Protokół Nr IV/2024 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 25 lipca2024 roku

Protokół Nr IV/2024
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 25 lipca 2024 roku
 


Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego
w Skarżysku - Kamiennej, ul. Plac Floriański
 
Godzina rozpoczęcia obrad - 12.00
 
W sesji udział wzięli:
- Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – mł. bryg. Marcin Jasiński,
- Naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej – podinsp. Krzysztof Leśniewski,
- Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kamiennej – Bogusław Ciok,
- Przewodnicząca Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych Pani Katarzyna Sieradzka,
- Dyrektorzy i Główni Księgowi jednostek służby zdrowia,
- Dyrektorzy, Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- Radni Powiatu Skarżyskiego,
- Starosta Artur Berus, Wicestarosta Katarzyna Bilska, Członkowie Zarządu Tadeusz Bałchanowski, Cezary Błach, Monika Pająk,
- Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz,
- Skarbnik powiatu Urszula Wrona,
- Radca Prawny Starostwa Przemysław Iskra,
- Naczelnicy Wydziałów Starostwa,
- Przedstawiciele lokalnych mediów.
 
Lista obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach - 
w załączeniu.
 
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Monika Chylicka –Inspektor Biura Rady Powiatu
 
STRESZCZENIE   POSIEDZENIA

Ad. pkt 1 Otwarcie Sesji.

IV w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski, który poinformował zebranych, że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane
i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
 
Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
 
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co stanowi 84% składu Rady Powiatu. Jest to kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji.
Przewodniczący rady poinformował, że zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazuję radnego Marka Gąskę.
Następnie zapytał czy do przedstawionego projektu porządku IV Sesji Rady Powiatu radni lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
Wicestarosta Katarzyna Bilska w imieniu Zarządu Powiatu Skarżyskiego poprosiła o zdjęcie z porządku obrad uchwały zmieniającej uchwałę nr 171/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad udzielania i rozmiar obniżek oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli prowadzących kształcenia w formie zaocznej, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznych, a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych i innych.
Wyjaśniła, że w toku dyskusji na Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej radni rozważali jeszcze różne aspekty odnośnie rozwiązań zaproponowanych w tej zmianie, stąd wzięła się jej prośba o dodatkowy czas, w związku z czym prosi o zdjęcie z porządku ww. projektu.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, że przystępujemy do głosowania dotyczącego przyjęcia wniosku o zdjęcie z porządku obrad pkt 8 ppkt 5 - Rozpatrzenie i podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 171/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad udzielania i rozmiar obniżek oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć: nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej, a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych i innych.

Za przyjęciem wniosku głosowało – 16 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Wniosek o zdjęcie z porządku obrad pkt 8 ppkt 5 - Rozpatrzenie i podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 171/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad udzielania i rozmiar obniżek oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć: nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej, a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych i innych został przyjęty.
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w obradach uczestniczy 17 radnych, co stanowi 89% składu Rady Powiatu.
Następnie poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad IV Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego wraz z przyjętą poprawką.

Za przyjęciem porządku głosowało –  17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Porządek obrad IV Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.

Ad. pkt 3 Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Bętkowska poinformowała, iż protokół z III sesji Rady Powiatu Skarżyskiego był wyłożone do wglądu w Biurze Rady Powiatu.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołu, w związku z czym zgłosiła wniosek o przyjęcie protokołu z III sesji Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, że przechodzimy do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z III sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Za przyjęciem protokołu głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Protokół z III sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.

Ad. pkt 4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.

Starosta Artur Berus poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami za okres od 20 czerwca do 25 lipca zostało złożone do Biura Rady Powiatu Skarżyskiego. Uzupełniając sprawozdanie poinformował, że w dniach 23-24 czerwca Zarząd Powiatu wydał 4 zarządzenia:
1) Zarządzenie nr 42 w sprawie powołania komisji likwidacyjnej do zniszczenia dokumentów złożonych do programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla jednostek samorządu terytorialnego, edycja 2024,
2) Zarządzenie nr 43 w sprawie powołania Komisji ds. oceny przydatności materiałów Powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
3) Zarządzenie nr 44 zmieniający skład osobowy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego,
4) Zarządzenie nr 45 w sprawie powołania komisji przetargowej do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Remont i dostosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych oraz przystosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2. Wyjaśnił, że środki na realizacje tych zadań zostały pozyskane z PFRON-u.
     Poinformował, że w dniu dzisiejszym Zarząd Powiatu miał swoje posiedzenie i podjął:
1) Uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Powiatu na rok 2024,
2) Uchwałę Zarządu Powiatu zmieniającą plan finansowy środków otrzymanych z Funduszu Pomocy na rok 2024,
3) Uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej,
4) Uchwałę Zarządu w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu części holu szpitalnego budynku Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku Kamiennej
w naszym szpitalu,
5) Uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie realizacji programu edukacyjnego „Pokonać endometriozę". Przypomniał, że Zarząd rozpoczął cykl konferencji w poprzedniej kadencji.
6) Uchwałę Zarządu w sprawie zatwierdzenia warunków zamówienia, powierzenia, powołania komisji przetargowej oraz zatwierdzenia wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą „Przekształcenie dotychczasowej mapy ewidencyjnej, jednostka ewidencyjna Skarżysko Kościelne obręb Skarżysko Kościelne i prowadzącej w postaci hybrydowej dla postaci wektorowej oraz konwersji tej mapy w systemie EWMAPA dla nowej struktury baz danych.”
     Dodatkowo w dniu wczorajszym Zarząd Dróg Powiatowych otworzył oferty przebudowy drogi w Sorbinie. Środki pozyskano w ramach Polskiego Ładu. Obecnie oferty są weryfikowane. Najtańsza oferta jest droższa od środków, które zabezpieczono o 360 tys. zł. Z uwagi na fakt, że na tym zadaniu, póki co Gmina Bliżyn nie dołożyła żadnej złotówki, w dniu wczorajszym Starosta podpisał pismo do Pana Wójta z prośbą o partycypowanie w kosztach w tym zadaniu, właśnie o tą kwotę 360 tys. zł. Oznajmił, że na tym zadaniu nasz wkład na dzień dzisiejszy wynosi 960 tys. zł.
Przedstawiając w dniu dzisiejszym sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu poprosił o jego przyjęcie.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
W tym punkcie głos zabrali:

Radny Roman Wojcieszek poinformował, że ma pytanie dotyczące spotkania konsultacyjnego w Nadleśnictwie Suchedniów na temat ograniczenia czy wstrzymania pozyskania drewna, które odbyło się 28 czerwca br. Oznajmił, że interesują go przede wszystkim konkluzje z tego spotkania, ale również to, kto reprezentował stronę rządową, bo to jest decyzja Ministerstwa oraz jakie organizacje czy osoby reprezentowały stronę społeczną.
Członek Zarządu Tadeusz Bałchanowski poinformował, że najważniejszą konkluzją jest to, że cały czas trwają rozmowy. Oznajmił, że zgodnie z tym co do tej pory wybrzmiało, że nie należy wnioskować, że to co było wcześniej powiedziane będzie realizowane. Poinformował, że na pewno będą pewne ograniczenia, ale na tą chwilę nie ma żadnych konkretnych danych. Dodał, że następne spotkanie odbędzie się we wrześniu. Poinformował, że w spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele
z Ministerstwa Ochrony Środowiska, był jeden z Panów dyrektorów. Zostało powiedziane, że na pewno będą pewne ograniczenia, lecz nie będzie to całkowite wyłączenie  4,5 tys. ha obszaru, tak jak wcześniej mówiono. Oznajmił, że na tą chwile należy się wstrzymać i czekać, ponieważ strona rządowa pracuje, Lasy Państwowe, Dyrekcja Lasów Państwowych również. Opowiadając na pytanie przedmówcy dodał,
że w spotkaniu uczestniczyli także: przedstawiciel Dyrekcji Parków Narodowych z Bodzentyna, przedstawiciele z Ochrony Środowiska w Kielcach, wójt Mariusz Walachnia, wójt Wojciech Fąfara, a jako przedstawiciel Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej był on oraz pracownik zajmujący się lasami prywatnymi. Zapewnił, że będzie informował na bieżąco, jeśli będą jakieś konkretne informacje.
  Radny Zbigniew Miernik zapytał na czym polegają zmiany w Komisji Bezpieczeństwa.
Starosta Artur Berus poinformował, ż w związku z tym, że jest nowa Rada Powiatu, zarządzeniem Starosty została powołana Komisja. Wyjaśnił, że jeżeli chodzi o przedstawicieli Rady, to w jego propozycji jest Pan Zbigniew Miernik, drugim przedstawicielem Pani Katarzyna Bilska. Jeżeli chodzi o przedstawicieli instytucji, praktycznie są te osoby funkcyjne, które pełniły funkcje w danym czasie.
Radny Tadeusz Sikora nawiązując do pytania radnego Romana Wojcieszka zauważył, że jeśli było to spotkanie konsultacyjne, to każda ze stron mogła wyrazić swoje opinie. Zapytał jakie jest stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie wyłączenia tych 4,5 tys. ha obszarów i utworzenia tam rezerwatu przyrody.
Członek Zarządu Tadeusz Bałchanowski przypomniał, że ich stanowisko zostało już wcześniej skierowane do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz do wszystkich zainteresowanych, czyli do strony rządowej. Poinformował, że ich stanowisko jest takie, żeby nie wyłączać i żeby nie robić rezerwatu ścisłego. Dodał, że nikt nie chciałby, żeby nastąpiła taka sytuacja, że nie będzie możliwości wejścia do lasu czy  korzystania z jego zasobów. Oznajmił, że stanowisko Zarządu Powiatu Skarżyskiego jest takie, żeby nie robić na tych terenach rezerwatów zamkniętych.
Radny Tadeusz Sikora podziękował za udzieloną odpowiedź. Oznajmił, że dla niego bardziej istotne oprócz tego, czym będzie mógł tam zbierać jagody i grzyby jest to, że część firm, zakładów usług leśnych po prostu straci rację bytu. Przyznał, że rozumie, że należy rozszerzać i chronić nasze zasoby przyrody, natomiast wyłączenie akurat tych obszarów, które są tam wskazane, spowodowałoby niebyt co najmniej 4-5 firm i pewną grupę ludzi, które zawodowo świadczą usługi na rzecz nadleśnictwa.
Członek Zarządu Tadeusz Bałchanowski oznajmił, że strona Lasów Państwowych przedstawiła to w ten sposób, że na pewno nie będzie jakiś drastycznych pociągnięć, że te firmy zostaną zlikwidowane. Na pewno zostaną wprowadzone jakieś ograniczenia, natomiast jest możliwość przeniesienia tych ludzi gdzie indziej, po to, aby ci nie stracili zatrudnienia. Poinformował, że na ta chwile kazano wstrzymać się ze wszystkimi takimi opiniami i czekać na następne spotkanie, gdzie będą przedstawione konkretne wytyczne ze strony rządu i tych decydentów, którzy za to odpowiadają.
Przewodniczący Rady poinformował, że obecnie w obradach uczestniczy 18 radnych, co stanowi 95% składu Rady Powiatu.

