Protokół Nr XXIX/2021 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 28 stycznia 2021 roku

Protokół Nr XXIX/2021

z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego

odbytej 28 stycznia 2021 roku


Godzina rozpoczęcia obrad – 11.00

Sesja odbyła się sposób zdalny.


W sesji udział wzięli:

  • Starosta Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok;

  • Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz, Kierownik Zespołu Zarządzania Kryzysowego Agnieszka Prusinowska;

  • Dyrektor Szpitala Powiatowego Leszek Lepiarz, Główny Księgowy Szpitala Powiatowego Artur Dąbrowa;

  • Dyrektor MOMP Małgorzata Śmiałek, Główna Księgowa MOMP Urszula Kozłowska;

  • Radni Powiatu Skarżyskiego

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – kierownik Biura Rady Powiatu.


Streszczenie posiedzenia

Ad.pkt 1 Otwarcie Sesji.

XXIX w kadencji sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który poinformował, że dzisiejsza sesja jest sesją zdalną, a obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane.


Ad.pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do sprawdzenia listy obecności. Wskazał, że po wywołaniu radnego, każdy potwierdza swoją obecność stwierdzając „jestem obecny” jednocześnie włączając kamerę i mikrofon.

Przewodniczący Rady stwierdził, że w sesji uczestniczy 17 radnych czyli 89 % składu Rady. W trakcie sesji dołączył do posiedzenia radny Jan Gajda ostatecznie liczba radnych uczestniczących w sesji wyniosła 18 osób czyli 95%.

Zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazał Panią Bożenę Bętkowską, która w sytuacji koniecznej przeprowadzi głosowanie imienne.

Przewodniczący Rady stwierdził, że radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji otrzymali projekt porządku obrad. Zapytał czy do przedstawionego projektu porządku XXIX sesji Rady Powiatu radni lub członkowie zarządu powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.

Ponieważ radni nie zgłosili żadnych wniosków Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek XXIX sesji.

Za przyjęciem porządku obrad głosowało - 17 radnych

Głosów przeciwnych – 0

Głosów wstrzymujących – 0

Porządek XXIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został jednogłośnie przyjęty.


Ad.pkt 3 Przyjęcie protokołu z XXVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Wiceprzewodnicząca Rady Pani Bożena Bętkowska poinformowała, iż protokół z XXVIII Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego był wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Do protokołu radni nie wnieśli żadnych uwag, w związku z tym zgłosiła wniosek o przyjęcie protokołów z XXVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z XXVIII sesji.

Za przyjęciem protokołu z XXVIII sesji głosowało - 17 radnych

Głosów przeciwnych – 0

Głosów wstrzymujących – 0

Protokół z XXVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został jednogłośnie przyjęty.


Ad.pkt 4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.

Starosta Artur Berus poinformował, że sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami, w okresie od 30 grudnia 2020 do 28 stycznia 2021 roku zostało złożone do wglądu w Biurze Rady Powiatu. W uzupełnieniu dodał, że w dniu wczorajszym uczestniczył w Szkole Podstawowej Nr 5 w uroczystej prezentacji platformy schodowej. Poinformował, że powiat skarżyski na wniosek Gminy Skarżysko – Kamienna pozyskał na ten cel 50.000 zł w ramach programu wyrównywania różnic między regionami w obszarze B.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk zapytał czy państwo radni mają pytania do przedstawionego sprawozdania. Poprosił, aby chęć zabrania głosu radni zgłaszali w oknie komunikatora tekstowego.

Radny Roman Wojcieszek odnosząc się do przedstawionego sprawozdania zwrócił uwagę, że wśród zarządzeń w pozycji 16 jest zarządzenie dotyczące wyrażenia opinii na temat budowy odwodnienia układu torowego wraz z budową nowych torów. Poprosił o przybliżenie tego tematu min. lokalizacji tego zadania. Następnie powiedział, że w sprawozdaniu znajduje się informacja o tym, że zarząd zapoznał się z realizacją programu naprawczego ZOZ. Zaznaczył, że w sprawozdaniu nie ma więcej informacji na ten temat. Wyraził nadzieję, że oprócz sprawozdania złożonego przez Dyrektora Leszka Lepiarza, zarząd przedstawi swoją opinię, której będziemy mogli wysłuchać przy omawiania tego materiału.

Starosta Powiatu Skarżyskiego Artur Berus poinformował, że w odpowiednim punkcie porządku obrad zarząd przedstawi swoje stanowisko w sprawie programu naprawczego szpitala. Odnosząc się do pytania radnego poinformował, że w dniu 20 listopada 2020 roku wpłynął wniosek firmy Nefras z Warszawy. Wniosek ten dotyczył wydania opinii w celu uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dotyczącej budowy odwodnienia układu torowego wraz z budową nowych torów, w ramach zadania prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Sandomierz, w kilometrażu od 145.752 do 147.813. Poinformował, że zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym właściwy organ na wniosek PLK S.A, lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, wydaje opinie, o której mowa w wyżej wymienionej ustawie. Powiadomił, że nie wydanie opinii w tym terminie traktuje się jako brak zastrzeżeń do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Opinia zarządu skarżyskiego jest niezbędna do uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

Radny Roman Wojcieszek poprosił o przybliżenie o jaki odcinek chodzi, ponieważ podane wartości kilometrowe nie mówią zbyt wiele. Powiedział, że linia nr 25 ma długi przebieg na terenie powiatu, a temat jest bardzo ważny.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk wyraził zdanie, że jeśli Starosta nie posiada obecnie takiej informacji to może odpowiedzieć radnemu na piśmie lub w najbliższym czasie.

Radny Grzegorz Małkus zapytał jak wygląda sprawa odśnieżania chodników w ciągu dróg powiatowych. Poprosił o informacje czy i jakie zostały wyłonione firmy. Powiedział, że efekt prac nie jest zadowalający. Pomimo, że zimy prawie nie ma, to jest nieodśnieżone i ślisko. Poprosił, aby starosta powiedział jak wygląda sytuacja na bieżąco.

Członek Zarządu Powiatu Skarżyskiego Tadeusz Bałchanowski poinformował, że szczegółowa informacja na temat odśnieżania chodników i dróg tj. jakie firmy i które odcinki odśnieżają na terenie miasta, jak i na terenie powiatu zostanie przedstawiona na piśmie.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk zapytał radnego Grzegorza Małkusa, czy satysfakcjonuje go udzielona odpowiedź na jego pytanie.

