Protokół Nr IV/2024 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 25 lipca2024 roku
Protokół Nr IV/2024
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 25 lipca 2024 roku
Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa
Powiatowego
w Skarżysku - Kamiennej, ul. Plac Floriański
Godzina rozpoczęcia obrad - 12.00
W sesji udział
wzięli:
- Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – mł. bryg. Marcin Jasiński,
- Naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Powiatowej
Policji w Skarżysku-Kamiennej – podinsp. Krzysztof Leśniewski,
- Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kamiennej –
Bogusław Ciok,
- Przewodnicząca
Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych Pani Katarzyna Sieradzka,
- Dyrektorzy
i Główni Księgowi jednostek służby zdrowia,
- Dyrektorzy,
Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego,
- Starosta
Artur Berus, Wicestarosta Katarzyna Bilska, Członkowie Zarządu Tadeusz
Bałchanowski, Cezary Błach, Monika Pająk,
- Sekretarz
powiatu Małgorzata Nosowicz,
- Skarbnik
powiatu Urszula Wrona,
- Radca
Prawny Starostwa Przemysław Iskra,
- Naczelnicy
Wydziałów Starostwa,
- Przedstawiciele
lokalnych mediów.
Lista obecności radnych biorących udział w
sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach -
w załączeniu.
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego
protokołowała: Monika Chylicka –Inspektor Biura Rady Powiatu
STRESZCZENIE POSIEDZENIA
Ad. pkt 1 Otwarcie Sesji.
IV w kadencji Sesję Rady Powiatu
Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski, który poinformował zebranych, że obrady Rady
Powiatu Skarżyskiego są transmitowane
i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku
obrad.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co
stanowi 84% składu Rady Powiatu. Jest to kworum zdolne do podejmowania
prawomocnych uchwał i decyzji.
Przewodniczący rady poinformował, że zgodnie
z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazuję radnego Marka Gąskę.
Następnie
zapytał czy do przedstawionego projektu porządku IV Sesji Rady Powiatu radni lub
członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
Wicestarosta Katarzyna Bilska w
imieniu Zarządu Powiatu Skarżyskiego poprosiła o zdjęcie z porządku obrad uchwały
zmieniającej uchwałę nr 171/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zasad
rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których
ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad
udzielania i rozmiar obniżek oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru
godzin zajęć nauczycieli prowadzących kształcenia w formie zaocznej, bibliotekarzy
bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych
zajęć w formie zaocznych, a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów
pedagogicznych, doradców zawodowych i innych.
Wyjaśniła,
że w toku dyskusji na Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej radni
rozważali jeszcze różne aspekty odnośnie rozwiązań zaproponowanych w tej
zmianie, stąd wzięła się jej prośba o dodatkowy czas, w związku z czym prosi o
zdjęcie z porządku ww. projektu.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował,
że przystępujemy do głosowania dotyczącego przyjęcia wniosku o zdjęcie z
porządku obrad pkt 8 ppkt 5 - Rozpatrzenie i podjęcie uchwały zmieniającej
Uchwałę Nr 171/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad udzielania i rozmiar obniżek
oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć: nauczycieli
prowadzących kształcenie w formie zaocznej, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych
oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie
zaocznej, a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych,
doradców zawodowych i innych.
Za
przyjęciem wniosku głosowało – 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Wniosek
o zdjęcie z porządku obrad pkt 8
ppkt 5 - Rozpatrzenie i podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 171/XXII/2020 Rady Powiatu
Skarżyskiego w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru
godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w
poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad udzielania i rozmiar obniżek oraz
ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć: nauczycieli
prowadzących kształcenie w formie zaocznej, bibliotekarzy bibliotek
pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w
formie zaocznej, a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów
pedagogicznych, doradców zawodowych i innych został przyjęty.
Przewodniczący
Rady poinformował, że obecnie w obradach uczestniczy 17
radnych, co stanowi 89% składu Rady Powiatu.
Następnie poddał pod
głosowanie przyjęcie porządku obrad IV
Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego wraz z przyjętą poprawką.
Za
przyjęciem porządku głosowało – 17 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Porządek
obrad IV Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt 3 Przyjęcie
protokołu z III sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodnicząca
Rady Bożena Bętkowska poinformowała, iż protokół z III sesji Rady
Powiatu Skarżyskiego był wyłożone do wglądu w Biurze Rady Powiatu.
Radni nie
wnieśli żadnych uwag do protokołu, w związku z czym zgłosiła wniosek o
przyjęcie protokołu z III sesji Rady Powiatu.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował,
że przechodzimy do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z III sesji
Rady Powiatu Skarżyskiego.
Za przyjęciem
protokołu głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało –
0
Głosów
wstrzymujących – 0
Protokół z III sesji
Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt 4 Sprawozdanie Starosty
z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.
Starosta
Artur Berus poinformował, że
sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami za
okres od 20 czerwca do 25 lipca zostało złożone do Biura Rady Powiatu Skarżyskiego. Uzupełniając
sprawozdanie poinformował, że w dniach 23-24 czerwca Zarząd Powiatu wydał 4 zarządzenia:
1) Zarządzenie nr 42 w sprawie powołania komisji
likwidacyjnej do zniszczenia dokumentów złożonych do programu „Asystent
osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla jednostek samorządu terytorialnego,
edycja 2024,
2) Zarządzenie nr 43 w sprawie powołania Komisji ds.
oceny przydatności materiałów Powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
3) Zarządzenie nr 44 zmieniający skład osobowy Komisji
Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego,
4) Zarządzenie nr 45 w sprawie powołania komisji
przetargowej do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego pod nazwą „Remont i dostosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych oraz przystosowanie łazienki dla
osób niepełnosprawnych w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2. Wyjaśnił, że środki
na realizacje tych zadań zostały pozyskane z PFRON-u.
Poinformował, że w dniu dzisiejszym Zarząd
Powiatu miał swoje posiedzenie i podjął:
1) Uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie
Powiatu na rok 2024,
2) Uchwałę Zarządu Powiatu zmieniającą plan
finansowy środków otrzymanych z Funduszu Pomocy na rok 2024,
3) Uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie uchwalenia
Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej,
4) Uchwałę Zarządu w sprawie wyrażenia zgody na
odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu części holu
szpitalnego budynku Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku Kamiennej
w naszym szpitalu,
5) Uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie realizacji
programu edukacyjnego „Pokonać endometriozę". Przypomniał, że Zarząd
rozpoczął cykl konferencji w poprzedniej kadencji.
6) Uchwałę Zarządu w sprawie zatwierdzenia warunków
zamówienia, powierzenia, powołania komisji przetargowej oraz zatwierdzenia
wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego pod nazwą „Przekształcenie dotychczasowej mapy ewidencyjnej,
jednostka ewidencyjna Skarżysko Kościelne obręb Skarżysko Kościelne i
prowadzącej w postaci hybrydowej dla postaci wektorowej oraz konwersji tej mapy
w systemie EWMAPA dla nowej struktury baz danych.”
Dodatkowo w dniu
wczorajszym Zarząd Dróg Powiatowych otworzył oferty przebudowy drogi w
Sorbinie. Środki pozyskano w ramach Polskiego Ładu. Obecnie oferty są weryfikowane.
Najtańsza oferta jest droższa od środków, które zabezpieczono o 360 tys. zł. Z
uwagi na fakt, że na tym zadaniu, póki co Gmina Bliżyn nie dołożyła żadnej
złotówki, w dniu wczorajszym Starosta podpisał pismo do Pana Wójta z prośbą o partycypowanie w kosztach w tym zadaniu, właśnie o tą kwotę 360 tys. zł. Oznajmił, że na tym zadaniu nasz wkład na dzień dzisiejszy wynosi 960
tys. zł.
Przedstawiając w dniu dzisiejszym
sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu poprosił o jego przyjęcie.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
W tym punkcie głos zabrali:
Radny Roman Wojcieszek poinformował, że ma pytanie
dotyczące spotkania konsultacyjnego w Nadleśnictwie Suchedniów na temat
ograniczenia czy wstrzymania pozyskania drewna, które odbyło się 28 czerwca br.
Oznajmił, że interesują go przede wszystkim konkluzje z tego spotkania, ale
również to, kto reprezentował stronę rządową, bo to jest decyzja Ministerstwa
oraz jakie organizacje czy osoby reprezentowały stronę społeczną.
Członek Zarządu Tadeusz Bałchanowski
poinformował, że najważniejszą konkluzją jest to, że cały czas trwają rozmowy.
Oznajmił, że zgodnie z tym co do tej pory wybrzmiało, że nie należy wnioskować,
że to co było wcześniej powiedziane będzie realizowane. Poinformował, że na
pewno będą pewne ograniczenia, ale na tą chwilę nie ma żadnych konkretnych
danych. Dodał, że następne spotkanie odbędzie się we wrześniu. Poinformował, że
w spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele
z Ministerstwa Ochrony Środowiska, był jeden z Panów dyrektorów. Zostało
powiedziane, że na pewno będą pewne ograniczenia, lecz nie będzie to całkowite
wyłączenie 4,5 tys. ha obszaru, tak jak
wcześniej mówiono. Oznajmił, że na tą chwile należy się wstrzymać i czekać,
ponieważ strona rządowa pracuje, Lasy Państwowe, Dyrekcja Lasów Państwowych
również. Opowiadając na pytanie przedmówcy dodał,
że w spotkaniu uczestniczyli także: przedstawiciel Dyrekcji Parków Narodowych z
Bodzentyna, przedstawiciele z Ochrony Środowiska w Kielcach, wójt Mariusz Walachnia, wójt Wojciech Fąfara, a jako przedstawiciel
Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej był on oraz pracownik zajmujący się
lasami prywatnymi. Zapewnił, że będzie informował na bieżąco, jeśli będą jakieś
konkretne informacje.
