Protokół z X/2015 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 24 czerwca 2015 roku
P R O T O K Ó Ł Nr
X/2015
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej 24 czerwca
2015 roku
Miejsce odbycia
sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1
Godzina
rozpoczęcia obrad - 14.00
W sesji udział wzięli:
-
dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
-
Zarząd Powiatu Skarżyskiego,
- Sekretarz, Skarbnik Powiatu,
Radca Prawny oraz Naczelnicy Wydziałów Starostwa,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego, Przedstawiciele lokalnych mediów
Lista
obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych
uczestniczących w obradach - w załączeniu.
Sesję Rady
Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik
Biura Rady Powiatu.
STRESZCZENIE POSIEDZENIA
Ad.pkt.1
Otwarcie Sesji.
X w kadencji, Sesję Rady Powiatu
Skarżyskiego otworzyła Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena
Bętkowska. Następnie powitała gości zaproszonych na obrady,
Radnych Powiatu Skarżyskiego oraz wszystkich biorących udział w
Sesji.
Ad.pkt.2. Stwierdzenie kworum i przyjęcie
porządku obrad.
Przewodnicząca Rady – Bożena
Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji
uczestniczy 18 radnych co stanowi 95 % ogólnego składu Rady, jest
to zatem kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i
decyzji. Przewodnicząca Rady poinformowała, iż zgodnie z § 19
ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem
dzisiejszych obrad zgodnie
z porządkiem alfabetycznym będzie
Radna Anna Leżańska.
Następnie stwierdziła, że Państwo
Radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej Sesji otrzymali projekt
porządku obrad. Zapytała, czy do przedstawionego projektu porządku
X Sesji Rady Powiatu Radni, lub członkowie Zarządu Powiatu
zgłaszają uwagi lub wnioski.
Wicestarosta – Artur
Berus – zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu
uchwały w sprawie: zmiany Uchwały Nr 16/III/2014 Rady Powiatu
Skarżyskiego z dnia 29 grudnia 2014 roku w sprawie: ustalenia godzin
pracy i harmonogramu dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie
powiatu skarżyskiego od 1 stycznia 2015 roku. Uzasadniając wskazał,
że uchwała ta została wywołana w związku z otwarciem nowej
apteki na terenie Skarżyska. Po zakończeniu procedury i
zasięgnięciu wymaganych opinii okazało się, że apteka „Przy
Fontannie” zakończyła swoją działalność. W związku z
powyższym Zarząd uznał, że nie jest zasadne procedowanie tego
projektu w dniu dzisiejszym.
Przewodnicząca Rady poddała
pod głosowanie zgłoszony wniosek.
Wniosek o zdjęcie z
porządku obrad projektu uchwały w sprawie: zmiany Uchwały Nr
16/III/2014 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 29 grudnia 2014 roku w
sprawie: ustalenia godzin pracy i harmonogramu dyżurów aptek
ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego od 1 stycznia
2015 roku. został przyjęty jednogłośnie.
Ponieważ
nie zgłoszono innych wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie porządek sesji wraz z wprowadzoną zmianą.
Porządek X sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie
Ad.pkt.3
Przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej
przedstawił wnioski o przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego.
Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z IX sesji.
Protokół z IX sesji został przyjęty jednogłośnie.
Ad.pkt.4
Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego
między sesjami.
Starosta – Jerzy Żmijewski
przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu
Skarżyskiego między sesjami w okresie od 28.05.2015 roku do
24.06.2015 roku.
/sprawozdanie w załączeniu/
Ad.pkt.5
Interpelacje i zapytania radnych.
Radny Grzegorz
Małkus – poinformował, że interpelację składa w imieniu
całego Klubu Radnych PiS i związana jest z interpelacją złożoną
na piśmie 29.05 w okresie między sesjami. Interpelacja złożona na
piśmie dotyczyła zbadania przesłanek naruszenia art. 25 ust.
