Protokół z XXI/2020 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 28 maja 2020 roku

P R O T O K Ó Ł Nr XXI/2020 
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO 
odbytej 28 maja 2020 roku 

Godzina rozpoczęcia obrad - 11.00 

Sesja odbyła się sposób zdalny. 

W sesji udział wzięli: 

- Starosta Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, 
- Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
- Sekretarz i Skarbnik Powiatu oraz Radca Prawny Starostwa, 
- Komendant Powiatowy Policji - inspektor Tomasz Śliwiński, 
- Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – starszy brygadier Marcin Machowski, 
- Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej – Pani Anna Chrzanowska, 
- Powiatowy Lekarz Weterynarii – Pan Krzysztof Bąk, 
- Radni Powiatu Skarżyskiego 

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – kierownik Biura Rady Powiatu. 


STRESZCZENIE POSIEDZENIA 

Ad.pkt 1 Otwarcie Sesji. 

XXI w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który poinformował, że dzisiejsza sesja jest sesją zdalną, a obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane. Ad.pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 
Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do sprawdzenia listy obecności. Wskazał, że po wywołaniu radnego, każdy potwierdza swoją obecność stwierdzając „jestem obecny” i włącza kamerę i mikrofon. 
Na wstępie poinformował, że w związku z dofinansowaniem wniosku powiatu skarżyskiego „Stop koronawirusowi! Przeciwdziałanie i ograniczenie skutków pandemii COVID-19 na terenie powiatu skarżyskiego” Starosta Artur Berus oraz Wicestarosta Anna Leżańska i Skarbnik Bogusława Wilczyńska podpisują w dniu dzisiejszym w urzędzie marszałkowskim o godz. 11 umowę na dofinansowanie tego zadania. Kwota dofinansowania jaką otrzymaliśmy to 2 mln 850 tys zł. Ponieważ nie dało się przesunąć terminu podpisywania umów w chwili obecnej starosta i wicestarosta są nieobecni i spóźnią się na sesję. 
Następnie Przewodniczący Rady wyczytywał nazwiska radnych w kolejności alfabetycznej, a każdy z radnych potwierdzał swoją obecność. Przewodniczący Rady stwierdził że w dzisiejszych obradach uczestniczy 17 radnych, co stanowi 89% składu Rady Powiatu. Stanowimy zatem kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji. W trakcie sesji liczba radnych uczestniczących w sesji wyniosła 19, co stanowi 100 % składu Rady. 
Zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazał Panią Bożenę Bętkowską, która w sytuacji koniecznej przeprowadzi głosowanie imienne. 
Przewodniczący Rady stwierdził, że radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji otrzymali projekt porządku obrad. Zapytał czy do przedstawionego projektu porządku XX Sesji Rady Powiatu radni lub członkowie zarządu powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian 

Radny Roman Wojcieszek – w związku z tym, że na ten moment nie ma starosty i wicestarosty zgłosił wniosek o przesuniecie punktu Sprawozdanie starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami tak, aby starosta mógł udzielić odpowiedzi na zadane pytania. 

Przewodniczący Rady zaproponował, aby ten punkt był rozpatrywany jako punkt 11 porządku przed rozpatrywaniem i podjęciem uchwał. 

Ponieważ nie zgłaszano innych winsoków Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego Romana Wojcieszka o zmianę porządku obrad. 

Za przyjęciem wniosku głosowało – 11 Przeciw głosowało – 4 radnych 
Głosów wstrzymujących - 0 

/wniosek został przyjęty/ 

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek XXI sesji wraz z wprowadzona poprawką. 

Za przyjęciem porządku obrad głosowało - 17 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Głosów wstrzymujących - 0 

Porządek XXI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty. 


Ad.pkt 3 Przyjęcie protokołu z XX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 

Wiceprzewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła wniosek o przyjęcie protokołu z XX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego informując, że do protokołu wniósł uwagi radny Mieczysław Bąk. Wniesione przez radnego uwagi zostały uwzględnione. 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony wniosek. 

Za przyjęciem protokołu z XX sesji głosowało - 16 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Głosów wstrzymujących - 0 

/protokoły z XX sesji został przyjęty/ 


Ad.pkt 4 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji. 

Wiceprzewodnicząca Rady - Bożena Bętkowska przedstawiła informację o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych. W okresie miedzy sesjami interpelacje złożyli: radna Renata Bilska, radny Grzegorz Małkus, radny Mieczysław Bąk. Treść interpelacji i udzielonych odpowiedzi zamieszczone zostały na stronie BIP oraz stronie internetowej powiatu. 

/informacja w załączeniu/ 


Ad.pkt 5 Wolne wnioski i oświadczenia 

Przewodniczący Rady poinformował, że 26.05 wpłynęło od wojewody świętokrzyskiego zawiadomienie o wszczęciu postępowania nadzorczego w stosunku do uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego dotyczącej Rejowa. Aktualnie oczekujemy na rozstrzygniecie nadzorcze. 

