Protokół z XXIII/2020 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 25 września 2020 roku
Protokół Nr XXIII/2020z
Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej
25 września 2020 roku
Godzina
rozpoczęcia obrad – 11.00
Sesja
odbyła się sposób zdalny.
W sesji udział wzięli:
W sesji udział wzięli:
- Starosta
Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska,
- Członkowie Zarządu
Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
- Sekretarz
i Skarbnik Powiatu oraz Radca Prawny Starostwa,
- Dyrektor
MOMP - Małgorzata Śmiałek oraz Główna Księgowa MOMP –
Urszula Kozłowska,
- Dyrektor
OLK – Mateusz Korzeniewski oraz Główna Księgowa OLK – Donata
Chrzan,
- Dyrektor
Szpitala – Leszek Lepiarz oraz Główny Księgowy Szpitala - Artur
Dąbrowa,
- Kierownik
Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskiego Nadzór Wodny w
Skarżysku-Kamiennej - Michał Wzorek,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego.
Sesję
Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk –
kierownik Biura Rady Powiatu.
Streszczenie
posiedzenia
Ad.pkt
1 Otwarcie Sesji.
XXIII
w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który poinformował, że dzisiejsza
sesja jest sesją zdalną, a obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są
transmitowane.
Ad.pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
Ad.pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący
Rady poinformował,
że przechodzimy do sprawdzenia listy obecności. Wskazał, że po
wywołaniu radnego, każdy potwierdza swoją obecność stwierdzając
„jestem obecny” i włącza kamerę i mikrofon.
W
sesji uczestniczyło 16 radnych czyli 84 % składu Rady.
Zgodnie
z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad
wskazał Panią Bożenę Bętkowską, która w sytuacji
koniecznej przeprowadzi głosowanie imienne.
Przewodniczący
Rady stwierdził,
że radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej Sesji otrzymali
projekt porządku obrad. Zapytał czy do przedstawionego projektu
porządku XXIII Sesji Rady Powiatu radni lub członkowie zarządu
powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
Ponieważ radni nie zgłosili żadnych wniosków Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek XXIII sesji.
Za
przyjęciem porządku obrad głosowało - 16 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Głosów
wstrzymujących – 0
Porządek
XXIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty.
Ad.pkt 3 Przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Ad.pkt 3 Przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła
wniosek o przyjęcie protokołu z XXII sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego informując, że do protokołu wniósł uwagi radny
Mieczysław Bąk. Zgłoszone poprawki zostały częściowo
uwzględnione.
Przewodniczący
Rady poddał
pod głosowanie przedstawiony wniosek.
Za
przyjęciem protokołu głosowało - 16 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Głosów
wstrzymujących – 0
Protokół
z XXII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty.
Ad.pkt 4 Sprawozdanie starosty z działalności zarządu między sesjami.
Ad.pkt 4 Sprawozdanie starosty z działalności zarządu między sesjami.
Starosta – Artur
Berus poinformował, że
sprawozdanie z działalności zarządu od 25.06 do 25.09 zostało
przedłożone radnym. Zapytał czy radni mają pytania do
przedstawionego sprawozdania.
Pytania zgłosili:
Radny
Mieczysław Bąk – wskazał,
że w sprawozdaniu starosty są punkty na stronie 5 dotyczące zmian
regulaminu pracowników zatrudnionych w starostwie powiatowym oraz
zmiana regulaminu pracy starostwa
powiatowego. Poprosił o wyjaśnienie w jakim zakresie nastąpiły
zmiany.
Starosta
– wyjaśnił, że jeżeli chodzi o zmiany
regulaminu pracy starostwa powiatowego to zostaje wydłużony czas
pracy wydziału komunikacji oraz biura podawczego w poniedziałek do
17:00. Natomiast jeżeli chodzi o zmianę regulaminu dotyczącą
wynagrodzeń to był błędny zapis w regulaminie i w związku z tym
uporządkowaliśmy zapisy. Konkretnie chodziło o to, że nie może
być dodatek tylko dodatkowe wynagrodzenie za określone godziny.
Radny Bartosz Bętkowski – zwrócił uwagę, że nie znalazł w sprawozdaniu żadnej informacji związanej z projektem terminala przeładunkowego na terenach PKP. Przypomniał, że w tej sprawie składał interpelację. Zapytał czy było jakieś kolejne spotkanie w tej sprawie. Zapytał również na kiedy jest planowane kończenie remontu oddziału neurologicznego. Poprosił również, aby kwestia ronda u zbiegu ul. Towarowej i ul.1-go Maja była szczegółowo omówiona na najbliższym posiedzeniu komisji.
Starosta Artur Berus - co do otwarcia oddziału neurologii poinformował, że planujemy jego otwarcie w połowie października. Jeśli chodzi o budowę ronda termin zakończenia dokumentacji to jest 31 maja 2021 roku. Wyraził zdanie, że jak najbardziej wskazane jest omówienie szerzej tych kwestii na posiedzeniu komisji infrastruktury. W kwestii strategii i portu intermodalnego oznajmił, że członek zarządu pani Katarzyna Bilska uczestniczyła w spotkaniu w gminie Skarżysko-Kamienna i przedstawi państwu ustalenia.
Radny Bartosz Bętkowski – zwrócił uwagę, że nie znalazł w sprawozdaniu żadnej informacji związanej z projektem terminala przeładunkowego na terenach PKP. Przypomniał, że w tej sprawie składał interpelację. Zapytał czy było jakieś kolejne spotkanie w tej sprawie. Zapytał również na kiedy jest planowane kończenie remontu oddziału neurologicznego. Poprosił również, aby kwestia ronda u zbiegu ul. Towarowej i ul.1-go Maja była szczegółowo omówiona na najbliższym posiedzeniu komisji.
Starosta Artur Berus - co do otwarcia oddziału neurologii poinformował, że planujemy jego otwarcie w połowie października. Jeśli chodzi o budowę ronda termin zakończenia dokumentacji to jest 31 maja 2021 roku. Wyraził zdanie, że jak najbardziej wskazane jest omówienie szerzej tych kwestii na posiedzeniu komisji infrastruktury. W kwestii strategii i portu intermodalnego oznajmił, że członek zarządu pani Katarzyna Bilska uczestniczyła w spotkaniu w gminie Skarżysko-Kamienna i przedstawi państwu ustalenia.
Członek
Zarządu - Katarzyna Bilska – wyjaśniła, że konsultacje
odbyły się 25 sierpnia w Miejskim Centrum Kultury z inicjatywy
Urzędu Marszałkowskiego i dotyczyły strategii
rozwoju województwa świętokrzyskiego. Podczas spotkania była mowa
o przedsięwzięciach priorytetowych, które będą uwzględnione w
strategii i oficjalnie poinformowano, że port, o którym mówił
radny będzie wpisany w strategię województwa świętokrzyskiego.
Jest to dla nas bardzo ważne pod względem rozwoju regionu.
Przedsięwzięcie to będzie ujęte w strategii rozwoju powiatu z
tym, że jesteśmy na etapie tworzenia nowej strategii. Jednakże nie
możemy tych prac rozpocząć w pełni, ani tym bardziej
przyspieszyć, dopóki nie pojawi się ukończona strategia rozwoju
województwa świętokrzyskiego ponieważ te dwa dokumenty muszą być
ze sobą bezpośrednio połączone. Czyli najpierw musi być
strategia województwa, następnie strategie danych regionów, w tym
powiatu skarżyskiego. Zdajemy sobie sprawę jak ważne jest to
przedsięwzięcie, jednakże nie możemy zapominać o tym, że
kluczową rolę tutaj ma PKP zarówno jeżeli chodzi o kwestie
położenia, jak i rozwiązań technicznych. Dlatego też czekamy
cały czas na propozycje tych rozwiązań, które mogłyby znaleźć
się w naszej strategii.
Radny
Roman Wojcieszek
– ponieważ zarząd ogłosił nowy nabór na dyrektora Centrum
Obsługi Placówek poprosił o wyjaśnienie tej sprawy. Następnie
poprosił o informacje na temat przetargu na dostawę asortymentu
związanego z covid, jak wygląda sytuacja w tej kwestii, czy już
ten przetarg został zakończony, czy jest wybrany dostawca.
Starosta
– wyjaśnił, że ogłosiliśmy dwukrotnie nabór na stanowisko
dyrektora Centrum. Niestety w obu przypadkach komisja nie
rozstrzygnęła tego naboru. Po rozmowach zarządu z panią dyrektor
zadeklarowała, że w związku z zaistniałą sytuacją pozostaje
nadal dyrektorem. Starosta dodał, że na jakiś okres jednego roku.
Sekretarz
Powiatu Małgorzata Nosowicz –
udzieliła odpowiedzi w sprawie przetargu związanego z covid.