Ad. pkt. 5 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.

Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, iż interpelację po ostatniej sesji Rady złożył radny Mieczysław Bąk. Przewodniczący poprosił o przedstawienie informacji na temat złożonej interpelacji.
Radny Mieczysław Bąk poinformował, że w złożonej interpelacji w dniu 14 czerwca br. w sprawie podania przyczyny kilkusetprocentowego wzrostu obsługi zadłużenia w latach 2022-2023 w porównaniu do roku bazowego 2021 prosił Pana Przewodniczącego Jerzego Żmijewskiego oraz Pana Starostę Powiatu Skarżyskiego Pana Artura Berusa o spowodowanie, aby osoby udzielające odpowiedzi na interpelacje nie dokonywały zmian w tabelach, które opracował, tylko merytorycznie uzupełniały danymi kolumny w tych tabelach, o które prosi.
W interpelacji z dnia 1 czerwca 2024 roku poprosił cyt: „o udzielenie informacji o działalności Szpitala im. Marii Curie-Skłodowskiej w Skarżysku-Kamiennej w zakresie podania kwot obsługi zadłużenia, jakie Szpital poniósł w latach 2009-2020, poprzez uzupełnienie danymi kolumn numer 8 oraz kolumn 5-8 w 2023 roku według załączonej tabeli. W tej interpelacji nie prosił o zmianę dotychczasowego zapisu w kolumnie 2. Z „funkcję Starosty pełnił" na nowy zapis „Kadencja" z usunięciem nazwisk starostów, a wpisaniem w to miejsce zapisu „Kadencja nr i okres trwania”. Również w kolumnie 3 tej tabeli „Bezpośredni nadzór nad służbą zdrowia pełnił/stanowisko” nie prosił o usunięcie nazwisk osób odpowiedzialnych, między innymi Pana Artura Berusa oraz obecnego Starosty, a wpisanie
w to miejsce „wicestarosta”.
Oznajmił, że intencją składanych interpelacji jest potrzeba przekazania merytorycznych, rzetelnych informacji mieszkańcom powiatu skarżyskiego, opartych na faktach. Z analizy udostępnionych danych ujętych w załączonej tabeli wynika, że obsługa zadłużenia Szpitala w Skarżysku-Kamiennej w latach 2013-2021 oscylowała średnio w granicach 2 do 3 mln zł. Należy zwrócić uwagę, że w 2021 roku przy zaciągnięciu przez szpital kredytów lub pożyczek w kwocie 52 mln 459 tys. 741 zł i 19 gr, obsługa zadłużenia wynosiła 2 mln 803 tys. 991 zł i 18 gr, natomiast w 2020 roku przy zaciągnięciu przez szpital kredytów i pożyczek na kwotę 22 mln zł, obsługa zadłużenia wzrosła o 237,22% w stosunku do 2021 roku, czyli do kwoty 6 mln 651 tys. 561 zł 42 gr. W kolejnym 2023 roku, przy zaciągnięciu przez szpital kredytów pożyczek tylko na kwotę 16 mln zł, obsługa zadłużenia wzrosła o 342,95% w stosunku do 2021 r., czyli do kwoty 9 mln 616 tys. 300 zł i 68 gr. Reasumując, poprosił o podanie przyczyny tak drastycznego wzrostu obsługi zadłużenia w latach 2022-2023, prosząc również o podanie planowanej kwoty zadłużenia szpitala na 2024 rok opartej na poniesionych z tego tytułu kosztach w 2024 roku.
Następnie przedstawił odpowiedź, którą udzielił dyrektor Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej Pan Leszek Lepiarz: „W odpowiedzi na interpelację informuję, że w opracowanych i przesłanych przez Pana radnych tabelach nie było dokonywanych żadnych zmian, a tylko uzupełnienie żądanych liczba” oraz, że „analiza dokonana przez Pana radnego, a dotycząca wysokości kosztów obsługi zadłużenia jest błędna. Analiza to bardzo pomocna dziedzina, ale manipulowanie danymi jest nieuprawnione, a miało to miejsce wielokrotnie w czasie obrad sesji Rady Powiatu, kiedy Pan radny Mieczysław Bąk informował społeczeństwo o wielkości zadłużenia szpitala, powiększając jego wielkość o kwotę zobowiązań krótkoterminowych. Są one ujęte w kwocie zadłużenia ogółem. W interpelacji z 14 czerwca 2024 roku Pan Radny dokonał analizy wzrostu kwot dotyczących wysokości obsługi zadłużenia, odnosząc ją do kwot zaciągniętych w poszczególnych latach pożyczek. Informuję Pana radnego, że wysokość obsługi długu nie jest uzależniona jedynie od kwot zaciągniętych w danym roku pożyczek, ale od całkowitego zadłużenia, bowiem pożyczki są zaciągane, a także spłacane i tak np. zaciągnięta pożyczka 2021 roku w kwocie 52 mln 459 tys. 741 zł 19 gr była pożyczką konsolidacyjną, z której spłacane były zaciągnięte pożyczki w latach poprzednich i nie spowodowało to zmiany poziomu zadłużenia. Jednocześnie informuję Pana radnego, że wysokość kwoty obsługi zadłużenia poza jego poziomem w zasadniczej mierze zależy od poziomu WIBOR - stopa procentowa, po jakiej banki udzielają pożyczek innym bankom ustalana na każdy dzień roboczy o godzinie 11:00, a ten z kolei jest uzależniony od stopy referencyjnej NBP. Stopa referencyjna - rentowność bonów pieniężnych emitowanych przez Narodowy Bank Polski w trakcie podstawowych operacji otwartego rynku. Operacje te polegają na zakupie lub sprzedaży krótkoterminowych, z reguły 7-dniowych bonów pieniężnych na rynku międzybankowym w celu przywrócenia równowagi płynności w sektorze bankowym. Wysokość stopy referencyjnej wpływa na poziom WIBOR-u, który z kolei stanowi podstawę oprocentowania kapitału obcego. W Polsce stopa referencyjna NBP należy do podstawowych stóp procentowych ustalanych od 6 lutego 1998 roku przez Radę Polityki Pieniężnej. Wysokość stóp procentowych NBP i stawek WIBOR oraz ich procentowy wzrost w stosunku do 31 grudnia 2021 roku w analizowanym przez Pana radnego okresie wynosiła: (…)”
Radny oznajmił, że nie będzie przedstawiał przesłanej mu tabeli. Zaprosił wszystkich do zapoznania się z jej treścią, ponieważ, gdyby to on ją przedstawiał wszedłby w pewien rodzaj dyskusji za co Przewodniczący Rady by go skarcił.
Następnie kontynuował przestawianie odpowiedzi: „Wysokość odsetek od kredytów w terminie jest liczona według wzoru (podany wzór). Jak widać z powyższego zestawienia to właśnie WIBOR miał zasadniczy wpływ na wysokość kwoty odsetek od zadłużenia ZOZ, a ten w analizowanym okresie drastycznie wzrósł. Na 2024 r. na obsługę długu zaplanowana jest kwota 10 mln zł.
Oznajmił, że otrzymał także odpowiedź od wicestarosty Katarzyny Bilskiej. Wyjaśnił, że nie będzie jej przedstawił w całości lecz przeczyta najważniejsze zdanie: „W zakresie zastrzeżeń dotyczących formy przedstawionego materiału sprawozdawczego wyjaśniamy, że wprowadzone zmiany miały na celu poprawę przejrzystości. Jednocześnie, biorąc pod uwagę Pana sugestie, informujemy, że opracowane przez Pana radnego tabele uzupełniane będą danymi merytorycznymi według przesłanego formularza.”
Poinformował, że w drugiej interpelacji, w związku z opracowywanym kadencyjnym programem inwestycyjnym zwrócił się za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Powiatu do Starosty Skarżyskiego m.in. o włączenie dodatkowych inwestycji do tego planu obok już zgłoszonych przez Wójta Gminy Bliżyn. Pierwsza inwestycja dotyczy przebudowy drogi powiatowej nr 437T Samsonów-Odrowąż-Boków- granica województwa polegająca na budowie chodnika w ciągu drogi powiatowej w Nowym Odrowążku w kilometrze 12 +500 do 13 +620 o długości 1 tys. 120 m. Tutaj nadmienił, że część tego chodnika na długości 450 m została już wykonana. Drugie zadanie to jest budowa około 120 m chodnika drogi powiatowej nr 446T Bliżyn-Odrowążek w miejscowości Odrowążek. Dokumentacja została wykonana w 2014 roku, w 2017 roku wykonano część chodnika. Zostało około 120 m i tutaj mieszkańcy oczekują, że ta końcówka zostanie w tej kadencji zrobiona. Trzecie zadanie - dokończenie przebudowy ciągu drogi powiatowej nr 441 wraz z chodnikiem w miejscowości Mroczków na odcinku od skrzyżowania z drogą gminną do miejscowości Mroczków-Kapturów w kierunku do Rędocina. Nadmienił, że w latach 2017-2019 zostały wykonane dwa etapy. Został do wykonania trzeci etap, środkowy. Radny wyraził nadzieję, że to zadanie również znajdzie się w tym planie kadencyjnym.
Radny otrzymał odpowiedź na powyższą interpelację od Pana Starosty, z której wynika, że ten przed udzieleniem odpowiedzi zwrócił się do Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego w sprawie wskazania priorytetowych inwestycji drogowych do ujęcia w kadencyjnym planie inwestycyjnym na lata 2024-2029. Jednocześnie poinformował go, że Zarząd Powiatu Skarżyskiego również zgłosi swoje propozycje do wyżej wymienionego planu, który stanowić będzie dokument pomocniczy do opracowania jednorazowych budżetów oraz wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego.

