Protokół z III/2018 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 20 grudnia 2018 roku

P R O T O K Ó Ł  Nr  III/2018 
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO 
odbytej 20 grudnia 2018 roku 


Miejsce odbycia sesji -  sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 
  
Godzina rozpoczęcia obrad - 10.00 
  
W sesji udział wzięli: 

- komendanci, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, 
- przedstawiciele organizacji społecznych i politycznych działających na terenie powiatu, 
- starosta Artur Berus, wicestarosta Anna Leżańska, członkowie zarządu Katarzyna Bilska i Tadeusz Bałchanowski,   
- sekretarz i skarbnik powiatu oraz naczelnicy wydziałów starostwa, 
- Radni Powiatu Skarżyskiego, 
- Przedstawiciele lokalnych mediów. 
  
Lista obecności radnych biorących udział w sesji i gości zaproszonych uczestniczących w obradach - w załączeniu. 
  
  
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – kierownik Biura Rady Powiatu. 
  
  
STRESZCZENIE   POSIEDZENIA 
  
  
Ad.pkt 1 - Otwarcie Sesji. 
  
III w kadencji, Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego otworzył Przewodniczący Rady Powiatu Jacek Jeżyk. Następnie poinformował zebranych, że obrady Rady Powiatu Skarżyskiego są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. 
Następnie powitał gości, Radnych Powiatu Skarżyskiego oraz wszystkich biorących udział w Sesji. 
        
  
Ad.pkt 2 - Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 
  
Przewodniczący Rady Powiatu - Jacek Jeżyk poinformował, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co stanowi 84 % składu Rady Powiatu. Stanowimy zatem kworum zdolne do podejmowania prawomocnych uchwał i decyzji. W trakcie obrad liczba radnych biorących udział w sesji wyniosła 19 osób co stanowi 100% składu rady. 
     Przewodniczący Rady poinformował, że zgodnie z zapisem § 10 ust. 3 pkt 2 Statutu Powiatu, Sekretarzem obrad zgodnie z porządkiem alfabetycznym będzie Pani Bożena Bętkowska. 
Zapytał czy do przedstawionego projektu porządku III Sesji Rady Powiatu Radni lub członkowie Zarządu Powiatu zgłaszają uwagi, wnioski lub propozycje zmian. 
  
Radny Grzegorz Małkus – zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Skarżyskiego oraz projektu uchwały w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Starosty Skarżyskiego. Uzasadniając stwierdził, że we wrześniu 2018 roku poprzednia rada powołała komisję statutową, która przygotowała zmiany w statucie powiatu. W tej komisji pracowali przedstawiciele wszystkich sił politycznych. Podjęta przez radę uchwała nie została uchylona przez nadzór i jest obowiązująca. Nie rozumie pośpiechu i na wniosek zarządu dokonywania zmian w statucie bez przedyskutowania w komisji statutowej. Przypomniał, że uchwalenie statutu jest wyłączną kompetencją rady powiatu jako organu uchwałodawczego. Natomiast zmiany proponuje zarząd, który jest organem wykonawczym.    
Odnosząc się do drugiego projektu uchwały w sprawie: ustalenia wynagrodzenia starosty stwierdził, że ta uchwała jest przygotowana w sposób niechlujny, wadliwy i z naruszeniem prawa. 
  
Członek Zarządu - Katarzyna Bilska – proponowane zmiany w statucie dotyczą różnych kwestii, min. w § 10 ust.4 pkt 3 dopisujemy przeoczony wyraz „i zapytaniach”.     
  
Ponieważ nie zgłoszono innych wniosków Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski.
  
1)   Wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Skarżyskiego został odrzucony. 
  
Za przyjęciem wniosku głosowało – 4 radnych 
Przeciw głosowało- 10 radnych 
Wstrzymały się od głosu -2 osoby 
  
2) Wniosek o zdjęcie z porządku obrad  projektu uchwały w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Starosty Skarżyskiego został odrzucony. 
    
Za przyjęciem wniosku głosowało – 5 radnych 
Przeciw głosowało- 10 radnych 
Wstrzymały się od głosu -2 osoby 
  
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad. 
  
Za przyjęciem porządku obrad głosowało – 13 radnych 
Głosów przeciwnych – 0 
Wstrzymało się od głosu – 4 radnych 
  
Porządek III sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty. 
  
  
Przewodniczący Rady powitał harcerzy, którzy przybyli do nas z Betlejemskim Światełkiem Pokoju i poprosił o zabranie głosu. 
  
Harcerze na ręce Starosty i Przewodniczącego Rady przekazali Betlejemskie Światełko Pokoju z przesłaniem „Światło, które łączy”. Następnie złożyli wszystkim obecnym najserdeczniejsze życzenia Świąteczne i na nadchodzący Nowy Rok. 
  
Przewodniczący Rady i Starosta – podziękowali harcerzom za życzenia i przekazanie Światełka Pokoju.    
  
  
Ad.pkt 3 -  Przyjęcie protokołu z II sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 
  
    Wiceprzewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła wniosek o przyjęcie protokołu z II sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 
  
    Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu z II sesji, który został przyjęty jednogłośnie - 18 głosów za. 
  
  
Ad.pkt 4 - Sprawozdanie starosty z działalności zarządu między sesjami. 
        
Starosta – Artur Berus poinformował, że sprawozdanie zostało przedłożone radnym w wersji elektronicznej. W uzupełnieniu sprawozdania  poinformował, że w dniu wczorajszym członkowie zarządu uczestniczyli w przekazaniu samochodu dla SOSW nr 2. Ponadto starosta i członek zarządu Katarzyna Bilska uczestniczyli w SOSW nr 2 w spektaklu „Mój Anioł”. Starosta uczestniczył w spotkaniu świątecznym z pracownikami szpitala powiatowego.  Następnie poinformował, że nastąpiła zmiana na stanowisku sekretarza powiatu. W ramach wewnętrznego awansu sekretarzem została Małgorzata Nosowicz. 
W dniu wczorajszym zarząd powiatu na swym posiedzeniu przyjął  uchwały zarządu dot.: 
- wprowadzenia zmian w budżecie, 
- wyrażenia zgody na przedłużenie umowy najmu lokali użytkowych w budynku przy ul. Pl. Floriański 1 w Skarżysku-Kamiennej, 
- ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Powiatu Skarżyskiego w roku 2019 w zakresie kultury, kultury fizycznej oraz w zakresie ochrony i promocji zdrowia, 
- przeniesienia środków finansowych pomiędzy zadaniami powiatu z zakresu rehabilitacji społecznej, na realizację których przeznacza się środki PFRON w 2018 roku, 
- zmiany Uchwały nr 3/10/2018 Zarządu Powiatu Skarżyskiego z dnia 14.12.2018 r. w sprawie: wyboru oferty na powierzenie realizacji zadania publicznego w zakresie powierzenia prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej na terenie powiatu skarżyskiego w 2019 r.  
                
