Elektroniczna Skrzynka Podawcza | Obsługa Interesanta
Zasady przyjmowania, sposoby rozpatrywania oraz kolejność załatwiania spraw
Skargi i wnioski | Petycje | Wydział Geodezji | Wydział Architektury i Budownictwa
Wydział Komunikacji i Transportu | Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
Wydział Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Obsługa w języku migowym
Zasady przyjmowania, sposoby rozpatrywania oraz kolejność załatwiania spraw
Skargi i wnioski | Petycje | Wydział Geodezji | Wydział Architektury i Budownictwa
Wydział Komunikacji i Transportu | Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
Wydział Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
Obsługa w języku migowym
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw
Poradnictwo i
pomoc prawna na rzecz indywidualnych konsumentów prowadzone są od poniedziałku
do piątku w następujących godzinach:
poniedziałek – 8.00-18.00,
wtorek – 7.30-15.30,
środa – 7.30-15.30,
czwartek – 7.30-15.30 (dyżury w gminach Powiatu wg harmonogramu),
piątek – 7.30-15.30.
Porady prawne mogą być udzielane bezpośrednio w biurze, telefonicznie lub poprzez pocztę e-mail. Polegają m.in. na: przekazaniu wszechstronnej informacji nt. przysługujących konsumentom praw i obowiązków, interpretacji obowiązujących przepisów z zakresu prawa konsumenckiego, pomocy w redagowaniu pism reklamacyjnych, ukierunkowywaniu konsumenta w dochodzeniu roszczeń oraz udostępnianiu broszur informacyjnych.
Sprawy złożone, z którymi konsument nie jest w stanie sam sobie poradzić, a jednocześnie została wyczerpana droga postępowania reklamacyjnego, mogą zostać zgłoszone do rzecznika. Konsument składa wniosek o udzielenie pomocy prawnej wraz z kserokopiami dokumentów dotyczącymi danej sprawy. Zakres przedmiotowy zgłaszanych spraw jest bardzo szeroki (obok roszczeń wynikających z jakości nabywanych towarów i usług, obejmuje też dostawę mediów, usługi telekomunikacyjne, finansowe, turystyczne, przewozowe, edukacyjne i inne). Sprawy zgłaszane przez konsumentów często wymagają wnikliwego zapoznania się posiadanymi przez klienta dokumentami i stosownymi przepisami, dlatego też wskazane jest telefoniczne uzgadnianie terminu spotkania.
Wszelkie informacje i spostrzeżenia przekazywane przez konsumentów wykorzystywane są przez rzecznika w ramach kierowanych do przedsiębiorców wystąpień i działań podejmowanych na rzecz ochrony konsumentów. Dotyczy to w szczególności: stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk rynkowych krzywdzących konsumentów, jednostronnego narzucania przez przedsiębiorców warunków umów z konsumentami i stosowania w nich niedozwolonych postanowień, uporczywego naruszania powszechnie obowiązujących przepisów prawa i zasad rzetelności kupieckiej oraz dobrych obyczajów. Sprawy dotyczące jakości towarów i usług, wymagające wiedzy specjalistycznej, oględzin lub ekspertyzy, czy też kontroli u przedsiębiorcy, kierowane są do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej zgodnie z jej ustawowymi kompetencjami.
W przypadku nieskutecznych mediacji w sprawach indywidualnych, dochodzenie roszczeń możliwe jest na drodze postępowania sądowego przed polubownymi sądami konsumenckimi bądź sądami powszechnymi. W postępowaniu sądowym w sprawach o ochronę interesów konsumentów rzecznik działa jak prokurator, nie jest więc pełnomocnikiem strony. Decyzja o bezpośrednim udziale rzecznika w tym postępowaniu należy wyłącznie do niego.
poniedziałek – 8.00-18.00,
wtorek – 7.30-15.30,
środa – 7.30-15.30,
czwartek – 7.30-15.30 (dyżury w gminach Powiatu wg harmonogramu),
piątek – 7.30-15.30.
Porady prawne mogą być udzielane bezpośrednio w biurze, telefonicznie lub poprzez pocztę e-mail. Polegają m.in. na: przekazaniu wszechstronnej informacji nt. przysługujących konsumentom praw i obowiązków, interpretacji obowiązujących przepisów z zakresu prawa konsumenckiego, pomocy w redagowaniu pism reklamacyjnych, ukierunkowywaniu konsumenta w dochodzeniu roszczeń oraz udostępnianiu broszur informacyjnych.
Sprawy złożone, z którymi konsument nie jest w stanie sam sobie poradzić, a jednocześnie została wyczerpana droga postępowania reklamacyjnego, mogą zostać zgłoszone do rzecznika. Konsument składa wniosek o udzielenie pomocy prawnej wraz z kserokopiami dokumentów dotyczącymi danej sprawy. Zakres przedmiotowy zgłaszanych spraw jest bardzo szeroki (obok roszczeń wynikających z jakości nabywanych towarów i usług, obejmuje też dostawę mediów, usługi telekomunikacyjne, finansowe, turystyczne, przewozowe, edukacyjne i inne). Sprawy zgłaszane przez konsumentów często wymagają wnikliwego zapoznania się posiadanymi przez klienta dokumentami i stosownymi przepisami, dlatego też wskazane jest telefoniczne uzgadnianie terminu spotkania.
Wszelkie informacje i spostrzeżenia przekazywane przez konsumentów wykorzystywane są przez rzecznika w ramach kierowanych do przedsiębiorców wystąpień i działań podejmowanych na rzecz ochrony konsumentów. Dotyczy to w szczególności: stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk rynkowych krzywdzących konsumentów, jednostronnego narzucania przez przedsiębiorców warunków umów z konsumentami i stosowania w nich niedozwolonych postanowień, uporczywego naruszania powszechnie obowiązujących przepisów prawa i zasad rzetelności kupieckiej oraz dobrych obyczajów. Sprawy dotyczące jakości towarów i usług, wymagające wiedzy specjalistycznej, oględzin lub ekspertyzy, czy też kontroli u przedsiębiorcy, kierowane są do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej zgodnie z jej ustawowymi kompetencjami.
W przypadku nieskutecznych mediacji w sprawach indywidualnych, dochodzenie roszczeń możliwe jest na drodze postępowania sądowego przed polubownymi sądami konsumenckimi bądź sądami powszechnymi. W postępowaniu sądowym w sprawach o ochronę interesów konsumentów rzecznik działa jak prokurator, nie jest więc pełnomocnikiem strony. Decyzja o bezpośrednim udziale rzecznika w tym postępowaniu należy wyłącznie do niego.
metryczka
Wytworzył: Małgorzata Łakomiec (24 kwietnia 2008)
Opublikował: Cezary Przeworski (7 marca 2014, 14:23:10)
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe
Ostatnia zmiana: Małgorzata Rymarz (18 listopada 2015, 13:57:39)
Zmieniono: zmiana
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1340