Protokół z XL/2017 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 7 grudnia 2017 roku

P R O T O K Ó Ł Nr XL/2017 
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO 
odbytej 7 grudnia 2017 roku 

Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1 
  
Godzina rozpoczęcia obrad - 14.00 

W sesji udział wzięli: 

- Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska - Witold Bruzda, 
- Prezes Kieleckiej Okręgowej Izby Aptekarskiej - Robert Gocał, 
- laureat Letniego Konkursu dla Krwiodawców, 
- trener Zbigniew Zaborski oraz Oliwia Fornal – zdobywczyni 3 miejsca na Mistrzostwach Europy w Karate, 
- dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, 
- przedstawiciele organizacji społecznych, 
- Zarząd Powiatu Skarżyskiego, 
- Radni Powiatu Skarżyskiego 
- sekretarz, skarbnik powiatu, radca prawny starostwa oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego, 
- przedstawiciele lokalnych mediów 

Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu. 

Obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena Bętkowska. Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik Biura Rady Powiatu. 


STRESZCZENIE POSIEDZENIA 

Ad.pkt.1 i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych. W trakcie obrad doszli kolejni radni, ostatecznie w sesji uczestniczyło 18 radnych, co stanowi 95 % ogólnego składu Rady. Wskazała, że zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radna Bogusława Krawczyńska. Następnie zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub członkowie zarządu zgłaszają wnioski. 

Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej – Bartosz Bętkowski - zgłosił wniosek o rozszerzenie porządku obrad w pkt. 12 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w I Liceum Ogólnokształcącym. 

Ponieważ nie zgłoszono innych wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek radnego Bartosza Bętkowskiego. 

Wniosek została przez radnych przyjęty jednogłośnie. 

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosownie porządek obrad wraz z wprowadzonym punktem.

Porządek XL sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie 

Przewodnicząca Rady stwierdziła, że zanim przejdziemy do realizacji porządku chcemy wręczyć nagrodę dwóm osobom: laureatowi Konkursu dla Krwiodawców oraz zdobywczyni 3 miejsca na Mistrzostwach Europy w karate. Następnie zaprosiła laureata Konkursu Letniego dla Krwiodawców – pana Mateusza Podniesińskiego oraz Starostę Jerzego Żmijewskiego i Pana dr Andrzeja Chomę, którzy wręczyli nagrodę.

Starosta - Jerzy Żmijewski - podziękował doktorowi Andrzejowi Chomie za coroczną organizację konkursów dla krwiodawców. Zaznaczył, że krew jest najcenniejszym lekiem, który niejednokrotnie ratuje życie. Podkreślił, że jako Zarząd Powiatu ufundowaliśmy nagrodę w wysokości 1000 zł w Letnim Konkursie dla Krwiodawców. Następnie wspólnie wręczyli nagrodę Panu Mateuszowi Podniesińskiemu dziękując za piękną postawę. 

Następnie Przewodnicząca zaprosiła Oliwię Fornal – zdobywczynię 3 miejsca na Mistrzostwach Europy w Karate oraz trenera Zbigniewa Zaborskiego. Gratulacje oraz nagrodę wręczył Starosta – Jerzy Żmijewski.

Pan Zbigniew Zaborski - podziękował staroście za wyróżnienie. Zaznaczył jednocześnie, że osiągniecie Oliwii jest ogromnym wynikiem, którego jeszcze w naszym województwie nie było. 


Ad.pkt.3 Przyjęcie protokołu z XXXVIII i XXXIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił wniosek o przyjęcie protokołu z XXXVIII i XXXIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego informując, że do protokołów radni nie wnieśli żadnych uwag. Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z XXXVIII i XXXIX sesji. 

Protokół z XXXVIII sesji został przyjęty jednogłośnie. 

Protokół z XXXIX sesji został przyjęty przy jednym głosie wstrzymującym. 


Ad.pkt.4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – uzupełnił sprawozdanie, które zostało przesłane radnym. Poinformował, że zespół składający się z przedstawicieli miast i gmin oraz konwentu starostów prowadzi negocjacje z dwoma firmami na wdrażany system finansowo-księgowy oraz elektroniczny obieg dokumentów. W przyszłym tygodniu powinniśmy zamknąć procedurę ponieważ występujemy w imieniu wszystkich przygotowanych jest na terenie województwa świętokrzyskiego 13 umów i 79 gmin będzie pracować na jednym systemie. 

/sprawozdanie w załączeniu/ 


Ad.pkt.5 Interpelacje i zapytania radnych. 


Radny Roman Wojcieszek – poruszając sprawę ul. Ponurego zwrócił uwagę, że po wielu, wielu latach mieszkańcy cieszą się inwestycją. Oczywiście nie bez problemu ona powstawała, a wszyscy znaliśmy problem żab na tej ulicy. W chwili obecnej inwestycja jest na ukończeniu jednak problemem jest to, że nie zostanie ona wykonana do końca, bowiem do kompleksu domków jednorodzinnych jest jeszcze ok. 350 m i drugie tyle przez las aby połączyć się z drogą gminy Bliżyn. Niestety ani w budżecie powiatu na przyszły rok ani WPF nie ma ujętego kolejnego etapu tego zadania. Zapytał jak zarząd widzi dalsze perspektywy zakończenia tej inwestycji. 
Następnie odniósł się do sprawy węzła ul.1-go Maja i ul. Towarowej. Na ostatnim posiedzeniu była przedstawiana koncepcja małego ronda. Niestety nie mógł uczestniczyć w posiedzeniu komisji do końca. Po zapoznaniu się z wynikami opinii komisji i przedstawionymi koncepcjami wyraził swoje niezadowolenie z akceptacji komisji tego rozwiązania pozwalają na prowizorkę. Przypomniał, że powstały 4 koncepcje rozwiązania tam układu komunikacyjnego. Na komisji została pozytywnie zaopiniowana koncepcja mini ronda. To mini rondo jest tak minii, że autobusy komunikacji miejskiej nie będą mogły przez to rondo przejechać tylko będą musiały go ścinać, a konstrukcja tej wysepki musi umożliwiać przejechanie przez nią. Podobnie z ruchem samochodów ciężarowych. Uważa, że jest to wielka prowizorka, a jak dojdzie do realizacji w tym miejscu tunelu pieszo-rowerowego to jest to rozwiązanie nie do zaakceptowania. Zdajemy sobie sprawę, że przyczyną, że zarząd foruje to rozwiązanie są środki finansowe, bowiem inwestor biedronki chce zabezpieczyć 470 tys zł na realizację ronda, ale nie wiadomo czy wie, że ma to być małe rondo. Żyjemy w 21 wieku, ruch kołowy jest coraz większy i nie stać nas na kolejną prowizorkę. Jego zdaniem będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Dlatego też zwrócił się do zarządu o ponowne przeanalizowanie tej sytuacji i podjecie bardziej intensywnych rozmów z partnerami tj. miastem i nie wykluczałby rozmów z koleją. Wie jak trudne są rozmowy z koleją, ale zbyt łatwe i szybkie odpuszczanie kolejarzom niektórych spraw, dla miasta jest nieopłacalne. Jeszcze raz poprosił aby zarząd pochylił się nad projektem minii ronda. 

Radny Paweł Wiatr – odniósł się do odcinka ulicy Kościelnej od Nafto-bazy do urzędu gminy w Skarżysku Kościelnym. Zwrócił uwagę, że na tym odcinku jest kilka instytucji, jest duże natężenie ruchu i zasadnym byłoby ograniczenie prędkości do 40 km/h. 
Następnie wyraził zaniepokojenie brakiem w WPF realizacji drugiego odcinka drogi Mirzec-Skarżysko Kościelne. Po raz kolejny ponowił potrzeby gminy w zakresie inwestycji drogowych, a mianowicie: budowa chodnika na odcinku ul. Kopernika - Lipowe Pole, ul. Żeromskiego i drogi w Michałowie. 
Kończąc stwierdził, że martwi go fakt nie równej partycypacji gmin w kosztach inwestycjach drogowych. Nie wszystkie gminy partycypują w równym zakresie. Zwrócił uwagę, że gmina Skarżysko Kościelne współfinansuje inwestycje w największym udziale procentowym. 

Radna Renata Bilska – zwróciła uwagę, że mieszkańcy ul. Rycerskiej interweniują po raz kolejny w związku z podtopieniami posesji. Ponieważ mieszkańcy są odsyłani od miasta do powiatu, pytają gdzie powinni się zwrócić aby rozwiązać problem. Poprosiła o podjecie tematu wspólnie z miastem. 
Następnie poprosiła o rozważenie możliwości rozpoczęcia inwestycji budowy chodnika w ul. Książęcej. Następnie zwróciła uwagę na brak oznaczenia od. ul. Piłsudskiego, że nawierzchnia ul. Tysiąclecia jest tak bardzo uszkodzona. Jest to bardzo niebezpieczne. 
Odnosząc się do raportu o stanie środowiska w powiecie skarżyskim czytamy o przekroczeniach norm pyłów min. rakotwórczych. Zapytała czy wskaźniki, które są podane są wiarygodne i czy zarząd planuje podjąć jakieś działania w celu wyeliminowania lub ograniczenia zanieczyszczenia powietrza. 

Radny Bartosz Bętkowski – zwrócił uwagę na otoczenie budynku przy Pl. Floriańskim. Wskazał, że sam budynek jest wyremontowany, ładna sala konferencyjna, ale aby się do niej dostać trzeba brnąć w błocie. Zapytał czy nie można byłoby coś z tym terenem zrobić aby zapraszani goście nie przedzierali się przez błoto i dziury. 
Następnie poprosił o udzielenie odpowiedzi na temat aktualnego wykorzystania urlopów przez członków zarządu. Przypomniał, że starosta obiecał, że nie będzie sytuacji podobnej jak w poprzedniej kadencji, że musieliśmy wypłacić duży ekwiwalent zarządowi za niewykorzystany urlop. 
Zapytał o rewitalizację Dolnej Kamiennej w ramach realizacji „Trójporozumienia nad Kamienną” tj. Skarżyska, Ostrowca i Starachowic. Zapytał co się dzieje w tym temacie, czy ten projekt jest realizowany. 

