Protokół z X/2015 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 24 czerwca 2015 roku

P R O T O K Ó Ł Nr X/2015
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej 24 czerwca 2015 roku


Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1

Godzina rozpoczęcia obrad - 14.00

W sesji udział wzięli:

- dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- Zarząd Powiatu Skarżyskiego,
- Sekretarz, Skarbnik Powiatu, Radca Prawny oraz Naczelnicy Wydziałów Starostwa,
- Radni Powiatu Skarżyskiego, Przedstawiciele lokalnych mediów

Lista obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach - w załączeniu.

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik Biura Rady Powiatu.


STRESZCZENIE POSIEDZENIA


Ad.pkt.1 Otwarcie Sesji.


X w kadencji, Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzyła Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska. Następnie powitała gości zaproszonych na obrady, Radnych Powiatu Skarżyskiego oraz wszystkich biorących udział w Sesji.


Ad.pkt.2. Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.


Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska
poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 18 radnych co stanowi 95 % ogólnego składu Rady, jest to zatem kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji. Przewodnicząca Rady poinformowała, iż zgodnie z § 19 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad zgodnie
z porządkiem alfabetycznym będzie Radna Anna Leżańska.
Następnie stwierdziła, że Państwo Radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej Sesji otrzymali projekt porządku obrad. Zapytała, czy do przedstawionego projektu porządku X Sesji Rady Powiatu Radni, lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi lub wnioski.

Wicestarosta – Artur Berus
– zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie: zmiany Uchwały Nr 16/III/2014 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 29 grudnia 2014 roku w sprawie: ustalenia godzin pracy i harmonogramu dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego od 1 stycznia 2015 roku. Uzasadniając wskazał, że uchwała ta została wywołana w związku z otwarciem nowej apteki na terenie Skarżyska. Po zakończeniu procedury i zasięgnięciu wymaganych opinii okazało się, że apteka „Przy Fontannie” zakończyła swoją działalność. W związku z powyższym Zarząd uznał, że nie jest zasadne procedowanie tego projektu w dniu dzisiejszym.

Przewodnicząca Rady
poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek.

Wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie: zmiany Uchwały Nr 16/III/2014 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 29 grudnia 2014 roku w sprawie: ustalenia godzin pracy i harmonogramu dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego od 1 stycznia 2015 roku. został przyjęty jednogłośnie.

Ponieważ nie zgłoszono innych wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek sesji wraz z wprowadzoną zmianą.

Porządek X sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie



Ad.pkt.3 Przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.


Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej
przedstawił wnioski o przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z IX sesji.

Protokół z IX sesji został przyjęty jednogłośnie.



Ad.pkt.4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.

Starosta – Jerzy Żmijewski
przedstawił sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami w okresie od 28.05.2015 roku do 24.06.2015 roku.
/sprawozdanie w załączeniu/


Ad.pkt.5 Interpelacje i zapytania radnych.


Radny Grzegorz Małkus – poinformował, że interpelację składa w imieniu całego Klubu Radnych PiS i związana jest z interpelacją złożoną na piśmie 29.05 w okresie między sesjami. Interpelacja złożona na piśmie dotyczyła zbadania przesłanek naruszenia art. 25 ust. ustawy o samorządzie powiatowym przez radną powiatu skarżyskiego, której mąż jest prezesem spółdzielni socjalnej i prowadzi działalność na majątku powiatu skarżyskiego. Poprosiliśmy o zbadanie tej sprawy i przesłanie odpowiednich dokumentów do Komisarza Wyborczego i Urzędu Skarbowego celem podjęcia dalszych czynności. W ustawowym terminie otrzymaliśmy odpowiedź podpisaną przez Przewodniczącą Rady Powiatu, która w tej odpowiedzi powołując się na opinie radcy prawnego starostwa oraz wyjaśnienia zainteresowanej radnej stwierdziła, że do naruszeń nie doszło i zdaniem Przewodniczącej sprawy nie ma. Dodał, że przytoczona w tym piśmie sprawa sądu administracyjnego we Wrocławiu miałby być argumentem, który miałby nas przekonać o stanowisku Przewodniczącej. W jego przekonaniu sprawa ta nie jest zbieżna ze sprawą, którą Klub Radnych podnosi w interpelacji, a ponadto w naszym państwie nie opieramy się na prawie precedensowym tylko stanowionym. Zdaniem radnych Klubu PiS fakt jest bezsporny, że radna złożyła ślubowanie, mąż jest prezes spółdzielni socjalnej, która prowadzi działalność gospodarczą z wykorzystaniem mienia powiatu. Spółdzielnia otrzymywała również zlecenia od starostwa powiatowego. Dodał, ze ma tu kilka dokumentów które są dostępne w BIP i nie było problemy aby się tego doszukać. Stwierdził, że nie zauważyła, aby w oświadczeniu majątkowym był zapis o odrębności majątkowej z mężem. Te fakty utwierdzają radnych Klubu PiS, że doszło do naruszenia art. 25 b ustawy o samorządzie powiatowym, który brzmi „Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem takiej działalności”, co w konsekwencji, zgodnie z Kodeksem Wyborczym art. 383 § 1 pkt..5 skutkuje wygaśnięciem mandatu radnego. Stwierdził, że smuci go fakt takiego rozstrzygnięcia sprawy przez Przewodniczącą bowiem cyt. „wygląda jakby Panie chciały być sędziami we własnej sprawie”. W przekonaniu radnego dla jasności należało wysłać dokumenty do właściwych służb. W związku z powyższym zwrócił się do Starosty o przesłanie dokumentów dotyczących tej sprawy do komisarza wyborczego oraz przekazanie oświadczenia do właściwego urzędu skarbowego celem zbadania i wyjaśnienie czemu interpelacja klubu radnych PiS nie została rozpatrzona zgodnie z instrukcją obiegu dokumentów.

