Uchwała Nr 369/LII/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 28 czerwca 2023 roku
Uchwała Nr 369/LII/2023
Rady Powiatu Skarżyskiego
z dnia 28 czerwca 2023
r.
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2022r. poz. 1526 oraz z 2023r. poz.572), art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022r. poz. 1634, 1692, 1725, 1747, 1768, 1964, 2414 oraz z 2023r. poz.412, 497, 658, 803 i 1059)
Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustala
się tryb prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Skarżyskiego.
§ 2.
2. Projekt budżetu opracowywany jest w zakresie dochodów i wydatków w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej tj.: dział, rozdział, paragraf, z podziałem:
a) na dochody bieżące i majątkowe,
b) na wydatki bieżące i majątkowe.
§ 3.
1. Do
projektu budżetu załącza się wykaz wydatków majątkowych rocznych wraz
z nazwami zadań inwestycyjnych i strukturą ich finansowania oraz plan
dochodów powiatu według źródeł pochodzenia.
2. Uzasadnienie do projektu budżetu powinno w szczególności wyjaśniać założenia dotyczące planowanych wielkości dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.
3. Materiały informacyjne towarzyszące projektowi uchwały budżetowej zawierają:
a) informację Ministra Finansów o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej planowanych kwotach rocznych poszczególnych części subwencji ogólnej oraz o planowanej na dany rok kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego;
b) informację Wojewody Świętokrzyskiego dotyczącą planów dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, zadań inspekcji i straży, a także planu dotacji na realizację zadań własnych, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej;
c) wskaźniki ekonomiczno - finansowe: prognozowany wzrost wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, wzrost wydatków rzeczowych (inflacja) przyjęte do planowania;
d) informację o stanie zadłużenia Powiatu Skarżyskiego według stanu na 30 września.
2. Uzasadnienie do projektu budżetu powinno w szczególności wyjaśniać założenia dotyczące planowanych wielkości dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.
3. Materiały informacyjne towarzyszące projektowi uchwały budżetowej zawierają:
a) informację Ministra Finansów o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej planowanych kwotach rocznych poszczególnych części subwencji ogólnej oraz o planowanej na dany rok kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego;
b) informację Wojewody Świętokrzyskiego dotyczącą planów dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej, zadań inspekcji i straży, a także planu dotacji na realizację zadań własnych, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej;
c) wskaźniki ekonomiczno - finansowe: prognozowany wzrost wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, wzrost wydatków rzeczowych (inflacja) przyjęte do planowania;
d) informację o stanie zadłużenia Powiatu Skarżyskiego według stanu na 30 września.
§ 4.
1. Kierownicy
jednostek organizacyjnych Powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji
i straży, naczelnicy wydziałów, kierownicy samodzielnych komórek
organizacyjnych oraz pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy
składają materiały planistyczne Zarządowi Powiatu w terminie do
10 października.
2. Radni Powiatu oraz komisje Rady Powiatu mogą składać do Zarządu Powiatu pisemne wnioski do projektu w terminie do 10 października.
2. Radni Powiatu oraz komisje Rady Powiatu mogą składać do Zarządu Powiatu pisemne wnioski do projektu w terminie do 10 października.
§ 5.
1. Zarząd
Powiatu przedstawia projekt uchwały budżetowej Regionalnej Izbie Obrachunkowej
w Kielcach oraz Radzie Powiatu Skarżyskiego w terminie określonym
w ustawie o finansach publicznych celem zaopiniowania.
2. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej, Zarząd Powiatu zobowiązany jest przedstawić Radzie Powiatu niezwłocznie po jej otrzymaniu, nie później niż w dniu sesji budżetowej.
3. Po otrzymaniu od Zarządu Powiatu projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi Przewodniczący Rady Powiatu niezwłocznie przekazuje go radnym, nie później niż w ciągu 2 dni roboczych od jego otrzymania.
4. Projekt dostarczany jest drogą elektroniczną.
5. Komisje Rady opiniują przedłożony projekt i przekazują pisemną opinię do Przewodniczącego Rady i do Zarządu Powiatu w terminie do 10 grudnia.
6. Komisje i poszczególni radni mogą składać ewentualne wnioski w sprawie zmian do projektu i przekazywać je na piśmie do Zarządu Powiatu w terminie do 10 grudnia.
