Strona główna > Uchwały > 2017 |
|
|
Uchwała nr 38/74/2017Zarządu Powiatu Skarżyskiegoz dnia 29 sierpnia 2017w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej. Na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2016r. poz. 814 ze zm.) i § 8 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373 ze zm.) oraz art 36 a ust. 1 w związku z art. 5 c pkt ustawy z dnia 7 września 1991r.o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
Uchwała nr 38/74/2017
Zarządu Powiatu Skarżyskiego
z dnia 29 sierpnia 2017
w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej.
Na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2016r. poz. 814 ze zm.) i § 8 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373 ze zm.) oraz art 36 a ust. 1 w związku z art. 5 c pkt ustawy z dnia 7 września 1991r.o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
Zarząd Powiatu Skarżyskiego uchwala co następuje:
§ 1
Unieważnia się konkurs na stanowisko dyrektora
Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej,
przeprowadzony w dniu 29 czerwca 2017r.
na podstawie Uchwały nr 23/51/2017 Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 31 maja 2017r.
§ 2
na podstawie Uchwały nr 23/51/2017 Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 31 maja 2017r.
§ 2
Zarządza się ponowne przeprowadzenie konkursu na stanowisko dyrektora
Zespołu Placówek Resocjalizacyjno –
Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej.
§ 3
Wykonanie
uchwały powierza się Staroście Skarżyskiemu.
§ 4
Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Zarządu Powiatu Skarżyskiego
Jerzy Żmijewski
Zarządu Powiatu Skarżyskiego
Jerzy Żmijewski
Podpisy członków
Zarządu Powiatu:
Artur Berus .................................
Artur Berus .................................
Katarzyna Bilska ................................
Anna Leżańska …............................
Bogusława Krawczyńska ….............................
U z a s a d n i e n i e
Z dniem 31 sierpnia 2017 r.
upływa okres 5 letniej kadencji pełnienia funkcji dyrektora Zespołu
Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych
w Skarżysku –Kamiennej.
Zgodnie z treścią art. 36 a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie
oświaty (tj. Dz. U z 2016r. poz. 1943 ze zm.) zwaną dalej u.s.o „Stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza organ prowadzący szkołę
lub placówkę”, zaś w myśl ust. 2 art.
36a u.s.o „Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania
się w drodze konkursu”.
Szczegółowe zasady postępowania
konkursowego zostały zawarte w Rozporządzeniu
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej
( Dz. U. Nr 60, poz. 373 ze zm.).
Zarząd Powiatu Skarżyskiego
uchwałą nr 23/51/2017 z dnia 31 maja 2017 r. postanowił ogłosić konkurs na
kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku
–Kamiennej, ul. Legionów 131, w tym celu powołał komisję konkursową, oraz określił
jakie warunki winna spełnić osoba
przystępująca do konkursu na
kandydata na dyrektora tej placówki.
W dniu 29 czerwca 2017 r. postępowanie konkursowe na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno - Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej przeprowadziła Komisja Konkursowa. Przewodniczący Komisji Konkursowej po zakończeniu obrad przedłożył Zarządowi Powiatu Skarżyskiego wynik postępowania konkursowego wraz z pełną dokumentacją przeprowadzonego postępowania. W świetle tych dokumentów wynika, iż konkurs rozstrzygnięto, a w wyniku głosowania tajnego na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej wyłoniono Pana Mateusza Dąbrowskiego.
Zgodnie z treścią § 8 ust.2 powołanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010r. organ prowadzący publiczne przedszkole, publiczną szkołę lub publiczną placówkę zatwierdza konkurs albo unieważnia konkurs i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w razie stwierdzenia: 1) nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego; 2) przeprowadzenia postępowania konkursowego bez wymaganego udziału 2/3 jej członków; 3) naruszenia tajności głosowania; 4) innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu.
Z przepisów ustawy i rozporządzenia wynika, iż w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły/placówki publicznej stanowisko to powierza organ prowadzący szkołę/ placówkę, a konkurs jest tylko elementem tego postępowania. Zatem czynności komisji konkursowej mają charakter pomocniczy i wewnętrzny, dlatego też po otrzymania dokumentacji konkursu organ prowadzący winien wykonywać przysługujące mu uprawnienia w zakresie kontroli prawidłowego przebiegu konkursu, by w efekcie podjęć decyzje o zatwierdzeniu konkursu albo unieważnieniu konkursu i zarządzenie ponownego przeprowadzenia konkursu w przypadku zaistnienia przesłanek określonych z § 8 ust. 2 pkt 1-4 powołanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r.
