Protokół Nr LX/2024 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 15 lutego 2024 roku

Protokół Nr LX/2024
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 15 lutego 2024 roku
 


Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku - Kamiennej, ul. Plac Floriański
 
Godzina rozpoczęcia obrad - 10.00
 
W sesji udział wzięli:
-     Komendant Powiatowy Policji Pan Wojciech Król
-     Zastępca Komendanta Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej Pan Sławomir Wawrzyk,
-     Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej Pani Anna Chrzanowska,
-     Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Pan Paweł Perkowski,
-     Dyrektor Domu Pomocy Społecznej Pan Jacek Jamroz,
-     Dyrektor Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy Pani Renata Podlewska,
-     Przewodnicząca Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych Pani Katarzyna Sieradzka,
-     Przewodniczący Gminy Bliżyn Pan Jacek Krzepkowski,
-     Dyrektorzy, Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
-     Radni Powiatu Skarżyskiego,
-    Starosta Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
-     Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz,
-     Skarbnik powiatu Urszula Wrona,
-     Radca Prawny starostwa Karolina Oleksiak, 
-     Naczelnicy Wydziałów Starostwa.
 
Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.
 
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Monika Chylicka –Podinspektor Biura Rady Powiatu

STRESZCZENIE   POSIEDZENIA

Ad. pkt 1 Otwarcie Sesji.
LX w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który poinformował zebranych, że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Przewodniczący Rady poprosił o wystąpienie Komendanta Powiatowego Policji Pana Wojciecha Króla, którego powitał na nowym odcinku pracy. Starosta Artur Berus wręczył panu komendantowi kubek promocyjny z logo Powiatu Skarżyskiego. Życzył mu, aby każdego dnia pijąc herbatę czy kawę myślał o bezpiecznym powiecie dla wszystkich mieszkańców.
Komendant Powiatowy Policji Pan Wojciech Król serdecznie podziękował za zaproszenie. Korzystając z okazji postanowił się przedstawić. Poinformował, że z Powiatem Skarżyskim w sensie bezpieczeństwa wewnętrznego ma do czynienia dopiero od 7 stycznia br. Wyjaśnił, że wcześniej pracował w różnych jednostkach policji wyższego szczebla. Jego ostatnie lata pacy polegały na służbie kryminalnej, zwalczaniu zorganizowanej przestępczości. Nie ukrywa, że osobiście nadzorował kilka spraw z terenu Powiatu skarżyskiego. Oznajmił, że doświadczenia z tamtych lat chciałby przełożyć na służbę codzienną na rzecz mieszkańców Powiatu Skarżyskiego oraz na rzecz gości odwiedzających ten Powiat. Przyznał, że nie sądził, że zgadzając się na objęcie stanowiska zastępcy komendanta PKK w Skarżysku-Kamiennej 6 stycznia br. tak szybko, bo już 22 stycznia br. będzie musiał objąć obowiązki komendanta Powiatowego w związku z awansem jego poprzednika – Tomasza Jarosza. Przyznał, że ma w jego osobie przyjaciela, ale i cenzora jego postępowań i posunięć. Zwrócił się do obecnych z prośbą o swoisty kredyt zaufania. Zapewnił, że we ścisłej współpracy z przedstawicielami samorządu będzie się starał dbać o bezpieczny Powiat Skarżyski. Oznajmił, że w policji mają teraz miejsce dynamiczne zmiany i czeka go dziś jeszcze kilka spotkań. Przyznał, że nie ma jeszcze zastępcy, na którym mógłby oprzeć część zadań do wykonania i na ta chwilę sam dowodzi tą jednostką. Zapewnił, że jest otwarty na współpracę.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk podziękował przedmówcy za to, że przy takim natłoku obowiązków znalazł chwilę i mógł uczestniczyć w dzisiejszej sesji. 

Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 17 radnych, co stanowi 89% składu Rady Powiatu. Jest to kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazuje Radnego Jerzego Żmijewskiego.
Następnie zapytał czy do przedstawionego projektu porządku LX Sesji Rady Powiatu Radni lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
Radni nie wnieśli żadnych uwag ani wniosków do przedłożonego porządku obrad. 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad LX Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Za przyjęciem porządku głosowało –  17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Porządek obrad LX Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty.

Ad. pkt 3  Przyjęcie protokołu z LVIII i LIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Bętkowska poinformowała, iż protokoły z LVIII i LIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego był wyłożone do wglądu w Biurze Rady.
Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołów, w związku z czym zgłosiła wniosek o przyjęcie protokołów z  LVIII i LIX sesji Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z LVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Za przyjęciem protokołu głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących - 0

Protokół z LVIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.

Następnie Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania w sprawie przyjęcia protokołu z LIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Za przyjęciem protokołu głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących - 0

Protokół z LIX sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.

Ad. pkt 4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.

Starosta Artur Berus poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu między sesjami za okres od 21 grudnia 2023 do 15 lutego 2024, zostało złożone w dniu wczorajszym w Biurze Rady Powiatu. Uzupełniając sprawozdanie poinformował, że w dniu wczorajszym została podpisana umowa na wykonanie przebudowy drogi Powiatowej w Skarżysku-Kamiennej ulicy Tysiąclecia wraz z budową ronda. Poinformował, że postępowanie  przetargowe wygrała firma Budromost Starachowice. Wartość zadania to prawie 12 mln zł, Powiat Skarżyski pozyskał 70% kwoty na to zadanie w ramach rządowego programu Funduszu Rozwoju Dróg Lokalnych. Dodał, że zatwierdzony jest projekt Tymczasowej Organizacji Ruchu. Przypomniał, że w dniu wczorajszym podano informację, że wykonawca rozpocznie prace na początku marca br., ale po dzisiejszej rozmowie z Prezesem Adamusem ustalono, że plac budowy zostanie przekazany 20 lub 21 lutego br., a prace ruszą 23 lub 24 lutego br. Inwestycja ta była długo oczekiwana przez mieszkańców naszego Powiatu, ponieważ jest to droga, która łączyła szkoły, urzędy, sklepy, która łączyła dzielnice. Wyraził zdanie, że radni oraz Zarząd Powiatu Skarżyskiego dotrzymali danego słowa.
Przedstawiając w dniu dzisiejszym sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu poprosił o jego przyjęcie.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
 
W tym punkcie głos zabrali:

Radna Renata Bilska zauważyła, że Zarząd podjął 3 uchwały w sprawie zmian w budżecie w 2024 roku. Zapytała czego dotyczyły te uchwały. Następne pytanie dotyczyło kary, która została nałożona na wykonawcę nadzoru inwestorskiego nad zadaniem termomodernizacja budynku przy ulicy Sikorskiego. Zauważyła, że wynosiła ona jedynie 5800 zł. Zapytała czy są jakieś skutki wynikające z nieobecności pana pełniącego nadzór inwestorski.
Starosta Artur Berus poinformował, że Skarbnik Powiatu przedstawi uchwały dotyczące zmian w budżecie.
Odpowiadając na drugie pytanie poinformował, że umowa zobowiązała ich do tego, że jeżeli ktoś nie przestrzega jej zapisów, w tym przypadku inspektor nadzoru wówczas podlega karze. Oznajmił, że umowa opiewała na 70 tys. zł, więc te niespełna 6 tys. zł kary stanowi ok. 10%. Wyraził zdanie, że w związku z powyższym wysokość kary jest adekwatna do umowy. Oznajmił, że posiada informację, że inspektor zamierza odwołać się od powyższego zgodnie z przysługującym mu prawem. 
Odnosząc się do kwestii budżetu poinformował, że w najbliższym czasie będzie musiała być zwołana sesja, prawdopodobnie na wniosek Zarządu, ponieważ będą chcieli wprowadzić do budżetu kwotę 50 000 zł na remont, przebudowę chodnika w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Książęcej. Wracając do rozmów na ten temat, które miały miejsce w grudniu poinformował, że Zarząd Powiatu Skarżyskiego dotrzymał słowa. Został ogłoszony przetarg, wprowadzono zadanie do budżetu Powiatu, otrzymano oferty. Obecnie oferty są sprawdzane. Najtańsza oferta na to zadanie opiewała na 1 mln 140 tys. Poinformował, że po otwarciu ofert wystąpił do władz miasta o partycypowanie w kosztach, ponieważ przedstawiciele miasta deklarowali pomoc finansową. Oznajmił, że na realizację tego zadania zostanie zabezpieczone 600 tys. zł. Przyznał, że czeka na realizację deklaracji, które padły podczas grudniowej sesji. Wyraził nadzieję, że w marcu br. zostanie podpisana umowa z wykonawcą i rozpoczną się pracę nad tak długo wyczekiwaną budową ww. chodnika. Oznajmił, że zadanie, o które tak długo zabiegała Rada Powiatu Skarżyskiego wraz z Zarządem Powiatu Skarżyskiego zostanie zrealizowane.
Skarbnik powiatu Urszula Wrona poinformowała, że jeżeli chodzi o zmiany w budżecie, to były to głównie przeniesienia między rozdziałami czy paragrafami. M.in. w przypadku „trzynastki” jednostki przerzucały środki między rozdziałami, a w oświacie nawet między paragrafami, ponieważ tam obsługa ma wypłacaną „trzynastkę” z innego paragrafu niż nauczyciele. Poza tym wprowadzono środki z funduszu pomocy na  dodatkowe zadania oświatowe, na wydawanie orzeczeń dla Ukraińców. Oznajmiła, że od tego roku są przyznawane środki z Funduszu Pomocy dla Przystani nr 2, ponieważ przebywa tam jedno dziecko ukraińskie. Poinformowała, że wprowadzono zwiększenie dotacji z gminy Skarżysko Kościelne na transport lokalny. Wprowadzono także projekt unijny, który będzie realizował Zespół Szkół Ekonomicznych. Oznajmiła, że Zarząd miał upoważnienie, więc mógł wprowadzić ww. zmiany.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że obecnie w dzisiejszej sesji uczestniczy 18 radnych, co stanowi 95% składu Rady Powiatu. Poinformował, że następna sesja jest przewidziana na 21 marca br. Poprosił Pana Starostę o doprecyzowanie swej wypowiedzi na temat konieczności zwołania sesji, prawdopodobnie na wniosek Zarządu.
Starosta Artur Berus poinformował, że zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych oferta wiąże nas z określonym terminem. Oznajmił, że jeśli otrzymamy informację od Gminy, że ta wprowadziła pomoc finansową dla Powiatu Skarżyskiego, to radni powinni się zwołać w celu rozstrzygnięcia tego przetargu. Wówczas moglibyśmy przekazać wykonawcy ten plac budowy, bez zbędnej zwłoki jeszcze w tej kadencji. Oznajmił, że termin zależy od tego, kiedy Rada Gminy Skarżysko-Kamienna wprowadzi tę deklarowaną pomoc.
Radny Zbigniew Miernik odnosząc się do spotkania, które odbyło się w poniedziałek 29 stycznia w nadleśnictwie w sprawie rezerwatu i wycinki drzew w Suchedniowie poprosił o powiedzenie czegoś więcej na ten temat.
Członek Zarządu Tadeusz Bałchanowski poinformował, że brał udział w tym spotkaniu, w którym uczestniczyli także Poseł Rafał Kasprzyk, nowy dyrektor regionalny Lasów Państwowych z Radomia Pan Adam Wasiak, przedstawiciele nadleśnictwa, przedstawiciele urzędów gminy oraz przedsiębiorcy, którzy wykonują usługi dla Lasów Państwowych. Poinformował, że w tej chwili decyzją wydaną przez panią Minister Środowiska wszystkie pozyskiwania, które były przewidywane na 2024 rok są wstrzymane. Oznajmił, że gminy protestują, ponieważ wiąże się to z tym, że jeżeli powstanie rezerwat to nie będzie możliwości wejścia w ten las, nie będzie możliwości pozyskiwania jakiegokolwiek runa i zbierania grzybów i jagód. Obecny podczas spotkanie Poseł przyjął wszystkie uwagi i oznajmił, że będzie procedował. Miał odbyć spotkanie z Panią Minister, rozmawiać lecz w dalszym ciągu sprawa jest nierozstrzygnięta. Poinformował, że przedstawiciele gmin Bliżyn i Łączna są przeciwni, bo oni oprócz tego, że utracą dochody, to jeszcze znajdujące się tam Zakłady Usług Leśnych nie będą mogły pracować.
Radny Zbigniew Miernik zauważył, że Nadleśniczy Piotr Fitas został odwołany.
Radny Emil Tokarczyk poinformował, że także był uczestnikiem tego spotkania. Oznajmił, że jego efektem po tygodniu było odwołanie Nadleśniczego Piotra Fitasa, co było wielkim zaskoczeniem dla społeczności lokalnej. Zauważył, że audyt nadleśnictwa dopiero się rozpocznie i odwołanie nadleśniczego przed tym audytem wydaje się co najmniej przedwczesne, pochopne. Oznajmił, że dugą kwestią było objęcie bardzo dużego obszaru rezerwatem ścisłym, co dotyczyło głównie gminy Bliżyn, ale też gminy Łączna. Przyznał, że wiąże się to z zakazem wstępu do lasu poza wyznaczonymi szlakami, co oznacza, że ludność okoliczna nie będzie mogła zbierać grzybów, jagód, nie będzie mogła zbierać chrustu, który w niektórych przypadkach dla niektórych rodzin jest źródłem opału na zimę. Oznajmił, że podnoszone argumenty dotyczące ocieplenia klimatu i wymiany pieców na bardziej ekologiczne w obliczu tego, że niektórych nie stać na płacenie rachunków za gaz, mają się słabo i ta dyskusja była dosyć burzliwa. Przyznał, że czeka na efekty tego audytu. Zauważył, że Nadleśniczy został odwołany, ale w dyspozycji dyrektora regionalnej dyrekcji jest do końca maja. Wyraził nadzieję, że ta sprawa zostanie wyjaśniona, w tym zostaną podane powody odwołania pana nadleśniczego, a konsultacje skończą się jakimś sensownym kompromisem. Oznajmił, że właściwie nikt nie oponował przeciwko ograniczeniu wycinki, to jednak jej skala i rozmiary są do ustalenia. Zauważył, że pracuje nad tym specjalnie powołana Komisja w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, a  ostateczny termin, kiedy mają zapaść te długofalowe decyzje dotyczące tego rozporządzenia to 30 czerwca br.

