Protokół Nr XLVIII/2022 z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 21 grudnia 2022 roku


Protokół Nr XLVIII/2022
z Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
odbytej 21 grudnia 2022 roku
 
 
 
Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku - Kamiennej, ul. Plac Floriański
 
Godzina rozpoczęcia obrad   -       12.00
 
W sesji udział wzięli:
 
-        Poseł na Sejm RP – Marzena Okła-Drewnowicz,
-        Komendant Powiatowy Policji – Tomasz Jarosz,
-        Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – Marcin Jasiński,
-        Dyrektorzy i Kierownicy jednostek organizacyjnych
-        Starosta Artur Berus, Wicestarosta Anna Leżańska, Członkowie Zarządu Katarzyna Bilska, Tadeusz Bałchanowski, Adam Ciok,
-        Sekretarz powiatu Małgorzata Nosowicz,
-        Skarbnik powiatu Urszula Wrona,
-        Radca Prawny starostwa Karolina Oleksiak, 
-        Radni Powiatu Skarżyskiego,
-        Naczelnicy Wydziałów Starostwa,
-        Przedstawiciele lokalnych mediów
 
Lista obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach - w załączeniu.
       
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – kierownik Biura Rady Powiatu
 
 
 
STRESZCZENIE   POSIEDZENIA
 
 
Ad. pkt 1 Otwarcie Sesji.
 
XLVIII w kadencji Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk, który poinformował zebranych, że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.  
Poinformował, że na dzisiejszej sesji gościmy harcerzy, którzy tradycyjnie chcą przekazać samorządowi powiatu światełko pokoju. Zapraszam harcerzy oraz starostę Artura Berusa i przewodniczącego Klubu Radnych PiS Grzegorza Małkusa, którzy w imieniu samorządu odbiorą światełko pokoju.
Harcerze przekazali samorządowi powiatu Betlejemskie Światełko Pokoju.
 
Przewodniczący Rady - w imieniu samorządu powiatu złożył podziękowania dla wszystkich harcerzy za kontynuowanie tej pięknej tradycji.
Z radością przyjmujemy to Betlejemskie Światło Pokoju, życząc aby w naszych domach zagościł pokój i szczęście. Niech to światło rozświetla nasze codzienne życie i niech da nam nadzieję na spokojne czasy.
Harcerze wprowadzili nas w świąteczny nastrój więc korzystając z okazji Wszystkim Państwu życzę spokojnych i pełnych radości Świąt Bożego Narodzenia, a Nowy Rok niech przyniesie Państwu odrobinę szczęścia, która sprawi, że wszystkie podjęte działania zakończą się sukcesem.
 
 
Ad. pkt 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.
 
Przewodniczący Rady Powiatu - Jacek Jeżyk poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi 79 % składu rady. Jest to kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji. W trakcie obrad liczba radnych uczestniczących w sesji wyniosła 17, co stanowi 89 % składu Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, Sekretarzem obrad zgodnie z porządkiem alfabetycznym będzie Radna Katarzyna Bilska.
Następnie zapytał czy do przedstawionego projektu porządku XLVIII Sesji Rady Powiatu Radni lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk poddał pod głosowanie porządek obrad XLVIII Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.
 
za przyjęciem porządku głosowało – 16 radnych
przeciw – 0
wstrzymało się od głosu – 0
 
Porządek obrad XLVIII Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.
 
 
Ad. pkt 3 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.
 
Starosta Artur Berus poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu Powiatu między sesjami za okres 24.11.2022r. – 21.12.2022r. zostało złożone do Biura Rady. Uzupełniając sprawozdanie poinformował, że zarząd w dniu dzisiejszym podjął 4 uchwały: 1) wyrażenia zgody na odstąpienie od przetargu i zawarcie kolejnej umowy najmu w budynku Zespołu Szkół Technicznych w Skarżysku Kamiennej, 2) prowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2022 rok, 3) zmieniająca plan finansowy środków otrzymanych z Funduszu Pomocy, 4) przeniesienia środków finansowych pomiędzy zadaniami powiatu z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, na realizację których przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2022 roku. Następnie uzupełnił sprawozdanie o uroczystości, w których wzięli udział członkowie zarządu. Przedstawiając w dniu dzisiejszym sprawozdanie poprosił o jego przyjęcie.
 
W tym punkcie głos zabrali:
 
Radny Bartosz Bętkowski – stwierdził, że ma pytanie odnośnie tego, co nie znalazło się w tym sprawozdaniu, a oczekiwał, że już w tym czasie taki zapis będzie. Zapytał o otwarcie wiaduktu drogowego, a mianowicie kiedy możemy spodziewać się zakończenia tej inwestycji i udostępnienia wiaduktu mieszkańcom?
 
Starosta Artur Berus  - trwa etap przekazywania dokumentu przez głównego wykonawcę firmę Trakcja. Firma Trakcja ma czas realizacji zadania do 31 grudnia tego roku. 27 grudnia odbędzie się odbiór techniczny. Natomiast uroczyste otwarcie wiaduktu szykujemy na 29 grudnia.
 
 
Ad.pkt 4 Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji
 
Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Bożena Bętkowska poinformowała, że od Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego 24.11.2022 roku do starosty skarżyskiego, za pośrednictwem przewodniczącego rady powiatu, wpłynęły interpelacje i zapytania radnego Mieczysława Bąka  dotyczące:
- budowy chodnika w Nowym Odrowążku,
- działalności szpitala powiatowego. 
 
 
Ad.pkt 5 Wolne wnioski i oświadczenia
 
W tym punkcie głos zabrali:
 
Poseł na Sejm RP – Pani Marzena Okła-Drewnowicz – oświadczyła, że koniec roku jest okazją do złożenia życzeń oraz do pewnych podsumowań. Wyraziła zadowolenie z faktu ukończenia dwóch chyba najważniejszych strategiczne inwestycji dla miasta i powiatu, a więc podziemnego tunelu i wiaduktu. Zwykle jest tak, że inwestycje, szczególnie tak strategiczne, to programy wieloletnie. I jest tak, że jedni zaczynają, inni kończą. Ważne, żeby mieszkańcy rzeczywiście wiedzieli, że po to jesteśmy, że potrafimy w takich sprawach działać wspólnie i ponad podziałami. Przypomniała, że w przypadku tego tunelu wspólnie z panem ówczesnym Prezydentem Romanem Wojcieszkiem, dzisiaj radnym powiatu, robiliśmy wszystko, żeby ten tunel znalazł się w tym programie wieloletnim i tak się stało. W 2015 roku była specjalna uchwała rządu i zostały zabezpieczone środki finansowe w ramach nowej perspektywy, która w tej chwili się właściwie skończyła. Dzięki temu to było możliwe. Środki finansowe z Unii Europejskiej to również pieniądze, które poszły na budowę wiaduktu. Następnie zwróciła uwagę, że przed nami mała rzecz, ale jakże ważna dla wszystkich mieszkanek miasta i powiatu skarżyskiego. Występuje dzisiaj w imieniu Amazonek, w imieniu również tych kobiet, które jeszcze nie wiedzą, że są chore, że mają nowotwory, ale ważne, żeby się szybko o tym dowiedziały i żeby ich zdrowie i życie zostało uratowane. Działający, od 20 lat, w naszym szpitalu mammograf zepsuł się. Wie, że przez 9 miesięcy niestety nasze mieszkanki nie mogą badać się jeśli chodzi o badanie piersi pod kątem wykrycia ewentualnego nowotworu. Składała w tej sprawie zapytanie poselskie, 3 razy interpelację, w tym do Premiera. Niestety Narodowa Strategia Onkologiczna nie przewiduje środków finansowych dla takiego szpitala jak szpital skarżyski. Po prostu nie uwzględnia się tam takich szpitali. Pytała Premiera o możliwość pozyskania środków finansowych z rezerwy budżetu państwa. Dostałam odpowiedź dotyczącą rezerwy celowej, która też nie jest źródłem finansowania, ale rezerwa ogólna jest. Złożyła nawet poprawkę do budżetu państwa w tej sprawie. Niestety, tak jak Państwo wiecie, ona w jednym głosowaniu razem z dziesiątkami, setkami poprawek została odrzucona. W związku z tym wyczerpała wszelkie możliwości, z których może korzystać poseł opozycji. Ale jest jeszcze jedna możliwość, są to środki z rezerwy ogólnej budżetu państwa. W tej sprawie złożyła oficjalne zapytanie do pana premiera i liczy na to, że samorząd powiatowy, do tego się przygotowuje, bo pieniądze na ten wkład własny będą zabezpieczone. Jest to kwota 1 mln 200 tys. złotych. Zwróciła się do radnych PiS z prośbą o wzmocnienie jej pisma i tego apelu. Niech to będzie takim naszym życzeniem na następny rok i takim prezentem dla mieszkanek. Kończąc życzyła, żeby wszystkie te strategiczne inwestycje były ukończone, otwarte. Żeby naprawdę służyły mieszkańcom i żebyśmy wszyscy mieli świadomość tego, że każda władza się zaczyna, ale również każda władza się kończy i są rzeczy, które zawsze będą  zapamiętane i one właśnie służą tym, którzy nas wybierają. Życzyła wszystkim dużo zdrowia, dużo siły, dużo cierpliwości, umiejętności rozmawiania na gruncie lokalnym.
 
Radny Krzysztof Ligowski – wskazał, że uczestniczył w połączonych Komisjach Rady Gminy w Łącznej, na które został zaproszony. Zarzucono, że jako radni powiatowi nie walczą o inwestycje drogowe na terenie Gminy Łączna. Startując do rady kilkanaście lat temu nigdy nie myślał, że będzie musiał tutaj walczyć. Zwrócił uwagę, że radny powiatowy nie jest radnym gminy w powiecie. Oprócz inwestycji drogowych mamy inne problemy, czyli np. szpital, szkoły. I to są problemy realne, nie wymyślone. A dlaczego o tym mówi dzisiaj, bo podobno tak wyraził się pan starosta. Stwierdził, że dotychczas był przekonany, że zarząd wybiera świadomie inwestycje drogowe, że kieruje się ważkością danej inwestycji, stopniem zdewastowania, ewentualnie brakiem możliwości korzystania z alternatywnych dróg. Takie spychanie winy na innych nie jest właściwe i myśli, że do tej pory takiej sytuacji w naszej radzie nie było. Następnie zwrócił uwagę, że był w budynku na Sikorskiego, no i 12 mln, które wydamy, czy wydajemy, czy dopiero wydamy, to w stosunku do tego co się tam dzieje, to jest taka suma trochę astronomiczna.
 
Radny Zbigniew Miernik – w uzupełnieniu powyższej wypowiedzi, odnosząc się do dróg powiatowych w gminie Łączna przypomniał, że złożył kilka interpelacji na temat tych dróg, było kilka zapewnień ze strony zarządu. Chcemy, żeby były bardzo dobre drogi, żebyśmy jeździli nie tylko po ścieżkach rowerowych, gdzie tutaj jest temat tych ścieżek rowerowych. Mamy piękne tereny, tak jak np. droga do Klonowa czy droga na Zaskale, które są zrujnowane. Następnie poinformował, że gmina Łączna nie zostaje bez węgla. Podpisał umowę z wójtem gminy i pomimo zapewnień opozycyjnych i w telewizji i prasie, że nie będziemy mieć węgla, jednak ten węgiel jest. Jest dostępny, jest węgiel z polskich kopalni za cenę 1 tys. 890 złotych tona. Zapewnił wszystkich, że gmina Łączna nie zmarznie.
 
