Protokół Nr 29/2023 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego w dniu 22 czerwca 2023 r.

W posiedzeniu udział wzięli:

Członkowie Zarządu Powiatu:
  1. Artur Berus ‒ Starosta 
  2. Anna Leżańska ‒ Wicestarosta 
  3. Katarzyna Bilska ‒ Członek Zarządu Powiatu 
  4. Tadeusz Bałchanowski ‒ Członek Zarządu Powiatu 
  5. Adam Ciok ‒ Członek Zarządu Powiatu
 
Stali uczestnicy posiedzenia:
  1. Małgorzata Nosowicz ‒ Sekretarz Powiatu 
  2.  Urszula Wrona ‒ Skarbnik Powiatu
 
Pozostali uczestnicy posiedzenia:
  1. Dariusz Chojnacki ‒ Naczelnik Wydziału Geodezji, Kartografii,
    Katastru i Gospodarki Nieruchomościami
  2. Marek Czyż ‒ Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych
  3. Katarzyna Geller ‒ Naczelnik Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej
 
 
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Posiedzeniu przewodniczył Starosta – Pan Artur Berus.
Posiedzenie protokołowała: Anna Wisowata – Inspektor.


Starosta – Pan Artur Berus przedstawił proponowany porządek posiedzenia oraz zapytał o uwagi i wnioski.
W związku z brakiem uwag, Zarząd Powiatu przyjął porządek posiedzenia.


Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
a) oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
b) zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2022 r.
2. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
3. Sprawy różne.
 

 
Streszczenie posiedzenia:
 
Ad. pkt 1. Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie:

a) oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie (załącznik nr 2)
            