Ad. pkt 5 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że po ostatniej sesji interpelacje złożyli Pan Radny Mieczysław Bąk i Pan Radny Jerzy Żmijewski. Trzymając się ustalonej formuły poprosił ww. radnych o przedstawienie informacji o złożonych interpelacjach.
Radny Mieczysław Bąk poinformował, że w okresie od stycznia 2024 roku złożył cztery interpelacje do Starosty Skarżyskiego za pośrednictwem pana Przewodniczącego.
W dniu 10 stycznia 2024 roku złożył dwie interpelacje w sprawie uzyskania informacji o sytuacji ekonomicznej Szpitala Powiatowego w Skarżysku na dzień 30 listopada 2023 r. Uzyskał informacje przedłożone w układzie tabelarycznym, które są umieszczone na Biuletynie Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że zadłużenie Szpitala ogółem na dzień 30 listopada 2023 r. wynosi 102 mln zł, strata za 11 miesięcy około 15 mln zł., zaciągnięte kredyty stanowiły kwotę 88 mln zł, zobowiązania krótkoterminowe to kwota około 40 mln zł.
Kolejna interpelacja z dnia 22 stycznia 2024 r. dotyczy nakładów na inwestycje drogowe w gminach Powiatu Skarżyskiego w latach 2015-2023 w przeliczeniu na długość dróg i w przeliczeniu na jednego mieszkańca w danej gminie. Pozycji gminy Skarżysko jako lidera nie sposób kwestionować, ponieważ w tej kadencji wykonano w Skarżysku-Kamiennej szereg olbrzymich inwestycji. Natomiast przyznał, że martwi go w tym rozliczeniu pozycja gminy Bliżyn i Suchedniów, będących na jego końcu. Zauważył, że jeżeli nie wpisano by do tego rozliczenia kwoty 614 tys. zł za nieodebrany jeszcze chodnik w Nowym Odrowążku to Bliżyn  byłyby na ostatnim miejscu. Przypomniał, że Pan Starosta zarzekał się, że ten chodnik w tej kadencji zostanie wykonany w całości. Oznajmił, że po długich bojach jakie tu stoczył, udało się zrealizować to zadanie tylko w części. Wyraził zdanie, że Pan Starosta nie dotrzymał słowa.
Poinformował, że 23 stycznia 2024 r. złożyłem interpelację w sprawie wymiany znaku E4 z nazwą miejscowości Rędocin.  Znak nie został wymieniony według uzyskanej odpowiedzi.
Następnie odniósł się do kwestii odwołania Nadleśniczego Pana Piotra Fitasa. Wyraził zdanie, że w dzisiejszych czasach ten kto krytykuje władze, tak jak zrobił to ww. pan po prostu traci pracę. Poprosił, aby nie oszukiwać społeczności, że radni nie wiedzą o co chodzi.
Radny Jerzy Żmijewski poinformował, że złożył jedną interpelację, na którą dostał dość szczegółową odpowiedź wraz z pismem do pana Burmistrza Suchedniowa. Wyjaśnił, że chodziło w niej o wykonywanie kanalizacji sanitarnej w drodze Powiatowej, którą stanowi ulica Langiewicza w Suchedniowie i zakres prac jaki ma być wykonany przez firmę, która wykonuje kanalizację sanitarną, czyli konkretnie zadania, prace odtworzeniowe na ulicy. Chodziło głównie o to, że kanalizacja sanitarna w przeważającej mierze jest budowana w chodniku. Uzyskał pełną odpowiedź, że odtworzenie nastąpi zgodnie z przyjętą dokumentacją, jak również, że będzie ze strony Zarządu Powiatu i Zarządu Dróg Powiatowych nadzór nad właściwym przywróceniem tego chodnika do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji, o co szczególnie prosi.  
Następnie po wyrażeniu zgody przez Przewodniczącego obrad odniósł do następujących kwestii.
Przypomniał, że w październiku 2023 roku w czasie obrad sesji po rozpatrzeniu petycji pana radnego Rady Miejskiej, podjęto uchwałę, że petycja jest zasadna. Dotyczyła ona budowy chodnika ulicy Książęcej i ulicy Rycerskiej. Poinformował, że wówczas został zobowiązany do złożenia petycji, aby miasto Skarżysko również partycypowało w kosztach.
Poinformował, że otrzymaną odpowiedź przekazał Panu Staroście. Znajdował się na niej podpis pana Przewodniczącego Leszka Golika. Rada Miejska w Skarżysku pozytywnie ustosunkowała się do złożonego przez niego w imieniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, wniosku dotyczącego zabezpieczania środków finansowych na budowę chodnika przy ulicy Książęcej w części, która przypadnie na miasto. Przedstawił krótkie końcowe uzasadnienie. Zespół kontrolny Komisji Skarg, Wniosków i Petycji mając na względzie powyższe ustalenia oraz konieczność poprawy warunków bezpieczeństwa użytkowania ulicy Książęcej na posiedzeniu w dniu 17 stycznia 2024 r. uznał przedmiotową petycję za zasadną w części dotyczącej wniosku o współfinansowanie przez Gminę Skarżysko-Kamienna inwestycji dotyczącej pierwszego etapu budowy chodnika przy ulicy Książęcej. Wysokość współfinansowania inwestycji musi jednak uwzględniać aktualne możliwości finansowe gminy. W związku z uznaniem petycji za zasadną w części, Zespół Kontrolny Komisji Skarg, Wniosków i Petycji wnioskował o uwzględnienie przedmiotowej petycji i zabezpieczenie możliwe wysokich środków w budżecie Gminy Skarżysko-Kamienna na 2024 r. na ten cel. Wobec powyższego Rada Miasta Skarżyska-Kamiennej po rozpoznaniu petycji dotyczącej współfinansowania dwóch zadań inwestycyjnych i zapoznaniu się z opinią Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w przedmiotowej sprawie, uznaje petycję za zasadną w części dotyczącej wniosku o współfinansowanie przez Gminę Skarżysko-Kamienna inwestycji dotyczącej pierwszego etapu budowy chodnika przy ulicy Książęcej przy uwzględnieniu aktualnych możliwości finansowania gminy. Zauważył, że z wypowiedzi Pana Starosty wynika, że dokumentacja została sporządzona, oferta wpłynęła, a Starosta ma wystąpić do miasta o partycypowanie w kosztach.
 
 
Ad. pkt 6 Wolne wnioski i oświadczenia.
W tym punkcie głos zabrali:
 