Starosta Artur Berus - podziękował pani poseł za aktywność w sprawie mammografu dla naszego szpitala. Od 9 miesięcy próbujemy uzyskać zewnętrzne dofinansowanie na zakup mammografu. W dzisiejszym projekcie budżetu jest 250 tys.zł na wkład własny samorządu powiatowego na zakup mammografu. Rzeczywiście istnieje jedyna dzisiaj możliwość próby pozyskania środków z rezerwy ogólnej budżetu państwa. Chcemy jako samorząd przygotować taki wniosek i starać się, żeby te środki pozyskać. Odnosząc się do słów radnych dotyczących dróg w Łącznej, stwierdził, że nieuprawnionym jest mówienie publiczne, że Starosta Skarżyski powiedział gdzieś publicznie, że radni nie występują o realizację zadań. Wskazał, że w każdym z budżetów są wpisane zadania w Gminie Łączna. W dzisiejszym budżecie też znalazły się takie zadania. Dodał, że w tym tygodniu radni gminy Łączna byli w starostwie. Podziękowali staroście za wzorową współpracę, za to, że właśnie wsłuchuje się w problemy i w sprawy gminy Łączna, jeżeli chodzi o infrastrukturę. Oczywiście zawsze chciałoby się więcej, ale budżet jest jeden, mamy wiele zadań i tak jak mówią, krawiec kroi na ile ma materiału.
  
Radny Roman Wojcieszek - na wstępie w imieniu Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwości podziękował za życzenia, jednocześnie życzył aby te piękne i wielkie Święta przysporzyły wszystkim wiele radości, ciepła i zdrowia.
Następnie w imieniu Klubu Radnych PiS złożył oświadczenie, w którym  odniósł się do sprzedaży obiektu przy Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych. Stwierdził, że na skutek tych działań doszło do nieodwracalnych szkód w obrębie tejże szkoły.
 
/oświadczenie w załączeniu/
 
Radny Mieczysław Bąk – zwrócił uwagę, że w ostatnim okresie nastąpiło bardzo duże wyciszenie głosu w transmisji z obrad sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. W niektórych momentach w ogóle nie słychać wypowiedzi radnych lub gości biorących udział w sesji. Technicznie odbiorca nie ma możliwości podgłoszenia słuchanej transmisji. Momentami transmisja z sesji przypomina niemy film. Ponieważ mieszkańcy chcą wiedzieć, co dzieje się na sesjach, nad czym dyskutujemy, jakie podejmujemy decyzje zwrócił się do pana przewodniczącego oraz do pana starosty o zapewnienie właściwego przekazu dźwięku w transmisji z sesji. Następnie nawiązał do wypowiedzi Pani poseł Marzeny Okły-Drewnowicz, ponieważ mówi się ciągle o dwóch inwestycjach, dużych inwestycjach w Skarżysku, ale jest jeszcze trzecia inwestycja. To jest otwarcie linii kolejowej numer 25 na trasie Skarżysko-Kamienna-Łódź. Jest to inwestycja wykonana za duże pieniądze. To, co zniszczono w 2012 roku zamykając tą linię, po prostu zostało odbudowane dla dobra gmin, m.in. gminy z której pochodzi, umożliwiając dojazd do pracy do miasta w ramach po prostu usuwania ciemnych plam dostępu mieszkańców do komunikacji.
 
Wicestarosta Anna Leżańska – odnosząc się do wypowiedzi radnego Romana Wojcieszka przypomniała, że została już kiedyś posądzona na komisji o słowa, które padły ze strony Pana Emila Tokarczyka, a nie jej. Wtedy też powiedziała, że zobaczymy co w akcie notarialnym Pani notariusz będzie wstanie ująć. Następnie odczytała zapis rozporządzenia z dnia 23 września 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzeniem, zarządcy drogi wewnętrznej ciąży obowiązek zatwierdzenia stałej organizacji ruchu. Dyrektor powinien ustalić organizację ruchu na terenie szkoły umożliwiając bezpieczny ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. Jako pracodawca jest obowiązany zapewnić na terenie zakładu pracy opracowanie zasad ruchu na drogach wewnątrz zgodne z przepisami prawa, jak również jest odpowiedzialny za zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków pobytu w szkole. Poinformowała jednocześnie, że problem generalnie przestał istnieć. Pan, który kupił od nas działkę, zapewnił sobie dojazd od sąsiada i póki co przez teren szkolny w ogóle nie będzie jeździł. Służebność jest wpisana, ale jest małe prawdopodobieństwo korzystania z niej. Wyraziła zdanie, że organizacja ruchu na terenie szkoły powinna się znaleźć.
 
Radny Roman Wojcieszek – stwierdził, że bardzo się cieszy, że ten przedsiębiorca znalazł dojazd z innej strony. Żałuje, że państwo jako zarząd tego nie znaleźli w momencie, kiedy zamierzaliście sprzedać nieruchomość. To jest oczywiste, że każda nieruchomość musi mieć dojazd. Następnie przybliżył sytuację z wieczornych godzin dnia wczorajszego. Pozwolił sobie tam pojechać. Tam są dwie bramy, jak państwo wiecie, ta pierwsza brama od ulicy Legionów zamknięta, ta druga otwarta. Wjechał swobodnie, przed tymże budynkiem stało kilka samochodów. Taki zbieg okoliczności, że właśnie przyjechał jakiś samochód na skarżyskiej rejestracji. Wszedł do tego pomieszczenia. Chciałby wierzyć, że właściciel jeszcze nie dopełnił wszystkich formalności z tym sąsiadem i na razie ta brama jest otwarta, a później nie będzie jeździł. Chociaż gdyby mu się z tym sąsiadem coś nie powiodło, to ma na papierze i młodzież nie będzie zabezpieczona. Dodał, że oświadczenia nie kierował do zarządu tylko do społeczności szkoły. Niemniej jednak pozostaje drugi fragment oświadczenia tj. co tam będzie robione. Miejmy nadzieję, że nie będzie to uciążliwa działalność.
 
Wicestarosta Anna Leżańska – oświadczyła, że budynek w ruinie też stwarza zagrożenie. Ma nadzieję, ze zagospodarowany będzie służył mieszkańcom, nowym miejscom pracy i również uczniowie też tam będą korzystać.
 
Starosta Artur Berus - zawsze chcemy poprawiać warunki techniczne naszych budynków, a też obrad Rady Powiatu. I trzeba teraz tu tak rzetelnie spojrzeć na pracę naszych informatyków. Dzisiaj system do głosowania, z którego korzystamy został wykonany przez naszych panów informatyków. Kosztowało nas to 0 złotych. Jak słyszę jak inne samorządy wydają po 50-100 tys. na systemy, to wręcz w takich elementach widzę niegospodarność. W projekcie zadań, jeżeli chodzi o nasz urząd, chcemy zakupić w 2023 roku mikrofony dla państwa radnych, żeby taki mikrofon znajdował się przy stole obrad. W tej sprawie interweniował Przewodniczący Rady. Wyraził zdanie, że jest to w jakiś sposób uzasadnione, bo komfort prowadzenia obrad, komfort nasz zdecydowanie się poprawi. Patrząc na stronę obrad na żywo, widzimy, że  mieszkańcy wchodzą i interesują się tym, jakie uchwały podejmujemy na sesjach.
 
Radna Katarzyna Bilska Członek Zarządu Powiatu – odniosła  się do kształcenia branżowego, które jest priorytetem dla nas, jeżeli chodzi o nasze działania edukacyjne praktycznie już od 4 lat. To widać w działaniach, które w tym momencie realizujemy, które już są realizowane, ale też widać to w działaniach, które rozpoczynamy poprzez przygotowanie się do nowej perspektywy, która nas czeka, z której bardzo się cieszymy. Przybliżyła, jakie są założenia państwa polskiego, jeżeli chodzi o kształcenie branżowe. Nie wie, na ile odchodzi się od scentralizowanych centrów kształcenia praktycznego, ale najnowsze doniesienia i konkursy, które już są wdrożone i do których my się przygotowujemy opierają się, na kształceniu branżowym, ale scentralizowaniem według tej branży i zgodnie z założeniami państwa w całym kraju ma być 120 centrów branżowych. To są branżowe centra i my przygotowujemy się do centrum branżowego z zakresu mechatroniki. Jest to istotne właśnie przy Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznych. Jesteśmy na etapie przygotowania dokumentacji. Ma nadzieję, że z pozytywnym skutkiem. Nasze działania cały czas wzmacniają kształcenie branżowe. Teraz centrum kształcenia mamy przy Zespole Szkół Technicznych, a teraz przy Zespole Szkół Transportowo-Mechatronicznyh, będziemy starali się o utworzenie na całą Polskę centrum z zakresu mechatroniki. Działania te prowadzimy wspólnie z zakładami metalowymi.
 
Przewodniczący Klubu Radnych Prawo i Sprawiedliwość Grzegorz Małkus - dołączył się do życzeń świątecznych i wyraził nadzieję, że to symboliczne przekazanie Światełka Pokoju nie było tylko takim symbolicznym aktem, ale faktycznie to Światło Pokoju coś wleje w nasze serca i będziemy na problemy i sprawy mieszkańców Powiatu patrzeć konsyliacyjnie i przez pryzmat ich dobra, a my jesteśmy po to, żeby to dobro tworzyć. Jeśli chodzi o wolne wnioski, to wniosek radnych Klubu Prawa i Sprawiedliwości do Pana Przewodniczącego, aby wrócić w nowym roku do porządku sesji, w którym będą też interpelacje radnych. Jest to możliwe. Zapytania i interpelacje radnych. Przecież jesteśmy też po to, żeby o swoich bolączkach i sprawach mieszkańców powiatu tu na tej sesji mówić. Uzupełniając wypowiedź radnego Mieczysława Bąka wyraził zdanie, że nie chodzi tu o mikrofony, tylko o siłę sygnału, siłę sygnału, bo jest przekaz tylko naprawdę ciężko zrozumieć.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk – stwierdził, że 4 lata za nami i okazało się, że koncepcja z interpelacjami pisanymi nie spełniła oczekiwań radnych. W związku z tym myśli, że od stycznia będzie po prostu inaczej wyglądało. Interpelacje będą po prostu ustne i na sesji.

 
Ad. pkt 6 Informacja Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Kielcach o wynikach przeprowadzonych kontroli na terenie powiatu skarżyskiego
 
Pani Urszula Suchenia przedstawiciel WIOŚ w Kielcach -przedstawiła informację o wynikach przeprowadzonych kontroli na terenie Powiatu Skarżyskiego.

/informacja w załączeniu/

Radni nie zgłosili żadnych pytań do przedstawionej informacji.
 
 
Ad. pkt 7 Uchwalenie budżetu powiatu skarżyskiego na 2023 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2023-2035
 
1)   Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt budżetu powiatu na 2023 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2023-2035,
 
2)   opinie komisji rady powiatu w sprawie budżetu oraz wpf,
 
Wiceprzewodnicząca Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego Bożena Bętkowska – poinformowała, że na posiedzeniu 22 listopada, po rozpatrzeniu projektu uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023-2035, zaopiniowała go pozytywnie. 4 osoby głosowały za,5 osób wstrzymało się od głosu. Jak również po dokonaniu analizy projektu budżetu Powiatu Skarżyskiego na rok 2023 Komisja zaopiniowała go pozytywnie. Również 4 osoby głosowały za, 5 osób wstrzymało się od głosu.
 
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej Barbara Kocia – poinformowała, że 21 listopada 2022 roku po rozpatrzeniu projektu uchwały w sprawie przyjęcia WPF na lata 2023-2035 zaopiniowała go pozytywnie. 6 osób głosowało za, 3 osoby wstrzymały się od głosu. Również po dokonaniu analizy budżetu powiatu na 2023 rok komisja zaopiniowała go pozytywnie 6 osób głosowało za, 3 osoby wstrzymały się od głosu.
 
3) 4) 5)
 
Skarbnik Powiatu Urszula Wrona – przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2023 rok, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o projekcie uchwały w sprawie: przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2023-2035, oraz opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach o możliwości sfinansowania deficytu budżetu planowanego w projekcie uchwały budżetowej powiatu skarżyskiego na 2023 rok.
 
6) Dyskusja:
 
Starosta Artur Berus  - zgłosił wniosek o zwiększenie dotacji dla Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej na modernizację oddziału urazowo-ortopedycznego o kwotę 250 tys. do kwoty 500 tys. Zaproponował pokrycie wydatków z tzw. wolnych środków. Wyjaśnił, że zabezpieczyliśmy w projekcie budżetu kwotę 250 tys. ale wzrost cen materiałów budowlanych, wzrost cen usług powoduje, że taki kompleksowy remont oddziału to jest koszt około 500 tys. W dniu dzisiejszym Zarząd Powiatu Skarżyskiego wyraził zgodę na takie zwiększenie.
 
