Protokół Nr LI/2023 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 18 maja 2023 roku

 Protokół Nr LI/2023
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 18 maja 2023 roku
 

Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku - Kamiennej, ul. Plac Floriański
 
Godzina rozpoczęcia obrad   -       11.00
 
W sesji udział wzięli:
 
-        Komendant Powiatowej Policji – Tomasz Jarosz,
-        Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – Marcin Jasiński,
-        Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej – Anna Chrzanowska,
-        Powiatowy Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk,
-        Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie –Paweł Perkowski,
-        Dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej - Tadeusz Sikora,
-        Dyrektorzy i Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
-        Radni Powiatu Skarżyskiego,
-       Starosta Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska, Tadeusz  Bałchanowski, Adam Ciok,
-        Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz,
-        Skarbnik powiatu Urszula Wrona,
-        Radca Prawny starostwa Karolina Oleksiak, 
-        Naczelnicy Wydziałów Starostwa,
-        Przedstawiciele lokalnych mediów.
 
Lista obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach - w załączeniu.
 
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Monika Chylicka –Podinspektor Biura Rady Powiatu

STRESZCZENIE   POSIEDZENIA
Ad. pkt 1 Otwarcie Sesji.
LI w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek
Jeżyk, który poinformował zebranych, że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane i
utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
 
Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
         Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 18 radnych, co stanowi 95% składu Rady Powiatu. Jest to kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazuję Radną Barbarę Kocię.
Następnie zapytał czy do przedstawionego projektu porządku LI Sesji Rady Powiatu Radni lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poddał pod głosowanie porządek obrad LI Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
Za przyjęciem porządku głosowało –  18 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących - 0
Porządek obrad LI Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
 
Ad. pkt 3  Przyjęcie protokołu z L sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
        
Radna Barbara Kocia poinformowała, iż protokół z L sesji Rady Powiatu Skarżyskiego był wyłożony do wglądu w Biurze Rady. Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołu, w związku z czym zgłosiła wniosek o przyjęcie protokołu z L sesji Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z L sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
Za przyjęciem protokołu głosowało – 18 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących - 0
Protokół L z sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
 
Ad. pkt 4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.
 
         Starosta Artur Berus poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu między sesjami za okres od 23 marca 2023 r. do 18 maja 2023 r. zostało złożone do Biura Rady Powiatu. Uzupełniając sprawozdanie poinformował, że w dniu dzisiejszym odbyło się posiedzenie Zarząd Powiatu i podjęto 7 uchwał. Poinformował, że 16 maja pod przewodnictwem Członka Zarządu Pana Tadeusza Bałchanowskiego nastąpiło oficjalne przekazanie placu budowy dla zadania inwestycyjnego pn. „Budowa zintegrowanego układu komunikacyjnego dróg powiatowych”- dotycząca drogi Brzeście - Zagórze, Michałów. Oznajmił, że Powiat Skarżyski przekazał już środki na realizację tego zadania, które zostały pozyskane dzięki dofinansowaniu Polski Ład. Na trzy zadania otrzymano prawie 15 milionów. Poinformował, że w dniu jutrzejszym odbędzie się podpisanie umowy na to trzecie zadanie w miejscowości Michałów. Droga będzie przebudowana na prawie 1,3 km odcinku, oczywiście wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową. Zarówno Zarząd jak i Rada Powiatu ukształtowała sobie kierunek, aby inwestycje drogowe były realizowane wraz z budową ścieżek rowerowych, jest to praktykowane w prawie każdym zadaniu, które jest dziś realizowane przez powiat. Starosta Artur Berus poinformował, że w dniu wczorajszym w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej odbyły się Powiatowe Obchody Dnia Strażaka, w których uczestniczył wraz z Członkiem Zarządu, Panem Adamem Ciokiem, gdzie wspólnie w imieniu władz powiatu złożyli podziękowania strażakom za pracę, za służbę, za trud, za to, że, mieszkańcy naszego powiatu mogą czuć się bezpieczni, bo strażacy są tam, gdzie drugi człowiek zawsze potrzebuje pomocy. Również 17 maja w Miejskim Centrum Kultury odbył się 32. Festiwal Piosenki Skarżysko-Kamienna 2023. Został on zorganizowany przez Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych. W tym wydarzeniu oprócz Starosty udział wzięła Wicestarosta Pani Anna Leżańska, Członek Zarządu Powiatu Skarżyskiego- Pani Katarzyna Bilska oraz Członek Zarządu- Pan Adam Ciok.
Przedstawiając w dniu dzisiejszym sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu poprosił o jego przyjęcie.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
W tym punkcie głos zabrali:
        Radny Grzegorz Małkus – odniósł się do puntu piątego sprawozdania, gdzie podano informację, że Zarząd zapoznał się m.in. z informacją z zakresu zawartych w 2022 roku umów zbycia, wydzierżawienia, wynajęcia, oddania w użytkowanie lub użyczenia aktywów trwałych przez ZOZ,OLK Sp. z o.o. oraz MOMP w Skarżysku-Kamiennej. Zapytał czy jest gdzieś jakaś informacja dostępna na ten temat.
Starosta Artur Berus – poinformował, że jest to materiał zbiorczy, a do jego przyjęcia zobowiązuje ustawa. Dyrektorzy jednostek SP ZOZ przedstawiają informację jakie dochody z tytułu najmu uzyskali w roku poprzednim. Przygotowano materiał porównawczy w tym zakresie. Patrząc na wyniki finansowe w Obwodzie Lecznictwa Kolejowego, gdzie z tytułu najmu uzyskano pokaźną kwotę, a z bilansu rocznego wynika, że OLK ledwie się bilansuje można wysnuć tezę, że jak byśmy nie mieli jako samorząd, dochodów z tytułu najmu, dzisiejsza działalność w przestrzeni ochrony zdrowia byłaby na poziomie deficytowym.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz – poinformowała, że informacje dotyczące powyższego są dostępne w materiałach z posiedzenia zarządu w Biurze Obsługi Zarządu. Oznajmiła, że jeśli Pan Radny pyta o kwoty, jakie SP ZOZ uzyskały z tytułu dzierżawy, mogą udzielić mu odpowiedzi na piśmie.
Radny Grzegorz Małkus – poprosił o przygotowanie takiej informacji. Przyznał, że szczególnie interesuje go informacja na temat umów zbycia i wydzierżawienia.
Radna Renata Bilska – zadała pytanie dotyczące  uchwały Zarządu w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej Centrum Seniora. Poprosiła o doprecyzowanie jakie zmiany zostały w nim dokonane.
Następnie odnosząc się do uchwały zarządu dotyczącej nieodpłatnego użytkowania lokalu w budynku przy Placu Floriańskim 1 zapytała o jaki lokal chodzi. Zapytała również o lokal użyczony przy tej samej lokalizacji.
Poprosiła także o uzupełnienie informacji na temat udzielenia pełnomocnictwa Panu Dyrektorowi Markowi Czyżowi, ponieważ nie podano do wiadomości w jakim zakresie tego dokonano.
Zauważyła, że w podanej nazwie projektu realizowanego w I Liceum  w jednym miejscu jest zapis „wczoraj do jutra”, a w drugim „wczoraj dla jutra”. Poprosiła o wskazanie właściwej nazw projektu.
        Starosta Artur Berus – odnosząc się do pytania dotyczącego najmu pomieszczeń w budynku przy Placu Floriańskim 1, poinformował, że jedno z nich jest bezpłatnie użyczone harcerzom. Wyjaśnił, że dotychczas umowa najmu była z nimi podpisywana na takich samych zasadach, Zarząd Powiatu nie widział powodów, żeby je zmieniać.
Drugie pomieszczenie zostało użyczone na rzecz Kuratorium Oświaty. Poprzednia umowa najmu dobiegała końca, wobec powyższego decyzja o podpisaniu nowej była bardzo korzystna. Przypomniał, że wielu Radnych zabiegało o to, żeby taki punkt znalazł się na terenie Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że z tego co pamięta to miesięczne wynagrodzenie z tego tytułu wynosi 200 zł.
Odnosząc się do pytania dotyczącego wydanego upoważnienia dla Pana dyrektora Czyża, poinformował, że obejmuje ono działania w zakresie wszystkich zadaniach w ramach Polskiego Ładu. Zarząd Dróg Powiatowych zajmuje się tymi zadaniami, w związku z czym przyznał, że nie widzi potrzeby, żeby w ramach zarządu podpisywać umowy z wykonawcami. Przypomniał, że podobnie było w przypadku wiaduktu czy innych zadań realizowanych dotychczas z sukcesem.
Wicestarosta Anna Leżańska – odnosząc się do pytania dotyczącego zmian w Regulaminie Organizacyjnym Domu Pomocy Społecznej Centrum Seniora wyjaśniła, że nie dotyczą one zwiększenia zatrudnienia, pozostaje ono na takim samym poziomie. Poinformowała, że zmian było bardzo dużo, wśród nich m. in. dostosowania prawne, które nastąpiły, np. co do podstawy zasady gospodarki finansowej DPS. Oświadczyła, że dostarczy Pani Radnej dokładny wykaz zmian wniesionych do ww. regulaminu.
Członek Zarządu Pani Katarzyna Bilska – poinformowała, że poprawna nazwa projektu realizowanego w I Liceum brzmi „dla jutra”.
      Radny Mieczysław Bąk – poprosił o rozszerzenie informacji w sprawie wymienionej w dziale 3 Uchwały Zarządu Powiatu podpunkt L, tj. określenie bazowej miesięcznej stawki czynszu za 1 metr kwadratowy powierzchni użytkowej w lokalach mieszkalnych. Zwrócił się z prośbą o informację ile ona wynosiła przed zmianą, a ile po zmianie, bo zgodnie z informacjami odnalezionymi w Internecie kwota ta wynosiła 9 zł.
      Wicestarosta Anna Leżańska - poinformowała, że ceny co roku są dostosowywane do stawek zgodnie z wytycznymi wojewody. Przyznała, że w danym momencie nie pamięta dokładnej wysokości stawek. Nie chcąc wprowadzić Radnego w błąd odpowiedziała, że przekaże mu szczegółowe informacje na ten temat.
        Głos zabrał Starosta Artur Berus, który poinformował, że stawka czynszu za 1 metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego wynosi 6 zł 42 gr. Wskaźnik przeliczeniowych to jest koszt utworzenia jednego metra powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego dla województwa świętokrzyskiego na dzień 1 kwietnia 2023. Wysokość opłaty jest obliczona na podstawie wzoru wyliczenia stawki bazowej.
Radny Roman Wojcieszek –  odnosząc się do uchwały Zarządu numer 1/1 z bieżącego roku w sprawie upoważnienia kierowników jednostek organizacyjnych powiatowych służb, inspekcji i straży Powiatu Skarżyskiego do zaciągania zobowiązań, poprosił o informację czy zmienił się zakres zobowiązań lub kwota oraz jaki jest przedmiot merytoryczny tej uchwały.
Starosta Artur Berus – poinformował, że nastąpiła jedna zmiana w związku z powierzeniem pełnienia obowiązków dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy Panu Bogdanowi Ciokowi.
 
Ad. pkt 5 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.
 
