Protokół Nr XXXIII/2021 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 27 maja 2021 roku


Protokół Nr XXXIII/2021
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 27 maja 2021 roku
 

Godzina rozpoczęcia obrad – 10.00
 
Sesja odbyła się w sposób zdalny.
 
W sesji udział wzięli:
·         Starosta Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska,
·         Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
·         Dyrektor Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy Małgorzata Śmiałek,
·         Główna Księgowa Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy Urszula Kozłowska,
·         Główna Księgowa Obwodu Lecznictwa Kolejowego Donata Chrzan,
·         Komendant Komendy Powiatowej Policji Tomasz Jarosz,
·         Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Marcin Machowski,
·         Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska,
·         Powiatowy Inspektor Weterynarii Krzysztof Bąk,
·         Inspektor Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego Jacek Krzepkowski,
·         Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Perkowski,
·         Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Czyż,
·         Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz,
·         Skarbnik Powiatu Urszula Wrona,
·         Radni Powiatu Skarżyskiego.
 
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Anna Wiśniewska – pomoc administracyjna Biura Rady Powiatu.
 
Streszczenie posiedzenia
 

Ad. pkt 1 Otwarcie Sesji.

XXXIII w kadencji sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk. Następnie poinformował, że dzisiejsza sesja jest sesją zdalną, a obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane.
 
 
Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do sprawdzenia listy obecności. Wskazał, że po wywołaniu radnego, każdy potwierdza swoją obecność stwierdzając „jestem obecny” jednocześnie włączając kamerę i mikrofon.

Przewodniczący Rady stwierdził, że w sesji uczestniczy 17 radnych, co stanowi 89% składu Rady, jest to zatem kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji. W trakcie obrad dołączył Radny Jan Gajda. Ostatecznie w posiedzeniu uczestniczyło 18 radnych, czyli 95% składu Rady. Zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazał Panią Bożenę Bętkowską, która w sytuacji koniecznej przeprowadzi głosowanie imienne.

Przewodniczący Rady stwierdził, że radni wraz z zawiadomieniem o dzisiejszej sesji otrzymali projekt porządku obrad. Zapytał czy do przedstawionego projektu porządku XXXIII sesji Rady Powiatu radni lub członkowie zarządu powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
 
Ponieważ radni nie zgłosili żadnych wniosków Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek XXXIII sesji.
 
Za przyjęciem porządku obrad głosowało - 16 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Głosu nie oddał – 1 radny
  
Porządek XXXIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
 
 
Ad. pkt 3 Przyjęcie protokołu z XXXI i XXXII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
 
Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Bętkowska poinformowała, iż protokoły z XXXI i XXXII Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego były wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Do protokołów radni nie wnieśli żadnych uwag, w związku z tym zgłosiła wniosek o przyjęcie protokołów z XXXI i XXXII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.  
 
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk – poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z XXXI sesji.
 
Za przyjęciem protokołu z XXXI sesji głosowało - 16 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Głosu nie oddał – 1 radny
 
Protokół z XXXI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
   
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk – poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z XXXII sesji.
 
Za przyjęciem protokołu z XXXII sesji głosowało - 17 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Głosów wstrzymujących – 0
   
Protokół z XXXII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został jednogłośnie przyjęty.
 
 
Ad. pkt 4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.
 
Starosta Artur Berus poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami w okresie od 25.03.2021 do 27.05.2021 roku zostało wyłożone do wglądu w Biurze Rady. Przedstawiając sprawozdanie w dniu dzisiejszym poprosił o jego przyjęcie.

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk zapytał czy państwo radni mają pytania do przedstawionego sprawozdania. Poprosił, aby chęć zabrania głosu radni zgłaszali w oknie komunikatora tekstowego.
 
W tym punkcie porządku obrad głos zabrali:
 
Radny Grzegorz Małkus odnosząc się do kwestii przekształcenia czasowego szpitala w szpital covidowy, zapytał czy Zarząd posiada wiedzę jak na dzień dzisiejszy wygląda sytuacja finansowania tej usługi przez NFZ i czy szpital zyskał coś na czasowym przekształceniu. Zauważył, że w sprawozdaniu Starosty wspomniano o spotkaniu ze Starostą Starachowickim. Zapytał czy na tym spotkaniu został podjęty temat wspólnych inwestycji drogowych.

Starosta Artur Berus poinformował, że jeśli chodzi o sytuację szpitala powiatowego to zgodnie z decyzją Wojewody Świętokrzyskiego, która wpłynęła w dniu dzisiejszym, szpital od dnia 1.06.2021 musi zabezpieczyć tylko 3 łóżka covidowe. Zaznaczył, że podobnych decyzji odnośnie przekształcenia szpitala było kilka, o czym Radni byli informowani na bieżąco. Wyraził opinię, że nie była to komfortowa sytuacja dla Zarządu, ponieważ takie zmiany powodują duże zaangażowanie organizacyjne ludzi pracujących w szpitalu. Wszyscy rozumiemy jednak, że w dobie panującej pandemii trzeba było dostosować się do tych zaleceń. Zwrócił uwagę, że obecnie są rozliczane procedury z Narodowym Funduszem Zdrowia dotyczące miejsc covidowych i ryczałtów, które NFZ płaci co miesiąc szpitalowi powiatowemu. Dodał, że jeśli zajdzie potrzeba mogą przedstawić to w formie tabeli. Następnie odniósł się do spotkania ze Starostą Starachowickim. Zaznaczył, że został ogłoszony Nowy Ład, a środki z Unii Europejskiej będą trafiać także do samorządów. Poinformował, że oprócz spotkania z Starostą Babickim planuje się spotkać ze Starostą Kieleckim oraz Starostą Koneckim, w celu domówienia kwestii, które łączą nasze powiaty. Wyjaśnił, że głównym tematem spotkania ze Starostą Starachowickim było utworzenie ścieżek rowerowych i infrastruktury drogowej, która łączy nasze powiaty. Zwrócił uwagę na fakt, iż obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa w Michałowie odnośnie leśnego odcinka łączącego powiaty. Przekazał, że w dniu jutrzejszym odbywa się konwent starostów, na którym chciałby porozmawiać ze Starostą Kieleckim na temat drogi w Klonowie. W imieniu Zarządu poinformował, że podjęli szereg zadań aby uzyskać zewnętrzne środki na ten cel. Zaznaczył, że jest to 3 kilometrowy odcinek drogi w bardzo złym stanie technicznym. Cieszy go fakt, że oferta złożona w drodze przetargu na realizację zadania w miejscowości Występa jest niższa od założonego kosztorysu co daje możliwość wykorzystania tych środków na zadanie drogi w Klonowie. Następnie poinformował, że na spotkaniu ze Starostą Starachowickim poruszany był również temat potrzeb zdrowotnych w obu powiatach. Zaznaczył, że zmiany te szykowane są już na poziomie Ministerstwa Zdrowia, a na jutrzejszym Konwencie Starostów jednym z tematów będą wyniki pracy Komisji z Ministerstwa Zdrowia odnośnie zmian w szpitalach.

Radny Roman Wojcieszek zaznaczył, że w sprawozdaniu zawarta jest informacja o ubieganiu się o kwotę 900.000 zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę przejść dla pieszych, podzieloną na sześć zadań. Zwrócił uwagę, że zadanie w Skarżysku Kościelnym, w Grzybowej Górze zostało opisane szerzej, natomiast w Skarżysku ma to być ulica 1-go Maja. Zapytał na czym ta przebudowa, poprawa bezpieczeństwa w Skarżysku ma polegać.

Starosta Artur Berus wyjaśnił, że sześć wniosków, które zostały zgłoszone przez powiat skarżyski znalazły się na głównej liście rekomendowanej do dofinansowania. Odnośnie technicznego zakresu przebudowy przejścia na ulicy 1-go Maja w celu poprawy bezpieczeństwa poinformował, że odpowiedzi udzieli Dyrektor Marek Czyż.

Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Czyż wyjaśnił, że zostały złożone wnioski na 6 przejść dla pieszych na ulicy:
·         1-go Maja w Skarżysku – Kamiennej,
·         Bugaj w Suchedniowie,
·         Żeromskiego w Majkowie,
·         w Sorbinie,
·         w Nowym Odrowążku,
·         w Grzybowej Górze.
Wkład własny na to zadanie wynosi 219.000 zł. Natomiast dofinansowanie, które uzyskaliśmy od Wojewody to kwota 880.000 zł. Cała wartość zadania to 1.099.000 zł. Zaznaczył, że każde przejście było indywidualnie rozpatrywane i każde z nich ma swój oddzielny opis. Maksymalne dofinansowanie uzyskało zadanie przebudowy przejścia na ul. 1-go Maja o wysokości 200.000 zł. Wyjaśnił, że różnica w kwotach wynika z zakresu robót. W zakresie koniecznych robót zostały uwzględnione:
·         wymiana nawierzchni bitumicznej na części przejść dla pieszych,
·         wskaźniki do określenia prędkości poruszających się pojazdów,
·         oświetlenie przy pomocy solarów.
Poinformował, że każdy wniosek należałoby przedstawiać osobno, ponieważ przejścia znajdują się w różnych miejscach i do każdego podchodzili indywidualnie.
 
Radny Roman Wojcieszek poprosił Dyrektora, aby na komisji bliżej przedstawił te informacje.
 
Radna Renata Bilska zapytała Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych Marka Czyża jakie zadania były jeszcze możliwe oprócz przebudowy przejść dla pieszych w celu poprawy bezpieczeństwa.

Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Czyż wyjaśnił, że w ramach poprawy bezpieczeństwa zadanie obejmowało wykonanie przejść dla pieszych wraz z niezbędną infrastrukturą. Można było wykonywać fragmenty chodników i częściowo nawierzchnię bitumiczną.

 
Ad. pkt 5 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.
 
