Protokół Nr 29/2023 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego w dniu 22 czerwca 2023 r.
W posiedzeniu udział wzięli:
Członkowie Zarządu Powiatu:
- Artur Berus ‒ Starosta
- Anna Leżańska ‒ Wicestarosta
- Katarzyna Bilska ‒ Członek Zarządu Powiatu
- Tadeusz Bałchanowski ‒ Członek Zarządu Powiatu
- Adam Ciok ‒ Członek Zarządu Powiatu
Stali uczestnicy posiedzenia:
- Małgorzata Nosowicz ‒ Sekretarz Powiatu
- Urszula Wrona ‒ Skarbnik Powiatu
Pozostali
uczestnicy posiedzenia:
- Dariusz Chojnacki ‒ Naczelnik
Wydziału Geodezji, Kartografii,
Katastru i Gospodarki Nieruchomościami - Marek Czyż ‒ Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych
- Katarzyna Geller ‒ Naczelnik Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej
Lista obecności stanowi załącznik
nr 1 do protokołu.
Posiedzeniu przewodniczył Starosta
– Pan Artur Berus.
Posiedzenie protokołowała: Anna Wisowata – Inspektor.
Starosta – Pan Artur Berus przedstawił proponowany porządek
posiedzenia oraz zapytał o uwagi i wnioski.
W związku z brakiem uwag, Zarząd Powiatu przyjął porządek posiedzenia.
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał Rady Powiatu
Skarżyskiego w sprawie:
a) oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
b) zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu
Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie za 2022 r.
2. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu
Powiatu.
3. Sprawy różne.
Streszczenie
posiedzenia:
Ad.
pkt 1. Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w
sprawie:
a) oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie
(załącznik nr 2)
Starosta – Pan Artur Berus omówił projekt powyższej uchwały. Starosta poinformował,
iż ogólna liczba punktów uzyskanych przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej za 2022 rok to 10
na 70 maksymalnych. Tak niska ocena łączna wykazywana była również w raportach
ekonomiczno-finansowych za poprzednie lata. Kluczowymi wskaźnikami wskazującymi
na efektywność gospodarowania podmiotu gospodarczego czyli efektywność
gospodarki finansowej, efektywność działania podmiotu i efektywność
gospodarowania powierzonymi środkami są wskaźniki zyskowności. W ZOZ wskaźniki
te podobnie jak w latach ubiegłych są niekorzystne i wykazują ujemną wartość co wskazuje, że podmiot nie posiada zdolności do
generowania zysku. Wszystkie wskaźniki zyskowności w roku 2022 przyjęły
wartości ujemne, uzyskując zero punktów, podobnie jak w roku 2021. Należy
zauważyć, że w roku 2022 nastąpił jeszcze większy spadek wartości wskaźników zyskowności w stosunku do roku 2021. Wartość wskaźnika zyskowności netto spadła z -7,3% (w 2021 r.) do -20% (w 2022 r.). Wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej
spadł z - 3,9% do -12%, a wskaźnik zyskowności aktywów w porównaniu do roku 2021 z
-17% do -46%. Niekorzystne (ujemne) wartości wskaźników zyskowności wynikają z gwałtownego pogorszenia się wyniku finansowego w każdym rodzaju działalności
prowadzonej przez Zespół (tj. operacyjnej i finansowej), co obrazuje rachunek
zysków i strat za rok 2022, stanowiący jeden z najważniejszych elementów sprawozdania
finansowego.
Starosta wskazał, że należy
również zwrócić uwagę na koszty finansowe stanowiące element rachunku zysków i
strat, które mają wpływ na wynik finansowy brutto. W roku 2022 koszty finansowe
z tytułu zapłaty odsetek i prowizji od pożyczek wzrosły blisko 2,5 - krotnie w
stosunku do 2021 r. tj. z 2 743 991,18 zł do kwoty
6 591 561,42 zł. Wynik brutto,
który jest wynikiem z działalności operacyjnej powiększonym o przychody
finansowe i pomniejszonym o koszty finansowe wykazał stratę w wysokości -16 453
524,54 zł. Ostateczny wynik finansowy,
którym jest wynik finansowy netto (wynik brutto pomniejszony o obowiązkowe
obciążenia wyniku finansowego) to strata w wysokości -16 455 802,54
zł. Jak widać działalność Zespołu w roku 2022 była głęboko deficytowa, a osiągnięta strata netto była wyższa od
straty netto z 2021 r. o
10 414 602,39 zł. W
stosunku do roku 2021 r. przychody ogółem w roku 2022 wzrosły zaledwie o 261 034,34 zł, przy wzroście kosztów ogółem o 10 665 752,69 zł.
