Protokół z XLIV/2018 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 26 marca 2018 roku
P
R O T O K Ó Ł Nr XLIV/2018
z
SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej
26 marca 2018 roku
Miejsce
odbycia sesji - Sala Konferencyjna Starostwa Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1
Godzina
rozpoczęcia obrad - 13.00
W
sesji udział wzięli:
- Wójt
Gminy Skarżysko Kościelne – Zdzisław Woźniak,
- Komendanci
Komendy Powiatowej Policji i Straży Pożarnej,
- dyrektorzy
i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- przedstawiciele
organizacji społecznych,
- Zarząd
Powiatu Skarżyskiego,
- Radni
Powiatu Skarżyskiego
- sekretarz,
skarbnik powiatu, radca prawny starostwa oraz naczelnicy wydziałów
starostwa powiatowego,
- przedstawiciele
lokalnych mediów
Lista
obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.
Obrady
prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena
Bętkowska.
Sesję
Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk –
Kierownik Biura Rady Powiatu.
STRESZCZENIE
POSIEDZENIA
Ad.pkt.1
i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w
dzisiejszej sesji uczestniczy 15
radnych co stanowi 79% ogólnego składu Rady. W trakcie obrad liczba
radnych uczestniczących w sesji wyniosła 18 radnych, co
stanowi 95 %.
Wskazała,
że zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego,
Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radny Paweł Wiatr.
Następnie
zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub
członkowie zarządu zgłaszają wnioski.
Starosta
– Jerzy Żmijewski –
poprosił o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały w
sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku
przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy
najmu z dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych znajdujących
się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej.
Chodzi o dwa pomieszczenia tj.
lokal nr 218 i 201, w których znajdują się: kancelaria adwokacka i
kancelaria radcy prawnego. Umowy z tymi najemcami kończą się 31
marca br.
Ponieważ
nie zgłoszono innych wniosków Przewodnicząca Rady
poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek.
Wniosek
o rozszerzenie porządku obrad został przyjęty jednogłośnie.
Następnie
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad wraz z
wprowadzoną zmianą.
Porządek
XLIV sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został
przyjęty
jednogłośnie
Ad.pkt.3
Przyjęcie protokołu z XLIII
sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodniczący
Rady – Janusz Kołodziej przedstawił
wniosek o przyjęcie protokołu z XLIII sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego. Poinformował, że radni nie wnieśli do protokołu
żadnych uwag.
Przewodnicząca
Rady poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek o przyjęcie
protokołów.
Protokół
z XLIII sesji został przyjęty jednogłośnie.
Ad.pkt.4
Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego
między sesjami.
Starosta
– Jerzy Żmijewski – poinformował, że sprawozdanie z
działalności Zarządu zostało przekazane radnym w wersji
elektronicznej.
W dniu dzisiejszym odbyło się spotkanie w ŚUW,
w którym uczestniczyła pani Anna Leżańska – członek zarządu
oraz pan Marek Czyż – dyrektor ZDP, na którym służby Wojewody
przekazały informacje o zasadach dysponowania dodatkowymi środkami
finansowymi, o których w swoim wystąpieniu mówił Premier
Morawiecki. Województwo świętokrzyskie otrzymało dodatkowe
środki na realizację zadań w zakresie przebudowy gminnej i
powiatowej infrastruktury drogowej.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Ad.pkt.5
Interpelacje i zapytania radnych.
Radna
Renata Bilska – poruszyła
sprawę znaku ostrzegawczego przed ul. Tysiąclecia od ul.
Piłsudskiego. Zwróciła uwagę, że ten odcinek ulicy jest bardzo
niebezpieczny ze wzgląd na duże nierówności, wgłębienia. Znak
od ulicy Sokolej informujący o złej nawierzchni jest umieszczony,
natomiast od ul. Piłsudskiego taki znak znajduje się dopiero za ul.
Sporną. W związku z tym pojazdy jadący od ul. Piłsudskiego nie
wiedzą o uszkodzonej jezdni. Dlatego też poprosiła o rozważenie
możliwości przeniesienia znaku znajdującego się przy ul. Spornej
na miejsce w okolicy stadionu „Ruch”.
Kolejna sprawa, którą
poruszyła dotyczy doposażenia szkół w pomoce dydaktyczne.
Poinformowała, że członkowie komisji oświaty zebrali od
poszczególnych dyrektorów szkół informacje na temat potrzeb w
placówkach i na jednym z posiedzeń komisji zostały one
przedstawione. Ma świadomość, że nie uda się zakupić
wszystkiego od razu, ale na pewno należy to przeanalizować,
ponieważ niektóre z pomocy są mało kosztowne, a bardzo potrzebne.
Dla przykładu wymieniła pomoce dydaktyczne potrzebne do nauczania
przedmiotów ogólnokształcących tj: mapy, atlasy, słowniki,
plansze, mikroskopy, zbiory zadań do matury z matematyki, odczynniki
chemiczne, modele brył. Ponadto w wykazach pokazały się urządzenia
interaktywne. Nauczyciele kształcenie zawodowego wykazywali potrzeby
w zakresie min: nowoczesnych zestawów do badania i diagnostyki
układów elektrycznych, czujniki indukcyjne, oscyloskop, sonda
lambda, prasa hydrauliczna, frezarka, tokarka numeryczna cnc.
Potrzebne są również: piłki rehabilitacyjne, gry terapeutyczne,
drabinka koordynacyjna, siatka meczowa, zmiana tapicerki na
skrzyniach. Może udałoby nam się w jakiś sposób uzupełnić
braki. Poprosiła zarząd i wydział edukacji o przeanalizowanie
potrzeb i możliwości doposażenia szkół. Zdaje sobie ze będzie
to długotrwały proces.
Kończąc zwróciła
uwagę na problem dostępności do Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej, która znajduje się na 2 pietrze.
Biorąc pod uwagę, że z pomocy poradni korzystają dzieci
niepełnosprawne wskazane byłoby zamontowanie windy.
Radny
Janusz Kołodziej
– w imieniu mieszkańców ul. Łyżwy poprosił o uwzględnienie w
ramach remontów pozimowych naprawy nawierzchni tej drogi. Zwrócił
uwagę, że jest to ulica żużlowa przez co bardziej podatna na
ubytki i niszczenie.
Radny
Mieczysław Bąk
– nawiązując do wypowiedzi starosty i informacji o dzisiejszym
spotkaniu przedstawicieli starostwa z wojewodą oraz w związku z
przekazaniem przez Premiera Mateusza Morawieckiego kwoty ponad 1 mld
300 mln zł na rozbudowę infrastruktury drogowej, poprzez
uruchomienie programu i naboru wniosków najprawdopodobniej od
4-15.04 br, z możliwością uzyskania 80 % dofinansowania,
zwrócił się do starosty o zgłoszenie do tego programu zadania
inwestycyjnego - rozbudowa ciągu drogi powiatowej nr 0441 T w
miejscowości Mroczków na odcinku od skrzyżowania z linią kolejową
025 do skrzyżowania z drogą gminną Mroczków-Kapturów.
Przypomniał, że w piśmie kierowanym do wójta gminy Bliżyn z
sierpnia 2017 roku starosta deklarował chęć realizacji tej
inwestycji. Jednak brak pozwolenia na budowę tej drogi uniemożliwił
wówczas ubieganie się o dotację z programu rozwoju gminnej i
powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Z uzyskanych
informacji wynika, że pozwolenie na budowę tej drogi starostwo już
posiada dlatego też jeszcze raz poprosił o złożenie wniosku i
pozyskanie dotacji na realizację drogi w Mroczkowie. Inwestycję
o wartości 1 mln zł można wykonać przy udziale wkładu
własnego 200 tys zł. Dlatego też warto z tej propozycji
skorzystać.
