Protokół Nr 34/2024 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego w dniu 11 grudnia 2024 r.

W posiedzeniu udział wzięli:

Członkowie Zarządu Powiatu:
  1. Katarzyna Bilska ‒ Wicestarosta 
  2. Tadeusz Bałchanowski ‒ Członek Zarządu Powiatu 
  3. Cezary Błach ‒ Członek Zarządu Powiatu 
  4. Monika Pająk ‒ Członek Zarządu Powiatu
 
Stali uczestnicy posiedzenia:
  1. Małgorzata Nosowicz ‒ Sekretarz Powiatu
  2. Urszula Wrona ‒ Skarbnik Powiatu
 
Pozostali uczestnicy posiedzenia:
  1. Paweł Perkowski ‒ Dyrektor PCPR
  2. Dariusz Stachura ‒ Kierownik WTZ
 
 
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Posiedzeniu przewodniczyła Wicestarosta – Pani Katarzyna Bilska.
Posiedzenie protokołowała: Anna Wisowata – Inspektor.
 
 
 
Wicestarosta – Pani Katarzyna Bilska przedstawiła proponowany porządek posiedzenia oraz zapytała o uwagi i wnioski.
 


Porządek posiedzenia:

1. Zaopiniowanie projektów uchwał Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
  • a) zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035,
  • b) wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok,
  • c) uchylająca uchwałę nr 44/VII/2024 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 22 października 2024 roku w sprawie utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie eksploatacja i utrzymanie kolejowych środków transportu przy Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej,
  • d) utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności w Skarżysku-Kamiennej.
2. Podjęcie uchwał Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
  • a) wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok,
  • b) ogłoszenia przetargu na sprzedaż nieruchomości,
  • c) ogłoszenia otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Powiatu Skarżyskiego w roku 2025 w zakresie kultury, kultury fizycznej, ochrony i promocji zdrowia, turystyki, edukacji oraz ekologii i ochrony środowiska,
  • d) wyrażenia opinii dotyczącej zaliczenia dróg położonych na terenie Gminy Łączna do kategorii dróg gminnych,
  • e) upoważnienia Pani Joanny Żurawki – Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej.
3. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
4. Sprawy różne.
 

Członek Zarządu – Pan Cezary Błach zwrócił się do Zarządu z wnioskiem o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie podniesienia wysokości świadczeń dla rodzin zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka.
Zarząd Powiatu jednogłośnie przyjął proponowany porządek posiedzenia.
 

Porządek posiedzenia po zmianach:

1. Zaopiniowanie projektów uchwał Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
  • a) zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035,
  • b) wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok,
  • c) uchylająca uchwałę nr 44/VII/2024 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 22 października 2024 roku w sprawie utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie eksploatacja i utrzymanie kolejowych środków transportu przy Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej,
  • d) utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności w Skarżysku-Kamiennej,
  • e) podniesienia wysokości świadczeń dla rodzin zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka.
2. Podjęcie uchwał Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie:
  • a) wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok,
  • b) ogłoszenia przetargu na sprzedaż nieruchomości,
  • c) ogłoszenia otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Powiatu Skarżyskiego w roku 2025 w zakresie kultury, kultury fizycznej, ochrony i promocji zdrowia, turystyki, edukacji oraz ekologii i ochrony środowiska,
  • d) wyrażenia opinii dotyczącej zaliczenia dróg położonych na terenie Gminy Łączna do kategorii dróg gminnych,
  • e) upoważnienia Pani Joanny Żurawki – Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej.
3. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
4. Sprawy różne.



Streszczenie posiedzenia:
 
Ad. pkt 1. Zaopiniowanie projektów uchwał Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie:

a) zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035 (załącznik nr 2)
b) wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok (załącznik nr 3)
            
Z projektami powyższych uchwał zapoznała zebranych Skarbnik Powiatu – Pani Urszula Wrona.
Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował projekty w/w uchwał.
 

c) uchylająca uchwałę nr 44/VII/2024 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 22 października 2024 roku w sprawie utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie eksploatacja i utrzymanie kolejowych środków transportu przy Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej (załącznik nr 4)
d) utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności w Skarżysku-Kamiennej (załącznik nr 5)
            
Wicestarosta – Pani Katarzyna Bilska omówiła treść projektów powyższych uchwał.
Zarząd Powiatu nie wniósł uwag i pozytywnie zaopiniował projekty przedmiotowych uchwał.
 

e) podniesienia wysokości świadczeń dla rodzin zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka (załącznik nr 6)

