Protokół Nr 12/2024 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego w dniu 18 lipca 2024 r.
W posiedzeniu udział wzięli:
Członkowie Zarządu Powiatu:
- Artur Berus ‒ Starosta
- Katarzyna Bilska ‒ Wicestarosta
- Cezary Błach ‒ Członek Zarządu Powiatu
Stali uczestnicy posiedzenia:
- Małgorzata Nosowicz ‒ Sekretarz Powiatu
- Urszula Wrona ‒ Skarbnik Powiatu
Pozostali
uczestnicy posiedzenia:
- Leszek Lepiarz ‒ Dyrektor ZOZ w Skarżysku-Kamiennej
- Magdalena Grzmil ‒ Główna Księgowa ZOZ w Skarżysku-Kamiennej
- Karolina Oleksiak ‒ Radca Prawny
Lista obecności stanowi załącznik
nr 1 do protokołu.
Posiedzeniu przewodniczył Starosta
– Pan Artur Berus.
Posiedzenie protokołowała: Anna Wisowata – Inspektor.
Starosta – Pan Artur Berus przedstawił proponowany porządek posiedzenia
oraz zapytał o uwagi i wnioski.
W związku z brakiem uwag, Zarząd
Powiatu przyjął porządek posiedzenia.
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektów uchwał Rady Powiatu
Skarżyskiego w sprawie:
- a) oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
- b) zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023 r.,
- c) zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035,
- d) wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok,
- e) powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie,
- f) zmieniająca Uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia,
- g) zmieniająca Uchwałę Nr 171/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad udzielania i rozmiar obniżek oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć: nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych i innych.
2. Podjęcie uchwał Zarządu Powiatu Skarżyskiego w
sprawie:
- a) zatwierdzenia specyfikacji warunków zamówienia, powierzenia powołania komisji przetargowej oraz zatwierdzenia wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Remont i dostosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w ZPEW oraz przystosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w SOSW Nr 2,
- b) wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu budynku Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie.
3. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
4. Sprawy różne.
Streszczenie
posiedzenia:
Ad.
pkt 1. Zaopiniowanie projektów uchwał Rady Powiatu Skarżyskiego w
sprawie:
a) oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu
Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie (załącznik nr 2)
Starosta – Pan Artur Berus zapoznał zebranych z projektem powyższej uchwały.
Następnie poprosił obecnego na posiedzeniu
Dyrektora ZOZ w Skarżysku-Kamiennej oraz Główną Księgową ZOZ o przedstawienie
sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu
Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii
Skłodowskiej-Curie.
Główna Księgowa ZOZ poinformowała,
że ogólna liczba punktów uzyskanych przez Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
za 2023 rok to 10 na 70 maksymalnych. Tak niska ocena łączna wykazywana była
również w raportach ekonomiczno-finansowych za poprzednie lata. Kluczowymi
wskaźnikami wskazującymi na efektywność gospodarowania podmiotu gospodarczego
czyli efektywność gospodarki finansowej, efektywność działania podmiotu i
efektywność gospodarowania powierzonymi środkami są wskaźniki zyskowności. W
Zespole wskaźniki te podobnie jak w latach ubiegłych są niekorzystne i wykazują
ujemną wartość co wskazuje, że podmiot nie posiada zdolności do generowania zysku. Wszystkie wskaźniki
zyskowności w roku 2023 przyjęły wartości ujemne, uzyskując zero punktów,
podobnie jak w roku 2022. Niekorzystne (ujemne) wartości wskaźników zyskowności
wynikają z wysokiego poziomu straty w każdym rodzaju działalności prowadzonej przez
Zespół (tj. operacyjnej i finansowej), co obrazuje rachunek zysków i strat za rok
2023, stanowiący jeden z najważniejszych elementów sprawozdania finansowego.
W okresie 2021-2023 koszty
ogółem rosły szybciej niż przychody ogółem. W 2023 r. przychody ogółem były niższe od kosztów ogółem o
15 163 868,20 zł. W kosztach ogółem największy udział mają koszty działalności operacyjnej. Drugą
znaczącą pozycją są koszty finansowe, które w stosunku do roku 2022
wzrosły o
2 964 739,26 zł i wynosiły 9 616 300,68 zł.