Radny Grzegorz Małkus wyraził zdanie, że pytanie nie było trudne, aby nie można było na nie odpowiedzieć. Jednak jeśli musi, to poczeka na odpowiedź pisemną. Poinformował, że po raz kolejny podczas jego wypowiedzi odbiera głuche telefony na numer stacjonarny. Zastanawia się czy nie jest to forma jakiejś złośliwości lub żartu. Poinformował, że dotrze do tego, kto to robi i wtedy wyrazi swoje zdanie na ten temat.

Radny Mieczysław Bąk poprosił, aby starosta udzielił szerszej informacji na temat uchwały zarządu powiatu w sprawie upoważnienia kierowników jednostek organizacyjnych powiatowych służb inspekcji straży powiatu skarżyskiego do zaciągania zobowiązań. Zapytał o jakie zobowiązania chodzi i czy są one ograniczone kwotowo. Kolejna uchwała dotycząca upoważnienia pana Pawła Perkowskiego Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku – Kamiennej do realizacji partnerskiego projektu. Dopytał o jaki projekt chodzi, a także z kim będzie realizowany. Odnośnie wyrażenia opinii dotyczącej budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami poprosił o przybliżenie szczegółów na ten temat.

Starosta Powiatu Skarżyskiego Artur Berus odnosząc się do pytań radnego Mieczysława Bąka poinformował, że jeżeli chodzi o Uchwałę Zarządu Powiatu w sprawie upoważnienia kierowników jednostek organizacyjnych powiatowych służb inspekcji straży do zaciągania zobowiązań, to taka uchwała podejmowana jest co roku. Uchwała ta pozwala, aby zadania, które są ujęte w wieloletniej prognozie finansowej powiatu, dyrektorzy jednostek mogli realizować. Odnośnie wyrażenia opinii dotyczącej upoważnienia pana Pawła Perkowskiego Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie do realizacji partnerskiego projektu wyjaśnił, że PCPR jest partnerem z Klubem Seniora Nadzieja, który wraz z Bractwem Matki Bożej Miłosierdzia przy Ostrej Bramie realizuje projekt w ramach RPO. W ramach tego Klubu Seniora można było złożyć projekt do RPO. Środki te przeznaczone są na dożywianie oraz na zajęcia w ramach Klubu Seniora. Odnosząc się do pytania dotyczącego wyrażenie opinii na temat budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego powiedział, że warunki zostały przekazane przez Zarząd Dróg Powiatowych. Poinformował, że chodzi o kompatybilne włączenie się w te ronda, które będą realizowane, czyli rondo od ulicy Sokolej i rondo od ulicy Towarowej.

Radny Bartosz Bętkowski odnosząc się do wypowiedzi starosty o zapytał jak wygląda sytuacja prawna, jeśli chodzi spór sądowy z firmą „Terra Bau” odnośnie ronda przy Biedronce, przy skrzyżowaniu z ulicą Towarową. Następnie odnosząc się do zintegrowanego systemu komunikacyjnego zapytał kiedy pojawią się pierwsze utrudnienia, jak zostanie rozwiązany problem komunikacji na wiadukcie. Zapytał, czy jest już jakiś plan komunikacji, jak to będzie wyglądało i kiedy ta firma wejdzie na plac budowy. Powiedział, że wcześniej otrzymał informację, że może być marzec. Dopytał, czy termin ten jest aktualny oraz czy przygotowany został już jakiś układ komunikacji na czas tej inwestycji.

Starosta Powiatu Skarżyskiego Artur Berus poinformował, że 26 stycznia 2021 roku został wydany wyrok. Jest on jeszcze nieprawomocny i zasądza od firmy „Terra Bau” z siedzibą w Poznaniu, na rzecz Powiatu Skarżyskiego kwotę 142.500 zł, oraz zasądza od „Terra Bau” kwotę tytułem kosztów procesowych. Sprawę z firmą „Terra Bau” można uznać za wygraną, jednak przypomniał, że wyrok nie jest jeszcze prawomocny. Powiedział, że trzeba liczyć się z tym, że firma ma prawo odwołać się od wyroku. Następnie odniósł się do zadania zintegrowanego układu komunikacyjnego poinformował, że w dniu wczorajszym odbyło się spotkanie z firmą TRAKCJA. Powiedział, że do dnia dzisiejszego jeszcze nie podpisano umowy z tą firmą bowiem warunkiem podpisania umowy było dostarczenie przez firmę TRAKCJA kosztorysu ofertowego. Ze względu na to, że do dnia dzisiejszego firma nie wywiązała się z tego warunku, nie można na razie podpisać umowy. Odnośnie organizacji układu komunikacji na terenie miasta Skarżyska poinformował, że w momencie jak zostanie podpisana umowa, to projekt organizacji ruchu zostanie wykonany w obecności Policji, Wydziału Komunikacji, a także przedstawicieli miasta.

Radny Jerzy Żmijewski zwrócił się do zarządu z prośbą, aby wszystkie zarządzenia starosty były publikowane na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Zauważył, że na stronie nie opublikowano zarządzeń starosty z bieżącego roku nr 6, 7, 8 i 9, a są wspomniane w sprawozdaniu starosty. W związku z tym trudno się dowiedzieć czego dotyczą.

Radny Mieczysław Bąk zwrócił się do starosty z pytaniem, jak mogła firma „Terra Bau” wygrać przetarg, skoro nie został przygotowany kosztorys ofertowy.

Starosta Powiatu Skarżyskiego Artur Berus wytłumaczył, że pierwszą kwestią był proces z firmą „Terra Bau”. Firma ta zgodnie z porozumieniem miała przekazać środki w wysokości 420.000 na budowę ronda, oraz dostarczyć dokumentację. Wobec nie wywiązania się z obowiązków przez firmę, powiat skarżyski złożył pozew do sądu. Natomiast inną kwestią jest budowa układu komunikacyjnego miasta Skarżysko. W tym momencie mowa jest o wiadukcie. Poinformował, że był ogłoszony przetarg, została podpisana umowa o środki unijne z Panem Marszałkiem, a następnie został rozstrzygnięty przetarg. Zgodnie ze specyfikacją oraz wszystkimi wytycznymi do przetargu firma TRAKCJA musi dostarczyć kosztorys ofertowy do umowy. W przypadku nie dostarczenia tego kosztorysu jako powiat skarżyski i jako zarząd nie możemy takiej umowy podpisać.


Ad.pkt 5 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.

Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Bętkowska poinformowała, że w okresie od ostatniej sesji radni nie złożyli żadnych interpelacji i zapytań.


Ad.pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych chciałby zabrać głos w punkcie wolne wnioski i oświadczenia.