Starosta – Pan Artur Berus omówił projekt powyższej uchwały. Starosta poinformował, iż ogólna liczba punktów uzyskanych przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej  za 2022 rok to 10 na 70 maksymalnych. Tak niska ocena łączna wykazywana była również w raportach ekonomiczno-finansowych za poprzednie lata. Kluczowymi wskaźnikami wskazującymi na efektywność gospodarowania podmiotu gospodarczego czyli efektywność gospodarki finansowej, efektywność działania podmiotu i efektywność gospodarowania powierzonymi środkami są wskaźniki zyskowności. W ZOZ wskaźniki te podobnie jak w latach ubiegłych są niekorzystne i wykazują ujemną wartość co wskazuje, że podmiot nie posiada zdolności do generowania zysku. Wszystkie wskaźniki zyskowności w roku 2022 przyjęły wartości ujemne, uzyskując zero punktów, podobnie jak w roku 2021. Należy zauważyć, że w roku 2022 nastąpił jeszcze większy spadek wartości wskaźników zyskowności w stosunku do roku 2021. Wartość wskaźnika zyskowności netto spadła z -7,3% (w 2021 r.) do -20% (w 2022 r.). Wskaźnik zyskowności działalności operacyjnej spadł z - 3,9% do -12%, a wskaźnik zyskowności aktywów w porównaniu do roku 2021 z -17% do -46%. Niekorzystne (ujemne) wartości wskaźników zyskowności wynikają z gwałtownego pogorszenia się wyniku finansowego w każdym rodzaju działalności prowadzonej przez Zespół (tj. operacyjnej i finansowej), co obrazuje rachunek zysków i strat za rok 2022, stanowiący jeden z najważniejszych elementów sprawozdania finansowego.
Starosta wskazał, że należy również zwrócić uwagę na koszty finansowe stanowiące element rachunku zysków i strat, które mają wpływ na wynik finansowy brutto. W roku 2022 koszty finansowe z tytułu zapłaty odsetek i prowizji od pożyczek wzrosły blisko 2,5 - krotnie w stosunku do 2021 r. tj. z 2 743 991,18 zł do kwoty 6 591 561,42 zł.  Wynik brutto, który jest wynikiem z działalności operacyjnej powiększonym o przychody finansowe i pomniejszonym o koszty finansowe wykazał stratę w wysokości -16 453 524,54 zł.  Ostateczny wynik finansowy, którym jest wynik finansowy netto (wynik brutto pomniejszony o obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego) to strata w wysokości -16 455 802,54 zł. Jak widać działalność Zespołu w roku 2022 była głęboko deficytowa, a osiągnięta strata netto była wyższa od straty netto z 2021 r. o  10 414 602,39 zł.  W stosunku do roku 2021 r. przychody ogółem w roku 2022 wzrosły zaledwie o 261 034,34 zł, przy wzroście kosztów ogółem o 10 665 752,69 zł.
Następnie dodał, że ze specyfiki jednostki wynika, iż największy udział w kosztach działalności operacyjnej mają koszty osobowe. W latach 2020-2022 udział ten wynosi odpowiednio dla wynagrodzeń 51,94%, 51,42% i 51,54% oraz dla ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń 9,31%, 8,50% i 9,04%. Koszty osobowe mają najistotniejszy wpływ na wzrost kosztów działalności operacyjnej w latach 2020-2022. Ich wzrost w analizowanym okresie 2020-2022 o 10 719 174,66 zł spowodowany był między innymi: koniecznością podwyżek wynagrodzeń związanych zarówno ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, jak i z przepisami ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia w podmiotach leczniczych oraz brakami w systemie lekarzy, wysokimi wymaganiami finansowymi, stanowiącymi konsekwencję ich pozycji rynkowej przy konieczności spełnienia wymogów określonych przez płatnika świadczeń zdrowotnych.
Przeprowadzona analiza wskaźników wskazuje również, że Zespół tak jak w latach poprzednich charakteryzuje się wciąż zbyt niską płynnością finansową. Oznacza to, że ma problemy z terminowym regulowaniem płatności i nie ma zdolności do bieżącej obsługi długów. Tymczasem płynność finansowa, rozumiana jako zdolność przedsiębiorstwa do regulowania bieżących zobowiązań i koniecznych wydatków jest wyjątkowo istotnym elementem zarządzania finansami firmy. Zachowanie płynności finansowej jest warunkiem zachowania ciągłości działania przedsiębiorstwa. Jeżeli nie jest ono w stanie terminowo wywiązać się z zaciągniętych przez siebie zobowiązań - narusza równowagę finansową i przyczynia się do powstania zatorów płatniczych.
Niekorzystną wartość przyjmują wskaźniki zadłużenia, w tym wynoszący 268% wskaźnik zadłużenia aktywów, który informuje o stopniu finansowania aktywów kapitałami obcymi, czyli jaka część posiadanego majątku jednostki nie stanowi jego własności lub stanowi zabezpieczenie spłaty zobowiązań. Niekorzystna dla Zespołu wartość tego wskaźnika wynika z odnotowanych w latach ubiegłych strat, które pomniejszały fundusz zakładowy oraz z sukcesywnie rosnącego zadłużenia. Niekorzystna jest także wartość wskaźnika wypłacalności. Ujemna wartość tego wskaźnika (-1,21) wynika z ujemnej wartości funduszu własnego i wskazuje na utratę zdolności do regulowania przez podmiot zobowiązań.
Z raportu o sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej przedłożonego przez Dyrektora i zawartej w nim prognozy sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe wynika, że wartość punktowa wskaźników ekonomiczno-finansowych na lata 2023-2025 pozostanie na nie zmienionym poziomie. Prognozowana ocena łączna nadal wynosi 10 pkt, a jedynie wskaźniki efektywności pozostaną na odpowiednim poziomie. Należy mieć na uwadze, że niestabilność przepisów szczególnie w zakresie finansowania przyszłych świadczeń oraz trudna sytuacja finansowa Zespołu może pogorszyć prognozę w zakresie osiąganych wskaźników. Dalsze prawidłowe funkcjonowanie jednostki uzależnione jest od systemowego oddłużenia Zespołu oraz zmiany w zakresie finansowania świadczeń medycznych przez NFZ.
Na podstawie zaprezentowanych wyników należy stwierdzić, że pomimo podejmowanych działań naprawczych, wynikających z Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej na lata 2022-2023, przyjętego Uchwałą Nr 338/XLVIII/2022 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 21 grudnia 2022 roku, sytuacja finansowa Zespołu jest trudna, a jego prawidłowe funkcjonowanie zagrożone. Świadczy o tym wysoki poziom zobowiązań a także utrzymująca się wysoka strata netto. Należy jednak wziąć pod uwagę, że sytuacja finansowa jednostki jest zależna od wielu czynników zarówno zewnętrznych, niezależnych od Zespołu, jak i wewnętrznych. Najważniejsze czynniki ryzyka to:
  • ryzyka zewnętrzne: niestabilność przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania i finansowania SPZOZ, niedostateczna wycena świadczeń przez płatnika systemowego, niestabilna sytuacja makroekonomiczna- wzrost inflacji i stóp procentowych i wynikający z tego wzrost kosztów działalności, trudności w pozyskiwaniu lekarzy specjalistów, szczególnie w zakresie anestezjologii,
  • ryzyka wewnętrzne: brak środków na realizację inwestycji odtworzeniowych, wzrost kosztów pracy wynikający z ustawowych podwyżek, zachwianie płynności finansowej związane z ujemną rentownością, szczególnie spowodowane niestabilnym poziomem przychodów oraz zmianami sposobu rozliczeń.
Podjęte w Zespole działania wynikające z programu naprawczego są niewystarczające dla zbilansowania przychodów i kosztów. Podkreślić należy fakt, że bez zmiany systemu finansowania publicznej służby zdrowia nie ma możliwości na prawidłowe funkcjonowanie jednostki. Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej (szpital powiatowy), podobnie jak wiele szpitali w całej Polsce, które udzielają pacjentom tzw. świadczeń gwarantowanych, potrzebuje stabilnych źródeł finansowania, a to obecnie jest praktycznie niemożliwe. Powodem jest brak mechanizmu dostosowania wysokości cen świadczeń do rosnących kosztów ich udzielania, wynikających z czynników makroekonomicznych. Doraźne działania MZ i NFZ, przy szeregu istniejących problemach systemowych i braku docelowej wizji systemu ochrony zdrowia ze strony państwa, nie przyniosą poprawy funkcjonowania publicznych podmiotów leczniczych.
W toku przeprowadzonego głosowania, Zarząd Powiatu przyjął powyższy projekt uchwały.
 