Ad.pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.

            W tym punkcie głos zabrali:

Radny Roman Wojcieszek oznajmił, że chciałby złożyć pewne wnioski, ale zanim do tego dojdzie pozwoli sobie na parę zdań wstępu.
Przyznał, że z radością przyjął informację o tym, że Zarząd Powiatu Skarżyskiego z Przewodniczącym Rady Powiatu Skarżyskiego pracują nad kadencyjnym planem inwestycyjnym, że odbywają się spotkania w gminach. Przyznał, że jest to bardzo ważne. Zauważył, że przed radnymi 4,5 roku pracy w VII kadencji, a czas szybko zleci. Oznajmił, że bardzo często rady działają tak, by na koniec kadencji została zrealizowana jakaś duża inwestycja i nie często zdarza się, że radni myślą bardziej perspektywicznie.
W związku z powyższy, postanowił poruszyć temat, który ma już  długą historię. Oznajmił, że gdy zaczął pracować w magistracie w 1981 roku ówczesny Naczelnik Jan Król pokazał mu pewną koncepcję, po czym w swej prezentacji pokazał jak ona wygląda dziś. Wyjaśnił, że mowa o obszarze obecnej al. Piłsudskiego, ul. Towarowej, ul. 11 Listopada, ul. 3 Maja i ul. Fabrycznej. Koncepcja ta zakładała przedłużeniu istniejącej już al. Piłsudskiego do styku ul. Fabrycznej i ul. 3 Maja po to, aby uporządkować ruch. Podkreślił, że od tamtej pory minęło ponad 40 lat. Przypomniał, że zostało tam wykonane rondo, a jego historia toczyła się przez dwie kadencje, którą pokrótce przypomniał.
Poinformował, że na wniosek radnego Bartosza Bętkowskiego powstały także parkingi, które były uwzględnione w przedstawianej przez niego koncepcji, która została opracowana z jego udziałem bodajże 11 czy 12 lat temu. Oznajmił, że na pytanie, dlaczego wtedy nie zrealizowano jakiejkolwiek części tego opracowania, bo przecież już były pieniądze unijne odpowie, że nie było na to woli ze strony ówczesnego Starosty, którym bynajmniej nie był obecny Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego. Wyraził zdanie, że mimo, iż ta koncepcja leży od wielu lat, to wciąż jest żywa w głowach wielu ludzi. Oznajmił, że nie wie, czy w tym momencie powinna ona wyglądać dokładnie tak, ponieważ od jej opracowania minęło wiele lat. Niemniej radny Roman Wojcieszek chciał zwrócić uwagę Zarządu oraz obecnych radnych Rady Powiatu Skarżyskiego na to, w jaki sposób to rozwiązanie porządkuje sprawę komunikacji w tym mieście, w tej dzielnicy. Tym bardziej, że nie udało się zamiast remontu wiaduktu, który oczywiście jest piękny i wspaniale funkcjonuje, wybudować drugiej przeprawy na ulicach Szydłowiecka - Kościuszki po to, żeby nie wprowadzać tego ruchu w ten newralgiczny punkt.
W związku z powyższym wniósł o to, aby Pan Starosta w rozmowach z Prezydentem Miasta Skarżysko-Kamienna bardzo poważnie podszedł do tego tematu. Przyznał, że jest świadomy tego, iż jest to bardzo kosztowna inwestycja, lecz wyraził zdanie, że jeśli zadanie to będzie priorytetem
w tej kadencji, to przez 4 lata będzie można się do niego bardzo dobrze przygotować. Oznajmił, że dla porządkowania ruchu kołowego, który będzie się wzmacniał, proponowane przez niego rozwiązanie powinno być wreszcie zrealizowane. Zwrócił uwagę na wielkie inwestycje, które długo czekały, a jednak udało się je zrealizować chociażby w sąsiednich Starachowicach.
Raz jeszcze zaapelował do Pana Starosty, Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz radnych Rady Powiatu Skarżyskiego, aby pochylili się nad tą sprawą i w perspektywie czterech budżetów rozważyli nawet etapową realizację tego zadania.
Następnie radny Roman Wojcieszek poruszył temat, którego wszyscy radni powinni się wstydzić, a szczególnie ci, którzy są w Radzie Powiatu Skarżyskiego nie po raz pierwszy. Wyjaśnił, że chodzi o sprawę nieszczęsnego chodnika na Lipowym Polu. Przypomniał, że na tej Sali oraz podczas posiedzeń Komisji wielokrotnie padały już zapewnienia, że taka inwestycja zostanie wykonana. Oznajmił, że jest radnym Rady Powiatu trzecią kadencję, a w dwóch minionych mieszkańcy mówili o tym cały czas. Przypomniał, że miała tam miejsce fatalna sytuacja, gdy zamknięto wiadukt z powodu remontu i wzmożony ruch odbywał się przez Lipowe Pole. Zaznaczył, że na szczęście nikt wtedy tam nie zginął. Przyznał, że zna szczegóły związane ze sprawami prywatnych terenów, ale jak powiedział, „nie takie sprawy się załatwia.” Oznajmił, że w porównaniu do poprzedniego jest to mały temat, ale bardzo uciążliwy dla mieszkańców Lipowego Pola. Poinformował, że w sobotę uczestniczył w obchodach
75-lecia Straży Pożarnej na Lipowym Polu i kilka osób pytało go co się dzieje w tej sprawie. Podkreślił, że przed nimi nowa kadencja, ale to czy przyniesie ona sukces w dużej mierze zależy od Pana Starosty oraz Państwa radnych tworzących koalicję.
Radny Bartosz Bętkowski odnosząc się do koncepcji, którą przedstawił jego przedmówca wyraził zdanie, że jest to duża inwestycja, ale dużo z niej zostało już wykonane, a na niektórych odcinkach wystarczy jedynie wymienić nawierzchnię. Oznajmił, że największe koszty zostałyby poniesione na budowę łącznika, który miałby powstać na terenach podmokłych oraz budowę skrzyżowania. Podkreślił, że zadanie to można etapować. Jego zdaniem koszty tej inwestycji nie są takie olbrzymie jak mogą się wydawać, patrząc na przedstawiony przez radnego Romana Wojcieszka schemat.
Następnie zauważył, że wraca temat warsztatów znajdujących się przy dawnym TZN-ie w Skarżysku-Kamiennej. Przypomniał, że była koncepcja, aby w porozumieniu z Uniwersytetem Warszawskim stworzyć tam oddział Wydziału Geologicznego. Niestety projekt, który pozwoliłby zaadaptować przestrzeń tych warsztatów nie doszedł do skutku. Następnie Powiat podjął próbę sprzedaży dużych i małych warsztatów. Udało się sprzedać te duże za ponad 200 tys. zł, a małe zostały, a ich temat wraca przy okazji bardzo fajnej inwestycji. Przyznał, że wszyscy się cieszą, że w ZST-M, dawnym TZN powstanie Branżowe Centrum Umiejętności, ponieważ jest to bardzo fajny projekt edukacyjny, który na pewno wzbogaci ofertę oświatową powiatu skarżyskiego. Oznajmił, że dzięki staraniom Zarządu Powiatu oraz pracowników Powiatu zostaną pozyskane znaczne środki na remont budynku szkoły oraz znajdującej się w niej auli i to są plusy. Niestety w jego ocenie minusem jest to, że w tym projekcie wpisane jest wyburzenie części budynków małych warsztatów, a dokładnie budynku znajdującego się najbliżej ul. Legionów. Przypomniał, że jest to budynek historyczny z 1938 roku. Była to inicjatywa fabryki amunicji, żeby stworzyć miejsce do kształcenia swoich pracowników, kadr, ale gdy budynek został wybudowany niestety wybuchła wojna i nauczanie w tym obiekcie nie rozpoczęło się. Budynek został zajęty przez niemieckie służby wojskowe na czas okupacji. W 1945 roku został zdewastowany, ale bardzo szybko go odbudowano i jeszcze w tym samym roku stworzono tam gimnazjum techniczne, a w miarę rozwoju zakładów metalowych stworzono ten duży obiekt technicznych zakładów naukowych. Przypomniał, że on w swych wystąpieniach zawsze bronił tego budynku, nie chciał aby go sprzedano. Wyraził zdanie, odmienne do Zarządu Powiatu, czyli, że ci popełniają błąd wpisując wyburzenie tego obiekt w projekt nie starając się podjąć jakichś działań, które mogłyby zabezpieczyć ten budynek i może w przyszłości pozwolić mu na funkcjonowanie w innej formie.
