Protokół z XXII/2016 Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego z 23 czerwca 2016 roku

P R O T O K Ó Ł Nr XXII/2016
z SESJI RADY POWIATU SKARŻYSKIEGO
odbytej 23 czerwca 2016 roku


Miejsce odbycia sesji - sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Skarżysku-Kamiennej, ul. Plac Floriański 1

Godzina rozpoczęcia obrad - 14.00

W sesji udział wzięli:

- Wójt Gminy Bliżyn - Mariusz Walachnia,
- laureaci Świętokrzyskiej Nagrody Artystycznej „Scyzoryki 2016”,
- dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu,
- przedstawiciele organizacji społecznych,
- Zarząd Powiatu Skarżyskiego,
- Radni Powiatu Skarżyskiego
- sekretarz, skarbnik powiatu oraz naczelnicy wydziałów starostwa powiatowego,
- przedstawiciele lokalnych mediów

Lista obecności radnych biorących udział w sesji - w załączeniu.

Obrady prowadziła Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego - Bożena Bętkowska.

Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego protokołowała: Joanna Wężyk – Kierownik Biura Rady Powiatu.



STRESZCZENIE POSIEDZENIA

Ad.pkt.2 Stwierdzenie kworum i przyjęcie porządku obrad.

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała zebranych, iż w dzisiejszej sesji uczestniczy 17 radnych co stanowi 89 %, w trakcie obrad liczba osób uczestniczących w sesji wyniosła 19 radnych co stanowi 100 % ogólnego składu Rady. Zgodnie z § 18 ust. 3 pkt. 2) Statutu Powiatu Skarżyskiego, Sekretarzem dzisiejszych obrad będzie Radny Jan Gajda. Następnie zapytała czy do przedstawionego projektu porządku obrad radni lub członkowie zarządu zgłaszają wnioski.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych wniosków Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie porządek sesji.

Porządek XXII sesji Rady Powiatu Skarżyskiego został przyjęty jednogłośnie.

Przewodnicząca Rady
powitała serdecznie laureatów Świętokrzyskiej Nagrody Artystycznej „Scyzoryki 2016” prosząc o wystąpienie nagrodzonych, a są to: Pani Anna Tchórzewska i Zespół Perły z Lamusa Pan Emil Tokarczyk Pani Izabela Mosiołek oraz Patrycja Michalska i Wojciech Woźniak Starosta – Jerzy Żmijewski w imieniu Rady i Zarządu Powiatu złożył podziękowania za godne reprezentowanie powiatu skarżyskiego, pogratulował zajęcia pierwszego miejsca. Następnie wręczył gratulacje i drobne upominki nagrodzonym.


Ad.pkt.3 Przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.

Wiceprzewodniczący Rady – Janusz Kołodziej przedstawił wnioski o przyjęcie protokołu z XXI sesji Rady Powiatu Skarżyskiego, informując, że radny Mieczysław Bąk wniósł uwagi do protokołu (w kwestii swojej wypowiedzi), które zostały naniesione.

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie zgłoszony wniosek o przyjęcie protokołu.

Protokół z XXI sesji został przyjęty jednogłośnie.


Ad.pkt.4 Sprawozdanie Starosty z działalności Zarządu Powiatu Skarżyskiego między sesjami.

Starosta – Jerzy Żmijewski – w uzupełnieniu przedłożonego radnym sprawozdania poinformował, że w dniu dzisiejszym w ZSE zakończyliśmy rok szkolny 2015/2016 dla szkół ponadgimnazjalnych. Wręczyliśmy gratulacje dla wyróżnionych uczniów oraz trzem dyrektorom akty powierzenia stanowiska na kolejną kadencję, a mianowicie: w SOSW nr 2 - Mariusz Kawa, ZSE - Jolanta Nowicka, II LO - Paweł Buryło. Wszystkie osoby otrzymały powierzenie obowiązków na okres 5 lat. Dodał, że w II LO do 31 sierpnia obowiązki dyrektora pełni Pan Krzysztof Zemeła, któremu podziękujemy za 37 letnią pracę 1 września. Następnie poinformował, że w dniu dzisiejszym podpisaliśmy umowę na wykonanie ul. Szydłowieckiej i Wiejskiej z firmą BUDROMOST. Natomiast we wtorek umowę z firmą TRAKT na budowę drogi w Rędocinie. W bieżącym roku będziemy robili 1200 m tej drogi, a w 2017 roku, po dofinansowaniu, pozostałą część. Łącznie 2,5 km. Dziś został ogłoszony przetarg na wykonanie chodnika w ul. Langiewicza w Suchedniowie,a w przyszłym tygodniu zostanie uruchomiony przetarg na budowę brakującego chodnika w ul. 1-go Maja w Skarżysku-Kamiennej.