W postępowaniu konkursowym na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej zgłosiły się dwie osoby: Pan Jacek Bieda i Pan Mateusz Dąbrowski .
Komisja Konkursowa podjęła uchwałę o dopuszczeniu obu kandydatów do II etapu postępowania konkursowego, przy czym za dopuszczeniem Pana Jacka Biedy do II etapu postępowania wszyscy członkowie komisji byli zgodni (11 głosów „ za”), natomiast za dopuszczeniem Pana Matusza Dąbrowskiego do II etapu - 7 członków Komisji wypowiedziało się „za”, zaś 4 wstrzymało się od głosowania.
W ocenie części członków Komisji Konkursowej przedłożone przez Pana Matusza Dąbrowskiego dokumenty uprawniają go do brania udziału w konkursie, co skutkowało uznaniem spełnienia przez kandydata wymogów formalnych i dopuszczeniem do II-go etapu postępowania, a w rezultacie jego wyboru na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej.
W dniu 30 czerwca 2017 r. Pan Jacek Bieda oraz Przewodniczący Zarządu Miejskiego Ogólnopolskiego Pracowniczego Związku Zawodowego Konfederacja Pracy złożyli do Zarządu Powiatu Skarżyskiego pisma wraz z wnioskiem o unieważnienie konkursu. Z przedłożonych pism wynika, iż wnioskodawcy mają wątpliwości w kwestii dopuszczenia kandydata do II etapu konkursu, który ich zdaniem nie spełniał wymogów formalnych. Zarząd Powiatu zapoznał się z dokumentacją konkursową.
Pan Jacek Bieda jest aktualnym dyrektorem Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej. Do postępowania konkursowego na kandydata na dyrektora tej placówki Pan Jacek Bieda przedłożył komplet prawidłowo sporządzonych dokumentów, a zatem słusznie komisja konkursowa uznała, iż oferta ta spełniła wymogi formalne i dopuściła Pana Jacka Biedę do II etapu postępowania konkursowego.
Natomiast w przedłożonej przez Pana Matusza Dąbrowskiego dokumentacji konkursowej (oferta osoby niebędącej nauczycielem) widnieją dane, iż:
- wrzesień 2007 r. - do obecnie - zatrudniony jest jako nauczyciel języka angielskiego w Zespole Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej, (dane zawarte w życiorysie),
- jest nauczycielem mianowanym z ponad dziesięcioletnim stażem (dane zawarte w uzasadnieniu przystąpienia do konkursu na dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej),
- zatrudniony jest w Zespole Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku - Kamiennej od 10.09.2007 r. na stanowisku nauczyciela języka angielskiego (dane zawarte w zaświadczeniu o posiadaniu stażu pracy).
Z wyżej wskazanych danych wynika, iż Pan Mateusz Dąbrowski jest czynnym zawodowo nauczycielem, posiadającym stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Zatem Komisja Konkursowa winna dokonać wnikliwej oceny dokumentów przedłożonych w konkursie, a mianowicie czy oferta Pana Mateusza Dąbrowskiego jako osoby będącej czynnym zawodowo nauczycielem spełnia wymogi wskazane w ogłoszeniu o konkursie dla nauczyciela, a przede wszystkim rozważyć czy osoba będąca czynnym zawodowo nauczycielem może być jednocześnie „nie nauczycielem”?
Zdaniem Zarządu Powiatu Pan Mateusz Dąbrowski będąc nauczycielem mianowanym, czynnie wykonującym swój zawód, w świetle art. 36 ust. 1 i ust. 2 u.s.o mógł w konkursie brać udział tylko jako nauczyciel i konsekwentnie winien spełniać wszystkie wymagania wynikające ze statusu nauczyciela.
