Protokół z XIII/2019 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 26 września 2019 roku
P R O T O K Ó Ł Nr
XIII/2019
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej
26 września 2019 roku
Miejsce
odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański
Godzina
rozpoczęcia obrad - 10.00
W
sesji udział wzięli:
- przedstawiciel
Świętokrzyskiego Centrum Onkologii dr Leszek Smorąg
- przedstawiciel
Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Kielcach – Pan
Jacek Jakubowski
- kierownik Państwowego
Gospodarstwa Wodnego Wody Polskiego Nadzór Wodny w
Skarżysku-Kamiennej - Pan Michał Wzorek
- Starosta
Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska,
- Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
- sekretarz
i skarbnik powiatu, radca prawny oraz naczelnicy wydziałów
starostwa,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego,
- przedstawiciele
organizacji społecznych i politycznych działających
na terenie powiatu,
- przedstawiciele
lokalnych mediów.
Lista
obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych
uczestniczących w obradach - w załączeniu.
Sesję
Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk –
kierownik Biura Rady Powiatu.
STRESZCZENIE
POSIEDZENIA
Ad.pkt
1 Otwarcie Sesji.
XIII
w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk. Poinformował
zebranych, że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane i
utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Następnie
powitał gości,
Radnych Powiatu Skarżyskiego oraz wszystkich biorących udział w
Sesji.
Ad.pkt
2 Stwierdzenie
kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący
Rady Powiatu - Jacek Jeżyk
poinformował, że w
dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi 79 % składu
Rady Powiatu. Stanowimy zatem kworum zdolne do podejmowania
prawomocnych uchwał i decyzji. W trakcie obrad liczba radnych
biorących udział w sesji wyniosła 18
osób co stanowi 95 % składu
rady.
Przewodniczący
Rady poinformował, że zgodnie z
zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu,
Sekretarzem obrad
zgodnie z porządkiem
alfabetycznym będzie Pan
Tomasz Wąsowski.
Zapytał
czy do przedstawionego projektu porządku XIII Sesji Rady Powiatu
Radni lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub
propozycje zmian.
Wnioski
do porządku obrad zgłosili:
Radna
Barbara Kocia – jako Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i
Petycji zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad podpunktu 1 w
punkcie 13, a mianowicie projektu uchwały w sprawie: rozpatrzenia
skargi na działalność starosty skarżyskiego. Ponieważ z
oświadczenia wnioskodawcy złożonego 24 września br wynika, ze
jego intencją nie było złożenie skargi na działalność starosty
skarżyskiego, a jego pismo, które złożył do urzetu wojewódzkiego
zostało błędnie zakwalifikowane jako skarga.
Starosta
Artur Berus – w związku z tym, że zarząd powiatu oraz Zarząd
Dróg Powiatowych ustosunkował się już do wniosków i zaleceń
pokontrolnych Komisji Rewizyjnej po przeprowadzonej kontroli w
Zarządzie Dróg Powiatowych, zdaniem zarządu dla przejrzystego
obrazu całości sprawy konieczne jest zapoznanie rady z odpowiedzią
na wnioski.
W
związku z powyższym w imieniu zarządu powiatu złożył wniosek o
rozszerzenie porządku obrad o punkt: Informacja na temat realizacji
wniosków i zaleceń pokontrolnych po przeprowadzonej kontroli w ZDP
w Skarżysku-Kamiennej. Ten punkt byłby rozpatrywany jako pkt. 13.
Radni
nie wnieśli innych zmian w związku z powyższym Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski.
Wniosek
o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie:
rozpatrzenia skargi na działalność starosty skarżyskiego został
przyjęty.
Za
przyjęciem wniosku głosowało – 14 radnych
Przeciw
-0
Wstrzymała
się od głosu – 1 osoba
Wniosek
o rozszerzenie porządku obrad o punkt: Informacja na temat
realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych po przeprowadzonej
kontroli w ZDP w Skarżysku-Kamiennej został przyjęty.
Za
przyjęciem wniosku głosowało – 12 radnych
Przeciw
głosowało – 4 radnych
Wstrzymało
się od głosu – 0
Następnie
Przewodniczący Rady poddał pod glosowanie porządek obrad wraz z
wprowadzonymi zmianami.
Za
przyjęciem porządku obrad głosowało - 16 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Głosów
wstrzymujących - 0
Porządek
XIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty.
Ad.pkt
3 Przyjęcie protokołu z X, XI i XII sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego.
Wiceprzewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła
wnioski w sprawie przyjęcia
protokołu z
X, XI i XII sesji
Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie
wniosek o przyjęcie protokołu z X sesji, który został przyjęty.
