Uchwała Nr 356/LI/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 18 maja 2023 roku
UCHWAŁA Nr 356/LI/2023
RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
z dnia 18 maja 2023 roku
w sprawie rozpatrzenia skargi na
działalność Starosty Skarżyskiego
Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022r. poz. 1526 oraz z 2023r. poz. 572), art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023r. poz. 775 i 803) oraz § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego (Dz. Urz. Woj. Święt. z 2018r. poz. 3375 i 4670)
Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:
Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022r. poz. 1526 oraz z 2023r. poz. 572), art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023r. poz. 775 i 803) oraz § 35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego (Dz. Urz. Woj. Święt. z 2018r. poz. 3375 i 4670)
Rada Powiatu Skarżyskiego uchwala, co następuje:
§ 1.
Uznaje się za bezzasadną skargę na działalność Starosty Skarżyskiego, z przyczyn określonych w stanowisku Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się
Przewodniczącemu Rady Powiatu Skarżyskiego.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem
podjęcia.
Przewodniczący
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
Jacek Jeżyk
Skarga na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie zadań Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej wpłynęła do Rady Powiatu Skarżyskiego 19 kwietnia 2023 roku.
Jacek Jeżyk
UZASADNIENIE
Skarga na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie zadań Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej wpłynęła do Rady Powiatu Skarżyskiego 19 kwietnia 2023 roku.
Zgodnie z art. 229
pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, rozpatrywanie skarg dotyczących zadań lub działalności zarządu powiatu oraz
starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji,
straży i innych jednostek organizacyjnych, należy do właściwości
rady powiatu.
Zgodnie z § 35
ust. 3 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przewodniczący rady skierował
skargę do przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji celem
wyjaśnienia przez komisję zarzutów podnoszonych w skardze. Komisja
skarg, wniosków i petycji przeprowadziła postępowanie
wyjaśniające, dokonała analizy przedmiotowej skargi i zgodnie z §
35 ust. 1 Statutu Powiatu Skarżyskiego, przygotowała w tej sprawie
stanowisko, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
Wobec powyższego podjęcie
przedmiotowej uchwały przez Radę Powiatu Skarżyskiego jest
uzasadnione.
STANOWISKO
KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
w
sprawie skargi na działalność Starosty Skarżyskiego
Komisja
Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Skarżyskiego na posiedzeniu 27 kwietnia
2023 roku analizowała skargę na bezczynność Starosty Skarżyskiego w sprawie
wydania wypisu z ewidencji gruntów dla działek nr 2059 i nr 2061, która
wpłynęła do Starostwa Powiatowego 19 kwietnia 2023 roku.
Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego skierował przedmiotową skargę do
Komisji Skarg, Wniosków i Petycji 19 kwietnia 2023 roku w celu przeprowadzenia
postępowania wyjaśniającego i zbadania zasadności stawianych zarzutów.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji 20 kwietnia 2023 roku zwrócił
się pismem do Radcy Prawnego Starostwa Powiatowego oraz Naczelnika Wydziału
Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami o złożenie
pisemnych wyjaśnień i odniesienie się do zarzutów zawartych w skardze.
Komisja, analizując skargę na podstawie zebranego
materiału dowodowego, stwierdza, co następuje:
Sprawa bezczynności organu administracji została zdefiniowania w art. 37 § 1 Kodeksu postępowania
administracyjnego oraz komentarzach do tego artykułu. Bezczynność jest związana z naruszeniem terminów
załatwienia sprawy, określonych w art. 35 lub przepisach szczególnych oraz
wskazanych zgodnie z art. 36 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Z dokumentów zebranych przez komisję
wynika, że w postępowaniu administracyjnym nie nastąpiło uchybienie
terminowości załatwienia spraw.
