Protokół Nr 17/2024 z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego w dniu 29 sierpnia 2024 r.

W posiedzeniu udział wzięli:

Członkowie Zarządu Powiatu:
  1. Artur Berus ‒ Starosta 
  2. Katarzyna Bilska ‒ Wicestarosta 
  3. Tadeusz Bałchanowski ‒ Członek Zarządu Powiatu 
  4. Monika Pająk ‒ Członek Zarządu Powiatu
 
Stali uczestnicy posiedzenia:
  1. Małgorzata Nosowicz ‒ Sekretarz Powiatu
 
 
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.
Posiedzeniu przewodniczył Starosta – Pan Artur Berus.
Posiedzenie protokołowała: Anna Wisowata – Inspektor.
 
 
 
Starosta – Pan Artur Berus przedstawił proponowany porządek posiedzenia oraz zapytał o uwagi i wnioski.
W związku z brakiem uwag, Zarząd Powiatu przyjął porządek posiedzenia.
 
 
 
 
Porządek posiedzenia:
  1. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.
  2. Sprawy różne.
 
 

Streszczenie posiedzenia:
 
Ad. pkt 1. Rozpatrzenie pism skierowanych do Zarządu Powiatu.

Wicestarosta – Pani Katarzyna Bilska zapoznała zebranych z prośbą Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych w Skarżysku-Kamiennej o możliwość utworzenia 1 oddziału w Szkole Policealnej Nr 4 im. inż. Eugeniusza Kwiatkowskiego w zawodzie technik bezpieczeństwa i higieny pracy w celu umożliwienia kandydatom kontynuowania nauki (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 2). Dodała, że aktualna ilość kandydatów, którzy złożyli wniosek z oryginałem świadectwa ukończenia szkoły ponadpodstawowej to 23 osoby.  
W świetle powyższego, Zarząd Powiatu przychylił się do prośby Dyrektora ZSTM.
 
 

Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski powiadomił zebranych o pisemnym wystąpieniu Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej do Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia Farmaceutycznego „Cefarm – Kielce” S.A., będącego właścicielem części budynku przy ul. Zielnej 10 z informacją o zamiarze przejęcia przez Powiat Skarżyski od Gminy Skarżysko-Kamienna nieruchomości przy ul. Zielnej 12 w Skarżysku-Kamiennej oraz z prośbą o udzielenie informacji czy węzeł cieplny znajdujący się w w/w budynku, zaopatrujący w energię cieplną budynek przy ul. Zielna 12 jest własnością Przedsiębiorstwa i czy planuje ono przeprowadzenie remontu wspomnianego węzła (załącznik nr 3).
W odpowiedzi na powyższe, „Cefarm – Kielce” S,A. w dniu 03.07.2024 r. poinformowało o wypowiedzeniu Gminie Skarżysko-Kamienna umowy w przedmiocie ustalenia zasad korzystania z energii cieplnej pomiędzy właścicielami budynków i wzajemnych rozliczeń, która dotyczyła redystrybucji dostarczonej przez producenta energii cieplnej do budynków Dostawcy i Odbiorcy w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Zielnej 12.
Członek Zarządu dodał, iż Spółka „Cefarm – Kielce” nie odniosła się do pytania w zakresie planów lub możliwości remontu węzła cieplnego, natomiast poinformowała, że nieruchomość przy ul. Zielnej 10 jest obecnie przedmiotem sprzedaży. Aktualna cena opiewa na kwotę 1 300 000 zł brutto.
Z uwagi na połączenie infrastrukturalne budynków przy ul. Zielnej 10 oraz ul. Zielnej 12, Zarząd Powiatu wskazał, że mógłby rozważyć możliwość zakupu nieruchomości przy ul. Zielnej 10 po znacznym obniżeniu ceny oferty sprzedaży nieruchomości. Kluczowym argumentem obniżenia ceny jest konieczność wykonania remontu węzła ciepłowniczego w/w budynków, który znajduje się w bardzo złym stanie technicznym.
 
 

Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował Zarząd, że w związku z otwarciem ofert w dniu 26.08.2024 r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Remont i dostosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w ZPEW oraz przystosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w SOSW Nr 2””, Wydział Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie zabezpieczenia środków na zadanie nr 1 (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 4).
Pan Tadeusz Bałchanowski wyjaśnił, że w/w postępowanie składa się z 2 zadań.
Na zadania nr 1 pn. „Remont i dostosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych
w ZPEW” wpłynęła jedna oferta. Najkorzystniejsza oferta opiewa na kwotę 82 410,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 80.000,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 2 410,00 zł.
Na zadania nr 2 pn. „Przystosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych w SOSW
Nr 2” wpłynęła jedna oferta. Najkorzystniejsza oferta opiewa na kwotę 78 720,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 80 000,00 zł.
Następnie Członek Zarządu wskazał, iż zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, w sytuacji gdy została dopuszczona możliwość składania ofert częściowych, Zamawiający ma możliwość unieważnić postępowanie w części dotyczącej danego zadania, m.in. w przypadku gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zadania, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty.
W związku z powyższym, Zarząd Powiatu zobowiązał Skarbnika Powiatu – Panią Urszulę Wronę do zabezpieczenia w budżecie brakujących środków na zadanie nr 1, w celu rozstrzygnięcia postępowania przetargowego.
 