Wyjaśniła, że mamy za sobą 3 przetargi i większość zadań jest
już za nami. To znaczy mamy już zrealizowane zamówienia na
maseczki ochronne, na środki ochrony osobistej typu fartuchy,
rękawice. Mamy również wyłonionych wykonawców na realizację
zadania ozonatory, autoklaw, sterylizator parowy. W tej chwili
ogłosiliśmy czwarty przetarg. Jest to najtrudniejsze zadanie chodzi
o środki czystości. Ten przetarg został ogłoszony 24 września i
mniej więcej po tygodniu będzie otwarcie ofert. Jednocześnie Urząd
Marszałkowski w poniedziałek zaproponował rozszerzenie projektu o
dodatkowe środki.
Włączyliśmy w ten projekt 7 placówek oświatowych, zgodnie z
sugestią Urzędu Marszałkowskiego. W najbliższym czasie po
podpisaniu aneksu do umowy z Urzędem Marszałkowskim będziemy
organizować kolejne przetargi.
Radny
Bartosz Bętkowski
–
odniósł się do przetargu na realizację przeprawy drogowej –
wiaduktu. Wyraził zdanie, że wyniki tego przetargu są
optymistyczne ponieważ zakładaliśmy jako powiat wyższe kwoty.
Dopytał o wyniki spotkania pana starosty i prezydenta miasta
Skarżyska-Kamiennej
z marszałkiem i sekretarzem województwa, które odbyło się 18 września. Celem tego spotkania było zwiększenie dofinansowania na tą inwestycję do 90 %. Zapytał czy jeżeli urząd marszałkowski nie przechyli się do prośby istnieje jakieś zagrożenie finansowania tego tego projektu czy nie ma takiego problemu.
z marszałkiem i sekretarzem województwa, które odbyło się 18 września. Celem tego spotkania było zwiększenie dofinansowania na tą inwestycję do 90 %. Zapytał czy jeżeli urząd marszałkowski nie przechyli się do prośby istnieje jakieś zagrożenie finansowania tego tego projektu czy nie ma takiego problemu.
Starosta
– wyjaśnił, że w związku z tym, że teren inwestycji jest na
obszarze objętym rewitalizacją istnieje możliwość w ramach tego
projektu i tego działania pozyskania środków z urzędu
marszałkowskiego do 90%. Ponieważ jest taka szansa pozwoliliśmy
sobie, aby zwrócić się do pana marszałka z prośbą. Liczymy na
przychylność i dofinansowanie tego projektu do 90%. Oczywiście
gdyby nie udało się pozyskać dofinansowania w takiej wysokości my
jako samorząd znajdziemy pieniądze żeby to zadanie zamknąć i
rozstrzygnąć przetarg.
Ad.pkt
5 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych
po ostatniej sesji.
Wiceprzewodnicząca
Rady Bożena Bętkowska – przedstawiła
informację o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych.
Interpelacje
i zapytania złożyli: radna Renata Bilska, radny Grzegorz Małkus,
radny Mieczysław Bąk, radny Bartosz Bętkowski.
/informacja
w załączeniu/
Ad.pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.
Ad.pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.
W
tym punkcie nie było osób chętnych do zabrania głosu.
Ad.pkt 7 Sprawozdanie z działań podejmowanych w 2019 roku przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie na terenie powiatu skarżyskiego.
Ad.pkt 7 Sprawozdanie z działań podejmowanych w 2019 roku przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie na terenie powiatu skarżyskiego.
Kierownik
Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Nadzór Wodny w
Skarżysku-Kamiennej - Pan Michał Wzorek – przedstawił
sprawozdanie z działań podejmowanych w 2019 roku.
/sprawozdania
w załączeniu/
Przedstawił
zakres działań, które zostały wykonane w ramach nadzoru wodnego
m.in. zostały zlikwidowane, na wniosek mieszkańców, przetamowania
bobrowe na rzekach Jaślana, Żarnówka, Łosieniec za łączną
kwotę około 18000 zł, wykonano konserwację rzeki Kamiennej na
terenie Skarżyska-Kamiennej, polegało to na wykoszeniu koryta
dwudzielnego rzeki Kamiennej. Dokonano również konserwacji rzeki
Kamionki, która polegała na zabudowie wyrwy wzdłuż ogródków
działkowych w miejscowości Suchedniów. Było to wykonane również
na wniosek mieszkańców. Dokonaliśmy
również konserwacji rzeki Bernatki poniżej zbiornika Bernatka w
Skarżysku-Kamiennej. Oprócz robót konserwacyjnych rozpatrywaliśmy
różnego rodzaju sprawy w ilości 766 sztuk w skali całego
roku.
Radny Mieczysław Bąk - w 2007 roku Sejmik Województwa Świętokrzyskiego przyjął program budowy 174 zbiorników wodnych w ramach programu małej retencji dla województwa świętokrzyskiego. Ponieważ temat ten w ostatnim czasie powrócił z uwagi na program rządowy, który promuje i dofinansowuje te inwestycje, zapytał czy z powiatu skarżyskiego zostały zgłoszone do tego programu inwestycje budowy lub odtwarzania zbiorników wodnych. Jeżeli tak to z jakiej gminy, jakie to są zbiorniki, jakiej wysokości będzie dofinansowanie tych inwestycji? Czy wiadomo kto będzie nadzorował te projekty, ministerstwo, wojewoda czy urząd marszałkowski.
Kierownik
–
Pan Michał Wzorek
– wyjaśnił, że do tego programu została włączona inwestycja
polegająca na budowie zbiornika Bzin. Na chwilę obecną żadne inne
zadania nie zostały zadeklarowane do tego programu Jeśli chodzi o
kwotę dofinansowania na razie nie ma jakiś konkretnych działań.
Dopiero są prowadzone rozmowy pomiędzy poszczególnymi jednostkami
min. odnośnie strony, która będzie inwestorem tego zbiornik. Na
chwilę obecną jest wpisany Urząd Miasta Skarżyska, ale są
przesłanki żeby ta inwestycja powstała na zasadzie konsorcjum
kilku jednostek. Na razie są początkowe rozmowy i nie wiadomo do
końca jak to się jeszcze rozstrzygnie.
Radny
Roman Wojcieszek –
poruszył
temat odwodnienia obszaru dzielnicy Skarżysko Książęce oraz
zlewni rzeki Oleśnicy. Przypomniał, że kiedyś funkcjonowała
Spółka Wodna. Czy Wody Polskie w perspektywie mają w swoim
zakresie działania melioracji obszarów dzielnicy Skarżysko
Książęce m.in. odtworzenie tych systemów odwadniających i
odprowadzających wodę do rzeki Oleśnicy.
Kierownik
Michał Wzorek
– odpowiadając wyjaśnił, że jeśli chodzi o rowy
melioracyjne to Wody Polskie nie są administratorem obiektów
melioracji wodnych. My prowadzimy wyłącznie ewidencję tych
urządzeń, możemy wskazać gdzie, na której działce jaki obiekt
się znajduje i na tym kończymy naszą działalność. Jeśli chodzi
o obiekty melioracji wodnych odpowiadamy tylko i wyłącznie za
rzeki, za wody płynące i stąd właśnie też były te naciski na
konserwację rzeki Oleśnicy, którą w tym roku jednak wykonamy.
Dodał, że zostały wysłane pisma,
które przypominały o obowiązku utrzymania rowów melioracyjnych
przez mieszkańców, przez których działki te rowy przepływają.
Oświadczył, że mieszkańcy tak naprawdę nie widzą potrzeby
utrzymywania tych rowów. Dla przykładu podał gminę Mirzec, która
pozyskała środki i w tym momencie już
chyba nawet rozstrzygnęli przetargi na odbudowę tych rowów
melioracyjnych, mimo że Spółka Wodna również tam została
zlikwidowana. Poddał
po rozwagę czy nie można byłoby pójść tym śladem i postarać
się żeby gmina bardziej zainteresowała się tematem rowów
melioracyjnych, ponieważ mieszkańcy nie są w stanie sami tego
wykonać.
Radny Roman
Wojcieszek –
zwrócił
się do starosty
o zajęcie się tym problemem, bo na gminę nie bardzo możemy
liczyć, a z tego co mu wiadomo problem dotyka naszej infrastruktury,
tj. dróg powiatowych, które w tym obszarze są, a które zostały
dużym wysiłkiem środków finansowych wykonane.
