Protokół Nr LI/2023 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 18 maja 2023 roku
Protokół Nr LI/2023
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 18 maja 2023 roku
Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku - Kamiennej, ul. Plac Floriański
Godzina rozpoczęcia obrad - 11.00
W sesji udział wzięli:
-
Komendant
Powiatowej Policji – Tomasz Jarosz,
-
Komendant
Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – Marcin Jasiński,
-
Dyrektor
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej – Anna Chrzanowska,
-
Powiatowy
Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk,
-
Dyrektor
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie –Paweł Perkowski,
-
Dyrektor
Muzeum Wsi Kieleckiej - Tadeusz Sikora,
-
Dyrektorzy
i Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
-
Radni
Powiatu Skarżyskiego,
- Starosta
Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska,
Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
-
Sekretarz
powiatu Małgorzata Nosowicz,
-
Skarbnik
powiatu Urszula Wrona,
-
Radca
Prawny starostwa Karolina Oleksiak,
-
Naczelnicy
Wydziałów Starostwa,
-
Przedstawiciele
lokalnych mediów.
Lista obecności radnych biorących udział w
sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach - w załączeniu.
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego
protokołowała: Monika Chylicka –Podinspektor Biura Rady Powiatu
STRESZCZENIE POSIEDZENIA
Ad. pkt 1 Otwarcie
Sesji.
LI w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek
Jeżyk, który poinformował zebranych, że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane i
utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że w
dzisiejszej sesji uczestniczy 18 radnych, co stanowi 95% składu Rady Powiatu.
Jest to kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji.
Przewodniczący
Rady
poinformował, że zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu,
na Sekretarza obrad wskazuję Radną
Barbarę Kocię.
Następnie
zapytał czy do przedstawionego projektu porządku LI Sesji Rady Powiatu Radni lub członkowie Zarządu Powiatu
zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poddał
pod głosowanie porządek obrad LI Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Za przyjęciem porządku
głosowało – 18 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących - 0
Porządek obrad LI Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt 3 Przyjęcie
protokołu z L sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Radna Barbara Kocia poinformowała,
iż protokół z L sesji Rady Powiatu Skarżyskiego był wyłożony do wglądu w Biurze
Rady. Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołu, w związku z czym zgłosiła
wniosek o przyjęcie protokołu z L sesji Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady Jacek
Jeżyk poinformował, że przechodzimy
do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z L sesji Rady Powiatu
Skarżyskiego.
Za przyjęciem
protokołu głosowało – 18 radnych
Przeciw głosowało –
0
Głosów
wstrzymujących - 0
Protokół L z sesji
Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
Ad. pkt 4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu
Powiatu Skarżyskiego między sesjami.
Starosta
Artur Berus poinformował, że
sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu między sesjami za okres od 23 marca
2023 r. do 18 maja 2023 r. zostało złożone do Biura Rady Powiatu. Uzupełniając
sprawozdanie poinformował, że w dniu dzisiejszym odbyło się posiedzenie Zarząd
Powiatu i podjęto 7 uchwał. Poinformował, że 16 maja pod przewodnictwem Członka
Zarządu Pana Tadeusza Bałchanowskiego nastąpiło oficjalne przekazanie placu
budowy dla zadania inwestycyjnego pn. „Budowa zintegrowanego układu
komunikacyjnego dróg powiatowych”- dotycząca drogi Brzeście - Zagórze, Michałów.
Oznajmił, że Powiat Skarżyski przekazał już środki na realizację tego zadania,
które zostały pozyskane dzięki dofinansowaniu Polski Ład. Na trzy zadania otrzymano
prawie 15 milionów. Poinformował, że w dniu jutrzejszym odbędzie się podpisanie
umowy na to trzecie zadanie w miejscowości Michałów. Droga będzie przebudowana na
prawie 1,3 km odcinku, oczywiście wraz z chodnikiem i ścieżką rowerową. Zarówno
Zarząd jak i Rada Powiatu ukształtowała sobie kierunek, aby inwestycje drogowe
były realizowane wraz z budową ścieżek rowerowych, jest to praktykowane w
prawie każdym zadaniu, które jest dziś realizowane przez powiat. Starosta
Artur Berus poinformował, że w dniu wczorajszym w Komendzie Powiatowej
Państwowej Straży Pożarnej odbyły się Powiatowe Obchody Dnia Strażaka, w
których uczestniczył wraz z Członkiem Zarządu, Panem Adamem Ciokiem, gdzie
wspólnie w imieniu władz powiatu złożyli podziękowania strażakom za pracę, za
służbę, za trud, za to, że, mieszkańcy naszego powiatu mogą czuć się bezpieczni,
bo strażacy są tam, gdzie drugi człowiek zawsze potrzebuje pomocy. Również 17
maja w Miejskim Centrum Kultury odbył się 32. Festiwal Piosenki Skarżysko-Kamienna
2023. Został on zorganizowany przez Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych. W
tym wydarzeniu oprócz Starosty udział wzięła Wicestarosta Pani Anna
Leżańska, Członek Zarządu Powiatu Skarżyskiego- Pani Katarzyna Bilska oraz
Członek Zarządu- Pan Adam Ciok.
Przedstawiając w dniu dzisiejszym
sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu poprosił o jego przyjęcie.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
W tym punkcie głos zabrali:
Radny Grzegorz Małkus – odniósł się do
puntu piątego sprawozdania, gdzie podano informację, że Zarząd zapoznał się m.in.
z informacją z zakresu zawartych w 2022 roku umów zbycia, wydzierżawienia,
wynajęcia, oddania w użytkowanie lub użyczenia aktywów trwałych przez ZOZ,OLK
Sp. z o.o. oraz MOMP w Skarżysku-Kamiennej. Zapytał czy jest gdzieś jakaś
informacja dostępna na ten temat.
Starosta Artur Berus – poinformował, że jest to
materiał zbiorczy, a do jego przyjęcia zobowiązuje ustawa. Dyrektorzy jednostek
SP ZOZ przedstawiają informację jakie dochody z tytułu najmu uzyskali w roku
poprzednim. Przygotowano materiał porównawczy w tym zakresie. Patrząc na wyniki
finansowe w Obwodzie Lecznictwa Kolejowego, gdzie z tytułu najmu uzyskano pokaźną
kwotę, a z bilansu rocznego wynika, że OLK ledwie się bilansuje można wysnuć
tezę, że jak byśmy nie mieli jako samorząd, dochodów z tytułu najmu, dzisiejsza
działalność w przestrzeni ochrony zdrowia byłaby na poziomie deficytowym.
Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz – poinformowała, że
informacje dotyczące powyższego są dostępne w materiałach z posiedzenia zarządu
w Biurze Obsługi Zarządu. Oznajmiła, że jeśli Pan Radny pyta o kwoty, jakie SP
ZOZ uzyskały z tytułu dzierżawy, mogą udzielić mu odpowiedzi na piśmie.
Radny Grzegorz Małkus – poprosił o przygotowanie takiej informacji.
Przyznał, że szczególnie interesuje go informacja na temat umów zbycia i
wydzierżawienia.
Radna Renata Bilska – zadała pytanie dotyczące uchwały Zarządu w sprawie Regulaminu
Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej Centrum Seniora. Poprosiła o
doprecyzowanie jakie zmiany zostały w nim dokonane.
Następnie odnosząc się do uchwały
zarządu dotyczącej nieodpłatnego użytkowania lokalu w budynku przy Placu
Floriańskim 1 zapytała o jaki lokal chodzi. Zapytała również o lokal użyczony
przy tej samej lokalizacji.
Poprosiła także o uzupełnienie
informacji na temat udzielenia pełnomocnictwa Panu Dyrektorowi Markowi Czyżowi,
ponieważ nie podano do wiadomości w jakim zakresie tego dokonano.
Zauważyła, że w podanej nazwie projektu
realizowanego w I Liceum w jednym
miejscu jest zapis „wczoraj do jutra”, a w drugim „wczoraj dla jutra”. Poprosiła
o wskazanie właściwej nazw projektu.
Starosta
Artur Berus – odnosząc się do
pytania dotyczącego najmu pomieszczeń w budynku przy Placu Floriańskim 1,
poinformował, że jedno z nich jest bezpłatnie użyczone harcerzom. Wyjaśnił,
że dotychczas umowa najmu była z nimi podpisywana na takich samych zasadach,
Zarząd Powiatu nie widział powodów, żeby je zmieniać.
Drugie pomieszczenie zostało
użyczone na rzecz Kuratorium Oświaty. Poprzednia umowa najmu dobiegała końca,
wobec powyższego decyzja o podpisaniu nowej była bardzo korzystna. Przypomniał,
że wielu Radnych zabiegało o to, żeby taki punkt znalazł się na terenie Powiatu
Skarżyskiego. Poinformował, że z tego co pamięta to miesięczne wynagrodzenie z
tego tytułu wynosi 200 zł.
Odnosząc się do
pytania dotyczącego wydanego upoważnienia dla Pana dyrektora Czyża,
poinformował, że obejmuje ono działania w zakresie wszystkich zadaniach w
ramach Polskiego Ładu. Zarząd Dróg Powiatowych zajmuje się tymi zadaniami, w
związku z czym przyznał, że nie widzi potrzeby, żeby w ramach zarządu podpisywać
umowy z wykonawcami. Przypomniał, że podobnie było w przypadku wiaduktu czy
innych zadań realizowanych dotychczas z sukcesem.
Wicestarosta Anna Leżańska – odnosząc
się do pytania dotyczącego zmian w Regulaminie Organizacyjnym Domu Pomocy
Społecznej Centrum Seniora wyjaśniła, że nie dotyczą one zwiększenia
zatrudnienia, pozostaje ono na takim samym poziomie. Poinformowała, że zmian
było bardzo dużo, wśród nich m. in. dostosowania prawne, które nastąpiły, np.
co do podstawy zasady gospodarki finansowej DPS. Oświadczyła, że dostarczy Pani
Radnej dokładny wykaz zmian wniesionych do ww. regulaminu.
Członek Zarządu Pani Katarzyna Bilska – poinformowała,
że poprawna nazwa projektu realizowanego w I Liceum brzmi „dla jutra”.
Radny Mieczysław Bąk – poprosił o rozszerzenie
informacji w sprawie wymienionej w dziale 3 Uchwały Zarządu Powiatu podpunkt L,
tj. określenie bazowej miesięcznej stawki czynszu za 1 metr kwadratowy
powierzchni użytkowej w lokalach mieszkalnych. Zwrócił się z prośbą o
informację ile ona wynosiła przed zmianą, a ile po zmianie, bo zgodnie z
informacjami odnalezionymi w Internecie kwota ta wynosiła 9 zł.
Wicestarosta Anna Leżańska - poinformowała,
że ceny co roku są dostosowywane do stawek zgodnie z wytycznymi wojewody.
Przyznała, że w danym momencie nie pamięta dokładnej wysokości stawek. Nie
chcąc wprowadzić Radnego w błąd odpowiedziała, że przekaże mu szczegółowe
informacje na ten temat.
Głos zabrał Starosta
Artur Berus, który poinformował, że
stawka czynszu za 1 metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokalu
mieszkalnego wynosi 6 zł 42 gr. Wskaźnik przeliczeniowych to jest koszt
utworzenia jednego metra powierzchni
użytkowej budynku mieszkalnego dla województwa świętokrzyskiego na dzień 1
kwietnia 2023. Wysokość opłaty jest obliczona na podstawie wzoru wyliczenia
stawki bazowej.
Radny Roman Wojcieszek – odnosząc
się do uchwały Zarządu numer 1/1 z bieżącego roku w sprawie upoważnienia
kierowników jednostek organizacyjnych powiatowych służb, inspekcji i straży
Powiatu Skarżyskiego do zaciągania zobowiązań, poprosił o informację czy zmienił
się zakres zobowiązań lub kwota oraz jaki jest przedmiot merytoryczny tej
uchwały.