 
W dalszej części posiedzenia Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował także, iż z otwarciem ofert w dniu 28.08.2024 r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Wykonanie prac geodezyjnych wynikających z zadań realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Skarżysku – Kamiennej II”, Wydział IM zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie zabezpieczenia środków na zadanie nr 1, 2 i 4 (załącznik nr 5).
Pan Tadeusz Bałchanowski wyjaśnił, że w/w postępowanie składa się z 4 zadań.
Na zadania nr 1 pn. „Wykonanie prac geodezyjnych związanych z opracowaniem numerycznej mapy ewidencji gruntów i budynków dla obrębu Gózd, gmina Łączna” wpłynęła jedna oferta. Najkorzystniejsza oferta opiewa na kwotę 24 354,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 20.000,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 4 354,00 zł.
Na zadania nr 2 pn. „Wykonanie prac geodezyjnych związanych z opracowaniem numerycznej mapy ewidencji gruntów i budynków dla obrębu Jęgrzna, gmina Łączna” wpłynęła jedna oferta. Najkorzystniejsza oferta opiewa na kwotę 29 274,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 25.000,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie o 4 274,00 zł.
Na zadania nr 3 pn. „Wykonanie badania stanu prawnego nieruchomości zajętej pod drogę powiatową, położoną na terenie m. Skarżysko-Kamienna, ulica Legionów – działka nr 265/5 (obręb 0010 – Metalowiec, arkusz mapy 43) oraz sporządzenie opinii techniczno-prawnej z badania stanu prawnego przedmiotowej nieruchomości”. Najkorzystniejsza oferta opiewa na kwotę 1845,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 2 000,00 zł.
Na zadania nr 4 pn. „Wykonanie prac geodezyjnych, związanych
ze sporządzeniem mapy z projektem podziału nieruchomości, położonej w Skarżysku-Kamiennej, ul. Krakowska, obręb 0008 Bzinek - działka nr 183/2” wpłynęła jedna oferta. Najkorzystniejsza oferta opiewa na kwotę 18 819,00 zł. Natomiast kwota, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na to zadanie wynosi 6 000,00 zł. Zatem cena ofertowa jest wyższa od kwoty jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć
na to zadanie o 12 819,00 zł.
Następnie Pan Tadeusz Bałchanowski przypomniał, iż zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, w sytuacji gdy została dopuszczona możliwość składania ofert częściowych, Zamawiający ma możliwość unieważnić postępowanie w części dotyczącej danego zadania, m.in. w przypadku gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zadania, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty.
Zarząd Powiatu zobowiązał Skarbnika Powiatu – Panią Urszulę Wronę do zwiększenia środków finansowych do wysokości cen ofertowych dla zadań nr 1 i 2, natomiast w przypadku zadania nr 4 zostanie ogłoszony kolejny przetarg.
 
 

Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował o powtórnym wystąpieniu Parafii Rzymskokatolickiej w Majkowie w sprawie wykonania rowu odwadniającego krytego na szerokości całej działki Kościoła i budynku plebanii w miejsce zaprojektowanego rowu otwartego (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 6).
Zarząd Powiatu wskazał, iż podtrzymuje decyzję podjętą w dniu 08.08.2024 r. i negatywnie rozpatrzył przedmiotowy wniosek.
 
 

Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował, że związku z decyzją Zarządu Powiatu z dnia 08.08.2024 r., dotyczącą wyrażenia zgody na złożenie oferty cenowej na wykonanie „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Skarżyskiego na lata 2025 – 2028 z perspektywą do roku 2030”, Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa zwrócił się do czterech firm w przedmiotowej sprawie (załącznik nr 7).
W odpowiedzi na powyższe wpłynęła jedna oferta od firmy "BaSz" Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe, ul. Polna 72, 26-200 Końskie, na kwotę 10 947,00 zł brutto z następującymi terminami realizacji poszczególnych etapów:
  1. Termin opracowania projektu aktualizacji POŚ i przekazanie do zaopiniowania i uzgodnień „środowiskowych”- do 30 listopada 2024 r..
  2. Termin opracowania prognozy oddziaływania na środowisko dla projektu POŚ - 1 miesiąc od otrzymania zakresu prognozy od RDOŚ i PWIS.
  3. Termin opracowania podsumowania zgodnie z art. 55 ust. 1 Ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2024.1112) - 2 tygodnie od przyjęcia uchwały w sprawie POŚ przez Radę Powiatu.
Kończąc wypowiedź Pan Tadeusz Bałchanowski przypomniał, iż konieczność opracowania wspomnianego „Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Skarżyskiego” wynika z przepisów prawa. W związku z powyższym, Członek Zarządu zwrócił się z prośbą w imieniu Wydziału OS o wyrażenie zgody na sfinansowanie wykonania w/w Programu.
Zarząd Powiatu jednogłośnie wyraził zgodę w powyższej sprawie.
 

