Protokół z XLIV/2018 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 26 marca 2018 roku

P R O T O K Ó Ł Nr XLIV/2018 
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO 
odbytej 26 marca 2018 roku 

Miejsce odbycia sesji - Sala Konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1 

Godzina rozpoczęcia obrad - 13.00 

W sesji udział wzięli: 

- Wójt Gminy Skarżysko Kościelne – Zdzisław Woźniak, 
- Komendanci Komendy Powiatowej Policji i Straży Pożarnej, 
- dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, 
- przedstawiciele organizacji społecznych, 
- Zarząd Powiatu Skarżyskiego, 
- Radni Powiatu Skarżyskiego 
- sekretarz, skarbnik powiatu, radca prawny starostwa oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego, 
- przedstawiciele lokalnych mediów 

Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu. 

Obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena Bętkowska

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik Biura Rady Powiatu. 


STRESZCZENIE POSIEDZENIA 

Ad.pkt.1 i 2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad. 


Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych co stanowi 79% ogólnego składu Rady. W trakcie obrad liczba radnych uczestniczących w sesji wyniosła 18 radnych, co stanowi 95 %. Wskazała, że zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radny Paweł Wiatr. 
Następnie zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub członkowie zarządu zgłaszają wnioski. 

Starosta – Jerzy Żmijewski – poprosił o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej. Chodzi o dwa pomieszczenia tj. lokal nr 218 i 201, w których znajdują się: kancelaria adwokacka i kancelaria radcy prawnego. Umowy z tymi najemcami kończą się 31 marca br. 

Ponieważ nie zgłoszono innych wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek. 

Wniosek o rozszerzenie porządku obrad został przyjęty jednogłośnie. 

Następnie Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek obrad wraz z wprowadzoną zmianą. 

Porządek XLIV sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie 


Ad.pkt.3 Przyjęcie protokołu z XLIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił wniosek o przyjęcie protokołu z XLIII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. Poinformował, że radni nie wnieśli do protokołu żadnych uwag. Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek o przyjęcie protokołów. 

Protokół z XLIII sesji został przyjęty jednogłośnie. 


Ad.pkt.4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami. 


Starosta – Jerzy Żmijewski – poinformował, że sprawozdanie z działalności Zarządu zostało przekazane radnym w wersji elektronicznej.
W dniu dzisiejszym odbyło się spotkanie w ŚUW, w którym uczestniczyła pani Anna Leżańska – członek zarządu oraz pan Marek Czyż – dyrektor ZDP, na którym służby Wojewody przekazały informacje o zasadach dysponowania dodatkowymi środkami finansowymi, o których w swoim wystąpieniu mówił Premier Morawiecki. Województwo świętokrzyskie otrzymało dodatkowe środki na realizację zadań w zakresie przebudowy gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. 

/sprawozdanie w załączeniu/ 


Ad.pkt.5 Interpelacje i zapytania radnych. 

Radna Renata Bilska – poruszyła sprawę znaku ostrzegawczego przed ul. Tysiąclecia od ul. Piłsudskiego. Zwróciła uwagę, że ten odcinek ulicy jest bardzo niebezpieczny ze wzgląd na duże nierówności, wgłębienia. Znak od ulicy Sokolej informujący o złej nawierzchni jest umieszczony, natomiast od ul. Piłsudskiego taki znak znajduje się dopiero za ul. Sporną. W związku z tym pojazdy jadący od ul. Piłsudskiego nie wiedzą o uszkodzonej jezdni. Dlatego też poprosiła o rozważenie możliwości przeniesienia znaku znajdującego się przy ul. Spornej na miejsce w okolicy stadionu „Ruch”.
Kolejna sprawa, którą poruszyła dotyczy doposażenia szkół w pomoce dydaktyczne. Poinformowała, że członkowie komisji oświaty zebrali od poszczególnych dyrektorów szkół informacje na temat potrzeb w placówkach i na jednym z posiedzeń komisji zostały one przedstawione. Ma świadomość, że nie uda się zakupić wszystkiego od razu, ale na pewno należy to przeanalizować, ponieważ niektóre z pomocy są mało kosztowne, a bardzo potrzebne. Dla przykładu wymieniła pomoce dydaktyczne potrzebne do nauczania przedmiotów ogólnokształcących tj: mapy, atlasy, słowniki, plansze, mikroskopy, zbiory zadań do matury z matematyki, odczynniki chemiczne, modele brył. Ponadto w wykazach pokazały się urządzenia interaktywne. Nauczyciele kształcenie zawodowego wykazywali potrzeby w zakresie min: nowoczesnych zestawów do badania i diagnostyki układów elektrycznych, czujniki indukcyjne, oscyloskop, sonda lambda, prasa hydrauliczna, frezarka, tokarka numeryczna cnc. Potrzebne są również: piłki rehabilitacyjne, gry terapeutyczne, drabinka koordynacyjna, siatka meczowa, zmiana tapicerki na skrzyniach. Może udałoby nam się w jakiś sposób uzupełnić braki. Poprosiła zarząd i wydział edukacji o przeanalizowanie potrzeb i możliwości doposażenia szkół. Zdaje sobie ze będzie to długotrwały proces.
Kończąc zwróciła uwagę na problem dostępności do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która znajduje się na 2 pietrze. Biorąc pod uwagę, że z pomocy poradni korzystają dzieci niepełnosprawne wskazane byłoby zamontowanie windy. 

Radny Janusz Kołodziej – w imieniu mieszkańców ul. Łyżwy poprosił o uwzględnienie w ramach remontów pozimowych naprawy nawierzchni tej drogi. Zwrócił uwagę, że jest to ulica żużlowa przez co bardziej podatna na ubytki i niszczenie. 

