej konkurs został rozstrzygnięty i nie ma możliwości
zmiany. Co do zmiany terminu składania wniosków, zarząd rozważy
taką możliwość.
Odpowiadając
radnemu Januszowi Kołodziejowi stwierdził, że rozważania na temat
funkcjonowania urzędów pracy są różne ale nie padła żadna
propozycja przeniesienia PUP do Starachowic. Mówi się natomiast o
podporządkowaniu sfery pod ministerstwo. Jednak na ten moment nie ma
żadnych konkretów.
Odnosząc
się do zapytania radnego Grzegorza Małkusa poinformował, że
zespół został powołany w uzgodnieniu z prezydentem miasta. Powiat
w tym zespole reprezentują: Anna Leżańska- członek zarządu,
która jest jednocześnie koordynatorem oraz pan Marek Czyż
dyrektor ZDP, ze strony miasta jest pani Monika Kocia – kierownik
biura rozwoju miasta i pan Zygmunt Żebrowski. Zadaniem zespołu jest
przygotowanie projektów porozumień. Dodał, że na tym etapie nie
rozważaliśmy zwiększenia składu tego zespołu.
Odnosząc się do
regulaminu organizacyjnego starostwa, poinformował że zmiany
wynikają z wyłączenia ze struktury wydziału promocji
samodzielnego stanowiska ds kontaktów z mediami konkretnie dotyczy
to pani Jolanty Jagiełło. Aktualnie to stanowisko podlega
bezpośrednio staroście. Zmieniają się przepisy dot. wydziału
komunikacji oraz architektury i należało doprowadzić zadania
realizowane przez te wydziały do zgodności z przepisami. Nie
zmieniło się zatrudnienie w wydziale edukacji. Jedyne co się
zmieniło w tym wydziale to wyłączyliśmy księgowe, które wróciły
do szkół, a pani Beata Błach wróciła do wydziału. W wydziale
zdrowia również nie zmieniło się zatrudnienie, 3 osoby są na
etatach i 1 osoba na pracach interwencyjnych, pełni zastępstwo za
panią Bogumiłę Niziołek. Promocja 3 etaty nic się nie zmienia.
Wg stanu na dzień 15 lutego ilość etatów w starostwie wynosi 120
i 1/2 etatu. Ilość pracowników fizycznie jest większa ze względu
na stażystów i pracowników interwencyjnych, których jest 8.
Aktualnie do 10 marca wszyscy naczelnicy mają dokonać oceny i
samooceny pracowników zgodnie z ISO. Ponadto nosi się z zamiarem
zlecenia audytu zewnętrznego każdego ze stanowisk pracy w
starostwie aby mieć obraz wykorzystania czasu pracy pracowników.
Nie chce aby to robiła nasza pani audytor, ponieważ byłaby w
niezręcznej sytuacji.
Członek
Zarządu – Anna Leżańska
– odniosła się do wystąpienia radnego Pawła Wiatra. Poprosiła
o sprecyzowanie, o które rowy i przepusty chodzi. Dodała, że my
robiąc inwestycje drogowe bardzo duży nacisk kładziemy na
odwodnienia, budujemy kanały burzowe. Po wykonaniu inwestycji
urządzenia te przekazujemy miastu i to oni zarządzają. Co do
spotkań organizowanych na terenie gmin. Nigdy nie zaprasza gości na
takie spotkania. Kwestia zaproszenia sołtysów, radnych czy
pracowników urzędu gminy pozostaje w gestii wójta, jako gospodarza
na danym terenie. Co do zebrania w Skarżysku
Kościelnym ustaliła z wójtem termin spotkania informując, że
przyjeżdża z projektantem i dyrektorem ZDP.
Radny
Paweł Wiatr
– wtrącił, że wszyscy wiedzą o spotkaniu tylko on jako radny
powiatowy z tego terenu nie wie.
Anna
Leżańska –
odpowiedziała, że za projektem pan radny też nie głosował to nie
wie czy jest zainteresowany tą inwestycją.
