Protokół z XXVI/2016 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 20 października 2016 roku

P R O T O K Ó Ł Nr XXVI/2016
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej 20 października 2016 roku


Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1

Godzina rozpoczęcia obrad - 14.00

W sesji udział wzięli:

- Wójt Gminy Bliżyn - Mariusz Walachnia
- Wójt Gminy Łączna – Romuald Kowaliński
- dyrektor Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska – Waldemar Wach,
- Zenon Kubicki - Biuro Projektowo-Wykonawcze DROGI I ULICE,
- Powiatowy Komendant Policji 
- Powiatowy Komendant Straży Pożarnej
- dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- przedstawiciele organizacji społecznych
- Zarząd Powiatu Skarżyskiego
- Radni Powiatu Skarżyskiego
- sekretarz, skarbnik powiatu oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego,
- przedstawiciele lokalnych mediów

Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.
Obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena Bętkowska. Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik Biura Rady Powiatu.


STRESZCZENIE POSIEDZENIA


Ad.pkt.1 i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.



Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 19 radnych co stanowi 100 %, ogólnego składu Rady. Zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radna Małgorzata Kwiatkowska. Następnie zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub członkowie zarządu zgłaszają wnioski.

Starosta – Jerzy Żmijewski zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku obrad o punkt „Prezentacja koncepcji budowy zintegrowanego systemu komunikacji wraz z budową tunelu pieszo-jezdnego pod torami.” Dodał, że jest to realizacja wniosku radnego Bartosza Bętkowskiego. Zaproponował, aby ten punkt był realizowany jako pkt.4.

Radny Mieczysław Bąk – w imieniu Klubu Radnych PiS zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie: określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Uzasadniając poinformował, że przedstawiony projekt uchwały utrudnia procedurę zgłaszania i rozliczania pozyskanych dotacji przez właścicieli zabytków. Ponadto wprowadzenie zapisu, że „Wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem o udzielenie dotacji na obiekty zabytkowe raz na cztery lata”, narusza zasadę równości i konkurencyjności w przydziale środków na konserwację zabytków. Wręcz dyskryminuje aktywnych właścicieli zabytków. Zasada 4-letniego okresu karencji w podziale środków byłaby do przyjęcia tylko w przypadku jeżeli wnioski czekałyby w kolejce na dofinansowani, a tak nie jest. Istnieje niebezpieczeństwo, że z dotacji w kolejnych latach zostaną wykluczeni wszyscy właściciele zabytków. Zapytał czy w przypadku klęsk żywiołowych też właściciele zabytków muszą czekać cztery lata na dotację.
/wniosek o zdjęcie z porządku projektu uchwały w załączeniu/

Starosta – Jerzy Żmijewski – stwierdził, że jak zwykle w wypowiedziach radnych PiS nie wszystko się zgadza. Radny zapomniał dodać, że w ciągu trzech lat dotacje otrzymała min. ta sama jednostka. Nikogo nie chcemy dyskryminować chcemy aby były równe prawa dla wszystkich. Przypomniał, że jest to dotacja, a nie refundacja. Jeżeli ktoś wydaje środki finansowe w sierpniu, wrześniu czy październiku, a dotację otrzymuje w listopadzie, to jaka to dotacja. Dotacja powinna zostać udzielona przed rozpoczęciem prac, a nie po rozpoczęciu. Dlatego też proponujemy składanie wniosków do 15 stycznia, a ich rozpatrzenie do 30. Zarząd stoi na stanowisku aby nie przyjmować propozycji klubu radnych PiS i wniosek odrzucić.

Ponieważ nie zgłoszono innych propozycji zmian Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski.

Wniosek o rozszerzenie porządku obrad o punkt „Prezentacja koncepcji budowy zintegrowanego systemu komunikacji wraz z budową tunelu pieszo-jezdnego pod torami.” został przyjęty jednogłośnie 19 głosów – za

Wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie: określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków został odrzucony


za przyjęciem wniosku głosowało – 8 radnych
przeciw głosowało – 11 radnych
wstrzymało się od głosu - 0

Następnie poddała pod głosowanie porządek obrad wraz z wprowadzoną zmianą.

Porządek XXVI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty

za przyjęciem porządku obrad głosowało – 18 radnych
wstrzymała się od głosu – 1 osoba


Ad.pkt.3 Przyjęcie protokołu z XXIV sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił wnioski o przyjęcie protokołu z XXIV i XXV sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że do protokołów radni nie wnieśli żadnych uwag.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski o przyjęcie protokołu.

Protokół z XXIV sesji został przyjęty jednogłośnie.
Protokół z XXV sesji został przyjęty jednogłośnie.


Ad.pkt.4 Prezentacja koncepcji budowy zintegrowanego systemu komunikacji wraz z budową tunelu pieszo-jezdnego pod torami.


Pan Zenon Kubicki – Biuro Projektowo-Wykonawcze DROGI I ULICE - przedstawił koncepcję budowy zintegrowanego systemu komunikacji wraz z budową tunelu pieszo-jezdnego pod torami.
/projekt koncepcji w załączeniu/

W tym punkcie głos zabrali:

Radna Małgorzata Kwiatkowska – zapytała, w którym miejscu będzie schodziła w dół ul. Towarowa. Czy nie koliduje to z domami, które tam stoją.

Radny Paweł Wiatr – pamiętając sytuację gospodarki wodnej na tym obszarze przypomniał, że zalania tego terenu zdarzają się co najmniej dwa razy do roku. Jest pewien, że żadna przepompownia nie będzie skuteczna i będzie to powodowało zagrożenia w ruchu. Obawia się, że stworzymy jeszcze jeden problem z gospodarką wodną. Należałoby spojrzeć na ten problem globalnie.

Radny Roman Wojcieszek – odnosząc się do przedstawionej koncepcji stwierdził, że zaletą tego projektu jest uruchomienie ruchu kołowego, a nie tylko pieszego. Co do lepszej sytuacji w ruchu pieszym nie do końca się zgodził z panem inżynierem. Wyraził zdanie, że więcej osób idzie od przystanków autobusowych niż z hali dworca, a w tym przypadku droga pieszych się wydłuża. W kwestii zalewania tego terenu ma nadzieję, że miasto zdaje sobie sprawę ze stanu technicznego kanału deszczowego. Następnie zapytał na jakim etapie są uzgodnienia z kolejarzami tzn. PKP PLK i PKP SA, czy zaakceptowali koncepcję. Zapytał również czy w jakiś sposób została sformalizowana sprawa inwestycji tzn. czy mamy podpisane jakieś porozumienie czy list intencyjny z marszałkiem, gminą i PKP co do zasad finansowania i trybu przygotowania tej inwestycji. Najważniejsze jest finansowanie tego projektu.

Pan Zenon Kubicki – Biuro Projektowo-Wykonawcze DROGI I ULICE – odpowiadając pani Małgorzacie Kwiatkowskiej wyjaśnił, że obniżenie przewidywane jest od ul. Podjazdowej. Natomiast wloty do tunelu będą murowane i domy są niezależne i nie kolidują. Odnosząc się do wypowiedzi Pana Pawła Wiatra stwierdził, że faktem jest, że z żywiołem jeszcze nikt nie wygrał i zagrożenie oraz prawdopodobieństwo zalania jest takie samo jak przy każdym innym tunelu. Robimy tak aby te wody maksymalnie przejąć i odciąć. Zwrócił uwagę, że mamy jeszcze jeden kanał deszczowy i wody przed wlotem będą przejmowane przez cztery wpusty.
W tym wariancie mamy zaprojektowane również dwie przepompownie. Odpowiadając panu Romanowi Wojcieszkowi poinformować, że dotychczas spotkań w sprawie uzgodnień koncepcji było ok. sześciu. Na żadnym z nich nie byli obecni mimo zaproszeń przedstawiciele PKP.