Radna Barbara Kocia - poinformowała, że od Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 23 marca 2023 r. do Starosty Skarżyskiego za pośrednictwem przewodniczącego Rady Powiatu wpłynęły następujące interpelacje i zapytania:
·         24 marca 2023 roku - interpelacja Radnego Mieczysława Bąka w sprawie zgłoszenia do Wojewody Świętokrzyskiego wniosku o dofinansowanie budowy chodnika w Odrowążku na odcinku 100 metrów bieżących w ramach dofinansowania w 2023 r. zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz wystąpienia z wnioskiem do PLK w Skarżysku-Kamiennej o utwardzenie placu przy stacji kolejowej numer 25 w Sołtykowie w celu wykorzystania go pod parking.
Na powyższe interpelacje Starosta udzielił odpowiedzi 31 marca oraz 3 kwietnia bieżącego roku.
Radna Barbara Kocia - oświadczyła, że złożone interpelacje i zapytania Radnych oraz udzielone odpowiedzi podawane są do publicznej wiadomości poprzez publikacje w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej powiatu.
 
Ad. pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.
W tym punkcie głos zabrali:
    Radny Bartosz Bętkowski – poinformował, że dziś występuje nie tylko w roli radnego powiatu skarżyskiego, ale przede wszystkim pracownika mauzoleum w Michniowie. Wyraził zdanie, że jest to obiekt, z którego powiat skarżyski może być dumny, zarówno ze względu na wyjątkowy wygląd budynku jak i tematykę, którą zajmuje się mauzoleum. Wyjaśnił, że miejsce to powstało w związku z tragicznymi wydarzeniami, które miały miejsce w Michniowie w '43 roku. Poinformował, że w tym roku obchodzimy 80-tą rocznicę zniszczenia wsi i tzw. pacyfikacji Michniowa, dwudniowej, ale mauzoleum nie zajmuje się tylko tym, co wydarzyło się 12 i 13 lipca w Michniowie. Zajmuje się całym obszarem przedwojennej Polski i wydarzeniami w trakcie II wojny światowej na polskiej wsi. Zajmuje się tematem, który nazywany jest martyrologią wsi polskich w trakcie II wojny światowej. Takich zdarzeń jak w Michniowie na terenie dzisiejszej Polski było ponad 817, a przynajmniej tyle w tym momencie mamy zweryfikowanych pacyfikacji. Patrząc na mapę Polski przedwojennej, to mamy do czynienia z kilkoma tysiącami, niestety badania na wschodzie do tej pory były utrudnione. Wyraził nadzieję, że w przyszłości będzie to możliwe. Tutaj oczywiście wchodzi kwestia zbrodni wołyńskiej. Wyraził zdanie, że jest jeszcze bardzo dużo pracy do wykonania i mieszkańcy powiatu skarżyskiego powinni być dumni, że tego typu obiekt został zlokalizowany w Michniowie. Poinformował, że w związku z obchodami 80-tej rocznicę pacyfikacji Michniowa, stworzono symbol, w formie przypinki, symbol pamięci o męczeństwie mieszkańców polskich wsi w trakcie drugiej wojny światowej. Oznajmił, że wybrano kwiat rumianku, rośliny dosyć pospolitej, jeśli chodzi o opolską wieś, o pola, łąki, która dosyć powszechnie jest wpisana w krajobraz polskiej wsi, ale ma też takie walory lecznicze. Jak wyjaśnia - jest często stosowanym ziołem i bardzo często była wykorzystywana przy oparzeniach, przy gojeniu się ran. Jak wiemy, przebieg większości tych zdarzeń i pacyfikacji był związany też ze zniszczeniem wsi, te wsie, tak jak Michniów, płonęły. Ludzie niejednokrotnie byli paleni żywcem. Stąd rumianek z dwoma czerwonymi płatkami, które odnoszą się do dwóch dni pacyfikacji Michniowa, ale też oczywiście odnoszą się do naszych barw narodowych. Poinformował, że w  tym roku tą przypinkę pragną propagować w całej Polsce. Wyjaśnił, że jego wystąpienie ma na calu zachęcić Państwa Radnych do bycia swego rodzaju ambasadorami tej pamięci. Zwrócił się do obecnych o pomoc w rozpropagowaniu tego kwiatu rumianku. Oznajmił, że chce, aby stało się to tradycją, że właśnie 12 lipca w Dzień Walki i Męczeństwa Wsi Polskiej, który został w 2018 roku decyzją Sejmu świętem narodowym, ku pamięci o tych tragicznych wydarzeniach przypinać symbol pamięci i jednoczyć się jako społeczeństwo w kultywowaniu pamięci i w dbaniu o to, co, co nas łączy.
Dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej - Tadeusz Sikora – dodał, że ten kwiat rumianku jest elementem tworzenia tożsamości lokalnej, na którym im zależy. Poinformował, że 29 maja, będą gościć grupę Przewodników, która w następstwie będzie oprowadzać młodzież z Państwa Izrael. Przyznał, że fakt posiadania jednego z najnowocześniejszych obiektów muzealnych w Polsce jest powodem do dumy.
Następnie Dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej - Tadeusz Sikora wraz z Radnym Bartoszem Bętkowskim wręczyli wspomniane przypinki wszystkim obecnym podczas obrad.
Członek Zarządu Pani Katarzyna Bilska - w nawiązaniu do wystąpień przedmówców poinformowała, że Zarząd Powiatu zdaje sobie w pełni sprawę z tego, że mamy na terenie powiatu skarżyskiego tak wyjątkowe miejsce dziedzictwa historycznego. Dlatego chcąc się aktywnie włączyć w obchody 80-tej rocznicy, ale także zaakcentować tą rocznicę na tle 25-lecia powiatu, we współpracy z muzeum i nadleśnictwem, 27 maja zostanie zorganizowany spacer pamięci. W imieniu Zarządu Powiatu zaprosiła wszystkich obecnych na to wydarzenie. Poinformowała, że szczegóły dotyczące planowanego wydarzenia znajdują się na plakatach, które zostały rozpropagowany także w Internecie. Wyjaśniła, że każdy może wziąć udział w spacerze pamięci po wcześniejszym zapisaniu się na listę uczestników. Dodała, że po zapoznaniu się z historią zaprezentowaną w muzeum będzie można wspólnie przeanalizować uzyskane informacje, porozmawiać, spędzić czas na leśnej polanie, gdzie oprócz poczęstunku, który będzie czekał na wszystkich uczestników, będzie można być świadkiem krótkiego spektaklu muzycznego, zaprezentowanego przez młodzież.
Radny Mieczysław Bąk – zwrócił się do Pana Starosty o podjęcie decyzji w sprawie ogłoszenia przetargu na wykonanie zadania inwestycyjnego pod nazwą Przebudowa drogi powiatowej nr 04 37T Samsonów - Odrowąż - Bolków, granica województwa, polegająca na budowie chodnika w ciągu drogi powiatowej w miejscowości Nowy Odrowążek. Szczególnie zwrócił się w tej sprawie do starosty, Pani Leżańskiej, mieszkanki Gminy Bliżyn. Pomimo, że na komisji budżetowej została podana informacja, że planowane jest ogłoszenie przetargu na to zadanie dotyczące budowy chodnika przy drodze powiatowej w Nowym Odrowążku, wyraził zdanie, że nie jest do końca przekonany, czy dojdzie do ogłoszenia przetargu i wyłonienia wykonawcy, dlatego postanowił podnieść ten temat na dzisiejszej sesji. Przypomniał, że budowa chodnika w Nowym Odrowążku została wprowadzona do budżetu Powiatu Skarżyskiego na sesji w marcu 2023 r. po wykreśleniu zadania Budowa chodnika przy drodze powiatowej numer 04 36T w Odrowążku z kwotą 200 tys. zł. Zarząd Powiatu przedstawił Radzie Powiatu zmianę polegającą na rezygnacji dokończenia budowy chodnika o długości 120 metrów bieżących w miejscowości Odrowążek, aby w zamian wprowadzić do budżetu powiatu budowę chodnika w Nowym Odrowążku. Przypomniał, że apelował wówczas do Zarządu Powiatu oraz do Państwa Radnych, aby nie dokonywać zmiany, ponieważ środki finansowe w kwocie 200 tys. zabezpieczone w budżecie powiatu są zbyt małe na realizację budowy tego chodnika. W przenośni wyglądało to tak: „Mieliśmy środki na motorynkę, a chcieliśmy kupić Mercedesa”. Wyraził zdanie, że po przetargu okazało się, że miał rację. Na wykonanie chodnika w Nowym Odrowążku potrzeba było blisko 2 mln zł, a zabezpieczono 200 tys. zł plus deklarację Wójta Gminy Bliżyn o wsparciu finansowym do tego zadania. Na sesji w czerwcu 2022 roku na wniosek zarządu z kwoty 200 tys. zł Rada Powiat przesunęła na inne zadanie w Powiecie Skarżyskim kwotę 190 tys. zł. Radny Mieczysław Bąk przypomniał, że jego kolejne interpelacje w sprawie budowy tego chodnika doprowadziły w 2020 roku, bodajże w październiku, do ogłoszenia przetargu sondażowego na realizację połowy długości tego chodnika. Dlaczego przetarg sondażowy? Ponieważ z góry było wiadomo, że nie chodzi o wyłonienie wykonawcy, gdyż nie było zabezpieczonych żadnych środków finansowych na realizację budowy tego chodnika. Wyraził zdaniem, że było to pozorowane działanie tylko pod publikę. Oznajmił, iż jest przekonany, że Zarząd Powiatu nie zamierzał wcale w 2022 roku realizować tej inwestycję. Na sesji w czerwcu 2022 roku Wicestarosta Pani Anna Leżańska deklarowała, że przypilnuje, aby chodnik w Nowym Odrowążku został wykonany, bo przecież jest mieszkanką gminy Bliżyn. Na deklaracjach się skończyło. Przyznał, iż faktem jest, że w budżecie Powiatu Skarżyskiego na 2023 rok są zabezpieczone środki finansowe na realizację budowy chodnika w Nowym Odrowążku, jest deklaracja Wójta Gminy o finansowym wsparciu. Mamy drugą połowę maja, a przetarg prawdopodobnie dopiero będzie ogłoszony. Wyraził obawę, że tok postępowania w tej sprawie będzie podobny jak w 2022 roku. Dlatego nawiązując do złożonej deklaracji w 2022 roku przez Wicestarostę Panią Annę Leżajską poprosił, aby dotrzymała słowa i dopilnowała, aby ten chodnik został w tym roku wykonany. Wyjaśnił, że ten chodnik nie jest dla Radnego Mieczysława Bąka, ale dla mieszkańców Nowego Odrowążka, mieszkańców gminy Bliżyn, dla poprawy ich bezpieczeństwa, poprawy standardu życia gospodarczego. Wyraził zdanie, że dalsze pozorowane działania w tej sprawie doprowadzą do tego, że w tej kadencji 2018 - 2024 chodnik w Nowym Odrowążku nie zostanie wykonany. Przypomniał, że gmina Bliżyn jest trzecia w powiecie skarżyski pod względem liczby mieszkańców, ma najdłuższą sieć dróg powiatowych. Jest na ostatnim miejscu pod względem wykorzystanych środków finansowych na realizację inwestycji w gminie Bliżyn, „ale za to mamy starostę, Panią Leżańską z gminy Bliżyn”- dodał Radny, który poprosił o pozytywne załatwienie przedstawionego wniosku.