Odpowiadając
radnemu Mieczysławowi Bąkowi stwierdziła, że trudno jej się
wypowiadać na temat Sołtykowa ponieważ nie prowadzimy jako powiat
postępowania do w tej sprawie. Postępowanie prowadzi gmina.
Natomiast pisma, które kieruje pan radny do starostwa są w gestii
starosty, który zarządza skarbem państwa. Co do budowy chodnika w
Gminie Bliżyn przy drodze Samasonów-Odrowąż na ten moment nie
zabezpieczamy środków na wykonanie nowych projektów. Jeżeli będą
środki i będzie taka wola rady to ona jako radna gminy Bliżyn jak
najbardziej popiera i jej również zależy aby takie inwestycje
powstawały.
Co
do inwestycji wokół dworca wyjaśniła, że sprawa idzie dwutorowo.
Pierwszy ciąg to tunel pieszo-rowerowy z wyjściem na perony
całkowicie finansowany przez PKP PLK. Drugi ciąg to wiadukt jezdny
realizowany przez powiat i miasto Skarżysko łączący ul.
Kościuszki z ul. Szydłowiecką. Na ten cel będziemy się ubiegać
o dofinansowanie jednak o środki będzie się ubiegać dużo
samorządów i nie mamy gwarancji otrzymania środków. Na ten moment
robimy koncepcję i studium wykonalności, następnie w czerwcu
będzie ogłoszony konkurs i będziemy składać wniosek. Jeżeli
przejdziemy pierwszy etap dopiero wówczas zlecamy wykonanie projektu
i będziemy się ubiegać o realizację inwestycji.
Odnosząc
się do wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa co do ul. Ponurego
i Paryskiej. Nie zgadza się ze stwierdzeniami, że wniosek został
źle przygotowany. W sierpniu otrzymaliśmy pismo informujące, że
na województwo świętokrzyskie mamy przyznane ponad 51 mln na
Program Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej lata
2016-2019. 1 grudniu ukazały się ostateczne listy
rankingowe, na których na 15 miejscu znalazła się ul. Ponurego i
na 22 ul. Paryska. 31 grudnia ukazała się nowa lista wniosków
zakwalifikowanych do dofinansowania i ostateczna lista rankingowa
przestała być listą ostateczną. W tym momencie znaleźliśmy się
poza dofinansowaniem. Ponadto ukazała się nowa uchwała Rady
Ministrów gdzie na województwo świętokrzyskie przyznano nie 51
mln zł tylko 40 mln 822 tys zł. Przy ocenie wniosków otrzymaliśmy
maksymalną punktację z kryteriów twardych, natomiast z kryteriów
uznaniowych otrzymaliśmy mniejszą punktację. Nie możemy mówić,
że wniosek został źle przygotowany, ponieważ przy większej
ilości środków wniosek był dobry, a potem był zły. Dodała, że
przez wszystkie poprzednie lata, nawet przy mniejszych środkach,
było tak, że każdy powiat i każda gmina otrzymywała
dofinansowanie na jedną inwestycję dużą, a jeżeli zostawały
środki dzielono na kolejne inwestycje. Co do odwołania zaznaczyła,
że nie mogliśmy się odwołać ponieważ do tej pory nie
otrzymaliśmy żadnego powiadomienia. Ponadto część powiatów nie
miała pojęcia, że zmieniła się ostateczna lista rankingowa.
Jednak bez względu na to ul. Ponurego będziemy chcieli zrealizować
ponieważ mieszkańcy tej ulicy czekają na inwestycję ponad 10 lat
i co kadencja mają obiecane, że będzie ona realizowana. Podobnie
ul. Paryską będziemy realizowali ze środków własnych.
Co
do nazwy ronda jest to kompetencja rady gminy natomiast konsultacje
są dobrym pomysłem.
Wicestarosta
– Artur Berus –
odnosząc się do stwierdzenia radnego Grzegorza Małkusa,
odpowiedział że na sesji w marcu będzie przedstawiane sprawozdanie
w sprawie programu naprawczego szpitala. Jest to solidnie
i dobrze przygotowany materiał. Dodał, że w ciągu roku
szpitalowi udało się dużo rzeczy zrealizować. Ponadto w marcu
będą przedstawiane sprawozdania z wykonania planów finansowych
jednostek służby zdrowia i wówczas szczegółowo możemy wymieniać
zdania na temat szpitala.