Za
przyjęciem protokołu z X sesji głosowało - 17 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Głosów
wstrzymujących - 0
Protokół
został przyjęty.
Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie
wniosek o przyjęcie protokołu z XI sesji, który został przyjęty.
Za
przyjęciem protokołu z XI sesji głosowało - 17 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Głosów
wstrzymujących - 0
Protokół
został przyjęty.
Przewodniczący
Rady poddał pod głosowanie
wniosek o przyjęcie protokołu z XII sesji, który został przyjęty.
Za
przyjęciem protokołu z XII sesji głosowało - 17 radnych
Głosów
przeciwnych – 0
Głosów
wstrzymujących - 0
Protokół
został przyjęty.
Ad.pkt
4 Informacja
na temat realizacji przez Świętokrzyskie Centrum Onkologii w
Kielcach oraz Obwód Lecznictwa Kolejowego w Skarżysku-Kamiennej
programów profilaktyki onkologicznej.
Dyrektor
Obwodu Lecznictwa Kolejowego – Mateusz Korzeniewski –
podziękował Przewodniczącemu za ujęcie tego punktu w porządku
dzisiejszej sesji. Obwód Lecznictwa Kolejowego w 2017 roku jako
partner Świętokrzyskiego Centrum Onkologii przystąpił do dwóch
programów profilaktyki onkologicznej tj. raka szyjki macicy i raka
piersi. Były to programy realizowane na terenie północnej części
województwa świętokrzyskiego, który obejmuje 28 gmin. Niestety
choroby nowotworowe są drugą co do wielkości przyczyną zgonów w
Polsce dlatego też tak ważna jest profilaktyka. Następnie
przytoczył działania, które zostały podjęte w ramach realizacji
tych projektów. W programie było zaangażowanych 6 pracowników
OLK, którzy dobrowolnie zgłosili się do udziału w tym projekcie.
Dr
Leszek Smorąg – kierownik
zakładu profilaktyki onkologicznej Świętokrzyskiego Centrum
Onkologii poinformował, że OLK jako jedyna z placówek
publicznych w rejonie północnym naszego województwa spełniała
kryteria i mogła zostać partnerem w realizacji projektu. Skala
problemu zachorowań na choroby nowotworowe jest olbrzymia. Dlatego
też musimy podjąć wspólne działania profilaktyki nowotworowej.
Podjęte działania doprowadziły min. do wykonania 18 tys badań
cytologicznych, z czego 625 wyników było nieprawidłowych. Dlatego
też jeżeli udało się uratować chociaż jedna osobę to warto
było podjąć ten trud. W imieniu prof. Stanisława Góździa
podziękował dyrektorowi Mateuszowi Korzeniewskiemu za podjętą
wspólną pracę i zaangażowanie w realizację projektów.
Następnie Dyrektor OLK Mateusz
Korzeniewski oraz dr Leszek Smorąg podziękowali pracownikom OLK,
którzy zaangażowali się w realizację tych projektów.
Podziękowania otrzymali: Roman Wojcieszek, Teresa Pniak, Zofia
Piórkowska, Lidia Sajon, Anna Suliborska, Magdalena Zielińska.
Ad.pkt
5 Sprawozdanie starosty z działalności zarządu między sesjami.
Starosta
– Artur Berus poinformował,
że sprawozdanie z działalności zarządu od 27.06 do 26.09 zostało
przedłożone radnym. Uzupełniając poinformował, że w dniu
wczorajszym zarząd podjął trzy uchwały dot. wprowadzania zmian w
budżecie, wyrażenia zgody na najem pomieszczeń przy ul.
Sikorskiego i Pl. Floriański 1. Ponadto zarząd udzielił wsparcia
finansowego w ramach małych grantów stowarzyszeniu „Pod prądem”
z Suchedniowa na realizację zadania publicznego tj. Konkurs
recytatorski.
Przewodniczący
Rady zapytał czy do przedstawionego sprawozdania radni mają
pytania.
Pytania
zgłosili:
Radny
Jerzy Żmijewski
– poprosił o przybliżenie efektów spotkania w PKP w Kielcach w
sprawie przejazdu kolejowego w Suchedniowie oraz informacji o
efektach spotkania w Lasach Państwowych dotyczących dofinansowania
zadań inwestycyjnych.
Starosta
Artur Berus
– wyjaśnił, że wspólnie z członkiem zarządu Tadeuszem
Bałchanowskim uczestniczyli w spotkaniu w Lasach Państwowych w
Radomiu. Wstępnie mamy deklarację z Lasów, że dofinansują nam
remont ul.Ponurego, na którą składaliśmy wniosek i otrzymaliśmy
również dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Co do
przejazdu kolejowego w Suchedniowie mamy przygotowane
porozumienie i czekamy na podpisanie wszystkich stron.