Radny Mieczysław Bąk – odnosząc się do sprawozdania poinformował, że w przedstawionym sprawozdaniu jest informacja na temat pozyskanych przez powiat środków unijnych na termomodernizację budynków użyteczności publicznej. Wyraził zdanie, że w sprawozdaniu powinna znaleźć się również informacja na temat zatwierdzonej przez wojewodę listy rankingowej wniosków o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej. Na liście znalazły się drogi zgłoszone przez powiat skarżyski tj. droga w Mroczkowie gm. Bliżyn, która jest na poz. 4  oraz droga w Podzagnańszczu gm. Łączna na poz. 16.      
        
Radny Grzegorz Małkus – odniósł się do zarządzenia starosty dot. ustalenia dnia wolnego. Zapytał czego to dotyczy. 
  
Starosta – wyjaśnił, że zarządzenie dotyczy dnia wolnego 24.12 tj. w wigilię, który będzie odpracowywany 15 grudnia. Informacja na ten temat została zamieszczona na stronie internetowej powiatu oraz została wywieszona przy wejściu do starostwa powiatowego.      
  
  
Ad.pkt 5 - Informacja o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych po ostatniej sesji. 
  
Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Bętkowska przedstawiła informację o złożonych interpelacjach i zapytaniach radnych. 
/informacja w załączeniu/ 

  
Ad.pkt 6 - Wolne wnioski i oświadczenia. 

Przewodniczący Rady – Jacek Jeżyk – poinformował, że zostało wszczęte postępowanie nadzorcze dotyczące Uchwały Rady Powiatu Nr 355/LII/2018 w sprawie: wyrażenia zgody na umorzenie należności pieniężnych przypadających Powiatowi Skarżyskiemu od Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie z tytułu pożyczki udzielonej z budżetu powiatu skarżyskiego. 
  
Radny Roman Wojcieszek – poprosił o zainteresowanie się problemem dewastacji przez dziki grobów pomordowanych patriotów na Brzasku i podjęcie działań zabezpieczających to miejsce. Przypomniał, że powiat odpowiada za organizację corocznych uroczystości w tym miejscu. 
Następnie zgłosił wniosek o poważne potraktowanie i zainteresowanie się sprawą nieprawidłowości kodeksowych  związanych z miejscami do parkowania u zbiegu ulic Żeromskiego i Sokolej.     
  
Radny Mieczysław Bąk – złożył wniosek o zabezpieczenie środków w budżecie 2019 roku umożliwiających wszczęcie procedury przetargowej na drogę w Mroczkowie gm. Bliżyn. 
/wniosek w załączeniu/  
  
Następnie złożył wniosek o wyjaśnienie czy zarząd będzie prowadził uzgodnienia z przedsiębiorcą, któremu starosta udzielił w 2017 roku koncesji na eksploatację piasku ze złoża „Wołów”, pod katem zabezpieczenia finansowego w poczet pokrycia ewentualnej naprawy drogi.           
  
Przewodniczący Rady – zwrócił uwagę, że powyższe wystąpienia wypełniają normy interpelacji i zapytań, na które starosta ma ustawowy termin na udzielenie odpowiedzi. Natomiast wolne wnioski pozostają bez odpowiedzi. 
  
Radny Grzegorz Małkus – w imieniu Klubu Radnych PiS złożył oświadczenie, stwierdzając, że radni są oburzeni doniesieniami medialnymi, które miały miejsce na łamach Echa Dnia w sprawie toczącego się postępowania prokuratorskiego dotyczącego ZDP w Skarżysku-Kamiennej i stwierdzeniem starosty i wicestarosty, że nic na ten temat nie wiedzą. 
  
Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – w grudniu 2018 roku w Warszawie odbyło się forum bankowo-samorządowe. Na potrzeby forum został opracowany raport dotyczący stanu finansów samorządu. Przytoczyła najważniejsze kwestie dotyczące dochodów bieżących JST oraz zadłużenia jednostek. Zwróciła uwagę na nakładanie na samorządy nowych zadań, za którymi nie idą środki finansowe. W 2016 roku składaliśmy o refundacje z rezerwy subwencji oświatowej na odprawy dla nauczycieli wniosek na kwotę 597 tys zł i otrzymaliśmy 100 %, w 2017 roku składaliśmy wniosek o 271 tys zł otrzymaliśmy 40 %, w tym roku otrzymaliśmy 14 % środków. Dlatego też wyraziła obawy o stan finansów jednostek samorządu w tym powiatu skarżyskiego.     
/materiał w załączeniu/ 
 
 
Ad. pkt 7 – Raport o stanie realizacji zadań oświatowych w powiecie skarżyskim w roku szkolnym 2017/2018. 
  
Naczelnik Wydziału Edukacji – Jerzy Krawczyk przedstawił raport o stanie oświaty w powiecie skarżyskim w roku szkolnym 2017/2018.   
/materiał w załączeniu/ 

Radna Renata Bilska – przypomniała, że wynagrodzenia w bibliotece pedagogicznej miały być finansowane przez urząd marszałkowski. Zapytała w jakim procencie w 2017 roku dotacja urzędu marszałkowskiego pokrywała koszty pracowników biblioteki. Następnie zapytała jak wygląda współpraca z Fundacją Św. Marcina w kwestii wykorzystania budynku ZS w Suchedniowie. 
  
Naczelnik Wydziału Edukacji – Jerzy Krawczyk – co do finansowania biblioteki wyjaśnił, że w pierwszym roku otrzymaliśmy 100% kosztów pracowniczych, następnie otrzymywaliśmy procentowo. W ostatnim roku na 230 tys. zł otrzymaliśmy 100.000 zł od marszałka. Co do Fundacji Św. Marcina wyjaśnił, że wynajmuje ona od nas pomieszczenia w Zespole Szkół w Suchedniowie i otrzymuje od nas subwencję oświatową na uczniów. Fundacja płaci za światło, za  pomieszczenia zgodnie z umową zawartą z dyrektorem ok. 3.500 zł.    
  
Radny Roman Wojcieszek – zapytał czy zarząd ma informacje o nagłym pogorszeniu się stanu zdrowia nauczycieli w naszym powiecie.   
  
Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – odnosząc się do  wynagrodzeń pracowników biblioteki przypomniała, że skonstruowana i zawarta w 2013 roku umowa z marszałkiem nie do końca zabezpieczała interes powiatu. 100 % kosztów pracowniczych pokrywane było tylko w pierwszym roku, a na kolejne lata miała być ustalana każdorazowo i tak jest. Na mocy uchwały rady powiatu przejęliśmy od marszałka prowadzenie tego zadania i od tego czasu realizujemy go jako swoje. Dodała, że nie wygląda to tak źle, ponieważ w subwencji oświatowej jest pozycja pozostałe zadania oświatowe i my na to zadanie otrzymujemy środki. Jeżeli chodzi o Powiatowe Centrum Edukacji w skład, którego wchodzi biblioteka i poradnia psychologiczno-pedagogiczna my dostajemy środki i bilansujemy się. Dodała, że staramy się zwiększać dotację od marszałka. 
Co do stanu zdrowia poinformował, że rozmawiała z przewodniczącą związków zawodowych i otrzymała informację, że  stan zdrowia naszych nauczycieli jest na poziomie przyzwoitym. 
Kończąc podziękowała naczelnikowi wydziału edukacji oraz pracownikom wydziału za przygotowanie raportu i za efektywną pracę. 
  