Radny Mieczysław Bąk – w związku z licznymi zgłoszeniami mieszkańców Gminy Bliżyn, zwrócił się starosty o udzielenie odpowiedzi na piśmie w sprawie:
1) Czy pan starosta przyznał koncesję na eksploatację – wydobycie piasku w kopalni Wołów Gm. Bliżyn na działce nr ewidencyjny 639, metodą odkrywkową. Aby Państwu przybliżyć temat powiem, że do prowadzenia eksploatacji złóż wymagane jest pozwolenie górnicze. Uzyskanie takiego pozwolenia jest długotrwałe i bardzo trudne do uzyskania, ale w przypadku eksploatacji złóż piasku na powierzchni nieprzekraczającej 2 ha i niewielkim wydobyciu do 20 000 m3/rok wymagana jest tylko koncesja Starosty Powiatu, w którym jest ta inwestycja. 
2) Jeżeli koncesja została przyznana, to w jaki sposób pan starosta zadbał o interes powiatu w zakresie zabezpieczenia prawnego przed uszkodzeniem drogi powiatowej nr 0444T, której dopuszczalne obciążenie nacisku osi wynosi 8t. W przyjętej Prognozie Oddziaływania na Środowisko dla tej inwestycji zapisano cyt. „do obsługi komunikacyjnej terenu kopalni wskazuję drogę powiatową nr 0444T graniczącą z terenem kopalni”. Do wywozu piasku stosowane są ciężkie samochody, głównie tzw. „patelnie” - o ciężarze do 15t i ładowności do 35t. Eksploatacja drogi powiatowej nr 0444T przez samochody ciężkie o ciężarze z ładunkiem od 40-60t całkowicie doprowadzi do jej dewastacji. Kto w przypadku zniszczenia wyremontuje drogę 0444T, starostwo, czy podmiot lub właściciel prowadzący kopalnię? 
3) Czy starostwo z tytułu udzielonej koncesji uzyskuje do budżetu powiatu jakieś opłaty od podmiotu prowadzącego kopalnię, np. opłatę eksploatacyjną lub inną? 
4) Czy podległe panu staroście służby przewidziały prowadzenie monitoringu wywozu piasku z kopalni w celu kontroli, czy właściciel kopalni stosuje się do wymogu prawnego cyt. „Ze względu na niewielkie zakładane wydobycie do 20 000 m3/rok tj. ok. 55 m3/dobę”? W jaki sposób będzie prowadzona kontrola wywozu? Powierzchnia złoża piasku w kopalni Wołów wynosi 19 878 m2 o zasobach 333 016 t i kubaturze zasobów 189 214 m3, co przy planowanym wydobyciu w ilości nieprzekraczającej 20 000 m3/rok pozwoli na dziesięcioletni okres funkcjonowania kopalni. 
5) Czy zostały naruszone stosunki wodno- prawne poprzez wycinkę drzew w strefie przybrzeżnej (według interpelacji Radnej Moniki Sokołowskiej zgłoszonej na sesji Rady Gminy w Bliżynie)? Pani Radna Sokołowska złożyła wniosek w tej sprawie w starostwie. Ścięte drzewa leżą w rzece. 
6) W jaki sposób ma zostać przeprowadzona rekultywacja wyrobiska w Wołowie, jeżeli w Prognozie Oddziaływania na Środowisko ujęto „obecnie nie jest ustalony przewidywany sposób rekultywacji wyrobiska”?
7) Jakie działania podjęło Starostwo na skargę Pani Radnej Sokołowskiej o utwardzeniu drogi dojazdowej do kopalni gruzem rozbiórkowym, w którym znajdują się odpady? Gruz prawdopodobnie pochodzi z remontu Komendy Policji w Skarżysku-Kamiennej. Należy pamiętać, że gruz też jest odpadem. Jak to ma się do zapisów w Prognozie Oddziaływania na Środowisko, że odpady powstałe w trakcie funkcjonowania kopalni mają być gromadzone w kontenerze i wywożone przez specjalistyczną firmę – jeżeli wręcz przeciwnie są nawożone na teren kopalni? Zaznaczam, że teren kopalni piasku Wołów leży w granicach Suchedniowsko – Oblęgorskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu i w granicach GZWP Nr 415 „Górna Kamienna”. 
8) W latach 2009 – 2015 starostwo skarżyskie wydało koncesję na eksploatację złóż piasku metodą odkrywkową z działki przy zalewie w Bliżynie. Czy starostwo określiło warunki i sposób rekultywacji powstałego wyrobiska, które obecnie według skarg zgłaszanych przez mieszkańców zasypywane jest gruzem i zmieszanymi odpadami, ostatnio starymi kineskopami, według informacji podanych na sesji Rady Gminy Bliżyn? Według udzielonych informacji Gm. Bliżyn powiadomiła wszystkie instytucje kontrolne zajmujące się ochroną środowiska. Jakie więc Starostwo podjęło działania w tej sprawie? Podobno sterty gruzu z odpadami rosną. Jaka jest wiedza Starostwa o wyrobisku po kopalni piasku przy zalewie w Bliżynie? Kto kontroluje, monitoruje prowadzoną rekultywację? Wiem, że taki program został wydany przez starostwo. Pozostaje pytanie, czy z tytułu eksploatacji kopalni piasku przy zalewie w Bliżynie wpływały podatki do budżetu starostwa, czy budżetu Gminy Bliżyn? 
Następnie w imieniu mieszkańców odniósł się do budowanego w poprzednich latach chodnika w Drożdżowie metodą drenażu francuskiego, który wykonany jest z drobnego kamienia zmieszanego z gliną. Jest to podłoże nieprzepuszczające wody. W okresach roztopów woda wlewa się do piwnic
a na chodniku tworzą się zastoje wody. Chodnikiem przejść się nie można, a z piwnic trzeba wypompowywać wodę. Według jego oceny koszt dotychczasowych napraw chodnika przewyższył już koszt jego budowy. Dopóki nie będzie wykonanego rowu odwadniającego sytuacja nie ulegnie poprawie. Ponownie poprosił o rozważenie budowy rowu odwadniającego przy chodniku w Drożdżowie. 
W swojej interpelacji odniósł się do budżetu powiatu skarżyskiego na 2018 rok, który będziemy przyjmować na dzisiejszej sesji. Po analizie przedstawionego projektu budżetu z przykrością stwierdził, że nie poprze tej uchwały, ponieważ nie ma w niej żadnego zadania dla gminy Bliżyn na 2018 rok. Jest to ostatni budżet powiatu skarżyskiego w tej kadencji rady powiatu. Na przestrzeni tych trzech lat padało wiele deklaracji starosty o planach wykonania chodników w Odrowążku Sorbinie, przebudowy drogi w Mroczkowie, remoncie drogi w Ubyszowie. Po wielu interpelacjach i interwencjach udało się doprowadzić do remontu drogi powiatowej Rędocin – Mroczków (bez chodników), budowy kawałka chodnika w Odrowążku, który miał być wykonany za kwotę 320 tys zł. Dowiedzieliśmy się, że z uwagi na brak pozwolenia na budowę, chodnik zostanie wykonany za kwotę 297.500 zł. Pozostała kwota 22.500 zł została zdjęta z tego zadania. Dokumentację na ten chodnik wykonano w 2014 roku i nie zdążono załatwić pozwolenia na budowę. W 2015 roku przyjęliśmy jako rada do budżetu kwotę 140 tys zł na projektowanie chodnika. Wówczas zgłaszał potrzebę wykonania projektu chodnika przy drodze powiatowej Odrowąż-Samosonów w Nowym Odrowążku. Uzyskał zapewnienie, że jak powstaną oszczędności to projekt zostanie zlecony. Oszczędności powstały, a projektu jak nie było tak nie ma pomimo jego interpelacji. Jeszcze we wrześniu br starosta wystąpił do gminy Bliżyn z informacją, że planuje realizację trzech zadań inwestycyjnych w gminie Bliżyn w 2018 roku tj. budowa chodników w Odrowążku i Sorbinie, przebudowa drogi z budową chodnika w Mroczkowie. Kiedy pojawiły się możliwości pozyskania środków unijnych w konkursie ogłoszonym przez Wojewodę Świętokrzyskiego okazało się, że brak pozwolenia na budowę już na wstępie uniemożliwia zgłoszenie tego projektu, pomimo że od 2015 roku przekonywaliście nas, że pozwolenie to żaden problem. Według oceny mieszkańców zostali oni wprowadzeni w błąd, ponieważ ktoś przysnął w starostwie. Kiedy wójt i rada gminy Bliżyn zadeklarowały, że zabezpieczą część środków finansowych na budowę chodników w Odrowążku i Sorbinie, to teraz mówi się, że będzie realizowany albo chodnik w Odrowążku albo w Sorbinie. Nie ma żadnej pewności czy w ogóle będzie realizowany. W tej sytuacji jako radny opozycji protestuje przeciwko takiemu traktowaniu i takiej formie współpracy. W związku z powyższym zwrócił się starosty o spowodowanie wykonania „Wykazu wartości wykonanych inwestycji w latach 2015-2017 w powiecie skarżyskim” z wyszczególnieniem w poszczególnych latach wartości wykonanych inwestycji z podziałem na gminy, dotacji gmin, udziału środków własnych i zewnętrznych. W poprzedniej kadencji Rady Powiatu Zarząd Dróg Powiatowych taki wykaz wartości wykonanych inwestycji wykonywał. Dlatego proszę o jego wykonanie i udostępnienie Radnym Powiatu Skarżyskiego. 


Ad.pkt.6 Wolne wnioski i oświadczenia. 


Pan Robert Gocał - Prezes Kieleckiej Okręgowej Izby Aptekarskiej – odniósł się do sprawy ustalenia harmonogramu dyżurów aptek na terenie powiatu skarżyskiego. Przedstawił argumenty i stanowisko samorządu aptekarskiego. Zaznaczył, że aptekarze nie wzbraniają się od dyżurów i wydłużenia godzin pracy aptek i świadczenia opieki zdrowotnej w porze nocnej i święta. Chcemy to robić bo to leży w naszym dobrze pojmowanym interesie pacjentów, ale stawiamy pewne warunki. Chcemy aby to było uzgodnione z samorządem aptekarskim i dostosowane do realiów danego powiatu i potrzeb ludności, a także żeby był spełniony drugi warunek - godnego prowadzenia dyżurów, zgodnego z rachunkiem ekonomicznym i naszymi możliwościami personalnymi. W polskim prawodawstwie nie istnieje pojęcie dyżuru apteki. Art. 94 prawo farmaceutyczne mówi „Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.” Według samorządu aptekarskiego ustawodawca daje samorządowi powiatu kompetencji do wskazania godzin pracy aptek, ale daje też przesłankę dostosowania ich do potrzeb ludności i tą przesłanką samorządy powinny się kierować. Jeżeli radni w drodze uchwały nakładają na aptekarzy wydłużone godziny pracy to powinni państwo uwzględnić uzasadnione potrzeby ludności. Nakładanie w drodze uchwały rady powiatu obowiązku wydłużonego czasu pracy nie może mieć charakteru dowolnego. Konstytucja gwarantuje, że wynagrodzenie za godziny ponadnormatywne powinna być wynagradzana. Państwo w wyniku uchwalania prawa miejscowego stosują prawo złe i martwe. Złe ponieważ nie ma daleko idącego porozumienia między nami. Gdyby radni musieli z własnego budżetu przekazać środki finansowe wówczas analiza byłaby bardziej skrupulatna. Martwe ponieważ w całej Polsce coraz więcej aptek nie respektuje uchwał samorządów albo nie przystępuje do dyżurów. Niestety czynnik ekonomiczny nie pozwala na podjęcie dyżurów. Nie zapominamy o tym, że przysięgaliśmy pomagać ludziom i to robimy. Jednak misją i etyką nie jesteśmy w stanie zapłacić za dyżury. Bardzo często podnoszony jest argument, że apteki muszą być otwarte ponieważ może wystąpić zagrożenie życia. W przypadku zagrożenie życia i zdrowia pacjent kieruje się do SOR. Dodał, że jest zwolennikiem tego aby zastanowić się czy nie ma możliwości ponownego przeanalizowania tej sytuacji. Zaproponował w ramach pilotażu, dyżury do pewnej godziny, a potem dyżur na telefon. Są dwie możliwości np. telefon, który jest wywieszony w witrynie aptecznej i jest informacja, że po godz. 23 w uzasadnionych przypadkach proszę dzwonić do farmaceuty, który będzie w ciągu 15 -20 min, albo taka informacja jest na SOR i placówkach ochrony zdrowia, które pełnią dyżury. Poprosił, że jest jeszcze moment na wspólną rozmowę i przedstawienie argumentów. 