Radny Adam Ciok - zawnioskował o wprowadzenie środków w wysokości 100 tys. złotych na wpłatę na Fundusz Wsparcia Policji z przeznaczeniem na zakup pojazdu służbowego dla Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej. Zaproponował pokrycie wydatków z tzw. wolnych środków. Dodał, że wielokrotnie Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku-Kamiennej, aktualnie Pan Komendant Tomasz Jarosz, zwracał się do nas z prośbą o wsparcie na zakup m.in. radiowozów oraz na służby ponad normatywne. Dzisiaj na posiedzeniu Zarząd wyraził zgodę na przeniesienie tych środków.
 
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk - podsumował, że do budżetu wpłynęły dwa wnioski.
 
Radny Grzegorz Małkus – stwierdził, że strategicznie żeśmy polegli, bo wniosek Klubu Prawa i Sprawiedliwości złożony na ręce Pana Starosty odnośnie inwestycji nie znalazł, przychylności Zarządu już nie mówiąc o pochyleniu się nad jakimkolwiek z tych wniosków. Dzisiaj rozumie te dwa wnioski oczywiście fajnie, że są na to środki. Przypomniał, że kiedyś na sesji, też radni opozycji składali wniosek, aby zadanie pokryć z wolnych środków, no i zarząd  się nie przechylił do tego.
My dzisiaj się przychylimy do tych wniosków. W duchu tego światełka, ale też dlatego, że akurat te dwie jednostki leżą nam na sercu. Zarówno policja, jak i szpital to są bardzo ważne instytucje i dla mieszkańców spełniające niezwykle ważną rolę. Następnie w imieniu Klubu Radnych PiS odniósł się do budżetu. Stwierdził, że niestety nie jest to budżet dla nich do przyjęcia. Popieraliśmy poprzednie budżety przygotowane przez zarząd z nadzieją, że w kolejnym roku państwo z większym zrozumieniem będziecie podchodzić do tych naszych postulatów, tak jak kiedyś pan starosta apelował, wszystkie ręce na pokład i razem musimy konsolidacyjnie tutaj działać, budować, no ale to chyba tylko apel i prośba o odpowiednie głosowanie, bo później na działanie się to nie przekładało. Niestety tak było przez kolejne lata i niestety tak jest również w tym budżecie. Budżet jest nieambitny. Nie ma własnych inwestycji. Wszystkie te, które są, to są tylko dlatego, że większość środków, nawet ponad 90 procent to są środki rządowe albo europejskie i tak naprawdę to tylko umieć je odpowiednio wykorzystać. Przykro to jest mówić po raz kolejny, ale niestety tak jest. Nie jesteśmy przeciwko realizacji tych olbrzymich zadań. Są środki zabezpieczone na ich realizację dzięki działaniom wielu instytucji. W ocenie radnych Klubu PiS budżet jest niedoszacowany. Więc będzie ten budżet realizowany na takiej zasadzie jak dotychczas, czyli ograniczenia i trzymanie w ryzach wydatków. Co za tym idzie? Za tym idą tylko bieżące wydatki i tu go niepokoi jedna rzecz, o której rozmawialiśmy na poprzedniej sesji przy okazji uchwały w sprawie dodatków dla nauczycieli, gdzie tak naprawdę członek zarządu pani Katarzyna Bilska odpowiedziała, że nie wie, jaki będzie skutek do budżetu. No i teraz pytanie ile takich niedoszacowań jest w tym budżecie? Obawia się, że może to zwiększyć na koniec roku deficyt. Chociaż szczerze powiedziawszy kierownicy jednostek są na tyle pokorni, że naprawdę chyba będą w stanie utrzymać dyscyplinę z nadzieją, że na koniec roku coś dostaną i jakoś ten rok się zamknie, przynajmniej w sferze wydatków płacowych. Niestety jak spojrzymy na strukturę budżetu w zakresie wydatków bieżących, to w granicach 70 procent, a nawet chyba więcej, to są wydatki płacowe. Tak naprawdę ten budżet jest administracyjny i konsumpcyjny. Dodał, że nie jesteśmy przeciwko tym wydatkom, tym budżetom jednostek, bo to są środki bardzo potrzebne i które zapewniają funkcjonowanie. Natomiast nie możemy zagłosować za tym budżetem dlatego, że brakuje w nim ambicji, jest niedoszacowany, niekonsekwentny i konsumpcyjny.
 
Radny Mieczysław Bąk uchwalenie budżetu powiatu jest jedną z ważniejszych sesji określających działania i inwestycje w danym roku budżetowym. Na przygotowane przez Zarząd Powiatu założenia budżetowe radni praktycznie nie mają żadnego wpływu na sesji. Radni mają tylko możliwość wypowiedzenia się w sprawie budżetu i zagłosować według własnej oceny. W 2021 roku starosta prawie na każdej sesji deklarował chęć współpracy z radnymi opozycji PIS. Doszło nawet do spotkań ze starostą, na których padła deklaracja, ze radni opozycji otrzymają na zadania inwestycyjne 50% środków inwestycyjnych. Zgłosiliśmy zadania, z których część została ujęta w budżecie powiatu skarżyskiego na 2022 rok. Gmina Bliżyn otrzymała 50.000 zł na dokumentację mostu w Wojtyniowie i 200.000 zł na wykonanie około 120 metrów bieżących chodnika w Odrowążku przy drodze Nr 0446T. Nie były to milionowe inwestycje, ale w końcu coś dla mieszkańców gminy Bliżyn. Zadania inwestycyjne realne do wykonania, tym bardziej, że gmina Bliżyn deklarowała dołożyć się finansowo. Wówczas budżet poparłem, ponieważ starosta na tym etapie dotrzymał słowa. Jednak Zarząd Powiatu miał zupełnie inne plany. Na kolejnej sesji w miejsce wykonania 120 mb. chodnika w Odrowążku wprowadzono wykonanie ponad 1 km chodnika w Nowym Odrowążku przy drodze Nr 0437T (Samsonów – Odrowąż) nie zwiększając środków finansowych na jego wykonanie. To tak jakby Zarząd Powiatu nie znał zakresu robót i wartości tego zadania. W przenośni: Zarząd mając pieniądze na małego fiata chciał kupić mercedesa. Prosiłem na sesji o niezmienianie zadania lub przeprowadzenie dwóch przetargów, ale rządząca koalicja radnych PO i koalicjantów postawiła na swoim. Według mojej oceny po prostu nie chcieliście żadnego chodnika robić w Odrowążku lub w Nowym Odrowążku. Potwierdził to przetarg, na którym okazało się, że na chodnik w Nowym Odrowążku trzeba mieć nie 200.000 zł tylko blisko 2.000.000 zł. Nawet dołożenie przez gminę Bliżyn kilkuset tysięcy złotych nie załatwiało sprawy. W tej sytuacji Zarząd Powiatu na kolejnej sesji w zmianach do budżetu i WPF przesunął 190.000 zł z chodnika w Nowym Odrowążku i 50.000 zł z dokumentacji na most w Wojtyniowie na inne zadania inwestycyjne w Powiecie Skarżyskim. Zdaniem Wicestarosty Anny Leżańskiej wykonano wspólnie z lasami remont mostu w Wojtyniowie poprzez wymianę elementów z drewna i można było przesunąć środki. W budżecie powiatu na 2023 rok już środków na dokumentację mostu w Wojtyniowie nie ma. Wówczas na sesji padły zapewnienia ze strony Wicestarosty Anny Leżańskiej, Starosty Artura Berusa, że chodnik będzie wykonany w 2022 roku w dwóch etapach. Wracając do historii w 2017 roku powiat skarżyski wykonywał chodnik przy drodze powiatowej w Odrowążku. Pozostała do wykonania końcówka 120 mb oraz niewykorzystana kwota około 25.000 zł. Apelowałem wówczas na sesji o dołożenie kilku tysięcy zł i dokończenie tej inwestycji, lecz Zarząd buł innego zdania i przesunął te środki na inną inwestycję w powiecie skarżyskim i chodnika nie dokończył. Co prawda w 2019 roku udało się radnym PiS wprowadzić do budżetu powiatu kwotę 100.000 zł na wykonanie dokumentacji na chodnik w Nowym Odrowążku i dokumentację na rondo przy dworcu w Skarżysku – Kamiennej, ale tylko dzięki pomyłce w głosowaniu radnych z Koalicji PO. Tylko dzięki decyzji Przewodniczącego Jacka Jeżyka nie doszło do reasumpcji głosowania, o którą gorączkowo zabiegaliście. To był przedświąteczny cud, głosowanie poszło nie po waszej myśli, dlatego realizacja tych inwestycji napotyka na taki wasz opór. Po moich interpelacjach, wnioskach na sesjach, Zarząd przeprowadził drugi przetarg w październiku bieżącego roku na wykonanie około 450 mb chodnika w Nowym Odrowążku nie zabezpieczając środków na jego wykonanie. Według mojej oceny przetarg był pewną formą sondażu w celu zapoznania się z ofertami wykonawców, które były na poziomie 800.000 zł według uzyskanych informacji. Nie zabezpieczając środków finansowych, gdy w budżecie było 10.000. zł na chodnik w Nowym Odrowążku wcale nie myśleliście o realizacji tego chodnika nawet z powodu zbliżającej się zimy. Co prawda w budżecie powiatu na 2023 rok są zabezpieczone środki finansowe na wykonanie chodnika w Nowym Odrowążku w kwocie 360.000 zł, ale według krążących po mieście informacji, to zadanie prawdopodobnie może być zrealizowane po uzyskaniu dofinansowania z programów rządowych na budowę chodników, które mają być ogłoszone przez Wojewodę. A jak programy nie zostaną ogłoszone na budowę chodników to prawdopodobnie te 360.000 zł przeniesiecie na inne zadania w powiecie skarżyskim i będziemy się tak bujać aż do końca kadencji. Więc jak można Wam zaufać jak od 2014 roku nie chcecie dokończyć budowy 120 mb chodnika w Odrowążku, a mając 200.000 zł chcieliście wykonać budowę chodnika w Nowym Odrowążku o wartości blisko 2.000.000 zł. Gmina Bliżyn jest trzecią pod względem ilości mieszkańców w powiecie skarżyskim, ma najdłuższą sieć dróg powiatowych, a pod względem pozyskanych środków z powiatu jest na ostatnim miejscu. Być może jest to efekt tego, że Wicestarostą jest Pani Anna Leżańska oczywiście z gminy Bliżyn, to dlatego powiat skarżyski wykonuje duże inwestycje drogowe w innych gminach, a dla gminy Bliżyn jak mówił ekspert ekonomiczny PO „piniędzy nie ma i nie bedzie”. Stwierdził, że ma duży dylemat jak zagłosować nad budżetem na 2023 rok. Jak zagłosuje za, to chodnika w Nowym Odrowążku Zarząd Powiatu nie wykona na przekór mieszkańcom, jak zagłosuję przeciw to może Wicestarosta Leżańska ten chodnik zrobi.
 