Radny Zbigniew Miernik zapytał na czym
polegają zmiany w Komisji Bezpieczeństwa.
Starosta Artur Berus poinformował, ż w
związku z tym, że jest nowa Rada Powiatu, zarządzeniem Starosty została
powołana Komisja. Wyjaśnił, że jeżeli chodzi o przedstawicieli Rady, to w jego
propozycji jest Pan Zbigniew Miernik, drugim przedstawicielem Pani Katarzyna
Bilska. Jeżeli chodzi o przedstawicieli instytucji, praktycznie są te osoby
funkcyjne, które pełniły funkcje w danym czasie.
Radny Tadeusz Sikora nawiązując do
pytania radnego Romana Wojcieszka zauważył, że jeśli było to spotkanie
konsultacyjne, to każda ze stron mogła wyrazić swoje opinie. Zapytał jakie jest
stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie wyłączenia tych 4,5 tys. ha obszarów i utworzenia
tam rezerwatu przyrody.
Członek Zarządu Tadeusz Bałchanowski przypomniał,
że ich stanowisko zostało już wcześniej skierowane do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz do wszystkich zainteresowanych, czyli do strony rządowej. Poinformował,
że ich stanowisko jest takie, żeby nie wyłączać i żeby nie robić rezerwatu ścisłego. Dodał, że nikt nie chciałby, żeby
nastąpiła taka sytuacja, że nie będzie możliwości wejścia do lasu czy korzystania z jego zasobów. Oznajmił, że
stanowisko Zarządu Powiatu Skarżyskiego jest takie, żeby nie robić na tych
terenach rezerwatów zamkniętych.
Radny Tadeusz Sikora podziękował za
udzieloną odpowiedź. Oznajmił, że dla niego bardziej istotne oprócz tego, czym
będzie mógł tam zbierać jagody i grzyby jest to, że część firm, zakładów usług
leśnych po prostu straci rację bytu. Przyznał, że rozumie, że należy rozszerzać i chronić nasze zasoby przyrody, natomiast wyłączenie akurat tych obszarów,
które są tam wskazane, spowodowałoby niebyt co najmniej 4-5 firm i pewną grupę
ludzi, które zawodowo świadczą usługi na rzecz nadleśnictwa.
Członek Zarządu Tadeusz Bałchanowski oznajmił,
że strona Lasów Państwowych przedstawiła to w ten sposób, że na pewno nie
będzie jakiś drastycznych pociągnięć, że te firmy zostaną zlikwidowane. Na pewno zostaną wprowadzone jakieś ograniczenia, natomiast jest możliwość
przeniesienia tych ludzi gdzie indziej, po to, aby ci nie stracili
zatrudnienia. Poinformował, że na ta chwile kazano wstrzymać się ze wszystkimi
takimi opiniami i czekać na następne spotkanie, gdzie będą przedstawione
konkretne wytyczne ze strony rządu i tych decydentów, którzy za to odpowiadają.
Przewodniczący Rady poinformował,
że obecnie w obradach uczestniczy 18 radnych, co stanowi 95% składu Rady
Powiatu.
Ad. pkt. 5 Informacja o
złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, iż interpelację po
ostatniej sesji Rady złożył radny Mieczysław Bąk. Przewodniczący poprosił o przedstawienie informacji na temat
złożonej interpelacji.
Radny Mieczysław Bąk poinformował, że w
złożonej interpelacji w dniu 14 czerwca br. w sprawie podania przyczyny kilkusetprocentowego wzrostu
obsługi zadłużenia w latach 2022-2023 w porównaniu do roku bazowego 2021 prosił
Pana Przewodniczącego Jerzego Żmijewskiego oraz Pana Starostę Powiatu
Skarżyskiego Pana Artura Berusa o spowodowanie, aby osoby udzielające
odpowiedzi na interpelacje nie dokonywały zmian w tabelach, które opracował, tylko merytorycznie uzupełniały danymi kolumny w
tych tabelach, o które prosi.
W interpelacji z dnia 1 czerwca 2024 roku
poprosił cyt: „o udzielenie informacji o działalności Szpitala im. Marii
Curie-Skłodowskiej w Skarżysku-Kamiennej w zakresie podania kwot obsługi zadłużenia, jakie Szpital
poniósł w latach 2009-2020, poprzez uzupełnienie danymi kolumn numer 8 oraz
kolumn 5-8 w 2023 roku według załączonej tabeli. W tej interpelacji nie prosił
o zmianę dotychczasowego zapisu w kolumnie 2. Z „funkcję Starosty pełnił" na nowy zapis „Kadencja" z usunięciem
nazwisk starostów, a wpisaniem w to miejsce zapisu „Kadencja nr i okres trwania”.
Również w kolumnie 3 tej tabeli „Bezpośredni nadzór nad służbą zdrowia
pełnił/stanowisko” nie prosił o usunięcie nazwisk osób odpowiedzialnych, między
innymi Pana Artura Berusa oraz obecnego Starosty, a wpisanie
w to miejsce „wicestarosta”.
Oznajmił, że intencją składanych interpelacji
jest potrzeba przekazania merytorycznych, rzetelnych informacji mieszkańcom powiatu
skarżyskiego, opartych na faktach. Z analizy udostępnionych danych ujętych w
załączonej tabeli wynika, że obsługa zadłużenia Szpitala w Skarżysku-Kamiennej
w latach 2013-2021 oscylowała średnio w granicach 2 do 3 mln zł. Należy zwrócić uwagę, że
w 2021 roku przy zaciągnięciu przez szpital kredytów lub pożyczek w kwocie 52
mln 459 tys. 741 zł i 19 gr, obsługa zadłużenia wynosiła 2 mln 803 tys. 991 zł
i 18 gr, natomiast w 2020 roku przy zaciągnięciu przez szpital kredytów i
pożyczek na kwotę 22 mln zł, obsługa zadłużenia wzrosła o 237,22% w stosunku do
2021 roku, czyli do kwoty 6 mln 651 tys. 561 zł 42 gr. W kolejnym 2023 roku, przy zaciągnięciu przez szpital
kredytów pożyczek tylko na kwotę 16 mln zł, obsługa zadłużenia wzrosła o
342,95% w stosunku do 2021 r., czyli do kwoty 9 mln 616 tys. 300 zł i 68 gr. Reasumując, poprosił o podanie przyczyny tak
drastycznego wzrostu obsługi zadłużenia w latach 2022-2023, prosząc również o
podanie planowanej kwoty zadłużenia szpitala na 2024 rok opartej na
poniesionych z tego tytułu kosztach w 2024 roku.
Następnie przedstawił odpowiedź, którą
udzielił dyrektor Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej Pan Leszek
Lepiarz: „W odpowiedzi na interpelację informuję, że w opracowanych i przesłanych
przez Pana radnych tabelach nie było dokonywanych żadnych zmian, a tylko
uzupełnienie żądanych liczba” oraz, że „analiza dokonana przez Pana radnego, a
dotycząca wysokości kosztów obsługi zadłużenia jest błędna. Analiza to bardzo
pomocna dziedzina, ale manipulowanie danymi jest nieuprawnione, a miało to
miejsce wielokrotnie w czasie obrad sesji Rady Powiatu, kiedy Pan radny Mieczysław
Bąk informował społeczeństwo o wielkości zadłużenia szpitala, powiększając jego wielkość o kwotę zobowiązań
krótkoterminowych. Są one ujęte w kwocie zadłużenia ogółem. W interpelacji z 14
czerwca 2024 roku Pan Radny dokonał analizy wzrostu kwot dotyczących wysokości
obsługi zadłużenia, odnosząc ją do kwot zaciągniętych w poszczególnych latach
pożyczek. Informuję Pana radnego, że wysokość obsługi długu nie jest
uzależniona jedynie od kwot zaciągniętych w danym roku pożyczek, ale od
całkowitego zadłużenia, bowiem pożyczki są zaciągane, a także spłacane i tak np.
zaciągnięta pożyczka 2021 roku w kwocie 52 mln 459 tys. 741 zł 19 gr była pożyczką
konsolidacyjną, z której spłacane były zaciągnięte pożyczki w latach
poprzednich i nie spowodowało to zmiany poziomu zadłużenia. Jednocześnie
informuję Pana radnego, że wysokość kwoty obsługi zadłużenia poza jego poziomem
w zasadniczej mierze zależy od poziomu WIBOR - stopa procentowa, po jakiej
banki udzielają pożyczek innym bankom ustalana na każdy dzień roboczy o
godzinie 11:00, a ten z kolei jest uzależniony od stopy referencyjnej NBP.
Stopa referencyjna - rentowność bonów pieniężnych emitowanych przez Narodowy
Bank Polski w trakcie podstawowych operacji otwartego rynku. Operacje te
polegają na zakupie lub sprzedaży krótkoterminowych, z reguły 7-dniowych bonów pieniężnych
na rynku międzybankowym w celu przywrócenia równowagi płynności w sektorze
bankowym. Wysokość stopy referencyjnej wpływa na poziom WIBOR-u, który z kolei
stanowi podstawę oprocentowania kapitału obcego. W Polsce stopa referencyjna
NBP należy do podstawowych stóp procentowych ustalanych od 6 lutego 1998 roku
przez Radę Polityki Pieniężnej. Wysokość stóp procentowych NBP i stawek WIBOR
oraz ich procentowy wzrost w stosunku do 31 grudnia 2021 roku w analizowanym
przez Pana radnego okresie wynosiła: (…)”
Radny oznajmił, że nie będzie przedstawiał
przesłanej mu tabeli. Zaprosił wszystkich do zapoznania się z jej treścią,
ponieważ, gdyby to on ją przedstawiał wszedłby w pewien rodzaj dyskusji za co
Przewodniczący Rady by go skarcił.