Następnie głos zabrał Członek Zarządu – Pan Cezary Błach. Referujący poinformował, że zgodnie z zapisami ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej rodzinie zastępczej zawodowej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż 4100,00 zł brutto miesięcznie, natomiast rodzinie zawodowej pełniącej funkcję pogotowia rodzinnego przysługuje wynagrodzenie nie niższe niż 124% powyższej kwoty, tj. 5084,00 zł brutto miesięcznie. Obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 marca 2014 r. z mocą obowiązującą od 1 czerwca 2024 r. ww. kwoty podlegały waloryzacji o nie mniej niż 11,4%, co stanowi odpowiednio 4567,40 zł brutto miesięcznie dla rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinny dom dziecka i 5663,60 zł brutto miesięcznie dla rodzin zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego.
Powyższe przepisy nie regulują kwestii dodatkowego wynagrodzenia, gdy w zawodowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka przebywa większa ilość dzieci niż ustalona w limitach odpowiednio w art. 53 i 61 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Jedynie art. 85 ust. 5 ww. ustawy mówi iż „rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego, w której przebywa przez okres dłuższy niż 10 dni w miesiącu kalendarzowym więcej niż 3 dzieci lub co najmniej jedno dziecko, o którym mowa w art. 81 otrzymuje dodatek w wysokości 20% otrzymywanego wynagrodzenia”.
Ze względu na fakt, że zapewnienie odpowiedniego poziomu opieki dzieciom umieszczonym w rodzinnej pieczy zastępczej powyżej ustawowo przewidzianych limitów wymaga dodatkowych nakładów pracy, uzasadnione jest uchwalenie przepisów pozwalających na dodatkowe wynagrodzenie proporcjonalnie zależne od ilości dzieci umieszczonych w rodzinach zastępczych zawodowych, rodzinach zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego i rodzinnych domach dziecka.
W związku z powyższym, Członek Zarządu przedstawił projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie podniesienia wysokości świadczeń dla rodzin zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka w następujący sposób:
  1. Rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego, w której przebywa przez okres dłuższy niż 10 dni w miesiącu kalendarzowym więcej niż 3 dzieci otrzymuje dodatek w wysokości 20% otrzymywanego wynagrodzenia, niezależnie od dodatku przyznanego na podstawie z art. 85 ust. 5 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
  2. Rodzina zastępcza zawodowa, w której przebywa przez okres dłuższy niż 10 dni w miesiącu kalendarzowym więcej niż 3 dzieci otrzymuje dodatek w wysokości 20% otrzymywanego wynagrodzenia.
  3. Rodzina zastępcza zawodowa pełniąca funkcję pogotowia rodzinnego oraz rodzina zastępcza zawodowa, w której przebywa przez okres dłuższy niż 10 dni w miesiącu kalendarzowym więcej niż 4 dzieci otrzymuje na każde kolejne dziecko dodatek w wysokości 10%  wynagrodzenia ustalonego w umowie zawartej z Organizatorem Rodzinnej Pieczy Zastępczej.
  4. Prowadzący rodzinny dom dziecka, w którym przebywa przez okres dłuższy niż 10 dni w miesiącu kalendarzowym więcej niż 8 dzieci otrzymuje dodatek na każde kolejne dziecko w wysokości 10%  wynagrodzenia ustalonego w umowie zawartej z Organizatorem Rodzinnej Pieczy Zastępczej.
Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.



Ad. pkt 2. Podjęcie uchwał Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie:

a) wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok (załącznik nr 7)