Pani Ewa Strzelec – zabierając głos w imieniu aptek skarżyskich, podziękowała Prezesowi za wystąpienie. Wskazała, że 25 lat sytuacji w Polsce, gdzie apteki rozwijały się w sposób niekontrolowany tzn było przyzwolenie na otwierane aptek dla każdego, doprowadziło do sytuacji, że w naszym mieście mamy 20 aptek z rentownością na poziomie prawie 0. W tej chwili nie stać nas na zatrudnienie kadry fachowej. W województwie świętokrzyskim mamy 1,3 mgr farmacji na aptekę. Musimy mieć dwa etaty, aby zapewnić otwarcie apteki dwuzmianowe oraz w przypadku dyżurów nocnych również musimy zapewnić mgr farmacji. Przypomniała, że 30 marca aptekarze zwrócili się do rady powiatu z pismem o zrozumienie sytuacji. Mgr farmacji dyżuruje wydając pojemniczki na mocz, prezerwatywy, co jest uwłaczające. 5,5 roku szkolenia mgr farmacji po to aby o drugiej w nocy sprzedawał „tabletkę po”. W tym momencie zaproponowaliśmy na komisji zdrowia aby zaprosić radnych na dyżur nocny. Jesteśmy otwarci aby radni podyżurowali od 23 do rana i wspólnie zrobili raporty i czy jest uzasadnienie dla dyżuru nocnego w powiecie skarżyskim. Farmaceuci analizując potrzeby mieszkańców proponują dyżury do godziny 23, a potem dyżur na telefon w uzasadnionych przypadkach, nie dla kropli do nosa, tylko dla recepty wydanej w porze nocnej z SOR lub przychodni świadczącej nocną i świąteczną pomoc zdrowotną. Radni podpierają się ustawą prawo farmaceutyczne, w oparciu o te same przepisy powiat opatowski porozumiał się z aptekarzami i dyżury są tam do godz 22. 

Pan Jerzy Walaszczyk - Stowarzyszenie EKOSERCE – poinformował, że pacjenci leczeni dotychczas w Polsko-Amerykańskich Klinikach Serce założyli stowarzyszenie i planują zorganizować zebranie w Skarżysku celem podjęcia działań zmierzających do reaktywacji PAKS. Celem spotkanie jest również omówienie kwestii utrudnionego dostępu do świadczeń kardiologicznych przez mieszkańców powiatu skarżyskiego. Zaprosił radnych oraz starostów do udziału w tym spotkaniu, a odbędzie się ono 18.12 o godz. 16 w sali konferencyjnej starostwa. 

Pan Jarosław Jasieńczuk – Zastępca Komendanta Policji w Skarżysku-Kamiennej – poinformował, że komenda powiatowa policji otrzymała ambulans pogotowia ruchu drogowego. Zakup został współfinansowany min. ze środków budżetu powiatu dzięki przychylności rady powiatu. Koszt samochodu to prawie 300.000 tys zł. Podziękował radzie powiatu za umożliwienie zakupu samochodu. 

Pan Grzegorz Małkus – odniósł się do funkcjonowania aptek. Poinformował, że wczoraj na komisji zdrowia, wsłuchując się bardzo dokładnie w stanowisko farmaceutów wyraził zdanie, że należy siąść do rozmów i znaleźć konsensus, aby każda ze stron była zadowolona. Na komisji złożył wniosek o dokonanie zmian zapisów w uchwale, które uwzględniałyby propozycje aptekarzy tj. dyżury do 23, a potem dyżur na telefon. Niestety wniosek ten nie przeszedł. Jeżeli członkowie zarządu będą dalej trwać przy swoim to przy omawianiu uchwały sformułuje stosowny wniosek. Liczy na wrażliwość radnych. Poruszył problem, który dotyczy każdego mieszkańca Skarżyska, który zamieszkuje w zasobach spółdzielni mieszkaniowej. Chyba nie ma nikogo na sali, kto by nie słyszał o sprawie reprywatyzacji warszawskiej zwanej dziką, złodziejską. Niestety obawia się i te obawy nie są „wyssane z palca” tylko doświadcza ich jako mieszkaniec wspólnoty mieszkaniowej, ale również wielokrotnie dochodzą do niego sygnały od mieszkańców. Spółdzielni Mieszkaniowej grozi upadłość, Spółdzielnia jest mocno zadłużona i ma ogromne kredyty zaciągnięte pod hipoteki. Spółdzielnia mieszkaniowa pobiera opłaty od mieszkańców, którzy są lokatorami i zamieszkują we wspólnotach mieszkaniowych i nie odprowadza tych opłat do tych wspólnot. Ma informacje, że są zaciągane kredyty pod hipotekę lokali użytkowych, ale być może też pod lokale mieszkalne. Co z tym się stanie jeśli spółdzielnia upadnie, co będzie z lokatorami, którzy nie maja wykupionych mieszkań na własność i nie mają wyodrębnionej własności. Zaapelował o uwrażliwienie się na ten problem. Zaapelował do mediów lokalnych o zainteresowanie się tą sprawą. Jeżeli jest prawdą, że lokatorzy płacą czynsze do spółdzielni, a spółdzielnia tego nie odprowadza, to najwyraźniej są wyprowadzane pieniądze. Nie chciałby stawiać oskarżeń, ale abyśmy nie doświadczyli olbrzymiej tragedii wielu mieszkańców najsłabiej uposażonych. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – jako starosta został sprowokowany przez jeden z portali, który zamieścił artykuł o tworzeniu przez powiat zbójeckiego prawa koalicji rządzącej. Jak dobrze pamięta statut powiatu jednoznacznie określa zasady procedowania nad uchwałami, są one opiniowane przez radców prawnych, komisje. Bez znaczenia jest czy radni wypowiadają się za, przeciw czy wstrzymują się od głosu, ale nazywanie radnych i tworzonych przez organ stanowiący jakim jest rada powiatu uchwał, zbójeckim prawem jest nadużyciem. Następnie przytoczył fragmenty artykułu: „Zarząd tak już wbił się w samozachwyt, że nie pozwala opozycji z PiS nawet na wprowadzanie żadnych poprawek do projektów uchwał. Podobnie się dzieje z przypisywaniem sobie wszelakich sukcesów, nawet wirtualnych.” Przez trzy lata kadencji cały czas podkreślał, że dzięki wspólnemu działaniu rady i zarządu, coś się udało zrobić. Uważa, ze jesteśmy jednym zespołem ludzi bez względu na funkcje i poglądy polityczne. Najważniejsze jest dobro mieszkańców tego powiatu. Ustawa o samorządzie powiatowym i statut powiatu określa w jakim zakresie można składać poprawki do budżetu czy uchwał. Poprosił, aby przy publikowaniu tego typu opinii nie generalizować. Zarzuca się zarządowi, że środki z firmy Celsium, które zostały zwrócone za naliczanie przez 10 lat za wysokich opłat DPS-owi i wpłynęły na konto powiatu, powinny być zwrócone do DPS. Otóż nie, ponieważ nie ma takich zapisów w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa ta jednoznacznie mówi, że wszystkie dochody wszystkich jednostek samorządu są dochodami powiatu. Przykładem jest dzisiejsza uchwała, gdzie wprowadzamy do budżetu 100 zł, które otrzymała Przystań. W 2010 roku po kontroli RIO musieliśmy poprawiać wszystkie instrukcje dot. obiegu dokumentów i dzisiaj nie chcemy tego błędu powtarzać. Dodał, że rada powiatu na sesji listopadowej przeznaczyła kwotę ponad 60.000 zł na termomodernizacje min DPS i nie było to 21 tys zł. Natomiast środki finansowe z Celsium, zostały przekazane jako uzupełnienie wkładu na zakup samochodu dla ZPE-W dla dzieci niepełnosprawnych. 
Następnie odniósł się do zapisu artykułu dotyczącego ul. Ponurego i Paryskiej „Od dawna oczekiwana ulica Ponurego oraz Paryska na odcinku od Krasińskiego do Norwida. Początkowo ul. Paryska nie została objęta programem, ale dzięki zabiegom radnym z PiS u Wicewojewody, udało się pozyskać 326 434 zł na realizację tej inwestycji.” Nie wie czy radni PiS byli w tej sprawie u Wicewojewody natomiast na pewno on jako starosta rozmawiał kilkakrotnie i nie tylko z wicewojewodą. Zwrócił jednocześnie uwagę, że wicewojewoda jest mieszkańcem Skarżyska i zdziwiłby się gdyby wicewojewoda nie zabiegał o te pieniądze. Zaznaczył, że przy odbiorze drogi, jako starosta dziękował wszystkim: wojewodzie, prezydentowi, radnym i wszystkim, którzy dołożyli choć jak najmniejszą cegiełkę do tego, że te inwestycje udało się zrobić. Wyraził zdanie, że nie powinniśmy uzurpować sobie do niczego prawa tylko rzetelnie pracować na rzecz rozwoju powiatu. 
Następnie odniósł się do fragmentu cyt.: „Można by jeszcze mnożyć i wymieniać przykłady zbójeckiego prawa obecnej koalicji w powiecie. Tak się dzieje np. przy zatrudnianiu we wszystkich powiatowych jednostkach organizacyjnych. Gdyby chcieć wymienić skład całego układu, mogło by się okazać, że co druga osoba zatrudniona w tych jednostkach jest z nadania PO, PSL lub z Suchedniowa. To, że ludzie mają pracę, nie ma w tym nic złego. Dlaczego tylko, Ci co garściami korzystają z tego zbójeckiego prawa, jednocześnie na różnego rodzaju portalach zarzucają nepotyzm obecnej opozycji.” Poinformował, że na 125 etatów w starostwie: 88 osób to mieszkańcy Skarżyska, 15 osób - mieszkańcy Suchedniowa, 6 osób – Bliżyn, 8 – Skarżysko Kościelne, 5 osób z powiatu starachowickiego, 1 osoba z powiatu szydłowieckiego, 1 osoba na 1/4 etatu z powiatu kieleckiego i 1 osoba  z Łącznej. Poprosił, aby przy pisaniu artykułów rzetelnie podawać informacje dla społeczeństwa. 


Ad.pkt.7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania. 