  
Ad. pkt 8 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie: 
  
1)  Skarbnik Powiatu – Pani Bogusława Wilczyńska  przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata  2018-2035 wraz z autopoprawką. Uzasadniając wyjaśniła, że proponowane z zmiany wynikają z: 
1.   Ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r oraz limitu zobowiązań na projekcie „Europejski wymiar rozwoju kompetencji nauczycieli gwarantem podniesienia jakości pracy szkoły” o kwotę 2.000zł w związku ze zwiększeniem wkładu własnego w wyniku występujących różnic kursowych. 
2.   Ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r oraz limitu zobowiązań na przedsięwzięciu „Ubezpieczenie dróg powiatowych i sprzętu będącego w posiadaniu Zarządu Dróg Powiatowych” o kwotę 756zł w związku z niższymi kwotami ubezpieczenia. 
3.   Ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2019 roku oraz limitu zobowiązań w ramach przedsięwzięcia pn „Wykonanie planów urządzeniowych lasów nie będących własnością Skarbu Państwa” o kwotę 52.000zł w związku z zamiarem podpisania w 2018 roku umowy na kolejny etap zadania, które będzie realizowane i rozliczone w 2019 roku. 
4.   Z wprowadzenia nowego zadania pn. Usuwanie i parkowanie pojazdów usuniętych z drogi w latach 2019-2020” o łącznych nakładach i limicie zobowiązań w wysokości 100.000zł, limicie wydatków w 2019r – 45.000zł i w 2020-55.000zł. Umowa zostanie podpisana w 2018 roku. 
5.   Ze zmniejszenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r oraz limitu zobowiązań na przedsięwzięciu „Modernizacja infrastruktury sportowej i rekreacyjnej przy powiatowych placówkach oświatowych” o kwotę 151.906zł w związku z tym, że wpłynęła refundacja wydatków z PFRON, co pozwala uwolnić środki własne powiatu zabezpieczone na ten cel. 
6.   Ze zwiększenia dochodów bieżących o kwotę 313.823zł poprzez zmiany dokonane przez Zarząd Powiatu w dniu 19 grudnia 2018r – wprowadzenie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 12.500zł na dofinansowanie powiatu w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz projektem uchwały Rady Powiatu – zwiększenie udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych – 140.000zł oraz wpływów z wpłat za uzyskanie zaświadczeń o zatrudnianiu cudzoziemców -8.160zł, wprowadzenie otrzymanych środków z rezerwy części oświatowej subwencji – 153.163zł. 
7.   Ze zwiększenia wydatków budżetowych o kwotę 465.729zł wskutek zmian opisanych powyżej oraz przeniesienia kwoty 151.906zł z wydatków inwestycyjnych na wydatki bieżące, przede wszystkim na pokrycie straty szpitala. 
8.   Ze zwiększenia dochodów majątkowych o kwotę 30.301zł w tym z tytułu sprzedaży działki – 15.301zł, w związku z większymi niż planowano wpływami i przeznaczenie ich na zakup sterownika jednoprocesorowego, który jest potrzebny do prawidłowego działania sygnalizacji świetlnej oraz z tytułu dotacji z Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej – 15.000zł przeznaczonej na zakup toru przeszkód do przeprowadzania młodzieżowych zawodów sportowo-pożarniczych. 
9.   Ze zmniejszenia wydatków majątkowych o kwotę 121.605zł poprzez uwolnienie środków własnych powiatu, które zostały zrefundowane przez PFRON, stanowiących wkład własny powiatu do budowy boiska przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych - -151.906zł oraz poprzez zwiększenie inwestycji z dochodów majątkowych co zostało omówione w pkt 8. 
  
  
Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś z radnych chciałby zabrać głos w sprawie przedłożonego projektu uchwały. 
  
Ponieważ nie zgłoszono żądnych pytań Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 
  
Za przyjęciem uchwały głosowało - 17 radnych 
Przeciw głosowało – 0 
Wstrzymały się od głosu – 2 osoby 
  
Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035 została przyjęta i otrzymała Nr 9/III/2018. 
  
  
2) Skarbnik Powiatu – Pani Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok wraz autopoprawką. 
     Poinformowała, że proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z: 
1. Decyzji Ministra Finansów z dnia 27 i 29 listopada 2018r w sprawie przyznania środków z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w łącznej wysokości 153.163zł na pokrycie kosztów związanych z wypłatą odpraw dla nauczycieli oraz na doposażenie szkół i placówek oświatowych w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne nowych pomieszczeń do nauki. 
2. Pisma Powiatowego Urzędu Pracy z dnia 4 grudnia 2018r w sprawie zwiększenia strony dochodowej i wydatkowej o kwotę 8.160zł w związku z większymi niż planowano wpływami z tytułu wydawania zaświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcom. Środki przeznaczone są na wynagrodzenia pracowników zajmujących się obsługą zatrudniania cudzoziemców. 
3. Zwiększenia udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych o 140.000zł w związku z wyższymi niż planowano wpływami z tego tytułu i przeznaczenie ich na zapłatę zobowiązań grudniowych w m-cu grudniu, co odciąży budżet przyszłoroczny. Jednocześnie zmniejsza się wydatki inwestycyjne przeznaczone na budowę boiska przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w kwocie 151.906zł, w związku z tym, że wpłynęła refundacja wydatków z PFRON, co pozwala uwolnić środki własne powiatu zabezpieczone na ten cel. Środki zostają przeznaczone na pokrycie straty szpitala za 2017 rok. Wynosi ona 668.584,16zł. Kwota 500.000zł została ujęta w projekcie budżetu na 2019 rok, zaś pozostała kwota zostanie pokryta w 2018 roku po podjęciu stosownej uchwały przez Radę Powiatu. 
4. Pisma Zespołu Szkół Transportowo-Mechatronicznych z dnia 20 listopada 2018r w sprawie przeniesienia planu wydatków pomiędzy paragrafami w celu zwiększenia wkładu własnego do projektu „Europejski sukces zawodowy z Zespołem Szkół Transportowo-Mechatronicznych” o kwotę 2.000zł w związku z występującymi różnicami kursowymi 
5. Pisma Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 z dnia 3 grudnia 2018r w sprawie przeniesienia planu wydatków pomiędzy działami w wysokości 13.960zł przede wszystkim na odpis na ZFŚS w związku z jego przeliczeniem na koniec roku oraz na wynagrodzenia pracowników. 
6. Pisma Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych z dnia 4 grudnia 2018r w sprawie przeniesienia planu wydatków na odpis na ZFŚS pomiędzy działami  w wysokości 943zł 
7. Ze zmiany limitu wydatków na przedsięwzięciu „Ubezpieczenie dróg powiatowych i sprzętu będącego w posiadaniu Zarządu Dróg Powiatowych” o kwotę 756zł w związku z niższymi kwotami ubezpieczenia. 
8. Wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu odbytego w dniu 28 listopada 2018r w sprawie zabezpieczenia kwoty 35.301zł na zakup nowego sterownika jednoprocesorowego, który odpowiada za sygnalizację świetlną. Środki na ten cel pochodzą ze zwiększenia dochodów ze sprzedaży o 15.301zł w związku z wyższym niż planowano wykonaniem oraz ze zmniejszenia planu o 20.000zł na zadaniu „Zakup działki na terenie Obwodu Lecznictwa Kolejowego”, które w tym roku nie zostanie zrealizowane. 
9. Pisma Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie z dnia 6 grudnia 2018r w sprawie przeniesienia planu wydatków pomiędzy działami w kwocie 26.789zł w celu zabezpieczenia wszystkich wydatków do końca roku budżetowego. 
10. Ze zmiany kwot w załączniku „Dotacje podmiotowe w 2018 r.”  pomiędzy placówkami niepublicznymi w ramach tej samej klasyfikacji budżetowej. Zmiana wynika z końcowego rozliczenia dotacji. 
  