Radny Miasta Skarżysko-Kamienna Pan Andrzej Warwas – poinformował, że od wielu lat wnoszone są do Rady Powiatu interpelacje dotyczące budowy chodnika przy ulicy Książęcej i Rycerskiej. Niestety mieszkańcy tego osiedla z ubolewaniem stwierdzają, iż ich bezpieczeństwo, zdrowie i życie, a w szczególności ich dzieci jest obojętne władzom Powiatu Skarżyskiego. Wskazuje na to wielokrotność składanych interpelacji przez Radnych reprezentujących Osiedle Książęce. Z przykrością stwierdził, że nie jest w stanie w żaden sposób wytłumaczyć mieszkańcom, dlaczego tak się dzieje. Wyjaśnił jakie argumenty przemawiają za budową chodnika. Po pierwsze bezpieczna droga dzieci do szkoły i ze szkoły. Jak powiedział, zdesperowani rodzice nie wysadzają dzieci z samochodów przed szkołą, ponieważ nie ma takiej możliwości. Wjeżdżają na teren szkoły, gdzie plac do poruszania się pojazdami właściwie jest zerowy. Radny oznajmił, że z ubolewaniem i z głębokim zamysłem zastanawiam się, kiedy dojdzie do tragedii. Po drugie bezpieczne poruszanie się mieszkańców wzdłuż ulic, bo co mają zrobić matki spacerujące z małymi dziećmi po tych ulicach. Kobiety podejmują niestety ogromne ryzyko. Pozbawione są możliwości spokojnego i bezpiecznego przemieszczania się wzdłuż tych ulic. Po trzecie przyznał, że martwi go to jak osoby niepełnosprawne korzystające z wózków inwalidzkich mają się tam przemieszczać. Po czwarte, taka sytuacja stwarza również problem dla osób kierujących pojazdami mechanicznymi.
Po piąte, przypomniał, że wiele lat temu w wypadku na ulicy Kopernika zginął jego uczeń właśnie dlatego, że nie było chodnika. Po szóste, oznajmił, że mieszkańcy Osiedla Książęce są oburzeni lekceważeniem ich problemów i apelują o podjęcie pilnych działań w celu zagwarantowania im i ich dzieciom bezpiecznego poruszania się po ulicy Książęcej i Rycerskiej. Po siódme, mieszkańcy osiedla Książęcego zwracają się za jego pośrednictwem do Szanownej Rady i Szanownego Pana Starosty o dokonanie zmian w tegorocznym budżecie i wprowadzenie tego zadania do realizacji jeszcze w tym roku. Poinformował, że jest Przewodniczącym Komisji Oświaty i w przyszłym tygodniu odbędzie się komisja wyjazdowa i będzie wniosek komisji do władz miasta w celu współfinansowania czy dofinansowania takiego zadania. Wyraził zdanie, że stawiane argumenty są tak przekonywujące, że nie podlegają jakiejkolwiek dyskusji, bo co może być ważniejsze od zdrowia i życia. Następnie zwrócił się do Pana Przewodniczącego, Pana Starosty i Szanownej Rady z prośbą o podjęcie pilnych działań w tej sprawie. Na koniec zapewnił, że mieszkańcy będą pamiętać, kto rozwiązał ich problem, a kto go zlekceważył. Wyraził zdanie, że przełoży się to na przyszłe wybory.
    Radna Renata Bilska – przyznała, że przykro jej patrzeć, gdy przy powyższym temacie widzi uśmiechy na twarzach. Już 23 lata osiedle będzie w Powiecie Skarżyskim, w gminie Skarżysko-Kamienna. W 2018 roku i '19 zdezaktualizowały się dokumentacje. Nawiązując do wypowiedzi Pana Radnego Andrzeja Warwasa, występując w imieniu mieszkańców, oświadczyła, że czują się oni marginalizowani przez te 20 lat. Oczywiście doceniają poprawę nawierzchni i budowę ulicy Kopernika, ale stwierdzają, że szkoda, że projekt przygotowany dla ul. Rycerskiej nie został zrealizowany. Radna przyznała, że utkwiło jej w pamięci pytanie młodego ojca, który zapytał jak długo oni będą tak żyć, żeby nie móc spokojnie pracować, tylko martwić się o swoje dzieci, które muszą poruszać się jezdnią w drodze do szkoły. Mieszkańcy tego osiedla płacą podatki i oczekują sprawiedliwego traktowania. Mimo, że dokumentacja się zdezaktualizowała, mieszkańcy mają nadzieję. Oznajmiła, że są oni zdeterminowani do podjęcia działań w tej sprawie. Wyraziła zdanie, że człowieczeństwo mierzy się przede wszystkim stosunkiem do tych, którzy są najmłodsi, czyli do dzieci, do młodzieży. Radna Renata Bilska zwróciła się także do obecnego podczas obrad Komendanta Policji z prośbą o uruchomienie patroli podczas wychodzenia dzieci ze szkoły, aby rodzice mogli spokojniej pracować. Przypomniała słowa Pana dyrektora, które padły na spotkaniu z mieszkańcami osiedla, że przy drogach powiatowych powinny być chodniki. Mieszkańcy zostali poinformowani, że jest wykonana dokumentacja na odcinek od szkoły do Kopernika, ale nie są zabezpieczone środki. Przyznała, że cieszy się, że będzie inicjatywa ze strony Komisji Edukacji, o której wspomniał jej przedmówca. Przyznała, że na własnym przykładzie przekonała się, że spacer wzdłuż tych ulic jest bardzo niebezpieczny. Zwróciła się do Pana Starosty, aby wstępna deklaracja, która padła w 2019 roku została zrealizowana.
Pan Roman Białek – zabierając głos poinformował, że zamierza włączyć się w życie polityczne. Następnie podziękował poprzednim starostom i radnym, z którymi, jak powiedział miał zaszczyt jako dyrektor Urzędu Pracy współpracować. Oznajmił, że zawsze starał się przedstawiać rzetelne informacje dotyczące rynku pracy. Wyraził zdanie, że dla niego mało istotne były dane statystyczne, natomiast człowiek, zawsze był i jest najważniejszy. Serdeczne podziękowania złożył Panu Staroście Bętkowskiemu, Panu Staroście śp. Wojciechowskiemu, Panu Staroście Żmijewskiemu w pierwszej i drugiej kadencji, Panu Staroście Jędrysowi. Wszystkich wyżej wymienionych zaprosił do swoje firmy w dniu jutrzejszym na godzinę 14:30. Poinformował, że jeśli ktoś zamierza zostać prezydentem czy starostą, może skorzystać z jego usług oraz podał, gdzie można znaleźć informacje na temat jego działalności. Oznajmił, że nie będzie się wypowiadał co do obecnego starosty z uwagi na to, że najprawdopodobniej będzie udowadniać swoje racje przed Sądem Okręgowym razem z Panem Bogdanem Ciokiem, pełniącym aktualnie obowiązki dyrektora Urzędu Pracy. Pan Roman Białek chcąc uzupełnić komunikat udostępniony przez Rzecznika Prasowego Starostwa Powiatowego na temat jego zwolnienia się poinformował, że jego wypowiedzenie zawiera treść art. 55 Kodeksu pracy, dzień później, uzupełnione wpisem o art.94 Kodeksu pracy. Oświadczył, że trzy dni był bezrobotny, a od 17 kwietnia zorganizował własną firmę. Poinformował, że dzięki studiom menadżerskim, które ukończył dzięki wysokim nagrodom, które nie pochodziły z budżetu powiatu tylko z uczciwie wypracowanych pieniędzy przez urząd, obecnie posiada dużą wiedzę, którą zamierza wykorzystać pomagając innym. Podkreślił, że gdy on dostawał nagrodę, wówczas wszyscy pracownicy urzędu również dostali podwójną pensje. Wyraził zdaniem, że rzadko który przedsiębiorca ma taką historię, jak on. Planując ludzkie kariery, na własnym przykładzie jest w stanie wykazać, że bezrobotnym co najwyżej można być trzy dni, a potem można już być przedsiębiorcą zatrudniającym już od jakiegoś czasu pracowników. Poinformował, że jest mu potrzebna pomoc w rozwinięciu firmy. Gdy zwrócił się do Urzędu Pracy z pytaniem czy może otrzymać dotację na meble w wysokości 8 tys. zł, w odpowiedzi usłyszał, że nie. Powodem było to, że przecież on sam 27 lutego zamknąłem nabory, więc może mieć pretensje sam do siebie. W swym wystąpieniu przyznał, że stres go nie spala, a pozytywnie nakręca do dalszego działania, aby dawać pracę też innym. Zachęcał do odwiedzenia jego strony internetowej i korzystania z oferowanych przez niego usług.
Radny Grzegorz Małkus – na początku wyraził słowa podziękowania za współpracę Panu Dyrektorowi Romanowi Białkowi. Następnie zabrał głos na temat bezpieczeństwa na drogach publicznych. Poinformował, że postara się, aby jego wypowiedź miała wymiar i oświadczenia i wniosku, tak żeby nie była odebrana jako interpelacja. Przypomniał, że byliśmy świadkami oddania do użytku kilkudziesięciu przejść dla pieszych w ramach przebudowy w ramach programu Bezpieczne Przejścia. Wyraził zdanie, że bardzo dobrze, że aż tyle przejść w naszym powiecie zostało  zmodernizowane, że na pewno wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa zarówno pieszych, jak i kierowców. Natomiast, zaznaczył, że nie były to tanie inwestycje i nie do końca możemy się nimi pochwalić. Następnie poinformował, że ma zastrzeżenia do harmonogramu prac przy modernizacji tych przejść, szczególnie jeśli chodzi o ulicę Aleję Józefa Piłsudskiego. Właśnie tam, na przestrzeni bodajże trzech tygodni była wyłączona sygnalizacja świetlna, a żadne prace nie były wykonywane. Kierowcy przyzwyczajeni do pewnego trybu i organizacji ruchu nie wiedzieli jak się poruszać. Dodatkowo wyłączenie sygnalizacji świetlnej przypadło w okresie świątecznym, gdy Skarżysko odwiedzało sporo osób spoza miasta. Wystąpił z wnioskiem i apelem zarazem, by w przyszłości przy organizowaniu, czy planowaniu realizacji takich zadań, szczególną uwagę zwracać na harmonogram prac i egzekwować terminowość wykonania poszczególnych etapów. Oznajmił, że chce wierzyć w to, że ten harmonogram był ustalony tak, żeby nie zaburzać bezpieczeństwa, natomiast z realizacją to już różnie bywa. Kolejno, Radny Grzegorz Małkus odniósł się do tematu dotyczącego zadania Przebudowy układu komunikacyjnego w naszym mieście i w naszym powiecie, o którym mówił Pan Starosta. Jak podkreślił, jest to inwestycja potrzebna i też kosztowna. Zwrócił uwagę na fakt, iż obecne oznaczenie poziome ronda i wiaduktu jest niewystarczające, co może wpłynąć na wzrost niebezpiecznych zdarzeń. Wyraził zdanie, że w tym momencie ww. skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie spełnia swojej funkcji. Pozostając w temacie poinformował, że cieszy go, iż zaczyna być widoczna poprawa wizerunku, jeśli chodzi o zieleń na rondach. Przykładem jest rondo Armii Krajowej, gdzie samo rondo wygląda ładnie, ale jak powiedział, kasetony wokół to już dysonans poznawczy. W związku z powyższym wysnuł kolejny wniosek – ustalając harmonogram prac w tym zakresie, należy uwzględnić kompleksowe załatwienie sprawy, ponieważ jest to w pasie dróg powiatowych i nie do końca można się pochwalić, że jest to ładnie wykonane. Radny Grzegorz Małkus nawiązując do wypowiedzi Pana Radnego Andrzeja Warwasa, który mówił o bezpieczeństwie w dzielnicy Skarżysko Książęce odnośnie chodnika, przyznał, że jest to słuszna uwaga i postulat. Oświadczył, że wszystkim Radnym powiatowym również zależy na tym, aby poprawić w ten sposób bezpieczeństwo w całym powiecie. Przyznał, że możliwości finansowe powiatu są, jakie są, a zarząd stara się równo rozkładać środki pieniężne. Następnie zwrócił się do obecnych podczas obrad Radnych miejskich, Pana Andrzeja Warwasa i Pana Jacka Jamroza z pytaniem co z ulicą Główną. Wyraził zdanie, że wykazują się troską o mieszkańców osiedla Skarżysko Kościelne i słusznie jak przyznał, ale póki co nie doprowadzili do zakończenia sprawy ulicy Głównej, gdzie zarządcą jest Prezydent Miasta Skarżysko-Kamienna. Oznajmił, że nie jest to miejsce do robienia gier politycznych, ponieważ jak Radny Andrzej Warwas zauważył, wyborcy to zapamiętają. Poinformował, że budowa chodników, czy ścieżek rowerowych  pożądanych w naszym powiecie jest możliwa do realizacji z programu Polski Ład. O środki może ubiegać się zarówno Starosta jak i Prezydent Miasta Skarżyska-Kamiennej. Zasugerował, że sprawy remontów czy przebudowy dróg można realizować w partnerstwie. Przyznał, że nie wie jaki jest efekt zabiegów obecnego Prezydenta, jeśli chodzi o środki z Polskiego ładu, ale wyraził zdanie, że możliwości były olbrzymie. Przykładem jest Wójt Górna, który pozyskał z ww. programu kilka milionów złotych, za które zakupił samochody terenowe do obsługi Zakładu Gospodarki Komunalnej. Na zakończenie swej wypowiedzi wysnuł wniosek i postulat, żeby przy tych harmonogramach prac dokładać szczególnej uwagi, by na tym etapie nie pogarszać poziomu bezpieczeństwa.
