Protokół Nr 32/2024 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego w dniu 4 grudnia 2024 r.
W
posiedzeniu udział wzięli:
Członkowie Zarządu Powiatu:
- Artur Berus - Starosta
- Katarzyna Bilska - Wicestarosta
- Tadeusz Bałchanowski - Członek Zarządu Powiatu
- Monika Pająk - Członek Zarządu Powiatu
Stali
uczestnicy posiedzenia:
- Urszula Wrona - Skarbnik Powiatu
- Małgorzata Nosowicz - Sekretarz Powiatu
Pozostali
uczestnicy posiedzenia:
- Katarzyna Geller - Naczelnik IM
- Mariusz Kawa - Dyrektor SOSW nr 2
- Artur Szumielewicz - Dyrektor ZPRW
- Jacek Kępa - Wicedyrektor ZPRW
- Anna Piskulak - Wicedyrektor ZPRW
- Marcin Kruk - Dyrektor ZPEW
- Ewa Binkowska - Wicedyrektor ZPEW
- Aneta Łoboda - Wicedyrektor ZPEW
- Paweł Garbuzik - Kierownik ds. opieki i wychowania
Lista obecności stanowi
załącznik nr 1 do protokołu.
Posiedzeniu przewodniczył Starosta – Pan Artur Berus.
Posiedzenie protokołowała: Olga
Łukomska – Starszy inspektor.
Starosta – Pan Artur Berus przedstawił
proponowany porządek posiedzenia oraz zapytał o uwagi i wnioski.
W związku z brakiem uwag, Zarząd
Powiatu przyjął porządek posiedzenia.
Porządek posiedzenia:
1. Podjęcie
uchwał Zarząd Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
- a) powołania komisji egzaminacyjnej w celu przeprowadzenia egzaminu dla nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans zawodowy,
- b) przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących „Programu Opieki nad Zabytkami dla Powiatu Skarżyskiego na lata 2025-2029”.
2. Rozpatrzenie
pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
3. Sprawy
różne.
Ad. pkt 1. Podjęcie uchwał Zarządu Powiatu
Skarżyskiego w sprawie:
a) powołania
komisji egzaminacyjnej w celu przeprowadzenia egzaminu dla nauczyciela
kontraktowego ubiegającego się o awans zawodowy (załącznik nr 2)
Z treścią powyższej uchwały zapoznała
zebranych Wicestarosta – Pani Katarzyna
Bilska.
Zarząd
Powiatu nie wniósł uwag i pozytywnie zaopiniował powyższą uchwałę.
b) przeprowadzenia konsultacji społecznych
dotyczących „Programu Opieki nad Zabytkami dla Powiatu Skarżyskiego na lata
2025-2029” (załącznik nr
3)
Referująca, Wicestarosta – Pani
Katarzyna Bilska poinformowała, że ustawa z 5 czerwca 1998 r. o Samorządzie Powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107)
przewiduje, że w przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla
powiatu mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami
powiatu.
Dodała, że
Powiat Skarżyski w roku 2024 zlecił wykonanie „Programu Opieki nad Zabytkami dla Powiatu Skarżyskiego
na lata 2025 – 2029”, który podlega
konsultacjom społecznym, nim będzie mógł być procedowanym przez Radę Powiatu
Skarżyskiego. Konsultacje społeczne trwają nie krócej niż 7 dni zgodnie z
trybem i sposobem przeprowadzenia konsultacji określonym uchwałą Rady Powiatu Skarżyskiego Nr 121/XVIII/2016 z dnia 29 lutego 2016 roku.
Zarząd Powiatu nie
wniósł uwag i jednogłośnie podjął przedmiotową uchwałę.
Ad. pkt 2. Rozpatrzenie pism skierowanych do
Zarządu Powiatu
Członek
Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski zapoznał
zebranych z pismem Dyrektora ZDP zawierającym prośbę o przeniesienie
zaplanowanych środków w budżecie na 2024 rok z powodu ich niewykorzystania na
2025 r. dla n/w zadań:
Wydatki niewygasające:
- 1. Opracowanie projektu „Rozbudowa drogi pow. nr 0578T Suchedniów – Parszów wraz z infrastrukturą towarzyszącą (ul. Dworcowa w km 0+000,00 do 0+163,62 ul. Bugaj w km 0+000,00 do 0+058,00 Nowy odcinek drogi w km +058,0 do 0+219,00) w ramach przeds. Pn. Budowa Bezkolizyjnego skrzyżowania – wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 8 Warszawa Zach. – Kraków Gł. Na odcinku Skarżysko-Kam. – Kielce – Kozłów z drogą pow. nr 0578T na terenie Gminy Suchedniów” – w kwocie 65 000,00 zł. (załącznik nr 4)
Pan Tadeusz Bałchanowski wyjaśnił, że przesunięcie
środków jest konieczne ze względu na przedłużającą się procedurę uzyskania pozwolenia na budowę
związaną z regulacją stanów prawnych gruntów PKP S.A. Dodał, że PKP PLK w przygotowanym
porozumieniu deklaruje zakończenie prac projektowych wykonywanych przez PKP
związaną z budową bezkolizyjnego skrzyżowania wiaduktu kolejowego w ciągu linii
kolejowej nr 8 planowane jest do końca pierwszej połowy 2025r.
