Protokół z L/2014 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 26 czerwca 2014 roku

P R O T O K Ó Ł Nr L/2014

z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO

odbytej 26 czerwca 2014 r


Miejsce odbycia sesji – Sala Herbowa Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Konarskiego 20


Godzina rozpoczęcia obrad - 1000



W sesji udział wzięli:

  • Prezydent Miasta Skarżyska-Kamiennej – Roman Wojcieszek,

  • Przewodniczący Rady Miasta i Gminy Suchedniów – Eugeniusz Bugała,

  • Przewodniczący Rady Gminy – Jerzy Rams,

  • Wójt Gminy Bliżyn – Mariusz Walachnia,

  • dyrektorzy jednostek organizacyjnych powiatu,

  • przedstawiciele organizacji politycznych, społecznych i zawodowych,

  • Starosta – Michał Jędrys,

  • Członkowie Zarządu Powiatu – Stanisław Dymarczyk i Katarzyna Bilska,

  • Sekretarz i Skarbnik Powiatu Skarżyskiego,

  • Radca Prawny Starostwa,

  • Radni Powiatu Skarżyskiego,

  • przedstawiciele lokalnych mediów.


Lista obecności radnych biorących udział w sesji oraz gości – w załączeniu.

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik Biura Rady Powiatu.



STRESZCZENIE POSIEDZENIA


Ad.pkt.1 Otwarcie sesji


L w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego - Pan Eugeniusz Cichoń. Następnie powitał gości, członków Zarządu Powiatu, Radnych Powiatu Skarżyskiego oraz wszystkich biorących udział w Sesji.

Dla porządku poinformował, że w zawiadomieniu i projekcie porządku obrad dzisiejsza sesja miał mieć numer XLIX, jednak w dniu wczorajszym odbyła się sesja zwołana na wniosek. Dlatego też dzisiejsza sesja jest L w kadencji.


Ad.pkt.2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.


Przewodniczący Rady – Pan Eugeniusz Cichoń poinformował zebranych, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 17 radnych co stanowi 81 % ogólnego składu Rady.

Przewodniczący Rady wskazał, że Sekretarzem obrad zgodnie z porządkiem alfabetycznym będzie Radny Krzyszof Ligowski.


Następnie stwierdził, że Państwo Radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej Sesji otrzymali projekt porządku obrad.

Zapytał, czy do przedstawionego projektu porządku L Sesji Rady Powiatu Radni, lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi lub wnioski.


Ponieważ nie zgłoszono żadnych zmian Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad.

Porządek L sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został

przyjęty jednogłośnie.



Ad.pkt.3 Przyjęcie protokołu z XLVIII Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.


Wiceprzewodniczący Rady – Jacek Jeżyk – przedstawił wniosek o przyjęcie protokołu z XLVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego informując, że radni nie wnieśli do niego żadnych uwag.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z XLVIII sesji.


Protokół z XLVIII sesji został przez radnych przyjęty jednogłośnie.



Ad.pkt.4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.


Starosta – Michał Jędrys przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami w okresie od 12.03.2014 do 21.05.2014.

/sprawozdanie w załączeniu/

Ad.pkt.5 Interpelacje i zapytania radnych.


W tym punkcie głos zabrali:


Radny Janusz Ordyński – korzystając z obecności Prezydenta Miasta zabrał głos w sprawie nowej ścieżki rowerowej usytuowanej wokół zalewu Rejów. Zwrócił uwagę, że służy ona wszystkim, którzy chcą czynnie wypoczywać, jest usytuowana w pięknym miejscu, jednak jedyną wątpliwość jaką budzi jest jej nazwa. Bowiem nazwa „ścieżka rowerowa” powoduje, że niektórzy rowerzyści traktują ją jako tor treningowy i utrudniają korzystanie ze ścieżki pozostałym osobom, a często nawet zagrażają bezpieczeństwu biegającym czy spacerującym. Dlatego też zapytał czy jest możliwa zmiana nazwy tj. np. „ścieżka rekreacyjna”, „zdrowia”, czy „aktywności ruchowej”. Tak aby rowerzyści nie uzurpowali sobie praw jako jedyni, którzy mogą z niej korzystać.

Następnie zwrócił uwagę, że nieraz w ramach akcji „Polska biega” nakładają się w tym samym czasie imprezy organizowane przez gminy i powiat. Dlatego też zasugerował, aby porozumieć się i jednego dnia zorganizować jedną imprezę, a drugiego dnia drugą, lub chociaż w różnych godzinach, tak aby mogła wziąć w nich udział większa grupa mieszkańców.


Radny Jan Gajda – wskazał, iż zakończyła się kontrola Narodowego Funduszu Zdrowia dotycząca procedur neurochirurgicznych wykonywanych w Oddziale Ortopedii w naszym szpitalu. W związku z powyższym poprosił o informację, co ustaliła komisja kontrolna, jakie są wnioski pokontrolne i czy są jakieś konsekwencje pokontrolne dla szpitala, głównie finansowe.

Następnie zapytał, kiedy zostanie wymieniony tomograf komputerowy na fabrycznie nowy z 2013 roku. Zwrócił uwagę, że jest to następstwo jego interpelacji z maja na ten temat.