Sołtys Podzagnańszcza, Pan Edmund Wykrota – zabrał głos w sprawie drogi w miejscowości Podzagnańszcze - Zaskale. Poinformował, że poruszanie się po tej drodze, zarówno pieszo jak i autem jest bardzo trudne i niebezpieczne, znajdują się tam nie drobne ubytki, a dziury po kolana. Kierowcy traktują tą trasę jak drogę tranzytową z uwagi na to, że
w Suchedniowie jest remontowana droga w stronę Bodzentyna. Zaznaczył, że po tej drodze poruszają się dzieci. Zwrócił się do Zarządu Dróg Powiatowych z pytaniem, kiedy odcinek ten zostanie wyremontowany. Podkreślił, że nie prosi o chodniki czy ścieżkę rowerową, ale normalną drogę, którą będzie można bez problemów przejechać i zapewnić bezpieczeństwo pieszym poruszającym się poboczem. Poinformował, że ostatnio kobieta idąca tą szosą skręciła nogę wpadając do dziury znajdującej się na ww. drodze. Sołtys Podzagnańszcza zaznaczył, że nie chodzi mu o załatanie ubytków tylko o remont całego odcinka drogi, od Podzagnańszcza do Zaskala. Wyraził nadzieję, że Pan Starosta, Zarząd Dróg Powiatowych udzielą mu informacji w tym zakresie. Jako Radny Gminy Łączna przypomniał także o drodze do Klonowa, o realizacji tej inwestycji.
Radny Emil Tokarczyk – pragnąc uzupełnić wystąpienia Pana Radnego Bartosza Bętkowskiego podał do wiadomości informację, że Sejmik Województwa Świętokrzyskiego przygotował uchwałę dotyczącą ogłoszenia oficjalnie roku 2023, rokiem Pamięci o Martyrologii Wsi Polskich. Jako, że nasz Michniów stał się symbolem o zasięgu ogólnopolskim martyrologii wsi polskiej i w dniach 14 i 15 lipca tego roku odbędą się duże uroczystości o charakterze ogólnopolskim celem upamiętnienia martyrologii wsi polskiej.
Radny Roman Wojcieszek - w imieniu samorządu Miasta Skarżyska podziękował za wieloletnią współpracę Panu dyrektorowi Romanowi Białkowi. Jak zaznacza, nie były to łatwe lata. Przypomniał jak duże było kiedyś bezrobocie w naszym powiecie, z jakimi tragediami borykali się mieszkańcy, by znaleźć jakąkolwiek pracę, czy środki na utrzymanie rodziny. „I wtedy Pan Roman Białek dał się poznać jako osoba wrażliwa i osoba poszukująca rozwiązań, co w dzisiejszych czasach nie jest łatwe i nie jest cechą charakterystyczną dla wielu polityków, również lokalnych”-powiedział. Wyraził zdanie, że samorządy, w tym jak z przykrością stwierdził, także Powiat Skarżyski często szukają argumentów na „nie”, a nie argumentów na „tak”. Zaznaczył, że piękną cechą Pana dyrektora Białka było to, że szukał rozwiązań. Poinformował, że ma nadzieję że osoby, które podjęły tą decyzję i taki sposób rozstania, na porządku dziennym, przy porannej toalecie, przy spojrzeniu w lustro będą miały jakąś refleksję, a być może zadowolenie.
Przewodniczący Jacek Jeżyk - oświadczył, że prawda jest inna niż powiedział jego przedmówca. Poprosił, aby nie zabierać głosu w sprawie, w której nie posiada się wystarczających informacji. Następnie oddał głos Radnemu Jerzemu Żmijewskiemu.
Radny Jerzy Żmijewski – zwrócił się z prośbą do Pana Starosty, a równocześnie za pośrednictwem Pana Starosty do Pana Komendanta Powiatowego Policji o wzmożony nadzór na drodze numer 751, która jest remontowana od ponad roku. Przyznał, że wprawdzie znajdują się tam sygnalizatory, ale oczekiwanie na przejazd jedną stroną jezdni czasem stwarza bardzo nieprzyjemną atmosferę wśród kierowców. Cały ruch samochodów ciężarowych i osobowych, a przede wszystkim motocyklistów kieruje się ze Wzdołu, mijając od strony Bodzentyna cmentarz, wjeżdża się w Wiączke, później przez łącznik między Zasakalem, a Wiączką i później przez Zaskale, Podzagnańszcze, aż do starej siódemki, czyli do miejscowości Łączna – wyjaśniał. Poinformował, że po tych drogach przemieszczają się samochody ciężarowe o trzydziestotonowej masie, a przecież jest to droga powiatowa, która nie jest przystosowana do tego typu obciążeń. Wyraził zdanie, że w związku powyższym nie dziwi go obecny stan trasy, o której opowiadał Sołtys Podzagnańszcza, Pan Edmund Wykrota.  Następnie zwrócił się z prośbą do zarządu, aby została sfinalizowana rozmowa pomiędzy Wojewódzkim Zarządem Dróg a Starostwem Powiatowym w sprawie realizacji ulicy Jasnej w Suchedniowie. Jest to ulica, która aktualnie, tak jak Zaskale i Zagórze tworzy podstawowy ruch w kierunku Bodzentyna, bo omija się cały Suchedniów. Oznajmił, że według informacji od Pana Burmistrza na koniec sierpnia ma być realizowana reinwestycja. Teoretycznie, ale koniec tej inwestycji spowoduje, że wykonawca zejdzie z placu budowy i wtedy ulica Jasna, która na dzień dzisiejszy wymaga gruntownego remontu, po tej całej korespondencji, po tym całym transporcie będzie wymagała poniesienia kosztów przez powiat. Wyraził zdanie, że jest to niepotrzebne i trzeba przejść do czynów.
Przechodząc do kolejnego tematu poinformował, że podziela poglądy Pana Radnego Grzegorza Małusa czy Radnego Pana Romana Wojcieszka, że miasto powinno finansować czy też współfinansować zadania inwestycyjne realizowane na jego terenie. Podał przykład ulicy  Łyżwy, która była remontowana w ubiegłym roku, gdzie koszt zadania inwestycyjnego wyniósł ponad 4 miliony zł, miasto nie dało dofinansowane. W tym roku- przebudowa ulicy Towarowej, Rondo i ul. 1-go Maja- ponad 3 mln., zarząd zwrócił się z prośbą do Pana Prezydenta o wsparcie finansowe, niestety w tym przypadku także spotkał się z negatywną odpowiedzią. Poinformował, że inne gminy w jakiś sposób współfinansują, czy finansują swoje zadania, poprosił, aby i miasto się do tego poczuwało. Wspólne finansowanie mogło by przyczynić się do tego, że część środków finansowych, którymi dysponuje powiat, mogłyby być przeznaczane na zadania, o których mówili dziś Radni. Na koniec odnosząc się do podziękowań Pana Romana Białka, on także jako starosta dwóch kadencji podziękował za współpracę. Wyraził zdanie, że była ona efektywna na tyle, na ile było to wtedy możliwe.
Dyrektor Bogusław Ciok – ustosunkowując się do wypowiedzi Pana Romana Białka, poinformował, że w jej ostatniej część nastąpiło przekłamania. Oznajmił, że Pan dyrektor Roman Białek nie był zwolniony, natomiast zwolnił się sam. W Dniu 13 kwietnia o godzinie 14, będąc na urlopie wypoczynkowym, złożył rezygnację z pracy w myśl art. 55. Wyjaśnił, że artykuł 55 mówi, że jest to przyczyna z powodu rażącego naruszenia prawa pracodawcy wobec pracownika i dał pewne uzasadnienia, do których Pan Starosta odniósł się w sposób negatywny, nie uznając tych uzasadnień. Poinformował, że wówczas pełnił on obowiązki dyrektora Urzędu Pracy i nie mógł zmienić artykułu przywołanego przez osobę zwalniającą się, bo na to prawo nie pozwala. Odnosząc się do kwestii ostatecznego rozstrzygnięcia, poinformował, że jeżeli ktoś czuje się poszkodowany, zawsze może odwołać się do odpowiednich urzędów, które są do tego przeznaczone. Raz jeszcze podkreślił, że nastąpiło ważne przekłamanie, w związku z czym czuł się w obowiązku poinformować zgromadzonych o stanie faktycznym.
Starosta Artur Berus – poinformował, że zdaje sobie sprawę z tego, w jakim punkcie znajduje się dyskusja, ale w związku z licznymi pytaniami, które padły z sali czuje się zobowiązany do udzielenie odpowiedzi. Odnosząc się do wypowiedzi Sołtysa Podzagnańszcza, Pana Edmunda Wykroty, oświadczył, że doskonale zdaje sobie sprawę z tego w jak złym stanie jest droga w Podzagnańszczu.  Poinformował, że Zarząd Powiatu wystąpił z wnioskiem do wojewody świętokrzyskiego o przyznanie środków finansowych na realizację projektu, w ramach którego można wyremontować wspomnianą drogę. Oznajmił, że na dzień dzisiejszy wiadomo, że komisja, która działa przy wojewodzie,  zakwalifikowała nasz wniosek. Lista zadań rekomendowanych została przekazana do podpisu przez Premiera Rady Ministrów i już ponad miesiąc czekamy na dobrą informację. Poinformował, że powiat jest przygotowany na uruchomienie procedury przetargowej. Oznajmił, że jak otrzymamy finansowanie, to zadanie zostanie zrealizowane jeszcze w tym roku. Odnosząc się do drogi w Klonowie przypomniał, że cały odcinek powiatowy wynosi ok. 8 km. Poinformował, że w obecnej kadencji wyremontowano tam blisko 3 km drogi w dwóch etapach. W obecnej chwili powiat ma przygotowaną dokumentację na wykonanie jeszcze jednego odcinka o długości 1,2 km. Poinformował, że w ramach funduszu, o którym mówił, to zadanie znajduje się na liście rezerwowej. Przyznał, że liczy na pomoc Państwa Radnych, którzy mogą w jakiś sposób doprowadzić do tego, żeby zostały wykonane remonty odcinków, które stwarzają niebezpieczeństwo. Odnosząc się do kwestii poruszanej przez Pana Radnego Andrzeja Warwasa podał przykład zadania, które będzie zrealizowane dzięki współpracy i gminą Łączna. Mowa o budowie półtora kilometrowego chodnika z ciągiem rowerowym, w ramach Polskiego Ładu, projekt zakłada także budowę lamp parkowych. Powiat Skarżyski przeznacza na jego realizację 900 tys. zł, a już w tym tygodniu Wójt Gminy Łączna Pan Romuald Kowaliński, wystąpi pisemnie do Starosty skarżyskiego z deklaracją przeznaczenia na to zadanie 500 tys. zł. Wyjaśnił, że to jedynie przykład, ale w jego odczuciu jest to bardzo samorządowe i rzetelne podejście. Przyznał, że czasy są ciężkie, że samorządy borykają się z różnymi trudnościami. Zwrócił uwagę na problem spłaszczania się wynagrodzenia pomiędzy wieloletnim pracownikiem, a tym zaczynającym pracę. Wracając do tematu, o którym mówił Pan Radny Andrzej Warwas oznajmił, że lada dzień zostanie przygotowana dokumentacja techniczna, od szkoły do ulicy Kopernika, która stworzy możliwość budowy chodnika na osiedlu Skarżysko Kościelne, o czym Radna Renata Bilska wie. Oświadczył, że gdy będzie już gotowa, powiat będzie szukał środków zewnętrznych na wykonanie tego zadania. Zauważył, że zarząd, przy akceptacji Rady Powiatu pragnie realizować te