Radna Bożena Bętkowska poinformowała, że od sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 25 marca 2021 roku do starosty skarżyskiego za pośrednictwem przewodniczącego rady powiatu wpłynęły następujące interpelacje i zapytania:
- 30 marca oraz 20 kwietnia 2021 roku interpelacje i zapytania Radnego Grzegorza Małkusa dotyczące wykonywanych szczepień przeciw Covid-19 w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku – Kamiennej.
Na powyższe Starosta udzielił odpowiedzi 12 i 27 kwietnia br.  
- 5, 6 oraz 18 maja 2021 roku interpelacje Radnego Mieczysława Bąka:
- interpelacja dotycząca działalności Szpitala Powiatowego w Skarżysku – Kamiennej w zakresie spłaty kredytów lub pożyczek w latach 2009-2021 oraz uzupełnienia przesłanej odpowiedzi,
- interpelacja dotycząca sytuacji finansowej powiatu w zakresie zadłużenia i wyniku finansowego w latach 2009-2020,
- interpelacja dotycząca przesunięcia przystanku BUS w głąb peronu przystankowego przy drodze powiatowej w Mroczkowie.
Na powyższe interpelacje Starosta udzielił odpowiedzi 10, 17, 18 i 24 maja br.
Poinformowała, że złożone interpelacje i zapytania radnych oraz udzielone odpowiedzi podawane są do publicznej wiadomości poprzez publikację w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej powiatu.
 
 
Ad. pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że 27 maja obchodzimy Dzień Samorządu Terytorialnego, upamiętniający pierwsze, w pełni demokratyczne wybory do rad gmin i miast z 27 maja 1990 roku. Z tej okazji życzył wszystkim koleżankom i kolegom radnym, pracownikom Starostwa Powiatowego wszelkiej pomyślności i wielu sukcesów w realizacji zadań samorządowych. Podziękował za zaangażowanie i codzienną pracę.
Następnie zapytał czy ktoś z Radnych chciałby zabrać głos w tym puncie. W tym punkcie głos zabrali:
 
Radny Emil Tokarczyk odnosząc się do apelu radnego Romana Wojcieszka poinformował, że na najbliższej Komisji zajmiemy się tematem przejść dla pieszych, a pana Dyrektora poprosi o szczegółowe przedstawienie planowanych przekształceń. Następnie przestawił ustalone zespoły do objazdu dróg powiatowych i wyznaczone terminy wyjazdów:
  
 Suchedniów:
1.   Tadeusz Bałchanowski
2.   Jerzy Żmijewski
3.   Zbigniew Miernik
4.   Emil Tokarczyk
Łączna:
1.   Zbigniew Miernik
2.   Jerzy Żmijewski
3.   Tadeusz Bałchanowski
Bliżyn:
1.   Mieczysław Bąk
2.   Anna Leżańska
3.   Bożena Bętkowska
4.   Tadeusz Bałchanowski
Skarżysko – Kamienna:
1.   Roman Wojcieszek
2.   Bartosz Bętkowski
3.   Bożena Bętkowska
4.   Adam Ciok
5.   Tadeusz Bałchanowski
Skarżysko Kościelne:
1.   Roman Wojcieszek
2.   Jerzy Żmijewski
3.   Tadeusz Bałchanowski
4.   Barbara Kocia
 
Terminy wyjazdu:
07.06.2021 – Bliżyn
09.06.2021 – Łączna, Suchedniów
14.06.2021 -  Skarżysko Kościelne
16.06.2021 – Skarżysko – Kamienna
 
Poinformował również, że wyjazdy będą o godzinie 11.00 spod budynku Starostwa.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że na Komisji 21 czerwca będzie można podsumować objazdy dróg.
 
Radny Grzegorz Małkus sprostował wypowiedź Radnej Bożeny Bętkowskiej odnośnie składanych interpelacji. Zaznaczył, że na swoją interpelację otrzymał odpowiedź, ale nie od Starosty lecz od Dyrektora Szpitala. Oświadczył, że udzielona w ten sposób odpowiedź nie usatysfakcjonowała go, a wręcz utwierdziła w tym, że w szczepieniach prowadzonych w szpitalu dla grupy „0” mogły być jakieś nieprawidłowości. Uzyskana odpowiedź nie informuje jednoznacznie o to co pytał. Odniósł wrażenie, że Dyrektor Szpitala był bardzo poirytowany składaniem wyjaśnień, o które poprosił. Uważa, że Starosta powinien tą sprawę wnikliwie zbadać i omówić z panem Dyrektorem, a także udzielić poleceń jak przedstawiać odpowiedzi radnym na składane interpelacje.
 
 
Ad. pkt 7 Sprawozdanie z realizacji programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy.

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk
poprosił Dyrektor MOMP o przedstawienie sprawozdania z realizacji programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy.
Ponieważ nie udało się nawiązać kontaktu z przedstawicielami jednostki Przewodniczący Rady poprosił radnych o wyrażenie zgody na zamianę interlokutorów i przedstawienie najpierw sprawozdania Obwodu Lecznictwa Kolejowego. Ponieważ nikt z radnych nie wniósł sprzeciwu Przewodniczący poinformował, że przechodzimy do sprawozdania z realizacji programu naprawczego OLK. 
 
 
Ad. pkt 8 Sprawozdanie z realizacji programu naprawczego Obwodu Lecznictwa Kolejowego.
 
Księgowa Obwodu Lecznictwa Kolejowego Donata Chrzan przedstawiła sprawozdanie z realizacji programu naprawczego Obwodu Lecznictwa Kolejowego.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/

Radny Grzegorz Małkus wyraził swoją opinię, że sprawozdanie przygotowane przez Obwód Lecznictwa Kolejowego jest bardzo czytelne, jasne, rzetelne, a także przemawia do wyobraźni wszystkich radnych. Następnie podziękował za jego przygotowanie w formie rzeczowego sprawozdania.

Ponieważ nie było więcej osób chętnych zabrać głos w tym punkcie, Przewodniczący poinformował, że przystępujemy do sprawozdania z realizacji programu naprawczego MOMP.
 
 
Ad. pkt 7 Sprawozdanie z realizacji programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy.

Dyrektor Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy Małgorzata Śmiałek wraz z Główną Księgową Urszulą Kozłowską
przedstawiły sprawozdanie z realizacji programu naprawczego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
 
W tym punkcie porządku obrad nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu. W związku z tym Przewodniczący poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.
 
 
Ad. pkt 9 Informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie skarżyskim:

1)  sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku – Kamiennej w roku 2020


Komendant Komendy Powiatowej Policji Tomasz Jarosz przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku – Kamiennej w roku 2020.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
 
Komendant Policji Tomasz Jarosz ponadto podziękował wszystkim radnym za pozytywne rozpatrzenie wniosków o wsparcie dla skarżyskiej policji. Podziękował również Dyrektorowi Szpitala za przychylne podejście do wniosku i skarżyski szpital był szpitalem węzłowym, w którym zostali zaszczepieni wszyscy chętni funkcjonariusze służb mundurowych tj. policjanci, pracownicy Straży  Pożarnej, druhowie OSP, funkcjonariusze Służby Ochrony Kolei oraz Strażnicy Miejscy z powiatów: skarżyskiego, starachowickiego i koneckiego. Zostało wykonanych ponad 600 szczepień, bardzo szybko i sprawnie. Komendant podziękował również pani Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej, strażakom oraz wszystkim, którzy współpracują z Komendą.

W dyskusji udział wzięli:
 
Radny Emil Tokarczyk odnośnie przedstawionego sprawozdania zapytał jak wygląda wyliczanie procentowe wykrywalności przestępstw gospodarczych. Zwrócił uwagę, że przestępstw wykrytych jest mniej niż  wszczętych postępowań, co świadczyłoby o tym, że materiał dowodowy był skuteczniej zbierany. Natomiast spada wykrywalność, która została podana procentowo. Zapytał jak jest ona liczona i w stosunku do czego jest ten procent obliczany.  

Komendant Policji Tomasz Jarosz poinformował, że jest to 85% z 342 stwierdzonych.

Radny Emil Tokarczyk zapytał co oznacza wykrywalność.

Komendant Policji Tomasz Jarosz wyjaśnił, że to jest tak jak w kwestii z narkotykami. Dodał, że zatrzymując jednego oszusta wyłudzającego kredyty w banku, wszczynane jest postępowanie, a w toku pracy procesowej ustalamy, że on w swojej karierze dokonał 3 takie przestępstwa. Wszczęte zostało jedno postępowanie, ale stwierdzone i wykryte zostały trzy przy jednym wszczęciu.
 
Radny Emil Tokarczyk zapytał czy przez te postępowania powiązane z tymi, które zostały wszczęte jest mniej przestępstw stwierdzonych.

Komendant Policji Tomasz Jarosz wyjaśnił, że tak jest. Podał przykład, że do Komendy przychodzi np. dyrektor banku i mówi, że został u niego wyłudzony kredyt. Stwierdzono trzy wyłudzone kredyty, ponieważ ta sama osoba wyłudziła kredyty jeszcze w dwóch innych bankach na te same dokumenty. Czyli wszczęte zostało jedno postępowanie, a w tym jednym postępowaniu stwierdzone i wykryte zostały trzy przestępstwa.

Radny Emil Tokarczyk wyraził uznanie dla pracy funkcjonariuszy policji w czasie epidemii, ponieważ ilość obowiązków z obsługą osób przebywających na kwarantannie to imponująca skala. Wyraził zdanie, że z pewnością była wielkim obciążeniem dla funkcjonariuszy. Zapytał komendanta jak wygląda współpraca z Sanepidem, ponieważ wie, że kontakt ten odbywa się drogą mailową i telefoniczną. Zapytał czy nie ma systemu w ramach województwa lub powiatu, gdzie mieliby możliwość zlokalizowania osoby poddane kwarantannie.

Komendant Policji Tomasz Jarosz poinformował, że istnieje taki system. Jest stworzona rządowa aplikacja, gdzie możemy sami się sprawdzać. Przychodzi informacja na smartfon, wtedy należy włączyć kamerę i zrobić zdjęcie, a w komendzie się to odkłada. Niemniej jednak wykorzystywalność tej aplikacji była na poziomie 10 – 15%. Dodał, że z wartości dobowej, na chwilę obecną na kwarantannie przebywa jeszcze 106 osób na 63 adresach. Wśród nich jest 19 osób z potwierdzonym Covidem.
 
