Protokół Nr XXXIX/2021 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 27 grudnia 2021 roku


Protokół Nr XXXIX/2021
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 27 grudnia 2021
 
 
Godzina rozpoczęcia obrad – 11.00

Sesja odbyła się w sposób zdalny.
 
 
W sesji udział wzięli:
 
•      Starosta Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, Członkowie Zarządu: Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok
•      Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz
•      Skarbnik Powiatu Urszula Wrona
•      Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Czyż
•      Radni Powiatu Skarżyskiego
 
 
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Anna Wiśniewska – pomoc administracyjna Biura Rady Powiatu.
 
 
Streszczenie posiedzenia
 
 
Ad. pkt 1. Otwarcie Sesji.
 
XXXIX w kadencji sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który poinformował, że dzisiejsza sesja jest sesją zdalną, a obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane.
 
 
Ad. pkt 2. Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk
poinformował, że przechodzimy do sprawdzenia listy obecności. Wskazał, że po wywołaniu radnego, każdy potwierdza swoją obecność stwierdzając „jestem obecny” jednocześnie włączając kamerę i mikrofon.
 
Przewodniczący Rady stwierdził, że w sesji uczestniczy 17 radnych, czyli 89% składu Rady. Jest to, zatem kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji. Zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazał Panią Bożenę Bętkowską, która w sytuacji koniecznej przeprowadzi głosowanie imienne. W trakcie posiedzenia do obrad dołączył radny Jan Gajda. Ostatecznie w sesji uczestniczyło 18 radnych, co stanowi 95% składu rady.
 
Przewodniczący Rady stwierdził, że radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji otrzymali projekt porządku obrad. Zapytał czy do przedstawionego projektu porządku XXXIX sesji Rady Powiatu radni lub członkowie zarządu powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
 
Ponieważ nikt z obecnych nie wniósł żadnych uwag, wniosków ani propozycji zmian do proponowanego porządku obrad, Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do głosowania.
 
Za głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Wstrzymało się – 0
 
Porządek XXXIX sesji Rady Powiatu został przyjęty jednogłośnie.
 
 
Ad. pkt 3. Przyjęcie protokołu z XXXVII i XXXVIII sesji Rady Powiatu.
 
Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Bętkowska poinformowała, że protokoły z XXXVII i XXXVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego były wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Do protokołów radni nie wnieśli żadnych uwag, w związku z tym zgłosiła wniosek o przyjęcie protokołu z XXXVII i XXXVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania wniosku w sprawie przyjęcia protokołu z XXXVII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
za głosowało – 17 radnych
przeciw – 0
wstrzymało się – 0
   
Protokół z XXXVII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
   
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z XXXVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
za głosowało – 17 radnych
przeciw – 0
wstrzymało się – 0
   
Protokół z XXXVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.

 
Ad. pkt 4. Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.
 
Starosta Artur Berus poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami w okresie od 25.11.2021 roku do 27.12.2021 r. zostało wyłożone do wglądu w Biurze Rady. W uzupełnieniu do sprawozdania poinformował, że 23.12.2021 odbyło się oficjalne oddanie do użytku drogi powiatowej w miejscowości Występa w gminie Łączna. W ramach tego zadania została kompleksowo wyremontowana droga na odcinku ok. 700 metrów. Koszt inwestycji to 1.700.000 zł. Połowa środków została sfinansowana z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, a pozostałą część powiat skarżyski pokrył wspólnie z gminą Łączna. Przy okazji podziękował gminie Łączna za partycypowanie w kosztach. Przekazał, że w uroczystości otwarcia oprócz starosty skarżyskiego uczestniczył Członek Zarządu Tadeusz Bałchanowski, a także radna Barbara Kocia oraz radny Zbigniew Miernik. Następnie przedstawiając w dniu dzisiejszym sprawozdanie starosty z działalności Zarządu Powiatu między sesjami poprosił o jego przyjęcie.
 
W tym punkcie głos zabrali:
 
Radna Renata Bilska zapytała, gdzie zlokalizowany jest obiekt budowlany, który ma zostać rozebrany w obrębie 0004 Kamienna. Następnie poprosiła o informacje, jaki ma być zakres prac na zadaniu rozbudowa ulicy Małowicza. Kolejno poprosiła o informacje dotyczące wyboru długości okresu stosowanego do ustalenia relacji określonej w artykule 243 ustęp 1 Ustawy o Finansach Publicznych. Zapytała, czy okres ten ma zostać wydłużony czy skrócony, oraz czym jest to uwarunkowane. Poprosiła również o przybliżenie informacji odnośnie Zarządzenia dotyczącego umorzenia należności cywilno – prawnych przypadających skarbowi państwa z tytułu gospodarowania nieruchomościami. Na koniec zwróciła uwagę odnośnie informacji przekazanej o konferencji, która odbyła się w Miejskim Centrum Kultury, pod nazwą „Autyzm – równowaga i zdrowy rozsądek”. Zaznaczyła, że również uczestniczyła w tej konferencji, nie tylko, jako radna powiatu, ale także, jako reprezentant Samorządu Województwa Świętokrzyskiego, który partycypował w kosztach tej konferencji. Przekazała, że w tej informacji nie pojawiło się jej nazwisko, w związku, z czym poprosiła o uzupełnienie tej informacji.
 
Starosta Artur Berus odpowiadając na pytania radnej przekazał, że jeśli chodzi o rozbiórkę to mowa jest o części, gdzie budowane będzie rondo wzdłuż ulicy 1 Maja – Towarowa. Jest to kontynuacja, kładka, to część rozbiórkowa. Odnośnie ulicy Małowicza poinformował, że jest to ulica Gminna, a Powiat opiniował tylko przebudowę odcinka od ulicy Szydłowieckiej. Jest to „ślepa ulica”. Kolejno poinformował, że Zarządzenie w sprawie umorzenia należności cywilno – prawnych przypadających skarbowi państwa z tytułu gospodarowania nieruchomościami zostało wydane w związku z otrzymanym Rozporządzeniem nr 142 Wojewody Świętokrzyskiego z 11.10.2021 w sprawie wyrażenia zgody na umorzenie należności cywilno – prawnych przypadających skarbowi państwa z tytułu gospodarowania nieruchomościami. Przekazał, że Wojewoda tą decyzją umorzył należność główną w kwocie 6.331 zł za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej położonej przy ulicy Asfaltowej przypadającej spółce zlokalizowanej w Kielcach. Przeprosił radną za brak jej danych w sprawozdaniu z odbytej konferencji. Dodał, że zostanie dopisana w uzupełnieniu do sprawozdania Starosty.
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przekazała, że uchwała dotycząca określenia okresu do wyliczania wskaźnika z art. 243 dotyczy tego, że ustawodawca w latach 2022 – 2025 dopuścił możliwość wybrania sposobu obliczania wskaźnika. Jest możliwość wyboru średniej z tych trzech lat, albo z siedmiu lat, ponieważ już od 2026 roku obowiązkowe będzie branie siedmiu poprzednich lat do wyliczenia wskaźnika. Poinformowała, że po symulacjach doszliśmy do wniosku, że okres siedmioletni jest bardziej opłacalny dla naszego powiatu, dlatego Zarząd musi podjąć taką decyzję. Pismo zostało przygotowane, a uchwała trafi również do radnych w celu zapoznania się z nią.
 
Radna Renata Bilska odnośnie ulicy Małowicza zwróciła uwagę, że mowa jest o rozbudowie tej ulicy. Zapytała, na czym ma polegać ta rozbudowa.
 
Starosta Artur Berus poinformował, że jest to droga wraz z parkingiem. Jest to kompleksowy odcinek, od ulicy Szydłowieckiej. Zaznaczył, że jest to zadanie gminy, droga gminna, ale uzgodnienia zostały poczynione z Powiatem.
 
