Protokół Nr LIX/2023 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 21 grudnia 2023 roku

Protokół Nr LIX/2023
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 21 grudnia 2023 roku
 


Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku - Kamiennej, ul. Plac Floriański
 
Godzina rozpoczęcia obrad - 11.00
 
W sesji udział wzięli:
-        Przewodnicząca Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych Pani Katarzyna Sieradzka,
-        Przewodniczący Gminy Bliżyn Pan Jacek Krzepkowski,
-        Radni Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej - Pan Arkadiusz Bogucki, Pan Andrzej Warwas, Pan Jacek Jamroz,
-        22. Skarżyska Drużyna Harcerzy Nieprzetartego Szlaku i 21. SDH i 24. SGZ,
-        Dyrektorzy i Główni Księgowi jednostek służby zdrowia,
-        Dyrektorzy i Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
-        Radni Powiatu Skarżyskiego,
-        Starosta Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
-        Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz,
-        Skarbnik powiatu Urszula Wrona,
-        Radca Prawny starostwa Karolina Oleksiak, 
-        Naczelnicy Wydziałów Starostwa,
-        Przedstawiciele lokalnych mediów.
 
Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.
 
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Monika Chylicka –Podinspektor Biura Rady Powiatu
 
STRESZCZENIE   POSIEDZENIA

Ad. pkt 1 Otwarcie Sesji.

LIX w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który poinformował zebranych, że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co stanowi 84% składu Rady Powiatu. Jest to kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, na Sekretarza obrad wskazuje Radnego Romana Wojcieszka.
Następnie zapytał czy do przedstawionego projektu porządku LIX Sesji Rady Powiatu Radni lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
Wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Barbara Kocia zaproponowała rozszerzenie porządku obrad o sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zarządu Powiatu w zakresie analizy wynagrodzeń w powiatowych jednostkach organizacyjnych. Zaproponowała, aby wprowadzić go do porządku jako punkt 7.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że przechodzimy do głosowania wniosku o rozszerzenie porządku obrad w punkcie 7 o sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zarządu Powiatu w zakresie analizy wynagrodzeń powiatowych jednostek organizacyjnych.

Za przyjęciem porządku głosowało –  16 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Wniosek o rozszerzenie porządku obrad w punkcie 7 o sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zarządu Powiatu w zakresie analizy wynagrodzeń powiatowych jednostek organizacyjnych został przyjęty jednogłośnie.

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad LIX Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Za przyjęciem porządku głosowało –  16 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Porządek obrad LIX Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że na dzisiejszej sesji są obecni harcerze, którzy chcą przekazać Betlejemskie Światło Pokoju. Poprosił o wystąpienie harcerzy, Pana Starostę oraz Przewodniczącego Klubu Prawa i Sprawiedliwości radnego Grzegorza Małkusa.
Betlejemskie Światełko Pokoju zostało przekazane Panu Staroście oraz Przewodniczącemu Klubu Prawa i Sprawiedliwości radnego Grzegorza Małkusa.
Pani Teresa Skwarek powitała obecnych harcerskim „Czuwaj!”. Poinformowała, że ma zaszczyt reprezentować 22. Skarżyską Drużynę Harcerską Nieprzetartego Szlaku, w zastępstwie za druhnę Izabelę Sieczkę. Dodała, że reprezentuje również 21. Skarżyską Drużynę Harcerską Niebieski Sztorm oraz 22. Skarżyską Gromadę Zuchową Ogień i Woda. Oznajmiła, że hasło Betlejemskiego Światła Pokoju 2023 roku brzmi: „Czyńmy pokój”. Zauważyła, że gdy w Ukrainie toczy się wojna, gdy tak wiele niepokoju dręczy inne narody, gdy niepokój, lęk i obawy towarzyszą wielu ludziom, akcja Betlejemskiego Światła Pokoju jest kolejną okazją, by pochylić się nad cennym darem dla ludzkości i zainicjować refleksję nad tym, czym jest pokój oraz ukazania różnych jego wymiarów. Poinformowała, że Światło wędrujące z Groty Narodzenia, przez Wiedeń, Bratysławę do Zakopanego jest zwieńczeniem tego dziękczynienia z hasłem zadaniowym dla harcerzy i tych, którym go niesiemy. Oznajmiła, że jako harcerze Związku Harcerstwa Polskiego, przekazujący Święty Płomień z Betlejem, chcą wypełnić ich zadanie z tymi, z którymi dzielą się tym darem, by realnie czynić pokój w życiu i by przynieść Święta Bożego Narodzenia w pokoju oraz dawać nadzieję tym, którzy doświadczają jego braku. Następnie złożyła życzenia z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia. Życzyła wszystkim, aby Płomień Pokoju gościł w ich sercach przez 366 dni 2024 roku. „Czyńmy pokój”- dodała.
Starosta Artur Berus podziękował harcerzom z powiatu skarżyskiego za przekazane Betlejemskie Światełko Pokoju. Wyraził zdanie, że są oni ambasadorami Światełka, ponieważ dzięki nim trafia ono nie tylko do instytucji, ale także do naszych domów i rodzin. Odnosząc się od tegorocznego hasła Światełka „Czyńmy pokój” zaapelował, abyśmy zaczęli czynić pokój od samych siebie, od naszych rodzin, od miejsc, gdzie pracujemy. Przytoczył słowa profesora Władysława Bartoszewskiego: "Warto być uczciwym, choć nie zawsze się to opłaca. Opłaca się być nieuczciwym, ale nie warto."
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku złożył  wszystkim najserdeczniejsze życzenia. Życzył, aby zbliżające się święta były dla nich niezapomnianym czasem, spędzonym bez pośpiechu, trosk i zmartwień, aby odbyły się w spokoju, radości, wśród rodziny, przyjaciół oraz wszystkich bliskich osób. A Nowy Rok niech przyniesie spełnienie marzeń oraz postanowień noworocznych.
Radny Roman Wojcieszek wystąpił jako prezes Stowarzyszenia Nasze Dziedzictwo, dzięki któremu został wyremontowany żeliwny nagrobek rodziny Witwickich, który jest jedynym tego typu zabytkiem w naszym mieście. Poinformował, że udało się to dzięki hojności i życzliwości wielu instytucji oraz osób prywatnych. Oznajmił, że Wojewódzki Konserwator Zabytków przy odbiorze powiedział, że rzadko się zdarza, żeby bez uwag przyjmowali tego typu obiekty, a nam się to udało. Wręczył podziękowania Panu Staroście, Panu Przewodniczącemu za wsparcie ww. przedsięwzięcia kwotą 20 tys. zł. Poinformował, że koszt całej inwestycji wyniósł 120 tys. zł. Dodał, że ponad 80 prywatnych osób złożyło swoje datki na ten cel w postaci indywidulanych wpłat, a wśród nich także i radni Pani Renata Bilska i Pan Jerzy Żmijewski, którym także wręczył podziękowania.
Starosta Artur Berus w imieniu Zarządu i władz Powiatu Skarżyskiego podziękował Stowarzyszeniu Nasze Dziedzictwo za tę akcję. Przyznał, że cieszy go fakt, że w samorządzie są takie przestrzenie, które bez względu na barwy polityczne, łączą nas i dzięki czemu udaje się doprowadzić daną sprawę do końca.

Ad. pkt 3 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.

Starosta Artur Beruspoinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu między sesjami w okresie od 30 listopada do 21 grudnia 2023 roku zostało złożone w dniu wczorajszym w biurze Rady Powiatu. Uzupełniając sprawozdanie poinformował, że w dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie Zarządu Powiatu Skarżyskiego. Zarząd Powiatu przyjął autopoprawkę do projektu uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2023 rok. Ponadto Zarząd Powiatu zaopiniował projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego. Podczas posiedzenie zastały także wprowadzone uchwały Zarządu Powiatu, w tym  plan zmieniający wysokość środków otrzymanych z funduszu pomocy, wprowadzenie zmian w budżecie powiatu na 2023 rok, w sprawie ogłoszenia otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych Powiatu Skarżyskiego w roku 2024 w zakresie kultury, kultury fizycznej, ochrony i promocji zdrowia, turystyki, edukacji oraz ekologii i ochrony środowiska, Uchwała Rady Powiatu w sprawie wyrażenia opinii, dotyczącej przebudowy drogi gminnej, ulica Stokowiec wraz z przebudową skrzyżowania z drogą powiatową, ulica Langiewicza, Uchwała Zarządu Powiatu w sprawie zatwierdzenia umowy zawartej przez Pana Mariusza Kawę, dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Skarżysku-Kamiennej.
Poinformował, że 19 grudnia wicestarosta Pani Anna Leżańska oraz Członek Zarządu Pan Adam Ciok, wzięli udział w spotkaniu opłatkowym w Domu Dziecka „Przystań”. W dniu wczorajszym, odbyło się spotkanie wigilijne, opłatkowe w Warsztatach Terapii Zajęciowej, w którym uczestniczył osobiście wraz z Członkiem Zarządu Panem Adamem Ciokiem.
Przedstawiając w dniu dzisiejszym sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu poprosił o jego przyjęcie.
/sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu/

Ad. pkt 4 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji.

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że interpelacje po ostatniej sesji złożyła Renata Bilska, którą poprosił o jej przedstawienie.