Starosta Artur Berus – poinformował, że nastąpiła jedna zmiana w
związku z powierzeniem pełnienia obowiązków dyrektora Powiatowego Urzędu
Pracy Panu Bogdanowi Ciokowi.
Ad. pkt 5 Informacja o
złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.
Radna Barbara Kocia - poinformowała,
że od Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 23 marca 2023 r. do Starosty Skarżyskiego za
pośrednictwem przewodniczącego Rady Powiatu wpłynęły następujące interpelacje i
zapytania:
·
24 marca 2023 roku - interpelacja Radnego
Mieczysława Bąka w sprawie zgłoszenia do Wojewody Świętokrzyskiego wniosku
o dofinansowanie budowy chodnika w Odrowążku na odcinku 100 metrów bieżących w
ramach dofinansowania w 2023 r. zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa
niechronionych uczestników ruchu w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz
wystąpienia z wnioskiem do PLK w Skarżysku-Kamiennej o utwardzenie placu przy
stacji kolejowej numer 25 w Sołtykowie w celu wykorzystania go pod parking.
Na powyższe
interpelacje Starosta udzielił odpowiedzi 31 marca oraz 3 kwietnia bieżącego
roku.
Radna Barbara Kocia - oświadczyła,
że złożone
interpelacje i zapytania Radnych oraz udzielone odpowiedzi podawane są do publicznej
wiadomości poprzez publikacje w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na
stronie internetowej powiatu.
Ad. pkt 6 Wolne wnioski i
oświadczenia.
W tym punkcie głos zabrali:
Radny Bartosz Bętkowski – poinformował,
że dziś występuje nie tylko w roli radnego powiatu skarżyskiego, ale przede
wszystkim pracownika mauzoleum w Michniowie. Wyraził zdanie, że jest to obiekt,
z którego powiat skarżyski może być dumny, zarówno ze względu na wyjątkowy
wygląd budynku jak i tematykę, którą zajmuje się mauzoleum. Wyjaśnił, że
miejsce to powstało w związku z tragicznymi wydarzeniami, które miały miejsce w
Michniowie w '43 roku. Poinformował, że w tym roku obchodzimy 80-tą rocznicę
zniszczenia wsi i tzw. pacyfikacji Michniowa, dwudniowej, ale mauzoleum nie
zajmuje się tylko tym, co wydarzyło się 12 i 13 lipca w Michniowie. Zajmuje się
całym obszarem przedwojennej Polski i wydarzeniami w trakcie II wojny światowej
na polskiej wsi. Zajmuje się tematem, który nazywany jest martyrologią wsi
polskich w trakcie II wojny światowej. Takich zdarzeń jak w Michniowie na
terenie dzisiejszej Polski było ponad 817, a przynajmniej tyle w tym momencie
mamy zweryfikowanych pacyfikacji. Patrząc na mapę Polski przedwojennej, to mamy
do czynienia z kilkoma tysiącami, niestety badania na wschodzie do tej pory
były utrudnione. Wyraził nadzieję, że w przyszłości będzie to możliwe. Tutaj
oczywiście wchodzi kwestia zbrodni wołyńskiej. Wyraził zdanie, że jest jeszcze
bardzo dużo pracy do wykonania i mieszkańcy powiatu skarżyskiego powinni być dumni,
że tego typu obiekt został zlokalizowany w Michniowie. Poinformował, że w
związku z obchodami 80-tej rocznicę pacyfikacji Michniowa, stworzono symbol, w
formie przypinki, symbol pamięci o męczeństwie mieszkańców polskich wsi w
trakcie drugiej wojny światowej. Oznajmił, że wybrano kwiat rumianku, rośliny
dosyć pospolitej, jeśli chodzi o opolską wieś, o pola, łąki, która dosyć
powszechnie jest wpisana w krajobraz polskiej wsi, ale ma też takie walory
lecznicze. Jak wyjaśnia - jest często stosowanym ziołem i bardzo często była
wykorzystywana przy oparzeniach, przy gojeniu się ran. Jak wiemy, przebieg
większości tych zdarzeń i pacyfikacji był związany też ze zniszczeniem wsi, te
wsie, tak jak Michniów, płonęły. Ludzie niejednokrotnie byli paleni żywcem. Stąd
rumianek z dwoma czerwonymi płatkami, które odnoszą się do dwóch dni pacyfikacji
Michniowa, ale też oczywiście odnoszą się do naszych barw narodowych.
Poinformował, że w tym roku tą przypinkę
pragną propagować w całej Polsce. Wyjaśnił, że jego wystąpienie ma na calu
zachęcić Państwa Radnych do bycia swego rodzaju ambasadorami tej pamięci.
Zwrócił się do obecnych o pomoc w rozpropagowaniu tego kwiatu rumianku. Oznajmił,
że chce, aby stało się to tradycją, że właśnie 12 lipca w Dzień Walki i
Męczeństwa Wsi Polskiej, który został w 2018 roku decyzją Sejmu świętem
narodowym, ku pamięci o tych tragicznych wydarzeniach przypinać symbol pamięci
i jednoczyć się jako społeczeństwo w kultywowaniu pamięci i w dbaniu o to, co,
co nas łączy.
Dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej - Tadeusz
Sikora – dodał, że ten kwiat rumianku jest elementem tworzenia tożsamości
lokalnej, na którym im zależy. Poinformował, że 29 maja, będą gościć grupę
Przewodników, która w następstwie będzie oprowadzać młodzież z Państwa Izrael. Przyznał,
że fakt posiadania jednego z najnowocześniejszych obiektów muzealnych w Polsce
jest powodem do dumy.
Następnie Dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej - Tadeusz
Sikora wraz z Radnym Bartoszem Bętkowskim wręczyli wspomniane przypinki wszystkim obecnym podczas obrad.
Członek Zarządu Pani Katarzyna Bilska -
w nawiązaniu do wystąpień przedmówców poinformowała, że Zarząd Powiatu zdaje
sobie w pełni sprawę z tego, że mamy na terenie powiatu skarżyskiego tak
wyjątkowe miejsce dziedzictwa historycznego. Dlatego chcąc się aktywnie włączyć
w obchody 80-tej rocznicy, ale także zaakcentować tą rocznicę na tle 25-lecia
powiatu, we współpracy z muzeum i nadleśnictwem, 27 maja zostanie zorganizowany
spacer pamięci. W imieniu Zarządu Powiatu zaprosiła wszystkich obecnych na to
wydarzenie. Poinformowała, że szczegóły dotyczące planowanego wydarzenia
znajdują się na plakatach, które zostały rozpropagowany także w Internecie.
Wyjaśniła, że każdy może wziąć udział w spacerze pamięci po wcześniejszym
zapisaniu się na listę uczestników. Dodała, że po zapoznaniu się z historią
zaprezentowaną w muzeum będzie można wspólnie przeanalizować uzyskane
informacje, porozmawiać, spędzić czas na leśnej polanie, gdzie oprócz poczęstunku,
który będzie czekał na wszystkich uczestników, będzie można być świadkiem
krótkiego spektaklu muzycznego, zaprezentowanego przez młodzież.
Radny Mieczysław Bąk – zwrócił się do Pana Starosty o podjęcie
decyzji w sprawie ogłoszenia przetargu na wykonanie zadania inwestycyjnego pod
nazwą Przebudowa drogi powiatowej nr 04 37T Samsonów - Odrowąż - Bolków,
granica województwa, polegająca na budowie chodnika w ciągu drogi powiatowej w
miejscowości Nowy Odrowążek. Szczególnie zwrócił się w tej sprawie do starosty,
Pani Leżańskiej, mieszkanki Gminy Bliżyn. Pomimo, że na komisji budżetowej została
podana informacja, że planowane jest ogłoszenie przetargu na to zadanie
dotyczące budowy chodnika przy drodze powiatowej w Nowym Odrowążku, wyraził
zdanie, że nie jest do końca przekonany, czy dojdzie do ogłoszenia przetargu i
wyłonienia wykonawcy, dlatego postanowił podnieść ten temat na dzisiejszej
sesji. Przypomniał, że budowa chodnika w Nowym Odrowążku została wprowadzona do
budżetu Powiatu Skarżyskiego na sesji w marcu 2023 r. po wykreśleniu zadania
Budowa chodnika przy drodze powiatowej numer 04 36T w Odrowążku z kwotą 200
tys. zł. Zarząd Powiatu przedstawił Radzie Powiatu zmianę polegającą na
rezygnacji dokończenia budowy chodnika o długości 120 metrów bieżących w
miejscowości Odrowążek, aby w zamian wprowadzić do budżetu powiatu budowę
chodnika w Nowym Odrowążku. Przypomniał, że apelował wówczas do Zarządu Powiatu
oraz do Państwa Radnych, aby nie dokonywać zmiany, ponieważ środki finansowe w
kwocie 200 tys. zabezpieczone w budżecie powiatu są zbyt małe na realizację
budowy tego chodnika. W przenośni wyglądało to tak: „Mieliśmy środki na motorynkę, a chcieliśmy kupić Mercedesa”. Wyraził
zdanie, że po przetargu okazało się, że miał rację. Na wykonanie chodnika w
Nowym Odrowążku potrzeba było blisko 2 mln zł, a zabezpieczono 200 tys. zł plus
deklarację Wójta Gminy Bliżyn o wsparciu finansowym do tego zadania. Na sesji w
czerwcu 2022 roku na wniosek zarządu z kwoty 200 tys. zł Rada Powiat przesunęła
na inne zadanie w Powiecie Skarżyskim kwotę 190 tys. zł. Radny Mieczysław Bąk przypomniał, że jego kolejne interpelacje w
sprawie budowy tego chodnika doprowadziły w 2020 roku, bodajże w październiku,
do ogłoszenia przetargu sondażowego na realizację połowy długości tego
chodnika. Dlaczego przetarg sondażowy? Ponieważ z góry było wiadomo, że nie
chodzi o wyłonienie wykonawcy, gdyż nie było zabezpieczonych żadnych środków
finansowych na realizację budowy tego chodnika. Wyraził zdaniem, że było to
pozorowane działanie tylko pod publikę. Oznajmił, iż jest przekonany, że Zarząd
Powiatu nie zamierzał wcale w 2022 roku realizować tej inwestycję. Na sesji w
czerwcu 2022 roku Wicestarosta Pani Anna Leżańska deklarowała, że przypilnuje,
aby chodnik w Nowym Odrowążku został wykonany, bo przecież jest mieszkanką gminy
Bliżyn. Na deklaracjach się skończyło. Przyznał, iż faktem jest, że w budżecie
Powiatu Skarżyskiego na 2023 rok są zabezpieczone środki finansowe na
realizację budowy chodnika w Nowym Odrowążku, jest deklaracja Wójta Gminy o
finansowym wsparciu. Mamy drugą połowę maja, a przetarg prawdopodobnie dopiero
będzie ogłoszony. Wyraził obawę, że tok postępowania w tej sprawie będzie
podobny jak w 2022 roku. Dlatego nawiązując do złożonej deklaracji w 2022 roku
przez Wicestarostę Panią Annę Leżajską poprosił, aby dotrzymała słowa i
dopilnowała, aby ten chodnik został w tym roku wykonany. Wyjaśnił, że ten
chodnik nie jest dla Radnego Mieczysława Bąka, ale dla mieszkańców Nowego
Odrowążka, mieszkańców gminy Bliżyn, dla poprawy ich bezpieczeństwa, poprawy
standardu życia gospodarczego. Wyraził zdanie, że dalsze pozorowane działania w
tej sprawie doprowadzą do tego, że w tej kadencji 2018 - 2024 chodnik w Nowym Odrowążku
nie zostanie wykonany. Przypomniał, że gmina Bliżyn jest trzecia w powiecie skarżyski
pod względem liczby mieszkańców, ma najdłuższą sieć dróg powiatowych. Jest na
ostatnim miejscu pod względem wykorzystanych środków finansowych na realizację
inwestycji w gminie Bliżyn, „ale za to
mamy starostę, Panią Leżańską z gminy Bliżyn”- dodał Radny, który poprosił
o pozytywne załatwienie przedstawionego wniosku.