Radny
Emil Tokarczyk
– odniósł się do problemu coraz niższego poziomu wód, a co za
tym idzie wzrastającej liczby terenów suchych. Jak przedstawia się
sytuacja w tym względzie w naszym powiecie. Stwierdził również,
że są głosy wskazujące, że regulowanie koryt rzek poprzez
konserwację ich nabrzeży, poprzez usuwanie żeremi bobrowych i
generalnie roślinności powoduje zwiększony przyspieszony przepływ
wody w rzekach, co skutkuje tym, że rzeczywiście tereny stają się
coraz bardziej suche. Jak wygląda ta sytuacja i czy ta polityka Wód
Polskich w tym względzie nie prowadzi do tego rodzaju efektu.
Kierownik
Michał Wzorek
- odpowiadając na powyższe wskazał, że tamy bobrowe faktycznie
działają na korzyść, ale również na szkodę. W tym momencie
te tamy, które my likwidujemy, likwidujemy na wniosek oczywiście
mieszkańców, w miejscach gdzie one rzeczywiście mogą zagrażać
infrastrukturze czy to właśnie drogowej czy mieszkaniowej i w
takich miejscach rozbieramy. Natomiast jeżeli takie tamy powstają
na terenach nieużytkowanych rolniczo, bądź na obrzeżach lasów to
one po prostu zostają i rzeczywiście tą wodę retencjonują. Jeśli
chodzi o zasobność wód w Polsce, mamy takie analizy przeprowadzone
przez SGGW, które mówią, że nasz region nie jest narażony w
bardzo dużym stopniu na suszę. Są prognozy krótkoterminowe i
długoterminowe i te długoterminowe określają czas do 2100 roku i
każde te prognozy zakładają, że tej wody u nas tak naprawdę
będzie więcej niż mniej, z tym że opady które będą się
pojawiały, będą krótkotrwałe, ale bardzo intensywne, ale opad
sumaryczny roczny będzie się zwiększał z każdym rokiem stopniowo
aż do tego 2100 roku. Stąd jest plan, o którym też wcześniej
wspominaliśmy dotyczący budowy zbiorników retencyjnych żeby móc
tą wodę gromadzić w okresach mokrych aby później jej nie
brakowało w okresach suchych. Jeżeli chodzi o konserwację rzek,
oczywiście są zwolennicy i przeciwnicy konserwowania. Dostajemy
dużo próśb i dużo wniosków o przeprowadzenie konserwacji od
mieszkańców, którzy mieszkają w pobliżu rzek, bo przez to, że
rzeka jest niedrożna, woda właśnie nie może odpływać z terenów
zurbanizowanych dość sprawnie. Tutaj przykład właśnie rzeki
Kamiennej. W ubiegłym roku po konserwacji, którą
przeprowadziliśmy, przyrodnicy protestowali, dlaczego
zdewastowaliśmy przyrodę rzeki Kamiennej. Na chwilę obecną
przyroda zaczęła już bardzo ładnie się odradzać. Zaznaczył, że
wały przeciwpowodziowe, które są w Skarżysku, w tym momencie nie
widnieją na stanie ewidencyjnym w Wodach Polskich. Jakby wały są
zawieszone w przestrzeni i nie mają swojego właściciela. Po
analizie tych wałów, które przeprowadziło Starostwo w 2014 roku
wynika, że one nie spełniają swoich warunków technicznych,
dlatego wskazane jest regularne przeprowadzanie konserwacji rzeki jak
i tego obwałowania żeby woda mogła dość sprawnie z terenów
miejskich odpływać na tereny poza obszarem miasta, gdzie może się
rozlewać.
Radny
Roman Wojcieszek
– odnosząc się do informacji przekazanej przez kierownika
dotyczącej wałów przeciwpowodziownych wróćił się z prośba do
przewodniczącego
komisji Pana Emila Tokarczyka by włączyć do porządku obrad jednej
z najbliższych komisji infrastruktury tę kwestię. Dodał, że nie
musi chyba tłumaczyć jakie skutki może mieć niedotrzymywanie
warunków technicznych czy nie utrzymywanie wałów na terenie
Skarżyska dla okolicznych terenów. Dlatego bardzo proszę pana
przewodniczącego Tokarczyka by poprosił przedstawiciela z wód
polskich, kompetentne osoby ze starostwa, żebyśmy mogli też na ten
temat w najbliższej przyszłości porozmawiać.
Radny Emil Tokarczyk - zadeklarował, że oczywiście zajmiemy się tym tematem na jednej z najbliższych komisji, bo rzeczywiście temat jest ważny i dosyć pilny.
Radny Jerzy Żmijewski – odniósł się do tematu wałów przeciwpowodziowych na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej. Poinformował, że w latach 2010-14 była zrobiona przez powiat skarżyski kompletna inwentaryzacja. Materiały te zgodnie z ówczesnymi porozumieniami z Wojewódzkim Zarządem Melioracji Wodnych zostały przekazane do tegoż zarządu melioracji wodnej. Komplet materiałów i informacji na ten temat powinien posiadać Wydział Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej starostwa powiatowego. Dodał, że niestety nie udało się odtworzyć dokumentacji byłych spółek wodnych, które funkcjonowały w Szydłowcu. Faktem jest, że jeśli chodzi o rowy odwadniające, czy rowy melioracyjne jest to kompetencja miasta.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk - podsumowując ten punkt, stwierdził, że taka komisja w najbliższym czasie będzie wskazana. Wyraził nadzieję, że do połowy października zbierze się komisja infrastruktury, która zajmie się również tą sprawą.
Radny Emil Tokarczyk - zadeklarował, że oczywiście zajmiemy się tym tematem na jednej z najbliższych komisji, bo rzeczywiście temat jest ważny i dosyć pilny.
Radny Jerzy Żmijewski – odniósł się do tematu wałów przeciwpowodziowych na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej. Poinformował, że w latach 2010-14 była zrobiona przez powiat skarżyski kompletna inwentaryzacja. Materiały te zgodnie z ówczesnymi porozumieniami z Wojewódzkim Zarządem Melioracji Wodnych zostały przekazane do tegoż zarządu melioracji wodnej. Komplet materiałów i informacji na ten temat powinien posiadać Wydział Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej starostwa powiatowego. Dodał, że niestety nie udało się odtworzyć dokumentacji byłych spółek wodnych, które funkcjonowały w Szydłowcu. Faktem jest, że jeśli chodzi o rowy odwadniające, czy rowy melioracyjne jest to kompetencja miasta.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk - podsumowując ten punkt, stwierdził, że taka komisja w najbliższym czasie będzie wskazana. Wyraził nadzieję, że do połowy października zbierze się komisja infrastruktury, która zajmie się również tą sprawą.
Ad.pkt
8 Informacja o przebiegu wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za
I półrocze 2020 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej
prognozy finansowej za I półrocze 2019 roku.
Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska – przedstawiła informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za I półrocze 2019 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej za I półrocze 2019 roku.
Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska – przedstawiła informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za I półrocze 2019 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej za I półrocze 2019 roku.
/materiał w
załączeniu/
Przewodniczący Rady –
zapytał czy ktoś z radnych ma pytani do
przedstawionej informacji.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań.
Ad.pkt
9 Informacja o przebiegu wykonania planów finansowych za I półrocze
2020 roku samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla
których powiat skarżyski jest podmiotem tworzącym.
Sekretarz
Powiatu Małgorzata Nosowicz – przedstawiła
informację o przebiegu wykonania planów finansowych za I półrocze
2020 ZOZ Szpitala Powiatowego, OLK oraz MOMP.
/informacja w
załączeniu/
Radni nie zgłosili
żadnych pytań do przedstawionej informacji.
Ad.pkt 10 Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej MOMP w Skarżysku- Kamiennej za 2019 rok:
Ad.pkt 10 Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej MOMP w Skarżysku- Kamiennej za 2019 rok:
1) Główna księgowa
MOMP Pani Urszula Kozłowska przedstawiła raport i sprawozdanie
finansowe MOMP w Skarżysku-Kamiennej.
Radni nie zgłosili
pytań do przedstawionej informacji.
2) Sekretarz
Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt
uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania
finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w
Skarżysku-Kamiennej za 2019 rok,
Radni
nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za przyjęciem uchwały głosowało
– 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie
zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego
Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2019 rok została
przyjęta i otrzymała Nr 174/XXIII/2020.
3) Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej.
3) Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej.
Radni
nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta i otrzymała Nr 175/XXIII/2020.
Ad.pkt 11 Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej OLK w Skarżysku-Kamiennej za 2019 rok
1) Główna
księgowa OLK Dorota Chrzan przedstawiła raport i sprawozdanie
finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w
Skarżysku-Kamiennej.
Radni
nie zgłosili pytań do przedstawionej informacji.
2) Sekretarz
Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania
finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej za 2019 rok.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za przyjęciem uchwały głosowało
– 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie
zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa
Kolejowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej za 2019 rok została przyjęta i otrzymała Nr
176/XXIII/2020.
3) Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Obwodu Lecznictwa Kolejowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
3) Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Obwodu Lecznictwa Kolejowego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za przyjęciem uchwały głosowało
– 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie
oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Obwodu Lecznictwa Kolejowego
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej została przyjęta i otrzymała Nr
177/XXIII/2020.
Ad.pkt
12 Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej ZOZ w Skarżysku-Kamiennej
Szpital Powiatowy za 2019 rok:
1) Główny
księgowy Szpitala Powiatowego Artur Dąbrowa przedstawił
raport i sprawozdanie finansowe Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie.
Radni
nie zgłosili pytań do przedstawionej informacji.
2) Sekretarz
Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: podjęcie uchwały w
sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu
Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im.
Marii Skłodowskiej-Curie za 2019 rok.
Radny
Mieczysław Bąk - w imieniu klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości
odniósł się do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego imieniem Marii
Skłodowskiej-Curie. Stwierdził, że z
przedstawionych
analiz i innych materiałów wynika, że szpital w
Skarżysku-Kamiennej nie posiada zdolności do generowania zysku. W
analizie wskaźnikowej szpital uzyskał tylko 10 punktów na 70
możliwych, uzyskując po 0 punktów w grupach wskaźników:
zyskowność, płynność, zadłużenia. Na ten wynik wpływa
bezpośrednio stale powiększające się zadłużenie, które w
znacznym stopniu przewyższa kwotę rocznych przychodów. O ile w
latach 2016-2017 strata szpitala netto wynosiła 2 mln 100 tys. zł i
2 mln 860 tys. zł
i
była w miarę kontrolowana to już drastyczny wzrost w 2018 roku do
kwoty
6 mln 100 tys. zł oraz w 2019 do kwoty 7 mln 560 tys. zł, spowodowało że na dzień 30 grudnia 2019 roku niepokryte straty z lat ubiegłych stanowią kwotę 58 mln 380 tys zł. Natomiast zobowiązania krótkoterminowe na ten dzień to kwota ponad 30 mln zł, z czego część uległa przedawnieniu, przeterminowaniu. W sytuacji gdy wartość majątku trwałego szpitala na koniec 2019 roku wynosi około 22 milionów zł, a obecnie podawane zadłużenie szpitala wynosi 65 mln zł, to powinniśmy sobie zadać bardzo trudne pytanie, czy Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej stanowi jeszcze własność powiatu skarżyskiego. Pytanie wynika z 232% wskaźnika zadłużenia aktywów, który informuje o stopniu finansowania szpitala przez kapitał obcy, czyli kredyty i pożyczki. Praktycznie kapitał własny szpitala nie istnieje, ponieważ stanowi wartość ujemną, corocznie drastycznie malejącą. Prognozowany w analizie wynik finansowy na lata 2019-2022 drastycznie wzrasta z 7 do blisko 12 milionów zł i stwarza sytuację, że wkrótce powiat skarżyski jako organ założycielski nie będzie go w stanie pokryć, ponieważ już dziś zadłużenie szpitala i powiatu wynosi około 102 miliony zł, przewyższając ich wartość majątku, który wynosi ok. 82 mln zł. Przy dalszym wzroście zadłużenia szpital i powiat mogą utracić płynność finansową. Analiza nie przedstawia jakichkolwiek działań Zarządu Powiatu, dyrekcji szpitala zmierzających do poprawy sytuacji finansowej szpitala powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Naszym zdaniem podjęta decyzja o zamknięciu oddziału zakaźnego w szpitalu w Skarżysku przez koalicję PO rządzącą w powiecie skarżyskim nie przyniosła żadnych oszczędności wręcz odwrotnie. Szpital utracił kontrakt na oddział zakaźny w kwocie około 1 200 000 zł rocznie. Koszty stałe, koszty utrzymania budynku oddziału zakaźnego generowały straty. W okresie pandemii w 2020 roku szpitale posiadające oddziały zakaźne stały się szpitalami jednoimiennymi i otrzymały duże kontrakty od kilku do kilkuset milionów złotych w zależności od ilości zakontraktowanych łóżek. Szpital na dzień dzisiejszy ma zakontraktowane z Narodowego Funduszu trzy łóżka covidowe, odpłatność za jedno łóżko 100 zł za dobę plus pacjent 180 zł za dobę. Dyrekcja Szpitala aby utrzymać płynność finansową jednostki zaciąga kolejne pożyczki. Jest to działanie tylko na przetrwanie. Należy pamiętać, że w okresie sprawozdawczym za 2019 rok nie wystąpiła pandemia covidu. Po analizie dostępnych materiałów negatywnie opiniujemy roczne sprawozdanie finansowe ZOZ w Skarżysku-Kamiennej i będziemy głosować przeciw jego przyjęciu. Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz w imieniu zarządu zgłosiła autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego szpitala. Wskazała, że jest błąd w sumie bilansowej. Prawidłowa kwota powinna wynosić 30.690.139,23 zł. W projekcie w tej kwocie mamy o jedną jedynkę za dużo.
6 mln 100 tys. zł oraz w 2019 do kwoty 7 mln 560 tys. zł, spowodowało że na dzień 30 grudnia 2019 roku niepokryte straty z lat ubiegłych stanowią kwotę 58 mln 380 tys zł. Natomiast zobowiązania krótkoterminowe na ten dzień to kwota ponad 30 mln zł, z czego część uległa przedawnieniu, przeterminowaniu. W sytuacji gdy wartość majątku trwałego szpitala na koniec 2019 roku wynosi około 22 milionów zł, a obecnie podawane zadłużenie szpitala wynosi 65 mln zł, to powinniśmy sobie zadać bardzo trudne pytanie, czy Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej stanowi jeszcze własność powiatu skarżyskiego. Pytanie wynika z 232% wskaźnika zadłużenia aktywów, który informuje o stopniu finansowania szpitala przez kapitał obcy, czyli kredyty i pożyczki. Praktycznie kapitał własny szpitala nie istnieje, ponieważ stanowi wartość ujemną, corocznie drastycznie malejącą. Prognozowany w analizie wynik finansowy na lata 2019-2022 drastycznie wzrasta z 7 do blisko 12 milionów zł i stwarza sytuację, że wkrótce powiat skarżyski jako organ założycielski nie będzie go w stanie pokryć, ponieważ już dziś zadłużenie szpitala i powiatu wynosi około 102 miliony zł, przewyższając ich wartość majątku, który wynosi ok. 82 mln zł. Przy dalszym wzroście zadłużenia szpital i powiat mogą utracić płynność finansową. Analiza nie przedstawia jakichkolwiek działań Zarządu Powiatu, dyrekcji szpitala zmierzających do poprawy sytuacji finansowej szpitala powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Naszym zdaniem podjęta decyzja o zamknięciu oddziału zakaźnego w szpitalu w Skarżysku przez koalicję PO rządzącą w powiecie skarżyskim nie przyniosła żadnych oszczędności wręcz odwrotnie. Szpital utracił kontrakt na oddział zakaźny w kwocie około 1 200 000 zł rocznie. Koszty stałe, koszty utrzymania budynku oddziału zakaźnego generowały straty. W okresie pandemii w 2020 roku szpitale posiadające oddziały zakaźne stały się szpitalami jednoimiennymi i otrzymały duże kontrakty od kilku do kilkuset milionów złotych w zależności od ilości zakontraktowanych łóżek. Szpital na dzień dzisiejszy ma zakontraktowane z Narodowego Funduszu trzy łóżka covidowe, odpłatność za jedno łóżko 100 zł za dobę plus pacjent 180 zł za dobę. Dyrekcja Szpitala aby utrzymać płynność finansową jednostki zaciąga kolejne pożyczki. Jest to działanie tylko na przetrwanie. Należy pamiętać, że w okresie sprawozdawczym za 2019 rok nie wystąpiła pandemia covidu. Po analizie dostępnych materiałów negatywnie opiniujemy roczne sprawozdanie finansowe ZOZ w Skarżysku-Kamiennej i będziemy głosować przeciw jego przyjęciu. Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz w imieniu zarządu zgłosiła autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego szpitala. Wskazała, że jest błąd w sumie bilansowej. Prawidłowa kwota powinna wynosić 30.690.139,23 zł. W projekcie w tej kwocie mamy o jedną jedynkę za dużo.
Starosta
Artur Berus
– odniósł się do wystąpienia radnego Mieczysława Bąka.