- 2. Rozbudowa Al. Tysiąclecia w Skarżysku-Kamiennej na odcinku od skrzyżowania z Al. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Sokolą – w kwocie 27 319,89 zł.
Kończąc wypowiedź, Pan Tadeusz Bałchanowski
wskazał, że przesunięcie środków jest konieczne, gdyż finansowanie rozliczenia
zadania z RFRD i wpływ środków ze Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego nastąpi w roku 2025.
Zarząd Powiatu jednogłośnie wyraził
zgodę w powyższej sprawie.
Starosta – Pan Artur
Berus zapoznał zebranych z
pismem najemcy lokalu użytkowego znajdującego się przy ul. Sikorskiego 20 w
Skarżysku-Kamiennej, w sprawie wypowiedzenia
umowy Nr 137/IM/2024 ze skutkiem na dzień 31.12.2024r. (pismo w sprawie stanowi załącznik nr 5).
Pan Artur Berus wyjaśnił, że powyższa umowa najmu zawarta była na okres 3
lat, tj. od 01.03.2024 r. do 28.02.2027 r. Zgodnie z jej zapisami, wypowiedzenie
może nastąpić tylko w przypadkach określonych w przepisach Kodeksu Cywilnego
oraz bezpośrednio w samej umowie najmu lokalu użytkowego. Przepisy prawa dopuszczają jednak
możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy, o co wnosi wnioskodawca.
Zarząd Powiatu wyraził zgodę
na rozwiązanie w/w umowy z dniem 31.12.2024 r., pod warunkiem uregulowania
wszystkich zobowiązań.
Starosta –
Pan Artur Berus poinformował,
że zgodnie z Uchwałą Nr 10/25/2018 Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 7 marca
2018 roku w sprawie zasad gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku
ruchomego oraz prawami na dobrach niematerialnych stanowiących własność Powiatu
Skarżyskiego, Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych zwraca się z prośbą o
wyrażenie zgody na likwidację 9 zestawów komputerowych z monitorem o wartości 3 149,38 zł każdy (wartość księgowa) (pismo w sprawie stanowi załącznik nr 6).
Starosta
wyjaśnił, że zestawy komputerowe zostały zakupione w
2007 roku, nie nadają się do dalszego użycia ze względu na dezaktualizację,
duży stopień zniszczenia spowodowany długoletnim użytkowaniem oraz brak części
zamiennych do dokonania naprawy.
Zarząd
Powiatu pozytywnie rozpatrzył przedmiotowy wniosek.
Z pismem Referatu ds.
Promocji w Wydziale Edukacji, Promocji, Kultury
Sportu i Turystyki w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie
porozumienia partnerskiego ze Stowarzyszeniem ERBEL-Szkoła Przyszłości na realizację projektu „Wolontariat
pokoleń – Razem możemy więcej” (załącznik
nr 7) zapoznała zebranych Wicestarosta
– Pani Katarzyna Bilska.
Następnie wyjaśniła, że Stowarzyszenie ERBEL przystąpiło na
realizację tego działania do konkursu ogłoszonego w ramach Programu NOWEFIO
2025- Priorytet 2-4 i w ramach tego programu
Stowarzyszenie we współpracy z Referatem Promocji napisało wniosek dot.
utworzenia Powiatowego Centrum Wolontariatu. Powstanie Powiatowego Centrum
Wolontariatu - Centrum będzie pełnić rolę ośrodka organizacyjnego,
szkoleniowego i promującego wolontariat w powiecie. Wyposażone w nowoczesną
infrastrukturę (sprzęt komputerowy, systemy audiowizualne) stanie się miejscem
spotkań i integracji dla wolontariuszy. Powiatowe Centrum Wolontariatu stanie się narzędziem
umożliwiającym skuteczne rozwiązywanie problemów społecznych, a jego działania
będą miały trwały i pozytywny wpływ na jakość życia mieszkańców powiatu skarżyskiego. Wartość
całkowita projektu to 150.000,00 zł.