Radny Adam Ciok zapytał o ilość mandatów lub pouczeń nałożonych w zeszłym roku  przez skarżyską jednostkę na mieszkańców za nieprzestrzeganie przepisów pandemicznych i nienoszenie maseczek w czasie kiedy były one obowiązkowe. Następnie zapytał czy Komendant planuje zwiększenie ilości patroli pieszych policjantów, ponieważ w zeszłym roku były one sporadyczne lub nie było takich patroli wcale. Chciałby również wiedzieć czy są lub będą organizowane poranki trzeźwości. Zaznaczył, że kiedyś były organizowane na ulicy Legionów. Wtedy to stał policjant z alkomatem i sprawdzał każdego po kolei. Wyraził zdanie, że skoro na Zachodnim tworzą się obecnie korki to organizacja takiego poranka odbyłaby się bez wstrzymywania ruchu.

Komendant Policji Tomasz Jarosz poinformował, że nie przeprowadzono analizy odnośnie całościowej ilości represji za nieprzestrzeganie przepisów nakazujących zakrywanie ust i nosa. Dziennie ukaranych było 8 – 10 osób na terenie powiatu skarżyskiego. Odnośnie pieszych patroli wyjaśnił, że mając 1300 osób objętych kwarantanną i otrzymując wsparcie do 10 osób dziennie z Komendy Wojewódzkiej z wydziałów merytorycznych w celu wywiązania się i sprawdzenia tych osób, nie było możliwości zorganizowania takich patroli. Kolejno wyraził zdanie, że badania tzw. „świeczką” nie były możliwe do realizacji, ponieważ urządzenie po jednym użyciu nadawałoby się do sterylizacji z obawy przed wirusem. To nie dawało możliwości badania kolejnej osoby.

Członek Zarządu Adam Ciok podziękował za udzielone odpowiedzi. Wyraził zdanie, że nie oczekuje listy osób ukaranych mandatami. Wystarczy mu informacja, że ukaranych było około 10 osób dziennie. Doskonale rozumie, że była to sytuacja pandemiczna. Wyraził nadzieję, że kiedy skończy się okres pandemii to akcje „trzeźwy poranek” i piesze patrole będą prowadzone.
 
2)  sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Skarżysku – Kamiennej w roku 2020
 
Komendant Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Marcin Machowski przedstawił sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Skarżysku – Kamiennej w roku 2020.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/

Do przedstawionego sprawozdania nikt z obecnych nie zgłosił wniosków ani uwag. W związku z tym Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu.
 
3)  informacja Powiatowego Inspektora Sanitarnego dotycząca oceny stanu sanitarnego powiatu skarżyskiego w roku 2020
 
Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska przedstawiła informację Powiatowego Inspektora Sanitarnego dotycząca oceny stanu sanitarnego powiatu skarżyskiego w roku 2020.
/informacja Powiatowego Inspektora Sanitarnego stanowi załącznik do protokołu/
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że do posiedzenia dołączył radny Jan Gajda. Obecnie w obradach bierze udział 18 radnych, co stanowi 95% składu Rady.

Radny Emil Tokarczyk zwrócił uwagę, że nie przeprowadzono kontroli placówek służby zdrowia w 2020 roku. Natomiast odbywały się kontrole zakładów pracy, Ośrodków Szkolno – Wychowawczych. Zapytał z czego wynika to rozróżnienie. Doskonale rozumie, że czas epidemii jest czasem szczególnym, ale nie wie czy jest dobrym powodem niekontrolowania placówek służb zdrowia.

Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska wyjaśniła, że z chwilą wystąpienia epidemii placówki służb zdrowia się pozamykały. Prowadziły one tylko teleporady. Tylko w przypadkach konieczności badań fizykalnych były umawiane i wpuszczane takie osoby. Osoby kontrolujące te placówki były zajęte przeprowadzaniem wywiadów i prowadzeniem postępowania, przez co miały nadmiar pracy i nie było możliwości przeprowadzenia takich kontroli. Tym bardziej, że wejście do szpitala także było ograniczone. Fizycznych kontroli w tym czasie nie było, wszystkie rozmowy, wywiady i zalecenia odbywały się telefonicznie.

Radny Emil Tokarczyk wyraził zdanie, że rzeczywiście SANEPID obciążony był w tym czasie obowiązkami wynikającymi z powodu pandemii. Z raportu przedstawionego w marcu wynika, że ich zadaniem było poszukiwanie miejsca dla poszczególnych pacjentów zdiagnozowanych pozytywnie. Zapytał, czy na przestrzeni czasu coś się zmieniło i czy istnieje system komputerowy, który np. udostępnia informację dotyczącą wolnych łóżek covidowych w poszczególnych szpitalach w województwie. Zapytał również czy istnieje system umożliwiający sprawdzenie pacjenta czy jest zarażony i gdzie leży, albo czy został objęty kwarantanną. Zapytał czy do takiego systemu mają dostęp inne służby np. policja. Chciałby wiedzieć czy jest taki system, czy nadal funkcjonuje to na zasadzie telefoniczno – mailowej. Zapytał czy wszystkie zalecenia przez SANEPID są właściwie realizowane w poszczególnych placówkach. Zapytał czy mają w planie przeprowadzenie takich kontroli.
 
Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska poinformowała, że będą wracać do przeprowadzania normalnych kontroli. Teraz gdy pandemia zaczęła się wyciszać przeprowadzono kontrolę kuchni w szpitalu. W kolejnym czasie planowane są kontrole poszczególnych oddziałów. Zwróciła uwagę, że nawet w czasie pandemii były prowadzone kontrole interwencyjne lub problemowe, gdy tylko zostały zgłoszone takie sytuacje. Higiena środowiska kontrolowała wodę, przed otworzeniem się szkół również były prowadzone kontrole. Letni i zimowy wypoczynek dzieci również podlegał kontroli. Wyraziła opinię, że nie wyłączyli się z przeprowadzania kontroli, natomiast placówek służby zdrowia nie byli w stanie skontrolować. Odnosząc się do pytania o systemy wyraziła zdanie, że z taką ilością zachorowań nie poradziliby sobie, gdyby nie usprawniono ich pracy. Na przełomie kwietnia i maja ubiegłego roku jako pierwszy został wprowadzony system EWP – ewidencja wjazdów do Polski. Dzięki niemu zdjęto z SANEPID-u obowiązek nakładania kwarantanny na osoby przekraczające granicę, ponieważ tym zajmowała się służba graniczna. Pracownicy SANEPID-u posiadali wgląd w ten system dzięki czemu wiedzieli kto znajdował się na kwarantannie i na jego podstawie obejmowano kwarantanną członków rodziny osób wjeżdżających. Zaznaczyła, że system ten nadal działa i cały czas jest rozbudowywany i ulepszany. Dodała, że do tego systemu ma dostęp również policja, ZUS, KRUS i służby graniczne. Następnie na potrzeby SANEPID wprowadzono system SEPIS gdzie są wpisywane wszystkie wywiady. W momencie kiedy obejmują kogoś kwarantanną w danym terminie, to jest on bezpośrednio przekazywany do systemu EWP. Zaznaczyła, że już wprowadzenie tych dwóch systemu bardzo ułatwiło im pracę. Ponadto zostali doposażeni w 16 laptopów, 13-15 telefonów komórkowych, co pozwoliło na przeprowadzanie wywiadów i jednocześnie dało możliwość lepszego dodzwonienia się do nich. Zwróciła uwagę, że zatrudniono dodatkowo ludzi do obsługi tych systemów, ponieważ mając tylko dwie osoby z takimi możliwościami nie byliby w stanie obrobić tego wszystkiego. Zwróciła uwagę na fakt, że cały czas zmieniają się przepisy. Obecnie nie muszą już wydawać decyzji pisemnie, ale wiosną zeszłego roku musieli wypisywać pisemnie i rozsyłać do ludzi nawet po 1700 decyzji dziennie. Poinformowała, że laboratoria po wykonaniu testów mają obowiązek umieścić wyniki w systemie EWP. Wtedy SANEPID ma wgląd, że osoba wjeżdżająca do Polski, która powinna odbyć kwarantannę, przebadała się w ciągu 48 godzin po przyjeździe otrzymując wynik ujemny, wtedy SANEPID może zdjąć z tej osoby obowiązek odbycia kwarantanny.

Radny Emil Tokarczyk dopytał czy w systemie EWP znajdują się tylko osoby wjeżdżające do Polski, oraz czy posiadają w nim informacje, które osoby zostały skierowane na testy, kto otrzymał wynik pozytywny albo negatywny. Zadał pytanie dotyczące ilości łóżek covidowych lub łóżek zakaźnych w województwie z podziałem na szpitale.

Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska odnośnie systemu ujawniającego ilości łóżek poinformowała, że oni takiego nie posiadają, oraz tym się nie zajmują. Poinformowała, że najprawdopodobniej zajmują się tym służby Wojewody. Zapewne szpitale, lekarze i pogotowie posiadają dostęp, natomiast inspekcja sanitarna już się tym nie zajmuje. Odnośnie informacji zawartych w systemie EWP wyjaśniła, że jest to nie tylko zbiór osób wjeżdżających do Polski, ale znajdują się tam także wszystkie osoby, które:
·         są zakażone,
·         są podejrzane o zakażenie,
·         są poddane kwarantannie,
·         odbyły już kwarantannę,
·         są poddane izolacji,
·         są hospitalizowane,  
Poinformowała, że system ten połączony jest z systemem gov.pl, którym posługują się lekarze. Lekarz widząc potrzebę skierowania pacjenta na badanie, wypisuje skierowanie wpisując je w systemie, to automatycznie ten pacjent pokazuje się w systemie EWP jako osoba przebywająca na kwarantannie z powodu skierowania na badanie. Jeśli wynik wychodzi pozytywny, dana osoba zapala się na czerwono co świadczy o tym, że dana osoba jest chora. Wtedy wiemy, że należy się taką osobą zająć, przeprowadzamy wywiad i wyłapujemy osoby z kontaktu w celu objęcia kwarantanną. Jeżeli wynik przeprowadzonego badania jest ujemny to dana osoba jest zwolniona z odbywania kwarantanny automatycznie przez system, lub przez pracownika SANEPID.
 
