Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.


Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających
o długości do 24 m.
 
INFORMACJA O REJESTRACJI
Od dnia 1 sierpnia 2020 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m)
Obowiązkowi rejestracji podlega:


·         jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
·         jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- o ile nie posiada innej niż polska przynależności;
·         jednostka pływająca używana do połowów rybackich;


Obowiązkowi rejestracji nie podlega:


·         jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;​
·         jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
·         deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.


Wniosek o rejestrację można złożyć w postaci elektronicznej korzystając z aplikacji
Konto Interesanta dostępnej pod adresem internetowym:


·         https://interesant.reja24.gov.pl/login


albo postaci papierowej korzystając z formularzy znajdujących się na stronie:


·         https://www.ums.gov.pl/9-informacje/385-wdrozenie-innowacyjnych-e-uslug-o-wysokim-poziomie-dojrzalosci-w-zakresie-rejestracji-jachtow-i-innych-jednostek-plywajacych-o-dlugosci-do-24-m.html


W celu wpisania do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m należy przedstawić następujące dokumenty:
1. dowód własności, którym może być w szczególności:


·         faktura VAT,
·         umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
·         prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
·         w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego,
·         w przypadku jednostek pływających wybudowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.


2. Wniosek o rejestrację (składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna).
3. Dokument lub materiał potwierdzający rejestrację w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana (dowód rejestracyjny lub zaświadczenie
o rejestracji).
4. Dokument o wyrejestrowaniu jednostki z poprzedniego rejestru polskiego lub zagranicznego albo dokument potwierdzający rejestrację czasową.
5. Potwierdzenie wpłaty na konto Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej.
6. Dokumentem stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali jest deklaracja zgodności CE lub jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
a) karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
b) dokument wydany przez:


·         uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680) albo
·         podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy, o której mowa powyżej – jeżeli był wydany;


c) dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568, 1901 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 284), zwanej dalej „ustawą o żegludze śródlądowej”, jeżeli był wydany;
d) inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:


·         instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo:
·         techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
·         podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej– jeżeli był wydany.


MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Starostwo Powiatowe w Skarżysku-Kamiennej, ul. Konarskiego 20, 26-110
Skarżysko-Kamienna. Wydział Komunikacji i Transportu, Referat Pojazdów
Złożenie dokumentów: Biuro Obsługi Interesanta - parter. Odbiór dokumentów: 
osobiście przez wnioskodawcę albo jego pełnomocnika,  IV piętro, pokój 414.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Do 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wydanie zaświadczenia stwierdzającego fakt rejestracji oraz wydanie dowodu rejestracyjnego jednostki
OPŁATY
- opłatę w kwocie 80 zł pobiera się za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego,
- opłatę skarbową  w kwocie 15 zł pobiera się za rozpatrzenie wniosku o wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Opłatę należy dokonać w Kasie Starostwa lub przelewem na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Konarskiego 20 , 26-110 Skarżysko- Kamienna
NR KONTA: 55 9132 0001 0001 0273 2000 0030
TRYB ODWOŁAWCZY - Nie dotyczy
INFORMACJE MERYTORYCZNE - IV piętro, pok. 414 tel.: 41 39530 27
email: kt@skarzysko.powiat.pl
PODSTAWA PRAWNA


·         Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1500),
·         Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz.U. 2019 poz. 1311),
·         Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 157),
·         Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. 2020 poz. 248),

Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m  (Dz. U. z 2020 r. poz. 763),

metryczka


Wytworzył: Piotr Żmijewski (6 czerwca 2023)
Opublikował: Piotr Żmijewski (6 czerwca 2023, 11:53:19)

Ostatnia zmiana: Piotr Żmijewski (29 września 2023, 14:52:43)
Zmieniono: zmiana konta

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 256