zadania, gdzie jest dofinansowanie zewnętrzne. Wyraził zdanie, że gdy pojawi się program, bądź akceptacja wspólnego działania ze strony gminy Skarżysko-Kamienna, ww. zadanie jest możliwe do wykonania. Starosta Artur Berus podziękował za słowa wypowiedziane przez Radnego Grzegorza Małkusa. Cieszy go, że zostało zauważone jak wiele zadań w ramach programu Bezpieczne przejścia realizuje Powiat Skarżyski. Sam podziękował pracownikom merytorycznym, którzy naprawdę mocno zaangażowali się w to, aby pozyskać środki na realizację tych zadań. Zakomunikował, że Powiat Skarżyski w 2022 roku, był jednym z liderów pozyskanych środków właśnie w ramach tego projektu. Starosta przyznał, że cieszy go inwestycja, która miała miejsce na alei marsz. Józefa Piłsudskiego, gdzie wymieniono sygnalizację świetlną, przebudowano 9 przejść dla pieszych. Przyznał, że można było lepiej zsynchronizować prace w tym miejscu, aby utrudnienia były mniejsze, o czym wspomniał Radny Grzegorz Małkus. Jednak jest to sygnalizacja akomodacyjna, gdzie potrzebny był czas, aby pewne kwestie funkcjonowania całego ciągu były wykonane prawidłowo. Odnosząc się do kwestii pozyskanych środków z Rządowego Funduszu Polski Ład, Starosta Artur Berus zaakcentował, że Powiat Skarżyski, w tej materii stoi w hierarchii samorządów województwa świętokrzyskiego bardzo wysoko. Poinformował, że nasz powiat w drugim naborze pozyskał prawie 15 milionów, w pierwszym naborze ponad 11 milionów. Podziękował Radnym z różnych środowisk politycznych za współpracę, za ich zaangażowanie w tym temacie. Dadał, że w samorządzie należy współpracować, bez względów na różnice w poglądach politycznych. Nawiązując do wystąpienia Radnego Mieczysława Bąka, Starosta Artur Berus  stanął w obronie Wicestarosty Anny Leżańskiej. Wyjaśnił, że samorządowcy czasem stają przez ogromnymi rozterkami, a pieniądze, które były przeznaczone na zadanie, o którym mówił Radny Mieczysław Bąk zostały przesunięte na realizację innego, równie ważnego zadania w gminie Skarżysko-Kamienna. Przebudowa ulicy Łyżwy w Skarżysku-Kamiennej była możliwa dzięki uzyskanemu dofinansowaniu. Poinformował, że Wicestarosta Anna Leżańska nie była zadowolona z tego przesunięcia, nie głosowała za nim. Tak jak wcześniej wspomniał, powiat zawsze stara się realizować zadania z dofinansowaniem, a na to zadanie udało się pozyskać ponad 2 miliony zł. W związku z tym wystąpiła konieczność korektorowania budżetu powiatu, na co Rada Powiatu w formie uchwały wyraziła zgodę. Poinformował, że dziś będzie rozpatrywana uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. 1-go Maja 105. Sprzedaż mienia zapewni dodatkowe środki w budżecie, które nie będą mogły być przeznaczone na wydatki bieżące lecz na inwestycje już tak. Odpowiadając Radnemu Mieczysławowi Bąkowi poinformował, że zarząd stara się szukać dodatkowych możliwości wkładu własnego na zadania. Z informacji, jakie uzyskał dwa dni temu, przedstawiciele z ministerstwa i Urzędu Kontroli Skarbowej, którzy odwiedzili budynek przeznaczony na sprzedaż, podtrzymują chęć zakupu. Wyraził zdanie, że jeśli uchwała ta zostanie przyjęta, wówczas każdy Radny może zawnioskować czy interpelować, na co powinny się znaleźć dodatkowe środki w tym roku budżetowym. Zaznaczył, że Zarząd wielokrotnie udowodnił, że dba o to, aby w miarę możliwości realizować te inwestycje. Poinformował, że w 2023 po raz kolejny został ogłoszony nabór wniosków na bezpieczne przejścia i jak wynika z nieoficjalnych informacji, nasze projekty zostały merytorycznie zaopiniowane pozytywnie. Wyraził zdanie, że rezygnacja z pracy Pana Romana Białka była dla niego dużym zaskoczeniem. Przyznał, że zorganizowanie pracy urzędu z dnia na dzień było problematyczne, lecz udało się to zrobić. Poinformował, że w swym piśmie do Pana Romana Białka podziękował mu za dotychczasową współpracę. Na koniec dodał, że życzy mu wszystkiego najlepszego i dalszego rozwoju.
Radny Adam Ciok pozwolił sobie zabrać głos odnosząc się do przedstawionych dziś wolnych wniosków i oświadczeń. Poruszył temat wydatków inwestycyjnych w gminie Bliżyn i przesuniętych środków. Przypomniał, że rok temu, podczas obrad sesji procedowano uchwałę dotyczącą zadania inwestycyjnego - budowa ulicy Łyżwy wraz z rondem, fragment ulicy 1 Maja. Wówczas brakowało środków na jego realizację, w związku z rezygnacją Prezydenta Miasta Skarżysko-Kamienna z deklarowanego dofinansowania. Powiat skarżyski, chciał uczynić wszystko, aby nie oddać środków uzyskanych w ramach Rządowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Stwierdził, że gdyby do tego doszło, zostałoby zarzucone Zarządowi Powiatu, że jest niegospodarny. Dołożono wszelkich starań, aby inwestycja ta została zrealizowana. W związku z powyższym dokonano koniecznego przesunięcia środków finansowych. Następnie odnosząc się do wydatków inwestycyjnych na przebudowę dróg w gminie Bliżyn, podał kilka przykładów zadań zrealizowanych na jej terenie. Przypomniał, że koszt inwestycji, o której mówił Radny Mieczysław Bąk wynosił 1 milion 700 tys. zł. Powiat miał na to zadanie zabezpieczone 200 tys. zł i mimo obietnicy Wójta Gminy Bliżyn odnośnie dofinansowania przedsięwzięcia, w dalszym ciągu nie byłaby to wystarczająca kwota. Wówczas nie uzyskano żadnych środków zewnętrznych na realizacje danego zadania, dlatego podjęto decyzję o rezygnacji. Zapewnił, że jeśli pojawi się możliwość dofinansowania przebudowy chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 04 37T Samsonów - Odrowąż – Bolków, to powiat przychyli się i zadeklaruje się do wykonania inwestycji. Wyraził zdanie, że Gmina Bliżyn nie jest zapomniana przez Zarząd Powiatu Skarżyskiego, a słowa o tym, że Wicestarosta Pani Anna Leżańska nie dba o mieszkańców gminy z której pochodzi, czy zapomina o nich, są po prostu kłamstwem i nieprawdą. Zauważył, że każdy Radny chce inwestycji w swojej dzielnicy, w swoim terenie, a każda z nich jest potrzebna w celu poprawy bezpieczeństwa. Następnie Radny Adam Ciok opowiedział o dwóch, dotychczas zrealizowanych inwestycjach drogowych w gminie Skarżysko-Kamienna w obecnej kadencji. Kolejną inwestycją, będzie budowa ronda na osiedlu Dolna Kamienna przy tunelu. Jest to bardzo ważna inwestycja, za którą również optował Pan Radny Bartosz Bętkowski w poprzedniej kadencji. Wyraził zdanie, że jest to inwestycja niezbędna w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych przemieszczających się przejściem w tunelu między osiedlem Przydworcowe i Kamienna. Zaznaczył, że Gmina Bliżyn jest jedną z największych gmin w Powiecie Skarżyskim o powierzchni 141 kilometrów kwadratowych, jest zalesiona w 70%, ale lasy są dość rozprzestrzenione. Oznajmił, że zrozumiałe jest to, iż Radny Mieczysław Bąk zabiega o inwestycje w swojej gminie i wyraził zdanie, że warto także szukać możliwości wsparcia finansowego poza powiatem, np. prowadząc rozmowy z Radnymi Sejmiku Wojewódzkiego. Poinformował, że wszystkie inwestycje realizowane przez Powiat Skarżyski były dofinansowywane na poziomie 50%. Podał przykład inwestycji Polski Sportowej, której celem jest poprawa infrastruktury sportowej w szkołach powiatowych, gdzie pozyskano dofinansowanie i w związku z tym będą zrealizowane cztery zadania. Jedno z nich już się rozpoczęło i potrwa do końca wakacji, dzięki czemu szkolna młodzież będzie mogła korzystać z nowej sali gimnastycznej. Poinformował, że razem z Panem Przewodniczącym i Panem dyrektorem Markiem Czyżem  byli na wyjeździe na ulicy Kopernika przy ulicy Działkowej, gdzie w ramach Bezpiecznego Przejścia chcieli zgłosić doświetlenie tego miejsca oraz zamontować radary prędkościowe. W związku z powyższym przeprowadzono rozmowy z przedstawicielami gminy Skarżysko-Kamienna, aby dołożyła ona kawałek chodnika na ulicy Działkowej będącej drogą miejską.  Przypomniał, że na początku kadencji sporządzono listę zadań wspólnych dla miasta i powiatu do zrealizowania na terenie gminy Skarżysko-Kamienna, z czego miasto nie wywiązało się w stu procentach. Radny Adam Ciok poinformował, że Zarząd Powiatu stara się realizować inwestycje po równo w każdej gminie, nie przeliczając tego na mieszkańców i nie przeliczając tego na wielkość powierzchni miasta. Podkreślił, że powiat nie ma problemu z tym, żeby korzystać z jakichkolwiek programów rządowych, programów z rządu PiS-u, bo są one tworzono po to, aby samorządy czerpały z nich korzyści.  Odnosząc się do kwestii remontu ul. Głównej poinformował, że Miasto otrzymało środki zewnętrzne, blisko 4 miliony 700 tysięcy zł. Przetarg został rozstrzygnięty, ale został unieważniony. W powiecie skarżyskim dołożono wszelkich starań, aby nie dopuścić do unieważnienia i zwrotu środków zewnętrznych. Dostrzegając także zrealizowane przez miasto Skarżysko-Kamienna inwestycje zwrócił uwagę na przebudowę przejść dla pieszych, w tym doświetlenie przejść w ciągu dróg powiatowych, np. na ulicy 1-go Maja, ulicy Moniuszki, ulicy Niepodległości, ulicy Piłsudskiego, podkreślając, że w jaki sposób współpraca miasto-powiat istnieje.
        Po raz kolejny głos chciał zabrać Radny Mieczysław Bąk. Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk pouczył go, iż w punkcie Wolne wnioski i oświadczenia głos powinno zabierać się tylko raz, lecz w ramach wyjątku pozwolił mu odnieść się do słów przedmówcy, które w jego odczuciu go obraziły.
Radny Mieczysław Bąk – poinformował, że nigdy nie był przeciw zadaniom realizowanym w innych gminach, zawsze głosowałem za. Natomiast fakt, iż inna inwestycja była zagrożo++na nie powinien być powodem zabrania środków przeznaczonych na budowę chodnika w Odrowążu. Wyraził zdanie, że można było negocjować z Prezydentem Miasta Skarżyska, aby ten przekazał dofinansowanie, ponieważ już w 2021 roku deklarowano dokończenie ww. chodnika. Oznajmił, że nie miał zamiaru nikogo obrażać, jak podkreśla, powiedział tylko prawdę. Poinformował, że jest to tak, że gmina Bliżyn jest na ostatnim miejscu i zwrócił się do Radnego Adama Cioka, aby ten spojrzał na wykaz bilansu wykorzystanych środków finansowych w latach 2014 – 2022. Następnie oznajmił, iż nie powiedział, że Wicestarosta Pani Anna Leżańska nie dba o mieszkańców Bliżyna. Jak podkreśla, powiedział jedynie, że jest ona mieszkanką Bliżyna i to są dwie duże różnice w jego wypowiedzi. Na koniec przyznał, że jest zaskoczony, że oprócz funkcji Radnego, Pan Adam Ciok pełni w tej chwili funkcję adwokata, czy rzecznika.
 