Radna Renata Bilska – zabrała głos w sprawie ul. Rycerskiej. Przypomniała, że w ubiegłym roku został wykonany odcinek tej ulicy. W imieniu mieszkańców poprosiła o dołożenie starań, aby wszelkie mankamenty związane z tą inwestycją zostały usunięte. Wskazała, że w ostatnim czasie była poprawiona nawierzchnia i zostało położone kruszywo. Środek jezdni ma to kruszywo ubite, natomiast na poboczach to kruszywo leży i kiedy pada deszcz spływa ono do rowów. Ponadto zwróciła uwagę na metalową barierkę nad przepustem w okolicy posesji nr 70, która jest niestabilna i grozi obaleniem. Poruszyła również problem podtapianych posesji w czasie ulewnych deszczów. W związku z powyższym poprosiła o odpowiedź na piśmie na następujące pytania: czy nawierzchnia na ul. Rycerskiej została poprawiona w ramach gwarancji, jakie były przyczyny konieczności tej naprawy, na ile trwała jest ta naprawa i jakie materiały zostały wykorzystane do jej wykonania. Zapytała również o chodnik w ciągu ul. Rycerskiej. Jak długo jest ważna dokumentacja projektowa dotycząca tej ulicy.

Następnie odniosła się do swojej poprzedniej interpelacji dotyczącej doposażenia szkół. Wyraziła zdanie, że brak jest precyzji w udzieleniu odpowiedzi na pytanie 1 tj.”które szkoły w ostatnich dwóch latach otrzymały doposażenie zapewniające realizację kształcenia w danym zawodzie określone w podstawie programowej. Zwróciła uwagę, że chodziło jej o doposażenie, które zapewni realizację nowej podstawy programowej, a nie przygotowanie do egzaminów i na to nie otrzymała odpowiedzi. Dlatego też zapytała czy była diagnoza w tym względzie. Młody człowiek musi zdać praktyczny egzamin na 75 % dlatego tez to doposażenie jest znaczące. Zwróciła się z prośbą o podjęcie korzystnej decyzji dla młodzieży i przyznanie kwoty 12.000 zł, o jaką zwracał się dyrektor ZST-M, na doposażenie stanowisk egzaminacyjnych dla kierunku technik mechanik-kwalifikacja M20. Doposażenie umożliwi jednocześnie zapewnienie skorelowanego czasowo z kształceniem teoretycznym kształcenia praktycznego młodzieży w szkole zgodnie z nową podstawą programową. Następnie poprosiła o odpowiedź na następujące pytania:

  • czy CKP jest odrębną placówką, czy wchodzi w skald Zespołu Szkół Technicznych,

  • z czego wynikają tak duże różnice w doposażeniu placówek, czy kwoty zawarte w odpowiedzi te placówki otrzymały tj. ZST-258.739 zł, ZSSU – 13.292 zł ZST-M – 16.300 zł, ZSE -23 114 zł, ZPEW- 19.670 zł,

  • dlaczego Zarząd podejmując decyzję o nie przyznaniu środków na doposażenie stanowisk egzaminacyjnych dla kierunku technik mechanik – kwalifikacja M20 w ZST-M nie kierował się faktami iż, w chwili obecnej w zawodzie technik mechanik klasy są tylko w jednej placówce znacznie odległej od CKP i to doposażenie umożliwiłoby prowadzenie kształcenia praktycznego młodzieży w macierzystej szkole,

  • kto będzie występował lub wystąpił o upoważnienie do OKE do zorganizowania części praktycznej egzaminu zawodowego kwalifikacji M20
    i M12.

/interpelacje w załączeniu/



Ad.pkt.6 Wolne wnioski i oświadczenia.


Pan Zbigniew Zaborski – na wstępie przypomniał, że prowadzony przez niego Klub Sztuk Walki organizuje w tym roku obóz sportowy w Jastrzębiej Górze. Wiele dzieci nie może skorzystać z wyjazdu ponieważ sytuacja materialna ich rodziny jest bardzo trudna. Dlatego też poprosił o wsparcie finansowe dla tych dzieci. Po ostatnim apelu tę akcję wsparła Pani Kasia Bilska oraz Bożena Bętkowska. Dlatego też bardzo serdecznie podziękował za hojność. Zwrócił się jednocześnie do pozostałych radnych i członków zarządu o wsparcie tej idee.

Zapytał na jakim etapie są prace związane z planowaną modernizacją ul. L. Staffa w Majkowie.

Następnie zabrał głos w sprawie prowadzonej dyskusji o przyszłości transportu publicznego zawartego w projekcie planu Zrównoważonego Publicznego Transportu Zbiorowego Województwa Świętokrzyskiego. Aktualnie na szczeblu Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, na którym miał okazję być jako doświadczony pracownik transportu ok. 40 lat pracy w PKS, trwają dyskusje na temat transportu publicznego. Bowiem od stycznia 2017 roku w transporcie publicznym obowiązywać będą nowe przepisy, które między innymi nakładają na samorząd województwa obowiązek opracowania w/w planu.
W związku z powyższym uznał za zasadne podzielenie się z radnymi swoimi spostrzeżeniami na temat tego dokumentu. W jego przekonaniu brak jest w nim troski o rozwój komunikacji publicznej.

Zaproponował aby powołać jakieś „ciało doradcze”, które mogłoby doradzić jak rozwiązać problem transportu publicznego na terenie naszego powiatu. Przypomniał, że na terenie naszego powiatu przestał istnieć PKS, a jeśli będzie taka polityka transportowa jak obecnie za chwilę przestanie funkcjonować MKS.

/wystąpienie w załączeniu/



Ad.pkt.7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.


