Protokół z XLVI/2018 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 24 maja 2018 roku
P
R O T O K Ó Ł Nr XLVI/2018
z
SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej
24 maja 2018 roku
Miejsce
odbycia sesji - Sala Konferencyjna Starostwa Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1
Godzina
rozpoczęcia obrad - 14.00
W
sesji udział wzięli:
- Komendanci
Powiatowej Policji i Straży Pożarnej
- Powiatowy Inspektor
Sanitarny i Powiatowy Lekarz Weterynarii
- Zarząd
Powiatu Skarżyskiego,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego
- sekretarz,
skarbnik powiatu, radca prawny starostwa oraz naczelnicy wydziałów
starostwa powiatowego,
- przedstawiciele
lokalnych mediów
Lista
obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.
Obrady
prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena
Bętkowska.
Sesję
Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk –
Kierownik Biura Rady Powiatu.
STRESZCZENIE
POSIEDZENIA
Ad.pkt.1
i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w
dzisiejszej sesji uczestniczy 14
radnych, co stanowi
74 % ogólnego składu Rady. W trakcie sesji liczba radnych
wyniosła 15 radnych, co stanowi
Wskazała,
że zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego,
Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radny Mieczysław
Bąk.
Następnie
zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub
członkowie zarządu zgłaszają wnioski.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych wniosków Przewodnicząca Rady
poddała pod głosowanie porządek obrad.
Porządek
XLVI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został
przyjęty
jednogłośnie
Ad.pkt.3
Przyjęcie protokołu z XLIV i XLV sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodniczący
Rady - Janusz Kołodziej przedstawił
wniosek w sprawie przyjęcia protokołu z XLIV i XLV sesji
Rady Powiatu Skarżyskiego.
Poinformował, iż
radni nie wnieśli do protokołów żadnych uwag.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poddała
pod głosowanie przedstawione wnioski.
Protokół
z XLIV i XLV sesji został przyjęty
jednogłośnie.
Ad.pkt.4
Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego
między sesjami.
Starosta-Jerzy
Żmijewski przedstawił
uzupełnienie do sprawozdania, które radni otrzymali drogą
elektroniczną. Poinformował, iż zarząd w dniu dzisiejszym podjął
decyzję o przyjęciu rezygnacji pani dyrektor ZSE i ogłoszeniu
konkursu na to stanowisko. Dodał, że pani dyrektor nabyła prawo do
emerytury i chce na nią odjeść. Ponadto poinformował, że na
ogłoszony konkurs na dyrektora OLK zgłosił się tylko jeden
kandydat, w związku z powyższym zgodnie z
ustawą o działalności leczniczej zarząd nie mógł rozstrzygnąć
tego konkursu i w dniu dzisiejszym zarząd podjął decyzję o
ogłoszeniu ponownego konkursu na stanowisko dyrektora OLK. W
przypadku gdy ponownie zgłosi się jeden kandydat komisja konkursowa
wnioskuje do zarządu proponując stosowne, prawne personalne
rozwiązania.
Radny
Grzegorz Małkus – odnosząc
się do sprawozdania zapytał czy rezygnacja ze stanowiska
dyrektora ZSE nie ma związku z realizacją programu ERASMUS. Po
przeanalizowania sprawozdania starosty zauważył, że zostały
wprowadzone dwa zarządzenia jedno dot. zmiany zarządzenie w sprawie
wprowadzenia rachunkowości dla budżetu powiatu, a drugie dot.
wprowadzenia zmian w obiegu dokumentów finansowo-księgowych.
Zapytał czy ma to związek z przeprowadzoną kontrolą RIO, która
to wykazała szereg nieprawidłowości i uchybień w sprawach
finansowych prowadzonych nie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Była tam też mowa o nieprawidłowościach związanych z realizacją
programu Erasmus. Analizując sprawozdanie starosty nie zauważył
aby zarząd zajmował się sprawą zaleceń pokontrolnych, natomiast
pojawiły się te dwa zarządzenia. Wyraził zdziwienie, że kontrola
RIO nie zainteresowała zarządu, ponieważ nic na ten temat w
sprawozdaniu nie ma. Zapytał czy zarząd zastanawiał się nad
wprowadzeniem nowych zasad wynagradzania pracowników oświatowych.
Czy rozważaliście państwo zmianę warunków wypłacania dodatków
za uciążliwe warunki pracy w placówkach specjalnych. Czy była
taka sprawa podejmowana na zarządzie.
Starosta
– Jerzy Żmijewski
odnosząc się do powyższych zapytań poinformował, iż rezygnacja
nie miała nic wspólnego z realizacją programu Erasmus. Pani
dyrektor w marcu poinformowała, że w związku ze zmianą karty
nauczyciela korzystniejsze jest dla niej odejście w chwili obecnej
na emeryturę i chce złożyć rezygnację. Naszym obowiązkiem jest
przyjąć rezygnację co jest równoznaczne z odwołaniem z funkcji.
Po konsultacji z radcą prawnym, okazało się, że nie ma możliwości
rezygnacji z funkcji dyrektora przed zakończeniem roku szkolnego.
Taką rezygnację można złożyć na 3 miesiące przed zakończeniem
roku szkolnego, a rok szkolny trwa do końca sierpnia. Dlatego tez
pani dyrektor złożyła rezygnację w chwili obecnej, a zarząd tę
rezygnację przyjął i odwołał panią dyrektor z funkcji
dyrektora.
Co
do protokołu RIO zgodnie z zasadą protokół jest odczytany w
obecności kierownika kontrolowanej jednostki, głównej księgowej
oraz sekretarza i tak też się stało. W protokole jest zapis
dotyczący realizacji programu Erasmus dotyczący kwalifikowania
środków z tego programu na innym koncie. RIO stoi na stanowisku, że
powinniśmy kwalifikować na dochodach bieżących i wykazywać w
nadwyżce bilansowej. Natomiast nasze stanowisko jest takie, że
środki finansowe, które są pozyskiwane z programów unijnych
powinny być ujęte w dochodach tego roku, w którym mają być
wydatkowane zgodnie z umową i wtedy nie wchodzą do nadwyżki
bilansowej. Ponieważ mamy odmienne stanowiska wystąpiliśmy o
interpretację do ministerstwa finansów. Na ten moment nie mamy
stanowiska ministerstwa. W kwestii zmiany zarządzeń wynikają
one ze zmiany przepisów.
Członek
Zarządu – Katarzyna Bilska – prawo
oświatowe nakłada obowiązek na organy prowadzące ustalenie zasad
przyznawania wszystkich dodatków. W chwili obecnej funkcjonuje
uchwała rady określająca te warunki. Zarząd nie pracował nad
nowym projektem ponieważ spróbowaliśmy podjąć kroki aby
uaktualnić tą uchwałę i troszeczkę ją zmodyfikować. Prawo
oświatowe wyznacza nam konkretną drogę jak należy postępować w
przypadku uchwały. Po pierwsze trzeba ją dać do konsultacji
związkom zawodowym. Związki miały termin do 20 maja i taka opinię
nam przesłały. Dopiero teraz po zasięgnięciu opinii związków
będziemy przygotowywali projekt uchwały na zarząd albo z niego
rezygnowali. Jeżeli zarząd zdecyduje się na zmianę uchwały to
trafi ona na radę powiatu.
Ad.pkt.5
Interpelacje i zapytania radnych.
Radna
Renata Bilska - przypomniała,
że w grudniu składała interpelację dot. budowy chodników przy
ul. Rycerskiej i Książęcej prosiła wówczas, że jeżeli nadarzy
się okazja pozyskania środków finansowych pochylić się nad tą
sprawą. Ponieważ takie środki dla województwa świętokrzyskiego
zostały przyznane w imieniu mieszkańców zapytała:
jakie
wnioski zostały przez ZDP złożone w związku z dodatkowymi
środkami przyznanymi dla województwa na budowę infrastruktury
drogowej,
dlaczego
nie uwzględniono jej interpelacji,
w
jaki sposób dokonano wyboru inwestycji.