Skarbnik Powiatu – Pani Urszula Wrona przedstawiła proponowane zmiany z budżecie Powiatu Skarżyskiego:
1. Wprowadza się dotacje z budżetu państwa w kwocie 24 998,02 zł zgodnie z umową nr 2024/2261/1057/UDot/DS./30/AR w ramach programu Aktywna Szkoła- zakup sprzętu sportowego dla szkół. Wkład własny w kwocie 6 388,98 zł zabezpiecza się z rezerwy ogólnej. Projekt dotyczy Zespołu Szkół Technicznych.
2. Zgodnie z Decyzjami Wojewody Świętokrzyskiego znak FN.I.3111.1056.2024 z dnia 29 listopada 2024 r. oraz znak FN.I.3111.1030.2024 z dnia 26 listopada 2024 r. zwiększa się plan dotacji celowej z budżetu państwa o kwotę 16 002 zł na dofinansowanie działalności Domu Pomocy Społecznej przy ul. Spornej.
3. W związku z realizacją projektu dot. utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności przenosi się plan wydatków pomiędzy paragrafami w kwocie 11 000 zł.
4. W związku z udziałem szkół we Współzawodnictwie Sportowym Szkół Ponadpodstawowych o Puchar Starosty Skarżyskiego przenosi się z planu Wydziału Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystki kwotę 9 000 zł do poszczególnych placówek oświatowych na zakup sprzętu sportowego w zależności od osiągnięć w zawodach:
  • a) I Liceum Ogólnokształcące im. J. Słowackiego: 2 200 zł
  • b) Zespół Szkół Technicznych: 1 800 zł
  • c) II Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza: 1 700 zł
  • d) Zespół Szkół Ekonomicznych: 1 300 zł
  • e) Zespół Szkół Transportowo-Mechatronicznych: 1 000 zł
  • f) Zespół Szkół Samochodowo-Usługowych: 1 000 zł
5. Na podstawie pisma Domu Pomocy Społecznej Centrum Seniora z dnia 29 listopada 2024 roku dokonuje się przeniesienia planu wydatków pomiędzy paragrafami w kwocie 43 150,10 zł na zapłatę zobowiązań grudniowych z tytułu płac oraz zakup wyposażenia do pomieszczeń mieszkańców.
6. Zgodnie z pismami Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych z dnia 29 listopada 2024 roku i 6 grudnia 2024 roku dokonuje się przeniesienia planu wydatków pomiędzy paragrafami w łącznej kwocie 105 129,41 zł na zapłatę zobowiązań z tytułu składek ZUS oraz faktur grudniowych za wywóz nieczystości.
7. Zgodnie z pismem Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego z dnia 4 grudnia 2024 roku dokonuje się przeniesienia uzyskanych w trakcie roku oszczędności w kwocie 5 779,97 zł na wypłaty nagród dla pracowników wraz z pochodnymi oraz na zakup materiałów biurowych.
8. Na podstawie pisma I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Słowackiego z dnia 9 grudnia 2024 roku przenosi się plan wydatków pomiędzy paragrafami w kwocie 42 887,65 zł na składki ZUS płatnika, zapłatę faktur za gaz, wywóz nieczystości, ścieki, na usługi telekomunikacyjne i internetowe, korektę odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz szkolenie z SIO.
9. W związku ze zbliżającym się końcem roku budżetowego dokonuje się przeniesienia planu wydatków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 2 pomiędzy rozdziałami i paragrafami w kwocie 47 513 zł na zapłatę jak największej kwoty zobowiązań płacowych za grudzień.
10. W ramach planu Starostwa Powiatowego przenosi się pomiędzy paragrafami kwotę 177 649 zł na wynagrodzenia pracowników oraz częściowo na pochodne od tych wynagrodzeń.
11. Na podstawie pisma Zespołu Szkół Transportowo -Mechatronicznych z dnia 3 grudnia 2024 roku dokonuje się przeniesienia planu wydatków pomiędzy rozdziałami i paragrafami w kwocie 36 388 zł na zapłatę delegacji służbowych pracowników, na zapłatę faktur za usługi, ścieki i śmieci oraz na wypłatę wynagrodzenia za grudzień 2024.
12. Na podstawie pisma II Liceum Ogólnokształcącego im. A. Mickiewicza z dnia 5.12.2024 r. wprowadza się zmiany w planie wydatków jednostki poprzez przeniesienie planu pomiędzy paragrafami w kwocie 7 451,83 zł na zapłatę faktury za energie cieplną.
13. Zgodnie z pismem Zespołu Szkół Samochodowo-Usługowych z dnia 6 grudnia 2024 roku dokonuje się przeniesienia planu wydatków pomiędzy rozdziałami i paragrafami w łącznej kwocie 35 500 zł przede wszystkim na pochodne od wynagrodzeń.
14. Na podstawie pisma Centrum Obsługi Placówek z dnia 6 grudnia 2024 roku przenosi się plan wydatków pomiędzy paragrafami w łącznej kwocie 4 085 zł na korektę odpisu na ZFŚS oraz na zapłatę ubezpieczenia samochodu służbowego. 
15. Zgodnie z pismem Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy z dnia 5 grudnia 2024 roku zabezpiecza się środki na zapłatę zobowiązań grudniowych w celu wykorzystania dotacji z budżetu państwa w pełnej wysokości.
16. Zgodnie z pismem Zespołu Szkół Ekonomicznych z dnia 6 grudnia 2024 roku dokonuje się przeniesienia oszczędności w planie w kwocie 59 336,05 zł na zapłatę pochodnych od wynagrodzeń grudniowych oraz na zakup ławek szkolnych.
17. Na wniosek Powiatowego Centrum Rozwoju Edukacji z dnia 6 grudnia 2024 roku przenosi się plan wydatków pomiędzy paragrafami w kwocie 861,06 zł na podróże służbowe pracowników oraz na zakup materiałów biurowych.
18. Na podstawie pisma Zespołu Szkół Technicznych z dnia 6 maja 2024 roku dokonuje się przeniesienia nadwyżek w planie w łącznej wysokości 57 308,21 zł na pochodne od wynagrodzeń grudniowych.
19. Na podstawie pisma Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej z dnia 6 grudnia 2024 roku przenosi się pomiędzy paragrafami kwotę 58 054 zł na wypłatę nagród uznaniowych za wykonanie zadań służbowych w zastępstwie strażaków przebywających na zwolnieniach lekarskich oraz na wydatki rzeczowe związane z funkcjonowaniem jednostki.
20. W związku z podpisaniem protokołu z posiedzenia komisji zatwierdzającej wnioski o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, z planu Starostwa do poszczególnych placówek oświatowych przenosi się kwotę 13 300 zł.

