Protokół Nr LV/2023 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 21 września 2023 roku
Protokół Nr LV/2023
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 21 września 2023 roku
Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa
Powiatowego w Skarżysku - Kamiennej,
ul. Plac Floriański
Godzina rozpoczęcia obrad - 10.00
W sesji udział
wzięli:
-
Dyrektorzy
i Główni Księgowi jednostek służby zdrowia,
-
Pani
Anna Jóźwiak – przewodnicząca Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób
Niepełnosprawnych,
-
Pani
Elżbieta Waglewska – prezes Skarżyskiego Klubu Amazonek,
-
Pani
Małgorzata Szczerba – Skarżyski Klub Amazonek ,
-
Pan
Michał Wzorek – kierownik Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
Nadzór
Wodny w Skarżysku-Kamiennej,
-
Pan
Bogusław Ciok – dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy,
-
Poseł na
Sejm RP Krzysztof Lipiec,
-
Dyrektorzy,
Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
-
Radni
Powiatu Skarżyskiego,
-
Starosta
Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska,
Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
-
Sekretarz
powiatu Małgorzata Nosowicz,
-
Skarbnik
powiatu Urszula Wrona,
-
Radca
Prawny starostwa Karolina Oleksiak,
-
Naczelnicy
Wydziałów Starostwa,
-
Przedstawiciele
lokalnych mediów.
Lista obecności radnych biorących udział w
sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach - w załączeniu.
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego
protokołowała: Monika Chylicka –Podinspektor Biura Rady Powiatu
STRESZCZENIE POSIEDZENIA
Ad. pkt 1 Otwarcie Sesji.
LV w kadencji Sesję Rady Powiatu
Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który poinformował zebranych,
że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących
obraz i dźwięk.
Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku
obrad.
Przewodniczący Rady
Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych, co
stanowi 79% składu Rady Powiatu. Jest to kworum zdolne do podejmowania
prawomocnych uchwał i decyzji.
Przewodniczący
Rady
poinformował, że zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu,
na Sekretarza obrad wskazuję Radnego Zbigniewa Miernika, który będzie pracować ze swojego
miejsca.
Następnie
zapytał czy do przedstawionego projektu porządku LV Sesji Rady Powiatu radni lub członkowie Zarządu Powiatu
zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
Radny Grzegorz Małkus wniósł o zdjęcie
z porządku obrad w punkcie 8 uchwały zamieszczonej w podpunkcie 6, która
dotyczy rozpatrzenia wniosku odnośnie podwyższenia świadczenia. Poinformował,
że w uzasadnieniu tej uchwały jest napisane, że wniosek jest niezasadny. Jego
zdaniem nie ma takich przepisów, które by nie pozwalały rozpatrzyć pozytywnie
tego wniosku. Poprosił, aby ten projekt zdjąć z dzisiejszego porządku obrad, ponownie
się nad nim pochylić i ewentualnie przygotować uchwałę w tej sprawie, a wtedy radni
będą mogli się wypowiedzieć w głosowaniu, czy taką regulację można zastosować,
czy też nie. Wyraził zdanie, że na tym etapie radni nie powinni podejmować tej
uchwały.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i
Petycji – Radny Jerzy Żmijewski poinformował, że we wtorek podczas
posiedzenia Komisji Budżetu i Infrastruktury podnoszona była ta sprawa związana
z niezbyt szczęśliwym wpisem do uchwały, że „uznaje się wniosek za bezzasadny”. W związku z tym Komisja Skarg,
Wniosków i Petycji wniesie autopoprawkę do tej uchwały, w której znajdzie się
inne sformułowanie, to jest: „rozpatruje
się negatywnie wniosek o podniesienie minimalnej wysokości świadczenia”, a
w uzasadnieniu do tej uchwały pięć ostatnich wierszy na samym dole, czyli: „wobec braku możliwości finansowych powiatu,
skargi” itd. – zostanie wykreślone.
Podkreślił, że to
nie oznacza, że nie należy pochylić się nad tym problemem. Wyraził zdanie, że inicjatywa
w tym zakresie z jednej strony powinna należeć do dyrektora Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie, ale równie ważna jest resortowa uchwała. Podejmując osobną
uchwałę można by zwiększyć wysokość tego świadczenia biorąc pod uwagę m.in.
sytuację finansową powiatu oraz ilość dzieci, którym by ono przysługiwało.
Niemniej uchwała, o której mówił Radny Grzegorz Małkus dotyczy konkretnego
wniosku, konkretnej osoby. Jego zdaniem nie należy rozszerzać tego zagadnienia.
Przyznał,
że niektóre sformułowania nie są do końca trafne, więc będzie wnioskował o
wniesienie autopoprawki.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że rozmawiano na ten temat na komisjach i
stwierdzono, że sformułowanie jest zgodne z językiem prawnym.
Radny Mieczysław Bąk poinformował, że
był przygotowany wypowiedzieć się na ten temat przed rozpatrywaniem ww.
uchwały. Odnosząc się do projektu uchwały w sprawie wniosku o podniesienie
minimalnej wysokości świadczenia pieniężnego w drodze uchwały Rady Powiatu,
oznajmił, że nie podziela stanowiska Komisji Skarg, ponieważ użyty zapis w § 1.
uchwały o treści, tu cytat: „uznaje się
za bezzasadny wniosek o podniesienie minimalnego świadczenia pieniężnego w
drodze uchwały rady powiatu z przyczyn określonych w stanowisku Komisji Skarg.”
Jego zdaniem użycie takiej formuły prawnego zapisu, tj. „uznaje się za bezzasadny wniosek” jest bezduszne, obraźliwe,
wykluczające dzieci i ich opiekunów z
rodzin zastępczych z możliwości podniesienia minimalnego świadczenia
pieniężnego w ramach wsparcia rodziny zastępczej. Zauważył, że te dzieci nie są
niczemu winne, że mają nieodpowiedzialnych rodziców. Chcą się uczyć, rozwijać
swoje pasje, nie chcą żyć jak ich rodzice. To, że nie trafiły do domów dziecka,
to zasługa ich opiekunów: babć, dziadków, cioć, którzy starają się, na ile mogą
zastąpić im rodziców oraz zapewnić im możliwość zdobycia wykształcenia. Ci
ludzie, otaczając te dzieci miłością, tworzą im rodzinny dom i dlatego należy
im pomóc. Oznajmił, że rosną koszty utrzymania dzieci, również podnoszone są
płace, diety, wszelkie dodatki i świadczenia, w tym również socjalne. Aby to
zrekompensować, państwo polskie tworzy politykę prorodzinną. Zgodnie z ustawą
świadczenie w rodzinie zastępczej niezawodowej może wynosić min. 899 zł do
maks. 1361 zł. Natomiast w powiecie skarżyskim stanowi ono kwotę 988 zł 20 gr pomniejszoną
o 50% dochodu dziecka. Jego zdaniem wniosek złożony przez rodzinę zastępczą
jest w pełni uzasadniony i dotyczy on całej grupy: 140 dzieci znajdujących się
w rodzinach zastępczych na terenie powiatu skarżyskiego. Wyraził zdanie, że argument,
iż podniesienie świadczenia dla całej grupy 140 dzieci z rodzin zastępczych
pociąga określone wydatki jest nieprzekonujący. Zauważył, że po to jest Rada Powiatu,
Zarząd Powiatu, aby pomagać ludziom. Poinformował, że nie wyobraża sobie, aby w
ponad 150 mln budżecie powiatu skarżyskiego nie znalazły się środki finansowe na
zwiększenie tego świadczenia, które jest kilkakrotnie mniejsze od świadczenia w
rodzinach zastępczych. Oznajmił, że świadczenie w rodzinach zastępczych wynosi
4800 zł na jedno dziecko. Dlatego popiera wniosek przewodniczącego klubu Prawa
i Sprawiedliwości i prosi o przegłosowanie tego wniosku.
Wyraził
zdanie, że autopoprawka złożona przez przewodniczącego Komisji Skarg nic tu nie
zmienia. Sprawa powinna powrócić do ponownego rozpatrzenia, tym bardziej, że radni
powinni pomagać ludziom, którzy tego oczekują, a nie w tak bezduszny sposób próbować
określić ich wniosek jako bezzasadny.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk w związku
z powyższym poprosił o przygotowanie wniosku w sprawie zdjęcia z porządku obrad
w punkcie 8 podpunktu 6.
Za przyjęciem porządku
głosowało – 4 radnych
Przeciw
głosowało – 11 radnych
Głosów wstrzymujących - 0
Wniosek
w sprawie zdjęcia z porządku obrad w punkcie 8 podpunktu 6 nie uzyskał
akceptacji, nie przeszedł.
Przewodniczący
Rady Jacek Jeżyk poinformował, że w tej chwili w sesji
uczestniczy 16 radnych, co stanowi 84% składu rady. Następnie poddał
pod głosowanie przyjęcie porządku obrad LV Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Za przyjęciem
porządku głosowało – 14 radnych
Przeciw głosowało
– 0
Głosów wstrzymujących – 2 radnych
Porządek
obrad LV Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty.
Ad. pkt 3 Przyjęcie protokołu z LII, LIII, LIV sesji Rady
Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodnicząca Rady Bożena
Bętkowska poinformowała, iż protokół z LII, LIII i LIV sesji Rady
Powiatu Skarżyskiego był wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Do protokołu radni
nie wnieśli żadnych uwag, w związku z czym zgłosiła wniosek o przyjęcie
protokołu z LII, LIII i LIV sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodniczący
Rady Jacek Jeżyk poinformował, że
przechodzimy do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z LII sesji
Rady Powiatu Skarżyskiego.
Za przyjęciem
protokołu głosowało – 16 radnych
Przeciw głosowało –
0
Głosów wstrzymujących – 0
Protokół
LII z sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady Jacek Jeżyk poinformował, że
przechodzimy do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z LIII sesji
Rady Powiatu Skarżyskiego.
Za przyjęciem
protokołu głosowało – 16 radnych
Przeciw głosowało –
0
Głosów wstrzymujących – 0
Protokół
LIII z sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący
Rady Jacek Jeżyk poinformował, że
przechodzimy do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z LIV sesji
Rady Powiatu Skarżyskiego.
Za przyjęciem
protokołu głosowało – 16 radnych
Przeciw głosowało –
0
Głosów wstrzymujących – 0
Protokół
LIV z sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt 4 Sprawozdanie Starosty
z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.