Ad.pkt 6
Informacja o
złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.
Wiceprzewodnicząca
Rady Bożena Bętkowska –
przedstawiła informację o złożonych interpelacjach i zapytaniach
radnych.
Interpelacje i zapytania
złożyli: radny Mieczysław Bąk, radny Grzegorz Małkus oraz radny
Bartosz Bętkowski.
/informacja
w załączeniu/
Ad.pkt 7 Wolne
wnioski i oświadczenia.
W tym punkcie głos zabrali:
Radny
Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej Arkadiusz Bogucki – poruszył
problem, na który już wielokrotnie zwracano uwagę, zarówno na
sesjach rady miasta jaki i powiatu, a dotyczący budowy chodników na ul. Książęcej i Rycerskiej. Zwrócił uwagę, że Osiedle
Książęce traktowane jest po macoszemu zarówno przez władze
miasta jak i powiatu, bowiem pewne inwestycje nie są wykonywane.
Wielokrotnie były interpelacje radnej Renaty Bilskiej oraz
wielokrotnie w tej sprawie interweniowała również rada osiedla.
Poprosił o ujecie w budżecie na przyszły rok budowy chodników na
tych ulicach. Podkreślił, że w związku z budową trasy S7 cały
ruch jest kierowany właśnie na ul. Książęcą i ul. Rycerską
ponadto na ul. Książęcej znajduje się szkoła dlatego też ze
względów bezpieczeństwa konieczna jest budowa chodnika w ciągu
ulic Książęcej i Rycerskiej. Poprosił o pochylenie się nad tym
problemem.
Radny Tomasz Wąsowski –
jako jeden z organizatorów
Półmaratonu i Triatlonu w Skarżysku podziękował staroście za
pomoc w organizacji tych imprez.
Radna
Mieczysław Bąk – zabrał
głos w imieniu mieszkańców, którzy po zebraniu 17.09 upoważnili
go do ponownego wystąpienia w sprawie drogi w Mroczkowie. Mieszkańcy
wnioskują o wykonanie
pełnego zakresu robót na obecnie wykonywanym zadaniu inwestycyjnym,
pn; "Rozbudową ciągu drogi powiatowej nr 0441T w m. Mroczków
na odcinku od skrzyżowania z linią kolejową nr 25 do skrzyżowania
z drogą gminną do miejscowości Mroczków -Kapturów", poprzez
przywrócenie szerokości
jezdni do stanu jaki był przed przebudową czyli do wymiaru min.
5,60 metra, poprzez dobudowanie na podbudowie tłuczniowej
dodatkowego pasa jezdni o szerokości 1 metra z masy bitumiczno -
asfaltowej. Obecna 5 metrowa szerokość jezdni zagraża
bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego. Ponadto wykonania robót
dodatkowych jak utwardzenie obecnego pobocza i położenia
nawierzchni asfaltowo – bitumicznej. Zwiększenie zakresu robót
możliwe jest poprzez pozyskanie środków finansowych od wojewody.
Nie do przyjęcia jest argumentacja, że wykonano drogę drogę 5m
aby uniknąć wykupu gruntów ponieważ w 1998 roku droga była
szersza od obecnej tak więc wystarczyło wystąpić do wojewody o
uznanie stanu faktycznego. Dlatego też poprosił starostę o
podjęcie stosownych działań w tej sprawie.
Radna
Barbara Kocia - zabrała
głos w imieniu mieszkańców Lipowego
Pola, którzy wnioskują o podjęcie decyzji w sprawie budowy
chodnika przy drodze powiatowej nr 0576T, który umożliwi bezpieczne
poruszanie się po tej drodze. Inwestycja jest konieczna ze względu
na duże natężenie ruchu. Droga powiatowa biegnąca przez
miejscowość Lipowe Pole Plebańskie jest jedną (obok ul.
Iłżeckiej) z najruchliwszych dróg w Gminie Skarżysko Kościelne.
Ad.pkt
8 Informacja
Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Kielcach o
przeprowadzonych kontrolach na terenie powiatu skarżyskiego.
Pan
Jacek Jakubowski
- przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w
Kielcach przedstawił informację o przeprowadzonych kontrolach na
terenie powiatu skarżyskiego.
/materiał w
załączeniu/
Radni nie zgłosili
żadnych uwag ani wniosków do przedłożonej informacji.
Ad.pkt
9 Sprawozdanie z działań
podejmowanych w 2018 roku przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody
Polskie na terenie powiatu skarżyskiego.