Starosta – Jerzy Żmijewski – odpowiadając radnemu Romanowi Wojcieszkowi poinformował, że dokumentu formalnego nie mamy, ale mamy kilka spraw uzgodnionych. Mamy podpisane porozumienie z gminą o sfinansowaniu koncepcji, która była dzisiaj przedstawiana. Ponadto w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 mamy na ten cel wpisane 43,6 mln zł. Po przyjęciu we wtorek przez poszczególne służby prezydenta i starosty prezentowanego wariantu, na początku listopada zostanie on przekazany do PKP celem zaopiniowania. Ponadto dyrektor PKP PLK zobowiązał się, że w swoim trybie z pozostałymi spółkami będzie się kontaktował tak, aby zaopiniowanie odbyło się jak najszybciej. Ponadto ustalono, że PKP będzie finansowało budowę tunelu na szerokości torów kolejowych. W pozostałym zakresie będzie realizowany przy współpracy miasta i powiatu np. od ul. Niepodległości inwestycje będzie realizował Powiat, a od ul. Towarowej Miasto przy dofinansowaniu zadania ze środków RPO w wysokości 85 %.

Krzysztof Ligowski – po wysłuchaniu koncepcji ma odczucie, że jest to takie bizancjum. Chcemy wydać 54 mln zł na tunel. Jego zdaniem jak wybudowalibyśmy kładkę a trochę dalej wiadukt wydalibyśmy ok. 30 mln zł, a resztę moglibyśmy przeznaczyć na pozostałe inwestycje.

Starosta – Jerzy Żmijewski
– odnosząc się do powyższej wypowiedzi, poinformował, że wszyscy wiemy, że trzeba rozwiązać problem wyjazdu z Dolnej Kamiennej. Rozważaliśmy również wersje, które przedstawiał radny Bartosz Bętkowski co do przejazdu z Dolnej Kamiennej. Jednak okazało się, że konstrukcja wiaduktu nie pozwala na jego rozbudowę. Dlatego w każdej z sytuacji będzie się korkować. W związku z powyższym wróciliśmy do koncepcji tunelu.


Ad.pkt.5 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.


Starosta – Jerzy Żmijewski – poinformował, że radni otrzymali sprawozdanie z działalności Zarządu w okresie między sesjami. Następnie uzupełnił sprawozdanie informując, że w dniu dzisiejszym wydane zostały dwa zarządzenia starosty dotyczące inwentaryzacji w starostwie powiatowym. Jedno dotyczące powołania komisji inwentaryzacyjnej, a drugie powołania zespołów spisowych. Następnie wskazał, że w sprawozdaniu przekazujemy istotne informacje. Wynika z niego, że Zarząd Powiatu pod jego przewodnictwem pracuje dość intensywnie nad rozwiązywaniem problemów mieszkańców powiatu skarżyskiego i z uwagą wsłuchuje się we wnioski i sugestie radnych. Czyniąc to Zarząd Powiatu stara się, aby zadania realizowane przez powiat i jego jednostki, a szczególnie w zakresie modernizacji i budowy dróg były realizowane we wszystkich gminach powiatu mając jednak na uwadze skromne środki finansowe przeznaczone na inwestycje w budżecie powiatu. Dodał, że przekazaliśmy także radnym dość obszerne sprawozdania zarówno z wykonania budżetu powiatu za rok 2015 jak i z wykonania budżetu powiatu za I półrocze roku 2016. Czy sytuacja finansowa powiatu poprawiła się? Dzięki dobrej współpracy wszystkich radnych wyrażam przekonanie, że udało nam się uchronić powiat przez bezwzględnym zastojem inwestycyjnym w latach 2016-2018, czyli do końca kadencji, poprzez zmianę formy kredytów. Jasne jest, że nie obyło się bez konieczności poniesienia dodatkowych kosztów obsługi emitowanych obligacji, ale z drugiej strony dało nam szansę na przeznaczanie w budżetach powiatu corocznie, co najmniej 2,5 mln zł. na zadania inwestycyjne. I ten fakt jest państwu radnym znany, o tym mówił wielokrotnie na kolejnych sesjach, a także w czasie obrad komisji. Niestety – nie wszyscy do tych informacji podchodzą ze zrozumieniem. W jego przekonaniu nie wszyscy rozumieją sytuację finansową powiatu i olbrzymi bagaż zobowiązań, jaki przejęliśmy w końcu 2014 r. Do tego trzeba dołożyć zobowiązania jednostek, dla których powiat jest organem założycielskim lub organem prowadzącym. Stwierdził, że mówi o tym, ponieważ w ostatnim miesiącu spotykając się z mieszkańcami powiatu czyni się staroście, zarządowi, a także Radzie Powiatu zarzut, że wypracowana nadwyżka bilansowa za I półrocze 2016 roku w wysokości ponad 5 mln. złotych nie zostanie przeznaczona w bieżącym roku na inwestycje w poszczególnych gminach, dzieląc sprawiedliwie po 1 mln na każdą gminę. Mówi się także o konkretnych zadaniach, jakie za te pieniądze miałyby zostać zrealizowane. Takie informacje są przekazywane przez radnych Rady Powiatu w czasie zebrań. To prawda, że nadwyżka bilansowa za I półrocze wynosiła 5.847.716, 15 zł, ale tak jak mówił w czasie posiedzeń komisji oraz obrad Rady Powiatu, nadwyżka wynika przede wszystkim z faktu, że nie były realizowane inwestycje kosztochłonne w I półroczu, a część środków finansowych wpłynęła na nasze konto. To także fakt, że realizacja budżetu trwa 12 miesięcy, a nie wydanie środków w określonym czasie powoduje ich kumulacje w następnym okresie roku. Zapewnił, że tych środków w tej wysokości na koncie roku sprawozdawczego nie będzie. Zostaną zrealizowane wszystkie zadania zaplanowane w budżecie powiatu na bieżący rok. Wiecie Państwo również, jakie zadania są ujęte w WPF. Jakie są na te zadania przeznaczone nakłady. Wiecie również, że dzięki Państwa zgodzie wyemitowane zostały obligacje, dzięki którym z jednej strony poniesiemy koszty ich obsługi, ale z drugiej mamy możliwość zapewnienia w budżecie powiatu corocznie, co najmniej 2,5 mln zł z przeznaczeniem na inwestycje. Te pieniądze na rok 2017 praktycznie zostały rozdysponowane na trzy zadania: budowa ulicy Ponurego i przebudowa ulicy Paryskiej. Oba zadania w Skarżysku- Kamiennej, budowa drogi w m. Rędocin gm. Bliżyn II etap. Budowa przez wieś w terenie zabudowanym wraz z wjazdami na posesje. Innymi środkami na rok 2017 powiat w aktualnym czasie nie dysponuje. W związku z tym zwrócił się z apelem do radnych o zapoznawanie się szczegółowe z materiałami przekazywanymi przez zarząd powiatu, aby nie powstawały takie nieporozumienia jak w tym przypadku. Nie służy to dbałości o autorytet państwa radnych wśród wyborców, ponieważ ja takie informacje dementuje i opieram się na tych samych dokumentach w posiadaniu, których są również radni. Osobiście czuje, że przekazywanie nierzetelnych informacji społeczeństwu zmierza do dyskredytowania jego osoby, jako Starosty w oczach mieszkańców. To przecież Starosta nie chce realizacji zadań proponowanych przez radnych. To podważa nie tylko powagę urzędu, jaki sprawuje dziś, ale także tych, którzy tę funkcję pełnić będą w przyszłości. Być może będą to także osoby spośród państwa radnych. Jak wtedy będziecie się czuli? Czy to odpowiednia forma konsolidacji pracy radnych powiatu wokół rozwiązywania problemów mieszkańców, do czego jesteśmy zobowiązani wobec wyborców? Podkreślił, że nie prowadził i nie prowadzi żadnej polityki, która zmierzałaby do dyskredytacji kogokolwiek z radnych. Ze zrozumieniem podchodzi do problemów podnoszonych przez państwa i chciałby, aby to zrozumienie było obustronne. Nie chce i nie będzie uczestniczył w żadnych rozgrywkach politycznych. Jest i póki co zostanie samorządowcem, którego wyborcy obdarzyli zaufaniem i wobec których wypełniał będzie służebną rolę bez względu gdzie mieszkają, w co wierzą i do czego należą. Należy do ludzi, którzy potrafią rozumieć i pomóc tym, którzy potrzebują wsparcia i pomocy w różny sposób, ale nie może pozwolić sobie na to, aby jego kilkudziesięcioletnia służba społeczeństwu była niweczona przez składanie społeczeństwu przez niektórych radnych obietnic bez pokrycia. Te obietnice rykoszetem przenoszą się nie tylko na starostę, ale także na tych, którzy te obietnice składają. Zaapelował aby Rada Powiatu była Radą, której na sercu leży dobro powiatu i jej mieszkańców aby nie była miejscem rozgrywek politycznych. Zaapelował aby Rada była miejscem do rozwiązywania problemów społeczeństwa, aby była miejscem dyskusji na argumenty i wyboru optymalnych rozwiązań. Jeśli te rozwiązania nie są optymalne proszę abyśmy dyskutowali o tych, które będą lepsze. Zapewnił, że z uwagą słucha głosów radnych i realizuje to na co pozwala nam sytuacja finansowa powiatu. Liczy, że państwa odpowiedzialne słowa w kontaktach z mieszkańcami poparte rzeczowymi argumentami spowodują, że będziemy postrzegani jako rada, która prowadzi właściwą politykę wobec mieszkańców i działa dla ich wspólnego dobra.
/sprawozdanie w załączeniu/