W toku przeprowadzonego głosowania, Zarząd Powiatu podjął uchwałę jednogłośnie.


b) ogłoszenia przetargu na sprzedaż nieruchomości (załącznik nr 8)

Członek Zarządu – Pan Cezary Błach wyjaśnił, że powyższa uchwała dotyczy ogłoszenia przetargu ustnego nieograniczonego na sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowych niezabudowanych położonych w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Oseta Wasilewskiego 5, oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako działki:
  1. działka nr 110/6 o powierzchni 0,3697 ha (obręb 0011 Górna Kamienna, arkusz mapy nr 16), dla której Sąd Rejonowy w Skarżysku-Kamiennej, V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr: KI1R/00025271/3,
  2. działka nr 110/4 o powierzchni 0,0073 ha (obręb 0011 Górna Kamienna, arkusz mapy nr 16), dla której Sąd Rejonowy w Skarżysku-Kamiennej, V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr: KI1R/00001088/9.
Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął w/w uchwałę.


c) ogłoszenia otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Powiatu Skarżyskiego w roku 2025 w zakresie kultury, kultury fizycznej, ochrony i promocji zdrowia, turystyki, edukacji oraz ekologii i ochrony środowiska (załącznik nr 9)

Wicestarosta – Pani Katarzyna Bilska zreferowała treść uchwały w sprawie ogłoszenia otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Powiatu Skarżyskiego w roku 2025 w zakresie kultury, kultury fizycznej, ochrony i promocji zdrowia, turystyki, edukacji oraz ekologii i ochrony środowiska.
Zarząd Powiatu nie wniósł uwag i jednogłośnie podjął przedmiotową uchwałę.


d) wyrażenia opinii dotyczącej zaliczenia dróg położonych na terenie Gminy Łączna do kategorii dróg gminnych (załącznik nr 10)

Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował, że Wójt Gminy Łączna zwrócił się pismem znak: T.7211.01.2024.SJ z dnia 27.11.2024 r. do Zarządu Powiatu Skarżyskiego o wydanie opinii dotyczącej zaliczenia do kategorii dróg gminnych dróg położonych na terenie Gminy Łączna:
  1. Droga o dł. 516,00m położona na działce nr geodezyjny 45, 183/2 obręb 0002 jednostka rejestrowa G.204 w miejscowości Gózd.
  2. Droga o dł. 337,00m położona na działce nr geodezyjny 187/2 obręb 0002 jednostka rejestrowa G.204 w miejscowości Gózd.
  3. Droga o dł. 993,00m położona na działce nr geodezyjny 260 obręb 0006 jednostka rejestrowa G.304 w miejscowości Jaśle.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 320 i 1222) zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu.
W związku z powyższym, Zarząd Powiatu podjął uchwałę jednogłośnie.
 

e) upoważnienia Pani Joanny Żurawki – Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej (załącznik nr 11)
 
Wicestarosta – Pani Katarzyna Bilska poinformowała, że niniejsza uchwała dotyczy upoważnienia Pani Joanny Żurawki – Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej do samodzielnego reprezentowania Powiatu Skarżyskiego we wszelkich czynnościach z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie (Fundacja) dotyczących uczestnictwa Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) w ramach projektu „Zespół Szkół Transportowo-Mechatronicznych kluczem do sukcesu zawodowego w Europie”, w tym do składania w imieniu i na rzecz Powiatu Skarżyskiego oświadczeń woli i wiedzy.
Zarząd Powiatu jednogłośnie podjął przedmiotową uchwałę.



Ad. pkt 3. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.

W związku ze zbliżającym się terminem składania wniosków o nadanie odznaczeń państwowych tj. o nadanie Krzyża Zasługi (Złotego Srebrnego i Brązowego) oraz Medalu za Długoletnią Służbę (Złotego, Srebrnego i Brązowego), Wicestarosta - Pani Katarzyna Bilska przedstawiła pismo Naczelnika Wydziału Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki zawierające prośbę o wytypowanie kandydatów do w/w odznaczeń (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 12).
Wobec powyższego, Zarząd Powiatu wytypował:
  1. Pana Andrzeja Kotwicę – Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Skarżysku-Kamiennej do nadania Brązowego Krzyża Zasługi.
  2. Panią Małgorzatę Kowalską – Dyrektor Powiatowego Centrum Rozwoju Edukacji w Skarżysku-Kamiennej do nadania Brązowego Krzyża Zasługi.