Następnie poprosił o
spowodowanie umieszczenia na stronie BIP starostwa w dziale plany i
strategie pod programem ochrony środowiska zbiorów prowadzonych
postępowań administracyjnych. Umożliwi to mieszkańcom i radnym
wgląd do bieżącej informacji o prowadzonych aktualnie
postępowaniach administracyjnych w sprawach planowanych inwestycji
związanych z działalnością na odpadach przez inwestorów w naszym
powiecie. Mieszkańcy nie chcą być ciągle zaskakiwani pomysłami
biznesmenów od odpadów i chcą wiedzieć o planowanych inwestycjach
związanych z odpadami w powiecie, szczególnie w gminie Bliżyn.
Następnie nawiązał
do informacji, przekazanej przez starostę na jednym z posiedzeń
komisji rady, dotyczącej nabycia w 2018 przez 13 pracowników
starostwa praw emerytalnych. Stwierdził, że być może część z
tych osób zdecyduje się na odejście na emeryturę, dlatego też
poprosił aby rozważyć przeprowadzenie zmian organizacyjnych
poprzez połączenie stanowisk lub wydziałów, a zaoszczędzone
środki finansowe przeznaczyć na podwyżki dla pracowników
starostwa. Ciągle słyszymy o braku środków finansowych w budżecie
powiatu, tak więc może przez tą propozycję wygospodarujemy
rezerwy na podwyżki dla pracowników. Propozycja ewentualnych zmian
w strukturze organizacyjnej w starostwie ma również na celu
odbiurokratyzowanie w systemie zarządzania. Plusem jest to, że przy
ewentualnym, bezbolesnym zmniejszeniu zatrudnienia uzyskujemy element
mobilizujący pracowników do pracy bodźcem finansowym. Ze schematu
organizacyjnego wynika, że 5 członkom zarządu powiatu podlega
kilku naczelników wydziałów i kierowników jednostek
organizacyjnych, stąd pewne stanowiska wręcz się dublują. Dlatego
też jeszcze raz poprosił starostę o rozważenie wprowadzenia
przedstawionej propozycji zmian organizacyjnych w starostwie w celu
usprawnienia zarządzania.
Przypomniał, że na
sesji 15.05.2017r. zwracał się do starosty z prośbą o
przeprowadzenie rozmów i mediacji z marszałkiem województwa
świętokrzyskiego na temat uruchomienia przewozów regionalnych na
linii kolejowej nr 25 Skarżysko-Kamienna – Opoczno. Na odcinku
Opoczno-Łódź szynobusy już kursują i chodzi o połączenie tego
kierunku komunikacji PKP. Uzasadniając wskazał, że uruchomienie
tego odcinka wpłynie na poprawę dojazdu mieszkańców gminy Bliżyn
i Stąporków do pracy w Skarżysku i z pracy do domu zwłaszcza po
godz. 20. Poprawi też system komunikacji pomiędzy Skarżyskiem, a
Łodzią. Ostatnie informacje prasowe, o podpisaniu przez marszałków
województwa świętokrzyskiego i łódzkiego oraz przedstawicieli
centralnej magistrali kolejowej listu intencyjnego i umowy dot.
wspólnego przygotowania dokumentacji na rozbudowę elektryfikacji
tej linii oraz budowę obwodnicy Tumlin-Wąsosz Konecki, które
prezentował na konferencji prasowej pan Jan Maćkowiak –
Wicemarszałek Województwa Świętokrzyskiego, mają przyspieszyć
szybki dojazd do planowanej budowy centralnego portu komunikacyjnego
w ramach projektu rządowego. Planowana budowa obwodnicy
Tumlin-Wąsosz Konecki przez, którą będzie kursować większość
pociągów do Łodzi i CMK jest rozwiązaniem niekorzystnym dla
naszego powiatu, ponieważ Skarżysko jest omijane i z dużego węzła
komunikacyjnego PKP staniemy się mała stacyjką. Realizacja tej
inwestycji to lata 2025-2028, a nam chodzi o uruchomienie przewozów
regionalnych w terminie jak najszybszym. Dlatego też zwracając się
do starosty ponowił prośbę o rozmowy z Marszałkiem Województwa
Świętokrzyskiego o uruchomienie przewozów szynobusów na linii nr
25 Skarżysko-Opoczno. Linia ta jest aktualnie wykorzystywana do
przewozów towarowych. Jakoś tak dziwnie się składa, że przez
wyborami powraca na szczeblu województwa temat elektryfikacji linii
nr 25. W 2013 roku ten temat podnosili również posłowie rządzącej
wówczas koalicji PO-PSL oraz przedstawiciele sejmiku. W efekcie
doprowadzono do zamknięcia przewozów pasażerskich na tej linii i
całkowitej dewastacji infrastruktury kolejowej. Rozebrano nastawnie
oraz drugie tory w większości stacji. Stacje zabito deskami.
Wyraził nadzieję, że nasze wnuki doczekają się szybkiej kolei na
odcinku Skarżysko-Łódź.
Radny Paweł Wiatr
- podziękował za inwestycje Iłżecka kierunek Mirzec. Następnie w
związku z tym, że otwiera się możliwość pozyskania jeszcze
lepszych dotacji, a tym samym lepszego dofinansowania w ramach
rządowego projektu rozbudowy dróg, poprosił o rozszerzenie tej
inwestycji. Jest to strategiczna droga, pozostanie ok. 1 km zwężenia
drogi, gdzie chodnik jest w bardzo złym stanie technicznym.
Radny Grzegorz
Małkus – zapytał w jakim stopniu zostało ograniczone
zatrudnienie, w których działach i grupach zawodowych, w związku z
likwidacją oddziału zakaźnego w Szpitalu Powiatowym w
Skarżysku-Kamiennej i zmniejszeniem zakresu świadczonych usług
medycznych.
Ad.pkt.6
Wolne wnioski i oświadczenia.
W
tym punkcie głos zabrali:
Członkowie
Rady Nadzorczej Fundacji „Daj Szansę” - Jerzy Żmijewski oraz
Magdalena Grzmil –
złożyli
podziękowania radnym za hojność i co miesięczne wpłaty na
fundusz stypendialny.
Radni: Bożena
Bętkowska, Katarzyna Bilska, Jan Gajda, Anna Leżańska, Krzysztof
Ligowski, Renata Bilska, Jerzy Żmijewski, Artur Berus, Bogusława
Krawczyńska, Małgorzata Kwiatkowska, Grzegorz Małkus, Bartosz
Bętkowski, Janusz Kołodziej, Jacek Jeżyk i
Monika Mianowska w latach 2014-2018 wpłacili na fundusz stypendialny
Fundacji łącznie 38.320 zł. Następnie członkowie rady nadzorczej
wręczyli honorowe
wyróżnienia tym radnym, którzy nie mogli odebrać ich podczas 42.
koncertu charytatywnego, który odbył się 17 marca br.
Radny
Grzegorz Małkus – wystąpił w imieniu Klubu Radnych PiS.
Wskazał, że jego wystąpienie jest podyktowane głęboką troską o
dalsze losy Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Stwierdził,
że nie można dalej bezrefleksyjnie przechodzić wobec złych
decyzji i nietrafionych pomysłów, które dziś
niestety stawiają Szpital, być może w obliczu jego zamknięcia.
Beztroska kierownictwa Szpitala i Zarządu Powiatu w zarządzaniu
Szpitalem, a co za tym idzie, zarządzaniu środkami publicznymi i
majątkiem wspólnym Powiatu Skarżyskiego, tak naprawdę upoważnia
nas do złożenia wniosku o odwołanie Pana Starosty z pełnionej
funkcji. Mając jednak świadomość z arytmetyki koalicji rządzącej,
zbudowanej na fundamencie strachu i przetrwania, ograniczę się do
przedstawienia Państwu i opinii publicznej obecnie najistotniejszych
problemów Szpitala.