7. Radni oraz komisje proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie przewidzianego w projekcie wydatku zobowiązani są wskazać źródło jego finansowania.
8. Wnioski złożone po terminie określonym w ust. 6 nie będą rozpatrywane przez Zarząd Powiatu.
9. Zarząd Powiatu niezwłocznie po otrzymaniu wniosków, o których mowa w ust. 6, rozpatruje je i przygotowuje ewentualne propozycje poprawek do projektu.
10. Poza propozycjami poprawek, o których mowa w ust. 9 Zarząd Powiatu może przedłożyć Radzie Powiatu propozycje poprawek do projektu w zakresie:
a) zmian, które są skutkiem propozycji złożonych przez Zarząd,
b) zmian będących następstwem innych okoliczności zaistniałych po terminie złożenia projektu Radzie.
11. Zarząd Powiatu propozycje poprawek do projektu przekazuje do Rady Powiatu najpóźniej na 7 dni przed wyznaczoną datą sesji budżetowej.
12. Komisje Rady opiniują zaproponowane poprawki.
2. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej, Zarząd Powiatu zobowiązany jest przedstawić Radzie Powiatu niezwłocznie po jej otrzymaniu, nie później niż w dniu sesji budżetowej.
3. Po otrzymaniu od Zarządu Powiatu projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi Przewodniczący Rady Powiatu niezwłocznie przekazuje go radnym, nie później niż w ciągu 2 dni roboczych od jego otrzymania.
4. Projekt dostarczany jest drogą elektroniczną.
5. Komisje Rady opiniują przedłożony projekt i przekazują pisemną opinię do Przewodniczącego Rady i do Zarządu Powiatu w terminie do 10 grudnia.
6. Komisje i poszczególni radni mogą składać ewentualne wnioski w sprawie zmian do projektu i przekazywać je na piśmie do Zarządu Powiatu w terminie do 10 grudnia.
7. Radni oraz komisje proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie przewidzianego w projekcie wydatku zobowiązani są wskazać źródło jego finansowania.
8. Wnioski złożone po terminie określonym w ust. 6 nie będą rozpatrywane przez Zarząd Powiatu.
9. Zarząd Powiatu niezwłocznie po otrzymaniu wniosków, o których mowa w ust. 6, rozpatruje je i przygotowuje ewentualne propozycje poprawek do projektu.
10. Poza propozycjami poprawek, o których mowa w ust. 9 Zarząd Powiatu może przedłożyć Radzie Powiatu propozycje poprawek do projektu w zakresie:
a) zmian, które są skutkiem propozycji złożonych przez Zarząd,
b) zmian będących następstwem innych okoliczności zaistniałych po terminie złożenia projektu Radzie.
11. Zarząd Powiatu propozycje poprawek do projektu przekazuje do Rady Powiatu najpóźniej na 7 dni przed wyznaczoną datą sesji budżetowej.
12. Komisje Rady opiniują zaproponowane poprawki.
§ 6.
Przewodniczący
Rady zwołuje sesję budżetową w terminie wynikającym z ustawy.
Porządek sesji winien zawierać między innymi:
1) skrótowe omówienie projektu oraz przedstawienie zaproponowanych poprawek, o których mowa w § 5 ust 9 i 10;
2) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach;
3) odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady;
4) dyskusję;
5) głosowanie poprawek zaproponowanych w toku prac nad projektem uchwały budżetowej i zgłoszonych w trakcie sesji;
6) głosowanie projektu uchwały budżetowej wraz z przyjętymi poprawkami.
1) skrótowe omówienie projektu oraz przedstawienie zaproponowanych poprawek, o których mowa w § 5 ust 9 i 10;
2) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach;
3) odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady;
4) dyskusję;
5) głosowanie poprawek zaproponowanych w toku prac nad projektem uchwały budżetowej i zgłoszonych w trakcie sesji;
6) głosowanie projektu uchwały budżetowej wraz z przyjętymi poprawkami.
§ 7.
Wykonanie
uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Skarżyskiego.
§ 8.
Traci
moc uchwała Nr 347/L/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia
23 marca 2023r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
powiatu oraz ustalenia zakresu i formy informacji za I półrocze roku
budżetowego.
§ 9.
Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
Jacek Jeżyk
Zgodnie
z art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązany podjąć uchwałę
normującą tryb prac nad projektem uchwały budżetowej.
W przedmiotowej uchwale określa się wymaganą szczegółowość projektu budżetu, wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej oraz terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej tj. w okresie od 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, aż do dnia podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia budżetu. Tryb uwzględnia także w szczególności obowiązki powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad tym projektem.
W stosunku do poprzedniej uchwały wykreślono przepisy o zakresie i formie informacji o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za pierwsze półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz informacji z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej za I półrocze.
Wynika to z tego, że ustawa deregulacyjna uchyliła od 12 maja art. 266 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ten przepis nakładał na zarząd JST obowiązek przedstawienia organowi stanowiącemu JST i RIO w terminie 31 sierpnia danego roku informacji:
1) przebiegu wykonania budżetu JST za pierwsze półrocze,
2) kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 oraz
3) przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za pierwsze półrocze, uwzględniającej w szczególności stan należności i zobowiązań, w tym wymagalnych.
W uzasadnieniu ustawy napisano, że zmiana ustawy o finansach publicznych ma na celu uchylenie zbędnego obowiązku ciążącego na organach wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, polegającego na konieczności sporządzania i przedstawiania organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego i regionalnej izbie obrachunkowej, w terminie do dnia 31 sierpnia każdego roku tych informacji. Konieczność ich sporządzania istotnie obciąża pracowników urzędów obsługujących jednostki samorządu terytorialnego, podczas gdy pozyskanie tych informacji nie służy żadnym istotnym celom i nie spełnia żadnej istotnej roli. Uchylenie przedmiotowego obowiązku zmniejszy koszty funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i w niewielkim zakresie zwiększy ich autonomię poprzez brak konieczności przedkładania powyższych informacji regionalnym izbom obrachunkowym.
Jest to też dobra informacja dla RIO - w konsekwencji w ustawie z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych zmniejszono zakres obowiązków RIO, zwalniając je z konieczności wydawania opinii o przedkładanych przez JST informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze roku budżetowego.
W związku z powyższym podjęcie uchwały uznaje się za uzasadnione.
Uzasadnienie
W przedmiotowej uchwale określa się wymaganą szczegółowość projektu budżetu, wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej oraz terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej tj. w okresie od 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, aż do dnia podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia budżetu. Tryb uwzględnia także w szczególności obowiązki powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad tym projektem.
W stosunku do poprzedniej uchwały wykreślono przepisy o zakresie i formie informacji o przebiegu wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za pierwsze półrocze, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz informacji z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej za I półrocze.
Wynika to z tego, że ustawa deregulacyjna uchyliła od 12 maja art. 266 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ten przepis nakładał na zarząd JST obowiązek przedstawienia organowi stanowiącemu JST i RIO w terminie 31 sierpnia danego roku informacji:
1) przebiegu wykonania budżetu JST za pierwsze półrocze,
2) kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 oraz
3) przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za pierwsze półrocze, uwzględniającej w szczególności stan należności i zobowiązań, w tym wymagalnych.
W uzasadnieniu ustawy napisano, że zmiana ustawy o finansach publicznych ma na celu uchylenie zbędnego obowiązku ciążącego na organach wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, polegającego na konieczności sporządzania i przedstawiania organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego i regionalnej izbie obrachunkowej, w terminie do dnia 31 sierpnia każdego roku tych informacji. Konieczność ich sporządzania istotnie obciąża pracowników urzędów obsługujących jednostki samorządu terytorialnego, podczas gdy pozyskanie tych informacji nie służy żadnym istotnym celom i nie spełnia żadnej istotnej roli. Uchylenie przedmiotowego obowiązku zmniejszy koszty funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i w niewielkim zakresie zwiększy ich autonomię poprzez brak konieczności przedkładania powyższych informacji regionalnym izbom obrachunkowym.
Jest to też dobra informacja dla RIO - w konsekwencji w ustawie z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych zmniejszono zakres obowiązków RIO, zwalniając je z konieczności wydawania opinii o przedkładanych przez JST informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze roku budżetowego.
W związku z powyższym podjęcie uchwały uznaje się za uzasadnione.
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (28 czerwca 2023)
Opublikował: Nina Zolbach (5 lipca 2023, 15:19:41)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 311