Uchwała Nr 218/XXXI/2017 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30 marca 2017 roku
Uchwała
Nr 218/XXXI/2017
Rady
Powiatu Skarżyskiego
z
dnia 30 marca 2017 roku
w sprawie: odmowy
uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa
w Uchwale Nr 191/XXVII/2016 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia
28 listopada 2016r. w sprawie ustalenia rozkładu
godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego
na rok 2017.
Na
podstawie art. 87 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o
samorządzie powiatowym (tj. Dz.U z 2016r.,poz.814 ze zm.) w związku
z art. 94 ust.1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001r.- Prawo
farmaceutyczne ( tj .Dz.U z 2016r., poz. 2142 ze zm. )
Rada Powiatu Skarżyskiego u c h w a l a, co następuje:
§
1.
Odmawia
się uwzględnienia wezwania SKOFARM” Spółki z o.o z/s w
Skarżysku –Kamiennej, Przedsiębiorstwa Handlowo Usługowego
„KMP”- Grabowski, Jóźwiak Spółki jawnej z/s w Skarżysku –
Kamiennej, Pani Justyny Murlak -Szpetko współwłaścicielki Apteki
„ARNIKA” z/s w Skarżysku –Kamiennej, „AT-FARM” Spółki z
o.o z/s w Kielcach, Apteki „Na Zachodnim” Katarzyna Jóźwiak
Spółki jawnej z/s w Skarżysku – Kamiennej, Apteki Elżanowska
Spółki jawnej z/s w Skarżysku – Kamiennej, Apteki mgr Teresy
Wysmolińskiej Spółki jawnej z/s w Skarżysku – Kamiennej, COM –
POSITUM Skarżysko Spółki z o.o z /s w Skarżysku – Kamiennej, do
usunięcia naruszenia prawa w wyniku podjęcia Uchwały Nr
191/XXVII/2016 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 28 listopada 2016r.
w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych
na terenie powiatu skarżyskiego na rok 2017 i odmawia się uchylenia
tej uchwały.
§
2.
Wykonanie
uchwały powierza się Przewodniczącej Rady Powiatu
Skarżyskiego.
§
3.
Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca
Przewodnicząca
Rady
Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska
Bożena Bętkowska
U
Z A S A D N I E N I E
Do
Rady Powiatu Skarżyskiego zostało skierowane wezwanie do usunięcia
naruszenia prawa w wyniku podjęcia Uchwały Nr 191/XXVII/2016 Rady
Powiatu Skarżyskiego w dniu 28 listopada 2016r. w sprawie ustalenia
rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu
skarżyskiego na rok 2017 z wnioskiem o uchylenie tej uchwały.
Wezwanie
zostało złożone w dniu 6 marca 2017r. przez „SKOFARM”
Spółkę z o.o z/s w Skarżysku -Kamiennej, Aptekę „Na Zachodnim”
Katarzyna Jóźwiak Spółkę jawną z/s w Skarżysku – Kamiennej,
Aptekę Elżanowska Spółkę jawną z/s w Skarżysku – Kamiennej,
Przedsiębiorstwo Handlowo - Usługowe „KMP”-Grabowski, Jóźwiak
Spółkę jawną z/s w Skarżysku – Kamiennej, P.
Justynę Murlak - Szpetko współwłaścicielkę Apteki „ARNIKA”
z/s w Skarżysku – Kamiennej, natomiast w dniu 8 marca 2017r.
przez AT-FARM Spółkę z o.o z/ w Kielcach
oraz Aptekę mgr Teresy Wysmolińskiej Spółkę jawną z/s w
Skarżysku – Kamiennej, oraz w dniu 14 marca 2017r. przez COM –
POSITUM Skarżysko Spółkę z o.o z /s w Skarżysku - Kamiennej.
Treść
wezwań wyżej wskazanych pomiotów skierowanych do Rady Powiatu
Skarżyskiego jest tożsama, wezwania zawierają te same zarzuty, z
takim samym ich uzasadnieniem, jak również wniosek z nich
wypływający jest tożsamy. Te okoliczności uzasadniają podjęcie
decyzji Rady Powiatu Skarżyskiego w jednej uchwale, a odmowa
uwzględnienia wezwania wraz z argumentacją odnosi się do każdego
podmiotu składającego wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
Według
art. 87 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie
powiatowym każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały
naruszone uchwałą podjętą przez organ powiatu w sprawie z zakresu
administracji publicznej może, po bezskutecznym wezwaniu do
usunięcia naruszenia, zaskarżyć uchwałę do sądu
administracyjnego.
Zdaniem
skarżących uchwała Nr 191/XXVII/2016 Rady Powiatu
Skarżyskiego z dnia 28 listopada 2016r. w sprawie
ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie
powiatu skarżyskiego na rok 2017 narusza art. 94 ustawy – Prawo
farmaceutyczne, jak również art. 64 i art. 66 ust.1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej.
