Protokół z XXI/2020 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 28 maja 2020 roku
P R O T O K Ó Ł Nr XXI/2020
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej 28 maja 2020 roku
Godzina
rozpoczęcia obrad - 11.00
Sesja
odbyła się sposób zdalny.
W
sesji udział wzięli:
- Starosta
Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska,
- Członkowie Zarządu
Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
- Sekretarz
i Skarbnik Powiatu oraz Radca Prawny Starostwa,
- Komendant
Powiatowy Policji - inspektor Tomasz Śliwiński,
- Komendant Powiatowy
Państwowej Straży Pożarnej – starszy brygadier Marcin
Machowski,
- Dyrektor Powiatowej
Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej – Pani Anna Chrzanowska,
- Powiatowy Lekarz
Weterynarii – Pan Krzysztof Bąk,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego
Sesję
Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk –
kierownik Biura Rady Powiatu.
STRESZCZENIE
POSIEDZENIA
Ad.pkt
1 Otwarcie Sesji.
XXI
w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który
poinformował, że dzisiejsza
sesja jest sesją zdalną, a obrady Rady Powiatu
Skarżyskiego są transmitowane.
Ad.pkt
2 Stwierdzenie
kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący
Rady poinformował, że
przechodzimy do sprawdzenia listy obecności. Wskazał, że po
wywołaniu radnego, każdy potwierdza swoją obecność stwierdzając
„jestem obecny” i włącza kamerę i mikrofon.
Na
wstępie poinformował, że w związku z dofinansowaniem wniosku
powiatu skarżyskiego „Stop
koronawirusowi! Przeciwdziałanie i ograniczenie skutków pandemii
COVID-19 na terenie powiatu skarżyskiego” Starosta Artur Berus
oraz Wicestarosta Anna Leżańska i Skarbnik Bogusława Wilczyńska
podpisują w dniu dzisiejszym w urzędzie marszałkowskim o godz. 11
umowę na dofinansowanie tego zadania. Kwota dofinansowania jaką
otrzymaliśmy to 2 mln 850 tys zł. Ponieważ nie dało się
przesunąć terminu podpisywania umów w chwili obecnej starosta i
wicestarosta są nieobecni i spóźnią się na sesję.
Następnie
Przewodniczący Rady
wyczytywał nazwiska radnych w kolejności alfabetycznej, a każdy
z radnych potwierdzał swoją obecność. Przewodniczący
Rady stwierdził że w
dzisiejszych obradach uczestniczy 17 radnych, co stanowi 89% składu
Rady Powiatu. Stanowimy zatem kworum zdolne do podejmowania
prawomocnych uchwał i decyzji. W trakcie sesji liczba radnych
uczestniczących w sesji wyniosła 19,
co stanowi 100 % składu Rady.
Zgodnie
z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu,
na Sekretarza
obrad wskazał Panią
Bożenę Bętkowską, która w
sytuacji koniecznej przeprowadzi głosowanie imienne.
Przewodniczący
Rady stwierdził, że radni
wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji otrzymali projekt
porządku obrad. Zapytał czy do przedstawionego projektu porządku
XX Sesji Rady Powiatu radni lub członkowie zarządu powiatu
zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian
Radny
Roman Wojcieszek – w związku z tym, że na ten moment nie ma
starosty i wicestarosty zgłosił wniosek o przesuniecie punktu
Sprawozdanie starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego
między sesjami tak, aby starosta mógł udzielić odpowiedzi na
zadane pytania.
Przewodniczący
Rady zaproponował, aby ten punkt był rozpatrywany jako punkt 11
porządku przed rozpatrywaniem i podjęciem uchwał.
Ponieważ
nie zgłaszano innych winsoków Przewodniczący Rady poddał pod
głosowanie wniosek radnego Romana Wojcieszka o zmianę porządku
obrad.
Za
przyjęciem wniosku głosowało – 11
Przeciw
głosowało – 4 radnych
Głosów
wstrzymujących - 0
/wniosek
został przyjęty/
Następnie
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek XXI sesji wraz
z wprowadzona poprawką.
Za
przyjęciem porządku obrad głosowało - 17 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Głosów
wstrzymujących - 0
Porządek
XXI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty.
Ad.pkt
3 Przyjęcie protokołu z XX
sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła
wniosek o przyjęcie protokołu z
XX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego informując, że do protokołu
wniósł uwagi radny Mieczysław Bąk. Wniesione
przez radnego uwagi zostały uwzględnione.
Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie
przedstawiony wniosek.
Za
przyjęciem protokołu z XX sesji głosowało - 16 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Głosów
wstrzymujących - 0
/protokoły
z XX sesji został przyjęty/
Ad.pkt 4
Informacja o
złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.
Wiceprzewodnicząca
Rady - Bożena Bętkowska
przedstawiła informację o złożonych interpelacjach i zapytaniach
radnych. W okresie miedzy sesjami interpelacje złożyli: radna
Renata Bilska, radny Grzegorz Małkus, radny Mieczysław Bąk. Treść
interpelacji i udzielonych odpowiedzi zamieszczone zostały na
stronie BIP oraz stronie internetowej powiatu.