Członek Zarządu – Pan Cezary Błach zapoznał zebranych z pismem zawierającym prośbę Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych w Skarżysku-Kamiennej o obniżenie czynszu najemcy sklepiku szkolnego (załącznik nr 13).
Pan Cezary Błach poinformował, kwota pomniejszenia czynszu dotyczyłaby następujących miesięcy, tj.:
  • grudnia 2024 r. o 250,00 zł – z powodu przerwy świątecznej,
  • stycznia 2025 r. o 500,00 zł – z powodu dni dyrektorskich i ferii zimowych.
Zarząd Powiatu przychylił się do prośby Dyrektora ZST.
 
 
Członek Zarządu – Pan Cezary Błach przedstawił pismo Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej informujące o zamiarze przedłużenia umowy zawartej na okres od 01.01.2024 r. do 31.12.2024 r. na wynajem powierzchni przeznaczonej na automaty do sprzedaży kanapek, przekąsek i napojów z firmą PPHU Sandwich Serwis, ul. Jana Karskiego 52, 25-214 Kielce, na okres jednego roku tj. od 01.01.2025 r. do 31.12.2025 r. (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 14).
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na przedłużenie w/w umowy w trybie bezprzetargowym.
 
 
W dalszej części posiedzenia, Członek Zarządu – Pan Cezary Błach poinformował, że Dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych planuje zawrzeć kolejną umowę najmu ok. 1m² powierzchni w budynku szkoły na okres od 01.01.2025 r. do 31.12.2025 r. z firmą PPHU „SANDWICH SERWIS” z przeznaczeniem na automaty do sprzedaży kanapek, przekąsek i napojów (załącznik nr 15).
W związku z powyższym, Zarząd Powiatu wyraził zgodę na zawarcie kolejnej umowy najmu w trybie bezprzetargowym.
 
 
Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował, że pismem z dnia 28.11.2024 r. pełnomocnik Burmistrza Miasta i Gminy Suchedniów zwróciła się z prośbą o zaopiniowanie projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Suchedniów na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2032" (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 16). 
Pan Tadeusz Bałchanowski powiadomił zebranych, że zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U.2024.54), w związku z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.2024.107) organem właściwym do wydania opinii w przedmiotowej sprawie jest zarząd powiatu jako organ wykonawczy powiatu.
Kontynuując, Członek Zarządu wyjaśnił, że przedmiotowy Program zawiera charakterystykę Gminy Suchedniów z wyszczególnieniem danych dotyczących jej położenia, sytuacji demograficznej, gospodarki oraz turystyki. Ponadto przeprowadzono analizę uwarunkowań wynikających z dokumentów strategicznych, sektorowych, horyzontalnych, programowych i lokalnych wyższego rzędu, na szczeblu gminnym, powiatowym, wojewódzkim i krajowym. Zakres dokumentu obejmuje również ocenę stanu środowiska na terenie gminy z uwzględnieniem najważniejszych komponentów środowiska:
  • ochrony klimatu i jakości powietrza,
  • zagrożenia hałasem,
  • pól elektromagnetycznych,
  • gospodarowania wodami,
  • zasobów geologicznych,
  • gleb,
  • gospodarki odpadami i zapobiegania powstawania odpadów,
  • zasobów przyrodniczych,
  • zagrożeń poważnymi awariami.
Niniejsze opracowanie jest podstawowym narzędziem prowadzenia polityki ekologicznej i ma na celu doprowadzenie do poprawy stanu środowiska naturalnego, efektywnego zarządzania środowiskiem oraz zapewnienie skutecznych mechanizmów chroniących środowisko przed degradacją.
Na podstawie danych zawartych w Programie określono cele, kierunki interwencji i zadania niezbędne do kompleksowego rozwiązania problemów związanych z ochroną środowiska. Wykonanie wskazanych zadań pozwoli na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko źródeł zanieczyszczeń, ochronę i rozwój walorów środowiska oraz racjonalne gospodarowanie z uwzględnieniem konieczności ochrony środowiska.
Do najważniejszych celów należą:
  • Poprawa jakości powietrza,
  • Ograniczenie hałasu drogowego,
  • Ochrona wód powierzchniowych i podziemnych,
  • Gospodarowanie odpadami zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami,
  • Gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne,
  • Ochrona ekosystemów i walorów przyrodniczych gminy.
W ramach Programu stworzono również harmonogram rzeczowo-finansowy działań, które będą finansowane ze środków własnych gminy oraz z uzyskanych dotacji.                                                      Ponadto, dla osiągniętych celów i ich efektów wykonywane będą co dwa lata Raporty z Programu Ochrony Środowiska, tworzone na podstawie wyznaczonych wskaźników realizacji zadań. Wprowadzenie zasad monitoringu umożliwi sprawną realizację działań, a także pozwoli na bieżącą aktualizację celów programu.
Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował przedstawiony dokument z następującym zastrzeżeniem:
Zgodnie z przedłożonym POŚ na terenie Gminy Suchedniów zlokalizowanych jest siedem obszarów, z których pozyskiwane są kruszywa naturalne. Wśród nich znajduje się złoże Baranów II, nieaktywne w chwili obecnej, na którego rewitalizację należy zwrócić szczególną uwagę.
Przyjęty w 2003 roku kierunek rekultywacji kopalni polegający na zalesieniu terenu kopalni oraz tworzenie oczek wodnych w miejscach nieaktywnych wyrobisk, Zarząd Powiatu uważa za jedyny i prawidłowy. Taki kierunek rekultywacji, z uwagi na posiadane przez kopalnię pozwolenie wodnoprawne jest gwarantem zachowania czystości wód podziemnych oraz powierzchniowych, w tym rzeki Kamionki
oraz utworzonego na niej zbiornika Rejów. W myśl art. 50 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1087 z późn. zm.) wody, jako integralna część środowiska oraz siedlisko dla organizmów, podlegają ochronie, niezależnie od tego, czyją stanowią własność.
Ponadto, ponad 3 ha działki nr ewid. 6574/3, na której zlokalizowana jest kopalnia Baranów, zajmują lasy. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. 2024.82) – ochrona gruntów leśnych polega na ograniczaniu przeznaczenia ich na cele nieleśne lub nierolnicze.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. 2024.530), właściciele lasów są zobowiązani do prowadzenia zrównoważonej gospodarki leśnej. Polega ona na prowadzeniu działań, które pozwolą na zachowanie lasów i ich korzystnego wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą.
Ochrona lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na zachowanie różnorodności przyrodniczej, zachowanie leśnych zasobów genetycznych, walory krajobrazowe i potrzeby nauki to główne cele, do których powinno się zmierzać.
Jednocześnie, Zarząd Powiatu zobowiązał Naczelnika OS do przygotowania pisma do Urzędu Miasta i Gminy w Suchedniowie z uwzględnieniem powyższej uwagi. Do podpisu przedmiotowego pisma Zarząd upoważnił Przewodniczącego Zarządu Powiatu wz. Katarzynę Bilską.
 