Ustawa o systemie oświaty nie precyzuje jak należy rozumieć określenie: „osoba nie będąca nauczycielem”. Czy jest to osoba która nigdy nie pracowała na stanowisku nauczyciela, czy osoba, która nie ma kwalifikacji do pracy na stanowisku nauczyciela, czy osoba, która w momencie startu do konkursu winna być poza system zatrudnienia objętym ustawą - Karta Nauczyciela?
Wątpliwości te zostały ostatecznie wyjaśnione zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie sądowym. Zgodnie z przyjętym orzecznictwem sądowym uznaje się, że:
- osoba będąca czynnym zawodowo nauczycielem nie może być uznana jednocześnie jako nienauczyciel,
- można więc uznać osobę będącą nauczycielem mianowanym lub nauczycielem dyplomowanym jako osobę niebędącą nauczycielem, ale wyłącznie wówczas, gdy nie wykonuje ona zawodu nauczyciela.
(vide: uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 lutego 2008 r. sygn. akt II SA/GD 418/07, uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 2 grudnia 2015 r. sygn. akt II SA/Bd 1111/15)
Podobnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 21 marca 2012 r. sygn akt IV SA/Po 1127/22 wyraził pogląd, że „osobą niebędącą nauczycielem jest każda osoba, która nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych do zatrudnienia na podstawie ustawy – Karta Nauczyciela”.
Powołując się na stanowisko M. Pilich zawarte w Komentarzu wyd. V: Lex 2013 str. 652 i następn., że skoro ustawodawca w art. 36 ust 1 i 2 u.s.o wprowadził pojęcie „nauczyciel i „nienauczyciel”, używa określonych słów w sposób nieprzypadkowy i zmierza do ustanowienia norm, które są ze sobą zgodne, to z prostego porównania art. 36 ust.1 i 2 można wysnuć wniosek, że kandydat na stanowisko dyrektora szkoły powinien nie tylko legitymować się określonym stopniem awansu zawodowego (nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego), lecz musi w ogóle być nauczycielem. Zaś "bycie nauczycielem" nie oznacza żadnego osobistego przymiotu kandydata, lecz w świetle art. 5b jest równoznaczne z zatrudnieniem na podstawie przepisów ustawy - Karta Nauczyciela, która w art. 10 określa tylko dwie możliwe podstawy zatrudniania nauczycieli w stosunku pracy: umowę o pracę bądź mianowanie”. Podział osób na będące nauczycielami i nie będące nauczycielami, jest podziałem rozłącznym, dychotomicznym (vide: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 21 marca 2012r. sygn akt IV SA/Po 1127/22, czy Z. Ziembiński "Logika praktyczna" Wyd. Nauk. PWN 1998 str. 57-58).
Istotnym jest, iż ustawodawca wprowadził różne tryby postępowania w przypadku ubiegania się o stanowisko dyrektora szkoły zróżnicowane ze względu na status kandydata (inne kryteria musi spełniać osoba będąca nauczycielem, a inne osoba niebędąca nauczycielem), to zupełnie nieracjonalne jest przyjęcie, że sam kandydat będący czynnym zawodowo nauczycielem może dowolnie decydować w jakim charakterze składa ofertę czy jako „nauczyciel” czy jako „nienauczyciel”. Takie działanie należałoby uznać jako działanie wbrew prawu, względnie jako próbę obejścia prawa. Bez wątpliwości Pan Mateusz Dąbrowski posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i bez wątpliwości jest zatrudniony jako nauczyciel mianowany w Zespole Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku- Kamiennej, o czym Komisja Konkursowa, w dacie posiedzenia komisji posiadała pełną wiedzę.
Zatem Pan Mateusz Dąbrowski mógł przystąpić do postępowania konkursowego na dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku–Kamiennej jako nauczyciel i brać w niej udział tylko wtedy gdyby spełnił wszystkie wymagania wynikające z § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. Nr 184 , poz.1436 ze zm.).
Przedłożona przez Pana Marusza Dąbrowskiego dokumentacja konkursowa nie zawierała kompletu wymaganych dokumentów, m.in. wymaganej karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego, a brak już tego dokumentu dyskwalifikuje ofertę do dalszego etapu postępowania konkursowego (rozważanie co do innych dokumentów w tym przypadku staje się zbędne).