Radny Mieczysław Bąk – nawiązując do wypowiedzi starosty i informacji o dzisiejszym spotkaniu przedstawicieli starostwa z wojewodą oraz w związku z przekazaniem przez Premiera Mateusza Morawieckiego kwoty ponad 1 mld 300 mln zł na rozbudowę infrastruktury drogowej, poprzez uruchomienie programu i naboru wniosków najprawdopodobniej od 4-15.04 br, z możliwością uzyskania 80 % dofinansowania, zwrócił się do starosty o zgłoszenie do tego programu zadania inwestycyjnego - rozbudowa ciągu drogi powiatowej nr 0441 T w miejscowości Mroczków na odcinku od skrzyżowania z linią kolejową 025 do skrzyżowania z drogą gminną Mroczków-Kapturów. Przypomniał, że w piśmie kierowanym do wójta gminy Bliżyn z sierpnia 2017 roku starosta deklarował chęć realizacji tej inwestycji. Jednak brak pozwolenia na budowę tej drogi uniemożliwił wówczas ubieganie się o dotację z programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Z uzyskanych informacji wynika, że pozwolenie na budowę tej drogi starostwo już posiada dlatego też jeszcze raz poprosił o złożenie wniosku i pozyskanie dotacji na realizację drogi w Mroczkowie. Inwestycję o wartości 1 mln zł można wykonać przy udziale wkładu własnego 200 tys zł. Dlatego też warto z tej propozycji skorzystać.
Następnie poprosił o spowodowanie umieszczenia na stronie BIP starostwa w dziale plany i strategie pod programem ochrony środowiska zbiorów prowadzonych postępowań administracyjnych. Umożliwi to mieszkańcom i radnym wgląd do bieżącej informacji o prowadzonych aktualnie postępowaniach administracyjnych w sprawach planowanych inwestycji związanych z działalnością na odpadach przez inwestorów w naszym powiecie. Mieszkańcy nie chcą być ciągle zaskakiwani pomysłami biznesmenów od odpadów i chcą wiedzieć o planowanych inwestycjach związanych z odpadami w powiecie, szczególnie w gminie Bliżyn. 
Następnie nawiązał do informacji, przekazanej przez starostę na jednym z posiedzeń komisji rady, dotyczącej nabycia w 2018 przez 13 pracowników starostwa praw emerytalnych. Stwierdził, że być może część z tych osób zdecyduje się na odejście na emeryturę, dlatego też poprosił aby rozważyć przeprowadzenie zmian organizacyjnych poprzez połączenie stanowisk lub wydziałów, a zaoszczędzone środki finansowe przeznaczyć na podwyżki dla pracowników starostwa. Ciągle słyszymy o braku środków finansowych w budżecie powiatu, tak więc może przez tą propozycję wygospodarujemy rezerwy na podwyżki dla pracowników. Propozycja ewentualnych zmian w strukturze organizacyjnej w starostwie ma również na celu odbiurokratyzowanie w systemie zarządzania. Plusem jest to, że przy ewentualnym, bezbolesnym zmniejszeniu zatrudnienia uzyskujemy element mobilizujący pracowników do pracy bodźcem finansowym. Ze schematu organizacyjnego wynika, że 5 członkom zarządu powiatu podlega kilku naczelników wydziałów i kierowników jednostek organizacyjnych, stąd pewne stanowiska wręcz się dublują. Dlatego też jeszcze raz poprosił starostę o rozważenie wprowadzenia przedstawionej propozycji zmian organizacyjnych w starostwie w celu usprawnienia zarządzania. 
Przypomniał, że na sesji 15.05.2017r. zwracał się do starosty z prośbą o przeprowadzenie rozmów i mediacji z marszałkiem województwa świętokrzyskiego na temat uruchomienia przewozów regionalnych na linii kolejowej nr 25 Skarżysko-Kamienna – Opoczno. Na odcinku Opoczno-Łódź szynobusy już kursują i chodzi o połączenie tego kierunku komunikacji PKP. Uzasadniając wskazał, że uruchomienie tego odcinka wpłynie na poprawę dojazdu mieszkańców gminy Bliżyn i Stąporków do pracy w Skarżysku i z pracy do domu zwłaszcza po godz. 20. Poprawi też system komunikacji pomiędzy Skarżyskiem, a Łodzią. Ostatnie informacje prasowe, o podpisaniu przez marszałków województwa świętokrzyskiego i łódzkiego oraz przedstawicieli centralnej magistrali kolejowej listu intencyjnego i umowy dot. wspólnego przygotowania dokumentacji na rozbudowę elektryfikacji tej linii oraz budowę obwodnicy Tumlin-Wąsosz Konecki, które prezentował na konferencji prasowej pan Jan Maćkowiak – Wicemarszałek Województwa Świętokrzyskiego, mają przyspieszyć szybki dojazd do planowanej budowy centralnego portu komunikacyjnego w ramach projektu rządowego. Planowana budowa obwodnicy Tumlin-Wąsosz Konecki przez, którą będzie kursować większość pociągów do Łodzi i CMK jest rozwiązaniem niekorzystnym dla naszego powiatu, ponieważ Skarżysko jest omijane i z dużego węzła komunikacyjnego PKP staniemy się mała stacyjką. Realizacja tej inwestycji to lata 2025-2028, a nam chodzi o uruchomienie przewozów regionalnych w terminie jak najszybszym. Dlatego też zwracając się do starosty ponowił prośbę o rozmowy z Marszałkiem Województwa Świętokrzyskiego o uruchomienie przewozów szynobusów na linii nr 25 Skarżysko-Opoczno. Linia ta jest aktualnie wykorzystywana do przewozów towarowych. Jakoś tak dziwnie się składa, że przez wyborami powraca na szczeblu województwa temat elektryfikacji linii nr 25. W 2013 roku ten temat podnosili również posłowie rządzącej wówczas koalicji PO-PSL oraz przedstawiciele sejmiku. W efekcie doprowadzono do zamknięcia przewozów pasażerskich na tej linii i całkowitej dewastacji infrastruktury kolejowej. Rozebrano nastawnie oraz drugie tory w większości stacji. Stacje zabito deskami. Wyraził nadzieję, że nasze wnuki doczekają się szybkiej kolei na odcinku Skarżysko-Łódź. 

Radny Paweł Wiatr - podziękował za inwestycje Iłżecka kierunek Mirzec. Następnie w związku z tym, że otwiera się możliwość pozyskania jeszcze lepszych dotacji, a tym samym lepszego dofinansowania w ramach rządowego projektu rozbudowy dróg, poprosił o rozszerzenie tej inwestycji. Jest to strategiczna droga, pozostanie ok. 1 km zwężenia drogi, gdzie chodnik jest w bardzo złym stanie technicznym. 

Radny Grzegorz Małkus – zapytał w jakim stopniu zostało ograniczone zatrudnienie, w których działach i grupach zawodowych, w związku z likwidacją oddziału zakaźnego w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej i zmniejszeniem zakresu świadczonych usług medycznych. 


Ad.pkt.6 Wolne wnioski i oświadczenia. 

W tym punkcie głos zabrali: 

Członkowie Rady Nadzorczej Fundacji „Daj Szansę” - Jerzy Żmijewski oraz Magdalena Grzmil – złożyli podziękowania radnym za hojność i co miesięczne wpłaty na fundusz stypendialny. 
Radni: Bożena Bętkowska, Katarzyna Bilska, Jan Gajda, Anna Leżańska, Krzysztof Ligowski, Renata Bilska, Jerzy Żmijewski, Artur Berus, Bogusława Krawczyńska, Małgorzata Kwiatkowska, Grzegorz Małkus, Bartosz Bętkowski, Janusz Kołodziej, Jacek Jeżyk i Monika Mianowska w latach 2014-2018 wpłacili na fundusz stypendialny Fundacji łącznie 38.320 zł. Następnie członkowie rady nadzorczej wręczyli honorowe wyróżnienia tym radnym, którzy nie mogli odebrać ich podczas 42. koncertu charytatywnego, który odbył się 17 marca br. 