/informacja w załączeniu/
Ad.pkt
5 Wolne wnioski i oświadczenia
Przewodniczący Rady poinformował,
że 26.05 wpłynęło od wojewody świętokrzyskiego zawiadomienie o
wszczęciu postępowania nadzorczego w stosunku do uchwały Rady
Powiatu Skarżyskiego dotyczącej Rejowa. Aktualnie oczekujemy na
rozstrzygniecie nadzorcze.
W tym punkcie nie było innych osób
chętnych do zabrania głosu.
Ad.pkt
6 Informacja
na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie
skarżyskim:
1) Komendant Powiatowy
Policji - inspektor
Tomasz Śliwiński przedstawił
sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w
Skarżysku-Kamiennej w roku 2019.
/sprawozdanie w
załączeniu/
Do przedstawionego
sprawozdania pytania zgłosili:
Radny Emil
Tokarczyk – odniósł się do przestępczości narkotykowej
prosząc o wyjaśnienie danych w tym zakresie.
Komendant -
wyjaśnił, że w latach 2017-2018 wśród postępowań
przygotowawczych było: w 2017 roku - 41, a w 2018 - 39.
Stwierdziliśmy łącznie ponad 300 przestępstw w każdym z tych
lat. Często sprawy narkotykowe prowadzimy przez wiele miesięcy
często na przełomie lat. W 2019 roku część postępowań
przeszło na ten rok. Liczba wszczętych postępowań jest na tym
samym poziomie natomiast liczba stwierdzonych przestępstw jest
zdecydowanie niższa, ale wynika to z tego, że nie udało ich się
zakończyć w 2019 roku i przeszły na ten rok.
Radny Adam Ciok
– odniósł się do wsparcia samorządów w 2019 roku działalności
komendy. Zwrócić uwagę, że w sprawozdaniu są wykazane tylko
służby ponadnormatywne i profilaktyka. Zapytał czy w innym
zakresie np. zakup radiowozów samorządy wspierają komendę
policji.
Komendant -
udzielając odpowiedzi wyjaśnił, że w 2019 roku były to środki
na służby ponadnormatywne i profilaktykę. Wsparcie na zakup
pojazdu komenda otrzymała w 2018 roku. W bieżącym roku również
przewiduje zakup pojazdów. 60 000 zł zadeklarował Urząd Miasta
Skarżyska-Kamiennej na zakup jednego pojazdu, 30.000zł zabezpieczył
w budżecie powiat skarżyski na zakup drugiego pojazdu. Dodał, że
aktualnie podejmuje działania w pozyskaniu brakujących 20.000 zł.
Na tą chwilę złożył deklarację wsparcia samorząd gminy
Łączna.
Radny Grzegorz
Małkus – pogratulował wyników i efektów pracy za 2019 rok.
Następnie odniósł się do bieżącej sytuacji. W związku z
epidemią duża grupa mieszkańców była objęta kwarantanną i
policja sprawdzała czy osoby przestrzegają kwarantanny. Czy były
jakieś nieprawidłowości w tym zakresie czy były osoby, które
zostały ukarane.
Komendant –
wyjaśnił, że bieżący rok jest trudnym dla nas wszystkim. Policja
ma obowiązek sprawdzania czy wprowadzane nakazy i zakazy są
przestrzegane. Od 14 marca policja została zobowiązana do
sprawdzania miejsc objętych kwarantanną. Ilość osób objętych
kwarantanną wahała się na poziomie 500. Oczywiście nie obyło się
bez naruszeń. Stwierdziliśmy 170 naruszeń, 72 zostały ukarane
mandatami karnymi, 12 wniosków o ukaranie zostało skierowanych do
sądu, skierowaliśmy również 4 wystąpienia do Powiatowego
Inspektowa Sanitarnego. W jego ocenie patrząc na całą sytuację
leży stwierdzić, że sytuacja w Skarżysku wyglądała dobrze.
Większość mieszkańców do obostrzeń się stosowała.
2) Komendant Powiatowy
Państwowej Straży Pożarnej – starszy brygadier Marcin Machowski
przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej
Państwowej Straży Pożarnej w Skarżysku-Kamiennej w roku 2019.
/sprawozdanie w
załączeniu/
Radna Renata Biska
– odniosła się do problemu gaszenia pożaru łąk (od torów) w
Skarżysku-Książęcym. Poinformowała, że kiedyś był most na
rzece Oleśnicy. Zapytała jakie jest stanowisko straży pożarnej
odnośnie tego mostu czy byłoby wskazanie, aby w tym miejscu most na
rzece Oleśnicy był.
Z informacji
mieszkańców wynika, że do pożaru łąk dojazd odbywał się przez
posesje prywatne.
Komendant –
oczywiście widzimy taką potrzebę ponieważ każda akcja gaśnicza
wymaga posiadania środka gaśniczego jak najbliżej. Gdy nie ma
sieci hydrantowej środek gaśniczy mamy na samochodzie. Sprawujemy
bieżący nadzór nad siecią hydrantową. Aktualnie sprawdzamy
hydranty na terenie miasta. Potwierdził, że rzeczywiście
przejeżdżaliśmy do wskazanego pożaru przez posesję prywatną.
Jeżeli byłaby taka możliwość, jak najbardziej popieramy budowę
czy remont tego mostu dla przejazdu pojazdów ratunkowo-gaśniczych.