Radny Mieczysław Bąk – poruszył sprawę chodnika w Płaczkowie, który kończy się przy granicy z pasem dogi krajowej, do której brakuje 15 m i granicy z torami czyli terenem PKP, do których brakuje 10 m. Przypomniał, że w tej sprawie zabierał już głos w grudniu. W trakcie wykonywania inwestycji
w poprzedniej kadencji zwracał uwagę na tę sprawę. Prosił o wykonanie brakujących części chodnika w ramach robót dodatkowych. W styczniu otrzymał pismo, że teren, na którym brakuje chodnika nie jest własnością powiatu bowiem część terenu należy do PKP, a z drugiej strony do GDDKiA i nie ma możliwości wykonani chodnika. Dlatego też postanowił sam zająć się ta sprawą. Pojechał do GDDKiA i poprosił tam o pomoc. Stwierdzono, że jest pilna potrzeba wykonania 15 m chodnika od drogi krajowej. Z posiadanych informacji wie, że już w tym temacie były prowadzone rozmowy z Zarządem Dróg Powiatowych i ma deklarację, że chodnik ten zostanie wykonany. Ponadto wystosował pismo i udał się do PLK w Skarżysku, które rozmontowało już barierki. W związku z powyższym poprosił o wykonanie brakującej części chodnika po stronie torów czyli ok. 10 metrów.


Ad.pkt.6 Wolne wnioski i oświadczenia.


Pan Zbigniew Zaborski
– w imieniu mieszkańców Majkowa podziękował za budowę ul. Staffa w Majkowie. W związku z tą inwestycją poprosił, aby odpowiednie służby przeanalizowały zasadność oznakowania drogowego. Bowiem łączy się ona z ulicą Świętej Anny, która jest drogą podporządkowaną, a którą wszyscy jeżdżą o wiele szybciej niż jadący ul.Staffa z pierwszeństwem przejazdu. W imieniu mieszkańców poprosił jednocześnie o ustawienie na ul. Staffa znaku ograniczenia prędkości do 40 km/h, bowiem jest tam już położony asfalt i samochody poruszają się
z nadmierną prędkością lub rozważenie zamontowania progów zwalniających. Następnie poprosił Starostę o zaangażowanie i pomoc w pozyskaniu pomieszczenia dla Klubu Sztuk Walki.

Radny Jacek Jeżyk
– w związku z wystąpieniem radnego Grzegorza Małkusa jako przewodniczącego klubu radnych PiS oświadczył, że interpelacji w przytoczonej sprawie nie podpisywał i nie utożsamia się w tej sprawie ze stanowiskiem Klubu Radnych PiS.