Starosta Powiatu – Michał Jędrys poinformował, że interpelacja radnego Janusza Ordyńskiego przekazana zostanie Prezydentowi Miasta. Co do imprez sportowych odbywających się w tym samym czasie. Wskazał, że w tym roku odbyły się w tym samym czasie dwie imprezy. Zwrócił jednak uwagę, na ich różny charakter. Wokół zalewu Rejów w ramach akcji „Polska biega” MCSiR zorganizował bieg, natomiast Powiatowy Marszobieg, który miał trasę 6 km, był zachętą dla osób, które chcą odpoczywać na świeżym powietrzu.

Radnemu Janowi Gajdzie co do wyników kontroli NFZ odpowiedź zostanie udzielona na piśmie. Natomiast w kwestii tomografu, poinformował, że firma Philips, która wygrała przetarg i dostarczała sprzęt do szpitala, dostarczyła omyłkowo tomograf fabrycznie nowy, ale z 2012 roku. Zgodnie z wymogiem przetargu firma musi dostarczyć sprzęt z 2013 roku. Dlatego też zostanie on przez firmę dostarczony, termin wymiany na drugi zupełnie nowy to lipiec tego roku. Zwrócił uwagę, że szpital pracuje na nowym tomografie z 2012 roku, po pół roku zostanie on przez firmę wymieniony na zupełnie nowy i jeszcze zgodnie z umową zapłaci kary.

Odpowiadając radnej Renacie Bilskiej co do ulicy Rycerskiej stwierdził, ze cieszy się, że udało się fragment tej drogi zrobić w ubiegłym roku z tzw. „powodziówek” w bieżącym roku będziemy realizować kolejny odcinek tej ulicy. W kwestii odprowadzania wód deszczowym wskazał, że nie zawsze jest to po stronie samorządu. Często te rowy odwadniające były kiedyś rowami melioracyjnymi. Spółka ta nie funkcjonuje od wielu lat. Problem polega na tym, że nie możemy ingerować w system melioracji i odprowadzanie wód z prywatnych posesji. Jeżeli chodzi o wskazane posesje to dokładnie jest tam problem rowów melioracyjnych, znajduje się tam przepust, który przeprowadza wodę z jednej strony ulicy na drugą, a następnie woda została skierowana w pola. Dalej powinna płynąć rowem znajdującym się na polu. Rozmawiając z mieszkańcami o problemie zalewania to wszyscy mówią, że jak najbardziej trzeba to zrobić, a jak dochodzi do realizacji to wszyscy stoją i nikt nie zgadza się, aby to szło jego działką. Co do kwestii doposażenia szkół zgodnie z prośbą radnej odpowiedź zostanie udzielona na piśmie. Jednak wskazał, że na terenie naszego powiatu od 2000 roku funkcjonuje Centrum Kształcenia Praktycznego, które ma pełnić funkcję centrum szkoleniowego i egzaminacyjnego. Przypomniał, że Centrum zostało powołane w pierwszej kadencji samorządu powiatu. Do dzisiaj rola Centrum była ograniczona, bowiem duża liczebność uczniów w poszczególnych szkołach, pozwalała prowadzić szkołom samodzielnie część egzaminacyjną i szkoleniową. Dzisiaj stoimy na progu dużego niżu demograficznego i np do klasy technik mechanik, z pierwszej preferencji nabór w bieżącym roku wynosił 9 osób. Natomiast poszczególne specjalności bliskie sobie np. M20 M17 M19 można pogrupować tak, żeby kojarzyć ze sobą i szkolenie i egzaminowanie w danym zawodzie korzystając z tych samych urządzeń. Wyraził zdanie, że przy coraz mniejszej ilości uczniów, to nie jest kwestia znalezienia pieniędzy tylko mądrego ich wydatkowania. Wyraził zdanie, że wyposażenie CKP w stanowiska szkoleniowe, które jednocześnie są stanowiskami egzaminacyjnymi dla wielu szkół jest zasadne. Zgodnie z nową podstawą programową przygotowanie do egzaminu musi się odbywać w takich samych warunkach jak egzamin. CKP jest wspólnym ośrodkiem szkoleniowo-egzaminacyjnym dla ZST, ZSS-U, ZST-M oraz Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych. Dodał, że doposażenie pracowni relegalizujemy na tyle na ile jest ono niezbędne. Poinformował jednocześnie, że w odpowiedzi na nasze pismo pani dyrektor ZST-M wyraziła, że jest usatysfakcjonowana odpowiedzią i jednocześnie prosi o umożliwienie odbywania praktyk i egzaminów uczniom w CKP, co też zostało uzgodnione z dyrektorem ZST. Uczniowie ZST-M jeden dzień w tygodniu będą przebywali w CKP i będą mieli wyłącznie do swojej dyspozycji stanowiska tak aby umożliwić im właściwe kształcenie. Dla przykładu podał, że w Kielcach została podjęta decyzja o tworzeniu wspólnie z Centrum Innowacji scentralizowanego Centrum Kształcenia Praktycznego dla wszystkich szkół. Mimo bardzo dużych środków, które mają być przeznaczone na tworzenie centrum, nie podjęto decyzji o doposażaniu szkół tylko o tworzeniu jednego ośrodka dla wszystkich placówek. Zwrócił uwagę, że nasze CKP powinno pełnić funkcję usługodawczą dlatego, że za chwilę okaże się, że będą realizowane na terenie naszego powiatu przez prywatne podmioty kursy zawodowe i tam będą odbywały się egzaminy. Co do kwestii zgłoszenia stanowiska egzaminacyjnego wyjaśnił, że nic się w tym względzie nie zmieniło, bowiem zgłasza to dyrektor ZST, który jest jednocześnie dyrektorem CKP.