Zwrócił jednocześnie uwagę, że są to samochody ciężkie i
nośność takiego mostu musiałaby być odpowiednia.
Radny Grzegorz
Małkus – pogratulował i wyraził słowa uznania za
profesjonalizm dla wszystkich strażaków. Następnie zwrócił
uwagę na funkcjonującą od niedawna nową część obwodnicy.
Zapytał czy poprawiło to bezpieczeństwo i skuteczność działań
służb. Czy wpłynęło to raczej negatywnie.
Komendant –
przed oddaniem odcinka drogi ekspresowej służby ratownicze
przeprowadziły ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze. Sprawdzaliśmy drogi
dojazdowe i całą topografię terenu. Teren jest dokładnie
rozpoznany. Powstanie nowego odcinka odciążyło starą drogę nr 7
i zdecydowanie spadła ilość interwencji. Zaznaczył jednocześnie,
że ruch na drodze ekspresowej jest bardzo duży i dochodzi do
wypadków drogowych. Z doświadczenia wie, że na drogach
ekspresowych w przypadku jak dochodzi do wypadku bierze w nich udział
dużo większa ilość pojazdów. Na starych drogach w kolizjach
biorą udział 2 - 3 samochody. Na drogach ekspresowych dochodzi do
karamboli. Wszystko zależy od ludzi i ostrożności jaką zachowują.
Radny Roman
Wojcieszek – odniósł się do problemu dojazdu do obszarów
silnie zurbanizowanych. Drogi dojazdu do bloków są zablokowane
przez pojazdy i dojazd do bloku jest utrudniony. Zapytał jak wygląda
ta sytuacja czy są wydawane zarządzenia dla zarządców
nieruchomości.
Komendant –
wyjaśnił, że temat jest znany i monitorowany od dawna. Zgodnie z
przepisami do wszystkich budynków wysokich muszą być drogi
przeciwpożarowe spełniające określone wymagania techniczne.
Rzeczywiście, często się zdarza, że dojazd jest utrudniony
głównie na Osiedlu Przydworcowym. Mimo znaków zakazujących
postoju nie jest to egzekwowane. Dodał, że po każdym takim
zdarzeniu piszemy pismo do zarządcy drogi i policji i na jakiś czas
jest spokój po czym znowu po jakimś czasie parkują tam samochody.
3)
Dyrektor Powiatowej
Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej Pani
Anna Chrzanowska - przedstawiła
informację dotycząca oceny
stanu sanitarnego powiatu skarżyskiego w roku 2019.
/informacja w
załączeniu/
Radny
Roman
Wojcieszek – w
imieniu własnym i mieszkańców podziękował za trud i wysiłek
pracowników w tym ostatnim czasie. Na wstępie odniósł się do
jakości wody w naszym wodociągu, stwierdzając że zaniepokojenie
wzbudza zawartość
trichloroetenu i tetrachloroetenu, która jest równa maksymalnej
dopuszczalnej normy.
Zapytał, o które studnie chodzi. Następnie poprosił o odniesienie
się do sytuacji związanej z pandemią.
Dyrektor Anna Chrzanowska – nie
pamięta teraz, których studni to dotyczyło. Wyjaśniła,
że obowiązkiem sanepidu jest badanie wody w sieci, natomiast
badanie w ramach kontroli wewnętrznej robią wodociągi. Przy
badaniu wody raz było większe stężenie.
W kwestii epidemii od 24 marca mamy
stwierdzonych 86 przypadków zachorowań, 4 zgony. Na ten moment mamy
67 wyzdrowieńców. Aktywnych przypadków mamy 15. Co do ilości
stwierdzonych przypadków i ilości zgonów były rozbieżności w
podawanych liczbach ponieważ wszyscy urzędnicy chcieli liczyć te
przypadki inaczej, natomiast epidemiologa od 50 lat ma jeden sposób
liczenia tzn my liczymy przypadki związane z naszym ogniskiem.
Z osób objętych kwarantanną po
powrocie z zagranicy mamy tylko 1 przypadek choroby. Przypadków po
kontakcie z osobą zakażoną mamy 16. Zachorowań przez kontakt w
szpitalu lub przychodni było 59. Zachorowań w DPS mamy 4.
Pozostałych przypadków trudnych do zdiagnozowania mieliśmy 6.
Wśród stwierdzonych przypadków było 61 kobiet i 25 mężczyzn.
Radny Roman Wojcieszek –
zapytał czy pracownicy pozostałych placówek medycznych innych niż
szpital będą poddawani testom.
Dyrektor Anna Chrzanowska – na
ten czas nic się nie mówi, że będą badani pracownicy placówek
medycznych. Jest możliwość samemu, w ramach swojego personelu,
pobrać wymazy, a badania dla personelu medycznego są bezpłatne i
do takich punktów można te badania zawieźć, tak jak to robi
szpital. Jest to koszt tylko wymazówek i transportu. W chwili
obecnej mówi się o obowiązkowym badaniu pracowników DPS-ów i my
mamy wyznaczony termin na 1 czerwca dla naszych domów opieki,
natomiast o pracownikach medycznych się nie mówi.