W tym punkcie porządku obrad głos zabrali:

Radny Roman Wojcieszek odniósł się do procesu z firmą „Terra Bau”. Przypomniał, że był złożony wniosek o odszkodowanie w wysokości ponad 1.000.000 zł, a odzyskane zostało nieprawomocnym wyrokiem około sto kilkadziesiąt tysięcy zł. Poprosił, aby zarząd w trybie pilnym podjął decyzję dotyczącą przyszłości tego zadania. Zwrócił uwagę, że zadanie to trwa już ładnych parę lat. Układ komunikacyjny jest fatalny. Powiedział, że radni negowali i nadal negują powstanie mini ronda. Zaznaczył, że wszelkie dyskusje na ten temat były przesuwane i uzależnione od wyroku sądu. Wniósł, aby zarząd w trybie pilnym rozpatrzył ten temat i zaproponował radnym rozwiązanie tego problemu, które byłoby satysfakcjonujące przede wszystkim dla mieszkańców i użytkowników dróg publicznych.

Przewodniczący Rady Powiatu powiedział, że zarząd przyjął sugestie pana radnego. Ponieważ nie było więcej chętnych osób do zabrania głosu poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu z porządku obrad sesji.


Ad.pkt 7 Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat skarżyski za 2020 rok.

Członek Zarządu Katarzyna Bilska poinformowała, że w ubiegłym roku wypełniony został obowiązek, jeżeli chodzi o utrzymanie, czy wypłacenie minimalnych wynagrodzeń, określonych dla poszczególnych stopni awansu nauczycieli. Poinformowała, że dla:

a) nauczyciela stażysty:

  • poziom wymagany – 3.404,30 zł

  • poziom osiągnięty – 3.866,99 zł

b) nauczyciela kontraktowego:

  • poziom wymagany 3.778,77 zł

  • poziom osiągnięty 4.156,34 zł

c) nauczyciela mianowanego:

  • poziom wymagany 4.902,19 zł

  • poziom osiągnięty 5.206,29 gr

d) nauczyciela dyplomowanego:

  • poziom wymagany 6.263,91

  • poziom osiągnięty 6.501,96

Zwróciła uwagę, że wynik ten jest efektem sukcesywnego monitorowania co kwartał osiągniętych średnich. Zaznaczyła, że w zasobach naszych placówek są placówki specjalne. Kwoty podane w poziomie osiągniętych wynagrodzeń związane są z dodatkami, które są wypłacane dla nauczycieli kształcenia specjalnego. Poinformowała, że w każdej placówce wypłacane są dodatki za warunki trudne, za warunki uciążliwe, a także za pracę nocną. Głównym problem w przypadku stopni awansu zawodowego jest fakt, że mamy około 80% nauczycieli dyplomowanych, dlatego trudno jest dopilnować kwestii osiągania poszczególnych poziomów wymaganych wynagrodzeń.

W tym punkcie radni nie wnieśli żadnych uwag. Ponieważ nie było osób chętnych do zabrania głosu Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu.


Ad.pkt 8 Sprawozdanie Starosty Skarżyskiego z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2020 rok.

Kierownik Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego pani Agnieszka Prusinowska przedstawiła sprawozdanie z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2020 rok.

/materiał w załączniku/

Radni nie zgłosili żadnych pytań do przedstawionego sprawozdania.


Ad.pkt 9 Sprawozdanie ze zrealizowanych działań programu naprawczego na lata 2019 – 2020 i osiągniętych wyników Szpitala Powiatowego.

Dyrektor Szpitala Powiatowego – Pan Leszek Lepiarz wraz z Głównym Księgowym Szpitala – Arturem Dąbrową przedstawili sprawozdanie ze zrealizowanych działań programu naprawczego na lata 2019 – 2020 i osiągniętych wyników szpitala powiatowego.

/materiał w załączniku/

W tym punkcie porządku obrad głos zabrali:

Radny Mieczysław Bąk poinformował, że analizując sprawozdanie ze zrealizowanych działań programu naprawczego na lata 2019-2020 i osiągniętych wyników szpitala powiatowego w Skarżysku-Kamiennej  nie sposób pominąć środków finansowych, które uzyskał w tym okresie szpital:

  • 2.426.000 zł na realizację projektu informatyzacja placówek medycznych

  • 1.566.000 zł na realizację projektu modernizacja i zakup sprzętu medycznego dla oddziału rehabilitacji

  • dotacje w sumie 2.844.000 zł z projektów na doposażenie szpitala w nowoczesny sprzęt medyczny, zakup karetki transportowej, środków ochrony osobistej, przy 5% wkładzie własnym wynoszącym około 164.000 zł.

Wpływ tak dużych dotacji burzy dotychczas głoszone teorie o braku środków na doinwestowanie służby zdrowia. Zauważył, że większość tych środków pochodzi od Marszałka Województwa Świętokrzyskiego - pana Andrzeja Bętkowskiego, któremu należą się słowa podziękowania za wsparcie Szpitala w Skarżysku. Zaznaczył, że przy obecnej sytuacji finansowej on sam nie byłby w stanie samodzielnie go zakupić. Podziękował Panu Marszałkowi i poprosił o dalsze wsparcie szpitala. Poinformował, że dodatkowy sprzęt medyczny i wyposażenie wartości 736.000 zł szpital otrzymał od Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Ponadto w okresie epidemii Covid szpital otrzymał darowizny pieniężne od przedsiębiorców i osób fizycznych w kwocie 781.000 zł, a także znaczną ilość środków ochrony osobistej. Zaznaczył, że należy wyrazić szacunek i podziękowania wszystkim osobom i firmom, które wsparły finansowo i materialnie szpital. Zwrócił uwagę, że ograniczenia spowodowane epidemią Covid wpłynęły na zmniejszenie świadczonych usług medycznych dla pacjentów. Przełożyło się to na zmniejszenie planowanych przychodów w stosunku do wykonania za 11 miesięcy o około 3.000.000 zł. Poinformował, że zmniejszeniu uległy również wydatki na zakup materiałów biurowych, materiałów opatrunkowych, żywności, leków, gazu, oleju napędowego i zużycia wody o blisko 9.000.000 zł. Zauważył, że pomimo powstałych, dużych oszczędności w wydatkach (koszty ogółem), oraz uzyskanych dotacji darowizn, Szpital Powiatowy wygenerował za 11 miesięcy stratę 5.168.000 zł netto, przy planowanej za 2020 rok - około 6.000.000 zł. Zaapelował do Pana Starosty, Zarządu Powiatu i Dyrekcji Szpitala o wnikliwą analizę przestawionych Radzie materiałów i zmianę dotychczasowych metod zarządzania szpitalem, w celu wyeliminowania dalszego generowania strat. Wyraził opinię, że obecna sytuacja w Szpitalu w Skarżysku – Kamiennej jest jak wiadro bez dna. Zwracając się do Pana Starosty, Zarządu Powiatu oraz Dyrekcji Szpitala, zapytał w jakiej wysokości powinny wpłynąć środki finansowe do szpitala, aby nie wykazywał strat z bieżącej działalności w 2021 roku.