Co do wystąpienia pana Zbigniewa Zaborskiego w kwestii ulicy L. Staffa w Majkowie przypomniał, że problem polegał na odprowadzeniu wód deszczowych. W związku z tym, iż dotychczas odbywało się to przez teren Zakładów Metalowych Mesko, które po przeprojektowaniu drogi nie wyraziły zgody na dalsze odprowadzanie wód przez ich teren, w takiej formie jak było to dotychczas, znaleźliśmy inne rozwiązanie, na które przeznaczone zostały pieniądze. W tym momencie czekamy na wszelkiego typu pozwolenia. Chcielibyśmy zdążyć tak, aby tę inwestycję złożyć do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w bieżącym roku na dofinansowanie w roku przyszłym. Pod warunkiem uzyskania odpowiednich pozwoleń.

Odnosząc się do kwestii transportu zbiorowego zwrócił uwagę, że należy brać pod uwagę, że wykonywanie usługi transportowej jest prowadzeniem działalności gospodarczej. Bez względu czy będzie to robił PKS, MKS czy prywatny przedsiębiorca. Dzisiaj obserwujemy coraz więcej podmiotów wykonujących przewozy regularnie. Strategia transportu publicznego, jest analizą potrzeb, która ma wskazywać, gdzie należy ten transport wspomagać czy rozwijać, ale jest to także informacja dla prywatnego przedsiębiorcy, który wie, że w danym miejscy jest tylu potencjalnych klientów i tam może wprowadzić kursy. Obowiązuje nas ustawa o swobodzie działalności gospodarczej i zarówno publiczny transport jak i prywatny przedsiębiorca muszą być traktowani na równi.


Dyrektor ZDP – Marek Czyż – odpowiadając na pytanie dotyczące ulicy Rycerskiej wyjaśnił, iż fragment ulicy Rycerskiej był realizowany w ubiegłym roku i w trakcie odbioru, zostały wykonywane badania, które wykazały, że wszystko jest w porządku. Wskazał, że po okresie zimowym nabraliśmy pewnych wątpliwości co do jakości wykonanych badań i skierowaliśmy sprawę do Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, który potwierdził, że stan nawierzchni jest dobry i nie wymaga drastycznych napraw wymaga jedynie uszczelnienia. Co też zostało wykonane na koszt firmy realizującej inwestycję. Co do odwodnienia poinformował, że przedwczoraj odbyło się spotkanie z mieszkańcami na gruncie i okazało się, że ci ludzie są bardzo skonfliktowani. W jego przekonaniu jedyny problem to stosunki międzyludzkie. Przy zgodzie mieszkańców nie ma problemu aby wykonać odwodnienie na ulicy Rycerskiej. Na ten moment rowy zostały udrożnione, wyłożone korytami betonowymi i woda płynie bez problemu. Natomiast dochodząc do posesji prywatnych są tam porobione zwężenia, rury są nieodpowiedniej średnicy np. ok 10 cm co powoduje gwałtowne podnoszenie się poziomu wód i zalewanie posesji. Podczas ostatnich ulewnych opadów została wezwana policja. Ponieważ ludzie robiąc sobie na złość, w rowy wkładali worki z piaskiem co powodowało, że woda była kierowana pod górkę, co doprowadzało do zalewania posesji na ulicy Rycerskiej.


Radna Renata Bilska – odnosząc się do odpowiedzi Starosty poinformowała, że ma przed sobą wykaz zawodów, które są w ZST i nie ma tam mechanika ani żadnego pokrewnego. Dlatego też czytając procedurę i wzór wniosku, w jej przekonaniu nie ma możliwości ubiegania się
o upoważnienie. CKP nie jest oddzielną placówką.


Starosta – Michał Jędrys – odpowiadając wyjaśnił, że szkoła jaką jest ZST to jedno, a CKP to drugie. Szkoła, w tym przypadku ZST, może nie mieć danego kierunku, ale nie oznacza to, że w CKP nie może się odbywać egzamin zawodowy i kształcenie w tym kierunku. Centrum Kształcenia Praktycznego nie jest szkołą tylko placówką szkoleniowo-egzaminacyjną. Jeżeli byłoby tak jak mówi radna Renata Bilska to od wielu lat nie mogłyby się odbywać w CKP egzaminy np. technika pojazdów samochodowych, bo w ZST nie ma takiego kierunku. Natomiast kształcenie się odbywa i egzaminy się również odbywają.



Ad.pkt.8 Rozpatrzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2013 rok i podjęcie uchwał:


    1) 2) Starosta Powiatu Skarżyskiego – Michał Jędrys w imieniu Zarządu przedstawił sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2013 rok oraz informację o stanie mienia powiatu.

    Następnie odczytał opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2013 rok.