Radny Grzegorz Małkus – dołączył
się do słów uznania dla pracy placówki. Czy w związku z tym, że
były stwierdzone przypadki na neurologii w naszym szpitalu czy
sanepid wydawał jakieś zalecenia np. zamknięcia oddziału czy
przeprowadzenia remontów poprawiających stan sanitarny tego
oddziału. Następnie odniósł się do planowanych we wrześniu
wyjazdów studyjnych młodzieży szkolnej do krajów UE. Zapytał czy
będą nałożone jakieś zasady i procedury na te grupy, czy sanepid
może wydać decyzję zakazującą wyjazdu.
Zapytał jaki jest koszt wymazówek.
Pani Anna Chrzanowska – koszt
wymazówek jest niewielki. Są to te same co do wymazów z gardła.
Musi być tylko odpowiedni sposób transportu i krótki czas
przewozu. Jeżeli chodzi o wyjazdy to nie możemy wydać zakazów.
Wszystkie wytyczne idą od góry tzn z ministerstwa, my się
dowiadujemy o wytycznych tak jak państwo z telewizji. Jak zostaną
otwarte granice to nie mamy prawa zakazać wyjazdu. Co do oddziału
neurologii wyjaśniła, że nie kontrolowaliśmy szpitala ponieważ
szpital pod nadzór powiatowego inspektora przeszedł 15 marca czyli
już w trakcie epidemii. Przez 10 poprzednich lat był pod nadzorem
wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Na ten moment trudno nam
powiedzieć jak wyglądają poszczególne oddziały, ponieważ na
kontroli jeszcze nie byliśmy. Nie otrzymaliśmy jeszcze dokumentacji
od wojewódzkiego inspektora jakie kontrole i zalecenia pokontrolne
były przeprowadzane dotychczas. Dodała, że jeśli chodzi o nadzór
szpitala w ramach epidemii mamy kontakt meilowy i telefoniczny.
Radny Emil Tokarczyk – odniósł
się do szczepień przeciwko pneumokokom. Zapytał czy były
przypadki zachorowań na odrę w bieżącym roku. Następnie zapytał
o aktualną sytuację dot. koronawirusa. Ponadto jak wygląda
procedura zgłaszania przypadków zachorowań. Jak długo czeka się
na wynik i gdzie wysyłamy próbki. Czy personel medyczny szpitala
badany jest okresowo badany. Czy są robione testy dla osób
wyjeżdzajacych do sanatorium i jakie zaświadczenia są wymagane.
Dyrektor Anna Chrzanowska –
poinformowała, że nie było w bieżącym roku zachorowań na odrę.
Natomiast co do szczepień przeciwko pneumokokom wyjaśniła, że
mamy spadek ponieważ w poprzednich latach były programy
prozdrowotne prowadzone w gminach i finansowane przez gminy. W 2019
roku takich programów gminy już nie realizowały. Dlatego jest
spadek szczepień.
W kwestii koronawirusa wyjaśniła, że
są 3 telefony komórkowe całodobowe oraz 2 telefony stacjonarne.
Następnie podała numery telefonów. Różne są sposoby zgłoszenia.
Wyjaśniła zasady i procedury zgłaszania i postępowania z
osobami z podejrzeniem zachorowania na COVID. Na wyniki czeka się
różnie teraz każdą osobę, którą chcemy przebadać wpisuje się
na specjalną listę ponieważ jest scentralizowany system, który
powstał aby rozładować czas oczekiwania. Zgodnie z tą listą
badania wysyłane są do różnych laboratoriów. Czas oczekiwania
jest różny w zależnosci od laboratorium. Dodała, że ostatnio
był przypadek, że nie mogła doczekać się na wynik, okazało się,
że próbka została przesłana do Warszawy. Aktualnie czeka na 5
wyników od 25 maja z laboratorium w Podzamczu Chęcińskim,
natomiast szpital zakaźny wysyła badanie rano po południu już ma
wyniki. Dlatego nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Nasz
szpital robi bardzo dużo testów, sami planują badania i je
rejestrują, robią to na własną rękę. Badania wożą do Warszawy
ponieważ wyniki mają w ciągu doby. Co do jakości wyników nie
mamy podstaw kwestionować żadnego wyniku ponieważ są to
laboratoria akredytowane. Co do osób wyjeżdżających do
sanatorium, każdy prywatnie może zrobić badanie.
Radna Renata Bilska – zapytała
czy osoby, które są na kwarantannie mają robione testy podwójnie.
Dyrektor – Anna Chrzanowska –
wyjaśniła, że zależy od kwarantanny jeżeli jest to osoba poddana
kwarantannie po kontakcie z osobą chorą to może mieć robione
testy podwójnie, a nawet potrójnie. Pierwszy test robimy po siedmiu
dniach. Jeżeli test wyjdzie ujemny to nie powtarza się więcej
testów.
Radna Barbara Kocia – odniosła
się do kwestii otwarcia w chwili obecnej przedszkola. Zapytała czy
pracownicy Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej muszą
przyjść i zwizytować taką placówkę, czy sanepid musi wyrazić
zgodę na otwarcie przedszkola, czy dyrekcja przedszkola musi coś
zgłaszać. Kończąc dołączyła się do podziękowań dla
pracowników Stacji.