Starosta – Jerzy Żmijewski – odnosząc się do interpelacji stwierdził, że wielokrotnie przedstawiał założenia budżetu, możliwości finansowe realizacji zadań. Dlatego też zasada jest jedna, jeżeli ktoś zgłasza potrzebę realizacji jakiejś inwestycji musi wskazać źródło finansowania. Odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi co do braku inwestycji w gminie Bliżyn poinformował, że na ten moment faktycznie nie są planowane. Podkreślił jeszcze raz, że jest jeden budżet. Jeśli chodzi o budżet przyszłego roku to się nie bilansujemy, a chcąc spełnić oczekiwania wszystkich dyrektorów jednostek brakuje nam ok. 7 mln zł. Na starcie brakuje nam ok. 2,5 mln zł na wynagrodzenia i pochodne. Co wynika ze zmiany wyliczeń subwencji oświatowej. Ponadto na nauczycieli, którzy idą na urlop dla poratowania zdrowia nie dostajemy żadnych środków, płacimy z budżetu powiatu. Zgodnie z planem mamy do spłaty w przyszłym roku 1mln 530 tys zł kredytu zaciągniętego w latach 2011, 2012, 2013 i odsetki od obligacji, które puściliśmy w ubiegłym roku. Mimo to staramy się aby w każdej gminie coś się działo. W latach 2015-2017 w gminie Skarżysko-Kamienna powiat zainwestował 18.723.130 zł z czego udział miasta 1 mln 624 tys zł, Skarżysko Kościelne zainwestowano 3.712.434 zł z czego udział gminy 664.423 zł, gmina Suchedniów zainwestowano 1.510.992 zł z czego udział gminy to 70.000 zł, w gminie Bliżyn zainwestowano 2.623.594 zł z czego udział gminy 120 tys zł, Łączna zainwestowano 1.705.036 zł udział gminy 775 tys zł. W bieżącym roku na ul. Paryską otrzymaliśmy od gminy Skarżysko-Kamienna 320 tys zł, za co dziękujemy, ale wykonanie infrastruktury komunalnej wyniosło ponad 350 tys zł. Protokołem PT infrastrukturę przekazujemy na rzecz gminy, powiększając tym samym majątek gminy. Pozyskujemy środki od wojewody, marszałka za co też serdecznie dziękujemy. Na rok 2018 planujemy min. następujące inwestycje: przebudowa ul. Iłżeckiej w Skarżysku Kościelnym, dokończenie adaptacji budynku po III LO na DPS. Jeżeli znajdą się wolne środki finansowe po zakończeniu roku budżetowego to wspólnie z wójtem gminy Bliżyn zastanowimy się jakie zadania wpisać: czy dokończymy chodnik w Odrowążku, czy realizujemy chodnik w Sorbinie, czy jakieś inne zadania. Dlatego dzisiaj nie wprowadzimy zadań, do których nie ma pewności realizacji. 
Odnosząc się do wystąpienia Bartosza Bętkowskiego co do parkingu przy Pl. Floriańskim wyjaśnił, że jest to kwota 190 tys zł, dlatego też uznaliśmy, że lepszym rozwiązaniem dla mieszkańców jest dołożenie tych środków do inwestycji w gminach. Co do środków na realizację „Trójporozumienia nad Kamienną” nie ma tych środków, bowiem przeszły one na rewitalizację. W ramach rewitalizacji udział inwestycji drogowych nie mógł być większy niż 30%, dlatego musieliśmy zrezygnować z remontu ul. Staszica. Pozostało do realizacji rondo na ul. Piłsudskiego, ul.3-Maja i ul.11-listopada, w ramach rewitalizacji będzie przebudowywany budynek Bursy Szkolnej na ul. Szkolnej, ZPE-W w tym budynku min. będzie pomieszczenie dla młodocianych matek. Do rewitalizacji wpisujemy przebudowę istniejącego wiaduktu w ciągu ul. Piłsudskiego z dwoma pasami jezdni w obu kierunkach. Wartość ok. 38 mln zł. Do końca czerwca jest kwalifikacja wniosków i podpisanie preumowy. W przyszłym roku w budżecie musimy zabezpieczyć środki na dokumentację. Następnie przybliżył poprzednie koncepcje, które zostały przygotowywane i wyjaśnił dlaczego nie mogło to zostać zrealizowane. 
Stan urlopów, z tego roku, poszczególnych członków zarządu przedstawia się następująco: Jerzy Żmijewski ma 12 dni, wicestarosta 14 dni, Anna Leżańska – 12 dni, Katarzyna Bilska – 7 dni.
Odpowiadając radnej Renacie Bilskiej co do chodnika w ul.Ksiażęcej na ten moment nie ma środków na realizację tego zadania. W kwestii rowów melioracyjnych przypomniał, że będąc na spotkaniu z radą osiedla zobowiązał się, że ZDP wyczyści rów. Jednak, aby można było wjechać potrzebna jest zgoda właściciela terenu, a takiej zgody nie ma. Zalewanie posesji na ul.Rycerskiej nie jest problemem drogi tylko współżycia sąsiedzkiego. Jeżeli jeden z sąsiadów wybudował dom i podniósł grunt o ok. 80 cm to zalewa sąsiada. Chcieliśmy namówić tego człowieka, żeby wyraził zgodę, za odszkodowaniem, na wykopanie przez jego działkę rowu, położenie rur i zasypanie. Jednak nie wyraził zgody ponieważ jest konflikt między kilkoma sąsiadami.
Co do wypowiedzi radnego Pawła Wiatra w kwestii ograniczenia prędkości poinformował, że na sesji jest obecny naczelnik wydziału komunikacji i sprawdzi czy jest to możliwe. W kwestii drugiego etapu ul. Iłżeckiej na tą chwilę tych środków nie ma, nie widzimy ich na razie w WPF, zobaczymy jak się będzie kształtował budżet roku przyszłego. Co do ul. Spokojnej i Sosnowej jest uzgodnione z mieszkańcami, że będą za zgoda naszą odbierać kostkę z placu i na odcinku od ul. Spokojnej do granicy powiatu zrobią to we własnym zakresie. Dodał, że jako starosta zobowiązał się radnemu z Michałowa, że w momencie gdy się pojawią się pierwsze środki wpiszemy do budżetu powiatu opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi w Michałowie. 
Odpowiadając radnemu Romanowi Wojcieszkowi co do ul. Ponurego poinformował, że nie ma możliwości aby ta droga została skończona w przyszłym roku. Wszystko było dobrze gdy podejmowaliśmy decyzję o realizacji tej inwestycji. Poinformował, że dokumentacja wykonania inwestycji była do wglądu. Mieszkańcy byli powiadomieni o realizacji z informacją o możliwości zapoznania się z dokumentacją. Dziś, kiedy zaczęliśmy roboty, wszystko jest źle i nie tak jakby widzieli to mieszkańcy. Nas obowiązuje dokumentacja, warunki zabudowy i pozwolenie na budowę. Środki, które otrzymaliśmy od wojewody są na konkretną dokumentację. Na dzień dzisiejszy o nieprawidłowościach w wykonaniu przejścia dla żab została powiadomiona Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska o nieprawidłowościach w gospodarce wodno-ściekowej, został również powiadomiony Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, aktualnie toczy się postępowanie wyjaśniające i wizja lokalna przy każdej posesji czy jest wykonane zgodnie z dokumentacją. Nie będziemy realizować kolejnego etapu dopóki nie skończą się wszystkie postępowania. 

Wicestarosta – Artur Berus – na wstępie podziękował stowarzyszeniu EKO Serce za zaproszenie na spotkanie. Wskazał, że w dniu dzisiejszym będzie podejmowana uchwała dot. wprowadzenia zmian do statutu naszego ZOZ. Jest realna szansa odbudowy kardiologii w naszym szpitalu. Chcemy powiększyć oddział wewnętrzny, o oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym. 
Odnosząc się do farmaceutów przypomniał, że w 2017 roku była zmiana ustawy prawo farmaceutyczne. Naczelna izba aptekarska wnioskowała do sejmu o skreślenie art. 94, jednak nie został on skreślony. Nie został skreślony bowiem aptekę traktuje się jako placówkę ochrony zdrowia publicznego i największym dobrem jest pacjent. Przytoczył kodeks etyki aptekarza. Zaznaczył, że samorząd powiatu stoi na straży prawa, dlatego też zgodnie z zapisami ustawy prawo farmaceutyczne został przygotowany projekt uchwały, który będzie dzisiaj procedowany. 

Członek Zarządu – Anna Leżańska – odniosła się do małego ronda w Osiedlu Dolna Kamienna przy markecie Biedronka. Wskazała, że również chciałaby, aby było tam wykonane duże rondo, jednak według kosztorysu potrzeba na ten cel 2,5 mln zł. W tej kwocie nie są ujęte środki jakie musielibyśmy zapłacić za wykup gruntów i odszkodowania. Praktycznie są to wszystkie środki jakimi dysponujemy na inwestycje w gminach. Miasto deklarowało wstępnie 150 tys zł do dużego ronda. W jej przekonaniu małe rondo jest jakimś rozwiązaniem problemu. 
Następnie w uzupełnieniu informacji na temat wiaduktu poinformowała, że ponieważ nie ma możliwości rozebrania kolejnych torów przez PKP, poprzednia koncepcja wiązałaby się z budową 6 m muru zaporowego, który powstałby przy ul. Towarowej. Co jest absolutnie nie do przyjęcia, nie tylko na koszty, ale również ludzi którzy tam mieszkają. 
Odpowiadając radnemu Pawłowi Wiatrowi, co do ograniczenia prędkości, wyjaśniła, że komisja odpowiedzialna za reorganizację ruchu pojedzie na miejsce i sprawdzi czy wniosek jest zasadny. Jeżeli będzie zasadne ograniczenie prędkości to postawimy odpowiednie znaki. 
Odnosząc się do wypowiedzi radnej Renaty Bilskiej w kwestii rowów melioracyjnych, wskazała że odpowiedź była udzielana wielokrotnie. Szkoda, że w momencie jak są podtopienia nikt nie zadzwoni, żeby od razu pojechać i sytuację ocenić. Co do znaku przy ul.Tysiąclecia sprawdzimy czy odpowiednie oznakowanie tam się znajduje. 
Odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi wyjaśniła, że radna Sokołowska jest kilka razy w tygodniu w powiecie i na bieżąco szukamy rozwiązania co zrobić ze złożami i panem, który otrzymał zgodę na eksploatację. Zgoda została wydana na eksploatacje piasku, a nie wywóz gruzu. Dlatego powiadomiona jest policja, pismo otrzymał również geolog powiatowy. Dzisiaj w tej sprawie był wójt gminy Bliżyn i zastanawiamy się jak zatrzymać działania tego pana, ponieważ nie jest to tylko kwestia Wołowa, ale i Bliżyna. Dodała, że szczegółowa odpowiedź zostanie udzielona panu Mieczysławowi na piśmie. 
W sprawie drenażu francuskiego wyjaśniła, że w zeszłym roku dokończyliśmy odwodnienie w formie drenażu wraz ze studzienkami i odprowadzeniem wody do rowu po drugiej stronie ulicy. Planowaliśmy jeszcze wykonanie rowu od strony pól, aby zatrzymać napływ wody, ale nie uzyskaliśmy zgód wszystkich mieszkańców na przekopanie rowu przez tereny prywatne. Dodała, że mieszkaniec, którego posesję zalewało zawsze dzwonił do niej z interwencją. Widziała się z tą osobą 3 tyg temu i pytała czy się sprawdza wykonane odwodnienie, powiedział, że się sprawdza. 
W kwestii inwestycji na terenie gminy Bliżyn ma nadzieję, że inwestycje takie jak chodnik w Odrowążku będą kontynuowane, a w Sorbinie chociaż rozpoczniemy inwestycję. W Sorbinie jest problem słupów energetycznych, które wypadają na środku chodnika, dlatego też do tej pory chodnik nie był robiony. Jest po rozmowach z Zakładem Energetycznym, który planuje przesunąć słupy. 