ustawy o samorządzie powiatowym przez radną powiatu skarżyskiego,
której mąż jest prezesem spółdzielni socjalnej i prowadzi
działalność na majątku powiatu skarżyskiego. Poprosiliśmy o
zbadanie tej sprawy i przesłanie odpowiednich dokumentów do
Komisarza Wyborczego i Urzędu Skarbowego celem podjęcia dalszych
czynności. W ustawowym terminie otrzymaliśmy odpowiedź podpisaną
przez Przewodniczącą Rady Powiatu, która w tej odpowiedzi
powołując się na opinie radcy prawnego starostwa oraz wyjaśnienia
zainteresowanej radnej stwierdziła, że do naruszeń nie doszło i
zdaniem Przewodniczącej sprawy nie ma. Dodał, że przytoczona w tym
piśmie sprawa sądu administracyjnego we Wrocławiu miałby być
argumentem, który miałby nas przekonać o stanowisku
Przewodniczącej. W jego przekonaniu sprawa ta nie jest zbieżna ze
sprawą, którą Klub Radnych podnosi w interpelacji, a ponadto w
naszym państwie nie opieramy się na prawie precedensowym tylko
stanowionym. Zdaniem radnych Klubu PiS fakt jest bezsporny, że radna
złożyła ślubowanie, mąż jest prezes spółdzielni socjalnej,
która prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia
powiatu. Spółdzielnia otrzymywała również zlecenia od starostwa
powiatowego. Dodał, ze ma tu kilka dokumentów które są dostępne
w BIP i nie było problemy aby się tego doszukać. Stwierdził, że
nie zauważyła, aby w oświadczeniu majątkowym był zapis o
odrębności majątkowej z mężem. Te fakty utwierdzają radnych
Klubu PiS, że doszło do naruszenia art. 25 b ustawy o samorządzie
powiatowym, który brzmi „Radni nie mogą prowadzić działalności
gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z
wykorzystaniem mienia powiatu, w którym radny uzyskał mandat, a
także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem
czy pełnomocnikiem takiej działalności”, co w konsekwencji,
zgodnie z Kodeksem Wyborczym art. 383 § 1 pkt..5 skutkuje
wygaśnięciem mandatu radnego. Stwierdził, że smuci go fakt
takiego rozstrzygnięcia sprawy przez Przewodniczącą bowiem cyt.
„wygląda jakby Panie chciały być sędziami we własnej sprawie”.
W przekonaniu radnego dla jasności należało wysłać dokumenty do
właściwych służb. W związku z powyższym zwrócił się do
Starosty o przesłanie dokumentów dotyczących tej sprawy do
komisarza wyborczego oraz przekazanie oświadczenia do właściwego
urzędu skarbowego celem zbadania i wyjaśnienie czemu interpelacja
klubu radnych PiS nie została rozpatrzona zgodnie z instrukcją
obiegu dokumentów.
Radny Mieczysław Bąk –
poruszył sprawę chodnika w Płaczkowie, który kończy się przy
granicy z pasem dogi krajowej, do której brakuje 15 m i granicy z
torami czyli terenem PKP, do których brakuje 10 m. Przypomniał, że
w tej sprawie zabierał już głos w grudniu. W trakcie wykonywania
inwestycji
w poprzedniej kadencji zwracał uwagę na tę sprawę.
Prosił o wykonanie brakujących części chodnika w ramach robót
dodatkowych. W styczniu otrzymał pismo, że teren, na którym
brakuje chodnika nie jest własnością powiatu bowiem część
terenu należy do PKP, a z drugiej strony do GDDKiA i nie ma
możliwości wykonani chodnika. Dlatego też postanowił sam zająć
się ta sprawą. Pojechał do GDDKiA i poprosił tam o pomoc.
Stwierdzono, że jest pilna potrzeba wykonania 15 m chodnika od drogi
krajowej. Z posiadanych informacji wie, że już w tym temacie były
prowadzone rozmowy z Zarządem Dróg Powiatowych i ma deklarację, że
chodnik ten zostanie wykonany. Ponadto wystosował pismo i udał się
do PLK w Skarżysku, które rozmontowało już barierki. W związku z
powyższym poprosił o wykonanie brakującej części chodnika po
stronie torów czyli ok. 10 metrów.
Ad.pkt.6 Wolne
wnioski i oświadczenia.
Pan Zbigniew Zaborski –
w imieniu mieszkańców Majkowa podziękował za budowę ul. Staffa w
Majkowie. W związku z tą inwestycją poprosił, aby odpowiednie
służby przeanalizowały zasadność oznakowania drogowego. Bowiem
łączy się ona z ulicą Świętej Anny, która jest drogą
podporządkowaną, a którą wszyscy jeżdżą o wiele szybciej niż
jadący ul.Staffa z pierwszeństwem przejazdu. W imieniu mieszkańców
poprosił jednocześnie o ustawienie na ul. Staffa znaku ograniczenia
prędkości do 40 km/h, bowiem jest tam już położony asfalt i
samochody poruszają się
z nadmierną prędkością lub
rozważenie zamontowania progów zwalniających. Następnie poprosił
Starostę o zaangażowanie i pomoc w pozyskaniu pomieszczenia dla
Klubu Sztuk Walki.
Radny Jacek Jeżyk – w związku z
wystąpieniem radnego Grzegorza Małkusa jako przewodniczącego klubu
radnych PiS oświadczył, że interpelacji w przytoczonej sprawie nie
podpisywał i nie utożsamia się w tej sprawie ze stanowiskiem Klubu
Radnych PiS.