Przewodniczący Komisji Skarg Jerzy Żmijewski – odniósł się do budżetu na 2023 rok. Wskazał, że wszystkie opinie pani Skarbnik przedstawiła, budżet od strony swej konstrukcji wypełnia wszystkie warunki wynikające z ustawy o finansach publicznych, natomiast on chciał zwrócić uwagę na rzecz, nad którą chyba już dyskutujemy drugi czy trzeci rok. Zwrócił uwagę, że wraca temat subwencji oświatowej. Kiedyś było tak, że subwencja oświatowa wystarczała na wszystko, co się działo. Nie było żadnego problemu z oświatą. Oczywiście z jednym warunkiem. Nie było środków finansowych na żadne inwestycje, na remonty, bo tak jak jest w dniu dzisiejszym, subwencja oświatowa to prawie w 80 procentach są środki na wynagrodzenia i pochodne, a reszta to są pozostałe koszty utrzymania obiektu. Ale tej subwencji oświatowej z tego, co powiedziała na Komisji pani Katarzyna Bilska, członek zarządu, wynika, że w dziale 801 oświata i wychowanie tej subwencji oświatowej według obowiązującego algorytmu wystarczało. Natomiast olbrzymi niedobór środków finansowych jest w dziale 854, czyli edukacyjna opieka wychowawcza, do której, jeżeli czytamy w budżecie, to do oświaty w tym roku w projekcie budżetu mamy dołożyć prawie 5 mln złotych. I to jest ten niedobór. Ale z czego wynika? Wynika z tego, że jest inna specyfika w  szkole średniej naszej powiatowej, gdzie jest wychowawca, opiekun i są uczniowie natomiast w szkołach specjalnych wszędzie jest opiekun i jeszcze dodatkowo pomoc nauczyciela i jeszcze dodatkowo indywidualne nauczanie itd. Nie zawsze algorytm odnosi się do tego zagadnienia w sposób jasny i precyzyjny, żeby wpłynąć na poprawę relacji między środkami finansowymi w tych dwóch działach oświaty. Dlatego też, może by trzeba było się zastanowić i poprzez konwent starostów zająć stanowisko, że może to nie tędy droga, może zaapelować, może zwrócić uwagę na to zagadnienie, które nie tylko powiatu skarżyskiego dotyka, ale dotyka prawie wszystkich innych powiatów, które mają szkolnictwo specjalne. Następnie w imieniu swoim i radnego Jana Gajdy wyraził zadowolenie z tego, że te dwa wnioski padły dzisiaj na sesji. Wskazał, że będą głosowali nie tylko za wnioskami, ale jeżeli te wnioski uzyskają akceptację radnych, to również za przyjęciem budżetu i wpf-u. Chciał równocześnie zaapelować, aby zarząd, pochylił się nad wnioskami, które radni składają do budżetu i z chwilą, kiedy się pokazują nowe środki finansowe, radni będą zaproszeni do dyskusji nad tymi wnioskami. Rozumie również, że nie wszystko się da zrealizować, ale są takie zagadnienia, które powinniśmy rozważyć np. droga w Klonowie, która jest niedokończona, jest pełna dokumentacja. Mamy dokumentację na drogę do Zagórza, droga w Zaskalu, którą się nie da przejechać, a tym bardziej, że w tej chwili cały ciąg komunikacyjny od Michniowa do starej siódemki, czyli droga wojewódzka jest w remoncie kapitalnym. Na koniec zaapelował do Dyrektora Czyża i do pana Tadeusza Bałchanowskiego o to, aby mu udostępniono dokumentację lub stanowisko dotyczące przebudowy ulicy Jasnej w Suchedniowie. Został poinformowany, że to zadanie będzie realizowane przez Wojewódzki Zarząd Dróg w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej 751, ale również taką informację, że pisemnych uzgodnień nie ma. Czyli nie ma tej deklaracji, a jeżeli ona jest to bardzo proszę zarówno Pana Tadeusza Bałchanowskiego jak i Pana Dyrektora, aby ten dokument został mu w kserokopii przekazany. Jest on niezbędny do tego, żeby w Suchedniowie, w sesji Rady Miejskiej powiedzieć im, że plotki, które krążą, nie znajdują potwierdzenia w działalności Zarządu Powiatu.
 
Radny Roman Wojcieszek – wskazał, że niełatwo jest głosować przeciwko budżetowi. Dodał, że w samorządzie jest od '90 tego roku i tak jak go uczono, każde podniesienie ręki w jedną czy drugą stronę ma swoje skutki, ma swoją wagę, ma swoją siłę, a szczególnie przy budżecie. To jest właściwie najważniejsza uchwała na dany rok. Następnie wyjaśnił czemu będą głosować przeciwko. Zwracając się do starosty powiedział, że zarząd, którym kieruje, nie jest dla radnych wiarygodnym partnerem. Stwierdził, że nie chce wnikać w relacje, jakie są między członkami zarządu. Z protokołów posiedzeń zarządu niewiele można wyczytać. Odnosi wrażenie, że jak opozycja zgłasza jakiś wniosek, to trzeba, to „uwalić”. Dodał, że jest satysfakcja, jak coś radni opozycji wywalczą. Tylko, że idea samorządności na czym innym polega. My reprezentujemy pewne społeczności. To te społeczności oczekują bardzo konkretnych rozwiązań, często istotnych i ważnych. Kolega Mieczysław wspomniał o naszej rozmowie ze starostą na początku ubiegłego roku. Myśmy wcześniej przed tą rozmową budżet poparli, byliśmy za, przy wcześniejszych budżetach też nie byliśmy przeciw. Niestety z słów starosty niewiele zostało. Parę przykładów. Rondo przed dworcem PKP. Argument był taki, że nie teraz, jak tunel będzie to zrobimy. Oczywiście to był absolutnie nietrafiony argument, bo związek tunelu z rondem jest żaden. Wielokrotnie mówił o problemie, który jest z wyjazdem z zakładu numer 2 Mesko. Oczywiście on się pogłębił w sytuacji, kiedy wiadukt był zamknięty. Teraz powiecie państwo, że wiadukt już będzie zrobiony, to się problem rozwiąże. Nie rozwiąże się problem, on się tylko zmniejszy. I wiele jest takich przykładów. Oczywiście tak jak Przewodniczący naszego Klubu, Kolega Małkus wspomniał, my poprzemy te poprawki, bo one są ważne, ale też pokazują, że jak państwo chcecie, to znajdziecie pieniądze. To są niewątpliwie ważne tematy, tylko te tematy, które myśmy wskazywali, też były ważne, a pieniędzy się nie znalazło. Zdaje sobie sprawę, że zgłaszając wniosek dzisiaj, to trzeba pokazać źródła finansowania, a źródło, które wskazał zarząd już jest prawie suche. Odnosząc się do kolegi radnego Jerzego Żmijewskiego, który się wyraził, że ma nadzieję, że jakieś środki wolne pozwolą chociaż na częściowe zrealizowanie postulatów radnych, stwierdził, ja takiej nadziei nie mam. Dlatego też  będą głosować przeciwko budżetowi. Dodał, że nie tak radni wyobrażali sobie współpracę ze Starostą.
 
Członek Zarządu Katarzyna Bilska – w związku z tym, że pan Grzegorz Małkus poruszył kwestię związaną z ostatnią sesją, odniosła się do tego punktu. Wskazała, że jest przeciwnikiem wpisywania do wszelkich uzasadnień nieprecyzyjnych danych i to powiedziała na poprzedniej sesji. Dlatego nie było szacunków jeżeli chodzi o dodatki, ale wskazała jednocześnie, że jest w stanie ustalić poziom wydatków jaki jest związany z dodatkami. Uważa, że tylko osoba, która nie ma orientacji w finansowaniu oświaty byłaby skłonna, przeliczyć skutki chociażby czegoś takiego jak dodatki do poszczególnych stopni awansu zawodowego, które związane są z organizacją roku, czyli ze specyfiką pracy nauczycieli. Następnie odniosła się do budżetu. Zawsze ma nadzieję, że ma do czynienia z doświadczonymi samorządowcami i  mówienie o czymś, że nasze postulaty nie przechodzą, to jest zabawa jak w piaskownicy. Okręgi wyborcze są takie same dla mnie i dla pana Grzegorza, bo jesteśmy z jednego okręgu. Jeżeli robimy coś dla „dwójki” to robimy i dla niej i dla pana tylko z priorytetowych zadań. I chyba pod tym kątem rada powinna patrzeć jakie zadanie jest najważniejsze. I uważa, że tak zarząd pracuje. Ustalamy priorytety na dany rok i realizujemy je skutecznie. Nie jest sztuką wydać cały budżet w 100 procentach i powiedzieć, że z mojego budżetu udało mi się zrobić coś, ale sztuką jest zwielokrotnić tak ten budżet, żeby dzięki małemu nakładowi zrobić duże inwestycje. I tak to robimy. Czasy dla samorządu w jej ocenie i ocenie zarządu, są wyjątkowo ciężkie i dzięki temu, że mamy partnerów – dyrektorów nie biernych, ale kreatywnych, z którymi możemy współpracować i przygotowywać logiczne rozwiązania, udaje nam się tyle zrobić. Wyraziła zdanie, że to jest następny bardzo dobry budżet, który będzie realizowany w coraz trudniejszej rzeczywistości.
 
Starosta Artur Berus - nie zgodził się z tezą, że budżet jest konsumpcyjny, nie ambitny, bo jeżeli, spojrzymy na wydatki inwestycyjne mamy w tym roku budżetowym 2023  zaplanowane prawie 35 mln złotych. W jego ocenie nie jest do pomyślenia takie stwierdzenie, że realizujemy tylko zadania te, na które dostajemy pieniądze. Wyraził zdanie, że właśnie dzięki kreatywności, dzięki dużemu zaangażowaniu pracowników starostwa powiatowego, dyrektorów jednostek, powiat skarżyski pozyskuje zewnętrzne środki na inwestycje, z programów rządowych, ze środków z Unii Europejskiej. Należy zwrócić uwagę, że w rankingach z roku na rok powiat skarżyski jest na wyższych pozycjach, ale nie chce tych sukcesów tylko przypisywać Zarządowi Powiatu, też dzięki Radzie Powiatu możemy właśnie trafnie realizować najbardziej potrzebne inwestycje dla mieszkańców naszego powiatu. Nie zgodził się z tym, że wszystkie wnioski, które składa opozycja są odrzucane, jak to dzisiaj zostało stwierdzone. Poprosił, aby przeanalizować zadania jednoroczne, zadania w wieloletniej prognozie finansowej, są tam też umieszczone zadania, za którymi apelowali radni opozycji. Dodał, że w czasie roku budżetowego powstają programy czy unijne czy rządowe i Zarząd tak gospodaruje finansami, aby zawsze optymalizować koszty. Generujemy środki na wkłady własne i praktycznie w każdym roku dodatkowo wprowadza się zadania budżetowe jak taka możliwość jest.
 
Radny Mieczysław Bąk – nawiązując do wypowiedzi Starosty stwierdził, że przy przyznawaniu środków finansowych z programów rządowych, unijnych nikt nie patrzy kto rządzi w danym powiecie, gminie, czego dowodem jest nasz powiat, w przeciwieństwie do tego, jak są dzielone środki w naszym powiecie między innymi na projekty zgłaszane przez opozycję, to jest radnych Prawa i Sprawiedliwości. Tutaj jest zupełnie odwrotnie. Jeżeli coś zgłosi radny Prawa i Sprawiedliwości, to efekt jest taki. Podał przykład, a mianowicie w tym roku był taki problem. Chodziło o przesunięcie pół metra przystanku w Mroczkowie, walczyliśmy tu dwie godziny. Pani Starosta Leżańska wyciągnęła akty prawne, że nie da się tego zrobić. Wystarczył jeden pana telefon i w ciągu jednego dnia przystanek przesunięto. Jak my mówimy, że jest potrzeba dla mieszkańców, żeby coś usprawnić, to wy oczywiście nie, bo jest taka zasada im gorzej dla ludzi, tym lepiej dla was.
 
