Uchwała Nr 380/LV/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 21 września 2023 roku
UCHWAŁA Nr 380/LV/2023
RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
z dnia 21 września 2023 roku
w sprawie rozpatrzenia wniosku o podniesienie minimalnej wysokości świadczenia pieniężnego w drodze uchwały Rady Powiatu
Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022r. poz. 1526 oraz z 2023r. poz. 572), art. 223 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023r. poz. 775 i 803) oraz § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego (Dz. Urz. Woj. Święt. z 2018r. poz. 3375 i 4670)
Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:
§ 1.
Rozpatruje się negatywnie wniosek o podniesienie minimalnej wysokości świadczenia pieniężnego w drodze uchwały Rady Powiatu, z przyczyn określonych w stanowisku Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu Skarżyskiego.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
Jacek Jeżyk
UZASADNIENIE
Wniosek o podniesienie minimalnej wysokości świadczenia pieniężnego w drodze uchwały rady powiatu, zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wpłynął do Rady Powiatu Skarżyskiego 22 sierpnia 2023 roku.
Art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym wskazuje, że rada powiatu rozpatruje: skargi na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji.
Zgodnie z art. 223 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych – rozpatrują oraz załatwiają skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.
Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego, zgodnie z § 35 ust. 3 Statutu Powiatu Skarżyskiego, skierował przedmiotowy wniosek do Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w celu przeanalizowania i zbadania jego zasadności.
Komisja skarg, wniosków i petycji przeprowadziła postępowanie wyjaśniające, dokonała analizy przedmiotowego wniosku i zgodnie z § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przygotowała w tej sprawie stanowisko, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały przez Radę Powiatu Skarżyskiego jest uzasadnione.
STANOWISKO KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Skarżyskiego na posiedzeniu 22 sierpnia i 1 września 2023 roku podjęła czynności mające na celu ocenę przedmiotowej sprawy, zapoznała się ze złożonym wnioskiem, a także z pisemnymi wyjaśnieniami Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej. Komisja, analizując przedmiotowy wniosek, stwierdza, co następuje:
Wnioskodawczyni we wniosku podnosi kwestię dysproporcji finansowych pomiędzy wsparciem rodzin zastępczych zawodowych, a rodzin zastępczych spokrewnionych, oraz że środki finansowe, jakimi dysponuje jej rodzina nie są wystarczające na godne życie i utrzymanie. W związku z powyższym kieruje do Rady Powiatu Skarżyskiego wniosek o podniesienie minimalnej wysokości świadczenia pieniężnego w drodze uchwały.
Na podstawie pisemnych wyjaśnień złożonych przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej, komisja ustaliła, że wnioskodawczyni wraz z mężem są rodziną zastępczą spokrewnioną dla swoich wnuków od 2011 roku.
W związku z wejściem w życie 01.01.2012r. ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 09.06.2011r. każda z funkcjonujących wówczas rodzin zastępczych miała możliwość wyboru dalszej wypłaty pomocy pieniężnej. Rodziny mogły pozostać na dotychczasowych zasadach tj. wypłacanej pomocy na podstawie ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r. (według przepisów obowiązujących do dnia 31.12.2011r.) oraz na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 09.06.2011r.
Na podstawie art. 226 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 09.06.2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wnioskodawczyni 04.01.2012r. złożyła wnioski na wnuki, w których dobrowolnie wskazała, iż chce otrzymywać nadal świadczenia pieniężne na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci w pieczy zastępczej, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r. – na tzw. starych zasadach. Na dzieci, które nie ukończyły 7 roku życia rodzina zastępcza otrzymywała kwotę w wysokości 988,20 zł pomniejszoną o 50% dochodu dziecka. W przypadku wnioskodawczyni, jako że wnuki nie miały dochodu, na każde dziecko otrzymywali ww. kwotę. Łącznie 1.976,40 zł miesięcznie. Wnuki wnioskodawczyni w kolejnych latach uzyskały orzeczenia o niepełnosprawności, co wiązało się z podwyższeniem świadczenia do kwoty 1.241,10 zł na dziecko.
Rodziny spokrewnione, które wybrały świadczenie pieniężne, zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 09.06.2011r. otrzymywały wówczas pomoc pieniężną w wysokości 660 zł miesięcznie na dziecko. Natomiast dodatek z tytułu niepełnosprawności wynosił 200 zł na dziecko.
W chwili obecnej wnioskodawczyni otrzymuje świadczenie pieniężne na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dzieci w łącznej kwocie 2.197,88 zł, ponieważ jedno z dzieci nie legitymuje się już orzeczeniem o niepełnosprawności - kwota świadczenia wynosi 988,20 zł, natomiast drugie posiada orzeczenie ważne do 31.03.2024r. - kwota świadczenia wynosi 1.209,68 zł.
Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18.04.2023r. rodziny spokrewnione od 01.06.2023r. otrzymują świadczenie pieniężne w kwocie 899 zł. Natomiast dodatek z tytułu niepełnosprawności wynosi 274 zł na dziecko. Zatem kwota, którą otrzymuje wnioskodawczyni na dzieci nadal jest wyższa niż ta, którą otrzymują pozostałe rodziny zastępcze spokrewnione.
Z wyjaśnień złożonych przez Dyrektora PCPR wynika, że Rada Powiatu może podwyższyć świadczenia na dzieci w pieczy zastępczej, zgodnie z art. 91 ustawy o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 09.06.2011r., ale dotyczy to tylko świadczeń przyznawanych na podstawie tej ustawy.
Ewentualne podniesienie wysokości tych świadczeń spowoduje skutek finansowy proporcjonalny do kwot, o jakie zostaną podniesione, pomnożonych przez liczbę aktualnie przebywających dzieci w pieczy zastępczej, poza dziećmi przebywającymi w rodzinach, którym świadczenia wypłacane są wg tzw. starych zasad, czyli otrzymujących świadczenie na podstawie ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004r. - według przepisów obowiązujących do dnia 31.12.2011r. Rodzina zastępcza, którą dla swoich wnuków jest wnioskodawczyni wraz z mężem, otrzymuje świadczenia właśnie na tej podstawie. Wobec powyższego podniesienie minimalnej wysokości świadczenia pieniężnego w drodze uchwały Rady Powiatu nie skutkowałoby podniesieniem świadczenia dla rodziny wnioskodawczyni.
Z informacji przekazanych przez Dyrektora PCPR wynika, że łącznie w rodzinnej pieczy zastępczej przebywa obecnie 140 wychowanków, przy czym ewentualne podniesienie minimalnej wysokości kwoty świadczeń pieniężnych w drodze uchwały Rady Powiatu dotyczyłoby 131 podopiecznych, ponieważ aktualnie świadczenia na tzw. starych zasadach wypłacane są łącznie na 9 dzieci.
W obecnej sytuacji powiat skarżyski nie ma możliwości finansowych, aby wygospodarować odpowiednie środki na podniesienie wysokości świadczenia pieniężnego, zgodnie z art. 91 ustawy o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 09.06.2011r.
Kwoty świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy z 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej podlegają waloryzacji i zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 27 marca 2023r. w sprawie wysokości kwot świadczeń przysługujących rodzinie zastępczej i prowadzącemu rodzinny dom dziecka oraz wysokości pomocy dla osoby usamodzielnianej od 1 czerwca 2023r. wynoszą odpowiednio:
1. nie mniej niż 899 zł miesięcznie w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej spokrewnionej;
2. nie mniej niż 1361 zł miesięcznie w przypadku dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka.
Ponadto rodzinie zastępczej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka na dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności przysługuje dodatek nie niższy niż kwota 274 zł miesięczne na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania tego dziecka.
Rodziny zastępcze zawodowe, oprócz świadczeń wypłacanych na dzieci, otrzymują również wynagrodzenie za pracę w podanych poniżej kwotach z tytułu:
· prowadzenia rodzinnego domu dziecka - 4. 800,00 zł brutto,
· pełnienia funkcji zawodowej rodziny zastępczej - 4.100,00 zł brutto,
· pełnienia funkcji zawodowej rodziny zastępczej o charakterze pogotowia rodzinnego -5.084,00 zł brutto.
Należy zwrócić uwagę, że świadczenia na dzieci otrzymywane w związku z pełnieniem funkcji rodziny zastępczej mają na celu umożliwienie zabezpieczenia potrzeb podopiecznych, nie stanowią zaś źródła dochodu rodziców zastępczych. Zupełnie inną kwestią jest natomiast wynagrodzenie za pracę rodzin zastępczych zawodowych i prowadzących rodzinne domy dziecka, co wynika z umowy pomiędzy pracownikiem (rodzicem zastępczym zawodowym), a pracodawcą (starostą).
Po przeanalizowaniu przedmiotowego wniosku, jak również po zapoznaniu się z dokumentacją w tej sprawie oraz pisemnym stanowiskiem i wyjaśnieniami Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej, Komisja postanowiła rozpatrzyć negatywnie przedmiotowy wniosek.
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (21 września 2023)
Opublikował: Nina Zolbach (26 września 2023, 13:42:33)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 378