Starosta – Jerzy
Żmijewski – w uzupełnieniu wypowiedzi członka zarządu Anny
Leżańskiej poinformował, że po ukazaniu się nowej listy
złożyliśmy prośbę do wojewody o ponowne rozpatrzenie naszych
wniosków. 7.02 wpłynęła odpowiedź informująca, że ze względu
na ograniczoną liczbę środków jakie otrzymało województwo
świętokrzyskie ostatecznie dofinansowano 13 zadań powiatowych. W
miarę pojawiania się dodatkowych środków po przetargach będą
dofinansowywane kolejne inwestycje, które znalazły się na
ostatecznej liście rankingowej.
Radny Grzegorz
Małkus – odniósł się do oświadczenia radnej Katarzyny
Bilskiej i stwierdził, że w konferencji przy Gimnazjum nr 2
reprezentowała swoje stanowisko w służbowym czasie pracy.
Radna Katarzyna
Bilska – zaznaczyła, że był wiceprezydentem i dokładnie
wie, że zarówno on miał nienormowany czas pracy tak i ona jako
członek zarządu ma również nienormowany czas pracy i nie pracuje
po 8 godz. Dodała, że może zrelacjonować tydzień swojej pracy i
tak dzisiaj do godz. 18, w środę do 19, w piątek do 19. Tak
więc o ile pan radny chce zbilansować te godziny to bardzo proszę,
ale takiego prawa nie ma.
Radny Grzegorz
Małkus – zwracając się do pani Katarzyny Bilskiej
stwierdził, że ma nadzieję że starosta wyciągnie konsekwencje
wobec pani. Natomiast jest zasmucony stwierdzeniem, że nie będzie
miał kto uczyć w szkołach branżowych ponieważ jakie
świadectwo wystawia oświacie, którą zarządza. Odnosząc się do
udzielonych odpowiedzi stwierdził, że przewija się w nich
diagnoza, że wszyscy są winni: wojewoda, pani poseł tylko nie my.
Radny Mieczysław
Bąk - nie zgodził się z argumentacją pani Anny Leżańskiej,
że powiat w kwestii Sołtykowa nic nie może, wręcz uważa, że
powiat bardzo dużo może. Jeżeli nie zablokujemy pewnych działań
na szczeblu gminy to sprawa trafi do Starosty, który będzie musiał
podjąć decyzję. Następnie zaapelował do Starosty aby
informacje o zebraniach na temat planowanych inwestycji były
zamieszczane w materiałach dla radnych. Nie do przyjęcia jest aby
radny powiatu z danego terenu nie wiedział, że odbywa się zebranie
z mieszkańcami w sprawie inwestycji u niego w gminie. Dzisiaj
dotknęło to radnego Pawła Wiatra, a za chwilę może to dotyczyć
każdego z nas.
Radny Paweł Wiatr
– stwierdził, że członek zarządu Anna Leżańska próbuje
wszystkim wmówić, że jest on przeciwny inwestycji ul. Iłżeckiej,
bo wstrzymał się od głosu przy źle przygotowanym projekcie.
Członek Zarządu –
Anna Leżańska – zaznaczyła, że uchwała nie była źle
przygotowana. Natomiast musieliśmy ja zmieniać ponieważ firma,
która wygrała przetarg na wykonanie projektu nie udzieliła
wyjaśnień na nasze zapytania, co skutkowało odrzuceniem oferty.
Musieliśmy wybrać kolejną firmę, która przystąpiła do
przetargu, a tym samym zwiększyć środki na projekt.
Starosta – Jerzy
Żmijewski – jeszcze raz podkreśliła, że organizatorem
spotkań w gminach jest wójt, burmistrz, prezydent.