Radna Renata Bilska poinformowała, ze odbyło się 60-lecie Centrum Kształcenia Zawodowego Ustawicznego w Skarżysku – Kamiennej. W informacji o tym wystąpiło jej nazwisko, jako radnej, natomiast reprezentowała również Samorząd Województwa Świętokrzyskiego. Uważa, że jest to bardzo ważna informacja, dlatego, że zaproszenie zostało jej przekazane przez pana Marszałka. Dodała, że jest to placówka prowadzona przez Samorząd Województwa Świętokrzyskiego. Wyraziła zdanie, że taka informacja powinna się pojawić, ponieważ obecnie wygląda to tak jakby nie było tam reprezentanta Samorządu Województwa Świętokrzyskiego, a jest on organem prowadzącym dla tej placówki.
 
Radny Grzegorz Małkus zwrócił uwagę, że wraz z budżetem radni otrzymali autopoprawkę zarówno do budżetu jak i wieloletniej prognozy finansowej. Zapytał czy Zarząd przesłał te autopoprawki do Regionalnej Izby Obrachunkowej w celu zaopiniowania. Zaznaczył, że pod ta uchwałą Zarządu podpisała się Wicestarosta Anna Leżańska, natomiast pod uzasadnieniem do uchwały nikt się nie podpisał. Nie ma pewności czy została dopełniona procedura w sprawie uchwalania budżetu i autopoprawki do tego budżetu.
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona poinformowała, że autopoprawki zostały przyjęte przez Zarząd. Natomiast do Regionalnej Izby Obrachunkowej wysyła się uchwałę budżetową z autopoprawkami. Wtedy RIO wydaje kolejne opinie o uchwale budżetowej, a nie opinie o autopoprawkach. Regionalna Izba Obrachunkowa wydała już opinię do projektu, który został wysłany do 15 listopada, a po przesłaniu budżetu i wieloletniej prognozy finansowej będą następne opinie na temat uchwały budżetowej po autopoprawkach.
 
Radny Grzegorz Małkus zwrócił uwagę, że w autopoprawce jest zmiana czysto techniczna – zapis w innym rozdziale. W związku z tym Regionalna Izba Obrachunkowa opiniując uchwałę budżetową może tego nie zauważyć.
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przekazała, że zmiana odnośnie rozdziałów została uzgodniona z Regionalną Izbą Obrachunkową. RIO zaproponowało, aby wprowadzić tą zmianę autopoprawką zamiast czekać do kolejnej sesji i zmian w budżecie.
 
Radny Grzegorz Małkus zwrócił uwagę, że w opinii RIO nie ma takiej informacji.
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona wyjaśniła, że opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej dotyczy projektu budżety, który był przekazany do 15 listopada.
 
Radny Grzegorz Małkus zapytał czy pani skarbnik rozumie jego dylemat.
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona wyraziła zdanie, że RIO z pewnością zauważy wszelkie zmiany. Posiadają odpowiednie programy i dokładnie weryfikują dane, więc z pewnością zauważą zmiany.
 
Radny Grzegorz Małkus wyraził zdanie, że skoro ze strony RIO była sugestia wprowadzenia zmian tą drogą, to można było to zapisać w tej opinii.
 
Radny Jerzy Żmijewski przekazał, że w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej nie można było tego napisać.
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona wyjaśniła, że Regionalna Izba Obrachunkowa zasugerowała, aby zmiany wprowadzić autopoprawką, ponieważ przy budżecie napisałaby w opinii, że mamy niezgodny rozdział, jeśli chodzi o utrzymanie Zarządu Dróg, ale w tym momencie nie mogła tego napisać w opinii o projekcie.
 
W tym punkcie nikt więcej nie zgłosił chęci zabrania głosu. W związku z tym Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

 
Ad. pkt 5. Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.
 
Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Bętkowska poinformowała, że od Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego – 25.11.2021 roku, do Starosty skarżyskiego za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Powiatu nie wpłynęły żadne wnioski, interpelacje i zapytania radnych.
 
 
Ad. pkt 6. Wolne wnioski i oświadczenia.
 
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk zapytał czy ktoś z radnych chciałby zabrać głos w tym punkcie. Poprosił, aby chęć zabrania głosu radni zgłaszali w oknie komunikatora tekstowego.
 
Ponieważ nikt z obecnych nie zgłosił chęci zabrania głosu w tym punkcie, Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.
 
 
Ad. pkt 7. Uchwalenie budżetu powiatu skarżyskiego na 2022 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2022 – 2035.
 