Następnie
dodał, że ze specyfiki jednostki wynika, iż największy udział w kosztach działalności operacyjnej mają koszty osobowe. W latach 2020-2022
udział ten wynosi odpowiednio dla wynagrodzeń 51,94%, 51,42% i 51,54% oraz dla
ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń 9,31%, 8,50% i 9,04%. Koszty osobowe
mają najistotniejszy wpływ na wzrost kosztów działalności operacyjnej w latach
2020-2022. Ich wzrost w analizowanym okresie 2020-2022 o
10 719 174,66 zł spowodowany był między innymi: koniecznością
podwyżek wynagrodzeń związanych zarówno ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, jak i z przepisami ustawy o sposobie
ustalania najniższego wynagrodzenia w podmiotach leczniczych oraz brakami w
systemie lekarzy, wysokimi wymaganiami finansowymi, stanowiącymi konsekwencję
ich pozycji rynkowej przy konieczności spełnienia wymogów określonych przez
płatnika świadczeń zdrowotnych.
Przeprowadzona
analiza wskaźników wskazuje również, że Zespół tak jak w latach poprzednich charakteryzuje się wciąż zbyt niską płynnością finansową.
Oznacza to, że ma problemy z terminowym regulowaniem płatności i nie ma
zdolności do bieżącej obsługi długów. Tymczasem płynność finansowa, rozumiana
jako zdolność przedsiębiorstwa do regulowania bieżących zobowiązań i
koniecznych wydatków jest wyjątkowo istotnym elementem zarządzania finansami
firmy. Zachowanie płynności finansowej jest warunkiem zachowania ciągłości
działania przedsiębiorstwa. Jeżeli nie jest ono w stanie terminowo wywiązać się
z zaciągniętych przez siebie zobowiązań - narusza równowagę finansową i
przyczynia się do powstania zatorów płatniczych.
Niekorzystną wartość przyjmują wskaźniki zadłużenia, w
tym wynoszący 268% wskaźnik zadłużenia aktywów, który informuje o stopniu
finansowania aktywów kapitałami obcymi, czyli jaka część posiadanego majątku
jednostki nie stanowi jego własności lub stanowi zabezpieczenie spłaty
zobowiązań. Niekorzystna dla Zespołu wartość tego wskaźnika wynika z
odnotowanych w latach ubiegłych strat, które pomniejszały fundusz zakładowy
oraz z sukcesywnie rosnącego zadłużenia. Niekorzystna jest także wartość
wskaźnika wypłacalności. Ujemna wartość tego wskaźnika (-1,21) wynika z ujemnej
wartości funduszu własnego i wskazuje na utratę zdolności do regulowania przez podmiot zobowiązań.
Z raportu o sytuacji
ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej przedłożonego przez Dyrektora i zawartej w nim prognozy
sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe wynika, że
wartość punktowa wskaźników ekonomiczno-finansowych na lata 2023-2025
pozostanie na nie zmienionym poziomie. Prognozowana ocena łączna nadal wynosi
10 pkt, a jedynie wskaźniki efektywności pozostaną na odpowiednim poziomie.
Należy mieć na uwadze, że niestabilność przepisów szczególnie w zakresie
finansowania przyszłych świadczeń oraz trudna sytuacja finansowa Zespołu może
pogorszyć prognozę w zakresie osiąganych wskaźników. Dalsze prawidłowe
funkcjonowanie jednostki uzależnione jest od systemowego oddłużenia Zespołu
oraz zmiany w zakresie finansowania świadczeń medycznych przez NFZ.
Na
podstawie zaprezentowanych wyników należy stwierdzić, że pomimo podejmowanych
działań naprawczych, wynikających z Programu Naprawczego Zespołu Opieki
Zdrowotnej na lata 2022-2023, przyjętego Uchwałą Nr 338/XLVIII/2022 Rady
Powiatu Skarżyskiego z dnia 21 grudnia 2022 roku, sytuacja finansowa Zespołu
jest trudna, a jego prawidłowe funkcjonowanie zagrożone. Świadczy o tym wysoki
poziom zobowiązań a także utrzymująca się wysoka strata netto. Należy jednak
wziąć pod uwagę, że sytuacja finansowa jednostki jest zależna od wielu
czynników zarówno zewnętrznych, niezależnych od Zespołu, jak i wewnętrznych.