/sprawozdanie w załączeniu/


Ad.pkt.5 Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Mieczysław Bąk – stwierdził, że pierwsza interpelacja miała dotyczyć szkód wyrządzonych ostatnimi ulewami w miejscowości Płaczków gm. Bliżyn, w okolicy mostu. Ponieważ w dniu dzisiejszym otrzymał odpowiedź, że ta sprawa zostanie załatwiona do 15 sierpnia, prosi tylko starostę o zwrócenie uwagi, że kolejne nawożenie ziemi nie przynosi efektu, ponieważ po większych opadach deszczu tworzą się tam wyrwy. W jego przekonaniu trzeba tam utwardzić odpływ grubym tłuczniem i wzmocnić siatką lub skorytować. Następnie zabrał głos w sprawie składowiska odpadów w miejscowości Płaczków. Stwierdził, że osnuta tajemnicą sprawa zbierania i składowania odpadów skłania mieszkańców miejscowości zagrożonych tą inwestycją do wielu podejrzeń. Sprzeczne wypowiedzi przedstawicieli władz samorządowych obu szczebli: gminnego i powiatowego nie napawają optymizmem na pozytywne załatwienie tej sprawy - czyli nieudzielenia zezwolenia spółce na zbieranie i składowanie odpadów na działce 55/24 w Płaczkowie. Po jego interpelacji na sesji w dniu 23.05.2016 roku wydanie decyzji, tylko dzięki stanowisku pana Starosty, zostało przesunięte z 24.05 na 24.06 br. Podkreślił, że obawy pogłębia fakt ograniczonego dostępu do prowadzonego postępowania, ponieważ akta są bezpośrednio u naczelnika wydziału ochrony środowiska, który ma częste wyjazdy w teren i trudno go spotkać. Głównym problemem jest odmowa, na pisemną prośbę radnego, wykonania kserokopii dokumentów znajdujących się w aktach prowadzonego postępowania. W związku z tym, że postępowanie jest jawne w imieniu Klubu Radnych PiS złożył protest w tej sprawie. /protest w załączeniu/
Stwierdził, że pan starosta został wprowadzany w błąd w tej sprawie przez swoich pracowników. Wyraził nadzieję, że starosta podejmie decyzję o umożliwieniu uzyskania kserokopii. Następnie złożył protest w imieniu Klubu Radnych PiS, który jest poparcie dla 1142 mieszkańców miejscowości skupionych w parafii Św. Rocha w Mroczkowie, w sprawie nie wyrażenia zgody na zbieranie i składowanie – magazynowanie odpadów na działce 55/24 w Płaczkowie o powierzchni blisko 5 ha. Zaproponował przeczytanie artykułu „Góra śmieci w Bogatyni” dla zrozumienia obaw.
/protest w załączeniu/
Oświadczył, że przeglądając akta sprawy i robiąc notatki należy stwierdzić, że starostwo od chwili złożenia wniosku tj. od 4.04. do 23.05 br nie zrobiło nic w tej sprawie. Według publicznie udzielanych informacji brak było kontaktu z inwestorem. Jeszcze w dniu 23.05 twierdzono, że nie ma przeciwwskazań prawnych, aby nie wydać pozwolenia na tą działalność z dniem 24 maja. To tylko po jego interpelacji pan starosta podjął stanowczą decyzję o przesunięciu terminu wydania decyzji na 24.06. Wydanie tej decyzji spowodowałoby uruchomienie składowiska, co przy intensywnych opadach w dniu 31.05 (stan wody opadowej na hali i wokół wynosił ponad 0,5 m) skutkowałoby wymyciem ich do rzeki Kamiennej i zbiornika w Bliżynie, bowiem hala znajduje się na terenie zalewowym w najniższym punkcie. Zaznaczył, że powstały problem to nie tylko problem gminy Bliżyn to również mieszkańców Skarżyska, którzy piją wodę z ujęcia w Zagórzu gm.Bliżyn. Z treści rozmów przeprowadzonych przed i w dniu 23.05 wynika, że osoby mające wpływ na wydanie decyzji nie były na terenie przyszłej inwestycji. Dopiero 24 maja zrobiono pełną dokumentację fotograficzną, powołano komisję. Podstawowym błędem, zaczynając od gminy, jest niewłaściwe podejście do złożonego wniosku. Wszyscy skupili się na budynku hali, która jest elementem w tej grze. Wniosek dotyczy działalności na całej działce nr 55/24, co podnosi i próbuje uświadomić od 23.05. W programie Telewizji Kielce emitowanym w dniu 22.06 inwestor wyraźnie mówił, że zbiórka i składowanie odpadów nie musi się odbywać na hali. Wczoraj w godzinach 12.15-13.00 odbył się reportaż Radia Kielce, który był bardzo rzeczowy i bezstronny. Nie pojawił się tam inwestor, a wszyscy twierdzili, że nie mają z nim kontaktu. Ale już w informacji telewizyjnej i informacji Radia Kielce w internecie dziwnym trafem inwestor odnalazł się. Oświadczył, że zaczyna się traktować mieszkańców jak podmiot, a twierdzi to na podstawie pisma z 23.05, które starostwo powiatowe skierowało do inwestora cyt. „Przyczyną przesunięcia terminu są liczne interwencje okolicznych mieszkańców, w związku z zamiarem podjęcia, w miejscowości Płaczków w budynku po byłej cegielni, działalności polegającej na zbieraniu odpadów oraz fakt braku w chwili obecnej warunków do prowadzenia wymienionym miejscu działalności. Obiekt stanowi szkielet betonowy budynku bez zabezpieczeń – między innymi: brak drzwi i okien, brak szczelnego dachu, posadzkę stanowi gruz betonowy po zlikwidowanym zakładzie. Problem stanowi także brak odpowiedniej drogi dojazdowej, po której poruszać się będą pojazdy przewożące odpady.” Dodał, że nie są to żadne argumenty. Stwierdził, że wszyscy chcą uspokoić mieszkańców i zrobić z nas „warchołów”. Jego zdaniem gra idzie o duże pieniądze ponieważ dziś modna jest ochrona środowiska i można na taką działalność pozyskać odpowiednie dotacje. Należy zadań pytanie czy starostwo stoi po stronie respektowania prawa czy innych interesów. Oświadczył, że zanosi się na powstanie dużego wysypiska śmieci na 5 ha. Stwierdził, że ludzie wciąż pytają czy brak działań pracowników starostwa w tej sprawie nie ma znamion nie dopełnienia obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych na szkodę interesu publicznego. Poinformował, że w dniu 19 czerwca w Mroczkowie odbyło się zebranie wiejskie w sprawie odpadów w Sołtykowie. Po burzliwej dyskusji mieszkańcy zaapelowali do starosty o umorzenie postępowania lub wydanie odmownej decyzji w tej sprawie. Ponadto mieszkańcy apelują do Wójta Gminy Bliżyn o podjęcie uchwały zakazującej zbieranie i składowanie odpadów na terenie byłej cegielni oraz przystąpienie do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego, w którym będą zawarte zapisy uniemożliwiające prowadzanie tego typu działalności. W przeciwnym razie będą interweniować u odpowiednich ministrów.