W tej sytuacji w ocenie Zarządu Powiatu Skarżyskiego Komisja Konkursowa na posiedzeniu dnia 29 czerwca 2017r. wadliwie zakwalifikowała ofertę Pana Matusza Dąbrowskiego na kandydata na dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej jako osoby niebędącej nauczycielem i uznała, że oferta spełnia wymogi formalne przewidziane dla osoby nie będącej nauczycielem, co w konsekwencji skutkowało błędnym dopuszczeniem do II etapu postępowania konkursowego.
Nieuzasadnione dopuszczenie Pana Matusza Dąbrowskiego do dalszego etapu postępowania konkursowego skutkowało dalszymi nieprawidłowościami, a mianowicie głosowanie nad kandydaturą na dyrektora placówki na dwie osoby - Pana Mateusza Dąbrowskiego oraz Pana Jacka Biedy, by ostatecznie wyłonić Pana Matusza Dąbrowskiego.
Prawidłowo przeprowadzone postępowanie konkursowe winno doprowadzić do głosowania tylko nad jedną kandydaturą, a mianowicie nad kandydaturą Pana Jacka Biedy, by ostatecznie w głosowaniu tajnym wyłonić (lub nie) kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych, a taka sytuacja w niniejszym postępowaniu konkursowym nie wystąpiła.
Wyżej opisane okoliczności, w ocenie Zarządu Powiatu Skarżyskiego, stanowią podstawę do uznania, że wystąpiły przesłanki wadliwego postępowania konkursowego, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu, co sprawia, że zaistniały przesłanki określone w § 8 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej.
Podjęcie przedmiotowej uchwały na posiedzeniu zarządu Powiatu w dniu 29 sierpnia 2017 roku wynikało z konieczności przeanalizowania stanowiska tej części członków komisji konkursowej, (dotyczy także przedstawicieli Kuratorium Oświaty), którzy uznawali kandydaturę Mateusza Dąbrowskiego na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej za prawidłową. Przed podjęciem ostatecznej decyzji skierowano pismo do Kuratorium Oświaty. W odpowiedzi Kuratorium Oświaty w Kielcach w oparciu o przepis art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty pozytywnie zaopiniowało kandydaturę Mateusza Dąbrowskiego na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych.
Art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty brzmi: „ust. 2. Szkołą lub placówką może również kierować osoba niebędąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.”
Wydana pozytywna opinia Kuratorium Oświaty w Kielcach zawarta w piśmie z dnia 17 sierpnia 2017 roku znak: KO.ZPOI.544.6.2-017 odnosi się do powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych Panu Mateuszowi Dąbrowskiemu – jako osobie nie będącej nauczycielem.
W konsekwencji, w przypadku powołania na stanowisko dyrektora w oparciu o przepis art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, to uchwała taka będzie podstawą do nawiązania stosunku pracy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych.
Pan Mateusz Dąbrowski tak w czasie pracy komisji konkursowej, jak i obecnie pozostaje w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej w stosunku zatrudnienia jako nauczyciel języka angielskiego na podstawie Karty Nauczyciela. Zatem Pan Mateusz Dąbrowski był i jest nauczycielem, co w świetle wyżej cytowanych orzeczeń sadowych i doktryny już w czasie składania oferty nie mógł być zakwalifikowany w postępowaniu konkursowym jako osoba nie będąca nauczycielem.
Reasumując podjęcie uchwały o unieważnieniu konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej i zarządzenie ponowne jego przeprowadzenie jest w pełni uzasadnione.
W dniu 29 czerwca 2017 r. postępowanie konkursowe na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno - Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej przeprowadziła Komisja Konkursowa. Przewodniczący Komisji Konkursowej po zakończeniu obrad przedłożył Zarządowi Powiatu Skarżyskiego wynik postępowania konkursowego wraz z pełną dokumentacją przeprowadzonego postępowania. W świetle tych dokumentów wynika, iż konkurs rozstrzygnięto, a w wyniku głosowania tajnego na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej wyłoniono Pana Mateusza Dąbrowskiego.
Zgodnie z treścią § 8 ust.2 powołanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010r. organ prowadzący publiczne przedszkole, publiczną szkołę lub publiczną placówkę zatwierdza konkurs albo unieważnia konkurs i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w razie stwierdzenia: 1) nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego; 2) przeprowadzenia postępowania konkursowego bez wymaganego udziału 2/3 jej członków; 3) naruszenia tajności głosowania; 4) innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu.