 
b) zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2022 r. (załącznik nr 3)

Starosta – Pan Artur Berus omówił także projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego dotyczący zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2022 r.
Starosta poinformował, że sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2022 zawiera:
  • bilans sporządzony na dzień 31.12.2022 r. zamykający się po stronie aktywów i pasywów sumą bilansową w wysokości 36 502 246,54 zł,
  • rachunek zysków i strat wykazujący na dzień 31.12.2022 r. stratę netto w wysokości -16 455 802,54 zł,
  • zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym za rok 2022 wykazujące wartość kapitału (funduszu) własnego w kwocie -80 690 148,22 zł,
  • rachunek przepływów pieniężnych za okres od 01.01.2022 r. do 31.12.2022 r., wykazujący zwiększenie stanu środków pieniężnych o kwotę 1 638 281,14 zł,
  • informację dodatkową, obejmującą wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.  
Zarząd Powiatu przyjął powyższy projekt uchwały.
 
 
Ad. pkt 2. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.

Z pismem Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej zawierającym prośbę Kierownika Warsztatu Terapii Zajęciowej o wyrażenie zgody na przesunięcia pomiędzy rodzajami kosztów w pozycjach: z wyposażenie, na materiały do terapii oraz eksploatację samochodów (z uwagi na konieczne naprawy) (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 4), zapoznała zebranych Wicestarosta – Pani Anna Leżańska.
Zarząd Powiatu jednogłośnie wyraził zgodę w powyższej sprawie.
 
 
Wicestarosta – Pani Anna Leżańska, przedstawiła pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z prośbą o wyrażenie zgody na aktualizację wniosku w Programie „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2023, w związku z przeniesieniami zaoszczędzonych środków z kosztów dodatkowych, jak również niewykorzystanych środków za styczeń i luty 2023 r., gdyż umowy z asystentami zawierane były z początkiem marca, co pozwoli na zwiększenie ilości godzin pracy Asystentów na rzecz Uczestników programu oraz przyjęcie nowych kart zgłoszeń osób niepełnosprawnych i zatrudnienie dla nich asystentów (załącznik nr 5).
Zarząd Powiatu jednogłośnie przychylił się do wniosku Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralne o wyrażenie zgody na aktualizację w/w wniosku i zwiększenie ilości godzin pracy Asystentów.