Radny podziękował staroście oraz Pani Katarzynie Bilskiej za to, że bodajże 2 lata temu spotkali się w tamtym miejscu, porozmawiali na jego temat oraz udostępnili mu ten obiekt, aby mógł zobaczyć jego stan techniczny i to jak wygląda od środka. Poinformował, że niedawno miał bardzo interesujące spotkanie z wicestarostą Katarzyną Bilską odnośnie BCU oraz ww. obiektu. Przyznał, że jest między nimi różnica zdań w tych kwestiach.
Następnie przedstawił swoją idee tego, do czego mógłby posłużyć obiekt po małych warsztatach, w jaki sposób to sfinansować oraz jak by to mogło wyglądać. Zaznaczył, że jest to jedynie jego koncepcja, którą konsultował wśród osób, które się tym interesują. Wyraził zdanie, że przemawia w imieniu osób, które interesują się historią, które pracują w stowarzyszeniach czy fundacjach na rzecz budowania naszej wspólnej pamięci, na tworzenie inicjatyw historycznych, które mają tą naszą małą ojczyznę opisywać, archiwizować. Zauważył, że przy okazji 100-lecia nadania praw miejskich w Skarżysku-Kamiennej można było zauważyć bardzo dużo różnych ruchów społecznych, indywidualnych osób, które stworzyły opracowania czy publikacje. Wyraził zdanie, że nie jest odosobniony w takim myśleniu o naszym wspólnym dziedzictwie, którego częścią jest właśnie ten budynek.  
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski przypomniał radnemu, że jesteśmy w punkcie wolne wnioski i oświadczenia.
Radny Bartosz Bętkowski poprosił o wyrażenie zgody na kontynuację, ponieważ jego zdaniem temat jest bardzo ważny, na co uzyskał zgodę.
Zauważył, że historia Skarżyska odnosi się przede wszystkim do kolei, do powstałych fabryk, do ZEORK-u. Oznajmił, że te trzy duże przedsięwzięcia pozwoliły stworzyć nasze miasto.
Kontynuując poinformował, że nie jest zwolennikiem lokowania stricte muzeów, eksponatów, lecz jakiś przestrzeni bardziej złożonych, które oprócz funkcji muzealnej będą przynosić dochód. Wyraził zdanie, że da się stworzyć projekt, który może nie będzie przynosił jakichś kolosalnych zysków, ale przynajmniej będzie się finansował i w tym miejscu takie multifunkcje można byłoby stworzyć. Zauważył, że w Muzeum Orła Białego jest co prawda mała ekspozycja dotycząca historii miasta, ale gdyby powstało miejsce, o którym mówi byłoby to z większą korzyścią dla Skarżyska-Kamiennej, którego historia mogłaby być szerzej przedstawiona. Podkreślił, że te firmy, które stworzyły nasze miasto nadal funkcjonują i są naprawdę prężnymi spółkami Skarbu Państwa, z których nie tylko my jako skarżyszczanie jesteśmy dumni, więc przedstawialibyśmy historię miasta przez pryzmat właśnie tych dużych spółek, czyli kolei, ZEORK-u i MESKO. Oznajmił, że właśnie ta lokalizacja ma wiele zalet, przede wszystkim bliskość dworca kolejowego, bliskość drogi 42, bardzo dobrze skomunikowana działka, blisko wejście frontowe tuż od ulicy, co sprawia, że budynek jest widoczny. W pobliżu znajdują się także przystanki autobusowe. Przypomniał, że istniało już muzeum Zakładów Metalowych, niestety ten ciekawy obiekt architektoniczny został wyburzony, lecz znajdował się on na uboczu, a proponowana przez niego lokalizacja jest ciekawsza i bardziej rokująca. Przypomniał, że miasto ma już przeszło 100 lat i wyraził nadzieję, że będzie się rozwijało, a co za tym idzie będzie potrzebna przestrzeń, żeby gdzieś stworzyć archiwum. Przyznał, że wyobraża sobie grupy szkole, które w ramach programu edukacyjnego mogłyby poznawać historię ZEORK-u ucząc się o elektryczności, co łączyłoby się z koleją. Oznajmił, że obecnie budynek wygląda źle, ale w jego ocenie na takie rzeczy się ratowało. Oznajmił, że można by powiedzieć, że lepiej zburzyć ten obiekt i zbudować od nowa, ale jeśli rozmawiamy o historii, o przeszłości to istotny jest właśnie ten obiekt, który ma w sobie wartość historyczną. Poinformował, że takie renowacje odbywają się na wielką skalę w Łodzi, w Warszawie, w Krakowie. To są piękne inwestycje, a budynek, o którym mówi nie jest zabytkiem, więc można by było tą zmianę dokonać dosyć szeroko. Jako przykłady takich inwestycji podał muzeum miejskie w Żorach na Śląsku czy w Stalowej Woli. Wyjaśnił, że celem tej inwestycji jest rewitalizacja poindustrialnego zabytku. Plusem byłoby także osiągniecie miejsca, gdzie mogłyby pracować fundacje czy stowarzyszenia, a przede wszystkim wykorzystano by to miejsce do promowania miasta i powiatu. Zauważył, że Skarżysko-Kamienna jest młodym miastem, które nie ma wielu historycznych zabytkowych, budynków i nie możemy sobie pozwolić na stratę kolejnych.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski zaproponował, żeby w przyszłości uzgadniać z nim takie zagadnienia, ponieważ dobrze by było taką prezentację przedstawić na posiedzeniu z udziałem radnych Rady Miejskiej i Prezydenta Miasta Skarżyska-Kamiennej. Wyraził zdanie, że inwestycja ta przyniosłaby chlubę nie tylko miastu, ale także powiatowi.  
Radny Bartosz Bętkowski wyjaśnił, że zdecydował się na to wystąpienie, ponieważ projekt ten jest dosyć zaawansowany. Wynika z tego, że ciężko będzie zmienić ten zapis o pozyskaniu tych 300 tys. zł na wyburzenie tego obiektu. Oznajmił, że jeśli radni z Klubu PiS mogliby w jakiś sposób pomóc to warto byłoby zmienić ten zapis na odwrotny. Nie na wyburzenie, tylko na zabezpieczenie, czyli wycięcie tych drzew i stworzenie jakiegoś prowizorycznego dachu, a potem zacząć rozmawiać właśnie z podmiotami zainteresowanymi i przede wszystkim z miastem.
Starosta Artur Berus oznajmił, że chce pokrótce odnieść do słów radnego Romana Wojcieszka. Przyznał, że trwa ten czas, kiedy przygotowują te inwestycje na terenie Powiatu. Podziękował za jego wystąpienie, przyznał, że wie jak szalenie ważne są w tej części miasta rozwiązania komunikacyjne typu rondo i to przejście w kierunku ul. 3 Maja. Przyznał, że to wszystko wpłynęłoby na poprawę bezpieczeństwa na drogach powiatowych. Poinformował, że w ostatnim czasie wraz z przedstawicielami Zarządu odbył spotkanie z Prezydentem Miasta Skarżyska-Kamiennej.
Wyraził zdanie, że ten plan kadencyjny będzie dokumentem pomocniczym do budżetu, ale radni będą jeszcze na ten temat dyskutować na Komisjach. Poinformował, że przedstawiciele gmin zgłaszali swoje priorytety, które w jakimś stopniu były spójne z propozycjami Zarządu Powiatu. Przypomniał o inicjatywie radnego Romana Wojcieszka, czyli budowie ronda przy dworcu PKP, tj. skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Sokolej. Oznajmił, że jest gotowa dokumentacja, jest pozwolenie na budowę i Pan Prezydent zaproponował, żeby wspólnie zrealizowali to zadanie, a ponad to wykonać kompleksowy remont al. Niepodległości. Wyraził zdanie, że inwestycja ta to „bardzo wysoka poprzeczka dla samorządu powiatowego, ale i gminnego.” Poinformował, że Zarząd Powiatu chce zaproponować Radzie Powiatu Skarżyskiego wprowadzenie tego zadania do budżetu. Oznajmił, że miasto także szykuje taki wniosek. Przyznał, że jest świadom tego, że jest to wielomilionowa inwestycja, ale mając już projekt i pozwolenia na budowę, a także wsłuchując się w głosy mieszkańców na temat proponowanego rozwiązania komunikacyjnego przy Legionów-Metalowców-Niepodległości, wyraził zdanie, że to zadanie powinno być zrealizowane jako pierwsze. Oznajmił, że przy każdej inwestycji drogowej planowana jest budowa ścieżek rowerowych.