 
W związku z planowanym na rok 2025 uruchomieniem linii autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na terenie powiatu skarżyskiego, dofinansowanych przez Wojewodę Świętokrzyskiego w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, których organizatorem jest Powiat Skarżyski, Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski zapoznał zebranych z prośbą Wydziału Komunikacji i Transportu o wyrażenie zgody na wszczęcie postępowania na zadanie pn.: „Wyłonienie przedsiębiorcy na obsługę linii autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na trasach:
  • Majków – Michałów – Majków – Skarżysko-Kamienna,
  • Grzybowa Góra (przez Skarżysko Kościelne) – Skarżysko-Kamienna szpital,
  • Kierz Niedźwiedzi (przez Świerczek, Skarżysko Kościelne, Świerczek, Lipowe Pole Plebańskie, Lipowe Pole Skarbowe) – Skarżysko-Kamienna, ul. Czerwonego Krzyża
na rok 2025 w trybie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 2778)” oraz o powołanie komisji prowadzącej w/w postępowanie (załącznik nr 17).
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na uruchomienie w/w procedury. Jednocześnie Zarząd Powiatu powołał komisję prowadzącą powyższe postępowanie w składzie:
  1. Tadeusz Bałchanowski – przewodniczący komisji,
  2. Dariusz Zarychta – członek komisji,
  3. Marzena Serek – członek komisji.


Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski przedstawił wniosek Gminy Skarżysko Kościelne w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych nowo wybudowanej drogi wewnętrznej położonej na działce nr ewid. gr. 733 w miejscowości Kierz Niedźwiedzi (ul. Piękna w Skarżysku Kościelnym) (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 18).
Zarząd Powiatu pozytywnie rozpatrzył przedmiotowy wniosek i zobowiązał Zarząd Dróg Powiatowych do przygotowania stosownej uchwały.
 