W Wydziale Geodezji,
Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami nie prowadzono sprawy o
wydanie wypisu z rejestru gruntów na działki o numerach 2059 i 2061, wskazane w
skardze z dnia 17.04.2023r., ponieważ wniosek skarżącej o wydanie wypisu z ewidencji gruntów
dotyczył działek nr 2459 i nr 2461 i w zakresie tych działek prowadzona była
sprawa w Wydziale Geodezji.
Na wniosek z 02.02.2023r. (data wpływu do
urzędu 07.02.2023r.) o wydanie wypisu z ewidencji
gruntów dla działek nr 2459 i 2461, skarżąca otrzymała odpowiedź pismem nr
GG-III.6621.6.5.2023 z dnia 21.02.2023r., w którym Starosta Skarżyski
poinformował o zasadach udostępniania
wypisów z rejestru gruntów i budynków, m.in.
o obowiązującym wzorze wniosku o wydanie wypisu z rejestru gruntów, który
został określony w załączniku nr 4 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 28
lipca 2020r. w sprawie wzorów wniosków o udostępnienie materiałów państwowego
zasobu geodezyjnego i kartograficznego, licencji oraz Dokumentu
Obliczania Opłaty a także sposobu wydawania licencji oraz o treści art. 24 ust.
5 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo
geodezyjne i kartograficzne,
zgodnie z którym starosta udostępnia dane ewidencji gruntów i budynków,
zawierające dane podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 oraz wydaje
wypisy z operatu ewidencyjnego na żądanie:
1) właścicieli oraz osób i jednostek
organizacyjnych władających gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy
udostępniany zbiór danych lub wypis,
2) organów administracji publicznej albo
podmiotów nie będących organami administracji publicznej, realizujących na
skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania
publiczne związane z gruntami,
budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis,
2a) operatorów:
a) sieci, w rozumieniu ustawy z dnia 7 maja
2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych;
b) systemu przesyłowego, systemu
dystrybucyjnego oraz systemu połączonego w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia
1997 r. – Prawo energetyczne;
3) innych podmiotów niż wymienione w pkt 1, 2 i
2a, które mają interes prawny w tym zakresie.
Z uwagi na obowiązujące
przepisy prawne, Starosta Skarżyski wezwał wnioskodawcę, na podstawie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks
postępowania administracyjnego, o sprecyzowanie żądania zawartego we wniosku
poprzez:
- złożenie wniosku na obowiązującym
druku,
- wskazanie interesu prawnego umożliwiającego
wydanie w/w dokumentów.
W odpowiedzi na powyższe skarżąca złożyła wniosek z
10.03.2023r. (data wpływu do urzędu 13.03.2023r.) o wydanie wypisu z rejestru gruntów
na działki numer: 2459, 2461, na obowiązującym druku, uzasadniając wydanie
żądanego dokumentu interesem prawnym w dostępie do danych objętych wnioskiem,
wynikającym z art. 172 § 1 Kodeksu cywilnego.
W odpowiedzi na powyższy wniosek, Starosta Skarżyski
pismem z dnia 23.03.2023r., znak: GG-III.6621.6.5.2023 poinformował
wnioskodawcę, iż wskazana podstawa do wydania w/w
dokumentu, tj. interes prawny w dostępie do danych
objętych wnioskiem, wynikający z art. 172 § 1 Kodeksu cywilnego jest
niewystarczający do pozyskania pełnego wypisu z rejestru ewidencji gruntów,
obejmującego dane przedmiotowe oraz dane podmiotowe. Wyjaśniono jednocześnie, że do
otrzymania wypisu z rejestru gruntów, w myśl art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy z
17.05.1989r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne, zawierającego także dane
osobowe właściciela nieruchomości, mającej stanowić przedmiot zasiedzenia, jest
uprawniona osoba, która wystąpi do sądu z wnioskiem o zasiedzenie nieruchomości
i otrzyma potwierdzenie złożenia takiego wniosku. Natomiast osoba, która
dopiero ma w planach wystąpienie do sądu, nie może takiego wypisu otrzymać.