    /sprawozdania oraz opinia RIO w załączeniu/

    3) 4) 5) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Jerzy Żmijewski przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie:

    wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2013 rok, wniosek Komisji Rewizyjnej,

    w sprawie: udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Skarżyskiego

    oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o wniosku Komisji Rewizyjnej,


/przedstawione materiały w załączeniu/


    6) dyskusja


Radny Jerzy Żmijewski – wskazał, że Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonanie budżetu. Jednak nie była to opinia jednogłośna. W trakcie dyskusji nasuwało się wiele uwag, na które chciał zwrócić uwagę, a mianowicie: niewykonane zostały dochody budżetowe, spowodowane brakiem konsekwencji w działaniach pomiędzy Zarządem Powiatu, a Prezydentem Miasta, który nie zwrócił środków finansowych za realizację inwestycji ul. 3-go Maja. Ponadto nie wykonano dochodów własnych pochodzących ze sprzedaży mienia. Zwrócił również uwagę na tabelę 13 gdzie mamy wykonanie zadań inwestycyjnych rocznych. Nie zrozumiałym jest zapis, który wskazuje zadanie z planem na 2013 rok 60.000 zł, wykonanie 60.000zł, a uwagach jest zapis „zadanie umieszczone w wykazie wydatków niewygasających z upływem roku 2013”. zapytał jakie środki są przeniesione jako niewygasające. Rozważnym byłoby wpisanie, że należy zabezpieczyć środki finansowe na kontynuację projektu.

Następnie zwrócił uwagę, na wielkość dotacji celowej otrzymywanej z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej. Otrzymane środki pokrywają tylko w 15 % rzeczywiste koszty realizacji zadań. Niskie wykonanie zadań inwestycyjnych w dziale 600, bo tylko 72,88 %. Zwrócił uwagę na wzrastające corocznie koszty wynagrodzeń i pochodnych w dziale 75020 - Starostwo Powiatowe i tak: w roku 2010 wydatki te wynosiły
4.861.929 zł, w 2011-5.195.776 zł, w 2012-5.548.229 zł, w 2013-5.844.775 zł. Dodał jednocześnie, że zgodnie z wytycznymi ministerstwa finansów nie ma podwyżek jeśli chodzi, o wzrost wynagrodzeń w organach administracji samorządowej. U nas wzrost wyniósł 120,22 %.

Kończąc zaznaczył, że przedstawione przez Zarząd sprawozdanie jest wykonane w sposób przejrzysty i czytelny.


Radna Renata Bilska – odniosła się do kwestii wzrostu wynagrodzeń. Zapytała czy prawdą jest, że jeden pracownik w Starostwie otrzymał podwyżkę rzędu 2000 zł.


Starosta – Michał Jędrys – odnosząc się do wypowiedzi radnego Jerzego Żmijewskiego, co do niewykonania dochodów, na co miało wpływ nie wpłacenie przez gminę Skarżysko środków w wysokości 1.200.000zł z tytułu umowy dotacji na realizację zadania inwestycyjnego ul. 3-go Maja. Przypomniał, że termin rozliczenia dotacji zbiegał się z zakończeniem roku budżetowego i nie wpłacenie środków przez Gminę nie mogło za skutkować od razu odzyskanie pieniędzy od gminy. Zarząd kilkakrotnie monitorował gminę wysyłając stosowne wezwania do zapłaty. Wezwaliśmy również gminę do ugody sądowej, której zawarcie nastąpi 3.07, aby usankcjonować harmonogram spłat. Spłata należności na koniec czerwca wynosi 450 tys zł. Mogliśmy skierować sprawę do komornika, ale braliśmy pod uwagę sytuację finansową Gminy. Zablokowanie kont Gminy na kwotę 1.200.000 zł spowodowałoby paraliż funkcjonowania Gminy na dwa miesiące. To, że nie zrealizowaliśmy tych dochodów nie wpłynęło na płynność finansową powiatu. Następnie odniósł się do kwestii nie zrealizowanych dochodów ze sprzedaży mienia za kwotę 2,5 mln zł. Przypomniał, że podjęliśmy decyzję ze majątek przeznaczony na sprzedaż zostanie zagospodarowany i przeznaczony na utworzenie centrum rozwoju edukacji i przejęcie na bazie porozumienia prowadzenia biblioteki pedagogicznej. To także nie wpłynęło na zachwianie płynności finansowej budżetu. Co do dotacji na zadania rządowe, poinformował, że zawsze wysyłamy do Wojewody informację o środkach jakie wydatkujemy na realizację tych zadań i potrzebach w tym zakresie. Natomiast trudno nam dyskutować z decyzją rządu i wojewody o wysokości przykazanych środków.