Stwierdził, że wszyscy na tej sali zgodzą się, że niestety
zadłużenie szpitali w Polsce jest ogromne. W tym momencie nawet jak
informuje Ministerstwo Zdrowia na koniec 2019 roku, to już było
prawie 14 miliardów złotych. Zakładając, że szpitali powiatowych
jest około 300 na terenie Polski i podzielimy te 14 miliardów, to
średnio przypada na jeden szpital między 40, a 47 mln. Nie zgodził
się z radnym że to świadczy o nieudolnym zarządzie, nieudolnej
dyrekcja, którzy nic nie robią i zadłużenie sięgnęło zenitu.
Podkreślił, że pierwszą misją szpitala jest leczenie na
najwyższym poziomie mieszkańców naszego powiatu. W ostatnim
czasie, w ostatnich latach widzą państwo, że dzięki
profesjonalizmowi lekarzy i wszystkich pracowników tego szpitala
przyjeżdżają do nas pacjenci nie tylko z powiatu, nie tylko z
województwa, ale też z Polski. Szanowni państwo widzieliśmy plan
finansowy za 2020 rok zakładał on stratę 11 milionów, za 6
miesięcy jest minus 3 mln 700 tys zł, czyli widać, że udało się
wypracować w tym ciężkim czasie covidu tą stratę mniejszą.
Radny Roman Wojcieszek - nie zgłaszając zastrzeżeń do rzetelności i prawidłowości sprawozdania finansowego zwracamy uwagę, że bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 2019 roku wykazuje ujemne fundusze własne w wysokości minus 56,58 mln. zł w tym stratę netto za rok obrotowy w wysokości 7 mln. 55 tys zł oraz niepokryte straty z lat ubiegłych w kwocie 58,36 mln zł. Zobowiązania krótkoterminowe na 31 grudnia ubiegłego roku przewyższają aktywa obrotowe o kwotę 22 mln 250 tys zł, co wskazuje na problem z utrzymaniem bieżącej płynności. Jednostka nie ma zdolności upadłościowej a w razie jej likwidacji zobowiązania stają się zobowiązaniami powiatu skarżyskiego. I jedno zdanie od siebie radny Mieczysław Bąk Panie starosto rozszerzył tylko to, nic od siebie, żadnych liczb, żadnych faktów nie dodał tylko skomentował i rozszerzył. A on ze swej strony przytoczył to co niezależny biegły rewident zauważył.
Radny Jerzy Żmijewski – odnosząc się do sprawozdania wskazał, że nie od dzisiaj wiadomo, że procedury medyczne są niedoszacowane i przynosiły zawsze straty i tak się dzieje od kilkunastu lat. Dodał, że jest radnym od pierwszej kadencji i na przestrzeni tych wszystkich lat zawsze tak było, że usługi medyczne, które były realizowane, po prostu się nie bilansowały. Ponadto nadwykonania, które były realizowane pociągają za sobą koszty. Za nadwykonania nie były w 100 % zwracane środki. Faktem jest, że corocznie zobowiązania rosną i mamy aktualnie 62 miliony. Patrząc na koszty, to w jednej chyba tylko pozycji są wyższe reszta z wyjątkiem wynagrodzeń są porównywalne w stosunku do lat poprzednich. Jeżeli popatrzymy na kształtowanie się bilansu to musimy wziąć pod uwagę rezerwę na wynagrodzenia. Dodał, że nie zamierza usprawiedliwiać działalności i funkcjonowania szpitala, natomiast ocena negatywna, że wszystko jest źle też chyba nie jest do końca przemyślana. Trzeba wskazać to co jest złe, to co jest niedobre, czy to co trzeba byłoby poprawić, o czym wielokrotnie mówił pan przewodniczący komisji budżetu i finansów Pan Emil Tokarczyk. Odniósł się do uwagi, że to dzięki koalicji rządzącej w poprzedniej kadencji czyli PO jak to pan radny Mieczysław użył został zlikwidowany oddział zakaźny. Zwracając się do radnego Mieczysława Bąka stwierdził, że nie jest to prawdą ponieważ doskonale pan wie, że lekarze specjaliści z dwójką dostali propozycję (nie do odrzucenia) pracy w innym szpitalu co było głównym powodem, że nasz szpital nie mógł zakontraktować usług. Przypomniał, że w 2017 roku Zarząd Powiatu, wspólnie z dyrekcją szpitala podjął inicjatywę aby przynajmniej w części wróciły procedury medyczne związane z kardiologią. Nasza Uchwała Rady Powiatu Skarżyskiego została opublikowana dopiero w lipcu mimo, że w połowie czerwca była podejmowana i w odpowiednim krótkim czasie została przekazana do publikacji. To właśnie nieopublikowanie tej uchwały w odpowiednim terminie czyli do 30 czerwca uniemożliwiło ówczesnej dyrekcji szpitala prowadzenie negocjacji z Narodowym Funduszem Zdrowia w sprawie zakontraktowania usług medycznych. Trzeba sprawiedliwie pokazać i tą dobrą stronę i tą złą stronę. Stwierdził, że nie mówi, że wszystko jest dobrze, bo są obszary, które wymagają pewnie analizy i poprawy. Natomiast jest przekonany, że na sytuację w szpitalach w Polsce składa się również i to, że procedury wykonywane w większości przez szpitale powiatowe muszą być dobrze doszacowane. Wielokrotnie również na ten temat mówił pan starosta Artur Berus. Zresztą jest również stanowisko związku powiatów polskich na ten temat.
Radny Emil Tokarczyk – odniósł się do sytuacji szpitala. Wskazał, że słowa krytyki ze strony państwa radnych PiS są dosyć ogólnikowe. To znaczy oczywiście podają twarde liczby i one są rzeczywiście dosyć zatrważające, dotyczące zadłużenia naszego szpitala i wszystkich nas one bardzo niepokoją. Natomiast odwołanie się właśnie do analizy, do tego audytu wykonanego jego zdaniem bardzo profesjonalnie, przez firmę zewnętrzną pozwala wysnuć dosyć ciekawe wnioski. Mianowicie ta analiza nie wykazuje jakichś drastycznych zaniedbań jeśli chodzi o stronę organizacyjną w funkcjonowaniu szpitala. Pokazuje zróżnicowanie funkcjonowania oddziałów. Jest to analiza porównawcza, która pokazuje funkcjonowanie poszczególnych oddziałów naszego szpitala w stosunku do funkcjonowania i wyników finansowych analogicznych oddziałów szpitali w Polsce. Dzięki temu możemy wnioskować, czy trudna sytuacja danego oddziału wynika ze złego zarządzania tym oddziałem przez kierownictwo tego oddziału czy też jest ona wynikiem właśnie sytuacji ogólnopolskiej wynikającej z tego o czym wielokrotnie już mówiono, czyli niewystarczającego refinansowania przez NFZ procedur medycznych. Trzeba zwrócić uwagę na dwa oddziały, które doskonale sobie radzą, to jest oddział neurologii i oddział laryngologiczny, które mają dodatnie wyniki finansowe. Natomiast te oddziały, które przynoszą straty czyli ginekologiczno-położniczy i oddział chirurgiczny okazuje się, że w odniesieniu do analogicznych oddziałów szpitali powiatowych nie wypadają tak źle, co nie znaczy, że nie można poprawić ich funkcjonowania. Dlatego zaapelował aby krytyka funkcjonowania i zarządzania szpitalem była merytoryczna, to znaczy powinna sprowadzać się do konkretów i powinna proponować rozwiązania. Dlatego należy uwzględniać te wszystkie aspekty. Oczywiście wiemy że sytuacja jest tak trudna, że szpital jest na granicy wypłacalności i utraty płynności finansowej, ale cóż możemy zrobić w tej sytuacji, oczywiście możemy tylko starać się racjonalnie optymalizować funkcjonowanie i organizację tych oddziałów szpitalnych, które przynoszą straty i starać się o jak najlepsze kontrakty dla poszczególnych oddziałów.