/interpelacja
w załączeniu/
Poprosiła
o odpowiedź pisemną.
Następnie
odniosła się do działki na osiedlu Pogorzałe potocznie zwaną
„kowalką”. Zwróciła uwagę, że ten teren służy jako boisko
i od wielu lat jest niekoszony, co stwarza różne zagrożenia.
Zapytała czy w dalszym ciągu jest to teren skarbu państwa. Jeśli
tak to poprosiła o uporządkowanie tego terenu.
/interpelacja
w załączeniu/
Kolejna
sprawa, która poruszyła dotyczy biblioteki pedagogicznej, która
został przejęta przez powiat w 2013 roku od województwa. W
uzasadnieniu do uchwały dot. powstania tej biblioteki była
informacja, że wynagrodzenia pracowników pedagogicznych będzie
pokrywało województwo. Natomiast w ciągu kilku lat powiat dokłada
duże środki. Skoro w roku 2018 zapotrzebowanie na wynagrodzenia
wynosi ponad 260 tys zł, a dotację na ten moment otrzymaliśmy w
wysokości 60 tys zł i jeżeli nie będzie innych środków to
powiat dokłada 200 tys zł. Zapytała czy zarząd powiatu podjął
działania w tej sprawie, czy zostało złożone jakieś pismo
interweniujące jeżeli tak bardzo prosi o
dołączenie kserokopii tego pisma lub czy zarząd będzie podejmował
działania. Przypomniała, że na poprzedniej sesji występowała w
sprawie doposażenia szkół. Właśnie znalazł środki na ten cel
jeżeli powiat nie musiałby dopłacać takich środków mielibyśmy
pieniądze na doposażenie.
Następnie
odniosła się do sprawy rowów melioracyjnych zapytała ile gruntów
pod rowami dla podmiotu Agencja Nieruchomości Rolnych jest w osiedlu
Książęce. Poprosiła o podanie przybliżonej lokalizacji i
udzielnie odpowiedzi na piśmie.
/interpelacja
w załączeniu/
Radny
Grzegorz Małkus – odniósł się do wystąpienia z poprzedniej
sesji dotyczącej efektu ekonomicznego po likwidacji oddziału
zakaźnego. Po odpowiedzi jaką uzyskał nasuwają się bardzo
konkretne wnioski. Wskazał, że w wyniku likwidacji tego oddziału
z kontraktu z NFZ ubyło nam ok. 1mln 800 tys zł rocznie. Na
oddziale było zatrudnionych 18 osób. Z uzasadnienia przedstawianego
radnym, co starano się wytłumaczyć i uświadomić ten oddział był
nierentowny, ale był dużym wsparciem dla oddziału wewnętrznego i
mogli być tam kierowani pacjenci, którzy nie znaleźli miejsca na
oddziele wewnętrznym. Z odpowiedzi jaką otrzymał wynika, że
pozostało w zatrudnieniu 13 osób. Nie ma nic przeciwko temu żeby
ludzie mieli pracę. Należy się tylko zastanowić czy nie
zrobiliśmy prezentu szpitalowi w Starachowicach. Otóż 13 osób,
które są zatrudnione, przy kalkulacji średnio 100 tys zł na osobę
daje nam 1 mln 300 tys zł środków koniecznych do wydatkowania.
Utraciliśmy 1 mln 800 tys zł. Co w sumie daje ok. 3
mln zł. To jest tyle ile powiat starachowicki uzyskał dotacji na
adaptację i rozwój oddziału zakaźnego w szpitalu w
Starachowicach. Czy to się mieści w regułach zdrowego,
ekonomicznego, racjonalnego zarządzania majątkiem i finansami
szpitala. Zapytał starostę co na ten temat myśli.
Druga
sprawa jaką poruszył dotyczy Zespołu Palcówek
Edukacyjno-Wychowawczych przy ul. Szkolnej. Pamiętacie państwo na
początku naszej kadencji była głośna sprawa związana z
nieprawidłowym prowadzeniem gospodarki majątkowej w tej placówce.
Zajmowała się tym komisja rewizyjna, która ujawniła szereg
nieprawidłowości, tą sprawą zajęła się też prokuratura.
Podejrzewa, że jeszcze prowadzi postępowanie ponieważ nie jest to
łatwa sprawa. Natomiast ewidentnie zabrakło odpowiedniego nadzoru.
Jego zdaniem zmiana dyrektora w tej placówce nie przyniosła
pozytywnego efektu. Z informacji jakie otrzymał jako radny, ma
obowiązek zapytać starostę, czy wie co w tej placówce się
dzieje, czy odpowiednio jest pełniony nadzór pedagogiczny nad
wychowankami. Był przypadek, że doszło do naruszenia ciała u
podopiecznego w czasie zajęć, gdzie wyznaczony nauczyciel powinien
być na zajęciach, a nie był na zajęciach pomimo, że był w
szkole. Stwierdził, że ma informację również taką, że to nie
jest jednostkowe wydarzenie, tylko takie sytuacje dzieją się
nagminnie. Za to odpowiada dyrektor tej placówki. Poprosił aby to
sprawdzić, a przy okazji sprawdzić jak jest realizowany i
rozliczany program ze środków unijnych. W tej części poprosił o
odpowiedź na piśmie. Z tego co on się zorientował nie jest
możliwe fizycznie zrealizowanie tego programu tak jak on został w
tym sektorze dedykowany do tej placówki. Ma nadzieję, że starosta
się temu bardzo wnikliwie przyjrzy. Jeżeli nie to on ma taką
dokumentację, którą może ewentualnie służyć, bo to jest sprawa
bardzo poważna. Chodzi głównie o bezpieczeństwo dzieci,
wychowanków powierzonych pod opiekę nauczycielom i wychowawcom w
tej placówce, a za organizację pracy odpowiada dyrektor.
Trzecia
sprawa, którą poruszył dotyczyła przeprowadzonych audytów.
Stwierdził, że w tym roku było prowadzonych szereg audytów w
jednostkach podległych. Zapytał ile takich audytów było
przeprowadzonych, w których jednostkach i poprosił o przedstawienie
wniosków i zaleceń pokontrolnych. Poprosił o odpowiedź na piśmie.
Radny Mieczysław Bąk – przypomniał,
że na sesji w marcu zwracał się z wnioskiem, aby na stronie BIP
starostwa powiatowego w dziale plany i strategie pod programem
ochrony środowiska umieścić zakładkę: prowadzone postępowania
administracyjne. Umożliwi to radnym i mieszkańcom wgląd do
bieżących informacji o aktualnie prowadzonych postępowaniach
administracyjnych w sprawach planowanych inwestycji związanych z
działalnością na odpadach w naszym powiecie. Zmiana nie wymaga
nakładów finansowych, informacje są jawne, dlatego też dziwi go
taka zwłoka.
2)
Następnie przypomniał, że na sesjach wielokrotnie zwracał się o
wykonanie dokumentacji na chodnik przy drodze powiatowej w Nowym
Odrowążku. Stwierdził, że mimo obietnic wykonania, efektów brak.
Zwrócił się więc do starosty jako zarządcy tej drogi o powołanie
komisji w celu wyznaczenia dla ludzi chociaż przystanku BUS w
okolicach cmentarza w Nowym Odrowążku i stosownego oznaczenia
kopertowego na jezdni. Nie doczekali się mieszkańcy chodnika to
chociaż niech mają przystanek.
3)
Zwrócił się do starosty o spowodowanie doprojektowania zatoki BUS
przy drodze powiatowej 0041T w okolicach biblioteki przy SP w
Mroczkowie. Przypomniał, że zgłaszał ten problem w fazie
projektowania przebudowy tej drogi, ale nie został uwzględnimy. Jak
państwo wiadomo zgłoszone drogi przez powiat skarżyski do Programu
Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata
2016-2019 droga Podzagnańszcze w Łącznej sklasyfikowana została
na 11 miejscu, a droga w Mroczkowie na 30. Dofinansowanie otrzymało
10 dróg.