Ad.pkt.6 Interpelacje i zapytania radnych.


Radny Roman Wojcieszek – przypomniał, że rada podjęła uchwałę o sprzedaży nieruchomości po byłej kotłowni, zapytał co w tym temacie się dzieje. W związku z informacjami prasowymi dotyczącymi nie wskazania przez 3 starostów województwa świętokrzyskiego terenów na realizację programu rządowego „Mieszkanie+” i wśród tych powiatów nie ma naszego, z czego się bardzo cieszy, zapytał które tereny zostały wskazane przez nasz powiat na ten cel.

Radny Mieczysław Bąk
– wrócił do zgłaszanej 30 sierpnia interpelacji kiedy to prosił o utwardzenie wyrwy przy moście w Płaczkowie. W związku ze zbliżającym się okresem zimowym przypomniał, że należałoby to wykonać. Następnie poprosi aby istniejącą barierę przy moście w Płaczkowie podwyższyć w celu zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów i uniknięcia zsunięcia się ze skarpy, która jest położona ok. 10 m w dół. Następnie odniósł się do wypowiedzi starosty stwierdzając, że po części dotyczy to jego osoby. Potwierdził, że na sesji w Bliżynie powiedział, że nadwyżka budżetowa powiatu za pierwsze półrocze wynosi ponad 5 mln zł. Powiedział również, że po rozliczeniu inwestycji będzie zrobiony taki „rachunek sumienia” i być może starosta wpisze do budżetu niektóre zadania. Natomiast absolutnie nie powiedział, że trzeba te środki podzielić po równo po 1mln zł dla każdej z gmin. I nie podrywał autorytetu starosty i krytykował, że starosta źle działa. Polecił lekturę w postaci protokołu z sesji w Bliżynie. Dodał, że od pewnego czasu jest dziwna nagonka na jego osobę. W jego przekonaniu wiąże się to z jego zaangażowaniem w sprawę składowiska odpadów w Bliżynie. Jest posądzany o hamowanie rozwoju gminy Bliżyn, który nie pozwala na tworzenie nowych miejsc pracy. Jego zdaniem nowe miejsca pracy przy składowisku odpadów nigdy by nie powstały. Zwrócił również uwagę, że sprawa składowiska odpadów wraca. W tej chwili firma zwróciła się o budowę instalacji paliw alternatywnych z sortownią śmieci. W sytuacji wydania przez wójta decyzji środowiskowej ta sprawa wróci do powiatu, bowiem firma wystąpi z wnioskiem o wyrażenie zgody na uruchomienie działalności. Jeżeli ta działalność zostanie uruchomiona to raporty o stanie środowiska, które za chwilę będziemy rozpatrywać, w niedługim okresie będą negatywne w wielu punktach m.in najdrobniejszych pyłach. Podsumowując stwierdził, że szanuje starostę jako długoletniego doświadczonego samorządowca i nigdy nie odważyłby się powiedzieć pod adresem starosty złe słowo.

Radny Grzegorz Małkus – odnosząc się do kwestii likwidacji III Liceum zapytał jakie wartości majątku zostały wykazane w spisie z natury na dzień likwidacji. Jakie składniki majątku ruchomego i nieruchomego zostały przekazane do innych szkół o o jakiej wartości, a jakie nadal pozostają w zarządzaniu starostwa. Następnie odniósł się do modernizacji ul. Szydłowieckiej i Wiejskiej. Zapytał, które parametry zostały zachowane, a które zostały zwiększone w ramach przebudowy. Jaki został zastosowany materiał w budowie warstw nakładek wzmacniających nawierzchnię i jaka została zastosowana grubość pakietu warstw asfaltowych. Czy zostały przeprowadzane badania struktury drogi w module sprężystości przed wykonaniem dokumentacji projektowej i jaki ewentualnie jest wynik tego badania. Kolejne pytanie skierował do wicestarosty dotyczyło ono działalności OLK i MOMP. Przypomniał, że rady społeczne tych zakładów skierowały wniosek do zarządu powiatu o przyznanie nagrody dla kierowników tych jednostek,
w związku z osiągnięciem dodatniego wyniku finansowego na koniec minionego roku. Zapytał czemu wicestarosta referując na zarządzie tę sprawę nie poparł tych wniosków argumentując to tym, że kierownicy nie wprowadzili szczególnych rozwiązań. Zapytał wicestarosty jakie działania miał na myśli.
/interpelacja w załączeniu/


Ad.pkt.6 Wolne wnioski i oświadczenia.

Wójt Gminy Łączna – Romuald Kowaliński
– poinformował, że Rada Gminy jednogłośnie podjęła decyzję o pomocy finansowej dla szpitala powiatowego. Następnie poprosił o wsparcie finansowe dwóch imprez, które odbywają się cyklicznie w gminie Łączna, a mianowicie: „Przegląd kolęd i pastorałek”, w tym roku ta impreza będzie się odbywała już po raz piąty oraz „Kiermasz wielkanocny”, który obejmuje swoim zasięgiem 3 powiaty: skarżyski, ostrowiecki i kielecki. Jednocześnie zaprosił zarząd i radę do udziału w tych imprezach.

