Uchwała Nr 30/IV/2015 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 22 stycznia 2015 roku w sprawie: uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej
Uchwała
Nr 30/IV/2015
Rady Powiatu Skarżyskiego
z dnia 22 stycznia 2015 roku
Rady Powiatu Skarżyskiego
z dnia 22 stycznia 2015 roku
w
sprawie: uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego
w Skarżysku-Kamiennej
Na
podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o
samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2013, poz. 595 ze zm)
Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:
§
1.
Uchwala
się Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§
2.
Wykonanie uchwały powierza się Staroście Skarżyskiemu.
§
3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§
4.
Traci
moc Uchwała Nr 264/XXXV/2013 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 27
marca 2013r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego
Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej
Przewodnicząca
Rady Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska
U
Z A S A D N I E N I E
Zgodnie
z art. 35 ust 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie
powiatowym (t.j.: Dz. U. z 2013r. poz.595 z późn. zm.) –
organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego określa
regulamin organizacyjny, uchwalony przez radę powiatu na wniosek
zarządu powiatu.
Na
tej podstawie, po analizie dotychczas obowiązującego regulaminu
oraz mając na uwadze konieczność dostosowania struktury
organizacyjnej starostwa oraz zasad jego funkcjonowania do
współczesnych modelów zarządzania organizacją, konieczne jest
częściowe przeprowadzenie reorganizacji pracy urzędu.
Przy tworzeniu nowego regulaminu wzięto pod uwagę wyniki audytów wewnętrznych oraz wskazań wynikających z efektów racjonalizacji pracy komórek organizacyjnych. Wprowadzenie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, przyjętego uchwałą Nr 264/XXXV/2013 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 27 marca 2013r., uzasadnione jest także koniecznością dostosowania Regulaminu do zmian ustawowych oraz zastosowaniem aktualnych aktów prawnych w zadaniach poszczególnych komórek organizacyjnych starostwa. Obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności ustawa z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne, ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych zmieniły zakres zadań wykonywanych przez starostwo.
Nowy regulamin organizacyjny pozwoli także na wprowadzenie w powiecie nowego modelu zarządzania organizacją, właściwego do faktycznej rangi urzędu, w szczególności poprzez zwiększenie odpowiedzialności Naczelników wydziałów za wykonywanie zadań ich komórek organizacyjnych. Będzie to uzyskane dzięki redukcji ilości małych komórek organizacyjnych, co skutkować będzie zwiększeniem obsady kadrowej w wydziałach, przy jednoczesnym dążeniu do zmniejszenia stanu zatrudnienia w starostwie. Pozwoli to na lepsze planowanie, realizowanie i wykonywanie zadań, zwiększy nadzór i kontrolę nad jakością realizacji tych zadań i zmniejszy ryzyko nieprawidłowego działania komórek organizacyjnych ze względu na potencjalne nieobecności pracowników. Podział zadań między wydziały utrzymuje racjonalny, wypracowany przez lata, model oddzielania funkcji usługowych od funkcji działalności wewnętrznej wydziałów powierzając konkretnym wydziałom zasadniczo tylko jedną z tych funkcji. Wydziały odpowiadające przede wszystkim za obsługę interesantów to: Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, Wydział Komunikacji i Transportu oraz Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (wszystkie wydziały bez zmian organizacyjnych).
Wydział Inwestycji i Administrowania Mieniem przejmuje w większości zadania dwóch komórek – Referatu Administracyjno - Gospodarczego oraz Zespołu ds. Zamówień Publicznych, Pozyskiwania Funduszy i Inwestycji co pozwoli na prowadzenie inwestycji, pozyskiwanie na nie funduszy z projektów oraz zarządzanie zasobem nieruchomości powiatowych w jednym wydziale. Planowane jest, że pracownicy nowo utworzonego wydziału zostaną przeniesieni z samodzielnych stanowisk pracy oraz z Wydziału Organizacyjno –Administracyjnego. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym starosta jest kierownikiem starostwa. Zasadne jest więc, aby sprawy związane z administrowaniem i gospodarowaniem majątkiem starostwa były podległe bezpośrednio staroście. W związku z powyższym Wydział Inwestycji i Administrowania Mieniem będzie podlegał bezpośrednio staroście.
Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej przejmuje zadania obecnego stanowiska ds. zdrowia oraz zadania związane z polityką społeczną, co pozwoli na całościowe ujęcie problematyki zdrowotnej i społecznej w jednej komórce, także poprzez wypracowanie skutecznych mechanizmów nadzoru nad Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie oraz samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej.
Nowy Wydział Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki pozwoli na sprawną realizację zadań podzielonych dotąd pomiędzy różne komórki merytorycznie, nie zawsze dobrze przygotowane do ich prowadzenia, a mające na celu rozwój powiatu – poprzez planowanie strategiczne, pozyskiwanie pozabudżetowych środków finansowania zadań oraz realizację zadań z zakresu: kultury, sportu i turystyki, ochrony zabytków i współpracy z organizacjami pozarządowymi, wspomagany działaniami promocyjnymi, informacyjnymi i zadaniami wynikającymi z partnerstwa międzynarodowego.
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich w nowym schemacie będzie podlegał bezpośrednio sekretarzowi, ze względu na zakres zadań jakie realizuje. Podległość sekretarzowi powiatu w zakresie spraw organizacyjnych, gospodarczych, obywatelskich, prowadzenia Biura Obsługi Interesanta i Archiwum Zakładowego przyczyni się do zwiększenia nadzoru nad realizacją poszczególnych zadań oraz zwiększy efektywność i organizację pracy. Zakres działania wydziału Finansowego zasadniczo pozostaje bez zmian, a tworzone referaty: Finansów i Planowania Budżetu oraz Księgowości i Budżetu pozwolą na sprawny podział zadań oraz szybszy obieg dokumentów finansowo-księgowych w starostwie oraz między jednostkami organizacyjnymi a starostwem.
Referat Finansowy Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych będzie znajdował się w strukturach organizacyjnych Wydziału Edukacji. Pozwoli to na skupienie w jednym miejscu wszelkich spraw związanych z nadzorem nad placówkami oświatowymi, dla których powiat skarżyski jest organem prowadzącym oraz dla szkół niepublicznych, którym przekazywana dotacja na działalność oświatową. Wpłynie to znacząco na lepszy obieg informacji między placówkami oświatowymi, a urzędem oraz pozwoli na wypracowanie skutecznych mechanizmów nadzoru.
W związku z nowelizacją ustawy o ochronie danych osobowych po 1 stycznia 2015 roku wzrosła rola i pozycja Administratorów Bezpieczeństwa Informacji. Musi być ona odpowiednio umiejscowiona w strukturze podmiotu, w którym działa tzn. podlegać bezpośrednio kierownikowi jednostki. ABI ma nadzorować proces przetwarzania danych osobowych i być „wewnętrznym inspektorem ochrony danych”. Taka funkcja Administratora Bezpieczeństwa Informacji jest przypisana w nowym Regulaminie Organizacyjnym.
W związku z wzrastającym zakresem obowiązków, a zwłaszcza ogromem napływających spraw do Powiatowego Rzecznika Konsumentów (dla przykładu w 2010 r., wpłynęło 169 pisemnych wniosków do Rzecznika, a w 2014 już 489), a także wzrastającą liczbą porad udzielanych drogą elektroniczną i telefoniczną (w 2010r. – 1782 zaś w 2014r. – 2657) konieczne staje się zatrudnienie drugiej osoby w strukturze Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Stąd w nowym Regulaminie tworzy się Biuro Rzecznika Konsumentów. Umocnienie kadrowe stworzy szanse na sprawniejszą obsługę większej liczby mieszkańców powiatu skarżyskiego, a także możliwość podejmowania nowych inicjatyw i podniesie prestiż urzędu.
Ponadto w nowym Regulaminie uaktualniono zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych. Dodano do zadań naczelników wydziałów obowiązek realizacji procedur dotyczących Systemu Zarządzania wg Normy ISO 9001:2009. Zmiany wynikają także z prowadzonych w ostatnim okresie czasu auditów wewnętrznych oraz auditu zewnętrznego, związanych z wdrożeniem normy PN EN ISO 9001:2009. Wynikiem auditów była m.in. rekomendacja dotycząca przeanalizowania zapisów Regulaminu Organizacyjnego obowiązującego w starostwie i dostosowanie go do aktualnych celów i zadań realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne. Wprowadzone zmiany zostały poprzedzone szczegółową analizą zadań poszczególnych komórek organizacyjnych i mają na celu zwiększenie efektywności pracy. Przyjęcie przedmiotowej uchwały powinno przyczynić się do dalszej poprawy funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej i spowodowanie podniesienia jakości świadczonych usług. W związku z planowanym zmniejszeniem liczby stanowisk pomocniczych ( tzw. pomocy administracyjnych) liczba etatów w starostwie ulegnie zmniejszeniu. Wprowadzenie zmian w strukturze organizacyjnej spowoduje zaś oczekiwane oszczędności finansowe. Mając powyższe na uwadze, podjęcie niniejszej uchwały uważa się za celowe i uzasadnione.