Radny Jerzy Żmijewski poinformował, że 26 stycznia br. odbyło się uroczyste spotkanie w Busku z okazji 25-lecia Powiatów skarżyskich. Oznajmił, że wspólnie z Radną Panią Bożeną Bętkowską w nim uczestniczyli. Zostali wyróżnieni honorowym tytułem Samorządowiec 25-lecia 1999-2023. W związku z powyższym serdecznie podziękował Zarządowi Powiatu, a szczególnie panu Staroście za przygotowanie wniosku i wystąpienie do Zarządu Związku Powiatów Polskich o przyznanie tego wyróżnienia.
Radny Emil Tokarczyk wystąpił z wolnym wnioskiem do Zarządu Powiatu, ponieważ mieszkańcy zwrócili się do niego z prośbą o budowę przejścia dla pieszych. Zauważył, że jest to bardzo istotna kwestia. Wyraził nadzieję, że uda się zabezpieczyć środki jeszcze w tym roku. Oznajmił, że dotyczy to gminy Suchedniów, a dokładnie Mostek. Wyjaśnił, że jadąc od strony Suchedniowa za tablicą Mostki jest  zakręt za którym są dwa przystanki autobusowe. Zauważył, że często porusza się tam młodzież szkolna i dzieci. Wyraził zdanie, że przynajmniej jedno przejście dla pieszych jest tam niezbędne w celu poprawy bezpieczeństwa. Podkreślił, że jest to droga powiatowa. Samochody wyjeżdżające zza zakrętu siłą rzeczy mają ograniczoną widoczność i może tam w przyszłości dochodzić do jakichś zdarzeń drogowych. Oznajmił, że aby tego uniknąć niezbędne wydaje się wybudowanie tam przejścia dla pieszych i będzie to taka kontynuacja tego programu, który Powiat tak udanie, realizował w zeszłym roku. Wyraził zdanie, że w tej chwili jest to najważniejsze przejście dla pieszych w gminie Suchedniów do wybudowania.
Radny Jan Gajda poinformował, że zakończył się długo oczekiwany remont oddziału ortopedii. Od trzech tygodni ortopedzi pracują na własnym oddziale. Przypomniał, że o remont oddziału starał się od kilku lat. Zauważył, że był to jedyny nieremontowany oddział w naszym Szpitalu, nie spełniał wymogów Narodowego Funduszu Zdrowia, ani sanitarno-epidemiologicznych. Przypomniał, że w oddziale realizowany jest bardzo wysoki kontrakt z NFZ-em i mają także dodatkowe, coroczne nadwykonania, około 700 tys. zł. które poprawiają trudną sytuację Szpitala. Zauważył, że leczą się u nich nie tylko pacjenci z naszego Powiatu, ale także z całego kraju. Poinformował, że oddział ortopedii jako jeden z nielicznych nie mamy żadnych kłopotów kadrowych, a wręcz przeciwnie, są chętni do pracy na ich oddziale. Przypomniał, że kiedy w 2021 roku zwrócił się do dyrekcji o wykonanie remontu, ponieważ oddział ortopedii warunkowo otrzymał od konsultanta wojewódzkiego przedłużanie funkcjonowania tego oddziału, pan dyrektor Lepiarz stwierdził, że ze względu na trudną sytuację finansową i brak środków nie jest w stanie pokryć jego kosztów, ponieważ pan Starosta Berus stwierdził, że priorytetem tej kadencji ma być szpital. Oznajmił, że 20 lipca 2021 roku wspólnie z Panem Radnym Jerzym Żmijewskim zwrócili się z wnioskiem o sfinansowanie prac remontowych przez Powiat. Chodź nie są oni fachowcami, koszt tego remontu oszacowali na około 500 tys. zł. Wniosek ten został pozytywnie  zaopiniowany przez Komisję Zdrowia i Pomocy Społecznej. Ponieważ pomoc finansowa w 2021 roku nie została udzielona, Radny ponownie zwrócił się do dyrekcji i władz Powiatu w czerwcu 2022 roku o pomoc, w tym pomoc w finansowaniu tego remontu. 29 czerwca 2022 r. Zarząd Powiatu, ze względu na brak posiadanych środków odmówił sfinansowania remontu. Jednak w 2023 r. ku jego radości zabezpieczono środki w wysokości 500 tys. zł. Ogłoszono przetarg. Koszt tego remontu wyniósł 1 milion 49 tys. zł z przetargu. Pan dyrektor Lepiarz stwierdził, że Szpitala nie stać na pokrycie pozostałej kwotę. Ostatecznie koszt tego remontu z zakupem sprzętu i wyposażenia wyniósł 1 milion 280 tys. zł. W związku z powyższym Radny poinformował Pana Starostę o  braku pozostałej sumy. Został wówczas zapewniony, że remont będzie w całości sfinansowany przez Powiat i z tego co mu wiadomo takie same zapewnienia otrzymał Pan Dyrektor Lepiarz obecny na sesji. Podkreślił, że jest jedynym kierownikiem w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej, który aby wyremontować oddział musiał sam starać się o środki na jego wykonanie. Przyznał, że był zdziwiony, kiedy podczas listopadowej sesji dowiedział się, że zabezpieczono tylko 481 tys. zł na remont oddziału. Przypomniał, że na jego pytanie do Pana Starosty otrzymał zapewnienie o pokryciu pozostałej kwoty na początku 2024 roku. Po poniedziałkowej Komisji Zdrowia stwierdził, że tych środków nie ma i nie będzie. W rozmowie telefonicznej dwa dni temu i wczorajszej osobiście ze Skarbnikiem Powiatu Panią Urszulą Wroną, otrzymał informację, że Powiat nie pokryje pozostałej kwoty ze względów formalnych i braku środków. Poprosił, aby Pani Skarbnik, oczywiście za zgoda pana Przewodniczącego, udzieliła wyjaśnień Radnym Powiatu Skarżyskiego. Zauważył, że oddział został wyremontowany i właściwie powinno mu być obojętne, czy za ten remont zapłaci szpital czy Powiat, ale jako odpowiedzialny pracownik tego Szpitala i radny Rady Powiatu Skarżyskiego, który zna trudną sytuację finansową jednostki czuje, że należy to wyjaśnić.
Następnie zwrócił się z kolejną prośbą o sfinansowanie przez Powiat pozostałej kwoty. Jako przykład trudnej sytuacji podał, że w dniu wczorajszym otrzymał telefon od firmy, która dostarcza protezy do Szpitala z prośbą o interwencję u głównej księgowej Szpitala o zapłatę choćby za część dostarczonych protez pod groźbą wstrzymania dostaw w razie braku zapłaty. Oznajmił, że dodatkowe obciążenie Szpitala sumą ok. 800 tys. zł pogrąży szpital i może doprowadzić do bankructwa. Odnosząc się do zapewnień Pana Starosty odnośnie sfinansowania całego remontu oddziału ortopedii przez Powiat poprosił o wywiązanie się z danej obietnicy.
Starosta Artur Berus na początek podjął próbę odpowiedzi na interpelację Radnego Emila Tokarczyka. Zauważył, że w każdym roku Powiat Skarżyski, jak tylko zostanie ogłoszony rządowy program poprawienia bezpieczeństwa na drogach zawsze składa wnioski. Zaznaczył, że Powiat Skarżyski jest jednym z liderów pozyskiwania środków na ten cel, ponieważ bezpieczeństwo pieszych jest dla nich jednym z priorytetów. Oznajmił, że w Suchedniowie w tym roku też będą wykonywane przejścia, o które zabiegali radni Emil Tokarczyk oraz Radny Jerzy Żmijewski, w okolicy cmentarza, tam gdzie jest duże natężenie ruchu i dużo pieszych. Mają tam powstać dwa bezpieczne przejścia. Zadeklarował, że jeśli taki program się pojawi, a on będzie miał na to wpływ to na pewno będzie zabiegał o pozyskanie z nich środków. Przyznał, że miejsce, o którym mówił Radny Emil Tokarczyk także jest niebezpieczne ze względu na ograniczoną widoczność dla kierowców. Dodał, że w tej kadencji, po zabiegach Członka Zarządu Pani Katarzyny Bilskiej został wybudowany tam chodnik dla poprawy bezpieczeństwa.
Odpowiadając na interpelację Radnego Jana Gajdy przyznał, że jest ogromnie zaskoczony jej tonem. Zauważył, że zawsze trzeba doszukiwać dobrych rzeczy w drugim człowieku i w tym co mówi. Podkreślił, że Radny mówił o tym, że od kilku lat starał się o pozyskanie środków na realizację tego remontu. Starosta Artur Berus przyznał, że cieszy go, że to właśnie jemu oraz obecnemu Zarządowi i Radzie Powiatu Skarżyskiego udało się wygenerować środki w budżecie Powiatu i móc zrealizować ten remont. Oznajmił, że ma wrażenie, że Radny Jan Gajda nie był uważny na grudniowej sesji, ponieważ wtedy podjęto uchwałę i było podane jakie zmiany zostają wprowadzone. Oznajmił, że Radny wiedział, że zadanie będzie zakończone na początku stycznia, a sytuacja budżetu Powiatu powinna być mu znana. Zauważył, że Radny Jan Gajda w tak wielu sprawach potrafił do niego zadzwonić, porozmawiać i osiągnąć konsensus. Wówczas mogli zrealizować wiele spraw dla dobra mieszkańców i pacjentów leczących się w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej. Przypomniał, że Radny Jan Gajda już przepraszał, że był w jednej koalicji, potem przepraszał, że był drugiej, a teraz mówi o pieniądzach. Poinformował, że jest po rozmowie z dyrektorem Leszkiem Lepiarzem. Oznajmił, że w tym momencie Powiat Skarżyski nie zapłaci za ten remont, ponieważ wchodzimy w tzw. wydatki bieżące. Oznajmił, że zgodnie z zapisem art. 242 ustawy o finansach publicznych należy równoważyć dochody budżetu z wydatkami bieżącymi. Poinformował, że dziś wspólnie z Panią Skarbik uznali, że znajda inną formę wsparcia dla Szpitala, żeby to był wydatek inwestycyjny. Przypomniał, że jesteśmy na starcie realizacji dużego projektu dotyczącego SOR, na który Powiat Skarżyski pozyskał 15  mln zł. Oznajmił, że w związku z powyższym w najbliższych miesiącach planowany jest zakup tomografu komputerowego, którego wartość kosztorysowa wynosi 4 mln 700 tys. zł. Poinformował, że obecnie jesteśmy w dobie przetargów drogowych. Mimo to zapewnił, że Powiat wygeneruje środki pomocy dla Szpitala na zakup tomografu komputerowego. Oznajmił, że Szpital nie będzie na tym stratny, ponieważ wsparcie to będzie dużo wyższe niż te 570 tys. zł, które miały być dodatkowo przekazane na remont oddziału ortopedii. Oznajmił, że pozwoli sobie powiedzieć prywatnie kilka słów radnemu.
Radny Jan Gajda odnosząc się do słów przedmówcy poinformował, że był w jednej koalicji. Poinformował, że jego wypowiedź była wywołana tym, że w dniu wczorajszym przed 15 podczas rozmowy z Panią Skarbnik dowiedział się, że żadne pieniądze nie zostaną przekazane Szpitalowi.
Skarbnik powiatu Urszula Wrona wyjaśniła, że na ten moment nie ma tych środków, ponieważ Powiat jest w trakcie rozliczenia roku.
Radny Jan Gajda dodał, że rozmawiał także z główną księgową ZOZ, która zachęcała go do poproszenia Zarządu Powiatu o wywiązanie się z obietnicy, ponieważ ona nie dysponuje środkami na pokrycie kosztów remontu, co więcej nie ma środków na płacenie ZUS-u. Stąd wynikła jego interpelacja. Oznajmił, że nie chciał urazić Pana Starosty. Przyznał, że nie wie co Pan Starosta chce mu powiedzieć prywatnie, ale przypuszcza, że może to być coś obraźliwego skoro ten nie może tego powiedzieć publicznie. Oznajmił, że wiele w życiu przeszedł i usłyszał, także przypuszcza, że i ta wypowiedź go nie załamie.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poprosił, aby Radny Jan Gajda nie wyciągał zbyt daleko idących wniosków. Udzielił głosu Staroście Arturowi Berusowi jednocześnie prosząc go, aby jego wypowiedź była zwięzła i na temat.
  Starosta Artur Berus wyjaśnił, że nie zamierza obrażać pana doktora, a jedynie chciał mu coś powiedzieć w cztery oczy. Przyznał, że ma nadzieje, że wszyscy go dobrze znają i wiedzą, że on nigdy nie miał na celu nikogo obrażać.
Radna Renata Bilska odnosząc się do tematu przejść dla pieszych przypomniała, że składała wnioski do budżetu o budowę bezpiecznego przejście dla pieszych przy ulicy Kopernika. Oznajmiła, że przejście miałoby powstać naprzeciw sklepu, do którego często przybiegają dzieci ze szkoły. Poinformowała, że oprócz złożonego wniosku niejednokrotnie poruszała ten temat i skoro został on już wywołany postanowiła się przypomnieć. Zauważyła, że Pan Starosta deklarował dziś, ze będzie kontynuował te działania i starał się o pozyskiwanie tych środków. Oznajmiła, że we wspomnianym przez nią miejscu udało się zamontować lustro, które miało służyć przede wszystkim kierowcom jadącym z ulicy Książęcej, ponieważ mają oni słabą widoczność, ale pasy się ciągle ścierają i są odmalowywane. Zauważyła, że mimo to, że powstała obwodnica to ruch na tej ulicy jest większy niż był. Oznajmiła, że po tych drogach poruszają się osoby jeżdżące na wózkach inwalidzkich. Przypomniała, że prosiła o to, aby wyrównać te nierówności, które są na powierzchni tej ulicy. Zwróciła się do Członka Zarządu Tadeusza Bałchanowskiego z prośbą, aby ten wrócił do tej sprawy.