W tym punkcie nie było innych osób chętnych do zabrania głosu. 


Ad.pkt 6 Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie skarżyskim: 

1) Komendant Powiatowy Policji - inspektor Tomasz Śliwiński przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej w roku 2019. 

 /sprawozdanie w załączeniu/ 

Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili: 

Radny Emil Tokarczyk – odniósł się do przestępczości narkotykowej prosząc o wyjaśnienie danych w tym zakresie. 

Komendant - wyjaśnił, że w latach 2017-2018 wśród postępowań przygotowawczych było: w 2017 roku - 41, a w 2018 - 39. Stwierdziliśmy łącznie ponad 300 przestępstw w każdym z tych lat. Często sprawy narkotykowe prowadzimy przez wiele miesięcy często na przełomie lat. W 2019 roku część postępowań przeszło na ten rok. Liczba wszczętych postępowań jest na tym samym poziomie natomiast liczba stwierdzonych przestępstw jest zdecydowanie niższa, ale wynika to z tego, że nie udało ich się zakończyć w 2019 roku i przeszły na ten rok. 

Radny Adam Ciok – odniósł się do wsparcia samorządów w 2019 roku działalności komendy. Zwrócić uwagę, że w sprawozdaniu są wykazane tylko służby ponadnormatywne i profilaktyka. Zapytał czy w innym zakresie np. zakup radiowozów samorządy wspierają komendę policji. Komendant - udzielając odpowiedzi wyjaśnił, że w 2019 roku były to środki na służby ponadnormatywne i profilaktykę. Wsparcie na zakup pojazdu komenda otrzymała w 2018 roku. W bieżącym roku również przewiduje zakup pojazdów. 60 000 zł zadeklarował Urząd Miasta Skarżyska-Kamiennej na zakup jednego pojazdu, 30.000zł zabezpieczył w budżecie powiat skarżyski na zakup drugiego pojazdu. Dodał, że aktualnie podejmuje działania w pozyskaniu brakujących 20.000 zł. Na tą chwilę złożył deklarację wsparcia samorząd gminy Łączna. 

Radny Grzegorz Małkus – pogratulował wyników i efektów pracy za 2019 rok. Następnie odniósł się do bieżącej sytuacji. W związku z epidemią duża grupa mieszkańców była objęta kwarantanną i policja sprawdzała czy osoby przestrzegają kwarantanny. Czy były jakieś nieprawidłowości w tym zakresie czy były osoby, które zostały ukarane. 

Komendant – wyjaśnił, że bieżący rok jest trudnym dla nas wszystkim. Policja ma obowiązek sprawdzania czy wprowadzane nakazy i zakazy są przestrzegane. Od 14 marca policja została zobowiązana do sprawdzania miejsc objętych kwarantanną. Ilość osób objętych kwarantanną wahała się na poziomie 500. Oczywiście nie obyło się bez naruszeń. Stwierdziliśmy 170 naruszeń, 72 zostały ukarane mandatami karnymi, 12 wniosków o ukaranie zostało skierowanych do sądu, skierowaliśmy również 4 wystąpienia do Powiatowego Inspektowa Sanitarnego. W jego ocenie patrząc na całą sytuację leży stwierdzić, że sytuacja w Skarżysku wyglądała dobrze. Większość mieszkańców do obostrzeń się stosowała. 

2) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – starszy brygadier Marcin Machowski przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Skarżysku-Kamiennej w roku 2019. 

/sprawozdanie w załączeniu/ 

Radna Renata Biska – odniosła się do problemu gaszenia pożaru łąk (od torów) w Skarżysku-Książęcym. Poinformowała, że kiedyś był most na rzece Oleśnicy. Zapytała jakie jest stanowisko straży pożarnej odnośnie tego mostu czy byłoby wskazanie, aby w tym miejscu most na rzece Oleśnicy był. Z informacji mieszkańców wynika, że do pożaru łąk dojazd odbywał się przez posesje prywatne. 

Komendant – oczywiście widzimy taką potrzebę ponieważ każda akcja gaśnicza wymaga posiadania środka gaśniczego jak najbliżej. Gdy nie ma sieci hydrantowej środek gaśniczy mamy na samochodzie. Sprawujemy bieżący nadzór nad siecią hydrantową. Aktualnie sprawdzamy hydranty na terenie miasta. Potwierdził, że rzeczywiście przejeżdżaliśmy do wskazanego pożaru przez posesję prywatną. Jeżeli byłaby taka możliwość, jak najbardziej popieramy budowę czy remont tego mostu dla przejazdu pojazdów ratunkowo-gaśniczych. Zwrócił jednocześnie uwagę, że są to samochody ciężkie i nośność takiego mostu musiałaby być odpowiednia. 