Najważniejsze czynniki ryzyka to:
- ryzyka zewnętrzne: niestabilność przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania i finansowania SPZOZ, niedostateczna wycena świadczeń przez płatnika systemowego, niestabilna sytuacja makroekonomiczna- wzrost inflacji i stóp procentowych i wynikający z tego wzrost kosztów działalności, trudności w pozyskiwaniu lekarzy specjalistów, szczególnie w zakresie anestezjologii,
- ryzyka wewnętrzne: brak środków na realizację inwestycji odtworzeniowych, wzrost kosztów pracy wynikający z ustawowych podwyżek, zachwianie płynności finansowej związane z ujemną rentownością, szczególnie spowodowane niestabilnym poziomem przychodów oraz zmianami sposobu rozliczeń.
Podjęte w Zespole działania
wynikające z programu naprawczego są niewystarczające dla zbilansowania
przychodów i kosztów. Podkreślić należy fakt, że bez zmiany systemu
finansowania publicznej służby zdrowia nie ma możliwości na prawidłowe
funkcjonowanie jednostki. Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
(szpital powiatowy), podobnie jak wiele szpitali w całej Polsce, które
udzielają pacjentom tzw. świadczeń gwarantowanych, potrzebuje stabilnych źródeł finansowania, a to
obecnie jest praktycznie niemożliwe. Powodem jest brak mechanizmu dostosowania
wysokości cen świadczeń do rosnących kosztów ich udzielania, wynikających z
czynników makroekonomicznych. Doraźne działania MZ i NFZ, przy szeregu
istniejących problemach systemowych i braku docelowej wizji systemu ochrony
zdrowia ze strony państwa, nie przyniosą poprawy funkcjonowania publicznych
podmiotów leczniczych.
W toku przeprowadzonego głosowania, Zarząd Powiatu przyjął powyższy projekt
uchwały.
b) zatwierdzenia
rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie
za 2022 r. (załącznik nr 3)
Starosta
– Pan Artur Berus omówił także projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego
dotyczący zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2022 r.
Starosta
poinformował, że sprawozdanie
finansowe za rok obrotowy 2022 zawiera:
- bilans sporządzony na dzień 31.12.2022 r. zamykający się po stronie aktywów i pasywów sumą bilansową w wysokości 36 502 246,54 zł,
- rachunek zysków i strat wykazujący na dzień 31.12.2022 r. stratę netto w wysokości -16 455 802,54 zł,
- zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym za rok 2022 wykazujące wartość kapitału (funduszu) własnego w kwocie -80 690 148,22 zł,
- rachunek przepływów pieniężnych za okres od 01.01.2022 r. do 31.12.2022 r., wykazujący zwiększenie stanu środków pieniężnych o kwotę 1 638 281,14 zł,
- informację dodatkową, obejmującą wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Zarząd Powiatu przyjął powyższy projekt uchwały.
Ad.
pkt 2. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
Z pismem Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej
zawierającym prośbę Kierownika Warsztatu Terapii Zajęciowej o wyrażenie zgody na przesunięcia
pomiędzy rodzajami kosztów w pozycjach: z wyposażenie, na materiały do terapii
oraz eksploatację samochodów (z uwagi na konieczne naprawy) (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 4),
zapoznała zebranych Wicestarosta – Pani Anna Leżańska.
Zarząd Powiatu jednogłośnie wyraził zgodę w powyższej sprawie.
Wicestarosta – Pani
Anna Leżańska, przedstawiła
pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z prośbą o wyrażenie
zgody na aktualizację wniosku w Programie „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2023, w związku z przeniesieniami zaoszczędzonych środków z kosztów dodatkowych, jak również
niewykorzystanych środków za styczeń i luty 2023 r., gdyż umowy z asystentami
zawierane były z początkiem marca, co pozwoli na zwiększenie ilości godzin
pracy Asystentów na rzecz Uczestników programu oraz przyjęcie nowych kart
zgłoszeń osób niepełnosprawnych i zatrudnienie dla nich asystentów (załącznik nr 5).