Ad. pkt 7 Sprawozdanie Starosty z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego za 2023 rok.

Inspektora Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego Pan Jacek Krzepkowski przedstawił sprawozdanie Starosty z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Skarżyskiego za 2023 rok. Oznajmił, że w 2023 roku Komisja obradowała na posiedzeniach zgodnie z przyjętym planem przez skład Komisji, posiedzeniom przewodniczył Pan Starosta.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/

Poinformował, że na podstawie przedstawionych analiz i całokształtu 2023 roku Komisja stwierdza, że instytucje i służby, które są powołane zarówno ustawowo, jak mają w swoich założeniach zagadnieniach sprawy związane z bezpieczeństwem, wywiązują się właściwie ze swoich obowiązków. Podkreślił, że widoczne jest zaangażowanie w pozyskiwaniu środków na poprawę infrastruktury drogowej także ze strony instytucji, które nie wchodzą w skład Starostwa. Oznajmił, że  w dalszym ciągu należy realizować przedsięwzięcia ujęte w Powiatowym Programie na rzecz Bezpieczeństwa Obywateli na lata 2019-2024 oraz oczywiście Komisja będzie monitorować i reagować na bieżące zagadnienia, ewentualnie sytuacje, która wymusi na nas czas i sytuacja, która powstanie. Nadmienił, że z uwagi na zmiany kadrowe w Komendzie Powiatowej Policji zostanie wydane przez Starostę nowe zarządzenie o uzupełnienie składu Komisji.
Radny Emil Tokarczyk zauważył, że przyszło nam żyć w bardzo nieciekawych i niepewnych czasach. Oznajmił, że nie wiadomo jak dalej potoczy się wojna tocząca się za nasza wschodnią granicą. Ministerstwo Obrony Narodowej wydaje rekordowe kwoty na zbrojenie. Zapytał czy w naszym powiecie dysponujemy bezpiecznymi miejscami, schronami które będą mogły posłużyć naszym mieszkańcom na wypadek wojny. Czy mamy tego rodzaju inwentaryzację zrobioną jeśli chodzi o Powiat i wszystkie gminy oraz czy jest jakaś jednostka Powiatowa, która to koordynuje to. Zapytał czy takie informacje mogą zostać udostępniane mieszkańcom.
Inspektora Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego Pan Jacek Krzepkowski poinformował, że części posiadanych informacji nie można udostępniać publicznie. Oznajmił, że istnieją obiekty wyznaczone dla ochrony ludności cywilnej, a dysponentami tych schronów są gminy i miasto, więc to one dysponują takimi miejscami. Oznajmił, że z tego co mu wiadomo, w 2023 roku była robiona inwentaryzacja takich obiektów, nawet była zaangażowana w to straż Państwowa. Poinformował, że gro tych obiektów w przeciągu kilkunastu lat została zaniedbana i w tej chwili niektórych po prostu zostały zdjęte z ewidencji.
Radny Emil Tokarczyk zapytał czy Powiat nie posiada ani jednego takie obiektu.
Inspektora Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego Pan Jacek Krzepkowski wyjaśnił, że Powiat nie jest zarządcą takiego obiektu.
Radny Emil Tokarczyk oznajmił, że chodzi mu o rolę koordynatora w tej kwestii, jaką jego zdaniem powinien pełnić Powiat. Uważa, że ktoś powinien zbierać informacje z gmin i pełnić rolę informacyjną. Jego zdaniem mieszkańcy powinni posiadać informację na temat tych schronów, żeby w razie potrzeby móc z nich skorzystać.
Inspektora Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego Pan Jacek Krzepkowski poinformował, że w tej chwili czekamy na ustawę o obronie cywilnej. Obecnie jest tylko ustawa dotycząca wojska, natomiast nie ma odnośnie obrony cywilnej.
Radny Emil Tokarczyk wyraził zdanie, że są to wieloletnie zaniedbania. Oznajmił, że nie chodzi mu o szukanie winnego lecz o wyjście naprzeciw sytuacji zastanej, którą mamy. Zapytał, że obecny stan prawny wiąże nam ręce i uniemożliwia Powiatowi jakiekolwiek działania. Wyraził zdanie, że jeśli nie to warto wykazać aktywność w tym względzie.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk oznajmił, że on przeglądał te schrony i one do niczego się nie nadają. Ponadto znajdują się one we wspólnotach mieszkaniowych. Uruchomienie ich i dostosowanie do dzisiejszych czasów nie będzie prostą sprawą.
Starosta Artur Berus wyraził zdanie, że można zakładać, że jakieś działania w Ministerstwie zostały poczynione, ponieważ zostały przeprowadzone inwentaryzacje. Oznajmił, że Powiat Skarżyski robi w tej kwestii ile może. Poinformował, że w ostatnim czasie z Agencji Rezerw Materiałowych udało się pozyskać łóżka w ilości dziewięćdziesięciu sztuk, które zostały zmagazynowane w jednej podległych Powiatowi jednostek powiatowych. Zapewnił, że zawsze kiedy jest jakiś sygnał, że Powiat coś może, to nasz samorząd jest aktywny. Wyraził zdanie, że wojna na pewno musi wywołać jakieś działania w Ministerstwie i przyznał, że mieszkańcy powinni wiedzieć jak się zachować w razie niebezpieczeństwa, gdzie szukać schronienia.
Inspektora Zespołu ds. Zarządzania Kryzysowego Pan Jacek Krzepkowski potwierdził, że nasz Powiat zawsze angażuje się na tyle na ile może. Przykładem może być sytuacja covidowa, kiedy to byliśmy przygotowani na czasowe przebywanie osób zakażonych wirusem w specjalnie do tego wyznaczonych miejscach izolacji. Nawiązując do schronów powtórzył, że mamy tam do czynienia z kilkuletnimi zaniedbaniami, których nie uda się odtworzyć w ciągu miesiąca, bo mowa m.in. o sprawach dotyczących własności gruntu. 

Ad. pkt 8 Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat skarżyski za 2023 rok.

         Członek Zarządu Katarzyna Bilska przedstawiła sprawozdanie z  wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat skarżyski za 2023 rok.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/
 
Poinformowała, że w 2023 roku osiągnięto wymagane średnie, które kształtowały się następująco:
·   Nauczyciel początkujący - wymagane było 4 777 zł 86 gr, osiągnęliśmy 5623 zł 37 gr,
·   Nauczyciel mianowany - wymagane było 5733 zł 43 gr, osiągnęliśmy 6417 zł 57 gr,
·   Nauczyciel dyplomowany - wymagane było 7 326 zł 5 gr, a osiągnęliśmy 8 250 zł 42 gr.
Oznajmiła, że w związku z powyższym warunek został spełniony, wskaźnik był monitorowany przez cały rok i czuwano nad jego poprawną realizacją.
Radna Renata Bilska przypomniała, że w ubiegłym roku różnica między tym co było wymagane, a tym co zostało osiągnięte wynosiła ok. 2 mln zł. Obecnie różnica wynosi 4,5 mln zł. Zauważyła, że nie każdy nauczyciel osiąga ww. średnie wynagrodzenie, ponieważ w grę wchodzą przyznawane dodatki oraz wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i zajęcia dodatkowe. Wyraziła zdanie, że różnica ta jest dość duża. Zauważyła, że ma na to wpływ także wzrost płacy minimalnej. Zapytała czy była robiona jakaś analiza pod kątem tak dużej różnicy.
Członek Zarządu Katarzyna Bilska wyjaśniła, że wzrost płacy minimalnej nie ma żadnego wpływu, jeżeli chodzi o wynagrodzenia i średnie, dlatego że nauczyciele są finansowani z karty. Wysokość wynagrodzenia na każdym stopniu awansu zawodowego jest ustalona w drodze rozporządzenia. Oznajmiła, że zwiększenie to jest świadomym działaniem. Przypomniała, że pracują w oparciu o dane demograficzne. Wyjaśniła, że przyszły rok jest rokiem tak zwanego tąpnięcia, bardzo drastycznego dla placówek ponadpodstawowych, nie tylko w powiecie skarżyskim, ale w całej Polsce. Będzie to rok, w którym poniesiemy skutki wycofania się z reformy o pójściu sześciolatków do pierwszych klas. Na przyszły rok przewiduje się nabór na poziomie 50% w stosunku do lat poprzednich. Oznajmiła, że ich działania były celowe i miały zapobiec zwalnianiu nauczycieli w najbliższych latach. Wyjaśniła, że wspólnie z dyrektorami placówek starali się tak zorganizować pracę placówek, m.in. przyznając nauczycielom półtora etatu po to, aby w przyszłości móc zmniejszyć etat, a nie zwolnić pracownika. Oznajmiła, że analiza jest robiona za każdym razem, kiedy jest zatwierdzany arkusz, ponieważ żaden wydatek, jeżeli chodzi o wynagrodzenia nauczycieli, nie jest wydatkiem, który nie jest powiązany z arkuszem, a arkusz to jest dokument prawny, który pokazuje delegację prawną do podjęcia konkretnych działań mających skutki finansowe. Czyli w arkuszu organizacyjnym szkoły nie ma prawa znaleźć się nic, co nie ma odpowiednika w przepisach prawa. Dodała, że za każdym razem, kiedy podpisywany jest arkusz organizacyjny szkoły, a takich zmian aneksowych jest bardzo dużo w trakcie roku, za każdym razem analizowany jest budżet, więc analiza przeprowadzana jest systematycznie. Oznajmiła, że nie ma takiej możliwości, żeby w przypadku wynagrodzeń nauczycieli, które mają być odpowiednikiem wypełniania podstawy programowej i muszą być organizacyjnie zgodne ze wszystkimi rozporządzeniami, żeby te wydatki były mniejsze niż w globalnej kwocie przedstawione wynagrodzenia. Oznajmiła, że zamiast 500 nauczycieli obecnie można by zatrudnić 700, ale konsekwencją byłoby to, że w przyszłym roku musiano by zwolnić te 200 osób. Przypomniała, że od dwóch lat mówi o tym jakie mamy duże braki kadrowe, jeżeli chodzi o nauczycieli przedmiotowych. W związku z powyższym czasem przyznawanie nauczycielowi półtora etatu jest konieczne. Zauważyła, że Ministerstwo wycofało się na ten rok z konieczności zatrudnienia nauczyciela tylko do półtora etatu. Przepis ten został zniesiony i nauczyciel po wyrażeniu zgody może być zatrudniony w takim wymiarze w jakim jest zapotrzebowanie danej placówki w danym momencie.
Radna Renata Bilska wyjaśniła, że mówiąc o płacy minimalnej miała na myśli to, że sytuacja ta narzuca także wzrost wynagrodzenia dla pozostałych pracowników oświaty. Wyraziła zdanie, że musi być zachowana różnica w wynagrodzeniach nauczycieli poszczególnych stopni awansu.
Członek Zarządu Katarzyna Bilska przypomniał, że mieliśmy już do czynienia z sytuacją, gdy nauczyciel początkujący zarabiał więcej niż nauczyciel mianowany. Teraz sytuacja ta ulega zmianie. Zostały już przekazane pieniądze na podwyżki, które zgodnie z zapowiedzą Pana Ministra będą regulowane od stycznia.
Radny Mieczysław Bąk oznajmił, że w przedstawiony zestawieniu w kolumnie drugiej, nauczyciele, o których mowa w art. 33 ustawy, gdzie wymienia się trzy grupy zawodowe nauczycieli: początkujący, mianowany, dyplomowany. Zauważył, że kiedyś był jeszcze nauczyciel kontraktowy. Zapytał czy w naszym przypadku nie ma już tej grupy nauczycieli.
Członek Zarządu Katarzyna Bilska wyjaśniła, że około rok temu nastąpiła zmiana przepisów oświatowych i nauczyciel kontraktowy zniknął z wykazu stanowisk nauczycielskich. Oznajmiła, że brakuje tam jeszcze jednej kolumny – profesor oświaty. Poinformowała, że lada moment nareszcie będziemy mieli profesora oświaty w powiecie skarżyskim, z czego bardzo się cieszy.