Radny Roman Wojcieszek
– w związku z początkiem kadencji i planami inwestycyjnymi zwrócił uwagę, że jest kilka kluczowych węzłów komunikacyjnych w naszym mieście, które należałoby rozwiązać. Jeżeli chodzi o rondo przy ul.Towarowej i 1-go Maja, które jest wpisane w RPO, ma olbrzymie wątpliwości czy w tej określonej sytuacji finansowej, jakiej jesteśmy, jest to tak ważny temat. Realizacja tego ronda miałaby sens w sytuacji budowy tunelu dla pieszych pod torami. Wiemy niestety, że sprawa jest wyhamowana, nie ma woli politycznej, ani odpowiedzialności merytorycznej co do budowy tunelu. W tej chwili jeździ się tam sprawnie. Gorszą sprawą i poważniejszym problemem jest wyjazd z ul. 3-go Maja. Dlatego też rewitalizacja Dolnej Kamiennej w ramach Trójmiasta nad Kamienną wymaga głębokiego przemyślenia. Dlatego też poprosił, aby odpowiednie służy przedstawiły analizy co do wypadkowości i płynności ruchu. Kolejny trudny układ komunikacyjny to skrzyżowanie ul. Metalowców, Niepodległości i Legionów. Natomiast w jego przekonaniu najkonieczniejszym węzłem komunikacyjnym, który należy rozwiązać to jest skrzyżowanie ul. Niepodległości i Sokolej przy Dworcu PKP. Podsumowując poprosił o rozważenie czy w ramach rewitalizacji Dolnej Kamiennej zamiast budowy ronda przy ul. Towarowej nie jest ważniejszy wyjazd z ul.3-go Maja oraz rozwiązanie problemu węzła komunikacyjnego
i budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Sokolej i Niepodległości.

Członek Zarządu – Radna Katarzyna Bilska – zaprosiła wszystkich radnych na uroczystość podsumowania roku szkolnego 2014/2015, które odbędzie się w dniu jutrzejszym w ZSS-U. Następnie stwierdziła, że była przekonana, że możemy tworzyć dobrą radę służącą dla dobra tego powiatu. Po dzisiejszym wystąpieniu radnego Grzegorza Małkusa ma wrażenie, że dobro powiatu jest gdzieś z boku, a próbujemy jakieś wzajemne, polityczne wycieczki robić.

Radny Grzegorz Małkus – poinformował, że 17-19 czerwca w Siemianowicach Śląskich i Katowicach odbył się Makroregionalny Miting Olimpiad Specjalnych w Golfie. 3 zawodników z naszego powiatu: Łukasz Babiarz, Agnieszka Suwara, Michał Sroka zdobyli tam medale. Jeden złoty i dwa srebrne. Jest to o tyle ważne, że nie mając pola golfowego i trenując nie koniecznie w komfortowych warunkach zdobyli najwyższe wyniki. Są to zawodnicy Klubu Olimpiad Specjalnych „Tornado”, działającego przy Warsztatach Terapii Zajęciowej na ul. Równoległej.