Dyrektor Szpitala Powiatowego – Leszek Lepiarz odnosząc się do wypowiedzi radnego poinformował, że środki, które otrzymali z projektów, są dopiero w perspektywie, dlatego nie można ich liczyć jako rozliczenia z 2020 roku.

Główny Księgowy Szpitala Powiatowego - Artur Dąbrowa poinformował, że w sprawozdaniu w formie tabelarycznej przedstawiony został plan na rok 2020, który zakładał wykonanie przychodów ogółem na poziomie 63.400.000 zł. Wykonanie tych przychodów po 11 miesiącach kształtuje się na poziomie 60.500.000 zł. Zwrócił uwagę, że nie oznacza to, że plan nie został zrealizowany o te 3.000.000 zł ponieważ jest to plan roczny, a prezentujemy wykonanie po 11 miesiącach. Zaznaczył, że gdyby zaawansowanie liniowo wskazywać to powinno wynieść 91,6%, a wykonanie kształtuje się obecnie na poziomie 95,4%, w związku z czym pod kątem przychodowym ta sytuacja nie jest najgorsza, z zastrzeżeniem kwestii rozliczeń z NFZ, które jeszcze czekają. Poinformował, że podobnie kształtuje się kwestia kosztów ogółem, ponieważ podana została kwota oszczędności po 11 miesiącach. Finalne dane zostaną zaprezentowane po roku.

Radny Mieczysław Bąk zwracając się do Głównego Księgowego poinformował, że bazował na tej samej tabelce, którą on przytoczył. Wyraził opinię, że się nie pomylił ponieważ 74 – 65 = 9, a 63 – 60 = 3. Zapytał głównego księgowego, czy się rozumieją, gdyż mówią o tym samym wyniku.

Główny księgowy Szpitala Powiatowego Artur Dąbrowa odpowiadając poinformował, że rozumie i zgadza się ze słowami radnego. Przekazał, że jego wypowiedź miała zwrócić uwagę, że w tabeli po lewej stronie jest podany plan, a po prawej stronie znajduje się wykonanie za 11 miesięcy roku 2020.

Starosta Powiatu Skarżyskiego Artur Berus zaznaczył, że sprawozdanie kompleksowo traktuje realizację programu naprawczego obejmującego lata 2019-2020. Poinformował, że zarząd zwrócił uwagę, jak dużo zostało podjętych działań inwestycyjno – remontowych, pomimo że rok 2020 był rokiem covidowym i trudnym by rozwijać działalność placówek medycznych. Zachęcił do zapoznania się szczególnie z punktem pierwszym sprawozdania, gdzie pan dyrektor szpitala wymienił co udało się wykonać w ramach inwestycji. Zwrócił uwagę, że pozyskaliśmy środki zewnętrzne, głównie środki z Unii Europejskiej w ramach regionalnych programów operacyjnych, gdzie dysponentem na terenie naszego województwa jest Zarząd Województwa, z panem Marszałkiem Andrzejem Bętkowskim na czele. Wyraził podziękowania, że nasze projekty zostały zaakceptowane pozytywnie i mogliśmy inwestycyjnie wspierać działalność naszego szpitala. Przypomniał, że plan finansowy na rok 2020 zakładał stratę ponad 11.000.000 zł, jednak patrząc na wykonanie po 11 miesiącach – 5.000.000 zł, widać, że udało się zdecydowanie pomniejszyć ten ujemny wynik. Powiedział, że nie powinno budzić niczyjej wątpliwości to, że program musiał być realizowany przez pana dyrektora w sposób rzetelny. Zaznaczył, że najistotniejsze w tym wszystkim jest to, że udało się utrzymać stabilną kadrę. Przypomniał, że oddziałowi chirurgii ogólnej w 2019 roku groziło czasowe zamknięcie, a na dzień dzisiejszy pozyskaliśmy lekarzy, a sytuacja tego oddziału się ustabilizowała. Zaznaczył, że właśnie te aspekty zdecydowały, że Zarząd Powiatu przyjął to sprawozdanie. Podkreślił, że trudno zrealizować w 100% skuteczny program naprawczy, bez poprawy zwiększenia finansowania świadczeń medycznych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zaznaczył, że nie należy zapominać o wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20 listopada 2019 roku, w którym stwierdzono jak zacytował: „stałe narastanie zadłużenia tych zakładów nie jest tylko skutkiem nieudolności, braku profesjonalizmu, czy nienależytej staranności osób zarządzających tymi zakładami, lecz ma także przyczyny obiektywne zewnętrzne. Wpływają one na zwiększenie kosztów niezależnie od tych podmiotów”. Przypomniał, że 23 grudnia Minister Zdrowia wydał zarządzenie, utworzył zespół w sprawie przygotowania rozwiązań legislacyjnych, dotyczących restrukturyzacji podmiotów leczniczych, wykonujących działalność leczniczą z rodzaju świadczenia szpitalne. W zarządzeniu tym znajduje się cały projekt i opracowanie czym będzie się zajmowało to gremium. Poinformował, że w dniu jutrzejszym o godzinie 9:00 odbędzie się konwent starostów, na którym będą min. te kwestie omawiane.