Następnie kontynuował przestawianie odpowiedzi:
„Wysokość odsetek od kredytów w terminie jest liczona według wzoru (podany
wzór). Jak widać z powyższego zestawienia to właśnie WIBOR miał zasadniczy
wpływ na wysokość kwoty odsetek od zadłużenia ZOZ, a ten w analizowanym okresie drastycznie wzrósł. Na 2024 r. na obsługę długu zaplanowana
jest kwota 10 mln zł.
Oznajmił, że otrzymał także odpowiedź od
wicestarosty Katarzyny Bilskiej. Wyjaśnił, że nie będzie jej przedstawił w
całości lecz przeczyta najważniejsze zdanie: „W zakresie zastrzeżeń dotyczących
formy przedstawionego materiału sprawozdawczego wyjaśniamy, że wprowadzone zmiany miały na celu poprawę przejrzystości. Jednocześnie,
biorąc pod uwagę Pana sugestie, informujemy, że opracowane przez Pana radnego
tabele uzupełniane będą danymi merytorycznymi według przesłanego formularza.”
Poinformował, że w drugiej interpelacji, w
związku z opracowywanym kadencyjnym programem inwestycyjnym zwrócił się za
pośrednictwem Przewodniczącego Rady Powiatu do Starosty Skarżyskiego m.in. o
włączenie dodatkowych inwestycji do tego planu obok już zgłoszonych przez Wójta
Gminy Bliżyn. Pierwsza inwestycja dotyczy przebudowy drogi powiatowej nr 437T
Samsonów-Odrowąż-Boków- granica województwa polegająca na budowie chodnika w
ciągu drogi powiatowej w Nowym Odrowążku w kilometrze 12 +500 do 13 +620 o długości 1 tys. 120 m. Tutaj nadmienił, że część tego chodnika na długości
450 m została już wykonana. Drugie zadanie to jest budowa około 120 m chodnika
drogi powiatowej nr 446T Bliżyn-Odrowążek w miejscowości Odrowążek. Dokumentacja została wykonana w 2014 roku, w 2017
roku wykonano część chodnika. Zostało około 120 m i tutaj mieszkańcy oczekują,
że ta końcówka zostanie w tej kadencji zrobiona. Trzecie zadanie - dokończenie przebudowy
ciągu drogi powiatowej nr 441 wraz z chodnikiem w miejscowości Mroczków na
odcinku od skrzyżowania z drogą gminną do miejscowości Mroczków-Kapturów w
kierunku do Rędocina. Nadmienił, że w latach 2017-2019 zostały wykonane dwa
etapy. Został do wykonania trzeci etap, środkowy. Radny wyraził nadzieję, że to
zadanie również znajdzie się w tym planie kadencyjnym.
Radny otrzymał odpowiedź na powyższą
interpelację od Pana Starosty, z której wynika, że ten przed udzieleniem
odpowiedzi zwrócił się do Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury
i Porządku Publicznego w sprawie wskazania priorytetowych inwestycji drogowych
do ujęcia w kadencyjnym planie inwestycyjnym na lata 2024-2029. Jednocześnie
poinformował go, że Zarząd Powiatu Skarżyskiego również zgłosi swoje propozycje
do wyżej wymienionego planu, który stanowić będzie dokument pomocniczy do opracowania
jednorazowych budżetów oraz wieloletniej prognozy finansowej Powiatu
Skarżyskiego.
Ad.pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.
W tym punkcie głos
zabrali:
Radny
Roman Wojcieszek oznajmił, że chciałby złożyć pewne wnioski, ale zanim do tego dojdzie
pozwoli sobie na parę zdań wstępu.
Przyznał, że z radością
przyjął informację o tym, że Zarząd Powiatu Skarżyskiego z Przewodniczącym Rady
Powiatu Skarżyskiego pracują nad kadencyjnym planem inwestycyjnym, że odbywają
się spotkania w gminach. Przyznał, że jest to bardzo ważne. Zauważył, że przed radnymi 4,5
roku pracy w VII kadencji, a czas szybko zleci. Oznajmił, że bardzo często rady
działają tak, by na koniec kadencji została zrealizowana jakaś duża inwestycja
i nie często zdarza się, że radni myślą bardziej perspektywicznie.
W związku z powyższy,
postanowił poruszyć temat, który ma już
długą historię. Oznajmił, że gdy zaczął pracować w magistracie w 1981
roku ówczesny Naczelnik Jan Król pokazał mu pewną koncepcję, po czym w swej
prezentacji pokazał jak ona wygląda dziś. Wyjaśnił, że mowa o obszarze obecnej al. Piłsudskiego, ul. Towarowej, ul. 11 Listopada, ul. 3 Maja i ul. Fabrycznej. Koncepcja ta zakładała przedłużeniu istniejącej
już al. Piłsudskiego do styku ul. Fabrycznej i ul. 3 Maja po to, aby
uporządkować ruch. Podkreślił, że od tamtej pory minęło ponad 40 lat. Przypomniał,
że zostało tam wykonane rondo, a jego historia toczyła się przez dwie kadencje,
którą pokrótce przypomniał.
Poinformował, że na wniosek radnego Bartosza
Bętkowskiego powstały także parkingi, które były uwzględnione w przedstawianej
przez niego koncepcji, która została opracowana z jego udziałem bodajże 11 czy
12 lat temu. Oznajmił, że na pytanie, dlaczego wtedy nie zrealizowano
jakiejkolwiek części tego opracowania, bo przecież już były pieniądze unijne
odpowie, że nie było na to woli ze strony ówczesnego Starosty, którym
bynajmniej nie był obecny Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego. Wyraził
zdanie, że mimo, iż ta koncepcja leży od wielu lat, to wciąż jest żywa w
głowach wielu ludzi. Oznajmił, że nie wie, czy w tym momencie powinna ona
wyglądać dokładnie tak, ponieważ od jej opracowania minęło wiele lat. Niemniej
radny Roman Wojcieszek chciał zwrócić uwagę Zarządu oraz obecnych radnych Rady
Powiatu Skarżyskiego na to, w jaki sposób to rozwiązanie porządkuje sprawę
komunikacji w tym mieście, w tej dzielnicy. Tym bardziej, że nie udało się
zamiast remontu wiaduktu, który oczywiście jest piękny i wspaniale funkcjonuje,
wybudować drugiej przeprawy na ulicach Szydłowiecka - Kościuszki po to, żeby
nie wprowadzać tego ruchu w ten newralgiczny punkt.
W związku z powyższym
wniósł o to, aby Pan Starosta w rozmowach z Prezydentem Miasta
Skarżysko-Kamienna bardzo poważnie podszedł do tego tematu. Przyznał, że jest
świadomy tego, iż jest to bardzo kosztowna inwestycja, lecz wyraził zdanie, że
jeśli zadanie to będzie priorytetem
w tej kadencji, to przez 4 lata będzie można się do niego bardzo dobrze
przygotować. Oznajmił, że dla porządkowania ruchu kołowego, który będzie się
wzmacniał, proponowane przez niego rozwiązanie powinno być wreszcie
zrealizowane. Zwrócił uwagę na wielkie inwestycje, które długo czekały, a
jednak udało się je zrealizować chociażby w sąsiednich Starachowicach.
Raz jeszcze zaapelował do
Pana Starosty, Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz radnych Rady Powiatu
Skarżyskiego, aby pochylili się nad tą sprawą i w perspektywie czterech
budżetów rozważyli nawet etapową realizację tego zadania.
Następnie
radny Roman Wojcieszek poruszył
temat, którego wszyscy radni powinni się wstydzić, a szczególnie ci, którzy są
w Radzie Powiatu Skarżyskiego nie po raz pierwszy. Wyjaśnił, że chodzi o sprawę
nieszczęsnego chodnika na Lipowym Polu. Przypomniał, że na tej Sali oraz
podczas posiedzeń Komisji wielokrotnie padały już zapewnienia, że taka
inwestycja zostanie wykonana. Oznajmił, że jest radnym Rady Powiatu trzecią
kadencję, a w dwóch minionych mieszkańcy mówili o tym cały czas. Przypomniał,
że miała tam miejsce fatalna sytuacja, gdy zamknięto wiadukt z powodu remontu i
wzmożony ruch odbywał się przez Lipowe Pole. Zaznaczył, że na szczęście nikt
wtedy tam nie zginął. Przyznał, że zna szczegóły związane ze sprawami
prywatnych terenów, ale jak powiedział, „nie takie sprawy się załatwia.”
Oznajmił, że w porównaniu do poprzedniego jest to mały temat, ale bardzo
uciążliwy dla mieszkańców Lipowego Pola. Poinformował, że w sobotę uczestniczył
w obchodach
75-lecia Straży Pożarnej na Lipowym Polu i kilka osób pytało go co się dzieje w
tej sprawie. Podkreślił, że przed nimi nowa kadencja, ale to czy przyniesie ona
sukces w dużej mierze zależy od Pana Starosty oraz Państwa radnych tworzących
koalicję.
Radny Bartosz Bętkowski odnosząc się do
koncepcji, którą przedstawił jego przedmówca wyraził zdanie, że jest to duża
inwestycja, ale dużo z niej zostało już wykonane, a na niektórych odcinkach
wystarczy jedynie wymienić nawierzchnię. Oznajmił, że największe koszty
zostałyby poniesione na budowę łącznika, który miałby powstać na terenach
podmokłych oraz budowę skrzyżowania. Podkreślił, że zadanie to można etapować.