Dyrektor Anna Chrzanowska –
odnosząc się do powyższych kwestii poprosiła o informację, że
przedszkole zostanie otwarte. Natomiast wizyta pracowników w
przedszkolu, które już wcześniej funkcjonowało nie ma sensu
ponieważ wiemy jakie warunki tam panują. Dodała, że należy
stosować się do zaleceń.
Członek Zarządu Adam Ciok –
zapytał ile osób z 86 chorych było hospitalizowanych w szpitalu a
ile osób było w domu. Następnie wskazał, że na stronie szpitala
czytamy, że od 1 czerwca będzie możliwość przeprowadzania w
naszej placówce badań na przeciwciała. Koszt takich badań wynosi
100 zł.
Dyrektor Anna Chrzanowska –
badania z krwi określają ilość przeciwciał i świadczą o
przebytym zakażeniu. Co do ilości osób hospitalizowanych mieliśmy
42 osoby obecnie mamy tych osób 8.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk
- podziękował pani dyrektor za trudną i odpowiedzialną pracę.
Podziękował za dzisiejsze wyczerpujące przedstawienie problemu.
Dyrektor Anna Chrzanowska –
podziękowała zarządowi i radzie za przygotowanie miejsca
kwarantanny, z którego skorzystało wiele osób. Dodała, że
byliśmy pierwszym powiatem, który takie miejsce stworzył.
Zwróciła uwagę na kolejny problem, który powstał, a mianowicie
zostały zlikwidowane izolatoria funkcjonujące w naszym
województwie. Takie izolatorium funkcjonowało w hotelu Senator w
Starachowicach i Krystynie w Busku. Wyjaśniła, że jest problem z
osobami, które mają dodatni wynik, a nie mają objawów. Wówczas
nie kwalifikują się do szpitala i powinniśmy je umieścić w
izolacji. Izolatorium domowe się nie sprawdza ponieważ zakażenie
się rozprzestrzenia. Dlatego też potrzebne jest małe miejsce jako
izolatorium.
Przewodniczący Rady poinformował, że
Starosta i Wicestarosta dotarli już na sesję.
4) Pan Krzysztof Bąk - Powiatowy
Inspektor Weterynarii
przedstawił informację o działalności placówki w 2019 roku.
/informacja w załączeniu/
Radni nie wnieśli żadnych zapytań do
złożonej informacji.
Ad.pkt
7 Sprawozdanie z działalności Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie za 2019 rok wraz
z wykazem potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
Paweł
Perkowski - Dyrektora PCPR przedstawił sprawozdanie z
działalności jednostki.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Radny Grzegorz Małkus - poprosił o przedstawienie
najpilniejszych potrzeb pomocy społecznej. Następnie zapytał jak
wyglądała praca w okresie pandemii w powiatowym środowiskowym domu
samopomocy.
Dyrektor
Paweł Perkowski – stwierdził, że najważniejszą potrzebą
jest tworzenie dobrze funkcjonujących rodzin zastępczych oraz
pozyskiwanie rodzin do prowadzenia niezawodowych rodzin zastępczych.
Kolejna potrzeba to zwiększenie ośrodka interwencji kryzysowej.
Zwrócił również uwagę na niewystarczające, w stosunku potrzeb
osób niepełnosprawnych, środki z PFRON.
W
kwestii funkcjonowania Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy
wyjaśnił, że dla zapewnienie bezpieczeństwa podopiecznych
kontakty były tylko w sposób zdalny. Dom zajął się produkcją
maseczek. Na dzień dzisiejszy wróciło do placówki 10 osób, są
to osoby dochodzące, którym mierzy się temperaturę i zachowywane
są wszelkie formy bezpieczeństwa. Od 1 czerwca będą również
dowożeni uczestnicy.
Ad.pkt
8 Zapoznanie
się z oceną zasobów pomocy społecznej.
Dyrektora
PCPR Paweł Perkowski - przedstawił ocenę zasobów
pomocy społecznej.
/ocena zasobów pomocy
społecznej w załączeniu/
Przewodniczący
Rady
poinformował, że radny Roman Wojcieszek zakomunikował, że
opuszcza sesję w związku z zaproszeniem na mszę św. z okazji
samorządu. Do końca sesji jest jeszcze daleko natomiast msza jest
na godz.14.30. Oświadczył, że nie zwalnia radnego. Dochodzimy do
kuriozalnej sytuacji bowiem wnioskodawca zmiany porządku obrad
opuszcza sesję.
Radny
Roman Wojcieszek – nie rozumie wypowiedzi przewodniczącego w
kontekście, że go nie zwalnia z sesji. Podkreślił, że
przewodniczący nie ma kompetencji do zwalniania lub nie zwalniania
radnego. Dodał, że jako radni dostaliśmy zaproszenie min podpisane
przez starostę na mszę św. z okazji samorządu. Poinformował,
że był u starosty z pytaniem jakie widzi rozwiązanie i miał się
z przewodniczym komunikować. Skoro jest taka uroczystość, na którą
radni dostali zaproszenie, to ma prawo na nią pójść. Kończąc
wskazał, że jest zniesmaczony wypowiedzią przewodniczącego.
Przewodniczący Rady ogłosił
5 min przerwy.