Radny Grzegorz Małkus zwracając się do Pana Starosty przypomniał, że jesteśmy w punkcie omawiania programu naprawczego, a w tym programie nie było założenia odnośnie wyroku Trybunału Konstytucyjnego w kwestii pokrywania strat przez samorząd. Zaproponował, aby trzymać się ściśle programu sesji i nie wrzucać elementów, które mogą zaburzać obraz całej sytuacji. Odnosząc się do sprawozdania z realizacji programu naprawczego przedstawił swoje opinie i refleksje na ten temat, a mianowicie: wyraził opinię, że paradoksalnie pandemia i walka z Covid - 19 pozytywnie wpłynęła na wynik finansowy i kondycję finansową szpitala. Poinformował, że dyskusja, która miała miejsce na Komisji Zdrowia i rozmowa z panem Dyrektorem Leszkiem Lepiarzem utwierdziła go w tym przekonaniu. Wyraził opinię, że dzięki różnym działaniom, różnemu wsparciu większe środki trafiły do budżetu szpitala, co zdecydowanie poprawiło wynik finansowy. Podkreślił, że trudno dyskutować jak będzie w efekcie końcowym wyglądał wynik, ponieważ ten materiał w części finansowej jest do końca listopada. Zaznaczył, że nie wiadomo jakie będzie faktyczne wykonanie jeśli chodzi o przychody i koszty, to jaki będzie tak naprawdę wynik finansowy. Zapytał, czy nie lepiej byłoby poczekać jeszcze ze 2 miesiące, kiedy byłyby te dane pełne, a być może wtedy ten obraz byłby troszkę inny i dopiero wtedy dyskutować na ten temat. Uznał, że działania w zakresie restrukturyzacji długu i optymalizacji kosztów wynikające z przedstawionego materiału to zdecydowanie za mało. Poinformował, że zdaje sobie sprawę z tego, że były zalecenia sanepidu jeśli chodzi o oddział neurologiczny, ale poddał pod zastanowienie czy w tej sytuacji wykonanie remontu za 1.200.000 zł było do końca uzasadnione. Na pewno oddział neurologiczny wygląda pięknie, ale ten wydatek na pewno wpłynął na wynik finansowy. W jego ocenie realizacja programu naprawczego nie jest satysfakcjonująca. Poinformował, że cieszy fakt udanego odbudowania oddziału chirurgicznego oraz, że powrócił pan doktor Dembowski do naszego szpitala, co jest bardzo mocnym punktem w tym programie. Patrząc na strukturę zatrudnienia, zwłaszcza w sferze administracji, stwierdził, że to tutaj powinno się oczekiwać działań naprawczych.

Przewodniczący Rady Powiatu poinformował, że w tej dyskusji nikt więcej nie zgłosił chęci zabrania głosu, dlatego przechodzimy do kolejnego punktu z porządku sesji.


Ad. pkt 10. Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:

1) zmiany Programu Naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku – Kamiennej.

Główna Księgowa Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy – Urszula Kozłowska przedstawiła program naprawczy MOMP w Skarżysku-Kamiennej.

/materiał w załączniku/

Radni nie zgłosili żadnych pytań do przedstawionego materiału.

Sekretarz Powiatu Pani Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej.

W tym punkcie radni nie wnieśli żadnych uwag. Ponieważ nie było osób chętnych do zabrania głosu Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie.

za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 18 radnych

przeciw głosowało – 0 radnych

głosów wstrzymujących się – 0 radnych

Uchwała w sprawie zmiany Programu Naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku – Kamiennej została przyjęta i otrzymała Nr 211/XXIX/2021


2) zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej – Curie.

Dyrektor Szpitala Powiatowego – Pan Leszek Lepiarz wraz z Głównym Księgowym Szpitala – Arturem Dąbrową przedstawili program naprawczy Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej – Curie.

Przewodniczący Rady Powiatu zwrócił uwagę, że bardzo słabo słychać co mówi pan dyrektor. Poprosił o głośniejsze mówienie lub zmianę mikrofonu.

W tym punkcie dyskusji udział wzięli:

Radny Grzegorz Małkus zaznaczył, że odniesie się tylko do części, która została przedstawiona w harmonogramie realizacji działań naprawczych, ponieważ to jest najbardziej istotne. Wyraził zdanie, że wśród przedstawionych 13 punktów są takie, które należy pochwalić i kibicować, żeby udało się je zrealizować, ponieważ z całą pewnością wpłyną bardzo wyraźnie na jakość świadczonych usług medycznych, ale również w jakiś sposób poprawią kondycję finansową szpitala. Są to punkty: 1, 2, 3, 5, 7, 8 i 9. Niestety są też takie, które stwarzają zagrożenie dla funkcjonowania jednostki i systemu świadczonych usług zdrowotnych w naszym powiecie. Zaznaczył, że największe wątpliwości budzi punkt 4, czyli przekazanie prowadzenia zakładu opiekuńczo-leczniczego podmiotowi zewnętrznemu ponieważ jest to dział, który przynosi straty. Wyraził swoje wątpliwości czy dla podmiotu zewnętrznego, który powinien świadczyć te usługi na takich samych warunkach i poziomie jak podmiot publiczny, czy to będzie opłacalne, przy spełnieniu wszystkich kryteriów i standardów, które wymaga NFZ. Zaznaczył, że jeżeli intencją jest opróżnianie budynku przy Ekonomii i uwolnienie się od kosztów jego utrzymania, to tym bardziej budzi to wątpliwości czy podmiot zewnętrzny będzie chciał na takiej niewielkiej części prowadzić działalność tego rodzaju. Wyraził zdanie, że jest to bardzo ryzykowne, tym bardziej, że NFZ rozważał swego czasu możliwość zwiększenia kontraktu na zakłady opiekuńczo-lecznicze. Zadał pytanie co z MOMP-em w tej sytuacji, ponieważ jest to zbyt mała jednostka, żeby udźwignąć koszty utrzymania całego budynku, czy nawet części. Dodał, że doszukuje się tutaj próby wchłonięcia, przekazania lub połączenia MOMP-U ze strukturami szpitala, kiedyś już był taki pomysł. Wyraził niepewność, czy takie działanie byłoby korzystne, tym bardziej, że jednostka ta całkiem dobrze radzi sobie w obecnych realiach. Następnie odniósł się do proponowanych zmian w regulaminie wynagrodzenia. Dyrektor zaproponował rozwiązania, które uderzą w najniżej zarabiających, a słabo wynagradzany pracownik nie będzie miał serca do pracy. Chcąc podnieść jakość świadczonych usług to musimy posiadać fachową kadrę z sercem do pracy, która będzie wiedziała, że chce pracować i dlaczego pracuje, a elementem tego bez wątpliwości jest wynagrodzenie. Zaznaczył, że szukając rozwiązania w tej materii, należałoby się przyjrzeć regulaminowi organizacyjnemu ponieważ w pionie administracyjnym jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia. Następnie odniósł się do kwestii przedstawionej w punkcie 6, tj. wystąpienie do jednostek samorządu terytorialnego o dofinansowanie zakupu rezonansu magnetycznego. Wyraził zdanie, że idea jest piękna, ale nie wiadomo, czy w obecnej sytuacji w jakiej znajduje się samorząd, udałoby się uzbierać tak ogromną, niebagatelną kwotę. Stwierdził, że raczej należałoby szukać jakiegoś dofinansowania w programach ministerialnych czy z RPO. Wyraził swoje wątpliwości, czy w ślad za posiadaniem takiego urządzenia, które na pewno jest potrzebne szpitalowi, znajdzie się odpowiednia kadra obsługująca to urządzenie. Odnosząc się do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w kwestii pokrywania straty przez jednostki samorządu terytorialnego poinformował, że po rozmowie na komisji wywnioskował, iż pan Dyrektor uważa, że dobrze się stało, że Trybunał wskazał, iż jednostka samorządu terytorialnego nie musi pokrywać straty, natomiast powinien ją pokryć wojewoda albo NFZ, który jest płatnikiem. Wyraził zdanie, że najprościej jest dostać pieniądze, niech ktoś płaci i nie wymaga, bo nam jest ciężko, ale niestety jeżeli ktoś daje pieniądze, to wymaga zarówno jakości jak i ilości. Zaznaczył, że trudno przewidzieć do jakich wniosków dojdzie zespół powołany przez Ministra Zdrowia, który pracuje nad tą kwestią, nie wiadomo czy będzie zmiana ustawy, czy być może znajdzie się jakieś inne rozwiązanie. Zaapelował, aby skoncentrować się na własnych działaniach, na tym co można zrobić w kwestii ograniczenia wydatków, a nie oczekiwać na to, że ktoś coś podaruje, czy też umorzy, ponieważ na dzień dzisiejszy nie ma takich przesłanek. Zaznaczył, że program powinien być tak skonstruowany, aby dawać od siebie jak najwięcej. Podsumowując swoją wypowiedź poinformował, że Klub Radnych PiS nie może poprzeć obecnego programu naprawczego i będą głosować przeciwko.