Radny Mieczysław Bąk – odniósł się do kwestii likwidacji oddziału zakaźnego. Otóż próby likwidacji oddziału zakaźnego podejmowano już w 2011 roku. Podejmował je dyrektor Juszczyk. Wówczas protestowali wszyscy, konsultant wojewódzki chorób zakaźnych określił to jako wielki skandal, powiadomił o tym fakcie konsultanta krajowego, inspektora sanitarnego, służby wojewody. Przekonywano wówczas, że gdyby wybuchła epidemia chorób zakaźnych, to oddział zakaźny w Skarżysku miałby rangę szpitala wojewódzkiego, ponieważ w świętokrzyskim są tylko 4 takie oddziały. W podobnym tonie wypowiadał się pan doktor Grzegorek cytuję: „w Skarżysku jest 8 dwuosobowych sal z boksami, lekarz czy pielęgniarka są odizolowani od pacjenta. Chory trafia na oddział przez balkon, a personel innym wyjściem, dzięki temu personel jest bezpieczny. Boksy zdały egzamin między innymi podczas ostatniej epidemii tak zwanej świńskiej grypy w 2009, w 2010 roku mieliśmy kilkadziesiąt osób z zapaleniem płuc, była panika. Nasz klimat pokazuje że będą kolejne epidemie bo bakterie i wirusy są i będą się mutować.” Wówczas jednak oddziału zakaźnego pomimo braków kadrowych nie zamknięto. Temat powrócił pod koniec 2017 roku, najpierw działalność oddziału zakaźnego zawieszono, aby go zamknąć w 2018. Pomimo krytycznych opinii radnych Prawa i Sprawiedliwości na temat zamknięcia oddziału zakaźnego w Skarżysku-Kamiennej koalicja Platformy Obywatelskiej nie dała się przekonać do odstąpienia od tego zamiaru, a jeszcze wykreśliła ze schematu organizacyjnego szpital zakaźny. Zapomniano o epidemiach bakteriach i wirusach. Rozwiązanie to zamiast oszczędności przyniosło kolejne straty, o których mówiłem w poprzednim stanowisku. Muszę powiedzieć, że z chwilą kiedy zamknięto oddział zakaźny w Skarżysku, szpital w Starachowicach dostał 3.000.000 zł na rozbudowę oddziału zakaźnego. Moim zdaniem tak wygląda taka krótkowzroczna polityka. W czasie kiedy przyszła epidemia covid jakbyśmy mieli oddział zakaźny to moglibyśmy uzyskać nawet 20.000.000 zł z kontraktu jako szpital jednoimienny. Starachowice miały zakontraktowane 412 łóżek, przy odpłatności 200 zł za łóżko za dzień, nie trzeba kończyć studiów, aby obliczyć, że w skali miesiąca to olbrzymia kwota, około 2,5 miliona zł. Obłożenie oddziału chorymi w szczycie zachorowań w Starachowicach nie przekraczało sto osób. Utraciliśmy złotą żyłę, która pozwoliłaby na to, że szpital w Skarżysku częściowo mógł się sam oddłużyć. Wyraził przekonanie, że powiatem i szpitalem dziś się nie zarządza lecz tylko administruje, wychodząc z założenia, że to wina rządu. My rządzimy, a rząd niech spłaca długi. Stwierdził, że to jest skutek waszej nieporadności.
Radny Roman Wojcieszek - nie zgłaszając zastrzeżeń do rzetelności i prawidłowości sprawozdania finansowego zwracamy uwagę, że bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 2019 roku wykazuje ujemne fundusze własne w wysokości minus 56,58 mln. zł w tym stratę netto za rok obrotowy w wysokości 7 mln. 55 tys zł oraz niepokryte straty z lat ubiegłych w kwocie 58,36 mln zł. Zobowiązania krótkoterminowe na 31 grudnia ubiegłego roku przewyższają aktywa obrotowe o kwotę 22 mln 250 tys zł, co wskazuje na problem z utrzymaniem bieżącej płynności. Jednostka nie ma zdolności upadłościowej a w razie jej likwidacji zobowiązania stają się zobowiązaniami powiatu skarżyskiego. I jedno zdanie od siebie radny Mieczysław Bąk Panie starosto rozszerzył tylko to, nic od siebie, żadnych liczb, żadnych faktów nie dodał tylko skomentował i rozszerzył. A on ze swej strony przytoczył to co niezależny biegły rewident zauważył.
Radny Jerzy Żmijewski – odnosząc się do sprawozdania wskazał, że nie od dzisiaj wiadomo, że procedury medyczne są niedoszacowane i przynosiły zawsze straty i tak się dzieje od kilkunastu lat. Dodał, że jest radnym od pierwszej kadencji i na przestrzeni tych wszystkich lat zawsze tak było, że usługi medyczne, które były realizowane, po prostu się nie bilansowały. Ponadto nadwykonania, które były realizowane pociągają za sobą koszty. Za nadwykonania nie były w 100 % zwracane środki. Faktem jest, że corocznie zobowiązania rosną i mamy aktualnie 62 miliony. Patrząc na koszty, to w jednej chyba tylko pozycji są wyższe reszta z wyjątkiem wynagrodzeń są porównywalne w stosunku do lat poprzednich. Jeżeli popatrzymy na kształtowanie się bilansu to musimy wziąć pod uwagę rezerwę na wynagrodzenia. Dodał, że nie zamierza usprawiedliwiać działalności i funkcjonowania szpitala, natomiast ocena negatywna, że wszystko jest źle też chyba nie jest do końca przemyślana. Trzeba wskazać to co jest złe, to co jest niedobre, czy to co trzeba byłoby poprawić, o czym wielokrotnie mówił pan przewodniczący komisji budżetu i finansów Pan Emil Tokarczyk. Odniósł się do uwagi, że to dzięki koalicji rządzącej w poprzedniej kadencji czyli PO jak to pan radny Mieczysław użył został zlikwidowany oddział zakaźny. Zwracając się do radnego Mieczysława Bąka stwierdził, że nie jest to prawdą ponieważ doskonale pan wie, że lekarze specjaliści z dwójką dostali propozycję (nie do odrzucenia) pracy w innym szpitalu co było głównym powodem, że nasz szpital nie mógł zakontraktować usług. Przypomniał, że w 2017 roku Zarząd Powiatu, wspólnie z dyrekcją szpitala podjął inicjatywę aby przynajmniej w części wróciły procedury medyczne związane z kardiologią. Nasza Uchwała Rady Powiatu Skarżyskiego została opublikowana dopiero w lipcu mimo, że w połowie czerwca była podejmowana i w odpowiednim krótkim czasie została przekazana do publikacji. To właśnie nieopublikowanie tej uchwały w odpowiednim terminie czyli do 30 czerwca uniemożliwiło ówczesnej dyrekcji szpitala prowadzenie negocjacji z Narodowym Funduszem Zdrowia w sprawie zakontraktowania usług medycznych. Trzeba sprawiedliwie pokazać i tą dobrą stronę i tą złą stronę. Stwierdził, że nie mówi, że wszystko jest dobrze, bo są obszary, które wymagają pewnie analizy i poprawy. Natomiast jest przekonany, że na sytuację w szpitalach w Polsce składa się również i to, że procedury wykonywane w większości przez szpitale powiatowe muszą być dobrze doszacowane. Wielokrotnie również na ten temat mówił pan starosta Artur Berus. Zresztą jest również stanowisko związku powiatów polskich na ten temat.
Radny Emil Tokarczyk – odniósł się do sytuacji szpitala. Wskazał, że słowa krytyki ze strony państwa radnych PiS są dosyć ogólnikowe. To znaczy oczywiście podają twarde liczby i one są rzeczywiście dosyć zatrważające, dotyczące zadłużenia naszego szpitala i wszystkich nas one bardzo niepokoją. Natomiast odwołanie się właśnie do analizy, do tego audytu wykonanego jego zdaniem bardzo profesjonalnie, przez firmę zewnętrzną pozwala wysnuć dosyć ciekawe wnioski. Mianowicie ta analiza nie wykazuje jakichś drastycznych zaniedbań jeśli chodzi o stronę organizacyjną w funkcjonowaniu szpitala. Pokazuje zróżnicowanie funkcjonowania oddziałów. Jest to analiza porównawcza, która pokazuje funkcjonowanie poszczególnych oddziałów naszego szpitala w stosunku do funkcjonowania i wyników finansowych analogicznych oddziałów szpitali w Polsce. Dzięki temu możemy wnioskować, czy trudna sytuacja danego oddziału wynika ze złego zarządzania tym oddziałem przez kierownictwo tego oddziału czy też jest ona wynikiem właśnie sytuacji ogólnopolskiej wynikającej z tego o czym wielokrotnie już mówiono, czyli niewystarczającego refinansowania przez NFZ procedur medycznych. Trzeba zwrócić uwagę na dwa oddziały, które doskonale sobie radzą, to jest oddział neurologii i oddział laryngologiczny, które mają dodatnie wyniki finansowe. Natomiast te oddziały, które przynoszą straty czyli ginekologiczno-położniczy i oddział chirurgiczny okazuje się, że w odniesieniu do analogicznych oddziałów szpitali powiatowych nie wypadają tak źle, co nie znaczy, że nie można poprawić ich funkcjonowania. Dlatego zaapelował aby krytyka funkcjonowania i zarządzania szpitalem była merytoryczna, to znaczy powinna sprowadzać się do konkretów i powinna proponować rozwiązania. Dlatego należy uwzględniać te wszystkie aspekty. Oczywiście wiemy że sytuacja jest tak trudna, że szpital jest na granicy wypłacalności i utraty płynności finansowej, ale cóż możemy zrobić w tej sytuacji, oczywiście możemy tylko starać się racjonalnie optymalizować funkcjonowanie i organizację tych oddziałów szpitalnych, które przynoszą straty i starać się o jak najlepsze kontrakty dla poszczególnych oddziałów.