Radna Renata Bilska – odniosła się do wypowiedzi starosty co do jej interpelacji. Wskazała, że sytuacja, o której dzisiaj mówiła dotyczy strony południowej czyli nie tej, do której odniósł się starosta. Ponieważ nie ma przepływu wody w rowach, tworzy się rozlewisko. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – odnosząc się do wypowiedzi radnej Renaty Bilskiej przeprosił za niezrozumienie i obiecał zajęcie się sprawą. 

Radny Roman Wojcieszek - podziękował staroście za wyczerpującą odpowiedź. Rozumie, że nie będziemy dalej realizować inwestycji ponieważ nie mamy pieniędzy, ale po wypowiedzi starosty można mieć odczucie, że nie realizujemy, bowiem mieszkańcy zamiast dziękować i cieszyć się tąinwestycją rzucają kłody pod nogi. Następnie jeszcze raz poprosił, aby nie zarzucać tematu dużego ronda w Dolnej Kamiennej. Wolałby, aby wykonać tą prowizorkę, taką prostą -zawrót, którą chce zrobić Biedronka, niż robić małe rondo. W jego przekonaniu przy małym rondzie będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Jeżeli ma być prowizorka to mniejszym kosztem. 

Starosta – Jerzy Żmijewski - wyjaśnił, że nie rozpoczniemy kolejnego etapu dopóki trwają postępowania wyjaśniające. Ponieważ nie wiadomo jaki będzie efekt postępowań dlatego nie możemy podejmować na ten moment decyzji. 

Radny Mieczysław Bąk - odniósł się do wypowiedzi pani Anny Leżańskiej składowanie śmieci w centrum Bliżyna nie wynikło w ciągu tygodnia tylko trwa od kilu miesięcy i nikt do tej pory nie zwracał na to uwagi. Co do chodnika w Drożdżowie wskazał, że widocznie z panią Anią mają dwóch różnych informatorów. Jednego co mówi dobrze, a drugi co mówi źle, ale na pewno nie chciałaby mieszkać w domu, który jest cyklicznie, okresowo zalewany wodą. Gdy nie było chodnika, w tych domach, nie było problemu z wodą. Dodał, że gdyby nie było pasa zieleni, a chodnik byłby do jezdni, to wówczas rów by się zmieścił. 

Wicestarosta – Artur Berus – odnosząc się do wystąpienia radnego Wojcieszka rozumie i w pełni popiera intencje radnego, aby rozwiązanie komunikacyjne przy Biedronce w ul. 1-go Maja wykonać docelowo dobrze. Robienie prowizorek doprowadza do chaosu. Dla przykładu podał Biedronkę przy ul. Żeromskiego. Podkreślił, że będzie chciał zobaczyć dokumenty kto wydał zgodę na taką organizację ruchu. W jego przekonaniu jest to kompromitacja. Apeluje do rady i będzie apelował do zarządu aby szukać pieniędzy. 


Ad.pkt.8 Informacja Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o stanie środowiska na terenie powiatu skarżyskiego w 2016 roku. 


Pan Witold Bruzda - Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska – przedstawił informację o stanie środowiska na terenie powiatu skarżyskiego w 2016 roku.

/informacja i prezentacja w załączeniu/ 

Radny Jacek Jeżyk – odnosząc się przestawionej informacji, wskazał, że nas interesuje sprawa zanieczyszczenia powietrza w Skarżysku-Kamiennej głównie w osiedlu Dolna Kamienna, które jest położone w niecce i jest przekonany, że zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie jest największe. Niestety została zlikwidowana straż miejska i nie ma instytucji, która kontrolowałaby kotłownie i wsady w piecach. Nie wie skąd radna Renata Bilska ma dane o zanieczyszczeniu, ponieważ ze sprawozdania ŚWIOŚ wynika, że kilka lat wstecz nie było takich badań, a stacja mobilna będzie u nas dopiero za dwa lata. Co robić w takiej sytuacji. Wystąpiliśmy jako radni do komendanta policji i wójtów o przeprowadzanie kontroli kotłowni na terenie gmin. Ponieważ nie ma kontroli, mieszkańcy palą czym popadnie. Dla przykładu podał, że w Kielcach zlecono pomiar dronami. Musimy mieć jakiś bat na osoby, które trują środowisko. Nie możemy przejść do porządku dziennego nad składem smogu, który jest trucizną. 

Radny Roman Wojcieszek – na posiedzeniu komisji infrastruktury i komisji budżetowej podjęliśmy wnioski kierowane do włodarzy gmin i policji z prośbą o kontrole. Poprosił, aby mobilna stacja była częściej na terenie Skarżyska. 
Następnie odniósł się do tematu zamkniętego wysypiska śmiecie w Skarżysku-Kamiennej. Podkreślił, że sprawa rekultywacji nie jest zakończona i nikt się tym problemem nie przejmuje. Jest to tykająca bomba i nie możemy przejść do porządku dziennego nad tym tematem. 

Radna Małgorzata Kwiatkowska - poinformowała, że z posiedzenia komisji zdrowia wystosowaliśmy pismo do WIOS z prośbą o wykonanie pomiarów w Skarżysku-Kamiennej ze szczególnym naciskiem na osiedla Dolna Kamienna, jeszcze w tym sezonie zimowym. 

Pan Witold Bruzda - Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska – pomiary wykonywane są zgodnie z pewnymi zasadami czyli państwowym monitoringiem środowiska i są określone zasady jak ma wyglądać pomiar emisji zanieczyszczeń. Odbywa się to na stacjach, które nie są zlokalizowane przypadkowo, tylko są to charakterystyczne miejsca zatwierdzone przez główny inspektorat ochrony środowiska. Jest szansa, że w roku 2018 dostaniemy drugą stację mobilną i będziemy mogli realizować dalsze działania, ale plan był taki, że ta druga stacja będzie ustawiona pod kątem oceny jakości powietrza jeśli chodzi o ozon. Również mamy zanieczyszczenia w porze letniej tzw smog letni, który dotyczy ozonu. Pomiary przez drony są to nieakredytowane pomiary i nie pokazujące stanu powietrza. Najważniejsze jest prowadzenie przez samorządy działań naprawczych np. udział w projektach wymiany urządzeń grzewczych z węglowych na przyjazne środowisku, wykorzystywaniu odnawialnych źródeł energii. 

Radna Małgorzata Kwiatkowska – zapytała, co my jako radni możemy zrobić w sytuacji gdy mamy sygnały, że konkretne osoby palą czym popadnie. 

Pan Witold Bruzda – ŚWIOŚ poinformował, że zgodnie z ustawą prawo ochrony środowiska odpowiednie zadania ma wójt, burmistrz prezydent i jego służby. Pracownicy urzędu mogą przeprowadzać kontrole. W kwestii wysypiska poinformował, że wpisujemy go na przyszły rok do planu kontroli. 

Radny Mieczysław Bąk - poprosił o pomoc i zainteresowanie się tematem poruszonym przez niego w interpelacjach, a mianowicie rekultywacji wyrobiska kopalni piasku w Bliżynie kolo zalewu. Występują tam zmieszane odpady oraz sprzęt elektroniczny. Jeżeli nic nie zrobimy to przyszły raport 
o stanie środowiska będzie dużo gorszy. 

Radny Jacek Jeżyk – oczywiści ustawa daje uprawnienia kontrolne pracownikom urzędu, ale w mieście i powiecie pracuje w wydziale ochrony środowiska kilka osób. Tak więc wykonanie przez nich czynności kontrolnych w czasie pracy jest mało realne. Poinformował, że spacerując w sobotę i niedzielę po osiedlu Dolna Kamienna można było wskazać ok. 30 domów z podejrzanym dymem. Ludzie palą czym popadnie. Nie da się zmusić nikogo do wymiany pieca na kocioł 5 generacji, który kosztuje ok. 10.000 zł. Edukacja jest ważna, ale za tym stoi jeszcze sytuacja materialna. Dlatego też uważa, że powinniśmy zrobić pomiar abyśmy mogli stwierdzić jakie jest zanieczyszczenie powietrza i na tej podstawie działać – edukować czy kontrolować. 


Ad.pkt.9 Uchwalenie wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035: 


2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska - przedstawiła wieloletnią prognozę finansową powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035 oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie uchwały w sprawie: wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035. 

/dokumenty w załączeniu/

dyskusja 

Radny Grzegorz Małkus – wyraził opinię na temat wpf i budżetu na 2018 rok. Stwierdził, że radnych najbardziej interesuje budżet pod kątem inwestycji. Mamy świadomość kondycji finansowej powiatu oraz wyzwań stojących przez radą powiatu następnej kadencji. W jego przekonaniu jest to budżet administracyjny, większość środków są to pieniądze znaczone. Zwrócił uwagę, że około 80 % budżetu to płace. W wpf i budżecie widzimy pewne zagrożenia i obawy, że nie zostanie on zrealizowany w takiej wersji jak został przedstawiony przez zarząd. Powinniśmy mieć środki na lądowisko dla szpitala, nie wiemy jak z pokryciem straty szpitala. Realizacja przedsięwzięć wymaga małych kroków, ale również sięgania dalekowzrocznie do przodu. Nie są to łatwe decyzje i wymaga to determinacji. Jest dużo racji w tym, że nakładane są zadnia na powiaty, a pieniędzy jest coraz mniej. Szkoda, że zabrakło odwagi zarządowi, aby próbować coś zrobić i zejść z proporcji zatrudnienia np. do 70 %. 

Członek Zarządu - Katarzyna Bilska – odnosząc się do przedstawionego radnym budżetu i wpf wyraziła zdanie, że ten budżet jest najtrudniejszym od początku kadencji, a wynika to z tego, że jest w nim finał wszystkich naszych przedsięwzięć i działań np. rewitalizacja, termomodernizacja, modernizacja infrastruktury sportowej, dps. Pracowaliśmy bardzo ciężko, żeby wynegocjować jak najlepsze warunki da tych wszystkich inwestycji. Podkreśliła, że jest to praca nie tylko zarządu, ale przede wszystkim pracowników starostwa. Budżet będzie ciężki nie dla tego, że są inwestycje, ale dlatego, że mamy niestabilną sytuację i zmieniają nam się możliwości finansowe, w związku z wdrażaniem nowych przepisów. 

4) Skarbnik Powiatu – przedstawiła projekt uchwały w sprawie: przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035. 

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych 
Przeciw głosowało - 0 
Wstrzymało się od głosu – 7 radnych 


Uchwała w sprawie: przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035, została przyjęta i uzyskała Nr 287/XL/2017. 


Ad.pkt.10 Uchwalenie budżetu powiatu skarżyskiego na rok 2018 


Skarbnik Powiatu - przedstawiła projektu budżetu na rok 2018.
/prezentacja w załączeniu/ 

opinie komisji rady powiatu

Przewodnicząca Komisji Zdrowia - Małgorzata Kwiatkowska – poinformowała, że projekt budżetu został zaopiniowany pozytywnie za-4 osoby, 1 osoba wstrzymała się od głosu. 