Jego zdaniem koszty tej inwestycji nie są takie olbrzymie jak mogą się wydawać,
patrząc na przedstawiony przez radnego Romana Wojcieszka schemat.
Następnie zauważył, że
wraca temat warsztatów znajdujących się przy dawnym TZN-ie w
Skarżysku-Kamiennej. Przypomniał, że była koncepcja, aby w porozumieniu z
Uniwersytetem Warszawskim stworzyć tam oddział Wydziału Geologicznego. Niestety
projekt, który pozwoliłby zaadaptować przestrzeń tych warsztatów nie doszedł do
skutku. Następnie Powiat podjął próbę sprzedaży dużych i małych warsztatów.
Udało się sprzedać te duże za ponad 200 tys. zł, a małe zostały, a ich temat
wraca przy okazji bardzo fajnej inwestycji. Przyznał, że wszyscy się cieszą, że w ZST-M, dawnym TZN powstanie Branżowe Centrum Umiejętności, ponieważ jest
to bardzo fajny projekt edukacyjny, który na pewno wzbogaci ofertę oświatową
powiatu skarżyskiego. Oznajmił, że dzięki staraniom Zarządu Powiatu oraz
pracowników Powiatu zostaną pozyskane znaczne środki na remont budynku szkoły
oraz znajdującej się w niej auli i to są plusy. Niestety w jego ocenie minusem jest to, że w tym projekcie
wpisane jest wyburzenie części budynków małych warsztatów, a dokładnie budynku
znajdującego się najbliżej ul. Legionów. Przypomniał, że jest to budynek
historyczny z 1938 roku. Była to inicjatywa fabryki amunicji, żeby stworzyć
miejsce do kształcenia swoich pracowników, kadr, ale gdy budynek został
wybudowany niestety wybuchła wojna i nauczanie w tym obiekcie nie rozpoczęło
się. Budynek został zajęty przez niemieckie służby wojskowe na czas okupacji. W
1945 roku został zdewastowany, ale bardzo szybko go odbudowano i jeszcze w tym
samym roku stworzono tam gimnazjum techniczne, a w miarę rozwoju zakładów metalowych
stworzono ten duży obiekt technicznych zakładów naukowych. Przypomniał, że on w
swych wystąpieniach zawsze bronił tego budynku, nie chciał aby go sprzedano.
Wyraził zdanie, odmienne do Zarządu Powiatu, czyli, że ci popełniają błąd
wpisując wyburzenie tego obiekt w projekt nie starając się podjąć jakichś działań, które mogłyby zabezpieczyć
ten budynek i może w przyszłości pozwolić mu na funkcjonowanie w innej formie.
Radny podziękował staroście
oraz Pani Katarzynie Bilskiej za to, że bodajże 2 lata temu spotkali się w
tamtym miejscu, porozmawiali na jego temat oraz udostępnili mu ten obiekt, aby
mógł zobaczyć jego stan techniczny i to jak wygląda od środka. Poinformował, że
niedawno miał bardzo interesujące spotkanie z wicestarostą Katarzyną Bilską
odnośnie BCU oraz ww. obiektu. Przyznał, że jest między nimi różnica zdań w
tych kwestiach.
Następnie przedstawił
swoją idee tego, do czego mógłby posłużyć obiekt po małych warsztatach, w jaki
sposób to sfinansować oraz jak by to mogło wyglądać. Zaznaczył, że jest to
jedynie jego koncepcja, którą konsultował wśród osób, które się tym interesują.
Wyraził zdanie, że przemawia w imieniu osób, które interesują się historią, które
pracują w stowarzyszeniach czy fundacjach na rzecz budowania naszej wspólnej pamięci,
na tworzenie inicjatyw historycznych, które mają tą naszą małą ojczyznę
opisywać, archiwizować. Zauważył, że przy okazji 100-lecia nadania praw
miejskich w Skarżysku-Kamiennej można było zauważyć bardzo dużo różnych ruchów społecznych,
indywidualnych osób, które stworzyły opracowania czy publikacje. Wyraził
zdanie, że nie jest odosobniony w takim myśleniu o naszym wspólnym
dziedzictwie, którego częścią jest właśnie ten budynek.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski przypomniał
radnemu, że jesteśmy w punkcie wolne wnioski i oświadczenia.
Radny
Bartosz Bętkowski poprosił o wyrażenie zgody na kontynuację, ponieważ jego zdaniem temat
jest bardzo ważny, na co uzyskał zgodę.
Zauważył, że historia Skarżyska odnosi się przede
wszystkim do kolei, do powstałych fabryk, do ZEORK-u. Oznajmił, że te trzy duże
przedsięwzięcia pozwoliły stworzyć nasze miasto.
Kontynuując
poinformował, że nie jest zwolennikiem lokowania stricte muzeów, eksponatów, lecz
jakiś przestrzeni bardziej złożonych, które oprócz funkcji muzealnej będą
przynosić dochód. Wyraził zdanie, że da się stworzyć projekt, który może nie
będzie przynosił jakichś kolosalnych zysków, ale przynajmniej będzie się
finansował i w tym miejscu takie multifunkcje można byłoby stworzyć. Zauważył,
że w Muzeum Orła Białego jest co prawda mała ekspozycja dotycząca historii miasta,
ale gdyby powstało miejsce, o którym mówi byłoby to z większą korzyścią dla
Skarżyska-Kamiennej, którego historia mogłaby być szerzej przedstawiona.
Podkreślił, że te firmy, które stworzyły nasze miasto nadal funkcjonują i są
naprawdę prężnymi spółkami Skarbu Państwa, z których nie tylko my jako skarżyszczanie
jesteśmy dumni, więc przedstawialibyśmy historię miasta przez pryzmat właśnie
tych dużych spółek, czyli kolei, ZEORK-u i MESKO. Oznajmił, że właśnie ta
lokalizacja ma wiele zalet, przede wszystkim bliskość dworca kolejowego,
bliskość drogi 42, bardzo dobrze skomunikowana działka, blisko wejście frontowe
tuż od ulicy, co sprawia, że budynek jest widoczny. W pobliżu znajdują się
także przystanki autobusowe. Przypomniał, że istniało już muzeum Zakładów Metalowych,
niestety ten ciekawy obiekt architektoniczny został wyburzony, lecz znajdował
się on na uboczu, a proponowana przez niego lokalizacja jest ciekawsza i
bardziej rokująca. Przypomniał, że miasto ma już przeszło 100 lat i wyraził
nadzieję, że będzie się rozwijało, a co za tym idzie będzie potrzebna
przestrzeń, żeby gdzieś stworzyć archiwum. Przyznał, że wyobraża sobie grupy
szkole, które w ramach programu edukacyjnego mogłyby poznawać historię ZEORK-u
ucząc się o elektryczności, co łączyłoby się z koleją. Oznajmił, że obecnie budynek
wygląda źle, ale w jego ocenie na takie rzeczy się ratowało. Oznajmił, że można
by powiedzieć, że lepiej zburzyć ten obiekt i zbudować od nowa, ale jeśli
rozmawiamy o historii, o przeszłości to istotny jest właśnie ten obiekt, który
ma w sobie wartość historyczną. Poinformował, że takie renowacje odbywają się
na wielką skalę w Łodzi, w Warszawie, w Krakowie. To są piękne inwestycje, a budynek, o którym mówi nie jest
zabytkiem, więc można by było tą zmianę dokonać dosyć szeroko. Jako przykłady takich
inwestycji podał muzeum miejskie w Żorach na Śląsku czy w Stalowej Woli. Wyjaśnił,
że celem tej inwestycji jest rewitalizacja poindustrialnego zabytku. Plusem
byłoby także osiągniecie miejsca, gdzie mogłyby pracować fundacje czy stowarzyszenia,
a przede wszystkim wykorzystano by to miejsce do promowania miasta i powiatu.
Zauważył, że Skarżysko-Kamienna jest młodym miastem, które nie ma wielu
historycznych zabytkowych, budynków i nie możemy sobie pozwolić na stratę
kolejnych.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski zaproponował, żeby w przyszłości uzgadniać z nim takie zagadnienia,
ponieważ dobrze by było taką prezentację przedstawić na posiedzeniu z udziałem radnych
Rady Miejskiej i Prezydenta Miasta Skarżyska-Kamiennej. Wyraził zdanie, że
inwestycja ta przyniosłaby chlubę nie tylko miastu, ale także powiatowi.
Radny Bartosz Bętkowski wyjaśnił, że
zdecydował się na to wystąpienie, ponieważ projekt ten jest dosyć zaawansowany.
Wynika z tego, że ciężko będzie zmienić ten zapis o pozyskaniu tych 300 tys. zł na
wyburzenie tego obiektu. Oznajmił, że jeśli radni z Klubu PiS mogliby w jakiś sposób pomóc to warto byłoby zmienić ten zapis na odwrotny. Nie na wyburzenie, tylko na zabezpieczenie, czyli wycięcie tych drzew i stworzenie jakiegoś prowizorycznego dachu, a potem zacząć rozmawiać właśnie z
podmiotami zainteresowanymi i przede wszystkim z miastem.
Starosta Artur Berus oznajmił, że chce pokrótce
odnieść do słów radnego Romana Wojcieszka. Przyznał, że trwa ten czas, kiedy
przygotowują te inwestycje na terenie Powiatu. Podziękował za jego wystąpienie,
przyznał, że wie jak szalenie ważne są w tej części miasta rozwiązania komunikacyjne
typu rondo i to przejście w kierunku ul. 3 Maja. Przyznał, że to wszystko wpłynęłoby na poprawę bezpieczeństwa na
drogach powiatowych. Poinformował, że w ostatnim czasie wraz z
przedstawicielami Zarządu odbył spotkanie z Prezydentem Miasta
Skarżyska-Kamiennej.