Radny Roman Wojcieszek – w związku z
początkiem kadencji i planami inwestycyjnymi zwrócił uwagę, że
jest kilka kluczowych węzłów komunikacyjnych w naszym mieście,
które należałoby rozwiązać. Jeżeli chodzi o rondo przy
ul.Towarowej i 1-go Maja, które jest wpisane w RPO, ma olbrzymie
wątpliwości czy w tej określonej sytuacji finansowej, jakiej
jesteśmy, jest to tak ważny temat. Realizacja tego ronda miałaby
sens w sytuacji budowy tunelu dla pieszych pod torami. Wiemy
niestety, że sprawa jest wyhamowana, nie ma woli politycznej, ani
odpowiedzialności merytorycznej co do budowy tunelu. W tej chwili
jeździ się tam sprawnie. Gorszą sprawą i poważniejszym problemem
jest wyjazd z ul. 3-go Maja. Dlatego też rewitalizacja Dolnej
Kamiennej w ramach Trójmiasta nad Kamienną wymaga głębokiego
przemyślenia. Dlatego też poprosił, aby odpowiednie służy
przedstawiły analizy co do wypadkowości i płynności ruchu.
Kolejny trudny układ komunikacyjny to skrzyżowanie ul. Metalowców,
Niepodległości i Legionów. Natomiast w jego przekonaniu
najkonieczniejszym węzłem komunikacyjnym, który należy rozwiązać
to jest skrzyżowanie ul. Niepodległości i Sokolej przy Dworcu PKP.
Podsumowując poprosił o rozważenie czy w ramach rewitalizacji
Dolnej Kamiennej zamiast budowy ronda przy ul. Towarowej nie jest
ważniejszy wyjazd z ul.3-go Maja oraz rozwiązanie problemu węzła
komunikacyjnego
i budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sokolej i
Niepodległości.
Członek Zarządu – Radna Katarzyna
Bilska – zaprosiła wszystkich radnych na uroczystość
podsumowania roku szkolnego 2014/2015, które odbędzie się w dniu
jutrzejszym w ZSS-U. Następnie stwierdziła, że była przekonana,
że możemy tworzyć dobrą radę służącą dla dobra tego powiatu.
Po dzisiejszym wystąpieniu radnego Grzegorza Małkusa ma wrażenie,
że dobro powiatu jest gdzieś z boku, a próbujemy jakieś wzajemne,
polityczne wycieczki robić.
Radny Grzegorz Małkus –
poinformował, że 17-19 czerwca w Siemianowicach Śląskich i
Katowicach odbył się Makroregionalny Miting Olimpiad Specjalnych w
Golfie. 3 zawodników z naszego powiatu: Łukasz Babiarz, Agnieszka
Suwara, Michał Sroka zdobyli tam medale. Jeden złoty i dwa srebrne.
Jest to o tyle ważne, że nie mając pola golfowego i trenując nie
koniecznie w komfortowych warunkach zdobyli najwyższe wyniki. Są to
zawodnicy Klubu Olimpiad Specjalnych „Tornado”, działającego
przy Warsztatach Terapii Zajęciowej na ul. Równoległej.
Radca
Prawny Starostwa – Jadwiga Samek – odniosła się do
wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa. Poinformowała, że do
zespołu radców prawnych wpłynęła prośba o ustosunkowanie się
do interpelacji Klubu Radnych PiS. Podkreśliła, że zespół radców
prawnych pochylił się nad tą materią dogłębnie, rozważając
wszystkie aspekty natury prawnej. Wskazała, że nad tą interpelacją
należało zastanowić się w kilku polach, a mianowicie: co to jest
interpelacja, kto ją może złożyć i kto ją może rozpatrzeć,
następnie kto jest uprawniony do złożenia wniosku o utracie
mandatu radnego i w jakich przypadkach następuje utrata tego
mandatu. Statut nasz w kwestii interpelacji mówi, że „radni mogą
składać interpelacje i zapytania na sesji lub w okresie między
sesjami. Interpelacje radny składa na piśmie lub ustnie, w sprawach
związanych z: a) realizacją uchwał rady, b) wykonywaniem zadań
przez starostę, zarząd powiatu, starostwo powiatowe i jednostki
organizacyjne powiatu. Zapytania radny składa w sprawach bieżących,
na piśmie lub ustnie. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się
odpowiednio do zarządu powiatu albo komisji rady, za pośrednictwem
przewodniczącego rady.” Złożona interpelacja nie dotyczyła
działalności organu wykonawczego, nie dotyczyła działalności
zarządu. Dotyczyła ona zachowania radnego. Dlatego też odpowiedzi
w tej materii udzieliła Przewodnicząca Rady. Nie uważa, że
interpelacja powinna być skierowana do komisarza wyborczego, bowiem
kodeks wyborczy jasno określa organ, który wygasza mandat, w
sytuacji naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z
wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub
działalności i jest to rada powiatu. Tak więc skierowanie
interpelacji do zarządu i komisarza wyborczego uważa za nie
właściwe. Komisarz wyborczy i nadzór nie weryfikuje poglądów,
tylko weryfikują uchwałę. Jeżeli grupa radnych ma zdanie, że
został naruszy przepis wynikający z ustawy o samorządzie
powiatowym mogą wystąpić z inicjatywą uchwałodawczą i taka
uchwała będzie weryfikowana przez nadzór i komisarza wyborczego.