1) Przedstawienie budżetu powiatu na rok 2022 oraz wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2022 – 2035 wraz z autopoprawkami
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona poinformowała, że wieloletnia prognoza finansowa jest opracowywana na wzorze określonym przepisami prawa. Kwoty przedstawione w latach 2019 – 2020 wynikają już z rocznych sprawozdań, czyli z faktycznego wykonania budżetu za te lata powiatu skarżyskiego. W 2021 roku dane wykazane zostały w dwóch wierszach. Pierwszy wiersz to plan na koniec III kwartału, a drugi to przewidywane wykonanie na koniec 2021 roku. Zaznaczyła, że u nas dane te są w zasadzie zgodne, z wyjątkiem tego, że uwzględniono wpływ dochodów w kwocie 911.000 zł ze sprzedaży budynku przy ulicy Sportowej w Suchedniowie. Środki te nie zostały wykorzystane, a płynęły już na konto. Po za tym zaplanowaliśmy już środki z Ministerstwa Finansów Funduszy i Rozwoju Regionalnej na uzupełnienie subwencji ogólnej w kwocie 1.741.227 zł (wpłynęły już 23 grudnia), oraz środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę przejść dla pieszych, które zgodnie z umowami wpłyną do końca tego roku w kwocie 879.680 zł. Środki te przeznaczone są na pierwsze 6 przejść.  Wpłyną nam środki na wszystkie 11 przejść, ale zostanie to uwzględnione już przy faktycznym wykonaniu, ponieważ, w marcu bądź kwietniu będzie naniesione faktyczne wykonanie po sprawozdaniach rocznych. W 2022 roku dane kwoty przedstawione są zgodne z projektem budżetu na rok 2022. W latach 2023 – 2024 zaplanowano nieznaczny wzrost dochodów i wydatków bieżących, a od 2025 roku kwoty są takie same jak w 2024 roku. Dochody majątkowe zaplanowane są tylko w 2022 roku. Związane są one z podpisanymi umowami, oraz deklaracją Wójta Gminy Łączna o dofinansowaniu dokumentacji projektowej na przebudowę drogi na odcinku Podzagnańszcze – Zagórze w kwocie 58.000 zł. Poza tym są to środki na projekt e-geodezja (516.366,38 zł), oraz środki na budowę wiaduktu, zarówno środki unijne (21.507.975 zł), oraz z Gminy Skarżysko – Kamienna 1.793.600 zł. Wydatki majątkowe planowane są z nadwyżki dochodów nad wydatkami bieżącymi, po uwzględnieniu spłat zadłużenia. Spłata zadłużenia jest zaplanowana zgodnie z harmonogramami. Powiat nie planuje na ta chwile zaciągać żadnych dodatkowych zobowiązań kredytowych. Na koniec 2022 roku dług powiatu będzie wynosił 32.600.133 zł. Relacja z artykułu 243 jest zachowana w każdym prognozowanym roku. Ustawowo do 2025 roku było przyjęte wyliczanie wskaźnika z trzech poprzednich lat. Ustawodawca dopuścił w tym momencie pod koniec roku możliwość wyboru przez samorząd, z jakiego okresu będzie wyliczana średnia, z 3 lub z 7 lat. W naszym przypadku korzystniejsze jest wyliczanie wskaźnika z siedmioletniego okresu i taka została podjęta decyzja przez Zarząd Powiatu. Od 2026 roku obowiązkowo wszystkie samorządy będą musiały wyliczać średnią z 7 poprzednich lat. Wykonanie 2022 roku będzie skutkowało jeszcze do wyliczania wskaźnika przez kolejnych 7 lat. Przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej podzielone są na dwie grupy. Pierwsza z nich to przedsięwzięcia unijne, czyli dofinansowane ze środków zewnętrznych zagranicznych. W przypadku bieżących projektów jest to projekt realizowany przez Zespół Szkół Technicznych w ramach programu ERASMUS oraz przez Zespół Szkół Transportowo – Mechatronicznych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Dotyczą one staży zawodowych dla uczniów, oraz rozwijania potencjału nauczycieli i zwiększania poziomu kształcenia uczniów. Zaplanowane są dwa projekty realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy, które mają na celu aktywizację bezrobotnych. Poza tym kontynuujemy projekt realizowany przez Starostwo Powiatowe „Stop Koronawirusowi”. Uzyskano zgodę na przedłużenie realizacji tego projektu do końca czerwca. Kolejnym projektem realizowanym przez Starostwo Powiatowe, rozpoczętym w tym roku to projekt pilotażowy wdrożenie modułu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą w latach 2021 – 2023. Jest to projekt realizowany właściwie w Zespole Placówek Edukacyjno – Wychowawczych, który stanowi to Centrum. Projekt dofinansowany jest z Środków Programu Operacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój”. Ostatnim projektem także rozpoczętym w tym roku jest projekt realizowany przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Jest to Klub Seniora „Nadzieja”, realizowany w partnerstwie z Parafią Ostrobramską. Pozostałe projekty to projekty inwestycyjne, które dotyczą zapewnienia mieszkańcom elektronicznego dostępu do materiałów geodezyjnych. Jest to projekt „e-geodezja”, który został wydłużony do końca 2022 roku, oraz projekt budowy wiaduktu, który również mamy zakończyć w 2022 roku. Pozostałe projekty są realizowane ze środków krajowych bądź dofinansowaniem państwa lub innych samorządów, albo ze środków własnych Powiatu. Jeżeli chodzi o bieżące przedsięwzięcia to są to m.in. zimowe utrzymanie dróg, usuwanie i parkowanie pojazdów z dróg powiatowych, ubezpieczenia majątku. Wszystkie przedsięwzięcia wynikają z już zawartych umów, albo z planowanych do podpisania umów wieloletnich. W wieloletniej prognozie finansowej przedsięwzięcia majątkowe to głównie inwestycje drogowe oraz termomodernizacja budynku przy ulicy Sikorskiego w Skarżysku – Kamiennej. Budżet Powiatu Skarżyskiego jest budżetem deficytowym. Deficyt ten wynosi 8.384.933,13 zł. Dochody wynoszą ponad 136.608.000 zł i są wyższe w stosunku do pierwotnie planowanej kwoty w 2021 roku o ponad 5.482.000 zł. Wydatki również są na wyższym poziomie niż planowano w 2021 roku o kwotę 14.099.000 zł i wynoszą 144.993.181,97 zł. Rozchody zaplanowane są zgodnie z harmonogramami spłat. Jest to kwota 2.123.200 zł. Kwota 1.543.200 zł dotyczy spłaty kredytów zaciągniętych w banku PKO BP i Banku Ochrony Środowiska. Kwota 580.000 zł to wykup obligacji w Getin Noble Bank. W 2022 roku zaplanowane przychody to 10.508.133,13 zł i są one podzielone na trzy grupy. Pierwsza to wolne środki, które powstały po rozliczeniu dochodów i wydatków z lat poprzednich. Jest to kwota przyjęta 6.185.487 zł. Powstały one w skutek tego, że część inwestycji przeszła do realizacji na rok 2022, więc środki zaplanowane na ten cel wejdą właśnie w wolne środki. Poza tym wpłynęły środki ze sprzedaży nieruchomości przy ulicy Sportowej w Suchedniowie (911.000 zł), oraz środki z pełnienia subwencji (1.741.227 zł). Pozostał również 1.000.000 zł z pokrycia straty, które nie zostały wykorzystane, więc też wejdą w wolne środki. Poza tym pozostały jeszcze nierozdysponowane wolne środki w 2021 roku w kwocie 1.907.860,59 zł, więc jesteśmy w stanie takie wolne środki wygenerować. Drugą grupą przychodów są przychody, które znajdują się na rachunku budżetu, ale są środkami znaczonymi, które wpłynęły w roku 2021 lub wcześniej z przeznaczeniem na konkretne cele i mogą zostać wykorzystane tylko na ten cel.  Znajdują się one w tych przychodach, ale są przeznaczone na wydatki lat następnych. W naszym przypadku jest to kwota 4.055.813 zł. Są to środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, które wpłynęły już w 2020 roku w kwocie 1.672.232 zł. Część tych środków została wykorzystana w tym roku, a do rozdysponowania zaplanowanego na rok następny jest kwota 1.086.116 zł. Kwota ta zostanie przeznaczona na:
- budowę wiaduktu (600.000 zł)
- przebudowę drogi w miejscowości Kierz Niedźwiedzi (186.116 zł)
- budowę chodnika w miejscowości Mostki (300.000 zł).
Poza tym są tu jeszcze środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę przejść dla pieszych w kwocie 2.969.697 zł. Środki te przeznaczone są na przebudowę jedenastu przejść dla pieszych, o których była mowa na poprzednich sesjach. Trzecią grupę przychodów tworzą przychody ze środków unijnych, które również wpłynęły nam we wcześniejszych okresach, ale przeznaczone są na wydatki 2022 roku. Jest to kwota 266.833,13 zł. Są to środki z programu Erasmus, które wpłynęły już w 2020 roku na realizację przez Zespół Szkół Technicznych projektu „staż zagraniczny: nowe doświadczenia, nowe kompetencje” (166.833 zł) i środki Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na realizację projektu "Stop koronawirusowi" (100.000 zł).Budżet powiatu oczywiście jest budżetem zrównoważonym, czyli dochody plus przychody równają się wydatkom plus rozchodom. W strukturze przeważają dochody i wydatki bieżące, które są zaplanowane na wyższym poziomie niż w roku poprzednim. Dochody bieżące o 545.661 zł i wynoszą 112.732.000 zł, zaś wydatki bieżące o 3.142.000 zł i wynoszą 111.630.753 zł. Zaplanowane dochody majątkowe to 23.875.942,13 zł. Są to środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na dofinansowanie projektów unijnych: e-geodezja (ponad 516.000 zł) oraz budowa wiaduktu (ponad 21.507.000 zł). Środki z gminy na inwestycje drogowe to: 1.793.600 zł z gminy Skarżysko – Kamienna na budowę wiaduktu, oraz 58.000 zł z gminy Łączna na dokumentację projektową przebudowy drogi na odcinku Podzagnańszcze – Zagórze w gminie Łączna. Największą grupę dochodów bieżących stanowi subwencja ogólna (68.412.474 zł) i składa się z trzech części:
        - część wyrównawcza (18.903.114 zł) i jest niższa od planowanej w 2021 roku o 1.391.256 zł,
        - część równoważąca (1.347.153 zł) i jest większa niż w 2021 roku o 811.454 zł,
        - część oświatowa (48.162.207 zł) i jest wyższa w stosunku do kwoty planowanej na 30.09.2021 o 1.501.176 zł.
Kwoty ostateczne będziemy znać prawdopodobnie w marcu, po uchwaleniu ustawy budżetowej. Pozostałe źródła dochodów bieżących to udział w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. Jest to podatek dochodowy od osób fizycznych w kwocie 15.241.718 zł (kwota niższa od planowanej w 2021 roku o ponad 1.500.000 zł) oraz podatek od osób prawnych w kwocie 906.705 zł. Środki unijne opiewają na kwotę 1.424.021 zł i są to środki z programu Erasmus, z Programu Operacyjnego „Wiedza, Edukacja, Rozwój”, oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Dochody własne to kwota 11.083.589 zł. Składają się na nie dochody z najmu, środki otrzymane z innych gmin i powiatów na utrzymanie dzieci w pieczy zastępczej (zarówno w pieczy zastępczej jak i w rodzinach zastępczych), wpływy od pensjonariuszy ośrodków pomocy społecznej na utrzymanie mieszkańców w Domach Pomocy Społecznej (przy ulicy Spornej i przy Centrum Seniora), wpływy z opłat komunikacyjnych za usługi geodezyjne, środki za przewozy i wyżywienie w placówkach oświatowych specjalnych, udział dochodów uzyskiwanych przez powiat na rzecz skarbu państwa. Kolejnym źródłem dochodów bieżących są dotacje. Dotacje na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynoszą 15.231.905 zł i są przeznaczone na utrzymanie kilku jednostek budżetowych znajdujących się pod nadzorem powiatu (Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy, Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności). Tutaj otrzymujemy również środki na składkę zdrowotną za bezrobotnych, za wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych, oraz uczniów, którzy nie są nigdzie ubezpieczeni, środki na prace geodezyjne wynikające z gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa, na kwalifikację wojskową, nieodpłatną pomoc prawną oraz na realizację programu „Rodzina 500+” (tutaj wpłynęły jeszcze niewielkie środki, prawdopodobnie tylko na I kwartał). Mamy zabezpieczone również środki z dotacji z Budżetu Państwa na zadania własne w kwocie 379.011 zł. Środki te przeznaczone są na utrzymanie pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej przyjętych na „starych zasadach”. Powiat otrzymuje również dotacje z powiatu Koneckiego, Starachowickiego i Szydłowieckiego na utrzymanie wychowanków warsztatów terapii zajęciowej, w kwocie 27.984 zł. Zaplanowane są także środki z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na zalesianie w kwocie 24.898,92 zł. Wydatki budżetowe podzielone są na ustawowe grupy. Pierwszą grupę stanowią dotacje na zadania bieżące udzielone przez powiat (3.199.724 zł). Są to głównie dotacje dla szkół niepublicznych (2.418.000 zł) oraz dotacje dla warsztatów terapii zajęciowej na pokrycie 10% kosztów ich utrzymania, pozostałe 90% pokrywa PFRON.  Są to środki dla gminy Bliżyn, na zimowe utrzymanie dróg na terenie tej gminy. Zaplanowano także dotacje na utrzymanie biblioteki miejsko – powiatowej, dotacje dla jednostek, które zostaną wyłowione w konkursach na realizację zadań powiatu w zakresie profilaktyki zdrowia, turystyki, kultury sportu, oraz nieodpłatnej pomocy prawnej. Kolejna grupa wydatków to wydatki na programy unijne (1.705.854,72 zł). Są to wydatki na projekty realizowane w ramach programu Erasmus i programu Power, oraz w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Projekty te realizowane są przez Zespół Szkół Technicznych, Zespół Szkół Transportowo – Mechatronicznych, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Powiatowy Urząd Pracy, a także przez Starostwo Powiatowe. Kolejną grupę wydatków stanowią świadczenia na rzecz osób fizycznych w kwocie 3.288.057 zł. Przede wszystkim są to świadczenia dla rodzin zastępczych i wychowanków placówek opiekuńczo – wychowawczych (2.340.917 zł), świadczenia dla funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej (339.000 zł), oraz diety radnych (440.128 zł), oraz świadczenia wynikające z Ustawy o BHP dla pracowników. Kolejną grupą wydatków jest obsługa długu. Jest to kwota 1.204.000 zł i są to odsetki od zaciągniętych kredytów oraz wyemitowanych obligacji. Wyliczane są na podstawie marż określonych w umowach oraz WIBORU, który obecnie obowiązuje. Należy liczyć się z tym, że obsługa długu nie będzie na tak niskim poziomie jak w tym roku ze względu na rosnący WIBOR, w związku, z czym nasze spłaty odsetek również będą rosły. Następna grupa wydatków to wydatki statutowe opiewające na kwotę 20.518.210,40 zł. Są to wszystkie wydatki związane z utrzymaniem jednostek budżetowych, czyli koszty mediów, energii elektrycznej, energii cieplnej, wody, gazu, wszelkich remontów i zakupów. W tej grupie mieszczą się również wszystkie pozostałe usługi.  Wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń stanowią największą grupę wydatków (81.714.907 zł). Drugą, co do wielkości grupą wydatków są wydatki inwestycyjne wynoszące 33.362.428,04 zł. Składają się na nie największe inwestycje, takie jak:
·         budowa wiaduktu (25.247.000 zł),
·         przebudowa drogi w miejscowości Kierz Niedźwiedzi (186.116 zł),
·         budowa ronda przy skrzyżowaniu ulicy Towarowej z ulicą 1 Maja w Skarżysku – Kamiennej (700.000 zł),
·         rozbudowa drogi ulicy Łyżwy w Skarżysku – Kamiennej (100.000 zł)
·         budowa i przebudowa przejść dla pieszych (4.112.957 zł)
·         budowa chodnika w miejscowości Mostki (600.000 zł)
·         dokumentacja projektowa przebudowy drogi na odcinku Podzagnańszcze – Zagórze w gminie Łączna (118.000 zł)
·         dokumentacja projektowa rozbudowy drogi w Lipowym Polu Plebańskim i Skarbowym na odcinku od ulicy Rycerskiej do skrzyżowania z drogą powiatową wraz z przebudową obiektu mostowego (200.000 zł)
·         dokumentacja projektowa rozbudowy drogi Suchedniów – Parszów wraz z infrastrukturą towarzyszącą (65.000 zł)
·         dokumentacja projektowa budowy drogi w miejscowości Majków – Michałów w gminie Skarżysko Kościelne (156.380 zł)
·         dokumentacja projektowa budowy mostu przez rzekę Kamienną wraz z przebudową drogi w miejscowości Wojtyniów (50.000 zł)
·         budowa chodnika w miejscowości Odrowążek (200.000 zł)
·         budowa chodnika na ulicy Książęcej (100.000 zł)
·         dokumentacja projektowa przebudowy drogi Podlasie – Psary na odcinku od starej trasy 7 do tunelu (100.000 zł)
·         termomodernizacja budynku przy ulicy Sikorskiego wraz z adaptacją pomieszczeń na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy (279.150 zł). Tu otrzymaliśmy dofinansowanie z Polskiego Ładu (ponad 11.000.000 zł). W 2022 roku kwota 279.150 zł planowana jest, jako nasz wkład własny, a w roku następnym jest to kwota 450.000 zł.
·         projekt e-geodezja, który najprawdopodobniej zakończy się w 2022 roku (622.490,12 zł)
·         na wkład własny na modernizację boisk sportowych przy Zespole Szkół Samochodowo – Usługowych i Zespole Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych zaplanowano także 200.000 zł
·         zaplanowano także 300.000 zł na zakup ciągnika wraz z dodatkowym wyposażeniem dla Zarządu Dróg Powiatowych
·         na zakup serwera dla Starostwa powiatowego zaplanowano 25.000 zł.
To są wszystkie inwestycje, które zostały zaplanowane. Przekazała, że nie wszystkie inwestycje, które zgłaszali radni zostały zaplanowane ze względu na możliwości finansowe, które nieco nas ograniczają. Poza tym część inwestycji jak np. budowa ronda przy ulicy Sokolej musi zostać odłożona w czasie, gdyż za bardzo zakorkowałoby się miasto. W związku z tym część inwestycji musi przejść na następne lata.   
 