Starosta
Artur Berus poinformował, że
sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu między sesjami w okresie od
28 czerwca do 21 września zostało złożone do Biura Rady Powiatu w dniu
wczorajszym. Uzupełniając sprawozdanie poinformował, że w dniu 15 września w
Sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej w Skarżysku-Kamiennej odbyła się
uroczystość poświęcenia sztandaru dla Hufca Pracy w Skarżysku-Kamiennej, w
której powiat skarżyski reprezentował naczelnik Wydziału Edukacji, Promocji,
Kultury, Sportu i Turystyki – Pani Renata Pacek. Oznajmił, że w dniu wczorajszym
odbyło się robocze spotkanie ze starostą starachowickim. W spotkaniu dotyczącym
mień gromadzkich uczestniczył także naczelnik Wydziału Geodezji, Kartografii,
Katastru i Gospodarki Nieruchomościami Pan Dariusz Chojnacki. Poinformował, że 20
września br. Minister Zdrowia ogłosił listę projektów w ramach Funduszu
Medycznego – modernizacja doposażenia sprzętu medycznego Szpitalnych Oddziałów
Ratunkowych. Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej pozyskał 14 mln 668 tys. na
realizację ww. zadania, które jest dla nas bardzo ważne. Dzięki niemu będzie
można zakupić sprzęt medyczny, tomograf, cyfrowe aparaty RTG, czyli cały sprzęt do diagnostyki oraz wykonać
modernizację pomieszczeń SOR-u. Zauważył, że projekt ten został bardzo wysoko
oceniony. W całym kraju złożono 207 projektów, z czego 152 otrzymały
dofinansowanie w różnych kwotach. Zadanie proponowane przez skarżyski szpital
znalazło się na 24 pozycji. Serdecznie podziękował parlamentarzystom, panu
dyrektorowi oraz pracownikom szpitala za przygotowanie tak merytorycznego
projektu. Wyraził zdanie, że każda złotówka wydatkowana w ochronę zdrowia jest
jak najbardziej zasadna.
Przedstawiając w dniu dzisiejszym
sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu poprosił o jego przyjęcie.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
Radny Grzegorz Małkus zauważył, że w
sprawozdaniu znalazła się zdawkowa informacja na temat inwestycji realizowanej
w budynku przy ul. Sikorskiego 20.
Prosił pana starostę, żeby rozszerzył temat i poinformował na jakim etapie jest
realizacja tego zadania i jak wyglądają płatności, kiedy formalnie i faktycznie
zakończy się to zadanie oraz czy z tytułu niedotrzymania terminów wykonawca
zostanie obciążony karami, ewentualnie w jakiej wysokości, czy jest prowadzona jakaś
analiza w tym temacie. Poprosił także o informację jak wygląda sytuacja w
ocenie Zarządu, jeśli chodzi o realizację tej inwestycji.
Starosta Artur Berus przypomniał, że powiat skarżyski pozyskał
środki w ramach Programu Polski Ład na modernizację budynku przy ul. Sikorskiego 20. Poinformował, że jeżeli
chodzi o zaangażowanie prac, dziś jest na poziomie ok. 90%. W dniu wczorajszym
zostały zamontowane meble pod siedzibę Powiatowego Urzędu Pracy.
Odnosząc się
do kwestii naliczania kar umownych poinformował, że w związku z wnioskiem
wykonawcy potwierdzonym przez projektanta oraz inspektora nadzoru, podpartej
opinią radcy prawnego oraz opinii skarbnika, termin zakończenia inwestycji został
wydłużony do 30 listopada. Poinformował, że w dniu wczorajszym wraz z panią
wicestarostą odbyli ostatnie spotkanie przed podpisaniem aktu notarialnego z
Urzędem Kontroli Skarbowej. Oznajmił, że do 20 października chcą sfinalizować
sprzedaż budynku na ul. 1 Maja, a do 15 grudnia zdać ww. nieruchomość. Dodał,
że przed końcem inwestycji zostanie powołana komisja w celu odbioru.
Radny Grzegorz Małkus zauważył, że
zgodnie z umową inwestycja powinna zakończyć się do 29 sierpnia br. Poprosił,
aby pan starosta dostarczył mu opinii radcy prawnego, o której wspomniał.
Radny Bartosz Bętkowski zapytał na kiedy planowane jest zakończenie
inwestycji polegającej na budowie ronda na ul. 1 Maja w Skarżysku-Kamiennej.
Zauważył, że po raz kolejny
projekt drogowy, który realizuje powiat, nie przewiduje nasadzeń drzew.
Poinformował, że na Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i
Porządku Publicznego radni rozmawiali na temat czystości powietrza na terenie
gminy Skarżysko i walce z tym tematem. Oznajmił,
że po utworzeniu tego ronda, na węźle blisko dworca będzie bardzo duże
natężenie ruchu, a drzewa są oczywistą, pierwszą barierą dźwiękochłonną i też absorbującą
zanieczyszczenia.
Poinformował,
że dyrektor ZDP Pan Marek Czyż w rozmowie z nim wyraził zdanie, że jakieś
nasadzenia będzie trzeba wykonać. Poprosił o wsparcie pana starosty w tym
temacie, po to aby przełamać niemoc, że powiat nigdy nie planuje, wycina
drzewa, nie sadzi nowych przy drogach i buduje miejsca pozbawione cienia i
zieleni.
Starosta Artur Berus przypomniał, że w ramach Funduszu Rozwoju Dróg
Powiat Skarżyski pozyskał środki na budowę ronda przy ul. 1 Maja u zbiegu z ul. Towarową. Oznajmił,
że wykonawca zgodnie z umową ma czas na zakończenia pracy do 25 listopada,
natomiast przekazano informację, że prace te zakończą się trochę wcześniej. Przyznał,
że dobrze by było, gdyby ruch został tam puszczony przed 1 listopada, bo wtedy
na tej drodze jest ogromne natężenie ruchu. Oznajmił, że w otoczeniu
przebudowanego miejsca znajdował się pomnik 55-lecia rzemiosła w Skarżysku, w
związku z tym powiat zwrócił się do Gminy Skarżysko o podjęcie wspólnych
działań w kierunku znalezienia odpowiedniego miejsca dla ww. pomnika. Niestety
Powiat Skarżyski musiał podjąć indywidualną decyzję i pomnik stanie na środku
ronda.
Poinformował, że jeśli chodzi o
nasadzenia, to nie wygląda to do końca tak jak mówi Radny Bartosz Bętkowski.
Oznajmił, że po kontroli dróg powiatowych służby liniowe wskazały, że jest ok.
70 drzew do wycięcia, ponieważ są suche, zagrażają bezpieczeństwu itd. Wyjaśnił,
że w ramach decyzji dot. usunięcia drzew, gminy mają obowiązek tak ją
formułować, że po usunięciu drzew należy na ich miejsce wykonać nasadzenia. Powiat
je wykonuje, a nasadzane drzewa nie mają minimalnej średnicy, tylko większą, co
jest dość kosztowne.
Poinformował, że na terenie
miasta Skarżysko-Kamienna, Powiat Skarżyski sam utrzymuje wszystkie ronda,
które są przy zbiegu dróg gminnych i powiatowych. Przypomniał, że przy ul.
Piłsudskiego zostały wykonane nasadzenia w ramach bezpłatnej akcji. Oznajmił,
że powiat zamierza zwrócić szczególną uwagę na te kwestie przy planowanej
przebudowie ul. Tysiąclecia, która znajduje się w centrum miasta. Przypomniał,
że został już wykonany projekt budowlany, pozyskano pozwolenie na budowę oraz
złożono projekt do pana wojewody w ramach Rozwoju Dróg. Poinformował, że został
on zakwalifikowany na listę rankingową i dziś projekt ten czeka na akceptacje
pana premiera. Zakłada on budowę drogi, chodnika, ścieżki rowerowej, ale także
nasadzenia drzew.
Ad. pkt 5 Informacja o
złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że po ostatniej sesji Radny
Mieczysław Bąk złożył pięć interpelacji. Następnie poprosił Radnego o
przedstawienie interpelacji wraz z udzielonymi na nie odpowiedziami.
Radny Mieczysław Bąk poinformował, że w pierwszej interpelacji z
13 lipca br. zwrócił się za pośrednictwem Pana Przewodniczącego do Pana
Starosty o udzielenie informacji, na jakim etapie jest przygotowanie inwestycji
do wykonania przebudowy drogi powiatowej nr 0430T Samsonów – Odrowąż – Boków w
miejscowości Nowy Odrowążek. Zauważył, że toczy tę batalię od 2022 r., kiedy to
początkowo było 200 tys. zł na budowę końcówki chodnika w Odrowążku, to jest
droga o innym numerze: 0446T, granicząca skrzyżowaniem z drogą Samsonów –
Odrowąż. Przyznał, że co prawda powiat ogłosił przetarg, ale kwota przetargu była
10-krotnie wyższa. Środki były niezabezpieczone. Następnie podjęto próbę
wykonania połowy długości chodnika, tym razem kwota inwestycji także przerosła
możliwości finansowe. Wyraził zdanie, że były to pozorowane działania. W ww.
interpelacji zaznaczył, że w budżecie powiatu na 2023 rok są środki na
przebudowę drogi powiatowej Samsonów- Odrowąż w Nowym Odrowążku.
W odpowiedzi z 24 lipca br. poinformowano
go, że Zarząd Dróg Powiatowych jest na etapie badań, oceny ofert oraz oczekuje
na zabezpieczenie środków przez Radę Powiatu. Radny dodał, że po zakończeniu
tego postępowania została podpisana umowa z wykonawcą na wykonanie części tego
chodnika za kwotę 740 tys. zł przy dotacji z gminy Bliżyn w wysokości 250 tys.
zł. Oznajmił, że nie jest to jednak satysfakcjonująca informacja dla
mieszkańców Nowego Odrowążka i Odrowążka, ponieważ liczyli oni na to, że chodnik
zostanie wykonany w całości.
Celem kolejnej interpelacji
złożonej 13 lipca było to, żeby Pan Starosta wraz z Zarządem rozpatrzyli wniosek,
który można by zgłosić do ogłoszonego przez Wojewodę Świętokrzyskiego 19
czerwca br. naboru wniosków o dofinansowanie zadań realizowanych w 2024 r. w
ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wyjaśnił, że chodziło o dokończenie 100
m chodnika, na który dokumentacja została zrobiona w 2014 roku. Część chodnika
została zrobiona w 2017 r., a środki w wysokości 27 tys. zł które były
przeznaczone na tę inwestycje zostały przeniesione na inne zadania inwestycyjne
w powiecie. Wyraził zdanie, że Zarząd Powiatu nie traktuje poważnie tego temat.