Przewodniczący Rady zapytał czy ktoś z radnych chciałby zabrać głos w sprawie przedłożonego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych pytań Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 
  
Za przyjęciem uchwały głosowało - 18 radnych 
Przeciw głosowało – 0 
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba 
  
Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok została przyjęta i otrzymała Nr 10/III/2018. 

  
3)   Skarbnik Powiatu – Pani Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2018. 
Uzasadniając poinformowała, że zgodnie z zapisem art. 263 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r o finansach publicznych Rada Powiatu może ustalić wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego oraz określić ostateczny termin dokonania wydatków. W roku 2018 w powyższym wykazie proponuje się umieścić inwestycję drogową – „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T relacji Skarżysko-Kamienna –Mirzec  - Etap 1”  wjazdów do posesji, a w związku z przedłużającą się procedurą wyłonienia wykonawcy i krótkim okresem na wykonanie prac konieczne jest ujęcie tej część zadania w wykazie wydatków niewygasających.  
Drugą inwestycją drogową ujętą w wykazie jest „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego obejmującego wykonanie przebudowy istniejącego układu komunikacyjnego wraz z budową obiektu w celu przekroczenia linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków i skomunikowania Osiedla Dolna Kamienna z Osiedlem Przydworcowym w Skarżysku-Kamiennej” w związku z tym, że procedura wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej zostanie zakończona w grudniu, nie będzie możliwości zapłaty za część wykonanego zadania, jak pierwotnie planowano.   
Trzecim zadaniem ujętym wykazie jest „Poprawa dostępu w Powiecie Skarżyskim do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez utworzenie placówki opieki całodobowej oferującej stały pobyt dla osób w podeszłym wieku oraz przewlekle somatycznie chorych wraz z mieszkaniami chronionymi”. Dwukrotnie przeprowadzono postępowanie wyłonienie dostawcy asortymentu do kuchni i jadalni, ale w związku z krótkim okresem realizacji nie złożono żadnej oferty. Po raz kolejny rozpoczęto procedurę, ale przedłużono termin realizacji, co jest przyczyną ujęcia tego zadania w wykazie wydatków niewygasających. Poza tym przedłużyła się procedura wyboru wykonawcy groty solnej, którego udało się wyłonić dopiero w czwartym przetargu nieograniczonym, w dniu 10 grudnia 2018 r. podpisana została umowa na wykonanie powyższego zadania. W związku z faktem, że nie będzie możliwe rozliczenie się z wykonawcą w 2018 roku zasadne jest ujęcie w wydatkach niewygasających. Podczas odbioru budynku przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną okazało się, że trzeba wykonać dodatkowe prace, polegające na umożliwieniu otwierania okien z poziomu posadzki oraz montażu osłon na grzejnikach centralnego ogrzewania. Krótki okres pozostający do końca roku, powoduje, że nie będzie możliwości rozliczenia się z Wykonawcą w tym terminie. Jest to przyczyną ujęcia wydatku w niniejszej uchwale.  

Radny Roman Wojcieszek – zapytał jaki jest termin wykonania opracowania technicznego „Budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego”. 

Skarbnik Powiatu - wykonanie samej dokumentacji jest zaplanowane na 2020 rok. 
  
Ponieważ nie zgłoszono innych pytań Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 
  
Za przyjęciem uchwały głosowało - 18 radnych 
Przeciw głosowało – 0 
Wstrzymała się od głosu – 0 osoba 

Uchwała w sprawie: określenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2018 rok została przyjęta i otrzymała Nr 11/III/2018. 
  

4) Członek Zarządu – Tadeusz Bałchanowski przedstawił projekt uchwały w sprawie: ustalenia wysokości opłat w roku 2019 za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości opłat w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu. 
Uzasadniając poinformował, że przepis art.130 a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym zawiera delegację dla Rady Powiatu do określania corocznie wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg, przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz określania wysokości kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu. Z zawartego w w/w przepisie upoważnienia ustawowego wynika, że ustawodawca przyznał Radzie Powiatu kompetencję prawodawczą zastrzegając powinność uwzględnienia tylko dwóch kryteriów: 
1) konieczności sprawnej realizacji zadań w zakresie usuwania pojazdów z drogi, 
2) kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu (rzeczywistych kosztów). 
        Ustawodawca w myśl art. 130 a ust. 6a cytowanej ustawy określił maksymalną wysokość stawek kwotowych za usuwanie i przechowywanie pojazdów. Zgodnie z ust. 6b ww. ustawy stawki obowiązujące w danym roku kalendarzowym ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy. Wysokość stawek ogłoszona została w Monitorze Polskim M.P. 2018 r., poz. 802 w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2019 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym. 
W celu wyłonienia przedsiębiorcy usuwającego pojazdy z drogi jak również przedsiębiorcy przechowującego te pojazdy na parkingu strzeżonym oraz w celu oszacowania średnich kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na terenie Powiatu Skarżyskiego, w listopadzie br. uruchomiono procedurę zapytań ofertowych w kierunku wyłonienia dostawców usług jw. Wykorzystana została do tego celu Platforma zakupowa tj. program, używany przez Starostwo Skarżyskie umożliwiający powszechną publikację internetową zamiaru wyłonienia dostawcy konkretnych usług, w tym przypadku usuwania i przechowywania pojazdów usuniętych z drogi. W materiałach dla oferentów zamieszczono projekt umowy oraz specyfikację istotnych warunków zamówienia. Zapytanie ofertowe zamieszczono na platformie zakupowej jako dostępne dla wszystkich ( nieograniczone ). Dla zapewnienia możliwie dużej liczby ofert, drogą mailową dodatkowo zawiadomiono o zapytaniu ofertowym i zaproszono do złożenia ofert 8 przedsiębiorców. W odpowiedzi na zapytanie otrzymano 1 ofertę na usuwania pojazdów z drogi oraz 1 ofertę na przechowywanie pojazdów usuniętych. Obie oferty zostały zaaprobowane i wskazane do przyjęcia. Wyżej opisane postępowanie o udzielenia zamówienia pokazało, że na terenie Powiatu Skarżyskiego brak jest konkurencyjnego rynku dla omawianych wyżej usług. Z powodów jw. stawki opłat zaproponowane w uchwale ustalone być muszą na poziomie kosztów wynikających z realizowanych umów na usuwanie i przechowywanie pojazdów. Stawki opłat przyjęte przez Radę Powiatu w Skarżysku - Kamiennej uwzględniają  kryteria podane na wstępie oraz stanowią rzeczywisty koszt realizacji zadania związanego z usuwaniem pojazdu z drogi i przechowywaniem na parkingu strzeżonym. Wysokość stawek równa będzie wynagrodzeniu uzyskiwanemu z tego tytułu  w roku 2019 przez firmy zewnętrzne na podstawie umów zawartych z Powiatem. Z powodów praktycznych kwoty określające stawki za usuwanie i przechowywanie pojazdów zaokrąglono do złotych. Przy określeniu kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu należało wziąć pod uwagę koszt dojazdu do miejsca zdarzenia, jak również podjęte czynności załadunkowe. Biorąc powyższe pod uwagę, podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne. Zgodnie z ustawą, opłaty stanowią dochód własny powiatu. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych pytań Przewodniczący Rady poddał go pod głosowanie. 
  