Radne Renata Bilska poinformowała, że złożyła interpelację w sprawie budowy chodników przy ulicach Książęcej i Rycerskiej. W nawiązaniu do zorganizowanego spotkania z mieszkańcami Osiedla Książęce w dniu 27 marca 2023 roku z Panem Starostą, który był reprezentowany przez Członka Zarządu Pana Tadeusza Bałchanowskiego i dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych Pana Marka Czyża oraz podanej wtedy informacji o przygotowanej dokumentacji na odcinek chodnika przy ulicy Książęcej, od szkoły do skrzyżowania z ulicą Kopernika, na wstępie podziękowała, za ujęcie w Wieloletniej Prognozie Finansowej w projekcie budżetu Powiatu Skarżyskiego na rok 2024 zadania inwestycyjnego pod nazwą: przebudowa drogi powiatowej nr 0553T ul. Książęca w miejscowości Skarżysko-Kamienna, polegającego na wykonaniu chodnika wraz z odwodnienie. Przypomniała, że już w 2020 roku w odpowiedzi na jej interpelacje uzyskała informację, że była to jedyna szkoła, przy której nie było chodnika. W trosce o bezpieczeństwo dzieci i mieszkańców, mając informację, iż w projekcie budżetu miasta nie ma ujętych środków na dofinansowanie tego zadania przez Gminę Skarżysko-Kamienna, a tym samym jest zagrożenie niezrealizowania zadania, zwróciła się z prośbą o wystosowane pism od władz Powiatu Skarżyskiego do Prezydenta miasta Skarżyska-Kamiennej i Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej, informujących o planowanej inwestycji, budowy tego odcinka chodnika, od szkoły do skrzyżowania z ulicą Kopernika i potrzebie partycypowania gminy Skarżysko-Kamienna w kosztach planowanej inwestycji. Jeżeli takie pismo zostanie przesłane od władz powiatu do władz miasta, to poprosiła o załączenie do odpowiedzi na jej interpelację kopii tego pisma i udzielonej na nią odpowiedzi. Dodała, że dzieci idące do i ze szkoły oraz mieszkańcy osiedla są zmuszeni chodzić ulicą, co szczególnie jest trudne zimą. Okres jesienno-zimowy dodatkowo zwiększa ryzyko wypadków poprzez wcześniej zapadający zmrok. Po raz kolejny ponowiła swoją prośbę o potraktowanie z należytą powagą tej sprawy bezpiecznego poruszania się po ww. drogach powiatowych, tj. ul. Książęcej i ul. Rycerskiej, mieszkańców, a przede wszystkim dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 4 i Przedszkola nr 2 oraz wykorzystanie możliwości, jeśli takie będą w pierwszym kwartale 2024 roku, do pozyskania środków zewnętrznych na budowę chodników przy tych drogach. Poprosiła o ujęcie w odpowiedzi na interpelację informacji, jakie zostały podjęte przez władze powiatu działania w sprawie dofinansowania przez gminę Skarżysko-Kamienna umieszczonego w projekcie budżetu Powiatu Skarżyskiego na rok 2024 zadania inwestycyjnego, związanego z budową chodnika przy ulicy Książęcej. Poinformowała, że o niektórych działaniach wie, za co podziękowała. Poinformowała, że w styczniu 2023 roku Zarząd Dróg Powiatowych dokonał zgłoszenia budowy w Starostwie Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej w Wydziale Architektury, Budownictwa i Zagospodarowania Przestrzennego i uzyskał zaświadczenie potwierdzające brak sprzeciwu wobec tego zgłoszenia. Przyznała, że jest to dla niej pewna iskierka nadziei. Poprosiła także o udzielenie informacji, przy których szkołach zlokalizowanych przy drogach powiatowych na dzień dzisiejszy nie ma chodników.

Ad. pkt 5 Wolne wnioski i oświadczenia.
W tym punkcie głos zabrali:

Radny Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej Pan Arkadiusz Bogucki przyznał, że działania związane z budową chodnika są działaniami długoletnimi, które są związane z tym, że mieszkańcy miasta prosili Radnych Rady Miasta o podjęcie takich prób. Oznajmił, że obecność Radnych Rady Miasta Skarżysko-Kamienna na dzisiejszej sesji Rady Powiatu Skarżyskiego jest dowodem na to, że chcą oni mówić wspólnym głosem niezależnie od tego, że ich zdania czasem się różnią. Poprosił,   aby pojawiła się jasna deklaracja ze strony Zarządu Powiatu w ww. sprawie. Poinformował, że równie jasna deklaracja padła wczoraj od Pana Wiceprezydenta Andrzeja Brzezińskiego. Oznajmił, że jeżeli miasto i powiat dojdą do porozumienia i dojdzie do współfinansowania w równych kwotach, to ta inwestycja będzie miała miejsce. Podkreślił, że jest ona niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom. Radny złożył wszystkim życzenia z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.
Radny Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej Pan Andrzej Warwas oznajmił, że składał interpelację w tej sprawie, która wzbudziła niekoniecznie zadowolenie, ponieważ były tam dość mocne słowa, ale dziś złożył serdeczne podziękowania za to, że przedstawiciele Powiatu Skarżyskiego pochylili się nad nią. Oznajmił, że nie trzeba przekonywać o słuszności tej inwestycji. Przyznał, że cieszy go fakt, iż zadanie to zostało ujęte w budżecie na 2024, chodź jego zdaniem zaczepną kwotą. Wyraził nadzieję, że zostanie wskazana konkretna kwota jaka będzie przekazana na ten cel. Przypomniał, że obiecał, że zrobi wszystko, żeby takie dofinansowanie się ze strony miasta znalazło. Oznajmił, że słowa dotrzymał. Poinformował, że cała Rada Miasta jednogłośnie przychyliła się do tego, więc ze strony Rady nie ma żadnych zastrzeżeń, żeby taka inwestycja była dofinansowana. Poinformował, że podczas wczorajszej Sesji Rady Miasta zapytał Pana Prezydenta jaki sygnał z miasta pójdzie w tej sprawie do Zarządu Powiatu. W odpowiedzi usłyszał zapewnienie, że zadanie zostanie dofinansowane. Oznajmił, że taki wniosek zostanie złożony także przez Komisję Oświaty, której jest przewodniczącym. Na koniec swojego wystąpienia życzył Radnym Powiatu Skarżyskiego oraz Zarządowi Powiatu lepszej współpracy z miastem oraz złożył wszystkim życzenia z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.
Radny Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej Pan Jacek Jamroz oznajmił, że obecność trzech radnych miejskich podczas dzisiejszej sesji Rady Powiatu Skarżyskiego jest symboliczna i pokazuje, że cała Rada Miasta Skarżyska-Kamiennej, niezależnie od poglądów politycznych, budowę tego chodnika uważa za priorytet i będzie dążyć do tego, żeby znaleźć środki na wykonanie tego zadania. Oznajmił, że biegał ulicą Rycerską, wracał ul. Książęcą i na własne oczy widział, jak brak tego chodnika wpływa na bezpieczeństwo pieszych. Jako przewodniczący Komisji Budżetu zadeklarował, że i ta komisja złoży stosowne wnioski do Prezydenta Miasta, po to, aby zabezpieczyć możliwie duże środki na realizację tej inwestycji. Radny złożył wszystkim życzenia z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.
Starosta Artur Berus przyznał, że bardzo miło słyszeć mu deklaracje radnych miejskich. Podkreślił, że ważne jest to, aby szukać tego co nas łączy, a nie dzieli, dla dobra naszych mieszkańców. Oznajmił, że światło jest symbolem moralności, dobrobytu, ale też, nadziei. Wyraził zdanie, że po takich słowach wspomniane przez radną Renatę Bilską „światełko nadziei” co do tej inwestycji można zastąpić „świecącym jupiterem”. Wyraził zdanie, że w najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg. Poinformował, że kosztorys na to zadanie wynosi 970 tys. zł. Oznajmił, że może się zdarzyć tak, że w budżecie znajdzie się większa kwota na realizację tego zadania. Poinformował, że 4 stycznia 2024 roku zostaną otwarte oferty dotyczące przebudowy ul. Tysiąclecia. Wyraził zdanie, że jest to okres korzystny dla samorządu, lecz mniej korzystny dla firm. Oznajmił, że przetargi są ogłaszane wtedy, kiedy są najniższe oferty, ponieważ zależy im żeby realizować jak najwięcej zadań. Wyraził nadzieję, że po 4 stycznia będzie można zwiększyć kwotę na realizację zadania polegającego na budowie chodnika i wówczas Zarząd Powiatu przekaże deklarację Radzie Miasta oraz Prezydentowi co do tej kwoty.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że obecnie w sesji uczestniczy 18 radnych, co stanowi 95% składu Rady.
Radny Grzegorz Małkus przyznał, że cieszy go iż dzisiejsza sesja przebiega w tak miłej atmosferze. Cytując słowa jednej zwrotki dobrze znanej kolędy: „Podnieś rękę Boże Dziecię, pobłogosław Ojczyznę miłą w dobrych sprawach, w dobrym bycie, wspieraj jej siłę swą siłą”, przyznał, że są one wymowne i adekwatne do dzisiejszej sytuacji. Radny złożył wszystkim życzenia z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk poinformował, że obecnie w sesji uczestniczy 19 radnych, co stanowi 100% składu Rady.

Ad. pkt 6 Uchwalenie budżetu powiatu skarżyskiego na 2024 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata  2024-2035.

1) Skarbnik powiatu Urszula Wrona przedstawiła budżet powiatu na 2024 rok, wieloletnią prognozę finansową powiatu skarżyskiego na lata 2024-2035 oraz zaproponowane poprawki.  
Przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035.
Poinformowała, że Wieloletnia prognoza finansowa obejmuje:
1) dochody i wydatki bieżące budżetu powiatu, w tym na obsługę długu
2) dochody majątkowe, w tym dochody ze sprzedaży majątku oraz wydatki majątkowe
3) wynik budżetu powiatu
4) przeznaczenie nadwyżki lub sposób sfinansowania deficytu
5) przychody i rozchody budżetu powiatu, z uwzględnieniem długu zaciągniętego oraz planowanego do zaciągnięcia;
6) kwotę długu powiatu oraz sposób sfinansowania jego spłaty
7) relacje, o których mowa w art. 242–244 ustawy o finansach publicznych.
        Dane wykazane do roku 2022 włącznie to kwoty wynikające z faktycznego wykonania budżetu tych lat. Rok 2023 przedstawiony został w dwóch kolumnach, pierwsza to kwoty planu na koniec III kwartału tego roku (służy do wyliczenia wskaźnika na rok 2024), a w kolumnie przewidywane wykonanie kwoty wynikające z budżetu Powiatu Skarżyskiego wg stanu na dzień 31.10.2023r., ale z uwzględnieniem w dochodach:
1)   środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, które zgodnie z podpisanymi umowami wpłyną w 2023 roku, ale są przeznaczone na wydatki 2024 roku: remont Podzagnańszcze -Zaskale (506 405zł), remont Gózd-Psary-Bodzentyn (965 186zł), budowa i przebudowa przejść dla pieszych (2 313 531zł)
2)   środków ze zwrotu podatku VAT w wysokości 1 000 000zł, który wpłynął w 2023 roku, ale nie został ujęty w planie dochodów bowiem przeznacza się te środki na inwestycje w 2024 i 2025 rok
3)   środków unijnych na 4 projekty realizowane przez placówki oświatowe w ramach Erasmusa i FERS, które już wpłynęły bądź zgodnie z umowami wpłyną w 2023 roku, ale będą wydatkowane w 2024 roku (747 231,72zł)
4)   refundacji wydatków unijnych na budowę wiaduktu w części nie zaplanowanej w budżecie 2023 roku (1 210 000zł)
5)   wpływu ze sprzedaży budynku przy ul.1-go Maja (1 548 000zł)
oraz w wydatkach inwestycyjnych niewykorzystanych środków, które przejdą na rok 2024: z budowy wiaduktu - 620 000zł, z budowy i przebudowy przejść dla pieszych - 570 000zł, z modernizacji infrastruktury sportowej w placówkach oświatowych - 336 000zł oraz z inwestycji drogowych realizowanych w ramach Polskiego Ładu - 500 000zł.
Dane wykazane w roku 2024 są zgodne z uchwałą budżetową na 2024 rok i tam zostały szczegółowo wyjaśnione.
W latach 2025-2028 zaplanowano lekki wzrost dochodów i wydatków bieżących o 1%, głownie chodzi o zachowanie pewnej różnicy pomiędzy tymi wielkościami co pozwoli na spełnienie wskaźników.
Dochody majątkowe zaplanowano w 2024 roku w związku z podpisanymi umowami bądź otrzymanymi promesami:
1)   środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych przeznaczone na dwie inwestycje: łączoną inwestycję drogową w 3 gminach (Bliżyn, Łączna i Skarżysko Kościelne) (7 362 500zł) i na inwestycje drogową w Sorbinie w Gminie Bliżyn (3 776 250zł);
2)   środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rozbudowę Al.Tysiąclecia w Skarżysku-Kamiennej (4 722 319zł);
3)   środki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na modernizację infrastruktury sportowej w placówkach oświatowych (700 000zł).
Dochody majątkowe zaplanowano jeszcze w 2025 roku w związku z podpisanymi umowami bądź otrzymanymi promesami:
1)   środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych przeznaczone na dwie inwestycje: łączoną inwestycję drogową w 3 gminach (Bliżyn, Łączna i Skarżysko Kościelne) (7 362 500zł) i na inwestycje drogową w Sorbinie w Gminie Bliżyn (3 776 250zł);
2)   środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rozbudowę Al.Tysiąclecia w Skarżysku-Kamiennej (4 722 319zł);