Kierownik
Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Nadzór Wodny w
Skarżysku-Kamiennej - Pan Michał Wzorek – przedstawił
sprawozdanie z działań podejmowanych w 2018 roku.
/sprawozdanie w
załączeniu/
Radna
Renata Bilska – odniosła się
do funkcjonowania rowów melioracyjnych, zapytała czy są one w
gestii Wód Polskich. Przybliżyła problem rowów melioracyjnych w
Skarżysku Książęcym, które nie funkcjonują właściwie. Jaki
jest status tych urządzeń. Gdzie mieszkańcy mogą zwracać się w
tej sprawie. Następnie zwróciła uwagę, że w zadaniach nadzoru
wodnego jest dokonywanie okresowych przeglądów wód i urządzeń
wodnych. Zapytała jakie urządzenia wodne są na terenie powiatu.
Pan
Michał Wzorek – odnosząc
się się do kwestii rowów melioracyjnych wskazał, że jest to
sprawa bardzo trudna. Wody Polskie nie są właścicielem tych rowów
oraz nie są w mocy administrowania tymi rowami. Rowy melioracyjne
powstały w latach 80, a wykonały je Wojewódzkie Zarządy
Inwestycji Rolniczych, następnie zostały przekazane na rzecz Spółek
Wodnych. Od tamtej pory zarządy melioracji nie są kompetentne aby
na tych rowach coś robić. W zarządzie melioracji były tylko
ewidencje rowów. Co do utrzymania rowów melioracyjnych ustawodawca
opisał to w art. 205 ustawy prawo wodne, a mianowicie utrzymanie
rowów należy do właścicieli działek przez, które te rowy
przechodzą. Ze strony wód polskich na szczeblu RZGW w naszym
przypadku to jest Warszawa może wydać w drodze decyzji nakaz
właścicielowi działek utrzymania tych rowów. Niestety Wody
Polskie nie mogą podjąć żadnych działań ponieważ ustawa nie
daje takich możliwości. Jako nadzór wodny w Skarżysku wysłaliśmy
ok. 200 listów do mieszkańców przypominających o obowiązku
utrzymania tych rowów. Jeśli chodzi o przeglądy to przynajmniej
raz w roku robimy przegląd rzek sprawdzając ich drożność, a
jeśli chodzi o urządzenia wodne to w naszym przypadku jest to
zbiornik Rejów. Na podstawie przeglądów rzek robimy plan
utrzymania wód na rok następny.
Wicestarosta Anna
Leżańska – wspólnie powinniśmy podjąć apel do
parlamentarzystów aby ustawodawca uregulował kwestie rowów
melioracyjnych, które stanowią ogromny problem dla ludzi, przez
których działki przechodzą.
Radny Roman
Wojcieszek – wyraził zdanie, że zarząd powinien przygotować
stanowisko Rady Powiatu Skarżyskiego, które nadawałoby kierunek
takich rozwiązań prawnych, które przyniosłyby konkretny efekt.
Pan Michał Wzorek
- dodał, że jeżeli chodzi o zalewanie działek to wynika to tylko
z niedrożności tego rowu odbiornikiem jest rzeka Oleśnica.
Ad.pkt 10
Informacja o przebiegu wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za I
półrocze 2019 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy
finansowej za I półrocze 2019 roku.
Skarbnik Powiatu
Bogusława Wilczyńska – przedstawiła
informację o przebiegu wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za I
półrocze 2019 roku oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy
finansowej za I półrocze 2019 roku.
/materiał w
załączeniu/
Przewodniczący
Rady – zapytał czy ktoś z
radnych ma pytani do
przedstawionej
informacji.
Radni nie zgłosili
żadnych uwag ani pytań.
Przewodniczący Rady
ogłosił 10 min przerw o obrad dach.
Ad.pkt
11 Informacja o przebiegu wykonania planów finansowych za
I półrocze 2019 roku samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej, dla których powiat
skarżyski jest podmiotem tworzącym.
Sekretarz
Powiatu Małgorzata Nosowicz –
przedstawiła informację o przebiegu wykonania planów finansowych
za I półrocze 2019 ZOZ Szpitala Powiatowego, OLK oraz MOMP.
/informacja w
załączeniu/
Radny Mieczysław
Bąk – zapytał o dalsze losy
półsanatorium, jakie są plany względem tego budynku. Następnie
zapytał czy został już opracowany program restrukturyzacji
szpitala. Zapytał również czy są jakieś plany wobec OLK.
Następnie odniósł się do informacji, że w pierwszym półroczu w
celu zapewnienia płynności finansowej szpital zaciągnął trzy
pożyczki ok. 8 mln zł. Jak wygląda kwestia uregulowania spłaty
długu szpitala za 2018 rok.