Z przepisów ustawy i rozporządzenia wynika, iż w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły/placówki publicznej stanowisko to powierza organ prowadzący szkołę/ placówkę, a konkurs jest tylko elementem tego postępowania. Zatem czynności komisji konkursowej mają charakter pomocniczy i wewnętrzny, dlatego też po otrzymania dokumentacji konkursu organ prowadzący winien wykonywać przysługujące mu uprawnienia w zakresie kontroli prawidłowego przebiegu konkursu, by w efekcie podjęć decyzje o zatwierdzeniu konkursu albo unieważnieniu konkursu i zarządzenie ponownego przeprowadzenia konkursu w przypadku zaistnienia przesłanek określonych z § 8 ust. 2 pkt 1-4 powołanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r.
W postępowaniu konkursowym na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej zgłosiły się dwie osoby: Pan Jacek Bieda i Pan Mateusz Dąbrowski .
Komisja Konkursowa podjęła uchwałę o dopuszczeniu obu kandydatów do II etapu postępowania konkursowego, przy czym za dopuszczeniem Pana Jacka Biedy do II etapu postępowania wszyscy członkowie komisji byli zgodni (11 głosów „ za”), natomiast za dopuszczeniem Pana Matusza Dąbrowskiego do II etapu - 7 członków Komisji wypowiedziało się „za”, zaś 4 wstrzymało się od głosowania.
W ocenie części członków Komisji Konkursowej przedłożone przez Pana Matusza Dąbrowskiego dokumenty uprawniają go do brania udziału w konkursie, co skutkowało uznaniem spełnienia przez kandydata wymogów formalnych i dopuszczeniem do II-go etapu postępowania, a w rezultacie jego wyboru na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej.
W dniu 30 czerwca 2017 r. Pan Jacek Bieda oraz Przewodniczący Zarządu Miejskiego Ogólnopolskiego Pracowniczego Związku Zawodowego Konfederacja Pracy złożyli do Zarządu Powiatu Skarżyskiego pisma wraz z wnioskiem o unieważnienie konkursu. Z przedłożonych pism wynika, iż wnioskodawcy mają wątpliwości w kwestii dopuszczenia kandydata do II etapu konkursu, który ich zdaniem nie spełniał wymogów formalnych. Zarząd Powiatu zapoznał się z dokumentacją konkursową.
Pan Jacek Bieda jest aktualnym dyrektorem Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej. Do postępowania konkursowego na kandydata na dyrektora tej placówki Pan Jacek Bieda przedłożył komplet prawidłowo sporządzonych dokumentów, a zatem słusznie komisja konkursowa uznała, iż oferta ta spełniła wymogi formalne i dopuściła Pana Jacka Biedę do II etapu postępowania konkursowego.
Natomiast w przedłożonej przez Pana Matusza Dąbrowskiego dokumentacji konkursowej (oferta osoby niebędącej nauczycielem) widnieją dane, iż:
- wrzesień 2007 r. - do obecnie - zatrudniony jest jako nauczyciel języka angielskiego w Zespole Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej, (dane zawarte w życiorysie),
- jest nauczycielem mianowanym z ponad dziesięcioletnim stażem (dane zawarte w uzasadnieniu przystąpienia do konkursu na dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej),
- zatrudniony jest w Zespole Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku - Kamiennej od 10.09.2007 r. na stanowisku nauczyciela języka angielskiego (dane zawarte w zaświadczeniu o posiadaniu stażu pracy).
Z wyżej wskazanych danych wynika, iż Pan Mateusz Dąbrowski jest czynnym zawodowo nauczycielem, posiadającym stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.
Zatem Komisja Konkursowa winna dokonać wnikliwej oceny dokumentów przedłożonych w konkursie, a mianowicie czy oferta Pana Mateusza Dąbrowskiego jako osoby będącej czynnym zawodowo nauczycielem spełnia wymogi wskazane w ogłoszeniu o konkursie dla nauczyciela, a przede wszystkim rozważyć czy osoba będąca czynnym zawodowo nauczycielem może być jednocześnie „nie nauczycielem”?