 
Sekretarz Powiatu – Pani Małgorzata Nosowicz przedstawiła informację dotyczącą analizy działalności następujących podmiotów leczniczych, dla których powiat skarżyski jest podmiotem tworzącym (pismo w tej sprawie stanowi załącznik nr 8):
  1. Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej,
  2. Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej, 
  3. Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej, Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Pani Małgorzata Nosowicz poinformowała, że dla Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej:
1) liczba pacjentów objętych opieką w ramach POZ na podstawie deklaracji wyboru w latach 2022, 2023 i 2024 wynosiła:
- w 2022 r. – 6 479 w tym lekarz 3 126,
- w 2023 r. – 6 184 w tym lekarz 2 994,
- w 2024 r. – 6 162 w tym lekarz 2 986;

2) liczba udzielonych porad specjalistycznych w latach 2022, 2023, 2024
(stan na 31.05.2024 r.) przez lekarzy specjalistów w poradniach:
· ginekologicznej:
- w 2022 r. – 597 porad,
- w 2023 r. – 965 porad,
- w 2024 r. – 537 porad;
· neurologicznej:
- w 2022 r. – 944 porady,
- w 2023 r. – 840 porad,
- w 2024 r. – 444 porady;
· laryngologicznej:
- w 2022 r. – 1 147 porad,
- w 2023 r. – 1 231 porad,
- w 2024 r. –    606 porad;
· reumatologicznej
- w 2022 r. – 1 374 porady,
- w 2023 r. – 1 409 porad,
- w 2024 r. –    701 porad;
· okulistycznej:
- w 2022 r. – 1 046 porad,
- w 2023 r. – 1 027 porad,
- w 2024 r. –    525 porad;
· psychologicznej (pracownia psychotechniczna):
- w 2022 r. – 253 osoby,
- w 2023 r. – 283 osoby,
- w 2024 r. – 165 osób (do 30.06.2024 r.)
· Podstawowej Opieki Zdrowotnej:
- w 2022 r. – 17 939 porad,
- w 2023 r. – 17 178 porad,
- w 2024 r. –   7 019 porad (do 31.05.2024 r.);

3) liczba pierwszorazowych pacjentów do poradni specjalistycznych w latach 2022, 2023 i 2024:
· poradnia neurologiczna:
- w 2022 r. – 170 osób,
- w 2023 r. – 128 osób,
- w 2024 r. –   37 osób;
· poradnia reumatologiczna:
- w 2022 r. – 60 osób,
- w 2023 r. – 68 osoby,
- w 2024 r. – 34 osoby;

4) średni czas oczekiwania na poradę specjalistyczną dla pacjentów pierwszorazowych do poszczególnych poradni specjalistycznych wynosi od 0 do 20 dni;

5) wysokość przychodów z NFZ w latach 2022 i 2023 i plan na 2024 r., z wyszczególnieniem przychodów za świadczenia udzielane w ramach POZ i przychody za świadczenia udzielane w ramach specjalistycznej opieki zdrowotnej:
· przychody POZ:
- w 2022 r. – 1 469 920,00
- w 2023 r. – 1 547 797,00
- stan na 30.05.2024 r. – 691 385,00
- plan na 2024 r. – 2 026 353,00;
· przychody AOS:
- w 2022 r. – 492 927,00
- w 2023 r. – 642 638,00
- stan na 30.05.2024 r.– 273 002,00
- plan na 2024 r. – 750 000,00;

6) wysokość przychodów z tytułu wykonywania badań z zakresu medycyny pracy w latach 2022, 2023 i 2024 r. (stan na 26.06.2024 r.):
- w 2022 r. – 430 927,00
- w 2023 r. – 749 480,00
- stan na 30.05.2024 r.– 365 979,00
- plan na 2024 r. – 800 000,00;

7) liczba podmiotów (zleceniodawców), z którymi MOMP posiada podpisaną umowę na wykonywanie świadczeń z zakresu medycyny pracy:
- w 2022 roku – 110 umów,
- w 2023 roku – 122 umowy,
- w 2024 roku – 136 umów.