Radny Miasta Skarżysko-Kamienna Pan Andrzej Warwas – poinformował, że od wielu lat wnoszone są do Rady
Powiatu interpelacje dotyczące budowy chodnika przy ulicy Książęcej i
Rycerskiej. Niestety mieszkańcy tego osiedla z ubolewaniem stwierdzają, iż ich
bezpieczeństwo, zdrowie i życie, a w szczególności ich dzieci jest obojętne
władzom Powiatu Skarżyskiego. Wskazuje na to wielokrotność składanych
interpelacji przez Radnych reprezentujących Osiedle Książęce. Z przykrością
stwierdził, że nie jest w stanie w żaden sposób wytłumaczyć mieszkańcom,
dlaczego tak się dzieje. Wyjaśnił jakie argumenty przemawiają za budową
chodnika. Po pierwsze bezpieczna droga dzieci do szkoły i ze szkoły. Jak
powiedział, zdesperowani rodzice nie wysadzają dzieci z samochodów przed szkołą,
ponieważ nie ma takiej możliwości. Wjeżdżają na teren szkoły, gdzie plac do
poruszania się pojazdami właściwie jest zerowy. Radny oznajmił, że z
ubolewaniem i z głębokim zamysłem zastanawiam się, kiedy dojdzie do tragedii. Po
drugie bezpieczne poruszanie się mieszkańców wzdłuż ulic, bo co mają zrobić
matki spacerujące z małymi dziećmi po tych ulicach. Kobiety podejmują niestety ogromne
ryzyko. Pozbawione są możliwości spokojnego i bezpiecznego przemieszczania się wzdłuż
tych ulic. Po trzecie przyznał, że martwi go to jak osoby niepełnosprawne
korzystające z wózków inwalidzkich mają się tam przemieszczać. Po czwarte, taka
sytuacja stwarza również problem dla osób kierujących pojazdami mechanicznymi.
Po piąte, przypomniał, że wiele lat temu w wypadku na ulicy
Kopernika zginął jego uczeń właśnie dlatego, że nie było chodnika. Po szóste, oznajmił,
że mieszkańcy Osiedla Książęce są oburzeni lekceważeniem ich problemów i
apelują o podjęcie pilnych działań w celu zagwarantowania im i ich dzieciom
bezpiecznego poruszania się po ulicy Książęcej i Rycerskiej. Po siódme,
mieszkańcy osiedla Książęcego zwracają się za jego pośrednictwem do Szanownej
Rady i Szanownego Pana Starosty o dokonanie zmian w tegorocznym budżecie i
wprowadzenie tego zadania do realizacji jeszcze w tym roku. Poinformował, że
jest Przewodniczącym Komisji Oświaty i w przyszłym tygodniu odbędzie się
komisja wyjazdowa i będzie wniosek komisji do władz miasta w celu
współfinansowania czy dofinansowania takiego zadania. Wyraził zdanie, że
stawiane argumenty są tak przekonywujące, że nie podlegają jakiejkolwiek
dyskusji, bo co może być ważniejsze od zdrowia i życia. Następnie zwrócił się
do Pana Przewodniczącego, Pana Starosty i Szanownej Rady z prośbą o podjęcie
pilnych działań w tej sprawie. Na koniec zapewnił, że mieszkańcy będą pamiętać,
kto rozwiązał ich problem, a kto go zlekceważył. Wyraził zdanie, że przełoży
się to na przyszłe wybory.
Radna Renata Bilska – przyznała, że
przykro jej patrzeć, gdy przy powyższym temacie widzi uśmiechy na twarzach. Już
23 lata osiedle będzie w Powiecie Skarżyskim, w gminie Skarżysko-Kamienna. W
2018 roku i '19 zdezaktualizowały się dokumentacje. Nawiązując do wypowiedzi
Pana Radnego Andrzeja Warwasa, występując w imieniu mieszkańców, oświadczyła,
że czują się oni marginalizowani przez te 20 lat. Oczywiście doceniają poprawę nawierzchni
i budowę ulicy Kopernika, ale stwierdzają, że szkoda, że projekt przygotowany dla
ul. Rycerskiej nie został zrealizowany. Radna przyznała, że utkwiło jej w
pamięci pytanie młodego ojca, który zapytał jak długo oni będą tak żyć, żeby
nie móc spokojnie pracować, tylko martwić się o swoje dzieci, które muszą
poruszać się jezdnią w drodze do szkoły. Mieszkańcy tego osiedla płacą podatki
i oczekują sprawiedliwego traktowania. Mimo, że dokumentacja się zdezaktualizowała,
mieszkańcy mają nadzieję. Oznajmiła, że są oni zdeterminowani do podjęcia
działań w tej sprawie. Wyraziła zdanie, że człowieczeństwo mierzy się przede
wszystkim stosunkiem do tych, którzy są najmłodsi, czyli do dzieci, do
młodzieży. Radna Renata Bilska zwróciła
się także do obecnego podczas obrad Komendanta Policji z prośbą o uruchomienie
patroli podczas wychodzenia dzieci ze szkoły, aby rodzice mogli spokojniej
pracować. Przypomniała słowa Pana dyrektora, które padły na spotkaniu z
mieszkańcami osiedla, że przy drogach powiatowych powinny być chodniki. Mieszkańcy
zostali poinformowani, że jest wykonana dokumentacja na odcinek od szkoły do
Kopernika, ale nie są zabezpieczone środki. Przyznała, że cieszy się, że będzie
inicjatywa ze strony Komisji Edukacji, o której wspomniał jej przedmówca.
Przyznała, że na własnym przykładzie przekonała się, że spacer wzdłuż tych ulic
jest bardzo niebezpieczny. Zwróciła się do Pana Starosty, aby wstępna
deklaracja, która padła w 2019 roku została zrealizowana.
Pan Roman Białek – zabierając głos poinformował, że zamierza
włączyć się w życie polityczne. Następnie podziękował poprzednim starostom i
radnym, z którymi, jak powiedział miał zaszczyt jako dyrektor Urzędu Pracy
współpracować. Oznajmił, że zawsze starał się przedstawiać rzetelne informacje dotyczące
rynku pracy. Wyraził zdanie, że dla niego mało istotne były dane statystyczne,
natomiast człowiek, zawsze był i jest najważniejszy. Serdeczne podziękowania
złożył Panu Staroście Bętkowskiemu, Panu Staroście śp. Wojciechowskiemu, Panu Staroście
Żmijewskiemu w pierwszej i drugiej kadencji, Panu Staroście Jędrysowi.
Wszystkich wyżej wymienionych zaprosił do swoje firmy w dniu jutrzejszym na
godzinę 14:30. Poinformował, że jeśli ktoś zamierza zostać prezydentem czy
starostą, może skorzystać z jego usług oraz podał, gdzie można znaleźć
informacje na temat jego działalności. Oznajmił, że nie będzie się wypowiadał
co do obecnego starosty z uwagi na to, że najprawdopodobniej będzie udowadniać
swoje racje przed Sądem Okręgowym razem z Panem Bogdanem Ciokiem, pełniącym
aktualnie obowiązki dyrektora Urzędu Pracy. Pan Roman Białek chcąc uzupełnić komunikat udostępniony przez
Rzecznika Prasowego Starostwa Powiatowego na temat jego zwolnienia się
poinformował, że jego wypowiedzenie zawiera treść art. 55 Kodeksu pracy, dzień
później, uzupełnione wpisem o art.94 Kodeksu pracy. Oświadczył, że trzy dni był
bezrobotny, a od 17 kwietnia zorganizował własną firmę. Poinformował, że dzięki
studiom menadżerskim, które ukończył dzięki wysokim nagrodom, które nie
pochodziły z budżetu powiatu tylko z uczciwie wypracowanych pieniędzy przez
urząd, obecnie posiada dużą wiedzę, którą zamierza wykorzystać pomagając innym.
Podkreślił, że gdy on dostawał nagrodę, wówczas wszyscy pracownicy urzędu również
dostali podwójną pensje. Wyraził zdaniem, że rzadko który przedsiębiorca ma
taką historię, jak on. Planując ludzkie kariery, na własnym przykładzie jest w
stanie wykazać, że bezrobotnym co najwyżej można być trzy dni, a potem można
już być przedsiębiorcą zatrudniającym już od jakiegoś czasu pracowników. Poinformował,
że jest mu potrzebna pomoc w rozwinięciu firmy. Gdy zwrócił się do Urzędu Pracy
z pytaniem czy może otrzymać dotację na meble w wysokości 8 tys. zł, w
odpowiedzi usłyszał, że nie. Powodem było to, że przecież on sam 27 lutego
zamknąłem nabory, więc może mieć pretensje sam do siebie. W swym wystąpieniu
przyznał, że stres go nie spala, a pozytywnie nakręca do dalszego działania,
aby dawać pracę też innym. Zachęcał do odwiedzenia jego strony internetowej i
korzystania z oferowanych przez niego usług.
Radny Grzegorz Małkus – na początku wyraził słowa podziękowania za
współpracę Panu Dyrektorowi Romanowi Białkowi. Następnie zabrał głos na temat bezpieczeństwa na drogach
publicznych. Poinformował, że postara się, aby jego wypowiedź miała wymiar i
oświadczenia i wniosku, tak żeby nie była odebrana jako interpelacja.
Przypomniał, że byliśmy świadkami oddania do użytku kilkudziesięciu przejść dla
pieszych w ramach przebudowy w ramach programu Bezpieczne Przejścia. Wyraził
zdanie, że bardzo dobrze, że aż tyle przejść w naszym powiecie zostało zmodernizowane, że na pewno wpłynie to na
poprawę bezpieczeństwa zarówno pieszych, jak i kierowców. Natomiast, zaznaczył,
że nie były to tanie inwestycje i nie do końca możemy się nimi pochwalić. Następnie
poinformował, że ma zastrzeżenia do harmonogramu prac przy modernizacji tych
przejść, szczególnie jeśli chodzi o ulicę Aleję Józefa Piłsudskiego. Właśnie
tam, na przestrzeni bodajże trzech tygodni była wyłączona sygnalizacja
świetlna, a żadne prace nie były wykonywane. Kierowcy przyzwyczajeni do pewnego
trybu i organizacji ruchu nie wiedzieli jak się poruszać. Dodatkowo wyłączenie
sygnalizacji świetlnej przypadło w okresie świątecznym, gdy Skarżysko
odwiedzało sporo osób spoza miasta. Wystąpił z wnioskiem i apelem zarazem, by w
przyszłości przy organizowaniu, czy planowaniu realizacji takich zadań,
szczególną uwagę zwracać na harmonogram prac i egzekwować terminowość wykonania
poszczególnych etapów. Oznajmił, że chce wierzyć w to, że ten harmonogram był
ustalony tak, żeby nie zaburzać bezpieczeństwa, natomiast z realizacją to już
różnie bywa. Kolejno, Radny Grzegorz
Małkus odniósł się do tematu dotyczącego zadania Przebudowy układu
komunikacyjnego w naszym mieście i w naszym powiecie, o którym mówił Pan
Starosta. Jak podkreślił, jest to inwestycja potrzebna i też kosztowna. Zwrócił
uwagę na fakt, iż obecne oznaczenie poziome ronda i wiaduktu jest
niewystarczające, co może wpłynąć na wzrost niebezpiecznych zdarzeń. Wyraził
zdanie, że w tym momencie ww. skrzyżowanie o ruchu okrężnym nie spełnia swojej
funkcji. Pozostając w temacie poinformował, że cieszy go, iż zaczyna być
widoczna poprawa wizerunku, jeśli chodzi o zieleń na rondach. Przykładem jest
rondo Armii Krajowej, gdzie samo rondo wygląda ładnie, ale jak powiedział, kasetony
wokół to już dysonans poznawczy. W związku z powyższym wysnuł kolejny wniosek –
ustalając harmonogram prac w tym zakresie, należy uwzględnić kompleksowe
załatwienie sprawy, ponieważ jest to w pasie dróg powiatowych i nie do końca
można się pochwalić, że jest to ładnie wykonane. Radny Grzegorz Małkus nawiązując do wypowiedzi Pana Radnego
Andrzeja Warwasa, który mówił o bezpieczeństwie w dzielnicy Skarżysko Książęce
odnośnie chodnika, przyznał, że jest to słuszna uwaga i postulat. Oświadczył,
że wszystkim Radnym powiatowym również zależy na tym, aby poprawić w ten sposób
bezpieczeństwo w całym powiecie. Przyznał, że możliwości finansowe powiatu są,
jakie są, a zarząd stara się równo rozkładać środki pieniężne. Następnie
zwrócił się do obecnych podczas obrad Radnych miejskich, Pana Andrzeja Warwasa
i Pana Jacka Jamroza z pytaniem co z ulicą Główną. Wyraził zdanie, że wykazują
się troską o mieszkańców osiedla Skarżysko Kościelne i słusznie jak przyznał,
ale póki co nie doprowadzili do zakończenia sprawy ulicy Głównej, gdzie
zarządcą jest Prezydent Miasta Skarżysko-Kamienna. Oznajmił, że nie jest to
miejsce do robienia gier politycznych, ponieważ jak Radny Andrzej Warwas
zauważył, wyborcy to zapamiętają. Poinformował, że budowa chodników, czy
ścieżek rowerowych pożądanych w naszym
powiecie jest możliwa do realizacji z programu Polski Ład. O środki może
ubiegać się zarówno Starosta jak i Prezydent Miasta Skarżyska-Kamiennej. Zasugerował,
że sprawy remontów czy przebudowy dróg można realizować w partnerstwie.