Dochody majątkowe w kolejnych latach już nie są planowane, gdyż będą one uzależnione od możliwości inwestycyjnych powiatu i pozyskanych na ten cel środków zewnętrznych.
Wydatki majątkowe planowane są z nadwyżki dochodów nad wydatkami bieżącymi po pomniejszeniu o spłatę zobowiązań z tytułu kredytów i obligacji.
Poinformowała, że Powiat Skarżyski nie planuje zaciągać w kolejnych latach kredytów, pożyczek czy emitować obligacji zwiększających dług powiatu, który na koniec 2024 roku wynosić będzie 28 113 733zł. Spłata zadłużenia zaplanowana jest zgodnie z harmonogramami spłat określonymi w umowach. Zaznaczyć należy, ze w długu ujęto kwotę zakupu telefonu na raty, który będzie spłacany z wydatków bieżących do lutego 2024 roku w miesięcznych ratach 30,75zł. Wynika to z przepisów prawa, które zaliczają tego typu umowy zakupu na raty do długu jednostki.
Relacja o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych we wszystkich prognozowanych latach kształtuje się pozytywnie. Wskaźnik ten wpływa na większość decyzji dotyczących finansów powiatu. Określa możliwości zaciągania przez jednostkę samorządu terytorialnego długu oraz możliwości jego spłaty. Prawą stronę wzoru obliczamy jako średnią z 7 ostatnich lat wskaźników jednorocznych, które stanowią stosunek relacje nadwyżki dochodów bieżących pomniejszonych o dotacje i środki o charakterze bieżącym na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 nad wydatkami bieżącymi pomniejszonymi o wydatki bieżące z tytułu spłaty rat zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, wydatki bieżące na obsługę długu oraz wydatki bieżące na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 do dochodów bieżących pomniejszonych o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące.
Jeśli chodzi o lewą stronę wzoru, liczymy relację sumy spłat długu i kosztów obsługi tego długu do dochodów bieżących pomniejszonych o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące.
Wyjaśniła, że choć najnowsze przepisy prawa dopuszczają możliwość przekroczenia w okresie 2022-2025 reguły zrównoważania budżetu w części bieżącej w danym roku budżetowym, pod warunkiem, że w okresie tym jednostka zbilansuje swój budżet w części bieżącej, to należy pamiętać, że dla wskaźnika z art. 243 ustawy o finansach publicznych najkorzystniejsze jest uzyskanie jak najniższych wydatków bieżących w stosunku do dochodów bieżących, co równocześnie pozwala większe środki zaangażować na inwestycje.
Przedsięwzięcia w wieloletniej prognozie finansowej są podzielone  na dwie grupy:
1.   Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków unijnych:
Ujętych jest 5 projektów unijnych, wszystkie związane z działalnością oświatową. Dwa projekty realizuje Zespół Szkół Technicznych, a po jednym Zespół Szkół Samochodowo-Usługowych, Zespół Szkół Ekonomicznych i Starostwo Powiatowe. Projekty, które będą realizować szkoły polegają na wyjazdach uczniów na praktyki zawodowe. Natomiast projekt realizowany przez Starostwo Powiatowe „Dziś uczeń jutro student” ma na celu przygotować uczniów do kolejnego etapu kształcenia jakim są studia wyższe. 
2.   Pozostałe projekty nie realizowane z udziałem środków unijnych
 