Ze
specyfiki jednostki wynika, że największy udział w kosztach działalności
operacyjnej mają koszty osobowe. W latach 2021-2023 udział ten wynosił
odpowiednio: 43 850 586, 73 zł w 2021 r., 47 577 105, 39 zł
w 2022 r. i 54 531 479,00 zł w 2023 r. Koszty osobowe miały
najistotniejszy wpływ na wzrost kosztów działalności operacyjnej w latach
2021-2023. Ich wzrost na przestrzeni lat 2021-2023 o kwotę
10 680 892,27 zł spowodowany był między innymi: koniecznością
podwyżek wynagrodzeń związanych zarówno ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia,
jak i z przepisami ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia w podmiotach
leczniczych oraz brakami w systemie lekarzy, wysokimi wymaganiami finansowymi,
stanowiącymi konsekwencję ich pozycji rynkowej przy konieczności spełnienia
wymogów określonych przez płatnika świadczeń zdrowotnych.
Przeprowadzona
analiza wskaźników wskazuje również, że Zespół tak jak w latach poprzednich charakteryzuje się wciąż zbyt niską płynnością finansową.
Oznacza to, że ma problemy z terminowym regulowaniem płatności i nie ma
zdolności do bieżącej obsługi długów. Tymczasem płynność finansowa, rozumiana
jako zdolność przedsiębiorstwa do regulowania bieżących zobowiązań i
koniecznych wydatków jest wyjątkowo istotnym elementem zarządzania finansami
firmy. Zachowanie płynności finansowej jest warunkiem zachowania ciągłości
działania przedsiębiorstwa. Jeżeli nie jest ono w stanie terminowo wywiązać się z zaciągniętych przez siebie
zobowiązań - narusza równowagę finansową i przyczynia się do powstania zatorów
płatniczych.
Niekorzystną wartość przyjmują
wskaźniki zadłużenia, w tym wynoszący 301% wskaźnik zadłużenia aktywów, który
informuje o stopniu finansowania aktywów kapitałami obcymi, czyli jaka część
posiadanego majątku jednostki nie stanowi jego własności lub stanowi
zabezpieczenie spłaty zobowiązań. Niekorzystna dla Zespołu wartość tego
wskaźnika wynika z odnotowanych w latach ubiegłych strat, które pomniejszały
fundusz zakładowy oraz z sukcesywnie rosnącego zadłużenia. Niekorzystna jest
także wartość wskaźnika wypłacalności. Ujemna wartość tego wskaźnika (-1,41)
wynika z ujemnej wartości funduszu własnego i wskazuje na utratę zdolności
do regulowania przez podmiot zobowiązań.
Z raportu o sytuacji
ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej przedłożonego przez Dyrektora i zawartej w nim prognozy
sytuacji ekonomiczno-finansowej na kolejne trzy lata obrotowe wynika, że
wartość punktowa wskaźników ekonomiczno-finansowych na lata 2024-2026
pozostanie na niezmienionym poziomie. Prognozowana ocena łączna nadal wynosi 10 pkt, a
jedynie wskaźniki efektywności pozostaną na odpowiednim poziomie. Prognozuje
się, że w okresie 2024 do 2026 roku wynik finansowy Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej, będzie nadal ujemny i w przypadku braku systemowych
rozwiązań w zakresie bardzo złej sytuacji finansowej szpitali powiatowych,
strata będzie na wysokim poziomie. Szpital mając nałożony ustawowy obowiązek
udzielania świadczeń medycznych, nie ma możliwości konkurowania na rynku usług
komercyjnych, a środki z NFZ nie wystarczają na pokrycie niezbędnych do
poniesienia kosztów. Dalsze prawidłowe funkcjonowanie jednostki uzależnione
jest od systemowego oddłużenia Zespołu oraz zmiany w zakresie finansowania
świadczeń medycznych przez NFZ.
Należy
wziąć pod uwagę, że sytuacja finansowa jednostki jest zależna od wielu
czynników zarówno zewnętrznych, niezależnych od Zespołu, jak i wewnętrznych.
