Protokół z LII/2018 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 14 listopada 2018 roku

PROTOKÓŁ Nr LII/2018 
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO 
odbytej 14 listopada 2018 roku 
  
        
Miejsce odbycia sesji - Sala Herbowa Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Konarskiego 20. 
  
Godzina rozpoczęcia obrad – 13.00 
  
W sesji udział wzięli: 
  
– Zarząd Powiatu Skarżyskiego, 
– Radni Powiatu Skarżyskiego 
– sekretarz, skarbnik powiatu, radca prawny starostwa, 
- dyrektor ZDP oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego, 
  
Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu. 
  
  
Obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena Bętkowska. 
 
Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – kierownik Biura Rady Powiatu. 
  
  
STRESZCZENIE POSIEDZENIA 
  

Ad.pkt.1 i 2 - Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 
  

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 17 radnych, co stanowi  89 % ogólnego składu Rady. 
Wskazała, że sekretarzem obrad będzie Janusz Kołodziej. Poinformowała, że jest to sesja zwołana na wniosek Zarządu Powiatu. 
          Następnie zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub członkowie zarządu zgłaszają wnioski lub uwagi. 
        Ponieważ nie zgłoszono żadnych wniosków Przewodnicząca Rady  poddała pod głosowanie porządek obrad. 
  
Porządek LII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie 
  

Ad.pkt.3 - Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie: 
  

1) Projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok przedstawiła Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska, która poinformowała, że proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z: 
- umowy o dofinansowanie projektu „Rewitalizacja Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna w Skarżysku-Kamiennej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Gminą Skarżysko-Kamienna, która jest liderem projektu. Nasza część dofinansowania wynosi 1.169.928,35zł w tym z Unii Europejskiej 1.013.937,90zł i z budżetu państwa 155.990,45zł. Łączne dofinansowanie stanowi 75% wydatków kwalifikowalnych; 

- decyzji Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 października 2018r w sprawie przyznania kwoty 155.200zł z Funduszu Pracy na nagrody specjalne dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy; 

- decyzji Ministra Finansów z dnia 30 października 2018r w spawie przyznania kwoty 45.000zł z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na doposażenie pomieszczeń do nauki, w tym do przeprowadzenia egzaminów praktycznych; 

- pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 11 października 2018r w sprawie zwiększenia planu dochodów i wydatków o kwotę 16.000zł w związku z przeliczeniem wpływów opłat od mieszkańców do końca roku i przeznaczenie tej kwoty na zakup materiałów i wyposażenia zgodnie z potrzebami jednostki; 

- pisma Domu Pomocy Społecznej z dnia 26 października 2018r w sprawie zwiększenia planu wydatków o kwotę 60.000zł w związku z wcześniejszym przeniesieniem tej kwoty do nowopowstałej placówki „Centrum Seniora”. Środki przeniesione zostają z planu powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności, w związku z otrzymaniem zwiększenia dotacji z budżetu państwa, co daje możliwość odebrania środków własnych powiatu; 

- pisma Wydziału Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki z dnia 31 października 2018r w sprawie przeniesienia kwoty 3.132,64zł pomiędzy działami w ramach realizacji zadań promocyjnych, kulturalnych i turystycznych powiatu; 

- wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu Skarżyskiego odbytego w dniu 18 października 2018r i w dniu 31 października 2018r w sprawie konieczności zwiększenia wkładu własnego na zadaniu „Poprawa dostępu w Powiecie Skarżyskim do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez utworzenie placówki opieki całodobowej oferującej stały pobyt dla osób w podeszłym wieku oraz przewlekle somatycznie chorych wraz z mieszkaniami chronionymi” o kwotę 69.500zł w związku z tym, że zaplanowane na wyposażenie kwoty są za małe w stosunku do złożonych ofert. Poza tym zaplanowano kwotę 67.600zł na pozostałe wyposażenie nie ujęte w projekcie a niezbędne do rozpoczęcia funkcjonowania oraz dodatkowe prace konieczne do zakończenia inwestycji. Środki na ten cel pochodzą ze sprzedaży działek na ul.Szkolnej oraz z przeniesienia wydatków z budowy chodnika w Sorbinie; 

- pisma Zespołu Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych z dnia 18 października 2018r w sprawie przeniesienia kwoty 400zł pomiędzy działami w ramach wydatków na wywóz nieczystości oraz przeglądy;

- wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu odbytego w dniu 18 października 2018r w sprawie zabezpieczenia środków na zakup 10 nowych komputerów. Zespół informatyczny przeniósł na ten cel plan swojego wydziału pomiędzy paragrafami, a brakującą kwotę 7.500zł przenosi się z rozdziału 70005 § 4300; 

- wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu odbytego w dniu 18 października 2018r w sprawie przeniesienia kwoty 40.000zł zaplanowanej na zadaniu Rozbudowa drogi powiatowej nr 0593T w miejscowości Występa w Gminie Łączna - etap II z 2018 roku na 2019 roku, w związku z dłuższym terminem na wykonanie zadania. Kwotę 40.000zł w 2018 roku przeznacza się na dodatkowe prace w ramach zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna –Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517 (etap 1)”. Pozostałą brakującą kwotę w wysokości 120.100zł zabezpiecza się z wpływów ze sprzedaży działek na ul.Szkolnej – 30.000zł i z przebudowy drogi powiatowej w Sorbinie – 90.100zł; 

- zabezpieczenia kwoty 151.906zł na zadaniu „Modernizacja infrastruktury sportowej i rekreacyjnej przy powiatowych placówkach oświatowych” w związku z tym, że niniejsza kwota wkładu własnego do boiska przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych będzie zrefundowana przez PFRON dopiero w momencie zatwierdzenia rozliczenia przez Urząd Marszałkowski. Powoduje to konieczność zabezpieczenia ze swoich środków niniejszej kwoty do momentu jej zrefundowania. Środki na ten cel pochodzą z wpływów ze sprzedaży działek na ul.Szkolnej  - 127.164zł oraz ze zmniejszenia w 2018r wydatków na Rewitalizacji Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna w Skarżysku – Kamiennej – 24.742zł; 

- wyciągu z posiedzenia Zarządu Powiatu odbytego w dniu 31 października 2018r w sprawie zwiększenia o 15.000zł zaplanowanej kwoty na zakup mikrobusu dla SOSW Nr 2. Wynika to z tego, że złożone oferty przekraczają zaplanowana kwotę. Środki na ten cel pochodzić będą ze zmniejszenia w 2018r wydatków na Rewitalizacji Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna w Skarżysku – Kamiennej; 

- dostosowania kwot planu projektu „Przeciwdziałanie wypaleniu - Wsparcie rodzin zastępczych ze Skarżyska-Kamiennej” do kwot podpisanego aneksu. Łączne dofinansowanie nie ulega zmianie, zmienia się jedynie proporcja pomiędzy dofinansowaniem z Unii Europejskiej i z budżetu państwa. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Radna Bożena Bętkowska podziękowała za wyjaśnienia i zapytała, czy radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
  
Radny Grzegorz Małkus – w związku z tym, że zabezpieczamy środki dla nowego DPS zapytał, na jakim etapie znajduje się realizacja tego projekty, czy jest załatwiona sprawa odwodnienia, kiedy planowane jest odebranie budynki i przyjmowanie mieszkańców. Kto będzie zarządzał tą jednostką. 
  
Starosta Jerzy Żmijewski – wszystkie przetargi dot. DPS zostały rozstrzygnięte min. na wyposażenie, sprzęt AGD i RTV, grotę solną. Budynek został odebrany i dopuszczony do eksploatacji. Do 15 grudnia jest termin dostarczenia ostatnich mebli. W budżecie na 2019 rok są zabezpieczone środki na wykonanie odwodnienia. Po konkursie dyrektorem DPS została pani Agnieszka Herbuś. Za porozumieniem stron przeszła z PUP pani Agnieszka Łyżwa, która pełni obowiązki głównej księgowej. Statut i regulamin organizacyjny jednostki został przyjęty. 
  
W związku z brakiem innych zgłoszeń Przewodnicząca Rady poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie. 
  
                za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 15 radnych 
                przeciw głosowało – 1 osoba 
                wstrzymało się od głosu – 2 osoby  
  
Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok została przyjęta i uzyskała Nr 353/LII/2018 
  