Radny Grzegorz Małkus – pogratulował i wyraził słowa uznania za profesjonalizm dla wszystkich strażaków. Następnie zwrócił uwagę na funkcjonującą od niedawna nową część obwodnicy. Zapytał czy poprawiło to bezpieczeństwo i skuteczność działań służb. Czy wpłynęło to raczej negatywnie. 

Komendant – przed oddaniem odcinka drogi ekspresowej służby ratownicze przeprowadziły ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze. Sprawdzaliśmy drogi dojazdowe i całą topografię terenu. Teren jest dokładnie rozpoznany. Powstanie nowego odcinka odciążyło starą drogę nr 7 i zdecydowanie spadła ilość interwencji. Zaznaczył jednocześnie, że ruch na drodze ekspresowej jest bardzo duży i dochodzi do wypadków drogowych. Z doświadczenia wie, że na drogach ekspresowych w przypadku jak dochodzi do wypadku bierze w nich udział dużo większa ilość pojazdów. Na starych drogach w kolizjach biorą udział 2 - 3 samochody. Na drogach ekspresowych dochodzi do karamboli. Wszystko zależy od ludzi i ostrożności jaką zachowują. 

Radny Roman Wojcieszek – odniósł się do problemu dojazdu do obszarów silnie zurbanizowanych. Drogi dojazdu do bloków są zablokowane przez pojazdy i dojazd do bloku jest utrudniony. Zapytał jak wygląda ta sytuacja czy są wydawane zarządzenia dla zarządców nieruchomości. 

Komendant – wyjaśnił, że temat jest znany i monitorowany od dawna. Zgodnie z przepisami do wszystkich budynków wysokich muszą być drogi przeciwpożarowe spełniające określone wymagania techniczne. Rzeczywiście, często się zdarza, że dojazd jest utrudniony głównie na Osiedlu Przydworcowym. Mimo znaków zakazujących postoju nie jest to egzekwowane. Dodał, że po każdym takim zdarzeniu piszemy pismo do zarządcy drogi i policji i na jakiś czas jest spokój po czym znowu po jakimś czasie parkują tam samochody. 

3) Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej Pani Anna Chrzanowska - przedstawiła informację dotycząca oceny stanu sanitarnego powiatu skarżyskiego w roku 2019. 

/informacja w załączeniu/ 

Radny Roman Wojcieszek – w imieniu własnym i mieszkańców podziękował za trud i wysiłek pracowników w tym ostatnim czasie. Na wstępie odniósł się do jakości wody w naszym wodociągu, stwierdzając że zaniepokojenie wzbudza zawartość trichloroetenu i tetrachloroetenu, która jest równa maksymalnej dopuszczalnej normy. Zapytał, o które studnie chodzi. Następnie poprosił o odniesienie się do sytuacji związanej z pandemią. 

Dyrektor Anna Chrzanowska – nie pamięta teraz, których studni to dotyczyło. Wyjaśniła, że obowiązkiem sanepidu jest badanie wody w sieci, natomiast badanie w ramach kontroli wewnętrznej robią wodociągi. Przy badaniu wody raz było większe stężenie. W kwestii epidemii od 24 marca mamy stwierdzonych 86 przypadków zachorowań, 4 zgony. Na ten moment mamy 67 wyzdrowieńców. Aktywnych przypadków mamy 15. Co do ilości stwierdzonych przypadków i ilości zgonów były rozbieżności w podawanych liczbach ponieważ wszyscy urzędnicy chcieli liczyć te przypadki inaczej, natomiast epidemiologa od 50 lat ma jeden sposób liczenia tzn my liczymy przypadki związane z naszym ogniskiem. Z osób objętych kwarantanną po powrocie z zagranicy mamy tylko 1 przypadek choroby. Przypadków po kontakcie z osobą zakażoną mamy 16. Zachorowań przez kontakt w szpitalu lub przychodni było 59. Zachorowań w DPS mamy 4. Pozostałych przypadków trudnych do zdiagnozowania mieliśmy 6. Wśród stwierdzonych przypadków było 61 kobiet i 25 mężczyzn. 

Radny Roman Wojcieszek – zapytał czy pracownicy pozostałych placówek medycznych innych niż szpital będą poddawani testom. 

Dyrektor Anna Chrzanowska – na ten czas nic się nie mówi, że będą badani pracownicy placówek medycznych. Jest możliwość samemu, w ramach swojego personelu, pobrać wymazy, a badania dla personelu medycznego są bezpłatne i do takich punktów można te badania zawieźć, tak jak to robi szpital. Jest to koszt tylko wymazówek i transportu. W chwili obecnej mówi się o obowiązkowym badaniu pracowników DPS-ów i my mamy wyznaczony termin na 1 czerwca dla naszych domów opieki, natomiast o pracownikach medycznych się nie mówi. 