W przypadku pozytywnego
rozstrzygnięcia oferty konkursowej Powiat Skarżyski zobowiązany będzie w ramach
umowy partnerskiej do nieodpłatnego
udostępnienia Sali Konferencyjnej na potrzeby przeprowadzenia szkolenia i
warsztatów dla wolontariuszy oraz nieodpłatnego udostępnienia pomieszczenia na potrzeby siedziby Powiatowego
Centrum Wolontariatu.
Biorąc pod uwagę zasadność realizacji tego typu przedsięwzięcia Referat
ds. Promocji zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na formalne włączenie się
Starostwa Powiatowego w realizację tego projektu.
Zarząd Powiatu przychylił się do przedmiotowego wniosku.
Ad. pkt 3. Sprawy różne
Starosta – Pan Artur Berus powitał na posiedzeniu Dyrektora Specjalnego Ośrodka
Szkolno-Wychowawczego Nr 2 – Pana Mariusza Kawę, Dyrektorów Zespołu Placówek
Resocjalizacyjno-Wychowawczych – Pana Artura Szumielewicza, Pana Jacka Kępę,
Panią Annę Piskulak oraz Dyrektorów Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych –
Pana Marcina Kruka, Panią Ewę Binkowską, Panią Anetę Łabodę oraz kierownika ds.
opieki i wychowania Pana Pawła Garbuzika.
Następnie Wicestarosta
– Pani Katarzyna Bilska zwróciła się do Dyrektorów z prośbą o przedstawienie koncepcji funkcjonowania w najbliższych latach
ośrodków, którymi zarządzają przy uwzględnieniu optymalizacji kosztów oraz
zachowaniu rozwiązań zgodnych z przepisami prawa.
Pierwszy głos w sprawie
zabrał Dyrektor ZPEW – Pan Marcin Kruk, który przedstawił strukturę placówki, a
następnie omówił analizę kosztów utrzymania przedszkola, szkoły i internatu.
Przedłożył również Zarządowi do przeanalizowania kalkulację dotyczącą dowozu
dzieci na zajęcia lekcyjne, z której wynika, że dowozy bilansują się i nie
generują dodatkowych kosztów.
Pan Marcin Kruk poinformował, że w
zakresie optymalizacji kosztów funkcjonowania
szkoły i przedszkola, przy zachowaniu wszelkich standardów, nie widzi
możliwości ograniczenia kosztów. Natomiast, w zakresie internatu zdaniem
Dyrektora ZPEW, zasadnym byłoby zwiększenie liczby grup weekendowych, co
przyczyniłoby się do pozyskiwania dodatkowych środków na rozwój placówki. Na
poparcie swoich słów przedstawił kalkulację funkcjonowania 1 grupy weekendowej.
W tym też kierunku Dyrektor dostrzega możliwość wzmocnienia placówki, ponieważ
chciałby rozpocząć działalność związaną z organizacją schroniska weekendowego, które pozwoliłoby na pozyskanie
dodatkowych środków przy organizacji pracy w dni wolne od nauki.
Pan Marcin Kruk dodał, że możliwość
rozwoju placówki mogłaby mieć miejsce pod warunkiem pozyskania wolnych
powierzchni w przypadku, gdy Warsztaty Terapii Zajęciowej przeniosłyby się do
innej lokalizacji. Wyjaśnił, że wtedy byłaby szansa na rozszerzenie oddziałów
szkolnych, ponieważ zapotrzebowanie w tym zakresie jest większe niż możliwości
placówki w chwili obecnej.
Dyrektor zwrócił także uwagę na możliwość przeorganizowania
pracy internatu (rozwiązania, które zaskutkują optymalizacją kosztów zastosuje przy
sporządzaniu arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2025/2026). Ponadto
wskazał, że rozwój placówki możliwy byłby poprzez
wzmocnienie kształcenia branżowego – co związane jest z doinwestowaniem
zaplecza warsztatów.
Kończąc wypowiedź, Pan Marcin Kruk
zwrócił uwagę, że busy dowożące dzieci do
szkoły są przestarzałe i wskazane byłoby rozważenie zakupu nowego busa.
Wicestarosta zwróciła się z prośbą o udzielenie informacji, ile dzieci jest dowożonych przez Ośrodek na
zajęcia i z jakich miejscowości?