Wniosek
i argumentacja skarżących nie zasługuje na uwzględnienie.
Uchwała
Nr 191/XXVII/2016 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 28 listopada
2016r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek
ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na rok 2017,
została podjęta w oparciu o przepis art. 94 ust. 1 i 2 ustawy
z dnia 6 września 2011r –Prawo farmaceutyczne.
Ustawodawca
w art. 94 ust.1 ustawy wskazał, że rozkład godzin pracy aptek
powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać
dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę,
święta i inne dni wolne od pracy, gdy nie obowiązuje powszedni
czas pracy aptek ogólnodostępnych.
Natomiast
procedura podejmowania uchwały ustalającej rozkład godzin pracy
aptek ogólnodostępnych została określona w art. 94 ust.2 ustawy.
Odnosząc
się do zarzutów wezwania do usunięcia naruszenia prawa Rada
Powiatu Skarżyskiego wyjaśnia na wstępie, iż przystępując do
prac nad projektem uchwały, Zarząd Powiatu Skarżyskiego dokonał
ustalenia stanu faktycznego istniejącego na terenie powiatu, to
jest ustalenie godzin, w jakich dotąd otwarte były apteki
ogólnodostępne. Dokonując wyboru miejscowości w powiecie
skarżyskim, w której pełnione będą dyżury aptek, kierowano się
możliwościami zapewnienia jak najlepszego i najszybszego
skorzystania z usług farmaceutycznych wówczas, gdy nie
obowiązuje powszedni czas pracy aptek, a zaistnieje
nadzwyczajna, trudna do przewidzenia potrzeba podania leku. Ustalono,
że najlepiej warunki te spełnia m. Skarżysko – Kamienna.
Przed
podjęciem przedmiotowej uchwały zasięgnięto opinii Wójta Gminy
Bliżyn, Łączna, Skarżysko Kościelne, oraz Burmistrza Miasta i
Gminy Suchedniów i Prezydenta m. Skarżyska -Kamiennej oraz
Kieleckiej Okręgowej Izby Aptekarskiej, przesyłając im projekt
uchwały (tożsamy z treścią uchwały podjętej w dniu 28 listopada
2016r.).
Opinie
tak organów wykonawczych gmin, jak i Rady Aptekarskiej były
aprobujące projekt w przedstawionej treści , nie
kwestionowano zapisów uchwały.
Zatem
Rada Powiatu Skarżyskiego, jako jedyny podmiot kompetentny do
określenia rozkładu godzin pracy aptek na terenie powiatu
skarżyskiego podejmując przedmiotową uchwałę spełniła wymóg
zasięgnięcia opinii organu wykonawczego gmin z terenu powiatu
skarżyskiego i samorządu aptekarskiego i co jest w sprawie istotnym
zarówno organa gminy, jak i samorząd aptekarski nie kwestionowali
zapisów uchwały, co miało znaczenie dla Rady podczas debaty nad tą
uchwałą.
W
tym miejscu należy wskazać na stanowisko Naczelnego Sądu
Administracyjnego w wyroku z dnia 13 sierpnia 2013r., II GSK
585/12, w którym Sąd jednoznacznie potwierdził, iż
„procedura podejmowania uchwały ustalającej rozkład godzin pracy
aptek ogólnodostępnych (…) przewiduje jedynie zasięgnięcie
opinii organu wykonawczego gmin z terenu powiatu i samorządu
aptekarskiego”.
W
uzasadnieniu tego wyroku wskazano również ,że organ podejmując
uchwałę nie może brać pod uwagę hipotetycznych trudności ,
jakie może mieć podmiot prowadzący aptekę w zrealizowaniu
obciążającego go, a wynikającego z art.92 ustawy – Prawo
Farmaceutyczne obowiązku obecności farmaceuty w godzinach czynności
apteki. Zapewnienie obecności takiej osoby jest jedynie kwestią
organizacyjną i sposób jej rozwiązania zależy od decyzji podmiotu
prowadzącego aptekę.
W
uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego dnia 9
listopada 2011r., II GSK 1136/10 zawarto pogląd , iż….”uchwala
rady podjęta w trybie art. 94 ust.2 ustawy- Prawo farmaceutyczne,
jest adresowania do podmiotu prowadzącego aptekę. To podmiot
prowadzący aptekę powinien tak organizować jej funkcjonowanie, aby
spełniać wymagania określone w rozdziale 7 ustawy …
Zatem
przywołane przez skarżących trudności w zapewnieniu fachowej
kadry i organizowaniu bezpiecznej pracy apteki
podczas dyżuru w dniach wyznaczonych przedmiotową uchwałą Rady
nie zasługują na uwzględnienie.