Ad. pkt 9 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej w 2023 roku kontroli Zespołu Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskie-Curie. 
 
      Radna Barbara Kocia, która przewodniczyła kontroli Zespołu Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskie-Curie poinformowała, że kontrola ta rozpoczęła się 7 listopada 2023 roku. Wówczas ustalono, że to właśnie ona zostanie przewodniczącą zespołu, na co się zgodziła prosząc pozostałych członków komisji o pomoc. Poinformowała, że sporządziła protokół z ww. kontroli, która zakończyła się 18 grudnia 2023 roku. Oznajmiła, że uwzględniła w nim odpowiedzi na pytania, które zadawała panu dyrektorowi oraz głównej księgowej. Na pytania te odpowiedział także Zarząd Powiatu Skarżyskiego oraz Przewodniczący. Poinformowała, że podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej została postawiona przed faktem dokonanym, albowiem Radny Mieczysław Bąk przygotował drugą wersję protokołu. Wyraziła zdanie, że większość członków Komisji uznała jej protokół za zbyt lakoniczny, ogólny.  Oznajmiła, że ona oraz Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Radny Tomasz Wąsowski podczas przyjęcia protokołu sporządzonego przez Radnego Mieczysława Bąka głosowali przeciw. Jednak pozostali członkowie głosowali za jego przyjęciem więc finalnie przyjęto protokół sporządzony przez jednego z członków Komisji, a nie przez przewodniczącą składu kontrolnego. Oznajmiła, że to co ona uwzględniła w protokole zostało uwzględnione w protokole Radnego Mieczysława Bąka. Poinformowała, że w związku z powyższym czuje się zobowiązana do oddania głosu radnym z Klubu PiS, którzy przedstawią przyjęty przez nich protokół.
         Radny Grzegorz Małkus oznajmił, że został zobligowany do przedstawienia sprawozdania Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej w 2023 roku kontroli Zespołu Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskie-Curie. 
/sprawozdanie stanowi załącznik do sprawy znak: BR.KR.0012.4.2023, „Kontrola ZOZ”/
 