Odpowiadając na kwestię niskiego wykonania zadań inwestycyjnych, wyjaśnił, iż procentowe wykonanie zadań inwestycyjnych wynika z tego, że przy planowaniu wartości poszczególnych zadań bierze się wartości kosztorysowe natomiast po przetargach wykonanie inwestycji zamyka się dużo niższymi kwotami. Świadczy o tym fakt, że zakładany deficyt budżetowy w ubiegłym roku miał zamknąć się kwotą 10 mln zł, a w efekcie wyniósł 3 mln 300 tys zł. Odstąpienie od realizacji inwestycji np. ul Ponurego wynikało z rozmiaru tej inwestycji i braku możliwości samodzielnego jej finansowania bez udziału Gminy Skarżysko. Część inwestycji jest realizowana w roku bieżącym. Co do budowy Centrum Archeologicznego Rydno, w budżecie była zabezpieczona kwota 3 mln zł, jako wkład własny powiatu, a inwestycja
w całości miała kosztować ponad 20 mln zł. Aplikowaliśmy wniosek na realizację tej inwestycji w ramach „środków norweskich”. Dwukrotne odwołanie w efekcie zakończyło się przyznaniem nam racji tzn, że wniosek został przygotowany poprawnie, jednak w ocenie ostatecznej otrzymaliśmy za małą liczbę punktów. Dokumentacja, która został przygotowana w tym zakresie może zostać złożona w ramach RPO w kolejnym okresie projektowania. Mam nadzieję, że uczyni to kolejna kadencja samorządu. Odpowiadając radnemu Jerzemu Żmijewskiemu oraz radnej Renacie Bilskiej, w kwestii wzrostu kosztów wynagrodzeń zwrócił uwagę, że wzrost wynagrodzeń z kwoty ponad 4 mln zł do kwoty ponad 5 mln zł jest wzrostem 20 %, a nie 120%. Zaznaczył jednocześnie, że nie było podwyżek w Starostwie, ani nie było wypłacanych nagród. Natomiast wszelkie regulacje płacy wynikały z przeszeregowania pracowników. Przypomniał jednocześnie, że przejęliśmy zadania sprzątania i nadzoru budynków, co spowodowało wzrost zatrudnienia.


Skarbnik Powiatu – Monika Gębska – jeżeli chodzi o dochody budżetu ze sprzedaży majątku powiatu wskazała, że nie ma żadnego zapisu w prawie, który nakazywałby zdjęcie z planu sprzedaży majątku jeżeli nie została ona wykonana. Dodała, że nie raz zdarza się tak, że dochody zostają wykonane w ponad 100 % zaplanowanych i wówczas nie zwiększa się strony dochodowej. Jeśli chodzi o niewykonanie dochodów, wyjaśniła, że do 15 grudnia był termin rozliczenia dotacji. My takie rozliczenie wykonaliśmy i przekazaliśmy Gminie Skarżysko-Kamienna, wykazując kwotę, którą miasto jest zaległe powiatowi. Rozliczenie zostało przyjęte przez miasto, więc należność jako wymagająca została zaksięgowana i ujęta w sprawozdaniu Rb-N. Jeżeli chodzi o wydatki niewygasające i tabelę 13 i 14, są to materiały pomocnicze dla RIO, te tabele muszą być zgodne z Rb28. Wydatek niewygasający musi być wykazany jako wykonany w roku, w którym jest zaplanowany. Jeżeli planowaliśmy wydatkowanie środków w roku 2013, to wykazujemy je w sprawozdaniu Rb28 po stronie wykonanej. Natomiast środki, które pozostają przenosimy na osobne konto i faktura fizycznie zostaje zapłacona w roku 2014. Dodała, że Regionalna Izba Obrachunkowa nie wniosła żadnych zastrzeżeń. Co do wydatków inwestycyjnych, wskazała, że inwestycje zostały wykonane w 72,78 %. Jeżeli odejmiemy inwestycję ul Ponurego oraz drogę Bliżyn -Zbrojów, to wykonanie wynosi 94,66 %. Pozostała różnica do 100% wynika z rozstrzygnięć przetargowych. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne to wzrost od 2010 roku o kwotę 982.845 zł. Należy w tym uwzględnić 2% wzrost w 2012 roku składki rentowej, oraz jubileusze i odprawy. Wyjaśniając niewykonanie planów
w poszczególnych rozdziałach wskazała, że w rozdziale 72095 wykonanie wyniosło tylko 8,66 %, bowiem w tym rozdziale mieszczą się dwa projekty: e-swietokrzyskie, gdzie my jesteśmy tylko partnerem projektów natomiast beneficjentem jest Urząd Marszałkowski i nie mamy wpływu na terminy realizacji. Co do rozdziału 80146 - dokształcanie nauczycieli, planuje się środki w wysokości 0,5% łącznej wysokości wynagrodzeń osobowych nauczycieli. Natomiast wykonanie uzależnione jest od ilości wniosków na dokształcanie, które wpłyną do komisji. Rozdział 919 jest tu ujęta dotacja z gminy Skarżysko- Kamienna, bowiem gmina nie wykorzystała w całości dotacji i 16 grudnia zwrócono niewykorzystaną część dotacji.

Radny Leszek Lepiarz – odniósł się do niewykonania wydatków majątkowych i sprzedaży nieruchomości. Przypomniał, że 21 grudnia 2012 roku, gdy przyjmowaliśmy budżet powiatu, zwracał uwagę, że są tam ujęte nierealne kwoty dochodów oraz bezzasadne jest wpisywanie kwoty 2,5 mln zł ze sprzedaży majątku,który nie był przeznaczony do sprzedaży.


Radna Renata Bilska – po raz kolejny odniosła się do wzrostu wynagrodzeń. W świetle wyjaśnień Starosty zapytała czy w związku z przeszeregowaniem pracownika różnica w jego wynagrodzeniu sięgnęła ok. 2000 zł.