Radny Grzegorz Małkus – złożył gratulacje Pani Ani Tchórzewskiej i zespołowi Perły z Lamusa za zdobycie nagrody, jednocześnie podziękował staroście za docenienie osiągnięć naszych mieszkańców. Zwrócił uwagę, że nie byłoby takich perełek jak „Perły z Lamusa” gdyby nie decyzja poprzedniego Prezydenta Romana Wojcieszka o utworzeniu Uniwersytetu III Wieku w Skarżysku. Pewne rzeczy udało się zrobić dobrze i cieszy się, że są kontynuowane obecnie. Następnie odniósł się do pisma, które skierował do Zarządu Powiatu 2.06.br, z prośbą o dofinansowanie wyjazdu drużyny powiatu skarżyskiego na Mistrzostwa Polski Samorządowców w piłce nożnej. Ta drużyna uczestniczyła we wszystkich edycjach mistrzostw, co było też promocją powiatu. W ubiegłym roku wyjazd został dofinansowany ze środków powiatu i miał nadzieję, że również w tym roku znajdzie to uznanie. 15 czerwca otrzymał odpowiedź od członka zarządu Katarzyny Bilskiej, że zarząd nie znalazł środków na ten cel. Ze sprawozdania starosty wynika, że zarząd znajduje środki na dofinansowanie różnych inicjatyw i szkoda, że nie znalazł środków na ten cel.
Następnie odniósł się do sprawozdania starosty, z którego wynika, że 21 czerwca starosta odbył spotkanie z burmistrzem Suchedniowa i jego zastępcą w sprawie funkcjonowania Zespołu Szkół w Suchedniowie, dla którego od 1.09 organem prowadzącym będzie powiat skarżyski. Wyraził zdziwienie, że w tym spotkaniu nie uczestniczyła pani Katarzyna Bilska jako członek zarządu odpowiedzialny za sprawy oświatowe. W jego odczuciu likwidacja nieekonomicznego III Liceum Ogólnokształcącego była przeprowadzona po to, aby przyjąć jeszcze mniej rentowny Zespół Szkół w Suchedniowie. Zapytał jakie decyzje zapadły na tym spotkaniu i ile powiat skarżyski będzie musiał dopłacić do tej placówki, jak będzie już organem prowadzącym.