Przyznał, że nie wie jaki jest efekt zabiegów obecnego Prezydenta, jeśli chodzi
o środki z Polskiego ładu, ale wyraził zdanie, że możliwości były olbrzymie. Przykładem
jest Wójt Górna, który pozyskał z ww. programu kilka milionów złotych, za które
zakupił samochody terenowe do obsługi Zakładu Gospodarki Komunalnej. Na
zakończenie swej wypowiedzi wysnuł wniosek i postulat, żeby przy tych harmonogramach
prac dokładać szczególnej uwagi, by na tym etapie nie pogarszać poziomu bezpieczeństwa.
Sołtys Podzagnańszcza, Pan Edmund Wykrota – zabrał głos w sprawie
drogi w miejscowości Podzagnańszcze - Zaskale. Poinformował, że poruszanie się
po tej drodze, zarówno pieszo jak i autem jest bardzo trudne i niebezpieczne,
znajdują się tam nie drobne ubytki, a dziury po kolana. Kierowcy traktują tą trasę
jak drogę tranzytową z uwagi na to, że
w Suchedniowie jest remontowana droga w stronę Bodzentyna. Zaznaczył,
że po tej drodze poruszają się dzieci. Zwrócił się do Zarządu Dróg Powiatowych
z pytaniem, kiedy odcinek ten zostanie wyremontowany. Podkreślił, że nie prosi
o chodniki czy ścieżkę rowerową, ale normalną drogę, którą będzie można bez
problemów przejechać i zapewnić bezpieczeństwo pieszym poruszającym się
poboczem. Poinformował, że ostatnio kobieta idąca tą szosą skręciła nogę
wpadając do dziury znajdującej się na ww. drodze. Sołtys Podzagnańszcza
zaznaczył, że nie chodzi mu o załatanie ubytków tylko o remont całego odcinka
drogi, od Podzagnańszcza do Zaskala. Wyraził nadzieję, że Pan Starosta, Zarząd
Dróg Powiatowych udzielą mu informacji w tym zakresie. Jako Radny Gminy Łączna
przypomniał także o drodze do Klonowa, o realizacji tej inwestycji.
Radny Emil Tokarczyk – pragnąc
uzupełnić wystąpienia Pana Radnego Bartosza Bętkowskiego podał do wiadomości
informację, że Sejmik Województwa Świętokrzyskiego przygotował uchwałę dotyczącą
ogłoszenia oficjalnie roku 2023, rokiem Pamięci o Martyrologii Wsi Polskich. Jako,
że nasz Michniów stał się symbolem o zasięgu ogólnopolskim martyrologii wsi
polskiej i w dniach 14 i 15 lipca tego roku odbędą się duże uroczystości o
charakterze ogólnopolskim celem upamiętnienia martyrologii wsi polskiej.
Radny Roman Wojcieszek - w imieniu samorządu Miasta Skarżyska
podziękował za wieloletnią współpracę Panu dyrektorowi Romanowi Białkowi. Jak
zaznacza, nie były to łatwe lata. Przypomniał jak duże było kiedyś bezrobocie w
naszym powiecie, z jakimi tragediami borykali się mieszkańcy, by znaleźć jakąkolwiek
pracę, czy środki na utrzymanie rodziny. „I
wtedy Pan Roman Białek dał się poznać jako osoba wrażliwa i osoba poszukująca rozwiązań, co w dzisiejszych czasach nie
jest łatwe i nie jest cechą charakterystyczną dla wielu polityków, również
lokalnych”-powiedział. Wyraził zdanie, że samorządy, w tym jak z
przykrością stwierdził, także Powiat Skarżyski często szukają argumentów na
„nie”, a nie argumentów na „tak”. Zaznaczył, że piękną cechą Pana dyrektora
Białka było to, że szukał rozwiązań. Poinformował, że ma nadzieję że osoby, które
podjęły tą decyzję i taki sposób rozstania, na porządku dziennym, przy porannej
toalecie, przy spojrzeniu w lustro będą miały jakąś refleksję, a być może
zadowolenie.
Przewodniczący Jacek Jeżyk - oświadczył, że prawda jest inna niż
powiedział jego przedmówca. Poprosił, aby nie zabierać głosu w sprawie, w
której nie posiada się wystarczających informacji. Następnie oddał głos Radnemu
Jerzemu Żmijewskiemu.
Radny Jerzy Żmijewski – zwrócił się z prośbą do Pana Starosty, a równocześnie
za pośrednictwem Pana Starosty do Pana Komendanta Powiatowego Policji o
wzmożony nadzór na drodze numer 751, która jest remontowana od ponad roku.
Przyznał, że wprawdzie znajdują się tam sygnalizatory, ale oczekiwanie na
przejazd jedną stroną jezdni czasem stwarza bardzo nieprzyjemną atmosferę wśród
kierowców. Cały ruch samochodów ciężarowych i osobowych, a przede wszystkim motocyklistów
kieruje się ze Wzdołu, mijając od strony Bodzentyna cmentarz, wjeżdża się w
Wiączke, później przez łącznik między Zasakalem, a Wiączką i później przez
Zaskale, Podzagnańszcze, aż do starej siódemki, czyli do miejscowości Łączna –
wyjaśniał. Poinformował, że po tych drogach przemieszczają się samochody
ciężarowe o trzydziestotonowej masie, a przecież jest to droga powiatowa, która
nie jest przystosowana do tego typu obciążeń. Wyraził zdanie, że w związku
powyższym nie dziwi go obecny stan trasy, o której opowiadał Sołtys
Podzagnańszcza, Pan Edmund Wykrota. Następnie zwrócił się z prośbą do zarządu, aby
została sfinalizowana rozmowa pomiędzy Wojewódzkim Zarządem Dróg a Starostwem
Powiatowym w sprawie realizacji ulicy Jasnej w Suchedniowie. Jest to ulica,
która aktualnie, tak jak Zaskale i Zagórze tworzy podstawowy ruch w kierunku Bodzentyna,
bo omija się cały Suchedniów. Oznajmił, że według informacji od Pana Burmistrza
na koniec sierpnia ma być realizowana reinwestycja. Teoretycznie, ale koniec
tej inwestycji spowoduje, że wykonawca zejdzie z placu budowy i wtedy ulica
Jasna, która na dzień dzisiejszy wymaga gruntownego remontu, po tej całej
korespondencji, po tym całym transporcie będzie wymagała poniesienia kosztów
przez powiat. Wyraził zdanie, że jest to niepotrzebne i trzeba przejść do
czynów.
Przechodząc do kolejnego tematu
poinformował, że podziela poglądy Pana Radnego Grzegorza Małusa czy Radnego
Pana Romana Wojcieszka, że miasto powinno finansować czy też współfinansować
zadania inwestycyjne realizowane na jego terenie. Podał przykład ulicy Łyżwy, która była remontowana w ubiegłym roku,
gdzie koszt zadania inwestycyjnego wyniósł ponad 4 miliony zł, miasto nie dało
dofinansowane. W tym roku- przebudowa ulicy Towarowej, Rondo i ul. 1-go Maja- ponad
3 mln., zarząd zwrócił się z prośbą do Pana Prezydenta o wsparcie finansowe,
niestety w tym przypadku także spotkał się z negatywną odpowiedzią. Poinformował,
że inne gminy w jakiś sposób współfinansują, czy finansują swoje zadania, poprosił,
aby i miasto się do tego poczuwało. Wspólne finansowanie mogło by przyczynić
się do tego, że część środków finansowych, którymi dysponuje powiat, mogłyby
być przeznaczane na zadania, o których mówili dziś Radni. Na koniec odnosząc
się do podziękowań Pana Romana Białka, on także jako starosta dwóch kadencji podziękował
za współpracę. Wyraził zdanie, że była ona efektywna na tyle, na ile było to
wtedy możliwe.
Dyrektor Bogusław Ciok – ustosunkowując się do wypowiedzi Pana Romana
Białka, poinformował, że w jej ostatniej część nastąpiło przekłamania. Oznajmił,
że Pan dyrektor Roman Białek nie był zwolniony, natomiast zwolnił się sam. W
Dniu 13 kwietnia o godzinie 14, będąc na urlopie wypoczynkowym, złożył rezygnację
z pracy w myśl art. 55. Wyjaśnił, że artykuł 55 mówi, że jest to przyczyna z
powodu rażącego naruszenia prawa pracodawcy wobec pracownika i dał pewne
uzasadnienia, do których Pan Starosta odniósł się w sposób negatywny, nie
uznając tych uzasadnień. Poinformował, że wówczas pełnił on obowiązki dyrektora
Urzędu Pracy i nie mógł zmienić artykułu przywołanego przez osobę zwalniającą
się, bo na to prawo nie pozwala. Odnosząc się do kwestii ostatecznego
rozstrzygnięcia, poinformował, że jeżeli ktoś czuje się poszkodowany, zawsze
może odwołać się do odpowiednich urzędów, które są do tego przeznaczone. Raz
jeszcze podkreślił, że nastąpiło ważne przekłamanie, w związku z czym czuł się w
obowiązku poinformować zgromadzonych o stanie faktycznym.
Starosta Artur Berus – poinformował, że zdaje sobie sprawę z tego, w jakim punkcie znajduje się
dyskusja, ale w związku z licznymi pytaniami, które padły z sali czuje się
zobowiązany do udzielenie odpowiedzi. Odnosząc się do wypowiedzi Sołtysa
Podzagnańszcza, Pana Edmunda Wykroty, oświadczył, że doskonale zdaje sobie
sprawę z tego w jak złym stanie jest droga w Podzagnańszczu. Poinformował, że Zarząd Powiatu wystąpił z
wnioskiem do wojewody świętokrzyskiego o przyznanie środków finansowych na
realizację projektu, w ramach którego można wyremontować wspomnianą drogę.
Oznajmił, że na dzień dzisiejszy wiadomo, że komisja, która działa przy
wojewodzie, zakwalifikowała nasz
wniosek. Lista zadań rekomendowanych została przekazana do podpisu przez
Premiera Rady Ministrów i już ponad miesiąc czekamy na dobrą informację.