Starosta – Michał Jędrys - odpowiadając radnemu Leszkowi Lepiarzowi wskazał, że mimo zaplanowania dochodów ze sprzedaży majątku, który nie został zbyty, budżet został zrealizowany tak jak zakładaliśmy. Przypomniał jednocześnie, że w budżetach w poprzedniej kadencji również były zakładane dochody ze sprzedaży majątku. Najważniejsze jest to, że udało się zrealizować budżet roku 2013 przy słabnącej pomocy ze strony państwa. Udało nam się zrealizować szereg inwestycji oraz ważnych projektów tj. termomodernizację budynków, która będzie procentować. Zwrócił uwagę, że wkład własny realizacji zadania wyniósł 15%. Przypomniał jednocześnie, że w poprzedniej kadencji część tego typu inwestycji była realizowana praktycznie ze środków własnych. Odpowiadając radnej Renacie Bilskiej potwierdził, że były takie sytuacje, że regulacje płacowe wynikające z przeszeregowania pracownika musiały być znaczne. Zwrócił uwagę, że nie on ustala tabelę wynagrodzeń. Jeżeli przeszeregowanie pracownika miałoby nastąpić tylko na papierze to jest to temat dla Państwowej Inspekcji Pracy. Dodał, że jeśli ktoś pracuje przez 5-6 lat, aby uzyskać pewien stopień awansu zawodowego, to jest podobnie jak przy awansach nauczycielskich, jeżeli nauczyciel ma tytuł nauczyciela kontraktowego z pensją 2000 zł i robi awans zawodowy i zostaje nauczycielem dyplomowanym to ma pensję 5000 zł. Wszyscy pracownicy Starostwa Powiatowego pracują na bardzo wysokim poziomie i jeżeli ktoś otrzymuje odpowiednie wynagrodzenie to jest ono adekwatne do poziomu pracy i powierzanych obowiązków.


Radny Jerzy Żmijewski – odniósł się do odpowiedzi pani Skarbnik, nie zgodził się z jej wyjaśnieniami dotyczącymi wydatków niewygasających. Przytoczył zapis z tabeli nr 13, gdzie w pozycji 2 czytamy: „Rozbiórka istniejącego obiektu mostowego i budowa nowoprojektowanego
w miejscowości Płaczków, plan na rok 2013 po zmianach 60.000 zł, wykonanie 60.000zł, % wykonania - 100%” w uwagach natomiast zapisano „zadanie umieszczono w wykazie wydatków niewygasających z upływem roku 2013”.
W związku z powyższym zapytał jakie środki finansowe zostały zabezpieczone jako niewygasające.


Radny Mieczysław Bąk – stwierdził, że zgodnie z informacją przedstawioną przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Jerzego Żmijewskiego, Zarząd dokonał na przestrzeni roku 31 zmian w budżecie.
W związku z powyższym zapytał czy te zmiany mieściły się w ramach kompetencji Zarządu i czy Rada była sukcesywnie informowana o tych zmianach.


Skarbnik Powiatu – wyjaśniła, że tabela 13 dotyczy zadań inwestycyjnych rocznych w 2013 roku i mamy tu: plan na 2013 rok po zmianach, wykonanie, % wykonania oraz uwagi. W przypadku wskazanego zadania mieliśmy plan 60.000 zł i wykonanie 60.000 zł, ponieważ ideą wydatków niewygasających jest to, aby wykazać to jako wydatek zrealizowany w roku 2013. Dodała, że na to zadanie była podpisana umowa, dlatego też należy to wykazać w wydatkach niewygasających. Natomiast płatność to co innego niż wykonanie. Jeżeli mamy umowę to jest ona już zaangażowana i musimy mieć po stronie planu. Wykazując wydatek niewygasający w sprawozdaniu roku 2014 to już tego planu nie mamy, to mamy samą zapłatę za fakturę i może ona wynieść 59.000 zł i 1.000 zł zwrócimy na stronę dochodową.


Starosta – Michał Jędrys – odpowiadając rademu Mieczysławowi Bąkowi wskazał, że każda uchwała dotycząca zmian w budżecie jest przekazywana do RIO w ramach nadzoru. Gdyby Zarząd przekroczył swoje kompetencje uchwała byłaby uchylona przez RIO.


Radni nie zgłosili innych uwag ani zapytań.


    1. Wiceprzewodnicząca Rady - Bożena Bętkowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2013 rok.


Do przedstawionego projektu uchwały radni nie wnieśli żadnych uwag.


Za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych

Przeciw - 0

Wstrzymało się od głosu – 7 osób


Uchwała w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2013 rok została przyjęta i otrzymała Nr 355/L/2014.



      1. Wiceprzewodnicząca Rady - Bożena Bętkowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: podjęcie uchwały w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2013.

Do przedstawionego projektu uchwały radni nie wnieśli żadnych uwag.


Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych

Przeciw głosowało – 3 radnych

Wstrzymało się od głosu – 3 osoby


Uchwała w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2013 została przyjęta i otrzymała Nr 356/L/2014.


Przewodniczący Rady Powiatu – Eugeniusz Cichoń – wyraził satysfakcję, ze przy tym trudnym budżecie był on realizowany bez zastrzeżeń czego dowodem była opinia Komisji Rewizyjnej oraz opinia RIO w Kielcach.


Starosta – Michał Jędrys – podziękował Radzie Powiatu za przyjęcie sprawozdania i udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu. Podziękował również za wszystkie krytyczne głosy, które padają ze strony opozycji. Są one cenne i zwracają uwagę na poprawności działania samorządu powiatowego. Podziękował Skarbnikowi Powiatu – Monice Gębskiej za współpracę przy realizacji tego budżetu, która jest bardzo dobrym fachowcem. Za realizację budżetu podziękował całemu Zarządowi.


Przewodniczący Rady Powiatu ogłosił 20 min przerwę.



Ad.pkt.9 Informacja na temat podjętych działań restrukturyzacyjnych w Szpitalu Powiatowym oraz aktualnej sytuacji finansowej i kadrowej.