        Oznajmił, że Komisja Rewizyjna Rady Powiatu Skarżyskiego na posiedzeniu 5 stycznia 2024 r., po przeprowadzonej kontroli Szpitala Powiatowego w Skarżysku, przyjęła wnioski i zalecenia pokontrolne, które zostały przekazane Panu Staroście. Komisja wnioskowała o:
1. Powołanie zespołu w celu sprawdzenia zgodności z prawem zapisów Statutu i regulaminu organizacyjnego Szpitala.
2. Dostosowanie struktury organizacyjnej Szpitala do możliwości świadczenia usług medycznych finansowanych przez NFZ.
3. Przekazanie nadzoru nad szpitalem w Skarżysku-Kamiennej Wicestaroście Powiatu Skarżyskiego w myśl obowiązujących przez wiele lat poprzednich kadencji Rady zasad.
4.  Opracowanie programu naprawczego Szpitala w Skarżysku przez niezależną, specjalistyczną firmę.
5. Przy wyborze dyrektorów Szpitala priorytetowym wymogiem komisji konkursowej powinna być znajomość kandydata podstaw ekonomii i finansów, organizacji zarządzania finansami w ochronie zdrowia.
  24 stycznia 2024 roku na ręce Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego wpłynęło pismo podpisane przez pana dyrektora Leszka Lepiarza, w którym to ustosunkował się do protokołu. Pismo to zostało załączone do sprawozdania. 1 lutego 2024 roku na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wpłynęło pismo podpisane przez pana Starostę też, w którym ten ustosunkował się do przedstawionego protokołu, które także stanowi załącznik do sprawozdania.
Radny Jerzy Żmijewski zwrócił uwagę na fakt, że na pierwszej stronie sprawozdania jest napisane, że kontrola polegała na analizie dokumentacji dotyczącej Zespołu Opieki Zdrowotnej Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej im. Marii Skłodowskiej-Curie w zakresie funkcjonowania jednostki, tj. 1. Realizacja wniosków i zaleceń pokontrolnych. 2. Realizacja programów naprawczych. Następnie można przeczytać: „Z uwagi na katastrofalną sytuację Finansową w skarżyskim Szpitalu punkt rozszerzono o wnioski dyrektora Szpitala w sprawie pokrycia rocznych strat Szpitala przez organ założycielski jakim jest Powiat Skarżyski”. Zauważył, że dokonano szczegółowej adnotacji do punku pierwszego oraz drugiego. Oznajmił, że adnotacja do punktu trzeciego tj. „Pytania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego do Zarządu Powiatu Skarżyskiego” nie zostały zawarte na pierwszej stronie jako przedmiot. Wyraził zdanie, że z pierwszych trzech stron protokołu nie wynika, że te pytania znajdują się w dalszej części sprawozdania. Oznajmił, że jest pełen podziwu dla osób, które włożyły tyle pracy w analizę tematu. Jego zdaniem przedstawione sprawozdanie powinno być rozszerzone o jeszcze jeden punk, tj. udzielone odpowiedzi na wnioski i zalecenia pokontrolne, które zostały przekazane Staroście oraz Dyrektorowi ZOZ. Wyraził zdanie, że dzięki temu protokół ten byłby spójny.
       Radny Grzegorz Małkus przyznał, że jest to słuszna uwaga. W protokole powinien znaleźć się trzeci punkt: Analiza wniosków dyrektora.
Starosta Artur Berus poinformował, że robił skrupulatne notatki podczas wystąpienia Przewodniczącego Klubu PiS Radnego Grzegorza Małkusa. Oznajmił, że nasuwa mu się pewien cytat, „Kowal zawinił, a Cygana powiesili.” Mówiąc o „kowalu” ma na myśli Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia, a o „cyganie” – samorząd. Przyznał, że nie chce już wchodzić w te analizy finansowe, zadłużenie szpitali powiatowych w Polsce. Przyznał, że czasem ma wrażenie, że co niektórzy są odporni na tą wiedzę. Przypomniał, że po wyborach parlamentarnych ukazały się artykuły w gazetach, w telewizji, na stronie Ministerstwa Zdrowia na temat zadłużenia szpitali powiatowych w Polsce. Oznajmił, ze te dane były szeroko ukrywane przed wyborami parlamentarnymi i dopiero po nich trafiły do publicznej informacji. Poinformował, że w ciągu ośmiu lat podwoił się dług szpitali powiatowych w Polsce i obecnie wynosi 11 miliardów zł. Oznajmił, że nie tylko Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej jest zadłużony. Dodał, że dług wszystkich szpitali powiatowych w całej Polsce dzisiaj oceniany jest na 20 miliardów zł. Przypomniał, że w 2011 roku pojawiła się propozycja reformy szpitali przygotowana przez Ministra Rządu Pana Adama Niedzielskiego. Propozycja ta bardzo cieszyła samorządowców. Miała zostać przygotowana nowa reforma, która zakładała kategoryzację szpitali. Miało nastąpić wzmocnienie procesu konsolidacji, profilowanie szpitali. Ustawa miała wejść w życie w 2021 roku. Ostatecznie ten projekt ustawy nigdy nie trafił do Sejmu. Szpitale w Polsce dalej się zadłużają, ale mija czas, zbliżają się wybory 2023 i nie będzie reform o szpitalnictwie. Postanowiono zastąpić ją nową nazwą – Fundusz Wsparcia dla Szpitali. Następnie założono odejście od ryczałtowego finansowania sieci szpitali, kolejne oddłużenie placówek, powołanie agencji zajmującą się szpitalami. I co w związku z ty? Podkreślił, że mamy rok 2024 a szpitale powiatowe w Polsce zadłużone są na ponad 20 miliardów zł. Wyraził zdanie, że przerzucanie się takimi argumentami jest bezpodstawne ponieważ samorząd powiatowy na tyle ile mógł to na każdym kroku wspierał działalność Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Oznajmił, że nie można odejmować zaangażowania dyrekcji, pracowników, białego  personelu i podkreślił, że każdy z radnych dobrze wie ile projektów zostało zrealizowanych i nadal jest realizowanych w szpitalu, o czym już dziś mówił. Oznajmił, że nie chce epatować wynikami finansowymi, ale to są fakty. Zaapelował, aby nie obrażać się na arytmetykę, bo liczby mówią wyraźnie. Oznajmił, że zgodnie z tym co było zapowiadane liczy się z tym, że w końcu przyjdzie taki rząd, który poważnie podejdzie do sprawy służby zdrowia. Zauważył, że od 1989 roku, kiedy to miała miejsce transformacja ustroju w Polsce, nikt sobie z tym nie poradził.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk przeczytał pełną odpowiedź na skierowane do niego pytanie przez Komisję Rewizyjna Rady Powiatu Skarżyskiego. Na pytanie : „W związku z posiadaną wiedzą na temat działalności, pogłębiającego się zadłużenia Szpitala imienia Marii Skłodowskiej-Curie w Skarżysku-Kamiennej, prosimy o wyjaśnienie, jakie działania lub interwencje podjął Pan Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego w tej sprawie i jakie one przyniosły skutek.”, odpowiedział następująco: „W związku z pytaniem Komisji Rewizyjnej kierowanym do Przewodniczącego Rady Powiatu jakie działania lub interwencje podjął Przewodniczący w sprawie pogłębiającego się zadłużenia w Szpitalu. Przypominam, że zadania Przewodniczącego Rady są określone w art. 14 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym, który wskazuje, że zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie jej obrad. Statut powiatu w paragrafie szóstym określa, co mieści się w ramach organizowania pracy Rady Powiatu, a mianowicie. Po pierwsze reprezentuje Radę na zewnątrz, koordynuje prace komisji, zwołuje sesje, ustala porządek obrad, termin i miejsce sesji, ustala listę gości zaproszonych na sesję w porozumieniu ze Starostą, przedstawia projekt planu pracy Rady Powiatu. W świetle powyższego informuję, że Przewodniczący nie ma uprawnień do samodzielnego podejmowania działań i interwencji. Nadmieniam, że w celu kontroli działalności Zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych powołana została Komisja Rewizyjna”. Zauważył, że odpowiedź przeczytana przez Radnego Grzegorza Małkusa brzmiała następująco: „Rolę, jaką ustawodawca przypisał Przewodniczącemu Rady Powiatu ogranicza się do organizowania jej pracy oraz przewodniczenia obradom”. Kontynuując przytoczył komentarza Komisji Rewizyjnej, który brzmiał następująco: „Nawet tak zakreślony zakres zadań daje szansę na to, aby wpisać się w historię danej rady. Oczywiście w dużej mierze zależy to od tego, jaki obraz pracy Rady zdołał stworzyć Przewodniczący. Rola związana ze zorganizowaniem sprawnego zarządzania pracami Rady wcale nie jest łatwa. Ułożenie sobie odpowiednio poprawnych relacji ze Starostą i Zarządem Powiatu oraz z radnymi to dopiero część sukcesu. Warto tu jednak od razu wtrącić, że współdziałanie to powinno dążyć do merytorycznej pracy nad wykonywaniem zadań publicznych przypisanych Radzie. Duże znaczenie ma jednak także posiadanie wielu społecznych cech wynikających z predyspozycji, posiadanego doświadczenia przez Przewodniczącego. Istotnym dla jej sprawnego przeprowadzenia jest przestrzeganie kilku zasad.” Następnie przypomniał brzmienie stanowiska Komisji Rewizyjnej: „Należy domniemywać, że Pan Przewodniczący celowo umniejsza zakres swoich kompetencji. W prowadzonych sesjach udowadniał, że może wykazać potrzebę dbałości o sprawy finansowe Szpitala imienia Marii Skłodowskiej-Curie w Skarżysku Kamiennej. Protokół sesji nr XIX/20/20 sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 26 marca 2020 r. wraz z nagraniem wideo lub wpływać na dyskusję o sytuacji finansowej Szpitala, odbierając radnym Prawa i Sprawiedliwości głos, uniemożliwiając im prawo do swobodnej wypowiedzi. Ponadto Przewodniczący jest też radnym i może na sesjach składać zapytania, wnioski, interpelacje. Z racji pełnionej funkcji nie musi się obawiać, że zostanie mu odebrany głos”.
        Przyznał, że nie wie po co ww. cytaty pojawiły się w protokole Komisji Rewizyjnej na temat kondycji finansowej nie tylko Szpitala. Oznajmił, że odbiera je jako czystą złośliwość w stosunku do jego osoby, ale się nie obraża.
        Radny Grzegorz Małkus oznajmił, że poczuł się wywołany przez Pana Starostę do odpowiedzi po tym, jak ten zasugerował, że może on mieć jakiś wpływ na Ministra Zdrowia tylko dlatego, że są z jednej formacji. Zauważył, że Radny może co najwyżej jechać do Ministra Zdrowia i prosić go o jakąś pomoc, wsparcie dla danego szpitala. Oznajmił, że on i jego koledzy czasem tak robili i nie raz udało się uzyskać coś dobrego dla naszego szpitala. Poinformował, że nie będzie wracał do stanowiska i poglądu na służbę zdrowia i Ministra, który absolutnie nie jest z jego formacji, tj. Bartosz Arłukowicz, który miał świetny pomysł na uzdrowienie problemów szpitali i oddłużenia. Pan ten powiedział, że jeśli ktoś ma dziesięć, to może zlikwidować trzy i wówczas te pozostałe będą się bilansować. Wyraził zdanie, że ostatnie dwie kadencje Rady polegały na oczekiwaniu na to, że może sytuacja polityczna się zmieni i w przyszłości nie będzie trzeba likwidować szpitala, ale może uda się go sprywatyzować. Przypomniał, że dyrektor Lepiarz podczas jednego z posiedzeń Komisji, gdy rozmawiano na temat zadłużenia Szpitala Powiatowego Skarżyskiego powiedział, że milion w tą czy w tą nie robi różnicy. Zauważył, że Związek Powiatów Polskich jednogłośnie przyjął, że to rząd, zarówno obecny jak i poprzedni jest winny sytuacji w szpitalnictwie. Porównał szpitale do gorącego kartofla, który jest sobie wzajemnie podrzucany przez rząd i samorządy. Oznajmił, że tu nie chodzi o wspomnianych przez Pana Starostę „kowala” i „cygana” oraz o epatowanie liczbami, chodź te są nieubłagalne. Wyraził zdanie, że ponad 100 mln zł zadłużenie w stosunku do wielkości Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej robi wrażenie. Zauważył, że duży szpital znajdujący się w sąsiednich Końskich ma 10 mln zł zadłużenie. W związku z powyższym radni nie mogą podchodzić do tematu bezrefleksyjnie. Przyznał, że protokół być może jest napisany niezgrabnie, ale intencją jego oraz jego kolegów i koleżanki jest to, żeby nie spuszczać kurtyny milczenia nad tym problemem. Oznajmił, że nie chodzi o to, żeby Pan Starosta podnosił głos na radnego, który zajmuje się sprawami Szpitala. Tu należy spokojnie o tym porozmawiać i zastanowić się czy być może jest błąd w zarządzaniu, czy może w zarządzaniu środkami, które dyrektor ma do dyspozycji. Wyraził zdanie, że aby skutecznie zarządzać grupą czy firmą potrzebne są zmiany, ponieważ po 5 latach przychodzi się w pewną rutynę i nihilizm. Oznajmił, że jest wielu doskonałych menagerów, którzy się świetnie sprawdzają i robią wszystko, aby utrzymać się na stanowisku, chodź doskonale wiedzą, że dłuższe trwanie czy wykonywanie tych zadań w jakiś sposób będzie ich ograniczać. Wyraził zdanie, że nie pozwala im się rozwijać.
W związku z tym, że protokół został przedstawiony tak szczegółowo Radna Barbara Kocia zaproponowała, aby przedstawić także odpowiedź przekazaną przez dyrektora Leszka Lepiarza na co uzyskała zgodę od Przewodniczącego Rady Powiat. Treść odpowiedzi: „Po szczegółowym zapoznaniu się z Protokołem Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego z kontroli prowadzonej w dniach 7 listopada 2023 r. do 18 grudnia 2023 r. oraz po dokonaniu analizy jego wniosków końcowych Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy nie podziela wniosków i uwag w nim zawartych. Komisja Rewizyjna w treści protokołu zawiera wnioski i spostrzeżenia, które w żadnym zakresie nie dotyczą przedmiotu kontroli oraz kontrolowanej jednostki tj. Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej. Chodzi tu o zawarte w protokole zastrzeżenia Komisji Rewizyjnej w zakresie działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego. Jak wynika z treści wyżej wymienionego protokołu, kontrola polegała na analizie dokumentacji dotyczącej Szpitala w zakresie funkcjonowania jednostki, to jest:
1.   Realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.
2.   Realizacji programów naprawczych.
        Skoro więc przedmiotem kontroli była ocena funkcjonowania Szpitala, to wszelkie  stwierdzenia powinny dotyczyć jego działalności, nie zaś działalności innych podmiotów, w tym Zarządu Powiatu czy Starosty. Zawieranie stwierdzeń i ocen w tym przedmiocie nie ma tu żadnego umocowania prawnego i wykracza poza ramy protokołu kontroli z działalności ZOZ w Skarżysku-Kamiennej. Ponadto w treści protokołu na stronie 3 pojawia się zapis, iż wniosków pokontrolnych nie zrealizowano. W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że po uprzedniej przeprowadzonej kontroli w dniach 8 września-14 listopada sporządzono protokół, w którym nie sformułowano końcowej oceny kontrolowanej działalności ZOZ i Dyrekcji ZOZ oraz nie wskazano konkretnych zastrzeżeń niezgodnych z prawem działań. Nie zawarto tam również wniosków i zaleceń pokontrolnych, które miałyby być zrealizowane przez dyrektora Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Wobec powyższego, skoro w poprzednim protokole z kontroli prowadzonej w dniach 8 września-14 listopada 2022 r. nie sformułowano żadnych wniosków, zaleceń pokontrolnych wobec dyrekcji ZOZ, to kontrola w tym zakresie Komisji Rewizyjnej była zupełnie bezprzedmiotowa, a stwierdzenia jakby wniosków pokontrolnych nie zrealizowano, jest pozbawione merytorycznych podstaw. W treści protokołu pojawiają się również zastrzeżenia co do realizacji programów naprawczych, które są wskazywane jako możliwa przyczyna krytycznej sytuacji Szpitala w Skarżysku-Kamiennej. Podkreślenia wymaga, że programy naprawcze na przestrzeni kilku lat są prawie w całości wykonywane, a niemożność wypełnienia niektórych zadań wynika z konieczności obiektywnych, niezależnych od Szpitala. Za takie czynniki należy uznać chociażby trudności z pozyskaniem lekarzy danych specjalności, wybuch pandemii czy kilkunastoprocentowa inflacja wpływająca na znaczny wzrost kosztów stałych działalności podmiotu leczniczego. To jest zakup leków, środków opatrunkowych, sprzętu jednorazowego, opłaty za media, opłaty za wywóz śmieci. Programy naprawcze każdorazowo podlegały szczegółowej analizie i ocenie organu tworzącego, który to następnie zatwierdzał jego postanowienia. Sama Komisja Rewizyjna w treści protokołu wymienia zadania zrealizowane oraz zadania w trakcie realizacji, które ewidentnie świadczą o podejmowanych staraniach mających na celu poprawę sytuacji ekonomicznej Szpitala. Stwierdzenie, jakoby programy naprawcze przygotowano metodą kopiuj wklej jest zatem bezzasadne i nie ma poparcia merytorycznego. Osobną kwestią wymagającą wyjaśnienia jest również odniesienie się do stanowiska Komisji Rewizyjnej zawartego na stronie 16. Zawarto tam stwierdzenie, że nie uzyskano odpowiedzi na zadane dyrekcji Szpitala pytanie o skutki finansowe zatrudnienia doktora nauk medycznych Krzysztofa Grzegorka na stanowisko zastępcy dyrektora ds. medycznych w Szpitalu oraz jednocześnie kierownika oddziału ginekologiczno-położniczego. Podkreślenia wymaga, że przy tak sformułowanym pytaniu o charakterze ogólnym, dyrekcja Szpitala nie mogła udzielić na nie odpowiedzi. Dodatkowo w ocenie dyrekcji Szpitala, z uwagi na obowiązujące uregulowania prawne nie ma możliwości ujawnienia szczegółowych danych o wynagrodzeniu zastępcy dyrektora ds. medycznych Krzysztofa Grzegorka. Jako dane wrażliwe podlegają szczególnej ochronie. Do obowiązków pracodawcy należy zachowanie w tajemnicy wysokości zarobków zatrudnionych. Bez zgody samego zainteresowanego nie może on ich zdradzić podmiotom trzecim. Wysokość wynagrodzenia za pracę jest informacją związaną ze sferą prywatności, a jej ujawnienie bez akceptacji podwładnego może stanowić naruszenie dóbr osobistych. Kodeks pracy w art. 11 §1 nakłada na każdego pracodawcę obowiązek poszanowania nie tyle godności, ale też innych dóbr osobistych podwładnych. Dotyczy to również sfery życia prywatnego, w tym informacji o wysokości wynagrodzenia. W uchwale zapadłej w 7-osobowym składzie z 16 lipca 1993 roku SN stwierdził, że ujawnienie przez pracodawcę bez zgody pracownika wysokości jego wynagrodzenia za pracę może stanowić naruszenie dobra osobistego w rozumieniu art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego. Ponadto informacja, która dotyczy nie działalności Szpitala, lecz konkretnej umowy o pracę wskazanej osoby fizycznej, nie jest informacją publiczną w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej. Żądanie ujawnienia takiej umowy o pracę dotyczącej prywatny sfery zatrudnionej osoby i nie jest tożsame z żądaniem niespersonfikowanej informacji do podmiotu publicznego zobowiązanego do jej udzielenia, zasadach jej funkcjonowania, danych publicznych lub majątku publicznym. Tak na przykład wyrok  WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 18 kwietnia 2019 r. Z tychże powodów szpital nie udzieli odpowiedzi na pytanie, jakie są skutki  finansowe Szpitala wynikające z zatrudnienia pana Grzegorka Krzysztofa na stanowisku pełniącego obowiązki zastępcy dyrektora do spraw  medycznych oraz powierzenia mu dodatkowych obowiązków na stanowisku kierownika oddziału położniczego-ginekologicznego.  Wobec powyższych argumentów zawarcie  negatywnej oceny z działalności Szpitala nie ma uzasadnienia.  Podkreślenia zaś wymaga, że w podobnej sytuacji co szpital w Skarżysku znajdują się niemal wszystkie szpitale powiatowe w Polsce, co wydatnie świadczy o problemie strukturalnym w służbie zdrowia, nie zaś o niewłaściwym sposobie zarządzania Zespołem Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej.”