Przewodniczący Rady zapytał
czy poza radnym Romanem Wojcieszkiem i Mieczysławem Bąkiem, którzy
poszli na mszę, pozostali radni są obecni. Poprosił o
potwierdzenie obecności radnych.
Przewodniczący Rady
stwierdził, że w sesji uczestniczy 17 radnych.
Ad.pkt
9 Sprawozdanie
z realizacji „Programu współpracy powiatu skarżyskiego z
organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi
działalność pożytku publicznego za rok 2019”.
Członek
Zarządu Powiatu Adam Ciok - przedstawił sprawozdanie z
realizacji programu.
/sprawozdanie w załączeniu/
Radny
Grzegorz Małkus -
odniósł się do slajdu - kwoty przeznaczone na współpracę
finansową. Wskazał, że jedna kwota to 391971,70 zł ty i środki
PFRON 9500zł. Stwierdził, że chodzi mu o kwotę 391971,70 skąd są
te środki, czy z dotacji czy są to dochody własne powiatu. Jeżeli
są to dochody własne to jaka konkretna kwota z tych dochodów
została przeznaczona na tą współpracę finansową.
Członek
Zarządu Adam Ciok – szczegółowej odpowiedzi możemy
przygotować na piśmie.
Ad.pkt 10 Sprawozdanie
Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zespołu Szkół
Samochodowo-Usługowych w Skarżysku-Kamiennej.
Radna Renata Bilska – Przewodnicząca Zespołu
Kontrolnego
przedstawiła sprawozdanie
z przeprowadzonej kontroli.
Radni
nie zgłosili żadnych pytań do przedstawionego sprawozdania.
Ad.pkt
11 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu
Skarżyskiego między sesjami.
Starosta
Skarżyski – Artur Berus poinformował,
że radni otrzymali sprawozdanie starosty z działalności zarządu
miedzy sesjami w okresie od 30.04.2020 do 28.05.2020 roku.
Uzupełniając wskazał, że w dniu dzisiejszym podpisaliśmy umowę
z urzędem marszałkowskim „Stop
koronawirusowi! Przeciwdziałanie i ograniczenie skutków pandemii
COVID-19 na terenie powiatu skarżyskiego” w
ramach umowy mamy do dyspozycji ponad 2 mln 800 tys zł. W
uzupełnieniu sprawozdania poinformował, że uchwałą zarządu
województwa świętokrzyskiego wniosek naszego szpitala powiatowego
przeszedł i otrzymamy
dofinansowanie ponad 1,5 mln zł na
modernizację i zakup sprzętu medycznego dla Oddziału Rehabilitacji
Stacjonarnej.
Podziękował Marszałkowi Województwa Świętokrzyskiego Andrzejowi
Bętkowskiemu oraz całemu zarządowi województwa za otrzymane
dofinansowanie.
Do
przedstawionego sprawozdania pytania zadali:
Radna
Renata Bilska – ponieważ
zarząd powiatu wystąpił z inicjatywą uchwałodawczą w sprawie
regulaminu
określającego
wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom
dodatków, a także z uchwałą dotyczącą zasad
rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla
nauczycieli, zapytała czego dotyczą zmiany. Na jakim etapie są te
projekty.
Członek
Zarządu Katarzyna Bilska –
wyjaśniła, że obydwie uchwały są we wstępnej fazie, ponieważ
jedna z nich podlega uzgodnieniu, a druga zaopiniowaniu przez związki
zawodowe. Aktualnie jesteśmy na etapie rozmów ze związkami i
uzgadnianiu projektów uchwał. W rozmowach uczestniczy również
Przewodnicząca Komisji Oświaty pani Barbara Kocia. Uchwała
dotycząca tygodniowego rozkładu zajęć jest uchwałą
porządkującą, natomiast uchwała dotycząca dodatków wymaga
uzgodnienia i nie ma wypracowanej ostatecznej wersji. Nasza
propozycja jest taka, aby dodatek za warunki trudne i uciążliwe był
zawarty w systemie kwotowym, a nie procentowym.
Radny
Grzegorz Małkus – odniósł się do upoważnienia dla
dyrektora Marcina Kruka do udziału w przetargu na zadanie dowóz
uczestników niepełnosprawnych do placówki. Przypomniał, że
placówka dysponuje 2 samochodami do przewozu osób niepełnosprawnych
dlatego poprosił o wyjaśnienie tej kwestii.
Następnie
zapytał o zmianę
składu zespołu koordynującego opracowanie i realizację Programu
Ochrony Zdrowia Psychicznego dla Powiatu Skarżyskiego. W jakim
zakresie nastąpiły zmiany i na jakim etapie jest opracowanie
programu.
Zapytał
o powody rozwiązania umowy z dyrektorem Zespołu Obsługi Placówek.
Zapytał czy prawdą jest, że oddział neurologiczny na czas remontu
został przeniesiony w miejsce oddziału dziecięcego i czy to będzie
docelowe rozwiązanie. Pracownicy oddziału dziecięcego martwią
się, że zmierza to do likwidacji oddziału dziecięcego.
Następnie
wskazał, że bardzo cieszy pozyskanie dodatkowych środków z urzędu
marszałkowskiego na walkę z COVID. Zapytał w jaki sposób została
rozdysponowana ta kwota i jakie zdania będą z tego realizowane.