Radny Emil Tokarczyk na ręce Pani Inspektor Anny Chrzanowskiej złożył podziękowania dla wszystkich pracowników SANEPID za ich pracę. 
 
Radna Renata Bilska zwróciła uwagę, że w wodzie przy ulicy Gajowej znajdują się bakterie, oraz ma ona obniżony odczyn pH. Zapytała czy przy tym ujściu znajduje się jakaś informacja ostrzegająca ludzi, ponieważ wielokrotnie była świadkiem, że ludzie nabierają tą wodę i zabierają do picia. Następnie zapytała o nieckę basenową w Skarżysku – Kamiennej w związku z tym, że woda dostająca się do niej jest zanieczyszczona. Zapytała czy będzie jakaś kontrola tego, czy jest to dopuszczalne, aby ta zanieczyszczona woda wpływała do niecki.

Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska poinformowała, że woda w niecce jest co miesiąc kontrolowana. Zaznaczyła, że najważniejsze jest to, aby kąpiący się mieli wodę dobrą jakościowo. Właściciele tej pływalni cały czas przeprowadzają prace dezynfekcyjne w systemie cyrkulacji wody. Cały czas czekają, aż sytuacja się poprawi, ponieważ ta woda jest dla nas najistotniejsza. Wyraziła zdanie, że zadaniem dyrekcji i kierownictwa jest uporanie się z problemem cyrkulacji i oczyszczania. Poinformowała, że co jakiś czas są tam robione próby, a właściciele są na bieżąco informowani o wynikach. Ze względu na to, że basen był przez dłuższy czas wyłączony z użytku nie było potrzeby prowadzenia jakiś działań. Odnośnie ulicy Gajowej poinformowała, że są tam prowadzone badania raz w roku. Informacje wraz z wynikami wysyłane są do Urzędu Miasta z prośbą o oznakowanie tego źródełka.

Radny Roman Wojcieszek wspomniał, że mieszka blisko źródełka przy ulicy Gajowej. Faktycznie duże ilości tej wody są pobierane przez mieszkańców Skarżyska i nie tylko. Zapytał pani Inspektor czy SANEPID posiada informacje, że w skutek spożywania tej wody nastąpiły jakieś perturbacje zdrowotne dla mieszkańców. Zaznaczył, że cały czas mówi się o tym, że woda w tym źródełku nie jest zdatna do spożycia. Jako mieszkaniec tego osiedla zaznaczył, że najważniejsze jest zdrowie mieszkańców. Następnie podziękował za pracę wykonywaną w czasie pandemii przez SANEPID. Zaznaczył, że wiele osób nadal się zastanawia czy należy się szczepić, czy wręcz przeciwnie. Dla przeciwników szczepienia argumentem powinna być zachorowalność na Covid personelu medycznego. Zapytał czy w statystyce osób, które zmarły w naszym powiecie znajduje się informacja ile osób nie miało chorób współistniejących. Podkreślił, że przeciwnicy najczęściej używają stwierdzenia: „ja nie choruje! To zachorują Ci, którzy mają choroby współistniejące!”
 
Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska poinformowała, że do tej pory nie rozgraniczali statystyk, ponieważ to nie jest takie proste. SANEPID przeprowadza wywiady w trakcie których dostaje informację kto ma i jakie choroby współistniejące, natomiast nie przedstawiali tego na wykresie. Zaznaczyła jednak, że w większości ludzie mają choroby współistniejące. Rzadko zdarza się osoba zarażona bez występowania innych chorób. Zapewniła, że jest duża mniejszość osób umierających bez żadnych chorób współistniejących. Odnośnie ulicy Gajowej wyjaśniła, że SANEPID nie posiada informacji kto zachorował po spożyciu tej wody. Natomiast ludzie, którzy pobierają tam wodę są przekonani, że jest ona najlepsza i zapewne nawet nie informują lekarzy o jej spożywaniu.
 
Radny Roman Wojcieszek zapytał pani Inspektor czy posiadają informację, aby na powikłania po przejściu grypy umierało więcej osób niż na Covid. Zapytał czy istnieje taka statystyka dla naszego powiatu.

Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska wyraziła zdanie, że zgłoszeń odnośnie grypy było bardzo mało w ubiegłym roku, a w 2021 roku nie dostali ani jednego zgłoszenia zachorowania na grypę. Wyraziła opinię, że grypa pokryła się z Covidem. Poinformowała, że nie było takiej ilości zgonów po powikłaniach grypy jak w przypadku Covid. Dodała, że w 2021 roku dostali informację tylko o 1 osobie, która zmarła w wyniku zachorowania na grypę.
 
Radny Roman Wojcieszek zapytał jak przedstawia się ta sytuacja w latach poprzednich.

Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska wyjaśniła, że w ubiegłych latach także były tylko pojedyncze przypadki umieralności z powodu powikłań po grypie.
 
Radny Mieczysław Bąk zwrócił uwagę, że z informacji przedstawionej przez panią Inspektor wynika, iż na Covid choruje więcej kobiet niż mężczyzn, natomiast jeśli chodzi o umieralność to kształtuje się ona odwrotnie. Zapytał czy jest to spowodowane tym, że mężczyźni zgłaszają się na badania, do lekarza w zaawansowanym stanie, gdzie jest już za późno na jakiekolwiek ratowanie.

Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska wyraziła zdanie, że można tak przypuszczać, jednak nie może tego potwierdzić w 100%. Zwróciła uwagę, że więcej mężczyzn pali papierosy, mają więcej chorób współistniejących i nie dbają o swoje zdrowie, a także bagatelizują objawy i czekają do ostatniej chwili. Były przypadki, że jednego dnia poszedł do szpitala, a następnego już nie żył, przez to iż myślał, że da sobie radę. Zaznaczyła, że są to tylko takie tłumaczenia i domysły, ale nie ma żadnych statystyk lub wywiadów, które potwierdziłyby te przypuszczenia.
 
Radny Mieczysław Bąk wyraził zdanie, że stereotyp „kobiety chorują, a mężczyźni umierają” ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.
 
Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska potwierdziła, że tak to wygląda patrząc na statystyki.   

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk podziękował w imieniu całej Rady pani dyrektor i całemu personelowi za ich wkład i pracę, a także za wyczerpujące informacje przedstawione na dzisiejszym posiedzeniu.
 
Powiatowy Inspektor Sanitarny Anna Chrzanowska podziękowała jednostkom policji, straży pożarnej za współpracę. Dodała, że z jednostką policji do tej pory dzień w dzień są prowadzone kontrole. Kontroli obostrzeń, kwarantanny jest około 20 dziennie. Czasem pomagają w ustaleniu czyjegoś numeru telefonu bądź adresu. Poinformowała, że wielokrotnie zwracali się do jednostki straży o pomoc osobom, którym nikt nie mógł zrobić zakupów w czasie kwarantanny. Podziękowała również panu Staroście, ponieważ osoby chcące korzystać z instytucjonalnego miejsca kwarantanny pomagał umieszczać w takich miejscach. Wyraziła słowa podziękowania za każdą otrzymaną pomoc.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.
 
4)  informacja Powiatowego Inspektora Weterynarii z działalności placówki w 2020 roku
 
Powiatowy Inspektor Weterynarii Krzysztof Bąk przedstawił informację Powiatowego Inspektora Weterynarii z działalności placówki w 2020 roku.
/informacja Powiatowego Inspektora Weterynarii stanowi załącznik do protokołu/

W tym punkcie głos zabrali:
 
Radny Mieczysław Bąk zwrócił uwagę, że w mediach co jakiś czas pojawia się kwestia przemieszczania w lasach naszego powiatu pojedynczych osobników wilka, a czasem nielicznych watah. Zauważył, że w układzie troficznym wilk jest wyżej od lisa i żywi się również padliną przez co jest nosicielem wielu chorób. Zapytał czy na terenie powiatu  były przypadki odnalezienia martwego wilka.

Powiatowy Inspektor Weterynarii Krzysztof Bąk zaznaczył, że z powodu odstrzałów i ASF jest w bliskim kontakcie z myśliwymi i nadleśnictwem poszczególnych gmin. Placówka była cały czas otwarta, przeprowadzono 800 badań. Poinformował, że nie dotarły do niego żadne informacje odnośnie martwych wilków. Nie mniej jednak niewielkie watahy na granicy Zagnańska i Łącznej się przemieszczają.

Radny Grzegorz Małkus wyraził słowa uznania do pracy wykonywanej przez weterynarzy. Wyraził zdanie, że z każdej strony jesteśmy osaczeni różnymi niebezpieczeństwami takimi jak ASF, ptasia grypa, zapalenie kleszczowe i jeszcze koronawirus, co może być skutkiem ciągłego życia w stresie. Zauważył, że rolą Powiatowego Inspektora Weterynarii jest informowanie na bieżąco i ostrzeganie przed pewnymi skutkami ludzi. Zapytał jak radni powinni się zachować i co mogą zrobić, aby pomóc w opanowaniu tych różnych epidemii. Zapytał czy należałoby szerzej informować mieszkańców o tych wszystkich zagrożeniach i na co zwracać uwagę. Wyraził opinię, że zwykły obywatel nie zdaje sobie sprawy z tych zagrożeń. Odnośnie zdarzenia w Płaczkowie poprosił o informacje, czy te zwierzęta są z automatu usypiane, czy poddawane jakiemuś badaniu?