Może ona otrzymać wypis, zawierający jedynie dane przedmiotowe. Poinformowano
wnioskodawcę, iż w przypadku, gdy złożyła wniosek do sądu o stwierdzenie
nabycia prawa własności poprzez zasiedzenie i sąd zobowiązał ją do przedłożenia
wnioskowanego wypisu z ewidencji gruntów i budynków, należy wezwanie sądu
dostarczyć do tut. organu. Ponadto poinformowano, iż sąd powszechny może
zażądać od organu administracji publicznej wydania określonych dokumentów, na
które wskaże strona postępowania, w tym także wypisów z rejestru gruntów
wydawanych przez Starostę Skarżyskiego.
Z uwagi na powyższe, na podstawie art. 64 § 2 ustawy z
dnia 14 czerwca
1960r. Kodeks postępowania administracyjnego, Starosta Skarżyski wezwał stronę
o przedłożenie wniosku skierowanego do sądu o zasiedzenie nieruchomości
z potwierdzeniem złożenia lub pisemnego zobowiązania sądu do przedłożenia
wnioskowanego wypisu z ewidencji gruntów i budynków.
Do dnia rozpatrywania skargi
przez komisję skarżąca nie przedłożyła żądanych dokumentów.
Jak wynika z powyższych danych,
skarżąca otrzymywała odpowiedzi w terminach, zgodnych z art.
35 Kodeksu postępowania administracyjnego. Wobec tego, zdaniem komisji, nie zachodzą
przesłanki potwierdzające brak reakcji Starosty Skarżyskiego na wniosek
skarżącej.
Ponadto należy
wskazać, iż skarżąca nie figuruje w rejestrze ewidencji gruntów i budynków jako
właściciel, czy też władający działkami numer 2459 i 2461. Wobec powyższego, w celu uzyskania
wypisu z rejestru gruntów strona zobowiązana została do wskazania interesu
prawnego.
Zgodnie z orzecznictwem interes
prawny musi być rzeczywisty, a nie tylko przewidywany, hipotetyczny. O
istnieniu interesu prawnego nie decyduje jedynie wola, czy subiektywne
przekonanie danego podmiotu. Interes prawny nie może być udowadniany zamiarem i
okolicznościami, które dopiero mogą wystąpić w przyszłości.
Skarżąca, jako interes prawny,
wskazała we wniosku art. 172 § 1 kodeksu
cywilnego, który określa cyt. „ Posiadacz nieruchomości niebędący jej
właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada nieruchomość nieprzerwanie od lat
dwudziestu jako posiadacz samoistny, chyba że uzyskał posiadanie w złej wierze
(zasiedzenie)”. W przepisie tym brak jest zobowiązania organu prowadzącego
ewidencję gruntów i budynków do wydania wypisu z rejestru gruntów lub
uprawniającego wnioskującego do jego otrzymania. W przedmiotowej
sprawie nie mamy do czynienia z konkretną sytuacją prawną, wskazującą na
interes prawny skarżącej, a jedynie z sytuacją hipotetyczną (chęć złożenia
wniosku o zasiedzenie).
Wobec powyższego żądanie zawarte w
skardze tj. zobowiązanie Starosty do wydania wypisu z rejestru gruntów i
budynków na działki numer: 2459, 2461, 2445, jest prawnie niedopuszczalne,
wobec braku po stronie wnioskodawczyni interesu prawnego do żądania danych
podmiotowych.
Komisja
stwierdza zatem, że podnoszone w skardze zarzuty nie znajdują potwierdzenia w
zebranym materiale dowodowym i z tego względu uznaje skargę za bezzasadną.
Przewodniczący
Komisji Skarg, Wniosków i Petycji
Jerzy Żmijewski
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (18 maja 2023)
Opublikował: Nina Zolbach (24 maja 2023, 14:23:56)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 299