Następna interpelacja również
dotyczyła rozpatrzenia przez Pana Starostę i Zarząd Powiatu możliwości
zgłoszenia do ogłoszonego przez Wojewodę Świętokrzyskiego programu wniosku o
budowę peronu przystankowego na tym odcinku, na którym ma być budowany chodnik
w Nowym Odrowążu. Zauważył, że Nowy Odrowążek na odcinku drogi od kościoła w stronę Cmentarza jest intensywnie
rozbudowywany. Powstają nowe domostwa, a ludzie muszą iść ponad kilometr do
najbliższego przystanku. Wyjaśnił, że inwestycja ta wpłynęła by na komfort, a
przede wszystkim na bezpieczeństwo mieszkańców dojeżdżających do pracy czy
szkoły do Kielc.
Odpowiedziano mu, że w związku z
ww. ogłoszonym naborem wniosków, Zarząd Powiatu Skarżyskiego podjął decyzję o
aplikowaniu o dofinansowanie zadania pn. „Rozbudowa Al. Tysiąclecia w
Skarzysku-Kamiennej […]”. Radny Przyznał, że ubolewa nad tym, że Zarząd preferuje
duże zadania. Przyznał, że jest to ważne, bo duże zadania widać, a takich
małych zadań nie widać, ale zaznaczył, że jest też druga ważna sprawa: należy
pomagać mieszkańcom i wsłuchiwać się w ich postulaty, w ich potrzeby. Podkreślił,
że walczy w tej sprawie od 5 lat. Wyraził zdanie, że szkoda było pieniędzy na
zdjęcia czy ekspertyzy stworzone w tej sprawie, bo najwidoczniej tego peronu
nie da się zrobić. Poinformował, że papier wszystko przyjmie, ale nie on czy
mieszkańcy gminy Bliżyn.
Radny Mieczysław Bąk poinformował,
że 31 sierpnia, w związku z dużymi opóźnieniami w publikacji protokołów z
posiedzeń Zarządu Powiatu zwrócił się z prośbą za pośrednictwem Pana Przewodniczącego
do Zarządu Powiatu, żeby 14-dniowy termin, który jest określony w statucie był
dotrzymywany.
W odpowiedzi Pan Starosta
poinformował, że sytuacja dotycząca umieszczania protokołów z posiedzeń Zarządu
Powiatu Skarżyskiego w terminie późniejszym niż to wynika z zapisów w statucie zdarza
się sporadycznie. Są to sytuacje podyktowane szczególnymi okolicznościami, jak
np. choroba lub urlop któregoś z pracowników lub Członka Zarządu, co
uniemożliwia podpisanie protokołu przez wszystkich członków biorących udział w
posiedzeniu. Radny wyraził nadzieję, że zgodnie z obietnicą Pana Starosty
protokoły te będą ukazywać się systematycznie.
Radny poinformował, że na wniosek
mieszkańców 31 sierpnia br. w swej interpelacji zwrócił się z prośbą do Pana
Starosty o podjęcie działań w celu wykonania, po pierwsze: na drodze powiatowej
w Dolnym Kucębowie utwardzić destruktem lub drobnym kamieniem tzw. „klińcem” wyłukowania na
skrzyżowaniu z drogą powiatową Samsonów-Odrowąż, po drugie: usunąć „samosiejki”
i zarośla po lewej stronie na drodze powiatowej w Dolnym Kucębowie.
W odpowiedzi Pan Starosta
poinformował, że zarośla, o których mowa zostaną usunięte oraz podał terminy
wykonania ww. prac. Radny przyznał, że jest zadowolony z tego powodu.
Ad. pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.
W tym punkcie głos zabrali:
Poseł na Sejm RP Krzysztof
Lipiec poinformował, że dobiega końca 9. kadencja polskiego Sejmu i z tej
okazji wynika jego wizyta na dzisiejszym posiedzeniu Rady Powiatu Skarżyskiego.
Oznajmił, że nie chce mówić o pracach Sejmu w tej kadencji, lecz o ważnych
kwestiach, które dotyczą działalności samorządów terytorialnych jako bardzo ważnego
organu władzy państwowej. Zauważył, że działalność samorządów terytorialnych ma
swoje umocowanie w konstytucji Rzeczypospolitej. Wyraził zdanie, że to była
dobra kadencja, pomimo tego, że przyszło ją wykonywać w bardzo trudnych
uwarunkowaniach. To przede wszystkim pandemia i w związku z tym wiele
ograniczeń. Z drugiej strony wojna na Ukrainie i przeżywanie w związku z tym
paru kryzysów, w tym przede wszystkim kryzys energetyczny i kryzys, który
dotyczy inflacji. Mimo to w tym czasie udało się uchwalić wiele dobrych
rozstrzygnięć. To przede wszystkim rzecz, która jest związana ze wsparciem
finansowym dla samorządów terytorialnych. Zauważył, że tu warto wspomnieć o
ustawie o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, z którego, jak się okazuje, Powiat
Skarżyski i wszystkie funkcjonujące jednostki samorządu terytorialnego w tym
powiecie pozyskały środki w wysokości 70 mln zł. Przyznał, że to sporo
pieniędzy. Oznajmił, że warto wspomnieć również o Rządowym Funduszu Inwestycji
Lokalnych. Ten fundusz został pomyślany przede wszystkim o zwalczaniu kryzysu
spowodowanego pandemią COVID, w związku z czym Powiat Skarżyski otrzymał dużo
pieniędzy. Wyraził zdanie, że jednym z najlepszych instrumentów wsparcia jest
sprawa, która związana jest z programem o nazwie Polski Ład, którego Powiat
Skarżyski jest bardzo mocnym beneficjentem. Niektóre inwestycje były czynione przez
sam powiat – o czym było mówione, chociażby termomodernizacja budynku Starostwa
Powiatowego na ul. Sikorskiego, ale miało miejsce także wiele innych
przedsięwzięć, bo w ramach tego Funduszu funkcjonuje Program Inwestycji
Strategicznych i z tego funduszu dobrym beneficjentem była gmina Bliżyn – ponad
20 mln zł na uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej. Podobna sytuacja
dotyczyła gminy Skarżysko Kościelne, gdzie w miejscowości Kierz Niedźwiedzi
pozyskano ponad 9 mln zł na tego typu gospodarowanie. Poinformował, że warto
wspomnieć także o Suchedniowie, a także o gminie Łączna, która otrzymała
największe wsparcie, ponieważ utrzymywała ona bardzo dobre kontakty, również
przy udziale Pana Starosty.
Serdecznie podziękował wszystkim
samorządowcom z terenu powiatu skarżyskiego, bo te dobre kontakty zaowocowały
dobrymi rozwiązaniami. Zauważył, że powiat skarżyski zmienia się co widać nawet
w samym Skarżysku-Kamiennej, gdzie realizowane jest dużo nowych inwestycji –
przede wszystkim w infrastrukturze drogowej. Wyraził zdanie, że mieszkańcy ww.
gminy maja to szczęście, że stąd pochodzi marszałek województwa
świętokrzyskiego. Warta uwagi jest sprawa wiaduktu, sprawa dotycząca ważnego
programu Kolej Plus, wybudowany nowy dworzec, w tej chwili jeden z
najpiękniejszych w województwie świętokrzyskim. Wspomniał, że tak naprawdę w
każdej dziedzinie funkcjonowania Powiat Skarżyski, jak i inne samorządy
terytorialne tutaj działające, otrzymywały wsparcie. Podkreślił, że często jego
oponenci polityczni twierdzą, że te środki finansowe, którymi rząd wspomaga
samorządy, są kierowane tylko do swoich samorządowców. Akurat Powiat Skarżyski
ze wszystkimi jednostkami samorządu terytorialnego zadaje temu twierdzeniu
wielki kłam. Zauważył, że na terenie tego powiatu nikt z włodarzy gmin czy też
w powiecie nie ma żadnego związku z jego środowiskiem politycznym – z Prawem i
Sprawiedliwością. A jednak okazuje się, że Powiat Skarżyski można postawić za
wzór w pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Oznajmił, że pokazał już te
instrumenty finansowe, ale warto przypomnieć jeszcze o ważnym rozstrzygnięciu
ustawowym, które w ostatnim czasie zostało podjęte w polskim Sejmie. Mowa
nowelizacji ustawy budżetowej, przed którą tak naprawdę wszystkie środowiska
polityczne bardzo bały się podejmować takich inicjatyw. Ruszyć budżet państwa –
to zazwyczaj graniczyło z jakimiś wstydem. Zaznaczył, że w jego środowisku
politycznym tak akurat nie jest, bo oni, ilekroć zmieniali budżet państwa, to
zmiana tego budżetu dotyczyła zwiększenia dochodów. Mocą ostatniej nowelizacji
ustawy budżetowej w skali całego państwa zwiększono o 14 mld zł środki
finansowe na subwencję ogólną, mocą której subwencjonowane są samorządy
terytorialne, które mogły te środki spożytkować na dowolny cel, który
przewidziany jest w ustawach dotyczących funkcjonowania samorządów
terytorialnych. Powiat Skarżyski jako jednostka otrzymał 3 mln 400 zł, ale
największymi beneficjentami były tutaj samorządy typu gminnego co było
dodatkowym wsparciem dla samorządów. Przyznał, że bardzo cieszy go fakt, że
Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej został dostrzeżony w Ministerstwie
Zdrowia. Poinformował, że coś na ten temat wiem, bo też za tą sprawą chodził i
wiedział o tym od samego początku, że szpital skarżyski był na najlepszej
drodze do pozyskania tych środków. Oznajmił, że bardzo martwi go sytuacja w szpitalu,
szczególnie w kontekście funkcjonowania Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, bo są
duże pieniądze na urządzenie tego oddziału, a z tego, co mu wiadomo, szpital
warunkowo ma dopuszczenie funkcjonowania tego oddziału do końca września. Wyraził
nadzieję, że środki te nie zostaną zmarnowane. Przyznał, że jest do dyspozycji
w tej kwestii, chociaż sprawa tej materii nie należy do łatwych dla polityków. Wyraził
zdanie, że warunkowe przedłużenie funkcjonowania tego oddziału można jeszcze
przedłużyć i jest to kwestia działań administracyjnych, szczególnie w NFZ. Oznajmił,
że bardzo zależy mu na tym, aby szpital w Skarżysku, z którego korzystają też mieszkańcy
jego miasta, utrzymał się. Jest to ważne, aby sieć szpitali nad Kamienną tj.
