Uchwała Nr 136/XVI/2019 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 19 grudnia 2019 roku

UCHWAŁA NR 136/XVI/2019
RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
z dnia 19 grudnia 2019 r.

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Powiatu Skarżyskiego dla niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511,1571 i 1815) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203, z 2018 r. poz. 2245, oraz z 2019 r. poz. 1287 i 1681)

Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:

§ 1

Ustala się tryb udzielania i rozliczania oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Powiatu Skarżyskiego dla niepublicznych szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, a także termin przekazywania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

§ 2

Ilekroć w uchwale jest mowa bez bliższego określenia o:
1)ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.);
2)ustawie o finansach publicznych – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 2869 z późn. zm.);
3)szkole – należy przez to rozumieć prowadzone na terenie Powiatu Skarżyskiego, szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych działające na podstawie wpisu do ewidencji dokonanego przez Starostę Skarżyskiego;
4)placówce – należy przez to rozumieć prowadzone na terenie Powiatu Skarżyskiego, placówki niepubliczne działające na podstawie wpisu do ewidencji dokonanego przez Starostę Skarżyskiego;
5)organie prowadzącym - należy przez to rozumieć osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego prowadzące na terenie Powiatu Skarżyskiego szkoły i placówki, o których mowa w pkt 2 i pkt 3;
6)organie dotującym – należy przez to rozumieć Powiat Skarżyski;
7)roku bazowym – należy przez to rozumieć rok poprzedzający rok budżetowy, w którym ma być udzielona dotacja.

§ 3

1.Dotacja na szkoły udzielana jest na pisemny wniosek organu prowadzącego, składany w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej w terminie do dnia 30 września roku bazowego.
2.Wniosek, o którym mowa w ust. 1, należy sporządzić odrębnie dla każdej szkoły lub placówki.
3.Zakres danych jakie winien zawierać wniosek o udzielenie dotacji określa załącznik Nr 1 do uchwały, stanowiący wzór wniosku o udzielenie dotacji.

§ 4

Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy wskazany przez organ prowadzący szkołę lub placówkę. W przypadku zmiany rachunku bankowego organ prowadzący zobowiązany jest powiadomić organ dotujący stosownym pismem informującym o zmianie numeru rachunku bankowego.

§ 5

1.Wysokość dotacji ustala się oddzielnie dla każdej szkoły lub placówki na rok budżetowy.
2.Do 5 dnia każdego miesiąca organ prowadzący  zobowiązany jest do złożenia w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej informacji o:
1)faktycznej liczbie uczniów, według stanu na pierwszy dzień każdego miesiąca, 
2)liczbie uczniów szkół, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, którzy spełnili obowiązek uczestnictwa  w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w miesiącu poprzednim, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały.
3.Liczba uczniów wskazana w informacji, o której mowa w ust. 2, stanowi podstawę 
do obliczenia kwoty dotacji należnej szkole lub placówce na dany miesiąc. 

§ 6

1.Organ prowadzący składa roczne rozliczenie przekazanej dotacji organowi dotującemu 
w terminie do dnia 20 stycznia roku następującego po roku otrzymania dotacji.
2.Zakres danych jakie powinno zawierać rozliczenie dotacji określa załącznik Nr 3 do uchwały, stanowiący wzór rozliczenia dotacji. 
3.Wszystkie dowody księgowe potwierdzające poniesione wydatki sfinansowane środkami z dotacji (faktury, rachunki, listy płac itp.) powinny zawierać następujący opis „Wydatek w kwocie ….... zł (słownie …….… ) został sfinansowany ze środków dotacji otrzymanej z budżetu Powiatu Skarżyskiego, data i podpis osoby reprezentującej organ prowadzący”
4.Do rozliczenia dotacji za rok 2019 mają zastosowanie zapisy niniejszej uchwały.

§ 7

W przypadku niewykorzystania dotacji w całości lub jej części, pobrania dotacji w nadmiernej wysokości, nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem zwrot dotacji niewykorzystanej, pobranej w nadmiernej wysokości, nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem następuje w trybie określonym w ustawie o finansach publicznych.

§ 8

1.Organowi prowadzącemu przysługuje prawo kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu Powiatu Skarżyskiego.
2.Kontroli dokonują pracownicy Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Podstawę przeprowadzenia kontroli stanowi pisemne imienne upoważnienie wydane przez Starostę Skarżyskiego. W upoważnieniu wskazany jest w szczególności: kontrolowany podmiot, a także zakres kontroli i termin kontroli.
3.Szkoła, placówka zapewnia kontrolującym warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
1)udostępnia pomieszczenie do przeprowadzenia kontroli,
2)udziela informacji i wyjaśnienia w terminie wskazanym przez kontrolujących,
3)umożliwia sporządzanie niezbędnej dla przeprowadzenia kontroli kopii dokumentów lub wyciągów z dokumentów i poświadcza je za zgodność z oryginałem.
4.O terminie i zakresie przeprowadzenia kontroli dotyczącej prawidłowości pobrania 
i wykorzystania dotacji organ kontrolujący powiadamia jednostkę kontrolowaną w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli.
5.Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący sporządzają protokół kontroli w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i kontrolowany.
6.Kontrolowanemu przysługuje prawo zgłoszenia uwag, przed podpisaniem protokołu kontroli.
7.W terminie 7 dni roboczych od dnia podpisania protokołu kontroli dyrektor szkoły, placówki może złożyć dodatkowe wyjaśnienia co do ustaleń zawartych w protokole, do których organ dotujący ustosunkowuje się w wystąpieniu pokontrolnym.
8.Dyrektor szkoły może odmówić podpisania protokołu, składając w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu pisemne wyjaśnienie o przyczynach tej odmowy.
9.Odmowę podpisania protokołu kontroli kontrolujący odnotowują w protokole kontroli.
10.Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje dalszego postępowania organu dotującego, w tym dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach.
11.Na podstawie ustaleń opisanych w protokole kontroli do dyrektora szkoły kierowane jest wystąpienie pokontrolne, w którym zawarte są stwierdzone nieprawidłowości i wnioski.

§ 9.

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Skarżyskiego

§ 10.

Traci moc Uchwała Nr 304/XLI/2017 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 28 grudnia 2017 r. 
w sprawie: ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych udzielanych z budżetu Powiatu Skarżyskiego oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości jej pobrania i wykorzystania.

§ 11.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.


Przewodniczący 
Rady Powiatu Skarżyskiego
Jacek Jeżyk

UZASADNIENIE

Obowiązek ustalenia przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego trybu udzielania  i rozliczania dotacji, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakresu danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminu przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji nakłada Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2203 z późn. zm.). 
Nowelizacja ustawy wprowadza m.in. zasadnicze zmiany dotyczące rozliczania dotacji przekazanej na uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W uchwale uwzględniono dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, na które dotychczas nie była udzielana dotacja z budżetu Powiatu Skarżyskiego oraz uszczegółowiono wzór rozliczenia udzielonych dotacji. Proponuje się przyjęcie nowej uchwały z jednoczesną utratą mocy dotychczas obowiązującej uchwały. 




metryczka


Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (19 grudnia 2019)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (23 grudnia 2019, 11:31:45)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 815