  
2) Projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035 przedstawiła Skarbnik Powiatu Skarżyskiego – Bogusława Wilczyńska, która poinformowała, że powyższe zmiany wynikają z: 
-  przeniesienia projektu „Rewitalizacja Osiedli Zachodnie i Dolna Kamienna w Skarżysku-Kamiennej” do kategorii Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r o finansach publicznych. Łączne nakłady nie zmieniają się. Limit wydatków w 2018r zmniejsza się o 39.742zł, a w 2019r zwiększa się o 1.156.063,35zł w związku z podpisaniem umowy o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Gminą Skarżysko-Kamienna, która jest liderem projektu. Nasza część dofinansowania wynosi 1.169.928,35zł w tym z Unii Europejskiej 1.013.937,90zł i z budżetu państwa 155.990,45zł. Łączne dofinansowanie stanowi 75% wydatków kwalifikowalnych; 

- ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu zobowiązań oraz limitu wydatków w 2018r o kwotę 137.100zł na zadaniu „Poprawa dostępu w Powiecie Skarżyskim do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez utworzenie placówki opieki całodobowej oferującej stały pobyt dla osób w podeszłym wieku oraz przewlekle somatycznie chorych wraz z mieszkaniami chronionymi” w wyniku tego, że oferty na wyposażenie przekraczają zaplanowane kwoty, a po za tych istnieje konieczność zakupu pozostałego wyposażenia nie ujętego w projekcie, a niezbędnego do rozpoczęcia funkcjonowania jednostki oraz wykonania dodatkowych prac wynikłych z kontroli Sanepidu; 

- ze zmniejszenia limitu wydatków w 2018r o 40.000zł przy jednoczesnym zwiększeniu o tą kwotę limitu wydatków w 2019 roku na zadaniu Rozbudowa drogi powiatowej nr 0593T w miejscowości Występa w Gminie Łączna - etap II. Wynika to z dłuższego terminu na wykonanie zadania. Łączne nakłady nie ulegają zmianie. Umowa podpisana zostanie w 2018 roku, ale wydatki dokonane zostaną w 2019r; 

- ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r i limitu zobowiązań o 160.100zł na zadaniu „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna –Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517 (etap 1)” w związku z wystąpieniem dodatkowych robót związanych z wykonaniem podjazdów do posesji mieszkańców; 

- ze zmniejszenia nakładów na zadaniu Przebudowa drogi powiatowej Nr 0446T w miejscowości Sorbin w Gm.Bliżyn w związku z tym, że złożone oferty na wykonanie zadania znacząco przewyższyły zaplanowaną na ten cel kwotę; 

- ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018r i limitu zobowiązań o 151.906zł na zadaniu „Modernizacja infrastruktury sportowej i rekreacyjnej przy powiatowych placówkach oświatowych” w związku z tym, że niniejsza kwota wkładu własnego do boiska przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych będzie zrefundowana przez PFRON dopiero w momencie zatwierdzenia rozliczenia przez Urząd Marszałkowski. Powoduje to konieczność zabezpieczenia ze swoich środków niniejszej kwoty do momentu jej zrefundowania; 

- ze zwiększenia dochodów i wydatków bieżących o kwotę 581.213,10zł poprzez zmiany dokonane przez Zarząd Powiatu: w dniu 10 października 2018r – zmniejszenie dotacji celowych z budżetu państwa na zakup podręczników - 2.484zł i na zapłatę składki zdrowotnej za bezrobotnych - 25.899zł,  w dniu 18 października 2018r – zwiększenie dotacji celowych z budżetu państwa na organizację wyborów samorządowych – 5.650zł, na funkcjonowanie Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy – 1520zł, zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności – 2.747,40zł, na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – 2.538zł, na wynagrodzenia koordynatorów rodzinnej piecz zastępczej – 126.516zł i na realizację programu Rodzina 500+ - 44.046zł, w dniu 31 października 2018r – zwiększenie dotacji celowych z budżetu państwa na funkcjonowanie Straży Pożarnej – 140.000zł, Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy – 16.406,70zł, zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności – 52.789zł, na dodatki specjalne za pracę w terenie w PCPR – 7.120zł oraz zmniejszenie dotacji na składkę zdrowotna za bezrobotnych - -5.937zł oraz projektem uchwały Rady Powiatu  - 216.200zł – wprowadzenie środków z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na nagrody dla pracowników PUP, wpływów za przebywanie w Domu Pomocy Społecznej oraz rezerwy części oświatowej subwencji na wyposażenie; 

- ze zwiększenia dochodów majątkowych o kwotę 276.664zł z tytułu sprzedaży działek na ul. Szkolnej przeznaczenie ich na wydatki inwestycyjne opisane powyżej. 
  