Ad.pkt.8
Sprawozdanie z realizacji
„Programu Promocji Zatrudnienia oraz Aktywizacji Rynku Pracy w
Powiecie Skarżyskim na lata 2014 – 2020”
Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy – Roman Białek przedstawił
sprawozdanie z realizacji Programu.
/sprawozdanie w
załączeniu/
Radny
Paweł Wiatr – zwrócił
uwagę, że zwiększyła się liczba środków na tzw. bon
przesiedleńczy. Wspieramy tych którzy znajdą pracę i wyjadą,
a wolałby aby te środki zostawały u nas i z nich było
dofinansowywane rozpoczęcie działalności gospodarczej. Następnie
zapytał o nowe zawody, na które jest zapotrzebowanie oraz czy mamy
nowych inwestorów na naszym terenie.
Dyrektor
PUP – Roman Białek
– odpowiadając poinformował, że firma transportowa, która
weszła na nasz rynek oferuje zatrudnienie dla kierowców, którzy
mają prawo jazdy międzynarodowe oraz wszystkie możliwe certyfikaty
do kierowania naczepami i są dyspozycyjni. Na teren powiatu weszła
duża firma meblowa, która poszukuje szwaczek. PUP podjął
szkolenia i przekwalifikowaliśmy część osób. Jest duże
zapotrzebowanie na szwaczki z doświadczeniem. Co do środków,
które kierujemy na działalność gospodarczą stwierdził, że w
ubiegłym roku nie odmówiliśmy nikomu dotacji ze względu na brak
środków. W kwestii bonu przesiedleńczego wyjaśnił, ze młodzi
ludzie, którzy nie znaleźli pracy w powiecie, a jest ona min. 80
km od Skarżyska to ma możliwość skorzystania z takiego bonu.
Radny
Grzegorz Małkus
– poprosił o wyjaśnienie jakimi uwarunkowaniami jest spowodowany
spadek bezrobocia.
Dyrektor
PUP
– wszystkie działania takie jak oferty pracy niesubsydiowane,
mobilność, prewencja poprzez krajowy fundusz szkoleniowy
przyczyniają się do spadku bezrobocia. Powiatowy Urząd Pracy
podpisał umowę dotyczącą realizacji usługi świadczenia działań
aktywizacyjnych dla osób bezrobotnych. Realizatorem usługi jest
wyłoniona w drodze postępowania prowadzonego przez Wojewódzki
Urząd Pracy w Kielcach firma Krajowe Centrum Pracy Sp. z o.o. oraz
DHR GLOBAL HUMAN RESOURCES SL. Ta umowa dotyczy tylko 4 urzędów
pracy z terenu województwa. Kiedy mięliśmy skierować nasze osoby
bezrobotne z trzeciego profilu (czyli osoby, które się najbardziej
uchylają od podjęcia pracy) otrzymaliśmy narzędzie weryfikujące
ich postawę. Osoby, które składają w Agencji oświadczenia, że
rezygnują z ich usług, zostają na podstawie dokumentów pozbawione
statusu osoby bezrobotnej. Na ten moment Agencja prowadzi działania
aktywizujące dla 200 osób, a 200 kolejnych zostało zdjętych z
ewidencji z powodu nie przyjęcia propozycji. Dlatego też mamy min.
spadek bezrobocia.
Radny Mieczysław
Bąk – wszystkie działania i programy podejmowane przez PUP są
bardzo dobre i docenia starania dyrektora. Zwrócił jednak uwagę,
że w 2011 roku w dyspozycji PUP było 9 mln zł, w 2013 11 mln zł,
natomiast dzisiaj ma 23,5 mln zł. Dodał, że gdyby nie było
środków nie byłoby możliwe podjęcie działań.
Radny Paweł Wiatr
– zapytał czy funkcjonuje program dotyczący obniżenia kosztów
pracy ponieważ on się spotkał z takim programem.
Dyrektor – Roman
Białek – poprosił o podanie źródła ponieważ także byłby
zainteresowany takim programem.
Ad.pkt.
9 Sprawozdanie z realizacji
„Powiatowego Programu na Rzecz Bezpieczeństwa Obywateli na lata
2016 – 2018”.