Z kolejnym pismem Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej zawierającym prośbę Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych, dotyczącą możliwości dofinansowania zakupu windy będącej dodatkowym wyposażeniem samochodu marki Iveco, przewożącego niepełnosprawnych uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 6), zapoznała zebranych Wicestarosta – Pani Anna Leżańska. Dodała, że szacowany koszt zakupu windy zgodnie z wcześniejszym pismem z dnia 15.03.2023 r. wynosi około 40 000 zł.
Zarząd Powiatu odłożył podjęcie decyzji w przedmiotowej sprawie do momentu wykonania budżetu za I półrocze 2023 roku, tj. do miesiąca lipca.
 
 
Z pismem Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych, informującym o kontynuacji wynajmu przez Skarżyski Klub Sportów Walki „KYOKUSHIN-KARATE” sali gimnastycznej w ZST w Skarżysku-Kamiennej (załącznik nr 7) zapoznała zebranych Wicestarosta – Pani Anna Leżańska. Wyjaśniła, że umowa zostanie zawarta na okres od 01.07.2023 r. do 31.012.20203 r., a odpłatność za najem sali wyniesie 450 zł brutto miesięcznie.
Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości powyższą informację.
 
 
Starosta – Pan Artur Berus poinformował, że w związku z otwarciem ofert w dniu 19.06.2023r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. ”Wykonanie prac geodezyjno – kartograficznych wynikających z zadań realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Skarżysku - Kamiennej”, składającego się z 7 zadań, Wydział IM zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie zabezpieczenia środków na zadanie nr 2,4 i 7 (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 8).
Starosta wyjaśnił, że:
  • na zadanie nr 2 pn. „Wykonanie dokumentacji geodezyjno–prawnej dla nieruchomości położonych w jednostce ewidencyjnej: 261002_2 Bliżyn, obręb 0002 Brzeście” wpłynęły dwie oferty. Oferta  z najniższą ceną opiewa na kwotę 28.000,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 20.000,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 8.000,00 zł.
  • na zadanie nr 4 pn. „Wykonanie dokumentacji geodezyjno–prawnej dla nieruchomości położonych w jednostce ewidencyjnej: 261002_2 Bliżyn, obręb 0012-Nowki,” wpłynęły dwie oferty. Oferta  z najniższą ceną opiewa na kwotę 6.800,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 5.000,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 1.800,00 zł.
  • na zadanie nr 7 pn. „Wykonanie dokumentacji geodezyjno–prawnej dla nieruchomości położonej w jednostce ewidencyjnej: 261005_4 miasto Suchedniów, obręb 0001 - Suchedniów” wpłynęły dwie oferty. Oferta  z najniższą ceną opiewa na kwotę 8.000,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 4.500,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 3.500,00 zł.
Następnie Starosta dodał, że zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, w sytuacji gdy została dopuszczona możliwość składania ofert częściowych, Zamawiający ma możliwość unieważnić postępowanie w części dotyczącej danego zadania, m.in. w przypadku gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zadania, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty.
W związku z powyższym, Zarząd Powiatu postanowił zwiększyć kwotę na zadanie nr 4 o kwotę 1 800 zł. Natomiast w przypadku pozostałych zadań zostanie ogłoszony kolejny przetarg.
 
 
W związku z pismem Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej, o sprecyzowanie przez Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami ostatecznego terminu zakończenia regulacji stanów prawnych w odniesieniu do działek nr 265/5, 143/12, 183/3 i 183/2, Starosta – Pan Artur Berus powitał na posiedzeniu Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej i Naczelnika Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami. Następnie poprosił Naczelnika Wydziału GG o sprawozdanie z podjętych działań.
Po analizie zebranych materiałów i wysłuchaniu wystąpienia Naczelnika Wydziału GG i Dyrektora ZDP, w związku z niezakończonymi pracami nad regulacją stanu prawnego działek o numerach 265/5, 143/12, 183/3 i 183/2, Zarząd Powiatu podjął decyzję o wydłużeniu do końca roku czasu na dokończenie podjętych czynności związanych z regulowaniem stanów prawnych w/w działek.
 