Powiatowy Inspektor Weterynarii Krzysztof Bąk wyjaśnił, że nie chciał nikogo wystraszyć mówiąc o ptasiej grypie. Wyraził zdanie, że zanim pojawił się koronawirus, w wielu przypadkach główny nacisk kładziono w kierunku możliwego zetknięcia się z pandemią ptasiej grypy. Zaznaczył, że są to zmienne wirusy, które mogą się dostosowywać do ludzi i stać się bardzo groźne dla człowieka. Przedstawiona sytuacja dotyczyła drobiu w całym kraju. Następnie wyjaśnił, że aby się przed nią ochronić należy zachować pewną higienę i przestrzegać zasad. Wbrew pozorom osoby posiadające takie obiekty niejednokrotnie o milionowych wartościach bardzo niefrasobliwie podchodzą do zasad higieny, zachowania bioasekuracji i pewnych podstawowych działań takich jak stosowania najprostszych detergentów. Zaznaczył, że wirusy te są bardzo wrażliwe na wszelkie środki dezynfekujące. Poinformował, że informacje zostały przekazane do wszystkich gmin, a podmioty posiadające to ptactwo były sprawdzane wizualnie. Ponadto właściciele otrzymali informacje co robić, aby ustrzec się przed zachorowaniami ptaków. Przypomniał, że dotyczy się to wszystkich gatunków ptaków, drobiu tj. kaczek, gęsi, indyków, głównie w stadach reprodukcyjnych (stado rodzicielskie: dla stada, dla zakładów wylęgu drobiu, gdzie powstają pisklęta). Poinformował, że należy jednak zachować spokój i nie wpadać w panikę. Odnośnie wypadku w miejscowości Płaczków poinformował, że w takiej sytuacji następuje selekcja zwierząt. Te, które nie ucierpiały, nie miały ran i mogły się samodzielnie poruszać zostały przewiezione do miejsca docelowego. Natomiast problem stanowiły sztuki, które zostały bardzo poturbowane. Jedynym wyjściem było poddanie ich oszołomieniu i zabicie na miejscu. Niestety brutalnie to wygląda, ale sytuacja wymagała drastycznych rozwiązań w celu skrócenia cierpień zwierzętom.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk podziękował Inspektorowi Weterynarii za przedstawione informacje. Pogratulował także nowej siedziby. Następnie poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.
 
 
Ad. pkt 10 Sprawozdanie z realizacji „Powiatowego programu na rzecz bezpieczeństwa obywateli” za 2020 rok.

Inspektor Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego Jacek Krzepkowski przedstawił sprawozdanie z realizacji „Powiatowego programu na rzecz bezpieczeństwa obywateli” za 2020 rok.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/

Ponieważ nikt z obecnych nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu.

 
Ad. pkt 11 Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie za 2020 rok.

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Perkowski przedstawił sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie za 2020 rok.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/

W tym punkcie porządku nikt z radnych nie zgłosił żadnych uwag, ani wniosków. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do realizacji kolejnego punktu posiedzenia.
 
 
Ad. pkt 12 Zapoznanie się z oceną zasobów pomocy społecznej.

Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Paweł Perkowski przedstawił ocenę zasobów pomocy społecznej.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że radni mieli możliwość zapoznania się z oceną zasobów pomocy społecznej. W związku z tym zapytał czy mają pytania do przedstawionej oceny. Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu.
 
 
Ad. pkt 13 Sprawozdanie z realizacji „Programu współpracy powiatu skarżyskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego” za rok 2020.
 
Członek Zarządu Adam Ciok przedstawił sprawozdanie z realizacji „Programu współpracy powiatu skarżyskiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego” za rok 2020.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/

W tym punkcie nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu. W związku z powyższym Przewodniczący poinformował, że przechodzimy do kolejnego punktu.
 
 
Ad. pkt 14 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:

1)  zmieniająca Uchwałę Nr 216/XXX/2021 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej na rzecz gmin powiatu skarżyskiego

 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały  zmieniającej uchwałę nr 216/XXX/2021 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej na rzecz gmin powiatu skarżyskiego.
Poinformowała, że zmiana uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej gminom powiatu skarżyskiego dotyczy dopisania do wykazu gminy Skarżysko Kościelne, która otrzyma środki ochrony osobistej do kwoty 20.000 zł, zakupione w ramach projektu Stop koronawirusowi.
W pierwszej wersji projektu znalazły się tylko cztery gminy, w związku z tym, że tylko one złożyły zapotrzebowanie, kiedy sporządzany był wniosek o dofinansowanie. Obecnie wystąpiły oszczędności na projekcie i zwrócono się ponownie do gminy Skarżysko Kościelne o złożenie zapotrzebowania i takie zapotrzebowanie zostało złożone.
 
Ponieważ w tym punkcie radni nie zgłosili chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania podjęcia uchwały
 
Za głosowało - 18 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Brak głosu – 0
 
Uchwała zmieniająca Uchwałę Nr 216/XXX/2021 Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej na rzecz gmin powiatu skarżyskiego została jednogłośnie przyjęta i otrzymała Nr 230/XXXIII/2021.
 
2)  zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2021-2035

Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały wraz z autopoprawką, która została przekazana Radnym wcześniej. Zmiany w WPF dotyczą:
· zadania przebudowy drogi w miejscowości Występa. Jest to drugi etap budowy tej drogi. Zmianie ulega nazwa zadania z rozbudowy drogi powiatowej na przebudowę drogi powiatowej. Na to zadanie wprowadzone będą środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 1.124.328 zł, co stanowi 50% wydatków kwalifikowalnych. Zaznaczyła, że powiat posiadał na ten cel zabezpieczoną kwotę 186.116 zł, ale jest to kwota niewystarczająca. W związku z tym zwiększa się ją o 76.048 zł.
Dodała, że autopoprawka dotyczy jeszcze zwiększenia 300.000 zł do kwoty 676 048. Zwrócono się do gminy Łączna o pokrycie połowy wkładu własnego. Zaznaczyła, że gmina Łączna będzie podejmowała tą uchwałę już po naszej sesji, dlatego zasadnym jest zabezpieczenie całości wkładu własnego, abyśmy mogli jak najszybciej podpisać umowę z wykonawcą. Poinformowała, że środki na ten cel zostają przeniesione z budowy wiaduktu. Ponieważ większość wydatków będzie dokonana w roku następnym, zmniejszamy wydatki tegoroczne i jednocześnie o tę samą kwotę zwiększamy wydatki w przyszłym roku, dlatego łączne nakłady na budowę wiaduktu się nie zmieniają,  
· budowy ronda przy skrzyżowaniu dróg ulicy Towarowej z ulicą 1 Maja w Skarżysku – Kamiennej. Z nazwy znikło słowo mini. Pozostało tylko budowa ronda. Do WPF-u wprowadza się kwotę 470.000 zł z firmy Terra Bau jako dofinansowanie do tego zadania. Plan po zmianach będzie wynosił 750.000 zł., w tym 50.000 zł  na dokumentację projektową,  
· projektu „profesjonalna praktyka zagraniczna kluczem do mobilności zawodowej”. Wyjaśniła, że jest to projekt unijny w ramach programu Erasmus realizowany przez Zespół Szkół Ekonomicznych. Kwota zmiany to 1.068,32 zł. i wynika z przeliczenia wydatków po kursie euro z dnia wpływu środków.
 
W tym punkcie głos zabrali:
 
Radny Roman Wojcieszek zapytał o jaką dokładnie kwotę dotacji wkładu własnego poproszono gminę Łączna. Wie, że to sprawa pilna, a gmina dopiero będzie się zastanawiać, ale rozumie, że wstępne rozmowy i ustalenia zostały poczynione.
       
Skarbik Powiatu Urszula Wrona poinformowała, że kwota ta to około 450.000 zł.
 
Starosta Artur Berus wyjaśnił, że wszystko zostało  uzgodnione z panem wójtem i radnymi gminy Łączna. Gmina Łączna chce w tym roku przekazać na drogi powiatowe ogólną kwotę 720.000 zł. Połowę tego wkładu potrzebną do partycypacji w kosztach pokryje gmina, a połowę powiat skarżyski. Te środki, które zostaną, a które gmina chce zaangażować w drogi powiatowe, chcemy przekazać na zadanie remontu drogi w Klonowie. Na razie szukamy montażu finansowego więc zwróciliśmy się do parlamentarzystów. Poinformował , że rozmawiał o tym na spotkaniu z panem Wojewodą i możliwe, że uda się pozyskać jakąś część środków na budowę drogi w Klonowie. Zaznaczył, że w tamtym roku w ramach środków powodziowych taka dokumentacja została złożona do służb Wojewody. W najbliższych dniach gmina Łączna ma podjąć uchwałę w sprawie pomocy finansowej dla powiatu skarżyskiego i będzie to kwota 720.000 zł. na dwa zadania. Na dzień dzisiejszy otworzyliśmy oferty, był ogłoszony przetarg na budowę drogi w Występie. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma BUDROMOST ze Starachowic. Jest to kwota powyżej 1.700.000 zł. Mimo wzrostów cen udało się, że ten przetarg był dla nas korzystny i  będą jakieś oszczędności. Resztę środków będziemy chcieli zaangażować na drogę w Klonowie, bo odcinek 3 kilometrów pomimo tego, że był robiony w tamtym roku jest w fatalnym stanie.
 
Radny Roman Wojcieszek  wyraził satysfakcję z tego, że po kilku latach walki o to, żeby nie powstało mini rondo, powstanie coś dużo lepszego, dużo sprawniejszego i bardziej prawidłowego. Wyraził zdanie, że mieszkańcy również będą usatysfakcjonowani nowym rondem. Wyraził podziękowania dla pana Starosty za osobiste zaangażowanie w tej sprawie i doprowadzenie rozmów z firmą Terra Bau do szczęśliwego finału.  Następnie zwrócił uwagę, że miasto Skarżysko nie ma swojego centrum. Nie ma zbyt wielu miejsc, jakichś ciekawych fragmentów miasta, którymi się możemy pochwalić dla przyjezdnych i dla mieszkańców. Kilka lat temu powstał taki teren przed dworcem z drugiej strony torów, ale zaniedbano zieleń. Wyraził nadzieję, że po remoncie dworca zostanie ta zieleń odtworzona. Po drugiej stronie gdzie znajdzie się rondo o którym mówimy kolejarze już wykonali parking. Zaznaczył, że miejsce to ma dużą szansę stać się ciekawym miejscem tamtej części miasta.
 