Przypomniał,
że na ostatniej Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego w dniu 26 lutego
2018 roku, wśród wielu interpelacji, złożone zostały też
kolejne dwie w sprawie Szpitala. Ponieważ odpowiedzi jak zwykle były
wymijające, postanowiliśmy zbadać ostatnie problemy Szpitala od
strony instytucji kontrolujących oraz tych finansujących Szpital.
Zgromadzony materiał, który przedstawię nie pozostawia złudzeń i
wątpliwości. Oto fakty:
Na
początek Postanowienie nr NEP.9020.6.2.2017 r, Świętokrzyskiego
Państwowego Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego w Kielcach z
dnia 25 stycznia 2018 roku w sprawie wniosku dyrektora ZOZ
dotyczącego wydania opinii o wpływie niespełnienia wymagań w
art. 22 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, na bezpieczeństwo
pacjentów. W postanowieniu tym Świętokrzyski Państwowy
Wojewódzki Inspektor Sanitarny stwierdza, że Zespół Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej im. Marii Skłodowskiej – Curie,
nie spełnia wymagań określonych w art. 22 ustawy o działalności
leczniczej. W piśmie wskazano na trzy naruszenia: ustawy oraz
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2012 roku w sprawie szczegółowych
wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia
podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Podkreślę datę
wydanego Rozporządzenia – z 2012 roku! Wojewódzki Inspektor
Sanitarny jedno zagrożenie zdefiniowano jako nieznaczne, a
dwa jako znaczne. W przedmiotowej opinii wskazał na
braki w wyposażeniu gabinetu zabiegowego, niewłaściwy dostęp do
łóżek w pokojach łóżkowych w Oddziałach: Neurologicznym,
Chirurgicznym, Urazowo-Ortopedycznym, Otolaryngologicznym,
Położniczo-Ginekologicznym i Pediatrycznym oraz braki w
wyposażeniu izolatek i brudowników w płuczki-dezynfektory i
urządzenia do dekontaminacji oraz utylizacji wkładów
jednorazowych wraz z zawartością w Oddziałach: Anestezjologii i
Intensywnej Terapii, Położniczo-Ginekologicznym, Pediatrycznym,
Neurologicznym, Chirurgicznym, Urazowo-Ortopedycznym,
Otolaryngologicznym i Rehabilitacji. Opinia ta została przesłana
do Dyrektora Szpitala, Starosty Skarżyskiego oraz Wojewody
Świętokrzyskiego.
Następnie
zgodnie z kompetencjami Wojewoda Świętokrzyski powołując się na
postanowienie Świętokrzyskiego Inspektora Sanitarnego, skierował
dwa pisma: jedno do dyrektora Szpitala nr PSZ.IX.9610.54.2018 z dnia
9 lutego 2018 r, drugie z takim samym numerem i datą do Starosty
Skarżyskiego. W pismach Wojewoda wskazując na zagrożeniea dla
bezpieczeństwa pacjentów Szpitala, poprosił o przedstawienie
informacji na temat działań, które zostaną podjęte, w celu
szybkiego przywrócenia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów
leczonych w Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej. W
pismach tych Wojewoda Świętokrzyski zwrócił uwagę, że
wystąpienie znacznego
zagrożenia dla bezpieczeństwa
pacjentów,
które stanowi naruszenie art. 108 ust. 2 pkt. 3 ustawy o
działalności leczniczej co zgodnie z wytycznymi Ministerstwa
Zdrowia, jest podstawą dla organu prowadzącego rejestr podmiotów
wykonujących działalność leczniczą, do wszczęcia z urzędu
procedury polegającej na wykreśleniu podmiotu leczniczego z
zakazem wykonywania działalności na okres trzech lat!
W odpowiedzi na
przesłane pisma, Pan wicestarosta Artur Berus w dniu 27 lutego 2018
roku wystosował pismo do Wojewody Świętokrzyskiego nr
ZS.8023.8.2018, w którym to piśmie lakonicznie poinformował, że
Zarząd Powiatu zwróci się do dyrektora Szpitala o złożenie
wyjaśnień i przedstawienie informacji na temat działań, jakie
zostaną podjęte w celu usunięcia nieprawidłowości. Dla rangi
tej sprawy odpowiedź w naszej ocenie skandaliczna!
Wcześniej w piśmie
nr I. dz. 2533/02/2018 z dnia 13 lutego 2018 roku, zastępca
dyrektora Szpitala, udzielił odpowiedzi Wojewodzie
Świętokrzyskiemu, w którym to udowadniał, że zarzuty
Świętokrzyskiego Inspektora Sanitarnego nie mają wpływu na
bezpieczeństwo pacjentów, a niespełnienie norm sanitarnych
Szpitala do wymogów Rozporządzenia usprawiedliwiał brakiem
środków finansowych. Na dwa akapity z tego pisma należy zwrócić
uwagę dla zobrazowania podejścia kierownictwa Szpitala do
problemu: Pierwszy: „Od wejścia w życie Rozporządzenia w
Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej warunki
sanitarno-higieniczne nie pogorszyły się”, drugi „Jednocześnie
zwracamy się z prośbą do Pani Wojewody o udzielenie nam wsparcia
finansowego, które pozwoli zrealizować powyższe punkty programu
dostosowawczego”. Zatem kierownictwo Szpitala nie dostrzega
zagrożenia dla bezpieczeństwa pacjentów z powodu niespełnionych
norm sanitarnych.
Kolejna
sprawa, która rzuca tym razem światło na sprawy finansowe
Szpitala. Dla kierownictwa Szpitala i Zarządu Powiatu nadrzędną
sprawą na przełomie roku było zamknięcie Oddziału Zakaźnego i
uruchomienie w to miejsce Oddziału wewnętrznego o profilu
kardiologicznym. Trzeba w tym miejscu jasno powiedzieć, że Szpital
w Skarżysku-Kamiennej w świetle obecnych przepisów prawnych nie
miał żadnych szans na uruchomienie Oddziału Kardiologicznego.
Dlatego kierownictwo Szpitala próbowało ominąć pewne wymogi
natury formalnej, wnosząc do Narodowego Funduszu Zdrowia o objęcie
finansowaniem dodatkowego oddziału wewnętrznego o profilu
kardiologicznym w miejsce Oddziału Zakaźnego. Odpowiedź
Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 3 stycznia 2018 r, nr
ŚwOWNFZ.2.AJP.2 była taka jakiej można się było spodziewać.
Narodowy Fundusz Zdrowia powołując się na przyjętą Mapę
Potrzeb Zdrowotnych Ministerstwa Zdrowia dla województwa
świętokrzyskiego, wskazał że dostęp do świadczeń w zakresie
chorób wewnętrznych jest w pełni zabezpieczony, a ilość
podmiotów świadczących usługi w zakresie kardiologi w stosunku
do października 2017 roku pozostał na niezmienionym poziomie. Tym
samym NFZ w związku z likwidacją Oddziału Zakaźnego dokonał
odpowiedniej korekty zmniejszającej wysokość ryczałtu dla
Szpitala. Z odpowiedzi na naszą interpelację wiemy, że to
zmniejszenie wyniosło od stycznia 2018 do 30 czerwca 2018 sumę
rzędu 859 796 zł, co w skali roku da kwotę 1 719 592 zł. O tyle
został uszczuplony budżet Szpitala z powodu złego zarządzania
Szpitalem. Przytoczone
wyżej fakty to wystarczający powód by cięciem chirurgicznym,
natychmiast odwołać dyrektora Szpitala z zajmowanego stanowiska,
odwołać wicestarostę oraz Naczelnika Wydziału Zdrowia i Polityki
Społecznej Starostwa. Argumentem za tym jest również wystąpienie
pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej wyrażone w piśmie nr WK.