Przewodnicząca Rady Powiatu – Radna Bożena Bętkowska podziękowała za wyjaśnienia i zapytała, czy radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
  
Radny Mieczysław Bąk odnosząc się do powyższego projektu uchwały poprosił o szersze wyjaśnienie pkt. 5 uzasadnienia i zapytał, na jakie cele przenosi się środki finansowe w wysokości 107.000 zł z zadania: „Przebudowa drogi powiatowej Nr 0446T w miejscowości Sorbin w Gm.Bliżyn” - zadanie Nr 3 w przedsięwzięciach majątkowych. Wskazał, że  przeprowadzone były uzgodnienia z Wójtem Gminy Bliżyn w sprawie udziału Gminy w kosztach realizacji tego zadania. Pan Starosta przy wprowadzaniu tego zadnia do budżetu powiatu informował, że zadanie będzie realizowane, jeżeli Gmina zadeklaruje dofinansowanie jej realizacji w wysokości 120.000 zł. Zapytał więc, czy był przeprowadzony przetarg na to zadanie i na jaką kwotę. Poprosił o udzielenie odpowiedzi na piśmie. 
Dodał, że w związku z tym, że Zarząd Powiatu w dniu 4 września wprowadził do budżetu powiatu kwotę 120.000 zł na budowę chodnika w Sorbinie, czyli w trakcie trwania kampanii samorządowej, a w chwili obecnej przenosi z tego zadania 90 % środków finansowych, to w tej sytuacji trudno jest stwierdzić, czy przyszły Zarząd i Rada będą to zadanie realizować. Podkreślił, że osobiście jest zawiedziony takim postępowaniem, podobnie jak mieszkańcy Sorbina. Dlatego też stwierdził, że będzie głosował przeciwko przyjęciu uchwały w sprawie wprowadzaniu zmian w budżecie powiatu i WPF, gdyż są niekorzystne dla mieszkańców Bliżyna. 
        Poinformował także, że zgłoszone przez Pana Starostę Powiatu do Programu Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej zadanie: „Przebudowa drogi powiatowej w Mroczkowie” zostało sklasyfikowane na 4 miejscu w liście rankingowej, zaś „Przebudowa drogi powiatowej w miejscowości Podzagnańszcze” na 16 miejscu. Obie drogi mają szanse na dofinansowanie. 

Członek Zarządu Powiatu – Anna Leżańska odpowiadając na zapytanie Radnego Mieczysława Bąka poinformowała, że został przeprowadzony przetarg na przebudowę drogi powiatowej Nr 0446T w miejscowości Sorbin, który nie został rozstrzygnięty ze względu na zbyt wysoką ofertę. Zaznaczyła, że oferta wpłynęła na kwotę 400.000 zł, zaś w naszym budżecie była zabezpieczona kwota 107.000 zł, a z Gminy Bliżyn była zadeklarowania kwota 100.000 zł. Stwierdziła, że ogłoszenie ponownego przetargu nie dawałoby gwarancji rozliczenia się z dotacji z Gminą Bliżyn. Dotację z Gminą Bliżyn wysokości 100.000 zł należałoby rozliczyć do końca roku. W związku z tym, że nie ma możliwości wykonania tego chodnika do końca roku, podjęta została decyzja 
o odstąpieniu od tego zadania. 
  
Przewodnicząca Rady – Radna Bożena Bętkowska zapytała, czy powyższe wyjaśnienia satysfakcjonują Radnego Mieczysława Baka, czy prosi o udzielenie odpowiedzi na piśmie.  
  
Radny Mieczysław Bąk poprosił o udzielenie odpowiedzi na piśmie.         
  
Przewodnicząca Rady podziękowała za wyjaśnienia i w związku z brakiem innych zgłoszeń poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie. 
  
                za przyjęciem projektu uchwały głosowało – 14 radnych 
                przeciw głosowało – 1 osoba 
                wstrzymało się od głosu – 3 osoby  
  
Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035 została przyjęta i uzyskała Nr 354/LII/2018 
  