Radny Bartosz Bętkowski przypomniał, że wielokrotnie na temat tej inwestycji rozmawialiśmy, ponieważ cała ta sprawa wynikła z inicjatywy inwestora, który wybudował Biedronkę. To on dał sygnał do tego, aby miasto i powiat zadbali o sprawną komunikację na parking marketu. Wyraził zdanie, że jako powiat powinniśmy teraz przejąć inicjatywę i troszkę zredefiniować to zadanie nie polega tylko na skomunikowaniu tego marketu. Doczekaliśmy momentu kiedy PKP zdecydowało już o pewnych swoich planach, wiemy co się wydarzy. Zaznaczył, że można tutaj wykonać szersze zadanie i zrewitalizować ten fragment Kamiennej, ponieważ od wielu lat się mówi, że Kamienna potrzebuje rewitalizacji. Początek ulicy 1 Maja mógłby być takim dobrym początkiem pozytywnych zmian na Kamiennej. Szczególnie, że już widać fajny parking wykonany przez PKP. Będzie jeszcze wykonany tunel. Wyraził zdanie, że dobrze byłoby, aby południowa strona dworca nawiązywała do tego, co za kadencji pana prezydenta Wojcieszka zostało wykonane: parkingu przed dworcem tych zajezdni autobusowych. Chciałby, aby to wszystko tworzyło fajną całość z której moglibyśmy być dumni jako mieszkańcy. Poprosił, żeby zarząd i radni pomyśleli o rozszerzeniu tego zadania i złożenie propozycji do strony miejskiej, ponieważ należałoby zaprosić przedstawicieli miasta do rozmów i planowania pomysłu szerszego na to miejsce. Wyraził opinię, że jeżeli ta kładka na jesieni zostanie zburzona to uwalnia się teren tego skweru i moglibyśmy tutaj zlecić jakiś wykonanie projektu zagospodarowania tej przestrzeni w jakiś nowoczesny sposób. Wyraził zdanie, że o to powinno się zawalczyć i powinniśmy być taką właśnie stroną inicjatywną, żeby ten fragment urządzić jakoś nowocześnie i przyjaźnie dla mieszkańców.
 
Starosta Artur Berus poinformował, że najpierw musimy doprowadzić do tego, aby to rondo i budowa ronda przy dworcu od strony Niepodległości, które zostało wprowadzone w zeszłym roku, były połączone z ciągiem pieszo-rowerowym, czyli tym tunelem, który będzie wykonywany przez PKP. Zapewnił, że będzie to tak zaprojektowane, żeby to połączenie było bezpieczne i nie kolidujące. Zauważył, że celem Komisji Infrastruktury jest to, aby wszystkie kwestie i projekty wspólnie przedyskutować. Zaznaczył, że na dużym forum dosyć często rodzą się dobre pomysły.

Radni nie zgłosili więcej żadnych pytań ani uwag do przedstawionego projektu. W związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2021 – 2035.
 
Za głosowało - 18 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Brak głosu – 0
 
Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2021-2035  została jednogłośnie przyjęta i otrzymała Nr 231/XXXIII/2021.
 
3) wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2021 rok

Skarbnik Powiatu Urszula Wrona zaznaczyła, że projekt zmian w budżecie również jest z autopoprawką, która jest taka sama jak przy WPF.
Poza tymi zmianami, które były omówione przy Wieloletniej Prognozie Finansowej zmiany, jakie dokonuje się w budżecie to:
· wydzielenie z planu projektu Stop korona wirusowi!  kwoty 20 tysięcy złotych jako pomoc rzeczową dla gminy Skarżysko Kościelne. Jest to w ramach istniejącego planu, dlatego tu nic się nie zmienia.
· Wprowadzamy odszkodowania, które uzyskały Zespół Placówek Resocjalizacyjno- Wychowawczych i Zarząd Dróg Powiatowych od firm ubezpieczeniowych za zniszczone mienie:
o   Zespół Placówek Resocjalizacyjno- Wychowawczych zwiększa plan o 4.000 zł na wymianę elementów uszkodzonych tablic w tablicy interaktywnej.
o   Zarząd Dróg Powiatowych 8.000 zł za uszkodzone bariery przeznacza na zakup elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W tym punkcie nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu. W związku z tym Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2021 rok.
 
Za głosowało - 18 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Brak głosu – 0
 
Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2021 rok została jednogłośnie przyjęta i otrzymała Nr 232/XXXIII/2021.

4)  pozbawienia dróg kategorii dróg powiatowych
 
Członek Zarządu Powiatu Tadeusz Bałchanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie pozbawienia dróg kategorii dróg Powiatowych wraz z uzasadnieniem.  
Poinformował, że pozbawia się kategorii dróg powiatowych drogi położone na terenie miasta Skarżyska-Kamiennej takie jak:
·         ulica Paryska,
·         ulica Prosta,
·         ulica Rejowska,
·         ulica Kilińskiego,
·         ulica Krakowska.
Zaznaczył, że położenie i przebieg wymienionych dróg oznaczone są na mapach stanowiących załącznik do tej uchwały. Wyjaśnił, że drogi te nie spełniają wymogów związanych z funkcjonowaniem komunikacyjnym dróg powiatowych. Nie stanowią połączenia miasta z siedzibami gmin i siedzibami gmin między sobą. Nie posiadają również znacznej roli w układzie transportowym. Dodał, że odbywający się na nich ruch jest ruchem przede wszystkim lokalnym. Zaznaczył, że wymienione drogi stanowią uzupełniającą sieć dróg i służą miejscowym potrzebom. Zgodnie z treścią art. 10 ust.5 punkt C ustawy o drogach publicznych drogi te zostają zaliczone do kategorii dróg gminnych.
 
Ponieważ nikt z obecnych nie zgłosił chęci zabrania głosu, Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie pozbawienia dróg kategorii dróg powiatowych.
 
Za głosowało - 18 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Głosów wstrzymujących – 0
Brak głosu – 0
 
Uchwała w sprawie pozbawienia dróg kategorii dróg powiatowych została jednogłośnie przyjęta i otrzymała Nr 233/XXXIII/2021.
 
5)  wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości zabudowanych położonych w Skarżysku – Kamiennej przy ul. Legionów

Wicestarosta Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały wraz z uzasadnieniem. Wyjaśniła, że dotyczy ona nieruchomości zabudowanych położonych w Skarżysku – Kamiennej tj.:  
·         przy ulicy Legionów 119 a.
oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka numer 1/491 o powierzchni 0,3539 ha, obręb 0005 Młodzawy. Arkusz mapy numer 74, dla której Sąd Rejonowy w Skarżysku – Kamiennej V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer K1 1 R/00020326/9.
 
·         przy ulicy Legionów 119
oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka numer 1/475 o powierzchni 0,3954 hektara obręb 0005 Młodzawy arkusz mapy numer 74 dla której Sąd Rejonowy w Skarżysku – Kamiennej V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer K1 1 R/00018169/3.
 
W tym punkcie głos zabrali:
 
Radny Roman Wojcieszek poinformował, że na Komisji Infrastruktury wyraził swój pogląd, że to działanie sprzyja dalszemu obniżeniu rangi tej szkoły i przypomina koncepcję likwidacji TZN-u sprzed kilkunastu lat. Na komisji padły argumenty za sprzedażą tych dwóch nieruchomości. Jedna, która kiedyś funkcjonowała w ramach TZN-u, a druga to było OBR i Nadleśnictwo Zakładów Metalowych. Argumenty były takie, że jest to zbędne ponieważ działalność edukacyjna w zakresie szkolenia praktycznego została tam zakończona i wprowadzona do Centrum Kształcenia Zawodowego przy elektryku. Budynek starej szkoły zagraża bezpieczeństwu, ale jest zainteresowanie zakupem tego obiektu. Jest coraz mniej uczniów w tej szkole. W związku z tym brakuje pieniędzy w budżecie i dobrze byłoby ten obiekt sprzedać. To były wszystkie argumenty za sprzedażą tych nieruchomości. Zwrócił uwagę, że od lat obserwuje, że szkolnictwo zawodowe jest zaniedbane, a powinno w coraz większym stopniu być rozwijane. Wyraził zdanie, że tak pokazują doświadczenia nie tylko naszego kraju ale i innych krajów również o bardziej rozwiniętej gospodarce. Ma wrażenie, że brakuje jakiejś spójnej wizji rozwoju szkolnictwa zawodowego w naszym powiecie, w mieście, które jest centrum tego szkolnictwa ponadpodstawowego. Wyraził zdanie, że w obecnej wizji nie ma rozwoju Zespołu Szkół Mechatroniczno-Tansportowych, ponieważ inaczej dążyłoby się do nadania jej wyższej rangi niż w tej chwili ma, a nie do sprzedaży tego obiektu. Przypomniał słowa Pani Wicestarosty, że w Kielcach powstaje centrum kształcenia zawodowego z prawdziwego zdarzenia i być może to jest dobre rozwiązanie również dla Skarżyska. Zwrócił uwagę, że po likwidacji warsztatów w szkołach średnich, utworzenie centrum, które znajduje się przy ulicy Tysiąclecia, nie było dobrym rozwiązaniem. Podkreślił, że Kielce to nie Skarżysko, ponieważ w Kielcach jest bardzo dużo szkół o profilu zawodowym. Tam utworzenie jednego wielkiego centrum ma sens, a w Skarżysku nie ma na to miejsca. Trzeba byłoby zakupić, albo pozyskać jakiś nowy plac. Zastanawia się czy nie lepiej byłoby poczekać i zabezpieczyć ten obiekt. Być może przy TZN powstałoby takie centrum dla odnowionego obiektu czy odbudowanej szkoły jakim był TZN. Wyraził opinię, że ograniczanie tak potężnej szkoły wcale nie pomaga w zabezpieczeniu szkolnictwa zawodowego. Zaznaczył, że raz sprzedanych działek i nieruchomości już się nie odkupi. Zwrócił uwagę, że na Komisji Oświaty padło pytanie, co potencjalny inwestor będzie chciał z tymi obiektami zrobić, na które uzyskaliśmy odpowiedź, że wystąpił on już do prezydenta miasta o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zapytał, czy ktokolwiek zainteresował się w jakim kierunku ten inwestor chciałby zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dokonać. Zastanawia się czy ta sprzedaż i zmiany nie będą zagrażały funkcjonowaniu szkoły. Na koniec wyraził zdanie, że propozycja sprzedaży tych dwóch nieruchomości jest złą decyzją, która nie uwzględnia potencjalnego rozwoju szkolnictwa zawodowego, a szczególnie TZN w naszym mieście. Poinformował, że będzie głosował przeciwko tej uchwale.
 