60. 33. 2017 z 4 stycznia 2018 roku skierowane do Starosty
Skarżyskiego. W wystąpieniu tym Regionalna Izba Obrachunkowa po
przeprowadzonej kontroli problemowej wybranych zagadnień gospodarki
finansowej Powiatowego Szpitala, a w szczególności w zakresie
nadzoru Powiatu nad zadłużeniem Szpitala Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej za okres od 1 stycznia 2015 do 31 grudnia 2016 i
inne wybrane okresy stwierdziła, że zlecone z upoważnienia
Starosty kontrole w ZOZ Szpital Powiatowy, nie zostały zrealizowane
w sposób oraz w trybie określonym w przepisach rozporządzenia
Ministra Zdrowia z 20 grudnia 2012 roku. Odpowiedzialność za
stwierdzoną nieprawidłowość, wg RIO ponosi Przewodniczący
Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz Naczelnik Wydziału Zdrowia i
Polityki Społecznej. Powyższe fakty świadczą, że dla
kierownictwa Powiatowego Szpitala jak również dla osób
odpowiadających w Starostwie Powiatowym za sprawy Szpitala,
bezpieczeństwo pacjentów nie stawiane jest na właściwym miejscu.
I należało by też wreszcie wyjaśnić panu dyrektorowi znaczenie
słowa „ryczałt” gdyż w takiej formie finansowana jest
działalność Szpitala. Dla dyrektora Szpitala największym
zagrożeniem w funkcjonowaniu Szpitala jest sposób finansowania
udzielanych świadczeń zdrowotnych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Zgoda, być może obecny system finansowania Szpitali daleki jest od
idealnego. Być może procedury medyczne są zbyt mocno wyśrubowane
przez NFZ. Być może poszczególne grupy zawodowe zgłaszając
roszczenia płacowe nie mają świadomości o zabójczych skutkach
tych podwyżek dla stanu finansów Szpitala. Być może za te
wszystkie epidemie spadające na Szpital odpowiada, jak twierdzi
dyrektor Szpitala i pan wicestarosta, złe prawo, Ministerstwo
Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia i Wojewoda Świętokrzyski. Dla nas
porażająca jest buta i arogancja wyrażana w wypowiedziach oraz w
przytoczonych na wstępie pismach wicestarosty i zastępcy dyrektora
Szpitala. Pozbawienie Szpital na życzenie dyrekcji kwoty 1 720 tys
zł w skali roku, to dla dyrekcji mało istotny fakt. Niezauważalny.
Od 2012 roku Szpital nie znalazł 400 tyś złotych by wypełnić
normy bezpieczeństwa dla jego pacjentów. Może to dla większości
z Państwa nie wzbudza emocji. Powiecie, że przecież inne szpitale
też nie wypełniają wszystkich wymogów przepisów sanitarnych. To
na koniec zadam Wam, którzy bagatelizujecie ten problem, pytanie:
ile z tych szpitali ma opinię „umieralni”!
/wystąpienie
w załączeniu/
Ad.pkt.7
Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.
Starosta
- Jerzy Żmijewski
– odnosząc się do interpelacji radnej Renaty Bilskiej w kwestii
usytuowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na drugim piętrze,
wskazał, że nie ma możliwości przeniesienia Poradni ponieważ na
parterze znajduje się PCPR oraz Zespół Orzekania o stopniu
niepełnosprawności. Należy rozważyć ewentualne wybudowanie windy
zewnętrznej. W bieżącym roku należałoby zrobić dokumentację, a
w przyszłym przygotować wniosek do PFRON.
Co do wystąpienia
radnego Mieczysława Bąka dotyczącego umieszczania na stronie BIP w
dziale plany i strategie pod programem ochrony środowiska zbiorów
prowadzonych postępowań administracyjnych, poinformował że
przedyskutuje z panią sekretarz czy informacje o prowadzonych
postępowania powinniśmy umieszczać. W kwestii reorganizacji pracy
starostwa i osób wybierających się na emeryturę poinformował, że
wystosował pismo do pracowników z prośbą o zajęcie stanowiska w
sprawie ewentualnego przejścia na emeryturę. Na dzień dzisiejszy
na emeryturę odeszła pani Jadwiga Samek radca prawny. Dodał, że
dziś ma przyjemność przedstawić pana Przemysława Iskrę-radcę
prawnego, który razem z panią Karoliną Oleksiak tworzą zespół
radców prawnych starostwa. Ponadto na emeryturę odchodzi pracownik
wydziału geodezji, wydziału organizacyjnego i obsługi zarządu. Na
tą chwilę nie ma zamiaru nikogo przyjmować. Zmiany organizacyjne
są ciągle wymuszane i regulamin zmieniamy w zależności od
potrzeb. Dodał, że pracownicy starostwa dostają zmiany
wynagrodzeń. Każde podniesienie kwalifikacji czy dołożenie
obowiązków wiąże się z podniesieniem o 200-300 zł wynagrodzenia
zasadniczego. Nie mamy pieniędzy na większe regulacje wynagrodzeń.
Co do budowy i modernizacji linii kolejowej jest po rozmowie z
marszałkiem. Nie ma na dzień dzisiejszy jednoznaczniej deklaracji,
aby uruchomić pasażerskie przewozy szynobusami. Ma informacje że
będzie elektryfikowana i przebudowywana linia 25. Mówi się
również o połączeniu Kielc z linią CMK. Musimy odbyć spotkanie
robocze burmistrza Końskich, Opoczna, Stąporkowa, oraz wójtami
miejscowości położonych przy tej trasie. Stwierdził, że spróbuje
zorganizować takie spotkanie w kwietniu br. lub postara się
przekonać marszałka Maćkowiaka żeby takie spotkanie zorganizować
w urzędzie marszałkowskim. Jeśli uda się zorganizować takie
spotkanie to o terminie poinformuje radnego Mieczysława Bąka.
Odpowiadając
Radnemu Pawłowi Wiatrowi poinformował, że nie ma możliwości
rozszerzenia inwestycji o 20 %.
Odnosząc
się do wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa w kwestii protokołu
pokontrolnego RIO wyjaśnił, że RIO zarzuciło nam, że kontrola
w szpitalu, którą przeprowadził nasz audytor
została przeprowadzona w oparciu o ustawę o finansach publicznych,
a RIO prezentuje pogląd, że powinniśmy kontrolować ZOZ w oparciu
o ustawę o działalności leczniczej.
Członek
Zarządu – Anna Leżańska – odpowiadając radnej Renacie
Bilskiej co do przesunięcia znaku, poinformowała, że wiąże się
to z reorganizacją ruchu. Jeżeli będzie taka możliwość
zrobimy reorganizację i przesuniemy znak.
Odnosząc
się do interpelacji radnego Janusza Kołodzieja wskazała, że w
ramach remontów cząstkowych zostanie poprawiony stan drogi.
Odpowiadając
radnemu Mieczysławowi Bąkowi w kwestii inwestycji w Mroczkowie i
uruchomienia programu przebudowy gminnej i powiatowej infrastruktury
drogowej, poinformowała, że jest to nowy program rządowy, który
dzisiaj został zaprezentowany. W ramach tego programu
wygospodarowano na Polskę 513 mln zł, z czego na województwo
świętokrzyskie przydzielono 25 mln zł. Wniosek składany przez
samorządy nie może przekroczyć 5 mln zł. Gminy dostaną
dofinansowanie na jedno zadanie, a powiaty na dwa. Muszą być
spełnione odpowiednie kryteria min. musi być prawomocne pozwolenie
na budowę. Ponadto wnioski muszą być spójne z innymi
wnioskami najlepiej z RPO. Jeżeli nie będzie spełnione kryterium
komplementarności to szkoda składać wniosku. Ponieważ jest to
temat dzisiejszy jeszcze nie zdążyli ustalić żadnych szczegółów.
Zarząd musi rozpatrzeć czy posiada środki na wkład własny. Jest
to dobre
dofinansowanie nawet do 80 %. Wnioski należy składać do 16.04. Do
15.05 Wojewoda przekazuje do MliR listę zadań
zakwalifikowanych wstępnie do dofinansowania, a Minister ma termin
do 31 maja na zatwierdzenie listy. Inwestycję
musimy przeprowadzić i rozliczyć do końca roku. Gminy mogą
składać wniosek na drogę powiatową, przy czym gmina przejmuje na
siebie 5-letni okres trwałości projektu.