Radny Grzegorz Małkus – dołączył się do słów uznania dla pracy placówki. Czy w związku z tym, że były stwierdzone przypadki na neurologii w naszym szpitalu czy sanepid wydawał jakieś zalecenia np. zamknięcia oddziału czy przeprowadzenia remontów poprawiających stan sanitarny tego oddziału. Następnie odniósł się do planowanych we wrześniu wyjazdów studyjnych młodzieży szkolnej do krajów UE. Zapytał czy będą nałożone jakieś zasady i procedury na te grupy, czy sanepid może wydać decyzję zakazującą wyjazdu. Zapytał jaki jest koszt wymazówek. 

Pani Anna Chrzanowska – koszt wymazówek jest niewielki. Są to te same co do wymazów z gardła. Musi być tylko odpowiedni sposób transportu i krótki czas przewozu. Jeżeli chodzi o wyjazdy to nie możemy wydać zakazów. Wszystkie wytyczne idą od góry tzn z ministerstwa, my się dowiadujemy o wytycznych tak jak państwo z telewizji. Jak zostaną otwarte granice to nie mamy prawa zakazać wyjazdu. Co do oddziału neurologii wyjaśniła, że nie kontrolowaliśmy szpitala ponieważ szpital pod nadzór powiatowego inspektora przeszedł 15 marca czyli już w trakcie epidemii. Przez 10 poprzednich lat był pod nadzorem wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Na ten moment trudno nam powiedzieć jak wyglądają poszczególne oddziały, ponieważ na kontroli jeszcze nie byliśmy. Nie otrzymaliśmy jeszcze dokumentacji od wojewódzkiego inspektora jakie kontrole i zalecenia pokontrolne były przeprowadzane dotychczas. Dodała, że jeśli chodzi o nadzór szpitala w ramach epidemii mamy kontakt meilowy i telefoniczny. 

Radny Emil Tokarczyk – odniósł się do szczepień przeciwko pneumokokom. Zapytał czy były przypadki zachorowań na odrę w bieżącym roku. Następnie zapytał o aktualną sytuację dot. koronawirusa. Ponadto jak wygląda procedura zgłaszania przypadków zachorowań. Jak długo czeka się na wynik i gdzie wysyłamy próbki. Czy personel medyczny szpitala badany jest okresowo badany. Czy są robione testy dla osób wyjeżdzajacych do sanatorium i jakie zaświadczenia są wymagane. 

Dyrektor Anna Chrzanowska – poinformowała, że nie było w bieżącym roku zachorowań na odrę. Natomiast co do szczepień przeciwko pneumokokom wyjaśniła, że mamy spadek ponieważ w poprzednich latach były programy prozdrowotne prowadzone w gminach i finansowane przez gminy. W 2019 roku takich programów gminy już nie realizowały. Dlatego jest spadek szczepień. W kwestii koronawirusa wyjaśniła, że są 3 telefony komórkowe całodobowe oraz 2 telefony stacjonarne. Następnie podała numery telefonów. Różne są sposoby zgłoszenia. Wyjaśniła zasady i procedury zgłaszania i postępowania z osobami z podejrzeniem zachorowania na COVID. Na wyniki czeka się różnie teraz każdą osobę, którą chcemy przebadać wpisuje się na specjalną listę ponieważ jest scentralizowany system, który powstał aby rozładować czas oczekiwania. Zgodnie z tą listą badania wysyłane są do różnych laboratoriów. Czas oczekiwania jest różny w zależnosci od laboratorium. Dodała, że ostatnio był przypadek, że nie mogła doczekać się na wynik, okazało się, że próbka została przesłana do Warszawy. Aktualnie czeka na 5 wyników od 25 maja z laboratorium w Podzamczu Chęcińskim, natomiast szpital zakaźny wysyła badanie rano po południu już ma wyniki. Dlatego nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Nasz szpital robi bardzo dużo testów, sami planują badania i je rejestrują, robią to na własną rękę. Badania wożą do Warszawy ponieważ wyniki mają w ciągu doby. Co do jakości wyników nie mamy podstaw kwestionować żadnego wyniku ponieważ są to laboratoria akredytowane. Co do osób wyjeżdżających do sanatorium, każdy prywatnie może zrobić badanie. 

Radna Renata Bilska – zapytała czy osoby, które są na kwarantannie mają robione testy podwójnie. 

Dyrektor – Anna Chrzanowska – wyjaśniła, że zależy od kwarantanny jeżeli jest to osoba poddana kwarantannie po kontakcie z osobą chorą to może mieć robione testy podwójnie, a nawet potrójnie. Pierwszy test robimy po siedmiu dniach. Jeżeli test wyjdzie ujemny to nie powtarza się więcej testów. 

Radna Barbara Kocia – odniosła się do kwestii otwarcia w chwili obecnej przedszkola. Zapytała czy pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej muszą przyjść i zwizytować taką placówkę, czy sanepid musi wyrazić zgodę na otwarcie przedszkola, czy dyrekcja przedszkola musi coś zgłaszać. Kończąc dołączyła się do podziękowań dla pracowników Stacji. 