Radny Grzegorz Małkus poinformował, że podziela obawy i zdanie swojego przedmówcy. Odpowiedź Pani Katarzyny Bilskiej na pytanie o planach inwestora spowodowała, że przyjrzał się jak wygląda podział geodezyjny tych działek. Jego zdaniem największym zagrożeniem jest fakt, iż granica tych działek biegnie po obrysie budynku szkoły, co nie rokuje na bezpieczne i bezkonfliktowe funkcjonowanie tej szkoły w przyszłości. Zaznaczył, że poprosił panią Geller o szczegółową mapę podziału tych działek, dzięki czemu można było się dokładnie mu przyjrzeć. Niestety nie napawa on optymizmem, a wręcz przeciwnie – budzi wiele wątpliwości w powodzenie tej koncepcji. Zaznaczył, że kwestia centrum kształcenia zawodowego jest również w tym wszystkim bardzo ważna i bardzo istotna. Wyraził zdanie, że kierunki zawodowe mimo wszystko mają większe szanse rozwojowe, niż kierunki ogólnokształcące, co widać nawet poprzez rozwijająca się gospodarkę. Zaznaczył, że to powinno być sygnałem do podejmowania działań w kierunku rozwijania kształcenia zawodowego, a takim miejscem może być TZN, ponieważ nieruchomości, którymi dysponuje mają ten potencjał. Wyraził zdanie, że rzeczywiście budynki są w złym stanie i szpecą widok całej okolicy, ale mogą również zagrażać bezpieczeństwu uczniów. Zwrócił uwagę, że trzeba byłoby je raczej wyburzyć, gdyż wątpi, aby na bazie istniejących budynków ktoś chciał tworzyć coś nowego i funkcjonalnego. W imieniu radnych Klubu PiS zaznaczył, że mają wątpliwości i bardziej skłonni są do tego, aby głosować przeciwko sprzedaży. Zauważył, że mają świadomość tego, iż powiat potrzebuje dochodów ze sprzedaży majątku, a nie zawsze to co powiat chce sprzedać znajduje potencjalnych nabywców. Ma nadzieję, że jednak rozsądek zwycięży i powiat będzie inwestował w młode pokolenie, rozwój oświaty, w naukę i kształcenie, ponieważ to są inwestycje długofalowe. Poprosił wszystkich radnych o przemyślenie i głębsze zastanowienie się, czy ta sprzedaż naprawdę ratuje finanse powiatu, czy nie lepiej wstrzymać się, zainwestować i rozwijać działalność oświatową w tej placówce. Uważa, że głosowanie nad tą uchwałą powinno zostać na razie odłożone.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk zwrócił uwagę, że 20 lat stoją budynki, które ulegają totalnej dewastacji. Zauważył, że za każdym razem kiedy powiat ma chęć sprzedania czegokolwiek, to radni podnoszą larum. Podał przykład nieruchomości przy ulicy Warszawskiej, która była w bardzo złym stanie, a obecnie zostało wyremontowane przez Powiatowego Lekarza Weterynarii i dziś wygląda przepięknie.
 
Członek Zarządu Katarzyna Bilska zauważyła, że w wypowiedziach przedmówców pojawiło się bardzo dużo wątków, które należy uporządkować. Zwróciła uwagę, że decyzja, która została podjęta w 2001 roku zaowocowała powstaniem Centrum Kształcenia Praktycznego przy ulicy Tysiąclecia i zamknięciem tych budynków, które stanowiły wtedy warsztaty dla obecnego TZN-u. W 2009 roku Centrum Kształcenia Praktycznego zostało włączone do Zespołu Szkół Technicznych, ale tylko po to, żeby ograniczyć sferę administracyjną. Dzięki temu można było przeznaczyć więcej środków finansowych na rozbudowę parku maszynowego. W kwestii kształcenia w naszych szkołach odesłała radnych do materiału, który został opublikowany w kalejdoskopie powiatowym, gdzie jak co roku przedstawia ofertę naszego szkolnictwa pod kątem naboru. Opowiada tam również o tym, że w Centrum Kształcenia Zawodowego, które mieści się przy ulicy Tysiąclecia powstały nowe pracownie, powstała pracownia mechatroniczna z nowoczesnymi obrabiarkami cnc i z tokarkami. Powstała pracownia elektryczna, pracownia fotograficzna. Powstało szereg pracowni właśnie w centrum miasta. Zastanawia się dlaczego cały czas radni upierają się, aby rozwijać budynek dawnego TZN-u, ponieważ tak naprawdę nie ważne jest to, w którym miejscu będzie ulokowane Centrum Kształcenia Zawodowego. Przypomniała, że głównym zadaniem Centrum Kształcenia Zawodowego jest służenie i przede wszystkim udostępnienie dobrego parku maszyn dla wszystkich szkół technicznych, które funkcjonują na terenie powiatu skarżyskiego. Zwróciła uwagę, że co roku przedstawia raport, w którym informuje, że do naszych szkół technicznych przychodzi 30% uczniów spoza powiatu skarżyskiego. Jest to bardzo duże osiągnięcie, ponieważ konkurencja na tym rynku jest ogromna. Pomijając różne czynniki ekonomiczne i społeczne, to nasze szkoły oferują tak dobrą ofertę, że młodzież chce do nas przechodzić. Wyraziła zdanie, że bardzo istotną kwestię odgrywa także to, jak Zarząd Powiatu podchodził przez ostatnie lata do kształcenia zawodowego. Wyraziła opinię, że Zarząd Powiatu doprowadził sieć szkół do ostatecznej formy, poprzez likwidacje i łączenie. W ostatecznej formie stanęło na tym, że mamy dwa licea, cztery szkoły techniczne i trzy placówki specjalne. Uznała, że teraz należy doposażyć stare budynki i wzmocnić realizację zaleceń Sanepidu i p.poż. Są to bardzo kosztowne inwestycje, ale należy stworzyć młodzieży takie warunki, aby mogły się bezpiecznie i nowocześnie uczyć. To wiąże się z zakupem różnych sprzętów. W tamtym roku zakupiono obrabiarkę cnc do Centrum Kształcenia Zawodowego za 70.000 zł, a zapotrzebowanie na tego typu specjalistyczny sprzęt jest bardzo duże. Podkreśliła, że Zarząd sukcesywnie dokupuje te sprzęty. Zwróciła uwagę, że kształcenie zawodowe nie odbywa się tylko w Centrum Kształcenia Zawodowego, ale w większości opiera się na kształceniu w Zakładach Pracy. Zauważyła, że w Zespole Szkół Transportowo – Mechatronicznych pierwsza klasa w ostatnim roczniku to są dwa oddziały: technik transportu kolejowego – pełny oddział i dwu zawodowy logistyk – mechatronik. Poinformowała, że ten kierunek udało się odnowić, ponieważ po wygaśnięciu dawnego Technikum Kolejowego był problem z nim, a zapotrzebowanie na rynku pracy jest ogromne. Teraz co roku jest pełny nabór na ten kierunek, ale większość praktyk odbywa się w zakładach pracy. Wyraziła zdanie, że aby dobrze nauczyć się zawodu należy pracować z fachowcami, którzy na co dzień pracują w danej branży i na sprzęcie, który obecnie funkcjonuje. Poleciła praktyki u pana Skorupko, ponieważ jest najlepszym przykładem dobrych praktyk, jeżeli chodzi o współpracę z przedsiębiorcami, którzy wspierają nasze kształcenie zawodowe. Stwierdziła, że wszelkie obawy o to, że Zarząd nie ma pomysłu na rozwijanie kształcenia zawodowego są wielce niesprawiedliwe dla Zarządu, ponieważ najpierw zrobił reorganizację szkół, a teraz ma czas na wzmocnienie tych, które pozostały. Poinformowała, że zarząd nadal idzie w reorganizację, ale pomimo sugestii o likwidacji Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych, tego nie zrobi, ponieważ lepiej utrzymać cztery szkoły techniczne w mniejszym zakresie, gdzie będą 2-4 zawody. Należy dobrze przygotować nauczycieli, wyposażyć Centrum Kształcenia Zawodowego oraz te pracownie, które są w szkołach, aby młodzież uczyła się w placówkach sprzyjających ich rozwojowi. Niepokój budzi cały czas kształcenie branżowe nie techniczne. Mowa tu o szkole branżowej pierwszego stopnia. Zarząd cały czas stara się zintensyfikować te działania, żeby odbudować kształcenie branżowe. Przeprosiła radnego Grzegorza Małkusa za wprowadzenie w błąd odnośnie wniosku złożonego do prezydenta miasta. Poinformowała, że nowy inwestor złożył wniosek o zmianę warunków zabudowy, a nie jak mówiła o zmianę planu. Zwróciła uwagę, że o zmianę warunków może każdy wystąpić. Prezydent powinien podjąć konkretne działania, ale to nie oznacza, że sprawa jest przesądzona. Odnośnie podziału geodezyjnego poinformowała, że analizowano obecną sytuację z dyrekcją Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych. Analizowano jakie są możliwości bezpiecznego podziału, który będzie sprzyjał rozwojowi placówki, a nie będzie go hamował. Podkreśliła, że jeśli chodzi o Zespół Szkół Transportowo- Mechatronicznych w związku z tym, że jest to częściowo szkoła mundurowa, zarząd podjął w ostatnim okresie kroki, aby wzmocnić działania w zakresie innowacji, które są tam realizowane, czyli innowacji tych mundurowych, na kierunku policyjnym i wojskowym. W tym celu podjęto działania w celu utworzenia, zbudowania w Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych nowoczesnej strzelnicy. Poinformowała, że Zarząd obecnie czeka na efekt projektu, który został już złożony. Wyraziła nadzieję, że w najbliższym czasie młodzież, oprócz tego że będzie miała zajęcia z innowacji wojskowych i policyjnych, to będzie miała możliwość praktycznych zajęć ze strzelania.
 