Radny Mieczysław Bąk – odniósł się do kwestii likwidacji oddziału zakaźnego. Otóż próby likwidacji oddziału zakaźnego podejmowano już w 2011 roku. Podejmował je dyrektor Juszczyk. Wówczas protestowali wszyscy, konsultant wojewódzki chorób zakaźnych określił to jako wielki skandal, powiadomił o tym fakcie konsultanta krajowego, inspektora sanitarnego, służby wojewody. Przekonywano wówczas, że gdyby wybuchła epidemia chorób zakaźnych, to oddział zakaźny w Skarżysku miałby rangę szpitala wojewódzkiego, ponieważ w świętokrzyskim są tylko 4 takie oddziały. W podobnym tonie wypowiadał się pan doktor Grzegorek cytuję: „w Skarżysku jest 8 dwuosobowych sal z boksami, lekarz czy pielęgniarka są odizolowani od pacjenta. Chory trafia na oddział przez balkon, a personel innym wyjściem, dzięki temu personel jest bezpieczny. Boksy zdały egzamin między innymi podczas ostatniej epidemii tak zwanej świńskiej grypy w 2009, w 2010 roku mieliśmy kilkadziesiąt osób z zapaleniem płuc, była panika. Nasz klimat pokazuje że będą kolejne epidemie bo bakterie i wirusy są i będą się mutować.” Wówczas jednak oddziału zakaźnego pomimo braków kadrowych nie zamknięto. Temat powrócił pod koniec 2017 roku, najpierw działalność oddziału zakaźnego zawieszono, aby go zamknąć w 2018. Pomimo krytycznych opinii radnych Prawa i Sprawiedliwości na temat zamknięcia oddziału zakaźnego w Skarżysku-Kamiennej koalicja Platformy Obywatelskiej nie dała się przekonać do odstąpienia od tego zamiaru, a jeszcze wykreśliła ze schematu organizacyjnego szpital zakaźny. Zapomniano o epidemiach bakteriach i wirusach. Rozwiązanie to zamiast oszczędności przyniosło kolejne straty, o których mówiłem w poprzednim stanowisku. Muszę powiedzieć, że z chwilą kiedy zamknięto oddział zakaźny w Skarżysku, szpital w Starachowicach dostał 3.000.000 zł na rozbudowę oddziału zakaźnego. Moim zdaniem tak wygląda taka krótkowzroczna polityka. W czasie kiedy przyszła epidemia covid jakbyśmy mieli oddział zakaźny to moglibyśmy uzyskać nawet 20.000.000 zł z kontraktu jako szpital jednoimienny. Starachowice miały zakontraktowane 412 łóżek, przy odpłatności 200 zł za łóżko za dzień, nie trzeba kończyć studiów, aby obliczyć, że w skali miesiąca to olbrzymia kwota, około 2,5 miliona zł. Obłożenie oddziału chorymi w szczycie zachorowań w Starachowicach nie przekraczało sto osób. Utraciliśmy złotą żyłę, która pozwoliłaby na to, że szpital w Skarżysku częściowo mógł się sam oddłużyć. Wyraził przekonanie, że powiatem i szpitalem dziś się nie zarządza lecz tylko administruje, wychodząc z założenia, że to wina rządu. My rządzimy, a rząd niech spłaca długi. Stwierdził, że to jest skutek waszej nieporadności.
Radny
Jerzy Żmijewski
–
stwierdził, że nie neguje wyniku finansowego. Wyniki finansowe, to
co powiedział pan przewodniczący komisji są trudne, zatrważające
i strata narasta. Dodał, że on tylko wskazywał na to, że jedną z
przyczyn, która ten wynik finansowy generuje są ciągle
niedoszacowane procedury medyczne, które wykonują tego typu
szpitale ze specyfiką pracy jaką ma Szpital Powiatowy w Skarżysku.
Wyłączam szpitale, które wykonują wysokospecjalizowane procedury
medyczne, które na ogół pewnie są opłacalne. Zwracając się do
radnego Mieczysława Bąka stwierdził, że mają odmienne zdanie na
temat likwidacji oddziału zakaźnego. Konsekwencją oczywiście
wprowadzenia zmian w statucie jest brak kontraktu i konieczność
wykreślenia ze statutu, bo on musi być aktualny.
Starosta Artur Berus - odniósł się do oddziału zakaźnego, który został zamknięty w 2017 roku. Jedynym i głównym powodem zamknięcia oddziału zakaźnego był brak kadry medycznej. Odnosząc się do wypowiedzi Mieczysława Bąka który mówił, że straciliśmy kontrakt 1.000.000 zł, bo taki miał kontrakt oddział zakaźny, stwierdził, że trzeba też spojrzeć na koszty tego oddziału, które w ostatnim roku były 1.800.000 zł. Czyli patrząc na przychody i koszty to ten oddział w tym czasie generował stratę. Sytuacja finansowa szpitali gruntownie się pogorszyła od momentu wprowadzenia tak zwanej sieci szpitali. Tu widzimy, że to narastanie długów przekłada się nie tylko na powiat skarżyski ale na cały kraj.
Starosta Artur Berus - odniósł się do oddziału zakaźnego, który został zamknięty w 2017 roku. Jedynym i głównym powodem zamknięcia oddziału zakaźnego był brak kadry medycznej. Odnosząc się do wypowiedzi Mieczysława Bąka który mówił, że straciliśmy kontrakt 1.000.000 zł, bo taki miał kontrakt oddział zakaźny, stwierdził, że trzeba też spojrzeć na koszty tego oddziału, które w ostatnim roku były 1.800.000 zł. Czyli patrząc na przychody i koszty to ten oddział w tym czasie generował stratę. Sytuacja finansowa szpitali gruntownie się pogorszyła od momentu wprowadzenia tak zwanej sieci szpitali. Tu widzimy, że to narastanie długów przekłada się nie tylko na powiat skarżyski ale na cały kraj.
Radny
Emil Tokarczyk
-
odniósł się do wypowiedzi radnego Mieczysława Bąka. Podkreślił,
że on absolutnie nie kwestionuje danych podanych w audycie, wręcz
przeciwnie, ten audyt akcentuje jako dokument bardzo istotny, bardzo
dużej wagi, nad którym warto się pochylić, dlatego że tam są
rzeczywiście precyzyjne analizy, bo same liczby nie podają
przyczyn, nie podają rozwiązań. Same liczby znamy, ale same liczby
w punkcie, w którym jesteśmy nie mają sensu. Teraz płakanie nad
rozlanym mlekiem, jakim jest zamknięcie oddziału zakaźnego nic nam
nie da, bo tego oddziału teraz nie otworzymy. Mało tego, żałowanie,
że nie zarobiliśmy na epidemii covid, bo można na niej zarobić,
to jest zarzucanie nam, że nie byliśmy jasnowidzami. Ja nie byłem
wtedy radnym, nie znam historii zamykania tego oddziału, z tego co
słyszę został zamknięty z powodu braku kadry, na dodatek nie
przynosił zysku, więc nie był rentowny, przynosił w ostatnim roku
800.000 zł straty, także były jakieś powody i podstawy do jego
zamknięcia. Natomiast kto mógł przewidzieć że przyjdzie
epidemia, kto mógł przewidzieć, że powstaną szpitale
jednoimienne, które będą tak kontraktowane, że będą przynosiły
zyski. To są zarzut,y delikatnie mówiąc, nieuczciwe. Dlatego, że
nikt nie był w stanie absolutnie wyobrazić sobie sytuacji w jakiej
się znajdujemy. Cała sztuka to teraz skupić się na tu i teraz, na
rozwiązaniach, które mogą nam teraz przynieść pozytywne wyniki
finansowe szpitala i ten audyt daje tutaj taką możliwość. Myślę,
że powinniśmy poświęcić jeszcze jedną komisję na szczegółową
analizę tego audytu i zastanowić się nad potencjalnymi
możliwościami restrukturyzacyjnymi jeśli chodzi o funkcjonowanie
szpitala.
Przewodniczący
Rady – Jacek Jeżyk stwierdził,
że wyczerpująco wszyscy wypowiedzieli się na ten temat. Zabrał
głos z punktu widzenia pacjenta. Poinformował, że poddał się
operacji 16 lipca na oddziale ortopedyczno-urazowym. Była to bardzo
ciężka operacja endoprotezy lewego biodra. Po sześciu tygodniach
chodzi bez kul, co świadczy, o wspaniałej, znakomitej w jego ocenie
pracy oddziału urazowo-ortopedycznego pod kierownictwem pana doktora
Gajdy. Świetny zespół lekarski, znakomity zespół pielęgniarski
i fizjoterapeuci. Doskonale radzi sobie z oddział laryngologiczny,
oddział chirurgiczny, nie chcę mówić o innych. Podkreślił, że
jest bardzo duża zmiana na lepsze i z tego co wie zmienia się
wizerunek naszego szpitala, bo wiele osób poddało się zabiegom,
operacjom i chwalą sobie wszem i wobec. Nikt nie jeździ w tej
chwili do szpitali ościennych, tylko po prostu stara się leczyć tu
na miejscu.