Członek Zarządu Adam Ciok - odniósł się do uwag i sugestii radnych Prawa i Sprawiedliwości, że Zarząd nie uwzględnia żadnych ich wniosków do budżetu. Stwierdził, że ma przed sobą 15 wniosków, które złożył Klub Prawa i Sprawiedliwości odnośnie budżetu. Odniósł się do paru z nich, które dotyczą między innymi Dolnej Kamiennej. Jest to m.in. zlecenie wykonania koncepcji modernizacji skrzyżowania ulicy Towarowej i 3-Maja wraz z pobliskim skrzyżowaniem ulic 11 Listopada i Al. Niepodległości. Wskazał, że wielokrotnie rozmawialiśmy, że budowa tych rond przy nowym wiadukcie, czyli 11 Listopada i Piłsudskiego jest potrzebna i łącznik z ulicą Wspólną, który był kiedyś zaprojektowany, też jest potrzebny, ale patrząc na wiele inwestycji, które rozpoczęliśmy, które mamy w planie, nie jest możliwe wykonanie tej wielomilionowej inwestycji w tym roku. A jeżeli chodzi o rondo przy ulicy 3 Maja, 11 Listopada, ulica Towarowa, nawet jak jeździliśmy z Panem Romanem Wojcieszkiem podczas Komisji Budżetowej sami wskazywaliśmy, że wykonanie ronda w tym miejscu jest potrzebne. Projekt na przebudowę tego ronda jest. Też wspólnym wnioskiem było wykonanie fragmentu ulicy Towarowej, który został wykonany za 120 tys. złotych. Jest przygotowany również projekt ronda tymczasowego w tym miejscu. Jeżeli będzie taka zasadność i potrzeba, to zostanie on wdrożony. Koszt rok temu to około 30 tys. złotych, więc myśli, że Zarząd Dróg Powiatowych wygospodaruje te środki i zostanie ono zrealizowane. Jeżeli chodzi o zlecenie wycinki drzew wzdłuż całego biegu ulicy Ekonomii na szerokości 5-7 metrów po obu stronach drogi. Wykonanie tych prac zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym poprawiając widoczność. To zadanie z tego, co widział jeżdżąc tą drogą zostało już zrealizowane. Jeżeli chodzi o zabezpieczenie środków na stworzenie projektu zieleni na odcinku, Al. Piłsudskiego, projekt powinien być realizowany w porozumieniu i współfinansowaniu gminy Skarżysko. Oczywiście gmina Skarżysko-Kamienna powinna poczuwać się do współfinansowania zadań na terenie Skarżyska-Kamiennej. Różnie z tym jest. Sytuacja gminy jest trudna, ale jeżeli, oni nam pomogą lub my im pomożemy, to chętnie w taką współpracę wejdziemy. Na zarządzie ustaliliśmy, że z takim pismem do pana prezydenta wystąpimy. Punkt 10 budowa ronda przy skrzyżowaniu 1 Maja i Towarowa wraz z nowym zagospodarowaniem terenu. Zarząd Powiatu złożył taki wniosek do przebudowy dróg lokalnych. Czekamy na rozstrzygnięcie wniosku. Mamy nadzieję, że uda się otrzymać to dofinansowanie i ten teren zostanie zagospodarowany. Mamy środki z firmy, która dokonywała budowy marketu ze środków własnych i również z funduszu rządowego. Jeżeli otrzymamy środki, jak najbardziej dziękujemy, bo każde środki otrzymane z budżetu państwa są środkami wszystkich nas, nie rządu Prawa i Sprawiedliwości. Jeżeli chodzi o przejścia bezpieczne. W tym roku zrealizowaliśmy chyba 11 czy 13 bezpiecznych przejść w całym powiecie skarżyskim, również dzięki dotacji z Rządowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Radny Grzegorz Małkus wspominał o tym, że nie robimy nic ze środków własnych, to chyba należy Zarząd Powiatu i Radę Powiatu pochwalić, że skutecznie pozyskujemy środki zewnętrzne, bo wówczas część środków nam zostaje i możemy na inne zadanie włożyć i zrealizować, więc z jednego zadania wtedy nam się robią dwa zadania. Odnosząc się do słów pana Mieczysława Bąka, że państwo polskie nie wybiera komu daje dotacje. Przykład jest z ostatnich dni. Pojawiła się czwarta czy piąta edycja wyników Polski Sportowej. Mimo szeregu rozmów i zapewnień, że te środki otrzymamy, otrzymaliśmy całe 0. Na 4 dni przed publikacją protokołu mieliśmy zapewnienie, że te środki otrzymamy, miało to być 1 mln 600 tys. złotych. W ramach tych zadań miało zostać wybudowane boisko przy Zespole Szkół Samochodowo-Usługowych, boisko przy Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych, dwie sale gimnastyczne przy Ekonomiku i również przy Zespole Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych. Mimo, że na 4 dni przed publikacją protokołu mieliśmy zapewnienie, że te środki otrzymamy. Mimo wszystko, Zarząd planuje realizację, któregoś z tych zadań. Najprawdopodobniej będzie to sala w Ekonomiku, bo tam są zalecenia sanepidu.
 
Wicestarosta Anna Leżańska – odnosząc się do wypowiedzi pana Mieczysława Bąka stwierdziła, że nie może pozwolić, żeby nieprawda poszła w eter. Jeśli pan nie zrozumiał to powtórzy, właścicielem przystanku jest gmina. Gmina zrobiła to z funduszy i wyglądałoby to tak jakby radny kupił sobie kiosk i postawił, a ona przyszłaby i przestawiła metr dalej. Przypomniała, że ona tylko tłumaczyła, że odpowiednią instytucją, do której trzeba się zwrócić, to jest po prostu gmina Bliżyn i na tym wszystko, a nie że ktoś nie chciał przestawić ludziom przystanku. I to jest bardzo wielka różnica, a ona przytoczyła tylko zapisy ustawy. Dziwi się, że radny jeszcze do tych rzeczy wraca, skoro dawno jest  zrobione.
 
Radny Mieczysław Bąk – stwierdził, że nieprawdy nie powiedział, bowiem na każdą zabudowę w terenie powiatowego pasa drogowego powiat wyraża zgodę. I nie jest prawdą, że powiat nie wiedział gdzie i na jakim kilometrze drogi powiatowej będzie postawiony przystanek i powiat doskonale wiedział, że przystanek nie powinien być w zatoce przystankowej. W związku z tym pani starosta za wszelką cenę udowadniała tu powołując się na odpowiednie przepisy, że tego nie da się zrobić.
 
Radny Roman Wojcieszek – odpowiadając radnemu Adamowi Ciokowi, członkowi Zarządu, stwierdził, że są takie oczywiste tematy, które stały się również naszymi postulatami, o których pan wspomniał i zostały wykonane. Dodał, że cieszy się z tego ronda, które ma szansę powstać przy ul.Towarowej i ul.1 Maja, tylko poprosił, aby sobie przypomnieć, ile to było walki, namawiania, przekonywania, że to mini rondo, które ktoś wymyślił jest bezsensowne. Argumentów było tysiące, poczynając od tego, że ten przedsiębiorca dał na takie rozwiązanie środki, że zejście z kładki jest terenem prywatnym i nie da się tego ruszyć, etc. etc. Tylko tutaj z kolegą Bartkiem Bętkowskim ile musieliśmy się naszarpać. Dodał, ze radni nie wnioskują tylko o zadania ze swoich okręgów wyborczych. Przypomniał, że wielokrotnie prosili Zarząd, aby przedstawił jakąś sensowną koncepcję rozwiązania problemu chodnika na Lipowym Polu. To, że nie załatwiło się tematu przez kilka poprzednich kadencji to nie znaczy, że ma się nigdy tego nie załatwić. Tylko trzeba podjąć wysiłek. Nie mówi, żeby ten chodnik zrobić w przyszłym roku, bo być może nie da się ze względów nawet finansowych czy formalnych. Ale jakąś wizję, jaką ścieżkę wyznaczyć, żebyśmy może nie my, ale może następna kadencja jednak zrobiła tej społeczności ten kawałek chodnika, bo to jest wstyd.
 
Radny Grzegorz Małkus – odniósł się do wypowiedzi członka zarządu pani Katarzyny Bilskiej, ze nie da się precyzyjnie policzyć skutków dodatków dla nauczycieli. Stwierdził, że gwarantuje, że gdyby miał dostęp do danych, to policzyłby skutki. Dodał, że można to zrobić jeżeli się chce. Prawdą jest, że co roku praktycznie te same argumenty przy budżecie powtarzam. Tylko jakie wnioski wyciągacie Państwo? Nie chce merytorycznie mówić o konkretnych drogach czy skrzyżowaniach, rondach itd. Nie jesteśmy przeciwko żadnej inwestycji. To, że się pojawiają programy i można z nich skorzystać. To radni to  też popierają. Tam, gdzie możemy i mamy jakiś wpływ to prosimy dla powiatu skarżyskiego, u marszałka, wojewody.
Następnie odnosząc się do sytuacji szpitala stwierdził, że jak możemy powiedzieć, że jest to budżet ambitny, jak nie ma w nim praktycznie akcentu, który by temu szpitalowi pomógł. Mammograf, dobrze o ile będą środki zewnętrzne, tak? Ma być remont oddziału? Fajnie. Tylko czy to wystarczy i poprawi sytuację finansową szpitala? Obawia się, że nie. I tutaj zarząd nic nie zaproponował. Kiedyś była możliwość, co do pokrywania straty, no ale znalazło się orzeczenie trybunału, no i już nie musimy, tak? Poprosił, aby nie przyjmować wystąpień radnych, jako czepianie się. My takie argumenty przedstawiamy, bo naprawdę nam zależy na rozwoju powiatu, bo im ten powiat będzie się lepiej rozwijał, to i mieszkańcom będzie się lepiej żyło. Dzisiaj można by powiedzieć w jakiej sytuacji budżetowej jest powiat, jeżeli nie można bezpiecznie się przedostać na drugą stronę ulicy. Wszystko zasypane.
 
Ponieważ nie było innych zgłoszeń do zabrania głosu, Przewodniczący Rady poprosił o odświeżenie strony i stwierdził, że będziemy głosować odrębnie wnioski.
 
Następnie poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski:
 
1)o zwiększenie dotacji dla ZOZ o 250 tys. złotych na modernizację oddziału urazowo-ortopedycznego.
 
Za przyjęciem wniosku głosowało - 17 radnych
Głosów wstrzymujących i przeciwnych – 0
 
/wniosek został przyjęty/
 
2) o wprowadzenie 100 tys. złotych z przeznaczeniem na zakup pojazdu służbowego dla Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej
 
Za przyjęciem wniosku głosowało - 17 radnych
Głosów wstrzymujących i przeciwnych – 0
 
/wniosek został przyjęty/
 
7) Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu skarżyskiego na 2023 rok z przyjętymi dwiema poprawkami. Poinformowała, że w podstawie prawnej dojdzie jeden dziennik ustaw, ponieważ od czasu złożenia projektu uchwały minęło trochę czasu i zmienił się publikator.
 
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu skarżyskiego na 2023 rok.
 
Za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych
przeciw – głosowało 6 radnych
wstrzymało się od głosu - 0
 
Przewodniczący Rady stwierdził, że budżet powiatu na 2023 rok został przyjęty.
 
Uchwała w sprawie uchwalenia budżetu powiatu skarżyskiego na 2023 rok uzyskała Nr 333/XLVIII/2022
 
8) Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Skarżyskiego na lata 2023-2035. Dodała, że w tym projekcie również zmieniamy publikator dziennika ustaw ustawy o finansach publicznych. Jednocześnie zwróciła uwagę, że przyjęte wnioski spowodowały, że w wieloletniej prognozie finansowej musimy zmienić kwotę wydatków, deficytu i przychodów, żeby te kwoty się zgadzały z przyjętą uchwałą budżetową.
 
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony  projekt uchwały
 
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw głosowało – 6 radnych
Głosów wstrzymujących - 0
 
Uchwała w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej na lata 2023-2035 została przyjęta i uzyskała Nr 334/XLVIII/2022.
 
Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę.
 
 
Ad. pkt 8 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie.
 