 
Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski przedstawił pismo Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, który zwrócił się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie przesunięcia terminu zakończenia inwestycji pn. „Rozbudowa drogi powiatowej nr 1751T Brzeście – Zagórze w gminie Bliżyn” z 05.01.2025 r. do 20.05.2025 r., które wynika z długotrwałych uzgodnień Wykonawcy z PGNiG o/Kielce w sprawie sieci gazociągowej oraz z PGE Dystrybucja S.A. w Skarżysku-Kamiennej w kwestii sieci energetycznej (załącznik nr 19).
Kończąc wypowiedź, Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował, że końcowa transza w ramach Rządowego Funduszu – Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych zaplanowana jest na 31.05.2025 r.
W związku z brakiem uwag, Zarząd Powiatu jednogłośnie wyraził zgodę na przesunięcie terminu zakończenia inwestycji do 20.05.2025 r.
 
 
Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski przedstawił zebranym zaktualizowany Projekt Porozumienia Ramowego wraz z załącznikiem graficznym dla zadania „Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania – wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów z drogą powiatową nr 1758T na terenie Gminy Suchedniów” (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 20).
W toku przeprowadzonej dyskusji, Zarząd Powiatu zaakceptował treść przedstawionego dokumentu i zobowiązał Zarząd Dróg Powiatowych do przekazania go do PKP PLK S.A.
 
 
Z pismem Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Skarżysku-Kamiennej informującym o dokonaniu przesunięcia środków finansowych między zadaniami z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych (załącznik nr 21), zapoznał zebranych Członek Zarządu – Pan Cezary Błach.
Poinformował, że na dzień 6 grudnia 2024 roku pozostały środki finansowe z niewykorzystanego w pełni dofinansowania do likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w wysokości 4 339,43 zł oraz do turnusów rehabilitacyjnych w wysokości 5 492,00 zł. Przesunięcie wskazanych kwot zostanie wykorzystane na zadanie „dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów”.
Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości powyższą informację.
 
 
Członek Zarządu – Pan Cezary Błach poinformował Zarząd Powiatu o zaproszeniu do kolejnej zmienionej edycji „Programu wyrównywania różnic między regionami III” (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 22).
Pan Cezary Błach wyjaśnił, że w związku z powyższym Zespół do Spraw Polityki Społecznej i Senioralnej zwrócił się z prośbą o wyrażenie zgody na przystąpienie do programu i jego realizację.
Wskazał, iż Beneficjenci mogą ubiegać się o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w następujących obszarach:
1. Obszar A – zapewnienie dostępności w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 207 000,00 zł na jeden projekt obejmujący część kosztów inwestycji w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych, zapewniającej dostępność do lokali zamieszkiwanych w tych budynkach przez osoby niepełnosprawne. Beneficjentami są zarządcy w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych.
2. Obszar B – likwidacja barier w urzędach, placówkach edukacyjnych, środowiskowych domach samopomocy, centrach i klubach integracji społecznej lub przedsiębiorstwach społecznych, w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszanie się i komunikowanie. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 185.000,00 zł na każdy projekt. Beneficjentami  programu są: gminy, powiaty, podmioty, które prowadzą placówki edukacyjne, podmioty które prowadzą środowiskowe domy samopomocy, podmioty, które prowadzą centra i kluby integracji społecznej, podmioty posiadające status przedsiębiorstwa społecznego, zatrudniającego osoby niepełnosprawne.
3. Obszar C – tworzenie spółdzielni socjalnych osób prawnych. Dofinansowaniem objęta jest część kosztów utworzenia spółdzielni socjalnej w zakresie adaptacji pomieszczeń oraz wyposażenia stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 78.000,00 zł na każde nowoutworzone stanowisko pracy w spółdzielni socjalnej osób prawnych, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej zatrudnionej na tym stanowisku. Beneficjentami programu w danym obszarze mogą być gminy, powiaty i organizacje pozarządowe.
4. Obszar D – likwidacja barier transportowych w warsztatach terapii zajęciowej lub placówkach służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych prowadzonych przez organizacje pozarządowe, gminy lub powiaty. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi:
  • w przypadku mikrobusów 9-miejscowych specjalnie przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich do 151.000,00 zł,
  • dla pozostałych samochodów osobowych, zwanych mikrobusami, które w wersji standardowej są samochodami 9-miejscowymi do 123 500,00 zł,
  • dla autobusów do 369 000,00 zł.
Nowa edycja programu uwzględnia nie tylko zakup, ale także przystosowanie posiadanych przez projektodawców pojazdów do potrzeb osób niepełnosprawny (zakup i montaż windy, podjazdu lub innego urządzenia dostosowującego pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych).
Beneficjentami programu w obszarze D są placówki służące rehabilitacji osób niepełnosprawnych prowadzone przez organizacje pozarządowe i jednostki samorządu terytorialnego, jednostki prowadzące warsztaty terapii zajęciowej oraz gminy, które dowożą osoby z niepełnosprawnościami do znajdujących się poza ich terenem placówek służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
5. Obszar E – dofinansowanie wymaganego wkładu własnego w projektach dotyczących aktywizacji i integracji osób niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi 18.500,00 zł na każdą osobę niepełnosprawną, która będzie w sposób stały korzystała z rezultatów projektu, przy czym osoby niepełnosprawne muszą stanowić co najmniej 30% beneficjentów projektu. Beneficjentami programu są: gminy, powiaty, organizacje pozarządowe oraz szkoły wyższe.
6. Obszar F – tworzenie warsztatów terapii zajęciowej oraz przeciwdziałanie degradacji infrastruktury istniejących WTZ, środowiskowych domów samopomocy oraz zakładów aktywności zawodowej. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 70% kosztów realizacji projektu nie więcej niż 18.500,00 zł na każde miejsce dla osoby niepełnosprawnej w warsztacie terapii zajęciowej, tworzone w wyniku realizacji programu lub do 80% kosztów realizacji projektu nie więcej niż 201.500,00 zł na remont bądź modernizację przeciwdziałającą degradacji infrastruktury istniejącego WTZ. Adresatami są jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje pozarządowe.
7. Obszar G – skierowanie do powiatów poza algorytmem dodatkowych środków na finansowania zadań ustawowych dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. W przypadku obszaru G nie ustala się wskaźników kosztów, gdyż zadania realizowane przez powiat w ramach tego obszaru są szczegółowo regulowane postanowieniami ustawowymi oraz właściwymi aktami wykonawczymi.