Kończąc
zapytał czy członek zarządu Adam Ciok otrzymał dodatkową funkcję
reprezentowania zarządu jako rzecznik prasowy, ponieważ w mediach
lokalnych występuje jako ekspert wszystkich spraw.
Starosta
Artur Berus –
w kwestii rozwiązania umowy z dyrektorem Przystani wyjaśnił, że
pani dyrektor odchodzi na emeryturę. Co do zmiany zespołu
koordynującego Program Zdrowia Psychicznego musieliśmy dostosować
skład zespołu do nowego regulaminu organizacyjnego. Następnie
wyjaśnił, że 27 został ogłoszony przetarg na remont oddziału
neurologii. Na czas remontu oddział będzie przeniesiony na odział
pediatrii, a odział pediatrii w okresie letnim będzie zawieszony.
Środki
zostały podzielone w następujący sposób 1 mln 800 tys szpital
powiatowy, 200 tys gmina Skarżysko-Kamienna, 100 tys gmina
Suchedniów, 77 tys gmina Bliżyn, 14 tys gmina Łączna, resztę
środków podzieliliśmy przez nasze placówki.
Członek
Zarządu Katarzyna Bilska
– odnosząc się do kwestii dowozu dzieci do szkół wyjaśniła,
że dowóz jest to zadanie własne gminy, a my przystępujemy jedynie
do przetargu. Aby nasi dyrektorzy, którzy dysponują samochodnymi do
przewozu osób niepełnosprawnych mogli przystąpić do przetargu
muszą mieć upoważnienie zarządu. Zarząd takie upoważnienia
wydaje dwa jedno dla dyrektora Marcina Kruka, a drugie dla dyrektora
Mariusza Kawy.
Radny
Grzegorz Małkus
– zapytał z tego co rozumie pan dyrektor organizuje dowóz do
swojej placówki uczniom z innych gmin. Stwierdził, że nie otrzymał
odpowiedzi na jakim etapie jest realizacja Programu Zdrowia
Psychicznego.
Członek
Zarządu Katarzyna Bilska
– potwierdziła, że tak.
Starosta
– wyjaśnił, że Program Ochrony Zdrowia Psychicznego został
opracowany na lata 2017-2022 i jest w trakcie realizacji. Na BIP
został zamieszczony i można zobaczyć co się dzieje jeśli chodzi
o działanie tego programu.
Przewodniczący
Rady Jacek Jeżyk –
stwierdził, że wprawdzie nie jest członkiem zarządu, ale odnosząc
się się do osoby Pana Adama Cioka, wskazał, że znakomicie
reprezentuje on zarząd powiatu na zewnątrz.
Radny
Bartosz Bętkowski
– odniósł się do informacji, że 15 maja otwarto oferty na
budowę skrzyżowania ul.Niepodległości i ul.Sokolej. Zapytał czy
dotyczy to budowy czy tylko projektu.
Starosta
– wyjaśnił, że mówimy tu o przygotowaniu dokumentacji
projektowej. Zostały złożone 4 oferty. Najdroższa oferta to 154
tys, najtańsza ok. 64 tys zł. Aktualnie jest podpisana umowa. Co do
wytycznych projektowych ustaliliśmy, że zostaną przygotowane 3
warianty ronda, które będziemy procedować na komisjach.
Radny
Bartosz Bętkowski - czy to będzie z programu zaprojektuj i
wybuduj czy potem będzie kolejny przetarg.
Starosta
- na tym etapie mamy dokumentację następnie w kolejnych latach
musimy wygospodarować środki i to zadanie wprowadzić do WPF.
Radny
Bartosz Bętkowski – publicznie zostały przedstawione plany
PKP dotyczące terminala w Skarżysku. Zapytał czy starosta ma
wiedzę jakie są oczekiwania PKP jeśli chodzi o gminę Skarżysko i
powiat skarżyski, jak daleko zaawansowany jest ten projekt.
Zapytał jakie były ustalenia telekonferencji.
Starosta
Artur Berus – poinformował, że uczestniczył w
wideokonferencji z dyrektorami PKP, w konferencji brał również
udział prezydent i wiceprezydent miasta. Przygotowaliśmy wstępną
strategię do 31 sierpnia. W pierwszym etapie musimy dostosować
naszą strategię powiatu, aby taki terminal powstał. Musimy
wspólnie z władzami miasta zastanowić się nad przebiegiem drogi,
która będzie łączyła terminal z drogą ekspresową.
Radny
Bartosz Bętkowski - upewniając się czy dobrze rozumie
stwierdził, że PKP oczekuje od samorządów szybkiego opracowania
planu drogowego, tak aby ten terminal mógł być skomunikowany.
Starosta
– potwierdził, że tak. Dodał, że taki plan musi zostać
opracowany. W sierpniu zrobimy to co ustaliliśmy.
Radny
Bartosz Bętkowski - wyraził nadzieję, że niebawem będą
mogły się odbywać normalne posiedzenia komisji dlatego też
poprosił przewodniczącego komisji, aby ten temat był jednym z
najbliższych posiedzeń komisji.
Następnie
odniósł się do kwestii szpitala. Ponieważ w sprawozdaniu jest
informacja, że zarząd zapoznał się z sytuacją finansową
szpitala za 3 miesiące 2020 roku, zapytał jaka jest sytuacja
finansowa szpitala i jakie są wyniki analizy.