Odpowiadając Panu Pawłowi
Wiatrowi wyjaśniła, że nie ma możliwości rozszerzenia zadania
ul. Iłżeckiej ponieważ ogłoszony program jest nowy.
Radny
Paweł Wiatr – stwierdził, że
chodziło mu o rozszerzenie inwestycji ul.Iłżeckiej nie w ramach
nowego programu tylko w ramach oszczędności, które zostały
po przetargach.
Starosta
Jerzy Żmijewski – wyjaśnił, że środki, które zostały po
przetargach są stronie Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Pieniądze te są rozdysponowane na pozostałe w kolejności
inwestycje, które według oceny mają najwięcej punktów. My nie
rozszerzymy zadania ponieważ nie mamy na to środków.
Członek
Zarządu – Katarzyna Bilska – odniosła się do kwestii
doposażenia szkół. Przyznała, że szkoły mamy niedoposażone,
ale cały czas z tym problemem staramy się walczyć
i niwelować negatywne skutki ograniczeń finansowych. Po analizie
zebranych danych na komisji oświaty wyłoniły się 4 grupy jeśli
chodzi o niedoposażenia:
1) infrastruktura sportowa – przy naszych realiach finansowych robimy bardzo dużo inwestycji tj. hala sportowa oraz modernizacja 5 boisk. Liczyliśmy na montaż finansowy i planowaliśmy wykonać modernizację boisk ze środków RPO i środków ministerstwa. Okazało się, że od zeszłego roku nie możemy tak zrobić, ponieważ interpretacja ministerstwa jest taka, że środki publiczne mogą stanowić tylko do 80%, a 20% środki własne i nieważne, że w tych 80 % były środki unijne. Takie montaże finansowe były robione kilka lat temu min. w ten sposób wykonaliśmy termomodernizację. W tej chwili nie możemy tak zrobić. Dlatego też modernizację ograniczymy do 4 boisk i zostaje nam kwestia sali gimnastycznej w ZSE i nie możemy włączyć tego zadania w żaden projekt bo nie będziemy mieli na wkład własny. Musieliśmy zrezygnować z dotacji z ministerstwa sportu ponieważ już mamy środki zabezpieczone z RPO. Pozyskaliśmy pieniądze i nie możemy ich wykorzystać.
2) doposażenie w zakresie kształcenia ogólnego i bazy informatycznej. Tutaj też sięgamy po środki unijne. Składaliśmy w pierwszej edycji wnioski do działania 8.3.3. Z tego działania I i II LO ma komputery, tablice multimedialne. W tej edycji wszystkie nasze szkoły złożyły projekty. Dlatego też ma nadzieję, że dzięki temu uda się rozwiązać problem komputerów w szkołach.
3) pomoce dydaktyczne w zakresie kształcenia zawodowego i specjalnego. W zakresie działania 8.5.1 wszystkie nasze placówki już złożyły projekty. Ponadto bardzo intensywnie wspieramy nasze placówki w zakresie współpracy i doposażenia przy projektach partnerskich podpisywanych z zakładami pracy. Wszystkie nasze szkoły zawodowe mają umowy patronackie w ramach, których mamy doposażenie i staże.
4) obszar, który łączy się z termomodernizacją, aby obniżyć koszty funkcjonowania placówki. Z rewitalizacji planowaliśmy wykonanie ZPE-W i tam będzie robiona termomodernizacja internatu, ale mieliśmy także projekt termomodernizacji SOSW nr 2, z którego musieliśmy zrezygnować w głównej mierze ze względu na środki finansowe. Problemy finansowe wynikają z nowych regulacji prawnych. Są nowe przepisy jeśli chodzi o finansowanie zadań oświaty. Zmiana przepisów w zakresie szkolnictwa niepublicznego przyczyniła się do wzrostu naszych kosztów o 3 mln zł. Czyli po zmianie przepisów płacimy o 3 mln więcej na szkolnictwo niepubliczne. Kolejna regulacja dotyczy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Po wstępnym rozeznaniu przy tych grupach, które mamy określone w rozporządzeniu i tych formach, które musimy zastosować mamy kolejne 3 mln zł, które podnoszą nasze koszty funkcjonowania oświaty. Te wszystkie rzeczy dzieją się w trakcie. W marcu stajemy przed faktem, że mamy o 1,2 mln zł mniejszą subwencję. W kwietniu idą podwyżki dla sfery oświatowej, mamy podpisane projekty na doposażenie, a my pracujemy na mniejszym budżecie i musimy podejmować niepopularne decyzje i rezygnować z inwestycji.
Wicestarosta
– Artur Berus – odniósł się do wystąpienia klubu radnych
PiS w zakresie funkcjonowania szpitala. W jego ocenie jest to
oświadczenie nieobiektywne, nieuczciwe, nieuzasadnione i
krzywdzące. Z wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa wynikało tak
jakby szpital od 2012 roku nie przeprowadził żadnych zmian
dostosowawczych szpital do wymogów rozporządzenia. Następnie
przedstawił przedsięwzięcia, które udało się zrealizować w
2016 roku: wykonanie dwóch rezerwowych źródeł wody dla budynków
przy ul. Szpitalnej i ul. Ekonomii. Łączny koszt 380 tys zł,
zmiana lokalizacji pracowni endoskopii, remont na oddziale pediatrii,
remont kuchni, remont apteki i oddziału ginekologiczno-położniczego,
dostosowanie SOR do aktualnych standardów funkcjonowania – remont,
doposażenie. Dyrektor szpitala odpisał na pismo wojewody wskazując
jakie elementy nie zostały jeszcze wykonane. Wskazując, że nie
mają one wpływu na bezpieczeństwo pacjentów.
Wicestarosta
przeczytał pismo dyrektora.
/pismo
w załączeniu/
Dodał,
że szpital złożył również projekt w ramach RPO na rozbudowę
oddziału rehabilitacji. Mimo bardzo trudnej sytuacji finansowej
dyrekcja podjęła wiele działań żeby dostosować się do
przepisów rozporządzenia. W takiej sytuacji jak nasz szpital jest
ok. 1500 szpitali w Polsce.
Odnosząc
się do złego zarządzania stwierdził, że dzisiaj na sesji
dyrektor będzie przedstawiał informacje dotyczące kierunków
naprawczych dla ZOZ przyjętych uchwałą Rady Powiatu i pewne
wątpliwości zostaną wyjaśnione w tym punkcie.
Kończąc przytoczył słowa Prezydenta Francji cyt. „Żadna
polityka nie jest wartościowa w oderwaniu od rzeczywistości.”
Wicedyrektor
– Krzysztof Grzegorek – stwierdził, że właśnie był w
szpitalu i dotarły do niego informacje, że bulwersujące pismo
zostało wysłane do wojewody, którego on jest autorem. Wskazał, że
pismo do wojewody było merytoryczne, grzeczne i oddające stan
faktyczny. Na pytania i punkty, na które można było odpowiedzieć
merytorycznie zrobił to z całą starannością. Dzisiaj szpital
nie ma środków własnych aby dokonać tego typu inwestycji czyli
zakupu maceratorów bez aprobaty Rady. Wg naszej opinii ten sposób
dezynfekcji urządzeń, który wykonywany jest w szpitali nie wiąże
się z jakimkolwiek niebezpieczeństwem dla pacjentów. Ma nadzieje,
że przyjdzie taki czas w Polsce, że nie będziemy tworzyć
absurdalnych przepisów, które narażają na koszty i nie przynoszą
żadnego efektu, a oceny będą dokonywane pod względem
skuteczności. Pismo, które przesłał urząd wojewody do starostwa
odczytuje zupełnie inaczej. W jego ocenie wskazanie przez dyrektora,
że nie ma środków przenosi ciężar na organ założycielski.