 
W nawiązaniu do wyciągu z protokołu nr 19/2023 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 27.04.2023r., w sprawie określenia procedury zrzeczenia się Powiatu Skarżyskiego z prawa współużytkowania wieczystego (udział 1/2 części) działek numer 4/20 i 4/21 o łącznej powierzchni 0,0486 ha (obręb 0004 Kamienna, arkusz: 30), Naczelnik Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami poinformował, że prawo użytkowania wieczystego jako ograniczone prawo własności jest prawem zbywalnym, czyli istnieje możliwość przeniesienia tego prawa na inny podmiot w formie aktu notarialnego wraz z wpisem w księdze wieczystej stosownie do przepisów Kodeksu Cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zmianami) (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 10).
Następnie dodał, że zdaniem tutejszego Wydziału GG działki te służą do obsługi działki nr 4/25, a także tworzą całość stanowiąc ciąg komunikacyjny (dojazd do parkingu) oraz zostały przekazane nieodpłatnie na rzecz Powiatu Skarżyskiego jako mienie Skarbu Państwa służące realizacji zadań własnych Powiatu decyzją Wojewody Świętokrzyskiego znak: RR.X.7722/4-6/02 z dnia 27.05.2002 r.
Zarząd Powiatu postanowił pozostawić w/w działki w obecnej formie.
 
 
W związku z planowaną rozbudową drogi powiatowej w Lipowym Polu Plebańskim i Skarbowym na odcinku od ulicy Rycerskiej do skrzyżowania z droga powiatową nr 1759T (stary numer 0555T) wraz z przebudową obiektu na rzece Oleśnica, obejmującą między innymi działki nr ewid. 168, 355 (obręb 0005 Lipowe Pole Skarbowe), 6422/2, 3508 (obręb 0014 Skarżysko Książęce), obecny na posiedzeniu Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej zwrócił się z prośbą o zobligowanie Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami do podjęcia działań zmierzających do regulacji przedmiotowych działek, celem uniknięcia wypłaty odszkodowań (załącznik nr 11).
Wobec powyższego, Zarząd Powiatu zobowiązał Naczelnika Wydziału GG do przygotowania aktu notarialnego oraz umówienia spotkania z Urzędem Gminy celem jego podpisania.
 
 
Wicestarosta – Pani Anna Leżańska zapoznała zebranych z kolejnym pismem Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej, informującym o wystąpieniu do Pana Wojciecha Płeszki – właściciela PW Inwest Obsługa Inwestycji o zmianę inspektora nadzoru w branży konstrukcyjno- budowlanej, zgodnie z dyspozycją Zarządu Powiatu z dnia 07.06.2023r. (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 12).
Następnie Pani Anna Leżańska dodała, że w wiadomości e-mail z dnia 15.06.2023r. Pan Wojciech Płeszka poinformował, że w zastępstwie pana Cezarego Płeszki, na czas jego urlopu w dniach od 05.06.2023 do 30.06.2023r. obowiązki inspektora nadzoru pełnić będzie Pani Joanna Turbakiewicz. Do e-maila dołączone zostały uprawnienia budowlane oraz zaświadczenie o przynależności do izby Pani Joanny Turbakiewicz. Pomimo wezwania, do dnia dzisiejszego Pan Wojciech Płeszka nie przesłał wszystkich dokumentów potwierdzających czy wskazana osoba spełnia wszystkie warunki określone z zapytaniu ofertowym z dnia 02.06.2022r., dotyczącym wyłonienia kompleksowego nadzoru inwestorskiego a co za tym idzie czy może pełnić obowiązki inspektora nadzoru w przedmiotowej inwestycji. Do dnia dzisiejszego nie otrzymano również dokumentów potwierdzających, że proponowana inspektor nadzoru branży konstrukcyjno-budowlanej posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe jako inspektor nadzoru lub kierownik budowy/robót budowlanych oraz, że kierowała lub nadzorowała min. dwie budowy (od rozpoczęcia do zakończenia) związane z budową, rozbudową, przebudową lub modernizacją budynku lub budowli na kwotę min. 4.500.000, 00 zł każda.
Wobec powyższego, Zarząd Powiatu wzywa Pana Wojciecha Płeszkę właściciela PW – Inwest Obsługa Inwestycji Wojciech Płeszka z siedzibą w Kielcach na spotkanie w siedzibie Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej we wtorek, tj. 27 czerwca br. o godz. 9:00.
 