 
2) Opinie komisji rady powiatu w sprawie budżetu
 
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej Radna Barbara Kocia poinformowała, że komisja na posiedzeniu 20.12.2021 r. pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu przy 7 głosach – za, 2 głosach wstrzymujących. Przekazała, że głosów przeciw nie było.
 
Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego Radny Emil Tokarczyk przekazał, że komisja pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu przy 5 głosach – za, a 5 osób wstrzymało się od głosu.
 
 
3) Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2022 rok
4) Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie uchwały w sprawie: wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2022 – 2035
5) Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o możliwości sfinansowania deficytu budżetu planowanego w projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2022 rok

 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poprosił Skarbnik Powiatu Urszulę Wronę o przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2022 rok, o projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2022 – 2035, oraz opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetu planowanego w projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2022 rok.
 
Radny Jerzy Żmijewski zaznaczył, że komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, infrastruktury i Porządku Publicznego na posiedzeniu 21.12.2021 pozytywnie zaopiniowała autopoprawki. Zwrócił na to uwagę, ponieważ zgodnie z uchwałą dotyczącą trybu pracy nad projektem budżetu powiatu skarżyskiego z 2012 roku autopoprawki są opiniowane przez Komisje Rady Powiatu. Powtórzył, że Komisja na posiedzeniu pozytywnie zaopiniowała autopoprawki przedstawione w dokumentach.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk dodał, że na komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej również opiniowane były autopoprawki do projektu uchwały i również zostały pozytywnie zaopiniowane. Następnie udzielił głosu Skarbnikowi Powiatu Urszuli Wronie.
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przekazała, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach przysłała nam trzy opinie. Pierwsza to opinia o projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2022 – 2035. Druga w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok, a trzecia to opinia w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego planowanego w projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok. Poinformowała, że wszystkie trzy opinie są pozytywne, bez żadnych uwag. Zwróciła uwagę, że wszyscy radni otrzymali te opinie w materiałach przed sesją, a również są zamieszczone na naszej stronie BIP. Zaznaczyła, że są to opinie do projektów, które były przesłane do Regionalnej Izby Obrachunkowej do 15 listopada. Zgodnie z przepisami prawa nie ma już opinii do autopoprawek.
 