Radca Prawny Starostwa – Jadwiga Samek
– odniosła się do wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa. Poinformowała, że do zespołu radców prawnych wpłynęła prośba o ustosunkowanie się do interpelacji Klubu Radnych PiS. Podkreśliła, że zespół radców prawnych pochylił się nad tą materią dogłębnie, rozważając wszystkie aspekty natury prawnej. Wskazała, że nad tą interpelacją należało zastanowić się w kilku polach, a mianowicie: co to jest interpelacja, kto ją może złożyć i kto ją może rozpatrzeć, następnie kto jest uprawniony do złożenia wniosku o utracie mandatu radnego i w jakich przypadkach następuje utrata tego mandatu. Statut nasz w kwestii interpelacji mówi, że „radni mogą składać interpelacje i zapytania na sesji lub w okresie między sesjami. Interpelacje radny składa na piśmie lub ustnie, w sprawach związanych z: a) realizacją uchwał rady, b) wykonywaniem zadań przez starostę, zarząd powiatu, starostwo powiatowe i jednostki organizacyjne powiatu. Zapytania radny składa w sprawach bieżących, na piśmie lub ustnie. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do zarządu powiatu albo komisji rady, za pośrednictwem przewodniczącego rady.” Złożona interpelacja nie dotyczyła działalności organu wykonawczego, nie dotyczyła działalności zarządu. Dotyczyła ona zachowania radnego. Dlatego też odpowiedzi w tej materii udzieliła Przewodnicząca Rady. Nie uważa, że interpelacja powinna być skierowana do komisarza wyborczego, bowiem kodeks wyborczy jasno określa organ, który wygasza mandat, w sytuacji naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności i jest to rada powiatu. Tak więc skierowanie interpelacji do zarządu i komisarza wyborczego uważa za nie właściwe. Komisarz wyborczy i nadzór nie weryfikuje poglądów, tylko weryfikują uchwałę. Jeżeli grupa radnych ma zdanie, że został naruszy przepis wynikający z ustawy o samorządzie powiatowym mogą wystąpić z inicjatywą uchwałodawczą i taka uchwała będzie weryfikowana przez nadzór i komisarza wyborczego. Zdaniem zespołu radców prawnych, który wydawał opinię w przedmiotowej sprawie, w oparciu o art. 25 b ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym, który mówi ”radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu albo zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności” oraz biorąc pod uwagę przytoczone uzasadnienie orzeczenia sądu „że cytowana norma nie może być interpretowana rozszerzająco” tzn. nie można rozbudowywać zakazów zawartych w art. 25 b, nie zachodzi przesłanka naruszenia przez radnego zapisów ustawy. Zaznaczyła, że do zespołu nie trafił żaden dokument świadczący, że radny prowadzi działalność gospodarczą lub zarządza działalnością z wykorzystaniem mienia powiatu. Faktem jest, że spółdzielnia socjalna wynajmuje pomieszczenia należące do powiatu, ale czy ta spółdzielnia jest prowadzona przez radną, czy jest zarządzana przez radną, czy przedstawicielem tej spółdzielni jest radna. Nie. Więc nie doszło do naruszenia art. 25 b ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym. Nie można uważać, że w sytuacji gdy mąż prowadzi działalność z wykorzystaniem mienia jest to przesłanka do wygaśnięcia mandatu radnego. Kończąc stwierdziła, że starosta nie posiada kompetencji do przekazania interpelacji radnych do komisarza wyborczego. Co do złożonego oświadczenia majątkowego oznajmiła, że radny składa oświadczenie przewodniczącemu rady, a nie staroście i to przewodniczący rady analizuje złożone przez radnych oświadczenia. Jeżeli wzbudza ono wątpliwości, czy zachodzą podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie podała nieprawdę, wówczas przewodniczący rady występuje z wnioskiem o kontrolę takiego oświadczenia. Tym właśnie kierował się zespół radców prawnych przy wydawaniu opinii.

Radna Anna Leżańska – odnosząc się do wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa przytoczyła wyjaśnienia w tej sprawie, które złożyła na ręce przewodniczącej rady.
/pismo w załączeniu/

Radny Grzegorz Małkus
– odnosząc się do wystąpienia pani mecenas stwierdził,, że to co powiedziała utwierdziło go w przekonaniu, że klub radnych postąpił słusznie. Dociekanie do prawdy ze strony klubu radnych PiS jest uczciwością wobec wyborów. Poprosili o zbadanie tej sprawy ponieważ nie posiadali żadnych dokumentów. Ponieważ starosta i przewodniczący rady ma wgląd w dokumenty skierowali interpelację do starosty i przewodniczącego rady. Jeżeli sprawa zostanie zlecona komisji rewizyjnej to wówczas komisja się tym zajmie. Niemniej jednak faktem jest, że prezesem spółdzielni, która prowadzi działalność na mieniu powiatu jest mąż pani Anny Leżańskiej, która jest radną. Aktualnie zaprzestała ona działalności i w trybie natychmiastowym została rozwiązana umowa. Jeżeli jest wszystko dobrze to skąd się wzięły takie działania. Poprosił, aby nie zarzucać klubowi radnych pomówień i nieuczciwości. Dodał, że klub radnych nie ma swojego mecenasa, który pisałby dla niego opinie prawne. Chociaż trzeba się zastanowić czy nie wynająć kancelarii prawnej i posiłkować się pewnymi stanowiskami. Wyraził nadzieję, że tę interpelację pan starosta przyjmie.

Radca Prawny – Jadwiga Samek - w odniesieniu do powyższej wypowiedzi stwierdziła, że zawsze starała się i ma nadzieję, że jeszcze potrafi interpretować odpowiednio przepisy prawa. Jest jej bardzo przykro, że rady zarzuca, że inny radca prawny, czy inny prawnik odczyta przepisy inaczej. Podkreśliła, że w sytuacji gdy radny nie prowadzi działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu, radny nie zarządza taką działalnością oraz radny nie jest pełnomocnikiem takiej działalności, to nie narusza przepisu art. 25b ust. 1. Nie jest istotne, że ma dochód męża z takiej działalności. Na pewno nie zostanie wygaszony mandat radnego w sytuacji jeżeli działalność na mieniu prowadzi mąż, dziecko czy inna osoba ze wspólnego gospodarstwa, bowiem nie narusza to zapisów art. 25 b ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.