Radny Grzegorz Małkus – wystąpił w imieniu Klubu Radnych PiS. Wskazał, że jego wystąpienie jest podyktowane głęboką troską o dalsze losy Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej. Stwierdził, że nie można dalej bezrefleksyjnie przechodzić wobec złych decyzji i nietrafionych pomysłów, które dziś niestety stawiają Szpital, być może w obliczu jego zamknięcia. Beztroska kierownictwa Szpitala i Zarządu Powiatu w zarządzaniu Szpitalem, a co za tym idzie, zarządzaniu środkami publicznymi i majątkiem wspólnym Powiatu Skarżyskiego, tak naprawdę upoważnia nas do złożenia wniosku o odwołanie Pana Starosty z pełnionej funkcji. Mając jednak świadomość z arytmetyki koalicji rządzącej, zbudowanej na fundamencie strachu i przetrwania, ograniczę się do przedstawienia Państwu i opinii publicznej obecnie najistotniejszych problemów Szpitala. Przypomniał, że na ostatniej Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego w dniu 26 lutego 2018 roku, wśród wielu interpelacji, złożone zostały też kolejne dwie w sprawie Szpitala. Ponieważ odpowiedzi jak zwykle były wymijające, postanowiliśmy zbadać ostatnie problemy Szpitala od strony instytucji kontrolujących oraz tych finansujących Szpital. Zgromadzony materiał, który przedstawię nie pozostawia złudzeń i wątpliwości. Oto fakty: Na początek Postanowienie nr NEP.9020.6.2.2017 r, Świętokrzyskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektoratu Sanitarnego w Kielcach z dnia 25 stycznia 2018 roku w sprawie wniosku dyrektora ZOZ dotyczącego wydania opinii o wpływie niespełnienia wymagań w art. 22 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, na bezpieczeństwo pacjentów. W postanowieniu tym Świętokrzyski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny stwierdza, że Zespół Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej im. Marii Skłodowskiej – Curie, nie spełnia wymagań określonych w art. 22 ustawy o działalności leczniczej. W piśmie wskazano na trzy naruszenia: ustawy oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2012 roku w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Podkreślę datę wydanego Rozporządzenia – z 2012 roku! Wojewódzki Inspektor Sanitarny jedno zagrożenie zdefiniowano jako nieznaczne, a dwa jako znaczne. W przedmiotowej opinii wskazał na braki w wyposażeniu gabinetu zabiegowego, niewłaściwy dostęp do łóżek w pokojach łóżkowych w Oddziałach: Neurologicznym, Chirurgicznym, Urazowo-Ortopedycznym, Otolaryngologicznym, Położniczo-Ginekologicznym i Pediatrycznym oraz braki w wyposażeniu izolatek i brudowników w płuczki-dezynfektory i urządzenia do dekontaminacji oraz utylizacji wkładów jednorazowych wraz z zawartością w Oddziałach: Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Położniczo-Ginekologicznym, Pediatrycznym, Neurologicznym, Chirurgicznym, Urazowo-Ortopedycznym, Otolaryngologicznym i Rehabilitacji. Opinia ta została przesłana do Dyrektora Szpitala, Starosty Skarżyskiego oraz Wojewody Świętokrzyskiego. Następnie zgodnie z kompetencjami Wojewoda Świętokrzyski powołując się na postanowienie Świętokrzyskiego Inspektora Sanitarnego, skierował dwa pisma: jedno do dyrektora Szpitala nr PSZ.IX.9610.54.2018 z dnia 9 lutego 2018 r, drugie z takim samym numerem i datą do Starosty Skarżyskiego. W pismach Wojewoda wskazując na zagrożeniea dla bezpieczeństwa pacjentów Szpitala, poprosił o przedstawienie informacji na temat działań, które zostaną podjęte, w celu szybkiego przywrócenia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów leczonych w Zespole Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej. W pismach tych Wojewoda Świętokrzyski zwrócił uwagę, że wystąpienie znacznego zagrożenia dla bezpieczeństwa pacjentów, które stanowi naruszenie art. 108 ust. 2 pkt. 3 ustawy o działalności leczniczej co zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia, jest podstawą dla organu prowadzącego rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą, do wszczęcia z urzędu procedury polegającej na wykreśleniu podmiotu leczniczego z zakazem wykonywania działalności na okres trzech lat! W odpowiedzi na przesłane pisma, Pan wicestarosta Artur Berus w dniu 27 lutego 2018 roku wystosował pismo do Wojewody Świętokrzyskiego nr ZS.8023.8.2018, w którym to piśmie lakonicznie poinformował, że Zarząd Powiatu zwróci się do dyrektora Szpitala o złożenie wyjaśnień i przedstawienie informacji na temat działań, jakie zostaną podjęte w celu usunięcia nieprawidłowości. Dla rangi tej sprawy odpowiedź w naszej ocenie skandaliczna! Wcześniej w piśmie nr I. dz. 2533/02/2018 z dnia 13 lutego 2018 roku, zastępca dyrektora Szpitala, udzielił odpowiedzi Wojewodzie Świętokrzyskiemu, w którym to udowadniał, że zarzuty Świętokrzyskiego Inspektora Sanitarnego nie mają wpływu na bezpieczeństwo pacjentów, a niespełnienie norm sanitarnych Szpitala do wymogów Rozporządzenia usprawiedliwiał brakiem środków finansowych. Na dwa akapity z tego pisma należy zwrócić uwagę dla zobrazowania podejścia kierownictwa Szpitala do problemu: Pierwszy: „Od wejścia w życie Rozporządzenia w Szpitalu Powiatowym w Skarżysku-Kamiennej warunki sanitarno-higieniczne nie pogorszyły się”, drugi „Jednocześnie zwracamy się z prośbą do Pani Wojewody o udzielenie nam wsparcia finansowego, które pozwoli zrealizować powyższe punkty programu dostosowawczego”. Zatem kierownictwo Szpitala nie dostrzega zagrożenia dla bezpieczeństwa pacjentów z powodu niespełnionych norm sanitarnych. Kolejna sprawa, która rzuca tym razem światło na sprawy finansowe Szpitala. Dla kierownictwa Szpitala i Zarządu Powiatu nadrzędną sprawą na przełomie roku było zamknięcie Oddziału Zakaźnego i uruchomienie w to miejsce Oddziału wewnętrznego o profilu kardiologicznym. Trzeba w tym miejscu jasno powiedzieć, że Szpital w Skarżysku-Kamiennej w świetle obecnych przepisów prawnych nie miał żadnych szans na uruchomienie Oddziału Kardiologicznego. Dlatego kierownictwo Szpitala próbowało ominąć pewne wymogi natury formalnej, wnosząc do Narodowego Funduszu Zdrowia o objęcie finansowaniem dodatkowego oddziału wewnętrznego o profilu kardiologicznym w miejsce Oddziału Zakaźnego. Odpowiedź Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 3 stycznia 2018 r, nr ŚwOWNFZ.2.AJP.2 była taka jakiej można się było spodziewać. Narodowy Fundusz Zdrowia powołując się na przyjętą Mapę Potrzeb Zdrowotnych Ministerstwa Zdrowia dla województwa świętokrzyskiego, wskazał że dostęp do świadczeń w zakresie chorób wewnętrznych jest w pełni zabezpieczony, a ilość podmiotów świadczących usługi w zakresie kardiologi w stosunku do października 2017 roku pozostał na niezmienionym poziomie. Tym samym NFZ w związku z likwidacją Oddziału Zakaźnego dokonał odpowiedniej korekty zmniejszającej wysokość ryczałtu dla Szpitala. Z odpowiedzi na naszą interpelację wiemy, że to zmniejszenie wyniosło od stycznia 2018 do 30 czerwca 2018 sumę rzędu 859 796 zł, co w skali roku da kwotę 1 719 592 zł. O tyle został uszczuplony budżet Szpitala z powodu złego zarządzania Szpitalem.  Przytoczone wyżej fakty to wystarczający powód by cięciem chirurgicznym, natychmiast odwołać dyrektora Szpitala z zajmowanego stanowiska, odwołać wicestarostę oraz Naczelnika Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej Starostwa. Argumentem za tym jest również wystąpienie pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej wyrażone w piśmie nr WK. 60. 33. 2017 z 4 stycznia 2018 roku skierowane do Starosty Skarżyskiego. W wystąpieniu tym Regionalna Izba Obrachunkowa po przeprowadzonej kontroli problemowej wybranych zagadnień gospodarki finansowej Powiatowego Szpitala, a w szczególności w zakresie nadzoru Powiatu nad zadłużeniem Szpitala Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej za okres od 1 stycznia 2015 do 31 grudnia 2016 i inne wybrane okresy stwierdziła, że zlecone z upoważnienia Starosty kontrole w ZOZ Szpital Powiatowy, nie zostały zrealizowane w sposób oraz w trybie określonym w przepisach rozporządzenia Ministra Zdrowia z 20 grudnia 2012 roku. Odpowiedzialność za stwierdzoną nieprawidłowość, wg RIO ponosi Przewodniczący Zarządu Powiatu Skarżyskiego oraz Naczelnik Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej. Powyższe fakty świadczą, że dla kierownictwa Powiatowego Szpitala jak również dla osób odpowiadających w Starostwie Powiatowym za sprawy Szpitala, bezpieczeństwo pacjentów nie stawiane jest na właściwym miejscu. I należało by też wreszcie wyjaśnić panu dyrektorowi znaczenie słowa „ryczałt” gdyż w takiej formie finansowana jest działalność Szpitala. Dla dyrektora Szpitala największym zagrożeniem w funkcjonowaniu Szpitala jest sposób finansowania udzielanych świadczeń zdrowotnych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Zgoda, być może obecny system finansowania Szpitali daleki jest od idealnego. Być może procedury medyczne są zbyt mocno wyśrubowane przez NFZ. Być może poszczególne grupy zawodowe zgłaszając roszczenia płacowe nie mają świadomości o zabójczych skutkach tych podwyżek dla stanu finansów Szpitala. Być może za te wszystkie epidemie spadające na Szpital odpowiada, jak twierdzi dyrektor Szpitala i pan wicestarosta, złe prawo, Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia i Wojewoda Świętokrzyski. Dla nas porażająca jest buta i arogancja wyrażana w wypowiedziach oraz w przytoczonych na wstępie pismach wicestarosty i zastępcy dyrektora Szpitala. Pozbawienie Szpital na życzenie dyrekcji kwoty 1 720 tys zł w skali roku, to dla dyrekcji mało istotny fakt. Niezauważalny. Od 2012 roku Szpital nie znalazł 400 tyś złotych by wypełnić normy bezpieczeństwa dla jego pacjentów. Może to dla większości z Państwa nie wzbudza emocji. Powiecie, że przecież inne szpitale też nie wypełniają wszystkich wymogów przepisów sanitarnych. To na koniec zadam Wam, którzy bagatelizujecie ten problem, pytanie: ile z tych szpitali ma opinię „umieralni”! 