Następnie Sekretarz Powiatu przedstawiła zebranym analizę działalności Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej. Poinformowała, że:
1)      liczba pacjentów objętych w OLK opieką w ramach POZ na podstawie deklaracji wyboru w latach 2022, 2023 i 2024 wynosiła:
· w przypadku wyboru lekarza:
- w 2022 r. – 6 746 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 7 208 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);
- w 2023 r. – 6 491 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 6 972 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);
- w 2024 r. – 6 460 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 6 907 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);
· w przypadku wyboru pielęgniarki POZ:
- w 2022 r. – 6 536 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 6 995 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);
- w 2023 r. – 6 172 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 6 644 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);
- w 2024 r. – 6 094 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 6 545 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);
· w przypadku wyboru położnej POZ:
- w 2022 r. – 3 149 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 3 261 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);
- w 2023 r. – 3 280 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 3 379 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);
- w 2024 r. – 3 227 (deklaracje finansowane z NFZ),
 – 3 341 (wszystkie deklaracje włącznie z osobami nieubezpieczonymi);

2) liczba udzielonych porad specjalistycznych w latach 2022, 2023 i 2024 przez lekarzy specjalistów w poradniach:
· alergologicznej:
- w 2022 r. – 3 562,
- w 2023 r. – 2 814,
- w 2024 r. – 1 807 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· dermatologicznej:
- w 2022 r. – 3 807,
- w 2023 r. – 2 798,
- w 2024 r. – 1 478 (porady udzielone do 28.06.2024 r.);
· neurologicznej:
- w 2022 r. – 7 794,
- w 2023 r. – 7 794,
- w 2024 r. – 3 605 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· gruźlicy i chorób płuc:
- w 2022 r. – 6 411,
- w 2023 r. – 5 048,
- w 2024 r. – 2 620 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· ginekologiczno-położniczej:
- w 2022 r. – 3 396,
- w 2023 r. – 3 498,
- w 2024 r. – 1 817 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· chirurgii ogólnej:
- w 2022 r. – 3 991,
- w 2023 r. – 2 124,
- w 2024 r. – 2 300 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· urazowo-ortopedycznej,
- w 2022 r. – 12 132,
- w 2023 r. – 12 176,
- w 2024 r. –   5 280 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· okulistycznej:
- w 2022 r. – 5 015,
- w 2023 r. – 5 672,
- w 2024 r. – 2 881 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· otolaryngologicznej:
- w 2022 r. – 3 553,
- w 2023 r. – 3 310,
- w 2024 r. – 1 613 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· urologicznej:
- w 2022 r. – 3 168,
- w 2023 r. – 3 763,
- w 2024 r. – 2 411 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· rehabilitacyjnej:
- w 2022 r. – 1 222,
- w 2023 r. – 1 296,
- w 2024 r. –    750 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· zdrowia psychicznego:
- w 2022 r. – 5 198,
- w 2023 r. – 5 349,
- w 2024 r. – 2 675 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);
· leczenia uzależnień:
- w 2022 r. – 4 472,
- w 2023 r. – 4 176,
- w 2024 r. – 2 552 (porady udzielone do dnia 28.06.2024 r.);

3) liczba pierwszorazowych pacjentów do poradni specjalistycznych w latach 2022, 2023 i 2024 (stan na 28.06.2024 r):
· poradnia alergologiczna:
- w 2022 r. – 573 osób,
- w 2023 r. – 481 osób,
- w 2024 r. – 216 osób;
· poradnia dermatologiczna:
- w 2022 r. – 1 124 osób,
- w 2023 r. –    979 osób,
- w 2024 r. –    463 osób;
· poradnia neurologiczna:
- w 2022 r. – 1 939 osób,
- w 2023 r. – 1 699 osób,
- w 2024 r. –    773 osób;
· poradnia gruźlicy i chorób płuc:
- w 2022 r. – 1 062 osób,
- w 2023 r. –    838 osób,
- w 2024 r. –    388 osób;
· poradnia ginekologiczno-położnicza:
- w 2022 r. –  624 osób,
- w 2023 r. –  562 osób,
- w 2024 r. –  316 osób;
· poradnia chirurgii ogólnej:
- w 2022 r. – 1 282 osób,
- w 2023 r. – 1 338 osób,
- w 2024 r. –    601 osób;
· poradnia urazowo-ortopedyczna:
- w 2022 r. – 1 669 osób,
- w 2023 r. – 1 739 osób,
- w 2024 r. –    863 osób;
· poradnia okulistyczna:
- w 2022 r. – 1 956 osób,
- w 2023 r. – 1 992 osób,
- w 2024 r. –   603 osób;
· poradnia otolaryngologiczna:
- w 2022 r. – 1 854 osób,
- w 2023 r. – 1 473 osób,
- w 2024 r. –    609 osób;
· poradnia urologiczna:
- w 2022 r. – 745 osób,
- w 2023 r. – 719 osób,
- w 2024 r. – 389 osób;
· poradnia rehabilitacyjna:
- w 2022 r. – 368 osób,
- w 2023 r. – 323 osób,
- w 2024 r. – 149 osób;
· poradnia zdrowia psychicznego:
- w 2022 r. – 534 osób,
- w 2023 r. – 552 osób,
- w 2024 r. – 257 osób;
· poradnia leczenia uzależnień:
- w 2022 r. – 187 osób,
- w 2023 r. – 148 osób,
- w 2024 r. –   81 osób;