   Za przyjęciem uchwały głosowało - 18 radnych 
Przeciw głosowało – 0 
Wstrzymała się od głosu – 0 osoba 
  
Uchwała w sprawie: ustalenia wysokości opłat w roku 2019 za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości opłat w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu została przyjęta i otrzymała Nr 12/III/2018. 
  

5) Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Mariii Skłodowskiej-Curie.
Dyrektor Leszek Lepiarz  przedstawił szczegółowo program naprawczy szpitala. 
/program w załączeniu/ 

Radny Grzegorz Małkus – zwrócił uwagę, że ten program naprawczy prawie niczym nie różni się od programu przyjmowanego poprzednio. W treści merytorycznej nie ma nowych propozycji przemyśleń a sytuacja jak była zła tak jest zła. Jedyne co zostało zrobione to zostały wypełnione wymogi ustawy co do przedłożenia radzie dokumentu. Wskazał, że nie pokrycie przez radę starty szpital wiązałoby się z rozpoczęciem drogi do likwidacji placówki. Każdy szpital potrzebny jest pacjentom dlatego żadna rada na ten krok się nie zdecyduje. Następnie przytoczył stanowisko dyrektora NFZ co do przyjętego przez radę powiatu apelu w sprawie finansowania szpitala. Dyrektor poinformowała, że „w kwestii bieżącego finansowania umowy systemu PSZ w części objętej ryczałtem informujemy, że aktualny kontrakt pozwala na sfinansowanie 99 % wartości świadczeń wykonywanych przez szpital w Skarżysku-Kamiennej.” Dlatego też zapytał czy są pieniądze na świadczenia czy nie ma i komu wierzyć. Pani dyrektor zwróciła również uwagę, że należałoby się zastanowić nad radykalną racjonalizacją niektórych oddziałów. Taka właśnie analiza powinna znaleźć się w programie naprawczym. 
Następnie poinformował, że trwają przygotowania na szczeblu ministerstwa zdrowia co do programu rządowego dot. oddłużania szpitali, ale będzie to dotyczyło tych szpitali, które przedstawią rzetelny program naprawczy. 

Radny Mieczysław Bąk – zgodził się ze zdaniem przedmówcy, że ten program praktycznie niczym nie różni się od programu poprzedniego i nic nowego nie wnosi. Zobowiązania szpitala ogółem na koniec września 2018 rok wynosiły 57 mln zł a strata za 9 m-cy  6 mln 786 tys zł. Aby zmniejszyć zadłużenie szpitala na jednej z sesji rada umorzyła 2,5 mln kredytu udzielonego szpitalowi. Przewidywana strata na koniec 2018 roku to 6 mln 821 tys. zł.  Jeżeli odliczymy amortyzację to zostanie do pokrycia przez powiat kwota w granicach 4,5 mln zł. Zapytał z jakich środków powiat zamierza pokryć tę stratę i w jakim okresie. Dzisiaj będziemy podejmować decyzję o spłacie zadłużenia za 2017 rok w wysokości 168 tys. zł. do końca br roku oraz 500 tys. do końca marca  2019 roku. Dodał, że w kolejnych latach również przewidywana jest starta szpitala. Poddał pod zastanowienie czy w związku z kolejnym nałożeniem strat szpitala, powiat będzie w stanie pokrywać te stary. Zapytał jakie starosta podejmie działania, aby nie doszło do utraty płynności finansowej w szpitalu oraz płynności finansowej powiatu. 

Starosta – Artur Berus – zwracając się do radnego Grzegorza Małkusa jako radnego poprzedniej kadencji wskazał, że wie on doskonale ile działań podjęła rada powiatu, dyrekcja szpitala w celu poprawy sytuacji  placówki, optymalizacji kosztów, poprawy warunków dla pacjentów. 
Przypomniał, że w tym roku pozyskaliśmy 2,5 mln zł na budowę lądowiska, aby spełnić wymogi rozporządzenia. Gdybyśmy tego lądowiska nie mieli nie moglibyśmy zakontraktować SOR. Doposażyliśmy SOR. Wyraził zdanie, że trzeba głośno mówić jak dramatyczna jest sytuacja szpitali powiatowych w Polsce. Szereg nowych wymogów stawianych szpitalom, za którymi nie idą środki finansowe. Jeżeli rząd przyjmie program oddłużenia szpitali to znaczy, że widzi problem i nie jest to problem szpitala w Skarżysku tylko szpitali w całym kraju. Jest nowa kadencja i zarząd przedstawi radzie propozycje dotyczące szpitala, OLK i MOMP. 
Następnie Starosta – Artur Berus – przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Marii Skłodowskiej-Curie. Poprosił o naniesienie autopoprawki w podstawy prawnej. 

Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodniczący Rada poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało - 12 radnych 
Przeciw głosowało – 5 
Wstrzymały się od głosu – 2 osoby 

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia Programu Naprawczego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpitala Powiatowego im. Mariii Skłodowskiej-Curie została przyjęta i otrzymała Nr 13/III/2018. 


6) Starosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: pokrycia straty finansowej netto Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie za rok 2017 przez powiat skarżyski.
Uzasadniając wskazał, że w sprawozdaniu finansowym Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie za rok obrotowy 2017, zatwierdzonym przez Radę Powiatu Skarżyskiego uchwałą nr 330/XLVII/2018 z dnia 28 czerwca 2018 r. wystąpiła strata netto w wysokości 2 866 479,00 zł. Sposób pokrywania starty netto samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej określa art. 57 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, zgodnie z którym fundusz zakładu zmniejsza się o stratę netto. Natomiast jeżeli strata netto za rok obrotowy nie może być pokryta z funduszu zakładu oraz po dodaniu kosztów amortyzacji ma wartość ujemną wówczas, jak wynika z art. 59 ust. 2 pkt 1 i 2 powyższej ustawy, podmiot tworzący jest obowiązany w terminie: 
1. 9 miesięcy od upływu terminu do zatwierdzenia sprawozdania finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pokryć stratę netto za rok obrotowy tego zakładu w kwocie, jaka nie może być pokryta zgodnie z ust. 1, jednak nie wyższej niż suma straty netto i kosztów amortyzacji  
albo  
2. 12 miesięcy od upływu terminu określonego w pkt 1 wydać rozporządzenie, zarządzenie albo podjąć uchwałę o likwidacji samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.  
Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie nie może pokryć straty netto za rok 2017 we własnym zakresie, tj. z funduszu zakładu, ponadto po dodaniu kosztów amortyzacji strata w dalszym ciągu ma wartość ujemną.  W tej sytuacji decydując się na możliwość wskazaną w art. 59 ust. 2 pkt 1 (tj. pokrycie straty przez podmiot tworzący) konieczne jest podjęcie przez radę powiatu uchwały o pokryciu części starty netto przez podmiot tworzący, jakim jest powiat skarżyski, w kwocie stanowiącej sumę straty netto i kosztów amortyzacji, tj. w kwocie 668 584,16 zł. Pokrycie straty netto przez powiat skarżyski nastąpi w dwóch ratach. Pierwsza rata wynosić będzie 168 584, 16 zł i zostanie przekazana Szpitalowi Powiatowemu w Skarżysku-Kamiennej do 31 grudnia 2018 r. Druga rata w wysokości 500 000,00 zł zostanie przekazana do 31 marca 2019 r. 
Mając na uwadze obowiązek nałożony przez ustawodawcę na podmioty tworzące w związku z brakiem możliwości pokrycia ujemnego wyniku finansowego przez SPZOZ, przekazanie środków z budżetu powiatu skarżyskiego na pokrycie części straty finansowej netto Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej za rok 2017 jest działaniem zasadnym, zgodnym z przepisem art. 59 ust. 2 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej, pozwalającym placówce zachować ciągłość działania. 

Radny Grzegorz Małkus – zapytał z jakich środków będzie pokryta ta strata w roku przyszłym. 

Starosta – wyjaśnił, że kwota 500 tys zł jest zabezpieczona w budżecie roku przyszłego. RIO wydało pozytywną opinię do projektu budżetu na 2019 rok. 

Skarbnik Powiatu – wyjaśniła, że zaplanowana kwota 500 tys zł są to środki własne powiatu. 

Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało - 12 radnych 
Przeciw głosowało – 0 
Wstrzymały się od głosu – 7 osoby 
 
Uchwała w sprawie: pokrycia straty finansowej netto Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie za rok 2017 przez powiat skarżyski została przyjęta i otrzymała Nr 14/III/2018. 


7) Starosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na 2019 rok. 
Uzasadniając poinformował, że zgodnie z treścią art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku - Prawo farmaceutyczne rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego. 
       Rozkład godzin pracy aptek na terenie powiatu skarżyskiego na rok 2019, określony w załączniku nr 1, dotyczący pracy w zwykłych godzinach (pora dzienna) w dni powszednie, niedziele, święta i inne dni wolne od pracy, został ustalony w oparciu o posiadane informacje o czasie pracy poszczególnych aptek. Przyjęto, iż wyznaczony przez apteki czas pracy wskazuje na rzeczywiste zapotrzebowanie mieszkańców powiatu skarżyskiego na świadczone przez nie usługi. Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na rok 2019 w porze nocnej określa natomiast załącznik nr 2. Biorąc pod uwagę fakt, że dwie apteki z terenu miasta Skarżyska-Kamiennej czynne są codziennie od godz. 8:00 do godz. 21:00 zarówno w dni powszednie, niedziele, święta oraz inne dni wolne od pracy, ustalono, że dyżur nocny rozpoczyna się o godz. 21:00 i trwa do godz. 8:00 dnia następnego. 
Dokonując wyboru miejscowości w powiecie skarżyskim, w której pełnione będą dyżury nocne aptek ogólnodostępnych, wzięto pod uwagę możliwość jak najlepszego i najszybszego skorzystania z niezbędnej pomocy wówczas, gdy nie obowiązuje powszedni czas pracy aptek, a zaistnieje nadzwyczajna, trudna do przewidzenia potrzeba podania leku. 
Ustalono, że najlepiej warunki te spełnia miasto Skarżysko-Kamienna, m.in. ze względu na znajdujące się tutaj placówki ochrony zdrowia, tj.: poradnię nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej oraz Szpitalny Oddział Ratunkowy przy Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej, a także ze względu na najlepsze połączenie komunikacyjne z pozostałymi miejscowościami powiatu skarżyskiego. Przy ustalaniu dyżurów nocnych wzięto również pod uwagę uwarunkowania powiatu skarżyskiego, a przede wszystkim liczbę ludności i zagęszczenie zabudowy mieszkaniowej w poszczególnych gminach, przy czym w największym stopniu występują one w mieście Skarżysko-Kamienna. 
Zapewnienie dostępu do świadczeń farmaceutycznych w porze nocnej i w dni wolne od pracy stanowi realizację ważnego interesu publicznego, jakim jest ochrona zdrowia i życia obywateli.  
W gestii właściciela apteki leży takie zorganizowanie jej pracy, aby bez względu na okoliczności faktyczne zrealizować wskazany w ustawie i ustalony godzinowo w uchwale rady powiatu obowiązek otwarcia apteki. 
     Projekt uchwały Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na 2019 rok został pozytywnie zaopiniowany przez Prezydium Kieleckiej Okręgowej Rady Aptekarskiej, Prezydenta Miasta Skarżyska-Kamiennej, Burmistrza Miasta i Gminy Suchedniów, Wójta Gminy Bliżyn, Wójta Gminy Łączna oraz Wójta Gminy Skarżysko Kościelne. Przypomniał, że nasza poprzednia uchwała w tej sprawie została zaskarżona przez środowisko aptekarskie do wojewody, który nie znalazł podstaw do uchylenia, następnie zaskarżyli do WSA i sąd oddalił skargę. 

Radny Roman Wojcieszek – zwrócił uwagę, że część z tych aptek nie funkcjonowała w porze nocnej mimo ustalonego harmonogramu. 

Starosta – potwierdził i wskazał, że jest to pewien paradoks prawny. Bowiem rada powiatu ustala harmonogram, niestety nie mamy narzędzi kontrolnych i do egzekwowania tego harmonogramu. Jeżeli mieliśmy takie zgłoszenia od mieszkańców wysyłaliśmy je do naczelnej  rady aptekarskiej. 

Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 
  
Za przyjęciem uchwały głosowało - 17 radnych 
Przeciw głosowało – 0 
Wstrzymały się od głosu – 2 osoby 

Uchwała w sprawie: ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu skarżyskiego na 2019 rok została przyjęta i otrzymała Nr 15/III/2018. 


8) Wiceprzewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego. 
Uzasadniając poinformowała, że uwzględniając wnioski zainteresowanych radnych, Przewodniczący Rady przedstawił w powyższym projekcie uchwały propozycję składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego.  
Następnie zapytała czy wszystkie osoby wyrażają zgodę na pracę w komisji. 

Wszyscy radni powołani do składu komisji rewizyjnej wyrazili zgodę na pracę w tej komisji. 

Wiceprzewodnicząca Rady poprosiła o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. 

Pani Barbara Kocia zgłosiła kandydaturę radnego Tomasza Wasowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie. 

Ponieważ nie zgłoszono innych kandydatur Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zamknięcie listy. 