Starosta
Artur Berus – ustawa o
działalności leczniczej nakazuje dyrektorowi szpitala opracować
program naprawczy w sytuacji gdy w jednostce nastąpiła strata. Taki
program dyrektor opracowuje do końca września. Założenia tego
programu dyrektor konsultował z zarządem powiatu aktualnie czekamy
aż zostanie od przedłużony. Po przyjęciu programu przez zarząd
zostanie on przekazany radnym.
Następnie
poinformował, że jako samorząd powiatu w osobach: przewodnicząca
komisji zdrowia, dyrektor szpitala, starosta i sekretarz powiatu
uczestniczyliśmy w konferencji w Warszawie poświęconej
problematyce służby zdrowia. Sytuacja służby zdrowia Polsce
szczególnie szpitali powiatowych jest krytyczna. Po raz pierwszy
Ministerstwo Zdrowia nie podało stanu zadłużenia szpitali
powiatowych w Polsce. W październiku będziemy procedować
zaproponowane rozwiązania w programie naprawczym.
Dyrektor Szpitala
Leszek Lepiarz – jeśli chodzi o zaciągane pożyczki
wyjaśnił, że zobowiązania szpitala to ponad 60 mln zł. Na
bieżąco spłacamy wcześniejsze pożyczki bowiem warunkiem podjęcia
kolejnej pożyczki jest spłacanie wcześniejszych. Zobowiązania
wymagalne szpitala to ok. 1,5 mln zł. Są trzy firmy, które
udzielają nam pożyczek i nie możemy zamknąć możliwości dostępu
do środków finansowych.
Radny Emil
Tokarczyk – odniósł się do kontroli sanepidu jak wygląda
sprawa realizacji zaleceń. Czy szpital wymaga specjalnych środków
na ten cel. Z informacji jakie posiada wykryto bakterię w ujęciu
wody. Jak wygląda aktualna sytuacja co do tej kwestii. Zapytał
również o sprawę sterylizatorni.
Dyrektor Leszek
Lepiarz – wyjaśnił, że kontrole sanepidu prowadzone są na
bieżąco i jeżeli wykazują jakieś uchybienia to są one na
bieżąco realizowane. Jest problem z jedną z kontroli, która
dotyczyła budynku przy ul. Ekonomii tj. Półsanatorium. Tam
zakwestionowane są pomieszczenia fizjoterapii oraz do remontu jest
klatka schodowa w całym budynku. Dlatego też decyzje, które chcemy
podjąć zmierzają do zmiany lokalizacji oddziału rehabilitacji tj.
przeniesienia do budynku po oddziale zakaźnym. Wystąpiliśmy do
dyrekcji sanepidu aby nie podejmowała dalszych kroków zmierzających
do wyegzekwowania przeprowadzenia remontu w budynku na ul. Ekonomii.
Co do ujęcia wody wyjaśnił, że nie ma już problemu z wodą.
Rzeczywiście pojawiła się bakteria legionella w wodzie ciepłej,
ale zostały zamontowane systemy utylizacji poprzez dwutlenek chloru
i po ponownej kontroli sanepid wykazał, że zakażenia wody już
nie ma. Dodał, że drobne uchybienia wykazywane przez sanepid są
realizowane przez pracowników szpitala na bieżąco.
Starosta Artur
Berus – dodał, że mamy 9 miesięcy na pokrycie straty
szpitala za 2018 rok, którą musimy pokryć z wydatków bieżących.
Radny Grzegorz
Małkus – odniósł się do kwestii szpitala oraz polityki
państwa względem służby zdrowia. Zwrócił uwagę, że żadnej
władzy nie udało się rozwiązać problemów służby zdrowia.
Oświadczył, że sytuacja w szpitalu jest dramatyczna i konieczne
jest odpowiednie, menadżerskie zarządzanie szpitalem oraz sprzęt,
który zapewni wysoką jakość usług. Bez tego nie będzie też
odpowiednich specjalistów. Wyraził nadzieję, że w programie
naprawczym dyrektor do tego się odniesie i te elementy będą w
programie zawarte. Nie ma co liczyć, że nowy rząd, bez względu
jaki by on nie był, rozwiąże nasze problemy.
Starosta Artur
Berus - faktem jest, że przychody na służbę zdrowia wzrastają
ale dynamika wzrostu kosztów jest dwukrotnie większa. Wzrost
najniższej krajowej od 1 stycznia 2020 roku spowoduje wzrost kosztów
szpitala o 1,5 mln zł na wynagrodzenia. Bez rzetelnego spojrzenia
władz na problemy służby zdrowia bardzo ciężko będzie
samorządom rozwiązać problem samemu.