Poinformował, że przedstawiciele gmin złożyli wnioski dotyczące planu inwestycyjnego. Wyjątkiem jest gmina Skarżysko Kościelne, ponieważ wójt przebywa na urlopie i spotkanie na ten temat będzie możliwe po 5 sierpnia br. Zaznaczył, że w tej gminie gotowa jest dokumentacja oraz pozwolenie na budowę na innych odcinkach.
Starosta poinformował, że dziś, 25 lipca wojewoda  świętokrzyski będzie ogłaszał nabór wniosków w ramach Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych. Oznajmił, że Zarząd chce m.in. złożyć wniosek na realizację drugiego etapu budowy drogi w Michałowie. Obecnie firma Drogmas realizuje pierwszy etap ww. inwestycji na długości 1,2 km, a cały odcinek, na który uzyskano pozwolenie na budowę ma 3 km.
Przypomniał, że w poprzedniej kadencji uregulowano stan prawny drogi Lipowe Pole Skarbowe – Kopernika oraz uzyskano pozwolenie na budowę na tym odcinku. Poinformował, że uczestniczył w spotkaniu z gronem pedagogicznym Szkoły Podstawowej w Lipowym Polu oraz rodzicami dzieci, którzy do niej uczęszczają. Wówczas poproszono, aby w projekcie ujęto jeszcze budowę parkingu. Poinformował, że projekt ten został wykonany. Oznajmił, że należy próbować wykonać te zadania, na które jest gotowa dokumentacja i są wydane pozwolenia na budowę, ponieważ na to zostały już wydane środki finansowe z budżetu Powiatu.  Dodał, że w dalszej części będzie budowane i projektowane to, co jest niezbędne. Zapewnił, że bezwzględnie uważa, że w Lipowym Polu powinien być chodnik, o który apelują mieszkańcy. Poinformował, że w sposób gospodarczy zrobiono tam ok. 400 m chodnika przy kościele, jeszcze za czasów śp. Pana Wójta Celskiego i to gdzieś stanęło. Przyznał, że było tam niebezpiecznie, kiedy przez remont dróg w innych miejscach był tam wzmożony ruch pojazdów. Zapewnił, że o tym nie zapomina. Zaproponował, aby próbować dyskutować na ten temat podczas Komisji oraz sesji i jeśli będą środki zewnętrzne, programy unijne to należy realizować jak najwięcej zadań. Zapewnił, że jeśli pojawią się jakieś możliwości to Zarząd Powiatu wspólnie z Radą powiatu nie jest bierny. Podziękował za przedstawioną prezentacje. Oznajmił, że jest to bardzo ważny temat dla Skarżyska-Kamiennej.
Członek Zarządu Cezary Błach oznajmił, że chce wspomnieć o jednej bardzo ważnej rzeczy, o której jego zdaniem, nie mówiono jeszcze z mównicy. Oznajmił, że radni nie mogą zapominać o obiektach, które są własnością Powiatu. Poinformował, że po wizycie w tych obiektach i dokonaniu pierwszej analizy one także wymagają znaczących nakładów inwestycyjnych. Oznajmił, że dziś podczas posiedzenia Zarządu Powiatu rozmawiano na temat środków, które mogą pojawić się z KPO. Poinformował, że termomodernizacja ośrodków oświatowych jest niezbędna m.in. z uwagi na fakt, że przepisy dotyczące efektywności energetycznej obiektów publicznych cały czas się zaostrzają i idą do przodu. Zaczyna się mówić o zeroemisyjnych budynkach użyteczności publicznej w pewnej perspektywie czasu, więc nie można zostawiać tych tematów. Wracając do analizy poinformował, że jeśli chodzi o termomodernizację 9 naszych obiektów oświatowych, jeśli chcemy skorzystać ze środków, które się za chwile pojawia, to już dziś należy wydać prawie 130 rys. zł na same audyty energetyczne tych budynków. W dalszej perspektywie należy wykonać dokumentację projektową, która przy tego rodzaju obiektach też nie będzie tania, a następnie realizacja, przy czym Zarząd ma nadzieję na pozyskanie do 100% kosztów kwalifikowanych. Zauważył, że oczywiście VAT będzie po ich stronie, a to też będzie kwotą niebagatelną. Kolejnymi obiektami, o które należy zadbać są Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze nr 1 i 2 „Przystań”. Podkreślił, że tego typu obiekty nie mogą znikąd pozyskać żadnych środków zewnętrznych, co za tym idzie ciężar utrzymania tego obiektu w należytym stanie w całości spoczywa na barkach Powiatu Skarżyskiego. Zauważył, że jest to jeden z nielicznych budynków, który do tej pory w ogóle nie został poddany termomodernizacji, a znajdujący się w nim węzeł cieplny jest w opłakanym stanie i jak powiedział, „jeżeli przetrwa ten sezon, to będzie sukces.” Zgodnie z szybkimi szacunkami dyrektora ww. jednostki koszty termomodernizacji tego obiektu sięgają 8 mln zł. Poinformował, że Zarząd będzie starał się w jakiś sposób szukać dofinansowania na realizację tej inwestycji. Dodał, że jest potrzeba wybudowania platformy dla osób niepełnosprawnych i nawet programy PFRON-owskie wyłączają tego typu placówki z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Przyznał, że mówi o tym dlatego, żeby zwrócić uwagę radnych na ten problem, po to, aby ci zdali sobie sprawę z tego, że Powiat Skarżyski musi utrzymać ww. obiekty w należytym stanie.
Wicestarosta Katarzyna Bilska przyznała, że prezentacja radnego Bartosza Bętkowskiego sprawiła jej bardzo dużo radości. Oznajmiła, że radny w rozmowie z nią mówił, że ma pomysł, ale nie mówił jaki. Poinformowała, że razem z Panią Sekretarz Powiatu Skarżyskiego miały podobny pomysł oraz podobne założenia, jeżeli chodzi o działania koncepcyjne i to, gdzie szukać pieniędzy, tylko nie lokowały go w żadnym razie w tym miejscu. Oznajmiła, że jest to dobra płaszczyzna do porozumienia. Dodała, że wiele dobrych rzeczy może się wydarzyć jeśli radni będą ze sobą rozmawiać. Przyznała, że ma trochę żal, ponieważ jak zaznaczyła ona po raz pierwszy mówiła o BCU w grudniu 2022 roku, z jednej strony po to, aby radni byli poinformowani, a z drugiej strony była to zachęta do rozmowy. Oznajmiła, że po to jest Komisja Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej, aby wypracowywać wspólne rozwiązania. Jako przykład podała wczorajsze posiedzenie, gdzie na skutek sugestii radnej Renaty Bilskiej oraz radnej Magdaleny Kalbarczyk zdecydowała się wycofać dziś swoją uchwałę. Przyznała, że wierzy w to, że radni wspólnie dążą do tego, żeby zrobić wiele dobrego, stworzyć coś co będzie mogło służyć mieszkańcom powiatu. W związku z powyższym zaapelowała, aby radni postarali się odłożyć ich waśnie i spory, ponieważ maja wspólna myśl.
Poinformowała, że w tym momencie nie jest w stanie zagwarantować radnemu Bartoszowi Bętkowskiemu, że będzie zmiana w projekcie. Przypomniała, że ta część ośrodka badawczego, o której mowa została zamknięta w 2003 roku i od tamtego momentu następował proces degradacji tego budynku. Stwierdziła, że radni mają wspólny pomysł i muszą wzmocnić dobytek kulturowy powiatu. Teraz należy szukać źródła finansowania i zastanowić się kiedy można sfinansować to przedsięwzięcie.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski oznajmił, że nasuwa się wniosek, iż dialog jest potrzebny i niezbędny jak najszybciej, ponieważ pomysłów jest kilka. Zagwarantował, że może być mediatorem w tych sprawach. Zauważył, że od początku kadencji jest mowa o chęci przygotowania kadencyjnego programu inwestycyjnego, który będzie gwarantował udział wszystkich gmin. Przyznał, że projekt przedstawiony przez radnego Bartosza Bętkowskiego jest ciekawy. Wyraził zdanie, że dobrze by było poruszyć ten temat podczas posiedzenia Komisji, na które będzie można zaprosić rannych Rady Miasta Skarżysko-Kamienna po to, aby raz jeszcze zastanowić się nad możliwością realizacji i szukaniem środków finansowych.