4) średni czas oczekiwania na poradę specjalistyczną dla pacjentów pierwszorazowych do poszczególnych poradni specjalistycznych w 2024 roku (stan na dzień 28.06.2024 r.):
· poradnia alergologiczna – 60 dni (dla przypadków stabilnych),
21 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia dermatologiczna – 46 dni (dla przypadków stabilnych),
   13 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia neurologiczna – 54 dni (dla przypadków stabilnych),
       30 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia gruźlicy i chorób płuc – 45 dni (dla przypadków stabilnych),
  22 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia ginekologiczno-położnicza – 13 dni (dla przypadków stabilnych),
  0 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia chirurgii ogólnej – 14 dni (dla przypadków stabilnych),
    9 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia urazowo-ortopedyczna – 36 dni (dla przypadków stabilnych),
    20 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia okulistyczna – 113 dni (dla przypadków stabilnych),
       30 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia otolaryngologiczna – 23 dni (dla przypadków stabilnych),
      14 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia urologiczna – 27 dni (dla przypadków stabilnych),
    16 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia rehabilitacyjna – 27 dni (dla przypadków stabilnych),
19 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia zdrowia psychicznego – 44 dni (dla przypadków stabilnych),
    0 dni (dla przypadków pilnych);
· poradnia leczenia uzależnień – 0 dni (dla przypadków stabilnych),
       0 dni (dla przypadków pilnych);

5) OLK SP ZOZ w latach 2022, 2023 i według umowy na dzień 28.06 za rok 2024 z zawartych kontraktów z NFZ za usługi medyczne uzyskał/uzyska przychody w następującej wysokości:
· POZ:
- w 2022 r. – 3 914 857,29
- w 2023 r. – 3 519 360,02
- w 2024 r. – 3 730 521,00;
· ambulatoryjnej opieki specjalistycznej:
- w 2022 r. – 5 089 278,75
- w 2023 r. – 5 951 747,99
- w 2024 r. – 5 505 884,86;
· opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień,
- w 2022 r. –    999 814,27
- w 2023 r. – 1 127 758,90
- w 2024 r. – 1 152 981,12;
· rehabilitacji leczniczej
- w 2022 r. –    964 531,47
- w 2023 r. – 1 169 569,21
- w 2024 r. –    846 202,77;
 
6) wysokość przychodów z tytułu wykonywania badań z zakresu medycyny pracy w latach 2022-2023 i 2024 (stan na dzień 28.06.2024 r.):
- w 2022 roku – 48 160,00
- w 2023 roku – 50 052,00
- w 2024 roku – 42 948,00;

7) liczba podmiotów (zleceniodawców), z którymi OLK posiada podpisaną umowę na wykonywanie świadczeń z zakresu medycyny pracy w latach 2022, 2023 i 2024 (stan na dzień 28.06.2024 r.):
- w 2022 roku – 26 umów,
- w 2023 roku – 24 umowy,
- w 2024 roku – 26 umów.

W dalszej części posiedzenia, Sekretarz Powiatu zaprezentowała dane Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie, dotyczące Oddziałów: Położniczo-Ginekologicznego, Neonatologicznego oraz Pediatrycznego w latach 2020-2023 oraz I półrocza 2024 roku.
W zakresie Oddziału Położniczo-Ginekologicznego w latach 2020-2024 (stan na 01.07.2024 r.)
1) Liczba łóżek na oddziale wyniosła ogółem – 35;
2) Liczba łóżek położniczych wynosiła – 20;
3) Liczba łóżek ginekologicznych wynosiła – 15;
4) Średni poziom wykorzystania łóżek położniczo-ginekologicznych (ogółem) kształtował się następująco:
- w 2020 roku – 47,80%,
- w 2021 roku – 42,70%,
- w 2022 roku – 37,50%,
- w 2023 roku – 33,90%,
- w 2024 roku – 40,40%;

5) Średni poziom wykorzystania łóżek położniczych:
- w 2020 roku – 64,70%,
- w 2021 roku – 54,50%,
- w 2022 roku – 49,30%,
- w 2023 roku – 40,30%,
- w 2024 roku – 48,50%;

6) Średni poziom wykorzystania łóżek ginekologicznych:
- w 2020 roku – 25,20%,
- w 2021 roku – 27%,
- w 2022 roku – 21,90%,
- w 2023 roku – 25,40%,
- w 2024 roku – 29,30%;
Systemy informatyczne wykorzystywane do pobierania w/w danych nie umożliwiają pobrania danych dotyczących średniego poziomu wykorzystania łóżek w rozróżnieniu na dni pracujące i wolne od pracy.