Zarząd Powiatu jednogłośnie przychylił się do wniosku Zespołu
ds. Polityki Społecznej i Senioralne o wyrażenie zgody na
aktualizację w/w wniosku i zwiększenie ilości godzin pracy Asystentów.
Z kolejnym pismem Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej
zawierającym prośbę Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Osób
Niepełnosprawnych, dotyczącą możliwości dofinansowania zakupu windy będącej
dodatkowym wyposażeniem samochodu marki Iveco, przewożącego niepełnosprawnych
uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej (pismo
w tej sprawie stanowi załącznik nr 6), zapoznała zebranych Wicestarosta – Pani Anna Leżańska.
Dodała, że szacowany koszt zakupu windy zgodnie z wcześniejszym pismem z dnia
15.03.2023 r. wynosi około 40 000 zł.
Zarząd Powiatu odłożył podjęcie decyzji w przedmiotowej sprawie do
momentu wykonania budżetu za I półrocze 2023 roku, tj. do miesiąca lipca.
Z pismem Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych, informującym o
kontynuacji wynajmu przez Skarżyski Klub Sportów Walki „KYOKUSHIN-KARATE” sali gimnastycznej w ZST w Skarżysku-Kamiennej (załącznik nr 7) zapoznała zebranych Wicestarosta – Pani Anna
Leżańska. Wyjaśniła, że umowa zostanie zawarta na okres od 01.07.2023 r. do
31.012.20203 r., a odpłatność za najem sali wyniesie 450 zł brutto miesięcznie.
Zarząd
Powiatu przyjął do wiadomości powyższą informację.
Starosta – Pan Artur Berus poinformował, że w związku z otwarciem ofert w dniu 19.06.2023r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. ”Wykonanie
prac geodezyjno – kartograficznych wynikających z zadań realizowanych przez
Starostwo Powiatowe w Skarżysku - Kamiennej”,
składającego się z 7 zadań, Wydział
IM zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie zabezpieczenia środków na
zadanie nr 2,4 i 7 (pismo w tej sprawie
stanowi załącznik nr 8).
Starosta wyjaśnił, że:
- na zadanie nr 2 pn. „Wykonanie dokumentacji geodezyjno–prawnej dla nieruchomości położonych w jednostce ewidencyjnej: 261002_2 Bliżyn, obręb 0002 Brzeście” wpłynęły dwie oferty. Oferta z najniższą ceną opiewa na kwotę 28.000,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 20.000,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 8.000,00 zł.
- na zadanie nr 4 pn. „Wykonanie dokumentacji geodezyjno–prawnej dla nieruchomości położonych w jednostce ewidencyjnej: 261002_2 Bliżyn, obręb 0012-Nowki,” wpłynęły dwie oferty. Oferta z najniższą ceną opiewa na kwotę 6.800,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 5.000,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 1.800,00 zł.
- na zadanie nr 7 pn. „Wykonanie dokumentacji geodezyjno–prawnej dla nieruchomości położonej w jednostce ewidencyjnej: 261005_4 miasto Suchedniów, obręb 0001 - Suchedniów” wpłynęły dwie oferty. Oferta z najniższą ceną opiewa na kwotę 8.000,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 4.500,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 3.500,00 zł.
Następnie Starosta dodał, że zgodnie
z ustawą Prawo zamówień publicznych, w sytuacji gdy została dopuszczona możliwość składania ofert częściowych,
Zamawiający ma możliwość unieważnić postępowanie w części dotyczącej danego
zadania, m.in. w przypadku gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z
najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zadania, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny
najkorzystniejszej oferty.
W związku z powyższym, Zarząd Powiatu postanowił zwiększyć
kwotę na zadanie nr 4 o kwotę 1 800 zł. Natomiast w przypadku pozostałych zadań
zostanie ogłoszony kolejny przetarg.
W związku z pismem Dyrektora Zarządu Dróg
Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej, o sprecyzowanie przez Wydział Geodezji,
Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami ostatecznego terminu
zakończenia regulacji stanów prawnych w odniesieniu do działek nr 265/5, 143/12, 183/3 i 183/2, Starosta – Pan
Artur Berus powitał na posiedzeniu Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w
Skarżysku-Kamiennej i Naczelnika Wydziału Geodezji, Kartografii,
Katastru i Gospodarki Nieruchomościami. Następnie poprosił Naczelnika
Wydziału GG o sprawozdanie z podjętych działań.