/informacja w załączeniu/


Radny Jan Gajda – zapytał o funkcjonowanie oddziału ortopedii, ponieważ praktycznie pod koniec lipca skończy się całoroczny kontrakt, zapytał co dalej. Większość kontraktu została wykorzystana na endoprotezoplastyki biodra i kolana, za które fundusz nie do końca płaci. Wyraził zdanie, że powinniśmy mieć rezerwę tak aby móc przyjmować pacjentów z naszego powiatu .


DyrektorAndrzej Jarzębowski – odpowiadając wyjaśnił, że nie ma rejonizacji, tak więc pacjenci wybierają takie placówki gdzie są lepsi fachowcy, lesze oddziały. Pokazując pacjentom, że dobrze robimy zabiegi, mamy kolejkę nie tylko z naszego powiatu, ale z innych województw. Tak się to dzieje w przypadku oddziału ortopedii, na endoprotezoplastykę i na kręgosłupy. Założenia na ten rok były takie, że przez pierwsze półrocze będziemy próbowali wypracować nadwykonania na wszystkich oddziałach. Jest to argument przy negocjacji kontraktu z NFZ na kolejne lata. W ubiegłych latach protezoplastyka była kontraktowana oddzielenie, natomiast w tej chwili wszystkie zakresy ortopedii są w jednym kontrakcie. Mamy w tej chwili wstrzymane zabiegi planowe. Natomiast co do różnicowania pacjentów z naszego powiatu i poza taki podział nie obowiązuje. Pacjenci na zabiegi planowe wpisywani są do kolejki bez względu na miejsce zamieszkania.



Ad.pkt.10 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zarządu Powiatu w zakresie działalności referatu finansowego do obsługi szkół i placówek oświatowych.


Przewodnicząca Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej – Maria Wroniewska – przedstawiła protokół z kontroli Zarządu Powiatu w zakresie działalności referatu finansowego obsługi szkół i placówek oświatowych.

/przedłożone sprawozdanie w załączeniu/


Ad pkt.11 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:


1) Skarbnik Powiatu – Monika Gębska - przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2014-2030.

Ponieważ radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2014-2030, została przyjęta jednogłośnie
i uzyskała Nr 357/L/2014.


2) Skarbnik Powiatu – Monika Gębska - przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2014 rok.


Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych wniosków do przedstawionego Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2014 rok, została przyjęta i uzyskała Nr 358/L/2014.


3) Starosta – Michał Jędrys przedstawił projekt uchwały w sprawie: uchwalenia statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kamiennej.


Radni nie wnieśli do przedstawionego projektu żadnych uwag ani wniosków w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie.

Uchwała w sprawie: uchwalenia statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kamiennej, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 359/L/2014.


4) Starosta – Michał Jędrys przedstawił projekt uchwały w sprawie: zmiany Uchwały Nr 350/XLVIII/2014 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 21 maja 2014 roku w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy pomieszczeń Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej na okres dłuższy niż trzy lata,


Ponieważ radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: zmiany Uchwały Nr 350/XLVIII/2014 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 21 maja 2014 roku w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy pomieszczeń Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej na okres dłuższy niż trzy lata, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 360/L/2014.


5) Starosta – Michał Jędrys przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2013 rok.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2013 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 361/L/2014.


6) Starosta – Michał Jędrys przedstawił projekt uchwały w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2013 rok.


Ponieważ Radni nie zgłosili innych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2013 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 362/L/2014.


7) Starosta – Michał Jędrys przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2013 rok.

Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2013 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 363/L/2014.


8) Starosta – Michał Jędrys przedstawił projekt uchwały w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2013 rok.

Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Uchwała w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2013 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 364/L/2014.


9) Starosta – Michał Jędrys przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2013 rok.

Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Za przyjęciem uchwały glosowało – 12 radnych

Wstrzymały się od głosu – 2 osoby

Głosów przeciwnych - 0


    Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2013 rok, została przyjęta i uzyskała Nr 365/L/2014.



10) Starosta – Michał Jędrys przedstawił projekt uchwały w sprawie: pokrycia straty finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie, wykazanej w sprawozdaniu finansowym za 2013 rok.


Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Za przyjęciem uchwały glosowało – 12 radnych

Wstrzymały się od głosu – 3 osoby

Głosów przeciwnych - 0


    Uchwała w sprawie: pokrycia straty finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie, wykazanej w sprawozdaniu finansowym za 2013 rok, została przyjęta i uzyskała Nr 366/L/2014.



Ad.pkt.14 Zamkniecie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.


Przewodniczący Rady – Eugeniusz Cichoń przed zamknięciem sesji zaprosił na uroczystości 74. Rocznicy Rozstrzelania Patriotów na Brzasku, które odbędą się 29.06.2014 roku o godzinie 14.30 przy Mogile.


Przewodniczący Rady - poprosił o powstanie z miejsc i zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam L Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".



Godzina zakończenia obrad – 14.05


Protokołowała:

Joanna Wężyk


Przewodniczący

Rady Powiatu Skarżyskiego

EUGENIUSZ CICHOŃ



Protokół-L-2014.pdf (121kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Joanna Wężyk (24 lipca 2014)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (10 października 2014, 15:12:57)

Ostatnia zmiana: Mariusz Bartosik (20 stycznia 2016, 09:13:51)
Zmieniono: Zmiana katalogu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 841