Bieżące przedsięwzięcia w tej grupie to między innymi zadania dotyczące zimowego utrzymania dróg w Gminie Bliżyn, usuwania i parkowania samochodów, obsługa programów ułatwiających pracę wydziałów. Ujęty jest projekt realizowany przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w ramach rządowego programu Za życiem oraz remonty drogowe w Gminie Łączna realizowane z dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wszystkie przedsięwzięcia wynikają z już zawartych umów wieloletnich bądź planowanych do podpisania.
Poinformowała, że przedsięwzięcia majątkowe ujęte w wieloletniej prognozie to inwestycje drogowe oraz poprawa infrastruktury sportowej przy placówkach oświatowych.
Oznajmiła, że wprowadza się poprawkę do WPF-u. Dokłada się zadanie, inwestycję drogową w gminie Suchedniów związana z budową wiaduktu w Suchedniowie, gdzie część odcinka wykonuje powiat, a część gmina. Zadanie to zostaje wprowadzone na rok 2026.
Następnie poinformowała, że Budżet Powiatu Skarżyskiego na 2024 rok jest budżetem deficytowym w wysokości 6 618 511zł.  Dochody ogółem wynoszą 166 843 880,42zł i są wyższe w stosunku do pierwotnego planu na 2023rok o 12 337 082,05zł (7,98%), wydatki także są na poziomie wyższym niż w poprzednim roku o 14 802 998,05zł (o 9,33%)  i wynoszą 173 462 391,42zł. Zaplanowano rozchody budżetu w wysokości 2 263 200zł. Są to spłaty rat kredytów i pożyczki zaciągniętych w poprzednich latach. Zostały ujęte zgodnie z harmonogramami spłat określonymi w umowach z bankami. W 2024 roku zaplanowano przychody w łącznej wysokości 8 881 711zł. Są to:
1)   tzw ”wolne środki” w wysokości 4 227 357,28zł, które zostały wyliczone na podstawie poniższych założeń. W 2023 roku Powiat dokonał sprzedaży budynku przy ul.1-go Maja zajmowany dotychczas przez Powiatowy Urząd Pracy w kwocie 1 548 000zł. Środki te pozostają na inwestycje w 2024 roku. Wpłynie nam refundacja wydatków unijnych w ramach budowy wiaduktu w Skarżysku-Kamiennej w wysokości 6 430 000zł z czego do planu zostało wprowadzone 5 220 000zł, pozostanie więc niewykorzystana kwota 1 210 000zł. Część zadań zaplanowanych do realizacji w 2023 roku  przechodzi na 2024 rok. Są to przejścia dla pieszych - 570 000zł oraz część wydatków w ramach poprawy infrastruktury sportowej w placówkach oświatowych - kwota 336 000zł oraz część wydatków z inwestycji drogowych realizowanych w ramach Polskiego Ładu w kwocie 500 000zł. Kwota w wysokości 620 000zł pozostanie niewykorzystana w ramach zadania budowy wiaduktu.
Poza tym w 2023 roku otrzymaliśmy zwrot VAT w kwocie 1 000 000zł i nieznacznie wyższa kwota wpłynie w 2024 roku, a nie jest ujęta w planie dochodów.
Po przeanalizowaniu wykonania dochodów i wydatków zaplanowana na 2024 rok kwota „wolnych środków” jest realnie założona, nawet z pewnym marginesem ostrożności.      
2) przychody z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu,         wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonania budżetu określonymi w odrębnych ustawach – 3 907 122zł. Są to środki, które pozostaną na rachunku:
    a) z tytułu kar opłat i kar za korzystanie ze środowiska, które muszą być w całości         wydatkowane na cele określone w ustawie Prawo ochrony środowiska - 62 000zł,
    b) środki z Funduszu Pomocy na dodatkowe zadania oświatowe - 60 000zł,
    c) środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - remont Podzgnańszcze -Zaskale  - 506 405zł,
    d)  środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - remont Gózd-Psary-Bodzentyn - 965         186zł,
    d)  środki Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - przejścia dla pieszych - 2 313 531zł.
3)   przychody wynikające z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.fp i dotacji na realizację programu, projekt lub zadania finansowanego z udziałem tych środków-747 231,72zł. Są to środki z Erasmusa i z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 na 4 projekty unijne realizowane przez placówki oświatowe: Zespół Szkół Technicznych, Zespół Szkół Ekonomicznych i Zespół Szkół Samochodowo-Usługowych. Środki zgodnie z umową wpłynęły lub wpłyną w 2023 roku, ale wydatkowane będą w roku 2024.
Poinformowała, że budżet powiatu jest oczywiście budżetem zrównoważonym czyli dochody plus przychody równają się sumie wydatków i rozchodów. W strukturze przeważają dochody i wydatki bieżące. Są zaplanowane na wyższym poziomie niż w poprzednim roku, dochody bieżące o 27 196 635,52zł i wynoszą 150 282 811,42zł, zaś wydatki bieżące o 25 728 686,42zł i wynoszą 148 728 686,42zł.  Zaplanowane dochody majątkowe wynoszą 16 561 069zł i są to środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych przeznaczone na dwa zadania inwestycje drogowe (7.362.500zł + 3.776.250zł = 11.138.750zł), środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę ul.Tysiąclecia w wysokości 4.722.319zł oraz środki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na budowę boiska przy Zespole Placówek Samochodowo-Usługowych oraz na modernizacje sali gimnastycznej przy Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych (700 000zł).
Oznajmiła, że największą grupę dochodów bieżących stanowi subwencja ogólna w wysokości 97 258 830zł, która składa się z trzech części:
a)   Część wyrównawcza 27 281 931,00 i jest wyższa od planowanej w 2023 roku o 33,37% tj. 6 826 149zł. Część wyrównawcza składa się z sumy kwoty podstawowej i uzupełniającej. Kwotę podstawową otrzymuje ten powiat, w którym wskaźnik dochodów podatkowych w przeliczeniu na 1 mieszkańca jest niższy niż wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca dla wszystkich powiatów. Wynosi ona kwotę 8 751 596zł. Kwotę uzupełniającą otrzymuje ten powiat, w którym wskaźnik bezrobocia liczony jako iloraz stopy bezrobocia w powiecie  w stosunku do stopy bezrobocia w kraju jest większy niż 1,10. Kwota uzupełniająca wynosi 18 530 335zł.
b)   Część równoważąca 784 851,00. Część równoważąca dzieli się między powiaty z uwzględnieniem kryteriów dotyczących wydatków na rodziny zastępcze, długości dróg powiatowych, a także planowanych dochodów powiatu. Ponadto bierze się pod uwagę kwestię czy w jednostce działa czy nie działa powiatowy urząd pracy. W stosunku do roku 2023 planowana kwota zwiększyła się o 358 768zł.
c)   Część oświatowa 69 192 048,00. Wielkość planowanej części subwencji oświatowej na rok 2024 w stosunku do planu na dzień 30.09.2023r. jest wyższa o kwotę 11 195 574 tj. o 19,31%, ale to zwiększenie w dużej mierze wynika z dodatkowych zadań nałożonych na placówki oświatowe oraz ze wzrostu wynagrodzeń nauczycieli.
Do naliczenia ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej na 2024 rok wykorzystane zostaną dane o liczbie uczniów i wychowanków gromadzone w ramach Systemu Informacji Oświatowej według stanu na dzień 30 września 2023r.      
Pozostałe źródła dochodów bieżących powiatu to:
-  Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa: podatku dochodowego od osób fizycznych – 18 705 133zł i od osób prawnych – 1 667 196zł
-  Środki unijne – 622 266,42zł w ramach programu Erasmus i programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
-   Dochody własne – 14 986 668zł, na które składają się przede wszystkim dochody z najmu, środki otrzymywane z innych powiatów i gmin na utrzymanie wychowanków z ich terenów w naszej placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz rodzinach zastępczych na terenie naszego powiatu, wpływy od pensjonariuszy i ośrodków pomocy społecznej na utrzymanie pensjonariuszy w Domu Pomocy Społecznej, wpływy z opłat komunikacyjnych i za usługi geodezyjne oraz środki za przewóz i wyżywienie uczniów w placówkach specjalnych i 25% dochodów uzyskiwanych przez powiat na rzecz Skarbu Państwa.
-   Dotacje ogółem z budżetu państwa przeznaczone są na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej w kwocie 15 618 876zł na:
a)   utrzymanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowalnego, Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy, Zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności
b)   Prace geodezyjne wynikające z gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa oraz wynagrodzenia pracowników zajmujących się zadaniami zleconymi przez państwo
c)   Kwalifikację wojskową
d)   Nieodpłatną pomoc prawną
e)   Realizację programu Za życiem
Zaś część dotacji z budżetu państwa to dotacja na zadanie własne powiatu w kwocie 336 898zł przeznaczona na utrzymanie pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej przyjętych na tzw. „starych zasadach”.
Powiat otrzymuje także dotacje z Powiatu Koneckiego, Starachowickiego i Szydłowieckiego na utrzymanie wychowanków Warsztatów Terapii Zajęciowej – 41 728zł. Zaplanowano też dotacje z Gminy Skarżysko-Kościelne na transport lokalny w tej gminie – 114.182,40zł. Na wspomniany transport zaplanowane są też środki z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w wysokości 231 033,60zł.
Wydatki budżetowe podzielone są wg ustawowo określonych grup:
- Dotacje na zadania bieżące udzielone przez powiat – 3 816 459,96zł to przede wszystkim dotacje dla szkół niepublicznych – 2 863 000zł, dotacje dla Warsztatów Terapii Zajęciowej w wysokości 10% środków otrzymanych przez te warsztaty z PFRON-u, dotacja na zimowe utrzymanie dróg powiatowych na terenie Gminy Bliżyn oraz na współfinansowanie miejsko-powiatowej biblioteki. Zaplanowano także dotacje dla jednostek, które zostaną wyłonione w konkursach na realizację zadań powiatu z zakresu profilaktyki zdrowia, turystyki, kultury, sportu, oświaty, ochrony środowiska oraz nieodpłatnej pomocy prawnej.
- Wydatki na programy unijne –1 483 868,84zł to wydatki na projekty realizowane przez placówki oświatowe i Starostwo Powiatowe w ramach działalności oświatowej.
- Świadczenia na rzecz osób fizycznych – 3 743 259zł – to przede wszystkim świadczenia dla rodzin zastępczych i wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych – 2 474 156zł, świadczenia dla funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej – 403 793zł, diety radnych Powiatu Skarżyskiego – 448 840zł oraz świadczenia wynikające z ustawy o BHP.
- Obsługa długu – 2 043 000zł to odsetki od zaciągniętych kredytów i wyemitowanych obligacji wyliczone na podstawie marż określonych w umowach.
- Wydatki statutowe – 26 079 056,94zł – to przede wszystkim utrzymanie jednostek budżetowych, wszystkie zakupy i usługi bieżące, które służą wykonywaniu przez powiat nałożonych ustawowo zadań.
- Wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń – 111 563 041,68zł  - stanowią największą grupę wydatków powiatu,
- Wydatki inwestycyjne – 24 733 705zł , na które składają się
1)   Budowa zintegrowanego układu komunikacyjnego dróg powiatowych : -Nr 0444T Brzeście – Zagórze,  -Nr 0573T Michałów, -Nr 0588T Kamionki  – etap II   - 7 852 753zł
2)   budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego obejmującego wykonanie przebudowy istniejącego układu komunikacyjnego wraz z budową obiektu w celu przekroczenia linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków i skomunikowania Osiedla Dolna Kamienna z Osiedlem Przydworcowym w Skarżysku-Kamiennej – 300 000zł (ewentualna waloryzacja)
3)   budowa i przebudowa przejść dla pieszych II edycja – 3 228 531zł
4)   rozbudowa Al. Tysiąclecia na odcinku od skrzyżowania z Al. Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Sokolą - 6 846 171zł
5)   Modernizacja drogi powiatowej w Sorbinie w Gminie Bliżyn - 4 296 250zł
6)   budowa chodnika na ul. Książęcej w Skarżysku-Kam.-50 000zł
7)   dokumentacja projektowa termomodernizacji budynku Starostwa przy ul. Konarskiego - 310 000zł
8)   modernizacja infrastruktury sportowej w placówkach oświatowych – 1 850 000zł (boisko ZSSU i sala ZPRW).

2) Skarbnik powiatu Urszula Wrona odczytała trzy pozytywne opinie: opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2024 rok, o projekcie uchwały w sprawie: przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2024-2035 oraz o możliwości sfinansowania deficytu budżetu planowanego w projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2024 rok.
/opinie stanowią załącznik do protokołu/

3) Radna Barbara Kocia przedstawiła opinię  Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej w sprawie budżetu oraz WPF-u. Poinformowała, że Komisja Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej na posiedzeniu w dniu 27 listopada 2023 roku po rozpatrzeniu projektu uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035, zaopiniowała go pozytywnie, 5 osób głosowało za, 3 osoby wstrzymały się od głosu. Jak również po dokonaniu analizy projektu budżetu Powiatu Skarżyskiego na 2024 rok komisja zaopiniowała go pozytywnie, 5 osób głosowało za, 3 osoby wstrzymały się od głosu.
/opinia stanowi załącznik do protokołu/

Radny Emil Tokarczyk przedstawił opinię Komisji Budżetu i Infrastruktury w sprawie budżetu oraz WPF-u. Poinformował, iż Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego na posiedzeniu w dniu 28 listopada 2023 roku po rozpatrzeniu projektu uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2024-2035 zaopiniowała go pozytywnie, 5 osób głosowało za, 5 osób wstrzymało się od głosu. Po dokonaniu analizy projektu budżetu Powiatu Skarżyskiego na 2024 rok, również komisja zaopiniowała go pozytywnie, 5 osób głosowało za, 5 osób wstrzymało się od głosu.
/opinia stanowi załącznik do protokołu/
4) Dyskusja:

Radny Mieczysław Bąk wyraził zdanie, że przedstawiony dziś projekt budżetu Powiatu Skarżyskiego na 2024 rok nie jest projektem na miarę potrzeb inwestycyjnych gmin Powiatu Skarżyskiego. Jest to budżet ujmujący inwestycje, na realizację których Powiat Skarżyski uzyskał środki finansowe z Polskiego Ładu lub z innych programów. Ten budżet nie jest szczególny dla gminy Bliżyn. Przypomniał, że Starosta Artur Berus i Wicestarosta Anna Leżańska publicznie deklarowali, że chodnik w Nowym Odrowążku zostanie wykonany w tej kadencji. Oznajmił, że skończyło się tylko na deklaracjach. Podkreślił, że po jego wielokrotnych wystąpieniach na sesjach Rady, po składanych interpretacjach wykonano jedynie część tego chodnika.  W Odrowążku od 2017 roku nie możemy dokończyć 120 m chodnika w środku wsi. Wyraził zdanie, że Starosta i Wicestarosta zapomnieli o składanych obietnicach. Wyraził zdanie, że politykę w samorządzie należy oddzielać od spraw gospodarczych. Poinformował, że był taki okres w tej kadencji, że Pan Starosta Artur Berus na spotkaniu z radnymi Prawa i Sprawiedliwości deklarował wolę współpracy, ale skończyło się tylko na dobrych chęciach. Oznajmił, że nie było to dla nich żadnym zaskoczeniem. Zauważył, że jest to ostatni budżet tej kadencji Rady Powiatu Skarżyskiego, który praktycznie będzie realizować kolejna Rada. Wyraził nadzieję, że będzie ona ukierunkowana na potrzeby mieszkańców w gminach Powiatu Skarżyskiego z większą wrażliwością. Poinformował, że pomimo wszystkich jego wątpliwości i zastrzeżeń w stosunku do przedstawionego budżetu zagłosuje za jego przyjęciem, ponieważ jest on dla mieszkańców całego Powiatu Skarżyskiego. Podkreślił, że każda kadencja Rady ma swój początek i koniec. Za parę miesięcy kadencja tej Rady będzie już historią.
Radny Roman Wojcieszek przyznał, że budżet został przygotowany zgodnie z prawem, jak podkreśliło to RIO w swej opinii. Natomiast chciał wyjaśnić, dlaczego nie będzie głosował za jego przyjęciem. Poinformował, że nie będzie też przeciw, po prostu wstrzyma się od głosu, bowiem jest to budżet faktycznie ostatni w tej kadencji, niejako finalny. Oznajmił, że nasuwa mu się pewna refleksja. Wyraził zdanie, że pomimo, iż budżet powiatu nigdy nie jest budżetem naszych marzeń, to w ciągu ostatnich czterech lat były poruszane bardzo istotne tematy, które nie znalazły miejsca w budżecie. Oznajmił, że nie jest zwolennikiem teorii pewnych działań politycznych, ale wyraził zdanie, że coś jest na rzeczy. Zauważył, że gdy radni opozycji zgłaszali jakieś propozycje, to niektóre z nich przechodziły z wielkim trudem. Pomimo, iż były to kwestie bardzo ważne, służyły całej społeczności i jego zdaniem były ważniejsze niż inne. Przyznał, że w tegorocznym budżecie uwzględniono wiele ważnych zadań. Odnosząc się planowanej inwestycji dotyczącej ul. Tysiąclecie, poinformował, że jego zdaniem była możliwość zrealizowania o wiele potrzebniejszego zadania, tj. budowy ronda na skrzyżowaniu ulic przed dworcem PKP. Jego zdaniem jest to sprawa bardzo istotna dla płynności układu komunikacyjnego w mieście. Zwrócił uwagę na sprawę dotyczącą budowy chodnika przy ul. Książęcej w Skarżysku-Kamiennej, a konkretnie na to, że aż dwa samorządy przystępują do tego zadania. Wyraził zdanie, że może to świadczyć o kondycji naszych samorządów, ponieważ w takich niewielkich prawach, a bardzo ważnych dla społeczeństwa trzeba uciekać się do petycji, głosowań nad uchwałami itp. Jego zdaniem tego rodzaju sprawy powinny być załatwiane między dwoma ważnymi dżentelmenami z dwóch ważnych urzędów, a radni powinni być tylko poinformowani o ustaleniach i podjętych decyzjach.
Starosta Artur Berus odnosząc się do słów przedmówcy na temat budżetu, który nie jest budżetem marzeń poinformował, że od początku kadencji do jej końca, Zarząd Powiatu stara się fundamentalnie naprawiać finanse Powiatu Skarżyskiego, które co prawda nie były w bardzo złe. Poinformował, że nie są oni „sprzedawcami marzeń” i działają tak, aby w momencie, kiedy kończy się kadencja, zostawić budżet Powiatu Skarżyskiego w bardzo dobrym stanie. Przypomniał, że w tej kadencji, która jeszcze się nie skończyła, w ramach wydatków inwestycyjnych zrealizowali inwestycje za prawie 130 mln zł. Podkreślił, że w tym czasie, po raz pierwszy w historii Powiatu Skarżyskiego nie zaciągnięto ani złotówki kredytu. W tym czasie wykupywano obligacje, a pieniądze w wysokości 13 mln zł przeznaczono na zmniejszenie zadłużenia.
Wyraził zdanie, że zadanie polegające na budowie ronda na skrzyżowaniu ulic przed dworcem PKP powinno zostać zrealizowane w najbliższej przyszłości. Wkrótce ruszy budowa drogi ul. Tysiąclecia, u zbiegu tej ulicy z ul. Sokolą zostanie wybudowane rondo w celu poprawy bezpieczeństwa, upłynnienia ruchu. Poinformował, że na posiedzeniu Zarządu Powiatu toczyły się dyskusje na temat budżetu, ale najważniejsze jest to, aby zestawić w nim przychody z wydatkami, co też zrobili. Oznajmił, że nie zgadza się z radnym Mieczysławem Bąkiem, który mówił o tym, że w tej kadencji Zarząd Powiatu i Rada Powiatu, nie chcieli równoważnie rozwijać gmin, które tworzą Powiat Skarżyski. Zauważył, że w tym roku do budżetu zostały wpisane dwie ważne inwestycje w gminie Bliżyn, Zagórze – 7 mln zł, Sorbin – 8 mln zł. Odnosząc się do tematu dokończenia budowy chodnika w Odrowążu poinformował, że kilka dni temu została podpisana umowa na wykonanie zadań w ramach Bezpiecznych Przejść. W ramach tego zadania możemy zrealizować inwestycję w odległościach 200 m i zostanie ono zrealizowane po to, żeby poprawiać bezpieczeństwo pieszych, bezpieczeństwo kierowców. Oznajmił, że nikt nie może im zarzucić, że nie byli aktywni w pozyskiwaniu środków zewnętrznych. Poinformował, że w ramach programu Bezpieczne Przejścia nasz Powiat pozyskał kilka milionów złotych na realizację inwestycji w ciągu ostatnich dwóch lat. Wyraził zdanie, że powinny wpłynąć podziękowania dla Zarządu Dróg Powiatowych, dla pracowników naszych jednostek organizacyjnych, którzy często traktują swoją pracę jak służbę. Podziękował za złożone deklaracje głosowania za przyjęciem budżetu Powiatu Skarżyskiego na rok 2024. Przyznał, że rozumie osoby, które zamierzają wstrzymać się od głosu. Odnosząc się do kwestii dotyczącej budowy chodnika przy ul. Książęcej w Skarżysku poinformował, że po dyskusji został zaktualizowany projekt budowlany, zadanie to zostało wpisane do budżetu powiatu i na pewno będzie zrealizowane. Oznajmił, że mamy przed sobą jeszcze dwie ważne inwestycje w gminie Skarżysko Kościelne. Poinformował, że w ostatnich dniach zostało wydane pozwolenie na budowę drogi na odcinku od ulicy Kopernika, Lipowe Pole Skarbowe wraz z przebudową mostu, chodnikiem, ścieżką rowerową. Zauważył, że tam też jest szkoła, przy której należy zadbać o poprawę bezpieczeństwa. Wyraził zdanie, że możliwość realizacji ww. zadania powinna zostać rozważona pod kątem budżetu powiatu na 2024 rok. Poinformował, że kilka dni temu odbył spotkanie z wójtem Panem Jackiem Bryzikiem, który zadeklarował, że zrobi wszystko, żeby znaleźć pieniądze na to zadanie. Wyraził zdanie, że przedstawiony budżet powiatu jest bardzo dobry, bardzo ambitny, pozwala na rozwój naszemu powiatowi.
Radny Emil Tokarczyk poinformował, że jako przewodniczący Komisji Budżetowej czuję się w obowiązku powiedzenia kilku słów na temat tego budżetu. Pozwolił sobie zacząć od dwóch cytatów, pierwszy z nich: „z pustego to i Salomon nie naleje”, ale jego zdaniem bardziej adekwatny jest ten drugi: „tak krawiec kraje, jak mu sukna staje”.  Przypomniał, że kiedy zaczynał urzędowanie w Radzie Powiatu to budżet po stronie wydatków i przychodów  sytuował się mniej więcej w okolicach 100 mln zł. Teraz po stronie wydatków mamy 173 mln zł, co świadczy o tym jak znacząco wzrosły wydatki nominalne po stronie budżetowej w naszym powiecie. Oznajmił, że złożył się na to m.in. wzrost inflacji, ponadinflacyjny wzrost cen energii elektrycznej, gazu czy podniesienie wynagrodzeń pracownikom ze względu na wzrost płacy minimalnej. Zauważył, że to wszystko generuje znaczący wzrost kosztów funkcjonowania wszystkich placówek podległych powiatowi, a subwencja ogólna nie w pełni pokrywa te znaczące wzrosty. Zauważył, że przez ostatnie lata byliśmy w komfortowej sytuacji dzięki nadwyżką budżetowym. W kolejnych latach mamy ponad 6 mln zł deficyt, ale wynika to z ww. czynników, na które nie mamy wpływu. Oznajmił, że bardzo ważną rzeczą są dane makro, o których mówił Pan Starosta, czyli redukcja zadłużenia Powiatu o 13 mln zł w ciągu jednej kadencji. Zwrócił uwagę na przejrzystą politykę finansową i jasność w temacie finansów. Oznajmił, że nie zostawiają następnemu zarządowi żadnego „kukułczego jaja”. Sytuacja jest jasna, czytelna, klarowna i pomimo pewnego niedosytu, który jako przedstawiciel gminy Suchedniów ma prawo odczuwać, bo jedyną planowaną tam inwestycją są przejścia, ma pełną świadomość, z czego to wynika. Dodał, że jako przewodniczący Komisji Budżetowej wielokrotnie był świadkiem i uczestnikiem dyskusji na temat projektowania ścieżek rowerowych na terenie powiatu skarżyskiego. Wyraził zdanie, że są one bardzo potrzebne, ale rozumie, że w tak ciężkiej sytuacji finansowej w jakiej znajduje się cały kraj realizacja tego zadania w takiej skali jakby chciał jest niemożliwa. Oznajmił, że ten budżet jest dobrze przygotowany na miarę tej sytuacji, za co podziękował Pani skarbnik oraz wszystkim innym, którzy nad nim pracowali. Poprosił radnych o jego przyjęcie.
Radny Mieczysław Bąk oznajmił, że nie kwestionuję osiągnięć, ogromu pracy pracowników. Wyraził zdanie, że jeśli chodzi o podziękowania, to nie powinniśmy zapominać o jednej osobie, która włożyła ogromny wkład w wykonanie inwestycji powiecie skarżyskim, a jest nią Pan Marszałek Andrzej Bętkowski. Odnosząc się do tematu dwóch inwestycji, które będą realizowane w gminie Bliżyn, poinformował, że są mu dobrze znane. Wyraził zdanie, że wpłyną one na podniesienie wielkości środków finansowych, które zostały zainwestowane w gminie Bliżyn, dzięki czemu ta będzie mogła znaleźć się na trzecim miejscu w powiecie pod tym względem. Poinformował, że zmieniły się skale, jeśli chodzi o udział środków własnych w tych zadaniach, które w ostatnich czasach były w Polskim Ładzie. Przypomniał, że dawniej przyznawane dofinansowania były dużo mniejsze, a 50% dofinansowanie było szczytem. Obecnie wynoszą one nawet 90%. Dodatkowo teraz są także refundacje poniesionych wkładów, zwroty VAT-u, co jest bardzo korzystne dla samorządów. Wyraził zdanie, że jak mówią niektórzy ten „niedobry” rząd działał z dobrym efektem dla naszych samorządów.
Radny Grzegorz Małkus wyraził zdanie, że budżet powiatu na 2024 rok jest przygotowany prawidłowo, na miarę tego na co nas stać i czym dysponujemy. Podkreślił, że wielokrotnie mówił już o tym, że budżet każdego powiatu opiera się na dotacjach, subwencjach. Wyraził zdanie, że samorządy maja obecne dużo możliwości pozyskania środków zewnętrznych na realizację zadań inwestycyjnych w wysokości nawet 90%. Daje to także możliwość spłat zaciągniętych kredytów. Przyznał, że to cieszy wszystkich, zwłaszcza mieszkańców powiatu skarżyskiego. Oznajmił, że budżet powiatu na 2024 rok został bardzo dobrze przygotowany za co podziękował wszystkim zaangażowanym. Przyznał, że będzie go popierał. Zauważył, że dziś mówiono dużo na temat pojednania i wzajemnego wspierania, po to, żeby realizować budżet. W związku z tym poinformował, jak głosują nasi przedstawiciele w Sejmiku Wojewódzkim w sprawie budżetu na przyszły rok. Po pierwsze, budowa obwodnicy miejscowości Bogoria: ponad 71 mln zł, została wyrzucona z budżetu. Oznajmił, że wszyscy mogą sprawdzić kto głosował przeciw. Następnie budowa obwodnicy Klimontowa: ponad 60 mln zł, nie przeszła, została wyrzucona z budżetu. Budowa obwodnicy Końskich: ponad 39 mln zł, zostało wyrzucone z budżetu. Rozbudowa drogi wojewódzkiej 728 od obwodnicy Końskich, miejscowość Kornica do Gowarczowa za ponad 60 mln zł, zostało wyrzucone. Budowa południowej obwodnicy Morawicy: ponad 66 mln zł, wyrzucona z budżetu. Budowa obwodnicy w miejscowości Nowy Korczyn: ponad 154 mln zł, wyrzucone z budżetu. Rozbudowa drogi wojewódzkiej 754 w Ostrowcu Świętokrzyskim za ponad 139 mln zł, wyrzucone z budżetu. Rozbudowa drogi wojewódzkiej 744 Tychów Nowy - Starachowice: ponad 89 mln zł, wyrzucone z budżetu. Budowa obwodnicy w miejscowości Włoszczowa II etap: 82 mln, wyrzucone z budżetu. Zauważył, że te wszystkie ww. odrzucone inwestycje miały służyć mieszkańcom. Wyraził zdanie, że niestety są jeszcze takie miejsca, gdzie umiejętność podejmowania decyzji ponad podziałami partyjnymi nie została opanowana. Zwrócił uwagę na fakt ile pieniędzy mogło służyć na realizację inwestycji. Co prawda na tej liści nie ma żadnej inwestycji, która miałaby być realizowana w powiecie skarżyskim, lecz przypomniał o potężnej inwestycji na drodze od Suchedniowa do Michniowa i dalej. Zauważył, że droga ta powinna zostać dokończona i pewnie będą czynione starania o to. Zapewnił, że on i jego koledzy i koleżanka rozumieją potrzeby mieszkańców i dlatego zawsze walczyli o jak największą ilość inwestycji, które wpływają na bezpieczeństwo obywateli oraz wzbudzają większe poczucie jedności pomiędzy mieszkańcami, a władzą. Oznajmił, że stąd były te ich ciągłe apele, wnioski i mimo to, że nie wszystkie zostały uwzględnione, to on i członkowie jego Klubu cieszą się, że za taką kwotę zostało w tej kadencji tych inwestycji zrealizowanych i to na pewno pozostanie na wieki i będzie służyć.
Członek Zarządu Pan Adam Ciok zauważył, że sesja budżetowa Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego odbędzie się 28 grudnia, czyli za ponad tydzień. W związku z tym zapytał skąd jego przedmówca ma informacje, że wymienione przez niego inwestycje zostały wyrzucone z budżetu województwa świętokrzyskiego. Oznajmił, że jeśli radni na Komisjach oponowali przeciwko tym inwestycjom, to nie znaczy, że na sesji te inwestycje nie zostaną przyjęte. Przyznał, że w mediach czytał wiele wypowiedzi na temat tego, ze Zarząd Województwa może mieć problem z przyjęciem budżetu na przyszły rok, ale ta decyzja nie została jeszcze podjęta. Oznajmił, że jedyne co możemy na ta chwile wnioskować to to, że część Komisji w sejmiku opiniuje go negatywnie.
Radny Grzegorz Małkus doprecyzował, że takie decyzje podjęto na Komicjach.
Radny Jerzy Żmijewski podziękował Zarządowi Powiatu za skrupulatność w przygotowywaniu materiałów, a przede wszystkim podziękowania skierował do Pani skarbnik. Przyznał, że cieszy go fakt, iż Regionalna Izba Obrachunkowa przez tyle lat nie miała uwag do naszego budżetu. Przyznał, że te wszystkie inwestycje na łączną kwotę 130 mln zł w ciągu ostatniej kadencji, o których mówił Pan Starosta zostały zrealizowane tylko dzięki pracy dobrze przygotowanego zespołu pracowników z różnych działów i wydziałów. Zauważył, że przygotowywane przez nich wnioski uzyskują później pozytywną opinię. Przyznał, że cieszy go fakt zmniejszania zadłużenia powiatu. Wyraził zdanie, że świadczy to o dyscyplinie finansowej, której obecny Zarząd jest wierny. Podziękował dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych i jego pracownikom, ponieważ wśród inwestycji twardych większość z nich stanowią inwestycje drogowe, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców.
Zauważył, że zmiana ustawy o działalności leczniczej spowodowała, że na dzień dzisiejszy nie mamy obowiązku spłacania zadłużenia czy zobowiązań szpitala, czyli pokrycia straty bilansowej. Przypomniał, że gdy to on miał zaszczyt pełnić funkcję starosty w latach 2014-2018, to spłacono ponad 11 mln zł zobowiązań, wynikających z rozliczenia wyniku finansowego szpitala. Ponieważ obowiązek ten został zniesiony to pieniądze te mogły procentować w taki sposób, o jakim mówił Pan Starosta. Mając wkład własny na inwestycje można z czystym sumienie pozyskiwać środki zewnętrzne. Zwrócił uwagę na fakt, że od 2014 roku mamy niedoszacowaną oświatę w 2 działach: 801 i 854. Zauważył, że w budżecie mamy w tym roku ok. 9 mln zł z niedoboru finansowego w zakresie finansów. To też rzuca światło na to, jak zarządy każdej kadencji musiały dokonywać zmian budżetowych, żeby te środki zostały znalezione. Wyraził nadzieję, że nowy Minister Finansów pochyli się nad tym zagadnieniem, żeby przynajmniej w tej mierze wyrównać dochody budżetowe. Przyznał, że jako suchedniowianin, podobnie jak radny Emil Tokarczyk czuje pewien niedosyt. Niemniej patrząc na budżet powiatu na 2024 rok z pozycji radnego reprezentującego cały powiat cieszy się, że znalazło się w nim wiele zadań, które wpłyną na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców wszystkich gmin z powiatu skarżyskiego. Przyznał, że na posiedzeniach Komisji wstrzymał się od głosu nad zaopiniowaniem budżetu i WPF-u, ale w związku z tym, że jego wniosek został przyjęty przez Zarząd, dziś będzie głosował za przyjęciem budżetu. Korzystając z okazji złożył wszystkim życzenia z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.
Ponieważ nie było innych głosów Przewodniczący Rady zamknął dyskusję.