/wystąpienie w załączeniu/ 


Ad.pkt.7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania. 


Starosta - Jerzy Żmijewski – odnosząc się do interpelacji radnej Renaty Bilskiej w kwestii usytuowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na drugim piętrze, wskazał, że nie ma możliwości przeniesienia Poradni ponieważ na parterze znajduje się PCPR oraz Zespół Orzekania o stopniu niepełnosprawności. Należy rozważyć ewentualne wybudowanie windy zewnętrznej. W bieżącym roku należałoby zrobić dokumentację, a w przyszłym przygotować wniosek do PFRON. 
Co do wystąpienia radnego Mieczysława Bąka dotyczącego umieszczania na stronie BIP w dziale plany i strategie pod programem ochrony środowiska zbiorów prowadzonych postępowań administracyjnych, poinformował że przedyskutuje z panią sekretarz czy informacje o prowadzonych postępowania powinniśmy umieszczać. W kwestii reorganizacji pracy starostwa i osób wybierających się na emeryturę poinformował, że wystosował pismo do pracowników z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie ewentualnego przejścia na emeryturę. Na dzień dzisiejszy na emeryturę odeszła pani Jadwiga Samek radca prawny. Dodał, że dziś ma przyjemność przedstawić pana Przemysława Iskrę-radcę prawnego, który razem z panią Karoliną Oleksiak tworzą zespół radców prawnych starostwa. Ponadto na emeryturę odchodzi pracownik wydziału geodezji, wydziału organizacyjnego i obsługi zarządu. Na tą chwilę nie ma zamiaru nikogo przyjmować. Zmiany organizacyjne są ciągle wymuszane i regulamin zmieniamy w zależności od potrzeb. Dodał, że pracownicy starostwa dostają zmiany wynagrodzeń. Każde podniesienie kwalifikacji czy dołożenie obowiązków wiąże się z podniesieniem o 200-300 zł wynagrodzenia zasadniczego. Nie mamy pieniędzy na większe regulacje wynagrodzeń. Co do budowy i modernizacji linii kolejowej jest po rozmowie z marszałkiem. Nie ma na dzień dzisiejszy jednoznaczniej deklaracji, aby uruchomić pasażerskie przewozy szynobusami. Ma informacje że będzie elektryfikowana i przebudowywana linia 25. Mówi się również o połączeniu Kielc z linią CMK. Musimy odbyć spotkanie robocze burmistrza Końskich, Opoczna, Stąporkowa, oraz wójtami miejscowości położonych przy tej trasie. Stwierdził, że spróbuje zorganizować takie spotkanie w kwietniu br. lub postara się przekonać marszałka Maćkowiaka żeby takie spotkanie zorganizować w urzędzie marszałkowskim. Jeśli uda się zorganizować takie spotkanie to o terminie poinformuje radnego Mieczysława Bąka. 
Odpowiadając Radnemu Pawłowi Wiatrowi poinformował, że nie ma możliwości rozszerzenia inwestycji o 20 %. 
Odnosząc się do wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa w kwestii protokołu pokontrolnego RIO wyjaśnił, że RIO zarzuciło nam, że kontrola w szpitalu, którą przeprowadził nasz audytor została przeprowadzona w oparciu o ustawę o finansach publicznych, a RIO prezentuje pogląd, że powinniśmy kontrolować ZOZ w oparciu o ustawę o działalności leczniczej. 

Członek Zarządu – Anna Leżańska – odpowiadając radnej Renacie Bilskiej co do przesunięcia znaku, poinformowała, że wiąże się to z reorganizacją ruchu. Jeżeli będzie taka możliwość zrobimy reorganizację i przesuniemy znak. 
Odnosząc się do interpelacji radnego Janusza Kołodzieja wskazała, że w ramach remontów cząstkowych zostanie poprawiony stan drogi. 
Odpowiadając radnemu Mieczysławowi Bąkowi w kwestii inwestycji w Mroczkowie i uruchomienia programu przebudowy gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej, poinformowała, że jest to nowy program rządowy, który dzisiaj został zaprezentowany. W ramach tego programu wygospodarowano na Polskę 513 mln zł, z czego na województwo świętokrzyskie przydzielono 25 mln zł. Wniosek składany przez samorządy nie może przekroczyć 5 mln zł. Gminy dostaną dofinansowanie na jedno zadanie, a powiaty na dwa. Muszą być spełnione odpowiednie kryteria min. musi być prawomocne pozwolenie na budowę. Ponadto wnioski muszą być spójne z innymi wnioskami najlepiej z RPO. Jeżeli nie będzie spełnione kryterium komplementarności to szkoda składać wniosku. Ponieważ jest to temat dzisiejszy jeszcze nie zdążyli ustalić żadnych szczegółów. Zarząd musi rozpatrzeć czy posiada środki na wkład własny. Jest to dobre dofinansowanie nawet do 80 %. Wnioski należy składać do 16.04. Do 15.05 Wojewoda przekazuje do MliR listę zadań zakwalifikowanych wstępnie do dofinansowania, a Minister ma termin do 31 maja na zatwierdzenie listy. Inwestycję musimy przeprowadzić i rozliczyć do końca roku. Gminy mogą składać wniosek na drogę powiatową, przy czym gmina przejmuje na siebie 5-letni okres trwałości projektu. 
Odpowiadając Panu Pawłowi Wiatrowi wyjaśniła, że nie ma możliwości rozszerzenia zadania ul. Iłżeckiej ponieważ ogłoszony program jest nowy. 