Radny Krzysztof Ligowski oznajmił, że Starosta wywołał go mówiąc o 20 miliardowym długu szpitali  powiatowych. W związku z tym na każdy szpital przypada 60 mln zł zadłużenia. Zauważył, że zgodnie ze stwierdzeniem, że im więcej procedur tym więcej strat, ponieważ procedury te są niedoszacowane, to większe szpitale powinny mieć proporcjonalnie większe straty. Oznajmił, że nasz szpital nie jest duży, a mimo to ma bardzo duże zadłużenie.
Radny Emil Tokarczyk zauważył, że w przedstawionym protokole znalazła się krótka wzmianka o pytaniach skierowanych do niego, na które nie udzielił odpowiedzi. Wyraził zdanie, że pytania te mają charakter nieco retoryczny, dlatego, że wszyscy radni doskonale wiedzą o jego  inicjatywach i działaniach zmierzających do poprawy sytuacji finansowej Szpitala od początku tej kadencji. Przypomniał, że na początku kadencji był projekt restrukturyzacji, gdzie kładł dosyć istotny nacisk na rozbudowę tego sektora usług komercyjnych Szpitala i wpływów komercyjnych jako źródło dodatkowego finansowania. Miało temu służyć na przykład przeniesienie punktu laboratoryjnego albo przynajmniej punktu pobrań na parter. Wyjaśnił, że chodzi o to, żeby diagnostyka była ułatwiona dla pacjentów, żeby ci nie musieli kontaktować się z chorymi szpitalnymi, żeby mieli komfortowy dostęp do diagnostyki właśnie na parterze. Zauważył, że teraz ma to o tyle istotne znaczenie, że jeśli będziemy mieć nowy tomograf, być może w przyszłości rezonans w Szpitalu, to rzeczywiście trzeba brać pod uwagę kwestię dostępności jeśli chcemy myśleć poważnie o usługach komercyjnych świadczonych przez Szpital. Wówczas postulował także o utworzenie oddziału chemioterapii dziennej ze względu na dużą ilość pacjentów onkologicznych w naszym powiecie, którzy muszą korzystać z takiego oddziału czy z takiej pomocy w Świętokrzyskim Centrum Onkologii w Kielcach. Poza tym składał jeszcze inne propozycje na łamach Rady Powiatu, ale także do Zarządu. Przypomniał, że były one konsultowane z przedstawicielami NFZ-u. Efektem była decyzja o rozbudowie zakładu opiekuńczo-leczniczego. Miał się on bilansować przy odpowiedniej liczbie łóżek. Sytuacja była dynamiczna, ponieważ wyceny zmieniają się z roku na rok. Oznajmił, że w efekcie niewiele z tych postulowanych przez niego zmian zostało wprowadzonych w życie lecz wprowadzono inne zmiany. Oznajmił, że możemy oceniać ich skuteczność od strony finansowej, od strony zabezpieczenia usług medycznych. Poinformował, że on koncentrował się na takich zagadnieniach jak choroby cywilizacyjne i ta częstotliwość występowania tych chorób w naszym powiecie, czyli choroby onkologiczne, choroby diabetologiczne i choroby układu krążenia, bo to są choroby najczęstsze. Przyznał, że profilowanie szpitali powiatowych ma sens. Przyznał, że brakuje polityki centralnej dotyczącej tego profilowania, usług medycznych na poziomie całego województwa. Wyraził zdanie, że jesteśmy ofiarą braku tej polityki. Oznajmił, że trudno na siłę organizować profilowe oddziały, jeśli NFZ nie wyraża specjalnej skłonności ani chęci w tym kierunku. Restrukturyzacja poprzez tworzenie nowych oddziałów jest też trudna ze względu na pozyskiwanie specjalistów, więc pozyskanie lekarza hematologa, który prowadziłby wspomniany przez niego oddział chemioterapii dziennej także byłoby problematyczne. Zauważył, że żyjemy w trudnych czasach dla służby zdrowia. Wyraził nadzieje, że kolejny rząd wreszcie odważy się na reformę w tym zakresie, która jest niezbędna dla systemu i funkcjonowania wszystkich szpitali. Zwrócił uwagę na fakt, że protokół Komisji Rewizyjnej kończą wnioski zawarte w 5 punktach.  Dotyczą one statutu, organizacji Szpitala i dostosowania ich do możliwości, jeśli chodzi o świadczenie usług medycznych. Wyraził zdanie, że ze względu na to, że sytuacja jest dynamiczna, to powinno to zostać zrealizowane w konsultacjach z NFZ-em. Oznajmił, że punkt dotyczący przekazania kompetencji dotyczących służby zdrowia w powiecie na barki Wicestarosty być może równie jest zasadny. Jest on jednym z elementów tego wniosku. Oznajmił, że ostatni dotyczy tego, że w przypadku powoływania nowego dyrektora trzeba położyć akcent na kompetencje finansowe dotyczące finansowania służby zdrowia, co jego zdaniem jest oczywiste w tej sytuacji finansowej Szpitala. Oznajmił, że on akcentował by o jeszcze jedną bardzo ważną kwestię. Wyraził zdanie, że kompetencje dotyczące zapewnienia świadczenia usług medycznych na wysokim poziomie są bardzo istotne, szczególnie w sytuacji, kiedy głównym problemem funkcjonowania Szpitala jest pozyskanie kadr medycznych, czyli lekarzy specjalistów, którzy zapewniają ten poziom usług medycznych, więc na pewno dyrektor Szpitala musi w tym względzie również wykazywać się, czy kandydat na takiego dyrektora z takimi kompetencjami.
Wyraził nadzieję, że wyczerpująco odpowiedziałem na skierowane do niego pytania Komisji Rewizyjnej oraz, że sprawa odnośnie jego stanowiska w tym zakresie jest jasna.
Starosta Artur Berus oznajmił, że z jednej strony dyskusja jest zawsze potrzebna. Mimo, że dziś radni ścierają się argumentami to podbudowało go to, że większość z nich mówi „nasz szpital”, co udowadnia mu, że Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej nie jest nikomu obojętny. Wyraził zdanie, że tu nie chodzi o jakąś bitwę, bo jak wszyscy wiemy największym zdobywcą jest ten, kto umie zwyciężać bez bitwy. Zaapelował, aby radni nie toczyli bitwy lecz współpracowali.
Radny Mieczysław Bąk oznajmił, że to on jest twórcą protokołu i wcale nie chodziło mu o to, żeby komuś dopiec. Chodziło mu o to, żeby po raz kolejny zwrócić uwagę na katastrofalną sytuację jaka jest w Szpitalu. I szpital dziś dołuje, szoruje po dnie. Wyjaśnił dlaczego przedstawiony protokół nie był tak krótki jak ten przygotowany przez Przewodnicząca Zespołu Panią Barbarę Kocię, który jak sama stwierdziła był trochę lakoniczny. Oznajmił, że on i jego koledzy starali się go rozszerzyć o pewne aspekty. Podziękował Radnemu Emilowi Tokarczykowi za to, że odważył się powiedzieć to czego nie chciał niekiedy powiedzieć na sesjach. Przyznał, że Przewodniczący Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego Rady Powiatu Skarżyskiego chciał wprowadzić pewne rzeczy. Okazało się, że nie można było ich wprowadzić, pomimo, że te rzeczy nie ponosiły, nie pociągały za sobą żadnych skutków finansowych, a niektóre z nich usprawniłyby działalność Szpitala. Oznajmił, że radni z Klubu PiS sprawy naszego Szpitala traktują bardzo poważnie. Dlatego ten temat jest podejmowany na każdej sesji. Poinformował, że opracowali szereg tablic, pozyskują informacje po to, aby nie tylko radni, ale także społeczeństwo wiedziało co za chwile może się wydarzyć. Przyznał, że być może przedstawiony protokół nie jest doskonały. Przyznał, że osoby, które się pod nim podpisały nie są fachowcami w dziedzinie medycyny, ale jedno jest pewne, nikt nie miał zamiaru nikogo obrażać. Wyraził nadzieje, że Pan Starosta niefortunnie powiedział o wieszaniu. Przypomniał, że kiedyś na jednym z wieców obecny premier także zaczął insynuować aluzje na temat gałęzi. Zauważył, że każdy mówi o tym, że wszystkie szpitale są zadłużone, ale zapytał dlaczego radni nie uderzą się w pierś i nie powiedzą co zrobili, żeby ten szpital miał mniejsze zadłużenie. Przypomniał kwestię oddziału zakaźnego, kiedy to radni prosili, aby go nie zamykać, ponieważ według posiadanej przez nich wiedzy on nie przynosił strat. Chwilę później rozpoczęła się pandemia Covid. Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej został wyznaczony na szpital covidowy. Wówczas jeżdżono do premiera prosząc, aby szpital ten nie był covidowy, ponieważ ucierpią na tym pacjenci. Zwrócił uwagę na analizy, z których wynika, że po jednym miesiącu funkcjonowania szpitala jako covidowego odrobiono stratę za cały kwartał, a kolejne miesiące przynosiły zyski. Oznajmił, że Szpital w Starachowicach, który przejął tę kompetencję przez rok wypracował 60 milionów zysku. Wyraził zdanie, że nie możemy cały czas  wszystkiego ubierać w politykę. Zauważył, że gdy w 2019 roku ukazał się wyrok Trybunału Konstytucyjnego na temat braku obowiązku pokrywania strat szpitali przez powiaty, to Powiat Skarżyski automatycznie z tego zrezygnował. Wyraził zdanie, że gdyby Powiat Skarżyski przez cały czas pokrywał tę stratę to dziś dyrektor Szpitala byłby w komfortowej sytuacji. Na bazie materiałów, które otrzymał śmie twierdzić, że takie działania spowodowałyby, że rok nie zamykał się ze stratą 100 czy 102 mln zł, lecz 70 mln zł.
Niektórzy radni pozwolili sobie na komentarz co do powyższego. Radny Mieczysław Bąk zauważył, że takie komentarze nie powinny padać podczas Sesji Rady Powiatu, po czym kontynuował swą wypowiedź.
Oznajmił, że dziś sytuacja Szpitala jest tragiczna. Wrócił do słów Radnego Jana Gajdy, który mówił o tym, że za moment zostanie wstrzymana dostawa protez. Wyraził zdanie, że Pan doktor nie doczeka się opłaty faktury za przeprowadzony remont w tej kadencji. Oznajmił, że nowa kadencja będzie musiała zmierzyć się z tym problemem. Zauważył, że dziś pojawiło się dużo aluzji odnośnie tego, że rząd PiS-u był niedobry. Zauważył, że teraz ci krytycy są koalicją, która ma obecny rząd. Zauważył, że od trzech miesięcy mamy nowy rząd, który na tą chwile zajmuje się sprawą „pigułek” od 15 roku życia, a za moment zajmie się aborcjami i związkami partnerskimi. Na tą chwile nikt tam nie wspomina o szpitalach. Wyraził zdanie, że samorząd powinien liczyć sam na siebie w tym temacie. Zaapelował, aby radni zaczęli poważnie podchodzić do tego tematu. Poinformował, że był na Komisji wyboru zastępcy dyrektora ds. medycznych. Oznajmił, że głosował przeciwko powołaniu doktora Grzegorka na to stanowisko, ponieważ uważa, że w szpitalu powinno powiać nowym optymizmem. Pan dyrektor powiedział wyraźnie, że nic się nie zmieni. Wyraził zdanie, że ciągnięcie tego wozu w takim stanie spowoduje, że w którymś momencie odpadną koła i będzie tragicznie. Zauważył, że w szpitalu jest zatrudnionych 520 osób. Podkreślił, że Szpital Powiatowy w Skarżysku-Kamiennej jest jednym z największych zakładów pracy w mieście. Wyraził zdanie, że udawanie, że nic się nie dzieje doprowadzi do tragedii.
Radny Tomasz Wąsowski poinformował, że pierwszy raz został radnym 22 lata temu i już wtedy toczyły się podobne rozmowy na temat Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Zauważył, że radni nie mogą za wiele zrobić w tej kwestii, a obecnej złej sytuacji szpitali winne jest złe finansowanie ich w ramach systemu.
Radna Renata Bilska przyznała racje radnemu Mieczysławowi Bąkowi który mówił o tym, że ich działania są przejawem troski. Następnie poinformowała, że 21 czerwca 2022 roku pojawił się artykuł dotyczący Szpitala Powiatowego w Przasnyszu, który wypracował pierwszy o lat zysk. Oznajmiła, że tego samego życzy Szpitalowi Powiatowemu w Skarżysku-Kamiennej.
Starosta Artur Berus przyznał, że cieszy go próba ocieplenia dyskusji przez jego przedmówczynie, ale zwrócił uwagę na Szpital Miejski w Grudziądzu, który ma dług w wysokości 436 mln zł. Zauważył, że każdy szpital ma inną specyfikę, a wspomniane przez niego 20 miliardowe zadłużenie jest faktem. Odnosząc się do słów Radnego Tomasza Wąsowskiego zauważył, że obecnie trwa szósta kadencja Rady Powiatu Skarżyskiego, a szpitale od lat borykają się z problemem finansowania. Przypomniał, że cieszy go, że jest dyskusja na ten temat, że każdy mówi „nasz szpital”, który nie jest nikomu obojętny. Oznajmił, że dopóki będzie pełnił swoją funkcję szpital będzie mu bliski. Poinformował, że jeśli będą możliwości systemowe, żeby przekształcać szpital na pewno takie odważne decyzje będzie podejmował wraz z Zarządem. Zauważył, że w obecnej kadencji zarówno Zarząd Powiatu jak i cała Rada Powiatu Skarżyskiego podejmowali odważne decyzje i dzięki temu, patrząc  na inne samorządy województwa świętokrzyskiego można powiedzieć, że Powiat Skarżyski jest liderem w pozyskiwaniu środków zewnętrznych z różnych programów. Były to nie tylko programy unijne, ale także bardzo dobre programy rządowe. Wyraził zdanie, że Radni Powiatu Skarżyskiego w tych trudnych momentach potrafili szukać tego co ich łączy, a nie dzieli.
Radny Roman Wojcieszek przypomniał, że Radnym Powiatu Skarżyskiego jest drugą kadencję, lecz nawet, gdy zajmował inne stanowiska, pełnił inne funkcje to o Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej zawsze mówił, że jest to „nasz szpital”. Zauważył, że Pan Starosta powiedział o tym, że lepiej, żeby ten wygrywał, który nie toczy boju, tylko w inny sposób załatwia sprawy. Oznajmił, że w ostatniej kadencji propozycje radnych z Klubu PiS oraz innych Radnych Rady Powiatu Skarżyskiego władze Powiatu traktowały jako składaną im może nie zachętę do boju lecz jako kontrę. Zapewnił, że tak nie było, nie jest i ma nadzieję, że nie będzie. Poinformował, że w samorządzie jest od 1990 roku, a w tym czasie z różnymi ekipami współtworzył władze, albo stanowił ją w mieście. Poinformował, że zawsze czuł odpowiedzialność za to co mu powierzono. Zauważył, że Pan Starosta nie od dziś całe zło upatruje gdzieś wyżej. Oznajmił, że zawsze było tak, że samorządy jednego, drugiego czy trzeciego szczebla nie były do końca fair traktowane. Wyraził zdanie, tak nie powinno być, ale taka jest natura władzy. Zaapelował, aby wszyscy radni zadali sobie pytanie czy zrobili wszystko, aby ten nasz szpital świadczył usługi na wyższym poziomie oraz, żeby poprawić jego sytuację ekonomiczną. Przyznał, że podziwia Pana Starostę za dobre samopoczucie i zauważył, że to właśnie on przejął odpowiedzialność w imieniu Zarządu za ten szpital. Wyraził zdanie, że nie udało się załatwić niektórych spraw, które można było załatwić. Przyznał, że nikt nie przewidział wybuchu pandemii. Odniósł się do sprawy zamknięcia oddziału zakaźnego, o której mówił radny Mieczysław Bąk. Oznajmił, że zgodnie z tym co już dziś powiedział dyrektor ZOZ, oddział ten faktycznie przynosił straty. Nie zmienia to faktu, że w województwie świętokrzyskim były tylko dla lub trzy oddziały zakaźne. Przypomniał, że radni mówili wówczas, że ze względu na powyższe warto ten oddział utrzymać. Niestety oddział zakaźny w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej został zamknięty, a skorzystał na tym szpital w Końskich. Oznajmił, że to nie jest do końca wina złego NFZ-u czy złego rządu, tak jak mówił Pan Starosta. Wyraził zdanie, że obecna sytuacja szpitala jest porażką obecnego Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz osobistą porażką samego Starosty. Dodał, że jest to także porażka wszystkich radnych, którzy składali propozycje oraz tych, którzy milczeli w tej kwestii. Przyznał, że mimo to pewne kwestie dotyczące szpitala mogą cieszyć w tym sprawa oddziału położniczego czy oddziały ortopedycznego.