5) Głosowanie poprawek.

Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poinformował, że do WPF zgłoszona została poprawka przez Zarząd Powiatu. W związku z powyższym poddał pod głosowanie przyjęcie poprawki Zarządu Powiatu do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata '24-35.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0
 
Poprawki Zarządu Powiatu do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata '24-35 zostały przyjęte jednogłośnie.

6) Ponieważ Skarbnik powiatu Urszula Wrona przedstawiła już projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Skarżyskiego na 2024 rok, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 18 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 1 radny

Uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Skarżyskiego na 2024 rok została przyjęta i uzyskała Nr 395/LIX/2023.

Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

7) Ponieważ Skarbnik powiatu Urszula Wrona przedstawiła już projekt uchwały w sprawie podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2024 – 2035, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2024 – 2035 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 396/LIX/2023.

Ad. pkt 7 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zarządu Powiatu w zakresie analizy wynagrodzeń w powiatowych jednostkach organizacyjnych.

Radna Renata Bilska przedstawiła sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli Zarządu Powiatu w zakresie analizy wynagrodzeń w powiatowych jednostkach organizacyjnych. Poinformowała, że zgodnie z planem pracy Komisji Rewizyjnej przyjętym Uchwałą Nr 341/XLVIII/2022 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 21 grudnia 2022 roku, w dniach od  8 września  do 11.12. 2023 roku została przeprowadzona kontrola w zakresie analizy wynagrodzeń pracowników w powiatowych jednostkach organizacyjnych. Kontrolę przeprowadził Zespół Kontrolny w składzie: Renata Bilska - Przewodnicząca, Grzegorz Małkus – Członek. Kontrola polegała na przygotowaniu przez zespół kontrolny dla powiatowych jednostek organizacyjnych tabel do zebrania danych dotyczących wybranych składników wynagrodzeń, a następnie po ich otrzymaniu polegała na zestawieniu odpowiednio danych celem analizy. Kontrola dotyczyła również wynagrodzeń pracowników Starostwa Powiatowego wraz z Zarządem Dróg Powiatowych. Dane przygotowane według opracowanego wzoru przez zespół kontrolny zostały przekazane przez p. Skarbnik Urszulę Wronę. w  dniach: 29.09., 03.10., 27.10. oraz 08.11. 2023. i 11.12.2023r. Zebrane dane (kwoty brutto) dotyczyły następujących składników wynagrodzeń: średnie wynagrodzenie miesięczne, dodatki funkcyjne średniomiesięczne, najwyższe, najniższe premia średniomiesięczna, nagrody w 2022 r. wypłacone przez dyrekcję, inne dodatki (nocne, specjalne).
W przypadku nauczycieli otrzymano dane dotyczące wysokości wypłacanych dodatków motywacyjnych.
Zespół kontrolny zebrał informacje dotyczące podwyżek wynagrodzeń dla pracowników w 2022r. oraz zapoznał się z zapisami dotyczącymi dodatków funkcyjnych w regulaminach wynagrodzeń z 5 jednostek organizacyjnych.
Wyniki kontroli przedstawiają się następująco:
I.           Placówki Służby Zdrowia
Wyniki analizy:
- Średnie wynagrodzenie miesięczne kadry zarządzającej w 3 placówkach bez zastępcy dyrektora w jednej placówce wynosi w zaokrągleniu od od 14930 zł do 25147zł. W jednej placówce nie ma zastępcy dyrektora, a w jednej  nie zostały podane informacje dotyczące jego średniego miesięcznego wynagrodzenia.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w księgowości w dwóch placówkach wynosi w przedziale od 5842,26 zł do 6902zł. Średnie wynagrodzenie miesięczne w administracji mieści się w przedziale w zaokrągleniu od 4955zł do  5774 zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne lekarzy wynosi w zaokrągleniu od 8159 do 20028 zł
- Średnie wynagrodzenie miesięczne wyższego personelu medycznego w dwóch placówkach jest w przedziale  od 6745zł do 6959zł
- Średnie wynagrodzenie miesięczne pielęgniarek  w 3 placówkach wynosi od 6082zł do 6786 zł
- Średnie wynagrodzenie miesięczne personelu medycznego pozostałego  mieści się w przedziale od 4860zł do 5959zł
- Średnie wynagrodzenie miesięczne położnych wynosi 6768 zł
- U pracowników obsługi średnie miesięczne  wynagrodzenie wynosi od 3458 zł do 4389
- Premia w 2022 r. była wypłacana w jednej placówce służby zdrowia w wysokości w zaokrągleniu od 300 do 875zł.
- Dodatki funkcyjne były wypłacane dwóm dyrektorom, lekarzom, pracownikom w księgowości, administracji, personelowi medycznemu, pielęgniarkom, położnym, a także pracownikom obsługi i pracownikom gospodarczym. Najniższy dodatek funkcyjny otrzymywali pracownicy medycznego personelu pomocniczego w wysokości 300 zł brutto. Dodatki funkcyjne 2 dyrektorów mieściły się w przedziale od 4918 do 4977 złotych. Najwyższe dodatki funkcyjne w księgowości wynosiły 2980 zł i 2849zł (w ZOZ i OLK) w administracji 1455zł (w ZOZ), wśród pracowników obsługi 1750zł (w ZOZ). W tabeli zbiorczej podane są średnie wartości dodatków funkcyjnych. Najwyższe dodatki funkcyjne w ZOZ dla lekarzy wynoszą 3150zł, dla wyższego personelu medycznego 2191zł, dla personelu medycznego pozostałego 1331zł, dla położnych 1500zł, dla pielęgniarek 1575zł.
- Nagrody w 2022 roku wypłacone pracownikom w dwóch placówkach służby zdrowia wynosiły od 780 zł do 22000zł. W OLK wypłacono nagrody 82 pracownikom w łącznej kwocie 302 900zł, co dało średnią na osobę 3694 zł.  W ZOZ wypłacono nagrody 83 pracownikom w łącznej kwocie 164 277zł, co dało średnią na osobę 1979zł. Nagrody w dwóch placówkach służby zdrowia otrzymało 165 osób w łącznej kwocie 467 177 zł, co średnio na osobę w zaokrągleniu daje kwotę 2837 zł.
II. Licea Ogólnokształcące i Zespoły Szkół
Wyniki analizy:
- Średnie wynagrodzenie miesięczne dyrektora w 2 liceach ogólnokształcących i 4 zespołach wynosi w zaokrągleniu od 8030 zł do 8647zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne zastępców dyrektora w wyżej wskazanych placówkach mieści się w przedziale od 5426 do 8495,00zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w księgowości w tych  placówkach jest zbliżone i wynosi w przedziale od 5329 zł do 5736 zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w administracji wynosi od 4955zł do  5692 zł.
- U pracowników obsługi średnie miesięczne  wynagrodzenie w tych placówkach wynosi od 3223,26 zł do 4076zł
- Premia w 2022 r. nie była wypłacana pracownikom.
- Dodatki funkcyjne były wypłacane wszystkim dyrektorom, zastępcom dyrektorów pracownikom w księgowości i administracji. Dla dyrektorów wynosiły od 1300 zł do 2200 zł. U zastępców dyrektorów dodatki funkcyjne mieściły się w przedziale od 800 zł do 2000zł. W księgowości otrzymywała je 1 osoba w wysokości 300 zł, a w administracji w wysokości od 300zł  i 340 zł w jednym zespole szkół. Wypłacane nagrody w 2022 roku dla kadry zarządzającej były w liczbie 5 w łącznej kwocie 8900zł. Dla 4 pracowników z księgowości wypłacono nagrody w łącznej kwocie w zaokrągleniu 4868 zł, a dla 10 pracowników administracji wypłacono nagrody w łącznej kwocie 8300zl.
- Dla 73 nauczycieli zostały wypłacone nagrody w łącznej kwocie 86546zł. Wypłacono nagrody 13 pracownikom obsługi w łącznej kwocie 6960.
- Dla 105 pracowników w ww szkołach wypłacono nagrody w wysokości 115 574 zł.  Średnio wysokość nagrody w zaokrągleniu wyniosła 1101 zł.
III. Zespoły Placówek, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy i Placówki Opiekuńczo-Wychowawcze
Wyniki analizy:
- Średnie wynagrodzenie miesięczne dyrektora w 2 zespołach  placówek  oświatowych i specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym  wynosi w zaokrągleniu od 8764zł do 10124zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne zastępców dyrektora w wyżej wskazanych placówkach mieści się w przedziale od 7806 do 9479zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w księgowości w tych  placówkach jest zbliżone i wynosi w przedziale od 5071zł do 5590zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w administracji wynosi od 3915zł do  4466 zł.
- U pracowników obsługi średnie miesięczne  wynagrodzenie w tych placówkach wynosi od 3125 zł do 3560zł.
- Premia w 2022 r. nie była wypłacana pracownikom. Dodatki funkcyjne były wypłacane wszystkim dyrektorom, zastępcom dyrektorów pracownikom w księgowości,  administracji, kierownikowi ds. opieki i wychowania  oraz 29 nauczycielom. Dla dyrektorów wynosiły od 2000 zł do 2200 zł. U zastępców dyrektorów dodatki funkcyjne mieściły się w przedziale od 1000 zł do 2000zł. W księgowości i w administracji otrzymywały je 2 osoby w wysokości 300 zł.
- Wypłacane nagrody w 2022 roku dla kadry zarządzającej były w liczbie 7 w łącznej kwocie 15800zł. Dla 3 pracowników z księgowości wypłacono nagrody w łącznej kwocie w zaokrągleniu 4457 zł, a dla 7 pracowników administracji wypłacono nagrody w łącznej kwocie 8592zl.
- Dla 62 nauczycieli zostały wypłacone nagrody w łącznej kwocie 61450zł. Wypłacono nagrody 20 pracownikom obsługi w łącznej kwocie 14853zł.
- Dla 99 pracowników w ww placówkach wypłacono nagrody w wysokości 105152 zł.  Średnio wysokość nagrody w zaokrągleniu wyniosła 1062 zł na osobę.
Wyniki analizy:
- W placówkach opiekuńczo-wychowawczych średnie wynagrodzenie miesięczne zasadnicze dyrektora wynosi 8172 zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne  w księgowości wynosi 6847 zł, w administracji wynosi  4443zł, a u pracowników obsługi średnie miesięczne  wynagrodzenie zasadnicze w tych placówkach wynosi 3524,zł.