Radny Paweł Wiatr – stwierdził, że chodziło mu o rozszerzenie inwestycji ul.Iłżeckiej nie w ramach nowego programu tylko w ramach oszczędności, które zostały po przetargach. 

Starosta Jerzy Żmijewski – wyjaśnił, że środki, które zostały po przetargach są stronie Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego. Pieniądze te są rozdysponowane na pozostałe w kolejności inwestycje, które według oceny mają najwięcej punktów. My nie rozszerzymy zadania ponieważ nie mamy na to środków. 

Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – odniosła się do kwestii doposażenia szkół. Przyznała, że szkoły mamy niedoposażone, ale cały czas z tym problemem staramy się walczyć i niwelować negatywne skutki ograniczeń finansowych. Po analizie zebranych danych na komisji oświaty wyłoniły się 4 grupy jeśli chodzi o niedoposażenia: 
1) infrastruktura sportowa – przy naszych realiach finansowych robimy bardzo dużo inwestycji tj. hala sportowa oraz modernizacja 5 boisk. Liczyliśmy na montaż finansowy i planowaliśmy wykonać modernizację boisk ze środków RPO i środków ministerstwa. Okazało się, że od zeszłego roku nie możemy tak zrobić, ponieważ interpretacja ministerstwa jest taka, że środki publiczne mogą stanowić tylko do 80%, a 20% środki własne i nieważne, że w tych 80 % były środki unijne. Takie montaże finansowe były robione kilka lat temu min. w ten sposób wykonaliśmy termomodernizację. W tej chwili nie możemy tak zrobić. Dlatego też modernizację ograniczymy do 4 boisk i zostaje nam kwestia sali gimnastycznej w ZSE i nie możemy włączyć tego zadania w żaden projekt bo nie będziemy mieli na wkład własny. Musieliśmy zrezygnować z dotacji z ministerstwa sportu ponieważ już mamy środki zabezpieczone z RPO. Pozyskaliśmy pieniądze i nie możemy ich wykorzystać. 
2) doposażenie w zakresie kształcenia ogólnego i bazy informatycznej. Tutaj też sięgamy po środki unijne. Składaliśmy w pierwszej edycji wnioski do działania 8.3.3. Z tego działania I i II LO ma komputery, tablice multimedialne. W tej edycji wszystkie nasze szkoły złożyły projekty. Dlatego też ma nadzieję, że dzięki temu uda się rozwiązać problem komputerów w szkołach. 
3) pomoce dydaktyczne w zakresie kształcenia zawodowego i specjalnego. W zakresie działania 8.5.1 wszystkie nasze placówki już złożyły projekty. Ponadto bardzo intensywnie wspieramy nasze placówki w zakresie współpracy i doposażenia przy projektach partnerskich podpisywanych z zakładami pracy. Wszystkie nasze szkoły zawodowe mają umowy patronackie w ramach, których mamy doposażenie i staże. 
4) obszar, który łączy się z termomodernizacją, aby obniżyć koszty funkcjonowania placówki. Z rewitalizacji planowaliśmy wykonanie ZPE-W i tam będzie robiona termomodernizacja internatu, ale mieliśmy także projekt termomodernizacji SOSW nr 2, z którego musieliśmy zrezygnować w głównej mierze ze względu na środki finansowe. Problemy finansowe wynikają z nowych regulacji prawnych. Są nowe przepisy jeśli chodzi o finansowanie zadań oświaty. Zmiana przepisów w zakresie szkolnictwa niepublicznego przyczyniła się do wzrostu naszych kosztów o 3 mln zł. Czyli po zmianie przepisów płacimy o 3 mln więcej na szkolnictwo niepubliczne. Kolejna regulacja dotyczy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Po wstępnym rozeznaniu przy tych grupach, które mamy określone w rozporządzeniu i tych formach, które musimy zastosować mamy kolejne 3 mln zł, które podnoszą nasze koszty funkcjonowania oświaty. Te wszystkie rzeczy dzieją się w trakcie. W marcu stajemy przed faktem, że mamy o 1,2 mln zł mniejszą subwencję. W kwietniu idą podwyżki dla sfery oświatowej, mamy podpisane projekty na doposażenie, a my pracujemy na mniejszym budżecie i musimy podejmować niepopularne decyzje i rezygnować z inwestycji. 

Wicestarosta – Artur Berus – odniósł się do wystąpienia klubu radnych PiS w zakresie funkcjonowania szpitala. W jego ocenie jest to oświadczenie nieobiektywne, nieuczciwe, nieuzasadnione i krzywdzące. Z wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa wynikało tak jakby szpital od 2012 roku nie przeprowadził żadnych zmian dostosowawczych szpital do wymogów rozporządzenia. Następnie przedstawił przedsięwzięcia, które udało się zrealizować w 2016 roku: wykonanie dwóch rezerwowych źródeł wody dla budynków przy ul. Szpitalnej i ul. Ekonomii. Łączny koszt 380 tys zł, zmiana lokalizacji pracowni endoskopii, remont na oddziale pediatrii, remont kuchni, remont apteki i oddziału ginekologiczno-położniczego, dostosowanie SOR do aktualnych standardów funkcjonowania – remont, doposażenie. Dyrektor szpitala odpisał na pismo wojewody wskazując jakie elementy nie zostały jeszcze wykonane. Wskazując, że nie mają one wpływu na bezpieczeństwo pacjentów. 
Wicestarosta przeczytał pismo dyrektora. /pismo w załączeniu/ 
Dodał, że szpital złożył również projekt w ramach RPO na rozbudowę oddziału rehabilitacji. Mimo bardzo trudnej sytuacji finansowej dyrekcja podjęła wiele działań żeby dostosować się do przepisów rozporządzenia. W takiej sytuacji jak nasz szpital jest ok. 1500 szpitali w Polsce. Odnosząc się do złego zarządzania stwierdził, że dzisiaj na sesji dyrektor będzie przedstawiał informacje dotyczące kierunków naprawczych dla ZOZ przyjętych uchwałą Rady Powiatu i pewne wątpliwości zostaną wyjaśnione w tym punkcie. Kończąc przytoczył słowa Prezydenta Francji cyt. „Żadna polityka nie jest wartościowa w oderwaniu od rzeczywistości.” 