Dyrektor Anna Chrzanowska – odnosząc się do powyższych kwestii poprosiła o informację, że przedszkole zostanie otwarte. Natomiast wizyta pracowników w przedszkolu, które już wcześniej funkcjonowało nie ma sensu ponieważ wiemy jakie warunki tam panują. Dodała, że należy stosować się do zaleceń. 

Członek Zarządu Adam Ciok – zapytał ile osób z 86 chorych było hospitalizowanych w szpitalu a ile osób było w domu. Następnie wskazał, że na stronie szpitala czytamy, że od 1 czerwca będzie możliwość przeprowadzania w naszej placówce badań na przeciwciała. Koszt takich badań wynosi 100 zł. 

Dyrektor Anna Chrzanowska – badania z krwi określają ilość przeciwciał i świadczą o przebytym zakażeniu. Co do ilości osób hospitalizowanych mieliśmy 42 osoby obecnie mamy tych osób 8. 

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk - podziękował pani dyrektor za trudną i odpowiedzialną pracę. Podziękował za dzisiejsze wyczerpujące przedstawienie problemu. 

Dyrektor Anna Chrzanowska – podziękowała zarządowi i radzie za przygotowanie miejsca kwarantanny, z którego skorzystało wiele osób. Dodała, że byliśmy pierwszym powiatem, który takie miejsce stworzył. Zwróciła uwagę na kolejny problem, który powstał, a mianowicie zostały zlikwidowane izolatoria funkcjonujące w naszym województwie. Takie izolatorium funkcjonowało w hotelu Senator w Starachowicach i Krystynie w Busku. Wyjaśniła, że jest problem z osobami, które mają dodatni wynik, a nie mają objawów. Wówczas nie kwalifikują się do szpitala i powinniśmy je umieścić w izolacji. Izolatorium domowe się nie sprawdza ponieważ zakażenie się rozprzestrzenia. Dlatego też potrzebne jest małe miejsce jako izolatorium. 

Przewodniczący Rady poinformował, że Starosta i Wicestarosta dotarli już na sesję. 

4) Pan Krzysztof Bąk - Powiatowy Inspektor Weterynarii przedstawił informację o działalności placówki w 2019 roku. 

/informacja w załączeniu/ 

Radni nie wnieśli żadnych zapytań do złożonej informacji. 


Ad.pkt 7 Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie za 2019 rok wraz z wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej. 

Paweł Perkowski - Dyrektora PCPR przedstawił sprawozdanie z działalności jednostki. 

/sprawozdanie w załączeniu/
 
Radny Grzegorz Małkus - poprosił o przedstawienie najpilniejszych potrzeb pomocy społecznej. Następnie zapytał jak wyglądała praca w okresie pandemii w powiatowym środowiskowym domu samopomocy. 

Dyrektor Paweł Perkowski – stwierdził, że najważniejszą potrzebą jest tworzenie dobrze funkcjonujących rodzin zastępczych oraz pozyskiwanie rodzin do prowadzenia niezawodowych rodzin zastępczych. Kolejna potrzeba to zwiększenie ośrodka interwencji kryzysowej. Zwrócił również uwagę na niewystarczające, w stosunku potrzeb osób niepełnosprawnych, środki z PFRON. W kwestii funkcjonowania Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy wyjaśnił, że dla zapewnienie bezpieczeństwa podopiecznych kontakty były tylko w sposób zdalny. Dom zajął się produkcją maseczek. Na dzień dzisiejszy wróciło do placówki 10 osób, są to osoby dochodzące, którym mierzy się temperaturę i zachowywane są wszelkie formy bezpieczeństwa. Od 1 czerwca będą również dowożeni uczestnicy. 


Ad.pkt 8 Zapoznanie się z oceną zasobów pomocy społecznej. 

Dyrektora PCPR Paweł Perkowski - przedstawił ocenę zasobów pomocy społecznej. 

/ocena zasobów pomocy społecznej w załączeniu/ 

Przewodniczący Rady poinformował, że radny Roman Wojcieszek zakomunikował, że opuszcza sesję w związku z zaproszeniem na mszę św. z okazji samorządu. Do końca sesji jest jeszcze daleko natomiast msza jest na godz.14.30. Oświadczył, że nie zwalnia radnego. Dochodzimy do kuriozalnej sytuacji bowiem wnioskodawca zmiany porządku obrad opuszcza sesję. 

Radny Roman Wojcieszek – nie rozumie wypowiedzi przewodniczącego w kontekście, że go nie zwalnia z sesji. Podkreślił, że przewodniczący nie ma kompetencji do zwalniania lub nie zwalniania radnego. Dodał, że jako radni dostaliśmy zaproszenie min podpisane przez starostę na mszę św. z okazji samorządu. Poinformował, że był u starosty z pytaniem jakie widzi rozwiązanie i miał się z przewodniczym komunikować. Skoro jest taka uroczystość, na którą radni dostali zaproszenie, to ma prawo na nią pójść. Kończąc wskazał, że jest zniesmaczony wypowiedzią przewodniczącego. 