Ad. pkt 7 Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie skarżyskim:
 
1)  Komendant Powiatowej Policji – Tomasz Jarosz przedstawił   sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej w roku 2022.
/sprawozdanie w załączeniu/
Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili:
Radny Grzegorz Małkus – podziękował Panu Komendantowi za przygotowanie powyższego sprawozdania. Wyraził zdanie, że nie ulega wątpliwości, że zawód policjanta budzi coraz większe zaufanie wśród społeczeństwa. Przyznał, że Radni, będący także mieszkańcami miasta, dostrzegają bardzo dużą poprawę, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i aktywność policji, a także skuteczność w działaniu. W związku z tym, że bardzo dużo się mówi na temat reaktywowanych posterunków policji w Polsce, zapytał, czy zdaniem Pana Komendanta jest potrzeba reaktywowania np. komisariatu w Bliżynie? Czy być może jest większa potrzeba wzmocnienia kadrowego, w sferze przestępczości gospodarczej, ponieważ jak zauważył, jest to obecnie największe zagrożenie. Jego zdaniem stanowiące nowe wyzwania dla policji, ponieważ techniki oraz metody działania przestępców bardzo szybko się zmieniają. Odnoszą się do przedstawionego sprawozdania, zapytał czy policja dysponuje w swych statystykach informacją na temat sprawców zdarzeń drogowych, jeśli chodzi o ich wiek. Pytanie swe uzasadnił tym, że ostatnio uczestnicząc w ruchu drogowym, był świadkiem jak bardzo młody kierowca nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu, który już znajdował się na przejściu pieszych, gdzie osoba ta ledwo zdołała uciec. Kierujący pojazdem nawet się nie zatrzymał.
Komendant Powiatowej Policji – Tomasz Jarosz poinformował, że policja posiada wszelkiego rodzaju dane odnośnie wieku, wykształcenia, posiadanych uprawnień czy karalności sprawców zdarzeń. Przyznał, że w mieście Skarżysko i powiecie skarżyskim, zgodnie ze wszystkimi badaniami statystycznymi GUS, najczęstszymi sprawcami zdarzeń drogowych są osoby 40+, natomiast nie odnotowuje się wiele zdarzeń, gdzie sprawcami są młodzi kierowcy. Wyjaśnił, że w mieście Skarżysko-Kamienna nie ma nadmiernych wyścigów, tak jak np. w mieście Kielce, gdzie co weekend skarżyscy policjanci wspierają ruch drogowy. Komendant poinformował, że nowe przepisy, mówiąca o tym, że pieszy ma pierwszeństwo na pasach, są przez nich nadużywane. Niestety, piesi często korzystają z telefonów komórkowych podczas przechodzenia przez przejścia, nie zachowując należytej czujności. W tym momencie kierowca nawet za lekkie obdarcie pieszego na pasach obciążany jest dużymi kosztami oraz ukarany punktami karnymi, a każde kolejne zdarzenie powoduje 50% wzrost wysokości mandatu karnego oraz ilości przyznawanych punktów. Poinformował, że przepisy te mają być zmienione jesienią br. Jak mówił, zostaną one delikatnie zliberalizowane. Komendant oznajmił, że prędkość wśród kierowców spada. Wyjaśnił, że każdego dnia dyżurny rozlicza mu wszystkie mandaty nałożone na terenie powiatu skarżyskiego za przekroczenie dozwolonej prędkości o 30 km/h i więcej. W ciągu dnia nakłada się od dwóch do pięciu takich mandatów. Zdarzają się dni, gdzie nakłada się tylko jeden tego typu mandat, przy takim samym obłożeniu dróg i tej samej ilości policjantów pracujących na drodze. Wszelkiego rodzaju dane są udostępniane m.in. studentom piszącym prace na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach dostępu do informacji publicznej.
Starosta Artur Berus – w imieniu władz Powiatu Skarżyskiego podziękował Panu Komendantowi za bardzo dobrą współpracę. Zaważył, że podczas dzisiejszych obrad nie padły słowa dotyczące wojny w Ukrainie i problemu uchodźczego. Przypomniał, że na terenie naszego powiatu znalazło się wielu uchodźców. Zaznaczył, że Zarząd,  szczególnie Nieetatowy Członek Zarządu Pan Adam Ciok , bardzo zaangażował się w pomoc ludziom przybywającym z Ukrainy. Dzięki zaangażowaniu Pana Komendanta i współpracy z przedstawicielami miasta Rodes we Francji zorganizowano dwa autokary uchodźców, którzy mogli wyjechać i rozpocząć nowe, spokojne życie z dala od wojny. Starosta Skarżyski dodał, że w dalszym ciągu realizowany jest projekt Świętokrzyskie dla Ukrainy, którego liderem jest wspomniany Radny Adam Ciok. 
Radny Adam Ciok – uzupełniając wypowiedź przedmówcy, poinformował, że na kolejnej sesji zamierza podsumować pierwszy rok realizacji projektu Świętokrzyskie dla Ukrainy. On także podziękował Panu Komendantowi za współpracę, przyznał, że skarżyska policja realizuje swoje obowiązki na najwyższym poziomie. Zwrócił szczególna uwagę na ich zaangażowanie w pomoc uchodźcom. Poinformował, że na terenie naszego powiatu przebywają trzy osoby ściśle związane z policją z Ukrainy, które zamieszkują w Domu Pomocy Społecznej przy ulicy Ekonomii w Skarżysku-Kamiennej. Powiat Skarżyski w dalszym ciągu wspiera i pomaga w tej trudnej sytuacji uchodźcom, także dzięki współpracy ze skarżyską policją, za co raz jeszcze podziękował. Radny Adam Ciok poruszył także temat niebezpieczeństwa w Internecie. Zaznaczył, że warto wspomnieć o wyłudzeniach na tzw. BLIK-a. Oszuści często podejmują próbę wyłudzenia wykorzystując media społecznościowe i komunikatory. Przestępca włamując się na czyjeś konto podszywa się pod tą osobę i rozsyła wiadomości do znajomych z prośbą o szybki przelew. Wiele osób, które są przekonane, że kontaktuje się z nimi ktoś bliski, potrzebujący pomocy, przesyła kod BLIK umożliwiający natychmiastowy przelew środków. Operacja ta wymaga potwierdzenia, a w komunikacie, który się pojawia u osoby udostępniającej kod, zawarte są informację na temat bankomatu, w którym ktoś zamierza wypłacić pieniądze. W przypadku płatności internetowych pojawia się informacja, do jakiego serwisu przelewamy środki, także warto dokładnie czytać pojawiające się komunikaty. Radny Adam Ciok zachęcił wszystkich od włączenia tzw. weryfikacji dwuskładnikowej logowania na Facebooku. Wyjaśnił, że wcale nie musimy nikomu udostępniać naszych danych do logowania w serwisie społecznościowym. Wystarczy, że klikniemy w podejrzany link, dzięki czemu ktoś będzie już mógł przejąć nasze konto i podszywając się pod nas będzie wyłudzał pieniądze od naszych znajomych. Dlatego nie warto reagować na otrzymywane linki niewiadomego pochodzenia, SMS-y czy połączenia od nieznanych numerów.
Radny Emil Tokarczyk – serdecznie podziękował przedstawicielowi policji powiatowej za świetną pracę, którą doskonale obrazują statystyki. Wyraził nadzieję, że mniejsza ilość interwencji domowych wynika z tego, że faktycznie tych zdarzeń jest mniej. Odnosząc się do tematu statystyk ilości wypadków, w szczególności tych ze skutkiem śmiertelnym, których jest znacząco mniej niż np. w roku 2020, zapytał jakie zdanie na temat przepisu dotyczącego pieszych i ich pierwszeństwa ma Komendant. Czy to, no na pewno wpłynęło na wzrost ostrożności kierowców i zmniejszenie prędkości. Przyznał, że zmiany te dają pieszym poczucie bezkarności. Mimo wszystko, statystyki wskazują, że jednak jest bezpieczniej, jeśli chodzi o ilość takich zdarzeń drogowych. Następnie zapytał czy na komendzie prowadzony jest rejestr kierowców będących pod wpływem narkotyków. Zauważył, że kontroli drogowych było znacznie więcej, a wypadków znacznie mniej. Przyznał, że duże wrażenie zrobiła na nim ilość etatów w komisariacie w Suchedniowie. Zapytał czy wspomniany komisariat funkcjonuje całodobowo czy w wyznaczonych godzinach.
Komendant Powiatowej Policji – Tomasz Jarosz – poinformował, że służba zewnętrzna na terenie komisariatu Suchedniów jest w większości całodobowa, jeśli chodzi o obłożenie, bo komisariat w Suchedniowie obsługuje też gminę Łączna. Jeżeli zdarzają się dni, że nie byłoby tam patrolu, to wtedy wyjeżdża tam patrol ze Skarżyska i pełni służbę. Służbę ruchu drogowego pełni kilkunastu policjantów przy stanach wakatów, a wakat musi być dzielony w sposób sprawiedliwy. Sekretariat jest tam czynny w godzinach 7.00-15.00 i wtedy na miejscu pracuje Pani Komendant. Zdarzają się takie dni, że jest ona nieobecna, dlatego została zmieniona struktura, powołano kierownika ogniwa prewencji, czyli wszystkich mundurowych policjantów, żeby oni wraz z Panią Komendant mogli pełnić tą służbę w komisariacie naprzemiennie, zastępować się. Jeżeli patrol wyjeżdża na interwencje to zabiera ze sobą telefon komórkowy, na który w razie potrzeby można zadzwonić. Niemniej dzwoniąc pod numer alarmowy 112, wszystkie połączenia są kierowane do dyżurnego na Komendzie Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej. Komendant odpowiadając na pytanie przedmówcy poinformował, że na komendzie prowadzony jest rejestr kierowców będących pod wpływem narkotyków. Podając przykład, oznajmił, że kierujący pojazdem podczas drugiego w tym roku wypadku śmiertelnego na terenie naszego powiatu, poza tym, że był nietrzeźwy, miał także pozytywny wynik w teście na obecność narkotyków. Krew do obu badań została zabezpieczona w tym samym czasie.
 
2) Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – Marcin Jasiński przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w roku 2022.
/sprawozdanie w załączeniu/
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk – podziękował Komendantowi za przedstawienie sprawozdania, a także dodał, że w zeszłym roku na sesji Rady Powiatu uhonorowano strażaków drobnymi upominkami i pogratulowano im licznych sukcesów w sporcie pożarniczym.
Starosta Artur Berus – serdecznie podziękował za współpracę Panu Komendantowi oraz wszystkim strażakom. Wyraził zdanie, są oni wszędzie tam, gdzie drugi człowiek potrzebuje pomocy. Poinformował, że podczas wczorajszych odchodów Dnia Strażaka można było odczuć, że służba skarżyskich strażaków jest doceniana przez mieszkańców powiatu skarżyskiego.
 
3) Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej – Anna Chrzanowska przedstawiła informację Powiatowego Inspektora Sanitarnego dotyczącą oceny stanu sanitarnego powiatu skarżyskiego w roku 2022.
/materiał w załączeniu/
 
Ponieważ nikt nie zabrał głosu odnośnie przedstawionego sprawozdania, Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk podziękował Pani dyrektor i poprosił o przedstawienie informacji Powiatowego Inspektora Weterynarii z działalności placówki w minionym roku.
 
4)  Powiatowy Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk przedstawił informację Powiatowego Inspektora Weterynarii z działalności placówki w 2022 roku.
/materiał w załączeniu/
Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili:
Radny Mieczysław Bąk – zapytał czy wykazane cztery przypadki włośnia są wynikiem mniejszej ilości odstrzału dzika, ponieważ w poprzednich latach wykazywano ich dużo więcej. Czy to dzik jest coraz zdrowszy? Następnie zapytał, czy dopłata 50 zł do jednej rodziny pszczelej jest związana z zakupem środków ochronnych w związku z występowaniem różnych chorób pszczół, czy to wynika z promocji pszczelarstwa.
Powiatowy Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk – odnosząc się do pytania dotyczącego ilości przypadków włosia przyznał, że faktycznie jest ich mniej. Poinformował, że już dawno zauważono, że próbki pobrane do badań z pewnych obszarów w blisko 50 procentach uzyskają wynik dodatni. Działo się tak, ponieważ zanim rozpoczęto cykl tych badań, tj. przed 2012 r., świadomość na temat możliwości rozprzestrzenienia się tej choroby wśród osób zajmujących się odstrzałem była dość niska. Dalsza transmisja jest możliwa, gdy zakażone zwierzę zostanie zjedzone przez inne. Dawniej po odstrzale powszechne było zostawianie tzw. paprochów na łowisku. W chwili obecnej zarówno tusze jak i wspomniane paprochy są skrupulatnie rozliczane. U człowieka zarażonego ww. chorobą można zauważyć objawy typu alergicznego, natomiast dziki, będące jej nosicielami  były w bardzo dobrej kondycji.
Odnosząc się do pytania dotyczącego pszczół poinformował, że pszczelarze, podczas corocznej konferencji w Stalowej Woli zwrócili się do przedstawicieli ministerstwa o zwiększenie stawki dopłaty. Jak powiedział, wśród pasiek często dochodzi do różnego rodzaju zachorowań, co generuje duże koszty. Zaznaczył, że pszczoły są niezbędne dla naszego funkcjonowania. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zezwoliła na taką formę pomocy więc została ona udzielona. W zeszłym roku, była to kwota 20 zł, w tym już 50 zł. Powiatowy Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk udzielił także informacji na temat rejestracji drobiu w związku z wejściem w życie zupełnie nowego rozporządzenia w całej Unii Europejskiej. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba rejestrująca jedną kurę czy jakiekolwiek zwierzęta, jest posiadaczem zakładu. Może ona złożyć wniosek o rejestracje, ale w chwili obecnej nie zostanie on zarejestrowany. Wyjaśnił, że aktualnie wszyscy, którzy posiadają powyżej 350 sztuk drobiu, zgodnie ze starymi zasadami są zapisywani w systemie. W momencie sprzedaży zarejestrowanego zwierzęcia, sprzedawca musi zgłosić do agencji kto je kupił.  Obecnie trwają prace nad tym tematem w ministerstwie. Najprawdopodobniej będzie ustalona jakaś minimalna ilość, która nie będzie podlegała rejestracji po to, aby osoby kupujące drób na użytek własny były zwolnione z tego obowiązku.
Radny Mieczysław Bąk – zapytał czy Pan dyrektor nie podejrzewa, że to jest pierwszy krok do wprowadzenia zastępczej żywności typu chrząszcze.
Powiatowy Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk – wyraził zdanie, że mimo wszystko, drobiu chrząszczem nie zastąpimy.
 
Ad. pkt 8 Sprawozdanie z działalności PCPR za 2022 rok wraz z realizacją Programów.
 
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie –Paweł Perkowski - przedstawił sprawozdanie z działalności PCPR za 2022 rok wraz z realizacją Programów.
/sprawozdanie w załączeniu/
 
Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili:
 
Radny Jerzy Żmijewski – poprosił o wyjaśnienia dotyczące ilości założonych niebieskich kart w ubiegłym roku. Z przedstawionego sprawozdania wynika, że założono ich 7, a liczba wszystkich wypełnionych Niebieskich Kart wynosi 245. Natomiast Komendant Policji mówił o 89 kartach, w związku z tym zapytał, które cyfry są prawidłowe.
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie –Paweł Perkowski – wyjaśnił, że wszystkie dane są prawidłowe. Na Policji zostało założonych 89, w PCPR 7 Niebieskich Kart. Natomiast suma wszystkich wypełnionych Niebieskich Kart w powiecie skarżyskim wynosi 245, ponieważ można je złożyć w każdym MOPS-ie, GOPS-ie, w przychodni zdrowia czy placówce oświatowej.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk – poinformował, że zostały powołane gminne zespoły interdyscyplinarne, w których skład wchodzą pracownicy ww. jednostek, instytucji czy placówek. W momencie, gdy do któreś z nich zostanie złożona Niebieska Karta, to informacja ta zostaje przesłana do odpowiedniego zespołu interdyscyplinarnego.
Radna Barbara Kocia – jako członek ww. zespołu w swojej gminie dodała, że w momencie założenia Niebieskiej Karty przez np. policję, informację na ten temat są przekazane np. do szkoły, przedszkola jeśli w rodzinie posiadacza karty są dzieci. Między członkami zespołów jest stały przepływ informacji. 
Radny Grzegorz Małkus, który kiedyś był przewodniczącym zespołu interdyscyplinarnego wyjaśnił, że sam fakt założenia karty nie oznacza wprowadzenia całej procedury, bo jeżeli zespół interdyscyplinarny jest na tyle elastyczny i potrafi dobrze zdiagnozować problem, to czasami kończy się to na zwykłym poradnictwem albo jakichś negocjacjach, czy pracą z psychologiem, więc to nie zawsze musi skutkować postawieniem sankcji. Sam fakt założenia Niebieskiej Karty jest odnotowywany statystycznie, ale to nie znaczy, że w ślad za tym idzie cała procedura.
Radny Emil Tokarczyk - podsumował wypowiedzi przedmówców, aby upewnić się, że dobrze zrozumiał całą procedurę zakładania Niebieskiej Karty.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk – dodał, że zdarzają się skrajne przypadki takie jak w ostatnim czasie, w Częstochowie, gdzie rodzina miała założoną Niebieską Kartę, a Kamilka zamordowano.
 
Ad. pkt 9 Zapoznanie się z oceną zasobów pomocy społecznej.
 
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie –Paweł Perkowski udzielił informacji na temat oceny zasobów pomocy społecznej. Wyjaśnił, że jest to narzędzie służące do planowania i tworzenia systemu pomocy społecznej poprzez zbiór wszelkiego rodzaju danych.
/materiał w załączeniu/
 
Ad. pkt 10 Sprawozdanie z realizacji „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2022.”
        
Radna Katarzyna Bilska Członek Zarządu Powiatu - przedstawiła sprawozdanie z realizacji „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2022.”
/sprawozdanie w załączeniu/
Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili:
Radny Zbigniew Miernik – zapytał ile osób skorzystało z nieodpłatnej pomocy prawnej.
Radna Katarzyna Bilska Członek Zarządu Powiatu – poinformowała, że w danym momencie nie jest wstanie odpowiedzieć na to pytanie. Dodała, że szczegółowe informacje przekaże w dniu jutrzejszym. Wyjaśniła, że przy powiecie funkcjonują dwa punkty nieodpłatnej pomocy prawnej, pierwszy w Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych, a drugi mieści się na Placu Floriańskim i oba cieszą się naprawdę bardzo dużym zainteresowaniem. Mimo, że okres oczekiwania na spotkanie z radcą prawnym nie jest bardzo długi, prowadzone są zapisy i tworzy się kolejka. Środki na finansowanie tego rodzaju pomocy pochodzą z programu rządowego i zostały przyznane powiatowi skarżyskiemu w wysokości 126 tys. zł. Dodała, że program ten jest u nas realizowany od czterech lat, a zakres pomocy jest stale rozszerzany.
 