4)
W budżecie powiatu skarżyskiego na 2018 rok wysoka rada w dziale
921 rozdz. 92120 zabezpieczyła kwotę 5000 zł na ochronę i
konserwacje zabytków. Termin zgłaszania winsoków upłynął 30
kwietnia br. Wpłynął wniosek parafii Śr. Rocha na dofinansowanie
remontu wnętrza kościoła na kwotę 30.000 zł. Wartość robót ok
150 tys zł. Termin komisyjnego rozpatrzenia wniosków minął 15
maja 2018 roku. Nieoficjalnie dowiedział się, że komisja nie
przyznała żadnego dofinansowania. Ponieważ środki nie zostały
przeniesione na inny cel, zarząd też nie odrzucił złożonego
wniosku, zwrócił się z uprzejmą prośbą do przedstawiciela gminy
Bliżyn w zarządzie powiatu skarżyskiego pani radnej Anny
Leżańskiej o wyjaśnienie jaka jest przyczyna nie przyznania
dofinansowania. Czy pani radna Anna Leżańska wnioskowała o
przyznanie tego dofinansowania, jak pani głosowała w sprawie
podziału środków finansowych. Czyżby nie ta parafia złożyła
wniosek.
5)
Na wstępie podziękował przybyłym na dzisiejszą sesję
mieszkańcom gminy Bliżyn oraz osiedla Bór, aby zaprotestować swą
dzisiejszą obecnością na sesji przeciwko zamiarom wydania przez
starostwo powiatowe zgody na „Przetwarzanie odpadów poza
instalacjami i urządzeniami w procesach R5, R10, R13 na działce nr
639 w Wołowie przez Dom Opieki. Sprawa ta od kilku miesięcy
bulwersuje mieszkańców gminy Bliżyn. Po wycofaniu wniosku w lutym
br, Dom Opieki złożył ponownie wniosek do starostwa w kwietniu br
o zgodę na przetwarzanie odpadów na tej działce. Priorytetem teraz
jest nie wydobycie piasku w Wołowie tylko nawiezienie odpadów.
Obecnie wysypisko śmieci nie funkcjonuje. Zastąpiono je bardzo
elegancko nazwami składowiska, magazynowania, punktu skupu, punktu
zbiórki, sortowania, produkcji paliw alternatywnych,odzysk surowców
wtórnych, instalacje lub przetwarzanie poza instalacjami
przynoszącymi korzyści dla rolnictwa lub poprawę środowiska. Nowe
nazewnictwo ma na celu ominiecie obowiązujących zapisów prawnych,
uspokojenie opinii publicznej i uzyskanie zgody na działalność z
odpadami. Zdrowie mieszkańców się nie liczy. Liczy się tylko
kasa. Za każdym razem kiedy poruszałem kwestie wywozu odpadów w
Wołowie oraz przy zbiorniku w Bliżynie otrzymuję odpowiedź, że
starostwo nie ma możliwości kontrolnych. Zdaniem „fachowców”
ze starostwa działalność jest zgodna z prawem nie zagraża ludziom
i środowisku, a sprawa jest polityczna. Starostwo tylko wydaje
zezwolenia na działalność i przyjmuje sprawozdania od
przedsiębiorcy. Gmina też nic nie może zrobić. Więc po co
wydział ochrony środowiska i naczelnik w powiecie. Zostawić
jednoosobowe stanowisko do realizacji tych skromnych zadań.
Oszczędności finansowe pewne. Otóż nie jest to do końca prawdą,
bo według opinii WIOŚ w Kielcach powiat i gmina mają bardzo duże
kompetencje, tylko nie zawsze z nich korzystają. Jak zwykły
obywatel wyrzuci worek odpadów do lasu to paragraf na niego gotowy i
grzywna. Ale jak biznesmen, przykładowy pan Józio czy Stasio wywozi
odpady dużymi samochodami to utwardza teren i to jest zgodne z
prawem. Ubogaca rolniczo ziemię, potem będzie siał pszenice. To
jest ta równość społeczna według naszych włodarzy w gminie i w
powiecie. Innego zdania jest WIOŚ w Kielcach, który po zapoznaniu
się z nasza skargą na wywóz zmieszanych odpadów na działkę w
Wołowie i przy zalewie w Bliżynie przez Dom Opieki ukarał grzywną
właściciela nieruchomości w postaci mandatu karnego i wszczął
postępowanie w celu nałożenia administracyjnej kary pieniężnej
za wywóz bez zezwolenia. WIOŚ wystąpił też z wnioskiem do wójta
gminy Bliżyn o wydanie decyzji nakazującej usunięcie odpadów z
miejsc na ten cel nieprzeznaczonych zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o
odpadach. I znów brak działań ze strony Gminy. Czy to jest brak
odwagi, aby taką decyzję wydać, czy to jest towarzystwo wzajemnej
adoracji? Dom Opieki pismem z dnia 16.04 br informuje WIOŚ
w Kielcach, że „W dniu 13 kwietnia 2018 roku złożył
nowy wniosek na odzyska odpadów poza instalacjami wyłącznie na
terenie objętym zapisami MPZP. Do czasu wydania stosownej decyzji
odpady znajdujące się w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym są
systematycznie wybierane przez firmę, która je przywiozła.
Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy są karty przekazania odpadu oraz
wykonane zdjęcia, które są w posiadaniu Domu Opieki.” Krótko
mówiąc papier wszystko przyjmie. W rzeczywistości żadnych odpadów
z działki Nr 639 w Wołowie nie wywieziono. Fakt ten potwierdza
Wójt gminy Bliżyn w piśmie skierowanym do starostwa znak
OS.6233.2.2.2018 z 7.05.2018 roku cyt. „Rozpatrując wniosek o
wydanie zezwolenia należy zauważyć, że istotny dla sprawy jest
fakt niewykonania przez Dom Opieki zarządzenia pokontrolnego z dnia
5.03.2018 roku wydanego przez WIOŚ, w którym nakazano zaprzestać
przetwarzania odpadów oraz usunąć wszystkie odpady z działki 639
w Wołowie w terminie do dnia 16.04.2018 roku”. Takie są
fakty. Podobno na kolanie można dokumenty tworzyć to tylko kwestia
fantazji twórczej. Postanowiliśmy wspólnie z radną Wołowa panią
Moniką Sokołowską, przedstawicielami Polskiego Związku
Wędkarskiego oraz mieszkańcami sprawdzić te wyjaśnienia Domu
Opieki, co przedstawił w formie wizualnej. Jak państwo widzicie z
ugniecionego gruzu wystają opakowania po pampersach, resztki
pampersów, plastikowe zabawki, folie, części garderoby, resztki
basenu itp. Nieco dalej znajduje się kilkaset kilo drutów
usztywniających po spalonych oponach oraz resztki tych opon. Kiedy
mieszkańcy zaczęli protestować przeciwko powstającemu składowisku
opon na działkach Domu Opieki to opony dostały samozapłonu i
wszystko poszło z dymem. Pozostał tylko drut i osmolone ogniem
drzewa. Czy służby ochrony środowiska starostwa w powiecie i
gminie podjęły jakieś działania. Gdy tego samego dnia
przedstawiciele PZW przyjechali do starostwa w celu interwencji
otrzymali odpowiedź, że to sprawa polityczna i nie warto się
mieszać. Po około 2 godzinach właściciel Domu Opieki przyjechał
sprzątnął śmieci, które są na zdjęciach. Zdaniem radnego
Mieczysława Bąka niektórzy urzędnicy nawet nie znają terenu
gdzie mają być przetwarzane odpady. Z pisma Domu Opieki do WIOŚ w
Kielcach wynika, że odpady są przyjmowane od firm. W związku z tym
nawet właściciel działki nie ma kontroli nad składem
morfologicznym odpadów. Jest to typowa działalność komercyjna.
Ponieważ starostwo powiatowe prowadzi postępowanie zmierzające do
wydania zezwolenia dla Domu Opieki na prowadzenie przetwarzania
odpadów poza instalacjami na działce nr 639 w Wołowie, w imieniu
mieszkańców Wołowa i gminy Bliżyn zwrócił się do pana starosty
o odmowę wydania takowego zezwolenia.
