Uchwała Nr 357/LI/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 18 maja 2023 roku
UCHWAŁA Nr 357/LI/2023
RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
z dnia 18 maja 2023 roku
w sprawie rozpatrzenia skargi na
działalność Starosty Skarżyskiego w
zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy
z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022r.
poz. 1526 oraz z 2023r. poz. 572), art. 229 pkt 4 ustawy z
dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.
U. z 2023r. poz. 775 i 803) oraz § 35 ust.
1 Statutu Powiatu Skarżyskiego (Dz. Urz. Woj. Święt.
z 2018r. poz. 3375 i 4670)
Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co
następuje:
§ 1.
Uznaje się za bezzasadną skargę na
działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania
Powiatowego Rzecznika Konsumentów, z przyczyn określonych w
stanowisku Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, stanowiącym załącznik
do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się
Przewodniczącemu Rady Powiatu Skarżyskiego.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem
podjęcia.
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
Jacek Jeżyk
UZASADNIENIE
Skarga na działalność
Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego Rzecznika
Konsumentów wpłynęła do Rady Powiatu Skarżyskiego 27 kwietnia
2023 roku. Skarga przesłana została, zgodnie z właściwością, do
rozpatrzenia Radzie Powiatu Skarżyskiego przez Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z art. 229
pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, rozpatrywanie skarg
dotyczących zadań lub działalności zarządu powiatu oraz
starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji,
straży i innych jednostek organizacyjnych, należy do właściwości
rady powiatu.
Zgodnie z § 35
ust. 3 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przewodniczący rady skierował
skargę do przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji celem
wyjaśnienia przez komisję zarzutów podnoszonych w skardze. Komisja
skarg, wniosków i petycji przeprowadziła postępowanie
wyjaśniające, dokonała analizy przedmiotowej skargi i zgodnie z §
35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przygotowała w tej sprawie
stanowisko, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
Wobec powyższego podjęcie
przedmiotowej uchwały przez Radę Powiatu Skarżyskiego jest
uzasadnione.
STANOWISKO
KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
w
sprawie skargi na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania
Powiatowego Rzecznika Konsumentów
Komisja
Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Skarżyskiego na posiedzeniach 27
kwietnia i 10 maja 2023 roku analizowała skargę na działalność Starosty Skarżyskiego
w zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów, która wpłynęła do Rady Powiatu
Skarżyskiego 27 kwietnia
2023 roku. Skarga przesłana została, zgodnie z właściwością, do rozpatrzenia
Radzie Powiatu Skarżyskiego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przewodniczący Rady
Powiatu Skarżyskiego skierował przedmiotową skargę do Komisji Skarg, Wniosków i
Petycji celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i zbadania zasadności
stawianych zarzutów.
Komisja na posiedzeniu 27 kwietnia 2023 roku
powołała zespół kontrolny, którego zadaniem było zebranie materiału dowodowego
w sprawie zarzutów podnoszonych w skardze. Ponadto Przewodniczący Komisji Skarg,
Wniosków i Petycji 27 kwietnia 2023
roku zwrócił się pismem do Starosty Skarżyskiego o złożenie pisemnych
wyjaśnień i odniesienie się do zarzutów zawartych w skardze.
Komisja, analizując skargę na podstawie zebranego
materiału dowodowego, stwierdza, co następuje:
Skarga dotyczy braku udzielenia należytej
pomocy w indywidualnej sprawie konsumenckiej przez Powiatowego Rzecznika
Konsumentów w
Skarżysku-Kamiennej oraz Starostę Skarżyskiego. Skarżący wskazuje, że w 2020 roku zakupił niesprawnego laptopa i w
związku z odmową jego naprawy przez przedsiębiorcę, kilkakrotnie zwracał się o
pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów oraz właściwego starostwa. W ocenie
skarżącego powyżej wskazane instytucje nie wykonują swojego zadania w sposób należyty, ponieważ
nie pomogły mu w załatwieniu sprawy.
Komisja ustaliła, że Starosta Skarżyski
dwukrotnie rozpatrywał skargę w tej sprawie na działanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Skarżący zarzucał
brak interwencji ze strony Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej w
sprawie zakupu nieprawidłowo działającego laptopa.
Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego
wynika, że Powiatowy
Rzecznik Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej podjęła interwencję w sprawie skargi
konsumenckiej złożonej przez skarżącego i prawidłowo realizowała zadania rzecznika
konsumentów, określone w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o
ochronie konkurencji i konsumentów. Rzecznik Konsumentów trzykrotnie wystąpiła
do przedsiębiorcy w celu uzyskania wyjaśnień i informacji w przedmiocie
reklamacji laptopa oraz polubownego
załatwienia sporu. Skarżący zarzuca, że dokumenty, o które prosiła
Rzecznik Konsumentów były zbędne w przedmiotowej sprawie. Nie można takiego
zarzutu uznać za zasadny, ponieważ dokumenty, o które był proszony skarżący,
były niezbędne do zapoznania się ze stanem sprawy i podjęcia odpowiednich działań przez
rzecznika. Podejmując działania na rzecz konsumenta rzecznik opiera się na
treści wniosku i załączonej do niego dokumentacji.
Postępowanie prowadzone przez Powiatowego
Rzecznika Konsumentów w
Skarżysku-Kamiennej miało charakter polubowny i mediacyjny. Z wyjaśnień Rzecznika
Konsumentów wynika, że nie ma podstaw żeby zakwestionować stanowisko sprzedawcy,
dotyczące działania sprzętu. Rzecznik nie ma uprawnień kontrolnych wobec
przedsiębiorcy. Nie może stosować środków przymusu celem wyegzekwowania
roszczenia konsumenta. W momencie, kiedy przedsiębiorca nie wyrazi zgody na
polubowne załatwienie sporu, a konsument nie zgadza się ze stanowiskiem
przedsiębiorcy, to konsument ma prawo wnieść pozew do sądu bądź skorzystać z
innej instytucji mediacyjnej.
Po przeanalizowaniu wyjaśnień, a w
szczególności chronologii działań podejmowanych przez Powiatowego Rzecznika
Konsumentów nie wynika, że
doszło do zaniedbań, czy zaniechania w realizacji zadań na rzecz konsumenta.
Rzecznik Konsumentów dołożyła starań, aby zapewnić pomoc w rozwiązaniu problemu
niesprawnego laptopa i w sposób należyty i
prawidłowy wykonywała swoje zadania i obowiązki.
Rzecznik Konsumentów działa w oparciu o
przepisy ustawy z dnia 16
lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. Zakres zadań rzecznika
konsumentów regulują zapisy art. 42 cyt. ustawy, a do zadań rzecznika
konsumentów należy m.in. zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i
informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów i występowanie do
przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Istotą postępowania
rzecznika konsumentów jest mediacyjny, polubowny charakter, rzecznik nie
prowadzi postępowania nakazowego, dowodowego, sądowego. Takie postępowanie
prowadzone jest przed sądem, który w przypadku rozbieżnych stanowisk stron
dopuszcza dowód z opinii biegłego, rzecznik takiego instrumentu nie posiada. Rzecznik Konsumentów może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów. Jednakże to rzecznik
w konkretnym stanie sprawy ocenia, czy jego aktywność procesowa będzie
potrzebna i konieczna, dlatego tylko rzecznik ocenia, czy wytoczy powództwo
(wstąpi do sprawy).
Obowiązkiem rzecznika jest przede wszystkim
informowanie konsumenta jakie należy podjąć kroki prawne w danej sprawie, jakie
prawa przysługują konsumentom w konkretnej sytuacji i jakie należy podjąć dalsze
kroki w przypadku nieuznania roszczeń konsumenta przez danego przedsiębiorcę. Należy
zwrócić uwagę, że konsument przez wiele miesięcy nie kontaktował się z
rzecznikiem, nie przedstawił aktualnego stanu sprawy. Z wyjaśnień Powiatowego
Rzecznika Konsumentów wynika, że konsument nigdy nie wyraził chęci podjęcia
dalszych działań mediacyjnych (procedura pozasądowego rozstrzygania sporów
ADR), zasięgnięcia opinii rzeczoznawcy, czy złożenia pozwu, nie było inicjatywy
ze strony konsumenta wystąpienia przez rzecznika na drogę sądową.
Biorąc pod uwagę powyższe, Komisja uważa, że
działanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Skarżysku-Kamiennej prowadzone
było zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów.
Komisja uznała zatem, że Starosta Skarżyski, w
zakresie działań Powiatowego Rzecznika Konsumentów, działał w sposób
prawidłowy. Podkreślenia wymaga, że niezadowolenie strony skarżącej z
rozstrzygnięcia skargi, rozpatrzonej przez organ w sposób odmienny od oczekiwań
skarżącego, nie może stanowić podstawy do kwestionowania podjętego przez ten
organ rozstrzygnięcia.
Komisja
stwierdza zatem, że podnoszone w skardze zarzuty nie znajdują potwierdzenia w zebranym materiale dowodowym i z tego względu uznaje skargę za bezzasadną.
Przewodniczący
Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Jerzy Żmijewski
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (18 maja 2023)
Opublikował: Nina Zolbach (24 maja 2023, 15:08:12)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 313