Dyrektor ZPEW poinformował, że jest to liczba 31 dzieci; 15 osób z gminy
Suchedniów i Łączna oraz 16 osób z Mirca i Wąchocka. Natomiast, Skarżysko-Kamienna i
pozostałe miejscowości organizują same dowozy, a koszty w całości pokrywają
gminy.
Dyrektor SOSW nr 2 – Pan
Mariusz Kawa zapoznał zebranych ze strukturą placówki oraz analizą kosztów
utrzymania przedszkola, wszystkich typów szkół funkcjonujących w placówce. Przedłożył również Zarządowi do przeanalizowania kalkulację
dotyczącą dowozu dzieci na zajęcia lekcyjne, z której wynika, że dowozy
bilansują się i nie generują dodatkowych kosztów.
W odniesieniu do przedszkola, Dyrektor
poinformował, że jest ono placówką o bardzo dużych możliwościach rozwojowych,
ponieważ jest bardzo duże zainteresowanie wychowaniem przedszkolnym. Dodatkowo,
działaniom tym sprzyja funkcjonowanie przy SOSW nr 2 Ośrodka
Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego (OKRO). W związku z powyższym, chciałby szczególnie wzmocnić ten typ placówki.
Jeśli chodzi o szkoły, Pan Mariusz Kawa
wskazał, że wszystko co jest w nich realizowane, zgodne jest z wytycznymi Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 roku w sprawie szczegółowej
organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli oraz Rozporządzeniem
Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 roku w sprawie niektórych
publicznych placówek systemu oświaty, więc nie ma możliwości optymalizacji
kosztów.
Zdaniem Dyrektora, największe
niedoszacowanie jest przy utrzymaniu internatu. Wynika to z faktu, że istnieje
rozbieżność pomiędzy finansowaniem grup opiekuńczo-wychowawczych a oddziałów
szkolnych. Do placówki uczęszczają dzieci, które najczęściej mają wagę
przeliczeniową 9,5 jeśli chodzi o oddziały szkolne, a liczebności grup w szkole
wynoszą maksymalnie 4-5 osób, ta liczebność utrzymywana jest zgodnie z
przepisami również w internacie, jednakże waga internatowa jest o wiele niższa
i nie zaspokaja rzeczywistych potrzeb ucznia. Stąd, Dyrektor rozważa rezygnację
z grup weekendowych, ponieważ przy tak małej liczebności grup, cała organizacja
infrastruktury towarzyszącej i organizacja opieki pedagogicznej wpływa niekorzystnie na ostateczny bilans
ośrodka.
Następnie głos w sprawie
zabrali przedstawiciele Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych.
Dyrektor ZPRW stwierdził, że niesprzyjającym dla Ośrodka byłoby likwidowanie
jakiegokolwiek typu szkoły, a wskazanym byłby kierunek rozbudowania jednego z
typów szkół funkcjonujących w placówce, np. Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii
lub Miejskiego Ośrodka Wychowawczego.
Wobec powyższego, Pani Katarzyna Bilska
zwróciła się z prośbą o przygotowanie na Posiedzenie Zarządu szczegółowych wyliczeń, które zobrazowałyby koszty
utrzymania placówki przy rozbudowie o jeden oddział MOWu i jeden oddział MOSu.
Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości i
przeanalizowania przedstawione przez Dyrektorów informacje.
Na
tym zakończono posiedzenie.
Protokołowała Przewodniczący
Zarządu
Olga
Łukomska Artur
Berus
Podpisy Członków Zarządu Powiatu:
- K. Bilska
- T. Bałchanowski
- M. Pająk
Załączników:
7
- Załącznik nr 1 – lista obecności na posiedzeniu Zarządu Powiatu,
- Załącznik nr 2 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie powołania komisji egzaminacyjnej w celu przeprowadzenia egzaminu dla nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans zawodowy,
- Załącznik nr 3 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznych dotyczących „Programu Opieki nad Zabytkami dla Powiatu Skarżyskiego na lata 2025 – 2029”,
- Załącznik nr 4 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 27.11.2024r.,
- Załącznik nr 5 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 29.11.2024r.,
- Załącznik nr 6 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 28.11.2024r.,
- Załącznik nr 7 – pismo Referatu ds. Promocji z dnia 28.11.2024r.
metryczka
Wytworzył: Olga Łukomska (4 grudnia 2024)
Opublikował: Anna Wisowata (16 grudnia 2024, 12:00:10)
Ostatnia zmiana: Anna Wisowata (16 grudnia 2024, 12:24:45)
Zmieniono: dodano załącznik
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 61