Przewodnicząca Komisji Infrastruktury Komunalnej – Danuta Banaczek – poinformowała, że Komisja Infrastruktury zaopiniowała budżet pozytywnie w głosowaniu 5 radnych głosowało – za, 2 osoby wstrzymały się od głosu. 

Przewodnicząca Komisji Oświaty – Renata Bilska - poinformowała, że budżet na 2018 rok został przez komisję zaopiniowany pozytywnie, 5 radnych głosowało -za, 3 radnych wstrzymało się od głosu. 

Przewodniczący Komisji Budżetowo-Finansowej – Roman Wojcieszek – poinformował, że Komisja zaopiniowała przedstawiony projekt budżetu na 2018 rok pozytywnie, przy 5 głosach za i 3 wstrzymujących. 

Skarbnik Powiatu - przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2018 rok, 

radni odnieśli się do budżetu w dyskusji nad wpf, w tym punkcie nie zgłoszona chęci zabrania głosu. 

Skarbnik Powiatu – przedstawiła projekt uchwały w sprawie: uchwalenia budżetu powiatu skarżyskiego na 2018 rok. 

Przewodnicząca Rady zapytała czy radni mają jakieś uwagi bądź pytania do przedstawionego projektu. Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddał pod głosowanie projekt budżetu na 2018 rok. 

Za przyjęciem uchwały glosowało -11 radnych 
Przeciw głosowało - 0 
Wstrzymało się od głosu – 7 radnych 

Uchwała w sprawie: uchwalenia budżetu powiatu skarżyskiego na rok 2018, została przyjęta i uzyskała Nr 288/XL/2017. 


Starosta – Jerzy Żmijewski - podziękował radnym za przyjęcie budżetu na 2018 rok. Podziękował skarbnikowi i pracownikom wydziału finansowego za przygotowanie wpf i budżetu. 


Ad.pkt.11 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie: 

1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2017-2035 wraz z autopoprawką. Poinformowała, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2017-2035 wynikają: 

1. ze zmniejszenia łącznych nakładów i limitu wydatków w 2017 roku o kwotę 12.000zł w ramach przedsięwzięcia „Dostarczenie dokumentów komunikacyjnych” w związku z przeanalizowaniem przewidywanych wydatków do końca roku, 
2. ze zwiększenia łącznych nakładów i limitu wydatków w 2017 roku o kwotę 17.000 zł w ramach zadania „usuwanie i parkowanie pojazdów”  w związku z większą niż planowano liczbą usuwanych samochodów z dróg na terenie powiatu, 
3. ze zwiększenia dochodów bieżących o kwotę 115.114zł wskutek zmian dokonanych: 
a) przez Zarząd Powiatu w dniu 22 listopada 2017r – zmniejszenie o 64.918zł - zwiększenie dotacji z budżetu państwa na finansowanie Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowalnego – 5.000zł, Domu Pomocy Społecznej – 43.653zł, na usuwanie skutków klęsk żywiołowych – 5.761zł, na realizację programu Rodzina 500+ - 289zł - zmniejszenie dotacji z budżetu państwa przeznaczonej na składkę zdrowotną za bezrobotnych – 119.612zł i na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – 9zł 
b) projektem uchwały Rady Powiatu – zwiększenie 180.032zł - darowizna dla Przystani – 100zł - dochody DPS z tytułu odpłatności za pobyt pensjonariuszy – 40.000zł - środki z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej – 108.412zł - środki z Ministerstwa Edukacji Narodowej na realizację programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem” – 31.520zł. 
4. Ze zwiększenia dochodów majątkowych o 155.746zł w związku z wprowadzeniem do planu refundacji wydatków z lat poprzednich poniesionych w ramach adaptacji budynku po III Liceum Ogólnokształcącym na dom pomocy społecznej i mieszkania chronione i przeznaczenie ich na środki przekazywane innym powiatom za utrzymanie dzieci z naszego powiatu w ich placówkach opiekuńczo-wychowawczych (36.400zł) oraz w związku z otrzymaniem decyzji Wojewody Świętokrzyskiego o zwiększeniu dotacji na przebudowę ul.Paryskiej (119.346zł) 
5. Ze zwiększenia wydatków bieżących o kwotę 147.006zł wskutek zmian opisanych w pkt 3 i 4 objaśnień oraz poprzez zmniejszenie wydatków o kwotę 4.508zł i przeznaczenie ich na zakupy inwestycyjne.
6. Ze zwiększenia wydatków inwestycyjnych o kwotę 123.854zł poprzez wprowadzenie nowych zadań inwestycyjnych rocznych: zakup zmywarki dla Domu Pomocy Społecznej – 4.508zł i wykonanie dokumentacji projektowej „Utworzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży” – 25.000zł oraz zwiększenie inwestycji drogowych – 94.346zł.
7. Ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2017roku i limitu zobowiązań o kwotę 5.654zł na przedsięwzięciu „Przebudowa ul.Paryskiej na odcinku od ul.Krasińskiego do ul.Norwida w Skarżysku-Kamiennej” w związku ze zwiększeniem dotacji z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 o kwotę 119.346zł przy jednoczesnym zmniejszeniu środków powiatu o 125.000zł i przeznaczenie 100.000zł na zwiększenie łącznych nakładów, limitu wydatków w 2017r i limitu zobowiązań na zadaniu „Przebudowa mostu w ciągu drogi powiatowej nr 0576T w km 2+093 w miejscowości Majków polegająca na wzmocnieniu przyczółków i dostosowanie przekroju poprzecznego do przekroju drogowego” – 100.000zł, co jest konieczne ze względu na konieczność zapewnienia wkładu własnego do środków z rezerwy subwencji ogólnej przyznanych powiatowi na to zadanie oraz 25.000zł na wykonanie dokumentacji projektowej „Utworzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży” 
8. Z wprowadzenia dwóch nowych przedsięwzięć „Realizacja programu "Za życiem" w zakresie przygotowania i utrzymania miejsca dla uczennic w ciąży”, które będzie realizowane przez Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych i „Realizacja programu "Za życiem" w zakresie zapewnienia realizacji zadań wiodącego ośrodka koordynacyjno-opiekuńczego na obszarze powiatu” realizowane przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2. Oba zadania są zadaniami zleconymi na podstawie porozumienia z Ministerstwem Edukacji Narodowej i będą realizowane w latach 2017-2021. Łączna kwota przyznanych środków to 422.720zł, w tym na pierwsze przedsięwzięcie – 6.200zł, a na drugie – 416.520zł. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych pytań Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 17 radnych 
Głosów przeciwnych - 0 
Wstrzymało się od głosu – 1 radnych 

Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2017-2035, została przyjęta i uzyskała Nr 289/XL/2017. 


2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2017 rok wraz z autopoprawką. Proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z: 
1. Pisma Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań z dnia 29 listopada 2017r w sprawie wprowadzenia po stronie dochodowej i wydatkowej darowizny w wysokości 100zł na prezenty gwiazdowe dla wychowanków 
2. Pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 14 listopada 2017r w sprawie zwiększenia dochodów z tytułu odpłatności za utrzymanie mieszkańców w placówce o kwotę 40.000zł, w związku z końcowym rozliczeniem tych dochodów i przeznaczenie ich na zakupy materiałów i wyposażenia. 
3. Decyzji Wojewody Świętokrzyskiego znak FN.I.3111.831.2017 z dnia 29 listopada 2017r i znak FN.I.3111.845.2017 z dnia 30 listopada 2017r zwiększających dofinansowanie z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 na zadanie „Przebudowa ul.Paryskiej na odcinku od ul.Krasińskiego do ul.Norwida w Skarżysku-Kamiennej” o kwotę 119.346zł. Jednocześnie przenosi się z tego zadania kwotę 100.000zł na wkład własny do środków z rezerwy subwencji ogólnej przeznaczonej na „Przebudowę mostu w ciągu drogi powiatowej nr 0576T w km 2+093 w miejscowości Majków polegająca na wzmocnieniu przyczółków i dostosowanie przekroju poprzecznego do przekroju drogowego” oraz kwotę 25.000zł na wykonanie dokumentacji projektowej zadania „Utworzenie domu dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży” 
4. Pisma Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 listopada 2017r w sprawie przyznania środków w wysokości 108.412zł z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. Środki te w całości przeznaczone są dla szkół i placówek oświatowych Porozumienia z dnia 24 listopada 2017r z Ministrem Edukacji Narodowej w sprawie realizacji przez Powiat zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z programu kompleksowego wsparcia rodzin „Za życiem”. W latach 2017-2021 Ministerstwo przekaże środki w łącznej wysokości 422.720zł, w tym w 2017 roku 31.520zł, na przygotowanie i utrzymanie miejsca dla uczennic w ciąży oraz na zapewnienie realizacji zadań wiodącego ośrodka koordynacyjno-opiekuńczego na obszarze powiatu. Zadanie realizowane będzie przez Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych i Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 2. 
5. Pisma Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z dnia 23 listopada 2017r w sprawie przeniesienia kwoty 24.959zł pomiędzy działami w celu zabezpieczenia środków na zapłatę kosztów utrzymania wychowanków w rodzinach zastępczy i placówkach opiekuńczo-wychowawczych pochodzących z naszego terenu a umieszczonych w pieczy zastępczej w innych powiatach. 
6. Pisma Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z dnia 23 listopada 2017r w sprawie konieczności zabezpieczenia środków w wysokości 36.400zł na zapłatę innym powiatom należności za utrzymanie dzieci z naszego powiatu w ich placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Środki na ten cel pochodzą z refundacji wydatków z lat poprzednich w ramach zadania przebudowy budynku po III Liceum Ogólnokształcącym na nowy dom pomocy społecznej i mieszkania chronione. 
7. Ze zmian w planie dochodów pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami w związku prognozą wykonania dochodów do końca roku na podstawie analizy sprawozdań budżetowych na koniec października 2017r 
8. Pisma Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 z dnia 15 listopada 2017r w sprawie przeniesienia planu wydatków pomiędzy działami w wysokości 1.400zl na zapłatę składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy.
9. Pisma Wydziału Edukacji z dnia 24 listopada 2017r w sprawie przeniesienia nadwyżek w planie na dotacjach podmiotowych dla szkół niepublicznych w wysokości 76.111zł na potrzeby szkół i placówek oświatowych. 
10. Pisma Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 15 listopada 2017r w sprawie przeniesienia planu wydatków w wysokości 2.600 pomiędzy zadaniami z zakresu sportu, kultury i promocji. 
11. Ze zmian w załączniku „Limity wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia planowane do poniesienia w 2017 roku” poprzez zmniejszenie przedsięwzięcia „Dostarczenie dokumentów komunikacyjnych” o kwotę 12.000zł, a zwiększenie przedsięwzięcia „usuwanie i parkowanie pojazdów” o kwotę 17.000zł. 
12. Wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 22 listopada 2017r w sprawie przeniesienia kwoty 2.000zł z nagród w konkursach z zakresu zdrowia na publikację promującą powiat – 1.650zł i na udział pracownika w Halowych Mistrzostwach Polski Samorządowców w Tenisie Ziemnym- 350zł.
13. Pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 27 listopada 2017r w sprawie przeniesienia kwoty 4.508zł z wydatków bieżących na zakupy inwestycyjne tj na zakup zmywarki.
14. Pisma Wydziału Edukacji z dnia 6 grudnia 2017r w sprawie przeniesienia oszczędności na dotacjach dla szkół niepublicznych w łącznej wysokości 10.466zł na zapłatę zobowiązań płacowych w Zespole Szkół Ekonomicznych. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2017 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 290/XL/2017. 


3) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na 2018 rok.
Zwrócił uwagę, że w tym roku prawo farmaceutyczne się zmieniało i Naczelna Izba Aptekarska przy tworzeniu zmian wnioskowała o zmianę art. 94 ustawy prawo farmaceutyczne jednak nie został on zmieniony. W październiku odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego z udziałem Ministra Zdrowia gdzie omawiano kwestie nocnych i świątecznych dyżurów aptek. Strona samorządowa przestawiła propozycje dotyczące dyżurów aptek. W ocenie strony samorządowej prowadzącemu aptekę winien przysługiwać ryczałt finansowany ze środków budżetu państwa ewentualnie NFZ. Wskazał, że spawa jest bardzo złożona, dzisiaj chcielibyśmy powiedzieć, że rozumiemy państwa farmaceutów, ale na ten moment musimy stać na straży prawa i nie możemy podjąć innej uchwały, bowiem nie przestrzegalibyśmy zapisów ustawy. Zwrócił uwagę, że w tej materii była zgłaszana interpelacja poselska przez posła Bartłomieja Wróblewskiego i podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Tombarkiewicz udzielając odpowiedzi zawarł stanowisko praktycznie takie samo jak w uzasadnieniu naszej uchwały. 

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska - zapytała czy jest określona interpretacja pojęcia dyżur. Czy dyżur oznacza, że apteka ma być otwarta czy może być dyżur telefoniczny. 

Radna Renata Bilska – zapytała czemu nie są ujęte apteki z innych gmin powiatu skarżyskiego tj. Suchedniowa, Bliżyna i Skarżyska Kościelnego. 

Wicestarosta – Artur Berus – poinformował, że przy konsultacjach nad tym projektem uchwały była poruszana kwestia dyżurów aptek znajdujących się na terenie innych gmin powiatu. Jednak zgodnie ze stanowiskiem ministra Tombarkiewicza, które brzmi: cyt.„Zrozumiałym i słusznym założeniem organu powiatu, zgodnym z art. 94 ust. 1 Prawa farmaceutycznego - przy ustalaniu rozkładu godzin pracy aptek - jest przyjęcie, że prawo każdego mieszkańca powiatu do świadczeń farmaceutycznych w porze nocnej i w dni wolne od pracy będą realizować apteki znajdujące się w miejscu gdzie zamieszkuje przeważająca część mieszkańców czyli tam gdzie potrzeby ludności w zakresie korzystania ze świadczeń farmaceutycznych w dni inne niż powszednie oraz w nocy są największe.”, ustalono dyżury w Skarżysku-Kamiennej, największej gminie powiatu, do której jest najłatwiejszy i najszybszy dostęp ze wszystkich gmin powiatu. Podkreślił, że ta lokalizacja jest najkorzystniejsza dla mieszkańców naszego powiatu. Dodał, że wszystko jest dobrze jak jest dobrze, natomiast jak coś złego się wydarzy wówczas będziemy szukać winnego. 

Radny Grzegorz Małkus – bardzo się cieszy, że usłyszał tyle pochlebnych słów na temat ministra Tombarkiewicza. Nie ma tak wielkiego zaufania czy znajdą się środki na dyżury nocne. Trudno przejść obojętnie wobec dylematu, w którym doszło do zderzenia dwóch interesów i totalnie skrajnych zdań. Wyraził ubolewanie, że przez rok czasu nie udało się znaleźć kompromisu. Przypomniał, że izba aptekarska zaopiniowała negatywnie ten projekt uchwały. 
W związku z powyższym złożył w imieniu Klubu Radnych PiS wniosek o zmianę zapisu § 2 pkt. 2 projektu uchwały w następujący sposób „Dyżur nocny rozpoczyna się o godz. 21 i trwa do godz. 23” oraz dodanie w § 2 pkt. 3 w brzmieniu „Dyżur nocny w godz. od 23 do godz. 8 dnia następnego będzie realizowany w formie telefonicznej”. Dodał, że wniosek ten poparło 7 radnych. Poprosił pozostałych radnych o poparcie tego wniosku. Poprosił, aby spróbować takiej formy przez okres 3 miesięcy jak się nie sprawdzi wrócimy do dyżurów całonocnych. 

Radca Prawny – Jadwiga Samek - pora nocna nie została zdefiniowana w art. 94, jednak orzecznictwo posiłkuje się kodeksem pracy, gdzie pora nocna jest określona od 21 do 8 rano. Art. 94 mówi, że „Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy”. Zapewnić dostępność tzn. że apteka ma być otwarta, tak aby potencjalny pacjent miał zapewniony dostęp. Takie stanowisko jest poparte wieloma wyrokami sądów. Zadaniem rady jest zapewnienie dostępności. Były uchwały gdzie rada określała dyżury telefoniczne, ale takie uchwały były uchylane w postępowaniu nadzorczym. Czy nadzór Wojewody Świętokrzyskiego będzie podzielał takie samo zdanie trudno powiedzieć. 

Radna Małgorzata Kwiatkowska – Przewodnicząca Komisji Zdrowia – poprosiła o doprecyzowanie co oznacza dyżur telefoniczny. Prezes Izby Aptekarskiej w swoim wystąpieniu mówił, że numer telefonu do konkretnego farmaceuty miałby być wywieszony na drzwiach apteki. Natomiast panie farmaceutki, które są obecne dzisiaj na sesji, w przerwie w obradach, mówiły że nie maiłoby być dostępności dla pacjenta tylko lekarz z pogotowia czy SOR posiadałby taki numer. Pani Ewa Strzelec – właściciel apteki na terenie miasta – stwierdziła, że nie wyobraża sobie aby pacjent w porze nocnej dzwonił do farmaceuty po krople na katar. 

Pani Małgorzata Kwiatkowska – podkreśliła, że może być sytuacja, że lekarz jedzie do małego dziecka na wizytę o godz 23 i nie zawsze ma rozkład dyżurów aptek czy telefony do farmaceutów. Poddała pod zastanowienie czy jest to zapewniona dostępność. 

Pani Ewa Strzelec – stwierdziła, że wówczas lekarz dzwoni na SOR i ustala dyżur apteki. Przytoczyła wyrok sądów: WSA w Poznaniu z 7.12.2016 r „taka szczególna rola aptek … nie może być podstawą do nadmiernego obciążenia obowiązkiem pracy we wskazanych porach i nie może być podstawą do nadmiernego obciążenia obowiązkiem pracy we wskazanych porach i nie może mieć charakteru dowolnego. Ustawodawca dając organom samorządowym kompetencje do określenia pracy we wskazanych porach wskazał potrzebę dostosowania do potrzeb ludności, którą organ musi się kierować”. 

Radca Prawny – Jadwiga Samek – odnosząc się do powyższego wskazała, że rada powiatu określa dyżury aptek, które muszą być dostosowane do potrzeb nawet tych potencjalnych. Rolą rady jest takie ustalenie dyżurów i rozkładu pracy aptek aby nie było nadmiernego obciążenia. Przewodnicząca Rady - Bożena Bętkowska - nie możemy nałożyć obowiązku na lekarzy aby posiadali telefony do dyżurującej apteki. 

Wicestarosta – Artur Berus – odniósł się do nadmiernego obciążenia aptek. W Skarżysku jest 20 aptek i na jedną aptekę przypada jeden lub dwa dyżury w miesiącu. Więc o jakim obciążeniu mówimy. W chwili obecnej jeśli my przyjmiemy uchwałę, a apteka nie będzie dyżurować i coś się stanie, to odpowiedzialność spada na aptekę, w sytuacji odwrotnej, gdy my przyjmiemy uchwałę gdzie nie będzie zapewnionego dyżuru, to kto wówczas odpowiada. Dlatego możemy pilotażowo przyjąć dyżur telefoniczny tylko kto wówczas weźmie odpowiedzialność. 

Radny Grzegorz Małkus – zwrócił uwagę, że wykonanie uchwały powierza się zarządowi powiatu, tak więc szczegóły jak będzie wyglądał dyżur telefoniczny ustali zarząd powiatu po rozmowach z aptekarzami. Dodał, że jest gotowy ponieść to ryzyko i konsekwencje takich decyzji. 

Ponieważ nie zgłoszono innych wątpliwości Przewodnicząca Rady poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez Klub Radnych PiS. 

Za przyjęciem wniosku głosowało - 7 radnych 
Przeciw głosowało – 10 
/wniosek nie został przyjęty/ 

Następnie Przewodnicząca Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w wersji przedstawionej przez Zarząd. 

Za przyjęciem uchwały glosowało – 11 radnych 
Przeciw glosowało - 3 radnych 
Wstrzymało się od głosu – 3 radnych 

Uchwała w sprawie: ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na 2018 rok, została przyjęta i uzyskała Nr 291/XL/2017. 


4) Wicestarosta – Artur Berus – przedstawił projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian do statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie. 

Radny Grzegorz Małkus – zarzucił brak precyzji co do omawianego projektu uchwały, bowiem został wysłany do wojewody wniosek o tymczasowe zawieszenie działalności oddziału zakaźnego. Natomiast do rady społecznej wniosek o wykreślenie ze statutu oddziału zakaźnego, co jest równoznaczne z likwidacją. Zaznaczył, że bardzo nas cieszy możliwość rozszerzenia działalności szpalta o oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym. Natomiast nie zgadza się z tym, że jest to kosztem oddziału zakaźnego. Uważamy, że zapis o oddziale zakaźnym mógłby w statucie funkcjonować dalej. Czego dowodem jest kolejna uchwała - czyli statut OLK, z której wykreślamy dopiero dzisiaj poradnie, które nie funkcjonują od bardzo długiego czasu. Uważa, że zarząd powinien przedstawić wniosek o wykreślenie w tej uchwale ppkt 2 w §1 pkt 1. 

Przewodnicząca Rady - Bożena Bętkowska – zapytała, czy jeżeli wykreślimy pkt 2 mówiący o wykreśleniu ppkt 4, to prowadząc rozmowy z NFZ na temat pozyskania środków na oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym, nie mamy obowiązku wskazać gdzie on będzie. Jeżeli będziemy mieli oddział zakaźny, a nie będziemy mieli łóżek na oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym, to czy wówczas jest zagrożenie, że możemy nie dostać środków na ten oddział. 