Dyrektor PUP – Roman Białek – przekazał informację o działaniach urzędu w zakresie aktywizacji osób długotrwale bezrobotnych. Poinformował, że 29.09.2016r. w siedzibie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach zawarto umowę, której przedmiotem jest wykonanie usługi w zakresie realizacji działań aktywizacyjnych przez agencję zatrudnienia, mających na celu doprowadzenie do podjęcia i utrzymania przez osoby bezrobotne odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej. Realizatorem usługi w woj. świętokrzyskim jest wyłoniona w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego prowadzonego i rozstrzygniętego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach firma: Krajowe Centrum Pracy Sp. z o.o. z Wrocławia oraz DHR GLOBAL HUMAN RESOURCES SL. Wytypowanie klientów do udziału w działaniach aktywizacyjnych odbyło się 19.10.2016r. poprzez losowanie, spośród bezrobotnych spełniających kryteria grup przewidzianych do udziału w działaniach. Losowanie miało na celu zagwarantowanie obiektywnego i transparentnego procesu wyłaniania bezrobotnych, którym zostanie zaproponowane przystąpienie do działań aktywizacyjnych. W realizacji umowy obok Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku - Kamiennej będą uczestniczyły Powiatowe Urzędy Pracy w Kielcach, w Opatowie oraz w Jędrzejowie. Łącznie działaniami aktywizacyjnymi zostanie objętych 1000 osób długotrwale bezrobotnych w woj. świętokrzyskim. W przypadku powiatu skarżyskiego wsparciem będzie objęta grupa 200 osób długotrwale bezrobotnych (w tym co najmniej 20 osób do 25 r.ż.).

Radny Grzegorz Małkus – odczytał oświadczenie Klubu Radnych PiS dotyczące działalności Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Zaznaczył, że radni z niepokojem odbierają informacje, które docierają na temat funkcjonowania szpitala. Są to obawy około 50 pracowników obsługi przed utratą pracy. Jest to duża grupa pracowników, której sytuacja finansowa przekłada się bardzo istotnie na sytuację ekonomiczną w ich rodzinach. Nie możemy dopuścić do tego by kosztem najsłabiej uposażonych pracowników szpitala uzdrawiać sytuację finansową placówki. Zaznaczył, że niestety nie przysporzyło chluby placówce ostatnie zdarzenie związane z zamianą ciał w szpitalnym prosektorium. Jest to ewidentne zaniedbanie obowiązków i brak należytego nadzoru. Niepokój radnych budzi sytuacja finansowa szpitala. Mimo przeprowadzonych wielu kosztownych inwestycji wynik ekonomiczny nie ulega wyraźnej poprawie. Na zobowiązania szpitala składają się należności ponad 50 mln zł. Strata netto za ubiegły rok wyniosła 3.496.732 zł. A dziś pod obrady rady stawiany jest wniosek dyrektora szpitala o pokrycie straty z budżetu powiatu w kwocie 827.058 zł. Kwota ta wynika z różnicy straty netto po odjęciu kosztów amortyzacji. Przy czym wynik finansowy szpitala za 8 miesięcy wykazuje stratę 3.831.377 zł. Jaka zatem będzie do pokrycia strata z budżetu powiatu w roku przyszłym.
/wystąpienie w załączeniu/


Ad.pkt.7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.

Starosta – Jerzy Żmijewski
– odpowiadając radnemu Romanowi Wojcieszkowi co do budynku po byłej kotłowni poinformował, że jest wyszacowana ta nieruchomość na ok. 1.375.000 zł. Ponieważ mamy wątpliwości co do kwestii doliczenia VAT wystąpiliśmy do Izby Skarbowej o interpretację. Wczoraj na posiedzeniu zarządu podjęta została decyzja o przeznaczeniu tej nieruchomości na sprzedaż w drodze przetargu ustnego nieograniczonego. W kwestii działek pod realizację programu „Mieszkanie+” przekazaliśmy Wojewodzie informację, że dysponujemy gruntami skarbu państwa na osiedlu Dolna Kamienna. Co do wielkości działek i dokładnej lokalizacji odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.
Odnosząc się do wypowiedzi radnego Mieczysława Bąka w kwestii składowiska odpadów, stwierdził że bez względu co by się tam nie działo, jest to grunt skarbu państwa i musimy wystąpić do wojewody o zgodę. Potwierdził, że są prowadzone rozmowy z wójtem co do uruchomienia produkcji paliw alternatywnych.

Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – odpowiadając radnemu Grzegorzowi Małkusowi co do przekazania majątku III LO cały proces likwidacji na podstawie uchwały zarządu powiatu zgodnie z terminami do 31 sierpnia dyrektor przeprowadził spis z natury w 90 % majątek ruchomy został przekazany placówkom. Największe doposażenie poszło do dwóch placówek tj. II LO i I LO. Majątek, który nie mógł zostać przekazany placówkom został przekazany do wydziału mienia i zasilił zasoby powiatu. W całym tym procesie uczestniczyli pracownicy starostwa powiatowego. Dokumentacja pedagogiczna została przekazana do kuratorium. W chwili obecnej dokonujmy zamknięcie bilansu. Szczegółowe informacje jaki majątek, o jakiej wartości został przekazany do poszczególnych placówek zostaną przekazane na piśmie.

Członek Zarządu - Anna Leżańska
– odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi co do wyrwy przy mości na ten moment była ona naprawiana w ramach napraw gwarancyjnych jednak się to nie sprawdza. Chcieliśmy wyczerpać możliwość roszczeń gwarancyjnych. W tym momencie chcemy zakończyć wielkie inwestycje, które prowadzone są na terenie powiatu, a dopiero po tym zobaczymy ile zostanie nam środków i wówczas realizować drobne naprawy. Co do interpelacji radnego Grzegorza Małkusa co do inwestycji Szydłowieckiej i Wiejskiej wiadomość zostanie udzielona na piśmie.

Wicestarosta – Artur Berus – odniósł się do interpelacji radnego Grzegorza Małkusa co do wniosku o przyznanie nagrody dla dyrektorów OLK i MOMP. Stwierdził, że mamy dobrych dyrektorów, którzy są dobrze wynagradzani. Kierownicy jednostek składają oświadczenia majątkowe, z których wiemy, że dyrektor OLK z tytułu wynagrodzenia za pracę osiągnął dochód w 2015 roku 149.600 zł natomiast dyrektor MOMP 147.478 zł. Uznaliśmy, że jest to pierwszy rok kiedy zarząd nadzoruje pracę dyrektorów, więc nie wykluczone, że w kolejnych latach dyrektorzy otrzymają nagrodę. Dodał, że na koniec roku OLK osiągnął dodatni wynik finansowy w wysokości 68 tys. zł gdzie wysoka rada przyznała dotację co poprawiło wskaźnik jednostki, MOMP ponad 69 tys zł. Nie wie gdzie radny wyczytał, ale nie była to decyzja wicestarosty tylko decyzja zarządu powiatu. Następnie odniósł się do oświadczenia PiS w sprawie szpitala. Wyraził zdanie, że odnosi wrażenie, że obaj byli na różnych posiedzeniach komisji zdrowia. Na posiedzeniu komisji na wszystkie pytania odpowiadał dyrektor szpitala, odpowiadał on jako wicestarosta. Doszliśmy do wspólnych wniosków, że pisemnie zostanie złożone sprawozdanie z realizacji programu naprawczego wg stanu na dzień 31 grudnia. Dlatego nie widzi powodów, aby siać złą aurę wokół szpitala. Nie wie gdzie radny wyczytał, że szpital nie pozyskał środków na budowę lądowiska i wniosek przepadł. W tym projekcie w skali kraju wnioski złożyło 92 szpitale, ocenę formalną przeszły 52 projekty i wśród nich jest nasz szpital. Na dzień dzisiejszy ministerstwo ogłosiło dwie listy i jest jeszcze do rozdysponowania 41 mln zł. Startując do programu wiedzieliśmy, że mamy niewielkie szanse, bo punktacja obejmowała min. wskaźniki finansowe szpitala. Ale próbujemy i lobbujemy u parlamentarzystów PiS, licząc na ich wsparcie. Co do kondycji finansowej szpitala podkreślił, że porównując sprawozdania rok do roku, mimo trudnej sytuacji szpital spłaca prawie 12 mln zł zaciągniętych wcześniejszych kredytów, a sytuacja finansowa poprawiła się o 500 tys zł. O czym radni wiedzą ponieważ na posiedzeniu komisji zdrowia radni otrzymali informacje od głównej księgowej ZOZ. Dlatego poprosił aby radny Grzegorz Małkus nie mówił, że sytuacja jest coraz gorsza, bo mówi nieprawdę. Podziękował radnym, że widzą poprawę jeśli chodzi o opiekę medyczną w szpitalu. Zaznaczył, że w dalszym ciągu zabiegają o lekarzy dla dobra pacjentów.