Ad.pkt.7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.

Starosta – Jerzy Żmijewski
– odnosząc się do wypowiedzi radnego Grzegorza Małkusa poinformował, że nie mógł się ustosunkować do interpelacji klubu radnych PiS złożonej na piśmie ponieważ jej nie widział.
W kwestii interpelacji radnego Mieczysława Bąka poinformował, że był na rozmowie z dyrektorem GDDKiA panem Strzelczykiem, który zadeklarował, że będą chcieli ten fragment zrealizować. Starosta zapewnił, że będzie wykonana brakująca część chodnika.
Odnosząc się do wystąpienia pana Zbigniewa Zaborskiego poinformował, że ul. Staffa w Majkowie jest w czasie budowy i po zakończeniu inwestycji będziemy się zastanowić nad formą ograniczenia prędkości. Docelowy projekt organizacji ruchu przewiduje, że ul. Św. Anny będzie droga z pierwszeństwem przejazdu natomiast ul.Staffa będzie drogą podporządkowaną. W kwestii pomieszczenia dla Klubu Sztuk Walki poinformował, że wrócimy do tego tematu i zastanowimy się.
Odnosząc się do wystąpienia radnego Romana Wojcieszka poinformował, że w 2010 roku za 100.000 zł wspólnie z miastem został opracowany projekt układów komunikacyjnych w mieście. Na ten moment zaplanowana jest do realizacji ul. Szydłowiecka od dworca do ul. Kopernika i sprawdzimy czy będzie możliwe włączenie w tę inwestycję budowy ronda przy dworcu. Co do ronda na osiedlu Dolna Kamienna na skrzyżowaniu ul.11 listopada i Piłsudskiego, trzeba tam dokonać podziału nieruchomości i wykupienia terenów, a przede wszystkim trzeba mieć środki na realizację. W aktualnej sytuacji finansowej planowane są do realizacji: rewitalizacja Dolnej Kamiennej w ramach „Trójmiasta nad Kamienną” z RPO, cały projekt to 11,5 mln zł, w 2016 roku – ul.Szydłowiecka, most na ul. Żeromskiego w Suchedniowie, w 2017- most w Michałowie, rozpoczęcie ul. Ponurego, jeżeli uda się opracować projekt i ograniczyć zakres robót z wcześniej planowanych 14 mln do 5 mln,
w 2018 – jeżeli zostanie wykonana przez gminę kanalizacja to w planach jest ul. Żeromskiego w Suchedniowie. Aktualnie realizuje się ul. Staffa w Majkowie i ul. Książęca oraz rozpoczyna się Występa w Gminie Łączna.


Ad.pkt.8 Rozpatrzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2014 rok i podjęcie uchwał:

1) Starosta - Jerzy Żmijewski
– przedstawił sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2014 rok oraz informację o stanie mienia powiatu.
/sprawozdania oraz informacja w załączeniu/

2) Starosta – Jerzy Żmijewski – przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2014 rok.
/opinia w załączeniu/

3) 4) Przewodniczący Komisji RewizyjnejGrzegorz Małkus przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie: udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Skarżyskiego oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o wniosku Komisji Rewizyjnej.
/wniosek komisji rewizyjnej wraz z opinią RIO w załączeniu/

5) dyskusja:

Radna Katarzyna Bilska
– zapytała co się dzieje z niewykorzystanymi dochodami z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska. Z budżetu wynika, że nie zostały one wykorzystane czy te środki przepadają czy też nie.

Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska - poinformowała, że wpłaty te nie przepadają wchodzą do budżetu, ale muszą być wykorzystane w następnym roku na cele wynikające z ustawy o ochronie środowiska.

Radny Grzegorz Małkus – dzisiejsze głosowanie nad sprawozdaniem i udzieleniem absolutorium jest specyficzne ponieważ dotyczy poprzedniego zarządu. Dla niego jest to mało komfortowa sytuacja bowiem wszyscy wiedzą jakie jest jego nastawienie do działalności poprzedniego zarządu, mimo, że w merytorycznie w sprawozdaniu jest wszystko dobrze. Podkreślił, że min. poprzedni zarząd doprowadził do katastrofalnej sytuacji w szpitalu. Dlatego też z polityką poprzedniego zarządu nie utożsamiamy się absolutnie.