Zdaniem zespołu radców prawnych, który wydawał opinię w
przedmiotowej sprawie, w oparciu o art. 25 b ust.1 ustawy o
samorządzie powiatowym, który mówi ”radni nie mogą prowadzić
działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z
innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu albo zarządzać taką
działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w
prowadzeniu takiej działalności” oraz biorąc pod uwagę
przytoczone uzasadnienie orzeczenia sądu „że cytowana norma nie
może być interpretowana rozszerzająco” tzn. nie można
rozbudowywać zakazów zawartych w art. 25 b, nie zachodzi przesłanka
naruszenia przez radnego zapisów ustawy. Zaznaczyła, że do zespołu
nie trafił żaden dokument świadczący, że radny prowadzi
działalność gospodarczą lub zarządza działalnością z
wykorzystaniem mienia powiatu. Faktem jest, że spółdzielnia
socjalna wynajmuje pomieszczenia należące do powiatu, ale czy ta
spółdzielnia jest prowadzona przez radną, czy jest zarządzana
przez radną, czy przedstawicielem tej spółdzielni jest radna. Nie.
Więc nie doszło do naruszenia art. 25 b ust.1 ustawy o samorządzie
powiatowym. Nie można uważać, że w sytuacji gdy mąż prowadzi
działalność z wykorzystaniem mienia jest to przesłanka do
wygaśnięcia mandatu radnego. Kończąc stwierdziła, że starosta
nie posiada kompetencji do przekazania interpelacji radnych do
komisarza wyborczego. Co do złożonego oświadczenia majątkowego
oznajmiła, że radny składa oświadczenie przewodniczącemu rady, a
nie staroście i to przewodniczący rady analizuje złożone przez
radnych oświadczenia. Jeżeli wzbudza ono wątpliwości, czy
zachodzą podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie podała
nieprawdę, wówczas przewodniczący rady występuje z wnioskiem o
kontrolę takiego oświadczenia. Tym właśnie kierował się zespół
radców prawnych przy wydawaniu opinii.
Radna Anna
Leżańska – odnosząc się do wystąpienia radnego Grzegorza
Małkusa przytoczyła wyjaśnienia w tej sprawie, które złożyła
na ręce przewodniczącej rady.
/pismo w załączeniu/
Radny
Grzegorz Małkus – odnosząc się do wystąpienia pani mecenas
stwierdził,, że to co powiedziała utwierdziło go w przekonaniu,
że klub radnych postąpił słusznie. Dociekanie do prawdy ze strony
klubu radnych PiS jest uczciwością wobec wyborów. Poprosili o
zbadanie tej sprawy ponieważ nie posiadali żadnych dokumentów.
Ponieważ starosta i przewodniczący rady ma wgląd w dokumenty
skierowali interpelację do starosty i przewodniczącego rady. Jeżeli
sprawa zostanie zlecona komisji rewizyjnej to wówczas komisja się
tym zajmie. Niemniej jednak faktem jest, że prezesem spółdzielni,
która prowadzi działalność na mieniu powiatu jest mąż pani Anny
Leżańskiej, która jest radną. Aktualnie zaprzestała ona
działalności i w trybie natychmiastowym została rozwiązana umowa.
Jeżeli jest wszystko dobrze to skąd się wzięły takie działania.
Poprosił, aby nie zarzucać klubowi radnych pomówień i
nieuczciwości. Dodał, że klub radnych nie ma swojego mecenasa,
który pisałby dla niego opinie prawne. Chociaż trzeba się
zastanowić czy nie wynająć kancelarii prawnej i posiłkować się
pewnymi stanowiskami. Wyraził nadzieję, że tę interpelację pan
starosta przyjmie.
Radca Prawny – Jadwiga Samek - w
odniesieniu do powyższej wypowiedzi stwierdziła, że zawsze starała
się i ma nadzieję, że jeszcze potrafi interpretować odpowiednio
przepisy prawa. Jest jej bardzo przykro, że rady zarzuca, że inny
radca prawny, czy inny prawnik odczyta przepisy inaczej. Podkreśliła,
że w sytuacji gdy radny nie prowadzi działalności gospodarczej z
wykorzystaniem mienia powiatu, radny nie zarządza taką
działalnością oraz radny nie jest pełnomocnikiem takiej
działalności, to nie narusza przepisu art. 25b ust. 1. Nie jest
istotne, że ma dochód męża z takiej działalności. Na pewno nie
zostanie wygaszony mandat radnego w sytuacji jeżeli działalność
na mieniu prowadzi mąż, dziecko czy inna osoba ze wspólnego
gospodarstwa, bowiem nie narusza to zapisów art. 25 b ust. 1 ustawy
o samorządzie powiatowym.
Ad.pkt.7
Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.
Starosta – Jerzy Żmijewski – odnosząc
się do wypowiedzi radnego Grzegorza Małkusa poinformował, że nie
mógł się ustosunkować do interpelacji klubu radnych PiS złożonej
na piśmie ponieważ jej nie widział.