Wyraził zdanie, że
ten plan kadencyjny będzie dokumentem pomocniczym do budżetu, ale radni będą
jeszcze na ten temat dyskutować na Komisjach. Poinformował, że przedstawiciele
gmin zgłaszali swoje priorytety, które w jakimś stopniu były spójne z
propozycjami Zarządu Powiatu. Przypomniał o inicjatywie radnego Romana Wojcieszka,
czyli budowie ronda przy dworcu PKP, tj. skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Sokolej. Oznajmił, że jest gotowa dokumentacja, jest pozwolenie na budowę
i Pan Prezydent zaproponował, żeby wspólnie zrealizowali to zadanie, a ponad to
wykonać kompleksowy remont al. Niepodległości. Wyraził zdanie, że inwestycja ta
to „bardzo wysoka poprzeczka dla samorządu powiatowego, ale i gminnego.”
Poinformował, że Zarząd Powiatu chce zaproponować Radzie Powiatu Skarżyskiego
wprowadzenie tego zadania do budżetu. Oznajmił, że miasto także szykuje taki
wniosek. Przyznał, że jest świadom tego, że jest to wielomilionowa inwestycja,
ale mając już projekt i pozwolenia na budowę, a także wsłuchując się w głosy
mieszkańców na temat proponowanego rozwiązania komunikacyjnego przy Legionów-Metalowców-Niepodległości,
wyraził zdanie, że to zadanie powinno być zrealizowane jako pierwsze. Oznajmił,
że przy każdej inwestycji drogowej planowana jest budowa ścieżek rowerowych.
Poinformował, że przedstawiciele
gmin złożyli wnioski dotyczące planu inwestycyjnego. Wyjątkiem jest gmina
Skarżysko Kościelne, ponieważ wójt przebywa na urlopie i spotkanie na ten temat
będzie możliwe po 5 sierpnia br. Zaznaczył, że w tej gminie gotowa jest dokumentacja
oraz pozwolenie na budowę na innych odcinkach.
Starosta
poinformował, że dziś, 25 lipca wojewoda
świętokrzyski będzie ogłaszał nabór wniosków w ramach Funduszu Rozwoju
Dróg Lokalnych. Oznajmił, że Zarząd chce m.in. złożyć wniosek na realizację drugiego
etapu budowy drogi w Michałowie. Obecnie firma Drogmas realizuje pierwszy etap
ww. inwestycji na długości 1,2 km, a cały odcinek, na który uzyskano pozwolenie
na budowę ma 3 km.
Przypomniał, że w
poprzedniej kadencji uregulowano stan prawny drogi Lipowe Pole Skarbowe –
Kopernika oraz uzyskano pozwolenie na budowę na tym odcinku. Poinformował, że
uczestniczył w spotkaniu z gronem pedagogicznym Szkoły Podstawowej w Lipowym Polu oraz rodzicami dzieci,
którzy do niej uczęszczają. Wówczas poproszono, aby w projekcie ujęto jeszcze
budowę parkingu. Poinformował, że projekt ten został wykonany. Oznajmił, że
należy próbować wykonać te zadania, na które jest gotowa dokumentacja i są
wydane pozwolenia na budowę, ponieważ na to zostały już wydane środki finansowe
z budżetu Powiatu. Dodał, że w dalszej
części będzie budowane i projektowane to, co jest niezbędne. Zapewnił, że
bezwzględnie uważa, że w Lipowym Polu powinien być chodnik, o który apelują
mieszkańcy. Poinformował, że w sposób gospodarczy zrobiono tam ok. 400 m
chodnika przy kościele, jeszcze za czasów śp. Pana Wójta Celskiego i to gdzieś
stanęło. Przyznał, że było tam niebezpiecznie, kiedy przez remont dróg w innych
miejscach był tam wzmożony ruch pojazdów. Zapewnił, że o tym nie zapomina. Zaproponował,
aby próbować dyskutować na ten temat podczas Komisji oraz sesji i jeśli będą
środki zewnętrzne, programy unijne to należy realizować jak najwięcej zadań. Zapewnił,
że jeśli pojawią się jakieś możliwości to Zarząd Powiatu wspólnie z Radą
powiatu nie jest bierny. Podziękował za przedstawioną prezentacje. Oznajmił, że
jest to bardzo ważny temat dla Skarżyska-Kamiennej.
Członek Zarządu Cezary Błach oznajmił, że chce
wspomnieć o jednej bardzo ważnej rzeczy, o której jego zdaniem, nie mówiono jeszcze z
mównicy. Oznajmił, że radni nie mogą zapominać o obiektach, które są własnością
Powiatu. Poinformował, że po wizycie w tych obiektach i dokonaniu pierwszej
analizy one także wymagają znaczących nakładów inwestycyjnych. Oznajmił, że
dziś podczas posiedzenia Zarządu Powiatu rozmawiano na temat środków, które
mogą pojawić się z KPO. Poinformował, że termomodernizacja ośrodków oświatowych
jest niezbędna m.in. z uwagi na fakt, że przepisy dotyczące efektywności
energetycznej obiektów publicznych cały czas się zaostrzają i idą do przodu. Zaczyna
się mówić o zeroemisyjnych budynkach użyteczności publicznej w pewnej
perspektywie czasu, więc nie można zostawiać tych tematów. Wracając do analizy
poinformował, że jeśli chodzi o termomodernizację 9 naszych obiektów oświatowych, jeśli chcemy skorzystać ze
środków, które się za chwile pojawia, to już dziś należy wydać prawie 130 rys.
zł na same audyty energetyczne tych budynków. W dalszej perspektywie należy wykonać dokumentację projektową, która przy tego
rodzaju obiektach też nie będzie tania, a następnie realizacja, przy czym
Zarząd ma nadzieję na pozyskanie do 100% kosztów kwalifikowanych. Zauważył, że
oczywiście VAT będzie po ich stronie, a to też będzie kwotą niebagatelną. Kolejnymi obiektami, o które należy zadbać są
Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze nr 1 i 2 „Przystań”. Podkreślił, że tego typu
obiekty nie mogą znikąd pozyskać żadnych środków zewnętrznych, co za tym idzie
ciężar utrzymania tego obiektu w należytym stanie w całości spoczywa na barkach Powiatu Skarżyskiego.
Zauważył, że jest to jeden z nielicznych budynków, który do tej pory w ogóle nie został poddany termomodernizacji, a znajdujący się w nim węzeł
cieplny jest w opłakanym stanie i jak powiedział, „jeżeli przetrwa ten sezon,
to będzie sukces.” Zgodnie z szybkimi szacunkami dyrektora ww. jednostki koszty
termomodernizacji tego obiektu sięgają 8 mln zł. Poinformował, że Zarząd będzie
starał się w jakiś sposób szukać dofinansowania na realizację tej inwestycji. Dodał,
że jest potrzeba wybudowania platformy dla osób niepełnosprawnych i nawet programy
PFRON-owskie wyłączają tego typu placówki z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Przyznał, że mówi o tym dlatego, żeby zwrócić uwagę radnych
na ten problem, po to, aby ci zdali sobie sprawę z tego, że Powiat Skarżyski
musi utrzymać ww. obiekty w należytym stanie.
Wicestarosta Katarzyna Bilska przyznała, że
prezentacja radnego Bartosza Bętkowskiego sprawiła jej bardzo dużo radości. Oznajmiła,
że radny w rozmowie z nią mówił, że ma pomysł, ale nie mówił jaki.
Poinformowała, że razem z Panią Sekretarz Powiatu Skarżyskiego miały podobny
pomysł oraz podobne założenia, jeżeli chodzi o działania koncepcyjne i to,
gdzie szukać pieniędzy, tylko nie lokowały go w żadnym razie w tym miejscu. Oznajmiła,
że jest to dobra płaszczyzna do porozumienia. Dodała, że wiele dobrych rzeczy
może się wydarzyć jeśli radni będą ze sobą rozmawiać. Przyznała, że ma trochę
żal, ponieważ jak zaznaczyła ona po raz pierwszy mówiła o BCU w grudniu 2022
roku, z jednej strony po to, aby radni byli poinformowani, a z drugiej strony była to
zachęta do rozmowy. Oznajmiła, że po to jest Komisja Oświaty, Zdrowia i Pomocy
Społecznej, aby wypracowywać wspólne rozwiązania. Jako przykład podała
wczorajsze posiedzenie, gdzie na skutek sugestii radnej Renaty Bilskiej oraz
radnej Magdaleny Kalbarczyk zdecydowała się wycofać dziś swoją uchwałę. Przyznała,
że wierzy w to, że radni wspólnie dążą do tego, żeby zrobić wiele dobrego,
stworzyć coś co będzie mogło służyć mieszkańcom powiatu. W związku z powyższym
zaapelowała, aby radni postarali się odłożyć ich waśnie i spory, ponieważ maja
wspólna myśl.
Poinformowała, że w
tym momencie nie jest w stanie zagwarantować radnemu Bartoszowi Bętkowskiemu,
że będzie zmiana w projekcie. Przypomniała, że ta część ośrodka badawczego, o której mowa
została zamknięta w 2003 roku i od tamtego momentu następował proces degradacji
tego budynku. Stwierdziła, że radni mają wspólny pomysł i muszą wzmocnić dobytek
kulturowy powiatu. Teraz należy szukać źródła finansowania i zastanowić się
kiedy można sfinansować to przedsięwzięcie.