3) Wicestarosta Artur Berus - przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na umorzenie należności pieniężnych przypadających Powiatowi Skarżyskiemu od Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie z tytułu pożyczki udzielonej z budżetu powiatu skarżyskiego
Uzasadniając wyjaśnił, że pismem z dnia 29.10.2018 r. i 5.11.2018 r. Dyrektor Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej zwrócił się do Zarządu Powiatu Skarżyskiego z wnioskiem o umorzenie pozostałej do spłaty kwoty w wysokości 2.500.000,00 zł, należnej Powiatowi Skarżyskiemu z tytułu VI, VII, VIII i IX raty pożyczki, która została udzielona Zespołowi w kwocie 5.000.000 zł na podstawie umowy z dnia 27 marca 2013 r., zmienionej aneksem z dnia 30 czerwca 2016 r. Jak wyjaśnia we wniosku dyrektor, Zespół od lat boryka się z trudnościami finansowymi, wynikającymi w znacznej mierze z niedoszacowania przez płatnika systemowego należności za wykonywane przez Szpital świadczenia zdrowotne. Narastająca od lat i ciągle zwiększająca się strata na działalności Szpitala generuje dodatkowe koszty obsługi zadłużenia, a dla zapewnienia względnej płynności finansowej i uniknięcia dodatkowych kosztów z tytułu karnych odsetek, a często także kosztów sądowych niezbędne jest zaciąganie pożyczek. Wprowadzane przepisami prawa dodatkowe wymagania w stosunku do placówek świadczących usługi medyczne nie mają odzwierciedlenia w dodatkowych środkach finansowych na ich realizację. Dotyczy to m.in. zwiększenia najniższego wynagrodzenia, zakupu dodatkowego wyposażenia dla Szpitala (m.in. ustawowy obowiązek zakupu maceratorów to koszt ok. 500 tys. zł). Fala protestów pracowników służby zdrowia (lekarze, lekarze rezydenci, pielęgniarki i ratownicy medyczni) oraz żądanie podwyżek wynagrodzeń również negatywnie wpłynęły na sytuację finansową Szpitala w bieżącym roku. Zmiana finansowania jednostek udzielających świadczeń medycznych od 2017 roku po wprowadzeniu finansowania „ryczałtowego” zamiast poprawić pogorszyła sytuację, bowiem jednostka utraciła pewność przyszłych dochodów. Wynik finansowy za siedem miesięcy 2018 r. zamknął się stratą na poziomie 5 111 893,52 zł, za osiem miesięcy stratą w wysokości 5 434 852,55 zł, a za dziewięć miesięcy strata wynosi 6 786 071,49 zł. Umorzenie pożyczki udzielonej przez powiat skarżyski poprawiłoby wynik finansowy jednostki na koniec 2018 r. i jednocześnie zmniejszyłoby kwotę, którą podmiot tworzący byłby zobowiązany pokryć z własnych środków w następnym okresie. Należy stwierdzić, że w art. 59 ust. 1 ustawy o finansach publicznych określone są przesłanki umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym, przypadających jednostce samorządu terytorialnego. Są nimi "ważny interes dłużnika" lub "interes publiczny". Okoliczności dotyczące sytuacji finansowej Zespołu zostały przeanalizowane na podstawie posiadanych materiałów i opisane w niniejszym uzasadnieniu. Przeprowadzone ustalenia wskazują, że zaistniała przesłanka „ważnego interesu dłużnika”, o której mowa w art. 59 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Przez ważny interes dłużnika należy rozumieć sytuacje nadzwyczajne, losowe przypadki, gdy dłużnik nie jest w stanie uregulować należności, a także sytuację ekonomiczną, gdy dochody nie pokrywają koniecznych wydatków. O istnieniu ważnego interesu dłużnika decydują obiektywne okoliczności ustalone na podstawie dowodów zgromadzonych w sprawie.    Biorąc pod uwagę powyższe, umorzenie należności w wysokości 2.500.000,00 zł, przypadających Powiatowi Skarżyskiemu od Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej z tytułu szóstej, siódmej, ósmej i dziewiątej raty pożyczki jest uzasadnione. Dodał, że zarząd co miesiąc analizuje sytuację finansową Zespołu. Bez systemowych rozwiązań bardzo trudno będzie samorządom rozwiązać problemy finansowe szpitali. 
  
Radny Roman Wojcieszek – zacytował fragment uzasadniania tj. „Należy stwierdzić, że w art. 59 ust. 1 ustawy o finansach publicznych określone są przesłanki umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym, przypadających jednostce samorządu terytorialnego. Są nimi ważny interes dłużnika lub interes publiczny. Przez ważny interes dłużnika należy rozumieć sytuacje nadzwyczajne, losowe przypadki, gdy dłużnik nie jest w stanie uregulować należności, a także sytuację ekonomiczną, gdy dochody nie pokrywają koniecznych wydatków. Przeprowadzone ustalenia wskazują, że zaistniała przesłanka „ważnego interesu dłużnika. O istnieniu ważnego interesu dłużnika decydują obiektywne okoliczności ustalone na podstawie dowodów zgromadzonych w sprawie." Zapytał jakimi dowodami dysponuje zarząd mówiącymi o tym, że w listopadzie 2020 roku, 2021 roku, 2022 roku i 2023 roku będą miały miejsce te dwa przypadki tj. zdarzenia losowe lub sytuacja ekonomiczna, która nie pozwoli spłacić tego długu. 
  