Skarżysko, Starachowice, Ostrowiec miała się dobrze, ponieważ pacjenci z tych
terenów wymagają sprawnego wsparcia medycznego. Poinformował, że cieszy go, że
mógł się przyczynić do tego, aby szpital w Skarżysku pozyskał mammograf.
Poinformował, że na wniosek pań z Klubu Amazonek, jego osobista interwencja u
Pana Premiera Mateusza Morawieckiego spowodowała to, że w rama dotacji ogólnej
z budżetu państwa te środki zostały tutaj skierowane. Podkreślił, że jest to
bardzo ważne, bo to podnosi poziom świadczonych usług medycznych w skarżyskim
szpitalu. Wyraził zdanie, że Powiat Skarżyski, wraz z innymi jednostkami
samorządu terytorialnego, można postawić za wzór w tym jak pozyskiwać środki zewnętrzne.
Raz jeszcze podziękował wszystkim samorządowcom, a szczególnie tym którzy są
zrzeszeni w klubie Prawa i Sprawiedliwości, bo to oni go tutaj mocno
wspomagali.
Przyznał, że wie jak dużą
bolączką Skarżyska jest to, że ma mocno zaniedbany stadion Granatu. Zauważył,
że Prezydent Skarżyska, który mimo to, że różne rzeczy pisał na śniegu, także
znalazł wsparcie w jego osobie, ponieważ istotą nie jest to, skąd pochodzi
najważniejszy polityk samorządowy z danego terenu, ale ważne są sprawy ludzkie,
bo ludzie nie mają barw politycznych, pomimo tego, że różne decyzje podejmują
nad urnami wyborczymi. Wyjaśnił, że dla niego oraz dla Premiera Mateusza
Morawieckiego, którego jest doradcą, najważniejsze są wspólnoty samorządowe. Wyraził
zdanie, że każdy rząd, niezależnie od tego, jaką opcję polityczną uznaje, czy
też do jakiej opcji politycznej przynależy, powinien mieć przede wszystkim na celu
wspieranie właśnie wspólnot samorządowych. Poinformował, że wszystko wskazuje
na to, że w ramach Polskiego Ładu, Programu Inwestycji Strategicznych miasto
Skarżysko otrzyma spore środki finansowe na zmodernizowane ww. stadionu. Oznajmił,
że jest przekonany, że ten stadion będzie służył rozwojowi sportu, przywróci
dobrą renomę lokalnej drużynie piłkarskiej. Poinformował, że bardzo często
obserwował, że kibice Granatu Skarżysko mocno współdziałają z kibicami Staru
Starachowice. Idą ręka w rękę i razem wspierają klub Widzewa. Powiedział, że właśnie
kibice Staru Starachowice zwrócili się do niego o to, aby wesprzeć inwestycję
Stadionu Granatu.
Wyraził zdanie, że nowa, 10.
kadencja polskiego Sejmu, która rozpocznie się w listopadzie, także będzie
dobrą kadencją dla Polski, że Polacy dobrze postawią, dokonają dobrego wyboru.
Przyznał, że ma nadzieje, że przyjdzie nam dalej wspólnie działać. Zaapelował
do radnych, aby ci zachęcali swoich wyborców do tego, aby wzięli udział w
wyborach parlamentarnych. Oznajmił, że jest to naszą szczególną troską ponad
podziałami politycznymi. Wspólnie należy zadbać o to, żeby frekwencja w
wyborach była jak największa, żeby ludzie w spokoju, wsłuchując się w trwającą
kampanię wyborczą, mogli podjąć dobre decyzje dla Polski.
Poinformował,
że jest takie piękne przedsiębiorstwo w Kielcach związane z Kieleckimi
Marmurami. Dzisiaj nazywa się Industria. Wyjaśnił, że jest to podmiot
gospodarczy, który został przeznaczony do likwidacji, a dzisiaj okazuje się, że
nadaje ton świętokrzyskiej gospodarce ponad tymi wielkimi przedsiębiorstwami.
Dodał, że drugim takim podmiotem, który był dla niego ważny za czasów jego parlamentarnej
opozycji był suchedniowski Marywil. Wyraził zdanie, że była szansa na to, żeby
ten Marywil mógł nadal funkcjonować. Niestety został on dopuszczony do
likwidacji. Sprzedano złoże, później zlikwidowano to wszystko, co w
Suchedniowie w granicach Marywilu funkcjonowało. Finalnie udało się ten Marywil
uratować, taką samą ścieżką jak w przypadku Kieleckich Marmurów. Poinformował,
że udało mu się pozyskać, razem ze Specjalną Strefą Ekonomiczną Starachowice,
która nadaje ton świętokrzyskiej gospodarce, inwestora, którym okazała się
Agencja Rozwoju Przemysłu. Poinformował, że do 2015 r. Agencja Rozwoju
Przemysłu w ogóle nie inwestowała w żaden podmiot gospodarczy na terenie
województwa świętokrzyskiego. Oznajmił, że już 4 października zostanie otwarta
fabryka prefabrykatów budowlanych, która będzie świadczyła usługi na rzecz
podmiotów gospodarczych na teren całej Polski. Wyjaśnił, że udało się uratować
podmiot gospodarczy, który będzie funkcjonował pod inną nazwą, a najważniejsze
jest to, że powstaną nowe miejsca pracy. Wyraził nadzieje, że będą mogli
pracować tam mieszkańcy Skarżyska-Kamiennej, ponieważ obecnie jest tam
największy problem z bezrobociem wśród wszystkich miast powiatowych. Dopóki
problem nie dotknął kolejnictwa, bezrobocie w tym mieście było na znacznie
niższym poziomie. Poinformował, że dziś wszystko się odbudowuje i ma przekonanie,
że to będzie dobry instrument również na rynku pracy, jeśli chodzi o zwalczanie
bezrobocia. Oznajmił, że życzy Powiatowi Skarżyskiemu wszystkiego dobrego. Poinformował,
że w lipcu br., na Świętokrzyskim Forum Rozwoju ogłoszono tak zwany COP bis. Przyznał,
że wierzy w to, że wszystko będzie sprawnie funkcjonowało na północnej części województwa
świętokrzyskiego, przed Końskimi począwszy, a na Stalowej Woli w Podkarpaciu
kończąc, ponieważ projekty ponadregionalne, w skali państwa są najbardziej wartościowe i najbardziej
dofinansowywane przez rząd. Dodał, że ma nadzieję, że uda się tu odtworzyć ww.
COP bis.
Pani Elżbieta Waglewska – prezes
Skarżyskiego Klubu Amazonek poinformowała, że wraz z Panią Małgorzatą
Szczerbą chciały opowiedzieć o problemach z jakimi przyszło im się mierzyć w
związku z trwającym remontem budynku przy ul. Sikorskiego 20.
Pani Małgorzata Szczerba – Skarżyski Klub
Amazonek wyjaśniła, że Klub jest najemcą dwóch pomieszczeń w ww. budynku:
małego gabinetu zabiegowego o pow. 9 m² i biura o pow. 10 m². Poinformowała, że
wraz z innymi organizacjami korzystają także nieodpłatnie z pomieszczenia, które
wykorzystują na potrzeby spotkań i zajęć rehabilitacyjnych. Umowa najmu
dotycząca dwóch lokali została zawarta w czerwcu 2016 r., jak zauważyła- zabezpiecza
jedynie interesy Starostwa Powiatowego. Wyraziła zdanie, że Starostwo traktuje
tę umowę tylko z literalną wykładnią, czyli wynajęło lokal, za który najemcy
mają płacić. Jej zdaniem istotą umowy najmu jest oddanie do korzystania.
Poinformowała, że od końca czerwca 2022 r. Klub nie korzysta z tego lokalu, z
powodu trwającego remontu, a czynsz cały czas jest opłacany. Oznajmiła, że
Zarząd Klubu Amazonek wystąpił o zmniejszenie czynszu, na co dostał
jednozdaniową odpowiedź odmowną. Poinformowała, że kwestie opłat za lokal, z
którego nie można korzystać podnosiła już w rozmowach z pracownikami Starostwa
Powiatowego. Oznajmiła, że nikt nie zobowiązał ich do zabrania swoich rzeczy i
sprzętów z lokali. Teoretycznie cały czas mają możliwość korzystania z tych
pomieszczeń. Zgodnie z zapisami umowy, w przypadku nieuiszczenia opłaty Starostwo
ma prawo wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym umowy najmu. Przyznała, że
należność została pomniejszona jedynie o opłatę związaną z utrzymaniem
czystości w budynku. Poinformowała, że od momentu, gdy nie mogą użytkować
wynajmowanych lokali zapłaciły już 2 tys. 800 zł, co stanowi 80% kwoty składek
członkowskich w 2022 roku. Poinformowała, że bulwersujące dla niej jest to, że
jedno z pomieszczeń, za które one płacą czynsz jest oddane do dyspozycji
kancelarii. Oznajmiła, że bardzo zależy im na tym, żeby dalej wynajmować ww.
lokale. Wyraziła zdanie, że kiedy można się ładnie pokazać, są kwiaty i media,
to relacje ze Starostwem są w porządku. Natomiast w rzeczywistości Klub
napotyka na lekceważenie ze strony Powiatu, unikanie kontaktu. Poinformowała,
że w jednym z wynajmowanych przez nie pomieszczeń zorganizowano sobie magazyn
budowlany. Wśród rzeczy, które zostawiły na miejscu przechowywano materiały
budowlane takie jak cement czy piach. Wiele rzeczy, które należą do nich
zostało zniszczonych, w tym szafa, w której były dokumenty.
Pani Elżbieta Waglewska – prezes Skarżyskiego Klubu Amazonek przypomniała,
że nikt nie zobowiązał ich do uprzątnięcia pomieszczenia przed remontem oraz
nikt ich nie powiadomił, że ich meble zostały wyniesione z wynajmowanego przez
nie pomieszczenia. Najgorsze jest to, że zaginęły dokumenty. Zapytała kto
zapłaci za uszkodzenia lub da pieniądze na zakup nowych mebli. Poinformowała,
że pracownik Starostwa Powiatowego w rozmowie telefonicznej polecił
sporządzenie protokołu zniszczeń i przekazanie go szefowi brygady. Oznajmiła,
że jest to dla niej niezrozumiałe, ponieważ to nie ona podpisywała umowę z
wykonawcą. Zapytała kiedy Klub będzie mógł wejść do wynajmowanych pomieszczeń,
za które regularnie płaci.