Pan
Jacek Krzepkowski –
Inspektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego przedstawił
sprawozdanie z realizacji „Powiatowego programu na rzecz
bezpieczeństwa Obywateli na lata 2016-2018”.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Ad.pkt.
10 Sprawozdanie Starosty Skarżyskiego z działalności Komisji
Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego za 2016 rok.
Pan
Jacek Krzepkowski –
Inspektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego przedstawił
sprawozdanie z działalności Komisji za 2016 rok.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Radny
Paweł Wiatr – zapytał na
ile zgłaszane na Komisji wnioski są realizowane.
Pan Jacek
Krzepkowski – wnioski
wypracowane na komisji zostały przekazane do podmiotów
merytorycznych. W miarę możliwości realizują je Komendy Policji,
Straży, PCPR czy ZDP.
Radny
Jacek Jeżyk – zwrócił
uwagę, że są wnioski, które nie są realizowane np. dotyczące
zagrożenia smogiem. Wszyscy widzimy, że w okresie grzewczym
mieszkańcy palą czym popadnie i tak na dobrą sprawę nie wiadomo
kto powinien zająć się tą sprawą.
Radna
Małgorzata Kwiatkowska – w
innym miastach straż miejska czy policja podjeżdża pod dom i
sprawdza stężenie zanieczyszczeń. Zapytała czy nie byłoby
możliwe wyposażenie naszych służb w narzędzia.
Pan Jacek
Krzepkowski – nie ma
uregulowań prawnych kto ma to robić i na jakiej podstawie może
wejść do mieszkania.
Ad.pkt.11
Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na
poszczególnych stopniach awansu zawodowego w
szkołach prowadzonych przez powiat skarżyski.
Członek
Zarządu - Katarzyna Bilska –
przedstawiła sprawozdanie z wysokości średnich
wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu
zawodowego i tak: nauczyciel stażysta wymagane 2717,59 zł
osiągnięte 3117,65 zł, nauczyciel kontraktowy wymagane 3016,52
osiągnięte 3579,34 zł, nauczyciel mianowany wymagane 3913,33 zł
osiągnięte 4228,80 nauczyciel dyplomowany wymagane 5000,37 zł
osiągnięte 5080,20 zł.
Ad.pkt.12
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1)
Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił
projekt uchwały w sprawie: udzielenia
pomocy finansowej na rzecz Powiatu Kieleckiego.
Uzasadniając
poinformował, że dofinansowanie dotyczy przebudowy mostu w ciągu
drogi powiatowej w miejscowości Barcza, co usprawni komunikację
mieszkańcom gminy Łączna. Przebudowa mostu stworzy warunki do
uruchomienia komunikacji publicznej, o którą od 10 lat zabiegają
mieszkańcy Klonowa.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: udzielenia
pomocy finansowej na rzecz Powiatu Kieleckiego,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 204/XXX/2017.
2)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany
wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata
2017-2035.
Poinformowała,
że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-2035
wynikają:
- Ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu zobowiązań oraz limitu wydatków w 2017 roku na zadaniu „Przebudowa ul.Paryskiej na odcinku od ul.Krasińskiego do ul.Norwida w Skarżysku-Kamiennej” o kwotę 250.000zł w związku z nie otrzymaniem dofinansowania z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019,
- Wprowadzenia zadań:
- „Budowa chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 0578T – Dobra Dróża” o łącznych nakładach – 253.259 zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 200.000zł
- „Budowa chodnika wzdłuż drogi powiatowej nr 0446T Bliżyn- Odrowążek w miejscowości Odrowążek” o łącznych nakładach – 267.180zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 250.000zł
- „Przebudowa drogi powiatowej nr 0558T na odc.ul.Spokojnej polegająca na budowie chodnika od skrzyżowania z drogą nr 0557T do granicy Powiatu Skarżyskiego” o łącznych nakładach – 261.808zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 250.000zł
- „Rozbudowa drogi powiatowej nr 0590T w m.Podłazie km 0+000 do km 0+350 na działce ewid.465” o łącznych nakładach – 223.985zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 200.000zł
- Rewitalizacja obszarów zdegradownych w dzielnicy Dolna Kamienna (budowa ronda na skrzyżowaniu ulic 3-go maja, Towarowej i 11-go listopada) o łącznych nakładach – 26.150zł, limicie zobowiązań oraz limicie wydatków w 2017 roku - 20.000zł
- Ze zwiększenia dochodów bieżących o kwotę 543.176zł wskutek wprowadzenia zmian projektem uchwały Rady Powiatu – wprowadzenie darowizny dla Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań w wysokości 810zł, zwiększenie części oświatowej subwencji o 547.914zł oraz zmniejszenie udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o 5.548zł.