Wicestarosta – Pani Anna Leżańska przedstawiła kolejne pismo Wydziału IM, dotyczące „Termomodernizacji budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kam. wraz z adaptacją pomieszczeń na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy” (załącznik nr 13).
Następnie Pani Anna Leżańska poprosiła o zabranie głosu obecną na posiedzeniu Naczelnik Wydziału IM – Panią Katarzynę Geller, która poinformowała, że koordynator inwestycji w dniu 14.06.2023 r. wystąpił do projektanta z pytaniami dotyczącymi realizacji inwestycji. W ocenie projektanta wymagana jest zgoda inwestora w następujących sprawach:
  • Zamiana drzwi przejściowych do Prokuratury na I p i parterze - zdaniem Projektanta drzwi należy wykonać z funkcjonalnością wskazaną przez Zamawiającego i zabezpieczeniami opisanymi w projekcie. Jeżeli Zamawiający wyrazi zgodę na zmianę początkowych założeń, Projektant wyrazi zgodę na realizację wskazanych drzwi zgodnie z przedstawionym opisem.
  • Zmiana położenia klimatyzatorów - w związku z przeoczeniem instalacji klimatyzatorów zgodnie z dokumentacją projektową, Wykonawca wystąpił o wyrażenie zgody, aby dwie jednostki klimatyzowania (multisplit) z elewacji II piętra zostały umieszczone na dachu, ze względu na estetykę budynku. 
Pani Katarzyna Geller dodała, że Projektant wymaga wskazania dokładnej lokalizacji klimatyzatorów na elewacji, wtedy wyrazi zgodę na zmianę. Jeśli chodzi o zastosowane klimatyzatory to oczywiście możliwość podłączenia multisplitu jest uzależniona indywidualnie od producentów. Istnieje możliwość podpięcia klimatyzacji zgodnie z projektem. Natomiast jeżeli Wykonawca chce zamienić na dwie jednostki zewnętrzne, projektant nie widzi problemu i wyrazi zgodę na taką zmianę, pod warunkiem zgody Zamawiającego na  dodatkowe urządzenie na elewacji.
Kończąc wypowiedź, Pani Katarzyna Geller wskazała, iż koordynator inwestycji nie zajął stanowiska w sprawie zasadności dokonania powyższych zmian, a także nie dokonał szczegółowej analizy kosztów, w związku z czym Wydział IM prosi o zajęcie stanowiska w sprawie.
W świetle powyższego, Zarząd Powiatu nie wyraża zgody na zamianę drzwi w Prokuraturze, a w przypadku klimatyzacji Zarząd oczekuje od Wykonawcy informacji w zakresie kosztów proponowanych zmian.
 