Radny Emil Tokarczyk w uzupełnieniu do słów Radnego Jerzego Żmijewskiego przekazał, że na Komisji 21.12.2021 pozytywnie zaopiniowano autopoprawki do projektu budżetu wieloletniej prognozy finansowej jednogłośnie, przy 10 głosach – za.
   
 
6) Dyskusja
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do podpunktu dyskusja. Poprosił wszystkich obecnych, aby chęć zabrania głosu zgłaszali poprzez komunikator tekstowy.
 
W tym punkcie głos zabrali:
 
Radna Renata Bilska zwróciła uwagę, że sprzedaż nieruchomości w Suchedniowie opiewa na kwotę ponad 900.000 zł. Zapytała, o jaką nieruchomość chodzi. Następnie zapytała, jakie prace przewidziane są przy zadaniu rozbudowa drogi w Kierzu Niedźwiedzim.
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przekazała, że sprzedana została nieruchomość przy ulicy Sportowej w Suchedniowie. Jest to budynek po Zespole Szkół w Suchedniowie, który został zlikwidowany. Kwota 911.000 zł to kwota netto, która wpłynęła, ponieważ odprowadziliśmy VAT do Urzędu Skarbowego.
 
Starosta Artur Berus poinformował, że w Kierzu Niedźwiedzim planowana jest przebudowa drogi w kierunku Sadku. Jest to odcinek drogi w lesie. Zakres prac obejmuje odtworzenie nawierzchni drogi wraz z rowami. Jest to odcinek około 1 km. Wystąpiliśmy o środki zewnętrzne w ramach budżetowego programu budowy dróg lokalnych. Przekazał, że na liście rankingowej jesteśmy zakwalifikowani do dofinansowania. W tym momencie lista ta znajduje się u Pana Premiera. Dodał, że w tym samym projekcie złożona jest ulica Łyżwy w Skarżysku – Kamiennej. Władze Gminy Skarżysko Kościelne wstępnie zadeklarowały, że będą partycypowały z nami w kosztach. Jednocześnie wystąpiliśmy do Lasów Państwowych o dofinansowanie. Za kilka dni będziemy odbierać drogę w Klonowie. Wyraził zdanie, że jest duża szansa na dofinansowanie ze strony Lasów Państwowych. Zaznaczył, że na drogę w Klonowie wpłynęło 150.000 zł w ramach porozumienia z Lasami Państwowymi. Przekazał, że przy budowie drogi w Kierzu Niedźwiedzim będzie czterech partnerów, dzięki czemu z budżetu powiatu skarżyskiego na to zadanie zostanie przeznaczona śladowa kwota. W uzupełnieniu wypowiedzi pani Skarbnik odnośnie sprzedaży nieruchomości w Suchedniowie dopowiedział, że środki te znajdują się w wolnych środkach.
 
Radny Grzegorz Małkus wyraził zdanie, że dyskusja powinna sprowadzać się do tego, aby się zastanowić, czy ten budżet jest na miarę naszych możliwości, czy tylko na miarę przetrwania, czy jak co roku będzie to kolejny budżet, którym jesteśmy w stanie zarządzać, a nie tak naprawdę dysponować. Stwierdził, że trudno jest rozmawiać o budżecie, do którego praktycznie 80% wpływów to środki dedykowane z budżetu państwa. Trudno rozmawiać o budżecie, kiedy są takie wskaźniki, problemy natury ekonomicznej, nie tylko w naszym państwie, powiecie, ale i na świecie. Trudno jest przewidzieć, co się wydarzy w geopolityce, a to na pewno będzie miało ogromny wpływ na skutki finansowe budżetów nie tylko powiatów, ale i domowe. Uważa, że warto o tym powiedzieć, ponieważ nie jesteśmy oderwani od rzeczywistości, tylko jakoś w niej funkcjonujemy i w dużej mierze z budżetu państwa korzystamy. Wyraził zdanie, że należy patrzeć na to z szacunkiem. Na poziom dochodów w kwocie ponad 136.000.000 zł, wydatki są na poziomie 142.000.000 zł, czyli deficyt jest ponad 5.000.000 zł, z czego jest zaplanowane pokrycie deficytu. Zwrócił uwagę, że jeżeli nie przyciśniemy sobie pasa w wydatkach w danym roku, albo nie dostaniemy tych pieniędzy, które są na razie tylko zaplanowane to z tym deficytem może być różnie. Zauważył, że jest to nieprzyjemna wizja, ale musimy brać ją pod uwagę, gdyż mogą się zdarzyć takie okoliczności, które mogą być bolesne dla naszego powiatu. Zwrócił uwagę, że co roku mówi o tym, że stan finansów Szpitala jest dodatkowym obciążeniem całego budżetu powiatu, ponieważ „ta bomba cały czas tyka”. Przekazał, że były pomysły wsparcia finansowego z budżetu powiatu na pomoc dla szpitala, ale jakoś się to rozmyło. Poziom zobowiązań Szpitala to ponad 70.000.000 zł. Wyraził zdanie, że jakby zbić wszystkie kwoty razem, to tak naprawdę możemy się okazać bankrutami. Wyraził zdanie, że adwersarze zapewne powiedzą „ to, co zrobić i jaki mamy pomysł na to”. Przekazał, że na ten temat powiedział kiedyś dwa zdania i teraz nie będzie do tego wracać. Zaznaczył, że cały czas brakuje mu odważnych ruchów w zakresie reorganizacji i zarządzania budżetem. Podkreślił, że nie administrowania, tylko zarządzania budżetem. Uważa, że Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej nie jest dogłębna. Wyraził zdanie, że jest to sztampa przepisywana co roku. Nie do końca zgadza się, że jeśli było coś przewalcowane, taka autopoprawka lub inna, to dobrze i idziemy dalej. Uważa, że refleksja powinna się pojawiać na każdym etapie ustalania i procedowania budżetu. Zaznaczył, że do tego są zobligowani radni.  
 
Radny Roman Wojcieszek wyraził zdanie, że budżet nie do końca satysfakcjonuje Zarząd, nie satysfakcjonuje radnych, ale jest jak jest. Żyjemy w określonych czasach. Podkreślił znaczący udział dotacji, które otrzymuje powiat ze środków rządowych. Inwestycje, które są, w większości wspierane są w bardzo znaczącym stopniu ze środków unijnych, bądź budżetu państwa. Dług i wszystkie wskaźniki mieszczą się w granicach ustawowych, co zauważyła Regionalna Izba Obrachunkowa. Niemniej jednak 32.000.000 zł jest znaczącym długiem, obciążającym ten budżet jak i również przyszłe budżety. Przekazał, że choć nie satysfakcjonuje ten budżet, oraz to, że nie znalazły się w nim różne proponowane przez radnych Klubu PiS zadania, to w związku ze spotkaniem i rozmową z panem Starostą, radni postanowili poprzeć ten budżet, udzielając swoistego kredytu zaufania dla Pana Starosty. Zaznaczył, że udzielają kredytu zaufania dla Starosty, gdyż mają nadzieję, że zobowiązania, które przyjął Starosta polegające na wprowadzeniu do budżetu tych tematów, o które wnioskowali radni, po pojawieniu się środków pod koniec I kwartału zostaną uwzględnione. Jeszcze raz podkreślił, ze jest to kredyt zaufania. Ma nadzieję, że Starosta nie zawiedzie radnych, ponieważ chodzi o bardzo ważne zadania dla społeczności mieszkańców powiatu.
 