Radna Anna Leżańska
– odniosła się do deficytu budżetowego, który miał być o 2,5 mln większy. Co spowodowało, że ten deficyt był w efekcie mniejszy.

Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska – mniejszy deficyt był spowodowany ograniczeniem wydatków bieżących oraz nie wykonano pewnych inwestycji np. remont budynku ZST-M z przeznaczeniem na dom dziecka.

6) Wiceprzewodniczący Rady – Jan Gajda przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2014 rok,

Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag do powyższego projektu Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie.

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2014 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 54/X/2015.


7) Wiceprzewodniczący Rady – Jan Gajda przedstawił projekt uchwały w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2014.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Wstrzymało się od głosu - 7 radnych

Uchwała w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2014, została przyjęta i uzyskała Nr 55/X/2015.

Starosta – Jerzy Żmijewski
w imieniu Zarządu Powiatu podziękował za udzielone absolutorium.


Ad.pkt.9 Sprawozdanie ze zrealizowanych działań i osiągniętych wyników wynikających z wdrożenia „Założeń programowych działań Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie na lata 2013-2018”.
Ad.pkt.10 Zapoznanie się z aktualną sytuacją kadrową w Szpitalu Powiatowym.


Przewodnicząca Rady
stwierdziła, że sprawozdanie oraz informacja o sytuacji kadrowej zostały radnym przedstawiona na piśmie i dokładnie omówione na posiedzeniach komisji. W związku z tym zapytała czy radni mają jeszcze jakieś pytania do dyrektora w kwestii przedłożonych informacji.
Nie było żadnych pytań do dyrektora.

Radna Małgorzata Kwiatkowska – Przewodnicząca Komisji Zdrowia
– poinformowała, że na wspólnym posiedzeniu komisji zdrowia i komisji budżetowej, które się odbyło z udziałem dyrektora szpitala, poruszanych było wiele kwestii dotyczących funkcjonowania szpitala, radni zadawali wiele pytań i mieli dużo uwag.
/przedłożone sprawozdania w załączeniu/


Ad.pkt.11 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zarządu Dróg Powiatowych w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych w latach 2010-2014.

Przewodnicząca Zespołu Kontrolnego - Renata Bilska
– przedstawiła sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w ZDP.
/sprawozdanie w załączeniu/


Ad.pkt.12 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:

1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2015-2030. Na wstępie przedstawiła autopoprawkę do przedłożonego projektu uchwały.
/autopoprawka w załączeniu/

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2015-2030, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 56/X/2015.


2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2015 rok wraz z autopoprawką. Uzasadniając poinformowała, że proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z:

1. Pisma Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy z dnia 2 czerwca 2015 w sprawie zwiększenia planu dochodów oraz planu wydatków o kwotę 1.000 zł w związku z otrzymaną z Wtórpolu darowizną na działalność jednostki
2. Pisma Zespołu Placówek Opieki, Wychowania i Interwencji Kryzysowej Przystań w sprawie zwiększenia planu jednostki o otrzymaną z Wtórpolu darowiznę w wysokości 1.000 zł z przeznaczeniem na kieszonkowe dla wychowanków
3. Decyzji Wojewody Świętokrzyskiego zmniejszającej dotację celową na zadanie "Rozbudowa ciągu dróg powiatowych ul.Staffa w m.Majków gm. Skarżysko Kościelne Powiat Skarżyski i ul.Młyńska m.Parszów gm. Wąchock Powiat Starachowicki" o kwotę 573.847 zł w wyniku korzystniejszych niż planowano rozstrzygnięć przetargowych. W związku z powyższym zmniejszona została także kwota dofinansowania zadania przez Powiat Starachowicki. Wysokość dotacji wynosić będzie 355.240,20 zł zgodnie z podpisaną umową.
4. Pisma Ministra Finansów w sprawie przyznania z rezerwy subwencji ogólnej kwoty 362.051 zl na zadanie "Rozbudowa istniejącego obiektu mostowego przez rzekę Kamienna w ciągu drogi powiatowej nr 0445T ulica Staszica w Bliżynie wraz z dojazdami w niezbędnym zakresie"
5. Pisma Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w sprawie przeniesienia środków w wysokości 70.000zl zaplanowanych na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego na zakup samochodu pożarniczego do przewozu osób i sprzętu, typu „bus”·. Na ten cel otrzymamy środki z Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej w kwocie 30.000 zł, zostaną one wprowadzone do budżetu po podpisaniu umowy.
6. Pisma Zarządu Dróg Powiatowych w sprawie przeniesienia nadwyżki w planie na zadaniu „Zakup pługa średniego" w wysokości 9.000 zł na zakup kosiarki profesjonalnej AS-Motor AS53B4/4T co ułatwi utrzymanie zieleni przy drogach powiatowych. Jednocześnie jednostka zwróciła się o przeniesienie z wydatków niewygasających kwoty 292.000 zł i ponowne wprowadzenie dwóch zadań do budżetu bieżącego roku w związku z problemem z wykonawcą w sprawie rozliczenia tych zadań i tak zwiększa się kwoty na:
- Rozbudowa drogi powiatowej ul.Melalowców wraz z przebudową infrastruktury technicznej oraz budową "małego ronda" na skrzyżowaniu z ul. Paryską i Norwida w Skarżysku-Kamiennej – 180.000 zł.
- Budowa skrzyżowania dróg powiatowych w formie ronda w miejsce skrzyżowania czterowlotowego dróg powiatowych w Skarżysku Kościelnym tj drogi nr 0555T ul.Szkolna, droga Nr 0556T ul.Kolonia, droga Nr 0557T ul. Kościelna i ul. lłżecka – 100.000 zł.