Przewodniczący Rady
Powiatu Jerzy Żmijewski oznajmił, że nasuwa się wniosek, iż dialog jest potrzebny i niezbędny jak najszybciej,
ponieważ pomysłów jest kilka. Zagwarantował, że może być mediatorem w tych
sprawach. Zauważył, że od początku kadencji jest mowa o chęci przygotowania
kadencyjnego programu inwestycyjnego, który będzie gwarantował udział
wszystkich gmin. Przyznał, że projekt przedstawiony przez radnego Bartosza
Bętkowskiego jest ciekawy. Wyraził zdanie, że dobrze by było poruszyć ten temat
podczas posiedzenia Komisji, na które będzie można zaprosić rannych Rady Miasta
Skarżysko-Kamienna po to, aby raz jeszcze zastanowić się nad możliwością realizacji
i szukaniem środków finansowych.
Ad. pkt 7 Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku- Kamiennej Szpitala Powiatowego
im. M. Skłodowskiej-Curie za 2023 rok:
1) przedstawienie raportu i sprawozdania finansowego
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poinformował, że raport i sprawozdanie finansowe Zespołu
Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie
zostały przesłane radnym do wglądu,
ponadto były przedstawiane
podczas obrad obu komisji, gdzie zostały pozytywnie zaopiniowane.
/materiał w załączeniu/
W tym punkcie głos zabrali:
Radny Mieczysław Bąk poinformował, że Klub Prawa i Sprawiedliwości nie poprze uchwał w sprawie zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowego szpitala, jak również nie poprze uchwały o ocenie sytuacji ekonomicznej Szpitala Powiatowego w Skarżysku za 2023 rok, ponieważ
analizując przedstawione radnym materiały w sprawie rocznego sprawozdania
finansowego Szpitala w Skarżysku należy stwierdzić, że strata netto szpitala za
2023 rok wynosi 15 mln 176 tys. 731 zł 60 gr przy zadłużeniu szpitala ogółem na
dzień 31 grudnia 2023 roku: 105 mln 145 tys. 519 zł i 60 gr. Kapitał własny
szpitala jest ujemny i wynosi 95 mln 866 tys. 879 zł i 42 gr. Kapitał obrotowy
również ujemny i wynosi 23 mln 945 tys. 631 zł 41 gr. Podobnie jak bilansowa zmiana stanu
środków pieniężnych wykazana w rachunku przepływów pieniężnych jest ujemna i wynosi
na dzień 31 grudnia 2023 roku 490 mln 075 zł i 34 gr. W ocenie rewidenta
biegłego „może to budzić istotne wątpliwości co do zdolności jednostki do
kontynuowania działalności.” Tak prognozuje fachowiec wykonujący audyt w
oparciu o dokumenty finansowe szpitala. Zapis ten jest powielony w uzasadnieniu
projektu uchwały. Ta bardzo zła sytuacja szpitala ich zdaniem jest m.in
pokłosiem zaniechania rezygnacji od 2019 roku z pokrywania przez Zarząd Powiatu
Skarżyskiego rocznych strat szpitala w związku ze zdjęciem tego obowiązku z
organów założycielskich przez orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego. Brak
dopływu środków finansowych rekompensujących stratę szpitala zmusił dyrektora
szpitala do zaciągania kolejnych kredytów w parabankach, które nakręcają
spiralę zadłużenia szpitala. Sytuację tę pogłębia ogromny koszt obsługi
zadłużenia, który w 2024 roku wyniesie około 10 mln zł. Przez kolejne kadencje
radni opozycji prosili Pana Starostę, Zarząd o poważne zajęcie się sprawami Szpitala
Powiatowego w Skarżysku, ale jak powiedział, Pan Starosta i Zarząd widocznie nie
był zainteresowani ich prośbami, apelami, bo oni są radnymi Prawa i
Sprawiedliwości, opozycja. Nie pomogły wnioski Komisji Rewizyjnej po przeprowadzonych
kontrolach w szpitalu. Przepisywane z roku na rok programy naprawcze różnią się
tylko cyframi zmienionymi w kolejnych latach, co nie przynosi żadnych efektów.
Program naprawczy szpitala jest przedstawiany co roku, bo taki jest wymóg prawny,
a sytuacja finansowa szpitala z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej
krytyczna. Za moment szpital może utracić płynność finansową, a tym samym
zabraknie pieniędzy na płace. Zapytał co wówczas radni i Zarząd powiedzą 508
pracownikom szpitala, „Że większość szpitali w Polsce jest zadłużona, że to wina PiS-u?” Co powiedzą
pacjentom, mieszkańcom Powiatu Skarżyskiego. Z przedstawionych na Komisji Budżetowej przez dyrektora szpitala Pana Lepiarza
informacji płynących z Ministerstwa Zdrowia wynika, że temat szpitali, ogólnie
służby zdrowia przesunięty zostanie na samorządy, które w oparciu o mapę potrzeb medycznych będą decydować o dalszej działalności
szpitala. Wyraził zdanie, że informacje te nie napawają optymizmem. Wyraził
nadzieję, że Pan Dyrektor lub Pan Starosta przedstawi im bardziej szczegółowo
na dzisiejszej sesji propozycje Ministerstwa Zdrowia. Ponieważ dzisiejsze
głosowanie uchwał w sprawie przyjęcia rocznego sprawozdania finansowego oraz
oceny sytuacji szpitalu w Skarżysku za 2023 rok jest pewną formą udzielenia
swoistego wotum zaufania i poparcia dotychczasowej formy nadzoru i zarządzania szpitalem, która od szeregu lat
generuje coraz większe straty, Klub radnych Prawa i Sprawiedliwości zagłosuje
przeciw przyjęciu tych uchwał, ponieważ nie będzie zakłamywać rzeczywistości i
udawać, że sytuacja finansowa szpitala jest zadowalająca. Podkreślił, że oni
nie będą okłamywać mieszkańców powiatu skarżyskiego. Dodał, że „jest źle, aby
nie było gorzej.”
Radny
Tadeusz Sikora oznajmił, że ma kilka pytań związanych ze sprawozdaniem. Pierwsze
pytanie dotyczy chronologii złożenia dokumentów. Zgodnie z prawem powinny być sporządzone
i złożone organowi prowadzącemu do 30 marca. Zauważył, że faktycznie zostały one
sporządzone w terminie, bo tak są datowane, natomiast do Pana Przewodniczącego wpłynęły
11 czerwca br. Biegły rewident na początku lipca przysłał swoją opinię. Zapytał
co się stało, że sprawozdanie zostało złożone Zarządowi oraz Radzie Powiatu
Skarżyskiego ponad 2 miesiące po jego sporządzeniu.
Następnie
odnosząc się do opinii biegłego rewidenta zauważył, że można w niej znaleźć
kilka sprzecznych elementów. W jednym miejscu Pan rewident wymieniając ciąg
cyferek, stwierdza, że może to budzić istotne wątpliwości co do zgodności
jednostki do kontynuowania działalności. Natomiast w dalszej części w
informacji dodatkowej znajduje się zapis, że jednostka wskazuje na brak
zagrożenia co do możliwości kontynuowania działalności. Jako, że radny nie może
zapytać biegłego rewidenta skąd jego pesymizm, pyta przedstawicieli jednostki
skąd ich optymizm, że dalsza działalność jednostki nie jest zagrożona.
Kolejno odniósł się do kwestii planu
naprawczego za ubiegły rok. Zauważył, że w opinii biegłego rewidenta w punkcie
10.3 wskazano, że jednostka jest w trakcie realizacji programu naprawczego w
związku z poniesioną stratą za rok ubiegły. Efekt działania kierownika jednostki w celu poprawy sytuacji finansowej pozostaje niepewny. Zauważył, że
oświadczenie podpisane przez biegłego rewidenta napisane językiem
dyplomatycznym wskazuje na to, że dzieje się coś niedobrego. Zapytał jakie są
efekty tego planu naprawczego za ubiegły rok.
Radny
Roman Wojcieszek nawiązując do
drugiego pytania jego przedmówcy przypomniał, że audytor w swej opinii napisał
o tym, że wyniki szpitala mogą budzić istotne wątpliwości co do zdolności
jednostki, do kontynuowania działalności. Jednostka natomiast wskazuje na brak
zagrożenia co do możliwości kontynuacji działalności. W związku z powyższym zapytał bezpośrednio Pana Starostę jakie jest jego stanowisko w tej
sprawie.
Pani Magdalena Grzmil - Główna Księgowa ZOZ wyjaśniła,
że w ustawie o rachunkowości zapisane są dwa terminy. Jeden dotyczący sporządzenia
sprawozdania rocznego i bilansu – 31 grudnia oraz podpisanie sprawozdania – 28
marca. Dodała, że sprawozdanie zostało podpisane z tą datą nie tylko papierowo,
ale także elektronicznie. Oznajmiła, że zwykle sprawozdanie było składane wraz
z opinią biegłego rewidenta. Poinformowała, że po pandemii COVID wytworzyła się
dziwna praktyka wśród biegłych. Poinformował, że 2 lata temu zawierając umowę z
biegłym rewidentem nie przewidziano, że ten chcąc uprościć sobie pracę
sprawozdanie będzie badał zdalnie. Poinformował, że gdy takie badanie odbywało
się stacjonarnie trwało 2-3 dni, a opinia była wystawiana po tygodniu,
maksymalnie dwóch. W tej chwili biegły od zeszłego roku zasypał ich żądaniami
dostarczenia przeróżnych dokumentów, które były skanowane i przesyłane. Przyznała, że jest to pracochłonne. Gdy badanie
odbywało się na miejscu nie było wymagane, aż takie zaangażowanie pracowników
jednostki. Oznajmiła, że biegły rewident przesyłał swe żądania do 7 lipca.