7) Liczba pacjentek hospitalizowanych na oddziale:
· ogólna liczba:
- w 2020 roku – 1 780,
- w 2021 roku – 1 704,
- w 2022 roku – 1 449,
- w 2023 roku – 1 384,
- w 2024 roku –    850;
· liczba pacjentek ginekologicznych:
- w 2020 roku – 681,
- w 2021 roku – 781,
- w 2022 roku – 673,
- w 2023 roku – 750,
- w 2024 roku – 457;
· liczba pacjentek położniczych
- w 2020 roku – 1 099,
- w 2021 roku –    879,
- w 2022 roku –    776,
- w 2023 roku –    634,
- w 2024 roku –    393;

8) Liczba porodów na oddziale:
· ogólna liczba:
- w 2020 roku – 782,
- w 2021 roku – 644,
- w 2022 roku – 585,
- w 2023 roku – 471,
- w 2024 roku – 297;
· siłami natury:
- w 2020 roku – 420,
- w 2021 roku – 340,
- w 2022 roku – 279,
- w 2023 roku – 254,
- w 2024 roku – 142;
· cięcia cesarskie:
- w 2020 roku – 362,
- w 2021 roku – 304,
- w 2022 roku – 306,
- w 2023 roku – 217,
- w 2024 roku – 155;

9) Liczba procedur zachowawczych i zabiegowych:
- w 2020 roku – 1 720,
- w 2021 roku – 1 536,
- w 2022 roku – 1 501,
- w 2023 roku – 1 371,
- w 2024 roku –    973;
Referująca wskazała, że wśród najczęściej wykonywanych ginekologicznych procedur zabiegowych na oddziale znalazły się:

· M14 średnie zabiegi górnej części układu rozrodczego:
- w 2020 roku – 115,
- w 2021 roku – 161,
- w 2022 roku – 154,
- w 2023 roku – 241,
- w 2024 roku – 148;
· M15 małe zabiegi górnej części układu rozrodczego:
- w 2020 roku – 135,
- w 2021 roku – 203,
- w 2022 roku – 169,
- w 2023 roku –   97,
- w 2024 roku –   66;
· M16 zagrażające lub dokonane poronienie, zakończenie ciąży obumarłej:
- w 2020 roku – 114,
- w 2021 roku – 100,
- w 2022 roku –   98,
- w 2023 roku –   80,
- w 2024 roku –   50;

10) Liczba personelu medycznego zatrudniona na oddziale na umowę o pracę z podziałem na personel lekarski oraz personel – pielęgniarki i położne:
· lekarze:
- w 2022 roku – 6,
- w 2023 roku – 7,
- w 2024 roku – 7;
· pielęgniarki (w latach 2022-2024) - 0;
· położne:
- w 2022 roku – 32,
- w 2023 roku – 32,
- w 2024 roku – 32.
Liczba zatrudnionych na umowę zlecenie (na dzień 30.06.2024 r.) - 0.

11)  Liczba lekarzy zatrudnionych na podstawie umowy kontraktowej:
- w 2022 roku – 5,
- w 2023 roku – 6,
- w 2024 roku – 5;
Liczba pielęgniarek/położnych zatrudnionych na podstawie umowy kontraktowej (w latach 2022-2024) - 1.

Kontynuując, Pani Małgorzata Nosowicz przypomniała, że z informacji o przychodach i kosztach poszczególnych oddziałów za 2023 r. wynika, że Oddział Położniczo-Ginekologiczny poniósł koszty ogółem w wysokości 12 073 575,81 zł przy przychodach na bazie rzeczywiście wykonanego ryczałtu w wysokości 6 003 706,69 zł, co skutkowało ujemnym wynikiem finansowym w wysokości -6 069 869,12 zł. W odpowiedzi na zapytanie skierowane do ZOZ w kwestii szczegółowego wyjaśnienia poniesionych kosztów (w tym wynagrodzenia, kontraktów oraz kosztów pośrednich) Zespół wyjaśnił, że koszty na Oddziale Położniczo-Ginekologicznym wynikają z:
  • wypłaconych w 2023 roku wynagrodzeń pracowników oddziału na podstawie rzeczywiście przepracowanego czasu pracy i zawartych umów o pracę oraz umów cywilno-prawnych (ryczałty), 
  • na koszty pośrednie oddziału składają się koszty SOR, bloku operacyjnego, badań diagnostycznych, działu żywienia, proporcjonalnie koszty ogólnoszpitalne, mediów oraz koszty zarządu.
Najwyższe koszty wynagrodzenia na Oddziale Położniczo-Ginekologicznym wynikają z wymagań Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, tj. obowiązku zatrudnienia wymaganej liczby zatrudnionego personelu oraz utrzymanie całodobowego podwójnego dyżuru lekarskiego.
W zakresie Oddziału Neonatologii, Pani Małgorzata Nosowicz powiadomiła, że:
1) liczba łóżek na oddziale w latach 2020-2024 (stan na dzień 01.07.2024 r.) wyniosła 16;
2) liczba noworodków leczonych na oddziale wyniosła:
- w 2020 roku – 800,
- w 2021 roku – 668,
- w 2022 roku – 598,
- w 2023 roku – 485,
- w 2024 roku – 301;
3) liczba personelu medycznego zatrudniona na oddziale na umowę o pracę z podziałem na personel lekarski oraz personel pielęgniarski
· lekarze:
- w 2022 roku – 3,
- w 2023 roku – 3,
- w 2024 roku – 1;
· pielęgniarki:
- w 2022 roku – 4,
- w 2023 roku – 2,
- w 2024 roku – 2;
· położne:
- w 2022 roku – 14,
- w 2023 roku – 14,
- w 2024 roku – 14;