Ad. pkt 11 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w Powiatowym Urzędzie Pracy w Skarżysku-Kamiennej.
Przewodniczącego Zespołu Kontrolnego, Radny Grzegorz Małkus – przedstawił sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w Powiatowym Urzędzie Pracy w Skarżysku-Kamiennej. Uzupełniając sprawozdanie Radny Grzegorz Małkus przedstawił także wyciąg z protokołu Komisji Rewizyjnej, która miała miejsce 15 maja. Komisja Rewizyjna przyjęła tą informację jako wyczerpującą, aczkolwiek uznano, że w tych materiałach zdawczo-odbiorczych należało w jakiś sposób przekazać stan majątku, wartości niematerialnych i prawnych, jak również stan środków w kasie, czy na rachunkach bankowych. To jest taka standardowa procedura, która powinna obowiązywać, w każdej jednostce z chwilą przejmowania, przekazywania obowiązków jednego przez drugiego kierownika. Natomiast w tej sytuacji Pan Bogusław Ciok był zastępcą dyrektora i ma pełną świadomość, jaka jest sytuacja, jeśli chodzi o stan majątku, więc zagwarantował, że ten stan jest zgodny ze stanem faktycznym. Radny Grzegorz Małkus wyraził zdanie, że dokument zdawczo-odbiorczy powinien zostać sporządzony. Jeżeli nie będzie możliwe, żeby taki protokół podpisał Pan dyrektor Roman Białek to poprzez jednostronne oświadczenie może podpisać go Pan dyrektor Bogusław Ciok. Przewodniczący zespołu poinformował, że pod protokołem widnieją podpisy zespołu kontrolnego oraz podpis dyrektora Bogusława Ciok, który zastrzegał sobie, że tym podpisem w żaden sposób nie może odnieść się do punktu 3 w zakresie stanu przygotowań budynku, co zresztą jest zasadne, gdyż Powiatowy Urząd Pracy w żaden sposób nie uczestniczy w realizacji, czy w koordynacji nad tą inwestycją.
/materiały w załączeniu/
Radny Grzegorz Małkus poinformował, że na posiedzeniu 15 maja zostały sformułowane dwa wnioski pokontrolne. Pierwszy wniosek skierowany do Pana Starosty Pana Artura Berusa, drugi wniosek skierowany  do Pana Przewodniczącego Rady Powiatu Skarżyskiego, Pana Jacka Jeżyka.
/wnioski w załączeniu/
 
Ad. pkt 12  Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
 
1) Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023–2035.
/materiał w załączeniu/
 
Radny Zbigniew Miernik – zapytał jaki będzie koszt wykonania drugiego etapu budowy skrzyżowania w miejscowości Łączna-Zagórze.
Radny Jerzy Żmijewski – poinformował, że koszt budowy skrzyżowania wyniesie 1 mln 782 tys. zł.
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – przyznała rację przedmówcy i dodała, że powiat stara się o przywrócenie promesy w wysokości 910 tys. zł, która będzie przeznaczone na inwestycje w gminie Łączna.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że w chwili obecnej na posiedzeniu jest obecnych 15 radnych, ponieważ 3 się zwolniło. Następnie poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.
 
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023–2035 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 352/LI/2023. 

2)  Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2023 rok.
/materiał w załączeniu/
 
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 
 
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2023 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 353/LI/2023. 

3) Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie przedterminowego wykupu obligacji wraz z autopoprawką. 
/materiał w załączeniu/
Radny Bartosz Bętkowski – zapytał czy Pani Skarbnik posiada dokładniejsze wyliczenia odnośni tego, ile można by zaoszczędzić na proponowanej operacji.
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – poinformowała, że przedstawi takie wyliczenia na następnej sesji po podpisaniu umowy pożyczki. Oznajmiła, że marża którą zaoferował bank wynosiła 1,25, a dotychczas wynosiła ona 2,8. Według wstępnych wyliczeń powiat zaoszczędzi na tej operacji ponad 2,5 miliona złotych w ciągu 12 lat, które pozostały do spłaty pożyczki.
Radny Bartosz Bętkowski – poinformował, że według powszechnej wiedzy kredyty są droższe. Zapytał jak to rozumieć, że w obecnych czasach bank oferuje nam lepszą ofertę.
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – poinformowała, że kredyty są droższe, bo WIBOR jest wyższy, a tu chodzi o marże. Wyjaśniła, że odsetki płacimy na podstawie: aktualnie obowiązującego WIBOR-u i marży, która jest stała w całym okresie pożyczki.
Radny Bartosz Bętkowski – zapytał czy Pani Skarbnik nie widzi zagrożenia przed podpisaniem tej umowy.
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – odpowiedziała, że nie. Oznajmiła, że na pewno przyniesie to oszczędności.
Radny Grzegorz Małkus – przyznał, że nie jest przekonany co do omawianej operacji. Zapytał czy Pani Skarbnik jest pewna, że dzięki tej operacji powiat zyska 2,5 miliona złotych.
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – odpowiedziała, że tak. Poinformowała, że przygotuje dokładne wyliczenia w tabeli na każdy rok obejmujący okres spłaty. 
Radny Jerzy Żmijewski – wyjaśnił, że nie mamy wpływu na WIBOR, bo to jest rozliczenie procentu między bankami, natomiast marża na dzień dzisiejszy 2,80%, a może być 1,2. Przedstawił następujące wyliczenia: zakładając, że będzie wynosił 1,3, ponieważ kredytu do spłaty pozostało 17 milionów, a marża jest o 1,5% razy mniejsza, czyli 17 razy 1,5 daje 2,5miliona, dokładniej 2 miliony 550 tysięcy.
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – poinformowała, że nie mamy żadnego wpływu na WIBOR, jeśli będzie szedł do góry, to zarówno przy obligacjach jak i przy pożyczce. Tu liczy się marża, bo ta jest stała w całym okresie spłaty. Jeżeli marża spada, to od razu widać, że będą oszczędności.
Radny Grzegorz Małkus – wyraził zdanie, że bez rachunków przed oczami wypada tylko ufać w słowa Pani Skarbnik. Poinformował, że jego wątpliwość budzi wybór Banku Spółdzielczego do przeprowadzenia operacji, gdyż jak zauważył, nie jest on w grupie banków o pełnej gwarancji Skarbu Państwa.
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – poinformowała, że wszystkie banki posiadają taką gwarancję.
Radny Zbigniew Miernik – zauważył, że na sesji 23 marca br. pochylano się już nad ww. uchwałą.
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – wyjaśniła, że wówczas była to uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki. Natomiast VeloBank, zażyczył sobie, żeby sporządzono dla nich odrębną, bardziej szczegółową uchwałę, mimo, że zawarte w niej informacje wynikają z umowy obligacji.  
Starosta Artur Berus – poinformował, że zaoszczędzone pieniądze będzie można przeznaczyć na wydatki bieżące, np. na podniesienie honorarium wieloletnim pracownikom podległych jednostek. W związku z podniesieniem płacy minimalnej warto zadbać o niwelowanie spłaszczenia wynagrodzeń. Przypomniał, że według wstępnych obliczeń, dzięki tak niskiej marż, jeszcze w tym roku można by zagospodarować na ww. cel około 300 tys. zł.
Radny Roman Wojcieszek – wyraził zdanie, że dobrze życzy powiatowi, podległym pracownikom, wszystkim radnym i trzyma kciuki za to, żeby wszystko o czym mówił Pan Starosta się spełniło. Niemniej, poinformował, że ma wątpliwości co do przedstawionej uchwały. Oznajmił, że póki nie ma umowy, to jakieś zagrożenie jest. Jak powiedział, zawsze przy takich sprawach są różne niuanse czy elementy, które nie do końca rozstrzygają kwestie finansowe, pewnych zastrzeżeń itd. Przyznał, że ma nadzieje, że przygotowana umowa zostanie dokładnie przeanalizowana za równo ze strony finansowej jak i prawnej. Poinformował, że nie mając przekonania, wstrzyma się głosu, ale będzie trzymał kciuki za powodzenie tej akcji.
Ponieważ nie było innych głosów Przewodniczący Rady stwierdził, że przejdziemy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie przedterminowego wykupu obligacji.
 
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 3 radnych

Uchwała w sprawie przedterminowego wykupu obligacji została przyjęta i uzyskała Nr 354/LI/2023. 

4) Wicestarosta Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. 1-go Maja 105.
/materiał w załączeniu/
 
Radny Zbigniew Miernik – zapytał za jaką kwotę powiat zamierza sprzedać ww. nieruchomość, ponieważ mówiono o połowie wartości nieruchomości oraz czy sporządzono operat szacunkowy.
Wicestarosta Anna Leżańska -  odpowiedziała, że był robiony operat szacunkowy. Po raz drugi robiono operat szacunkowy przed zgodą od Państwa Radnych, ponieważ sprzedaż dotyczy formy bezprzetargowej. W związku z tym sporządzono operat szacunkowy, żeby było wiadomo o jakiej kwocie można mówić. W przypadku rokowań i negocjacji wartość nieruchomości oszacowano na około 3 miliony 100 tysięcy złotych. Osoby zainteresowane kupnem podczas oglądania budynku sugerowały, że potrzebują jeszcze bardzo dużo środków na wyremontowanie tej nieruchomości. Ponadto patrząc na przykład budynku przeznaczonego na sprzedaż położonego przy ul. Prusa za kwotę ok. 1 miliona 400 tysięcy złotych, który jest większy od tego przy ul. 1 Maja  podjęto decyzję o sprzedaży ww. nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa za połowę jej wartości, tj. ok. 1 milion 500 tysięcy złotych.   
Radny Grzegorz Małkus – wyraził zdanie, że jest to bardzo dobra transakcja. Podsumował, że prawie 12 milionów złotych z budżetu państwa, z programu Polski Ład zostało przeznaczone na remont budynku, ulica Sikorskiego 20, gdzie będzie się znajdowała nowa siedziba Urzędu Pracy, do tego dojdzie, też praktycznie z budżetu państwa, jak Pan Starosta mówił na komisji - 1 milion 587 tysięcy, za starą siedzibę. Przyznał, że musi pochwalić zarząd, aczkolwiek zaznaczył, że wszystkie środki pochodzą z budżetu państwa, o czym należy pamiętać.
Ponieważ nie było innych głosów Przewodniczący Rady stwierdził, że przejdziemy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. 1-go Maja 105.
 
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
 
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. 1-go Maja 105 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 355/LI/2023. 
 
5) Radny Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego.
/materiał w załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.
 
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
 
Uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 356/LI/2023. 
 
6) Radny Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
 /materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 
 
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących - 0
 
Uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 357/LI/2023. 

Ad. pkt 13 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że porządek sesji został zrealizowany w całości.  Podziękował wszystkim radnym za obecność. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam LI Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
 
Godzina zakończenia obrad – 17.20
 
 
 
 
 
 
Protokołowała
Monika Chylicka
 
 
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
/-/Jacek Jeżyk
 
 
 
 
 
 
Protokół LI - 18.05.2023.pdf (332kB) pdf
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (28 czerwca 2023)
Opublikował: Monika Chylicka (29 czerwca 2023, 10:07:32)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 309