Po analizie zebranych materiałów i wysłuchaniu wystąpienia Naczelnika
Wydziału GG i Dyrektora ZDP, w związku z niezakończonymi pracami nad regulacją
stanu prawnego działek o numerach 265/5,
143/12, 183/3 i 183/2, Zarząd Powiatu podjął decyzję o wydłużeniu
do końca roku czasu na dokończenie podjętych czynności związanych z
regulowaniem stanów prawnych w/w działek.
W nawiązaniu do wyciągu
z protokołu nr 19/2023 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia
27.04.2023r., w sprawie określenia procedury zrzeczenia się Powiatu
Skarżyskiego z prawa współużytkowania wieczystego (udział 1/2 części) działek
numer 4/20 i 4/21 o łącznej powierzchni 0,0486 ha (obręb 0004 Kamienna, arkusz:
30), Naczelnik Wydziału Geodezji, Kartografii,
Katastru i Gospodarki Nieruchomościami poinformował, że prawo użytkowania
wieczystego jako ograniczone prawo własności jest prawem zbywalnym, czyli
istnieje możliwość przeniesienia tego prawa na inny podmiot w formie aktu
notarialnego wraz z wpisem w księdze wieczystej stosownie do przepisów Kodeksu
Cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zmianami) (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr
10).
Następnie dodał, że
zdaniem tutejszego Wydziału GG działki te służą do obsługi działki nr 4/25, a
także tworzą całość stanowiąc ciąg komunikacyjny (dojazd do parkingu) oraz zostały przekazane nieodpłatnie na rzecz Powiatu Skarżyskiego
jako mienie Skarbu Państwa służące realizacji zadań własnych Powiatu decyzją
Wojewody Świętokrzyskiego znak: RR.X.7722/4-6/02 z dnia 27.05.2002 r.
Zarząd
Powiatu postanowił pozostawić w/w działki w obecnej formie.
W związku z planowaną rozbudową drogi
powiatowej w Lipowym Polu Plebańskim i Skarbowym na odcinku od ulicy Rycerskiej
do skrzyżowania z droga powiatową nr 1759T (stary numer 0555T) wraz z przebudową
obiektu na rzece Oleśnica, obejmującą między innymi działki nr ewid. 168, 355
(obręb 0005 Lipowe Pole Skarbowe), 6422/2, 3508 (obręb 0014 Skarżysko
Książęce), obecny na posiedzeniu Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w
Skarżysku-Kamiennej zwrócił się z prośbą o zobligowanie Wydziału Geodezji,
Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami do podjęcia działań
zmierzających do regulacji przedmiotowych działek, celem uniknięcia wypłaty
odszkodowań (załącznik nr 11).
Wobec
powyższego, Zarząd Powiatu zobowiązał Naczelnika Wydziału GG do przygotowania aktu notarialnego oraz umówienia spotkania z Urzędem Gminy
celem jego podpisania.
Wicestarosta
– Pani Anna Leżańska zapoznała zebranych z kolejnym pismem Wydziału
Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej, informującym o wystąpieniu do Pana Wojciecha Płeszki – właściciela PW Inwest Obsługa Inwestycji o zmianę
inspektora nadzoru w branży konstrukcyjno- budowlanej, zgodnie z dyspozycją
Zarządu Powiatu z dnia 07.06.2023r. (pismo
w tej sprawie stanowi załącznik nr 12).
Następnie Pani Anna
Leżańska dodała, że w wiadomości e-mail z dnia 15.06.2023r. Pan Wojciech
Płeszka poinformował, że w zastępstwie pana Cezarego Płeszki, na czas jego
urlopu w dniach od 05.06.2023 do 30.06.2023r. obowiązki inspektora nadzoru
pełnić będzie Pani Joanna Turbakiewicz. Do e-maila dołączone zostały
uprawnienia budowlane oraz zaświadczenie o przynależności do izby Pani Joanny
Turbakiewicz. Pomimo wezwania, do dnia dzisiejszego Pan Wojciech Płeszka nie
przesłał wszystkich dokumentów potwierdzających czy wskazana osoba spełnia
wszystkie warunki określone z zapytaniu ofertowym z dnia 02.06.2022r.,
dotyczącym wyłonienia kompleksowego nadzoru inwestorskiego a co za tym idzie
czy może pełnić obowiązki inspektora nadzoru w przedmiotowej inwestycji. Do
dnia dzisiejszego nie otrzymano również dokumentów potwierdzających, że
proponowana inspektor nadzoru branży konstrukcyjno-budowlanej posiada co
najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe jako inspektor nadzoru lub kierownik
budowy/robót budowlanych oraz, że kierowała lub nadzorowała min. dwie budowy
(od rozpoczęcia do zakończenia) związane z budową, rozbudową, przebudową lub
modernizacją budynku lub budowli na kwotę min. 4.500.000, 00 zł każda.