Przewodniczący Rady ogłosił 5 min przerwy. 

Przewodniczący Rady zapytał czy poza radnym Romanem Wojcieszkiem i Mieczysławem Bąkiem, którzy poszli na mszę, pozostali radni są obecni. Poprosił o potwierdzenie obecności radnych. 

Przewodniczący Rady stwierdził, że w sesji uczestniczy 17 radnych. 


Ad.pkt 9 Sprawozdanie z realizacji „Programu współpracy powiatu skarżyskiego z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2019”. 

Członek Zarządu Powiatu Adam Ciok - przedstawił sprawozdanie z realizacji programu. 

/sprawozdanie w załączeniu/ 

Radny Grzegorz Małkus - odniósł się do slajdu - kwoty przeznaczone na współpracę finansową. Wskazał, że jedna kwota to 391971,70 zł ty i środki PFRON 9500zł. Stwierdził, że chodzi mu o kwotę 391971,70 skąd są te środki, czy z dotacji czy są to dochody własne powiatu. Jeżeli są to dochody własne to jaka konkretna kwota z tych dochodów została przeznaczona na tą współpracę finansową. 

Członek Zarządu Adam Ciok – szczegółowej odpowiedzi możemy przygotować na piśmie. 


Ad.pkt 10 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zespołu Szkół Samochodowo-Usługowych w Skarżysku-Kamiennej. 

Radna Renata Bilska – Przewodnicząca Zespołu Kontrolnego przedstawiła sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli.
 
Radni nie zgłosili żadnych pytań do przedstawionego sprawozdania. 


Ad.pkt 11 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami. 

Starosta Skarżyski – Artur Berus poinformował, że radni otrzymali sprawozdanie starosty z działalności zarządu miedzy sesjami w okresie od 30.04.2020 do 28.05.2020 roku. Uzupełniając wskazał, że w dniu dzisiejszym podpisaliśmy umowę z urzędem marszałkowskim „Stop koronawirusowi! Przeciwdziałanie i ograniczenie skutków pandemii COVID-19 na terenie powiatu skarżyskiego” w ramach umowy mamy do dyspozycji ponad 2 mln 800 tys zł. W uzupełnieniu sprawozdania poinformował, że uchwałą zarządu województwa świętokrzyskiego wniosek naszego szpitala powiatowego przeszedł i otrzymamy dofinansowanie ponad 1,5 mln zł na modernizację i zakup sprzętu medycznego dla Oddziału Rehabilitacji Stacjonarnej. Podziękował Marszałkowi Województwa Świętokrzyskiego Andrzejowi Bętkowskiemu oraz całemu zarządowi województwa za otrzymane dofinansowanie. 
Do przedstawionego sprawozdania pytania zadali: 

Radna Renata Bilska – ponieważ zarząd powiatu wystąpił z inicjatywą uchwałodawczą w sprawie regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków, a także z uchwałą dotyczącą zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla nauczycieli, zapytała czego dotyczą zmiany. Na jakim etapie są te projekty. 

Członek Zarządu Katarzyna Bilska – wyjaśniła, że obydwie uchwały są we wstępnej fazie, ponieważ jedna z nich podlega uzgodnieniu, a druga zaopiniowaniu przez związki zawodowe. Aktualnie jesteśmy na etapie rozmów ze związkami i uzgadnianiu projektów uchwał. W rozmowach uczestniczy również Przewodnicząca Komisji Oświaty pani Barbara Kocia. Uchwała dotycząca tygodniowego rozkładu zajęć jest uchwałą porządkującą, natomiast uchwała dotycząca dodatków wymaga uzgodnienia i nie ma wypracowanej ostatecznej wersji. Nasza propozycja jest taka, aby dodatek za warunki trudne i uciążliwe był zawarty w systemie kwotowym, a nie procentowym. 

Radny Grzegorz Małkus – odniósł się do upoważnienia dla dyrektora Marcina Kruka do udziału w przetargu na zadanie dowóz uczestników niepełnosprawnych do placówki. Przypomniał, że placówka dysponuje 2 samochodami do przewozu osób niepełnosprawnych dlatego poprosił o wyjaśnienie tej kwestii. Następnie zapytał o zmianę składu zespołu koordynującego opracowanie i realizację Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Powiatu Skarżyskiego. W jakim zakresie nastąpiły zmiany i na jakim etapie jest opracowanie programu. Zapytał o powody rozwiązania umowy z dyrektorem Zespołu Obsługi Placówek. Zapytał czy prawdą jest, że oddział neurologiczny na czas remontu został przeniesiony w miejsce oddziału dziecięcego i czy to będzie docelowe rozwiązanie. Pracownicy oddziału dziecięcego martwią się, że zmierza to do likwidacji oddziału dziecięcego. Następnie wskazał, że bardzo cieszy pozyskanie dodatkowych środków z urzędu marszałkowskiego na walkę z COVID. Zapytał w jaki sposób została rozdysponowana ta kwota i jakie zdania będą z tego realizowane. Kończąc zapytał czy członek zarządu Adam Ciok otrzymał dodatkową funkcję reprezentowania zarządu jako rzecznik prasowy, ponieważ w mediach lokalnych występuje jako ekspert wszystkich spraw. 