 
Wicestarosta – Pani Anna Leżańska przestawiła pismo Wydziału IM informujące o kolejnym piśmie Wykonawcy zadania „Termomodernizacja budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej wraz z adaptacją pomieszczeń na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy”, dotyczącym przedłużenia terminu realizacji inwestycji o 21 dni (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 14).
Na prośbę Wicestarosty, głos w sprawie zabrała Naczelnik Wydziału IM – Pani Katarzyna Geller, informując, iż Zgodnie z decyzją Zarządu Powiatu z dnia 29.05.2023r. w sprawie przedłużenia realizacji inwestycji o 21 dni, Wykonawca został zobowiązany do przedłożenia zaktualizowanego harmonogramu rzeczowo–finansowego, uwzględniającego nowy termin zakończenia przedmiotu umowy. W odpowiedzi przekazał harmonogram rzeczowo finansowy zakładający termin zakończenia inwestycji do dnia 20.11.2023r. (przesunięcie terminu zakończenia o 104 dni, zamiast 21 dni). W dołączonej korespondencji Wykonawca powołuje się także na przesłane do Starostwa Powiatowego pismo w sprawie terminów realizacji umów podpisanych z podwykonawcami. Według Wykonawcy opóźnienie na budowie ma związek z brakiem materiałów koniecznych do produkcji i prefabrykacji szaf i rozdzielnic elektrycznych (zgodnie z oświadczeniem podwykonawcy termin realizacji zamówienia to 02.10.2023r.), a także opóźnieniem związanym z montażem windy (planowany termin dostawy windy według podwykonawcy to 31.07.2023r.). Zdaniem Wykonawcy opóźnienia te są niezależne od jego działań.
Kontynuując, Pani Katarzyna Geller wskazała, że zgodnie z podpisaną umową Wykonawca ma obowiązek przedłożyć Zamawiającemu do akceptacji projekt umowy o podwykonawstwo w zakresie robót budowlanych, a także każdą podpisaną już umowę o podwykonawstwo na roboty budowlane i dostawy. W odpowiedzi na pismo Zamawiającego w sprawie braku przedstawienia umów z podwykonawcami Wykonawca odpowiedział, że wskazane przez niego firmy nie są podwykonawcami robót budowlanych, których obejmowałyby zapisy umowy, a za pomyłkę przeprasza. Zamawiający wystąpił do firm wskazanych przez wykonawcę z pytaniem o ich rolę w realizacji inwestycji. Od jednej z firm wpłynęła informacja, że relacje pomiędzy Wykonawcą a tą firmą należy określić jako „sprzedawca”. Do dnia dzisiejszego nie ma informacji w tym zakresie od firmy zajmującej się produkcją widny.
Następnie dodała, że z oświadczenia firmy produkującej windy przedstawionego przez wykonawcę można zauważyć, że umowa na dostawę dźwigu windowego została podpisana dopiero 14.03.2023r. (czyli 9 miesięcy po podpisaniu umowy z Wykonawcą na realizację inwestycji), a już po tygodniu tj. 20.03.2023r. przedstawiciel tej firmy informuje, że dostawa dźwigu będzie opóźniona i nastąpi 31.07.2023r. Jeśli chodzi o dostawę materiałów koniecznych do produkcji i prefabrykacji szaf i rozdzielnic elektrycznych na rynku występuje wielu producentów takich urządzeń, a z rozeznania przeprowadzonego przez koordynatora inwestycji wynika, że czas oczekiwania na takie materiały to maksymalnie 1 miesiąc. Koordynator poinformował, że 70% rozdzielnic zostało już zamontowanych, natomiast do zamontowania pozostało 12 sztuk. W związku z powyższym Wydział IM ma wątpliwości, czy powyższe przesłanki są niezależne od Wykonawcy, ponieważ były możliwe do przewidzenia.
Kończąc wypowiedź, Pani Anna Leżańska poinformowała, że Wykonawca w swoim piśmie zwraca się z prośbą o zaakceptowanie przestawionego harmonogramu rzeczowo – finansowego uwzględniającego termin zakończenia realizacji inwestycji do dnia 20.11.2023r. W związku z powyższym IM prosi o podjęcie decyzji w tej sprawie.
Zarząd Powiatu wskazał, iż nie posiada podstaw do wydłużenia terminu, w związku z brakiem uzasadnionej przyczyny przedłużenia terminu realizacji inwestycji przez Wykonawcę. Jednocześnie Zarząd Powiatu podtrzymuje swoje stanowisko w sprawie przedłużenia realizacji inwestycji o 21 dni.
 