Zdaniem Zarządu Powiatu Pan Mateusz Dąbrowski będąc nauczycielem mianowanym, czynnie wykonującym swój zawód, w świetle art. 36 ust. 1 i ust. 2 u.s.o mógł w konkursie brać udział tylko jako nauczyciel i konsekwentnie winien spełniać wszystkie wymagania wynikające ze statusu nauczyciela.
Ustawa o systemie oświaty nie precyzuje jak należy rozumieć określenie: „osoba nie będąca nauczycielem”. Czy jest to osoba która nigdy nie pracowała na stanowisku nauczyciela, czy osoba, która nie ma kwalifikacji do pracy na stanowisku nauczyciela, czy osoba, która w momencie startu do konkursu winna być poza system zatrudnienia objętym ustawą - Karta Nauczyciela?
Wątpliwości te zostały ostatecznie wyjaśnione zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie sądowym. Zgodnie z przyjętym orzecznictwem sądowym uznaje się, że:
- osoba będąca czynnym zawodowo nauczycielem nie może być uznana jednocześnie jako nienauczyciel,
- można więc uznać osobę będącą nauczycielem mianowanym lub nauczycielem dyplomowanym jako osobę niebędącą nauczycielem, ale wyłącznie wówczas, gdy nie wykonuje ona zawodu nauczyciela.
(vide: uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 lutego 2008 r. sygn. akt II SA/GD 418/07, uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 2 grudnia 2015 r. sygn. akt II SA/Bd 1111/15)
Podobnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 21 marca 2012 r. sygn akt IV SA/Po 1127/22 wyraził pogląd, że „osobą niebędącą nauczycielem jest każda osoba, która nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych do zatrudnienia na podstawie ustawy – Karta Nauczyciela”.
Powołując się na stanowisko M. Pilich zawarte w Komentarzu wyd. V: Lex 2013 str. 652 i następn., że skoro ustawodawca w art. 36 ust 1 i 2 u.s.o wprowadził pojęcie „nauczyciel i „nienauczyciel”, używa określonych słów w sposób nieprzypadkowy i zmierza do ustanowienia norm, które są ze sobą zgodne, to z prostego porównania art. 36 ust.1 i 2 można wysnuć wniosek, że kandydat na stanowisko dyrektora szkoły powinien nie tylko legitymować się określonym stopniem awansu zawodowego (nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego), lecz musi w ogóle być nauczycielem. Zaś "bycie nauczycielem" nie oznacza żadnego osobistego przymiotu kandydata, lecz w świetle art. 5b jest równoznaczne z zatrudnieniem na podstawie przepisów ustawy - Karta Nauczyciela, która w art. 10 określa tylko dwie możliwe podstawy zatrudniania nauczycieli w stosunku pracy: umowę o pracę bądź mianowanie”. Podział osób na będące nauczycielami i nie będące nauczycielami, jest podziałem rozłącznym, dychotomicznym (vide: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 21 marca 2012r. sygn akt IV SA/Po 1127/22, czy Z. Ziembiński "Logika praktyczna" Wyd. Nauk. PWN 1998 str. 57-58).
Istotnym jest, iż ustawodawca wprowadził różne tryby postępowania w przypadku ubiegania się o stanowisko dyrektora szkoły zróżnicowane ze względu na status kandydata (inne kryteria musi spełniać osoba będąca nauczycielem, a inne osoba niebędąca nauczycielem), to zupełnie nieracjonalne jest przyjęcie, że sam kandydat będący czynnym zawodowo nauczycielem może dowolnie decydować w jakim charakterze składa ofertę czy jako „nauczyciel” czy jako „nienauczyciel”. Takie działanie należałoby uznać jako działanie wbrew prawu, względnie jako próbę obejścia prawa. Bez wątpliwości Pan Mateusz Dąbrowski posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i bez wątpliwości jest zatrudniony jako nauczyciel mianowany w Zespole Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku- Kamiennej, o czym Komisja Konkursowa, w dacie posiedzenia komisji posiadała pełną wiedzę.
Zatem Pan Mateusz Dąbrowski mógł przystąpić do postępowania konkursowego na dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku–Kamiennej jako nauczyciel i brać w niej udział tylko wtedy gdyby spełnił wszystkie wymagania wynikające z § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz. U. Nr 184 , poz.1436 ze zm.).