Ad. pkt 7 Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku- Kamiennej Szpitala Powiatowego
im. M. Skłodowskiej-Curie za 2023 rok:
 
1) przedstawienie raportu i sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie

Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, że raport i sprawozdanie finansowe Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie zostały przesłane radnym do wglądu, ponadto były przedstawiane podczas obrad obu komisji, gdzie zostały pozytywnie zaopiniowane.
/materiał w załączeniu/
W tym punkcie głos zabrali:

Radny Mieczysław Bąk poinformował, że Klub Prawa i Sprawiedliwości nie poprze uchwał w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego szpitala, jak również nie poprze uchwały o ocenie sytuacji ekonomicznej Szpitala Powiatowego w Skarżysku za 2023 rok, ponieważ analizując przedstawione radnym materiały w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Szpitala w Skarżysku należy stwierdzić, że strata netto szpitala za 2023 rok wynosi 15 mln 176 tys. 731 zł 60 gr przy zadłużeniu szpitala ogółem na dzień 31 grudnia 2023 roku: 105 mln 145 tys. 519 zł i 60 gr. Kapitał własny szpitala jest ujemny i wynosi 95 mln 866 tys. 879 zł i 42 gr. Kapitał obrotowy również ujemny i wynosi 23 mln 945 tys. 631 zł 41 gr. Podobnie jak bilansowa zmiana stanu środków pieniężnych wykazana w rachunku przepływów pieniężnych jest ujemna i wynosi na dzień 31 grudnia 2023 roku 490 mln 075 zł i 34 gr. W ocenie rewidenta biegłego „może to budzić istotne wątpliwości co do zdolności jednostki do kontynuowania działalności.” Tak prognozuje fachowiec wykonujący audyt w oparciu o dokumenty finansowe szpitala. Zapis ten jest powielony w uzasadnieniu projektu uchwały. Ta bardzo zła sytuacja szpitala ich zdaniem jest m.in pokłosiem zaniechania rezygnacji od 2019 roku z pokrywania przez Zarząd Powiatu Skarżyskiego rocznych strat szpitala w związku ze zdjęciem tego obowiązku z organów założycielskich przez orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Brak dopływu środków finansowych rekompensujących stratę szpitala zmusił dyrektora szpitala do zaciągania kolejnych kredytów w parabankach, które nakręcają spiralę zadłużenia szpitala. Sytuację tę pogłębia ogromny koszt obsługi zadłużenia, który w 2024 roku wyniesie około 10 mln zł. Przez kolejne kadencje radni opozycji prosili Pana Starostę, Zarząd o poważne zajęcie się sprawami Szpitala Powiatowego w Skarżysku, ale jak powiedział, Pan Starosta i Zarząd widocznie nie był zainteresowani ich prośbami, apelami, bo oni są radnymi Prawa i Sprawiedliwości, opozycja. Nie pomogły wnioski Komisji Rewizyjnej po przeprowadzonych kontrolach w szpitalu. Przepisywane z roku na rok programy naprawcze różnią się tylko cyframi zmienionymi w kolejnych latach, co nie przynosi żadnych efektów. Program naprawczy szpitala jest przedstawiany co roku, bo taki jest wymóg prawny, a sytuacja finansowa szpitala z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej krytyczna. Za moment szpital może utracić płynność finansową, a tym samym zabraknie pieniędzy na płace. Zapytał co wówczas radni i Zarząd powiedzą 508 pracownikom szpitala, „Że większość szpitali w Polsce jest zadłużona, że to wina PiS-u?” Co powiedzą pacjentom, mieszkańcom Powiatu Skarżyskiego. Z przedstawionych na Komisji Budżetowej przez dyrektora szpitala Pana Lepiarza informacji płynących z Ministerstwa Zdrowia wynika, że temat szpitali, ogólnie służby zdrowia przesunięty zostanie na samorządy, które w oparciu o mapę potrzeb medycznych będą decydować o dalszej działalności szpitala. Wyraził zdanie, że informacje te nie napawają optymizmem. Wyraził nadzieję, że Pan Dyrektor lub Pan Starosta przedstawi im bardziej szczegółowo na dzisiejszej sesji propozycje Ministerstwa Zdrowia. Ponieważ dzisiejsze głosowanie uchwał w sprawie przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego oraz oceny sytuacji szpitalu w Skarżysku za 2023 rok jest pewną formą udzielenia swoistego wotum zaufania i poparcia dotychczasowej formy nadzoru i  zarządzania szpitalem, która od szeregu lat generuje coraz większe straty, Klub radnych Prawa i Sprawiedliwości zagłosuje przeciw przyjęciu tych uchwał, ponieważ nie będzie zakłamywać rzeczywistości i udawać, że sytuacja finansowa szpitala jest zadowalająca. Podkreślił, że oni nie będą okłamywać mieszkańców powiatu skarżyskiego. Dodał, że „jest źle, aby nie było gorzej.”
Radny Tadeusz Sikora oznajmił, że ma kilka pytań związanych ze sprawozdaniem. Pierwsze pytanie dotyczy chronologii złożenia dokumentów. Zgodnie z prawem powinny być sporządzone i złożone organowi prowadzącemu do 30 marca. Zauważył, że faktycznie zostały one sporządzone w terminie, bo tak są datowane, natomiast do Pana Przewodniczącego wpłynęły 11 czerwca br. Biegły rewident na początku lipca przysłał swoją opinię. Zapytał co się stało, że sprawozdanie zostało złożone Zarządowi oraz Radzie Powiatu Skarżyskiego ponad 2 miesiące po jego sporządzeniu.
Następnie odnosząc się do opinii biegłego rewidenta zauważył, że można w niej znaleźć kilka sprzecznych elementów. W jednym miejscu Pan rewident wymieniając ciąg cyferek, stwierdza, że może to budzić istotne wątpliwości co do zgodności jednostki do kontynuowania działalności. Natomiast w dalszej części w informacji dodatkowej znajduje się zapis, że jednostka wskazuje na brak zagrożenia co do możliwości kontynuowania działalności. Jako, że radny nie może zapytać biegłego rewidenta skąd jego pesymizm, pyta przedstawicieli jednostki skąd ich optymizm, że dalsza działalność jednostki nie jest zagrożona.
Kolejno odniósł się do kwestii planu naprawczego za ubiegły rok. Zauważył, że w opinii biegłego rewidenta w punkcie 10.3 wskazano, że jednostka jest w trakcie realizacji programu naprawczego w związku z poniesioną stratą za rok ubiegły. Efekt działania kierownika jednostki w celu poprawy sytuacji finansowej pozostaje niepewny. Zauważył, że oświadczenie podpisane przez biegłego rewidenta napisane językiem dyplomatycznym wskazuje na to, że dzieje się coś niedobrego. Zapytał jakie są efekty tego planu naprawczego za ubiegły rok.
Radny Roman Wojcieszek nawiązując do drugiego pytania jego przedmówcy przypomniał, że audytor w swej opinii napisał o tym, że wyniki szpitala mogą budzić istotne wątpliwości co do zdolności jednostki, do kontynuowania działalności. Jednostka natomiast wskazuje na brak zagrożenia co do możliwości kontynuacji działalności. W związku z powyższym zapytał bezpośrednio Pana Starostę jakie jest jego stanowisko w tej sprawie.
Pani Magdalena Grzmil - Główna Księgowa ZOZ wyjaśniła, że w ustawie o rachunkowości zapisane są dwa terminy. Jeden dotyczący sporządzenia sprawozdania rocznego i bilansu – 31 grudnia oraz podpisanie sprawozdania – 28 marca. Dodała, że sprawozdanie zostało podpisane z tą datą nie tylko papierowo, ale także elektronicznie. Oznajmiła, że zwykle sprawozdanie było składane wraz z opinią biegłego rewidenta. Poinformowała, że po pandemii COVID wytworzyła się dziwna praktyka wśród biegłych. Poinformował, że 2 lata temu zawierając umowę z biegłym rewidentem nie przewidziano, że ten chcąc uprościć sobie pracę sprawozdanie będzie badał zdalnie. Poinformował, że gdy takie badanie odbywało się stacjonarnie trwało 2-3 dni, a opinia była wystawiana po tygodniu, maksymalnie dwóch. W tej chwili biegły od zeszłego roku zasypał ich żądaniami dostarczenia przeróżnych dokumentów, które były skanowane i przesyłane. Przyznała, że jest to pracochłonne. Gdy badanie odbywało się na miejscu nie było wymagane, aż takie zaangażowanie pracowników jednostki. Oznajmiła, że biegły rewident przesyłał swe żądania do 7 lipca. Przypomniała, że termin do 30 czerwca jest drugim z ustawy o rachunkowości, a podmiot tworzący przyjmuje sprawozdanie wraz z opinią biegłego. Poinformowała, że opinia ta wpłynęła do nich 8 lipca, a dokument elektroniczny został od razu przekazany do Starostwa Powiatowego. Oznajmiła, że już na początku czerwca było wiadomo, że współpraca z biegłym jest trudna, więc postanowiono złożyć sprawozdanie bez opinii, właśnie 11 czerwca br. po to, aby radni mieli wgląd przynajmniej do sprawozdania. Wyjaśniła, że biegły rewident nie bada działań dyrektora, nie bada programu naprawczego, nie bada podjętych decyzji. Biegły badając sprawozdanie sprawdza, czy operacje dokonane w trakcie roku są zgodne z ustawą o rachunkowości, czy operacje są dobrze zaksięgowane. Wyraziła zdanie, że dowody badania, które uzyskano są wystarczające i odpowiednie, aby stanowić podstawę do ich opinii. Podkreśliła, że na tym polega opinia biegłego rewidenta. Oznajmiła, że żaden biegły nie będzie miał pozytywnej opinii w tym zakresie, jeżeli jest strata. Nie może wyrazić opinii, że bardzo dobrze to widzi, ponieważ są straty, które co roku się pogłębiają.