Wicestarosta – Artur Berus - mówimy tu o interesie publicznym bowiem umorzenie pożyczki poprawi wynik finansowy jednostki. Patrząc na wynik finansowy szpitala za 9 m-cy, który wynosi -6 786 071,49 zł i biorąc pod uwagę, że musimy po uwzględnieniu kosztów amortyzacji, pokryć stratę szpitala zasadne jest umorzenie. Mówimy tu o interesie publicznym, czyli o stronie powiatu.  

Radny Roman Wojcieszk – stwierdził, że nie uzyskał odpowiedzi. 
  
Radny Grzegorz Małkus - nikt z nas nie działa na szkodę interesu szpitala. Na jednej z poprzedniej sesji dokonaliśmy umorzenia i wtedy apelował aby nie wchodzić w kompetencje przyszłej radzie. Uważa, że wykraczamy poza swoje kompetencje. Niech się tym tematem zajmuje przyszła rada. Zaznaczył, że zawsze winą za sytuację obarczamy NFZ albo brak rozwiązań systemowych, nie są winni tylko zarządzający. W 3 miesiące zwiększyć zadłużenie o 1,5 mln to trzeba być geniuszem. Gdyby on jako dyrektor jednostki przekroczył plan finansowy o 100 zł to poszedłby na dyscyplinę finansów, a tu w nagrodę umarzamy 2,5 mln zł. 
  
Wicestarosta Artur Berus – gdybyśmy nie umorzyli w 2018 roku rat pożyczki, to dzisiaj do pokrycia mielibyśmy nie 680 tys zł tylko 2 mln zł. I wówczas moglibyśmy zapomnieć o jakichkolwiek inwestycjach. Problem jest głębszy. Przedstawiając koszty rodzajowe pokazał, że w wielu przestrzeniach działalności szpitala jest pełna optymalizacja kosztów mimo to, że wszystko drożeje. 
  
Radny Mieczysław Bąk – zapytał jaką kwotę z NFZ utraciliśmy z uwagi na wyłączenie czasowe oddziału chirurgii czy zatrudnienie na tym oddziale nowych specjalistów chirurgów generuje wzrost kosztów wynagrodzeń. 
  
Dyrektor Szpitala Leszek Lepiarz – kwota ryczałtu nie została zmniejszona. Wynagrodzenia są na tym samym poziomie co w czerwcu i nie uległy wzrostowi. 
  
Radny Grzegorz Małkus - w uzasadnieniu czytamy, że wzrosły. 
  
Dyrektor – mówimy o kierowniku tego oddziału, który został zatrudniony. Jego wynagrodzenie jest na tym samym poziomie.    
  
Ponieważ nie zgłoszono innych pytań Przewodnicząca Rady poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie. 
  
                za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych 
                przeciw głosowały – 2 osoby 
                wstrzymało się od głosu – 5 osób  
  
Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na umorzenie należności pieniężnych przypadających Powiatowi Skarżyskiemu od Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie z tytułu pożyczki udzielonej z budżetu powiatu skarżyskiego została przyjęta i uzyskała Nr 355/LII/2018 
  

4) Projekt uchwały w sprawie: uchwalenia „Programu Współpracy Powiatu Skarżyskiego z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2019” przedstawiła Bogusława Krawczyńska – Członek Zarządu Powiatu.
Uzasadniając wyjaśniła, że ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nakłada na organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalenia programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ww. ustawy. „Program Współpracy Powiatu Skarżyskiego z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2019 rok” określa zasady, zakres i formy współpracy Powiatu Skarżyskiego z trzecim sektorem, a także priorytetowe zadania publiczne. Program Współpracy na 2019 rok został opracowany w oparciu o program współpracy na rok 2018, z uwzględnieniem doświadczeń wynikających z jego realizacji. Projekt „Programu Współpracy Powiatu Skarżyskiego z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2019 rok” został przedstawiony do konsultacji z organizacjami pozarządowymi.   
  