Poinformował, że w
obowiązującym terminie złożyli stosowne pisma do toczącego się
postępowania w tej sprawie:
1.
Stowarzyszenie UROCZYSKO na Górną Kamienną
2.
W imieniu mieszkańców Wołowa pani Monika Sokołowska
3.
Protest poparty przez blisko 400 mieszkańców osiedla Bór w
Skarżysku-Kamiennej złożony przez panią Wiesławę Łapaj
przewodniczącą Rady osiedla Bór w Skarżysku-Kamiennej i
radnego rady miasta Skarżyska Grzegorza Łapaja.
Dodał,
że mieszkańcy zbierają nadal podpisy protestu w innych sołectwa
Gminy Bliżyn. W pismach i proteście uzasadniamy, że prowadzenie
przetwarzania odpadów na działce 639 w Wołowie jest
niedopuszczalne ponieważ:
zgodnie
z uchwałą Rady Gminy Bliżyn nr XXXV/230/2010 z dnia 28 maja 2010
roku w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania
Przestrzennego „ Bliżyn 1” na obszarze gminy Bliżyn – z
uwagi, że teren objęty planem znajduje się na GZWP nr 415 Górna
Kamienna i jego strefy ochronnej wprowadza się zakaz lokalizacji
inwestycji mogących pogarszać stan wód podziemnych w szczególności
wysypisk i wylewisk. Zbiornik GZWP jest w skale piaskowca o dużej
aeracji i nie jest osłonięty. Dwa ujęcia wodne w Gostkowie dla
Gminy Bliżyn i Zagórzu dla części mieszkańców
Skarżyska-Kamiennej czerpie wodę z GZWP 415. Do niedawna w
okolicach planowanej kopalni piasku znajdowały się tablice o treści
„Strefa ochronna ujęcia wody”, które zniknęły. Nieruchomość
nr 639 położona jest w obszarze strefy zalewowej, w obrębie terenu
objętego planem budowy zbiornika retencyjnego Wołów o powierzchni
zalewu 33,70 ha i wyznaczonej strefie 50 m ograniczeń użytkowych.
Potwierdza to wójt gminy Bliżyn w piśmie z dnia 26.01.2018 roku
znak OS.6233.2.1.2018 cyt „Działalność w zakresie przetwarzania
odpadów w złożonym do starostwa wniosku o wydanie zezwolenia na
przetwarzanie odpadów dla Domu Opieki jest niezgodna z MPZP i nie
może mieć miejsca”. Ponadto należy mieć na uwadze, ze działka
639 znajduje się w strefie częściowo zalesionej i jest
nieogrodzona. Dostęp do niej praktycznie będzie prze nikogo
niekontrolowany. Tak jak i przywóz odpadów. Dla przykładu poprosił
o wpisanie w Google hasła artykułu „Lisów nie pierwszy.
Ciężarówka widmo krąży po regionie od dawna. Echo dnia. Efekt
sprawa trafiła do prokuratury. Śledztwo umorzono”. „Kilkanaście
ton śmieci miało trafić do lasu pod Radomiem.”- Echo Dnia. Tu na
szczęście złapano biznesmena. Wprawdzie we wniosku zmniejszyła
się ilość kodowa odpadów do przetwarzania, ale jaka jest pewność,
że po uzyskaniu zezwolenia na przetwarzanie odpadów Dom Opieki nie
wystąpi o rozszerzanie tego zakresu. Tym bardziej, że w procesach
R5, R10, R13 występują również szlamy i odpady mokre oraz ciecze.
Co może stanowić zagrożenie katastrofą ekologiczną. Kolizję
prawną stanowi również fakt wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia wydobycia pisków
czwartorzędowych ze złoża Wołów przez Wójta Gminy Bliżyn dwóm
osobom fizycznym. Wniosek o wydanie zgody na przetwarzanie odpadów
poza instalacjami w miejscowości Wołów gmina Bliżyn składa tylko
jedna osoba prawna Dom Opieki. Z dostępnych nam dokumentów wynika,
że w trakcie prowadzonego postępowania o wydanie (DŚW) na
wydobycie piasku Dom Opieki nie wskazał, że do utwardzania terenu
będzie używał odpadów ponieważ ujęto zapis „zmniejszenie
oddziaływania akustycznego na środowisko nastąpi przez
pozostawienie pasa ochronnego wokół wyrobiska porośniętego
naturalną szatą roślinną oraz usytuowanie na kierunku zabudowań
wału z mas ziemnych nakładowych tzw. „humusu”. Natomiast odpady
powstałe w trakcie eksploatacji złoża mają być segregowane i
magazynowane w pojemnikach i odbierane przez uprawniony podmiot.
Wydana przez gminę Bliżyn decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
znak GG.6220.1.2017 z dnia 27 czerwca 2017 roku dotyczy wydobycia
piasku i nie może być podstawą do wydania zgody na przetwarzanie
odpadów. Dom Opieki na przetwarzanie odpadów na działce 639 w
Wołowie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie posiada.
Zgodnie z pismem wójta gminy Bliżyn z dnia 26.01.2018 roku, o
którym wspominałem prawdopodobnie by jej nie uzyskał. Tym
bardzie, ze w złożonym wniosku planowana ilość odpadów do
odzysku to 500 t odpadów z grupy XVII (z rozbiórek, remontów,
mieszanek bitumicznych itp.) szacunkowo jest to ok. 2000 m3 (po
uwałowaniu będzie mniej). Ponadto wniosek zawiera odpady z grupy I
gdzie planowana ilość odpadów do odzysku to 3000 t rocznie przez
okres 6 lat (szacunkowo rocznie jest to ok. 12.000 m3 a w okresie 6
lat szacunkowo ok. 72.000 m3 odpadów). Praktycznie są to ilości
nie do skontrolowania. Z treści wniosku wynika, że wyrobisko
zostanie zrekultywowane odpadami – zasada co wykopią to zasypią.
Więc jak to się ma do stanowiska pana starosty, który 21 listopada
2017 roku wydał decyzję ustalającą leśny kierunek rekultywacji i
zagospodarowania dla gruntów po eksploatacji pisków dla złoża
Wołów. Kto te odpady wywiezie, kiedy trzeba będzie rekultywować
wyrobisko. Dom Opieki dziś mimo nakazu WIOŚ uchyla się od
wywiezienia odpadów w ilości kilku samochodów. To czy wywiezie
kilkaset samochodów. Przecież nie po to nawozi odpady, aby potem je
wywozić. Proszę odpowiedzieć kto do wywozu Dom Opieki zmusi. Czy
to nie będzie wysypisko śmieci? Dlatego ponownie zwrócił się do
starosty aby w świetle przedstawionych faktów odmówił wydania
zgody na realizację inwestycji pn. „przetwarzanie odpadów poza
instalacjami i urządzeniami na działce 639 w Wołowie”.
Ponadto
zwrócił się do radnej Anny Leżańskiej decyzyjnego członka
zarządu powiatu o wyjaśnienie przyczyn, dlaczego „biznesmeni od
odpadów” tak pchają się z inwestycjami śmieciowymi do gminy
Bliżyn, jak przysłowiowe „muchy do lepu”, a omijają ościenne
gminy. Cała kadencja rady przebiega pod hasłem „inwestycje
odpadowe w gminie Bliżyn.” Normalną sprawą dla wszystkich jest,
że wszyscy inwestorzy zazwyczaj rozpoczynają rozmowy od powiatu.