Przy tworzeniu nowego regulaminu wzięto pod uwagę wyniki audytów wewnętrznych oraz wskazań wynikających z efektów racjonalizacji pracy komórek organizacyjnych. Wprowadzenie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, przyjętego uchwałą Nr 264/XXXV/2013 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 27 marca 2013r., uzasadnione jest także koniecznością dostosowania Regulaminu do zmian ustawowych oraz zastosowaniem aktualnych aktów prawnych w zadaniach poszczególnych komórek organizacyjnych starostwa. Obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności ustawa z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne, ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych zmieniły zakres zadań wykonywanych przez starostwo.
Nowy regulamin organizacyjny pozwoli także na wprowadzenie w powiecie nowego modelu zarządzania organizacją, właściwego do faktycznej rangi urzędu, w szczególności poprzez zwiększenie odpowiedzialności Naczelników wydziałów za wykonywanie zadań ich komórek organizacyjnych. Będzie to uzyskane dzięki redukcji ilości małych komórek organizacyjnych, co skutkować będzie zwiększeniem obsady kadrowej w wydziałach, przy jednoczesnym dążeniu do zmniejszenia stanu zatrudnienia w starostwie. Pozwoli to na lepsze planowanie, realizowanie i wykonywanie zadań, zwiększy nadzór i kontrolę nad jakością realizacji tych zadań i zmniejszy ryzyko nieprawidłowego działania komórek organizacyjnych ze względu na potencjalne nieobecności pracowników. Podział zadań między wydziały utrzymuje racjonalny, wypracowany przez lata, model oddzielania funkcji usługowych od funkcji działalności wewnętrznej wydziałów powierzając konkretnym wydziałom zasadniczo tylko jedną z tych funkcji. Wydziały odpowiadające przede wszystkim za obsługę interesantów to: Wydział Architektury i Budownictwa, Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, Wydział Komunikacji i Transportu oraz Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (wszystkie wydziały bez zmian organizacyjnych).
Wydział Inwestycji i Administrowania Mieniem przejmuje w większości zadania dwóch komórek – Referatu Administracyjno - Gospodarczego oraz Zespołu ds. Zamówień Publicznych, Pozyskiwania Funduszy i Inwestycji co pozwoli na prowadzenie inwestycji, pozyskiwanie na nie funduszy z projektów oraz zarządzanie zasobem nieruchomości powiatowych w jednym wydziale. Planowane jest, że pracownicy nowo utworzonego wydziału zostaną przeniesieni z samodzielnych stanowisk pracy oraz z Wydziału Organizacyjno –Administracyjnego. Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym starosta jest kierownikiem starostwa. Zasadne jest więc, aby sprawy związane z administrowaniem i gospodarowaniem majątkiem starostwa były podległe bezpośrednio staroście. W związku z powyższym Wydział Inwestycji i Administrowania Mieniem będzie podlegał bezpośrednio staroście.
Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej przejmuje zadania obecnego stanowiska ds. zdrowia oraz zadania związane z polityką społeczną, co pozwoli na całościowe ujęcie problematyki zdrowotnej i społecznej w jednej komórce, także poprzez wypracowanie skutecznych mechanizmów nadzoru nad Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie oraz samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej.
Nowy Wydział Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki pozwoli na sprawną realizację zadań podzielonych dotąd pomiędzy różne komórki merytorycznie, nie zawsze dobrze przygotowane do ich prowadzenia, a mające na celu rozwój powiatu – poprzez planowanie strategiczne, pozyskiwanie pozabudżetowych środków finansowania zadań oraz realizację zadań z zakresu: kultury, sportu i turystyki, ochrony zabytków i współpracy z organizacjami pozarządowymi, wspomagany działaniami promocyjnymi, informacyjnymi i zadaniami wynikającymi z partnerstwa międzynarodowego.