Radny Grzegorz
Małkus – poprosił, aby dyrektora szpitala zaznaczył w
programie naprawczym odniósł się do skutków podwyższenia płacy
minimalnej.
Ad.pkt 12
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zarządu
Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej.
Przewodniczący
Zespołu Kontrolnego Mieczysław Bąk –
przedstawił protokół z przeprowadzonej kontroli, który został
podpisany przez dwóch członków zespołu kontrolnego tj. Barbarę
Kocie i Tomasza Wąsowskiego. Ponieważ członkowie zespołu
kontrolnego prezentowali odmienne stanowiska w sprawie prowadzonej
kontroli, do protokołu radny Mieczysław Bąk zgłosił zdanie
odrębne. Przewodniczący zespołu zapoznał radę ze swoim zdaniem
odrębnym. Poinformował, że do protokołu odniósł się dyrektor
Zarządu Dróg Powiatowych. Następnie odczytał wyjaśnienia
dyrektora oraz wypracowane przez komisję rewizyjną wnioski i
zalecenia pokontrolne.
/protokół
z przeprowadzonej kontroli, zdanie odrębne,
wyjaśnienia
dyrektora oraz wnioski pokontrolne w załączeniu/
Radna
Barbara Kocia – odnosząc się
do wypowiedzi radnego Mieczysława Baka poinformowała, że nie
prawdą jest, że nie chciała ujawniać nieprawidłowości. Jednak z
częścią zarzutów po porostu się nie zgadza. Zależało nam na
rzetelnym przedstawianiu faktów i jeżeli zespół kontrolny miał
jakiekolwiek wątpliwości do każdej z tych nieścisłości odnosił
się dyrektor ZDP z wyjaśnieniem. Wskazała, że przy wypracowywaniu
wniosków pokontrolnych byliśmy w mniejszości i nie mogliśmy
przeforsować naszego stanowiska i nie byliśmy w stanie przekonać
do naszej argumentacji bo np. dla niej kwota brutto to jest netto
plus vat. Dlatego też nie zgadza się z obecnym kształtem
wysuniętych wniosków.
Radny
Jerzy Żmijewski – ponieważ
w protokole jest odniesienie do jego osoby jako starosty. Wskazał,
że był tylko jeden raz w firmie Budromost na rozmowach. Decyzja
zarządu z 14.12.2016 roku dotyczyła zakupu kruszywa. Czy do tego
był potrzebny dokument są odmienne zdania w komisji co do tej
kwestii.
Wicestarosta
Anna Leżańska – odczytała
pewne stwierdzenia po przeprowadzonym postępowaniu prowadzonym
przez prokuraturę. „.. w niniejszej sprawie dyrektor Zarządu
Dróg Powiatowych, inspektor Zarządu Dróg Powiatowych czy też były
członek zarządu powiatu działali w oparciu i na podstawie
obowiązujących w tej materii przepisów prawa. Zaznaczyć należy,
ze nie można czynić skutecznie zarzutów przekroczenia uprawnień
lub niedopełnienia obowiązków w sytuacji kiedy ZDP w 2018 roku nie
przebudował odcinka drogi w Ubyszowie, wykonany został remont
nawierzchni bitumicznej drogi w Ubyszowie długości 200 m i wartości
31795,50 zł polegający na oczyszczeniu, skropieniu mechanicznym
emulsją asfaltową warstw konstrukcyjnych. Remont drogi w Ubyszowie
został wykonany w ramach rozliczenia za przekazane materiały o
łącznej wartości 31795,50 zł z rozbiórki starej, zniszczonej
długotrwale użytkowanej ulicy. Przedstawione roboty zostały
wykonane po wcześniejszej akceptacji zarządu powiatu, który
zmienił lokalizację z ul. Piłsudskiego na Ubyszów”.
Audytor
przeprowadzający audyt w ZDP zeznał, „że nie jest w stanie
stwierdzić czy doszło do narażenia na straty finansowe Zarządu
Dróg Powiatowych”.
Postępowanie
zostało umorzone. Jest jej przykro ponieważ na sesji było
oficjalnie powiedziane, że w ramach rozliczenia zostanie dlaczego
zrobił się taki problem jak doszło do remontu drogi na Ubyszowie.
Ta droga była w tragicznym stanie. Rozumie radnych ze Skarżyska,
którzy walczą o swój teren, ale nie rozumie radnego z gm. Bliżyn,
który atakuje gminę, z której pochodzi.
Jedna
z osób, która przesłuchiwała skwitowała to w ten sposób, że
dałaby nagrodę dyrektorowi za takie działania. Materiały, które
odzyskiwaliśmy z remontowanych dróg leżały na składzie i na
wniosek były dawane na cele społeczne min. przekazywaliśmy je OSP.