- Premia w 2022 r. była wypłacana pracownikom księgowości, administracji i obsługi w kwotach od 37,50 zł do 80 zł oraz starszemu wychowawcy-koordynatorowi od 30 do 35zł. Dodatki funkcyjne były wypłacane dyrektorowi w zaokrągleniu w wysokości 1417zl oraz w księgowości w wysokości 1050 zł. Inne dodatki były wypłacone dyrektorowi (1030,79zł) w księgowości (1035,00 zł) w administracji (687,30 zł) oraz pracownikowi obsługi (602,83 zł).    Wypłacono jedną nagrodę w 2022 roku dla dyrektora w wysokości 1700 zł.
IV. Starostwo Powiatowe i Zarząd Dróg Powiatowych
Wyniki analizy:
- Średnie wynagrodzenie miesięczne zarządu, sekretarza i skarbnika wynosi w zaokrągleniu  od 16 005 zł do 17452zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne głównych specjalistów, kierowników i naczelników mieści się w przedziale od 6072zł do 7593zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w księgowości wynosi 5253 zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne na stanowiskach inspektorów, pracowników socjalnych , referentów wynosi w zaokrągleniu od 3925zł do 4588zł.
- U pracowników obsługi średnie miesięczne  wynagrodzenie wynosi 3754 zł.
- Najniższe jest średnie wynagrodzenie miesięczne pomocy administracyjnej i wynosi 3437 zł.
- Dodatki funkcyjne były wypłacane zarządowi, sekretarzowi, skarbnikowi, naczelnikom, kierownikom, głównym specjalistom i pracownikom socjalnym. Najniższy dodatek funkcyjny otrzymywali pracownicy socjalni w wysokości w zaokrągleniu 85 zł, a najwyższy osoby wchodzące w skład zarządu  w zaokrągleniu w wysokości 2988 zł, pani skarbnik- 2900zł i pani sekretarz 2860zł
- Nagrody wypłacone w 2022 roku wynosiły od 910 zł do 8057zł. Otrzymało je 125 osób w łącznej kwocie 256549 zł co średnio na osobę w zaokrągleniu wynosi 2052 zł.
Wyniki analizy:
- Średnie wynagrodzenie miesięczne wynosi w zaokrągleniu  od 3069 zł do 10469 zł.
- W księgowości wynosi ono w zaokrągleniu 4516zł, a w administracji 4662zł.
- Dodatki funkcyjne były wypłacone dyrektorowi w kwocie 2725zł i kierownikom w wysokości 1033zł.
- Nagrody w łącznej kwocie 94 000 wypłacono 21 pracownikom, co średnio na osobę wynosi 4476 zł.
V. Powiatowy Urząd Pracy
Wyniki analizy:
- Średnie wynagrodzenie miesięczne dyrektora w PUP wynosi 12393 zł, a średnie wynagrodzenie miesięczne zastępcy  dyrektora 9930zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w księgowości z uwzględnieniem wynagrodzenia głównego księgowego  wynosi  5789 zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w administracji wynosi 3890zł, a u pracowników obsługi 3847 zł.
- Dodatki funkcyjne były wypłacane dyrektorowi i jego  zastępcy, pracownikom w księgowości i administracji oraz kierownikowi działu i informatykowi. Dla dyrektora ten dodatek wynosił  2100 zł, a dla zastępcy 1000 zł. W księgowości otrzymywał je główny księgowy w wysokości 1200 zł, a pracownicy 104 zł.  W administracji dodatek funkcyjny był wypłacany w wysokości 53 zł.
- Wypłacane nagrody w 2022 roku dla kadry zarządzającej były w liczbie 2 w łącznej kwocie 3400zł. Dla 2 pracowników z księgowości wypłacono nagrody  w łącznej kwocie 2160 zł, a dla 8 pracowników wypłacono nagrody w łącznej kwocie 6610zl. Łącznie 12 nagród wypłacono na łączą kwotę 12170zł, co średnio na osobę daje kwotę 1114 zł.
VI. Powiatowe Centrum Rozwoju Edukacji i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Wyniki analizy:
- Średnie wynagrodzenie miesięczne dyrektora w dwóch  powiatowych centrach jest zbliżone i wynosi w zaokrągleniu od 7700 zł do 8024zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w księgowości jest też porównywalne i wynosi od 5550 zł do 5779 zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w administracji wynosi w zaokrągleniu od 3443zł do  3818 zł, a u pracowników obsługi 3396zł.
- Dodatki funkcyjne były wypłacane dyrektorom oraz pracownikom w księgowości. Dodatki funkcyjne dyrektorów wynosiły w 2022r.od 1375 zł do 1983zł.  W księgowości otrzymywała je 1 osoba w każdym Centrum. Były to kwoty w zaokrągleniu 296zł i 917zł.
- Wypłacone nagrody w 2022 roku w PCRE były w liczbie 9 w łącznej kwocie 7398zł, co średnio na osobę daje kwotę 822zł. W PCPR wypłacono nagrody dla 22 pracowników w łącznej kwocie w 69000 zł co średnio na osobę daje w zaokrągleniu  kwotę 3136zł.
VII. Domy Pomocy Społecznej
Wyniki analizy:
- Średnie wynagrodzenia dyrekcji w domach pomocy społecznej to kwoty: 7760 zł i  9930zł, a średnie wynagrodzenie w zaokrągleniu kierownika w domu samopomocy  to kwota 6926 zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w księgowości w dwóch domach pomocy społecznej to zbliżone kwoty 4863 zł i 5118 zł, a w domu samopomocy to w zaokrągleniu kwota 3742 zł.
- Średnie wynagrodzenie miesięczne w administracji w dwóch domach pomocy społecznej to w zaokrągleniu kwoty 3919zł i 4137 zł,  a u pracowników obsługi to zbliżone kwoty 3618 zł i 3877 zł.
- Dodatki funkcyjne były wypłacane w tych placówkach dyrektorom, kierownikowi, pracownikom w księgowości, administracji i obsługi.  Dla dyrektorów  ten dodatek wynosił od1200zł do 2300zł, w księgowości od 400zł do 800zł a u pracowników obsługi od 500 do 600zł. Wypłata nagród przedstawiała się następująco:
- w jednym domu pomocy społecznej było wypłaconych 33 nagrody w łącznej kwocie 41630zł;  średnia wysokość nagrody na osobę wyniosła 1262zł.,
-  w drugim domu pomocy społecznej wypłacono 39 nagród w łącznej kwocie 146664zł; średnia wysokość nagrody na osobę wyniosła 3761zł,
- w trzeciej placówce wypłacono 8 nagród w łącznej kwocie 40379 zł; ; średnia wysokość nagrody na osobę wyniosła 5047zł.
VIII. Podsumowanie.
W zdecydowanej większości kontrolowanych powiatowych jednostkach organizacyjnych średnie miesięczne wynagrodzenie dyrekcji jest w przedziale 8-9 tys. złotych.
Kwoty wyższe, ale niższe od 11 tys. zł dotyczą jednej placówki oświatowej i ZDP. Kwoty wyższe od 12 tys. dotyczą dyrekcji Placówek Służby Zdrowia, PUP, Zarządu, sekretarza i skarbnika Powiatu. Średnie miesięczne wynagrodzenie w księgowości w  większości jednostek mieści się w przedziale od 5 do  6.tys. W trzech jednostkach średnie miesięczne wynagrodzenie w księgowości jest niższe od 5 tys. złotych., w trzech  jednostkach jest wyższe od 6 tysięcy. Średnie miesięczne wynagrodzenie w administracji w większości jednostek nie przekracza 5 tys.  Najwyższe jest w Powiatowym Urzędzie Pracy i wynosi 5789 zł. W przedziale od 6072zł do 7593zł mieści się średnie wynagrodzenie miesięczne głównych specjalistów, kierowników i naczelników. Średnie miesięczne wynagrodzenie pracowników obsługi mieści się w przedziale od 3125 do 4389 zł.
Zespół Kontrolny zwrócił uwagę na niskie dodatki funkcyjne księgowych wypłacane w kwocie 296zł  w PCRE i 300zł w placówkach oświatowych. W jednej placówce pracownikom administracji wypłacany jest wyższy dodatek funkcyjny w kwocie 340zł niż księgowej, której wypłacany dodatek wynosi 300zł.  Najniższy dodatek funkcyjny w kwocie 53zł otrzymują w jednej jednostce pracownicy administracji. Najwyższe dodatki funkcyjne to kwoty około 5 tys.  i około 3 tys. Najczęściej dodatki funkcyjne są wypłacane w wysokości od 1000 do 2200 zł.
Premia była wypłacana tylko w 4 jednostkach organizacyjnych.
Dodatki motywacyjne w placówkach oświatowych są wypłacane w kwotach od 20 zł  do 800 zł.
W placówkach służby zdrowia najniższy dodatek funkcyjny otrzymywali pracownicy medycznego personelu pomocniczego w wysokości 300 zł brutto.
Najwyższe dodatki funkcyjne w księgowości wynosiły 2980 zł i 2849zł (w ZOZ i OLK) w administracji 1455zł (w ZOZ), wśród pracowników obsługi 1674zł (w ZOZ). W tabeli zbiorczej podane są średnie wartości dodatków funkcyjnych. Najwyższe dodatki funkcyjne w ZOZ dla lekarzy wynoszą 3150zł, dla wyższego personelu medycznego 2191zł, dla personelu medycznego pozostałego 1331zł, dla położnych 1500zł, dla pielęgniarek 1575zł
W ZOZ dodatki funkcyjne były wypłacane 52 osobom, w OLK otrzymywało je 8 osób.
Wysokości nagród średnio na osobę w kontrolowanych jednostkach przedstawiają się następująco:
- w 2 placówkach służby zdrowia jest to kwota 2837zł,
-w liceach i zespołach szkół to kwota 1001 zł
-w zespołach placówek i specjalnym ośrodku to 1062 zł,
- w placówkach opiekuńczo wychowawczych to 1700zł wypłacone dla 1 osoby,
- w Starostwie Powiatowym to kwota 2052 zł,
- w ZDP jest to 4476,19zł
- w PUP to 1114 zł,
- w PCRE jest to kwota 822zł,
- w PCPR to kwota 3136zł
- w CS to 1262 zł,
- w DPS jest to kwota 3761zł
- w PŚDS to 5047zł.
Zespół Kontrolny miał wgląd do zapisów w regulaminach wynagradzania 5 jednostek organizacyjnych  Stwierdził, że nie ma w nich zapisów minimalnej wysokości dodatku funkcyjnego. W regulaminie jednej ze szkół nie było zapisu dotyczącego  aktualnego stanu wykazu stanowisk, na których wypłacany jest dodatek funkcyjny.
We wszystkich jednostkach organizacyjnych były podwyższane wynagrodzenia pracownikom.
Najniższe podwyżki wynosiły kwotowo 100zł tj. 3-4% płacy zasadniczej, a najwyższe w placówkach służby zdrowia 1914,67 (powyżej 30%)
W placówkach oświatowych były podwyżki min płacy zasadniczej księgowych o 500zł, sekretarza szkoły o 400 zł, samodzielnego referenta o 400 zł,   referenta o 340 zł, konserwatora o 200 zł, n. dyplomowanego o 178 zł, mianowanego o 152 zł i początkującego i kontraktowego o 390 zł.
Szczegółowe dane są zawarte w tabelach, które stanowią  załącznik do protokołu nr 1. Według zespołu kontrolnego należy rozważyć podniesienie wysokości najniższych dodatków funkcyjnych głównych księgowych wypłacane w kwocie 296zł  w PCRE i 300 zł w placówkach oświatowych. 
Zdaniem zespołu kontrolnego wskazane jest też dokonanie analizy przez kadrę zarządzającą placówkami wysokości dodatków funkcyjnych w zestawieniu  z zakresem czynności i odpowiedzialnością pracowników, którzy je otrzymują.