Radny Mieczysław Bąk zaznaczył, że rok 2021 Powiat Skarżyski rozpoczyna z zadłużeniem na poziomie 36.788.000 zł. Ponadto: zadłużeniem szpitala powiatowego za 11 miesięcy 2020 r. 66.500.000 zł, zobowiązania krótkoterminowe za 11 miesięcy 2020 r. to ok. 31.000.000 zł, zobowiązania powiatu skarżyskiego do pokrycia straty szpitala za rok 2019 w kwocie 5.240.000 zł. Strata netto szpitala za 11 miesięcy 2020 r. na poziomie ok. 5.168.000 zł (kwota planowana). Poinformował, że analizując dane podane w tab. 2 str. 29 (Analiza rachunku zysku i strat), to kolejne lata 2021 i 2022 nie napawają optymizmem, gdyż planowane straty netto będą oscylować na poziomie 5.000.000 zł. Zwrócił uwagę, że obecnie są trzy grupy zadłużeń: zadłużenie powiatu, zadłużenie szpitala i straty szpitala za 2019 i 2020 rok, oczekujące na pokrycie przez powiat, lub jeśli będzie takie rozporządzenie to przez inny podmiot. Zaznaczył, że brak wpływu środków finansowych z powiatu jako organu założycielskiego na pokrycie straty szpitala za 2019 rok w kwocie 5.240.000 zł, spowodował kolejne zaciąganie pożyczek w parabankach. Poinformował, że całkowita kwota zaciągniętych pożyczek na dzień 30.XII.2019 rok to 55.430.000 zł, przy spłacie odsetek od tych zobowiązań w kwocie 3.034.000 zł. zaznaczył, że szpital zaciągnął również kolejne pożyczki także w roku 2020. Przedłużanie tego stanu może skutkować spełnieniem zapisu zawartego na stronie 19 – Wskaźnik wypłacalności. Zacytował: „Wskaźnik wypłacalności (-1,26) określa wielkość funduszy obcych, przypadających na jednostkę funduszu własnego. Wysoka oraz ujemna wartość wskazuje na możliwość utraty regulowania przez podmiot zobowiązań”. Poinformował, że w ogólnej ocenie czterech wskaźników w skali 65 pkt, szpital uzyskał tylko 10 pkt, co świadczy o bardzo trudnej sytuacji jednostki, wynikającej z zadłużenia szpitala. Wyraził zdanie, że optymizmem nie napawa duża dysproporcja w wynagrodzeniach pomiędzy poszczególnymi grupami zawodowymi, oscylująca w granicach od 16.000 do 2.500 zł. Grupa najniżej zarabiających to ok. 170 pracowników. Wyraził zdanie, że ta dysproporcja jeszcze bardziej się pogłębi w grupach najniżej zarabiających po wprowadzeniu przez dyrekcję szpitala zmian w regulaminie wynagradzania, poprzez nowe zasady naliczania dodatków min stażowych, zawieszenia wypłaty z funduszu świadczeń socjalnych. Zaznaczył, że zmiany te uderzą głównie w grupy najmniej zarabiające, co na pewno będzie budzić ich niezadowolenie i nie wpłynie to na poprawę świadczonych usług. Wyraził opinię, że wprowadzone zmiany nie będą żadną motywacją do pracy, a mogą być powodem rezygnacji z pracy w szpitalu. Poinformował, że podczas merytorycznej dyskusji na komisji budżetowej zwracano uwagę na brak spójności pomiędzy planowanymi obniżkami kosztów zużycia materiałów, energii i usług obcych przy jednoczesnym zwiększeniu ilości wykonywanych zabiegów. Poinformował, że do tej pory argumentowane było to tym, że wszystko drożeje, ceny rosną, dlatego szpital generuje straty. Teraz wynika, że będzie odwrotnie, ceny i koszty zmaleją, a szpital i tak będzie generował straty. Poinformował, że analizując dział V str. 23, tabelę – harmonogram realizacji działań naprawczych, zachodzi duża obawa, że po przeniesieniu w 2021 roku Oddziału Rehabilitacji do pomieszczeń po Oddziale Chorób Zakaźnych, nastąpi podział kosztów utrzymania budynku na ZOL i MOMP. Zaznaczył, że brak jest informacji, czy obciążenie zwiększonymi kosztami utrzymania budynku nie wpłynie na generowanie strat przez MOMP, a także zabrakło informacji jakie są plany szpitala w stosunku do funkcjonowania MOMP. Następnie poruszył kwestię przekazania ZOL-u podmiotowi zewnętrznemu, o której mówi zapis w pkt. 13 harmonogramu realizacji działań naprawczych, o opuszczeniu budynku przy ulicy Ekonomii w 2020 roku. Zapytał, czy w tej sytuacji planowana jest likwidacja MOMP-u, czy włączenie go w struktury szpitala oraz czy planowana jest sprzedaż budynku przy ul. Ekonomii. Zapytał także czy te planowane działania wpłyną na poprawę sytuacji finansowej szpitala. Zaznaczył, że zamknięcie Oddziału Zakaźnego nie poprawiło sytuacji szpitala, lecz wręcz odwrotnie, ponieważ zmniejszył się kontrakt szpitala z NFZ, a koszty stałe i pracownicy pozostali. Wyraził zdanie, że kolejna próba likwidacji MOMP-u, lub jego włączenie w strukturę szpitala, może doprowadzić do chaosu i pogorszeniu dostępu pacjentów do lekarzy specjalistów. Działania te spowodują, że z rynku usług medycznych zniknie prowadzona, na bardzo dobrym poziomie, przez MOMP Medycyna Pracy. Wyraził obawę, że działanie to uderzy w zakłady pracy, przedsiębiorców, dla których spowoduje to duże utrudnienia w zakresie wykonywania badań pracowniczych. Poinformował, że w jego ocenie przedstawione założenia programu naprawczego Szpitala Powiatowego w Skarżysku – Kamiennej, jeśli tylko zostaną zaakceptowane przez Zarząd i Radę Powiatu, a także Pana Starostę, doprowadzą do destabilizacji bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców Powiatu Skarżyskiego, ponieważ utrudniony zostanie dostęp do lekarzy specjalistów. Zaapelował do Pana Starosty, Zarządu i Rady Powiatu o ponowne przeanalizowanie harmonogramu realizacji działań naprawczych i rezygnację z działań, które mogą doprowadzić do likwidacji MOMP-u.