Najważniejsze czynniki ryzyka to:
1. Ryzyka zewnętrzne:
- niestabilność przepisów prawnych dotyczących funkcjonowania i finansowania SPZOZ,
- niedostateczna wycena świadczeń przez płatnika systemowego. Stawki ryczałtowe za udzielanie świadczeń zdrowotnych w znacznej części wykonywanych procedur nie zapewniają odpowiedniego poziomu finansowania w pełni zabezpieczającego koniecznych do poniesienia w związku z ich realizacja kosztów,
- zbyt wysokie koszty funkcjonowania w stosunku do uzyskiwanych przychodów. Podmiot leczniczy ma obowiązek dokonania podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych pracowników wykonujących zawód medyczny oraz pracowników działalności podstawowej, których wynagrodzenie zasadnicze jest niższe od najniższego wynagrodzenia zasadniczego. Podwyższenie minimalnego wynagrodzenia skutkuje pogorszeniem sytuacji finansowej bez zabezpieczenia środków na ten cel,
- nieznany na chwilę obecną możliwy do uzyskania w kolejnych latach poziom kontaktu z NFZ,
- niestabilna sytuacja makroekonomiczna – wzrost inflacji i stóp procentowych i wynikający z tego wzrost kosztów działalności,
- problem z niedoborem kadry. Konsekwencją niskiej dostępności personelu medycznego, w szczególności lekarzy specjalistów, jest wywierana na ZOZ presja płacowa. Rosnące wynagrodzenia wraz z pochodnymi z kolei przekładają się wprost na wzrost kosztów funkcjonowania Szpitala,
- w kontekście wyniku finansowego, jak również płynności finansowej kluczowym dla Szpitala był i jest systematycznie rosnący poziom cen dóbr i usług, który szczególnie odczuwalny jest w przypadku umów w zakresie żywienia chorych, utylizacji odpadów medycznych, czy podwykonawstwa medycznego.
2. Ryzyka wewnętrzne:
- brak środków na realizację inwestycji odtworzeniowych,
- wzrost kosztów pracy wynikający z ustawowych podwyżek,
- zachwianie płynności finansowej związane z ujemną rentownością, szczególnie spowodowane niestabilnym poziomem przychodów oraz zmianami sposobu rozliczeń.
Na podstawie zaprezentowanych
wyników należy stwierdzić, że podjęte w Zespole działania wynikające z programu naprawczego są niewystarczające dla
zbilansowania przychodów i kosztów, które umożliwiłoby poprawę wyniku
finansowego, sytuacja Zespołu jest trudna, a jego prawidłowe funkcjonowanie
zagrożone. Świadczy o tym wysoki poziom zobowiązań a także utrzymująca się wysoka strata netto.
Następnie Przewodniczący Zarządu
poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
W
toku przeprowadzonego głosowania, Zarząd
Powiatu pozytywnie zaopiniował przedmiotowy projekt uchwały.
b) zatwierdzenia
rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023
r. (załącznik nr 3)
Starosta
– Pan Artur Berus omówił także projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w
sprawie zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023 r.
Następnie
Główna Księgowa ZOZ przedstawiła do
zatwierdzenia roczne sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2023 składające się
z:
- bilansu sporządzonego na dzień 31.12.2023 r. zamykającego się po stronie aktywów i pasywów sumą bilansową w wysokości 37 813 675,23 zł,
- rachunku zysków i strat sporządzonego na dzień 31.12.2023 r. wykazującego stratę netto w wysokości – 15 176 731,20 zł,
- zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym za rok 2023 wykazującego wartość kapitału (funduszu) własnego w kwocie – 95 866 879,42 zł,
- rachunku przepływów pieniężnych za okres od 01.01.2023 r. do 31.12.2023 r. wykazującego bilansową zmianę stanu środków pieniężnych, która jest ujemna i wynosi – 490 075,43 zł,
- informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Zarząd
Powiatu pozytywnie zaopiniował przedstawiony projekt uchwały.
c) zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu
Skarżyskiego na lata 2024-2035 (załącznik nr 4)
d) wprowadzenia
zmian w budżecie powiatu na 2024 rok
(załącznik nr 5)
Skarbnik Powiatu – Pani Urszula
Wrona zapoznała Zarząd z w/w
projektami uchwał Rady Powiatu Skarżyskiego.
Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował powyższe projekty
uchwał, głosując nad każdym z nich osobno.
e) powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole
Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu
Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie (załącznik nr 6)
Sekretarz Powiatu –
Pani Małgorzata Nosowicz omówiła
treść projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie powołania Rady Społecznej
działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o
działalności leczniczej w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą działa
rada społeczna, która jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu
tworzącego jednostkę leczniczą oraz organem doradczym jego kierownika.
Na podstawie art. 48 ust. 5 w/w ustawy, radę społeczną powołuje, odwołuje
oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie organ, który utworzył podmiot lecznicy.
Powiat Skarżyski jest podmiotem tworzącym Zespół Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Przewodniczącym rady społecznej działającej przy podmiocie leczniczym w myśl
art. 48 ust. 6 pkt 2 lit. a ustawy o działalności leczniczej jest starosta lub osoba przez niego wyznaczona. W
nowej kadencji funkcję przewodniczącego Rady Społecznej działającej przy
Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii
Skłodowskiej-Curie pełnić będzie Starosta Skarżyski – Artur Berus. Funkcje członków
Rady Społecznej obejmą:
- Kinga Golik – przedstawiciel Wojewody Świętokrzyskiego,
- Paweł Barucha – przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej,
- Ewa Mikołajczyk – przedstawiciel Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych,
- Katarzyna Bilska – przedstawiciel wybrany przez Radę Powiatu Skarżyskiego,
- Tadeusz Sikora – przedstawiciel wybrany przez Radę Powiatu Skarżyskiego,
- Jerzy Żmijewski – przedstawiciel wybrany przez Radę Powiatu Skarżyskiego.
Zarząd Powiatu głosował jednogłośnie za pozytywnym zaopiniowaniem
projektu w/w uchwały.
f) zmieniająca
Uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu
określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom
dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne
składniki wynagrodzenia (załącznik
nr 7)
g) zmieniająca Uchwałę Nr 171/XXII/2020 Rady
Powiatu Skarżyskiego w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad udzielania i rozmiar obniżek
oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć: nauczycieli
prowadzących kształcenie w formie zaocznej, bibliotekarzy bibliotek
pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w
formie zaocznej a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych,
doradców zawodowych i innych (załącznik
nr 8)
W dalszej części posiedzenia, Wicestarosta – Pani Katarzyna Bilska omówiła
treść projektów w/w uchwał.
Zarząd Powiatu pozytywnie zaopiniował przedmiotowe projekty
uchwał, głosując nad każdym z nich osobno.
Ad.
pkt 2.
Podjęcie uchwał Zarządu Powiatu
Skarżyskiego w sprawie:
a) zatwierdzenia specyfikacji
warunków zamówienia, powierzenia powołania komisji przetargowej oraz
zatwierdzenia wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Remont i dostosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w ZPEW oraz przystosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w SOSW Nr 2 (załącznik nr 9)
Referujący Członek Zarządu – Pan Cezary Błach omówił treść uchwały w powyższej sprawie.
W związku z brakiem uwag, Zarząd Powiatu podjął
uchwałę jednogłośnie.
b) wyrażenia zgody na odstąpienie od
obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu budynku Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie (załącznik nr 10)
Z
treścią powyższej uchwały zapoznała zebranych Sekretarz Powiatu– Pani Małgorzata Nosowicz.
Referująca
poinformowała, że Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej
Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie pismem z dnia 07.06.2024 r.
zwrócił się z wnioskiem do Zarządu Powiatu o wyrażenie zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu budynku Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie
przy ul. Szpitalnej 1 o powierzchni 29 m2
(dawnej portierni wjazdowej), celem zawarcia kolejnej umowy na
okres 3 lat z dotychczasowym najemcą – spółką LIFE+ ul. Artwińskiego 24/1 w Kielcach, z przeznaczeniem na sprzedaż artykułów
medycznych. Obecna umowa ze spółką obowiązuje do 29 lipca 2024 r.