Radny Grzegorz Małkus – odnosząc się do wypowiedzi wicestarosty stwierdził, że chyba rzeczywiście byli na dwóch różnych komisjach. W kwestii lądowiska, to dyrektor szpitala pan Leszek Lepiarz powiedział, że szanse na pozyskanie środków są bardzo małe, ponieważ nie jest ono w bezpośredniej bliskości szpitala. Ponadto informacje na temat lądowiska wyczytał ze strony ministerstwa gdzie podanych jest 41 jednostek, które otrzymały dofinansowanie i nie ma wśród nich naszego szpitala. Podkreślił, że jeżeli radni przedstawiają troskę o szpital, to nie rozumie czemu wicestarosta zarzuca, że przedstawiamy szpital w złym świetle. Złożone oświadczenie jest oparte na danych, które otrzymał na posiedzeniu komisji. Dlatego też zapytał, na jakiej podstawie twierdzi, że radni PiS podają nieprawdę, która z przytoczonych cyfr jest nieprawdziwa. Nie pozwoli na to, aby wicestarosta twierdził, że radni PiS manipulują rzeczywistością.


Ad.pkt.8 Informacja Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu skarżyskiego w 2015 roku.

Dyrektor Inspektoratu Ochrony Środowiska w Kielcach - Waldemar Wach
– przedstawił informację o stanie środowiska na terenie powiatu skarżyskiego w 2015 roku.
/informacja w załączeniu/

Radna Monika Mianowska – zapytała jakie kryteria wybiera się do pomiaru promieniowania elektromagnetycznego. W Skarżysku była to ul.Sokola Niepodległości i Sikorskiego i dlaczego te lokalizacje co roku się zmienia.

Waldemar Wach – poinformował, że zmiana lokalizacji punktów związana jest z Państwowym Programem Monitoringu Środowiska. Co roku ma być wyznaczanych 45 nowych punktów pomiarowych. W sytuacji stwierdzenia przekroczenia musielibyśmy powtarzać badania w tych obszarach. Ponadto
w przypadku zgłaszania interwencji przez mieszkańców też są wykonywane pomiary.


Ad.pkt.9 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z kontroli Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Grzegorz Małkus przedstawił protokół z kontroli PCPR w Skarżysku-Kamiennej.
/protokół w załączeniu/

Przewodnicząca Rady ogłosiła 15 min przerwy.


Ad.pkt.10 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał


1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2016-2035, informując że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2016-2035 wynikają min.:
1) z wprowadzenia nowego przedsięwzięcia „Europejski wymiar rozwoju kompetencji nauczycieli gwarantem podniesienia jakości pracy szkoły” wskutek podpisania umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Wiedza, Edukacja Rozwój 2014-2020. Projekt będzie realizowany przez dwa lata a jego łączna wartość to 125.704,14zł. W bieżącym roku wykorzystana zostanie kwota 4.700zł, pozostała część dofinansowania będzie wydatkowana w roku następnym,
2) ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2016r i limitu zobowiązań na zadaniu „Staż zagraniczny kluczem do podniesienia kompetencji zawodowych” o 7.081 zł w związku ze zwiększonymi wydatkami wynikającymi z wysokiego kursu euro,
3) z wprowadzenia nowego przedsięwzięcia pn „Dostarczenie dokumentów komunikacyjnych” w związku z zamiarem zawarcia umowy w tym roku na następne trzy lata,
4) ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2016r i limitu zobowiązań na zadaniu „Przebudowa ul. Rycerskiej na odcinku od km 1+400 do km 2+200 w Skarżysku-Kamiennej” o 200.000zł i przeniesienia tej kwoty na zwiększenie nakładów na zadaniu „Przebudowa ul. Szydłowieckiej oraz ul. Niepodległości na odcinku od ul. Szydłowieckiej do dworca PKP wraz z rozbudową ulicy Wiejskiej na odcinku pomiędzy ulicami Sokolą i Szydłowiecką z budową ronda na skrzyżowaniu ulic Wiejskiej i Sokolej w Skarżysku-Kamiennej” w związku z koniecznością wykonania dodatkowych robót,
5) ze zwiększenia dochodów bieżących o kwotę 247.727zł wskutek wprowadzenia zmian: uchwałą Zarządu Powiatu z 30 sierpnia 2016r – zwiększenie dotacji z budżetu państwa na wynagrodzenia koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej – 63.400zł, uchwałą Zarządu Powiatu z 1 września 2016r – wprowadzenie dotacji z Gminy Suchedniów na utrzymanie Zespołu Szkół im. Sienkiewicza w Suchedniowie – 309.505zł, uchwałą Zarządu Powiatu z dnia 21 września 2016r – zmniejszenie dotacji z budżetu państwa na utrzymanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej – 39.711zł, uchwałą Zarządu Powiatu z dnia 28 września 2016r – zwiększenie dotacji z budżetu państwa na gospodarkę nieruchomościami Skarbu państwa – 6.500zł, na zakup podręczników dla szkół – 1.113zł, na utrzymanie zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności – 117.842zł, uchwałą Zarządu Powiatu z dnia 12 października 2016r – zwiększenie dotacji z budżetu państwa na utrzymanie nadzoru budowalnego -3.000zł, na realizację programu rodzina 500 plus – 104.585zł, dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na projekt „Skarżyski –powiat Ekowidokami” – 18.000zł, dotacji z województwa Świętokrzyskiego na utrzymanie biblioteki pedagogicznej – 50.000zł oraz poprzez zmniejszenie dotacji z budżetu państwa na bieżące utrzymanie straży pożarnej – 30.900zł i na składkę zdrowotna za bezrobotnych i wychowanków domu dziecka – 360.307zł, projektem uchwały Rady Powiatu – wprowadzenie kwoty 4.700zł w związku z umową na dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój,
6) ze zwiększenia wydatków bieżących o kwotę 632.727zł wskutek wprowadzenia zmian opisanych powyżej oraz przeniesienia z wydatków bieżących kwoty 115.000zł na wydatki inwestycyjne na zakup motopompy dla straży pożarnej (5.000zł) i na dokumentację budowy hali sportowej pomiędzy Zespołem Szkół Technicznych a II Liceum Ogólnokształcącym (110.000zł), a także wskutek zwiększenia wydatków bieżących z tzw „wolnych środków” w wysokości 500.000zł na pokrycie ujemnego wyniku finansowego szpitala,
7) ze zwiększenia dochodów majątkowych o 36.400zł w zmian wprowadzonych: uchwałą Zarządu Powiatu z dnia 28 września 2016r – wprowadzenie dotacji z Gminy Skarżysko Kościelne w wysokości 5.500zł na zakup nieruchomości pod poszerzenie pasa drogowego ul. Żeromskiego w Majkowie, uchwałą Zarządu Powiatu z dnia 12 października 2016r – zwiększenie dotacji z budżetu państwa za zakupy inwestycyjne dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej o 30.900zł,
8) ze zwiększenia wydatków majątkowych o 151.400zł w wyniku zmian opisanych w powyższym punkcie oraz wskutek zwiększenia wydatków inwestycyjnych z pomniejszenia wydatków bieżących i tak: na zakup motopompy dla straży pożarnej - 5.000zł i na dokumentację budowy hali sportowej pomiędzy Zespołem Szkół Technicznych a II Liceum Ogólnokształcącym – 110.000zł,
9) ze zwiększenia przychodów o 500.000zł poprzez zwiększenie wolnych środków i przeznaczenie ich na pokrycie ujemnego wyniku finansowego szpitala.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosował – 10 radnych
Wstrzymało się od głosu – 7 radnych
Głosów przeciwnych - 0
Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2016-2035, została przyjęta i uzyskała Nr 175/XXVI/2016.


2) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2016 rok poinformował, że proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z:
1. Umowy w ramach programu operacyjnego Wiedza, Edukacja Rozwój 2014-2020 na dofinansowanie projektu „Europejski wymiar rozwoju kompetencji nauczycieli gwarantem podniesienia jakości pracy szkoły”, który będzie realizowany przez Zespół Szkół Technicznych w Skarżysku - Kamiennej. Projekt będzie realizowany przez dwa lata a jego łączna wartość to 125.704,14zł. W bieżącym roku wykorzystana zostanie kwota 4.700zł, pozostała część dofinansowania będzie wydatkowana w roku następnym.
2. Pisma Wydziału Edukacji z dnia 6 października 2016r w sprawie przeniesienia planu dotacji dla szkół niepublicznych pomiędzy jednostkami w wysokości 200.000zł, w związku dostosowaniem kwot do liczby uczniów w nowym roku szkolnym.
3. Pisma Zespołu Szkół Technicznych z dnia 30 września 2016r w sprawie zwiększenia planu projektu „Staż zagraniczny kluczem do podniesienia kompetencji zawodowych” o kwotę 7.081zł. Będzie to stanowiło wkład własny powiatu.
4. Pisma Zespołu Szkół Ekonomicznych z dnia 7 października 2016r w sprawie zwiększenia planu projektu „Europejskie doświadczenie zawodowe uczniów skarżyskiego Ekonomika” o kwotę 11.213zł. Będzie to stanowiło wkład własny powiatu, co jest konieczne wskutek niekorzystnych dla powiatu różnic kursowych.
5. Pism Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 12 sierpnia 2016r i 30 września 2016r w sprawie przeniesienia planu wydatków pomiędzy działami w wysokości 8.157zł z oszczędności na promocji na zadania z zakresu turystyki, kultury i zdrowia.
6. Pisma Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 26 września 2016r w sprawie wprowadzenia do budżetu dotacji dla Gminy Łączna na usuwanie i utylizację pokryć dachowych zawierających wyroby z azbestu w wysokości 20.000 zł.
7. Pisma Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 7 września 2016r w sprawie przeniesienia planu wydatków w wysokości 200.000zł pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi i tak: z zadania „Przebudowa ul. Rycerskiej na odcinku od km 1+400 do km 2+200 w Skarżysku – Kamiennej”, do zadania „Przebudowa ul. Szydłowieckiej oraz ul. Niepodległości na odcinku od ul. Szydłowieckiej do dworca PKP wraz z rozbudową ulicy Wiejskiej na odcinku pomiędzy ulicami Sokolą i Szydłowiecką z budową ronda na skrzyżowaniu ulic Wiejskiej i Sokolej w Skarżysku – Kamiennej”, w związku z koniecznością wykonania dodatkowych robót na ul.Wiejskiej i Szydłowieckiej wynikłych w trakcie realizacji zadania.
8. Konieczności pokrycia ujemnego wyniku finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie w łącznej wysokości 827.058,51zł. Zgodnie z ustawą o działalności leczniczej powiat ma dziewięć miesięcy od upływu terminu do zatwierdzenia sprawozdania finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej na pokrycie wyżej wymienionej straty. Kwota 500.000zł zostanie pokryta w bieżącym roku budżetowym, a pozostała w I kwartale 2017r.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosował – 11 radnych
Wstrzymało się od głosu – 7 radnych
Głosów przeciwnych – 0

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2016 rok, została przyjęta uzyskała Nr 176/XXVI/2016.


3) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2016.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska
zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radny
Wstrzymało się od głosu – 6 radnych
 
Uchwała w sprawie: określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2016, została przyjęta i uzyskała Nr 177/XXVI/2016.


4) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: przyjęcia zintegrowanej strategii dla obszarów funkcjonalnych miast tracących funkcje społeczno–gospodarcze – Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice, Skarżysko-Kamienna w ramach porozumienia „Trójmiasto nad Kamienną”.
Poinformował, że w sprawie strategii odbyły się spotkania konsultacyjne z radnymi, naczelnikami wydziałów oraz mieszkańcami: 15.02, 4.04 oraz od 27.05-19.06. W trakcie trwania konsultacji nie wpłynęły na piśmie żadne uwagi. 9.06 w Ostrowcu Świętokrzyskim odbyło się spotkanie podsumowujące strategię. Natomiast w trakcie spotkań podczas dyskusji składane były uwagi i sugestie min.:
- Pan Starosta Jerzy Żmijewski zwrócił uwagę, aby nie opierać rozwoju turystyki naszego obszaru funkcjonalnego tylko na Bałtowie. Skarżysko również dysponuje atrakcjami turystycznymi i powinny być one uwzględnione w Strategii.
- Pan Zygmunt Żebrowski Naczelnik Wydziału Dróg i Transportu Urzędu Miasta Skarżyska-Kamiennej wniósł o zmianę zapisów dotyczących wspólnego transportu zbiorowego i powołania związku komunikacyjnego gmin obszaru funkcjonalnego, którego zadaniem będzie zapewnienie funkcjonowania komunikacji zbiorowej na terenie obszaru funkcjonalnego. Powołanie takiego związku może się okazać to niemożliwe do zrealizowania.
- Radny Pan Grzegorz Małkus wnioskował o zmianę zapisów dotyczących zapewnienia budżetów dla rad osiedli. Może się to okazać trudne w realizacji, gdyż na chwilę obecną budżety partycypacyjne bardziej dzielą mieszkańców niż łączą. Radny Pan Grzegorz Małkus prosił również o ujęcie zapisów dotyczących połączenia naszych atrakcji turystycznych z Wschodnim Szlakiem Rowerowym Green Velo, a także ujęcie w strategii zapisów dotyczących tworzenia i modernizacji ścieżek i szlaków rowerowych. Radny Pan Grzegorz Małkus zwrócił uwagę, ze rozdział dotyczący pomocy społecznej powinien zostać bardziej rozbudowany.
- Pani Monika Kocia Kierownik Biura Rozwoju Miasta Skarżyska-Kamiennej wnioskowała o dopisanie w strategii inwestycji dotyczącej budowy zbiornika Bzin,
- Pani Agata Zalewska z Powiatowego Urzędu Pracy prosiła o ujęcie w strategii zapisów dotyczących wsparcia przedsiębiorców, którzy tworzą nowe miejsca pracy oraz dopisanie jeszcze innych form pomocy jak np. szkolenia dla przedsiębiorców.
- Pan Paweł Perkowski Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie wnioskował o ujęcie zapisów dotyczących aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z tymi sugestiami wprowadzono następujące zmiany:

- str. 27 - Wykreślono zapisy dotyczące powołania związku komunikacyjnego. Wprowadzono zapis, że „Wypracowanie szczegółowego modelu funkcjonowania komunikacji w ramach OF TnK oraz wspólnych taryf biletowych stanowić będzie przedmiot spotkań organizowanych w ramach działania 1.1.1 Współpraca pomiędzy Partnerami TnK’.
- str. 10 - Brak zapisu dotyczącego budżetów dla rad osiedli. Pojawił się zapis dotyczący zwiększania samorządności na poziomie osiedli: Realizacja tego działania stanowi wyzwanie długofalowe i w perspektywie krótkoterminowej może być uznawana za nieefektywną. Głównym założeniem tego działania jest budowa i rozwój postaw obywatelskich naszych mieszkańców – wyzwanie, do którego osiągnięcia potrzeba czasu. Podstawowym warunkiem efektywności Zwiększania samorządności na poziomie osiedli i sołectw jest konsekwencja w jego realizacji.
- str. 16 - Wprowadzono zapis dotyczący połączenia atrakcji turystycznych z Wschodnim Szlakiem Rowerowym Green Velo: „W tym wymiarze kluczowym aspektem jest rozwój naszej infrastruktury turystycznej, w tym w zakresie połączenia OF TnK i poszczególnych atrakcji turystycznych z Wschodnim Szlakiem Rowerowym Green Velo.” W skład realizowanych projektów dopisano: „Rozwój i modernizacja sieci ścieżek i szlaków rowerowych” (str. 16) Rozszerzono Działanie 4.2.1 aktywizacja mieszkańców oraz Działanie 4.3.4
Poprawa dostępności służby zdrowia i usług socjalnych:
- str. 24: „Podstawowym naszym wyzwaniem w zakresie Aktywizacji mieszkańców będzie podniesienie poziomu umiejętności społecznych i zawodowych mieszkańców umożliwiających im powrót do życia społecznego oraz na rynek pracy. Narzędziami w tym zakresie będą terapie oraz indywidualne i grupowe poradnictwo psychologiczne oraz psychospołeczne, realizowane przez m.in. warsztaty Terapii Zajęciowej, Zakłady Aktywności Zawodowej, Kluby Integracji Społecznej lub Centra Integracji Społecznej oraz inne podmioty prowadzące działalność w tym zakresie. Integracja zawodowa i społeczna będzie ponadto realizowana poprzez wsparcie środowiskowe prowadzone z wykorzystaniem projektów związanych z m.in. animacją lokalną oraz streetworkingiem.” „W ramach działania realizowane będą ponadto projekty związane z modernizacją i w miarę potrzeb rozbudową infrastruktury dedykowanej świadczeniu powyższych usług, podnoszeniem kwalifikacji i kompetencji osób świadczących usługi w tym zakresie oraz wzajemną współpracą poszczególnych podmiotów zarówno w wymiarze uzupełniania swoich kompetencji jak i możliwości obsługi podopiecznych i osób potrzebujących.”
- Str. 25-26: „Usługami publicznymi, warunkującymi poziom jakości życia, są ponadto usługi świadczone przez służbę zdrowia oraz usługi socjalne, w tym usługi dziennej i całodobowej opieki dla osób starszych, niepełnosprawnych, chorych oraz z różnymi dysfunkcjami. Usługi socjalne w zakresie aktywizacji mieszkańców stanowią przedmiot działania 4.2.1 Aktywizacja mieszkańców.
W celu podniesienia dostępności oferty powyższych usług, będziemy realizować projekty związane z tworzeniem nowych oraz modernizacją i rozbudową istniejących placówek świadczących usługi służby zdrowia i/lub usługi socjalne (w tym Domów Pomocy Społecznej) oraz doposażeniem ich w materiały i sprzęt związany z prowadzoną działalnością.
W ramach prac modernizacyjnych uwzględnione zostaną m.in. potrzeby osób zależnych, w tym adaptacja budynków do potrzeb osób starszych. Działanie obejmie również finansowanie lub współfinansowanie szkoleń i kursów podnoszących kwalifikacje opiekunów oraz pracowników placówek świadczących usługi służby zdrowia i/lub usługi socjalne.
W zakresie funkcjonowania placówek służby zdrowia oraz placówek świadczących usługi socjalne zakładamy wzajemną współpracę zarówno w wymiarze uzupełniania swoich kompetencji jak i możliwości obsługi podopiecznych i osób potrzebujących.
W ramach Poprawy dostępności służby zdrowia i usług socjalnych uwzględnione zostaną ponadto projekty związane z profilaktyką zdrowotną. W szczególności działaniem obejmiemy projekty związane z wczesnym wykrywaniem wad rozwojowych (w tym wad postawy ciała i nadmiernej otyłości wśród dzieci w wieku 6-15 lat), programy rehabilitacji leczniczej dla dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych oraz podnoszeniem świadomości społecznej w zakresie wiedzy na temat zaburzeń słuchu, wzroku i mowy u dzieci, następstw niezdiagnozowanych i nieleczonych dysfunkcji, możliwości terapii oraz kształtowania właściwych zachowań prozdrowotnych w tym obszarze.”str. 10 Dopisano wnioskowaną inwestycję: Budowa zbiornika Bzin w Skarżysku-Kamiennej
- str. 13: wprowadzono zapisy dotyczące wsparcia dla przedsiębiorców: „Wsparcie doradcze i finansowe dla firm dedykować będziemy firmom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie OF TnK. Wsparcie doradcze obejmować będzie przede wszystkim doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej oraz dostępności środków zewnętrznych dedykowanych przedsiębiorstwom wraz z pomocą w aplikowaniu o nie.” „Wsparcie finansowe obejmować będzie oferowanie przedsiębiorcom dofinansowania na inwestycje związane z doposażeniem stanowisk pracy oraz ulg podatkowych oferowanych firmom zwiększającym zatrudnienie. Poziom i szczegółowe kryteria przyznawania dofinansowania oraz ulg będą określane indywidualnie przez poszczególnych Partnerów TnK.”
- str. 24: uwzględniono zapisy dotyczące aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych: „Podstawowym naszym wyzwaniem w zakresie Aktywizacji mieszkańców będzie podniesienie poziomu umiejętności społecznych i zawodowych mieszkańców umożliwiających im powrót do życia społecznego oraz na rynek pracy. Narzędziami w tym zakresie będą terapie oraz indywidualne i grupowe poradnictwo psychologiczne oraz psychospołeczne, realizowane przez m.in. warsztaty Terapii Zajęciowej, Zakłady Aktywności Zawodowej, Kluby Integracji Społecznej lub Centra Integracji Społecznej oraz inne podmioty prowadzące działalność w tym zakresie. Integracja zawodowa i społeczna będzie ponadto realizowana poprzez wsparcie środowiskowe prowadzone z wykorzystaniem projektów związanych z m.in. animacją lokalną oraz streetworkingiem.”
Radny Roman Wojcieszek – zwrócił uwagę, że temat jest bardzo poważny i jest to drugi dokument strategiczny dla naszego powiatu, który przyjmujemy. Jednak tworzenie tych dokumentów przypomina czasy PRL, gdzie tworzyło się dokumenty „na półkę”. Weszliśmy w kolejny etap cywilizacji biurokratycznej. Rozumie, że należało stworzyć taki dokument aby pozyskać środki. Zwrócił jednak uwagę, że niebawem mija trzy lata Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, a my wiemy nie wiele więcej niż trzy lata temu. Nie wiemy jakie konkretne kwoty są przeznaczone dla poszczególnych samorządów, kiedy będą nabory. Odnosząc się do naszej strategii wyraził zdanie, że powinna być ona określona na konkretne lata. Ponadto powinna zawierać konkretne zadania, które będziemy realizować w oparciu o tę strategię.
Dlatego też w imieniu Klubu Radnych PiS zgłosił wniosek o dopisanie w tytule „do roku 2020”, oraz § 2 w brzmieniu: „Zobowiązuje się Zarząd Powiatu do przedstawienia Radzie Powiatu w terminie do dnia …..........: wykazu zadań wynikających z Zintegrowanej Strategii dla obszarów funkcjonalnych miast tracących funkcje społeczno - gospodarcze – Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice, Skarżysko - Kamienna w ramach porozumienia „Trójmiasto nad Kamienną”, harmonogramu ich przygotowania i realizacji.” Zaproponował, aby termin określił Zarząd.