Na zakończenie wystąpienia zaprosiła wszystkich na Marsz
Różowej Wstążeczki, który odbędzie się 29 września br. o godzinie 11.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk poprosił,
aby przedstawiciele Klubu Amazonek sprawy związane z uszkodzoną szafą i
zaginionymi dokumentami wyjaśniły na spotkaniu z Zarządem Powiatu, które on
postara się zorganizować.
Radny Emil Tokarczyk poinformował, że jego wystąpienie w głównej
mierze ma związek z wystąpieniem Posła na Sejm RP Pana Krzysztofa Lipca.
Zauważył, że jest to okres kampanii przedwyborczej, 15 października czekają nas
wybory parlamentarne. Wyraził zdanie, że
usłyszeliśmy dziś wiele słów, które były w pewnym sensie beczką populistycznego
miodu, a on chciałby do tej beczki miodu dodać kilka łyżek dziegciu. Przypomniał,
że kiedy został radnym Rady Powiatu Skarżsyskiego, zadłużenie naszego szpitala
powiatowego wynosiło 48 mln zł. W tej chwili zadłużenie Szpitala Powiatowego w
Skarżysku-Kamiennej zbliża się do 100 mln zł, czyli podwoiło się na przestrzeni
pięciu lat obecnie trwającej kadencji. Wyraził zdanie, że niewątpliwie jest to
efekt polityki rządu Prawa i Sprawiedliwości, któremu przez dwie kadencje nie
udało się przeprowadzić skutecznej reformy służby zdrowia. Natomiast ta
reforma, która została wprowadzona, czyli sieć szpitali, okazała się fiaskiem, bo spowodowała
gigantyczne zadłużenie szpitali powiatowych. Wyjaśnił, że z takim problemem jak
nasz szpital powiatowy zmaga się zdecydowana większość szpitali w Polsce.
Zadłużenie lawinowo narasta i nie jest to skutek działania organów prowadzących
te szpitale, czyli powiatów, ani też dyrekcji tych szpitali, ponieważ skala zjawiska
jest ogromna. Wyraził zdanie, że problemem są wyceny NFZ-owskie, które są
zupełnie niedostosowane do rynku usług medycznych, oraz oczywiście wzrost
kosztów pracy, wzrost kosztów energii, generalnie koszty prowadzenia szpitali
powiatowych. Oznajmił, że sytuacja jest dramatycznie zła, dlatego że nasz szpital
stoi na skraju utraty płynności finansowej i nie funkcjonuje w nim oddział
wewnętrzny, który powinien być sercem i głównym wydziałem szpitala, ponieważ
bez niego nie może skutecznie działać Szpitalny Oddział Ratunkowy. Zapytał jak
można mówić o zabezpieczeniu medycznym mieszkańców powiatu skarżyskiego,
których jest 75 tys., jeśli żaden z nich nie może liczyć na przyjęcie na oddział
wewnętrzny, bo w tej chwili takowy nie funkcjonuje. Poinformował, że szpitale z
ościennych powiatów są już przeciążone pacjentami wysyłanymi z powiatu skarżyskiego,
którzy z konieczności muszą być hospitalizowani np. w Starachowicach czy w
Końskich. Oznajmił, że należy rozwiązać tę sytuację, a jednym ze sposobów jest
zaproponowanie lekarzom internistom takich stawek, które by przekonały ich do
pracy w Skarżysku-Kamiennej, co oczywiście spowoduje pogorszenie sytuacji
finansowej szpitala. Jego zdaniem, jeśli nie ma innego wyjścia to dyrekcja
szpitala powinna zdecydować się na taki krok, dlatego że szpital musi mieć funkcjonujący
oddział wewnętrzny. W konsekwencji szpital po prostu upadnie, ale nie będzie to
winą powiatu ani dyrekcji szpitala. Oznajmił, że wszyscy z tych 75 tys. mieszkańców
powiatu skarżyskiego, którzy płacą podatki, muszą mieć zapewnioną opiekę
zdrowotną w postaci jednego oddziału wewnętrznego na powiat.
Następnie
odniósł się do tematu Marywilu. Przyznał, że jest bardzo ciekaw czy rzeczywiście
produkcja w nowej fabryce ruszy już 4 października, tj. w oficjalnym dniu
otwarcia i samochody z wyrobami zaczną jeździć po drogach miasta. Wyraził
zdanie, że Suchedniów jest jedynym
znanym mu miastem, przez którego centrum przebiegać będzie ruch wielkotonażowy,
czyli ruch pojazdów o masie powyżej 12 t. To oznacza, że przez ul. Bodzentyńską
i ul. Mickiewicza, które są drogami wojewódzkimi, będą przejeżdżały
wielkotonażowe patelnie np. z kopalni w Łagowie, wożące kruszywo. Wyjaśnił, że takie
samochody potrafią ważyć 40 ton i w związku z otwarciem fabryki będą
przejeżdżały przez centrum miasta, w którym mieszczą się instytucje użytku
publicznego, takie jak Suchedniowski Dom Kultury, nadleśnictwo, bank, przychodnia,
a niedaleko znajduje się przedszkole. Generalnie po chodnikach wzdłuż tych ulic
będą przemieszczały się wycieczki przedszkolaków, które wyszły na spacer. Zauważył,
że Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, który odpowiada za organizację ruchu
drogowego na drogach wojewódzkich, nie widzi w tym żadnego problemu, bo po aktualnie
odbywającym się remoncie drogi wojewódzkiej nr 751 – czyli ul. Bodzentyńskiej i
Mickiewicza – ten ruch wielkotonażowy tam powróci. Poinformował, że jemu jako mieszkańcowi
Suchedniowa trudno sobie wyobrazić taką sytuację, abstrahując już od
zanieczyszczenia spalinami, od hałasu, zagrożenie dla bezpieczeństwa
publicznego naprawdę będzie poważne. Oznajmił, że ww. remont drogi wojewódzkiej
wygenerował wąskie ronda, na których ruch takich pojazdów nie będzie swobodny.
Poinformował, że temat jest bardzo poważny, dlatego, że poza ruchem
tranzytowym, który będzie się odbywał przez Suchedniów właśnie, przez samo
centrum miasta, 4 października otwiera się nowo powstałą fabrykę prefabrykatów betonowych
do domów modułowych, z której nie wiadomo, którędy będzie odbywał się transport
wyrobów. Oznajmił, że mówi to z pełną świadomością, ponieważ jest świeżo po
rozmowach, które toczą się od ok. miesiąca. Poinformował, że wraz z Panem
Burmistrzem Suchedniowa zorganizowali specjalne spotkanie konsultacyjne, na
które zaproszono Panią Poseł Agatę Wojtyszek, Pana Marszałka Andrzeja
Bętkowskiego, przedstawicieli ARP, Panią Prezes Patrycję Bębas z ARP
Budownictwo. Niestety nikt z osób odpowiedzialnych za inwestycję nie pojawił
się na tym spotkaniu, co odebrano jako lekceważenie mieszkańców i ich opinii w
kwestii bezpieczeństwa publicznego. Poinformował, że nawet jeśli zakaz zostanie
wprowadzony dla ruchu tranzytowego, to fabryka lokalna nie będzie nim objęta i
zarówno wyroby z tej fabryki, jak i surowce do produkcji tych prefabrykatów,
tj.: piasek, woda czy cement, będą się odbywały ulicami miasta, prawdopodobnie przez
jego ścisłe centrum.
Wyraził zdanie, że ta sytuacja
jest o tyle ciekawa, że fabryka zlokalizowana jest w pobliżu linii kolejowej
PKP, gdzie kiedyś nieistniejący już Marywil posiadał bocznicę kolejową. Zgodnie
z tym co mówili byli pracownicy Marywilu, obecnie jest ona w fatalnym stanie,
ale warto pomyśleć o renowacji i wykorzystaniu jej. Oznajmił, że należy
uściślić, że Marywil upadł, a nowa fabryka nie jest jego kontynuacją. Stało się
tak dlatego, że był źle zarządzany przez licznych prezesów z nadania rządowego.
Wyraził zdanie, że wszystkie rządy ustanawiały swoich prezesów, którzy tylko
generowali dodatkowe straty i te wszystkie działania restrukturyzacyjne
poniosły totalne fiasko. Ta fabryka zbankrutowała, wygenerowała duże straty i
wciąż ma długi w stosunku do miasta. Podkreślił, że to, co teraz powstaje, to
jest zupełnie nowy twór, który z Marywilem nie ma nic wspólnego poza terenem,
na którym jest wybudowany. Wracając do tematu bocznicy kolejowej, wyraził
zdanie, że można by wykorzystać ją do obsługiwania zarówno transportu surowców do
produkcji tych prefabrykatów, jak i później transportu gotowych wyrobów, bo inaczej
Suchedniów skazany jest na piekło komunikacyjne, jakim będą wielkotonażowe
pojazdy przejeżdżające przez ścisłe centrum miasta.
Radny
zaapelował do czynników rządowych, ale też do przedstawicieli państwa, czyli
prezesów ARP, ARP Budownictwo o rozwiązanie tego problemu w taki sposób, żeby
100 miejsc pracy, które wygeneruje ta fabryka - z czego ok. 70 realnie
przeznaczonych dla mieszkańców - nie wygenerowało dla 8 tys. mieszkańców tego
miasta zagrożenia, które będzie permanentne. Wyraził zdanie, że może to zmienić
ich miasteczko z miasta, który w haśle miało:
„Suchedniów. Naturalnie” w miasteczko, które będzie przepełnione ruchem
samochodów ciężarowych.
Radny Grzegorz Małkus poinformował, że
nie zamierzał zabierać głosu, ale zmienił zdanie po wygłoszeniu przez Radnego
Emila Tokarczyka tej tyrady wątpliwej jakości. Zwrócił uwagę na fakt, że jego
przedmówca nie kandyduje w wyborach parlamentarnych i przyznał, że nie wie
czemu miało służyć jego wystąpienie. Zauważył, że Radny Emil Tokarczyk użył
sformułowania, że Poseł na Sejm RP Pan Krzysztof Lipiec wygłosił beczkę populizmu.