Wicestarosta – Artur Berus – jest inna procedura przy zamknięciu czy zawieszeniu oddziałów szpitalnych, a inna jest przy poradniach. Chcąc zwiększyć umowę, my już wskazujemy, że chcemy mieć oddział wewnętrzny i wskazujemy gdzie chcemy ten oddział zrobić. Wskazujemy budynek, w którym dzisiaj jest oddział zakaźny. Aktualnie na naszym oddziale wewnętrznym mamy tylko 50 łóżek, co przy naszym społeczeństwie jest za mało. Podejmując decyzję o likwidacji oddziału zakaźnego kierowaliśmy się tym, że na oddziale zakaźnym leczonych było 1065 osób, przy czym ci pacjenci mogli być hospitalizowani na oddziałach wewnętrznych. 

Pan Krzysztof Grzegorek – Zastępca Dyrektor szpitala – uspokoił radnych, że ci sami pacjenci, którzy do tej pory byli leczeni, będą leczeni nadal i nie będziemy ich nigdzie odsyłać. Ci pacjenci mogą być rozliczani w ramach innego oddziału. Przez dwa lata było tylko 18 przypadków, których nie moglibyśmy hospitalizować poza oddziałem zakaźnym. Chcemy leczyć tych samych pacjentów z tymi samymi jednostkami chorobowymi tylko nie na oddziale zakaźnym tylko wewnętrznym. Różnica polega na tym, że będą leczeni nie przez dwóch zakaźników na emeryturze, tylko 4 internistów i 1 zakaźnika. Nie ma obaw, że obetną nam środki, ponieważ nie odsyłamy tych pacjentów nigdzie oni będą leczeni w dalszym ciągu. Przedstawiliśmy to wszystko tabelarycznie z rozpisaniem kodów zarówno wojewodzie jak i NFZ. Powód naszego działania to brak kadry. Dzisiaj mamy możliwość zapewnienia opieki tym samym pacjentom przez młodszą kadrę. W przypadku naszego szpitala pacjenci nie będą pozbawieni konsultacji lekarza chorób zakaźnych, ponieważ na pewno jeden zakaźnik będzie pracował na pełnym etacie, zabezpieczając poradnię chorób zakaźnych, hepatologicznych. Być może będzie miał nadzór nad 2-4 łóżkami, które wymagają izolacji. Zapewniamy pełne zabezpieczenie jakie było do tej pory, tylko pacjent będzie leczony na innym oddziale. 

Radny Mieczysław Bąk – zwracając się do dyrektora zapytał czemu państwo nie wystąpiliście o czasowe zawieszenie oddziału tylko o likwidację jaką macie pewność ze wojewoda nie ma strategii dla całego województwa świętokrzyskiego i wyda zgodę na zamkniecie oddziału. 

Dyrektor – Krzysztof Grzegorek co innego jest czasowe ograniczenie działalności, zawieszenie, a co innego wkreślenie ze statutu i w istocie likwidacja oddziału. Tutaj zgoda wojewody nie nie ma znaczenia, ponieważ tę decyzje podejmuje organ założycielski jakim jest rada powiatu. Wojewoda tylko publikuje uchwałę, chyba że znajdą się wady formalne. W kwestii zabezpieczenia epidemiologicznego na terenie województwa wyjaśnił, że nasz oddział nie spełnia żadnych wymogów związanych z tym. 16 łóżek naszego szpitala jako zabezpieczenie przeciw epidemiologiczne województwa świętokrzyskiego nie ma znaczenia. Dodał, że gdyby wydarzyło się współczesne zagrożenie np. gorączka krwotoczna, botulizm, ataki terrorystyczne z tym związane, nie mówimy o salmonelli, żółtaczkach. To w tym oddziale nie można byłoby prowadzić leczenia. Do tego potrzebna jest hala gdzie wjeżdżają trzy tiry i robią tzw. izolatory podciśnieniowe. Wszyscy są odizolowania, lekarze chodzą w odpowiednich kombinezonach. Tak więc 16 łózek niczego nie zmienia. 

Radny Grzegorz Małkus – utwierdził się w przekonaniu, że w uzasadnieniu brakuje pewnych faktów. Powinno być jasno i precyzyjnie zapisane, że w miejsce oddziału zakaźnego powstanie oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym, że jest zapewniona opieka lekarska, a od 2001 roku oddział zakaźny generował koszty. Jako radni PiS podpisujemy się pod propozycją tworzenia oddziału wewnętrznego o profilu kardiologicznym, jednak w uzasadnieniu brakuje tych rzeczy o których mówił wcześniej. Dodał, że ma satysfakcję, ponieważ gdyby zarząd i radni posłuchali wniosku radnych PiS i nie przyjęli programu restrukturyzacji na poprzedniej sesji, mielibyśmy czas na podjęcie pewnych działań min. proponowanych na dzisiejszej sesji, wpisać do programu i realizować go z czystym sumieniem. Wicestarosta – Artur Berus - przytoczył część uzasadnienia „utworzenie Oddziału Chorób Wewnętrznych o profilu kardiologicznym z około 35 łóżkami jest jak najbardziej korzystne z punktu widzenia mieszkańców powiatu skarżyskiego i okolic. Po przeprowadzonych wstępnie rozmowach istnieją również potencjalni kandydaci zgłaszający gotowość podjęcia pracy w tym oddziale.” 

Starosta – Jerzy Żmijewski – uzupełniając przytoczył kolejną część uzasadnienia „...Zdaniem Dyrektora, pomimo zamknięcia Oddziału Chorób Zakaźnych istnieje możliwość dalszego leczenia i hospitalizacji w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej większości schorzeń zaklasyfikowanych do chorób zakaźnych........W związku z powyższym jak informuje Dyrektor Zespołu zostały podjęte kroki w celu zamknięcia Oddziału Chorób Zakaźnych, przy jednoczesnym powiększeniu liczby łóżek internistycznych i utrzymaniu wysokości ryczałtu w związku z realizacją świadczeń z zakresu chorób zakaźnych na oddziale chorób wewnętrznych. Ponadto Dyrektor Zespołu proponuje utworzenie w strukturze Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej Oddziału Chorób Wewnętrznych o profilu kardiologicznym.” 

Radny Grzegorz Małkus - wskazał, że istnieje możliwość, a w miejsce jednego tworzy się drugi to różnica. 

Radny Roman Wojcieszek – chcąc się upewnić, czy dobrze zrozumiał dyrektora szpitala, zapytał, czy te środki, które w ryczałcie na przyszły rok są zagwarantowane w ramach funkcjonowania dotychczasowego oddziału zakaźnego będą „żywcem” przeniesione na oddział wewnętrzny. Jaka mamy pewność zapewnienia finansowania z NFZ tego oddziału wewnętrznego o profilu kardiologicznym w sytuacji kiedy przez ostatnie dwa lata jego nie było, a ryczałt jest na podstawie dwóch ostatnich lat. 

Dyrektor – Krzysztof Grzegorek – stwierdził, że nie można uprzedzić pewnych działań. Pewne fakty mogą wystąpić kiedy będzie deklaracja z naszej strony. Póki nie zlikwidowaliśmy oddziału to są rozmowy co będzie. My po przyjęciu uchwały od razu złożymy wniosek. Wysłaliśmy wcześniej pismo, gdzie wykazaliśmy wszystkich pacjentów z 2 lat, których w dalszym ciągu będziemy leczyć w ramach naszego szpitala. Gdyby nie było oddziału zakaźnego to ci pacjenci byliby leczeni w ramach interny. Będzie wykazane, że nie ma to żadnego wpływu na wysokość ryczałtu. Uważa, że z automatu tych pieniędzy nikt nam nie może zabrać. Tym bardziej, że podpisaliśmy umowę na pierwsze półrocze finansowania ryczałtowego. 

Radny Roman Wojcieszek – niepokój radnych budzi wypowiedź dyrektora NFZ. Dlatego też czy mamy pewność, że nie stracimy tych pieniędzy z oddziału zakaźnego. 

Starosta – Jerzy Żmijewski - w 2011 roku powstał oddział zakaźny w Starachowicach wbrew naszym oczekiwaniom. W 2010 roku protestowaliśmy ponieważ nie mieliśmy obłożenia i powstawanie kolejnego oddziała zakaźnego w Starachowicach było bezcelowe. Nas pozbawiono części kontraktu bo podzielono to między dwa oddziały. Nigdy nie zdążyło się żeby oddział zakaźny był rentowny. Staraliśmy się aby NFZ płacił płacił za gotowość do świadczenia usług w zakresie chorób zakaźnych. Niestety nic z tego nie wyszło. Dzisiaj, gdy utworzymy oddział wewnętrzny o profilu kardiologicznym w miejsce zakaźnego, jest szansa, że pozyskamy lekarzy. 

Krzysztof Grzegorek – dyrektora szpitala - kilka miesięcy temu gdy zaczęły się problemy PAKSU i wiadomo było, że nie wejdą do sieci szpitali podjęliśmy próbę przeniesienia ich do nas. Oczywiście byśmy na tym skorzystali, ale niestety zadziałała polityka. Teraz cały czas w NFZ panuje przekonanie, że my chcemy coś zakombinować, skoro próbujemy przejąć lekarzy z PAKSU. Nikt nie patrzy, że ci lekarze to jest dr Sawina, dr Figarski, którzy przepracowali w naszym szpitalu 25 lat i mieszkają „rzut kamieniem od szpitala”. 

Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Głosów wstrzymujących - 0 

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian do statutu Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 292/XL/2017. 


5) Wicestarosta – Artur Berus – przedstawił projekt uchwały w sprawie: nadania statutu Obwodowi Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 głosów 
Wstrzymujących - 0 

Uchwała w sprawie: nadania statutu Obwodowi Lecznictwa Kolejowego SPZOZ w Skarżysku-Kamiennej, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 293/XL/2017. 


6) Członek Zarządu – Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: ustalenia wysokości opłat w roku 2018 za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości opłat w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Głosów wstrzymujących - 0 

Uchwała w sprawie: ustalenia wysokości opłat w roku 2018 za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości opłat w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 294/XL/2017. 


7) Członek Zarządu – Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: przyjęcia darowizny nieruchomości od Gminy Skarżysko-Kamienna na rzecz powiatu skarżyskiego. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Głosów wstrzymujących - 0 

Uchwała w sprawie: przyjęcia darowizny nieruchomości od Gminy Skarżysko-Kamienna na rzecz powiatu skarżyskiego, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 295/XL/2017. 


8) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu lokalu użytkowego położonego w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sikorskiego 20. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Głosów wstrzymujących - 0 

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu lokalu użytkowego położonego w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sikorskiego 20, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 296/XL/2017. 


9) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: zmiany Statutu Powiatu Skarżyskiego. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Głosów wstrzymujących - 0 

Uchwała w sprawie: zmiany Statutu Powiatu Skarżyskiego, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 297/XL/2017. 


Ad.pkt.12 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w I LO w Skarżysku-Kamiennej. 


Członek zespołu kontrolnego - Renata Bilska przedstawiła protokół z przeprowadzonej kontroli wraz z wnioskami pokontrolnymi. 


Ad.pkt.13 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Starosta – w imieniu zarządu złożył najserdeczniejsze życzenia z okazji Świat Bożego Narodzenia. 

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły „Zamykam XL Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". 

Godzina zakończenia obrad –20.20 

Protokołowała: Joanna Wężyk 

Przewodnicząca 
Rady Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska 

metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (26 lutego 2018)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (1 marca 2018, 09:37:21)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 864