Poinformował, że powiat jest przygotowany na uruchomienie procedury
przetargowej. Oznajmił, że jak otrzymamy finansowanie, to zadanie zostanie
zrealizowane jeszcze w tym roku. Odnosząc się do drogi w Klonowie przypomniał,
że cały odcinek powiatowy wynosi ok. 8 km. Poinformował, że w obecnej kadencji wyremontowano
tam blisko 3 km drogi w dwóch etapach. W obecnej chwili powiat ma przygotowaną
dokumentację na wykonanie jeszcze jednego odcinka o długości 1,2 km.
Poinformował, że w ramach funduszu, o którym mówił, to zadanie znajduje się na
liście rezerwowej. Przyznał, że liczy na pomoc Państwa Radnych, którzy mogą w
jakiś sposób doprowadzić do tego, żeby zostały wykonane remonty odcinków, które
stwarzają niebezpieczeństwo. Odnosząc się do kwestii poruszanej przez Pana
Radnego Andrzeja Warwasa podał przykład zadania, które będzie zrealizowane
dzięki współpracy i gminą Łączna. Mowa o budowie półtora kilometrowego chodnika
z ciągiem rowerowym, w ramach Polskiego Ładu, projekt zakłada także budowę lamp
parkowych. Powiat Skarżyski przeznacza na jego realizację 900 tys. zł, a już w
tym tygodniu Wójt Gminy Łączna Pan
Romuald Kowaliński, wystąpi pisemnie do Starosty skarżyskiego z deklaracją
przeznaczenia na to zadanie 500 tys. zł. Wyjaśnił, że to jedynie przykład, ale
w jego odczuciu jest to bardzo samorządowe i rzetelne podejście. Przyznał, że
czasy są ciężkie, że samorządy borykają się z różnymi trudnościami. Zwrócił
uwagę na problem spłaszczania się wynagrodzenia pomiędzy wieloletnim
pracownikiem, a tym zaczynającym pracę. Wracając do tematu, o którym mówił Pan
Radny Andrzej Warwas oznajmił, że lada dzień zostanie przygotowana dokumentacja
techniczna, od szkoły do ulicy Kopernika, która stworzy możliwość budowy
chodnika na osiedlu Skarżysko Kościelne, o czym Radna Renata Bilska wie.
Oświadczył, że gdy będzie już gotowa, powiat będzie szukał środków zewnętrznych
na wykonanie tego zadania. Zauważył, że zarząd, przy akceptacji Rady Powiatu
pragnie realizować te zadania, gdzie jest dofinansowanie zewnętrzne. Wyraził
zdanie, że gdy pojawi się program, bądź akceptacja wspólnego działania ze
strony gminy Skarżysko-Kamienna, ww. zadanie jest możliwe do wykonania. Starosta
Artur Berus podziękował za słowa wypowiedziane przez Radnego Grzegorza Małkusa. Cieszy go, że zostało zauważone jak
wiele zadań w ramach programu Bezpieczne przejścia realizuje Powiat Skarżyski. Sam
podziękował pracownikom merytorycznym, którzy naprawdę mocno zaangażowali się w
to, aby pozyskać środki na realizację tych zadań. Zakomunikował, że Powiat
Skarżyski w 2022 roku, był jednym z liderów pozyskanych środków właśnie w
ramach tego projektu. Starosta przyznał, że cieszy go inwestycja, która miała
miejsce na alei marsz. Józefa Piłsudskiego, gdzie wymieniono sygnalizację
świetlną, przebudowano 9 przejść dla pieszych. Przyznał, że można było lepiej
zsynchronizować prace w tym miejscu, aby utrudnienia były mniejsze, o czym
wspomniał Radny Grzegorz Małkus. Jednak
jest to sygnalizacja akomodacyjna, gdzie potrzebny był czas, aby pewne kwestie
funkcjonowania całego ciągu były wykonane prawidłowo. Odnosząc się do kwestii
pozyskanych środków z Rządowego Funduszu Polski Ład, Starosta Artur Berus zaakcentował, że Powiat Skarżyski, w
tej materii stoi w hierarchii samorządów województwa świętokrzyskiego bardzo
wysoko. Poinformował, że nasz powiat w drugim naborze pozyskał prawie 15
milionów, w pierwszym naborze ponad 11 milionów. Podziękował Radnym z różnych
środowisk politycznych za współpracę, za ich zaangażowanie w tym temacie. Dadał,
że w samorządzie należy współpracować, bez względów na różnice w poglądach
politycznych. Nawiązując do wystąpienia Radnego Mieczysława Bąka, Starosta
Artur Berus stanął w obronie Wicestarosty
Anny Leżańskiej. Wyjaśnił, że samorządowcy czasem stają przez ogromnymi
rozterkami, a pieniądze, które były przeznaczone na zadanie, o którym mówił
Radny Mieczysław Bąk zostały przesunięte na realizację innego, równie ważnego
zadania w gminie Skarżysko-Kamienna. Przebudowa ulicy Łyżwy w
Skarżysku-Kamiennej była możliwa dzięki uzyskanemu dofinansowaniu.
Poinformował, że Wicestarosta Anna Leżańska
nie była zadowolona z tego przesunięcia, nie głosowała za nim. Tak jak
wcześniej wspomniał, powiat zawsze stara się realizować zadania z
dofinansowaniem, a na to zadanie udało się pozyskać ponad 2 miliony zł. W
związku z tym wystąpiła konieczność korektorowania budżetu powiatu, na co Rada
Powiatu w formie uchwały wyraziła zgodę. Poinformował, że dziś będzie
rozpatrywana uchwała w
sprawie wyrażenia zgody
na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości
położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. 1-go Maja 105. Sprzedaż mienia zapewni
dodatkowe środki w budżecie, które nie będą mogły być przeznaczone na wydatki
bieżące lecz na inwestycje już tak. Odpowiadając Radnemu Mieczysławowi Bąkowi poinformował, że zarząd stara się
szukać dodatkowych możliwości wkładu własnego na zadania. Z informacji, jakie
uzyskał dwa dni temu, przedstawiciele z ministerstwa i Urzędu Kontroli
Skarbowej, którzy odwiedzili budynek przeznaczony na sprzedaż, podtrzymują chęć
zakupu. Wyraził zdanie, że jeśli uchwała ta zostanie przyjęta, wówczas każdy
Radny może zawnioskować czy interpelować, na co powinny się znaleźć dodatkowe
środki w tym roku budżetowym. Zaznaczył, że Zarząd wielokrotnie udowodnił, że
dba o to, aby w miarę możliwości realizować te inwestycje. Poinformował, że w 2023
po raz kolejny został ogłoszony nabór wniosków na bezpieczne przejścia i jak
wynika z nieoficjalnych informacji, nasze projekty zostały merytorycznie
zaopiniowane pozytywnie. Wyraził zdanie, że rezygnacja z pracy Pana Romana
Białka była dla niego dużym zaskoczeniem. Przyznał, że zorganizowanie pracy
urzędu z dnia na dzień było problematyczne, lecz udało się to zrobić.
Poinformował, że w swym piśmie do Pana Romana Białka podziękował mu za
dotychczasową współpracę. Na koniec dodał, że życzy mu wszystkiego najlepszego
i dalszego rozwoju.
Radny Adam Ciok pozwolił sobie zabrać głos odnosząc się do
przedstawionych dziś wolnych wniosków i oświadczeń. Poruszył temat wydatków
inwestycyjnych w gminie Bliżyn i przesuniętych środków. Przypomniał, że rok
temu, podczas obrad sesji procedowano uchwałę dotyczącą zadania inwestycyjnego
- budowa ulicy Łyżwy wraz z rondem, fragment ulicy 1 Maja. Wówczas brakowało
środków na jego realizację, w związku z rezygnacją Prezydenta Miasta Skarżysko-Kamienna
z deklarowanego dofinansowania. Powiat skarżyski, chciał uczynić wszystko, aby
nie oddać środków uzyskanych w ramach Rządowego Programu Przebudowy Dróg
Lokalnych. Stwierdził, że gdyby do tego doszło, zostałoby zarzucone Zarządowi
Powiatu, że jest niegospodarny. Dołożono wszelkich starań, aby inwestycja ta
została zrealizowana. W związku z powyższym dokonano koniecznego przesunięcia
środków finansowych. Następnie odnosząc się do wydatków inwestycyjnych na przebudowę
dróg w gminie Bliżyn, podał kilka przykładów zadań zrealizowanych na jej
terenie. Przypomniał, że koszt inwestycji, o której mówił Radny Mieczysław Bąk
wynosił 1 milion 700 tys. zł. Powiat miał na to zadanie zabezpieczone 200 tys.
zł i mimo obietnicy Wójta Gminy Bliżyn odnośnie dofinansowania przedsięwzięcia,
w dalszym ciągu nie byłaby to wystarczająca kwota. Wówczas nie uzyskano żadnych
środków zewnętrznych na realizacje danego zadania, dlatego podjęto decyzję o
rezygnacji. Zapewnił, że jeśli pojawi się możliwość dofinansowania przebudowy
chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 04 37T Samsonów - Odrowąż – Bolków, to
powiat przychyli się i zadeklaruje się do wykonania inwestycji. Wyraził zdanie,
że Gmina Bliżyn nie jest zapomniana przez Zarząd Powiatu Skarżyskiego, a słowa
o tym, że Wicestarosta Pani Anna Leżańska nie dba o mieszkańców gminy z której
pochodzi, czy zapomina o nich, są po prostu kłamstwem i nieprawdą. Zauważył, że
każdy Radny chce inwestycji w swojej dzielnicy, w swoim terenie, a każda z nich
jest potrzebna w celu poprawy bezpieczeństwa. Następnie Radny Adam Ciok opowiedział
o dwóch, dotychczas zrealizowanych inwestycjach drogowych w gminie
Skarżysko-Kamienna w obecnej kadencji. Kolejną inwestycją, będzie budowa ronda
na osiedlu Dolna Kamienna przy tunelu. Jest to bardzo ważna inwestycja, za
którą również optował Pan Radny Bartosz Bętkowski w poprzedniej kadencji. Wyraził
zdanie, że jest to inwestycja niezbędna w celu zwiększenia bezpieczeństwa
pieszych przemieszczających się przejściem w tunelu między osiedlem
Przydworcowe i Kamienna. Zaznaczył, że Gmina Bliżyn jest jedną z największych
gmin w Powiecie Skarżyskim o powierzchni 141 kilometrów kwadratowych, jest
zalesiona w 70%, ale lasy są dość rozprzestrzenione. Oznajmił, że zrozumiałe
jest to, iż Radny Mieczysław Bąk zabiega o inwestycje w swojej gminie i wyraził
zdanie, że warto także szukać możliwości wsparcia finansowego poza powiatem,
np. prowadząc rozmowy z Radnymi Sejmiku Wojewódzkiego. Poinformował, że
wszystkie inwestycje realizowane przez Powiat Skarżyski były dofinansowywane na
poziomie 50%. Podał przykład inwestycji Polski
Sportowej, której celem jest poprawa infrastruktury sportowej w szkołach
powiatowych, gdzie pozyskano dofinansowanie i w związku z tym będą zrealizowane
cztery zadania. Jedno z nich już się rozpoczęło i potrwa do końca wakacji,
dzięki czemu szkolna młodzież będzie mogła korzystać z nowej sali
gimnastycznej. Poinformował, że razem z Panem Przewodniczącym i Panem
dyrektorem Markiem Czyżem byli na
wyjeździe na ulicy Kopernika przy ulicy Działkowej, gdzie w ramach Bezpiecznego Przejścia chcieli zgłosić
doświetlenie tego miejsca oraz zamontować radary prędkościowe. W związku z
powyższym przeprowadzono rozmowy z przedstawicielami gminy Skarżysko-Kamienna,
aby dołożyła ona kawałek chodnika na ulicy Działkowej będącej drogą
miejską. Przypomniał, że na początku
kadencji sporządzono listę zadań wspólnych dla miasta i powiatu do
zrealizowania na terenie gminy Skarżysko-Kamienna, z czego miasto nie wywiązało
się w stu procentach. Radny Adam Ciok poinformował,
że Zarząd Powiatu stara się realizować inwestycje po równo w każdej gminie, nie
przeliczając tego na mieszkańców i nie przeliczając tego na wielkość
powierzchni miasta. Podkreślił, że powiat nie ma problemu z tym, żeby korzystać
z jakichkolwiek programów rządowych, programów z rządu PiS-u, bo są one
tworzono po to, aby samorządy czerpały z nich korzyści. Odnosząc się do kwestii remontu ul. Głównej
poinformował, że Miasto otrzymało środki zewnętrzne, blisko 4 miliony 700
tysięcy zł. Przetarg został rozstrzygnięty, ale został unieważniony. W powiecie
skarżyskim dołożono wszelkich starań, aby nie dopuścić do unieważnienia i
zwrotu środków zewnętrznych. Dostrzegając także zrealizowane przez miasto
Skarżysko-Kamienna inwestycje zwrócił uwagę na przebudowę przejść dla pieszych,
w tym doświetlenie przejść w ciągu dróg powiatowych, np. na ulicy 1-go Maja, ulicy
Moniuszki, ulicy Niepodległości, ulicy Piłsudskiego, podkreślając, że w jaki
sposób współpraca miasto-powiat istnieje.