W świetle powyższego Zarząd Powiatu wyraził zgodę na przystąpienie do kolejnej zmienionej edycji „Programu wyrównywania różnic między regionami III” i jego realizację.
 
 
W związku z planowaną wymianą strony Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) na początku roku 2025, Członek Zarządu – Pan Cezary Błach zapoznał Zarząd Powiatu z pismem Wydziału Informatyki informującym, że istnieje potrzeba uporządkowania kwestii udostępniania serwisu innym jednostkom organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej (załącznik nr 23).
Zarząd Powiatu przychylił się do propozycji przedstawionej w piśmie Wydziału Informatyki. Dyrektorzy Jednostek zostaną poinformowani o konieczności założenia własnych stron BIP.
 
 

Ad. pkt 4. Sprawy różne.

W tym punkcie nie wniesiono żadnych spraw.
 


Na tym zakończono posiedzenie.
 

Protokołowała                                            Przewodniczący Zarządu
       Anna Wisowata                                             wz. Katarzyna Bilska                        
 


Podpisy Członków Zarządu Powiatu:
  1. T. Bałchanowski
  2. C. Błach
  3. M. Pająk




Załączników 23:
  • Załącznik nr 1 – lista obecności na posiedzeniu Zarządu Powiatu,
  • Załącznik nr 2 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035,
  • Załącznik nr 3 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok,
  • Załącznik nr 4 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie uchylająca uchwałę nr 44/VII/2024 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 22 października 2024 roku w sprawie utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie eksploatacja i utrzymanie kolejowych środków transportu przy Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej,
  • Załącznik nr 5 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie utworzenia Branżowego Centrum Umiejętności w Skarżysku-Kamiennej,
  • Załącznik nr 6 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie podniesienia wysokości świadczeń dla rodzin zastępczych zawodowych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego, rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka,
  • Załącznik nr 7 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok,
  • Załącznik nr 8 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie ogłoszenia przetargu na sprzedaż nieruchomości,
  • Załącznik nr 9 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie ogłoszenia otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Powiatu Skarżyskiego w roku 2025 w zakresie kultury, kultury fizycznej, ochrony i promocji zdrowia, turystyki, edukacji oraz ekologii i ochrony środowiska,
  • Załącznik nr 10 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej zaliczenia dróg położonych na terenie Gminy Łączna do kategorii dróg gminnych,
  • Załącznik nr 11 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie upoważnienia Pani Joanny Żurawki – Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej,
  • Załącznik nr 12 – pismo Wydziału Edukacji, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 09.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 13 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 27.11.2024 r.,
  • Załącznik nr 14 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 09.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 15 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 10.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 16 – pismo Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 06.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 17 – pismo Wydziału Komunikacji i Transportu z dnia 10.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 18 – pismo Wydziału Komunikacji i Transportu z dnia 10.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 19 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 03.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 20 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 09.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 21 – pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 10.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 22 – pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 10.12.2024 r.,
  • Załącznik nr 23 – pismo Wydziału Informatyki z dnia 27.11.2024 r.
 







Protokół (672kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Anna Wisowata (11 grudnia 2024)
Opublikował: Anna Wisowata (24 grudnia 2024, 09:04:40)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 53