Wyraził zdanie, że jeśli ten nie odróżnia faktów od populizmu, to proponuje mu
nie zabierać głosu. Poinformował, że jeśli chodzi o kwestię szpitala, to
niemalże na każdej sesji niektórzy powtarzają, że jest to wina NFZ i Ministerstwa
Zdrowia tylko po to, żeby oddalić swoją odpowiedzialność za sprawy lecznicy.
Wyraził zdanie, że skoro organem założycielskim jest Powiat Skarżyski to to, co
się dzieje w szpitalu należy do kompetencji Zarządu, który powołuje dyrektora oraz
jego zastępcę. Jego zdaniem to 100 mln zł zadłużenie po pierwsze zrobił obecny
na sali Pan Dyrektor Leszek Lepiarz, który odpowiada osobiście, a po drugie
Zarząd Powiatu, który się przyglądał tej sytuacji i nic z tym nie robił. Przypomniał,
że wielokrotnie były przygotowywane programy naprawcze, żaden nie został
zrealizowany. Strata narasta z każdym rokiem. Zapytał czy Zarząd podjął kiedyś jakąś
prawdziwą, uczciwą dyskusję, co zrobić, żeby ten dług w jakiś sposób
zredukować. Oznajmił, że dziś jest możliwość pozyskania 3,5 mln zł, zapytał czy
jest wniosek dyrektora o pokrycie straty i co Zarząd robi w tej kwestii. Poinformował,
że po jednej z kontroli przeprowadzonej w szpitalu przez Komisję Rewizyjną
został sformułowany wniosek, że należy odwołać dyrektora. Zarząd Powiatu w swym
stanowisku poinformował, że nie znalazł zarzutów, więc nie podziela opinii
Komisji. Oznajmił, że jedynym zarzutem jest to, szpital po prostu jest źle
zarządzany, co spowodowało, że jest zadłużenie. Zauważył, że on mówi o szpitalu
w Skarżysku i nie będzie mówił o innych szpitalach. Wrócił się do Radnego Emila
Tokarczyka, aby ten dokonał analizy, które szpitale, przez kogo zarządzane mają
wynik dodatni, a jeśli mają zadłużenie, to jaka jest jego wysokość i jakiego
tytułu wynika. Poinformował, że w wielu szpitalach zadłużenie wynika z tytułu
prowadzonych inwestycji. Przypomniał, że Radny Emil Tokarczyk na początku swej
kadencji obiecał, że zajmie się sprawami szpitala i chce unormować jego
sytuację. Zapytał co ten zrobił w tym kierunku. Poinformował, że skarżyski
szpital otrzyma 14 mln 600 tys. zł na SOR. Przyznał, że ma świadomość, że bez dobrze
wyposażonego i sprawnie działającego SOR-u nie przyjdą lekarze. Inwestycja w
SOR może pozwolić na to, że przyciągnie to dobrych lekarzy, którzy będą chcieli
związać się z powiatem skarżyskim i znajdującym się tu szpitalem. Przyznał, że
ma obawę, że pod kierownictwem Pana Dyrektora Leszka Lepiarza to się nie uda.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk zauważył,
że w tym punkcie nie przewidujemy ad vocem ani polemiki. Poprosił, aby
wypowiedź zabierającego po raz kolejny głos Posła na Sejm RP Krzysztofa Lipca
była krótka.
Poseł na Sejm RP Krzysztof
Lipiec poinformował, że odniósł się tylko do faktów, które podał i nie
rozumie o co chodziło Radnemu Emilowi Tokarczykowi. Zauważył, że ten nie ma
świadomości, w jakiej rzeczywistości w sferze ochrony zdrowia się porusza. Wyjaśnił,
że po pierwsze, trzeba mieć taką świadomość, że szpital powiatowy w Skarżysku funkcjonuje
w formule Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, jest jednostką
sektora finansów publicznych. Sama nazwa wskazuje, że jest to zakład
samodzielny i można powiedzieć, że nawet Powiat do tego za wiele nie ma, chociaż
ewentualne straty musi rozliczyć w myśl rozstrzygnięć ustawowych zaproponowanych
jeszcze w poprzednich kadencjach Sejmu. Wiec rzeczywiście na powiecie ciążą te
zobowiązania. Oznajmił, że Powiat Skarżyski z racji tego wsparcia, które
otrzymuje, korzystając z różnych instrumentów rządowego wsparcia, nie powinien
mieć żadnego problemu z regulowaniem strat wygenerowanych przez szpital.
Poinformował, iż to że szpital jest zadłużony, to jest wina tylko i wyłącznie
szpitala, nie rządu. Oznajmił, że w 2015 r. na sferę ochrony zdrowia budżet
państwa asygnował kwotę 70 mld zł. W 2022 r. była to kwota 170 mld zł, czyli
100 mld zł więcej w przeciągu niecałych 7 lat, a na 2024 r. to jest kwota 190
mld zł. Wyraził zdanie, że są to potężne pieniądze, które w różnej formule
docierają do skarżyskiego szpitala i w pełni zgadza się z tym co powiedział
Radny Grzegorz Małkus. Przyznał, że to, że szpital pozyskuje kwotę 14 mln zł na
SOR, może być dobrą zachętą ku temu, aby trafili tu dobrzy lekarze, którzy
potrzebują dobrych warunków do wykonywania swoich obowiązków.
Poinformował, że szpital starachowicki,
który kiedyś był najbardziej zadłużonym szpitalem w województwie
świętokrzyskim, dziś nie jest zadłużony. Dodał, że szpital w Opatowie zakończył
miniony rok z wynikiem dodatnim. Podkreślił, że nieprawdą jest to, że polityka
rządu skutkuje tym, że szpitale są zadłużone, a największą bolączką wszystkich szpitali
jest kadra medyczna. Przypomniał, że za czasów rządów Platformy Obywatelskiej i
Polskiego Stronnictwa Ludowego lekarze wykształceni w Polsce masowo wyjeżdżali
za granicę szukając lepszych warunków płacy i pracy. Dodał, że za czasów
tamtego rządu zostały obcięte limity przyjęć na uczelnie wyższe, które
kształciły lekarzy. Dzisiaj te limity są podwyższone o 20 tys. w skali roku w
porównaniu do tych limitów z lat wcześniejszych. Zauważył, że lekarzy jest
coraz więcej, ale to jest proces, bo sam fakt kształcenia lekarzy na poziomie
akademickim wynosi 6 lat, później kolejne lata na dochodzenie do odpowiedniej specjalizacji.
W związku z powyższym potrzeba kilku lat, aby usprawnić sytuację na rynku
świadczonych usług medycznych. Wyraził chęć prowadzenia rozmów na ten temat.
Stwierdził, że szkoda iż Radny Emil Tokarczyk nie wykorzystał swoich kontaktów,
swojej aktywności w innej formule, tylko czekał na jego przyjazd na sesję Rady
Powiatu, po to żeby wylać swoje żale. Przyznał, że nie twierdzi, że są one nie uzasadnione,
bo zawsze w nich przejawia się jakaś troska o lokalną społeczność.
Oznajmił, że nie chce być
złośliwy, ale Marywil został zlikwidowany przez poprzedni rząd. Poinformował,
że zarządy tej spółki nie zawsze były złe, no np. w latach 2005-2007 Zarząd radził
sobie bardzo dobrze.
Przyznał, że
nowo powstała firma nie ma nic wspólnego z ciągłością produkcji po Marywilu.
Przypomniał, że głównym atutem lokalizacji tej firmy była sprawa istniejącej
bocznicy kolejowej, która z pewnością zostanie wykorzystana, ale jak
powiedział, o ile będzie zła wola mieszkańców Suchedniowa, żeby ta firma tam
nie istniała, to nie ma nic na siłę . Poinformował, że Marszałek Województwa
Świętokrzyskiego bardzo usilnie pracuje nad planem obwodnicy Suchedniowa,
również z możliwością zorganizowania sieci transportowej tak, aby ograniczyć
transport z Łagowa przez miasto. Zauważył, że Polska jest w rozwoju, buduje się
drogi i kruszywo, do tego jest niezbędne, a jego miasto Starachowice, przez
które przejeżdżają potężne transporty z kruszywem z Łagowa też cierpi. Tam są
budowane dwie obwodnice i nie można powiedzieć, że władza publiczna w tej
materii nic nie robi, ale na to, żeby zobaczyć efekty tej pracy potrzeba czasu.
Zapewnił, że troska o rozwiązania komunikacyjne także dla Suchedniowa jest. Przypomniał,
że w tym mieście ul. Stokowiec została dobrze zorganizowana dzięki środkom z
rządowego programu Polski Ład. Zadeklarował, że jest gotów podjąć dyskusję
także w tym temacie. Wyraził zdanie, że szkoda, że Radny Emil Tokarczyk wcześniej
się do niego nie zgłosił, bo jak powiedział: „trochę tutaj do powiedzenia w tym województwie jeszcze mam i myślę, że
będę miał”. Podkreślił, że zawsze stara się wsłuchiwać w głos samorządowców,
o czym ci podobnie jak włodarze gmin czy pan starosta już się przekonali.
Poinformował, że był, jest i ma nadzieje, że będzie do dyspozycji.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk wyraził
zdanie, że Radny Emil Tokarczyk zaprosił niewłaściwe osoby na spotkanie, które
zorganizował w sprawie nowo powstałej fabryki w Suchedniowie.
Starosta
Artur Berus poinformował, że
pragnie odnieść się do wystąpienia Radnego Grzegorza Małkusa, z którym się
zupełnie nie zgadza. Oznajmił, że spłycenie jego wypowiedzi do tego, że
obecna sytuacja szpitala to wina dyrektora i Zarządu zupełnie mija się z
prawdą. Przypomniał, że 23 czerwca br. wraz z Panem Dyrektorem Leszkiem
Lepiarzem uczestniczył w spotkaniu Związku Powiatów Polskich z Ogólnopolskim
Związkiem Pracodawców Szpitali Powiatowych. Poinformował, że na stronie
internetowej Związku Powiatów Polskich został zamieszczony raport o stanie szpitali
powiatowych w Polsce. W 2022 r. raportowanych było 211 szpitali w Polsce, wśród
których aż 191 zanotowało stratę na działalności. Oznajmił, że Związek Powiatów
Polskich apelował do Ministra Zdrowia, bo na dzień dzisiejszy zadłużenie
wszystkich szpitali powiatowych w Polsce wynosi 20 mld zł. Poprosił, aby nie
zakłamywać rzeczywistość, że jedynie Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej jest
zadłużony. Poinformował, że szpital wojewódzki także zanotował stratę w
minionym roku. Poprosił, aby Radni ostudzili swe emocje.