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich w nowym schemacie będzie podlegał bezpośrednio sekretarzowi, ze względu na zakres zadań jakie realizuje. Podległość sekretarzowi powiatu w zakresie spraw organizacyjnych, gospodarczych, obywatelskich, prowadzenia Biura Obsługi Interesanta i Archiwum Zakładowego przyczyni się do zwiększenia nadzoru nad realizacją poszczególnych zadań oraz zwiększy efektywność i organizację pracy. Zakres działania wydziału Finansowego zasadniczo pozostaje bez zmian, a tworzone referaty: Finansów i Planowania Budżetu oraz Księgowości i Budżetu pozwolą na sprawny podział zadań oraz szybszy obieg dokumentów finansowo-księgowych w starostwie oraz między jednostkami organizacyjnymi a starostwem.
Referat Finansowy Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych będzie znajdował się w strukturach organizacyjnych Wydziału Edukacji. Pozwoli to na skupienie w jednym miejscu wszelkich spraw związanych z nadzorem nad placówkami oświatowymi, dla których powiat skarżyski jest organem prowadzącym oraz dla szkół niepublicznych, którym przekazywana dotacja na działalność oświatową. Wpłynie to znacząco na lepszy obieg informacji między placówkami oświatowymi, a urzędem oraz pozwoli na wypracowanie skutecznych mechanizmów nadzoru.
W związku z nowelizacją ustawy o ochronie danych osobowych po 1 stycznia 2015 roku wzrosła rola i pozycja Administratorów Bezpieczeństwa Informacji. Musi być ona odpowiednio umiejscowiona w strukturze podmiotu, w którym działa tzn. podlegać bezpośrednio kierownikowi jednostki. ABI ma nadzorować proces przetwarzania danych osobowych i być „wewnętrznym inspektorem ochrony danych”. Taka funkcja Administratora Bezpieczeństwa Informacji jest przypisana w nowym Regulaminie Organizacyjnym.
W związku z wzrastającym zakresem obowiązków, a zwłaszcza ogromem napływających spraw do Powiatowego Rzecznika Konsumentów (dla przykładu w 2010 r., wpłynęło 169 pisemnych wniosków do Rzecznika, a w 2014 już 489), a także wzrastającą liczbą porad udzielanych drogą elektroniczną i telefoniczną (w 2010r. – 1782 zaś w 2014r. – 2657) konieczne staje się zatrudnienie drugiej osoby w strukturze Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Stąd w nowym Regulaminie tworzy się Biuro Rzecznika Konsumentów. Umocnienie kadrowe stworzy szanse na sprawniejszą obsługę większej liczby mieszkańców powiatu skarżyskiego, a także możliwość podejmowania nowych inicjatyw i podniesie prestiż urzędu.
Ponadto w nowym Regulaminie uaktualniono zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych. Dodano do zadań naczelników wydziałów obowiązek realizacji procedur dotyczących Systemu Zarządzania wg Normy ISO 9001:2009. Zmiany wynikają także z prowadzonych w ostatnim okresie czasu auditów wewnętrznych oraz auditu zewnętrznego, związanych z wdrożeniem normy PN EN ISO 9001:2009. Wynikiem auditów była m.in. rekomendacja dotycząca przeanalizowania zapisów Regulaminu Organizacyjnego obowiązującego w starostwie i dostosowanie go do aktualnych celów i zadań realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne. Wprowadzone zmiany zostały poprzedzone szczegółową analizą zadań poszczególnych komórek organizacyjnych i mają na celu zwiększenie efektywności pracy. Przyjęcie przedmiotowej uchwały powinno przyczynić się do dalszej poprawy funkcjonowania Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej i spowodowanie podniesienia jakości świadczonych usług. W związku z planowanym zmniejszeniem liczby stanowisk pomocniczych ( tzw. pomocy administracyjnych) liczba etatów w starostwie ulegnie zmniejszeniu. Wprowadzenie zmian w strukturze organizacyjnej spowoduje zaś oczekiwane oszczędności finansowe. Mając powyższe na uwadze, podjęcie niniejszej uchwały uważa się za celowe i uzasadnione.
Uchwała Nr 30-IV-2015.pdf (1784kB)
Regulamin Organizacyjny.pdf (557kB)
Schemat Organizacyjny Starostwa Powiatowego.pdf (290kB)
Schemat Organizacyjny Jednostek Organizacyjnych Powiatu.pdf (267kB)
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (22 stycznia 2015)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (27 stycznia 2015, 11:39:38)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1101