Ponieważ nie zgłoszono żadnych pytań Przewodnicząca Rady poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie. 
  
Uchwała w sprawie uchwalenia „Programu Współpracy Powiatu Skarżyskiego z organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2019” została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 356/LII/2018 
  

5) Projekt uchwały w sprawie: przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargi na uchwałę Nr 294/XL/2017 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 7 grudnia 2017 roku w sprawie ustalenia wysokości opłat w roku 2018 za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz o wysokości opłat w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu  przedstawiła Anna Leżańska – Członek Zarządu Powiatu. 
Uzasadniając poinformowała, że w dniu 5 listopada 2018 roku do Rady Powiatu Skarżyskiego wpłynęła skarga Prokuratury Rejonowej w Skarżysku-Kamiennej z dnia 30 października 2018 roku na uchwałę Nr 294/XL/2017 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 7 grudnia 2017 roku w sprawie ustalenia wysokości opłat w roku 2018 za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz o wysokości opłat w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu. Zgodnie z treścią art. 54 §1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi. Organ przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. Zgodnie zaś z treścią art. 34 p.p.s.a. strony i ich organy lub przedstawiciele ustawowi mogą działać przed sądem osobiście lub przez pełnomocników. Wobec powyższego konieczne jest przekazanie skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach wraz z odpowiedzią na skargę oraz udzielenie stosownego upoważnienia do reprezentowania Rady Powiatu Skarżyskiego przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach oraz w przypadku złożenia skargi kasacyjnej przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.  

Radny Roman Wojcieszek – skoro ta uchwała nie została uchylona w trybie nadzoru, skąd nagle zainteresowanie prokuratury tą uchwałą. 

Członek Zarządu Anna Leżańska – wyjaśnił, że jest to sytuacja w całej Polsce, że te uchwały są badane. Główny zarzut dotyczy tego, że nie dokonano analizy przy ustalaniu stawek.  

Ponieważ nie zgłoszono innych pytań Przewodnicząca Rady poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie. 
  
za przyjęciem uchwały głosowało –16 radnych 
wstrzymały się od głosu – 2 osoby 


Uchwała w sprawie: przekazania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargi na uchwałę Nr 294/XL/2017 Rady Powiatu Skarżyskiego z dnia 7 grudnia 2017 roku w sprawie ustalenia wysokości opłat w roku 2018 za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz o wysokości opłat w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu została przyjęta i uzyskała Nr 357/LII/2018 

  
Ad.pkt 4 - Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 
  
Przewodnicząca Rady poinformował, że złożone zostały analizy oświadczeń majątkowych przez wszystkie organy i są one do wglądu w Biurze Rady Powiatu. Podziękowała wszystkim radnym za 4 lata wspólnej pracy. Serdecznie podziękowała pracownikom Biura Rady, stwierdzając że  bo bez ich pracy, praca Przewodniczącego Rady byłaby chyba niewykonalna. 
  
Radni dołączyli się do życzeń. 
  
Radny Grzegorz Małkus – podziękował staroście za przygotowanie obchodów 100 -lecia Niepodległości. Następnie w imieniu Klubu Radnych PiS złożył podziękowania radnym, z którymi już nie będziemy współpracowali w przyszłej kadencji rady powiatu.  
  
Radny Janusz Kołodziej – złożył podziękowania zarządowi powiatu, pani sekretarz, pani skarbnik, wszystkim naczelnikom i pracownikom wydziałów oraz dyrektorowi ZDP. Szczególnie serdecznie, za dobrą współpracę, serdeczność podziękował pracownikom Biura Rady. Kończąc pogratulował wszystkim radnym, którzy wygrali wybory i będą zasiadać w radzie VI kadencji. 
  
Starosta Jerzy Żmijewski – dziękując wszystkim za te 4 lata wspólnej prac, stwierdził, że była to dla niego ogromna przyjemność 
i satysfakcja. 

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek posiedzenia został zrealizowany w całości. Poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły „Zamykam LII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". 
  
Godzina zakończenia obrad – 14.25 
  
Protokołowała: Joanna Wężyk 
                                                                 
Przewodnicząca 
Rady Powiatu Skarżyskiego 
Bożena Bętkowska

PROTOKÓŁ Nr LII - 14.11.2018.pdf (426kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (7 grudnia 2018)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (7 grudnia 2018, 09:53:38)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 365