Z informacji
przedstawionej przez Dyrektora wynika, że opłata za najem w/w budynku wynosi obecnie średnio miesięcznie 4 172,98 zł netto + podatek
VAT. Na opłatę miesięczną składają się: czynsz, dostawy wody, odprowadzanie ścieków,
odpady komunalne, dostawy energii elektrycznej (wg licznika), miejsce
parkingowe, koszty ogólnozakładowe. Opłata do nowej umowy została wyliczona w
wysokości 4 199, 72 zł netto średnio miesięcznie. Z pisma Dyrektora wynika, że
opłaty za dostawy mediów aktualizowane są na bieżąco wraz z ich wzrostem,
stawka czynszowa waloryzowana jest nie częściej niż raz w roku w oparciu o
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Spółka Life+ na terenie
województwa świętokrzyskiego posiada sieć specjalistycznych salonów medycznych
zaopatrzenia rehabilitacyjnego i ortopedycznego. Dzięki zawartym kontraktom z
NFZ prowadzi sprzedaż sprzętu środków pomocniczych i przedmiotów ortopedycznych przy częściowej lub całkowitej refundacji. Ze sprawozdania przedłożonego przez Dyrektora Zespołu za rok 2023 z tytułu zawartych umów zbycia, wydzierżawienia, wynajmu, oddania w użytkowanie
lub użyczenie aktywów trwałych wynika, że wartość czynszu rocznego z mediami z
tytułu umowy najmu w/w budynku spółce Life+ wyniosła 55 350,16 zł brutto.
Spółka reguluje w terminie swoje finansowe zobowiązania.
Pani Małgorzata
Nosowicz wskazała, że zgodnie z przepisem § 7 ust. 2 Uchwały Nr 118/XIV/2011
Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 21 grudnia 2011 r. w sprawie określenia zasad
zbycia, wydzierżawienia, wynajęcia, oddania w użytkowanie lub użyczenia aktywów trwałych samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej, dla których Powiat Skarżyski jest podmiotem tworzącym, w
uzasadnionych przypadkach właściwy organ powiatu na pisemny wniosek dyrektora
może wyrazić zgodę na odstąpienie od przeprowadzenia przetargu. W przypadku,
gdy dzierżawa, wynajęcie, oddanie w użytkowanie lub użyczenie dotyczy okresu do
3 lat organem właściwym jest Zarząd Powiatu Skarżyskiego.
Podsumowując, Sekretarz
Powiatu poinformowała, iż Rada Społeczna Zespołu Opieki Zdrowotnej w
Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie uchwałą nr
2/2024 z dnia 4 lipca 2024 r. pozytywnie zaopiniowała wniosek Dyrektora Zespołu
o odstąpienie od obowiązku przetargowego zawarcia umowy najmu na kolejne trzy
lata.
Wobec
powyższego, Zarząd Powiatu głosował
za podjęciem przedmiotowej uchwały.
Ad.
pkt 3. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
Przewodniczący Zarządu – Artur Berus przedstawił zebranym pismo Dyrektora
Zespołu Szkół Samochodowo-Usługowych im. W. „Oseta” Wasilewskiego w
Skarżysku-Kamiennej, informujące o planowanym zawarciu umowy najmu boiska
szkolnego z: Klubem Sportowym DZIKI, ul. Sienkiewicza 34, 26-110
Skarżysko-Kamienna na okres od 19.08.2024 r. do 28.10.2024 r. za kwotę 42 zł
brutto za godzinę wynajmu boiska w poniedziałek w godzinach od 18:00 do 19:30 (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr
11).
Zarząd Powiatu przyjął
do wiadomości powyższe.
Starosta – Pan Artur Berus poinformował, że Dyrektor
Zarządu Dróg Powiatowych zwraca się z prośbą o zabezpieczenie środków w
budżecie powiatu na podpisanie umowy dotyczącej zimowego utrzymania dróg w sezonie zimowym
2024/2025 – Rozdział 60014 §4300 – „Zakup usług pozostałych” –
562 000,00 zł (załącznik nr 12).
Przewodniczący
Zarządu wyjaśnił, że w wyniku otwarcia ofert na w/w zadanie, najkorzystniejsza
oferta opiewa na kwotę 561 600,00 zł. W związku z powyższym, środki zaplanowane
w budżecie na rok 2024/2025 są nie
wystarczające do zawarcia umowy.