Niewykorzystaną kwotę 12.000zł oraz dochody bieżące w wysokości 38.000zł przede wszystkim z zapłaty należnej kwoty z not księgowych z gwarancji ubezpieczeniowej przeznacza się na wprowadzenie nowego zadania "Rozbudowa obiektu mostowego km 1+543 drogi powiatowej nr 0592T ul. Żeromskiego w m. Suchedniów wraz z dojazdami w niezbędnym zakresie" co pozwoli na wykonanie projektu i da możliwość składania wniosku o dofinansowanie zadania z rezerwy subwencji ogólnej w następnych latach.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2015 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 57/X/2015.


3) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 58/X/2015.



4) Wicestarosta – Artur Berus
przedstawił projekt uchwały w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 59/X/2015.


5) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 60/X/2015.


6) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok. Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: podziału zysku wykazanego w sprawozdaniu finansowym Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2014 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 61/X/2015.


7) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2014 rok.
Zwrócił uwagę, że biegły rewident podczas badania sprawozdania finansowego stwierdził występowanie poważnych zakłóceń w działalności jednostki wynikających z bardzo wysokiego poziomu zadłużenia.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 9 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Wstrzymało się od głosu – 9 radnych

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2014 rok., została przyjęta i uzyskała Nr 62/X/2015.


8) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: pokrycia straty finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie, wykazanej w sprawozdaniu finansowym za rok 2014 rok.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 13 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Wstrzymało się od głosu – 5 radnych

Uchwała w sprawie: pokrycia straty finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie, wykazanej w sprawozdaniu finansowym za rok 2014 rok, została przyjęta i uzyskała Nr 63/X/2015.


9) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: likwidacji Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych Nr 3 w Skarżysku-Kamiennej, ul. Oseta Wasilewskiego 5.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: likwidacji Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych Nr 3 w Skarżysku-Kamiennej, ul. Oseta Wasilewskiego 5, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 64/X/2015.


10) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: likwidacji Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych Nr 5 w Skarżysku-Kamiennej, ul. Tysiąclecia 22.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: likwidacji Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych Nr 5 w Skarżysku-Kamiennej, ul. Tysiąclecia 22 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 65/X/2015.


11) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy budynku magazynowego znajdującego się na terenie Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej, ul. Sokola 50 na okres dłuższy niż 3 lata.

Dyrektor Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej wystąpił z wnioskiem o wyrażenie zgody na dzierżawę budynku magazynowego znajdującego się na terenie Obwodu, ul. Sokola 50 o powierzchni ogółem 220, 22 m2 z przeznaczeniem na działalność apteki. Dzierżawca zostanie wyłoniony w drodze postępowania przetargowego, przeprowadzonego przez OLK SP ZOZ. Forma, warunki przetargu, jak i szczegółowe warunki umowy dzierżawy ustali Dyrektor OLK SP ZOZ. Do wniosku Dyrektor dołączył pozytywną opinię Rady Społecznej Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej w sprawie wydzierżawienia aktywów trwałych Obwodu.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy budynku magazynowego znajdującego się na terenie Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej, ul. Sokola 50 na okres dłuższy niż 3 lata została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 66/X/2015.


12) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata.
Uzasadniając poinformował, że Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie zrzekł się prawa nieodpłatnego użytkowania nieruchomości zabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 87/4 o powierzchni 0,8308 ha. W związku z powyższym Zarząd Powiatu został zobowiązany do zarządzania przejętą nieruchomością. Integralną część nieruchomości stanowi budynek po byłej kotłowni i spalarni odpadów medycznych. W budynku wbudowana jest instalacja do termicznego przekształcania odpadów medycznych, której stopień zużycia zgodnie z operatem wyceny nieruchomości wynosi ok. 90 % i stanowi wartość złomową. Dalsza eksploatacja spalarni wymaga znacznych nakładów inwestycyjnych co w obecnej sytuacji finansowej powiatu jest niemożliwe do zrealizowania. Optymalnym rozwiązaniem jest wydzierżawienie zabudowanej nieruchomości podmiotowi zewnętrznemu, który dokona modernizacji wydzierżawionego majątku i na jego bazie będzie prowadził działalność gospodarczą zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego „KOPERNIKAII” na obszarze miasta Skarżyska-Kamiennej dla terenów oznaczonych symbolem U1 z wyłączeniem obiektu handlowego wielkopowierzchniowego. Intencją Rady Powiatu przy podjęciu Uchwały Nr 343/XLVII/2014 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 12 marca 2014r w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata była kontynuacja dotychczasowej działalności tj. spalarni odpadów medycznych. Ponieważ procedury przetargowe na dzierżawę nieruchomości nie przyniosły spodziewanego rezultatu (brak zainteresowania oferentów) zasadnym jest dokonanie zmiany przeznaczenia dzierżawy. Zgodnie z Uchwałą Nr 128/XVI/2000 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 29 maja 2000r. w sprawie zasad nabywania, zbywania, obciążania oraz wydzierżawiania lub wynajmowania nieruchomości stanowiących mienie powiatu Rada Powiatu wyraża każdorazowo zgodę na wydzierżawienie i wynajmowanie nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 67/X/2015.


13) Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: powołania doraźnej Komisji Statutowej Rady Powiatu Skarżyskiego.

Na wstępie poinformowała, że wpłynął do powyższego projektu wniosek z Zarządu Powiatu. W związku z powyższym poprosiła o naniesienie autopoprawki i dopisanie do składu komisji statutowej radnej Danuty Banaczek, która wyraziła zgodę na pracę w komisji.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na zawarcie umowy dzierżawy nieruchomości na okres dłuższy niż trzy lata została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 68/X/2015.


Ad.pkt.13 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Starosta – Jerzy Żmijewski
– w związku z pytaniami na komisjach dotyczącymi możliwości udziału finansowego powiatu skarżyskiego w budowie Centrum im. Jana Pawła II w Krakowie, w świetle przesłanego w tej sprawie pisma, poinformował, że aby na trwale uczestniczyć w tym dziele powinniśmy podpisać umowę na zakup cegiełki na kwotę 2500 zł, która będzie tam wmurowana. Co do środków z budżetu powiatu, dopiero po wykonaniu budżetu za pół roku Zarząd dokona analizy czy będzie taka możliwość. Możemy również jako rada zrobić składkę i przesłać na wskazane konto środki. Poprosił o opinie radnych w tej sprawie.
Następnie zaprosił wszystkich na uroczystości związane z 75. rocznicą Rozstrzelania Polskich Patriotów na Brzasku, które odbędą się 28 czerwca o godz. 14.30 przy mogile na Brzasku. Na koniec poinformował, że ze środków Funduszu Ochrony Środowiska zakupiona została kolejna publikacja .

Wicestarosta – Artur Berus
– zaprosił radnych na spotkanie z firmą AMG Centrum Medyczne Sp. z 0.0., które odbędzie się 2 lipca o godz. 14.30. Tematem spotkania z przedstawicielami Rady i Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz dyrekcją Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej będzie omówienie dzierżawy operatorskiej, jako sposobu zarządzania placówką publicznej ochrony zdrowia.

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska
stwierdziła, że porządek dzisiejszych obrad został wyczerpany. Poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam X Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". Godzina zakończenia obrad –17.40

Protokołowała: Joanna Wężyk


Przewodnicząca
Rady Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska


Protokół X-24.06.2015.pdf (127kB) pdf


metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (28 września 2015)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (1 października 2015, 14:19:55)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 656