Wicedyrektor – Krzysztof Grzegorek – stwierdził, że właśnie był w szpitalu i dotarły do niego informacje, że bulwersujące pismo zostało wysłane do wojewody, którego on jest autorem. Wskazał, że pismo do wojewody było merytoryczne, grzeczne i oddające stan faktyczny. Na pytania i punkty, na które można było odpowiedzieć merytorycznie zrobił to z całą starannością. Dzisiaj szpital nie ma środków własnych aby dokonać tego typu inwestycji czyli zakupu maceratorów bez aprobaty Rady. Wg naszej opinii ten sposób dezynfekcji urządzeń, który wykonywany jest w szpitali nie wiąże się z jakimkolwiek niebezpieczeństwem dla pacjentów. Ma nadzieje, że przyjdzie taki czas w Polsce, że nie będziemy tworzyć absurdalnych przepisów, które narażają na koszty i nie przynoszą żadnego efektu, a oceny będą dokonywane pod względem skuteczności. Pismo, które przesłał urząd wojewody do starostwa odczytuje zupełnie inaczej. W jego ocenie wskazanie przez dyrektora, że nie ma środków przenosi ciężar na organ założycielski. Dlatego organ założycieli został zobowiązany przez wojewodę do udzielenia odpowiedzi. Nie jest sztuką ani problemem aby dyrektor takiego zakupu dokonał, tylko nie ma pieniędzy. Dlatego też organ założycielski musi mieć świadomość, że zakup maceratorów wiąże się z zadłużaniem szpitala. Dlatego musi być aprobata rady i zarządu na takie działanie. Podobno radny Grzegorz Małkus stwierdził, że lekkomyślnie został zamknięty oddział zakaźny. Przypomniał, że w 2001 roku kiedy starostą był Andrzej Bętkowski starostwo wydało środki na opracowanie program restrukturyzacji szpitala. Jednym z najważniejszych punktów tego programu była likwidacja oddziału zakaźnego, który miał wówczas pełną obsadę lekarską i pielęgniarską. Wtedy bardzo walczyliśmy o to żeby ten oddział został. Przez następne 17 lat walczyliśmy żeby tego oddziału nie likwidować. Niestety przez te lata nie doszedł żaden nowy lekarz tylko pomału zaczęli odchodzić lekarze. Dzisiaj został jeden lekarz i brak obsady jest powodem zamknięcia oddziału. Dlatego też nie można powiedzieć, że lekką ręką zamykamy oddział. Co do utworzenia kardiologii wiedzieliśmy, że nie uzyskamy na to zgody, dlatego też chcieliśmy rozszerzyć działanie oddziału wewnętrznego. Nie mogliśmy przewidzieć, że będzie takie nieracjonalne podejście i nie otrzymamy zgody na rozszerzenie oddziału wewnętrznego, mimo pisania merytorycznych pism i pokazywania, że tych wszystkich pacjentów czyli 1800 osób będziemy w dalszym ciągu leczyli tylko na oddziele wewnętrznym, a nie zakaźnym. Przypomniał, że na jednym z pierwszych wystąpień na sesji poinformował, że po tym eksodusie lekarskim minie min. dwa lata zanim będzie można chociaż w porównywalnym stopniu przywrócić to co najcenniejsze w firmie, czyli nie aparatura za miliony tylko kapitał ludzki. Jesteśmy bardzo zaawansowani na odtworzeniu na wysokim poziomie oddziału chirurgii. Wszystkie sygnały, które idą na zewnątrz na temat tego szpitala są bardzo ważne i mają kolosalne znaczenie. Bez względu kto będzie starostą będzie miał ten sam problem. Dyrektor szpitala podpisuje umowę ryczałtową na finansowanie szpitala. Wydawało się, że jest to dobre rozwiązanie bo nie będziemy zmuszeni pracować jak w fabryce i w ramach ryczałtu dostaniemy środki na zabezpieczenie zdrowotne mieszkańców. Okazało się, że podpisaliśmy ryczałt, ale potem patrzy się czy produkcję już wykonaliśmy. Ryczałt powstała na 2500 pacjentów, a okazało się, że przyjęliśmy 1400 pacjentów to nie dostajemy pieniędzy. W listopadzie i grudniu, gdzie były święta, protesty lekarzy, problem z rezydentami, zawieszenie operatywy planowej, co się okazało pieniądze zostały obcięte. Ale gdy się wszystko unormowało styczeń, luty, marzec gdy „idą” w szpitalu nadwykonania po 120%. To teraz musimy jeździć do Kielc i prosić się, aby zapłacono nam za nadwykonania. To jest działanie państwa przeciwko państwu. Kończąc stwierdził, że zawsze starał się unikać tego tematu, ale ponieważ zbliża się dużymi krokami do wieku emerytalnego, a przepracował w tym szpitalu 32 lata, to przypomina, że przez te wszystkie lata złotówki nasz szpital nie dostał. Nieskromnie powie, że przywiózł do tego szpitala 7 mln zł i gdyby nie te pieniądze i nowy blok operacyjny, który udało się wybudować tego szpital by nie było. Szpital w Skarżysku przy Końskich i Starachowicach od lat w projektach politycznych nie był potrzebny. Dlatego też brońmy tego szpitala. Nie trzeba czekać na sesje i interpelować, wystarczy zadzwonić i zapytać i wszystko wytłumaczy. 

Radny Grzegorz Małkus – stwierdził, że jest pełen podziwu dla dyrektora Grzegorka, który nie był obecny przy jego wypowiedzi, a mimo to potrafił się odnieść do sytuacji szpitala. Oczywiście to jak dyrektorowi zrelacjonowano stanowisko przedstawione w imieniu klubu radnych PiS jest nieprawdą. Otrzymał pan przez telefon informacje i przyjechał pan zagasić pożar. Stwierdził, że nie będzie powtarzał swojego wystąpienia, wskazał jedynie, że ma pisma wojewody, w których nie ma sugestii aby zwrócić się do organu założycielskiego żeby sfinansował te wszystkie działania, które doprowadzą stan sanitarny do zgodnego z rozporządzeniem. W tych pismach wojewoda zwróciła uwagę na nieprawidłowości i poprosiła bardzo grzecznie o odpowiedź kiedy i jak zostanie to zrealizowane. W ocenie Klubu radnych PiS odpowiedź, która została udzielona przez wicestarostę i ten fragment dyrektora, który mówi, że jak wojewoda da pieniądze to my to zrealizujemy, bo tak to należy odczytać, jest karygodna. Odnosząc się do wystąpienia wicestarosty i słów, że stanowisko klubu radnych jest nieuczciwe, nieobiektywne, nieuzasadnione i krzywdzące wszystko jest na podstawie dokumentów. Dla nas najważniejszym elementem jest zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów. 

Przewodnicząca Rady – przypomniała, że będziemy dzisiaj rozmawiać w kolejnym punkcie na temat sytuacji szpitala. Wówczas będzie dyskusja. 
Zwracając się do radnego Mieczysława Bąka zapytała, czy chce zabrać głos, co do odpowiedzi na swoją interpelację. 

Radny Mieczysław Bąk – stwierdził, że radni mogą zabierać głos nie tylko w sprawach dotyczących zgłaszanych interpelacji. Dodał, że chciał się odnieść do słów wicestarosty. Stwierdził, że Pani przewodnicząca ogranicza mu wykonywanie mandatu radnego. 

Przewodnicząca Rady – podkreśliła, że nie ogranicza wykonywania mandatu radnego, tylko zwraca uwagę, że jest to punkt udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania, a w porządku sesji mamy jeszcze punkt dotyczący programu restrukturyzacji szpitala, w którym można zabierać głos. 

Radny Roman Wojcieszek - następny punkt dotyczy bezpośrednio programu naprawczego. Dziś przedstawiona sytuacja rysuje się jako głęboko niepokojąca i jako zagrożenie dla mieszkańców powiatu skarżyskiego. Dyskusja jest kontynuacją stanowiska klubu. Nikt z nas nie przypuszczał, że będzie taka reakcja jaka była. Dziś usłyszeliśmy tezę, że wszystkie siły sprzysięgły się przeciwko szpitalowi w Skarżysku. Dzisiaj dla mieszkańców naszego powiatu jest kluczowa odpowiedź na pytanie, czy zagrożenie, o którym mówi pani wojewoda jest realne czy nie. Następnie przytoczył fragment z pisma wojewody cyt.: „Należy podkreślić, iż wystąpienie znacznego zagrożenia bezpieczeństwa pacjentów stanowi naruszenie przepisów art. 108 ust.2 pkt.3 ustawy o działalności lecznicze, co zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia, jest podstawą dla organu prowadzącego rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą, do wszczęcia z urzędu procedury polegającej na wykreśleniu podmiotu leczniczego lub jednego z zakładów leczniczych wchodzących w jego skład. Podjecie tych działań przez organ rejestrowy wiąże się z bardzo poważnymi konsekwencjami dla podmiotu leczniczego tj. zakazem wykonywania działalności przez okres 3 lat w zakresie, który został wykreślony z rejestru”. Dlatego też stwierdził, że nie wie kto ma rację czy pani wojewoda, czy dyrektor Grzegorek. Natomiast odpowiedz wicestarosty odpowiedzialnego za służbę zdrowia jest skandaliczna. Dzisiaj musi paść czy jest zagrożenie dla funkcjonowania szpitala w Skarżysku. 