Pani Barbara Kocia przewodnicząca zespołu kontrolnego przedstawiła sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli szpitala powiatowego. Poinformowała, że zgodnie z planem kontroli komisji rewizyjnej w dniach 8 września-14 listopada została przeprowadzona kontrola Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Kontrolę przeprowadził zespół kontrolny w składzie Barbara Kocia jako przewodnicząca, Grzegorz Małus członek i Tomasz Wąsowski członek. Kontrola polegała na analizie dokumentacji dotyczącej działalności Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej, Szpitala Powiatowego. Informacji udzielali i dokumentacji użyczali dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej pan Leszek Lepiarz oraz główna księgowa pani Magdalena Grzmil. Dodała, że  wszyscy radni mieli możliwość szczegółowego zapoznania się z protokołem z przeprowadzonej kontroli, ponieważ został zamieszczony na stronie, w związku z tym nie będzie czytała tego dokumentu. Następnie poinformowała, że Komisja Rewizyjna na posiedzeniu 18 listopada 2022 roku po przeprowadzonej kontroli przyjęła trzy wnioski i zalecenia. Dwa pierwsze były przegłosowane jednomyślnie, a trzeci był przegłosowany przy 2 przeciwnych głosach i 4 głosach za. Komisja Rewizyjna wnioskowała o powołanie zespołu w celu sprawdzenia zgodności z prawem zapisów statutu i regulaminu organizacyjnego, dostosowanie struktury organizacyjnej szpitala do możliwości świadczenia usług finansowanych przez NFZ. Trzeci wniosek o zmianę kierownictwa szpitala, ponieważ obecne kierownictwo nie potrafi wypracować i zrealizować programu naprawczego, który przynajmniej zahamowałby postępujące zadłużenie szpitala.  Wszystkie wnioski zostały przekazane Zarządowi.
   
 
Ad. pkt 9 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:
 
1) Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2022-2035. Wyjaśniła, że zmiana dotyczy jednego przedsięwzięcia. Jest to usuwanie i parkowanie pojazdów usuniętych z dróg powiatowych. Zwiększamy limit wydatków tegorocznych o 70 tys. złotych. W planie budżetu nie ma zmiany, ponieważ to wszystko odbywa się w ramach środków posiadanych przez Wydział Komunikacji i Transportu, a taka konieczność zachodzi w związku z tym, że kończy nam się umowa z wykonawcą i chcemy rozliczyć wszystkie pojazdy, które są zaparkowane na terenie wykonawcy i po wstępnym rozliczeniu wydziału właśnie takiej kwoty w limicie brakuje.
 
Ponieważ radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 
 
Uchwała w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2022-2035 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 335/XLVIII/2023. 
   
2) Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2022 rok.
 
Radny Grzegorz Małkus - dopytał w kwestii dofinansowania do zakupu środka transportu dla Warsztatów Terapii przy ulicy Kościuszki. O ile pamięta, to do tej pory Warsztaty korzystały z usług podmiotu zewnętrznego. Dowóz zapewniała firma transportowa. Większość uczestników Warsztatów to są osoby z niepełnosprawnością układu ruchu  i o ile dobrze pamięta na Kościuszki Warsztaty nie dysponują takim terenem czy garażem, gdzie mógłby taki duży autobus być garażowany. Czy te aspekty były brane pod uwagę i zostały rozwiązane? Dodał, że ten autobus musi mieć odpowiednią platformę najazdową do wózków.
 
Wicestarosta Anna Leżańska – wyjaśniła, że będzie to 12-osobowy autobus z najazdami dla osób niepełnosprawnych. Warsztaty prowadzi stowarzyszenie i panie powiedziały, że sobie poradzą. My też zwracaliśmy na pewne rzeczy uwagę. Zakup autobusu obniży bardzo koszty, bo autobus weźmie większą ilość osób i będzie jechał określonymi trasami, zabierając po prostu więcej osób. W związku z tym zarząd przychylił się do dofinansowania zakupu. Również gmina Bliżyn dofinansuje zakup.
 
Ponieważ nie było więcej pytań Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.
 
Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2022 rok została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 336/XLVIII/2023. 
 
3) Skarbnik Powiatu Urszula Wrona przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku  budżetowego 2022.
 
Radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków.
 
Uchwała w sprawie określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku  budżetowego 2022 została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 337/XLVIII/2023. 
   
4) Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie.
 
Radny Mieczysław Bąk – w swoim wystąpieniu odniósł się do dwóch tematów. Pierwsza sprawa to kwestia protokołu Komisji Rewizyjnej, a druga to sprawa programu naprawczego. Jako członek Komisji Rewizyjnej wskazał, że zespół kontrolny przeprowadził rzetelną, planowaną kontrolę w oparciu o materiały przedłożone przez dyrektora szpitala pana Leszka Lepiarza. Na podstawie uzyskanych materiałów zespół stwierdził, że m.in. statut, który określa strukturę wewnętrzną oraz schemat organizacyjny jednostki Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej od 2017 roku nie był uaktualniany pod względem zmian prawnych. Dokumenty te są podstawą funkcjonowania każdej jednostki. Jest to kręgosłup firmy, na podstawie którego funkcjonuje. Jest to zapisane w punkcie 1 protokołu. Na 19 świadczeń medycznych prowadzonych przez szpital w okresie pierwszego półrocza 2021 roku wykazano w 13 oświadczeniach niewykonania w stosunku do umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dyrektor szpitala nie przedstawił zespołowi kontrolnemu syntetycznego zestawienia efektów z wprowadzonych programów naprawczych, co również miało wpływ na skonstruowanie oceny i wniosków końcowych z przeprowadzonej kontroli. Zespół kontrolny sporządził protokół przeprowadzonej kontroli, a Komisja Rewizyjna na podstawie tego protokołu wypracowała zalecenia pokontrolne. Stanowisko Zarządu Powiatu stwierdzające, że cytuję „protokół z przeprowadzonej kontroli zespołu kontrolnego jest niekompletny, ponieważ zespół kontrolny nie sformułował końcowej oceny kontrolowanej działalności zespołu i dyrektora oraz nie wykazał konkretnych zastrzeżeń i niezgodności z prawem działań”, jest bardzo krzywdzące w stosunku do wykonanej pracy przez przewodniczącą zespołu radną Barbarę Kocię oraz członków zespołu, radnych Wąsowskiego i  Małkusa. Zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej nie jest organem wewnętrznej komórki kontrolnej w szpitalu czy audytorem, tylko statutowym organem kontrolnym Rady Powiatu Skarżyskiego i przeprowadza kontrole jednostek organizacyjnych Powiatu Skarżyńskiego w zakresie ściśle określonym i zatwierdzonym przez Radę Powiatu Skarżyskiego. Fakt braku możliwości skonstruowania oceny i wniosków końcowych z przeprowadzonej kontroli wynika z nie przedłożenia materiałów przez dyrektora szpitala. Stwierdzenie Zarządu Powiatu i uznanie, że zalecenia pokontrolne nie  mają uzasadnienia i nie ma podstaw do ich realizacji to decyzja o odrzuceniu protokołu zespołu kontrolnego. W związku z tym pytam po co Radzie Powiatu Skarżyskiego jest potrzebna Komisja Rewizyjna, jeżeli Zarząd Powiatu podważa wyniki jej pracy, nie akceptując, wręcz odrzucając ustalenia i zalecenia pokontrolne. Panie Starosto, tu nie da się przypudrować tematu. Jest źle, bardzo źle. Zadłużenie szpitala ogółem obecnie wynosi około 85 mln złotych. Strata szpitala za 10 miesięcy: 13 mln 273 tys. złotych. Odpowiedzialność za ten stan rzeczy spoczywa bezpośrednio na staroście powiatu skarżyskiego, który jest odpowiedzialny za służbę zdrowia w powiecie.
Następnie odniósł się do tematu dotyczącego programu naprawczego. Wskazał, że jest całkowicie zaskoczony procedurą przygotowania przez zarząd powiatu do zatwierdzenia programu naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej, Szpitala Powiatowego w Skarżysku Kamiennej na lata 2022-2023. Otóż z  przedłożonych dokumentów wynika, że Program Naprawczy Szpitala w Skarżysku-Kamiennej został opracowany w miesiącu wrześniu 2022 roku i ma być przyjęty dziś przez Radę Powiatu Skarżyskiego. Zapytuję, czy nie jest to zwykła fikcja i naruszenie obowiązującego prawa? Jak Rada Powiatu Skarżyskiego może przyjąć program naprawczy szpitala, który miał obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku, dopiero 21 grudnia 2022 roku. Na podstawie jakich dokumentów prowadził działania naprawcze dyrektor szpitala w 2022 roku jak nie miał programu naprawczego? W jaki sposób i w oparciu o jakie dokumenty w 2022 roku Zarząd Powiatu Skarżyskiego prowadził nadzór i kontrolę nad procesem naprawczym w szpitalu powiatowym w Skarżysku w 2022 roku jak nie było programu naprawczego? Czy w zaistniałej sytuacji dyrekcja szpitala prowadziła w ogóle jakiekolwiek działania naprawcze w tym roku? Jak można było działać w kierunku uzdrowienia szpitala w 2022 roku nie mając zgody rady powiatu, czyli zatwierdzonej uchwały, którą mamy dziś zatwierdzić, to jest programu naprawczego szpitala? Być może efekt tych działań to strata z działalności bieżącej szpitala w lipcu 3 mln 300 tys. złotych, w sierpniu 6 mln 300 tys. złotych, strata narastająco za 10 miesięcy 2022 roku 13 milionów 273 tys. złotych. Ogółem zadłużenie około 85 mln złotych. Przypomnę, że strata szpitala na koniec 2021 roku skorygowana o koszt amortyzacyjny wynosiła 3 mln 6 tys. złotych, a zadłużenie ogółem 73 miliony 829 tys. zł. Zaapelował do zarządu i do rady o poważne zajęcie się tym tematem. Proszę Państwa, to jest coś nie do pomyślenia. Mamy dyskutować nad dokumentem, który powinien być zatwierdzony w 2021 roku, najpóźniej w grudniu. No nie wiem, mnie to po prostu w głowie się nie mieści. Nie wiem, być może prawo tak przewiduje. Dziękuję.
 
Radny Grzegorz Małkus – stwierdził, że rozmawiamy po raz kolejny nad programem naprawczym szpitala i chyba jak sięga pamięcią, to obie kadencje poświęcamy czas na temat szpitala, sytuacji finansowej, proponowanych działań przez kierownictwo szpitala w kierunku naprawy sytuacji. Odniósł się do protokołu komisji rewizyjnej z kontroli szpitala w kontekście tego programu naprawczego. To nie jest tak, jak zostało przedstawione na zarządzie, że nie zostało sformułowane pytanie, czy prośba o przygotowanie takiego syntetycznego materiału z osiągniętych efektów i zrealizowanych działań w ramach programów naprawczych. Zwracając się do dyrektora stwierdził, że osobiście na pierwszym spotkaniu mówił, że będziemy potrzebować jako komisja takiego materiału. Ten materiał niestety nie został dostarczony. Bazowaliśmy na tych materiałach, które mieliśmy. I cóż, mamy kolejny program naprawczy i tylko pytanie, czy on będzie zrealizowany, czy będzie tak tylko przedstawiony? No bo jest taka procedura, taki wymóg formalno-prawny, a później, jak to się mówi przejdziemy do kolejnych programów, bo przecież wiemy, że sytuacja szpitala nie poprawi się. Mając na uwadze powagę sytuacji też wiemy, że nie ma jakiegoś teraz sposobu idealnego czy dobrego, czy nawet w jakiejś części sprawdzonego, żeby natychmiast zaradzić tej sytuacji. Zastanawia się, czy w ogóle zarząd ma jakąś strategię działań w sprawie szpitala. Bo do tej pory albo było prawo niedobre, albo rząd nie daje, albo NFZ nie daje. Poddał pod zastanowienie komu tak naprawdę zależy na tym, żeby ta sytuacja szła w tym kierunku? Stwierdził, że zarówno on jak i jego koledzy są zażenowani odpowiedzią zarządu na zalecenia pokontrolne. Najlepiej to spuśćmy kurtynę milczenia, nie rozmawiajmy na ten temat. Przecież dwa z tych wniosków dają możliwość, żeby zacząć pracować i zaczynać od fundamentu, jeżeli chcemy szukać jakiś sposobów do naprawiania tej sytuacji. Następnie zacytował ostatnie zdania z wypowiedzi zarządu. „W związku z powyższym zarząd powiatu ocenił, że wnioski i zalecenia pokontrolne komisji rewizyjnej nie mają uzasadnienia w przedłożonym protokole z przeprowadzonej kontroli i uznał, że nie ma podstaw do ich realizacji. Zarząd powiatu stwierdził, że protokół z przeprowadzonej planowanej kontroli zespołu nie jest kompletny, ponieważ zespół kontrolny nie sformułował końcowej oceny kontrolowanej działalności Zespołu i Dyrektora oraz nie wskazał konkretnych zastrzeżeń i niezgodnych z prawem działań.” Proszę Państwa, czy mamy się jeszcze przekształcić albo wcielić w rolę organów ścigania? My formujemy problemy, a od ścigania to są inne organy. Być może trzeba będzie tam skierować nasze wnioski. Poprosił, żeby państwo z zarządu się tak naprawdę zastanowili, co można jeszcze zrobić, żeby sytuacja finansowa w szpitalu się poprawiła. Bo ja nie widzę żadnej strategii. Chyba tylko taka, żeby trwać.
 