Starosta – Jerzy Żmijewski - odnosząc się do powyższego poinformował, że w załączniku - Diagnoza strategii na str. 6 są zawarte planowane do realizacji zadania. Przyjęcie tej strategii jest niezbędne do ubiegania się o jakiekolwiek środki z RPO.

Radna Małgorzata Kwiatkowska - w związku z tym, że jesteśmy jednym z 6 samorządów, które mają przyjąć tę strategię, czy możemy wprowadzać w tym dokumencie zmiany.
Radny Roman Wojcieszek - propozycje zmian polegają na dopisaniu i doprecyzowaniu zapisów uchwały, a nie zapisów strategii. Taki zapis spowoduje, że w jednym dokumencie będziemy mięli ujęte konkretne zadania i harmonogram ich realizacji. Uważa, że taki zapis wszystkim nam pomoże,
a nie przeszkodzi.

Starosta – Jerzy Żmijewski
– w imieniu Zarządu poinformował, że Zarząd przychylił się do propozycji zgłoszonej przez Klub Radnych PiS i wniósł autopoprawkę polegającą na dopisaniu w tytule „do roku 2020” oraz wprowadzeniu § 2 „Zobowiązuje się Zarząd Powiatu do przedstawienia Radzie Powiatu w terminie do dnia 10 listopada 2016 roku: wykazu zadań wynikających z Zintegrowanej Strategii dla obszarów funkcjonalnych miast tracących funkcje społeczno - gospodarcze – Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice, Skarżysko - Kamienna w ramach porozumienia „Trójmiasto nad Kamienną”, harmonogramu ich przygotowania i realizacji.”

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jeszcze jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono innych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały wraz z wprowadzoną autopoprawką.


Uchwała w sprawie: przyjęcia zintegrowanej strategii dla obszarów funkcjonalnych miast tracących funkcje społeczno–gospodarcze – Ostrowiec Świętokrzyski, Starachowice, Skarżysko-Kamienna w ramach porozumienia „Trójmiasto nad Kamienną” do roku 2020 została przyjęta jednogłośnie 18 głosami - za i uzyskała Nr 178/XXVI/2016.


5) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: pokrycia straty finansowej netto Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej – Curie za rok 2015 przez Powiat Skarżyski.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają inne uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw głosowało- 5 radnych
Wstrzymało się od głosu -2

Uchwała w sprawie: pokrycia straty finansowej netto Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej – Curie za rok 2015 przez Powiat Skarżyski została przyjęta i uzyskała Nr 179/XXVI/2016.


6) Wicestarosta – Artur Berus
przedstawił projekt uchwały w sprawie: upoważnienia Zarządu Powiatu Skarżyskiego do przeprowadzenia postępowania w celu wyłonienia kandydata na biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego za 2016 rok Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej – Curie.


Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska
zapytała, czy Radni mają inne uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: upoważnienia Zarządu Powiatu Skarżyskiego do przeprowadzenia postępowania w celu wyłonienia kandydata na biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego za 2016 rok Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej – Curie została przyjęta jednogłośnie 18 głosami – za i uzyskała Nr 180/XXVI/2016.


7) Wicestarosta – Artur Berus
przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy z dotychczasowym dzierżawcą pomieszczenia w budynku Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ przy ul. Sokolej 50 w Skarżysku-Kamiennej.


Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają inne uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 14 radnych
Głosów przeciwnych - 0
Wstrzymało się od głosu -3 radnych

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy dzierżawy z dotychczasowym dzierżawcą pomieszczenia w budynku Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ przy ul. Sokolej 50 w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta i uzyskała Nr 181/XXVI/2016.


8) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej.


Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska
zapytała, czy Radni mają inne uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 182/XXVI/2016.


9) Członek Zarządu – Anna Leżańska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Łączna.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają inne uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Łączna została przyjęta jednogłośnie - 18 głosów za i uzyskała Nr 183/XXVI/2016.


10) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.


Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają inne uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw głosowało - 3 radnych
Wstrzymało się od głosu -3 radnych

Ad.pkt.11 Informacja na temat dokonanej analizy oświadczeń majątkowych.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że podmioty, którym przekazano oświadczenia dokonały ich analizy. Informacja na temat dokonanej analizy, przez przewodniczącego rady, starostę i właściwe urzędy skarbowe jest dostępna do wglądu w biurze rady powiatu.


Ad.pkt.12 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Przewodnicząca Rady
poinformowała, że mamy rozstrzygniecie nadzorcze wojewody świętokrzyskiego dotyczące Uchwały Nr 167/XXIV/2016 w sprawie wprowadzenia zmian w strukturze Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej. Rozstrzygniecie zostało zamieszczone w materiałach dla radnych.

Przewodnicząca Rady w imieniu dyrekcji MCK zaprosiła na wystawę Wojenne Rozstania, która będzie dostępna od 31 października, dwudniowe zaduszki jazzowe – 4-5.11.2016 roku oraz warsztaty rzeźby prowadzone przez państwa Lucynę i Andrzeja Kozłowskich.

Starosta – Jerzy Żmijewski – poinformował, że jutro odbędzie się konwent starostów w sprawie propozycji rozwiązań prawnych co do funkcjonowania szpitali. Jest przygotowany projekt stanowiska konwentu starostów, który zostanie przekazany radnym. Ten temat będzie omawiany ok. godz. 13.00 i jeżeli radni będą mieli jakieś spostrzeżenia lub uwagi poprosił o przesłanie ich na e-mail starosty.

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XXVI Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
Godzina zakończenia obrad –18.00

Protokołowała: Joanna Wężyk

Przewodnicząca
Rady Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska

Protokół XXVI-20.10.2016.pdf (141kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (28 listopada 2016)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (1 grudnia 2016, 10:36:05)

Ostatnia zmiana: Łukasz Krawiecki (1 grudnia 2016, 11:41:34)
Zmieniono: zaktualizowano zapis

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 898