Wobec powyższego, Zarząd Powiatu wzywa
Pana Wojciecha Płeszkę właściciela PW – Inwest Obsługa Inwestycji Wojciech
Płeszka z siedzibą w Kielcach na spotkanie w siedzibie Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej we wtorek, tj. 27 czerwca br. o godz. 9:00.
Wicestarosta – Pani Anna
Leżańska przedstawiła kolejne pismo Wydziału IM,
dotyczące „Termomodernizacji budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kam.
wraz z adaptacją pomieszczeń na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy” (załącznik nr 13).
Następnie Pani Anna Leżańska
poprosiła o zabranie głosu obecną na posiedzeniu Naczelnik Wydziału IM – Panią
Katarzynę Geller, która poinformowała, że koordynator inwestycji w dniu
14.06.2023 r. wystąpił do projektanta z pytaniami dotyczącymi realizacji
inwestycji. W ocenie projektanta wymagana jest
zgoda inwestora w następujących sprawach:
- Zamiana drzwi przejściowych do Prokuratury na I p i parterze - zdaniem Projektanta drzwi należy wykonać z funkcjonalnością wskazaną przez Zamawiającego i zabezpieczeniami opisanymi w projekcie. Jeżeli Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę początkowych założeń, Projektant wyrazi zgodę na realizację wskazanych drzwi zgodnie z przedstawionym opisem.
- Zmiana położenia klimatyzatorów - w związku z przeoczeniem instalacji klimatyzatorów zgodnie z dokumentacją projektową, Wykonawca wystąpił o wyrażenie zgody, aby dwie jednostki klimatyzowania (multisplit) z elewacji II piętra zostały umieszczone na dachu, ze względu na estetykę budynku.
Pani Katarzyna Geller dodała,
że Projektant wymaga wskazania dokładnej lokalizacji klimatyzatorów na
elewacji, wtedy wyrazi zgodę na zmianę. Jeśli chodzi o zastosowane klimatyzatory to oczywiście możliwość podłączenia multisplitu
jest uzależniona indywidualnie od producentów. Istnieje możliwość podpięcia klimatyzacji
zgodnie z projektem. Natomiast jeżeli Wykonawca chce zamienić na dwie jednostki
zewnętrzne, projektant nie widzi problemu i wyrazi zgodę na taką zmianę, pod
warunkiem zgody Zamawiającego na
dodatkowe urządzenie na elewacji.
Kończąc wypowiedź, Pani
Katarzyna Geller wskazała, iż koordynator inwestycji nie zajął stanowiska w sprawie zasadności dokonania powyższych zmian, a także
nie dokonał szczegółowej analizy kosztów, w związku z czym Wydział IM prosi o
zajęcie stanowiska w sprawie.
W
świetle powyższego, Zarząd Powiatu nie wyraża zgody na zamianę drzwi w Prokuraturze, a w przypadku klimatyzacji Zarząd oczekuje od Wykonawcy
informacji w zakresie kosztów proponowanych zmian.
Wicestarosta – Pani Anna
Leżańska przestawiła pismo Wydziału IM informujące
o kolejnym piśmie Wykonawcy zadania „Termomodernizacja
budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej wraz z adaptacją
pomieszczeń na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy”,
dotyczącym przedłużenia terminu realizacji inwestycji o 21 dni (pismo w tej
sprawie stanowi załącznik nr 14).