Wicestarosta – Artur Berus - przytoczył stanowisko naczelnej rady lekarskiej „ustawodawca nie określił, jakie skutki będzie miało ewentualne wydanie przez Państwową Inspekcję Sanitarną negatywnej opinii co do wpływów niespełnienia wszystkich wymogów pomieszczeń i urządzeń na bezpieczeństwo pacjentów. W szczególności czy będzie to skutkowało z wykreśleniem z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą”. W takiej samej sytuacji jest 12 szpitali w województwie. Przekazał, że po rozmowie z dyrektorem szpitala ustaliliśmy, że na najbliższym posiedzeniu rady społecznej przyjmiemy plan inwestycyjny i chcemy zakupy maceratorów przeprowadzić przez okres trzech lat i takiej odpowiedzi udzielimy pani wojewodzie. Niemniej jednak to nie jest tak, że niczego nie spełniliśmy. Bo mimo tej trudnej sytuacji finansowej udało się wiele zrobić. Nie uważa też, że odpowiedź do wojewody była karygodna. 

Radna Małgorzata Kwiatkowska – Przewodnicząca Komisji Zdrowia wyjaśniła, że po otrzymaniu pisma od wojewody zadzwoniła do wydziału zdrowia urzędu wojewódzkiego. Otrzymała odpowiedź, że wiele szpitali jest w takiej sytuacji, że otrzymało zalecenia SANEPID-u, co do nie spełnienia wymogów rozporządzenia. Natomiast oni chcą wiedzieć do kiedy uda nam się to zrobić. Nie jest intencją urzędu wojewódzkiego żeby zamykać szpital. Tak wiec nie ma zagrożenia dla mieszkańców, że jutro ktoś przyjdzie i powie zamykamy szpital, bo nie ma urządzeń do utylizacji pampersów. Chcą wiedzieć, że to zostanie zrobione z podaniem konkretnego terminu. Termin jaki daje urząd wojewódzki to jest do końca roku. Zakup urządzeń wiąże się z wydatkiem ok 400 tys zł. 

Dyrektor Krzysztof Grzegorek – podkreślił, że nie ma żadnego zagrożenia dla pacjentów. Zwrócił jednocześnie uwagę, że zakup dezynfekatorów i maceratorów doprowadzi do tego, że trzeba będzie wydać kilka milionów na kanalizację. 

Radny Roman Wojcieszek – podsumowując dyskusję stwierdził, że można było rozwiązać całą sprawę już na początku lutego. Zwrócił uwagę, że gdy dotarło pismo do rady pod koniec marca przewodnicząca komisji zdrowia mogła wykonać telefon do urzędu wojewódzkiego i zapytać co zmożemy zrobić aby zagrożenie nie miało miejsca. Zwracając się do wicestarosty zapytał czy pan nie mógł wykonać tego telefonu i udzielić odpowiedzi konkretnej. Wówczas nie byłoby sprawy i całego zamieszania. Wszyscy wiemy jaka jest trudna sytuacja w szpitalu nie od wczoraj. Pod zastanowienie poddał czy jako władza nie należało przeanalizować, że jest to formalne zagrożenie. Zarząd powinien przeanalizować czy nie ważniejsze są wymogi SANEPIDU co do szpitala czy kawałek chodnika. Zarząd nie powinien doprowadzić do takiej sytuacji i z nienależytą starannością podszedł do tej sprawy. 


Ad.pkt.8 Powiatowy Program Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Skarżyskim.


Dyrektor PCPR – Pan Paweł Perkowski przedstawił sprawozdanie z realizacji Powiatowego Programu Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Skarżyskim w latach 2015-2017, 

/materiał w załączeniu/ 

Radny Roman Wojcieszek - odniósł się do funkcjonowania hostelu dla małoletnich dzieci wraz z opiekunem. Z przekazanych na komisji informacji wynika, ze regulacja dotycząca funkcjonowania tego typu placówek upływa z końcem 2019 roku. Zapytał jakie Zarząd ma wizję jak się przygotować do tego problemu. 

Wicestarosta – Artur Berus – mamy plan stworzenia ośrodka interwencji kryzysowej. Planowaliśmy go otworzyć w ZST-M. Na ten moment nie mamy tego zadania w budżecie. Jednak po przetargach będziemy chcieli wygenerować środki na stworzenie dokumentacji i ubiegać się o środki z urzędu wojewódzkiego. 

Dyrektor PCPR - Pan Paweł Perkowski przedstawił Powiatowy Program Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Skarżyskim na lata 2018-2020. Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: przyjęcia Powiatowego Program Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Skarżyskim na lata 2018-2020. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych pytań Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: przyjęcia Powiatowego Program Rozwoju Pieczy Zastępczej w Powiecie Skarżyskim na lata 2018-2020, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 310/XLIV/2018 


Ad.pkt.9 Informacja na temat zadań i osiągniętych wyników w ramach realizacji programu restrukturyzacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie przyjętego Uchwałą Nr 142/XX/2016 z 28 kwietnia 2016 r. 


Dyrektor Szpitala - Pan Leszek Lepiarz – przedstawił informacje na temat zadań i osiągniętych wyników w ramach realizacji programu restrukturyzacji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie przyjętego Uchwałą Nr 142/XX/2016 z 28 kwietnia 2016 r. Przypomniał, że w przyjętym programie w celu przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji w dążeniu do ustabilizowania płynności finansowej należało przeprowadzić 
1. optymalizację osobową i usługową 
2. optymalizację kosztów materiałowych 
3.restrukturyzację finansową. 
Następnie odniósł się do poszczególnych punktów informując co udało się zrobić, a czego nie udało się zrealizować, uzasadniając przyczyny takiego stanu. 

/materiał w załączeniu/ 

Pan Grzegorz Małkus – zwrócił uwagę, że na zadaną interpelację nie otrzymał odpowiedzi dlatego też bardzo prosi o odpowiedź na piśmie. Następnie zobrazował sprawę odnośnie oddziału zakaźnego. W 2014 przychody wyniosły 1 mln 547 tys zł, udzielonych świadczeń 704, strata wyniosła -455 tys. zł tj. 77 % rentowności oddziału. W 2015 roku przychody 1mln 768 tys zł, udzielonych świadczeń 750, wynik finansowy -392 tys zł. W 2016 roku przychody 1 mln 670 tys zł, udzielonych świadczeń 678, wynik -147 tys. zł. Jak widzimy była szansa żeby ten odział się był na plusie. 