Uchwała
Rady Powiatu Skarżyskiego objęta wezwaniem stanowi akt prawa
miejscowego ograniczający ze swojej istoty swobodę prowadzenia
działalności gospodarczej, został on wydany na podstawie ustawy
Prawo farmaceutyczne ( art. 94 ust. 2) i mieścił się w jej
granicach.
Z
przepisów ustawy Prawo farmaceutyczne wypływa również i ten
wniosek, że prowadzący aptekę nie może
samodzielnie określać godzin świadczenia przez nią usług.
Naczelny
Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 grudnia 2011r , II GSK 1338
/10 wskazał, że „... ustalenie rozkładu godzin pracy aptek
ogólnodostępnych, w drodze uchwały rady powiatu, niewątpliwie
stanowi ograniczenie swobody prowadzenia działalności gospodarczej.
Przedsiębiorca prowadzący aptekę ogólnodostępną nie może
bowiem samodzielnie wyznaczać ram czasowych jej funkcjonowania .
Podkreślenia jednak wymaga, że prowadzenie apteki ogólnodostępnej,
będącej placówką ochrony zdrowia publicznego, z
istoty rzeczy związane jest z pewnymi ograniczeniami. Wspomniane
ograniczenia, dotyczące określenia rozkładu godzin pracy aptek
ogólnodostępnych, ustanowione zostały w drodze ustawy ( art. 94
ust.1 ustawy - Prawo farmaceutyczne) i były konieczne dla ochrony
zdrowia publicznego. Zapewnienie dostępności świadczenia usług
farmaceutycznych, w tym także w porze nocnej i w dni wolne od pracy
mieści się w pojęciu ochrony zdrowia publicznego. Ograniczenie
swobody działalności gospodarczej polegające na ustaleniu
harmonogramu godzin pracy apteki ogólnodostępnej nie narusza istoty
tej wolności. Podmiot prowadzący tą aptekę w godzinach
określonych w rozkładzie uchwalonym przez radę powiatu, nie jest
pozbawiony możliwości prowadzenia działalności gospodarczej , a
jedynie dotykają go pewne ograniczenia w zakresie czasu
funkcjonowania apteki”.
Zatem
ograniczenia dotyczące określenia rozkładu godzin pracy aptek
ogólnodostępnych ustanowione zostały w drodze ustawy art. 94 ust.1
ustawy Prawo farmaceutyczne i wynikały z potrzeby ochrony zdrowia
publicznego.
Rada
Powiatu nie podziela zarzutu naruszenia interesu prawego polegającego
na podjęciu uchwały z naruszeniem norm prawa pracy w zakresie czasu
pracy oraz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz
ingerencji w prawa własności chronione przepisami art. 60 i art. 66
ust.1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
W
ocenie Rady Powiatu Skarżyskiego zarzuty wezwania skarżących nie
znajdują oparcia w przepisie art. 94 ust.1 i 2 ustawy Prawo
farmaceutyczne. Z treści przepisu art. 94 ust. 2 w zw. z art. 94
ust.1 ustawy - Prawo farmaceutyczne wynika bezspornie, że Rada
Powiatu jest organem uprawnionym do określenia godzin pracy aptek
ogólnodostępnych dostosowanego do potrzeb ludności i
zapewniającego dostępność świadczeń również w
porze nocnej, w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy.
Zatem
Rada Powiatu Skarżyskiego w oparciu o ten przepis posiadała (i
posiada) legitymację do ustalania (narzucania) aptekom
ogólnodostępnym rozkładu czasu pracy w warunkach
zwykłych oraz w sytuacjach nadzwyczajnych, przy czym rozkład ten
winien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewnić dostępność
również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne
od pracy.
Ustawodawca
położył nacisk nie na interes osób prowadzących apteki, lecz na
interes ludności, poprzez zapis „dostosowany do potrzeb ludności”,
”zapewnić dostępność świadczeń”. Natomiast to, czy i w
jakim zakresie możliwość ta będzie wykorzystana nie może mieć
istotnego znaczenia (vide: wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 czerwca
2014r., IV SA/Po169/14). Także trudności w zapewnieniu fachowej
kadry oraz bezpiecznych warunków pracy w czasie dyżuru w dni
wyznaczone uchwałą rady spoczywa wyłącznie na właścicielu
prowadzącego aptekę , a teza ta pozostaje w zgodności z
orzecznictwem sądowym (vide: uzasadnienie wyroku NSA z dn.
13.08.2013r II GSK 585/12, uzasadnienie wyroku NSA z dnia
9.11.2011r., II GSK 1136/10, wyrok WSA w Kielcach z dnia 30.09.2008r
II SA/KE 388/08).