Dyrektor Szpitala Leszek Lepiarz – odpowiadając radnemu Grzegorzowi Małkusowi, stwierdził, że faktycznie tak po części było, jak  mówi, że ze strony radnego były wyartykułowane oczekiwania dotyczące programów naprawczych. Wtedy na tym spotkaniu, w którym uczestniczył radny Grzegorz Małkus, pani przewodnicząca zespołu Barbara Kocia i przewodniczący całej komisji rewizyjnej Tomasz Wąsowski jako dyrektor powiedział, że uważa, że nie bardzo ma cel oczekiwanie takich programów naprawczych, gdyż te programy naprawcze były przyjmowane co roku przez radę powiatu, były zatwierdzane wyniki tych programów naprawczych, tak że niezasadne, żeby on coś takiego po nowemu robił, bo te dokumenty są ogólnie dostępne. Może sobie każdy nawet wygooglować w internecie i to znaleźć. Radny zaproponował, żeby to zrobić w formie takiej: lewa strona, co było do zrobienia, prawa, co zostało zrobione. Potem radny Grzegorz wyszedł z gabinetu, wyszedł również pan Tomasz Wąsowski. Dyrektor został z panią przewodniczącą, która powiedziała, że ewentualnie między sobą zespół się już dogada i ewentualnie przekaże dyrektorowi informacje, czy będzie musiał takie syntetyczne, jak to zostało nazwane w protokole, zestawienie realizacji programów naprawczych przedstawić. Bezpośredniego kontaktu już z radnym Grzegorzem Małkusem nie miał w czasie kontroli. Uczestniczył tylko w rozmowach z panią przewodniczącą, która nie oczekiwała takiego syntetycznego zestawienia. W związku z powyższym nie bardzo rozumie, dlaczego zespół kontrolny wysunął takowe wnioski, które zupełnie są w tej chwili krzywdzące jego osobę, bo nie czuje się zupełnie winny, że takich dokumentów nie przedstawił. Wszelkie dokumenty, jakie komisja od niego  oczekiwała, dostarczył pani przewodniczącej zespołu kontrolnego. Dodał, że radni przyjęli nowy statut szpitala powiatowego. On jest obowiązujący. Jest również przyjęty nowy regulamin organizacyjny na podstawie właśnie tego, tak że wszelkie te dokumenty uważa, że są zgodne z prawem i one na pewno nie kolidują ze sobą. Tak, że powołanie w tej chwili jakiegoś zespołu kontrolnego myślę, że będzie bezprzedmiotowe. Ale oczywiście to decyzja rady. Jeśli chodzi o uwagi radnego Bąka, to tak jest, że to ustawa decyduje, kiedy taki program naprawczy trzeba przygotować, kiedy go się zatwierdza. I nie jest to prawdą, że w roku 2022 szpital działał bez programu naprawczego. Przecież Pan pamięta, że w tamtym roku taki program naprawczy też był przyjmowany. Artykuł 54 ustęp 4 ustawy o działalności leczniczej mówi wyraźnie, że po trzech miesiącach od zatwierdzenia sprawozdania finansowego dyrektor jednostki, jeżeli był ujemny wynik finansowy, ma przygotować program naprawczy, czyli do końca września ja taki program naprawczy musiałem przygotować. Taki program naprawczy został przedstawiony do zarządu powiatu i teraz w kompetencjach Rady jest przyjęcie tego programu naprawczego na sesji. Dlaczego jest rok 2022 w tym aktualnym programie naprawczym? Jest to kontynuacja, tak jak jest zresztą tam napisane, że jest to kontynuacja jeszcze trwającego programu naprawczego. Z ustawy również wynika, że program naprawczy może być przygotowany na okres nie dłuższy niż trzy lata. Następnie poinformował, że dzisiaj jest 21 grudnia, kończy się umowa z NFZ na świadczenie usług dla NFZ przez szpital i żaden szpital nie otrzymałem na tą chwilę umowy, projektu umowy na kontynuację  świadczeń. Nie znamy żadnych zasad, kwot i jaka będzie realizacja. Nie wiemy nic. Wczoraj miał spotkanie ze Związkiem Pracodawców Szpitali Powiatowych, którego nasz szpital jest też członkiem i państwo z zarządu uczestniczą w rozmowach z NFZ i też są zbulwersowani, że na pewno do świąt nie będzie żadnej propozycji z NFZ. Dzisiaj przygotowywanie programów naprawczych i wpisywanie do programów naprawczych kwot jest wpisywaniem kwot z sufitu. Domniema, że przychody naszego szpitala będą na poziomie powiedzmy 35 czy 40 mln, czy może 50 mln, ale ta kwota jest zupełnie dla nikogo nieznana. To jeżeli sama pani dyrektor NFZ nie zna takich kwot, to nie wiem skąd dyrektor jednego czy drugiego szpitala może w tym momencie coś planować. Dla porównania podał szpital w Starachowicach, który miał się bardzo dobrze rozwijać z uwagi na to, że był szpitalem COVID-owym. Szpital w Starachowicach zakończył rok  stratą około 10 mln złotych. Pani Dyrektor przygotowała plan finansowy na przyszły rok i zaplanowała stratę w wysokości 26 mln. Pani Dyrektor jest od pół roku dyrektorem szpitala.
 
Radny Roman Wojcieszek - wytłumaczył dlaczego Klub Radnych PiS będzie głosował przeciw. Zwrócił uwagę, że dyrektor złożył we wrześniu program naprawczy, a dzięki Bogu mamy koniec grudnia, to dlaczego od września do grudnia nie był procedowany. Gdzie on był i co się z nim działo. Program naprawczy ma wskazywać kierunki, zadania, cele, metody, propozycje poprawy sytuacji, poprawy przede wszystkim sytuacji finansowej. No po to on jest robiony? Bo jest strata. No i patrzy tylko na jedną z ostatnich tabelek w tym materiale zysk-strata netto, 2022 rok przewidywana 13 646. Na koniec października mamy 13 272, czyli już wiadomo, że będzie wyższa niż zakłada ten program, a przyszły rok? Programach Naprawczy powinien pokazywać jakiś postęp w sensie pozytywnym, a nie regres. A w przyszłym roku 19 i pół mln. Będziemy głosować nad pewną fikcją. Zresztą pan dyrektor wspomniał, że pewne dane tutaj są fikcyjnymi założeniami. No i mamy głosować nad tą fikcją? Ja wiem, że jest wymóg prawny, żeby ten program przyjąć, ale jeszcze raz mówię. Poprosił żeby powiedzieć, co od września do 21 grudnia działo się z tym programem. Tak jak wspomniał radni Klubu PiS zdecydowali, że nie mogą głosować za tą fikcją.
 
Starosta Artur Berus - w jaki sposób pan dyrektor ma przygotować plan naprawczy jeżeli 21 grudnia nie wie jaki będzie miał kontrakt, jaką będzie miał umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Następnie odniósł się do ostatniego konwentu starostów w Skarżysku, gdzie właśnie starostowie dyskutowali, na temat sytuacji szpitali powiatowych w województwie świętokrzyskim. Po tych rozmowach Konwent Starostów Województwa Świętokrzyskiego wystosował stanowisko o tych wszystkich bolączkach, o których tu mówimy. Zwrócił uwagę, że Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, który też ma szpitale na swoim garnuszku, który też mówi o niedoszacowaniu w służbie zdrowia. Samo uzdrowisko Krystyna, gdzie marszałek ma pieniądze, mógł dokapitalizować. Mówimy tu o 5 mln złotych. I to są ostatnie wypowiedzi w gazetach. Dzisiaj też dyrektor Lepiarz mówił o tym, jak wygląda sytuacja szpitali powiatowych, które ze względu na COVID, gdzie było lepsze finansowanie, ale też te szpitale, które miały w pakiecie usługi kardiologiczne, które są lepiej finansowane, które do tej pory bilansowały się, albo ten wynik był minimalnie ujemny. Dzisiaj nie ma szpitala w województwie świętokrzyskim, który nie generuje straty. Nie mówimy o kwocie 500 tys., o 1 mln. Tu są już kwoty rzędu 5-10 mln, a nawet jeden szpital, który ma już 17 milionów straty. Bez angażowania w tym momencie Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia samorządy nie są w stanie dzisiaj poradzić sobie z tą sytuacją.
 
Barbara Kocia Przewodnicząca Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej – jako członek Komisji Rewizyjnej podziękowała członkom komisji za pozytywne uwagi w stosunku do jej osoby, bo poczuła się troszkę zniesmaczona różnymi zdaniami właśnie z tego stanowiska zarządu. Pan dyrektor miał rację. Rozmawialiśmy jakie nam są potrzebne dokumenty. Jej te dokumenty wystarczały, wzięła dane z programów naprawczych. Natomiast w programach naprawczych brakuje jej zestawienia, że to nam się udało z poprzedniego programu naprawczego zrealizować, tego nie zrealizowaliśmy. I to by było bardziej czytelne. Następnie stwierdziła, że szpitale są finansowane mega źle, nie funkcjonują tak jak powinny funkcjonować i niestety coraz większe zadłużenia wychodzą. Dodała, że jest taką osobą, która broniła szpitala i bronić będzie.
 
Przewodniczący Jerzy Żmijewski materiał zarówno kontroli jak i programu naprawczego jest obszerny. Czytaliśmy sprawozdanie z programu naprawczego za 2021 rok. Podzielił pogląd przedmówców, co do treści sformułowań z posiedzenia zarządu. To jest ocena radnych przez zarząd. Jak zarząd ocenia radnych i ich pracę. Poprosił przewodniczącego rady, aby porozmawiał na ten temat. Powiedział, że czuje się nieswojo w zaistniałej sytuacji. Co do programu naprawczego, to trudno już dzisiaj nam jako radnym powiedzieć, że głosujemy za takim programem, który świadomie pogłębia stratę. Jednocześnie rozumie dyrektora, że dziś jest 21-wszy, a on nie wie jaki będzie miał kontrakt na 2023 rok. Poddał po zastanowienie, że może dyrektor szpitala przedstawi w lutym czy w marcu jakoś aktualną analizę tego programu w świetle otrzymanego kontraktu. Analizując dane z protokołu komisji rewizyjnej, które komisja otrzymała od dyrektora nie rozumie czemu, jak za pół roku oddział ma wynik dodatni, a po pół roku ma półtora mln straty.
   
Przewodniczący Rady Jacek Jeżyk – odnosząc się do powyższej wypowiedzi wskazał, że jako przewodniczący jest otwarty na spotkania, natomiast też uważa, że użyto niewłaściwych i nie do końca mądrych sformułowań w odpowiedzi do komisji rewizyjnej.
 
Starosta Artur Berus - wsłuchując się w głos dzisiejszych obrad myśli, że tutaj cały zarząd jest zgodny, że chyba te zapisy nie były do końca trafione przez nas. Na pewno nie mieliśmy na celu obrażania komisji rewizyjnej. Na pewno doceniamy pracę komisji rewizyjnej, bo to też dzisiaj na obradach sesji padły te słowa. To jest żmudna i ciężka praca. Wiemy to, bo też byliśmy radnymi i wiemy, jaka jest rola komisji rewizyjnej. Następnie przeprosił w imieniu Zarządu i stwierdził, że takie sytuacje nie będą miały miejsca.
 