W kwestii interpelacji
radnego Mieczysława Bąka poinformował, że był na rozmowie z
dyrektorem GDDKiA panem Strzelczykiem, który zadeklarował, że będą
chcieli ten fragment zrealizować. Starosta zapewnił, że będzie
wykonana brakująca część chodnika.
Odnosząc się do
wystąpienia pana Zbigniewa Zaborskiego poinformował, że ul. Staffa
w Majkowie jest w czasie budowy i po zakończeniu inwestycji będziemy
się zastanowić nad formą ograniczenia prędkości. Docelowy
projekt organizacji ruchu przewiduje, że ul. Św. Anny będzie droga
z pierwszeństwem przejazdu natomiast ul.Staffa będzie drogą
podporządkowaną. W kwestii pomieszczenia dla Klubu Sztuk Walki
poinformował, że wrócimy do tego tematu i zastanowimy
się.
Odnosząc się do wystąpienia radnego Romana Wojcieszka
poinformował, że w 2010 roku za 100.000 zł wspólnie z miastem
został opracowany projekt układów komunikacyjnych w mieście. Na
ten moment zaplanowana jest do realizacji ul. Szydłowiecka od dworca
do ul. Kopernika i sprawdzimy czy będzie możliwe włączenie w tę
inwestycję budowy ronda przy dworcu. Co do ronda na osiedlu Dolna
Kamienna na skrzyżowaniu ul.11 listopada i Piłsudskiego, trzeba tam
dokonać podziału nieruchomości i wykupienia terenów, a przede
wszystkim trzeba mieć środki na realizację. W aktualnej sytuacji
finansowej planowane są do realizacji: rewitalizacja Dolnej
Kamiennej w ramach „Trójmiasta nad Kamienną” z RPO, cały
projekt to 11,5 mln zł, w 2016 roku – ul.Szydłowiecka, most na
ul. Żeromskiego w Suchedniowie, w 2017- most w Michałowie,
rozpoczęcie ul. Ponurego, jeżeli uda się opracować projekt i
ograniczyć zakres robót z wcześniej planowanych 14 mln do 5 mln,
w
2018 – jeżeli zostanie wykonana przez gminę kanalizacja to w
planach jest ul. Żeromskiego w Suchedniowie. Aktualnie realizuje się
ul. Staffa w Majkowie i ul. Książęca oraz rozpoczyna się Występa
w Gminie Łączna.
Ad.pkt.8 Rozpatrzenie
sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu powiatu
za 2014 rok i podjęcie uchwał:
1) Starosta -
Jerzy Żmijewski – przedstawił sprawozdanie finansowe,
sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2014 rok oraz informację
o stanie mienia powiatu.
/sprawozdania oraz informacja w
załączeniu/
2) Starosta – Jerzy Żmijewski –
przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o
sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2014
rok.
/opinia w załączeniu/
3) 4) Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej – Grzegorz Małkus przedstawił
wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie: udzielenia absolutorium
Zarządowi Powiatu Skarżyskiego oraz opinię Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Kielcach o wniosku Komisji Rewizyjnej.
/wniosek
komisji rewizyjnej wraz z opinią RIO w załączeniu/
5)
dyskusja:
Radna Katarzyna Bilska – zapytała co się
dzieje z niewykorzystanymi dochodami z tytułu opłat i kar za
korzystanie ze środowiska. Z budżetu wynika, że nie zostały one
wykorzystane czy te środki przepadają czy też nie.
Skarbnik
Powiatu – Bogusława Wilczyńska - poinformowała, że wpłaty
te nie przepadają wchodzą do budżetu, ale muszą być wykorzystane
w następnym roku na cele wynikające z ustawy o ochronie środowiska.
Radny Grzegorz Małkus – dzisiejsze głosowanie nad
sprawozdaniem i udzieleniem absolutorium jest specyficzne ponieważ
dotyczy poprzedniego zarządu. Dla niego jest to mało komfortowa
sytuacja bowiem wszyscy wiedzą jakie jest jego nastawienie do
działalności poprzedniego zarządu, mimo, że w merytorycznie w
sprawozdaniu jest wszystko dobrze. Podkreślił, że min. poprzedni
zarząd doprowadził do katastrofalnej sytuacji w szpitalu. Dlatego
też z polityką poprzedniego zarządu nie utożsamiamy się
absolutnie.
Radna Anna Leżańska – odniosła się
do deficytu budżetowego, który miał być o 2,5 mln większy. Co
spowodowało, że ten deficyt był w efekcie mniejszy.
Skarbnik
Powiatu – Bogusława Wilczyńska – mniejszy deficyt był
spowodowany ograniczeniem wydatków bieżących oraz nie wykonano
pewnych inwestycji np. remont budynku ZST-M z przeznaczeniem na dom
dziecka.
6) Wiceprzewodniczący Rady – Jan Gajda
przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia
sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu
powiatu skarżyskiego za 2014 rok,
Ponieważ radni nie
wnieśli żadnych uwag do powyższego projektu Przewodnicząca
Rady poddała go pod głosowanie.
Uchwała w sprawie:
zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z
wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2014 rok, została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 54/X/2015.