Liczba lekarzy zatrudnionych na umowę zlecenie (na dzień 30.06.2024 r.) - 1.
Liczba pielęgniarek/położnych zatrudnionych na umowę zlecenie (na dzień 30.06.2024 r.) – 0.

4) liczba lekarzy zatrudnionych na podstawie umowy kontraktowej:
- w 2022 roku – 3,
- w 2023 roku – 2,
- w 2024 roku – 4;

Liczba pielęgniarek/położnych zatrudnionych na podstawie umowy kontraktowej (w latach 2022-2024) - 0.

Kontynuując, Pani Małgorzata Nosowicz wyjaśniła, że koszty na oddziale wynikają z wypłaconych w 2023 roku wynagrodzeń pracowników oddziału na podstawie rzeczywiście przepracowanego czasu pracy i zawartych umów o pracę oraz umów cywilno-prawnych (ryczałty). Natomiast w kosztach pośrednich oddziału brak jest w porównaniu z innymi oddziałami kosztów SOR i bloku operacyjnego (stanowiących znaczące kwoty), żywienia, zaś pozostałe koszty pośrednie ustalane są proporcjonalnie.
Sekretarz Powiatu przedstawiła również informację o działalności ZOZ w zakresie Oddziału Pediatrycznego. Oznajmiła, że:

1) liczba łóżek na oddziale w latach 2020-2024 (stan na dzień 01.07.2024 r.) wyniosła 15;

2) liczba leczonych pacjentów:
- w 2022 roku – 714,
- w 2023 roku – 557,
- w 2024 roku – 240;

3) liczba pacjentów leczonych:
· podczas największego obłożenia:
- w 2022 roku – 117,
- w 2023 roku –   74,
- w 2024 roku –   52;
· podczas najmniejszego obłożenia:
- w 2022 roku –   37,
- w 2023 roku –   37,
- w 2024 roku –   32;
Największe obłożenie pacjentów w oddziale w 2022 roku było w miesiącu marcu, natomiast najmniejsze we wrześniu. W 2023 roku największe obłożenie nastąpiło w grudniu, a najmniejsze w sierpniu. Na dzień01.07.2024 r. największe obłożenie w 2024 roku było w styczniu, a najmniejsze w czerwcu.

4) liczba personelu medycznego zatrudniona na oddziale w latach 2022-2024 (stan na dzień 30.06.2024 r.) na umowę o pracę z podziałem na personel lekarski oraz personel pielęgniarski:
· lekarze:
- w 2022 roku – 6 (w tym 3 rezydentów),
- w 2023 roku – 6 (w tym 3 rezydentów),
- w 2024 roku – 7 (w tym 4 rezydentów);
· pielęgniarki:
- w 2022 roku – 12,
- w 2023 roku – 12,
- w 2024 roku – 12;
· położne (w latach 2022-2024) – 0:

Liczba lekarzy zatrudnionych na umowę zlecenie – 0.
Liczba pielęgniarek zatrudnionych na umowę zlecenie – 1.
Liczba położnych zatrudnionych na umowę zlecenie – 0.
Liczba lekarzy zatrudnionych na podstawie umowy kontraktowej – 1.
Liczba pielęgniarek/położnych zatrudnionych na podstawie umowy kontraktowej - 0.

Kończąc wypowiedź, Pani Małgorzata Nosowicz poinformowała, że podobnie jak w przypadku w/w oddziałów koszty na Oddziale Pediatrii wynikają z wypłaconych w 2023 roku wynagrodzeń pracowników oddziału na podstawie rzeczywiście przepracowanego czasu pracy i zawartych umów o pracę oraz umów cywilno-prawnych (ryczałty). W kosztach pośrednich Oddziału Pediatrii brak jest w porównaniu z innymi oddziałami kosztów bloku operacyjnego (stanowiących znaczące kwoty), żywienia, niższe niż w innych oddziałach są również koszty diagnostyki, a pozostałe koszty pośrednie ustalane są proporcjonalnie.
Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości powyższe informacje, które powinny być przedmiotem dalszej analizy i wzięte pod uwagę przy opracowywaniu programów naprawczych w/w podmiotów.
 