Po raz kolejny
głos chciał zabrać Radny Mieczysław Bąk.
Przewodniczący Rady Jacek
Jeżyk pouczył go, iż w punkcie Wolne wnioski i oświadczenia głos powinno zabierać się
tylko raz, lecz w ramach wyjątku pozwolił mu odnieść się do słów przedmówcy,
które w jego odczuciu go obraziły.
Radny Mieczysław Bąk – poinformował, że nigdy nie był przeciw zadaniom
realizowanym w innych gminach, zawsze głosowałem za. Natomiast fakt, iż inna
inwestycja była zagrożo++na nie powinien być powodem zabrania środków
przeznaczonych na budowę chodnika w Odrowążu. Wyraził zdanie, że można było negocjować
z Prezydentem Miasta Skarżyska, aby ten przekazał dofinansowanie, ponieważ już
w 2021 roku deklarowano dokończenie ww. chodnika. Oznajmił, że nie miał zamiaru
nikogo obrażać, jak podkreśla, powiedział tylko prawdę. Poinformował, że jest
to tak, że gmina Bliżyn jest na ostatnim miejscu i zwrócił się do Radnego Adama
Cioka, aby ten spojrzał na wykaz bilansu wykorzystanych środków finansowych w
latach 2014 – 2022. Następnie oznajmił, iż nie powiedział, że Wicestarosta Pani
Anna Leżańska nie dba o mieszkańców Bliżyna. Jak podkreśla, powiedział jedynie,
że jest ona mieszkanką Bliżyna i to są dwie duże różnice w jego wypowiedzi. Na
koniec przyznał, że jest zaskoczony, że oprócz funkcji Radnego, Pan Adam Ciok
pełni w tej chwili funkcję adwokata, czy rzecznika.
Ad. pkt 7 Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku
publicznego w powiecie skarżyskim:
1) Komendant Powiatowej Policji – Tomasz
Jarosz przedstawił sprawozdanie z
działalności Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej w roku 2022.
/sprawozdanie w
załączeniu/
Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili:
Radny Grzegorz Małkus – podziękował Panu Komendantowi za przygotowanie powyższego
sprawozdania. Wyraził zdanie, że nie ulega wątpliwości, że zawód policjanta
budzi coraz większe zaufanie wśród społeczeństwa. Przyznał, że Radni, będący
także mieszkańcami miasta, dostrzegają bardzo dużą poprawę, jeśli chodzi o
bezpieczeństwo i aktywność policji, a także skuteczność w działaniu. W związku
z tym, że bardzo dużo się mówi na temat reaktywowanych posterunków policji w
Polsce, zapytał, czy zdaniem Pana Komendanta jest potrzeba reaktywowania np.
komisariatu w Bliżynie? Czy być może jest większa potrzeba wzmocnienia
kadrowego, w sferze przestępczości gospodarczej, ponieważ jak zauważył, jest to
obecnie największe zagrożenie. Jego zdaniem stanowiące nowe wyzwania dla
policji, ponieważ techniki oraz metody działania przestępców bardzo szybko się
zmieniają. Odnoszą się do przedstawionego sprawozdania, zapytał czy policja
dysponuje w swych statystykach informacją na temat sprawców zdarzeń drogowych,
jeśli chodzi o ich wiek. Pytanie swe uzasadnił tym, że ostatnio uczestnicząc w
ruchu drogowym, był świadkiem jak bardzo młody kierowca nie ustąpił pierwszeństwa
pieszemu, który już znajdował się na przejściu pieszych, gdzie osoba ta ledwo
zdołała uciec. Kierujący pojazdem nawet się nie zatrzymał.
Komendant Powiatowej Policji – Tomasz Jarosz poinformował, że
policja posiada wszelkiego rodzaju dane odnośnie wieku, wykształcenia, posiadanych uprawnień czy karalności
sprawców zdarzeń. Przyznał, że w mieście Skarżysko i powiecie skarżyskim,
zgodnie ze wszystkimi badaniami statystycznymi GUS, najczęstszymi sprawcami
zdarzeń drogowych są osoby 40+, natomiast nie odnotowuje się wiele zdarzeń,
gdzie sprawcami są młodzi kierowcy. Wyjaśnił, że w mieście Skarżysko-Kamienna
nie ma nadmiernych wyścigów, tak jak np. w mieście Kielce, gdzie co weekend
skarżyscy policjanci wspierają ruch drogowy. Komendant poinformował, że nowe
przepisy, mówiąca o tym, że pieszy ma pierwszeństwo na pasach, są przez nich
nadużywane. Niestety, piesi często korzystają z telefonów komórkowych podczas
przechodzenia przez przejścia, nie zachowując należytej czujności. W tym
momencie kierowca nawet za lekkie obdarcie pieszego na pasach obciążany jest
dużymi kosztami oraz ukarany punktami karnymi, a każde kolejne zdarzenie
powoduje 50% wzrost wysokości mandatu karnego oraz ilości przyznawanych
punktów. Poinformował, że przepisy te mają być zmienione jesienią br. Jak
mówił, zostaną one delikatnie zliberalizowane. Komendant oznajmił, że prędkość
wśród kierowców spada. Wyjaśnił, że każdego dnia dyżurny rozlicza mu wszystkie
mandaty nałożone na terenie powiatu skarżyskiego za przekroczenie dozwolonej
prędkości o 30 km/h i więcej. W ciągu dnia nakłada się od dwóch do pięciu
takich mandatów. Zdarzają się dni, gdzie nakłada się tylko jeden tego typu mandat,
przy takim samym obłożeniu dróg i tej samej ilości policjantów pracujących na
drodze. Wszelkiego rodzaju dane są udostępniane m.in. studentom piszącym prace
na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego w ramach dostępu do informacji
publicznej.
Starosta Artur Berus – w imieniu władz Powiatu Skarżyskiego podziękował Panu
Komendantowi za bardzo dobrą współpracę. Zaważył, że podczas dzisiejszych obrad
nie padły słowa
dotyczące wojny w Ukrainie i problemu uchodźczego. Przypomniał, że na terenie
naszego powiatu znalazło się wielu uchodźców. Zaznaczył, że Zarząd, szczególnie Nieetatowy Członek Zarządu Pan
Adam Ciok , bardzo zaangażował się w pomoc ludziom przybywającym z Ukrainy.
Dzięki zaangażowaniu Pana Komendanta i współpracy z przedstawicielami miasta
Rodes we Francji zorganizowano dwa autokary uchodźców, którzy mogli wyjechać i
rozpocząć nowe, spokojne życie z dala od wojny. Starosta Skarżyski dodał, że w
dalszym ciągu realizowany jest projekt Świętokrzyskie
dla Ukrainy, którego liderem jest wspomniany Radny Adam Ciok.
Radny Adam Ciok – uzupełniając wypowiedź przedmówcy, poinformował,
że na kolejnej sesji zamierza podsumować pierwszy rok realizacji projektu Świętokrzyskie dla Ukrainy. On także
podziękował Panu Komendantowi za współpracę, przyznał, że skarżyska policja realizuje
swoje obowiązki na najwyższym poziomie. Zwrócił szczególna uwagę na ich
zaangażowanie w pomoc uchodźcom. Poinformował, że na terenie naszego powiatu
przebywają trzy osoby ściśle związane z policją z Ukrainy, które zamieszkują w
Domu Pomocy Społecznej przy ulicy Ekonomii w Skarżysku-Kamiennej. Powiat
Skarżyski w dalszym ciągu wspiera i pomaga w tej trudnej sytuacji uchodźcom,
także dzięki współpracy ze skarżyską policją, za co raz jeszcze podziękował.
Radny Adam Ciok poruszył także temat niebezpieczeństwa w Internecie. Zaznaczył,
że warto wspomnieć o wyłudzeniach na tzw. BLIK-a. Oszuści często podejmują
próbę wyłudzenia wykorzystując media społecznościowe i komunikatory. Przestępca
włamując się na czyjeś konto podszywa się pod tą osobę i rozsyła wiadomości do
znajomych z prośbą o szybki przelew. Wiele osób, które są przekonane, że
kontaktuje się z nimi ktoś bliski, potrzebujący pomocy, przesyła kod BLIK
umożliwiający natychmiastowy przelew środków. Operacja ta wymaga potwierdzenia,
a w komunikacie, który się pojawia u osoby udostępniającej kod, zawarte są
informację na temat bankomatu, w którym ktoś zamierza wypłacić pieniądze. W
przypadku płatności internetowych pojawia się informacja, do jakiego serwisu
przelewamy środki, także warto dokładnie czytać pojawiające się komunikaty. Radny
Adam Ciok zachęcił wszystkich od włączenia tzw. weryfikacji dwuskładnikowej
logowania na Facebooku. Wyjaśnił, że wcale nie musimy nikomu udostępniać
naszych danych do logowania w serwisie społecznościowym. Wystarczy, że klikniemy
w podejrzany link, dzięki czemu ktoś będzie już mógł przejąć nasze konto i
podszywając się pod nas będzie wyłudzał pieniądze od naszych znajomych. Dlatego
nie warto reagować na otrzymywane linki niewiadomego pochodzenia, SMS-y czy
połączenia od nieznanych numerów.
Radny Emil Tokarczyk – serdecznie podziękował przedstawicielowi policji
powiatowej za świetną pracę, którą doskonale obrazują statystyki. Wyraził
nadzieję, że mniejsza ilość interwencji domowych wynika z tego, że faktycznie
tych zdarzeń jest mniej. Odnosząc się do tematu statystyk ilości wypadków, w
szczególności tych ze skutkiem śmiertelnym, których jest znacząco mniej niż np.
w roku 2020, zapytał jakie zdanie na temat przepisu dotyczącego pieszych i ich
pierwszeństwa ma Komendant. Czy to, no na pewno wpłynęło na wzrost ostrożności
kierowców i zmniejszenie prędkości. Przyznał, że zmiany te dają pieszym poczucie
bezkarności. Mimo wszystko, statystyki wskazują, że jednak jest bezpieczniej,
jeśli chodzi o ilość takich zdarzeń drogowych. Następnie zapytał czy na
komendzie prowadzony jest rejestr kierowców będących pod wpływem narkotyków.
Zauważył, że kontroli drogowych było znacznie więcej, a wypadków znacznie
mniej. Przyznał, że duże wrażenie zrobiła na nim ilość etatów w komisariacie w
Suchedniowie. Zapytał czy wspomniany komisariat funkcjonuje całodobowo czy w
wyznaczonych godzinach.
Komendant Powiatowej Policji – Tomasz Jarosz – poinformował, że służba
zewnętrzna na terenie komisariatu Suchedniów jest w większości całodobowa, jeśli
chodzi o obłożenie, bo komisariat w Suchedniowie obsługuje też gminę Łączna.