7)
Wiceprzewodniczący Rady – Jan Gajda przedstawił projekt
uchwały w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu
Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2014.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem
uchwały głosowało – 11 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Wstrzymało się od głosu - 7 radnych
Uchwała w
sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z
tytułu wykonania budżetu za rok 2014, została przyjęta i uzyskała
Nr 55/X/2015.
Starosta – Jerzy Żmijewski w
imieniu Zarządu Powiatu podziękował za udzielone absolutorium.
Ad.pkt.9 Sprawozdanie ze zrealizowanych działań i
osiągniętych wyników wynikających z wdrożenia „Założeń
programowych działań Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie na lata 2013-2018”.
Ad.pkt.10 Zapoznanie
się z aktualną sytuacją kadrową w Szpitalu Powiatowym.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że
sprawozdanie oraz informacja o sytuacji kadrowej zostały radnym
przedstawiona na piśmie i dokładnie omówione na posiedzeniach
komisji. W związku z tym zapytała czy radni mają jeszcze jakieś
pytania do dyrektora w kwestii przedłożonych informacji.
Nie
było żadnych pytań do dyrektora.
Radna Małgorzata
Kwiatkowska – Przewodnicząca Komisji Zdrowia –
poinformowała, że na wspólnym posiedzeniu komisji zdrowia i
komisji budżetowej, które się odbyło z udziałem dyrektora
szpitala, poruszanych było wiele kwestii dotyczących funkcjonowania
szpitala, radni zadawali wiele pytań i mieli dużo uwag.
/przedłożone sprawozdania w załączeniu/
Ad.pkt.11
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zarządu
Dróg Powiatowych w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych w
latach 2010-2014.
Przewodnicząca Zespołu
Kontrolnego - Renata Bilska – przedstawiła sprawozdanie
Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w ZDP.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Ad.pkt.12 Rozpatrzenie i
podjęcie uchwał w sprawie:
1) Skarbnik
Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały
w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2015-2030. Na wstępie przedstawiła
autopoprawkę do przedłożonego projektu uchwały.
/autopoprawka
w załączeniu/
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony
projekt uchwały.
Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej
prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2015-2030, została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 56/X/2015.
2)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt
uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2015
rok wraz z autopoprawką. Uzasadniając poinformowała, że
proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z:
1. Pisma Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy z dnia 2
czerwca 2015 w sprawie zwiększenia planu dochodów oraz planu
wydatków o kwotę 1.000 zł w związku z otrzymaną z Wtórpolu
darowizną na działalność jednostki
2. Pisma Zespołu Placówek
Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań w sprawie
zwiększenia planu jednostki o otrzymaną z Wtórpolu darowiznę w
wysokości 1.000 zł z przeznaczeniem na kieszonkowe dla wychowanków
3. Decyzji Wojewody Świętokrzyskiego zmniejszającej dotację
celową na zadanie "Rozbudowa ciągu dróg powiatowych ul.Staffa
w m.Majków gm. Skarżysko Kościelne Powiat Skarżyski i ul.Młyńska
m.Parszów gm. Wąchock Powiat Starachowicki" o kwotę 573.847
zł w wyniku korzystniejszych niż planowano rozstrzygnięć
przetargowych. W związku z powyższym zmniejszona została także
kwota dofinansowania zadania przez Powiat Starachowicki. Wysokość
dotacji wynosić będzie 355.240,20 zł zgodnie z podpisaną umową.
4. Pisma Ministra Finansów w sprawie przyznania z rezerwy
subwencji ogólnej kwoty 362.051 zl na zadanie "Rozbudowa
istniejącego obiektu mostowego przez rzekę Kamienna w ciągu drogi
powiatowej nr 0445T ulica Staszica w Bliżynie wraz z dojazdami w
niezbędnym zakresie"
5. Pisma Komendy Powiatowej Państwowej
Straży Pożarnej w sprawie przeniesienia środków w wysokości
70.000zl zaplanowanych na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego na
zakup samochodu pożarniczego do przewozu osób i sprzętu, typu
„bus”·. Na ten cel otrzymamy środki z Funduszu Wsparcia
Państwowej Straży Pożarnej w kwocie 30.000 zł, zostaną one
wprowadzone do budżetu po podpisaniu umowy.
6. Pisma Zarządu
Dróg Powiatowych w sprawie przeniesienia nadwyżki w planie na
zadaniu „Zakup pługa średniego" w wysokości 9.000 zł na
zakup kosiarki profesjonalnej AS-Motor AS53B4/4T co ułatwi
utrzymanie zieleni przy drogach powiatowych. Jednocześnie jednostka
zwróciła się o przeniesienie z wydatków niewygasających kwoty
292.000 zł i ponowne wprowadzenie dwóch zadań do budżetu
bieżącego roku w związku z problemem z wykonawcą w sprawie
rozliczenia tych zadań i tak zwiększa się kwoty na:
-
Rozbudowa drogi powiatowej ul.Melalowców wraz z przebudową
infrastruktury technicznej oraz budową "małego ronda" na
skrzyżowaniu z ul. Paryską i Norwida w Skarżysku-Kamiennej –
180.000 zł.