Radny Emil Tokarczyk oznajmił, że dziękuje panu posłowi za deklarację,
szczególnie dotyczącą bocznicy kolejowej przy nowo powstającej fabryce, bo dla
mieszkańców Suchedniowa będzie to naprawdę kolosalna sprawa, jeśli uda się ją
reaktywować. Oznajmił, że zgodnie z informacjami jakie uzyskał, nie ma jej w
projekcie. Jego zdaniem głównym problemem jest to, że mieszkańcy nie wiedzą jak
będzie wyglądała ta organizacja ruchu.
Odnosząc się
do kwestii szpitala wyraził zdanie, że Poseł na Sejm RP Krzysztof Lipiec nie
jest osobą, która się tym bezpośrednio zajmuje. Podkreślił, że Pan Wojewoda doskonale
zna sytuację, więc zarzuty, że ten nie kierował się do niego w ww. sprawie są
bezzasadne.
Ad. pkt 7 Sprawozdanie
Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z działań podejmowanych w 2022 roku
na terenie powiatu skarżyskiego
Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk poprosił Pana
Michała Wzorka – kierownika Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
Nadzór Wodny w Skarżysku-Kamiennej o przedstawienie sprawozdania.
Pan
Michał Wzorek – kierownik Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Nadzór
Wodny w Skarżysku-Kamiennej poinformował,
że coroczne sprawozdanie z działalności Wód Polskich na terenie powiatu
skarżyskiego złożył do Rady Powiatu. Oznajmił, że najbardziej istotnymi
obowiązkami Wód Polskich na naszym terenie i na terenie całego kraju jest
utrzymanie bieżące rzek i urządzeń hydrotechnicznych. Wyjaśnił, że na terenie
powiatu skarżyskiego Wody Polskie zajmują się bieżącym utrzymaniem i obsługą zbiornika
wodnego Rejów w Skarżysku. Na obsługę co roku wydaje kwotę rzędu ok. 200 tys.
zł, a dodatkowo na bieżącą konserwację i utrzymanie rzek realizują także
zadania przy okazji zadań zleconych, ale również siłami własnymi. Poinformował,
że jeśli chodzi o utrzymanie rzek systemem zleconym, w ubiegłym roku
zabezpieczyli jedną z wyrw w Suchedniowie w okolicach ogródków działkowych na
rzece Kamionce za kwotę ok. 66 tys. zł. Usunęli także przetamowania bobrowe
tam, gdzie rzeczywiście były wskazane do usunięcia. Systemem zleconym było to
ok. 50 tys. zł. Dodatkowo w Wodach Polskich posiadają tzw. zespoły wsparcia
technicznego – w ich przypadku zespół wsparcia technicznego stacjonuje w
miejscowości Brody, ale również w Puławach przy Wiśle. Przy pomocy tych
zespołów realizowali zadania na terenie powiatu. Jeśli chodzi o grupę wsparcia
stacjonującą w Brodach, były to bieżące interwencje przy udrożnianiu rzek, a
przy okazji działań grupy wsparcia z Puław wykoszono koryto dwudzielne rzeki Kamiennej
w Skarżysku-Kamiennej. Łączna wartość tych zadań to było ok. 85 tys. zł.
Dodatkowo usunęli awarię i przywrócili sprawność zbiornika wodnego Rejów.
Awaria polegała na uszkodzeniu jednej z zasuw upustu dennego. Poinformował, że
udało im się to zrealizować w ubiegłym roku. Kwota, jaką na ten cel przeznaczono
wynosiła ok. 55 tys. zł. Dodatkowo realizowali bieżące sprawy i interwencje
związane z apelami mieszkańców różnego rodzaju. Tych spraw uzbierało się ok. 300.
Oznajmił, że dodatkowo realizują zadania związane ze zgodami wodnoprawnymi w
postaci zgłoszeń wodnoprawnych w roku ubiegłym wpłynęło ich 12. Podsumowując,
jeśli chodzi o finanse, które wydatkowali na utrzymanie rzek i obiektów
hydrotechnicznego, zbiornika wodnego Rejów, była to kwota ok. 500 tys. zł w roku 2022.
/sprawozdanie
w załączeniu/
Ad.
pkt 8 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
1) Skarbnik
Powiatu Urszula Wrona
przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej
prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023–2035 wraz z uzasadnieniem.
/materiał w
załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt
uchwały pod głosowanie.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej
prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023–2035 została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr 375/LV/2023.
2) Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w
budżecie powiatu na 2023 rok.
/materiał w załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie wprowadzenia
zmian w budżecie powiatu na 2023 rok została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 376/LV/2023.
3) Sekretarz Powiatu
Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie wskazania przedstawicieli podmiotu tworzącego do składu
komisji konkursowej.
/materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani
wniosków, Przewodniczący Rady poddał
projekt uchwały pod głosowanie.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 2 radnych
Uchwała w sprawie wskazania przedstawicieli podmiotu tworzącego do składu
komisji konkursowej została przyjęta i uzyskała Nr
377/LV/2023.
4) Wicestarosta Anna
Leżańska przedstawiła
projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr 348/L/2023 Rady Powiatu
Skarżyskiego w sprawie określenia zadań powiatu z zakresu rehabilitacji
zawodowej i społecznej, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2023 roku wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych
uwag Przewodniczący Rady poddał pod
głosowanie przedstawiony projekt
uchwały.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 14 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Uchwała zmieniająca uchwałę nr 348/L/2023 Rady Powiatu Skarżyskiego
w sprawie określenia zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i
społecznej, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji
Osób Niepełnosprawnych w 2023 roku została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 378/LV/2023.
5) Wicestarosta Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody
na odstąpienie od przetargu i zawarcie kolejnej umowy najmu.
/materiał w załączeniu/
Wyjaśniła, że Zarząd może wyrazić zgodę na wynajem lokalu
będącego własnością Powiatu na podstawie umowy do 3 lat. Powyżej 3 lat
najem następuje w drodze przetargu lub, jeśli rada wyrazi zgodę, to można
przedłużyć umowę z dotychczasowym najemcą poza przetargiem.
Radny Grzegorz Małkus odnosząc się do
tego co powiedziała dziś Pani Prezes Klubu Amazonek wyraził zdanie, że radni
powinni głosować przeciw podjęciu tej uchwały do chwili wyjaśnienia kwestii
wynajmowanych pomieszczeń. Oznajmił, że od dziś jego Klub będzie głosował
przeciw tego rodzaju uchwałom.
Wicestarosta Anna
Leżańska poinformowała, że w przypadku Klubu Amazonek sytuacja wygląda
trochę inaczej. Zwróciła się do radnych, aby ci pozwolili, żeby Zarząd wyjaśnił
sobie tą sprawę z Klubem. Poinformowała, że Panie te łącznie dzierżawią blisko
90 m². Wyjaśniła, że przed rozpoczęciem remontu zostało zorganizowane spotkanie
z najemcami, w którym Pani Prezes nie uczestniczyła. Poinformowała, że Pan,
którego dotyczy przedstawiony projekt uchwały wynajmował pomieszczenie nieprzerwalnie,
nawet w czasie trwania remontu, w związku z czym nie widzi powodu, przez który
umowa ta miałaby nie zostać przedłużona. W wyniku podpisania umowy będzie zapewniony
dochód z tytułu najmu lokalu.
Radny Grzegorz Małkus wyraził zdanie,
że Wicestarosta Anna Leżańska, będąca osobą odpowiedzialną za trwającą
inwestycję przy ul. Sikorskiego 20 nie orientuje się co dzieje się na tym
budynku. Oznajmił, że należy rozróżnić organizacje pożytku publicznego od
podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą. Powiedział, że dziwi go, iż
Radny Adam Ciok nie ujął się za Amazonkami. Poinformował, że nie zna kancelarii,
która by miała straty, ale w tym momencie mowa jest także o podmiotach, które są
wyższej użyteczności publicznej i należy podchodzić do tych spraw ze szczególną
troską. Zaznaczył, że Powiat otrzymał 95% dofinansowanie na wykonanie ww.
inwestycji.
Starosta Artur Berus oznajmił, że nie
zgadza się z tym co powiedział Radny Grzegorz Małkus. Jego zdaniem Wicestarosta
Anna Leżańska posiada dużą wiedze i będąc osobą odpowiedzialną za trwającą
inwestycję przy ul. Sikorskiego 20 doskonale orientuje się w tym co dzieje się
na tym budynku. Poinformował, że wszystkie instytucje pożytku publicznego wynajmujące
lokale od Powiatu Skarżyskiego mają preferencyjne stawki. Przypomniał, że
członkinie Klubu Amazonek korzystają z dużego pomieszczenia za darmo, co jego
zdaniem jest jak najbardziej w porządku. Poinformował, że to właśnie dzięki
działaniom Pani Wicestarosty i Wydziału Inwestycji i Mienia udało się wynająć
wolne lokale w budynku przy Placu Floriańskim 1, które od kilku lat były
nieużytkowane. Wyraził zdanie, że nie wyobraża sobie, aby nie przedłużyć umowy
najmu lokalu kancelarii, która korzystała z niego nie przerwanie od kilku lat,
nawet w czasie remontu. Oznajmił, że stawki za m² są waloryzowane co roku i w
interesie Powiatu leży to, aby wszystkie lokale będące w jego posiadaniu były
wynajmowane i przynosiły dochód.
Członek Zarządu Adam Ciok poinformował,
że rozmawiał z paniami z Klubu Amazonek. W rozmowie uczestniczyli także Pani
Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz oraz Starosta Artur Berus. Oznajmił, że
doszli do konsensusu, sprawa zostanie wypracowana z czego Klub Amazonek na
pewno będzie zadowolony. Wyraził zdanie, że porównywanie głosowania przeciw nad
uchwałą, gdzie lokal wynajmowany dla kancelarii znajduje się na drugim piętrze,
a te wynajmowane przez Klub- na pierwszym piętrze, jest absolutnie bezzasadne.