Ponieważ
nie było więcej chętnych do zabrania głosu Przewodniczący
Rady poddał
pod głosowanie projekt uchwały w sprawie:
zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie za 2019 rok wraz
z autopopraką.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw
głosowało – 4 radnych
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała
w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu
Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im.
Marii Skłodowskiej-Curie za 2019 rok, została przyjęta i otrzymała
Nr 178/XXIII/2020.
3) Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Radny Mieczysław Bąk - w imieniu klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości odniósł się do powyższego projektu uchwały. Stanowisko klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości przedstawiał szczegółowo przy poprzednim projekcie uchwały, w tym momencie poszerzy tylko o następujące kwestie. Problemy z utrzymaniem bieżącej płynności finansowej szpital wynikają między innymi z ponad 30 milionowej kwoty zobowiązań krótkoterminowych. Powiat skarżyski pokrył w roku bieżącym stracę szpitala w kwocie około 3.800.000 zł za 2018 rok. Dyrektor szpitala przedłożył do sprawozdania za 2019 rok wniosek do rady powiatu skarżyskiego o pokrycie straty za 2019 rok w kwocie 5.240.202 zł. Wymieniona kwota jest konieczna w celu uniknięcia dalszego kredytowania szpitala, dlatego Zarząd Powiatu winien podjąć działania w celu jak najszybszego pokrycia powstałej straty za 2019 rok. Odwlekanie pokrycia straty pogłębi jeszcze bardziej zadłużenie szpitala. Oczekiwanie na rozwiązania prawne nie zwalnia powiatu z pokrycia zadłużenia i jest nieporozumieniem ponieważ jest to działanie prowadzące do upadłości szpitala w Skarżysku. W przypadku postawienia szpitala w stan upadłości wszystkie zobowiązania finansowe przejmie organ założycielski czy powiat skarżyski. Ponieważ klub radnych Prawa i Sprawiedliwości negatywnie ocenia sytuację ekonomiczno-finansową Szpitala Powiatowego im Marii Skłodowskiej-Curie w Skarżysku radni klubu będą głosować przeciw.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
3) Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Radny Mieczysław Bąk - w imieniu klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości odniósł się do powyższego projektu uchwały. Stanowisko klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości przedstawiał szczegółowo przy poprzednim projekcie uchwały, w tym momencie poszerzy tylko o następujące kwestie. Problemy z utrzymaniem bieżącej płynności finansowej szpital wynikają między innymi z ponad 30 milionowej kwoty zobowiązań krótkoterminowych. Powiat skarżyski pokrył w roku bieżącym stracę szpitala w kwocie około 3.800.000 zł za 2018 rok. Dyrektor szpitala przedłożył do sprawozdania za 2019 rok wniosek do rady powiatu skarżyskiego o pokrycie straty za 2019 rok w kwocie 5.240.202 zł. Wymieniona kwota jest konieczna w celu uniknięcia dalszego kredytowania szpitala, dlatego Zarząd Powiatu winien podjąć działania w celu jak najszybszego pokrycia powstałej straty za 2019 rok. Odwlekanie pokrycia straty pogłębi jeszcze bardziej zadłużenie szpitala. Oczekiwanie na rozwiązania prawne nie zwalnia powiatu z pokrycia zadłużenia i jest nieporozumieniem ponieważ jest to działanie prowadzące do upadłości szpitala w Skarżysku. W przypadku postawienia szpitala w stan upadłości wszystkie zobowiązania finansowe przejmie organ założycielski czy powiat skarżyski. Ponieważ klub radnych Prawa i Sprawiedliwości negatywnie ocenia sytuację ekonomiczno-finansową Szpitala Powiatowego im Marii Skłodowskiej-Curie w Skarżysku radni klubu będą głosować przeciw.
Za przyjęciem uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw
głosowało – 4 radnych
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie, została przyjęta i otrzymała Nr 179/XXIII/2020.
Uchwała w sprawie: oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie, została przyjęta i otrzymała Nr 179/XXIII/2020.
Przewodniczący
Rady ogłosił 10 min przerwę w obradach.
Ad.pkt
14 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1) Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska - przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2020-2035.
1) Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska - przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2020-2035.
Radny
Roman Wojcieszek
– stwierdził, że nie ma pytań do samego projektu uchwały
ponieważ na komisji wyjaśniliśmy sobie wiele rzeczy niemniej
jednak do jednej kwestii musi wrócić po to żeby wyciągać wnioski
z błędów. Ma na myśli oczywiście to słynne już rondo
u.Towarowej i ul.1-Maja. W tej chwili nie ma innego wyjścia trzeba
przesunąć inwestycję z cyklu dwuletnim natomiast trzeba wyciągnąć
wnioski na przyszłość. Nie może być tak, że my bezgranicznie
wierzymy wykonawcom i dajemy zgodę na włączenie się do drogi
publicznej, bo kiedyś tam coś wykonają. Życie uczy, że
powinniśmy postawić warunek dostaniesz zgodę na wjazd jak coś
wykonasz, tak jak to było przy Kauflandzie. Niestety z informacji,
uzyskanych na komisji wynika, że będzie to mini rondo, które znowu
nas ośmieszy, tak jak nas ośmieszyła sytuacja na ulicy Metalowców.
Dodał, że chciałby wierzyć w dwie rzeczy, że wyciągniemy
wnioski szczególnie Zarząd Dróg Powiatowych, a po drugie, że da
się jeszcze coś zrobić żeby to rondo znowu nas nie ośmieszało,
a stwarzało dobre warunki komunikacyjne.
Radni nie wnieśli innych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Radni nie wnieśli innych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2020-2035, została przyjęta i otrzymała Nr 180/XXIII/2020.
Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2020-2035, została przyjęta i otrzymała Nr 180/XXIII/2020.
2)
Skarbnik Powiatu Bogusława
Wilczyńska -
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia
zmian w budżecie powiatu na 2020 rok.
Radny Jerzy
Żmijewski poprosił aby
ujednolicić zapisy dotyczące powierzenia wykonania uchwały.
Radni
nie wnieśli innych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za
przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2020 rok, została przyjęta i otrzymała Nr 181/XXIII/2020.
3) Członek Zarządu Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu skarżyskiego od dnia 1 września 2020 roku.
Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2020 rok, została przyjęta i otrzymała Nr 181/XXIII/2020.
3) Członek Zarządu Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu skarżyskiego od dnia 1 września 2020 roku.
Radni
nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za
przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie: ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu skarżyskiego od dnia 1 września 2020 roku, została przyjęta i otrzymała Nr 182/XXIII/2020.
4) Wicestarosta – Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na dokonanie darowizny prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ponurego. Przedstawiła zmianę w publikatorze podstawy prawnej.
Uchwała w sprawie: ustalenia planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu skarżyskiego od dnia 1 września 2020 roku, została przyjęta i otrzymała Nr 182/XXIII/2020.
4) Wicestarosta – Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na dokonanie darowizny prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ponurego. Przedstawiła zmianę w publikatorze podstawy prawnej.
Radni
nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na dokonanie darowizny prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ponurego, została przyjęta i otrzymała Nr 183/XXIII/2020.
Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na dokonanie darowizny prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ponurego, została przyjęta i otrzymała Nr 183/XXIII/2020.
5)
Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Bętkowska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: udzielenia
pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Powiatu Skarżyskiego przed
Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach oraz Naczelnym Sądem
Administracyjnym w Warszawie.
Radni
nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała w sprawie: udzielenia pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Powiatu Skarżyskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie, została przyjęta i otrzymała Nr 184/XXIII/2020.
Uchwała w sprawie: udzielenia pełnomocnictwa do reprezentowania Rady Powiatu Skarżyskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w Warszawie, została przyjęta i otrzymała Nr 184/XXIII/2020.
Ad.pkt
15 - Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodniczący
Rady stwierdził,
że wyczerpaliśmy porządek sesji. Poprosił o powstanie z miejsc i
zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam
XXIII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
Godzina zakończenia obrad – 14.45
Protokołowała:
Joanna
Wężyk
Przewodniczący
Rady
Powiatu Skarżyskiego
Jacek
Jeżyk
metryczka
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (26 listopada 2020)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (30 listopada 2020, 09:47:14)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 526