- Budowa skrzyżowania dróg powiatowych w formie
ronda w miejsce skrzyżowania czterowlotowego dróg powiatowych w
Skarżysku Kościelnym tj drogi nr 0555T ul.Szkolna, droga Nr 0556T
ul.Kolonia, droga Nr 0557T ul. Kościelna i ul. lłżecka – 100.000
zł.
Niewykorzystaną kwotę 12.000zł oraz dochody bieżące
w wysokości 38.000zł przede wszystkim z zapłaty należnej kwoty z
not księgowych z gwarancji ubezpieczeniowej przeznacza się na
wprowadzenie nowego zadania "Rozbudowa obiektu mostowego km
1+543 drogi powiatowej nr 0592T ul. Żeromskiego w m. Suchedniów
wraz z dojazdami w niezbędnym zakresie" co pozwoli na wykonanie
projektu i da możliwość składania wniosku o dofinansowanie
zadania z rezerwy subwencji ogólnej w następnych latach.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w
sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2015 rok, została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 57/X/2015.
3)
Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w
sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego
Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za
2014 rok.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt
uchwały.
Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy
w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok, została przyjęta jednogłośnie
i uzyskała Nr 58/X/2015.
4) Wicestarosta –
Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: podziału
zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Międzyzakładowego
Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca
Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w sprawie: podziału zysku wykazanego w
sprawozdaniu finansowym Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w
Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok, została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr 59/X/2015.
5) Wicestarosta – Artur
Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia
rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ
w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok.
Ponieważ nie
zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w sprawie:
zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa
Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok, została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 60/X/2015.
6)
Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w
sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym
Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2014
rok. Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady
poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym
Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2014
rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 61/X/2015.
7) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił
projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania
finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2014 rok.
Zwrócił uwagę, że biegły rewident podczas badania
sprawozdania finansowego stwierdził występowanie poważnych
zakłóceń w działalności jednostki wynikających z bardzo
wysokiego poziomu zadłużenia.
Ponieważ nie zgłoszono
żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 9 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Wstrzymało
się od głosu – 9 radnych
Uchwała w sprawie:
zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie za 2014 rok., została przyjęta i uzyskała Nr
62/X/2015.
8) Wicestarosta – Artur Berus
przedstawił projekt uchwały w sprawie: pokrycia straty
finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala
Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie, wykazanej w
sprawozdaniu finansowym za rok 2014 rok.
Ponieważ nie
zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem
uchwały głosowało – 13 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Wstrzymało się od głosu – 5 radnych
Uchwała w
sprawie: pokrycia straty finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie, wykazanej w sprawozdaniu finansowym za rok 2014
rok, została przyjęta i uzyskała Nr 63/X/2015.
9)
Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt
uchwały w sprawie: likwidacji Technikum Uzupełniającego dla
Dorosłych Nr 3 w Skarżysku-Kamiennej, ul. Oseta Wasilewskiego 5.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca
Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w sprawie: likwidacji Technikum Uzupełniającego
dla Dorosłych Nr 3 w Skarżysku-Kamiennej, ul. Oseta Wasilewskiego
5, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 64/X/2015.
10)
Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt
uchwały w sprawie: likwidacji Technikum Uzupełniającego dla
Dorosłych Nr 5 w Skarżysku-Kamiennej, ul. Tysiąclecia 22.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca
Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w sprawie: likwidacji Technikum Uzupełniającego
dla Dorosłych Nr 5 w Skarżysku-Kamiennej, ul. Tysiąclecia 22
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 65/X/2015.
11)
Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w
sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy budynku
magazynowego znajdującego się na terenie Obwodu Lecznictwa
Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej, ul. Sokola 50 na okres
dłuższy niż 3 lata.
Dyrektor Obwodu Lecznictwa
Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej wystąpił z wnioskiem o
wyrażenie zgody na dzierżawę budynku magazynowego znajdującego
się na terenie Obwodu, ul. Sokola 50 o powierzchni ogółem 220, 22
m2 z przeznaczeniem na działalność apteki. Dzierżawca zostanie
wyłoniony w drodze postępowania przetargowego, przeprowadzonego
przez OLK SP ZOZ. Forma, warunki przetargu, jak i szczegółowe
warunki umowy dzierżawy ustali Dyrektor OLK SP ZOZ. Do wniosku
Dyrektor dołączył pozytywną opinię Rady Społecznej Obwodu
Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej w sprawie
wydzierżawienia aktywów trwałych Obwodu.
Ponieważ nie
zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w
sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy budynku
magazynowego znajdującego się na terenie Obwodu Lecznictwa
Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej, ul. Sokola 50 na okres
dłuższy niż 3 lata została przyjęta jednogłośnie i uzyskała
Nr 66/X/2015.
12) Starosta – Jerzy Żmijewski
przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na
zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości na okres dłuższy niż trzy
lata.
