Zarządzenie nr 12/2016Starosty Skarżyskiegoz dnia 26 lutego 2016w sprawie zasad dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej oraz udzielania informacji o stanie kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej oraz w jednostkach organizacyjnych powiatu

Zarządzenie nr 12/2016
Starosty Skarżyskiego
z dnia 26 lutego 2016


w sprawie zasad dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej oraz udzielania informacji o stanie kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej oraz w jednostkach organizacyjnych powiatu


   Na podstawie art. 68, art. 69 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013, Nr 855 ze zm.) oraz Zarządzenia nr 28/2010 Starosty Skarżyskiego  z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie: regulaminu, organizacji i zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku – Kamiennej i jednostkach organizacyjnych Powiatu Skarżyskiego
Starosta Skarżyski zarządza, co następuje:
 
§ 1.
1.                  Ustala się zasady dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej oraz udzielania informacji o stanie kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku – Kamiennej oraz  w  jednostkach organizacyjnych powiatu.
2.                  Wprowadza się obowiązek dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej
we wszystkich komórkach organizacyjnych starostwa oraz wszystkich jednostkach organizacyjnych powiatu skarżyskiego.
3.                  Wprowadza się obowiązek składania informacji o stanie kontroli zarządczej w według niniejszych zasad.
§ 2.
1.                  Wdrożenie systemu dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej oraz składania informacji o stanie kontroli zarządczej ma na celu:
1)                 dostarczenie staroście skarżyskiemu informacji odnośnie adekwatności, legalności, skuteczności i efektywności realizacji zadań przez daną komórkę organizacyjna starostwa oraz jednostkę organizacyjną powiatu,
2)                 wywiązanie się starosty skarżyskiego z zadań związanych z nadzorem w ramach                                II poziomu kontroli zarządczej,
3)                 zapewnienie działania zgodnie ze standardami kontroli zarządczej,
4)                 usprawnianie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym
w Skarżysku – Kamiennej i jednostkach organizacyjnych powiatu,
 
§ 3.
1.                  Proces samooceny jest jednym z narzędzi stosowanych w ramach monitoringu kontroli
            zarządczej w  starostwie i jednostkach organizacyjnych powiatu.
2.                  Kierownik  jednostki organizacyjnej powiatu organizuje  i przeprowadza samoocenę według
            zasad przyjętych w  jednostce, a jej  wyniki wykorzystuje  do  sformułowania  „Informacji                
            o stanie kontroli zarządczej” sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do
            niniejszego zarządzenia, które obowiązany jest złożyć do  starosty  skarżyskiego w terminie
            do  10 marca roku następującego po roku, którego dotyczy samoocena.
 
§ 4.
1.        W  starostwie  samoocena jest przeprowadzana poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania
           sformułowane w ankietach, za pośrednictwem wzoru  udostępnionego  w wewnętrznej sieci
           informatycznej w folderze  ISO  oraz w Intranecie.
2.       Wzór ankiety dla osób zarządzających oraz naczelników wydziałów stanowi załącznik nr 2
           do niniejszego zarządzenia
3.         Wzór ankiety dla pozostałych pracowników starostwa stanowi załącznik nr 3 do niniejszego
           zarządzenia.
4.        Zakres   pytań w ankietach  może być zmieniany rokrocznie w zależności od potrzeb
           wynikających  z procesu samooceny, po pisemnie wyrażonej akceptacji  starosty.
5.        Przebieg samooceny (przygotowanie, przeprowadzenie oraz opracowanie jej wyników)
            koordynuje  Zespół ds. Obsługi Zarządu Powiatu  i Kadr.
6.       Samoocena  w danym roku przeprowadzana jest w terminie wskazanym przez starostę jednak
           nie później niż do  10 marca roku następującego po roku, którego dotyczy.
7.       W  procesie  samooceny  biorą  udział   pracownicy starostwa,   którzy są  bezpośrednio
          angażowani w ocenę  ryzyka i mechanizmów kontroli (wszystkie  stanowiska kierownicze)
          oraz nie  mniej niż 50% pracowników każdego z wydziałów, wskazanych przez naczelników.
 
§ 5.
 
1.                  Wypełnione  ankiety  samooceny są przekazywane przez naczelników wydziałów oraz
           kierownictwo starostwa do Zespołu ds. Obsługi Zarządu Powiatu i Kadr.
2.                  Opracowania wyników poszczególnych kwestionariuszy samooceny dokonuje Zespół  
            ds. Obsługi Zarządu Powiatu i Kadr opierając się na weryfikacji odpowiedzi twierdzących
            udzielonych przez  pracowników danego wydziału, według przyjętej trzystopniowej skali:
1)        liczba twierdzących odpowiedzi: 0 - 40 % – niedostateczne przestrzeganie standardów kontroli  zarządczej  - wskazanie na występowanie nieprawidłowości.  Wymaga bezzwłocznej reakcji (wdrożenia działań naprawczych) naczelnika wydziału. Kontrola zarządcza nie daje należytego zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny                   z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
2)         liczba twierdzących odpowiedzi: 41- 60 % – dostateczne i dobre przestrzeganie standardów   kontroli zarządczej – wskazanie nielicznych zastrzeżeń. Działania naprawcze lub usprawniające powinny nastąpić w ustalonym przez naczelnika wydziału czasie. Kontrola zarządcza daje z zastrzeżeniami zapewnienie realizacji celów i zadań w sposób zgodny  z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
3)        liczba twierdzących odpowiedzi: 61-100 % – bardzo dobra praktyka – wskazanie małej
    istotności uchybień związanych z doskonaleniem efektywności i skuteczności. Wdrożenie
    usprawnień zależy od decyzji naczelnika wydziału. Minimalny poziom zakłóceń
    w funkcjonowaniu. Kontrola zarządcza daje zapewnienie należytego funkcjonowania.
3.        Zespól  ds. obsługi Zarządu Powiatu i Kadr przygotowuje „Raport z funkcjonowania
       kontroli zarządczej   w starostwie”,  zawierający zbiorcze zestawienie wyników samooceny
       kontroli zarządczej wykonywanej w wydziałach  oraz funkcjonującej w starostwie a także  
       informacje o stanie kontroli zarządczej w  jednostkach organizacyjnych powiatu wynikające
       z  informacji złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.
4.                  Wyniki raportu są przedstawiane staroście i kierownikom poszczególnych komórek organizacyjnych.
§ 6.
Wykonanie zarządzenia powierza się Sekretarzowi Powiatu.
 
§ 7.
Zobowiązuje się kierowników komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego w Skarżysku – Kamiennej oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do zapoznania z treścią niniejszego zarządzenia podległych pracowników.
 
§ 8.
Traci moc Zarządzenie Nr 33/2011 Starosty Skarżyskiego z dnia 18 kwietnia 2011r. w sprawie ustalenia zasad monitorowania i dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej oraz udzielania informacji o stanie kontroli zarządczej.
                                                                                                       Starosta Skarżyski
 
                                                                                                          Jerzy Żmijewski

Załącznik Nr. 1 Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 12.doc (36kB) word Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 12.pdf (341kB) pdf

Załącznik Nr 2. Załącznik nr 2 kadra kierownicza .pdf (332kB) pdf
Załącznik Nr 3. Samoocena pracownicy zał. 3 -1.pdf (467kB) pdf

metryczka


Opublikował: Małgorzata Łakomiec (26 lutego 2016, 09:38:36)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1468