Została wykonana fajna rzecz służąca mieszkańcom.
Radny
Mieczysław Bąk – odnosząc
się do wypowiedzi radnej Anny Leżańskiej stwierdził, że to nie
chodzi o drogę w Ubyszowie, która jest sprawą pochodną, tylko
chodzi o faktury z 2016 roku. Zapytał czy prokuratura
przeprowadzająca postępowanie wiedziała, że nie było
wystawionych faktur.
Radny
Roman Wojcieszek –
stwierdził, że sprawa jest sporna i chodzi tu o procedury i
prawidłowość działania. Cieszy fakt, że została wykonana droga,
rozumiemy dlaczego nie została wykonana ul. Piłsudskiego. Jednak
chodzi o wyjaśnienie, czy poszczególne etapy działań były
prawidłowe. Zapytał do kogo należały te materiały z drogi i
gdzie się one znajdują. O ile wie jeszcze urząd skarbowy nie
zakończył badania tej sprawy.
Ad.pkt
13 Informacja na temat realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych,
po przeprowadzonej kontroli w ZDP.
Członek
Zarządu Tadeusz Bałchanowski
– w imieniu zarządu powiatu odniósł się do wniosków i zaleceń
pokontrolnych.
/pismo
w załączeniu/
Dyrektor
Zarządu Dróg Powiatowych Marek Czyż – w
uzupełnieniu odniósł się do wniosków i zaleceń pokontrolnych.
Stwierdził,
że wnioski i zalecenia są sformułowane bardzo ogólnie i
bezzasadne.
/pismo
w załączeniu/
Przewodniczący
Rady – podsumowując
stwierdził, że powyższe wystąpienia stanowią odpowiedź dla
komisji rewizyjnej na wnioski i zalecenia pokontrolne.
Radna
Renata Bilska
– w protokole jest zapisane, że jest opracowany projekt planu
inwestycji, który jest podany do zatwierdzenia radzie powiatu.
Stwierdziła, że nie pamięta aby rada zatwierdziła taki dokument.
Na komisji rewizyjnej dyskutowaliśmy na temat wypracowania wspólnie
z radnymi planu inwestycyjnego. Dlatego też uważa, że wniosek w
tej mierze jest słuszny. Co do kwot podanych w dokumencie w jednym z
nich była podana kwota brutto. Nie uważa aby zbędnym był zapis
netto, vat, brutto. Podobnie ostatni wniosek „Komisja wnioskuje o
wyłanianie wykonawców zadań inwestycyjnych w drodze przetargu lub
najkorzystniejszej oferty” ten wniosek nie oznacza, że to nie jest
stosowane tylko wychodzi w przyszłość aby takich sytuacji nie
było. Dlatego też jako członek komisji rewizyjnej uznała, że
takie wnioski mogą być.
Radna
Barbara Kocia
– każda gmina w uzgodnieniu z radnymi daje zapotrzebowanie na
zadania inwestycyjne. Co do ostatniego wniosku wyraziła zdanie, że
zawsze inwestycje wykonywane są w oparciu o przeprowadzane przetargi
lub wybór najkorzystniejszej oferty to wynika z prawa. Dlatego też
uważa, że taki wniosek jest zbędny. Jeżeli ktoś przeczyta
wnioski to stwierdzi, że nie wiadomo co tam się działo. Podobnie z
kwotami brutto i netto. Jeżeli jest zapisane w dokumencie brutto, a
w drugim netto, vat, brutto i to jest ta sama kwota. To nie rozumie o
co kruszymy kopie. Dlatego też wstydziłaby się podpisać pod
takimi wnioskami, po prostu się z nimi nie zgadza.
Starosta
Artur Berus
– wyjaśnił, że prowadzone były rozmowy z włodarzami gmin i z
tych spotkań przygotowany jest plan priorytetów inwestycyjnych w
poszczególnych gminach. W ramach posiadanych środków, w ramach
pozyskanych środków zewnętrznych, w ramach dofinansowania z gmin
te zadania realizujemy. Oczywiście zdarzają się sytuacje nie do
przewidzenia jak dewastacja nawierzchni po ulewnych deszczach na
drodze w Klonowie gm. Łączna. Udało się dzięki zaangażowaniu
wielu ludzi pozyskać dodatkowe środki. Otrzymaliśmy 80 % środków
z dofinansowania rządowego.
Radna
Renata Bilska –
co do planu inwestycyjnego wyjaśniła, że komisji rewizyjnej
chodziło o to aby tworzenie planu odbywało się z udziałem radnych
powiatu. Ona nigdy nie uczestniczyła w pracach nad planem
inwestycyjnym.