Ad. pkt 8 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:

1)   Skarbnik powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023–2035 wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/

Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023–2035 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 397/LIX/2023.

2)   Skarbnik powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2023 rok wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2023 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 398/LIX/2023.

3)   Skarbnik powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2023 wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/

Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2023 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 399/LIX/2023.

4)   Członek Zarządu Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wysokości opłaty za zakwaterowanie w Bursie Szkolnej wchodzącej w skład Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/

Radny Grzegorz Małkus zapytał czy opłata ta dotyczy wyłącznie zakwaterowania czy także wyżywienia.
 
Członek Zarządu Katarzyna Bilska poinformowała, że dotyczy ona tylko zakwaterowania.

Ponieważ nie było innych głosów Przewodniczący Rady stwierdził, że przejdziemy do głosowania podjęcia uchwały w sprawie wysokości opłaty za zakwaterowanie w Bursie Szkolnej wchodzącej w skład Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie wysokości opłaty za zakwaterowanie w Bursie Szkolnej wchodzącej w skład Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 400/LIX/2023.

5)   Radny Jerzy Żmijewski zanim przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kierunku lekarskiego pozwolił sobie na powiedzenie kilku słów na jej temat. W imieniu inicjatorów ww. uchwały podziękował Sekretarz powiatu Pani Małgorzacie Nosowicz za cenne uwagi, spostrzeżenia oraz za udostepnienie materiałów i dokumentów, które pozwoliły wnioskodawcą uchwały rozszerzyć wiedzę na temat tego jak to wygląda w innych powiatach. Podziękował także Radcy Prawnemu starostwa Pani Karolinie Oleksiak za redakcyjną korektę, za wkład pracy. Podziękowania skierował również do Zarządu Powiatu za pozytywne zaopiniowanie tego projektu uchwały.
Następnie przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kierunku lekarskiego wraz z uzasadnieniem i autopoprawką wypracowaną przez Zarząd Powiatu.
/materiał w załączeniu/

Radny poinformował, że uchwała ta była opiniowania w czasie obrad Komisji Oświaty i Zdrowia oraz Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego, gdzie pozyskała pozytywne opinie.

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie określenia zasad przyznawania stypendium studentom kierunku lekarskiego wraz z autopoprawką została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 401/LIX/2023.

6)   Wicestarosta Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu i zawarcie umowy najmu lokalu użytkowego na okres dłuższy niż trzy lata wraz z uzasadnieniem.
/materiał w załączeniu/

Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu i zawarcie umowy najmu lokalu użytkowego na okres dłuższy niż trzy lata została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 402/LIX/2023.

7)   Radna Barbara Kocia przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2024 wraz z autopoprawką.
/materiał w załączeniu/

Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały wraz z autopoprawką pod głosowanie. 

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 19 radnych
Przeciw głosowało – 0
Głosów wstrzymujących – 0

Uchwała w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2024 wraz z autopoprawką została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 403/LIX/2023.

Ad. pkt 9 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że porządek sesji został zrealizowany w całości.  Podziękował wszystkim za udział w dzisiejszych obradach. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam LVIII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". Jeszcze raz złożył wszystkim życzenia z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia.

Godzina zakończenia obrad – 13.42
 
Protokołowała
Monika Chylicka
 
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
 /-/ Jacek Jeżyk


 

metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (15 lutego 2024)
Opublikował: Monika Chylicka (19 lutego 2024, 11:21:18)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 97