Ad. pkt 10 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:

1) Skarbnik powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024–2035 wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
 
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024–2035 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 404/LX/2024.

2) Skarbnik powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2024 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 405/LX/2024.

3) Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kamiennej wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie uchwalenia statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 406/LX/2024.

4) Członek Zarządu Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku 2024 wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku 2024 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 407/LX/2024.

5) Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Skarżyskiego oraz Komisji Stałych Rady na 2024 rok wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 17 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Powiatu Skarżyskiego oraz Komisji Stałych Rady na 2024 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 408/LX/2024.

Przewodniczący Rady poinformował, że w związku z tym, iż w ubiegłym tygodniu ukazał się Dziennik Ustaw z 2024 r. pozycja 107 konieczna była zmiana podstawy prawnej we wszystkich przedstawionych już projektach uchwał. Uchwała w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej podjęcia przez Radę Powiatu Skarżyskiego uchwały w sprawie reparacji od Niemiec została przygotowana Komisja Skarg, Wniosków i Petycji. Poinformował, że tam także zostanie zmieniona ta podstawa prawna.

6) Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Radny Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej podjęcia przez Radę Powiatu Skarżyskiego uchwały w sprawie reparacji od Niemiec wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 2 radnych

Uchwała w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej podjęcia przez Radę Powiatu Skarżyskiego uchwały w sprawie reparacji od Niemiec została przyjęta i uzyskała Nr 409/LX/2024.

Ad. pkt 11 Przyjęcie oświadczenia Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie reparacji od Niemiec.
      Radny Jerzy Żmijewski przedstawił oświadczenie Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie reparacji od Niemiec.
/materiał w załączeniu/
Radny Roman Wojcieszek poinformował, że chce złożyć wniosek o przyjęcie tego oświadczenia poprzez aklamację. Oznajmił, że za jego wnioskiem przemawia fakt bardzo dobrego procedowania tej sprawy na Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Podkreślił, że została ona rozpatrzona bez jakiejkolwiek nuty politycznej z szacunkiem dla tych mieszkańców naszego powiatu, którzy zginęli, dla ich cierpień, dla cierpień ich rodzin, ale i również przez szacunek i fakt, że owoce pracy, często pokoleń, zostały zniszczone. Strona agresora nie uczyniła żadnego zadośćuczynienia. Licząc na to, że nie ma innych zań w tej kwestii złożył wniosek o przyjęcie tego oświadczenia w formie aklamacji.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że zostało to już rozpatrywane, ale zgodnie ze Statutem Powiatu Skarżyskiego, rozdział 2 § 5 Rada Powiat w trybie przewidzianym dla uchwał może podejmować tylko głosowania, nie może przyjmować przez aklamację. Następnie Przewodniczący Rady stwierdził, że przejdziemy do głosowania.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 16 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 1 radny

Oświadczenie Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie reparacji od Niemiec zostało przyjęty i uzyskało Nr 1/2024.

Ad. pkt 12 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Przewodniczący Rady przypomniał radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych w związku z zakończeniem kadencji. Poinformował, że kolejna sesja robocza zaplanowana została na 21 marca 2024 r., natomiast sesja kończąca kadencję odbędzie się 3 kwietnia br. w Państwowej Szkole Muzycznej w Skarżysku-Kamiennej.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że porządek LX sesji został zrealizowany w całości.  Podziękował wszystkim za udział w dzisiejszych obradach. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam LX Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".

Godzina zakończenia obrad – 13.49

Protokołowała
Monika Chylicka
 

Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
 
 
Jacek Jeżyk
 
 
Protokół LX - 15.02.2024.pdf (369kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (21 marca 2024)
Opublikował: Monika Chylicka (22 marca 2024, 10:16:27)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 103