Radny Roman Wojcieszek zwrócił uwagę, iż jedną stroną medalu jest to, że szpital od lat boryka się z różnymi trudnościami finansowymi, co zapewne spędzało sen z powiek kolejnym dyrektorom i kolejnym zarządom. Drugą stroną medalu jest kwestia jakości usług. Wyraził zdanie, że cieszą wszystkie działania, które powodują odrabianie strat spowodowanych nie najlepszą kiedyś opinią szpitala. Cieszy wielkie zaangażowanie personelu w procesie leczenia pacjentów, szczególnie w obecnie trudnej sytuacji pandemicznej. Zaznaczył, że jest to ogromny wysiłek i należy się szacunek pracownikom szpitala. Poinformował, że zadłużenie szpitala wynosi ponad 60.000.000 zł podkreślił, że wskaźnik zadłużenia aktywów wynosi obecnie 232%, co oznacza jaką część posiadanego majątku jednostki nie stanowi jego własności lub stanowi zabezpieczenie spłaty zobowiązań. Przypomniał, że w przypadku szpitala wskaźnik ten jest bardzo niekorzystny, ponieważ ponad dwukrotnie przewyższa wartość zobowiązań finansowych. Przekazał, że w jego doświadczeniu samorządowym miał do czynienia z przypadkami tworzenia programów naprawczych dla jednostek, których nie ma już na mapie Powiatu, czy miasta. Podkreślił, że jednak szpital jest jednostką specyficzną. Zwrócił uwagę, że finanse są bardzo ważne, ale na pierwszym miejscu powinno być zapewnienie właściwej opieki medycznej dla mieszkańców Powiatu. Zaznaczył, że nie można uciekać od spraw finansowych, ponieważ one także przekładają się bezpośrednio na jakość obsługi mieszkańców, pacjentów, na to czy jedzenie jest należytej jakości, na to czy są lekarstwa i przede wszystkim na to, czy jest kadra, która nie ucieka przez sytuację finansową. Zwrócił uwagę, że w programie naprawczym brakuje korelacji pomiędzy merytorycznymi zadaniami, a tabelkami bilansowymi, które pokazują liczby. Zwracając się do Starosty zaznaczył, że wobec mieszkańców powiatu to on bezpośrednio odpowiada za szpital, a jak było podane w sprawozdaniu Zarządu, inicjatywa tego programu naprawczego wynikła właśnie z Zarządu Powiatu. Zaznaczył, że z poszczególnych elementów typu: zwiększenie usług komercyjnych, zmniejszenie kosztów itp., nie wynikają te liczby, które podane zostały w tym bilansie. Przypomniał, że na komisji budżetowej zadał pytanie jaki procent stanowią usługi komercyjne, na które uzyskał odpowiedź, że jest to około 2%. Podkreślił, że w programie powinna znaleźć się informacja, że to działanie przyniesie taką kwotę wzrostu w przypadku przychodów, takie działanie w przypadku kosztów zaskutkuje takim zmniejszeniem kosztów. Poinformował, że są dwa rodzaje programów: „program merytoryczny”, który hasłowo wymienia wszystkie elementy i „program finansowy”, który pokazuje już sumę tych wszystkich działań. Wyraził swoje wątpliwości w to, że przy tych założeniach strata zmniejszy się do około 4.500.000 zł netto. Następnie odniósł się do działania ZOL. Zastanawiał się, na jakich przesłankach Zarząd wraz ze Starostą opierają swoje przekonanie, że znajdzie się podmiot, który przy tak niskich stawkach kontraktowych będzie chciał go przejąć. Wyraził zdanie, że podmiot prywatny może w jakiejś mierze obniżyć koszty – max. o 10%, a straty ZOL szacowane są na poziomie 1.000.000. Poinformował, że ucieszyła go wiadomość, że nikt nie zamierza likwidować ZOL, ponieważ nie wyobraża sobie, aby ta działalność miała zniknąć z mapy naszego powiatu. Zapytał, czy odbywały się jakieś rozmowy, lub ktoś zna przykłady, aby gdzieś w pobliżu funkcjonowały z powodzeniem Niepubliczne ZOL. Przypomniał, że na komisji budżetu i infrastruktury, pani dyrektor Małgorzata Śmiałek bardzo szeroko przedstawiła skutki dla MOMP-u, jakie spowodowałoby wyjście ZOL. Wyraził opinię, że jeżeli ZOL nie wyjdzie, a podmiot prywatny go przejmie, to będzie ciął koszty, gdzie tylko się da, a skutkiem tego będzie to, że MOMP aby funkcjonować, będzie musiał sam utrzymać ten budynek. Wyraził opinię, że nie widzi przesłanek, aby ZOL miał zostać wyłączony ze struktury szpitala i zacząć funkcjonować samoistnie. Następnie zwrócił uwagę na olbrzymi rozdźwięk pomiędzy płacami. Rozumie, że lekarze muszą zarabiać, ale od jakiegoś czasu słyszy o brakach w personelu pielęgniarskim. Zaznaczył, że różnice płac podane w sprawozdaniu są ogromne, co nie pomaga w utrzymaniu zatrudnionych pielęgniarek, a tym bardziej w przyjęciu nowych. Osobnym tematem jest kształcenie tych kadr. Zaznaczył, że atmosfera pracy ma kapitalny wpływ na to, co się dzieje w szpitalu, na to niezadowolenie na skutek tak dużych dysproporcji płacowych, nieadekwatnych do odpowiedzialności zadań. Przypomniał słowa dyrektora szpitala o tym, że pielęgniarki w mniejszym stopniu chcą się szczepić przeciwko Covid, co również wynika z ich frustracji całą tą sytuacją. Wyraził opinię, że przedstawiony program jest tylko kolejnym programem papierowym, który zawiera dużą ilość elementów takich, które po prostu muszą się znaleźć, a biorąc pod uwagę rezultaty poprzedniego programu, to nie ma znaczących różnic. Zwrócił uwagę, że w programie nie wspomniano co z zadłużeniem, które ponad dwukrotnie przekracza wartość majątku wraz z zobowiązaniami i zabezpieczeniem płatności kredytu. Nie wspomniano także co dalej będzie z zadłużeniem szpitala. Wyraził swoje zwątpienie w to, że szpital zostanie oddłużony po raz trzeci. Zaznaczył, że szpital był już oddłużany dwa razy, i tak samo jak szybko został oddłużony, tak szybko został z powrotem zadłużony.