Radny Bartosz Bętkowski – stwierdził, że bije się z myślami, czy zabrać głos, ale musi powiedzieć dwa słowa, bo w zasadzie co roku ta dyskusja się powtarza i jest w bardzo podobnym tonie. Ten problem jest narastający, jeśli chodzi o szpital i ogólnie też budżet, kondycję powiatu i sposób zarządzania. Wyraził zdanie, że ktoś, kto przysłuchuje się tutaj dzisiejszej sesji z wyborców, może mieć niejasne odczucie, że właściwie nikt tutaj za nic nie odpowiada. No niby Rada Powiatu jest organem stanowiącym i odpowiada, ale to trzeba powiedzieć wprost, że od 8 lat w powiecie skarżyskim władzę sprawuje platforma obywatelska. Następnie nawiązał do wystąpienia pani poseł z początku sesji, która poruszyła bardzo ważny temat, uszkodzonego urządzenia w szpitalu, bardzo potrzebnego do diagnostyki. Zgadzamy się z tym. No i pani poseł powiedziała, że poinformowała sejm no i w sumie tyle może zdziałać. Tak do końca nie jest. Pani poseł jest szefową tutaj struktur platformy, która tak jak powiedział, od 8 lat sprawuje władzę w powiecie skarżyskim i w gminie Skarżysko-Kamienna, która jest największą gminą, która dysponuje ponad 200 mln budżetem. Budżet powiatu teraz 150 mln, więc tutaj istnieją jakieś środki i jest jakiś sposób zarządzania tym samorządem, tymi dwoma najważniejszymi jednostkami. I to jest taki sposób, który doprowadza do sytuacji, że szefowa struktur platformy jest bezsilna, kiedy pojawia się sytuacja awaryjna, kiedy należałoby, w gminie Skarżysko i wspólnie z Powiatem, już nie mówi o budżecie szpitala, bo wiemy jak tam jest, znaleźć środki i nie czekać kolejnych miesięcy czy może lat na naprawienie tego sprzętu. W sumie nie wiadomo, kto jest winny zaistniałej sytuacji, a jednak jest pewna odpowiedzialność i jeżeli sobie z czymś nie radzimy, tak jak pan dyrektor, bo tak uważa, że dyrektor sobie nie radzi i nie jest w stanie nic innego zbudować, jeśli chodzi o szpital. Choćby liczby, które są przedstawiane co roku mówią nam, że, zadłużenie narasta i zastanawiamy się, jak w ogóle to jeszcze wszystko działa, bo normalnie firma prywatna już dawno by nie istniała. Odwołał się do pana Żmijewskiego, który już któryś raz z rzędu ma wystąpienie, gdzie mówi, że zgadza się z tym, ale głosuje. I ta odpowiedzialność ciąży również na panu jako byłym staroście, bo firmuje te rządy platformy obywatelskiej, będąc w koalicji.
 
Dyrektor Szpitala Leszek Lepiarz - odniósł się do wystąpienia radnego Bętkowskiego, który próbuje ocenić jego działalność i jego pracę poprzez wynik finansowy. To nie tylko wynik finansowy jest tutaj zasadny, ale w ogóle samo funkcjonowanie szpitala dzisiaj. Też się dziwi, że to w ogóle funkcjonuje, bo państwo niestety na to pozwala. Państwo pozwala na to, żeby szpital mógł się zadłużać, bo wiedzą, że ten czy tamten weźmie sobie kolejną pożyczkę i jakoś te dziury się łata. Coś takiego nie powinno w ogóle funkcjonować. Jeżeli byśmy chcieli, żeby to funkcjonowało, to nie może być tak, że brakuje pieniędzy na wynagrodzenia. Teraz musiał zrealizować ustawę o najniższym wynagrodzeniu, pieniędzy na to nie dostał. Musiałby być cudotwórcą, żeby pokazać, że będzie dodatni wynik finansowy. Zwracając się do radnego Bętkowskiego stwierdził, że jeżeli pan mi daje, powiedzmy, 1 mln złotych na podwyżki, a ja muszę wydać 2 mln złotych, to w jaki cudowny sposób pan by to zrobił? Ja nie wymyśliłem takiego złotego środka i żaden z dyrektorów tego nie wymyślił. Dzisiaj jest problem z personelem i to jest zasługa między innymi jego oraz zastępcy, że dajemy jeszcze radę. Dzisiaj 90 % kosztów szpitala to są, pensje i wynagrodzenia. Pozostaje 10 procent. Nigdy czegoś takiego nie było. Oczekiwania pracownicze są coraz większe. Dzisiaj to co niejednokrotnie było powtarzane, żaden z dyrektorów sobie nie poradzi. Nie ma odważnych, żeby wprowadzić to maksymalne wynagrodzenie, dzisiaj się mówi o minimalnym wynagrodzeniu. Dzisiaj ma pracownika, który pracuje w szpitalu za 100 złotych na godzinę, ale jutro już nie chce pracować nawet za 150, bo on dostaje w takim szpitalu wojewódzkim dodatek 60 złotych. I jaki program naprawczy można dzisiaj pisać, jak główną pozycją są niestety wynagrodzenia. Niestety powtarzanie przetargu na wszelkie zakupy wiąże się z tym, że po kolejnym przetargu ceny są jeszcze większe. Czyli de facto dzisiaj nie ma wyboru. Jaki to cud musiałby się wydarzyć, że nagle Lepiarz pochwalił się, że będzie miał dodatni wynik finansowy. Byłby jedyny w Polsce, który ma taki dodatni wynik finansowy.
 
Starosta Artur Berus – odniósł się do wystąpienia radnego Bartosza Bętkowskiego. Stwierdził, że boli go stwierdzenie, że Koalicja Platformy Obywatelskiej od 9  lat, 10 jest w samorządzie. Równie dobrze  można powiedzieć, że od października 2015 roku rząd Prawa i Sprawiedliwości odpowiada za Ministerstwo Zdrowia, za Narodowy Fundusz Zdrowia. I w tym czasie, patrząc na statystyki szpitali, sytuacja finansowa szpitali się pogorszyła. On akurat w partii politycznej nie jest i chyba ma takie elementarne prawo mówić, że tutaj szyldy partyjne nie mają znaczenia. Sytuacja w szpitalach powiatowych w Polsce jest tragiczna. Niestety problem ze szpitali już schodzi do POZ-tów, do specjalistyki. Dzisiaj Obwód Lecznictwa Kolejowego po raz pierwszy będzie miał stratę finansową. Zwrócił uwagę, że pieniądze z wynajmu pomieszczeń przez jednostki służby zdrowia nie powinny zasilać i równoważyć wydatków związanych z leczeniem. Te pieniądze powinny przede wszystkim iść na poprawę warunków pracy pracujących tam ludzi, na zakup sprzętu, na inne rzeczy. W jego ocenie nie powinno się zrzucać wszystkiego na samorządy. Ktoś w państwie tym wszystkim kieruje.
 
Ponieważ nie było innych głosów Przewodniczący Rady stwierdził, że przejdziemy do głosowania uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej, Szpitala Powiatowego imienia Marii Skłodowskiej-Curie.
   
Za przyjęciem uchwały głosowało - 9 radnych
Przeciw głosowało – 6 radnych
Wstrzymały się od głosu - 2 osoby

Uchwała w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie została przyjęta i otrzymała
Nr 338/XLVIII/2022.
 
5) Sekretarz Powiatu Małgorzata Nosowicz przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego za 2022, 2023 i 2024 rok Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej, Szpitala Powiatowego imienia Marii Skłodowskiej-Curie.
 
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 
 
Za przyjęciem uchwały głosowało - 16 radnych,
Przeciw głosowała - 1 osoba,
Głosów wstrzymujących -0
 
Uchwała w sprawie wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego za 2022, 2023 i 2024 rok Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej, Szpitala Powiatowego imienia Marii Skłodowskiej-Curie została przyjęta i otrzymała  Nr 339/XLVIII/2022.
 
6) Wicestarosta Anna Leżańska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie i zawarcie umowy sprzedaży na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ulicy Warszawskiej 95.
 
Radni nie wnieśli żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały. W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 
 
Za przyjęciem uchwały głosowało - 17 radnych
Głosów przeciwnych - 0
Głosów wstrzymujących -0
 
Pan Krzysztof Bąk Powiatowy Lekarz Weterynarii podziękował za podjęcie tej uchwały. Wskazał, że podnieśliśmy prawie z niebytu ruinę, która w tej chwili jest siedzibą Powiatowego Inspektoratu Weterynarii. Dodał, że w dalszym ciągu chcieliby aby była ona modernizowana i była wizytówką naszego powiatu.
 
7) Wiceprzewodnicząca Komisji Barbara Kocia przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyńskiego na rok 2023.
 
Radny Jerzy Żmijewski, Przewodniczący Komisji Skarg i Wniosków i Petycji - zwrócił uwagę, że zgodnie ze statutem Komisja Rewizyjna powinna kontrolować jednostki organizacyjne i zarząd powiatu. Przygotował wyciąg planów pracy komisji za lata 2019, 2020, 2021, 2022 i aktualnie 2023. Następnie odniósł się do bieżącego projektu planu kontroli. Zarząd Powiatu corocznie ma być kontrolowany i zgoda, a na dodatek jest na czwarty kwartał zaplanowane kontrola zarządu, ale co ciekawe zaplanowana jest kontrola wynagrodzeń w jednostkach. A zatem w jaki sposób będzie prowadzona kontrola zarządu powiatu skarżyskiego w zakresie analizy wynagrodzeń pracowników w powiatowych jednostkach organizacyjnych. Następnie zwrócił uwagę, że część jednostek nie była ujęta w planach kontroli tj. : I Liceum Ogólnokształcące, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy numer 2, Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych Przystań i Centrum Obsługi Placówek, Zespół Szkół Technicznych, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Międzyzakładowy Ośrodek Medycyny Pracy. Jeszcze jedna uwaga do planu pracy. Zaproponował zamianę punktu 3 i 4. W punkcie 3 jest Zespół Opieki Zdrowotnej, Szpital Powiatowy imieniem Marii Skłodowskiej-Curie. Realizacja wniosków i zaleceń pokontrolnych i realizacja programów naprawczych. Trzeci kwartał. Zgodnie z ustawą pan dyrektor przedstawia program naprawczy w ciągu 3 miesięcy od daty zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Czyli do końca trzeciego kwartału, czyli do końca września, a my w trzecim kwartale chcemy go kontrolować, jak ten program naprawczy jest realizowany. Czy nie zasadnym byłoby, aby w czwartym kwartale była kontrola programu naprawczego, a na trzeci kwartał kontrola wynagrodzeń? 
 
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Tomasz Wąsowski – odnosząc się do propozycji radnego Żmijewskiego stwierdził, że możemy zamienić kolejność punktów w planie kontroli na 2023 rok. Jako trzecia byłaby kontrola Zarządu w zakresie analizy wynagrodzeń pracowników w powiatowych jednostkach organizacyjnych. A jako czwarta kontrola szpitala.
 
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały wraz z wprowadzona autopoprawka.
 
Uchwała w sprawie zatwierdzenia rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego na rok 2023 została przyjęta i otrzymała Nr 340/XLVIII/2022.
  
 
Ad. pkt 10 Zamknięcie sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
 
Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk stwierdził, że porządek sesji został zrealizowany w całości. Podziękował wszystkim radnym za obecność. Zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XLVIII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego".
 
 
Godzina zakończenia obrad – 15.10
 
 
Protokołowała
Joanna Wężyk
 
 
Przewodniczący
Rady Powiatu Skarżyskiego
/-/ Jacek Jeżyk

Protokół XLVIII - 21.12.2022.pdf (397kB) pdf   
 
 

metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (23 marca 2023)
Opublikował: Nina Zolbach (29 marca 2023, 14:42:15)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 247