Starosta
Artur Berus
– z prezydentem odbyliśmy spotkania w sprawie inwestycji na
terenie miasta i priorytetem jest dokończenie ul. Ponurego.
Aktualnie finalizujemy finansowanie tej inwestycji. W ubiegłym
tygodniu otrzymaliśmy promesę na 1,8 mln zł na dokończenie ul.
Ponurego. Jeżeli jest potrzeba spotkanie możemy zorganizować i
zainteresowanych radnych możemy zaprosić.
Radny
Roman Wojcieszek - wskazał, że nie otrzymał odpowiedzi na
pytanie co się stało z materiałami.
Dyrektor
ZDP – Marek Czyż
– odpowiadając Romanowi Wojcieszkowi wyjaśnił, że mieliśmy
stare materiały do rozbiórki z ul. Szydłowieckiej i Wiejskiej.
Ponieważ inwestycja rozpoczęła się późno i było zagrożenie
jej realizacji, podjęto decyzję, o rozbiórce mechanicznej,
materiały zostaną wywiezione na gruz, a część będzie
zutylizowana. Materiał został komisyjnie wyceniony przez komisję w
składzie ok. 7 osób na kwotę 31 tys. zł. Był to materiał, który
mieliśmy odzyskać z ul. Szydłowieckiej. W zamian za ten materiał
mieliśmy zdeponowany materiał w firmie Budromost i było to 1300
ton kruszywa, które na wiosnę miały wrócić do powiatu
skarżyskiego. Potem została podjęta decyzja, że rezygnujemy z
tego materiału i robimy remont ul. Piłsudskiego. Ponieważ ul.
Piłsudskiego ma być remontowana w ramach budowy wiaduktu
zrezygnowano z przebudowy ul. Piłsudskiego i zaczęliśmy szukać
drogi, która była w złym stanie technicznym i mogliśmy na nią
przeznaczyć 31 tys zł. Wówczas została podjęta decyzja o
remoncie drogi w Ubyszowie.
Radny
Grzegorz Małkus
– jest zaskoczony, że po raz pierwszy wnioski pokontrolne komisji
rewizyjnej są przedmiotem tak żywej dyskusji. Dziwi go, że doszło
do takiego podziału w komisji rewizyjnej. Przypomniał, że kierował
komisją rewizyjną w poprzedniej kadencji i udawało się zawsze
przeprowadzać komisje bez takich emocji i wypracowywać wspólne
stanowisko. Wyraził zdanie, że jest tu praca dla przewodniczącego
komisji rewizyjnej. Zwrócił jednocześnie uwagę, że radni nie
uczestniczą w tworzeniu planów inwestycyjnych, a tak naprawdę
chodzi o to żeby jak najwięcej zrobić. Co do przedmiotu kontroli
wskazał, że jest to sprawa sporna i budzi wątpliwości czy powinny
być wystawione faktury czy też nie. Dlatego niech zbada to organ
uprawniony.
Ad.pkt
14 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1) Skarbnik
Powiatu Bogusława Wilczyńska - przedstawiła projekt uchwały
w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2019-2035.
Radni nie wnieśli
żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Przeciw głosowało –
0
Wstrzymało się od
głosu – 0
Uchwała
w sprawie: zmiany wieloletniej
prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2019-2035,
została przyjęta i
otrzymała Nr 95/XIII/2019.
2) Skarbnik
Powiatu Bogusława Wilczyńska - przedstawiła projekt uchwały
w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2019 rok.
Radni nie wnieśli
żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Przeciw głosowało –
0
Wstrzymało się od
głosu – 0
Uchwała
w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na
2019 rok, została
przyjęta i otrzymała Nr 96/XIII/2019.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Za przyjęciem uchwały
głosowało – 16 radnych
Przeciw głosowało –
0
Wstrzymało się od
głosu – 0
Uchwała
w sprawie: dostosowania nazwy Szkoły Policealnej dla
Dorosłych Nr 1 w Skarżysku-Kamiennej wchodzącej w skład Zespołu
Szkół Technicznych im. Armii Krajowej
w Skarżysku-Kamiennej,
została przyjęta i otrzymała
Nr 97/XIII/2019.
Ad.pkt
15 - Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodniczący
Rady
stwierdził, że wyczerpaliśmy porządek sesji. Poprosił o
powstanie z miejsc i zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły
"Zamykam
XIII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
Godzina
zakończenia obrad – 14.25
Protokołowała:
Joanna
Wężyk
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
/-/ Jacek Jeżyk
metryczka
Wytworzył: Rada Powiatu Skarżyskiego (29 października 2019)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (12 listopada 2019, 10:53:57)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 719