Wicestarosta Anna Leżańska przypomniała, że budynek TZN jest obecnie wykorzystywany w 2/3 stopnia. Zarząd stara się wprowadzić tam warsztaty, żeby racjonalnie zagospodarować budynek, aby młodzież była zadowolona z warunków w jakich pracuje. Wyraziła zdanie, że jest to przykład dobrego gospodarowania finansami, terenami i mieniem powiatu. Nasz powiat nie znajduje się w sytuacji ratowania finansów i tego nie robi, ale w mieście, w powiecie, gdzie bezrobocie jest jednym z najwyższych w województwie Świętokrzyskim, znalazł się inwestor, który chce u nas zainwestować. Wystąpił do prezydenta o wydanie warunków zabudowy w konkretnym celu. Nie wyobraża sobie, że powiat mógłby tego nie sprzedać, bo ma wyobrażenie o rozbudowie budynku, gdzie na pierwszym piętrze rośnie brzoza i jej gałęzie wychodzą na zewnątrz. To jest budynek w stanie katastrofalnym. Wyraziła zdanie, że dzięki nowemu inwestorowi budynek przestanie zagrażać bezpieczeństwu, a do budżetu wpłyną nowe finanse. Być może nowy inwestor podejmie współpracę z TZN ze względu na bliskość i dzieci będą mogły odbywać tam praktyki zawodowe. Na koniec zaznaczyła, że obowiązkiem zarządu jest racjonalnie gospodarować mieniem powiatu i sprzedaż tych nieruchomości uważa za słuszne.
 
Starosta Artur Berus poinformował, że Zarząd złożył wniosek do Ministerstwa Obrony o budowę strzelnicy multimedialnej. Istnieje szansa na pozyskanie 150.000 zł na ten cel. Uważa, że posiadając klasy mundurowe dobrze byłoby, aby taka strzelnica powstała w Zespole Szkół Transportowo – Mechatronicznych. Wyraził zdanie, że w szkole zajęcia są prowadzone w świetny sposób, a pani dyrektor realizuje umowy z zewnętrznymi firmami w ramach praktyk i stypendiów. Odnośnie budynków przeznaczonych do sprzedaży, zgodził się  w pewnej części ze słowami radnego Grzegorza Małkusa, iż nie wiadomo kto w ramach przetargu złoży lepszą ofertę. Być może zostanie złożony wniosek o wyburzenie tych budynków, gdyż jak radny zauważył, na tej infrastrukturze to się fabryki nie zbuduje. Przypomniał, że w ostatnim czasie została sprzedana działka w Suchedniowie dla Szkoły Kadetów. Środki ze sprzedaży (ponad 1.200.000 zł brutto) Zarząd planuje przeznaczyć na cele oświatowe, żeby wzmacniać oświatę powiatową, a szczególnie zawody praktyczne, ponieważ na rynku pracy brakuje ludzi o takich kwalifikacjach.
 
Radny Roman Wojcieszek zwrócił uwagę, że Pani Katarzyna Bilska mówi o wielu sukcesach i o tym, że przychodzi do naszych szkół zawodowych 30% młodzieży spoza powiatu. Zgodził się, że należy to chwalić i to jest dobry kierunek. Zapytał jednak czy nie lepiej byłoby rozwijać i wzmacniać tą szkołę, aby to było 40% – 50% uczniów. Zauważył, że Członek Zarządu nazwała sieć szkół zawodowych jako ostateczna forma. Wyraził zdanie, że nie można tego tak nazywać, ponieważ nie wiadomo co przyniesie przyszłość i w jakim kierunku to wszystko pójdzie. Jeszcze 10, 20 lat temu nikt nie wyobrażał sobie rozwoju niektórych gałęzi przemysłu, czy gospodarki. Wyraził opinię, że pozbywanie szkoły terenu bezpośrednio przyległego nie jest formą wzmacniania, a wręcz przeciwnie, osłabia tę szkołę. Następnie odniósł się do wniosku złożonego do prezydenta. Najpierw poinformowano radnych, że jest to wniosek o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a teraz mówi się o tym, że potencjalny inwestor wystąpił o zmianę warunków zabudowy. Być może było to przejęzyczenie lub niewłaściwa informacja. Zaznaczył, że jeśli złożono wniosek o zmianę warunków zabudowy, to potencjalny nabywca musiał podać cel tej zabudowy. Zapytał czy przedstawiciele Zarządu nie znają tego celu.
 
Radny Grzegorz Małkus poinformował, że informacja o złożeniu wniosku przez inwestora o zmianę warunków zabudowy tym bardziej wzbudza jego wątpliwości i skłania ku temu, żeby głosować przeciw. Ma bardzo złe doświadczenie jeśli chodzi o tego rodzaju działanie, ponieważ bezpośrednio przy bloku, w którym mieszka, przylega działka, na której stoi wymiennikownia. Nowy właściciel, któremu sprzedano tą nieruchomość wystąpił o warunki zabudowy i powstanie tam budynek dwukondygnacyjny zasłaniając tym samym okna mieszkańców bloku. Prawdopodobnie będzie tam jakaś działalność usługowa i mieszkalna wraz z garażami podziemnymi itd. Jako mieszkańcy bloku musieliśmy zostać o tym powiadomieni. Odnośnie sprzedaży działek przy szkole wyraził swoje obawy, że przyszły właściciel, który będzie dysponował prawem własności to po prostu będzie sobie robił tam co będzie chciał. Uważa, że należy się jeszcze nad tym bardzo dobrze zastanowić. Powinniśmy mieć więcej informacji od potencjalnego inwestora co on tam chce zrobić, a także czy nie będzie to zagrażać działalności edukacyjnej szkoły. Poinformował, że słuchając pani Katarzyny Bilskiej i pani Anny Leżańskiej udzielających wyjaśnień to bardziej się skłania ku temu, żeby jednak ta nieruchomość została, ponieważ mając jakiś pomysł na rozwój kierunków kształcenia w TZN to tym bardziej nie powinno się ograniczać możliwości rozwoju dla tej placówki. Wspomniał, że pobierał praktyki zawodowe właśnie na warsztatach przy Elektryku, a umiejętności, które zdobył na tych warsztatach procentują do dzisiaj. Zaznaczył, że w zakładach pracy bywa różnie. Natomiast praktyki, które odbywają się przy szkołach dają bardzo szerokie horyzonty, ponieważ zajęcia odbywają się na wszystkich maszynach. Uważa, że centrum kształcenia zawodowego powinno funkcjonować, dawać szersze horyzonty i możliwości kształcenia się.
 
Radny Mieczysław Bąk zaznaczył, że niezaprzeczalnym faktem jest to, że rynek potrzebuje fachowców o wykształceniu zawodowym w wielu dziedzinach. Następnie odniósł się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady, który wspomniał, że budynek na ulicy Warszawskiej, gdzie obecnie jest weterynaria, praktycznie z ruiny został podniesiony do pięknego obiektu. Zapytał, czy nie warto byłoby się zastanowić i pozyskać środki na stworzenie Centrum Kształcenia Zawodowego przy jednym z największych Zakładów jaki jest w Skarżysku - Zakładów Metalowych. Kiedyś to była tradycja właśnie tych warsztatów. Chodzi o stworzenie takiego centrum, które będzie prowadziło całkowite praktyki w tym centrum i na bazie parku maszynowego w zakładach. Wyraził zdanie, że podział geodezyjny po obrysie budynku szkoły na pewno będzie budził spory po obu stronach tzn. nabywca-szkoła. Tym bardziej, że przyszły nabywca na pewno ten obiekty zburzy. Zaapelował o ponowne przemyślenie tej decyzji. Uważa, że decyzja ta na pewno nie wpłynie na zmniejszenie bezrobocia, ponieważ nie wiadomo czy powstaną tam budynki mieszkalne, czy może centrum handlowe. Zaznaczył, że z wypowiedzi pana starosty wynika, iż Powiat posiada środki finansowe na rozszerzanie kształcenia zawodowego. W związku z tym uważa, że należy się jeszcze zastanowić i ten teren warsztatowy pozostawić przy szkole.
 
Wicestarosta Anna Leżańska zaznaczyła, że Powiat nie zmieniał planu zagospodarowania przestrzennego, a każdy inwestor ma prawo wystąpić do prezydenta o wydanie warunków zabudowy. Następnie poinformowała, że inwestor wystąpił o zmianę sposobu użytkowania budynku usługowego, czyli tego budynku warsztatowego na zakład produkcyjny. Wyjaśniła, że chodzi o produkcję zabudowy samochodowej, nadwozia i podwozia dla nowych i używanych pojazdów pomocy drogowej. W tym także obróbka metali, spawanie lakierowanie wraz z niezbędnymi obiektami oraz urządzeniami infrastruktury towarzyszącej.  Poinformowała, że inwestor planuje rozebrać jeden z tych budynków. Zaznaczyła, że nic jeszcze nie jest przesądzone, ponieważ sprzedaż odbędzie się poprzez przetarg. Wyraziła nadzieję, że będzie jak najwięcej klientów, powiat skarżyski zyska środki, a przede wszystkim powstaną nowe miejsca pracy na terenie naszego powiatu.

Ponieważ nikt więcej nie zgłosił chęci zabrania głosu w dyskusji, Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości zabudowanych położonych w Skarżysku – Kamiennej przy ulicy Legionów.
 
Za głosowało - 12 radnych
Głosów przeciwnych – 6
Głosów wstrzymujących – 0
Brak głosu – 0
 
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości zabudowanych położonych w Skarżysku – Kamiennej przy ulicy Legionów została przyjęta i otrzymała Nr 234/XXXIII/2021.
 
 
Ad. pkt 15 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk przypomniał, że 19 czerwca o godzinie 10.00 na Brzasku odbędzie się uroczystość patriotyczna, na którą wszyscy obecni otrzymali zaproszenia. Poinformował, że w dniu dzisiejszym 28 maja z okazji Dnia Samorządowca odbędzie się Msza Święta o godzinie 14.30, na którą również wszyscy otrzymali zaproszenia.
 
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że wyczerpaliśmy porządek sesji. Podziękował wszystkim radnym za obecność. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XXXIII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
 
Godzina zakończenia obrad – 15.20
 
Protokołowała:                                                   
Anna Wiśniewska


Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
/-/ Jacek Jeżyk

protokół XXXIII - 27.05.2021.pdf (521kB) pdf   
 

metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (25 czerwca 2021)
Opublikował: Nina Zolbach (13 lipca 2021, 12:56:52)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1105