Zasady przyjmowania, sposoby rozpatrywania oraz kolejność załatwiania spraw
Skargi i wnioski | Petycje | Wydział Geodezji | Wydział Architektury i Budownictwa
Wydział Komunikacji i Transportu | Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
Wydział Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Obsługa w języku migowym
Zasady przyjmowania, sposoby rozpatrywania oraz kolejność załatwiania spraw
Zasadniczym aktem prawnym, regulującym sposób załatwiania spraw przez organy administracji publicznej jest ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2017,poz.1257)Osoba zainteresowana może wnieść podanie (żądanie, wyjaśnienie, odwołanie, zażalenie) pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.( Dz.U. 2013, poz. 235)
Postępowanie administracyjne może się również rozpocząć z urzędu.
Urzędnik ma obowiązek poinformować w sposób szczegółowy o wszystkich okolicznościach, które mogą wpłynąć na ustalenie praw i obowiązków. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości, osoba zainteresowana powinna zwrócić się o wyjaśnienia do urzędnika, zajmującego się zagadnieniami, których te wątpliwości dotyczą. Jest on zobowiązany takich wyjaśnień udzielić. Jeżeli zapytany urzędnik nie zajmuje się daną problematyką, powinien on ustalić i wskazać osobę kompetentną do udzielenia niezbędnych wyjaśnień i wskazówek. Działania urzędnika powinny być tak ukierunkowane aby zainteresowana osoba nie poniosła szkody wynikającej z nieznajomości przepisów prawa.
2. SPOSOBY ROZPATRYWANIA SPRAW
Opisy sposobu załatwiania sprawy znajdują się na stronie BIP – menu " KARTY OPISU SPRAW"
3. KOLEJNOŚĆ ORAZ TERMINY ZAŁATWIANIA SPRAW
Sprawy są rozpatrywane według daty wpływu podania, wniosku lub daty sporządzenia protokołu.
Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie.
Warunkiem niezwłocznego załatwienia sprawy jest przedstawienie przez
osobę zainteresowaną odpowiednich, wymaganych przepisami prawa
dokumentów.
O tym jakie dokumenty są potrzebne do załatwienia określonej sprawy
można dowiedzieć się po otworzeniu strony "Karty opisu sprawy"–
poszczególne wydziały czy kategorie spraw , na której znajdują się
szczegółowe informacje dotyczące załatwienia sprawy wraz z wzorami
niezbędnych dokumentów.
Niekiedy terminy, o których mowa powyżej, mogą zostać przekroczone.
Przedłużenie terminów może nastąpić w szczególności wówczas, gdy
opóźnienie wynika z winy samego zainteresowanego (np. jeżeli nie
dostarczył on dokumentów, do których dostarczenia był zobowiązany) albo z
przyczyn niezależnych od organu. Organ powinien o spodziewanym
przekroczeniu terminu powiadomić zainteresowanego, podając przyczyny
zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
Opłata skarbowa
Osoba zainteresowana ma prawo do uzyskania informacji na temat
odpłatności związanej ze złożeniem wniosku. Urzędnik powinien go także
poinformować, czy złożenie wniosku łączy się z koniecznością uiszczenia
opłaty skarbowej oraz podać wysokość tej opłaty i sposób jej uiszczenia.
Najczęściej opłatę skarbową można uiścić w kasie w siedzibie urzędu.
Należy jednak upewnić się, w jakich godzinach kasa jest otwarta,
ponieważ często godziny pracy kasy są krótsze niż godziny pracy urzędu.
Opłatę skarbową można także uiścić za pomocą znaczków skarbowych
nabytych poza siedzibą urzędu, np. na poczcie albo w banku
Opracował
Małgorzata Łakomiec
metryczka
Wytworzył: Małgorzata Łakomiec (13 marca 2014)
Opublikował: Małgorzata Łakomiec (13 marca 2014, 11:10:19)
Ostatnia zmiana: Małgorzata Łakomiec (7 września 2017, 12:38:32)
Zmieniono: Zmiana treści
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 4335