Na prośbę Wicestarosty, głos
w sprawie zabrała Naczelnik Wydziału IM – Pani Katarzyna Geller, informując, iż
Zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu z dnia 29.05.2023r. w sprawie przedłużenia realizacji inwestycji o 21 dni, Wykonawca został
zobowiązany do przedłożenia zaktualizowanego harmonogramu rzeczowo–finansowego,
uwzględniającego nowy termin zakończenia przedmiotu umowy. W odpowiedzi
przekazał harmonogram rzeczowo finansowy zakładający termin zakończenia
inwestycji do dnia 20.11.2023r. (przesunięcie terminu zakończenia o 104 dni,
zamiast 21 dni). W dołączonej korespondencji Wykonawca powołuje się także na przesłane do
Starostwa Powiatowego pismo w sprawie terminów realizacji umów podpisanych z podwykonawcami. Według Wykonawcy opóźnienie na budowie ma związek z brakiem
materiałów koniecznych do produkcji i prefabrykacji szaf i rozdzielnic
elektrycznych (zgodnie z oświadczeniem podwykonawcy termin realizacji
zamówienia to 02.10.2023r.), a także opóźnieniem związanym z montażem windy
(planowany termin dostawy windy według podwykonawcy to 31.07.2023r.). Zdaniem
Wykonawcy opóźnienia te są niezależne od jego działań.
Kontynuując, Pani Katarzyna
Geller wskazała, że zgodnie z podpisaną umową Wykonawca ma obowiązek przedłożyć
Zamawiającemu do akceptacji projekt umowy o podwykonawstwo w zakresie robót budowlanych, a także każdą podpisaną już
umowę o podwykonawstwo na roboty budowlane i dostawy. W odpowiedzi na pismo
Zamawiającego w sprawie braku przedstawienia umów z podwykonawcami Wykonawca
odpowiedział, że wskazane przez niego firmy nie są podwykonawcami robót
budowlanych, których obejmowałyby zapisy umowy, a za pomyłkę przeprasza.
Zamawiający wystąpił do firm wskazanych przez wykonawcę z pytaniem o ich rolę w realizacji inwestycji. Od jednej z firm wpłynęła informacja, że relacje
pomiędzy Wykonawcą a tą firmą należy określić jako „sprzedawca”. Do dnia
dzisiejszego nie ma informacji w tym zakresie od firmy zajmującej się produkcją
widny.
Następnie dodała, że z
oświadczenia firmy produkującej windy przedstawionego przez wykonawcę można
zauważyć, że umowa na dostawę dźwigu windowego została podpisana dopiero
14.03.2023r. (czyli 9 miesięcy po podpisaniu umowy z Wykonawcą na realizację inwestycji), a już po tygodniu tj. 20.03.2023r. przedstawiciel
tej firmy informuje, że dostawa dźwigu będzie opóźniona i nastąpi 31.07.2023r.
Jeśli chodzi o dostawę materiałów koniecznych do produkcji i prefabrykacji szaf i
rozdzielnic elektrycznych na rynku występuje wielu producentów takich urządzeń,
a z rozeznania przeprowadzonego przez koordynatora inwestycji wynika, że czas
oczekiwania na takie materiały to maksymalnie 1 miesiąc. Koordynator
poinformował, że 70% rozdzielnic zostało już zamontowanych, natomiast do
zamontowania pozostało 12 sztuk. W związku z powyższym Wydział IM ma
wątpliwości, czy powyższe przesłanki są niezależne od Wykonawcy, ponieważ były możliwe do przewidzenia.
Kończąc wypowiedź, Pani Anna
Leżańska poinformowała, że Wykonawca w swoim piśmie zwraca się z prośbą o zaakceptowanie przestawionego harmonogramu
rzeczowo – finansowego uwzględniającego termin zakończenia realizacji
inwestycji do dnia 20.11.2023r. W związku z powyższym IM prosi o podjęcie decyzji w tej
sprawie.
Zarząd Powiatu wskazał, iż
nie posiada podstaw do wydłużenia terminu, w związku z brakiem uzasadnionej przyczyny przedłużenia terminu realizacji
inwestycji przez Wykonawcę. Jednocześnie Zarząd Powiatu podtrzymuje swoje
stanowisko w sprawie przedłużenia realizacji inwestycji o 21 dni.