Przypomniała, że termin do 30
czerwca jest drugim z ustawy o rachunkowości, a podmiot tworzący przyjmuje
sprawozdanie wraz z opinią biegłego. Poinformowała, że opinia ta wpłynęła do
nich 8 lipca, a dokument elektroniczny został od razu przekazany do Starostwa
Powiatowego. Oznajmiła, że już na początku czerwca było wiadomo, że współpraca
z biegłym jest trudna, więc postanowiono złożyć sprawozdanie bez opinii,
właśnie 11 czerwca br. po to, aby radni mieli wgląd przynajmniej do
sprawozdania. Wyjaśniła, że biegły rewident nie bada działań dyrektora, nie
bada programu naprawczego, nie bada podjętych decyzji. Biegły badając
sprawozdanie sprawdza, czy operacje dokonane w trakcie roku są zgodne z ustawą o rachunkowości, czy operacje są dobrze zaksięgowane. Wyraziła zdanie, że
dowody badania, które uzyskano są wystarczające i odpowiednie, aby stanowić
podstawę do ich opinii. Podkreśliła, że na tym polega opinia biegłego
rewidenta. Oznajmiła, że żaden biegły nie będzie miał pozytywnej opinii w tym
zakresie, jeżeli jest strata. Nie może wyrazić opinii, że bardzo dobrze to
widzi, ponieważ są straty, które co roku się pogłębiają.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz odnosząc
się do kwestii obiegu dokumentów, o której mówił radny Tadeusz Sikora
potwierdziła to, co powiedziała jej przedmówczyni. Podkreśliła, że faktycznie w ustawie o rachunkowości jest mowa o sporządzeniu sprawozdania finansowego przez
kierownika w terminie 3 miesięcy od sporządzenia bilansu i później drugi termin
to 30 czerwca, czyli zatwierdzenie sprawozdania przez podmiot tworzący.
Kierownik we właściwym terminie sporządził sprawozdanie finansowe. Nigdzie w przepisach
nie ma mowy, że wraz ze sporządzeniem sprawozdania musi zostać ono przekazane
do podmiotu tworzącego. Tu kluczowa jest opinia biegłego rewidenta, a żeby
podmiot tworzący, Rada Powiatu mogła zatwierdzić to sprawozdanie musi być
opinia biegłego rewidenta. Poinformowała, że opinia biegłego rewidenta wpłynęła
do Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej i tak szybko jak było to możliwe,
została zwołana sesja, żeby Rada Powiatu Skarżyskiego procedowała uchwałę o
zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Radny
Tadeusz Sikora odnosząc się do
swojej praktyki zawodowej oznajmił, że gdyby nie złożył do 30 marca sprawozdania,
to dostałby po uszach od swojego szefostwa. Zapytał czy to oznacza, że jego
były pracodawca nadużywa prawa, bo instytucja, w której pracował podlega tej
samej ustawie o rachunkowości. Odnosząc się do sposobu pracy biegłych
rewidentów, który został tak barwie opisany przez główną księgową ZOZ oznajmił,
że jego to nie dziwi. Wyraził zdanie, że przesyłanie dokumentów i badanie ich
zdalne przez biegłych jest normalną praktyką. Zauważył, że jego przedmówcy
mówią, że nie było obowiązku składania podpisanego sporządzonego bilansu do 30
marca. Oznajmił, że czym innym jest dostarczenie do organu prowadzącego opinii biegłego rewidenta w późniejszym terminie. Oznajmił, że ma prawo mieć wątpliwości, a taka praktyka
po prostu go dziwi, bo dwie jednostki były w stanie złożyć z opinią biegłego rewidenta.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła,
że MOMP i OLK składają sprawozdanie bez opinii biegłego rewidenta.
Radny
Tadeusz Sikora niemniej przyznał,
że daty sporządzenia i złożenia sprawozdania przez SP ZOZ go zdziwiły.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz zapewniła, że wszystkie terminy mieszczą się w granicach prawa.
Radny
Tadeusz Sikora oznajmił, że ma
prawo mieć coraz większe wątpliwości, zwłaszcza po wczorajszej Komisji i
kwestii zwołania po ostatniej sesji starej Rady Społecznej, która nie istnieje.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła,
że ostatnie posiedzenie Rady Społecznej
było jak najbardziej legalne, zwołane zgodnie z zapisami Statutu, w którym
znajduje się zapis mówiący, że po upływie kadencji Rada może odbywać
posiedzenia do czasu zwołania Rady Społecznej na nową kadencję. Więc to
posiedzenie, które było pilne, potrzebne na wniosek Pana Dyrektora, odbyło się
zgodnie z zapisami Statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej.
Radny
Tadeusz Sikora poinformował, że
zapoznał się z tym Statutem i dalej ma wątpliwości, bo jest uchwała, która
powołuje poprzednią Radę do końca kadencji Rady Powiatu. Pytanie jest, która
jest ważniejsza?
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła,
że zgodnie ze Statutem Zespołu Opieki
Zdrowotnej, § 12 ust. 2. Kadencja Rady Społecznej rozpoczyna się z
chwilą jej powołania i upływa z dniem zakończenia kadencji Rady Powiatu Skarżyskiego,
która ją powołała. Kadencja Rady Powiatu upłynęła 30 kwietnia, czyli poprzednia
Rada Społeczna kadencję zakończyła 30 kwietnia. Natomiast zgodnie ze Statutem § 12 ust. 3, Rada
Społeczna działa do dnia powołania Rady Społecznej na kolejną kadencję. W
związku z powyższym stara Rada Społeczna mogła działać, mogła odbyć
posiedzenie, ponieważ dopuszcza to ww. zapis w Statucie Zespołu Opieki Zdrowotnej.
Poinformowała, że posiada opinię Radcy Prawnego Starostwa Powiatowego, która
potwierdza przedstawione przez nią stanowisko.
Radny
Tadeusz Sikora poprosił o przekazanie ww. stanowiska,
co też Sekretarz powiatu
Małgorzata Nosowicz uczyniła.
Starosta
Artur Berus odnosząc się do wypowiedzi radnego Romana Wojcieszka
poinformował, że resort zdrowia zaczyna
definiować nowe kierunki zmian. Zauważył, że jutro w Sejmie ma odbyć się debata
nad nową ustawą o działalności leczniczej. Poinformował, że kilkanaście dni
temu, miał okazję uczestniczyć w spotkaniu z Panią Minister Zdrowia Panią
Leszczyna w Warszawie wraz z Panem Dyrektorem szpitala i Panią Sekretarz, gdzie
zostały przedstawione koncepcje zmian dotyczące właśnie tej nowej ustawy. Zauważył,
że nigdy nie jest tak, żeby wszyscy byli z wszystkiego zadowoleni, ale on widzi
przysłowiowe światełko w tunelu dla szpitali o takiej strukturze jak Powiat Skarżyski. Poinformował,
że większość przedstawicieli powiatów biorących udział w spotkaniu przyznało, że boryka się z problemem zadłużenia w szpitalach powiatowych. Podkreślił, że łączne zadłużenie tych szpitali wynosi
22 mld zł. Przyznał, że tu nie chodzi o to, aby konkurować o to, kto ma większe,
a kto mniejsze zadłużenie, lecz o to, aby zwrócić uwagę na ten złożony problem dotyczący
szpitali w całej Polsce. Poinformował, że w najbliższym czasie, po wprowadzeniu
zmian, Zarząd Powiatu wspólnie z Narodowym Funduszem Zdrowia, Ministerstwem Zdrowia, Wojewodą będzie je
wprowadzał w naszym szpitalu. Dodał, że będą to zmiany, które będą powodować
zmniejszenie długu w naszym szpitalu, czy też konsolidację oddziałów.
Zwrócił
uwagę na fakt, że radny Roman Wojcieszek jest człowiekiem wysokiej kultury, a do
tematu szpitala należy podchodzić poważnie. Podkreślił, że nie można
doprowadzić do tego, aby szpital w powiecie skarżyskim nie funkcjonował.
Członek
Zarządu Cezary Błach oznajmił, że chce zabrać głos odnoście poprawność
zwołania Rady Społecznej, ponieważ po tym głosie radnego Tadeusza Sikory
podczas Komisji również zadał sobie trud, żeby przeanalizować tę sytuację we
własnym zakresie. Według niego wszystko odbyło się poprawnie, ponieważ Statut
Szpitala jest dokumentem przyjętym uchwałą Rady Powiatu, czyli jest to wydawałoby
się równoważny dokument, który obowiązuje na równi z uchwałą o kadencyjności rady. Natomiast jego zdaniem i zgodnie ze wszystkimi aktami
prawnymi, które przejrzał, uchwała Rady Powiatu o przyjęciu Statutu jest dokumentem
ważniejszym, ponieważ podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
Świętokrzyskiego, co jest jednoznaczne z tym, że stanowi akt prawa miejscowego.
Natomiast ta uchwała o powołaniu rady na pewien okres kadencyjności nie ma
takiego statusu, więc wydaje mu się, że ten zapis w Statucie, że Rada pracuje
do momentu powołania nowej. Dodał, że Statut przyjęty uchwałą Rady Powiatu, opublikowany
w Dzienniku Urzędowym Województwa powinien rozwiać wszelkie wątpliwości.
Radny
Roman Wojcieszek podziękował Panu Staroście za komplement. Podkreślił, że
tu nie chodzi o niego, chociaż jak zauważył, ma taki PESEL, że coraz częściej
korzysta ze szpitala i pewnie dalej będzie korzystał, natomiast tu chodzi o to,
żeby mieszkańcy wiedzieli jak jest.
2) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023
rok
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego
Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023 rok
wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Przewodniczący Rady poddał
projekt uchwały pod głosowanie.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw
głosowało – 6 radny
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała
w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023 rok
została przyjęta i uzyskała Nr 30/IV/2024.
3) podjęcie
uchwały w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w
sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie wraz
z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Przewodniczący Rady poddał
projekt uchwały pod głosowanie.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw
głosowało – 6 radny
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała
w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej
w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie
została przyjęta i uzyskała Nr 31/IV/2024.
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy Żmijewski ogłosił 10 minutową przerwę.
Po przerwie:
Ad.
pkt 8 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1) zmiany
wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024–2035
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu
Skarżyskiego na lata 2024–2035 wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt
uchwały pod głosowanie.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej
prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024–2035 została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr 32/IV/2024.
2) wprowadzenia
zmian w budżecie powiatu na 2024 rok
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona
przedstawiła projekt uchwały w sprawie
wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za przyjęciem
uchwały głosowało – 18
radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie wprowadzenia
zmian w budżecie powiatu na 2024 rok została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 33/IV/2024.
3) powołania Rady Społecznej działającej przy
Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii
Skłodowskiej-Curie
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz w imieniu Zarządu Powiatu Skarżyskiego zgłosiła
autopoprawkę do tej uchwały. Poinformowała, że
w § 3 określono dzień i godzinę
zwołania pierwszego posiedzenia Rady. Proponowany jest 2 sierpnia, godzina
10:00. Następnie przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Rady
Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie wraz z uzasadnieniem i autopoprawką.
/materiał w załączeniu/
Radny Tadeusz Sikora oznajmił,
że z uporem proponuje wprowadzić poprawkę w § 4 po słowach "im. Marii
Skłodowskiej-Curie upływa z dniem powołania Rady Społecznej na kolejną
kadencję.” Wyjaśnił, że chodzi o dopasowanie zapisów Statutu do zapisów
uchwały.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz poinformowała,
że zostanie przy swoim zdaniu potwierdzonym opinią Radcy Prawnego.
Poinformowała, że przedstawiona przez nią uchwała w sprawie powołania Rady
Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie, na czele której stoi
Przewodniczący Artur Berus, została powołana konkretnie na VII kadencję Rady
Powiatu Skarżyskiego. Tzn. kadencja Rady Społecznej upływa z dniem zakończenia
konkretnej kadencji Rady Powiatu Skarżyskiego. W tym przypadku będzie to VII
kadencja Rady Powiatu Skarżyskiego i chciałaby, żeby takie stanowisko zostało
przyjęte.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski zapytał
czy propozycje radnego Tadeusza Sikory ma rozumieć jako wniosek.
Radny Tadeusz Sikora oznajmił, że tak.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poprosił o przygotowanie głosowania dotyczącego wprowadzenia zmiany polegającej
na dopisaniu do § 4 po słowach "im. Marii Skłodowskiej-Curie”: „upływa z
dniem powołania Rady Społecznej na następną kadencję.”
Sekretarz powiatu
Małgorzata Nosowicz wyraziła zdanie, że nie taki powinien być ten wniosek.
Przyznała, że nie wie jaka jest intencja radnego.
Radny Tadeusz Sikora wyjaśnił, że jego
intencja jest taka, że kadencja Rady, która jest ściśle określona, nie pokrywa
się z zapisami Statutu Szpitala. Wyraził zdanie, że gdy zostanie wprowadzony
zapis, że kadencja tej Rady Społecznej kończy się z dniem powołania przez Radę
Powiatu na następną kadencję, to będzie spójność. Nie będzie luki czasowej, nie
będzie takich dyskusji. I jako według Pani mecenas, jeżeli ta uchwała jest
niższej rangi niż Statut, to w ten sposób dostosuje się uchwałę do zapisów
Statutu, który według niektórych jest wyższej rangi.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz
oznajmiła, że zapis w § 4 uchwały powołującej Radę Społeczną, jej zdaniem odzwierciedla myśl z § 12
ust. 2 Statutu – „Kadencja Rady Społecznej rozpoczyna się z chwilą jej powołania i upływa z dniem zakończenia kadencji Rady Powiatu
Skarżyskiego, która ją powołała.” Wyjaśniła, że różnica polega na tym, że w tej
uchwale precyzuje się tą kadencję Rady Powiatu i dopisano VII kadencję.
Radny Tadeusz Sikora poinformował, że
zgadza się z Panią Sekretarz, ale oznajmił, że kadencja Rady Powiatu nie
powiela się z kadencją Rady Społecznej.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła,
że kadencje te nie będą się powielały, ponieważ nie są oni w stanie w tym samym
momencie, kiedy Rada Powiatu jest powoływana, powołać Radę Społeczną.
Radny Tadeusz Sikora podziękował za ten
argument. Wyraził zdanie, że świadczy on na jego korzyść. Wyjaśnił, że należy
przedłużyć kadencję Rady Społecznej do czasu wyboru nowej przez następną Radę
Powiatu.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz poinformowała,
że należałoby zmienić Statut chcąc wprowadzić taki zapis.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski zapytał
jakie jest zdanie pana mecenasa na ten temat.
Radca
Prawny Przemysław Iskra oznajmił,
że obecne zapisy są zgodne z przepisami.
Radna Renata Bliska oznajmiła, że w
trakcie tej dyskusji zaczęła się zastanawiać, co to znaczy „kadencja trwa”? Czy
wtedy Rada Społeczna może się zbierać, czy nie? Bo mamy do czynienia z pewną
rozbieżnością. Jako przykład podała z ostatniej chwili, gdy kadencja się
skończyła, a Rada się zebrała.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz wyjaśniła,
że właśnie w przypadku zespołu doprecyzowuje to Statut, że w tym okresie
przejściowym może pracować, może działać do czasu powołania nowej Rady na nową
kadencję.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski dodał,
że nową Radę muszą powołać nowi radni, którzy zostaną zaprzysiężeni po wyborach, bo dopiero wtedy mają moc sprawczą.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod
głosowanie wniosek radnego Tadeusza Sikory dotyczący zmiany zapisu w paragrafie 4.
Za przyjęciem wniosku głosowało – 6 radnych
Przeciw
głosowało – 12 radnych
Głosów wstrzymujących – 0
Wniosek radnego Tadeusza Sikory dotyczący zmiany zapisu w paragrafie 4 nie został przyjęty.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jerzy Żmijewski poddał
pod głosowanie projekt uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 5 radnych
Uchwała w sprawie powołania
Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie została
przyjęta i uzyskała Nr 34/IV/2024.
4) zmieniająca Uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady
Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość
oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego,
funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia
Wicestarosta Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu
Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz
szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego,
funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych
uwag Przewodniczący Rady poddał pod
głosowanie przedstawiony projekt
uchwały.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Uchwała zmieniająca Uchwałę
Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu
określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom
dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne
składniki wynagrodzenia została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr
35/IV/2024.
5) wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu
i zawarcie kolejnej umowy najmu
Członek Zarządu Cezary Błach
przedstawił projekt uchwały w
sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu i
zawarcie kolejnej umowy najmu wraz
z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani
wniosków, Przewodniczący Rady poddał
projekt uchwały pod głosowanie.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie wyrażenia
zgody na odstąpienie od przetargu i zawarcie kolejnej umowy najmu została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 36/IV/2024.
Ad. pkt 9 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodniczący Rady Powiatu
Jerzy Żmijewski Poinformował, że na jego ręce
wpłynęły zaproszenia:
1. przekazane przez Zarząd Dróg Powiatowych na odbiór
zadania inwestycyjnego pod nazwą Budowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi
powiatowej nr 1377T w miejscowości Nowe Odrowążek w dniu 2 sierpnia br. o godz.
13:00.
2. przekazane przez Zarząd Dróg Powiatowych na
odbiór zadania inwestycyjnego pod nazwą Przebudowa przejścia dla pieszych w ciągu drogi powiatowej nr 2558, ulica Żeromskiego w Skarżysku-Kamiennej w
dniu 26 lipca br. o godz. 13:00
3. przekazane przez Zrzeszenie Wolność i
Niepodległość Stowarzyszenie Społeczno-Kombatanckie Zarząd Główny w Lublinie,
Koło w Skarżysku-Kamiennej do udziału w uroczystościach, które odbędą się 4
sierpnia br. o godz. 11:00. Następnie odczytał treść zaproszenia: „Zarząd Koła
od kilkudziesięciu lat organizuje rocznicę bohaterskiego wydarzenia, jakim było
w nocy z 4 na 5 sierpnia 1945 roku rozbicie ubeckiego więzienia w Kielcach i
uwolnieniu przetrzymywanych tam żołnierzy Armii Krajowej BH i NSZ. Jest to dla
naszego środowiska bardzo ważna rocznica, gdyż wielu
z uczestników tego wydarzenia to ludzie związany ze Skarżyskiem. Dlatego też
zapraszamy Pana Starostę wraz z potem sztandarowym Starostwa w dniu 04.08.2024
o godz. 11:00 na organizowaną uroczystość.”
Przewodniczący Rady Powiatu Jerzy
Żmijewski poinformował, że porządek obrad IV sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego został zrealizowany w całości. Podziękował radnym za udział w dzisiejszej sesji.
Poprosił o powstanie z miejsc i
zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam IV Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego VII kdencji".
Godzina zakończenia obrad
– 14.27
Protokołowała:
Monika
Chylicka
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
Jerzy
Żmijewski
metryczka
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (3 października 2024)
Opublikował: Monika Chylicka (4 października 2024, 09:08:40)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 124