 
Członek Zarządu – Pani Katarzyna Bilska poinformowała, że Dyrektor Zespołu Placówek Edukacyjno – Wychowawczych zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na likwidację pozostałych środków trwałych w użytkowaniu (załącznik nr 15):
  1. Kuchnia gazowa z piekarnikiem, numer inwentarzowy: ZPEW.B.p.739 o wartości 3 111,00 zł – wartość zakupu,
  2. Komputer stacjonarny (jednostka centralna NTT), numer inwentarzowy ZPEW.B.p1371 o wartości 3 050,00 zł – wartość zakupu,
  3. Zestaw komputerowy (jednostka centralna), numer inwentarzowy MEN.p.331a o wartości 7 060,20 zł – wartość zakupu,
  4. Zestaw komputerowy (jednostka centralna), numer inwentarzowy MEN.p.331a o wartości 7 060,20 zł – wartość zakupu,
  5. Zestaw komputerowy (jednostka centralna), numer inwentarzowy MEN.p.331a o wartości 7 060,20 zł – wartość zakupu,
  6. Laptop NTT CORRING numer inwentarzowy: EFS.p.462 o wartości 6 121,00 zł – wartość zakupu wraz z oprogramowaniem numer inwentarzowy: EFS.p.48 o wartości 4 474,47 zł – wartość zakupu,
  7. Zestaw komputerowy numer inwentarzowy ZPEW.B.p.1361 o wartości 4 000,00 zł – wartość zakupu,
  8. Jednostka centralna komputer wraz z oprogramowaniem, numer inwentarzowy 83/EFS/17 o wartości 3 180,00 zł – wartość zakupu,
  9. Komputer przenośny SONY, numer katalogowy: MEN.p.330 o wartości 4 290,24 zł – wartość zakupu,
  10. Jednostka centralna komputer stacjonarny NTT, numer inwentarzowy EFS.p.299 o wartości 3 245,00 zł – wartość zakupu,
  11. Jednostka centralna komputer wraz z oprogramowaniem , numer inwentarzowy 85/EFS/17 o wartości 3 180,00 zł – wartość zakupu,
  12. Laptop DELL model 3540, numer katalogowy: ZPEW.B.p.1573 o wartości 3 273,46 zł – wartość zakupu,
  13. Laptop SONY, numer katalogowy: MEN.p.330 o wartości 4 290,24 zł – wartość zakupu.
Członek Zarządu wskazała, że powyższe urządzenia nie nadają się do dalszego użytkowania ze względu na niskie parametry techniczne oraz znaczny stopień zużycia, a także nieodwracalne usterki, do usunięcia których nie ma części zamiennych. W związku z powyższym, sprzęt powinien zostać przeznaczony do utylizacji.

14.  Szafa chłodnicza, numer katalogowy ZPEW.B.p.865 o wartości 4 138,24 zł – wartość zakupu,
15.  Szafa chłodnicza, numer katalogowy ZPEW.B.p.924 o wartości 4 138,24 zł – wartość zakupu,
16.  Automat LAVER PRO, numer katalogowy ZPEW.B.p.1462 o wartości 3 075,00 zł – wartość zakupu.
Pani Katarzyna Bilska dodała, iż zużycie techniczne w/w urządzeń oceniono przez rzeczoznawcę na 100%, a wartość ich wynosi 0 zł. Ponadto, wyżej wymienione urządzenia są w 100% umorzone.
W świetle powyższego, Zarząd Powiatu pozytywnie rozpatrzył wniosek Dyrektora ZPEW.
 
 


Na tym zakończono posiedzenie.
 

           Protokołowała                                                Przewodniczący Zarządu
          Anna Wisowata                                                        Artur Berus
                                     
 
 
Podpisy Członków Zarządu Powiatu:
  1. A. Leżańska
  2. K. Bilska
  3. T. Bałchanowski
  4. A. Ciok
 
 
 
 
 
 
 
Załączników 15:
  • Załącznik nr 1 – lista obecności na posiedzeniu Zarządu Powiatu,
  • Załącznik nr 2 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
  • Załącznik nr 3 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2022 r.,
  • Załącznik nr 4 – pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 15.06 2023r.,
  • Załącznik nr 5 – pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 19.06 2023r.,
  • Załącznik nr 6 – pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 19.06 2023r.,
  • Załącznik nr 7 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 20.06.2023 r.,
  • Załącznik nr 8 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 19.06.2023 r.,
  • Załącznik nr 9 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 26.05.2023 r.,
  • Załącznik nr 10 – pismo Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami z dnia 19.06.2023 r.,
  • Załącznik nr 11 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 15.06.2023 r.,
  • Załącznik nr 12 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 19.06.2023 r.,
  • Załącznik nr 13 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 20.06.2023 r.,
  • Załącznik nr 14 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 19.06.2023 r.,
  • Załącznik nr 15 – pismo Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych z dnia 19.06.2023 r.
 










Protokół (633kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Anna Wisowata (22 czerwca 2023)
Opublikował: Anna Wisowata (12 lipca 2023, 08:47:31)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 320