Uchwała Nr 256/XXXVI/2021 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30 września 2021 roku
UCHWAŁA Nr 256/XXXVI/2021
RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
z dnia 30 września 2021 roku
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej
Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 oraz z 2021 r. poz. 1038), w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 i 1491) oraz § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego (Dz. Urz. Woj. Święt. z 2018 r. poz. 3375 i 4670)
Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:
§ 1.
Uznaje się za zasadną skargę na działalność Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej, z przyczyn określonych w stanowisku Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu Skarżyskiego.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
Jacek Jeżyk
UZASADNIENIE
Skarga na działalność Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej wpłynęła do Przewodniczącego Rady Powiatu Skarżyskiego 10 września 2021 roku.
Art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym wskazuje, że rada powiatu rozpatruje skargi na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych. Ponadto, zgodnie z art. 229 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, rozpatrywanie skarg dotyczących zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, należy do właściwości rady powiatu.
Zgodnie z § 35 ust. 3 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przewodniczący rady skierował skargę do przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji celem wyjaśnienia przez komisję zarzutów podnoszonych w skardze. Komisja skarg, wniosków i petycji przeprowadziła postępowanie wyjaśniające, dokonała analizy przedmiotowej skargi i zgodnie z § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przygotowała w tej sprawie stanowisko, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały przez Radę Powiatu Skarżyskiego jest uzasadnione.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Skarżyskiego na posiedzeniu 21 września 2021 roku analizowała skargę wniesioną przez mieszkańca Skarżyska Kościelnego, dotyczącą przekroczenia terminu udzielenia odpowiedzi na pisma z 1 marca i 12 kwietnia br. skierowane do Zarządu Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej. Odpowiedź na pisma skarżący otrzymał 2 września br.; wg. skarżącego po upływie 183 dni. Z wyjaśnień skarżącego wynika, że 1 marca 2021 roku złożył do Zarządu Dróg Powiatowych pismo z prośbą o umożliwienie zakupu drewna pochodzącego z wycinki drzewa z pasa drogowego dróg powiatowych. Wobec braku odpowiedzi na powyższe pismo skarżący ponownie złożył pismo z zapytaniem 12 kwietnia 2021 roku. Z wyjaśnień skarżącego wynika również, że wielokrotnie z własnej inicjatywy kontaktował się telefonicznie z pracownikami ZDP celem uzyskania informacji o biegu sprawy.
Komisja, po zapoznaniu się z treścią skargi, wystąpiła 13 września do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych z prośbą o pisemne odniesienie się do zarzutów. Odpowiedź Zarządu Dróg Powiatowych wpłynęła do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji 16 września. Z przedstawionego stanowiska wynika, że pracownicy Zarządu Dróg Powiatowych wielokrotnie prowadzili rozmowy telefoniczne ze skarżącym, dotyczące możliwości nabycia drewna. Ponadto na bieżąco przekazywali informacje w w/w sprawie. Zdaniem Zarządu Dróg Powiatowych na telefoniczny sposób załatwienia sprawy, który został przewidziany w art. 14 § 2 Kpa zgodził się skarżący prowadząc rozmowy telefoniczne z przedstawicielami ZDP.
Komisja analizując przedmiotową skargę na podstawie zebranego materiału dowodowego stwierdza, że:
Nastąpiło naruszenie terminu na załatwienie sprawy przewidzianego w art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego, bowiem Zarząd Dróg Powiatowych nie udzielił skarżącemu odpowiedzi w terminie przewidzianym w tym artykule.
Należy stwierdzić, że art. 14 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadza generalną zasadę, że sprawy należy załatwiać w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, doręczanego środkami komunikacji elektronicznej.
Natomiast art. 14 § 2 Kpa dopuszcza odstępstwo od generalnej zasady wyrażonej w art. 14 § 1, a mianowicie, że sprawy mogą być załatwiane ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków łączności, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
W przekazanej przez ZDP dokumentacji dowodowej brak jest zarówno protokołu wskazującego istotne motywy załatwienia sprawy w formie telefonicznej, jak również podpisanej przez stronę adnotacji, co do zgody na telefoniczne załatwienie sprawy.
Wobec braku odpowiedzi na pisma skarżącego z 1 marca i 12 kwietnia br. w terminie określonym w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego, jak również wobec braku potwierdzenia interesu strony, co do zasadności załatwienia sprawy w formie telefonicznej, Komisja uznaje skargę za zasadną.
Przewodniczący Komisji
Jerzy Żmijewski
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (30 września 2021)
Opublikował: Nina Zolbach (20 października 2021, 15:28:20)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 844