 

W związku z rozpoczętym postępowaniem konkursowym na stanowisko dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie, Sekretarz Powiatu – Pani Małgorzata Nosowicz przedstawiła zebranym do akceptacji pismo kierowane do przewodniczącego komisji konkursowej, zawierające informację o składzie osobowym komisji konkursowej (załącznik nr 9).
Pani Małgorzata Nosowicz wyjaśniła, iż zgodnie z 7 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie sposobu przeprowadzenia konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą właściwy podmiot powiadamia pisemnie przewodniczącego komisji konkursowej o składzie osobowym komisji.
Po zapoznaniu się z przedmiotowym pismem, Zarząd Powiatu w całości zaakceptował jego treść. Do podpisania przedmiotowego pisma Zarząd zobowiązał Wicestarostę – Panią Katarzynę Bilską oraz Członków Zarządu – Panią Monikę Pająk i Tadeusza Bałchanowskiego.
 
 
 

Ad. pkt 2. Sprawy różne.

W nawiązaniu do wyciągu z protokołu Nr 16/2024 z dnia 22 sierpnia 2024 roku w zakresie upoważnienia Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych – Pana Marka Czyża do podpisywania umów bądź porozumień po wcześniejszym zapoznaniu Zarządu z podpisywanymi dokumentami, Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował, że przy realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Budowa zintegrowanego układu komunikacyjnego polegającego na budowie dróg powiatowych:-Nr 1751T(0444T) Brzeście-Zagórze Gmina Bliżyn” zostaną podpisane umowy dotyczące usunięcia kolizji:
  • z zakładem energetycznym (wartość zadania szacowana jest na kwotę 197 562 zł),
  • z zakładem gazowniczym (wartość zadania szacowana jest na kwotę 426 000 zł.
W związku z brakiem uwag, Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości powyższą informację.
 
 

W związku z pismem Gminy Skarżysko-Kamienna dotyczącym chęci przejęcia przez gminę koszenia i utrzymania zieleni na terenie Miasta Skarżyska-Kamiennej, Członek Zarządu – Pan Tadeusz Bałchanowski poinformował o konieczności zabezpieczenia przy opracowywaniu budżetu powiatu na rok 2025 kwoty w wysokości 200 000 zł na powyższy cel.
Zarząd Powiatu podjął decyzję o przekazaniu Gminie Skarżysko-Kamienna koszenia i utrzymania zieleni na terenie Miasta Skarżyska-Kamiennej. Jednocześnie Zarząd przychylił się do wniosku Członka Zarządu – Pana Tadeusza Bałchanowskiego w sprawie zabezpieczenia kwoty w wysokości 200 000 zł przy przygotowywaniu opracowania budżetu na 2025 rok.
 
 

Wicestarosta – Pani Katarzyna Bilska poinformowała, że zgodnie z właściwością zostało przekazane Świętokrzyskiemu Kuratorowi Oświaty odwołanie Pana Sławomira Florczaka – Prezesa Fundacji Św. Marcina Patria et Misericordia w sprawie uchylenia decyzji Nr 4/IV/2023 i decyzji Nr 5/IV/2023, dotyczące wykreślenia z dniem 31 sierpnia 2024 r. z ewidencji szkół i placówek niepublicznych – Technikum Korpusu Kadetów oraz Liceum Akademickiego Korpusu Kadetów. Zapoznała Zarząd Powiatu z dokumentacją i chronologią zdarzeń, które poprzedzały w/w fakt, począwszy od wniosku Kuratora Oświaty z dnia 17 lutego 2024 r., który nałożył na Starostę Skarżyskiego obowiązek wypełnienia art. 169 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy Prawo oświatowe.  
Zarząd Powiatu przyjął do wiadomości przedstawione informacje.
 
 
Na tym zakończono posiedzenie.


 
           Protokołowała                                              Przewodniczący Zarządu
          Anna Wisowata                                                      Artur Berus                                  
                                

Podpisy Członków Zarządu Powiatu:
  1. K. Bilska
  2. T. Bałchanowski
  3. M. Pająk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Załączników 9:
  • Załącznik nr 1 – lista obecności na posiedzeniu Zarządu Powiatu,
  • Załącznik nr 2 – pismo Dyrektora Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych z dnia 07.08.2024 r.,
  • Załącznik nr 3 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 27.08.2024 r.,
  • Załącznik nr 4 – pismo Wydziału Inwestycji, Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 28.08.2024 r.,
  • Załącznik nr 5 – pismo Wydziału Inwestycji. Mienia i Obsługi Gospodarczej z dnia 28.08.2024 r.,
  • Załącznik nr 6 – pismo Zarządu Dróg Powiatowych z dnia 26.08.2024 r.,
  • Załącznik nr 7 – pismo Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa z dnia 22.08.2024 r.,
  • Załącznik nr 8 – pismo Zespołu ds. Zdrowia z dnia 27.08.2024 r.,
  • Załącznik nr 9 – pismo Zespołu ds. Zdrowia z dnia 27.08.2024 r.
 










Protokół (659kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Anna Wisowata (29 sierpnia 2024)
Opublikował: Anna Wisowata (10 września 2024, 13:21:34)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 184