Za zamknięciem listy głosowało – 19 radnych 

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wybór Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. 
  
Za wyborem radnego Tomasza Wąsowskiego na funkcję przewodniczącego 
komisji rewizyjnej głosowało – 16 radnych 
Przeciw – 0 
Wstrzymało się od głosu – 3 radnych 

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 
  
Za przyjęciem uchwały głosowało - 18 radnych 
Przeciw głosowało – 0 
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba 

Uchwała w sprawie: powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Skarżyskiego została przyjęta i otrzymała Nr 16/III/2018. 


9) Wiceprzewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: powołania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Skarżyskiego. 
Następnie zapytała czy wszystkie osoby wyrażają zgodę na pracę w komisji. 

Wszyscy radni powołani do składu komisji skarg, wniosków i petycji wyrazili zgodę na pracę w tej komisji. 

Poprosiła o zgłaszanie  spośród członków komisji kandydatów na Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. 

Pan Adam Ciok zgłosił kandydaturę radnej Barbary Koci, która wyraził zgodę na kandydowanie. 

Ponieważ nie zgłoszono innych kandydatur Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zamknięcie listy.
  
Za zamknięciem listy głosowało – 18 radnych 
Głosów przeciwnych -0 
Wstrzymała się – 1 osoba 

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wybór Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. 
  
Za wyborem radnej Barbary Koci na funkcję przewodniczącej Komisji Skarg, Wniosków i Petycji  głosowało – 19 radnych 
Przeciw – 0 
Wstrzymało się od głosu – 0 

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych 

Uchwała w sprawie: powołania Komisji  Skarg, Wniosków i Petycji Rady Powiatu Skarżyskiego została przyjęta i otrzymała Nr 17/III/2018. 


10) Wiceprzewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: powołania stałych komisji Rady Powiatu Skarżyskiego, ustalenia przedmiotu ich działania oraz składu osobowego.  
Poinformowała, że powołujemy 2 komisje merytoryczne: 
1) Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego 
2) Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej. 
Następnie przedstawiła składy osobowe tych komisji oraz zakresy działania. 

Przewodniczący Rady zapytał czy radni zgłaszają jakieś inne propozycje do przedstawionego składu lub  mają jakieś zastrzeżenia do przedstawionych składów komisji. 

Radni nie wnieśli żadnych uwag. 

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na funkcję przewodniczącego Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego. 

Radna Anna Leżańska – zgłosiła kandydaturę radnego Emila Tokarczyka, który wyraził zgodę na  kandydowanie. 
  
Ponieważ nie zgłoszono innych kandydatur Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zamknięcie listy.
  
Za zamknięciem listy głosowało – 19 radnych 
  
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wybór Przewodniczącego Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego. 
  
Za wyborem radnego Emila Tokarczyka  na funkcję przewodniczącego Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Porządku Publicznego głosowało – 19 radnych 
Przeciw – 0 
Wstrzymało się od głosu – 0 
  
Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na funkcję przewodniczącego Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej. 

Radna Katarzyna Bilska – zgłosiła kandydaturę radnej Barbary Koci, która wyraziła zgodę na kandydowanie. 

Ponieważ nie zgłoszono innych kandydatur Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zamknięcie listy. 
Za zamknięciem listy głosowało – 19 radnych 

Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wybór Przewodniczącego Komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej. 
  
  
Za wyborem radnej Barbary Koci na funkcję przewodniczącej komisji Oświaty, Zdrowia i Pomocy Społecznej głosowało – 19 radnych 
Przeciw – 0 
Wstrzymało się od głosu – 0 
  
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Za przyjęciem uchwały głosowało - 19 radnych 

Uchwała w sprawie: powołania stałych komisji Rady Powiatu Skarżyskiego, ustalenia przedmiotu ich działania oraz składu osobowego została przyjęta i otrzymała Nr 18/III/2018. 


11) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Skarżyskiego. 
Uzasadniając poinformowała, ze zgodnie z treścią art.12 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym do wyłącznej właściwości rady powiatu należy stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu. W związku z rozpoczęciem kolejnej kadencji samorządu powiatowego proponuje się wprowadzenie następujących zmian w statucie powiatu: 
– w § 10 ust.4 pkt 3 dopisuje się wyraz „i zapytaniach”, co wynika z konieczności doprowadzenia do zgodności  zapisów  statutu z zapisami ustawy, 
– w § 10 w ust. 5 pkt 3 zmienia się porządek pierwszej sesji, która miałaby obejmować poza wyborem przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady, wybór starosty, wicestarosty oraz członków zarządu powiatu; spowoduje to usprawnienie pracy samorządu, 
– w § 27 ust.3 i § 36 ust. 3 wykreśla się funkcję sekretarza komisji rewizyjnej i komisji skarg, wniosków i petycji; konsekwencją tego jest wykreślenie w § 28 ust. 2, w § 36 ust. 12 oraz w § 38 ust. 8 skreślenie wyrazów „sekretarza komisji rewizyjnej oraz komisji skarg, wniosków i petycji,”;  zdaniem projektodawcy w świetle dotychczasowej praktyki nie zachodzi konieczność pozostawienia funkcji sekretarza komisji rewizyjnej, a tym samym powoływania sekretarza komisji skarg, wniosków i petycji, 
– w § 45 wprowadza się funkcję nieetatowego członka zarządu powiatu. Zgodnie z treścią art. 27 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od 3 do 5 osób, w tym starostę i wicestarostę, przy czym konkretną liczbę członków zarządu określa rada powiatu w statucie. Liczba członków zarządu wybieranych przez konkretny organ stanowiący jest uzależniona od przepisów statutu jednostki samorządu terytorialnego, w której wybór jest przeprowadzany. W ramach prawem przewidzianych granic, rada powiatu może zwiększać lub zmniejszać skład liczebny zarządu powiatu przez odpowiednią zmianę jego statutu. 
  
Radna Renata Bilska – była przeciwna wprowadzaniu zmian w statucie na koniec kadencji. Nie rozumie czemu ponownie zmieniamy skład zarządu, przecież osoby, które były w poprzedniej kadencji członkami komisji statutowej, a obecnie zasiadają w zarządzie powiatu, same wnioskowały wówczas o ograniczenie składu zarządu. Jest oburzona takim stanem rzeczy. Zastanawia się również  kto będzie sekretarzem komisji rewizyjnej. 

Radny Bartosz Bętkowski – poprosił o poszerzenie uzasadnienia czemu przywracamy 5 osobowy skład zarządu. Jako członek komisji statutowej w poprzedniej kadencji przypomniał, ze dostosowywaliśmy statutu do nowych zapisów ustawy i te zmiany nie budziły kontrowersji, a kwestia najszerzej dyskutowana to był skład zarządu. Była również koncepcja trzy osobowego składu zarządu i min on uważał, że powinniśmy jako stara rada narzucać nowej radzie takich rozwiązań. Ale wszyscy jednogłośnie min. pani Bożena Bętkowska, Katarzyna Bilska, Bogusława Krawczyńska zgodziliśmy się funkcja nieetatowego członka zarządu powiatu jest zbędna. Dziwi się, że ci sami radni przywracają funkcję nieetatowego członka zarządu po dwóch miesiącach od czasu uchwalenia nowego statutu.  Jest przeciwny tej zmianie. 

