Strona główna > Zarządzenia > 2016 |
Zarządzenie nr 12/2016Starosty Skarżyskiegoz dnia 26 lutego 2016w sprawie zasad dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej oraz udzielania informacji o stanie kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej oraz w jednostkach organizacyjnych powiatu
Zarządzenie nr 12/2016
Starosty Skarżyskiego
z dnia 26 lutego 2016
w sprawie zasad dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej oraz udzielania informacji o stanie kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej oraz w jednostkach organizacyjnych powiatu
Na podstawie art. 68, art. 69 ust. 1 pkt. 2 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013, Nr 855 ze
zm.) oraz Zarządzenia nr 28/2010 Starosty Skarżyskiego z dnia 31 maja 2010 r. w
sprawie: regulaminu, organizacji i zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w
Starostwie Powiatowym w Skarżysku – Kamiennej i jednostkach organizacyjnych
Powiatu Skarżyskiego
Starosta Skarżyski zarządza, co następuje:
Starosta Skarżyski zarządza, co następuje:
§
1.
1.
Ustala się zasady dokonywania samooceny systemu
kontroli zarządczej oraz udzielania informacji o stanie kontroli zarządczej w
Starostwie Powiatowym w Skarżysku – Kamiennej oraz w jednostkach
organizacyjnych powiatu.
2. Wprowadza się obowiązek dokonywania samooceny systemu kontroli zarządczej
we wszystkich komórkach organizacyjnych starostwa oraz wszystkich jednostkach organizacyjnych powiatu skarżyskiego.
3. Wprowadza się obowiązek składania informacji o stanie kontroli zarządczej w według niniejszych zasad.
§
2.
1.
Wdrożenie systemu dokonywania samooceny systemu
kontroli zarządczej oraz składania informacji o stanie kontroli zarządczej ma
na celu:
1) dostarczenie staroście skarżyskiemu informacji odnośnie adekwatności, legalności, skuteczności i efektywności realizacji zadań przez daną komórkę organizacyjna starostwa oraz jednostkę organizacyjną powiatu,
2) wywiązanie się starosty skarżyskiego z zadań związanych z nadzorem w ramach II poziomu kontroli zarządczej,
3) zapewnienie działania zgodnie ze standardami kontroli zarządczej,
4) usprawnianie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Starostwie Powiatowym
w Skarżysku – Kamiennej i jednostkach organizacyjnych powiatu,
§
3.
1.
Proces samooceny jest jednym z narzędzi
stosowanych w ramach monitoringu kontroli
zarządczej w starostwie i jednostkach organizacyjnych powiatu.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej powiatu organizuje i przeprowadza samoocenę według
zasad przyjętych w jednostce, a jej wyniki wykorzystuje do sformułowania „Informacji
o stanie kontroli zarządczej” sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do
niniejszego zarządzenia, które obowiązany jest złożyć do starosty skarżyskiego w terminie
do 10 marca roku następującego po roku, którego dotyczy samoocena.
§
4.
1. W starostwie
samoocena jest przeprowadzana poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania
sformułowane w ankietach, za pośrednictwem wzoru udostępnionego w wewnętrznej sieci
informatycznej w folderze ISO oraz w Intranecie.
2. Wzór ankiety dla osób zarządzających oraz naczelników wydziałów stanowi załącznik nr 2
do niniejszego zarządzenia
3. Wzór ankiety dla pozostałych pracowników starostwa stanowi załącznik nr 3 do niniejszego
zarządzenia.
4. Zakres pytań w ankietach może być zmieniany rokrocznie w zależności od potrzeb
wynikających z procesu samooceny, po pisemnie wyrażonej akceptacji starosty.
5. Przebieg samooceny (przygotowanie, przeprowadzenie oraz opracowanie jej wyników)
koordynuje Zespół ds. Obsługi Zarządu Powiatu i Kadr.
6. Samoocena w danym roku przeprowadzana jest w terminie wskazanym przez starostę jednak
nie później niż do 10 marca roku następującego po roku, którego dotyczy.
7. W procesie samooceny biorą udział pracownicy starostwa, którzy są bezpośrednio
angażowani w ocenę ryzyka i mechanizmów kontroli (wszystkie stanowiska kierownicze)
oraz nie mniej niż 50% pracowników każdego z wydziałów, wskazanych przez naczelników.
§
5.
1. Wypełnione ankiety samooceny są przekazywane przez naczelników wydziałów oraz
kierownictwo starostwa do Zespołu ds. Obsługi Zarządu Powiatu i Kadr.
2. Opracowania wyników poszczególnych kwestionariuszy samooceny dokonuje Zespół
ds. Obsługi Zarządu Powiatu i Kadr opierając się na weryfikacji odpowiedzi twierdzących
udzielonych przez pracowników danego wydziału, według przyjętej trzystopniowej skali:
1) liczba twierdzących odpowiedzi: 0 - 40 % – niedostateczne przestrzeganie standardów kontroli zarządczej - wskazanie na występowanie nieprawidłowości. Wymaga bezzwłocznej reakcji (wdrożenia działań naprawczych) naczelnika wydziału. Kontrola zarządcza nie daje należytego zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
2) liczba twierdzących odpowiedzi: 41- 60 % – dostateczne i dobre przestrzeganie standardów kontroli zarządczej – wskazanie nielicznych zastrzeżeń. Działania naprawcze lub usprawniające powinny nastąpić w ustalonym przez naczelnika wydziału czasie. Kontrola zarządcza daje z zastrzeżeniami zapewnienie realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
3) liczba twierdzących odpowiedzi: 61-100 % – bardzo dobra praktyka – wskazanie małej
istotności uchybień związanych z doskonaleniem efektywności i skuteczności. Wdrożenie
usprawnień zależy od decyzji naczelnika wydziału. Minimalny poziom zakłóceń
w funkcjonowaniu. Kontrola zarządcza daje zapewnienie należytego funkcjonowania.
3. Zespól ds. obsługi Zarządu Powiatu i Kadr przygotowuje „Raport z funkcjonowania
kontroli zarządczej w starostwie”, zawierający zbiorcze zestawienie wyników samooceny
kontroli zarządczej wykonywanej w wydziałach oraz funkcjonującej w starostwie a także
informacje o stanie kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych powiatu wynikające
z informacji złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.
4. Wyniki raportu są przedstawiane staroście i kierownikom poszczególnych komórek organizacyjnych.
§
6.
Wykonanie
zarządzenia powierza się Sekretarzowi Powiatu.
§ 7.
Zobowiązuje się
kierowników komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego w Skarżysku –
Kamiennej oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do zapoznania z
treścią niniejszego zarządzenia podległych pracowników.
§
8.
Traci moc Zarządzenie
Nr 33/2011 Starosty Skarżyskiego z dnia 18 kwietnia 2011r. w sprawie ustalenia zasad monitorowania i dokonywania
samooceny systemu kontroli zarządczej oraz udzielania informacji o stanie
kontroli zarządczej.
Starosta Skarżyski
Jerzy Żmijewski
Załącznik Nr. 1 Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 12.doc (36kB) Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 12.pdf (341kB)
Załącznik Nr 2. Załącznik nr 2 kadra kierownicza .pdf (332kB)
Załącznik Nr 3. Samoocena pracownicy zał. 3 -1.pdf (467kB)
metryczka
Opublikował: Małgorzata Łakomiec (26 lutego 2016, 09:38:36)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1468