Jeżeli zdarzają się dni, że nie byłoby tam patrolu, to wtedy wyjeżdża tam
patrol ze Skarżyska i pełni służbę. Służbę ruchu drogowego pełni kilkunastu
policjantów przy stanach wakatów, a wakat musi być dzielony w sposób
sprawiedliwy. Sekretariat jest tam czynny w godzinach 7.00-15.00 i wtedy na
miejscu pracuje Pani Komendant. Zdarzają się takie dni, że jest ona nieobecna,
dlatego została zmieniona struktura, powołano kierownika ogniwa prewencji,
czyli wszystkich mundurowych policjantów, żeby oni wraz z Panią Komendant mogli
pełnić tą służbę w komisariacie naprzemiennie, zastępować się. Jeżeli patrol
wyjeżdża na interwencje to zabiera ze sobą telefon komórkowy, na który w razie
potrzeby można zadzwonić. Niemniej dzwoniąc pod numer alarmowy 112, wszystkie
połączenia są kierowane do dyżurnego na Komendzie Powiatowej Policji w
Skarżysku-Kamiennej. Komendant odpowiadając na pytanie przedmówcy poinformował,
że na komendzie prowadzony jest rejestr kierowców będących pod wpływem
narkotyków. Podając przykład, oznajmił, że kierujący pojazdem podczas drugiego
w tym roku wypadku śmiertelnego na terenie naszego powiatu, poza tym, że był
nietrzeźwy, miał także pozytywny wynik w teście na obecność narkotyków. Krew do
obu badań została zabezpieczona w tym samym czasie.
2) Komendant
Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – Marcin Jasiński przedstawił sprawozdanie
z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w roku 2022.
/sprawozdanie w
załączeniu/
Przewodniczący Rady
Jacek Jeżyk – podziękował Komendantowi za przedstawienie
sprawozdania, a także dodał, że w zeszłym roku na sesji Rady Powiatu
uhonorowano strażaków drobnymi upominkami i pogratulowano im licznych sukcesów w
sporcie pożarniczym.
Starosta Artur Berus – serdecznie podziękował za współpracę Panu
Komendantowi oraz wszystkim strażakom. Wyraził zdanie, są oni wszędzie tam,
gdzie drugi człowiek potrzebuje pomocy. Poinformował, że podczas wczorajszych
odchodów Dnia Strażaka można było odczuć, że służba skarżyskich strażaków jest
doceniana przez mieszkańców powiatu skarżyskiego.
3) Dyrektor Powiatowej Stacji
Sanitarno-Epidemiologicznej – Anna Chrzanowska przedstawiła informację Powiatowego
Inspektora Sanitarnego dotyczącą oceny stanu sanitarnego powiatu skarżyskiego w
roku 2022.
/materiał w
załączeniu/
Ponieważ nikt
nie zabrał głosu odnośnie przedstawionego sprawozdania, Przewodniczący Rady
Jacek Jeżyk podziękował Pani dyrektor i poprosił o przedstawienie
informacji Powiatowego Inspektora Weterynarii z działalności placówki w
minionym roku.
4) Powiatowy Lekarz Weterynarii –Krzysztof
Bąk przedstawił informację
Powiatowego Inspektora Weterynarii z działalności placówki w 2022 roku.
/materiał w
załączeniu/
Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili:
Radny Mieczysław Bąk – zapytał czy wykazane cztery przypadki
włośnia są wynikiem mniejszej ilości odstrzału dzika, ponieważ w poprzednich
latach wykazywano ich dużo więcej. Czy to dzik jest coraz zdrowszy? Następnie
zapytał, czy dopłata 50 zł do jednej rodziny pszczelej jest związana z zakupem środków
ochronnych w związku z występowaniem różnych chorób pszczół, czy to wynika z
promocji pszczelarstwa.
Powiatowy Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk – odnosząc się do pytania dotyczącego ilości przypadków włosia
przyznał, że faktycznie jest ich mniej. Poinformował, że już dawno zauważono, że
próbki pobrane do badań z pewnych obszarów w blisko 50 procentach uzyskają wynik
dodatni. Działo się tak, ponieważ zanim rozpoczęto cykl tych badań, tj. przed
2012 r., świadomość na temat możliwości rozprzestrzenienia się tej choroby
wśród osób zajmujących się odstrzałem była dość niska. Dalsza transmisja jest
możliwa, gdy zakażone zwierzę zostanie zjedzone przez inne. Dawniej po
odstrzale powszechne było zostawianie tzw. paprochów na łowisku. W chwili
obecnej zarówno tusze jak i wspomniane paprochy są skrupulatnie rozliczane. U
człowieka zarażonego ww. chorobą można zauważyć objawy typu alergicznego,
natomiast dziki, będące jej nosicielami były
w bardzo dobrej kondycji.
Odnosząc się do pytania
dotyczącego pszczół poinformował, że pszczelarze, podczas corocznej konferencji
w Stalowej Woli zwrócili się do przedstawicieli ministerstwa o zwiększenie stawki
dopłaty. Jak powiedział, wśród pasiek często dochodzi do różnego rodzaju
zachorowań, co generuje duże koszty. Zaznaczył, że pszczoły są niezbędne dla
naszego funkcjonowania. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
zezwoliła na taką formę pomocy więc została ona udzielona. W zeszłym roku, była
to kwota 20 zł, w tym już 50 zł. Powiatowy
Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk udzielił
także informacji na temat rejestracji drobiu w związku z wejściem w życie
zupełnie nowego rozporządzenia w całej Unii Europejskiej. Zgodnie z nowymi
przepisami, osoba rejestrująca jedną kurę czy jakiekolwiek zwierzęta, jest
posiadaczem zakładu. Może ona złożyć wniosek o rejestracje, ale w chwili
obecnej nie zostanie on zarejestrowany. Wyjaśnił, że aktualnie wszyscy, którzy
posiadają powyżej 350 sztuk drobiu, zgodnie ze starymi zasadami są zapisywani w
systemie. W momencie sprzedaży zarejestrowanego zwierzęcia, sprzedawca musi
zgłosić do agencji kto je kupił. Obecnie
trwają prace nad tym tematem w ministerstwie. Najprawdopodobniej będzie
ustalona jakaś minimalna ilość, która nie będzie podlegała rejestracji po to,
aby osoby kupujące drób na użytek własny były zwolnione z tego obowiązku.
Radny Mieczysław Bąk – zapytał czy Pan dyrektor nie podejrzewa, że to jest pierwszy krok do
wprowadzenia zastępczej żywności typu chrząszcze.
Powiatowy Lekarz Weterynarii –Krzysztof Bąk – wyraził zdanie, że mimo wszystko, drobiu chrząszczem nie
zastąpimy.
Ad. pkt 8
Sprawozdanie z działalności PCPR za 2022 rok wraz z realizacją Programów.
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie –Paweł Perkowski - przedstawił sprawozdanie z działalności PCPR
za 2022 rok wraz z realizacją Programów.
/sprawozdanie w
załączeniu/
Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili:
Radny Jerzy Żmijewski – poprosił o wyjaśnienia dotyczące ilości
założonych niebieskich kart w ubiegłym roku. Z przedstawionego sprawozdania
wynika, że założono ich 7, a liczba wszystkich wypełnionych Niebieskich Kart wynosi 245. Natomiast Komendant Policji mówił o
89 kartach, w związku z tym zapytał, które cyfry są prawidłowe.
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie –Paweł Perkowski – wyjaśnił,
że wszystkie dane są prawidłowe. Na Policji zostało założonych 89, w PCPR 7
Niebieskich Kart. Natomiast suma wszystkich wypełnionych Niebieskich Kart w
powiecie skarżyskim wynosi 245, ponieważ można je złożyć w każdym MOPS-ie,
GOPS-ie, w przychodni zdrowia czy placówce oświatowej.
Przewodniczący Rady
Jacek Jeżyk – poinformował, że zostały powołane gminne zespoły interdyscyplinarne,
w których skład wchodzą pracownicy ww. jednostek, instytucji czy placówek. W
momencie, gdy do któreś z nich zostanie złożona Niebieska Karta, to informacja
ta zostaje przesłana do odpowiedniego zespołu interdyscyplinarnego.
Radna Barbara Kocia – jako członek ww. zespołu w swojej gminie
dodała, że w momencie założenia Niebieskiej Karty przez np. policję, informację
na ten temat są przekazane np. do szkoły, przedszkola jeśli w rodzinie
posiadacza karty są dzieci. Między członkami zespołów jest stały przepływ
informacji.
Radny Grzegorz Małkus, który kiedyś był przewodniczącym zespołu
interdyscyplinarnego wyjaśnił, że sam fakt założenia karty nie oznacza
wprowadzenia całej procedury, bo jeżeli zespół interdyscyplinarny jest na tyle
elastyczny i potrafi dobrze zdiagnozować problem, to czasami kończy się to na
zwykłym poradnictwem albo jakichś negocjacjach, czy pracą z psychologiem, więc
to nie zawsze musi skutkować postawieniem sankcji. Sam fakt założenia
Niebieskiej Karty jest odnotowywany statystycznie, ale to nie znaczy, że w ślad
za tym idzie cała procedura.
Radny Emil Tokarczyk - podsumował wypowiedzi przedmówców, aby
upewnić się, że dobrze zrozumiał całą procedurę zakładania Niebieskiej Karty.
Przewodniczący Rady
Jacek Jeżyk – dodał, że zdarzają się skrajne przypadki takie jak w
ostatnim czasie, w Częstochowie, gdzie rodzina miała założoną Niebieską Kartę,
a Kamilka zamordowano.
Ad. pkt 9 Zapoznanie
się z oceną zasobów pomocy społecznej.
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie –Paweł Perkowski udzielił
informacji na temat oceny zasobów pomocy społecznej. Wyjaśnił, że jest to
narzędzie służące do planowania i tworzenia systemu pomocy społecznej poprzez
zbiór wszelkiego rodzaju danych.
/materiał w
załączeniu/
Ad. pkt 10 Sprawozdanie z realizacji „Programu współpracy z organizacjami
pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku
publicznego na rok 2022.”
Radna Katarzyna Bilska
Członek Zarządu Powiatu - przedstawiła
sprawozdanie z
realizacji „Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi
podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2022.”
/sprawozdanie w
załączeniu/
Do przedstawionego sprawozdania pytania zgłosili:
Radny Zbigniew Miernik – zapytał ile osób
skorzystało z nieodpłatnej pomocy prawnej.
Radna Katarzyna Bilska
Członek Zarządu Powiatu – poinformowała,
że w danym momencie nie jest wstanie odpowiedzieć na to pytanie. Dodała, że
szczegółowe informacje przekaże w dniu jutrzejszym. Wyjaśniła, że przy powiecie
funkcjonują dwa punkty nieodpłatnej pomocy prawnej, pierwszy w Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych, a drugi mieści
się na Placu Floriańskim i oba cieszą się naprawdę bardzo dużym
zainteresowaniem. Mimo, że okres oczekiwania na spotkanie z radcą prawnym nie
jest bardzo długi, prowadzone są zapisy i tworzy się kolejka. Środki na
finansowanie tego rodzaju pomocy pochodzą z programu rządowego i zostały
przyznane powiatowi skarżyskiemu w wysokości 126 tys. zł. Dodała, że program
ten jest u nas realizowany od czterech lat, a zakres pomocy jest stale rozszerzany.
Ad. pkt 11 Sprawozdanie
Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w Powiatowym Urzędzie Pracy w
Skarżysku-Kamiennej.