Inwestorzy od odpadów, z osobami, które zarządzają czy podlegają
im ochrona środowiska, drogi, transport czyli panią Anną Leżańską,
a następnie z włodarzami gmin. Być może ta procedura przebiega
odwrotnie gmina-powiat? Jeżeli uzyskują poparcie, to inwestują w
zakup gruntów i chcą prowadzić biznesy na odpadach. Stwierdził,
że jest zaskoczony odmową uznania za stronę pani radnej Moniki
Sokołowskiej, mieszkającej 30 m od planowanej kopalni, podpisanej
tylko przez pana naczelnika Sowę. Przekonani jesteśmy, że decyzja
uzgodniona była z członkiem zarządu Anną Leżańską. Decyzja
odmowy uznania za stronę postępowania skutkuje brakiem możliwości
zaskarżenia wydanej decyzji dla Domu Opieki. Odbieramy to jako
jawny brak szacunku dla mieszkańców i ich lekceważenie, ponieważ
starostwo z mocy przywołanego przepisu wydaje niezaskarżalną
decyzję wykluczając stronę społeczną. Teraz wszystkie pisma
podpisuje pan naczelnik Sowa, nie pan starosta, nie pani Anna
Leżańska, która za te sprawy odpowiada. W zaistniałej sytuacji
jest zmuszony publicznie zaapelować do pani radnej Anny Leżańskiej
jako decyzyjnego członka Zarządu Powiatu Skarżyskiego o
spowodowanie wydania decyzji odmownej na przetwarzanie odpadów w
Wołowie. W przypadku wydania takiej zgody to pani radna Anna
Leżańska jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie ochroną
środowiska w powiecie skarżyskim ponosi całkowitą
odpowiedzialność prawną, społeczną, moralną i polityczną za
następstwa wydania tej decyzji. Przed przyjazdem na sesję otrzymał
pismo od naczelnika Sowy, do którego nie wie jak się odnieść. W
tym piśmie naczelnik udowadnia, że decyzja dotyczy przetwarzania
odpadów jako przygotowanie do przeprowadzenia działalności
wydobywczej na udokumentowanym złożu zgodnie z otrzymaną
koncesją. Zaznaczył, że wszystko co powiedział oparł na faktach,
które dotarły do starostwa. I ma wrażenie, że państwo nas nie
słuchacie jako obywateli, państwo nie czytacie tego. Zwracając
się do naczelnika, zapytał jak można pisać, że umarzacie
postępowanie, a wniosek mieszkańców staje się bezzasadny.
Umorzenie postępowania jest jednoznaczne z tym, że dajecie wolną
rękę przedsiębiorcy na wożenie czego co chce. Czy państwo
zdajecie sobie sprawę z następstw waszych decyzji. To, że jest
koniec kadencji nie świadczy o tym, że mamy po sobie zostawić
spaloną ziemię. Stwierdził, że musi się powstrzymać żeby nie
powiedzieć czegoś za co będzie ciągany po prokuratorach.
Podziękował mieszkańcom Wołowa, którzy przyszli na dzisiejszą
sesję, żeby państwo wiedzieli, że każdą decyzję niekorzystną
dla nas będziemy zaskarżać i będziemy dochodzić swoich racji.
Radny
Roman Wojcieszek – odniósł się do wybudowanego w ciągu
drogi 1-go Maja przy Biedronce rozwiązania komunikacyjnego, tej
super prowizorki, która jest nieczynna. Zapytał jaki jest powód
nie uruchomienia tego rozwiązania.
Ad.pkt.6
Wolne wnioski i oświadczenia
Nie
było osób chętnych do zabrania głosu w tym punkcie.
Ad.pkt.7
Udzielenie odpowiedzi na
zgłoszone interpelacje i zapytania.
Starosta
– Jerzy Żmijewski - odnosząc się do wystąpienia radnego
Mieczysława Bąka stwierdził, że jeżeli gmina tworzy miejscowy
plan zagospodarowania przestrzennego, wykłada go do publicznego
wglądu, mówi się w nim, że jest kopalnia piachu i rekultywacja w
taki sposób i nikt nie wnosi uwag, ani radni gminni, ani powiatowi,
ani sołtysi, to on jako starosta jest postawiony pod ścianą,
ponieważ ma uchwalony przez radnych gminy plan zagospodarowania
przestrzennego gminy i zgodę na te wszystkie działania. Inwestor
zrobił wszystko na co nakłada na niego obowiązek prawny, a on
teraz ma powiedzieć, że nie może dać zgody. Podkreślił, że
prawo go obwiązuje. Jeżeli odmówiłby czegokolwiek to tej osobie
przysługuje roszczenie. Robi wszystko żeby nie ułatwiać
zagadnienia. Jednak nie można mówić, że to powiat jest zły.
Jeżeli wnioskodawca dopełni wszelkich formalności, to on jako
starosta nie będzie mógł odmówić. Powinniśmy zacząć od tego
kto tworzy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli w
2010 roku przy uchwalaniu miejscowego plan powiedziano by, że tam
nie ma możliwości eksploatacji piachu teraz nie byłoby problemu.
To my jako powiat mamy ponosić odpowiedzialność za tamtą
nierozwagę. No nie. Proszę niech stosowne organy gminy podejmą
uchwałę uchylającą tamten dokument. Niestety skutki prawne tamtej
uchwały są. Z dokumentów wynika, że w 2015 roku kiedy był
nowelizowany plan zagospodarowania przestrzennego dla Wołowa, było
14 radnych gminy obecnych na sesji, z czego 12 radnych głosowało
za, a 2 osoby wstrzymały się od głosu. Czyli nie było protestów
i uwag do tego dokumentu. Nie można tylko stawiać po ścianą
starosty i jego służb. Ze swej strony zagwarantował, że będzie
skrupulatnie wypełniał to co mówi przepis, jeżeli cokolwiek
będzie nie zrealizowane, niespełnione gwarantuje, że nie będzie
zgody. Dodał, że to jest wszczęcie postępowania, a nie decyzja.
Odpowiadając
radnej Renacie Bilskiej w kwestii wniosków złożonych do Wojewody
w ramach dodatkowych środków na drogi poinformował, ze powiat
skarżyski złożył wniosek na drogę w Podzagnańszczu i drogę w
Mroczkowie, ponieważ zgodnie z wytycznymi wojewody tylko drogi mogły
być przedmiotem wniosków, a nie chodniki. Łącznie złożonych
zostało 107 wniosków, dofinansowanie otrzymało 10 powiatów my
ponoć jesteśmy na 11 miejscu z drogą w Podzagnańszczu, a dogra w
Mroczkowie na 30 miejscu. Czy będziemy realizować zależy od
rozstrzygnięć przetargowych.
W
kwestii działki na Pogorzałym odpowiedź zostanie udzielona na
piśmie. Biblioteka Pedagogiczna temat trudy ponieważ nie do
wzruszenia jest porozumienie podpisane pomiędzy powiatem skarżyskim,
a zarządem województwa świętokrzyskiego. Porozumienie jest inne
niż uchwała rady powiatu. Uchwała nakładała obowiązek na zarząd
powiatu podpisania porozumienia, w którym marszałek miał
finansować koszty pracowników biblioteki. Niestety w porozumieniu,
które zostało zawarte takiego zapisu nie ma. Pisaliśmy pisma do
marszałka jednak porozumienie podpisane przez ówczesne władze
powiatu jest takie jakie jest. Zwracaliśmy się z prośbą o
reasumpcję tego porozumienia jednak otrzymaliśmy odmowę.
Dziękujemy, że Marszałek przekazuje takie środki jakie
przekazuje.
Odpowiadając
radnemu Grzegorzowi Małkusowi poinformował, że audyt był
przeprowadzany w SOSW nr 2, ZDP, aktualnie jest audyt w PCPR i
zlecony audyt w szpitalu. Podziękował dyrektorowi Krukowi za
podjęcie się trudnej pracy uporządkowania gospodarki materiałowej
w placówce. Inwentaryzacja został rozliczona. Co do zachowania
nauczycieli zagwarantował, że odbędzie rozmowę mobilizującą z
dyrektorem. W kwestii finansowania oddziału zakaźnego przypomniał,
że występowaliśmy w 2007 roku do ówczesnego dyrektora NFZ, aby
finansować gotowość oddziału zakaźnego, a nie tylko procedury
medyczne.