Starosta
–
odpowiadając poinformował, że przychody za 3 miesiące wyniosły
15.131.472
zł,
poniesione
koszty ogółem 18.684.857 zł, wynik finansowy jest ujemny i wynosi
- 3.553.384 zł, zobowiązania 65.082.679zł Rezerwa na świadczenia
pracownicze wynosi 5.585.762 zł. Należności wraz z odpisem
aktualizującym 2.579.108. Należności z tytułu udzielonych
pożyczek z ZFŚS 204.212 zł, zapasy magazynowe 389.829 zł.
Ad.pkt
12 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
Przewodniczący
Rady poinformował, że w tym tygodniu ukazał się nowy
jednolity tekst ustawy o samorządzie powiatowym, dlatego też
poprosił o naniesienie we wszystkich uchwałach aktualnego
jednolitego tekstu ustawy o samorządzie powiatowym tj. Dz. U.
2020 poz. 920.
1) Skarbnik
Powiatu – Bogusława
Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: zmiany
wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata
2020-2035 wraz
z autopoprawką i uzasadnieniem konieczności wprowadzenia zmian.
Starosta
Artur Berus – podziękował wójtowi i radnym gminy Skarżysko
Kościelne za duże wsparcie budowy ul. Iłżeckiej. Poinformował,
że na realizację tego zadania przekazała ponad 830 tys zł.
Aktualnie rozstrzygnęliśmy przetarg na realizację. Wartość
zadania to ponad 4 mln 300 tys zł. Najkorzystniejszą ofertę
złożyła firma TRAKT.
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani pytań do przedstawionego
projektu uchwały, w związku z powyższym Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw
– 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała
w sprawie zmiany
wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata
2020-2035 została przyjęta i otrzymała Nr 158/XXI/2020.
2) Skarbnik
Powiatu Bogusława Wilczyńska - przedstawiła
autopoprawkę do projektu uchwały w sprawie:
wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2020 rok. Następnie
uzasadniła z czego wynikają proponowane zmiany.
Radny
Mieczysław Bąk – odniósł
się do kwoty
unijnego dofinansowania w wysokości 99 tys 168 zł na zakup
laptopów. Zapytał czy powiat zakupił dodatkowe laptopy czy to jest
refundacja poniesionych wydatków.
Skarbnik
Powiatu – wyjaśniła, że
zakup laptopów był finansowany ze środków oświaty i jest to
refundacja poniesionych kosztów. Środki te wrócą do budżetu
oświaty.
Radni
nie wnieśli innych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych
Przeciw
– 0
Wstrzymało
się od głosu – 0 radnych
Uchwała
w sprawie wprowadzenia
zmian w budżecie powiatu na 2020 została przyjęta i otrzymała Nr
159/XXI/2020.
3) Członek
Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: likwidacji
Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 4 w Skarżysku-Kamiennej oraz
Branżowej Szkoły I Stopnia Nr 3 w Skarżysku-Kamiennej.
Radni
nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Przewodniczący Rady
poddał go pod głosowanie.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 17 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Wstrzymała
się od głosu – 1 osoba
Uchwała
w sprawie: likwidacji
Szkoły Podstawowej Specjalnej Nr 4 w Skarżysku-Kamiennej oraz
Branżowej Szkoły I Stopnia Nr 3 w Skarżysku-Kamiennej,
została przyjęta i otrzymała Nr 160/XXI/2020.
4)
Wicestarosta Anna Leżańska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: zmieniająca
uchwałę Nr 153/XX/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30
kwietnia 2020 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny
prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w
Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ponurego.
Uzasadniając
wyjaśniła, że w wyniku odłączania jednej z działek od
dotychczasowej księgi wieczystej i założenia dla niej nowej
księgi musimy uaktualnić i zmienić podjętą uchwałę.
Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie
przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0 radnych
Uchwała
zmieniająca
uchwałę Nr 153/XX/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 30
kwietnia 2020 roku w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny
prawa własności nieruchomości gruntowej położonej w
Skarżysku-Kamiennej przy ul. Ponurego,
została przyjęta i otrzymała Nr 161/XXI/2020.
5) Wiceprzewodnicząca
Komisji Rewizyjnej Barbara Kocia przedstawiła
projekt uchwały zmieniający
uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji
Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2020.
Wyjaśniła,
że projekt uchwały dotyczy zmiany terminu przeprowadzenia kontroli
w DPS Centrum Seniora z drugiego na czwarty kwartał.
Ponieważ
nie było pytań do przedstawionego projektu uchwały
Przewodniczący Rady poddał
go pod głosowanie.
Za
przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Wstrzymało
się od głosu – 0
Uchwała
zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia rocznego planu
kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2020,
została przyjęta i otrzymała Nr 162/XXI/2020.
Ad.pkt
13 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodniczący
Rady
stwierdził, że wyczerpaliśmy porządek sesji. Poprosił o
powstanie z miejsc i zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły
"Zamykam
XXI Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
Godzina
zakończenia obrad – 16.10
Protokołowała:
Joanna
Wężyk
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
/-/ Jacek Jeżyk
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (25 czerwca 2020)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (29 lipca 2020, 07:24:35)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 422