Starosta Artur Berus – w kwestii rozwiązania umowy z dyrektorem Przystani wyjaśnił, że pani dyrektor odchodzi na emeryturę. Co do zmiany zespołu koordynującego Program Zdrowia Psychicznego musieliśmy dostosować skład zespołu do nowego regulaminu organizacyjnego. Następnie wyjaśnił, że 27 został ogłoszony przetarg na remont oddziału neurologii. Na czas remontu oddział będzie przeniesiony na odział pediatrii, a odział pediatrii w okresie letnim będzie zawieszony. Środki zostały podzielone w następujący sposób 1 mln 800 tys szpital powiatowy, 200 tys gmina Skarżysko-Kamienna, 100 tys gmina Suchedniów, 77 tys gmina Bliżyn, 14 tys gmina Łączna, resztę środków podzieliliśmy przez nasze placówki. 

Członek Zarządu Katarzyna Bilska – odnosząc się do kwestii dowozu dzieci do szkół wyjaśniła, że dowóz jest to zadanie własne gminy, a my przystępujemy jedynie do przetargu. Aby nasi dyrektorzy, którzy dysponują samochodnymi do przewozu osób niepełnosprawnych mogli przystąpić do przetargu muszą mieć upoważnienie zarządu. Zarząd takie upoważnienia wydaje dwa jedno dla dyrektora Marcina Kruka, a drugie dla dyrektora Mariusza Kawy. 

Radny Grzegorz Małkus – zapytał z tego co rozumie pan dyrektor organizuje dowóz do swojej placówki uczniom z innych gmin. Stwierdził, że nie otrzymał odpowiedzi na jakim etapie jest realizacja Programu Zdrowia Psychicznego. 

Członek Zarządu Katarzyna Bilska – potwierdziła, że tak. 

Starosta – wyjaśnił, że Program Ochrony Zdrowia Psychicznego został opracowany na lata 2017-2022 i jest w trakcie realizacji. Na BIP został zamieszczony i można zobaczyć co się dzieje jeśli chodzi o działanie tego programu. 

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk – stwierdził, że wprawdzie nie jest członkiem zarządu, ale odnosząc się się do osoby Pana Adama Cioka, wskazał, że znakomicie reprezentuje on zarząd powiatu na zewnątrz. 

Radny Bartosz Bętkowski – odniósł się do informacji, że 15 maja otwarto oferty na budowę skrzyżowania ul.Niepodległości i ul.Sokolej. Zapytał czy dotyczy to budowy czy tylko projektu. 

Starosta – wyjaśnił, że mówimy tu o przygotowaniu dokumentacji projektowej. Zostały złożone 4 oferty. Najdroższa oferta to 154 tys, najtańsza ok. 64 tys zł. Aktualnie jest podpisana umowa. Co do wytycznych projektowych ustaliliśmy, że zostaną przygotowane 3 warianty ronda, które będziemy procedować na komisjach. 

Radny Bartosz Bętkowski - czy to będzie z programu zaprojektuj i wybuduj czy potem będzie kolejny przetarg.
 
Starosta - na tym etapie mamy dokumentację następnie w kolejnych latach musimy wygospodarować środki i to zadanie wprowadzić do WPF. 

Radny Bartosz Bętkowski – publicznie zostały przedstawione plany PKP dotyczące terminala w Skarżysku. Zapytał czy starosta ma wiedzę jakie są oczekiwania PKP jeśli chodzi o gminę Skarżysko i powiat skarżyski, jak daleko zaawansowany jest ten projekt. Zapytał jakie były ustalenia telekonferencji.

Starosta Artur Berus – poinformował, że uczestniczył w wideokonferencji z dyrektorami PKP, w konferencji brał również udział prezydent i wiceprezydent miasta. Przygotowaliśmy wstępną strategię do 31 sierpnia. W pierwszym etapie musimy dostosować naszą strategię powiatu, aby taki terminal powstał. Musimy wspólnie z władzami miasta zastanowić się nad przebiegiem drogi, która będzie łączyła terminal z drogą ekspresową. 

Radny Bartosz Bętkowski - upewniając się czy dobrze rozumie stwierdził, że PKP oczekuje od samorządów szybkiego opracowania planu drogowego, tak aby ten terminal mógł być skomunikowany. 

Starosta – potwierdził, że tak. Dodał, że taki plan musi zostać opracowany. W sierpniu zrobimy to co ustaliliśmy. 