- Ze zwiększenia wydatków bieżących o 603.176 zł wskutek zmian opisanych w powyższym punkcie oraz poprzez zaplanowanie odszkodowań za zajęcie gruntów z tzw „wolnych środków”.
- Ze zwiększenia wydatków majątkowych o kwotę 1.240.000zł poprzez zwiększenie z „wolnych środków” zadań inwestycyjnych opisanych w pkt 1 i 2.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba
Głosów przeciwnych – 0
Uchwała
w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2017-2035, została przyjęta i uzyskała Nr
205/XXX/2017
3)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia
zmian w budżecie powiatu na 2017 rok.
Proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z:
- Pisma Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie określenia ostatecznych kwot subwencji ogólnej oraz udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwiększyła się część oświatowa subwencji o 547.914zł i wynosić będzie 39.453.230zł, a zmniejszyły się prognozowane udziały w podatku dochodowym o 5.548zł. Część równoważąca i wyrównawcza pozostają bez zmian w stosunku do kwot przyjętych w budżecie. Zwiększenie środków przeznaczone jest na potrzeby szkół i placówek oświatowych, gdyż nawet zwiększona subwencja jest niższa od tej z poprzedniego roku o 1.116.905zł, a po odjęciu środków przyznanych w ciągu roku z rezerwy subwencji o 410.308zł.
- Pisma Zespołu Szkół Technicznych z dnia 14 stycznia 2017r w sprawie przeniesienia planu dochodów pomiędzy paragrafami w kwocie 400zł w związku ze zmianą klasyfikacji budżetowej od 1 stycznia 2017r.
- Pisma Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań z dnia 12 stycznia 2017r w sprawie wprowadzenia po stronie dochodowej i wydatkowej darowizny w wysokości 810zł przeznaczonej na kieszonkowe dla wychowanków.
- Pisma Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 2 lutego 2017r w sprawie przeniesienia planu dotacji pomiędzy zadaniami z zakresu kultury i sportu w kwocie 3.000zł. Wynika to z przeanalizowania wniosków złożonych w konkursach na realizację zadań powiatu.
- Wprowadzenia do budżetu przychodów z tytułu tzw „wolnych środków” w wysokości 1.300.000zł i przeznaczenie ich na: Przebudowę ul.Paryskiej na odcinku od ul.Krasińskiego do ul.Norwida w Skarżysku-Kamiennej – zwiększenie planu o 250.000zł w związku z nie otrzymaniem dofinansowania z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019 Budowę chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 0578T – Dobra Dróża – 200.000zł Budowę chodnika wzdłuż drogi powiatowej nr 0446T Bliżyn- Odrowążek w miejscowości Odrowążek – 250.000zł Przebudowę drogi powiatowej nr 0558T na odc.ul.Spokojnej polegająca na budowie chodnika od skrzyżowania z drogą nr 0557T do granicy Powiatu Skarżyskiego – 250.000zł Rozbudowę drogi powiatowej nr 0590T w m.Podłazie km 0+000 do km 0+350 na działce ewid.465 – 200.000zł Zakup sprzętu do inwentaryzacji – 20.000zł wypłatę odszkodowań za przejęcie nieruchomości wydzielonych pod poszerzenie drogi publicznej ul.Kopernika w Skarżysku-Kamiennej – 60.000zł dotację dla Powiatu Kieleckiego na zadanie Przebudowa mostu w ciągu drogi powiatowej nr 0595T w msc. Barcza – 50.000zł rewitalizację „Rewitalizacja obszarów zdegradownych w dzielnicy Dolna Kamienna (budowa ronda na skrzyżowaniu ulic 3-go maja, Towarowej i 11-go listopada) – 20.000zł (wykonanie dokumentacji)
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony
projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2016 rok,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 206/XXX/2017.