Dlatego
też Rada Powiatu Skarżyskiego ustalając rozkład godzin pracy
aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego w
normalnych codziennych warunkach kierowała się przede
wszystkim koniecznością dostosowania pracy aptek do potrzeb
ludności, zaś ustalając rozkład godzin pracy aptek w porze nocnej
i w inne dni wolne od pracy dodatkowo zapewnieniem dostępności
usług farmaceutycznych przez cały czas i potrzebą
stworzenia możliwości najszybszego i najszybszego skorzystania z
niezbędnej pomocy farmaceutycznej, gdy nie obowiązuje powszedni
czas pracy aptek ogólnodostępnych.
Zawarta
w treści wezwania argumentacja skarżących, iż stan nadzwyczajny
tj. sytuacja zagrażająca zdrowiu lub życiu człowieka stwarza
konieczność udania się ”do szpitalnego oddziału ratunkowego, a
nie do apteki” nie zasługuje na uwzględnienie.
Apteki
są placówkami ochrony zdrowia publicznego,w których są świadczone
usługi, wobec czego zapewnienie dostępności tych świadczeń nie
powinno być uzależnione od możliwości uzyskania pomocy we
wskazanym czasie w placówkach służby zdrowia. Na szczególną rolę
aptek wskazuje art. 96 ust.2 ustawy - Prawo farmaceutyczne, który
zezwala na wydanie przez farmaceutę w przypadku nagłego zagrożenia
życia lub zdrowia produktu leczniczego zastrzeżonego do wydawania
na receptę, bez recepty. Istotne znaczenie ma również możliwość
uzyskania szybkiej porady farmaceuty, który dysponuje fachową
i praktyczną wiedzę. Zapewnienie dostępu do świadczeń
farmaceutycznych w porze nocnej i w dni wolne od pracy stanowi
realizację ważnego interesu publicznego, jakim jest ochrona zdrowia
i życia obywateli, co znalazło odzwierciedlenie w ustalonym przez
Radę rozkładzie godzin pracy aptek ogólnodostępnych na
terenie powiatu skarżyskiego na rok 2017.
Nie
zasługuje na uwzględnienie argumentacja skarżących, iż w
powiecie skarżyskim dla spełnienia przesłanki dostosowania godzin
pracy aptek ogólnodostępnych do potrzeb ludności wystarczającym
jest ustalenie, by apteki dyżurowały w dni powszednie,
w niedziele i dni wolne od pracy do godz. 21.00. Taka
teza pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią art. 94 ust.1
ustawy – Prawo farmaceutyczne, bowiem rozkład godzin pracy aptek
powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać
dostępność świadczeń również w porze nocnej, a zatem także po
godzinie 21.00.
Na
marginesie należy wskazać, iż uchwała rady określająca dyżury
aptek bez ustalenia rozkładu pracy aptek ogólnodostępnych w porze
nocnej, niedzielę, święta i dni wolne od pracy, jak nakazuje art.
94 ust.2 ustawy prawo farmaceutyczne, więc bez określenia godzin, w
jakich konkretne apteki miałyby w tym czasie pracować, narusza w
tym zakresie treść tego przepisu i podlega uchyleniu jako sprzeczna
z prawem. Pełnienie dyżurów nocnych i podczas dni wolnych od pracy
wchodzi w zakres ustawowych zadań aptek ogólnodostępnych i do
kierownika apteki należy takie zorganizowanie pracy, aby placówka
ten obowiązek mogła realizować (vide: wyrok WSA w Kielcach z dnia
30 września 2008r. II SA/Ke 388/08).
Reasumując
w ocenie Rady Powiatu Skarżyskiego zarzuty skarżących nie znajdują
oparcia w treści art. 94 ust.1 i ust.2 ustawy Prawo farmaceutyczne i
stwierdzić należy, że nie doszło do naruszenia interesu prawnego
skarżących, co sprawia, że wniosek o uchylenie Uchwały Nr
191/XXVII/2016 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 28 listopada 2016r.
w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek
ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na rok 2017 jest
niezasadny.
Na
podkreślenie zasługuje okoliczność, że rozkład godzin pracy
aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na rok 2017
ujęty w przedmiotowej uchwale został ustalony proporcjonalnie i
adekwatnie na potrzeby zapewnienia ludności dostępu do usług
farmaceutycznych, a podział tego obowiązku został przyjęty na
jednakowych zasadach dla wszystkich aptek ogólnodostępnych
usytuowanych na terenie m. Skarżyska-Kamiennej.
Z
powyżej wskazanych powodów, uwzględnienie wezwania do usunięcia
naruszenia prawa nie jest możliwe.
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (30 marca 2017)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (3 kwietnia 2017, 12:33:51)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 926