Starosta Powiatu Skarżyskiego Artur Berus odnosząc się do wystąpienia radnego Mieczysława Bąka poinformował, że zgodnie z harmonogramem długu powiatu skarżyskiego wysokość długu w roku 2013 wynosiła 43.646.000 zł, a od tego czasu powiat sukcesywnie w każdym roku spłaca ten dług i na koniec roku 2020 wynosi on 36.766.000 zł. Odnosząc się do kwestii MOMP-u powiadomił, że Zarząd nie ma w planach włączenia MOMP-u do struktur szpitala, czy jego likwidacji. W kwestii propozycji dyrektora w Programie Naprawczym odnośnie ZOL poinformował, że działamy tak jakie były założenia na początku kadencji. Ustaliliśmy, że zostanie zrobiony oddział rehabilitacji i zostanie on przeniesiony do budynku po Oddziale Zakaźnym. Zaznaczył, że tym samym stwarza się luka i daje możliwość zwiększenia ilości osób na ZOL. Poinformował, że w tej sprawie dwukrotnie odbył rozmowy z Dyrektorem Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeżeli stworzy się taka sytuacja, że NFZ zakontraktuje większą ilość miejsc to z tego skorzystamy, jeśli jednak tak się nie stanie trzeba będzie poszukać innej alternatywy. Podkreślił, że ani on, ani Zarząd Powiatu nie wyobrażają sobie, aby Zakładu Opiekuńczo- Leczniczego nie było na terenie naszego powiatu. Wyjaśnił, że głównym powodem zamknięcia Oddziału Zakaźnego był brak wyspecjalizowanych lekarzy, poza tym oddział ten przynosił największe straty. Następnie przytoczył dane Związku Powiatów Polskich, z których wynika, że luka w finansowaniu samorządowych SP ZOZ-ów do 2017 roku kształtowała się na około 1.500.000.000 zł. Rok 2018 był pierwszym rokiem działania „sieci szpitala”, luka ta zwiększyła się do 2.000.000.000zł, a w 2019 roku do prawie 3.000.000.000 zł. stwierdził, że obecnie planowana reforma ochrony zdrowia jest próbą przykrycia wcześniejszej, zdecydowanie nieudanej reformy tej sieci szpitali. Wspomniał, że posiada także dane z Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, która jest organizacją międzynarodową skupiającą w sobie prawie czterdzieści państw. Poinformował, że z zestawienia tej organizacji wynika, że Polska jest na trzecim miejscu od końca, jeśli chodzi o nakłady na służbę zdrowia. Uzasadniając podał, że średnio na jedną osobę w tych państwach przypada 11.210 zł, a w Polsce na jedną osobę przypada tylko 2.593 zł. Wyraził zdanie, że szereg problemów, o których wspominali radni, nie jest efektem złego zarządzania jednostką szpitala. Zaznaczył, że do służby zdrowia potrzebne są pieniądze. Przypomniał, że został powołany przez Ministra Zdrowia zespół, który ma wskazać elementy reorganizacji w ochronie zdrowia, szczególnie w szpitalnictwie do 31 maja 2021 roku. Zaznaczył, że to co zostanie przygotowane przez nas, musi być kompatybilne do tego co zdecyduje Resort Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk przypomniał, po co był wyrok Trybunału Konstytucyjnego. Zaznaczył, że była to determinacja jednostek samorządu terytorialnego, szczególnie jeśli chodzi o województwo mazowieckie. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niekonstytucyjności przepisów zobowiązujących podmioty tworzące do pokrywania strat samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Przytoczył, że w ocenie wnioskodawcy, kwestionowany przepis w związku z innymi przepisami przywołanej ustawy, tworzy w sposób ukryty i niedookreślony mechanizm przerzucając na samorząd regionalny obowiązek finansowania zadań z zakresu polityki zdrowotnej państwa, które powinny być prowadzone przez władze centralne. W szczególności przenosi na podmioty tworzące ciężar finansowania świadczeń zdrowotnych do czego zobowiązany jest w szczególności Narodowy Fundusz Zdrowia. Wyraził zdanie, że gdyby nie to, że powiat musi spłacić 5.000.000 zł długu szpitala, to za te środki byłby w stanie kupić dobrej jakości rezonans magnetyczny itp. Odnośnie ZOL-u poinformował, że jego bliska osoba była w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym, przez co miał możliwość dokładnego przyjrzenia się jak działa tam mechanizm. Poinformował, że głównie leżą tam pacjenci, którzy mają minimalne dochody z rent i emerytur, co głównie determinuje sytuację finansową tego oddziału. Wyraził opinię, że podmioty prywatne miałyby możliwość wyboru pacjentów z wysokimi emeryturami. Zadał pytanie, co wtedy stałoby się z osobami, które naprawdę mało zarabiają. Zaznaczył, że podobnych pytań jest dziesiątki. Nie dając lekarzom wynagrodzenia, takiego jak oczekują, odejdą z pracy. Podsumowując wyraził nadzieję, że uda się temu wszystkiemu podołać.

Sekretarz Powiatu Pani Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia programu naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej – Curie.

W tym punkcie radni nie wnieśli żadnych uwag. Ponieważ nie było osób chętnych do zabrania głosu Przewodniczący Rady Powiatu poddał projekt uchwały pod głosowanie.

za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 12 osób

przeciw głosowało – 6 radnych

od głosu wstrzymał się – 0 radnych

Uchwała w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku – Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej – Curie została przyjęta i otrzymała Nr 212/XXIX/2021.


Ad. pkt 11. Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że wyczerpaliśmy porządek sesji. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XXIX Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".


Godzina zakończenia obrad – 13.21


Protokołowała:                                                     Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego

Joanna Wężyk                                                                             Jacek Jeżyk


Protokol XXIX-28.1.2021.pdf (146kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (25 lutego 2021)
Opublikował: Nina Zolbach (4 marca 2021, 14:32:07)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 645