4)
Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: wyłączenia
i zamiaru likwidacji Liceum Profilowanego wchodzącego w skład
Zespołu Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Suchedniowie.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała,
czy Radni mają uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu
uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba
Głosów przeciwnych – 0
Uchwała
w sprawie: wyłączenia i
zamiaru likwidacji Liceum Profilowanego wchodzącego w skład Zespołu
Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Suchedniowie,
została przyjęta i uzyskała Nr 207/XXX/2017.
5)
Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: wyłączenia
i zamiaru likwidacji Uzupełniającego Technikum wchodzącego w skład
Zespołu Szkół im. Henryka Sienkiewicza w
Suchedniowie.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała,
czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego
projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony
projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 15 radnych
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba
Głosów przeciwnych – 0
Uchwała
w sprawie: wyłączenia i
zamiaru likwidacji Uzupełniającego Technikum wchodzącego w skład
Zespołu Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Suchedniowie została
przyjęta i uzyskała Nr 208/XXX/2017.
6)
Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt
uchwały w sprawie: projektu
dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i
specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą –
Prawo oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych
i specjalnych na terenie Powiatu Skarżyskiego.
Poprosiła
o naniesienie autopoprawki w załączniku nr 1 w pkt. 6, pkt. 6.1,
6.2, 6.3 polegającej na wykreśleniu im. inż. Eugeniusza
Kwiatkowskiego z Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych, a
wprowadzenie imienia do poszczególnych typów szkół i tak:
Technikum nr 6 im.inż Eugeniusza Kwiatkowskiego, Branżowa Szkoła
I Stopnia Nr 4 im.inż Eugeniusza Kwiatkowskiego, Szkoła Policealna
dla dorosłych Nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego takie same zmiany
dotyczą załącznika nr 3 pkt. 6, 6.1, 6.2, 6.3.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony
projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: projektu
dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego
ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo oświatowe oraz
ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych na terenie
Powiatu Skarżyskiego została przyjęta
jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr 209/XXX/2017.
7)
Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił
projekt uchwały w sprawie: wyrażenia
zgody na zawarcie umowy dzierżawy w trybie bezprzetargowym
nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul.
Warszawskiej 95 na okres dłuższy niż trzy lata.
Poprosił
o wprowadzenie autopoprawki do §
1
i zmianę Powiatowego Lekarza Weterynarii na Wojewódzkiego Lekarza
Weterynarii. § 1
otrzymuje
brzmienie:
„Wyraża
się zgodę na zawarcie umowy dzierżawy na okres 30 lat w trybie
bezprzetargowym nieruchomości gruntowej zabudowanej, stanowiącej
własność Powiatu Skarżyskiego o powierzchni 0,2052 ha.
dla Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Kielcach, na
działalność związaną z wykonywaniem
zadań publicznych.”
Uzasadniając poinformował, że
w dniu 12 stycznia 2017r wpłynął wniosek Wojewódzkiego Lekarza
Weterynarii w Kielcach o przekazanie na podstawie umowy dzierżawy
Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii w Skarżysku-Kamiennej
nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul.
Warszawskiej 95.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony
projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy w trybie
bezprzetargowym nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej
przy ul. Warszawskiej 95 na okres dłuższy niż trzy lata została
przyjęta jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr
210/XXX/2017.
8)
Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w
sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku
przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy
najmu z dotychczasowym najemcą lokalu
użytkowego znajdującego się w budynku
przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej.