Co
do wypowiedzi radnego Mieczysława Bąka w kwestii zamieszczania
informacji w BIP poinformował, że na ten moment musimy doprowadzić
wszystkie informacje do zgodności z RODO.
Wicestarosta
– Artur Berus – jak państwo pamiętają w grudniu 2017 roku
rada powiatu skarżyskiego podjęła decyzję o zmianie statutu
szpitala w Skarżysku. Główny powód zmian to brak specjalistów.
Dialog, a nie uprawianie polityki jest właściwą drogą do
rozwiązywania problemów szpitala.
Członek
Zarządu Anna Leżańska –
odpowiadając radnemu Romanowi Wojcieszkowi poinformowała, że jutro
będzie komisja odpowiadająca za reorganizację ruchu, która
sprawdzi czy wszystko na ul. 1-go Maja zostało wykonane prawidłowo.
Odbiór pętli przy Biedronce w ul. 1-go Maja przewidziany jest na
28 maja.
Odnosząc się do wystąpienia radnego Mieczysława Bąka
podkreśliła, że jest członkiem zarządu powiatu i reprezentuje
gminę Bliżyn i nie mam sobie nic do zarzucenia jeśli chodzi o
zadania realizowane na terenie gminy Bliżyn. Nie zdarzyło się aby
głosowała przeciw jeżeli były jakieś środki dla Bliżyna.
Co do
środków przekazanych na renowację zabytków przypomniała, że w
roku 2014 kościół w Skarżysku Kościelnym otrzymał 10.000 zł,
kościół w Mroczkowie 5.000 zł, w 2015 roku nie przyznawane były
żadne środki, w 2016 roku kościół Św. Ludwika w Bliżynie
20.000 zł, kościół w Mroczków 20.000zł, w Suchedniowie 20.000
zł, w 2017 roku 40.000 zł otrzymał kościół w Skarżysku
Kościelnym. W tym roku kościół w Mroczkowie nie otrzymał
dotacji ponieważ wniosek opiewał na kwotę 30.000 zł, a my w
budżecie zabezpieczyliśmy kwotę 5000 zł. Dlatego też nie było
możliwości przyznania środków. W kwestii podpisywania decyzji
stwierdziła, że decyzje podpisują naczelnicy z upoważnienia pana
starosty.
Co do złoża w Wołowie poinformowała, że na sesji są
obecni specjaliści: jest geolog powiatowy jest naczelnik wydziału
ochrony środowiska, którzy mogą wyjaśnić szczegóły całej
sprawy. Ze swej strony poinformowała jaka jest kolejność przy
wykrywaniu złoża. W pierwszej kolejności po wykryciu złoża
dostosowuje się plan zagospodarowania przestrzennego gminy. Tak jak
wspomniał starosta taki plan został uchwalony przez radę gminy
Bliżyn w 2015 roku. Rada Gminy podjęła uchwałę Nr
IX/64/2015 Rady Gminy Bliżyn - w sprawie przystąpienia do
sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla
terenu złoża 'Wołów” w miejscowości Wołów, na terenie Gminy
Bliżyn,
po pozytywnym zaopiniowaniu przez wszystkie komisje i braku dyskusji
na sesji gminy. Uchwała została przyjęto 12 głosami za, przy 2
głosach wstrzymujących. Poinformowała, że efekt jest taki sam jak
w sytuacji, gdyby plan zagospodarowania przestrzennego przewidywał
budowę domków jednorodzinnych, a w sytuacji gdy ktoś składa
projekt my mu odmawiamy wydania decyzji na budowę domku. Sprawa nie
zaczęła się od powiatu. Jeżeli rada gminy podjęła decyzję, że
tam będzie złoże, to zdawała sobie sprawę z wywozu tego złoża.
Wiedziała, że nie będzie to robione taczkami tylko będzie tam
pracował ciężki sprzęt.
Jedna
z mieszkanek obecnych na sesji – podkreśliła, że niech wywożą
piach tylko niech nie nawożą śmieci.
Pani
Anna Leżańska
- z całą stanowczością zgodziła się z tym, dlatego inwestor
dokładnie wie, że teren musi zostać ogrodzony. Wczoraj rozmawiała
z mieszkańcami Bliżyna, którzy mieszkają w pobliżu
miejsca gdzie inwestor wydobywał piach wcześniej koło zalewu.
Mieszkańcy powiedzieli, że to nie przedsiębiorca wywoził śmieci,
tylko mieszkańcy. Ktoś przywiózł gruz, inny dosypał swoje, inny
wyrzucił sedes, kineskop i tak się zaczęło. Dlatego teren musi
został ogrodzony. Podkreśliła, że trzeba pilnować, aby nikt nie
wywoził śmieci. Co do szczegółów postępowania wypowie się
naczelnik.
Odnosząc
się do kwestii przystanku w Nowym Odrowążku wskazała, że
pojedzie komisja, która rozważy usytuowanie przystanku przy drodze
Nowy Odrowążek. Poprosiła dyrektora ZDP o odpowiedź czy jest
możliwość wykonania zatoczki przy bibliotece w Mroczkowie.
Odnosząc się do dodatkowych środków u Wojewody na zadania drogowe
wyjaśniła, że były składane dwa wnioski na drogę w Mroczkowie
gmina Bliżyn i drogę Podzagnańszcze gm. Łączna. Niestety
informacji na temat rozpatrzenia wniosków nie ma. Z uzyskanych
informacji wie, że lista poszła do ministra w celu zaakceptowania.
Jeżeli prawdą jest to co mówi radny Mieczysław Bak, że wniosek
na drogę w Mroczkowie jest na 30 miejscu, a droga w Podzagnańszczu
na 11 to bardzo ją to dziwi. Ponieważ wniosek w Mroczkowie spełniał
praktycznie 3/4 wszystkich kryteriów, a co za tym idzie punktów,
które były możliwe do pozyskania, natomiast Podzagnańszcze
minimalną ilość. Dlatego nie rozumie przyznawanej punktacji.
Niestety na stronie wojewody nie ma żadnych informacji i na ten
moment listy nie widziała.
Starosta
– Jerzy Żmijewski –
rozważa to co mówią wszyscy w kwestii Wołowa. Uważa, że
koniecznym jest odbycie spotkania w osobach: starosta, wójt,
przewodniczący rad, państwo radni rady powiatu, naczelnik wydziału
ochrony składowiska, geolog powiatowy, abyśmy próbowali rozwiązać
problem. Zobowiązał się do zorganizowania spotkania w możliwie
najkrótszym terminie z udziałem wszystkich zainteresowanych stron,
byśmy ustalili sobie kierunek działania.
Członek
Zarządu - Katarzyna Bilska
– odniosła się do sprawy biblioteki pedagogicznej. Stwierdziła,
że nie chwiałaby aby wszyscy odnieśli wrażenie, że mamy podmiot,
który jest niepotrzebny, który obarczył tylko budżet oświaty.
Wskazał,a że poza środkami, które otrzymujemy od marszałka i
porozumieniem, które nie zabezpieczyło interesu powiatu jest coś
takiego jak metryczka, w której jest pozycja pozostała działalność
oświatowa. Do tej działalności zalicza się min. poradnię
psychologiczno-pedagogiczną i bibliotekę. W tym roku otrzymaliśmy
na ten cel 1 mln 637 tys 187 zł. Dokładając 60.000 zł od
marszałka jesteśmy na poziomie 1mln. 700 tys zł i takie było
wykonanie za rok ubiegły. Zdając sobie sprawę, że sytuacja jest
trudna pracownicy biblioteki otrzymali dodatkowe zakresy obowiązków
wynikających z obsługi poradni. Jesteśmy jednym z niewielu
powiatów, który ma Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji. Dzięki
czemu zostaliśmy zakwalifikowani jako ośrodek o wyższej
specjalizacji i dzięki temu pracownicy poradni są zakwalifikowani
do wyższego szczebla szkolenia jeżeli chodzi o pomoc
psychologiczno-pedagogiczną. Środków z pozostałej działalności
oświatowej nie moglibyśmy przenieść na doposażenie szkół.