Radny Emil Tokarczyk wyraził zdanie, że problem z budżetem jest tego rodzaju, że rzeczywiście nie jest na miarę naszych marzeń, a jest na miarę naszych możliwości. Bierze się to stąd, że pojawia się narastająca dysproporcja pomiędzy tempem przyrostu subwencji, chociażby subwencji oświatowej, a przyrostem kosztów pracy, kosztów wynagrodzeń. To wszystko sprawia, że ten budżet jest skrojony na miarę możliwości, ponieważ ta subwencja nie pokrywa w pełni tempa przyrostu kosztów pracy. Druga bardzo istotna sprawa, to ta, o której mówi się już od początku kadencji, czyli kwestia zadłużenia naszego szpitala. Niewątpliwym jest, że przyjdzie czas, aby poważnie i konkretnie się tym zająć. Uważa, że następny rok będzie rokiem, kiedy trzeba będzie tutaj podjąć poważne, strategiczne decyzje, dlatego że to zadłużenie nie może dalej narastać. Należy opanować sytuację finansową z długiem szpitala. Nie będzie to łatwe w sytuacji epidemicznej, w ogólnopolskiej sytuacji służby zdrowia, w jakiej się znajdujemy, ale trzeba jakieś kroki przedsiębrać, prowadzić rozmowy z NFZ, szukać rozwiązań, gdyż sytuacja jest naprawdę poważna. Następnie poruszył kwestię Ochrony Dziedzictwa Narodowego. Zadowalający jest delikatny wzrost nakładów na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego w stosunku do budżetu z lat poprzednich. Wyraził zdanie, że ta tendencja powinna być kontynuowana, dlatego że na kulturę fizyczną przeznaczone jest 254.000 zł, a na przyszły rok na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego 88.000 zł. Zauważył, że jego apel sprzed roku lub dwóch, o to żeby poważnie traktować, również w sensie dofinansowania kulturę i ochronę dziedzictwa jak kulturę fizyczną znalazł się z jakimś odzewem. Zaapelował, aby tę tendencję kontynuować, żeby nie było tak dużej dysproporcji pomiędzy dofinansowaniem kultury fizycznej sportu a kultury. Następnie odniósł się do kwestii dotyczącej gospodarki komunalnej i ochrony środowiska. Przypomniał, że ostatnio rozmawiano na sesji o propozycji programu dla naszego powiatu. Zauważył, że rozmowy te są coraz bardziej zaawansowane, projekty bardziej konkretne, ale nakłady w kwocie 62.000 zł wydają się dosyć skromne. Zwrócił uwagę, że na komisji budżetowej dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych – Marek Czyż mówił, że można te programy pisać na papierze, ale jeśli nie będzie środków finansowych na ich realizację to one zostaną po prostu na kartkach papieru, a przecież nie o to chodzi w tworzeniu. Poprosił, aby Członkowie Zarządu pochylili się nad tym, żeby ten dział w budżecie został potraktowany nieco lepiej.  Aby tych środków było więcej na ochronę środowiska, jeśli chcemy zadbać o ochronę naszego powietrza, naszych wód. Niestety wymaga to nakładów, a kwota 62.000 zł na cały powiat jest zbyt skromna.
 
Członek Zarządu Katarzyna Bilska zwróciła uwagę, że mówimy o budżecie na 2022 rok, o nadwyżkach budżetowych i o tym, jakie obszary powinniśmy wzmocnić. Należy jednak pamiętać, że rok 2022 z punktu widzenia oświaty, to będzie rok zmian. Już teraz minister zapowiedział, że zaraz po świętach doprecyzuje zmiany, które mają być wdrożone w życie. Te zmiany będą miały bardzo konkretny wymiar finansowy. Po pierwsze zwiększenie pensum o cztery godziny, poza nauczycielami wychowania przedszkolnego oznacza zmniejszenie liczby etatów, czyli odprawy. Oznacza to, że będziemy zwalniać nauczycieli. Po drugie, zwiększenie płacy minimalnej, o której jest cały czas mowa, co będzie miało swoje brzemienne skutki w każdym obszarze życia, nie tylko w oświacie.
Następnie zacytowała zmiany, które prawdopodobnie pojawią się już, jako ostateczna propozycja, jak podkreśla MEN od pierwszego września 2022 roku przeciętne wynagrodzenie wzrośnie o 1.412 zł i będzie wynosiło 4.950 zł:
·         nauczyciel kontraktowy obecnie ma 3.927 zł wynagrodzenia zasadniczego. Od 01.09.2022 przeciętne wynagrodzenie wzrośnie o 1.023 zł i będzie wynosiło 4.950 zł,
·         nauczyciel mianowany ma obecnie kwotę 5.094 zł wynagrodzenia średniego. Od 01.09.2022 przeciętne wynagrodzenie wzrośnie o 1.306 zł i będzie wynosiło 6.400 zł,
·         nauczyciel dyplomowany i jego wynagrodzenie średnie wynosi obecnie 6.510 zł. Zaproponowano, aby jego przeciętne wynagrodzenie wzrosło od 01.09.2022 o 1.380 zł i wynosiło 7.890 zł.
Zaznaczyła, że zmiany te będą miały przełożenie oczywiście na budżet oświaty, na zwiększenie się naszej luki, którą będziemy musieli pokryć ze środków budżetowych, o czym nie możemy zapominać, już na początku roku. Nie możemy w tym momencie podchodzić zbyt optymistycznie, że budżet jest spięty tak, że mamy zabezpieczone najważniejsze wydatki, ponieważ nie wiemy jak w rzeczywistości te wydatki będą wyglądały, jeżeli już teraz pokazują się rozporządzenia, które określają dodatkowe ruchy.
 Od pierwszego września 2022 roku zwiększa się liczba specjalistów w każdej placówce, będzie zastosowany przelicznik na odpowiednią liczbę dzieci w publicznej, nie mówimy o specjalnej, odpowiednio będzie wymagany etat psychologa czy innego specjalisty. Zwiększy się kadra, zwiększy się budżet i na pewno zwiększą nam się wydatki na każdą sferę rzeczy. Mówiąc to próbuje uświadomić, że 2022 rok będzie rokiem naprawdę bardzo trudnym. Wyraziła zdanie, że budżet w jej ocenie jest budżetem bardzo dobrym i rozwojowym. Pomimo tego, że mamy tak trudną sytuację jest zaplanowany szereg inwestycji, które realizujemy i jesteśmy sprawdzalni. Zaznaczyła, że realizujemy to, co zapowiedzieliśmy, ale 2022 rok będzie rokiem, gdzie staniemy przed dodatkowymi wymaganiami, trudnościami i musimy o tym pamiętać.
 
Radny Grzegorz Małkus przekazał, że wsłuchując się w dyskusję odnośnie kwestii związanych z budżetem, a także nawiązując do wypowiedzi Radnego Emila Tokarczyka odnośnie kwestii wydatków, zapisanych kwot w dziale na ochronę środowiska, to chciałby powrócić do dyskusji, która toczyła się przy okazji przyjmowania naszego programu. Uważa, że temat ten powinien być bardzo poważnie brany pod uwagę również i w budżecie. Może nie w tym, bo nie ma na to czasu i nie ma na to możliwości finansowych, ale naprawdę trzeba coś z tym zrobić. Wyraził zdanie, że sytuacja jest tragiczna mówiąc o Skarżysku – Kamiennej, gdyż firmy nie odbierają z altan śmieciowych w terminach czy w grafikach zapisanych śmieci, przez co mieszkańcy wyrzucają do kontenerów dedykowanych do poszczególnych grup śmieci. Następnie zaczyna brakować miejsca i rzucają jak popadnie. Gdyby ktoś teraz chciał sprawdzić jak to wygląda to posiada zarejestrowane nagranie. Wyraził zdanie, że jest to jedno wielkie wysypisko. Nie ma mowy o jakiejkolwiek segregacji, bo jeżeli nie ma miejsca w poszczególnych kontenerach no to wiadomo, że ludzie rzucają tam gdzie po prostu im wygodniej. Uważa, że należy do tego tematu wrócić, bo ten system nie działa, jest strasznie kosztowny, a dotyka wszystkich mieszkańców, ponieważ widzą, że pieniądze są źle wydatkowane i nie ma najmniejszego sensu żeby tak wydawać pieniądze na coś, co nie działa. Odnośnie wypowiedzi Członka Zarządu Katarzyny Bilskiej wyraził zdanie, że rzeczywiście jest tak, że kierownicy jednostek są zaskakiwani różnymi rozwiązaniami nie tylko prawnymi, a wręcz decyzjami finansowymi. Przekazał, że sam jest kierownikiem jednostki i praktycznie każdego dnia, otrzymuje jakieś decyzje finansowe, a zazwyczaj są to decyzje zwiększające budżet. Uważa, że jest problem z wydatkowaniem tych środków, ale z drugiej strony to chyba dobrze świadczy o możliwościach i potencjale budżetu państwa. Jeżeli to będzie w tym kierunku szło to jest nadzieja, że i dla naszego budżetu będzie lepiej, ale jest też inna sytuacja geopolityczna i trzeba mieć na uwadze to, że nie zawsze wszystko się bierze z niczego. Jeżeli się zapowiada jakieś zwiększenia czy reformę to zawsze musi być kosztem czegoś. Nie przypomina sobie, aby w swoim doświadczeniu samorządowym i zawodowym, żeby kiedykolwiek jakaś reforma odbyła się tylko z korzyścią dla wszystkich. Zawsze będzie tak, że komuś to będzie może nie tyle przeszkadzać, ale odbije się z niekorzyścią. Wyraził zdanie, że dobrze, iż tych środków z budżetu państwa jest coraz więcej, ponieważ to też świadczy o sile naszego państwa.
 