Uzasadniając
poinformował, że zgodnie z treścią art. 37 ust. 1 i 4 Ustawy
o gospodarce nieruchomościami zawarcie umowy najmu na
okres powyżej 3 lat, co do zasady następuje
w drodze przetargu. Rada Powiatu może jednak wyrazić zgodę na
odstąpienie od tego obowiązku i zezwolić w drodze uchwały na
zawarcie tej umowy bez konieczności przeprowadzenia przetargu.
Podjęcie
niniejszej Uchwały umożliwi zrealizowanie wniosku dotychczasowemu
najemcy, który wystąpił o przedłużenie umowy.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony
projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku
przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy
najmu z dotychczasowym najemcą lokalu użytkowego znajdującego się
w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej została
przyjęta jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr
211/XXX/2017.
9) Członek Zarządu
– Bogusława Krawczyńska przedstawiał
projekt uchwały w sprawie: udzielenia
w 2017 roku dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich,
restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do
rejestru zabytków.
Na
wstępie poprosiła o naniesienie
autopoprawki polegającej na dopisaniu „w Skarżysku Kościelnym”
po zapisie „Parafii
Rzymsko-Katolickiej pw. Św. Trójcy”.
Radny
Mieczysław Bąk – zwrócił
się z zapytaniem czy niezasadnym byłoby zwiększenie dotacji o
14.000 zł. Przypomniał, że w budżecie mamy zaplanowane 54.000 zł
na prace konserwatorskie przy zabytkach. W związku z bardzo
dużym zakresem prac poprosił o rozważenie możliwości zwiększenia
dotacji i przyznanie nie 40.000 zł tylko 54.000 zł.
Członek
Zarządu – Bogusława Krawczyńska – wyjaśniła,
że wnioskodawca wnioskował o 40.000 zł więc nie ma możliwości
żebyśmy dzisiaj mogli przydzielić inną kwotę.
Radna
Danuta Banaczek
– przy rozpatrywaniu wniosków przez konserwatora zabytków brana
jest pod uwagę współpraca z innymi podmiotami. Jeżeli proboszcz
pozyskuje środki z różnych źródeł to ma dodatkowe punkty.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
inne uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono innych uwag Przewodnicząca poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: udzielenia w 2017 roku dotacji na sfinansowanie prac
konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy
zabytku wpisanym do rejestru zabytków została przyjęta
jednogłośnie 16 głosami – za i uzyskała Nr 212/XXX/2017.
10) Przewodnicząca
Rada – Bożena Bętkowska przedstawiając projekt uchwały w sprawie: przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Skarżyskiego oraz Komisji Stałych Rady na rok 2017 poprosiła
o przeniesienie z III kwartału na IV
kwartał punktu „Zatwierdzenie
programów naprawczych SP ZOZ (w przypadku wystąpienia straty
netto)”. Uzasadniając
poinformowała, że zgodnie z zapisami ustawy, w przypadku
wystąpienia straty dyrektorzy jednostek służby zdrowia
przedstawiają programy naprawcze do końca września, tak więc nie
byłoby możliwe zrealizowanie tego punktu na sesji wrześniowej
czyli w III kwartale.
Wiceprzewodniczący
Komisji Budżetowo-Finansowej – Jacek Jeżyk – poprosił
o przeniesienie sprawozdania z działalności komisji za 2016 rok na
marzec.
Ponieważ
nie zgłoszono innych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Skarżyskiego oraz
Komisji Stałych Rady na rok 2017 została przyjęta jednogłośnie
16 głosami – za i uzyskała Nr 213/XXX/2017.
Ad.pkt.13
Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek
posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie poprosiła
o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez
wygłoszenie formuły "Zamykam XXX Sesję Rady Powiatu
Skarżyskiego".
Godzina
zakończenia obrad –17.10
Protokołowała:
Joanna Wężyk
Przewodnicząca
Rady
Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska
metryczka
Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (30 marca 2017)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (4 kwietnia 2017, 12:11:35)
Ostatnia zmiana: Łukasz Krawiecki (25 sierpnia 2017, 11:32:13)
Zmieniono: poprawiono zapis w protokole
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 878