W toku
przeprowadzonej dyskusji, Zarząd Powiatu upoważnia Dyrektora Zarządu
Dróg Powiatowych w Skarżysku-Kamiennej do podpisania umowy z wyłonionym w przetargu Wykonawcą zimowego utrzymania dróg powiatowych w sezonie zimowym 2024/2025 na kwotę 561 600 zł w ramach ciągłości
działania jednostki.
Członek Zarządu – Pan
Cezary Błach zapoznał
zebranych z pismem Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej informującym, że Ministra
Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiła nabór wniosków na realizację zadania z zakresu
wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych w ramach Programu „Centra
opiekuńczo-mieszkalne” ogłoszonego w 2024 r. (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 13).
Głównym celem Programu
jest stworzenie warunków do niezależnego życia i funkcjonowania dorosłym osobom z
niepełnosprawnościami z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem
traktowanym na równi z orzeczeniem o znacznym lub
umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i
społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych poprzez tworzenie i zapewnienie funkcjonowania placówek
pobytu dziennego lub całodobowego
dla tej grupy osób z niepełnosprawnościami, w szczególności
na tych obszarach Rzeczypospolitej Polskiej, na których występuje najniższa
liczba Centrów.
Na realizację zadań w
ramach Programu „Centra opiekuńczo-mieszkalne”, Minister Rodziny, Pracy i
Polityki Społecznej przeznaczy z Funduszu Solidarnościowego w roku 2024 – 30
mln zł.
Program adresowany jest
do gmin i powiatów, które zorganizują usługi zamieszkiwania całodobowego lub dziennego dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami z orzeczeniem o znacznym lub o umiarkowanym stopniu
niepełnosprawności lub orzeczeniem traktowanym na równi z orzeczeniem o
znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Wnioski składać można w
ramach:
1. MODUŁ
I – Utworzenie i wyposażenie Centrum
W ramach tego modułu będą finansowane
zadania polegające na:
- budowie nowego obiektu budowlanego na nieruchomości stanowiącej własność gminy/powiatu, wraz z niezbędnymi urządzeniami budowlanymi oraz jego wyposażenie w sprzęt i środki trwałe służące wielokrotnemu użytkowaniu (w tym m.in.: meble, sprzęt rehabilitacyjny, systemy zabezpieczające przed pożarem, systemy monitoringu oraz instalacje przyzywowe);
- zakupie przez gminę/powiat nieruchomości zabudowanej lub niezabudowane obiektem w celu utworzenia Centrum, który to obiekt spełnia standardy lub zostanie przystosowany do standardu Centrum poprzez przebudowę lub remont w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, z poźn. zm.) i jego wyposażenie w niezbędne urządzenia budowlane oraz jego wyposażenie w sprzęt i środki trwałe służące wielokrotnemu użytkowaniu (w tym m.in.: meble, sprzęt rehabilitacyjny, systemy zabezpieczające przed pożarem, systemy monitoringu i instalacje przyzywowe);
- zmianie przeznaczenia całości istniejącego obiektu, stanowiącego własność gminy/powiatu poprzez jego przystosowanie do standardu Centrum i jego wyposażenie w niezbędne urządzenia budowlane oraz jego wyposażenie w sprzęt i środki trwałe służące wielokrotnemu użytkowaniu (w tym m.in. meble, sprzęt rehabilitacyjny, systemy zabezpieczające przed pożarem, systemy monitoringu oraz instalacje przyzywowe).
W uzasadnionych
sytuacjach, za zgodą wojewody zadanie może polegać na zmianie przeznaczenia części istniejącego obiektu poprzez jej przystosowanie do standardu Centrum i jej wyposażenie w niezbędne urządzenia budowlane oraz wyposażenie jej w sprzęt i środki trwałe służące wielokrotnemu użytkowaniu (w tym m.in. meble, sprzęt rehabilitacyjny, systemy zabezpieczające przed
pożarem, systemy monitoringu oraz instalacje przyzywowe), z zastrzeżeniem
zaplanowania powierzchni Centrum adekwatnej do potrzeb mieszkańców oraz
proporcjonalnego finansowania kosztów utworzenia Centrum.