Uzasadniając poinformował, że Zespół Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii
Skłodowskiej-Curie zrzekł się prawa nieodpłatnego użytkowania
nieruchomości zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów jako
działka nr 87/4 o powierzchni 0,8308 ha. W związku z powyższym
Zarząd Powiatu został zobowiązany do zarządzania przejętą
nieruchomością. Integralną część nieruchomości stanowi budynek
po byłej kotłowni i spalarni odpadów medycznych. W budynku
wbudowana jest instalacja do termicznego przekształcania odpadów
medycznych, której stopień zużycia zgodnie z operatem wyceny
nieruchomości wynosi ok. 90 % i stanowi wartość złomową. Dalsza
eksploatacja spalarni wymaga znacznych nakładów inwestycyjnych co w
obecnej sytuacji finansowej powiatu jest niemożliwe do
zrealizowania. Optymalnym rozwiązaniem jest wydzierżawienie
zabudowanej nieruchomości podmiotowi zewnętrznemu, który dokona
modernizacji wydzierżawionego majątku i na jego bazie będzie
prowadził działalność gospodarczą zgodnie z planem
zagospodarowania przestrzennego „KOPERNIKAII” na obszarze miasta
Skarżyska-Kamiennej dla terenów oznaczonych symbolem U1 z
wyłączeniem obiektu handlowego wielkopowierzchniowego. Intencją
Rady Powiatu przy podjęciu Uchwały Nr 343/XLVII/2014 Rady Powiatu
Skarżyskiego z dnia 12 marca 2014r w sprawie wyrażenia zgody na
zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości na okres dłuższy niż trzy
lata była kontynuacja dotychczasowej działalności tj. spalarni
odpadów medycznych. Ponieważ procedury przetargowe na dzierżawę
nieruchomości nie przyniosły spodziewanego rezultatu (brak
zainteresowania oferentów) zasadnym jest dokonanie zmiany
przeznaczenia dzierżawy. Zgodnie z Uchwałą Nr 128/XVI/2000 Rady
Powiatu Skarżyskiego z dnia 29 maja 2000r. w sprawie zasad
nabywania, zbywania, obciążania oraz wydzierżawiania lub
wynajmowania nieruchomości stanowiących mienie powiatu Rada Powiatu
wyraża każdorazowo zgodę na wydzierżawienie i wynajmowanie
nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w
sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości
na okres dłuższy niż trzy lata została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr 67/X/2015.
13) Przewodnicząca Rady –
Bożena Bętkowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie:
powołania doraźnej Komisji Statutowej Rady Powiatu Skarżyskiego.
Na wstępie poinformowała, że wpłynął do powyższego
projektu wniosek z Zarządu Powiatu. W związku z powyższym
poprosiła o naniesienie autopoprawki i dopisanie do składu komisji
statutowej radnej Danuty Banaczek, która wyraziła zgodę na pracę
w komisji.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony
projekt uchwały.
Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na
zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości na okres dłuższy niż trzy
lata została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 68/X/2015.
Ad.pkt.13 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego.
Starosta – Jerzy Żmijewski –
w związku z pytaniami na komisjach dotyczącymi możliwości udziału
finansowego powiatu skarżyskiego w budowie Centrum im. Jana Pawła
II w Krakowie, w świetle przesłanego w tej sprawie pisma,
poinformował, że aby na trwale uczestniczyć w tym dziele
powinniśmy podpisać umowę na zakup cegiełki na kwotę 2500 zł,
która będzie tam wmurowana. Co do środków z budżetu powiatu,
dopiero po wykonaniu budżetu za pół roku Zarząd dokona analizy
czy będzie taka możliwość. Możemy również jako rada zrobić
składkę i przesłać na wskazane konto środki. Poprosił o opinie
radnych w tej sprawie.
Następnie zaprosił wszystkich na
uroczystości związane z 75. rocznicą Rozstrzelania Polskich
Patriotów na Brzasku, które odbędą się 28 czerwca o godz. 14.30
przy mogile na Brzasku. Na koniec poinformował, że ze środków
Funduszu Ochrony Środowiska zakupiona została kolejna publikacja .
Wicestarosta – Artur Berus – zaprosił radnych na
spotkanie z firmą AMG Centrum Medyczne Sp. z 0.0., które odbędzie
się 2 lipca o godz. 14.30. Tematem spotkania z przedstawicielami
Rady i Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz dyrekcją Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej będzie omówienie dzierżawy
operatorskiej, jako sposobu zarządzania placówką publicznej
ochrony zdrowia.
Przewodnicząca Rady – Bożena
Bętkowska stwierdziła, że porządek dzisiejszych obrad został
wyczerpany. Poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady
poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam X Sesję Rady Powiatu
Skarżyskiego". Godzina zakończenia obrad –17.40
Protokołowała: Joanna Wężyk
Przewodnicząca
Rady Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska
Protokół X-24.06.2015.pdf (127kB)
metryczka
Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (28 września 2015)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (1 października 2015, 14:19:55)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 667