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz odnosząc się do kwestii obiegu dokumentów, o której mówił radny Tadeusz Sikora potwierdziła to, co powiedziała jej przedmówczyni. Podkreśliła, że faktycznie w ustawie o rachunkowości jest mowa o sporządzeniu sprawozdania finansowego przez kierownika w terminie 3 miesięcy od sporządzenia bilansu i później drugi termin to 30 czerwca, czyli zatwierdzenie sprawozdania przez podmiot tworzący. Kierownik we właściwym terminie sporządził sprawozdanie finansowe. Nigdzie w przepisach nie ma mowy, że wraz ze sporządzeniem sprawozdania musi zostać ono przekazane do podmiotu tworzącego. Tu kluczowa jest opinia biegłego rewidenta, a żeby podmiot tworzący, Rada Powiatu mogła zatwierdzić to sprawozdanie musi być opinia biegłego rewidenta. Poinformowała, że opinia biegłego rewidenta wpłynęła do Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej i tak szybko jak było to możliwe, została zwołana sesja, żeby Rada Powiatu Skarżyskiego procedowała uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Radny Tadeusz Sikora odnosząc się do swojej praktyki zawodowej oznajmił, że gdyby nie złożył do 30 marca sprawozdania, to dostałby po uszach od swojego szefostwa. Zapytał czy to oznacza, że jego były pracodawca nadużywa prawa, bo instytucja, w której pracował podlega tej samej ustawie o rachunkowości. Odnosząc się do sposobu pracy biegłych rewidentów, który został tak barwie opisany przez główną księgową ZOZ oznajmił, że jego to nie dziwi. Wyraził zdanie, że przesyłanie dokumentów i badanie ich zdalne przez biegłych jest normalną praktyką. Zauważył, że jego przedmówcy mówią, że nie było obowiązku składania podpisanego sporządzonego bilansu do 30 marca. Oznajmił, że czym innym jest dostarczenie do organu prowadzącego opinii biegłego rewidenta w późniejszym terminie. Oznajmił, że ma prawo mieć wątpliwości, a taka praktyka po prostu go dziwi, bo dwie jednostki były w stanie złożyć z opinią biegłego rewidenta.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła, że MOMP i OLK składają sprawozdanie bez opinii biegłego rewidenta.
Radny Tadeusz Sikora niemniej przyznał, że daty sporządzenia i złożenia sprawozdania przez SP ZOZ go zdziwiły.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz zapewniła, że wszystkie terminy mieszczą się w granicach prawa.
Radny Tadeusz Sikora oznajmił, że ma prawo mieć coraz większe wątpliwości, zwłaszcza po wczorajszej Komisji i kwestii zwołania po ostatniej sesji starej Rady Społecznej, która nie istnieje.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła, że ostatnie posiedzenie Rady Społecznej było jak najbardziej legalne, zwołane zgodnie z zapisami Statutu, w którym znajduje się zapis mówiący, że po upływie kadencji Rada może odbywać posiedzenia do czasu zwołania Rady Społecznej na nową kadencję. Więc to posiedzenie, które było pilne, potrzebne na wniosek Pana Dyrektora, odbyło się zgodnie z zapisami Statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej.
Radny Tadeusz Sikora poinformował, że zapoznał się z tym Statutem i dalej ma wątpliwości, bo jest uchwała, która powołuje poprzednią Radę do końca kadencji Rady Powiatu. Pytanie jest, która jest ważniejsza?
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła, że zgodnie ze Statutem Zespołu Opieki Zdrowotnej, § 12 ust. 2. Kadencja Rady Społecznej rozpoczyna się z chwilą jej powołania i upływa z dniem zakończenia kadencji Rady Powiatu Skarżyskiego, która ją powołała. Kadencja Rady Powiatu upłynęła 30 kwietnia, czyli poprzednia Rada Społeczna kadencję zakończyła 30 kwietnia. Natomiast zgodnie ze Statutem § 12 ust. 3, Rada Społeczna działa do dnia powołania Rady Społecznej na kolejną kadencję. W związku z powyższym stara Rada Społeczna mogła działać, mogła odbyć posiedzenie, ponieważ dopuszcza to ww. zapis w Statucie Zespołu Opieki Zdrowotnej. Poinformowała, że posiada opinię Radcy Prawnego Starostwa Powiatowego, która potwierdza przedstawione przez nią stanowisko.
Radny Tadeusz Sikora poprosił o przekazanie ww. stanowiska,
co też Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz uczyniła.
Starosta Artur Berus odnosząc się do wypowiedzi radnego Romana Wojcieszka poinformował, że resort zdrowia zaczyna definiować nowe kierunki zmian. Zauważył, że jutro w Sejmie ma odbyć się debata nad nową ustawą o działalności leczniczej. Poinformował, że kilkanaście dni temu, miał okazję uczestniczyć w spotkaniu z Panią Minister Zdrowia Panią Leszczyna w Warszawie wraz z Panem Dyrektorem szpitala i Panią Sekretarz, gdzie zostały przedstawione koncepcje zmian dotyczące właśnie tej nowej ustawy. Zauważył, że nigdy nie jest tak, żeby wszyscy byli z wszystkiego zadowoleni, ale on widzi przysłowiowe światełko w tunelu dla szpitali o takiej strukturze jak Powiat Skarżyski. Poinformował, że większość przedstawicieli powiatów biorących udział w spotkaniu przyznało, że boryka się z problemem zadłużenia w szpitalach powiatowych. Podkreślił, że łączne zadłużenie tych szpitali wynosi 22 mld zł. Przyznał, że tu nie chodzi o to, aby konkurować o to, kto ma większe, a kto mniejsze zadłużenie, lecz o to, aby zwrócić uwagę na ten złożony problem dotyczący szpitali w całej Polsce. Poinformował, że w najbliższym czasie, po wprowadzeniu zmian, Zarząd Powiatu wspólnie z Narodowym Funduszem Zdrowia, Ministerstwem Zdrowia, Wojewodą będzie je wprowadzał w naszym szpitalu. Dodał, że będą to zmiany, które będą powodować zmniejszenie długu w naszym szpitalu, czy też konsolidację oddziałów.
Zwrócił uwagę na fakt, że radny Roman Wojcieszek jest człowiekiem wysokiej kultury, a do tematu szpitala należy podchodzić poważnie. Podkreślił, że nie można doprowadzić do tego, aby szpital w powiecie skarżyskim nie funkcjonował.
Członek Zarządu Cezary Błach oznajmił, że chce zabrać głos odnoście poprawność zwołania Rady Społecznej, ponieważ po tym głosie radnego Tadeusza Sikory podczas Komisji również zadał sobie trud, żeby przeanalizować tę sytuację we własnym zakresie. Według niego wszystko odbyło się poprawnie, ponieważ Statut Szpitala jest dokumentem przyjętym uchwałą Rady Powiatu, czyli jest to wydawałoby się równoważny dokument, który obowiązuje na równi z uchwałą o kadencyjności rady. Natomiast jego zdaniem i zgodnie ze wszystkimi aktami prawnymi, które przejrzał, uchwała Rady Powiatu o przyjęciu Statutu jest dokumentem ważniejszym, ponieważ podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego, co jest jednoznaczne z tym, że stanowi akt prawa miejscowego. Natomiast ta uchwała o powołaniu rady na pewien okres kadencyjności nie ma takiego statusu, więc wydaje mu się, że ten zapis w Statucie, że Rada pracuje do momentu powołania nowej. Dodał, że Statut przyjęty uchwałą Rady Powiatu, opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa powinien rozwiać wszelkie wątpliwości.
Radny Roman Wojcieszek podziękował Panu Staroście za komplement. Podkreślił, że tu nie chodzi o niego, chociaż jak zauważył, ma taki PESEL, że coraz częściej korzysta ze szpitala i pewnie dalej będzie korzystał, natomiast tu chodzi o to, żeby mieszkańcy wiedzieli jak jest.  
2) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej  w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023 rok
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej  w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023 rok wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw głosowało – 6 radny
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej  w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023 rok została przyjęta i uzyskała  Nr 30/IV/2024.