Oznajmił, że na drugim piętrze dwóch
najemców złożyło wypowiedzenia najmu lokali i z tego co się orientuje, ktoś
jeszcze planuje złożyć kolejne. Lokale te nie będą wynajmowane do czasu zakończenia
inwestycji i jego zdaniem, jeśli ktoś chce kontynuować prowadzenie swej
działalności gospodarczej, bez względu na panujące warunki, nie można mu tego
zabronić. Wyraził zdanie, że głosowanie przeciw tej uchwale, to głosowanie
przeciwko możliwości prowadzenia działalności gospodarczej mieszkańcom powiatu
skarżyskiego, którzy płacą podatki, płacą wysokie ZUS-y i chcą się utrzymać.
Oznajmił, że dzisiejsze wystąpienie przedstawicielek Klubu Amazonek nie powinno
mieć wpływu na wyrażenie zgody komuś innemu na wynajem lokalu, w którym
prowadzona jest działalność gospodarcza.
Radny Grzegorz Małkus poinformował, że
dwukrotnie zwracał się do Wicestarosty z wnioskiem o wynajem pomieszczeń w tym
budynku dla instytucji użyteczności publicznej. Odpowiedziano, że nie ma takiej
możliwości. Zapytał dlaczego, skoro jego przedmówca powiedział, że znajdują się
tam wolne lokale, o czym go nie poinformowano. Poprosił o udzielenie wyjaśnień.
Wicestarosta Anna Leżańska wyjaśniła, że
ze złożonego przez Radnego Grzegorza Małkusa wniosku wynika, że był on
zainteresowany wynajęciem 100 m², a jedynym lokalem o takiej powierzchni był
ten, który jest przeznaczony dla Klubu Amazonek.
Radny Grzegorz Małkus poinformował, że
chodziło o wynajęcie lokali o łącznej powierzchni 100 m², a nie jednego.
Wicestarosta Anna Leżańska oznajmiła, że
w najbliższym czasie będzie możliwość wynajęcia trzech pomieszczeń, każdy o
powierzchni ok. 12 m². Będzie mógł je wynająć każdy, kto się zgłosi i będzie
gotów płacić czynsz.
Członek Zarządu Adam Ciok wyjaśnił, że
w momencie, gdy wpłynął wniosek od pana
komendanta OHP, w budynku przy ul. Sikorskiego 20 nie było żadnego wolnego
lokalu. Dodał, że obowiązuje ich trzy miesięczny okres wypowiedzenia, który
upływa 30 września i 31 października.
Ponieważ nie było innych głosów Przewodniczący Rady stwierdził, że
przejdziemy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu i zawarcie
kolejnej umowy najmu.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw
głosowało – 4 radnych
Głosów wstrzymujących – 0
Uchwała
w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od
przetargu i zawarcie kolejnej umowy najmu została przyjęta i
uzyskała Nr 379/LV/2023.
6) Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i
Petycji Pan Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia wniosku o podniesienie minimalnej wysokości świadczenia
pieniężnego w drodze uchwały Rady Powiatu wraz z autopoprawką i
uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Następnie przedstawił Stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i
Petycji w sprawie wniosku o podniesienie minimalnej wysokości świadczenia
pieniężnego w drodze uchwały.
/materiał w załączeniu/
W ww. sprawie głos zabrał Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Pan Paweł Perkowski. Wyjaśnił,
że formami rodzinnej pieczy zastępczej są: rodzina zastępcza spokrewniona,
niezawodowa, zawodowa, w typie pogotowia rodzinnego i zawodowa specjalistyczna oraz
rodzinny dom dziecka. Oznajmił, że rodzina zastępcza we wszystkich jej typach przede
wszystkim ma za zadanie traktować dziecko w sposób sprzyjający poczuciu
godności i wartości osobowej, zapewniać dostęp do przysługujących świadczeń
zdrowotnych, zapewniać kształcenie, wyrównywanie braków rozwojowych i
szkolnych, zapewniać rozwój uzdolnień i zainteresowań, zaspokajać jego potrzeby
emocjonalne, bytowe, rozwojowe, społeczne oraz religijne, umożliwiać kontakt z
rodzicami biologicznymi i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd stanowi
inaczej. Jeżeli chodzi o wynagrodzenie, zauważył, że Radny Mieczysław Bąk
pomylił pewne kwestie. Wyjaśnił, że wszystkie rodziny otrzymują kwoty zgodne z
ustawą i z aktualnym rozporządzeniem. Poinformował, że Pani, która złożyła
wniosek otrzymuje świadczenie na starych zasadach, które jest wyższe od tego,
które jest przyznawane według nowych zasad. Zapytał o jakich dysproporcjach
mówi Radny Mieczysław Bąk. Oznajmił, że jeżeli chodzi o tą kwestię, co do
której odnosi się ustawa, jest ona bezzasadna, przede wszystkim dlatego, że wnioskodawczyni
nie może dostać zwiększenia świadczeń w oparciu o art. 91 ustawy o wspieraniu
rodziny i systemie pieczy zastępczej, ponieważ dokonała wyboru w 2012 r.
Wyjaśnił, że kwestia podniesienia ewentualnych świadczeń mogłaby dotyczyć
jedynie rodzin, które pobierają świadczenia według nowych zasad określonych w
ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Przypomniał, że
świadczenie to wynosi 899 zł w przypadku rodziny spokrewnionej, a niezawodowej
i zawodowej- 1361 zł. Poinformował, że są to kwoty minimalne, a Rada Powiatu,
zgodnie art. 91 w drodze uchwały może to świadczenie podnieść. Wyjaśnił, że
inną kwestią są wynagrodzenia dla rodzin zawodowych, które otrzymują na
podstawie zawartych umów o pracę. Takich rodzin na terenie naszego powiatu jest
niewiele.
Radny Mieczysław Bąk wyjaśnił, że ma na myśli to, iż zgodnie z ustawą, świadczenia w rodzinie zastępczej
zawodowej wynoszą od minimum 899 zł do maksimum 1361 zł, natomiast w powiecie skarżyskim
988 zł i 20 gr. Dodał, że nie wyobrażam sobie, aby w ponad 150-mln budżecie
Powiatu Skarżyskiego nie znalazły się środki finansowe na zwiększenie tego
świadczenia, które jest kilkakrotnie mniejsze od świadczenia w rodzinach zastępczych
zawodowych.
Dyrektor Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie Pan Paweł Perkowski poinformował, że ustawa określa
jedynie wysokość minimalnego świadczenia zgodnie ze starymi i nowymi zasadami.
Przypomniał, że świadczenie w rodzinie zastępczej zawodowej jest takie samo jak
w rodzinach zastępczych niezawodowych. Natomiast rodziny zastępcze zawodowe
otrzymują dodatkowo wynagrodzenie za pracę, które jest stałe i nie mnoży się go
przez ilość dzieci będących pod ich opieką. To o czym pisze wnioskodawczyni, że
rzekomo rodzina zawodowa otrzymuje 6 tys. zł na każde dziecko jest nie prawdą.
Radny Mieczysław Bąk
zapytał dlaczego wnioskodawczyni nie może dostać podwyższenia pobieranego
świadczenia.
Dyrektor Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie Pan Paweł Perkowski wyjaśnił, że zgodnie z art. 91
ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, osoba ta w styczniu
2012 r. decydując się na pobieranie świadczenia według starych zasad była
świadoma, że nie będzie mogła dokonać zmiany swej decyzji. Podobnie jak
pozostali opiekunowie 9 dzieci na terenie naszego powiatu, którzy także
zdecydowali się skorzystać z tego rodzaju świadczenia.
Radny Mieczysław Bąk
zapytał czy pozostałe 131 dzieci, na które pobiera się świadczenie według
nowych zasad mogłoby skorzystać z takiego podwyższenia.
Dyrektor Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie Pan Paweł Perkowski odpowiedział, że tak.
Poinformował, że wysokość świadczenia pobieranego według nowych zasad jest
waloryzowana.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk zauważył, że to, o czym w tym momencie mowa,
nie jest przedmiotem rozpatrywanej skargi w związku z czym zaproponował
zamknięcie tematu.
Radny Mieczysław Bąk
oznajmił, że jeszcze nie skończył, a Przewodniczący Rady nie może zabierać
mu głosu.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk wyraził zdanie, że jego przedmówca, podobnie
jak pozostali radni z Klubu Prawa i Sprawiedliwości powinni być zdyscyplinowani
i nie brać udziału w innych wydarzeniach w trakcie sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego, na której potwierdzili swoją obecność. Następnie odebrał głos
Radnemu Mieczysławowi Bąkowi.
Mimo to Radny Mieczysław Bąk kontynuował swą
wypowiedz, podkreślając, że jest zdziwiony, że przewodniczącemu przeszkadza
msza święta. Wyraził zdanie, że jeśli przewodniczący nie chodzi do kościoła to
nie może zabraniać chodzić radnemu oraz mieszać do dyskusji kościoła. W trakcie
wymiany zdań przewodniczący nazwał radnego manipulatorem.
Dyrektor Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie Pan Paweł Perkowski zauważył, że obecnie na sali
znajdują się przynajmniej dwie osoby, które w przeszłości były rodzinami
zastępczymi i wiedzą, jak to funkcjonuje i mogą wyrazić swoją opinię na ten
temat.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że przejdziemy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia
wniosku o podniesienie minimalnej wysokości świadczenia pieniężnego w drodze
uchwały Rady Powiatu.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw
głosowało – 1 radny
Głosów wstrzymujących – 2 radnych
Uchwała
w sprawie rozpatrzenia wniosku o podniesienie minimalnej wysokości
świadczenia pieniężnego w drodze uchwały Rady Powiatu została przyjęta i
uzyskała Nr 380/LV/2023.
Ad.
Pkt. 14 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Przewodniczący Rady Powiatu
Jacek Jeżyk zapoznał
obecnych z treścią pisma Przewodniczącego Zarządu Powiatu skierowanego do Radnych
Powiatu Skarżyskiego: w związku z koniecznością podjęcia
prac nad projektem budżetu powiatu skarżyskiego na 2024 r. Zarząd Powiatu
Skarżyskiego informuje, że do 10 października 2023 r. radni powiatu oraz komisje
rady mogą składać pisemne wnioski do tego projektu budżetu.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że porządek sesji został zrealizowany
w całości. Podziękował wszystkim za
udział w dzisiejszych obradach. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam
LV Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
Godzina zakończenia obrad – 12.52
Protokołowała
Monika Chylicka
Przewodniczący
Rady
Powiatu Skarżyskiego
/-/Jacek
Jeżyk
metryczka
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (30 listopada 2023)
Opublikował: Monika Chylicka (1 grudnia 2023, 09:09:51)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 341