Przewodniczącego
Zespołu Kontrolnego, Radny Grzegorz Małkus – przedstawił sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w
Powiatowym Urzędzie Pracy w Skarżysku-Kamiennej. Uzupełniając sprawozdanie Radny Grzegorz Małkus przedstawił
także wyciąg z protokołu Komisji
Rewizyjnej, która miała miejsce 15 maja. Komisja Rewizyjna przyjęła tą
informację jako wyczerpującą, aczkolwiek uznano, że w tych materiałach
zdawczo-odbiorczych należało w jakiś sposób przekazać stan majątku, wartości
niematerialnych i prawnych, jak również stan środków w kasie, czy na rachunkach
bankowych. To jest taka standardowa procedura, która powinna obowiązywać, w
każdej jednostce z chwilą przejmowania, przekazywania obowiązków jednego przez
drugiego kierownika. Natomiast w tej sytuacji Pan Bogusław Ciok był zastępcą
dyrektora i ma pełną świadomość, jaka jest sytuacja, jeśli chodzi o stan
majątku, więc zagwarantował, że ten stan jest zgodny ze stanem faktycznym. Radny Grzegorz
Małkus wyraził zdanie, że dokument zdawczo-odbiorczy powinien zostać
sporządzony. Jeżeli nie będzie możliwe, żeby taki protokół podpisał Pan
dyrektor Roman Białek to poprzez jednostronne oświadczenie może podpisać go Pan
dyrektor Bogusław Ciok. Przewodniczący zespołu poinformował, że pod protokołem
widnieją podpisy zespołu kontrolnego oraz podpis dyrektora Bogusława Ciok,
który zastrzegał sobie, że tym podpisem w żaden sposób nie może odnieść się do
punktu 3 w zakresie stanu przygotowań budynku, co zresztą jest zasadne, gdyż
Powiatowy Urząd Pracy w żaden sposób nie uczestniczy w realizacji, czy w
koordynacji nad tą inwestycją.
/materiały w załączeniu/
Radny Grzegorz
Małkus poinformował, że na posiedzeniu 15 maja zostały sformułowane dwa wnioski pokontrolne. Pierwszy
wniosek skierowany do Pana Starosty Pana Artura Berusa, drugi wniosek
skierowany do Pana Przewodniczącego Rady
Powiatu Skarżyskiego, Pana Jacka Jeżyka.
/wnioski w
załączeniu/
Ad. pkt 12 Rozpatrzenie
i podjęcie uchwał w sprawie:
1) Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona
przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej
prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023–2035.
/materiał w
załączeniu/
Radny Zbigniew Miernik – zapytał jaki będzie koszt
wykonania drugiego etapu budowy skrzyżowania w miejscowości Łączna-Zagórze.
Radny Jerzy Żmijewski – poinformował, że koszt budowy
skrzyżowania wyniesie 1 mln 782 tys. zł.
Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona – przyznała
rację przedmówcy i dodała, że powiat stara się o przywrócenie promesy w
wysokości 910 tys. zł, która będzie przeznaczone na inwestycje w gminie Łączna.
Przewodniczący Rady
Jacek Jeżyk poinformował, że w chwili obecnej na posiedzeniu jest
obecnych 15 radnych, ponieważ 3 się zwolniło. Następnie poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie zmiany
wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023–2035 została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 352/LI/2023.
2) Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona
przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w
budżecie powiatu na 2023 rok.
/materiał w
załączeniu/
Radni
nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący
Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie wprowadzenia
zmian w budżecie powiatu na 2023 rok została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 353/LI/2023.
3) Skarbnik
Powiatu Urszula Wrona
przedstawiła projekt uchwały w sprawie przedterminowego
wykupu obligacji wraz z
autopoprawką.
/materiał w załączeniu/
Radny Bartosz
Bętkowski – zapytał czy
Pani Skarbnik posiada dokładniejsze wyliczenia odnośni tego, ile można by
zaoszczędzić na proponowanej operacji.
Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona – poinformowała,
że przedstawi takie
wyliczenia na następnej sesji po podpisaniu umowy pożyczki. Oznajmiła, że marża
którą zaoferował bank wynosiła 1,25, a dotychczas wynosiła ona 2,8. Według
wstępnych wyliczeń powiat zaoszczędzi na tej operacji ponad 2,5 miliona złotych
w ciągu 12 lat, które pozostały do spłaty pożyczki.
Radny Bartosz Bętkowski – poinformował, że według powszechnej wiedzy kredyty są
droższe. Zapytał jak to rozumieć, że w obecnych czasach bank oferuje nam lepszą
ofertę.
Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona –
poinformowała, że kredyty są droższe,
bo WIBOR jest wyższy, a tu chodzi o marże. Wyjaśniła, że odsetki płacimy na
podstawie: aktualnie obowiązującego WIBOR-u i marży, która jest stała w całym
okresie pożyczki.
Radny Bartosz Bętkowski – zapytał czy Pani Skarbnik nie widzi zagrożenia przed
podpisaniem tej umowy.
Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona –
odpowiedziała, że nie. Oznajmiła, że na pewno przyniesie to oszczędności.
Radny Grzegorz Małkus – przyznał, że nie jest przekonany co do omawianej
operacji. Zapytał czy Pani Skarbnik jest pewna, że dzięki tej operacji powiat
zyska 2,5 miliona złotych.
Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona –
odpowiedziała, że tak. Poinformowała, że przygotuje dokładne wyliczenia w
tabeli na każdy rok obejmujący okres spłaty.
Radny Jerzy Żmijewski
– wyjaśnił, że nie mamy wpływu na WIBOR, bo to jest rozliczenie
procentu między bankami, natomiast marża na dzień dzisiejszy 2,80%, a może być
1,2. Przedstawił następujące wyliczenia: zakładając, że będzie wynosił 1,3, ponieważ
kredytu do spłaty pozostało 17 milionów, a marża jest o 1,5% razy mniejsza,
czyli 17 razy 1,5 daje 2,5miliona, dokładniej 2 miliony 550 tysięcy.
Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona –
poinformowała, że nie mamy żadnego wpływu na WIBOR, jeśli będzie szedł do góry, to zarówno przy obligacjach jak
i przy pożyczce. Tu liczy się marża, bo ta jest stała w całym okresie spłaty.
Jeżeli marża spada, to od razu widać, że będą oszczędności.
Radny Grzegorz Małkus – wyraził zdanie, że bez rachunków przed oczami wypada tylko
ufać w słowa Pani Skarbnik. Poinformował, że jego wątpliwość budzi wybór Banku
Spółdzielczego do przeprowadzenia operacji, gdyż jak zauważył, nie jest on w
grupie banków o pełnej gwarancji Skarbu Państwa.
Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona –
poinformowała, że wszystkie banki posiadają taką gwarancję.
Radny Zbigniew Miernik – zauważył, że na sesji 23 marca br. pochylano się
już nad ww. uchwałą.
Skarbnik Powiatu
Urszula Wrona –
wyjaśniła, że wówczas była to uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki. Natomiast
VeloBank, zażyczył sobie, żeby
sporządzono dla nich odrębną, bardziej szczegółową uchwałę, mimo, że zawarte w
niej informacje wynikają z umowy obligacji.
Starosta Artur Berus – poinformował, że zaoszczędzone pieniądze
będzie można przeznaczyć na wydatki bieżące, np. na podniesienie honorarium
wieloletnim pracownikom podległych jednostek. W związku z podniesieniem płacy
minimalnej warto zadbać o niwelowanie spłaszczenia wynagrodzeń. Przypomniał, że
według wstępnych obliczeń, dzięki tak niskiej marż, jeszcze w tym roku można by
zagospodarować na ww. cel około 300 tys. zł.
Radny Roman Wojcieszek – wyraził zdanie, że dobrze życzy powiatowi,
podległym pracownikom, wszystkim radnym i trzyma kciuki za to, żeby wszystko o
czym mówił Pan Starosta się spełniło. Niemniej, poinformował, że ma wątpliwości
co do przedstawionej uchwały. Oznajmił, że póki nie ma umowy, to jakieś
zagrożenie jest. Jak powiedział, zawsze przy takich sprawach są różne niuanse
czy elementy, które nie do końca rozstrzygają kwestie finansowe, pewnych
zastrzeżeń itd. Przyznał, że ma nadzieje, że przygotowana umowa zostanie
dokładnie przeanalizowana za równo ze strony finansowej jak i prawnej. Poinformował,
że nie mając przekonania, wstrzyma się głosu, ale będzie trzymał kciuki za
powodzenie tej akcji.
Ponieważ nie było innych głosów Przewodniczący Rady stwierdził, że przejdziemy do głosowania
podjęcia uchwały w sprawie przedterminowego
wykupu obligacji.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 12 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących – 3 radnych
Uchwała
w sprawie przedterminowego wykupu obligacji
została przyjęta i uzyskała Nr 354/LI/2023.
4) Wicestarosta
Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia
zgody na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa
nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. 1-go Maja 105.
/materiał w
załączeniu/
Radny Zbigniew Miernik – zapytał za jaką kwotę powiat zamierza sprzedać ww. nieruchomość,
ponieważ mówiono o połowie wartości nieruchomości oraz czy sporządzono operat
szacunkowy.
Wicestarosta Anna Leżańska - odpowiedziała, że był robiony operat
szacunkowy. Po raz drugi robiono operat szacunkowy przed zgodą od Państwa
Radnych, ponieważ sprzedaż dotyczy formy bezprzetargowej. W związku z tym
sporządzono operat szacunkowy, żeby było wiadomo o jakiej kwocie można mówić. W
przypadku rokowań i negocjacji wartość nieruchomości oszacowano na około 3
miliony 100 tysięcy złotych. Osoby zainteresowane kupnem podczas oglądania
budynku sugerowały, że potrzebują jeszcze bardzo dużo środków na wyremontowanie
tej nieruchomości. Ponadto patrząc na przykład budynku przeznaczonego na
sprzedaż położonego przy ul. Prusa za kwotę ok. 1 miliona 400 tysięcy złotych,
który jest większy od tego przy ul. 1 Maja
podjęto decyzję o sprzedaży ww. nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa za
połowę jej wartości, tj. ok. 1 milion 500 tysięcy złotych.
Radny Grzegorz Małkus – wyraził zdanie, że jest to bardzo dobra transakcja.
Podsumował, że prawie 12 milionów złotych z budżetu państwa, z programu Polski
Ład zostało przeznaczone na remont budynku, ulica Sikorskiego 20, gdzie będzie
się znajdowała nowa siedziba Urzędu Pracy, do tego dojdzie, też praktycznie z
budżetu państwa, jak Pan Starosta mówił na komisji - 1 milion 587 tysięcy, za
starą siedzibę. Przyznał, że musi pochwalić zarząd, aczkolwiek zaznaczył, że
wszystkie środki pochodzą z budżetu państwa, o czym należy pamiętać.
Ponieważ nie było innych głosów Przewodniczący Rady stwierdził, że przejdziemy do głosowania
podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody
na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości
położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. 1-go Maja 105.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody
na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości
położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. 1-go Maja 105 została
przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 355/LI/2023.
5) Radny Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia
skargi na działalność Starosty Skarżyskiego.
/materiał w
załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących – 0
Uchwała w sprawie rozpatrzenia
skargi na działalność Starosty Skarżyskiego została przyjęta
jednogłośnie i uzyskała Nr 356/LI/2023.
6) Radny Jerzy Żmijewski
przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia
skargi na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego
Rzecznika Konsumentów.
/materiał w załączeniu/
Radni
nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący
Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Za
przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw
głosowało – 0
Głosów
wstrzymujących - 0
Uchwała w sprawie rozpatrzenia
skargi na działalność Starosty Skarżyskiego w zakresie działania Powiatowego
Rzecznika Konsumentów została przyjęta jednogłośnie i
uzyskała Nr 357/LI/2023.
Ad. pkt 13 Zamknięcie sesji Rady
Powiatu Skarżyskiego.
Przewodniczący
Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że porządek sesji został zrealizowany
w całości. Podziękował wszystkim radnym
za obecność. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam LI
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
Godzina zakończenia obrad – 17.20
Protokołowała
Monika Chylicka
Przewodniczący
Rady
Powiatu Skarżyskiego
/-/Jacek
Jeżyk
Protokół LI - 18.05.2023.pdf (332kB)
metryczka
Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (28 czerwca 2023)
Opublikował: Monika Chylicka (29 czerwca 2023, 10:07:32)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 309