Dlatego organ założycieli został zobowiązany przez wojewodę do
udzielenia odpowiedzi.
Nie
jest sztuką ani problemem aby dyrektor takiego zakupu dokonał,
tylko nie ma pieniędzy. Dlatego też organ założycielski musi mieć
świadomość, że zakup maceratorów wiąże się z zadłużaniem
szpitala. Dlatego musi być aprobata rady i zarządu na takie
działanie. Podobno radny Grzegorz Małkus stwierdził, że
lekkomyślnie został zamknięty oddział zakaźny. Przypomniał, że
w 2001 roku kiedy starostą był Andrzej Bętkowski starostwo wydało
środki na opracowanie program restrukturyzacji szpitala. Jednym z
najważniejszych punktów tego programu była likwidacja oddziału
zakaźnego, który miał wówczas pełną obsadę lekarską i
pielęgniarską. Wtedy bardzo walczyliśmy o to żeby ten oddział
został. Przez następne 17 lat walczyliśmy żeby tego oddziału nie
likwidować. Niestety przez te lata nie doszedł żaden nowy lekarz
tylko pomału zaczęli odchodzić lekarze. Dzisiaj został jeden
lekarz i brak obsady jest powodem zamknięcia oddziału. Dlatego
też nie można powiedzieć, że lekką ręką zamykamy oddział. Co
do utworzenia kardiologii wiedzieliśmy, że nie uzyskamy na to
zgody, dlatego też chcieliśmy rozszerzyć działanie oddziału
wewnętrznego. Nie mogliśmy przewidzieć, że będzie takie
nieracjonalne podejście i nie otrzymamy zgody na rozszerzenie
oddziału wewnętrznego, mimo pisania merytorycznych pism i
pokazywania, że tych wszystkich pacjentów czyli 1800 osób będziemy
w dalszym ciągu leczyli tylko na oddziele wewnętrznym, a nie
zakaźnym.
Przypomniał,
że na jednym z pierwszych wystąpień na sesji poinformował, że po
tym eksodusie lekarskim minie min. dwa lata zanim będzie można
chociaż w porównywalnym stopniu przywrócić to co najcenniejsze w
firmie, czyli nie aparatura za miliony tylko kapitał ludzki.
Jesteśmy bardzo zaawansowani na odtworzeniu na wysokim poziomie
oddziału chirurgii. Wszystkie sygnały, które idą na zewnątrz na
temat tego szpitala są bardzo ważne i mają kolosalne znaczenie.
Bez względu kto będzie starostą będzie miał ten sam problem.
Dyrektor szpitala podpisuje umowę ryczałtową na finansowanie
szpitala. Wydawało się, że jest to dobre rozwiązanie bo nie
będziemy zmuszeni pracować jak w fabryce i w ramach ryczałtu
dostaniemy środki na zabezpieczenie zdrowotne mieszkańców. Okazało
się, że podpisaliśmy ryczałt, ale potem patrzy się czy produkcję
już wykonaliśmy. Ryczałt powstała na 2500 pacjentów, a okazało
się, że przyjęliśmy 1400 pacjentów to nie dostajemy pieniędzy.
W listopadzie i grudniu, gdzie były święta, protesty lekarzy,
problem z rezydentami, zawieszenie operatywy planowej, co się
okazało pieniądze zostały obcięte. Ale gdy się wszystko
unormowało styczeń, luty, marzec gdy „idą” w szpitalu
nadwykonania po 120%. To teraz musimy jeździć do Kielc i prosić
się, aby zapłacono nam za nadwykonania. To jest działanie państwa
przeciwko państwu.
Kończąc
stwierdził, że zawsze starał się unikać tego tematu, ale
ponieważ zbliża się dużymi krokami do wieku emerytalnego, a
przepracował w tym szpitalu 32 lata, to przypomina, że przez te
wszystkie lata złotówki nasz szpital nie dostał. Nieskromnie
powie, że przywiózł do tego szpitala 7 mln zł i gdyby nie te
pieniądze i nowy blok operacyjny, który udało się wybudować tego
szpital by nie było. Szpital w Skarżysku przy Końskich i
Starachowicach od lat w projektach politycznych nie był potrzebny.
Dlatego też brońmy tego szpitala. Nie trzeba czekać na sesje i
interpelować, wystarczy zadzwonić i zapytać i wszystko wytłumaczy.
Radny
Grzegorz Małkus – stwierdził, że jest pełen podziwu dla
dyrektora Grzegorka, który nie był obecny przy jego wypowiedzi, a
mimo to potrafił się odnieść do sytuacji szpitala. Oczywiście to
jak dyrektorowi zrelacjonowano stanowisko przedstawione w imieniu
klubu radnych PiS jest nieprawdą. Otrzymał pan przez telefon
informacje i przyjechał pan zagasić pożar. Stwierdził, że nie
będzie powtarzał swojego wystąpienia, wskazał jedynie, że ma
pisma wojewody, w których nie ma sugestii aby zwrócić się do
organu założycielskiego żeby sfinansował te wszystkie działania,
które doprowadzą stan sanitarny do zgodnego z rozporządzeniem. W
tych pismach wojewoda zwróciła uwagę na nieprawidłowości i
poprosiła bardzo grzecznie o odpowiedź kiedy i jak
zostanie to zrealizowane. W ocenie Klubu radnych PiS odpowiedź,
która została udzielona przez wicestarostę i ten fragment
dyrektora, który mówi, że jak wojewoda da pieniądze to my to
zrealizujemy, bo tak to należy odczytać, jest karygodna. Odnosząc
się do wystąpienia wicestarosty i słów, że stanowisko klubu
radnych jest nieuczciwe, nieobiektywne, nieuzasadnione i krzywdzące
wszystko jest na podstawie dokumentów. Dla nas najważniejszym
elementem jest zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów.
Przewodnicząca
Rady – przypomniała, że będziemy dzisiaj rozmawiać w
kolejnym punkcie na temat sytuacji szpitala. Wówczas będzie
dyskusja.
Zwracając się do radnego Mieczysława Bąka zapytała,
czy chce zabrać głos, co do odpowiedzi na swoją interpelację.
Radny
Mieczysław Bąk – stwierdził, że radni mogą zabierać głos
nie tylko w sprawach dotyczących zgłaszanych interpelacji. Dodał,
że chciał się odnieść do słów wicestarosty. Stwierdził, że
Pani przewodnicząca ogranicza mu wykonywanie mandatu radnego.
Przewodnicząca
Rady – podkreśliła, że nie ogranicza wykonywania mandatu
radnego, tylko zwraca uwagę, że jest to punkt udzielenie odpowiedzi
na zgłoszone interpelacje i zapytania, a w porządku sesji mamy
jeszcze punkt dotyczący programu restrukturyzacji szpitala, w którym
można zabierać głos.
Radny
Roman Wojcieszek - następny punkt dotyczy bezpośrednio programu
naprawczego. Dziś przedstawiona sytuacja rysuje się jako głęboko
niepokojąca i jako zagrożenie dla mieszkańców powiatu
skarżyskiego. Dyskusja jest kontynuacją stanowiska klubu. Nikt z
nas nie przypuszczał, że będzie taka reakcja jaka była. Dziś
usłyszeliśmy tezę, że wszystkie siły sprzysięgły się
przeciwko szpitalowi w Skarżysku. Dzisiaj dla mieszkańców naszego
powiatu jest kluczowa odpowiedź na pytanie, czy zagrożenie, o
którym mówi pani wojewoda jest realne czy nie. Następnie
przytoczył fragment z pisma wojewody cyt.: „Należy podkreślić,
iż wystąpienie znacznego zagrożenia bezpieczeństwa pacjentów
stanowi naruszenie przepisów art. 108 ust.2 pkt.3 ustawy o
działalności lecznicze, co zgodnie z wytycznymi Ministerstwa
Zdrowia, jest podstawą dla organu prowadzącego rejestr podmiotów
wykonujących działalność leczniczą, do wszczęcia z urzędu
procedury polegającej na wykreśleniu podmiotu leczniczego lub
jednego z zakładów leczniczych wchodzących w jego skład. Podjecie
tych działań przez organ rejestrowy wiąże się z bardzo poważnymi
konsekwencjami dla podmiotu leczniczego tj. zakazem wykonywania
działalności przez okres 3 lat w zakresie, który został
wykreślony z rejestru”.