Starosta Artur Berus podziękował za merytoryczną dyskusję. Potwierdził słowa, które już dzisiaj padły na sesji, że ten budżet nie jest budżetem naszych marzeń, ale wspólnie udało się wprowadzić kilka nowych zadań inwestycyjnych, są również zadania, które kontynuujemy. Są to zadania, gdzie ta aktywność samorządu, nie mówię tylko zarządu, ale wszystkich ludzi pracujących była duża, ponieważ to są środki pozyskane z programów rządowych czy programów unijnych. Dzisiaj mamy dwanaście projektów w ramach bezpiecznych przejść. Wyraził zdanie, ze patrząc na Województwo Świętokrzyskie i na inne samorządy, to naprawdę mamy się, czym pochwalić. Cieszą również pozyskane środki w ramach programów PFRON, cieszy to, że spłacamy zadłużenie, spłacamy dwa kredyty, wykupujemy obligacje. Fakt, że na koniec 2022 roku zadłużenie powiatu będzie wynosiło 32.000.000 zł na pewno też cieszy. Odnośnie szpitala wyraził zdanie, że sytuacja rzeczywiście jest bardzo trudna. W tym okresie właśnie powstaje wojewódzki plan transformacji, to będzie taka mapa potrzeb zdrowotnych Województwa Świętokrzyskiego. Staramy się utworzyć na terenie powiatu skarżyskiego rehabilitację kardiologiczną. Przekazał, że jesteśmy już po rozmowach, wstępnie chcemy to zrobić w budynku przy ulicy Ekonomii, gdyż oddział rehabilitacji zostanie przeniesiony do tego budynku, gdzie kiedyś był oddział zakaźny. Z tego tytułu pozyskano środki unijne. Obecnie jest tam wykonywana kompleksowa przebudowa. W tym planie transformacji tych usług zdrowotnych na terenie Województwa Świętokrzyskiego, chcemy żeby powstały takie usługi kardiologiczne na terenie naszego powiatu. Podziękował za ocenę, a także za surowe słowa. Wyraził nadzieję, że wspólnie będziemy w stanie modyfikować budżet w miesiącu lutym, marcu, kiedy będziemy mieć pełną informację o wolnych środkach, a także o sprzedaży mienia. Mamy już uchwały rady powiatu o sprzedaży. Przekazał, że w miesiącu styczniu będziemy chcieli podejmować decyzje oraz ogłaszać przetargi.
 
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że jakiś czas temu dołączył do naszej sesji Radny Jan Gajda. W chwili obecnej obraduje 18 radnych, co stanowi 95% składu rady.
 
Radny Jerzy Żmijewski przekazał, że Regionalna Izba Obrachunkowa jednoznacznie pozytywnie zaopiniowała zarówno projekt budżetu jak i WPF na lata 2022 – 2035. Pozytywnie zaopiniowała także możliwość sfinansowania deficytu budżetowego. W swojej wypowiedzi powiedział kilka słów na temat zamierzeń i działań przewidzianych w obu dokumentach, zamierzeniach, które poprawiają obsługę mieszkańców powiatu oraz poprawiają warunki komunikacyjne. Zwrócił uwagę, że projekt budżetu i WPF ujmują zasadnicze zadania wynikające z ustaw, stosownych przepisów, a także w większości ujmują zadania zgłaszane przez Państwa Radnych.  Na koniec swojej wypowiedzi poinformował, że jest za przyjęciem zarówno WPF na lata 2022 – 2035 jak i budżetu na 2022 rok.
 
/wypowiedź radnego Jerzego Żmijewskiego stanowi załącznik do protokołu/
   
Radny Emil Tokarczyk wyraził satysfakcję z powodu konsekwencji, jaką się wykazuje Zarząd Powiatu i Pani Skarbnik Urszula Wrona w trzymaniu dyscypliny finansowej. Przekazał, że od trzech lat ten budżet jest trzymany w takich ryzach, które skutkują tym, że z roku na rok redukowany jest dług naszego powiatu o 2- 3 mln. zł średnio, a rokrocznie generowana jest nadwyżka budżetowa. To też jest stała tendencja, a więc tutaj ta konsekwencja jest zauważalna. To są rzeczy, które dzieją się w takich okolicznościach, o których tutaj też wspominano, czyli konieczności pokrywania straty finansowej generowanej przez Szpital Powiatowy, a także, kiedy ten przyrost subwencji netto jest nieproporcjonalny do przyrostu kosztów, jeśli chodzi o wydatki na cele oświatowe, czy wydatki na geodezję i kartografię, o których wspomniał Radny Jerzy Żmijewski. Obarczenie zadaniami powiatu w stosunku do tego jak państwo to refunduje w postaci dotacji i subwencji jest coraz bardziej niekorzystne. Należy liczyć się z narastającą koniecznością pokrywania tych wydatków, którymi jesteśmy obarczeni, ze środków własnych. Wyraził zdanie, że właśnie w takiej sytuacji finansowej trzymanie takiej dyscypliny, jest dużym osiągnięciem. Przekazał wyrazy uznania dla Pana Starosty, dla Skarbnika i całego Zarządu Powiatu.
   
Ponieważ nikt więcej nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.
 
 
7) Podjęcie uchwały w sprawie: uchwalenia budżetu powiatu skarżyskiego na 2022 rok
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały.
   
Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
   
za głosowało – 18 Radnych
głosów przeciwnych – 0
głosów wstrzymujących – 0
   
Uchwała w sprawie uchwalenia budżetu powiatu skarżyskiego na 2022 rok została przyjęta jednogłośnie i otrzymała Nr 270/XXXIX/2021.
 
Starosta Artur Berus w imieniu Zarządu Powiatu podziękował za ogromny kredyt zaufania.   
 
 
8) Podjęcie uchwały w sprawie: przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2022 – 2035
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały.
 
Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
za głosowało – 17 Radnych
głosów przeciwnych – 0
głosów wstrzymujących – 0
   
Uchwała w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2022 – 2035 została przyjęta jednogłośnie i otrzymała Nr 271/XXXIX/2021.
   
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk pogratulował Staroście, całemu Zarządowi Powiatu, Pani Skarbnik i wszystkim radnym. Następnie ogłosił 5 minut przerwy.
Kolejno po przerwie poinformował, ze przechodzimy do kolejnego punktu z porządku obrad.
 
   
Ad. pkt 8. Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
 
1)   zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2021 – 2035
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały. Poinformowała, że musimy dostosować dochody i wydatki do kwot, które będą przyjęte przy podejmowaniu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2021 rok. Przekazała, że wprowadzamy 100 zł, jako darowiznę, jaką otrzymała Przystań I i Przystań II na zakup leków. Jest to po 50 zł dla każdej placówki. Więcej zmian nie ma i nie zmienia się żadnych przedsięwzięć.   
 
Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
za głosowało – 16 Radnych
głosów przeciwnych – 0
głosów wstrzymujących – 0
   
Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2021 - 2035 została przyjęta jednogłośnie i otrzymała Nr 272/XXXIX/2021.
 
 
2)   wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2021 rok
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały. Poinformowała, że poza wspomnianymi darowiznami, które wprowadzamy po dochodach i po wydatkach po 50 zł dla Przystani nr 1 i Przystani nr 2, przenosimy nadwyżkę na dotacjach dla szkół niepublicznych w kwocie 30.322,24 na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w placówkach oświatowych, aby jak najwięcej opłacić zobowiązań grudniowych jeszcze w grudniu. Przenosi się również plan wydatków Starostwa Powiatowego pomiędzy działami w kwocie 165.000 zł również na zapłaty grudniowych zobowiązań z tytułu wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń.
 
Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
za głosowało – 17 Radnych
głosów przeciwnych – 0
głosów wstrzymujących – 0
   
Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2021 rok została przyjęta i otrzymała Nr 273/XXXIX/2021.
 
 
3)   określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2021
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały. Poinformowała, że w tym wykazie znajduje się 8 zadań. Są to dwie dokumentacje projektowe inwestycji drogowych: budowa ronda przy skrzyżowaniu dróg ulicy Towarowej z ulicą 1 Maja w Skarżysku – Kamiennej, oraz rozbudowa Alei Tysiąclecia na odcinku od ulicy Słowackiego do skrzyżowania z Aleją Piłsudskiego. W przypadku jednej wykonawca w zeszłym tygodniu poprosił o wydłużenie terminu. W drugim przypadku dokumentacja ta już się znajduje, ale Zarząd Dróg potrzebuje czasu na sprawdzenie tej dokumentacji i ewentualne wymuszenie na wykonawcy poprawek zanim dokona płatności. Trzecim zadaniem jest wykonanie dokumentacji projektowej wykonania przyłączy wodociągowych do Zespołu Szkół Transportowo – Mechatronicznych i Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych. W tym przypadku wykonawca nie zdąży wykonać dokumentacji do końca roku w związku z jej późnym zleceniem. Termin realizacji dokumentacji termomodernizacji budynku przy ulicy Sikorskiego wraz z adaptacją pomieszczeń na potrzeby Powiatowego Urzędu Pracy również został przesunięty na rok następny, w związku z tym, że Zarząd wniósł jeszcze pewne poprawki i zwiększenie tego projektu. Kolejnym zadaniem jest opinia techniczna dotycząca określenia projektowej wartości obciążenia użytkowego stropu nad kondygnacją parteru w budynku administracyjno – biurowym przy Placu Floriańskim. W tym przypadku płatność również nastąpi w przyszłym roku. Przy wykonaniu prac związanych z modernizacją szczegółowej osnowy wysokościowej na terenie powiatu skarżyskiego występuje problem z wykonawcą, który nie wywiązał się w terminie z przekazania dokumentacji zakończenia tych prac. Wykonawca liczy się z tym, że będzie musiał zapłacić kary w związku z niedotrzymaniem terminu, ale płatność będzie już w przyszłym roku. Zakup serwera dla Starostwa to kolejne zadanie, które jest ujęte w tym wykazie. W związku z tym, że pierwszy referent, który został wybrany nie był w stanie podpisać umowy, ponieważ nie miał dostępu do pewnych komponentów i nie był w stanie zrealizować w terminie dostawy tego serwera. Natomiast druga firma, która była w kolejności jest w stanie tego dokonać, więc została z nią podpisana umowa, jednak płatność nastąpi już w roku następnym. Kolejne zadanie to zakup sprzętu w celu likwidacji barier w komunikowaniu się w ramach dofinansowania PFRON (terminale tyflograficzne). W związku z tym, że w firmie zapanował COVID, nie byli w stanie wywiązać się w terminie, dlatego musimy poczekać na realizację tego zadania i płatność będzie dopiero w roku następnym.  
 
Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
za głosowało – 18 Radnych
głosów przeciwnych – 0
głosów wstrzymujących – 0
   
Uchwała w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2021 została przyjęta jednogłośnie i otrzymała Nr 274/XXXIX/2021.
 
 
4)   zmieniająca uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia
 
Członek Zarządu Katarzyna Bilska poinformowała, że w załączniku Nr 1 do uchwały Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 25 czerwca 2020 roku w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia w § 7 w ust. 4 w pkt 3 lit. d kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 i pkt 5 w brzmieniu:
 
4) nauczyciele prowadzący zajęcia dydaktyczne w szkołach, w których zajęcia są prowadzone dwujęzycznie w oddziałach dwujęzycznych proporcjonalnie do przepracowanych godzin dydaktycznych w warunkach trudnych:
a)   nauczyciel dyplomowany – 950,00 zł.,
b)   nauczyciel mianowany – 800,00 zł.,
c)   nauczyciel kontraktowy – 700,00 zł.,
d)   nauczyciel stażysta - 650,00 zł.;
 
5)  nauczyciele prowadzący zajęcia danego języka obcego w oddziałach dwujęzycznych proporcjonalnie do przepracowanych godzin dydaktycznych w warunkach trudnych:
a)   nauczyciel dyplomowany – 220,00 zł.,
b)   nauczyciel mianowany – 200,00 zł.,
c)   nauczyciel kontraktowy – 180,00 zł.,
d)   nauczyciel stażysta - 160,00 zł.”
 
Przekazała również, że dodatek, o którym mowa przysługuje uprawnionym nauczycielom od dnia 1 września 2021 roku.
 
Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
za głosowało – 16 Radnych
głosów przeciwnych – 0
głosów wstrzymujących – 2
   
Uchwała zmieniająca uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia została przyjęta i otrzymała Nr 275/XXXIX/2021.
 
 
5)   zmieniająca uchwałę w sprawie przekształcenia Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku – Kamiennej
 
Wicestarosta Anna Leżańska przedstawiła uchwałę w sprawie przekształcenia Zespołu Placówek Opieki Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku – Kamiennej. W uzasadnieniu przekazała, że w związku z przeprowadzoną przez Wojewodę Świętokrzyskiego w dniach 13-15.09.2021r. kontrolą i wytycznymi zawartymi w wystąpieniu pokontrolnym, zaistniała potrzeba dokonania zmian w statucie Centrum Obsługi Placówek, Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej nr 1 „Przystań 1” oraz Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej nr 2 „Przystań 2”. Zmiany dotyczą wprowadzenia obsługi specjalistycznej psychologiczno-terapeutyczno-pedagogicznej. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia zmian w związku z zaleceniami pokontrolnymi, przyjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.  
 
Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
za głosowało – 18 Radnych
głosów przeciwnych – 0
głosów wstrzymujących – 0
   
Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przekształcenia Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej „Przystań” w Skarżysku – Kamiennej została przyjęta jednogłośnie i otrzymała Nr 276/XXXIX/2021.
 
 
6)   rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego   
 
Radny Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego wraz ze Stanowiskiem Komisji Rewizyjnej. Poinformował, że uznaje się za bezzasadną skargę na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie zadań Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Skarżysku – Kamiennej. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia a jej wykonanie powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
 
za głosowało – 14 Radnych
głosów przeciwnych – 0
głosów wstrzymujących – 4
   
Uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego została przyjęta i otrzymała Nr 277/XXXIX/2021.
 
 
Ad. pkt 9 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk na wszystkie dni Nowego Roku życzył radnym przede wszystkim dobrego zdrowia, Nowego Roku pełnego optymizmu, radości, oraz aby w ich domach nigdy nie zabrakło miłości i zrozumienia.
 
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że wyczerpaliśmy porządek sesji. Podziękował wszystkim radnym za obecność. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XXXIX Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
 
 
Godzina zakończenia obrad – 13.11
 
 
Protokołowała:
Anna Wiśniewska


Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
/-/ Jacek Jeżyk

protokół XXXIX - 27.12.2021.pdf (250kB) pdf     
 

metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (17 lutego 2022)
Opublikował: Nina Zolbach (25 lutego 2022, 13:20:02)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1421