Członek Zarządu – Pani
Katarzyna Bilska poinformowała,
że Dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjno – Wychowawczych zwraca się z
prośbą o wyrażenie zgody na likwidację pozostałych środków trwałych w
użytkowaniu (załącznik nr 15):
- Kuchnia gazowa z piekarnikiem, numer inwentarzowy: ZPEW.B.p.739 o wartości 3 111,00 zł – wartość zakupu,
- Komputer stacjonarny (jednostka centralna NTT), numer inwentarzowy ZPEW.B.p1371 o wartości 3 050,00 zł – wartość zakupu,
- Zestaw komputerowy (jednostka centralna), numer inwentarzowy MEN.p.331a o wartości 7 060,20 zł – wartość zakupu,
- Zestaw komputerowy (jednostka centralna), numer inwentarzowy MEN.p.331a o wartości 7 060,20 zł – wartość zakupu,
- Zestaw komputerowy (jednostka centralna), numer inwentarzowy MEN.p.331a o wartości 7 060,20 zł – wartość zakupu,
- Laptop NTT CORRING numer inwentarzowy: EFS.p.462 o wartości 6 121,00 zł – wartość zakupu wraz z oprogramowaniem numer inwentarzowy: EFS.p.48 o wartości 4 474,47 zł – wartość zakupu,
- Zestaw komputerowy numer inwentarzowy ZPEW.B.p.1361 o wartości 4 000,00 zł – wartość zakupu,
- Jednostka centralna komputer wraz z oprogramowaniem, numer inwentarzowy 83/EFS/17 o wartości 3 180,00 zł – wartość zakupu,
- Komputer przenośny SONY, numer katalogowy: MEN.p.330 o wartości 4 290,24 zł – wartość zakupu,
- Jednostka centralna komputer stacjonarny NTT, numer inwentarzowy EFS.p.299 o wartości 3 245,00 zł – wartość zakupu,
- Jednostka centralna komputer wraz z oprogramowaniem , numer inwentarzowy 85/EFS/17 o wartości 3 180,00 zł – wartość zakupu,
- Laptop DELL model 3540, numer katalogowy: ZPEW.B.p.1573 o wartości 3 273,46 zł – wartość zakupu,
- Laptop SONY, numer katalogowy: MEN.p.330 o wartości 4 290,24 zł – wartość zakupu.
Członek Zarządu wskazała, że powyższe urządzenia nie nadają się do
dalszego użytkowania ze względu na niskie parametry techniczne oraz znaczny
stopień zużycia, a także nieodwracalne usterki, do usunięcia których nie ma części zamiennych. W związku z powyższym, sprzęt powinien zostać przeznaczony do utylizacji.
14. Szafa chłodnicza, numer katalogowy ZPEW.B.p.865 o
wartości 4 138,24 zł – wartość zakupu,
15. Szafa chłodnicza, numer katalogowy ZPEW.B.p.924 o
wartości 4 138,24 zł – wartość zakupu,
16. Automat LAVER PRO, numer katalogowy ZPEW.B.p.1462 o
wartości 3 075,00 zł – wartość zakupu.
Pani Katarzyna Bilska dodała, iż zużycie techniczne w/w urządzeń oceniono
przez rzeczoznawcę na 100%, a wartość ich wynosi 0 zł. Ponadto, wyżej
wymienione urządzenia są w 100% umorzone.
W świetle powyższego, Zarząd Powiatu pozytywnie rozpatrzył wniosek
Dyrektora ZPEW.
Na tym zakończono
posiedzenie.
Protokołowała Przewodniczący Zarządu
Anna
Wisowata Artur
Berus
Podpisy
Członków Zarządu Powiatu:
- A. Leżańska
- K. Bilska
- T. Bałchanowski
- A. Ciok
Załączników
15:
- Załącznik nr 1 – lista obecności na posiedzeniu Zarządu Powiatu,
- Załącznik nr 2 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
- Załącznik nr 3 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2022 r.,
- Załącznik nr 4 – pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 15.06 2023r.,
- Załącznik nr 5 – pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 19.06 2023r.,
- Załącznik nr 6 – pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 19.06 2023r.,
- Załącznik nr 7 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 20.06.2023 r.,
- Załącznik nr 8 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 19.06.2023 r.,
- Załącznik nr 9 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 26.05.2023 r.,
- Załącznik nr 10 – pismo Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami z dnia 19.06.2023 r.,
- Załącznik nr 11 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 15.06.2023 r.,
- Załącznik nr 12 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 19.06.2023 r.,
- Załącznik nr 13 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 20.06.2023 r.,
- Załącznik nr 14 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 19.06.2023 r.,
- Załącznik nr 15 – pismo Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych z dnia 19.06.2023 r.
metryczka
Wytworzył: Anna Wisowata (22 czerwca 2023)
Opublikował: Anna Wisowata (12 lipca 2023, 08:47:31)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 320