Wicestarosta – można stwierdzić, że wprowadzony program przyniósł dobre efekty. Została wprowadzona optymalizacja kosztowa i sytuacja na poszczególnych oddziałach się poprawia. Likwidacja oddziału zakaźnego wynikała z powodu braku lekarzy. Dodał, że na ostatnim spotkaniu z dyrektorem NFZ została przekazana informacja, że ostateczną korektę zrobi do końca marca, jeżeli wykażemy, że procedury w ramach oddziału zakaźnego w większości były realizowane na oddziele wewnętrznym to tą korektę nam zrobi. 

Zastępca Dyrektora Szpitala - Krzysztof Grzegorek – odnosząc się do wypowiedzi radnego Grzegorza Małkusa stwierdził, że na oddziale zakaźnym powinno być zatrudnionych 4 lekarzy. Przez ostatnie lata pracowało tam 2 lekarzy. Zmniejszająca się strata wynikała z tego, że nie było zatrudnionych lekarzy więc były mniejsze koszty. 


Ad.pkt.10 Sprawozdanie roczne z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których powiat skarżyski jest podmiotem tworzącym.


Naczelnik Wydziału Zdrowia – Małgorzata Nosowicz - przedstawiła sprawozdanie roczne z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których powiat skarżyski jest podmiotem tworzącym. /materiał w załączeniu/ 


Ad.pkt.11 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie: 


1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035. 
Poinformowała, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2018-2035 wynikają ze: 
- Ze zwiększenia łącznych nakładów, limitu wydatków w 2018 roku oraz limitu zobowiązań o kwotę 2.960.000zł na zadaniu „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna–Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517” (etap 1) w związku z otrzymaniem dofinansowania z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 w wysokości 2.250.000zł, 
- dotacji z Gminy Skarżysko Kościelne w kwocie 700.000zł oraz w związku z przeniesieniem brakującej do podpisania umowy z Wykonawcą kwoty 10.000zł z zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie” 
- Wprowadzenia na podstawie sprawozdań rocznych faktycznego wykonania z 2017 roku na przedsięwzięciach wieloletnich wskutek czego zmieniły się łączne nakłady tych przedsięwzięć oraz w załączniku nr 1 Wieloletnia Prognoza Finansowa w kolumnie „wykonanie 2017r” 
- Ze zwiększenia dochodów i wydatków bieżących o kwotę 51.158zł wskutek zmian dokonanych przez Zarząd Powiatu: 
 - w dniu 28 lutego 2018r – wprowadzenie dotacji z budżetu państwa w wysokości 5.239zł na działalność powiatowego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności oraz dotacji z Gminy Bliżyn w kwocie 5.000zł na dowóz uczestników do Powiatowego Środowiskowego Domu Samopomocy,
- w dniu 14 marca 2018r – wprowadzenie dotacji z budżetu państwa na funkcjonowanie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej – 25.691zł i na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – 15.228zł,
- Ze zwiększenia dochodów i wydatków majątkowych o kwotę 4.097.917,10zł wskutek wprowadzenia projektem uchwały Rady Powiatu dotacji z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej - 2.250.000zł, środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego -1.147.917,10zł i dotacji z Gminy Skarżysko Kościelne – 700.000zł. 
- Ze zwiększenia limitu zobowiązań o kwotę 2.969.165,34zł, limitu wydatków w 2018 roku o 1.147.917,10zł i w 2019 roku o 1.821.248,24zł w ramach zadania „Rozbudowa infrastruktury II Liceum Ogólnokształcącego o halę sportową łączącą zaplecze sportowe II Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół Technicznych w Skarżysku-Kamiennej” w związku z otrzymaniem dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Jednocześnie zadanie przenosi się do grupy „Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r o finansach publicznych”. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych pytań Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2018-2035, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 311/XLIV/2018. 


2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok. 
Proponowane zmiany w budżecie Powiatu Skarżyskiego wynikają z: 
- Decyzji Wojewody Świętokrzyskiego znak FN.I.3111.12.2018 z dnia 5 marca 2018r przyznającej Powiatowi Skarżyskiemu dofinansowanie w wysokości 2.250.000zł z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019 na zadanie „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna–Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517” (etap 1) 
- Pisma Wydziału Edukacji z dnia 12 marca 2018r w sprawie przeniesienia planu dotacji dla szkół niepublicznych pomiędzy rozdziałami w wysokości 10.100zł. 
- Wprowadzenia na podstawie sprawozdań rocznych faktycznego wykonania z 2017 roku na przedsięwzięciach wieloletnich wskutek czego zmieniły się łączne nakłady tych przedsięwzięć. 
- Umowy nr RPSW.07.04.00-26-0032/16-00 z dnia 21 marca 2018r o dofinansowanie projektu pn.: „Rozbudowa infrastruktury II Liceum Ogólnokształcącego o halę sportową łączącą zaplecze sportowe II Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół Technicznych w Skarżysku-Kamiennej” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie wyniesie 2.999.932,62zł w tym w bieżącym roku 1.147.917,10zł. 
- Porozumienia zawartego w dniu 23 marca 2018r z Gminą Skarżysko Kościelne na dofinansowanie przez Gminę inwestycji „Przebudowa drogi powiatowej nr 0557T Skarżysko-Kamienna-Mirzec w miejscowości Skarżysko Kościelne – Grzybowa Góra km 4+286 do km 7+517 (etap 1)” w wysokości 700.000zł. Poza tym brakującą do podpisania umowy z Wykonawcą kwotę w wysokości 10.000zł przenosi się z zadania „Przebudowa drogi powiatowej nr 0594T wraz z budową chodnika ul.Zagórska w Suchedniowie”. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2018 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 312/XLIV/2018. 


3) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających powiatowi skarżyskiemu lub jego jednostkom budżetowym. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających powiatowi skarżyskiemu lub jego jednostkom budżetowym, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 313/XLIV/2018. 


4) Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt w sprawie: określenia zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2018. 
Zgodnie z wnioskiem z komisji zdrowia przedstawił uzasadnienie do podziału środków na zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych w 2018 roku.

/wyjaśnienia w załączeniu/ 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. 
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: określenia zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej, na które przeznacza się środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2018, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 314/XLIV/2018. 


5) Starosta – Jerzy Żmijewski przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej. 

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały. Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosownia przedstawiony projekt uchwały. 

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowymi najemcami lokali użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 315/XLIV/2018. 


Ad.pkt.12 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z realizacji rocznego planu pracy oraz wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych. 


Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Grzegorz Małkus przedstawił sprawozdanie z realizacji planu pracy oraz wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych. 

/sprawozdanie w załączeniu/ 


Ad.pkt.13 Sprawozdania Komisji Stałych Rady Powiatu z działalności w roku 2017. 


Przewodniczący poszczególnych komisji: 

- Pani Danuta Banaczek-przewodnicząca Komisji Infrastruktury Komunalnej, Rolnictwa, Ochrony Środowiska, 

- Pani Renata Bilska – przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki

- Pani Małgorzata Kwiatkowska - przewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej, 

- Pan Jacek Jeżyk – Wiceprzewodniczący Komisji Budżetowo-Finansowej 
przedstawili sprawozdania z działalności komisji. 

/sprawozdania w załączeniu/ 


Ad.pkt.14 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego. 


Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że porządek posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie przypomniała radnym o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych informując o nowym druku. 
Następnie poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły „Zamykam XLIV Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". 

Godzina zakończenia obrad – 18.45 

Protokołowała: Joanna Wężyk

Przewodnicząca 
Rady Powiatu Skarżyskiego 
Bożena Bętkowska

metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (24 maja 2018)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (5 czerwca 2018, 10:38:29)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 563