Radny Bartosz Bętkowski - wyraził nadzieję, że niebawem będą mogły się odbywać normalne posiedzenia komisji dlatego też poprosił przewodniczącego komisji, aby ten temat był jednym z najbliższych posiedzeń komisji. Następnie odniósł się do kwestii szpitala. Ponieważ w sprawozdaniu jest informacja, że zarząd zapoznał się z sytuacją finansową szpitala za 3 miesiące 2020 roku, zapytał jaka jest sytuacja finansowa szpitala i jakie są wyniki analizy. 

Starosta – odpowiadając poinformował, że przychody za 3 miesiące wyniosły 15.131.472 zł, poniesione koszty ogółem 18.684.857 zł, wynik finansowy jest ujemny i wynosi - 3.553.384 zł, zobowiązania 65.082.679zł Rezerwa na świadczenia pracownicze wynosi 5.585.762 zł. Należności wraz z odpisem aktualizującym 2.579.108. Należności z tytułu udzielonych pożyczek z ZFŚS 204.212 zł, zapasy magazynowe 389.829 zł. 


Ad.pkt 12 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie: 


Przewodniczący Rady poinformował, że w tym tygodniu ukazał się nowy jednolity tekst ustawy o samorządzie powiatowym, dlatego też poprosił o naniesienie we wszystkich uchwałach aktualnego jednolitego tekstu ustawy o samorządzie powiatowym tj. Dz. U. 2020 poz. 920. 

1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2020-2035 wraz z autopoprawką i uzasadnieniem konieczności wprowadzenia zmian. 

Starosta Artur Berus – podziękował wójtowi i radnym gminy Skarżysko Kościelne za duże wsparcie budowy ul. Iłżeckiej. Poinformował, że na realizację tego zadania przekazała ponad 830 tys zł. Aktualnie rozstrzygnęliśmy przetarg na realizację. Wartość zadania to ponad 4 mln 300 tys zł. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma TRAKT. 

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego projektu uchwały, w związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 19 radnych 
Przeciw – 0 Wstrzymało się od głosu – 0 

Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2020-2035 została przyjęta i otrzymała Nr 158/XXI/2020. 


2) Skarbnik Powiatu Bogusława Wilczyńska - przedstawiła autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2020 rok. Następnie uzasadniła z czego wynikają proponowane zmiany. 

Radny Mieczysław Bąk – odniósł się do kwoty unijnego dofinansowania w wysokości 99 tys 168 zł na zakup laptopów. Zapytał czy powiat zakupił dodatkowe laptopy czy to jest refundacja poniesionych wydatków. 

Skarbnik Powiatu – wyjaśniła, że zakup laptopów był finansowany ze środków oświaty i jest to refundacja poniesionych kosztów. Środki te wrócą do budżetu oświaty. 

Radni nie wnieśli innych uwag do przedstawionego projektu uchwały. 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych
Przeciw – 0 
Wstrzymało się od głosu – 0 radnych 

Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2020 została przyjęta i otrzymała Nr 159/XXI/2020. 


3) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: likwidacji Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 4 w Skarżysku-Kamiennej oraz Branżowej Szkoły I Stopnia Nr 3 w Skarżysku-Kamiennej. 

Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. 

Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 17 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba 

Uchwała w sprawie: likwidacji Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 4 w Skarżysku-Kamiennej oraz Branżowej Szkoły I Stopnia Nr 3 w Skarżysku-Kamiennej, została przyjęta i otrzymała Nr 160/XXI/2020. 


4) Wicestarosta Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmieniająca uchwałę Nr 153/XX/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30 kwietnia 2020 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ponurego. 
Uzasadniając wyjaśniła, że w wyniku odłączania jednej z działek od dotychczasowej księgi wieczystej i założenia dla niej nowej księgi musimy uaktualnić i zmienić podjętą uchwałę. 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Wstrzymało się od głosu – 0 radnych 

Uchwała zmieniająca uchwałę Nr 153/XX/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30 kwietnia 2020 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ponurego, została przyjęta i otrzymała Nr 161/XXI/2020. 


5) Wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej Barbara Kocia przedstawiła projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2020. 
Wyjaśniła, że projekt uchwały dotyczy zmiany terminu przeprowadzenia kontroli w DPS Centrum Seniora z drugiego na czwarty kwartał. 

Ponieważ nie było pytań do przedstawionego projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Wstrzymało się od głosu – 0 

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2020, została przyjęta i otrzymała Nr 162/XXI/2020. 


Ad.pkt 13 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 

Przewodniczący Rady stwierdził, że wyczerpaliśmy porządek sesji. Poprosił o powstanie z miejsc i zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XXI Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". 

Godzina zakończenia obrad – 16.10 

Protokołowała: Joanna Wężyk 

Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego 
/-/ Jacek Jeżyk 

metryczka


Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (25 czerwca 2020)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (29 lipca 2020, 07:24:35)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 422