Dlatego
też stwierdził, że nie wie kto ma rację czy pani wojewoda, czy
dyrektor Grzegorek. Natomiast odpowiedz wicestarosty odpowiedzialnego
za służbę zdrowia jest skandaliczna. Dzisiaj musi paść czy jest
zagrożenie dla funkcjonowania szpitala w Skarżysku.
Wicestarosta
– Artur Berus - przytoczył stanowisko naczelnej rady
lekarskiej „ustawodawca nie określił, jakie skutki będzie miało
ewentualne wydanie przez Państwową Inspekcję Sanitarną negatywnej
opinii co do wpływów niespełnienia wszystkich wymogów pomieszczeń
i urządzeń na bezpieczeństwo pacjentów. W szczególności czy
będzie to skutkowało z wykreśleniem z rejestru podmiotów
wykonujących działalność leczniczą”. W takiej samej
sytuacji jest 12 szpitali w województwie. Przekazał, że po
rozmowie z dyrektorem szpitala ustaliliśmy, że na najbliższym
posiedzeniu rady społecznej przyjmiemy plan inwestycyjny i chcemy
zakupy maceratorów przeprowadzić przez okres trzech lat i takiej
odpowiedzi udzielimy pani wojewodzie. Niemniej jednak to nie jest
tak, że niczego nie spełniliśmy. Bo mimo tej trudnej sytuacji
finansowej udało się wiele zrobić. Nie uważa też, że odpowiedź
do wojewody była karygodna.
Radna
Małgorzata Kwiatkowska – Przewodnicząca Komisji Zdrowia
wyjaśniła, że po otrzymaniu pisma od wojewody zadzwoniła do
wydziału zdrowia urzędu wojewódzkiego. Otrzymała odpowiedź, że
wiele szpitali jest w takiej sytuacji, że otrzymało zalecenia
SANEPID-u, co do nie spełnienia wymogów rozporządzenia. Natomiast
oni chcą wiedzieć do kiedy uda nam się to zrobić. Nie jest
intencją urzędu wojewódzkiego żeby zamykać szpital. Tak wiec nie
ma zagrożenia dla mieszkańców, że jutro ktoś przyjdzie i
powie zamykamy szpital, bo nie ma urządzeń do utylizacji pampersów.
Chcą wiedzieć, że to zostanie zrobione z podaniem konkretnego
terminu. Termin jaki daje urząd wojewódzki to jest do końca roku.
Zakup urządzeń wiąże się z wydatkiem ok 400 tys zł.
Dyrektor
Krzysztof Grzegorek – podkreślił, że nie ma żadnego
zagrożenia dla pacjentów. Zwrócił jednocześnie uwagę, że zakup
dezynfekatorów i maceratorów doprowadzi do tego, że trzeba będzie
wydać kilka milionów na kanalizację.
Radny
Roman Wojcieszek – podsumowując dyskusję stwierdził, że
można było rozwiązać całą sprawę już na początku lutego.
Zwrócił uwagę, że gdy dotarło pismo do rady pod koniec marca
przewodnicząca komisji zdrowia mogła wykonać telefon do urzędu
wojewódzkiego i zapytać co zmożemy zrobić aby zagrożenie nie
miało miejsca. Zwracając się do wicestarosty zapytał czy pan nie
mógł wykonać tego telefonu i udzielić odpowiedzi konkretnej.
Wówczas nie byłoby sprawy i całego zamieszania. Wszyscy wiemy jaka
jest trudna sytuacja w szpitalu nie od wczoraj. Pod zastanowienie
poddał czy jako władza nie należało przeanalizować, że jest to
formalne zagrożenie. Zarząd powinien przeanalizować czy nie
ważniejsze są wymogi SANEPIDU co do szpitala czy kawałek chodnika.
Zarząd nie powinien doprowadzić do takiej sytuacji i z
nienależytą starannością podszedł do tej sprawy.
Ad.pkt.8
Powiatowy Program Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Skarżyskim.
Dyrektor
PCPR – Pan Paweł Perkowski przedstawił sprawozdanie z
realizacji Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej w
Powiecie Skarżyskim w latach 2015-2017,
/materiał
w załączeniu/
Radny
Roman Wojcieszek - odniósł się do funkcjonowania hostelu dla
małoletnich dzieci wraz z opiekunem. Z przekazanych na komisji
informacji wynika, ze regulacja dotycząca funkcjonowania tego typu
placówek upływa z końcem 2019 roku. Zapytał jakie Zarząd ma wizję
jak się przygotować do tego
problemu.
Wicestarosta
– Artur Berus – mamy plan stworzenia ośrodka interwencji
kryzysowej. Planowaliśmy go otworzyć w ZST-M. Na ten moment nie
mamy tego zadania w budżecie. Jednak po przetargach będziemy
chcieli wygenerować środki na stworzenie dokumentacji i ubiegać
się o środki z urzędu wojewódzkiego.
Dyrektor
PCPR - Pan Paweł Perkowski przedstawił Powiatowy Program
Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Skarżyskim na lata 2018-2020.
Wicestarosta
– Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie:
przyjęcia Powiatowego Program Rozwoju Pieczy Zastępczej
w Powiecie Skarżyskim na lata 2018-2020.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych pytań Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: przyjęcia Powiatowego Program Rozwoju Pieczy Zastępczej
w Powiecie Skarżyskim na lata 2018-2020, została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 310/XLIV/2018
Ad.pkt.9
Informacja na temat zadań i
osiągniętych wyników w ramach realizacji programu restrukturyzacji
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy
im. Marii Skłodowskiej-Curie przyjętego Uchwałą Nr 142/XX/2016 z
28 kwietnia 2016 r.
Dyrektor
Szpitala - Pan Leszek Lepiarz –
przedstawił informacje na temat zadań
i osiągniętych wyników w ramach realizacji programu
restrukturyzacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie przyjętego Uchwałą
Nr 142/XX/2016 z 28 kwietnia 2016 r. Przypomniał, że w przyjętym
programie w celu przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji w
dążeniu do ustabilizowania płynności finansowej należało
przeprowadzić
1. optymalizację osobową i usługową
2.
optymalizację kosztów materiałowych
3.restrukturyzację finansową.
Następnie odniósł się do poszczególnych punktów informując co
udało się zrobić, a czego nie udało się zrealizować,
uzasadniając przyczyny takiego stanu.
/materiał
w załączeniu/
Pan
Grzegorz Małkus – zwrócił uwagę, że na zadaną
interpelację nie otrzymał odpowiedzi dlatego też bardzo prosi o
odpowiedź na piśmie. Następnie zobrazował sprawę odnośnie
oddziału zakaźnego. W 2014 przychody wyniosły 1 mln 547 tys zł,
udzielonych świadczeń 704, strata wyniosła -455 tys. zł tj.
77 % rentowności oddziału. W 2015 roku przychody 1mln 768 tys zł,
udzielonych świadczeń 750, wynik finansowy -392 tys zł. W 2016
roku przychody 1 mln 670 tys zł, udzielonych świadczeń 678, wynik
-147 tys. zł. Jak widzimy była szansa żeby ten odział się był
na plusie.