3)  podjęcie uchwały w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw głosowało – 6 radny
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie została przyjęta i uzyskała  Nr 31/IV/2024.

Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski ogłosił 10 minutową przerwę.

Po przerwie:

Ad. pkt 8 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:

1)  zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024–2035
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024–2035 wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024–2035 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 32/IV/2024.

2)  wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały  w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 33/IV/2024. 
 
3)  powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz w imieniu Zarządu Powiatu Skarżyskiego zgłosiła autopoprawkę do tej uchwały. Poinformowała, że  w § 3 określono dzień i godzinę zwołania pierwszego posiedzenia Rady. Proponowany jest 2 sierpnia, godzina 10:00. Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie wraz z uzasadnieniem i autopoprawką.
/materiał w załączeniu/
Radny Tadeusz Sikora oznajmił, że z uporem proponuje wprowadzić poprawkę w § 4 po słowach "im. Marii Skłodowskiej-Curie upływa z dniem powołania Rady Społecznej na kolejną kadencję.” Wyjaśnił, że chodzi o dopasowanie zapisów Statutu do zapisów uchwały.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz poinformowała, że zostanie przy swoim zdaniu potwierdzonym opinią Radcy Prawnego. Poinformowała, że przedstawiona przez nią uchwała w sprawie powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie, na czele której stoi Przewodniczący Artur Berus, została powołana konkretnie na VII kadencję Rady Powiatu Skarżyskiego. Tzn. kadencja Rady Społecznej upływa z dniem zakończenia konkretnej kadencji Rady Powiatu Skarżyskiego. W tym przypadku będzie to VII kadencja Rady Powiatu Skarżyskiego i chciałaby, żeby takie stanowisko zostało przyjęte.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski zapytał czy propozycje radnego Tadeusza Sikory ma rozumieć jako wniosek.
Radny Tadeusz Sikora oznajmił, że tak.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poprosił o przygotowanie głosowania dotyczącego wprowadzenia zmiany polegającej na dopisaniu do § 4 po słowach "im. Marii Skłodowskiej-Curie”: „upływa z dniem powołania Rady Społecznej na następną kadencję.”
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyraziła zdanie, że nie taki powinien być ten wniosek. Przyznała, że nie wie jaka jest intencja radnego.
Radny Tadeusz Sikora wyjaśnił, że jego intencja jest taka, że kadencja Rady, która jest ściśle określona, nie pokrywa się z zapisami Statutu Szpitala. Wyraził zdanie, że gdy zostanie wprowadzony zapis, że kadencja tej Rady Społecznej kończy się z dniem powołania przez Radę Powiatu na następną kadencję, to będzie spójność. Nie będzie luki czasowej, nie będzie takich dyskusji. I jako według Pani mecenas, jeżeli ta uchwała jest niższej rangi niż Statut, to w ten sposób dostosuje się uchwałę do zapisów Statutu, który według niektórych jest wyższej rangi.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz oznajmiła, że zapis w § 4 uchwały powołującej Radę Społeczną, jej zdaniem odzwierciedla myśl z § 12 ust. 2 Statutu – „Kadencja Rady Społecznej rozpoczyna się z chwilą jej powołania i upływa z dniem zakończenia kadencji Rady Powiatu Skarżyskiego, która ją powołała.” Wyjaśniła, że różnica polega na tym, że w tej uchwale precyzuje się tą kadencję Rady Powiatu i dopisano VII kadencję.
Radny Tadeusz Sikora poinformował, że zgadza się z Panią Sekretarz, ale oznajmił, że kadencja Rady Powiatu nie powiela się z kadencją Rady Społecznej.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła, że kadencje te nie będą się powielały, ponieważ nie są oni w stanie w tym samym momencie, kiedy Rada Powiatu jest powoływana, powołać Radę Społeczną.
Radny Tadeusz Sikora podziękował za ten argument. Wyraził zdanie, że świadczy on na jego korzyść. Wyjaśnił, że należy przedłużyć kadencję Rady Społecznej do czasu wyboru nowej przez następną Radę Powiatu.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz poinformowała, że należałoby zmienić Statut chcąc wprowadzić taki zapis.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski zapytał jakie jest zdanie pana mecenasa na ten temat.
Radca Prawny Przemysław Iskra oznajmił, że obecne zapisy są zgodne z przepisami.
Radna Renata Bliska oznajmiła, że w trakcie tej dyskusji zaczęła się zastanawiać, co to znaczy „kadencja trwa”? Czy wtedy Rada Społeczna może się zbierać, czy nie? Bo mamy do czynienia z pewną rozbieżnością. Jako przykład podała z ostatniej chwili, gdy kadencja się skończyła, a Rada się zebrała.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła, że właśnie w przypadku zespołu doprecyzowuje to Statut, że w tym okresie przejściowym może pracować, może działać do czasu powołania nowej Rady na nową kadencję.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski dodał, że nową Radę muszą powołać nowi radni, którzy zostaną zaprzysiężeni po wyborach, bo dopiero wtedy mają moc sprawczą.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego Tadeusza Sikory dotyczący zmiany zapisu w paragrafie 4.
 
Za przyjęciem wniosku głosowało – 6 radnych
Przeciw głosowało – 12 radnych  
Głosów wstrzymujących – 0

Wniosek radnego Tadeusza Sikory dotyczący zmiany zapisu w paragrafie 4 nie został przyjęty.

Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 5 radnych

Uchwała w sprawie powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie została przyjęta i uzyskała Nr 34/IV/2024.

4) zmieniająca Uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia
Wicestarosta Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała zmieniająca Uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 35/IV/2024.

5)  wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu i zawarcie kolejnej umowy najmu
Członek Zarządu Cezary Błach przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu i zawarcie kolejnej umowy najmu wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu i zawarcie kolejnej umowy najmu została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 36/IV/2024.

Ad. pkt 9 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski Poinformował, że na jego ręce wpłynęły zaproszenia:
1. przekazane przez Zarząd Dróg Powiatowych na odbiór zadania inwestycyjnego pod nazwą Budowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej nr 1377T w miejscowości Nowe Odrowążek w dniu 2 sierpnia br. o godz. 13:00.
2. przekazane przez Zarząd Dróg Powiatowych na odbiór zadania inwestycyjnego pod nazwą Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej nr 2558, ulica Żeromskiego w Skarżysku-Kamiennej w dniu 26 lipca br. o godz. 13:00
3. przekazane przez Zrzeszenie Wolność i Niepodległość Stowarzyszenie Społeczno-Kombatanckie Zarząd Główny w Lublinie, Koło w Skarżysku-Kamiennej do udziału w uroczystościach, które odbędą się 4 sierpnia br. o godz. 11:00. Następnie odczytał treść zaproszenia: „Zarząd Koła od kilkudziesięciu lat organizuje rocznicę bohaterskiego wydarzenia, jakim było w nocy z 4 na 5 sierpnia 1945 roku rozbicie ubeckiego więzienia w Kielcach i uwolnieniu przetrzymywanych tam żołnierzy Armii Krajowej BH i NSZ. Jest to dla naszego środowiska bardzo ważna rocznica, gdyż wielu
z uczestników tego wydarzenia to ludzie związany ze Skarżyskiem. Dlatego też zapraszamy Pana Starostę wraz z potem sztandarowym Starostwa w dniu 04.08.2024 o godz. 11:00 na organizowaną uroczystość.”
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, że porządek obrad IV sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został zrealizowany w całości. Podziękował radnym za udział w dzisiejszej sesji.
Poprosił o powstanie z miejsc i zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam IV Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego VII kdencji".
 
Godzina zakończenia obrad – 14.27
 
Protokołowała:
Monika Chylicka 
 
 
 
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
        
 
 
Jerzy Żmijewski



metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (3 października 2024)
Opublikował: Monika Chylicka (4 października 2024, 09:08:40)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 124