Radny Roman Wojcieszek – zwracając się do radnych koalicji przypomniał, że gdy zawiązali koalicję ogłosili deklarację ideową „w celu zabezpieczenia harmonijnego rozwoju powiatu”.  To, że siebie oszukujecie to wasza sprawa, ale że oszukujecie mieszkańców i nas nie jest w porządku. Dodał, że jest samorządowcem od 1990 roku i wie, że im większe grono tym mniejsza odpowiedzialność. W jego przekonaniu chodzi o zabezpieczenie czyichś ambicji i dać stanowisko. Poprosił aby uzasadnienia nie zawierały tylko uzasadnień prawnych ale również merytoryczne.  

Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – pracując w komisji statutowej zwracała uwagę, że jest to niewdzięczna funkcja. Ponieważ osoba pracująca zawodowo nie ma możliwości zagłębić się w dokumenty tak jakby chciała, bo nie ma na to czasu. Mówiła o sobie jako nieetatowym członku zarządu, a jednocześnie osobie pracującej w urzędzie miasta. Dlatego była przeciwna tej funkcji. Jednak każda Rada patrząc jaki ma potencjał w radnych powinna ocenić, czy taka funkcja jest potrzebna czy nie. W jej przekonaniu uzasadnienie w projekcie uchwały do tego paragrafu jest wystarczające. 

Radny Mieczysław Bąk – przypomniał, ze był również członkiem komisji statutowej i na posiedzeniach rozważaliśmy ograniczenie liczby członków zarządu do 3 osób. Ponieważ nie mogliśmy przegłosować 3 członków zarządu, bo byliśmy w mniejszości, doszliśmy wspólnie jednogłośnie do porozumienia, że ograniczamy liczbę członków do 4 osób. Jest druzgocące to, że członkowie komisji statutowej w osobach pani Bętkowskiej, pani Katarzyny Bilskiej zmieniacie zdanie dostosowując go do sytuacji, która jest wam wygoda i oszukujecie mieszkańców.  

Radny Bartosz Bętkowski – chodzi o budowanie zaufania i szacunku do tego samorządu. Praktycznie cały skład komisji statutowej powtórzył się w obecnym składzie rady powiatu i przecież jakieś ustalenia wypracowaliśmy wspólnie. Chodzi o jakość prawa, które stanowimy. Mówimy tu o statucie powiatu czyli podstawę naszego funkcjonowania. Zmieniliśmy go, doszliśmy do wspólnych wniosków, a teraz okazuje się, że to nie ma znaczenia.  Jest to niepoważne. 

Radny Grzegorz Małkus - zwrócił się z apelem do radnych koalicji, aby wstrzymali się od głosu. Na kolejnej sesji powołamy komisje statutową, która przedyskutuje ten temat i wypracuje konsensus.  

Ponieważ nie zgłoszono innych uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 
  
Za przyjęciem uchwały głosowało - 10 radnych 
Przeciw głosowało – 7 radnych 
Głosów wstrzymujących – 0 

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Skarżyskiego została przyjęta i otrzymała Nr 19/III/2018. 

  
12) Przewodniczący Rady – Jacek Jeżyk przedstawił projekt uchwały w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Starosty Skarżyskiego
Uzasadniając poinformował, że stosownie do postanowień art. 12 pkt. 2 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym do wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy ustalenie wynagrodzenia Przewodniczącego Zarządu Powiatu. W związku z rozpoczęciem VI kadencji Rady koniecznym jest podjęcie uchwały ustalającej wynagrodzenie Starosty – Pana Artura Berusa. Wynagrodzenie zostało ustalone zgodnie z zapisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r w sprawie: wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018r. poz. 936). 

Radny Grzegorz Małkus – zwrócił uwagę na lakoniczne uzasadnienie. Zaznaczył, że proponowane dla starosty wynagrodzenie jest na maksymalnym poziomie. Wynagrodzenie zasadnicze może wahać się od 3600-4800 zł, u nas 4800 zł, dodatek funkcyjny 2100 zł czyli maksymalny, dodatek specjalny od 20-40 % my dajemy maksymalny. Zapytał za jakie ekstra czynności, wyzwania, plany i dodatkowe zajęcia proponujecie państwo maksymalną stawkę dodatku specjalnego. Dodał, że starosta jest młodym człowiekiem i nie dał się jeszcze poznać jako dobry gospodarz i menadżer. Faktycznie takie wynagrodzeniem miał Jerzy Żmijewski, który był dwie kadencje starostą i doświadczonym samorządowcem. 

Przewodniczący Rady – odnosząc się do powyższej wypowiedzi wskazał, że takie samo wynagrodzenie mieli ustalone poprzedni starostowie, zarówno Jerzy Żmijewski w kadencji trzeciej jak i piątek oraz Michał Jędrys. Przypomniał, że pan Artur Berus był członkiem zarządu powiatu, następnie wicestarostą, a obecnie jest starostą powiatu. Ponadto od wielu lat jest radnym rady powiatu. Mimo młodego wieku pan Artur Berus ma 20 lat pracy. 
  
Ponieważ nie zgłoszono innych uwag ani wniosków Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 
  
Za przyjęciem uchwały głosowało - 11 radnych 
Przeciw głosowało – 2 
Wstrzymały się od głosu – 4 osoby 
  
Uchwała w sprawie: ustalenia wynagrodzenia Starosty Skarżyskiego została przyjęta i otrzymała Nr 20/III/2018. 
  
  
Ad.pkt 9 - Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego
                   
Joanna Wężyk – Prezes Zarządu Fundacji „Daj Szansę” - w imieniu Zarządu Fundacji „Daj Szansę”, stypendystów i ich rodziców złożyła serdeczne podziękowania radnym i zarządowi powiatu za deklaracje wpłat na fundusz stypendialny. Przypomniała, że Fundacja powstała w 2000 roku z inicjatywy ówczesnej Przewodniczącej Komisji Oświaty Pani Władysławy Kuźni i od tej pory radni powiatu zawsze chętnie wspierają dzielność fundacji. Za przychylność i wsparcie jeszcze raz serdecznie podziękowała.  
  
Przewodniczący Rady – Jacek Jeżyk w imieniu organizatorów zaprosił radnych na Licytację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która odbędzie się w ZSP nr 1 w Skarżysku 12.01.2018 roku. 
Przewodniczący Rady złożył najserdeczniejsze życzenia z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku. 
Następnie poinformował, że porządek obrad III sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został zrealizowany w całości. Podziękował radnym za aktywny udział w dzisiejszej sesji, a w szczególności członkom komisji skrutacyjnej.  
Poprosił o powstanie z miejsc i zakończył obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam III Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". 
  
Godzina zakończenia obrad – 14.40 
  
Protokołowała: 
Joanna Wężyk  
                                                                                              
Przewodniczący 
Rady Powiatu Skarżyskiego 
/-/ Jacek Jeżyk       

                                 

metryczka


Wytworzył: Przewodniczący Rady Powiatu Skarżyskiego (24 stycznia 2019)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (30 stycznia 2019, 09:14:47)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 514