Odnosząc
się do ZPE-W wyjaśniła, że ustawa prawo oświatowe wskazuje
konkretnie jakie są zadania organu prowadzącego i jakie są zadania
nadzoru pedagogicznego. My jako organ prowadzący nie mamy możliwości
w ramach kontroli sprawdzania nadzoru pedagogicznego za to odpowiada
kurator. Do naszych kompetencji zalicza się bezpieczeństwo ale
w rozumieniu architektury, obiektu, a nie pracy nauczycieli.
Radny
Mieczysław Bąk
– odnosząc się do powyższych wypowiedzi wskazał, że w 2010
roku kiedy był tworzony MPZP nikt nie mógł przewidzieć, że w
2018 będzie ktoś próbował eksploatować znajdujące się tam
złoża pisaku. Dlatego też jest zapis, który został ujęty w
planie zagospodarowania, że na tym terenie, gdzie jest główny
zbiornik wód podziemnych zakazuje się wszelkich działalności z
odpadami, jest słuszny i zabezpiecza interesy mieszkańców. Kolejne
plany min. plan zagospodarowania wydobycia też nie ujmuje, że na
tym wyrobisku mają być odpady. W piśmie kierowanym do starostwa
wójt pisze, że na tym terenie działalność utwardzania podłoża
jest niedopuszczalna i nie może mieć miejsca. Dlatego ujęte jest w
decyzji środowiskowej, że wszelkie utwardzenia mogą być tylko z
warstwy nakładowej z tzw humusu. Nikt nie popełnił błędu.
Poprosił aby wziąć pod uwagę aspekt skali tego wszystkiego.
Jeżeli przedsiębiorca dostanie decyzję tego nikt nie zastopuje. To
jest ok. 20.000 ton odpadów. Teren jest nieogrodzony. Mówi się, że
w Bliżynie mieszkańcy wywozili śmieci. Być może, nie chce bronic
mieszkańców. Jeżeli ktoś zaczyna robić bałagan, to do tego
bałaganu włączają się inni. Przyjmuje rozwiązanie starosty jako
racjonalne i ma nadzieję, że uda się wypracować jakieś
stanowisko.
Co
do środków na renowację zabytków, stwierdził, że ma żal, że
w którymś momencie zaczęło przeszkadzać
otrzymywanie dofinansowania przez parafię w Mroczkowie. Podkreślił,
że te pieniądze nie zostały zniszczone. Przypomnijcie sobie
państwo, że chcieliście wprowadzić klauzulę do uchwały, że
dofinansowania miały być przyznawane co 4 lata. Wy wówczas
postąpiliście niezgodnie z prawem i RIO uchyliło waszą decyzję.
Dlatego nie jest tak, że cały czas wspieraliście konserwację
zabytków. Uderzcie się w piersi.
Radna
Renata Bilska – jak najbardziej uważa, że PCRE jest
instytucją potrzebną i nie ma co do tego wątpliwości. Wyrazy
uznania ma dla pani dyrektor. Przypomniała radnej Katarzynie
Bilskiej, że wówczas była członkiem zarządu. W porozumieniu 2013
roku jest jeden punkt, że w pierwszym roku środki będą przekazane
w kwocie odpowiadającej zapotrzebowaniu. Natomiast drugi punkt mówi
o tym, że środki w kolejnych latach będą przekazane zgodnie z
uchwałą urzędu marszałkowskiego. Podkreśliła, że jej pytanie
dotyczyło inicjatywy zarządu w 2018 roku. Czy w tym roku zarząd
złożył jakieś pismo do urzędu marszałkowskiego.
Członek
Zarządu Katarzyna Bilska – odniosła się do rozmowy w
urzędzie marszałkowskim jaką odbyli wspólnie ze starostą w
ubiegłym roku. Wówczas otrzymali odpowiedź, że wszelkie
ewentualne zmiany w budżecie mogą zapadać po półroczu. W tym
roku otrzymaliśmy z urzędu marszałkowskiego 60.000 zł i po
półroczu będziemy ponownie pisali o zwiększenie środków. Jeżeli
znalazłabym swój podpis na tym porozumieniu to posypałaby sobie
głowę popiołem. Radni na sesji powiatu przyjęli uchwałę, a
porozumienie jest merytoryczną, oddzielną kwestią, którego
podpisanie odbyło się poza nieetatowym członkiem zarządu powiatu.
Na pewno jej podpisu nie byłoby na takim porozumieniu.
Radny
Grzegorz Małkus – odnosząc się do wystąpienia wicestarosty,
który cały czas zarzuca, że radni robią ze szpital akcję
polityczną, stwierdził, że tak nie jest. Nam zależy na
bezpieczeństwie pacjentów, racjonalnym zarządzaniu finansami
szpitala, żeby szpital nie pociągną całego powiatu. W jego
przekonaniu można było utrzymać oddział zakaźny, ponieważ przy
takim finansowaniu Starachowicom się opłacało, a Skarżysku nie.
Odnosząc
się do słów członka zarządu Katarzyny Bilskiej, że nadzór
pedagogiczny to kwestia kuratora, rozumie, że ma jechać z tą
sprawą do kuratora.
Ad.pkt.8
Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w
powiecie skarżyskim:
Komendant
– Tomasz Śliwiński przedstawił sprawozdanie z
działalności Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej w
roku 2017.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Radny
Jacek Jeżyk – zwrócił uwagę na problem rowerzystów
jeżdżących po chodniku. W obecnej sytuacji wielu rowerzystów
traktuje chodnik jako ścieżkę rowerową, jeździ za szybko i
niebezpiecznie. Poprosił aby jakiś krótki apel wystosować na
łamach informatora samorządowego żeby przypomnieć osobom
korzystającym z rowerów, że muszą stosować się do przepisów o
ruchu drogowym.
Radny
Grzegorz Małkus – zapytał czy są sytuacje, że w czasie
kontroli ujawniane są przypadki, że kierujący jeżdżą bez
uprawnień. Jeżeli tak to czy często zdarzają się takie sytuacje
w naszym powiecie.
Następnie
zapytał o reaktywację posterunku policji w Bliżynie. Wie, że były
czynione starania w tym kierunku. Zapytał czy jest szansa, aby ten
posterunek w Bliżynie powstał.
Komendant
– Tomasz Śliwiński odnosząc się do powyższych wypowiedzi,
poinformował, że podejmując działania informacyjno-profilaktyczne
przypomną rowerzystom o konieczności przestrzegania przepisów i o
zasadach jazdy rowerem.
Jeżeli
chodzi o kierujących bez uprawnień, czyli osoby, którym zatrzymano
prawo jazdy to jak najbardziej są takie przypadki. W ciągu roku
odnotowujemy nawet do ok 30 takich zdarzeń.
W
kwestii posterunku policji w Bliżynie z takim wnioskiem wystąpił
radny Mieczysław Bąk. Po złożeniu wniosku jest zobligowany do
poinformowania przełożonego. Ta procedura została wdrożona i
zrealizowana. Były spotkania z mieszkańcami, rozmowy w wójtem.
Najtrudniejszym elementem okazało się pozyskanie obiektu. Niemniej
jednak biorąc pod uwagę zagrożenia w gminie Bliżyn, odległość
od komendy powiatowej, na ten moment wspólnie ustaliliśmy, że nie
jest zasadne reaktywowanie posterunku. Natomiast sprawa jest otwarta,
taka sytuacja była w ubiegłym roku, okoliczności się zmieniają,
możliwości finansowe również ulegają zmianie.
Wicestarosta
– Artur Berus poruszany temat placu przy MCK
w Skarżysku podziękował komendantowi za zwiększenie patroli w
tym miejscu co poprawiło bezpieczeństwo.
Komendant
– Marcin Machowski przedstawił sprawozdanie z działalności
Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w
Skarżysku-Kamiennej w roku 2017.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Pani
Anna Chrzanowska – Powiatowy Inspektor Sanitarny
przedstawiła informację dotyczącą oceny
stanu sanitarnego powiatu skarżyskiego
w roku 2017.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Radny
Roman Wojcieszek – zwrócił uwagę, że na Rejowie przy plaży
są dwie publiczne toalety. Niestety w większości sezonu były one
zamknięte. Czy to jest badane.