Przedłożona przez Pana Marusza Dąbrowskiego dokumentacja konkursowa nie zawierała kompletu wymaganych dokumentów, m.in. wymaganej karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego, a brak już tego dokumentu dyskwalifikuje ofertę do dalszego etapu postępowania konkursowego (rozważanie co do innych dokumentów w tym przypadku staje się zbędne).
W tej sytuacji w ocenie Zarządu Powiatu Skarżyskiego Komisja Konkursowa na posiedzeniu dnia 29 czerwca 2017r. wadliwie zakwalifikowała ofertę Pana Matusza Dąbrowskiego na kandydata na dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej jako osoby niebędącej nauczycielem i uznała, że oferta spełnia wymogi formalne przewidziane dla osoby nie będącej nauczycielem, co w konsekwencji skutkowało błędnym dopuszczeniem do II etapu postępowania konkursowego.
Nieuzasadnione dopuszczenie Pana Matusza Dąbrowskiego do dalszego etapu postępowania konkursowego skutkowało dalszymi nieprawidłowościami, a mianowicie głosowanie nad kandydaturą na dyrektora placówki na dwie osoby - Pana Mateusza Dąbrowskiego oraz Pana Jacka Biedy, by ostatecznie wyłonić Pana Matusza Dąbrowskiego.
Prawidłowo przeprowadzone postępowanie konkursowe winno doprowadzić do głosowania tylko nad jedną kandydaturą, a mianowicie nad kandydaturą Pana Jacka Biedy, by ostatecznie w głosowaniu tajnym wyłonić (lub nie) kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych, a taka sytuacja w niniejszym postępowaniu konkursowym nie wystąpiła.
Wyżej opisane okoliczności, w ocenie Zarządu Powiatu Skarżyskiego, stanowią podstawę do uznania, że wystąpiły przesłanki wadliwego postępowania konkursowego, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu, co sprawia, że zaistniały przesłanki określone w § 8 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej.
Podjęcie przedmiotowej uchwały na posiedzeniu zarządu Powiatu w dniu 29 sierpnia 2017 roku wynikało z konieczności przeanalizowania stanowiska tej części członków komisji konkursowej, (dotyczy także przedstawicieli Kuratorium Oświaty), którzy uznawali kandydaturę Mateusza Dąbrowskiego na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej za prawidłową. Przed podjęciem ostatecznej decyzji skierowano pismo do Kuratorium Oświaty. W odpowiedzi Kuratorium Oświaty w Kielcach w oparciu o przepis art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty pozytywnie zaopiniowało kandydaturę Mateusza Dąbrowskiego na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych.
Art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty brzmi: „ust. 2. Szkołą lub placówką może również kierować osoba niebędąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.”
Wydana pozytywna opinia Kuratorium Oświaty w Kielcach zawarta w piśmie z dnia 17 sierpnia 2017 roku znak: KO.ZPOI.544.6.2-017 odnosi się do powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych Panu Mateuszowi Dąbrowskiemu – jako osobie nie będącej nauczycielem.
W konsekwencji, w przypadku powołania na stanowisko dyrektora w oparciu o przepis art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, to uchwała taka będzie podstawą do nawiązania stosunku pracy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych.
Pan Mateusz Dąbrowski tak w czasie pracy komisji konkursowej, jak i obecnie pozostaje w Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej w stosunku zatrudnienia jako nauczyciel języka angielskiego na podstawie Karty Nauczyciela. Zatem Pan Mateusz Dąbrowski był i jest nauczycielem, co w świetle wyżej cytowanych orzeczeń sadowych i doktryny już w czasie składania oferty nie mógł być zakwalifikowany w postępowaniu konkursowym jako osoba nie będąca nauczycielem.
Reasumując podjęcie uchwały o unieważnieniu konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Placówek Resocjalizacyjno – Wychowawczych w Skarżysku –Kamiennej i zarządzenie ponowne jego przeprowadzenie jest w pełni uzasadnione.
metryczka
Opublikował: Agnieszka Góralczyk (7 września 2017, 13:20:49)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 855