2. MODUŁ
II – Funkcjonowanie Centrum
W ramach tego modułu będą finansowane
zadania polegające na:
- utrzymaniu działalności Centrum, w tym m.in. zabezpieczeniu dostaw podstawowych mediów (energia elektryczna, ogrzewanie, woda, ścieki, wywóz nieczystości etc.), opłacaniu podatków i opłat lokalnych, ubezpieczeniu budynku, zakupie usług, w tym wyżywienia dla mieszkańców Centrum, zakupie materiałów do pracy z mieszkańcami Centrum, przeprowadzaniu okresowych przeglądów, kontroli stanu oraz konserwacji urządzeń budowalnych i sprzętu wielokrotnego użytkowania, w tym sprzętu specjalistycznego;
- ponoszeniu niezbędnych wydatków związanych z transportem mieszkańców Centrum;
- pokrywaniu kosztów związanych z zatrudnieniem kadry Centrum oraz osób świadczących usługi w Centrum na rzecz mieszkańców Centrum, wg dokumentów kadrowo-płacowych.
Zarząd Powiatu podjął
decyzję o nieprzystąpieniu do powyższego naboru.
Sekretarz Powiatu – Pani Małgorzata
Nosowicz poinformowała, iż w
związku z brakiem wolnego miejsca w archiwum zakładowym Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej oraz koniecznością przyjęcia dokumentacji z
poszczególnych wydziałów, Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
zwrócił się z prośbą o możliwość wydzielenia i zaadaptowania dodatkowego pomieszczenia przy
istniejącym archiwum zakładowym (załącznik
nr 14).
Pani
Małgorzata Nosowicz dodała, że dokumentacja znajdująca się w archiwum pochodzi
z lat 1999-2021. W 2023 roku zostało wstrzymane przyjmowanie dokumentacji do archiwum zakładowego z Wydziału Architektury, Budownictwa i Zagospodarowania
Przestrzennego oraz Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki
Nieruchomościami z uwagi na brak podejmowania czynności brakowania
dokumentacji.
W związku z
powyższym, Zarząd Powiatu zobowiązał
Naczelników Wydziałów AB i GG w porozumieniu z pracownikiem zajmującym się archiwum zakładowym do zbrakowania dokumentacji niearchiwalnej, która zgodnie z przepisami podlega
brakowaniu.
Ad.
pkt 4. Sprawy różne.
W tym punkcie nie wniesiono żadnych
spraw.
Na tym zakończono
posiedzenie.
Protokołowała Przewodniczący Zarządu
Anna Wisowata Artur Berus
Podpisy
Członków Zarządu Powiatu:
- K. Bilska
- C. Błach
Załączników 14:
- Załącznik nr 1 – lista obecności na posiedzeniu Zarządu Powiatu,
- Załącznik nr 2 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie,
- Załącznik nr 3 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2023 r.,
- Załącznik nr 4 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035,
- Załącznik nr 5 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok,
- Załącznik nr 6 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie powołania Rady Społecznej działającej przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitalu Powiatowym im. Marii Skłodowskiej-Curie,
- Załącznik nr 7 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego zmieniającej Uchwałę Nr 170/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia,
- Załącznik nr 8 – projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego zmieniającej Uchwałę Nr 171/XXII/2020 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego, zasad udzielania i rozmiar obniżek oraz ustalenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć: nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej a także pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych i innych,
- Załącznik nr 9 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie zatwierdzenia specyfikacji warunków zamówienia, powierzenia powołania komisji przetargowej oraz zatwierdzenia wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Remont i dostosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w ZPEW oraz przystosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w SOSW Nr 2,
- Załącznik nr 10 – uchwała Zarządu Powiatu Skarżyskiego w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu budynku Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie,
- Załącznik nr 11 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 15.07.2024 r.,
- Załącznik nr 12 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 17.07.2024 r.,
- Załącznik nr 13 –pismo Zespołu ds. Polityki Społecznej i Senioralnej z dnia 05.07.2024 r.,
- Załącznik nr 14 – pismo Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich z dnia 11.07.2024 r.
metryczka
Wytworzył: Anna Wisowata (18 lipca 2024)
Opublikował: Anna Wisowata (1 sierpnia 2024, 14:14:47)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 299