Pani
Anna Chrzanowska – dotychczas nie zgłaszano żadnych problemów
z toaletami.
Powiatowy
Lekarz Weterynarii – Pan Krzysztof Bąk przedstawił
informację o działalności
Inspektoratu w 2017 roku.
Przewodnicząca
Rady ogłosiła 5 min przerwy.
Ad.pkt.9
Sprawozdanie z realizacji „Powiatowego programu na rzecz
bezpieczeństwa obywateli na lata 2016-2018” za rok 2017.
Pan
Jacek Krzepkowski – Inspektor w Wydziale Zarządzania Kryzysowego
– przedstawił sprawozdanie z realizacji Programu za rok 2017.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Ad.pkt.10
Sprawozdanie
z działalności PCPR za 2017 rok wraz z wykazem potrzeb w zakresie
pomocy społecznej oraz realizacją „Powiatowego programu
przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar przemocy w
rodzinie na lata 2017-2020”
i
raportem
z realizacji „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych”.
Pan
Paweł Perkowski – dyrektor PCPR w Skarżysku-Kamiennej –
przedstawił sprawozdanie z działalności jednostki wraz z wykazem
potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz
realizacją „Powiatowego
programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i ochrony ofiar
przemocy w rodzinie na lata 2017-2020”
i
raportem
z realizacji „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych”.
/materiał
w załączeniu/
Ad.pkt.11
Zapoznanie się z oceną zasobów pomocy społecznej za
2017 rok.
Pani
Bożena Bętkowska – zapytała czy do przedstawionych radnym
zasobów pomocy społecznej, które są danymi liczbowymi radni mają
pytania.
Ponieważ
radni nie zgłosili żadnych pytań Przewodnicząca Rady
poinformowała, że dokument będzie stanowił załącznik do
protokołu.
Ad.pkt.12
Sprawozdanie z
realizacji „Programu współpracy powiatu skarżyskiego z
organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi
działalność pożytku publicznego” za rok 2017.
Radni
ustalili, że nie będzie przedstawiane sprawozdanie ponieważ było
one przedmiotem szczegółowego omawiania na posiedzeniach komisji.
Radni
nie wnieśli żadnych uwag ani pytań do sprawozdania.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Ad.pkt.13
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt
uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2018-2035.
Poinformowała, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na
lata 2018-2035 wynikają:
1. Z wprowadzenia nowego przedsięwzięcia „Przeciwdziałanie wypaleniu - wsparcie rodzin zastępczych ze Skarżyska-Kamiennej” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Łączna wartość dofinansowania wynosi łącznie 406.698,45zł, a wkład własny 45.038,80zł. Projekt realizowany będzie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w latach 2018-2019. W bieżącym roku zrealizowane będą wydatki w kwocie 381.030,99zł, a w roku następnym 70.706,26zł.
2. Ze zwiększenia dochodów i wydatków bieżących o kwotę 678.239,19zł poprzez zmiany dokonane przez Zarząd Powiatu:
- w dniu 25 kwietnia 2018r – zwiększenie dotacji z budżetu państwa na funkcjonowanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej – 1.450zł i Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy – 19.000zł;
- w dniu 16 maja 2018r – wprowadzenie dotacji z budżetu państwa na wychowanie przedszkolne – 15.070zł, na zakup książek do bibliotek szkolnych – 48.000zł oraz na wyposażenie osobiste i ochronne strażaków – 54.525zł;oraz projektem uchwały Rady Powiatu – wprowadzenie dofinansowania do projektu realizowanego przez PCPR – 335.992,19zł i zwiększenie dochodów z tytułu odpłatności za pobyt w Domu Pomocy Społecznej - 204.202zł;
3. Ze zwiększenia dochodów i wydatków majątkowych o kwotę 10.100zł poprzez wprowadzenie przez Zarząd Powiatu w dniu 16 maja 2018r dotacji z budżetu państwa na zakup i montaż klimatyzacji w serwerowni Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żądnych pytań Przewodnicząca Rady poddała
pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2018-2035, została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr
321/XLVI/2018.
2)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie
powiatu na 2018 rok.
Proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z:
1. Umowy o dofinansowanie projektu „Przeciwdziałanie wypaleniu - wsparcie rodzin zastępczych ze Skarżyska-Kamiennej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Łączna wartość dofinansowania wynosi łącznie 406.698,45zł, a wkład własny 45.038,80zł. Projekt realizowany będzie przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w latach 2018-2019. W bieżącym roku wykorzystane będzie 335.992,19zł dofinansowania oraz cały wkład własny.
2. Z przeniesienia kwoty 2.000zł pomiędzy działami na ewentualne ubezpieczenie przejętych na rzez powiatu pojazdów, które wcześniej zostały usunięte z dróg.
3. Pisma Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 9 maja 2018r w sprawie przeniesienia kwoty 6.800zł pomiędzy rozdziałami i paragrafami w ramach zadań powiatu z zakresu kultury, sportu i promocji przede wszystkim w celu zapewnienia środków na promocje powiatu w związku z obchodami jego 20-lecia.
4. Zabezpieczenia kwoty 9.000zł na dotacje dla OSP w Skarżysku-Kamiennej na zakup zniszczonych podczas akcji ratowniczo gaśniczych ubrań bojowych. Dotacja była zaplanowana ze środków rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe, jednak Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach zakwestionowała możliwość przeniesienia środków z rezerwy na powyższy cel, wobec tego konieczne jest zabezpieczenie dotacji z innych środków powiatu, gdyż umowa z ochotniczą strażą pożarną została już podpisana i środki zgodnie z tą umową zostały jednostce przekazane.
5. Pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 15 marca 2018r w sprawie zwiększenia strony dochodowej o kwotę 204.202 zł w związku ze zwiększeniem od 1 marca 2018r miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca z kwoty 3413,58zł do kwoty 3.660zł. Środki przeznaczone są na bieżącą działalność jednostki w tym na podwyżkę dla pracowników.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 322/XLVI/2018.
3)
Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił
projekt uchwały w sprawie: wyrażenia
zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia
umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu
z dotychczasowymi
najemcami lokali użytkowych znajdujących się
w budynku przy ul.
Sikorskiego 20 i Pl. Floriański 1 w Skarżysku-Kamiennej.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska
zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do
przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag
Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w
sprawie: wyrażenia
zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia
umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowymi
najemcami lokali użytkowych znajdujących się w budynku przy ul.
Sikorskiego 20 i Pl. Floriański 1 w Skarżysku-Kamiennej,
została przyjęta i uzyskała Nr 323/XLVI/2018.
Ad.pkt.14
Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w
Powiatowym Centrum Rozwoju Edukacji w Skarżysku-Kamiennej.
Radna
Renata Bilska – Przewodnicząca Zespołu Kontrolnego Komisji
Rewizyjnej przedstawiła
protokół wraz z wnioskami pokontrolnymi po kontroli Powiatowym
Centrum Rozwoju Edukacji w Skarżysku-Kamiennej.
Ad.pkt.15
Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska przekazała radnym zaproszenia na:
- 28.05 na godz. 14.30 - Msza Św. w Ostrej Bramie w intencji samorządu,
- 9.06 godz. 10.00 - impreza charytatywna w ZST-M z aukcją na potrzeby
podopiecznych „Przystani”,
- 29.06 godz.10.00 - uroczystości 78
rocznicy rozstrzelania polskich patriotów na Brzasku.
Następnie
poinformowała, że porządek posiedzenia został zrealizowany w
całości.
Poprosiła
o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie
formuły „Zamykam XLVI Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
Godzina
zakończenia obrad – 17.40
Protokołowała:
Joanna
Wężyk
Przewodnicząca
Rady
Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska
metryczka
Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (28 czerwca 2018)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (3 lipca 2018, 12:34:10)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 784