Wicestarosta
– można stwierdzić, że wprowadzony program przyniósł dobre
efekty. Została wprowadzona optymalizacja kosztowa i sytuacja na
poszczególnych oddziałach się poprawia. Likwidacja oddziału
zakaźnego wynikała z powodu braku lekarzy. Dodał, że na ostatnim
spotkaniu z dyrektorem NFZ została przekazana informacja, że
ostateczną korektę zrobi do końca marca, jeżeli wykażemy, że
procedury w ramach oddziału zakaźnego w większości były
realizowane na oddziele wewnętrznym to tą korektę nam zrobi.
Zastępca
Dyrektora Szpitala - Krzysztof Grzegorek – odnosząc się do
wypowiedzi radnego Grzegorza Małkusa stwierdził, że na oddziale
zakaźnym powinno być zatrudnionych 4 lekarzy. Przez ostatnie lata
pracowało tam 2 lekarzy. Zmniejszająca się strata wynikała z
tego, że nie było zatrudnionych lekarzy więc były mniejsze
koszty.
Ad.pkt.10
Sprawozdanie roczne z wykonania planów finansowych samodzielnych
publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których powiat
skarżyski jest podmiotem tworzącym.
Naczelnik
Wydziału Zdrowia – Małgorzata Nosowicz - przedstawiła
sprawozdanie roczne z
wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów
opieki zdrowotnej, dla których powiat skarżyski jest podmiotem
tworzącym.
/materiał
w załączeniu/
Ad.pkt.11
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej
prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035.
Poinformowała, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na
lata 2018-2035 wynikają ze:
- Ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018 roku oraz limitu zobowiązań o kwotę 2.960.000zł na zadaniu „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna–Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517” (etap 1) w związku z otrzymaniem dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 w wysokości 2.250.000zł,
- dotacji z Gminy Skarżysko Kościelne w kwocie 700.000zł oraz w związku z przeniesieniem brakującej do podpisania umowy z Wykonawcą kwoty 10.000zł z zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie”
- Wprowadzenia na podstawie sprawozdań rocznych faktycznego wykonania z 2017 roku na przedsięwzięciach wieloletnich wskutek czego zmieniły się łączne nakłady tych przedsięwzięć oraz w załączniku nr 1 Wieloletnia Prognoza Finansowa w kolumnie „wykonanie 2017r”
- Ze zwiększenia dochodów i wydatków bieżących o kwotę 51.158zł wskutek zmian dokonanych przez Zarząd Powiatu:
- w dniu 28 lutego 2018r – wprowadzenie dotacji z budżetu państwa w wysokości 5.239zł na działalność powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności oraz dotacji z Gminy Bliżyn w kwocie 5.000zł na dowóz uczestników do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy,
- w dniu 14 marca 2018r – wprowadzenie dotacji z budżetu państwa na funkcjonowanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej – 25.691zł i na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – 15.228zł,
- Ze zwiększenia dochodów i wydatków majątkowych o kwotę 4.097.917,10zł wskutek wprowadzenia projektem uchwały Rady Powiatu dotacji z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej - 2.250.000zł, środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego -1.147.917,10zł i dotacji z Gminy Skarżysko Kościelne – 700.000zł.
- Ze zwiększenia limitu zobowiązań o kwotę 2.969.165,34zł, limitu wydatków w 2018 roku o 1.147.917,10zł i w 2019 roku o 1.821.248,24zł w ramach zadania „Rozbudowa infrastruktury II Liceum Ogólnokształcącego o halę sportową łączącą zaplecze sportowe II Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół Technicznych w Skarżysku-Kamiennej” w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Jednocześnie zadanie przenosi się do grupy „Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r o finansach publicznych”.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych pytań Przewodnicząca Rady poddała pod
głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu
skarżyskiego na lata 2018-2035, została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr
311/XLIV/2018.
2)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie
powiatu na 2018 rok.
Proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z:
- Decyzji Wojewody Świętokrzyskiego znak FN.I.3111.12.2018 z dnia 5 marca 2018r przyznającej Powiatowi Skarżyskiemu dofinansowanie w wysokości 2.250.000zł z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 na zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna–Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517” (etap 1)
- Pisma Wydziału Edukacji z dnia 12 marca 2018r w sprawie przeniesienia planu dotacji dla szkół niepublicznych pomiędzy rozdziałami w wysokości 10.100zł.
- Wprowadzenia na podstawie sprawozdań rocznych faktycznego wykonania z 2017 roku na przedsięwzięciach wieloletnich wskutek czego zmieniły się łączne nakłady tych przedsięwzięć.
- Umowy nr RPSW.07.04.00-26-0032/16-00 z dnia 21 marca 2018r o dofinansowanie projektu pn.: „Rozbudowa infrastruktury II Liceum Ogólnokształcącego o halę sportową łączącą zaplecze sportowe II Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół Technicznych w Skarżysku-Kamiennej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie wyniesie 2.999.932,62zł w tym w bieżącym roku 1.147.917,10zł.
- Porozumienia zawartego w dniu 23 marca 2018r z Gminą Skarżysko Kościelne na dofinansowanie przez Gminę inwestycji „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna-Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517 (etap 1)” w wysokości 700.000zł. Poza tym brakującą do podpisania umowy z Wykonawcą kwotę w wysokości 10.000zł przenosi się z zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie”.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała,
czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego
projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała
w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok,
została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 312/XLIV/2018.
3)
Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła
projekt uchwały w sprawie: szczegółowych
zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty
należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny
przypadających powiatowi skarżyskiemu lub jego jednostkom
budżetowym.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w
sprawie: szczegółowych
zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty
należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny
przypadających powiatowi skarżyskiemu lub jego jednostkom
budżetowym, została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr 313/XLIV/2018.
4) Wicestarosta –
Artur Berus przedstawił projekt w sprawie: określenia zadań
powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, na które
przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych w roku 2018.
Zgodnie z wnioskiem z
komisji zdrowia przedstawił uzasadnienie do podziału środków na
zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych
w 2018 roku.
/wyjaśnienia w
załączeniu/
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w
sprawie: określenia
zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, na
które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych w roku 2018, została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 314/XLIV/2018.
5) Starosta –
Jerzy Żmijewski przedstawił
projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie
od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie
kolejnej umowy najmu z dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych
znajdujących się w budynku przy ul. Sikorskiego
20 w Skarżysku-Kamiennej.
Przewodnicząca
Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają
jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ
nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady
poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały.
Uchwała w
sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego
trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z
dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych znajdujących się w
budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej, została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 315/XLIV/2018.
Ad.pkt.12
Sprawozdanie
Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu pracy oraz wykonania
wniosków i zaleceń pokontrolnych.
Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej - Grzegorz Małkus przedstawił
sprawozdanie z realizacji planu pracy oraz wykonania wniosków i
zaleceń pokontrolnych.
/sprawozdanie w
załączeniu/
Ad.pkt.13
Sprawozdania Komisji Stałych Rady Powiatu z działalności
w roku 2017.
Przewodniczący
poszczególnych komisji:
- Pani
Danuta Banaczek-przewodnicząca Komisji Infrastruktury Komunalnej,
Rolnictwa, Ochrony Środowiska,
- Pani Renata Bilska – przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki,
- Pani Małgorzata
Kwiatkowska - przewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i
Polityki Prorodzinnej,
- Pan Jacek Jeżyk – Wiceprzewodniczący
Komisji Budżetowo-Finansowej
przedstawili sprawozdania
z działalności komisji.
/sprawozdania w
załączeniu/
Ad.pkt.14
Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodnicząca
Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek
posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie przypomniała
radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych informując
o nowym druku.
Następnie
poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez
wygłoszenie formuły „Zamykam XLIV Sesję Rady Powiatu
Skarżyskiego".
Godzina
zakończenia obrad – 18.45
Protokołowała:
Joanna
Wężyk
Przewodnicząca
Rady
Powiatu Skarżyskiego
Bożena
Bętkowska
metryczka
Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (24 maja 2018)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (5 czerwca 2018, 10:38:29)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 687