Ad.pkt.6 Wolne wnioski i oświadczenia.

Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformowała, że do Wojewody Świętokrzyskiego wpłynęła skarga dotycząca niewłaściwych działań Rady Powiatu Skarżyskiego w sprawie zbadania uciążliwości hałasu wynikającego z używania instalacji i urządzeń nagłaśniających przez parafię w Majkowie. Wojewoda po zbadaniu skargi przysłał do Rady Powiatu rozstrzygnięcie nadzorcze, w którym uznaje złożoną skargę za bezzasadną.

/rozstrzygnięcie wojewody w załączeniu/

Pani Agnieszka Kamińska – Sekretarz Międzyszkolnego Klubu Sportowego GALA w imieniu zarządu klubu zawróciła się z prośbą o wsparcie finansowe wyjazdu na zgrupowanie. Koszt udziału w obozie sportowym to 1300 zł od osoby. Niestety nie wszystkie dziewczynki stać na wyjazd, dlatego też poprosiła radnych o dofinansowanie choćby najdrobniejszą kwotą tego wyjazdu. Zaznaczyła, że wspierając to przedsięwzięcie pomogą państwo w propagowaniu zdrowego i aktywnego trybu życia wśród dzieci i młodzieży. Kończą podziękowała za wsparcie.


Ad.pkt.7 Udzielenie odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania.


Starosta – Jerzy Żmijewski – odnosząc się do wystąpienia radnego Mieczysława Bąka poprosił do wglądu podpisy 1142 mieszkańców.
Następnie odniósł się do wystąpienia radnego Grzegorza Małkusa, informując, żew kwestii dofinansowania wyjazdu drużyny reprezentującej powiat skarżyski odpowie pani Katarzyna Bilska. Natomiast co do spotkania z Burmistrzem Suchedniowa, wyjaśnił że nie uczestniczyła w nim pani Katarzyna Bilska ponieważ na tym etapie nie było takiej potrzeby, a ponadto poruszane były różne sprawy nie tylko oświata. Przypomniał, że w 2005 roku, po oddaniu w 2004 roku do użytku hali sportowej w Suchedniowie, Rada Powiatu Skarżyskiego, na wniosek Suchedniowa, podjęła uchwałę o przekazaniu zadań organu prowadzącego dla Zespołu Szkół Burmistrzowi Miasta i Gminy Suchedniów. Wykonując tę uchwałę został zawarty akt notarialny na mocy, którego przekazaliśmy majątek. Zawarte zostało również porozumienie, z którego wynikało, że od września 2005 roku burmistrz będzie organem prowadzonym dla ZS i to on będzie otrzymywał subwencję oświatową. Na mocy tego porozumienia szkoła będzie prowadzona przez burmistrza do 31 sierpnia br, bowiem w ubiegłym roku porozumienie zostało wypowiedziane przez władze Suchedniowa. Dodał, że w ubiegłym roku burmistrz dołożył 600 tys zł do tej placówki. Tak więc od 1 września będziemy ponownie organem prowadzącym dla tej szkoły i do tego czasu nie możemy nic zrobić. Aktualnie w szkole uczy się (stan na 7.10.2015): w technikum klasa I -17 uczniów, klasa II-13 uczniów, klasa III roku - 18 osób klasa IV - 14 uczniów, w szkole zawodowej: klasa I – nie ma uczniów, klasa II -11 uczniów, klasa III- 18. Tak więc po odejściu klas III zawodowych i IV techników w szkole zostaje 59 dzieci, przy zatrudnionych 17 nauczycielach. W chwili obecnej nie mamy żadnych możliwości prawnych do podejmowania decyzji. Po przejęciu placówki Zarząd będzie wnioskował do rady o rozwiązanie zespołu szkół, a następnie likwidację. Jeżeli szkołę chce prowadzić stowarzyszenie to i tak musimy tę szkołę zlikwidować. Gwarantujemy dzieciom kontynuację nauki w naszych placówkach. Zaznaczył, że proces likwidacji nie będzie prosty ponieważ w chwili obecnej zmieniły się zapisy ustawy i potrzebujemy zgody kuratora na likwidację. Jeżeli kurator nie wyrazi zgody, czy nam się to podoba czy nie, będziemy musieli szkołę prowadzić. Dylemat pozostaje co do hali, z której korzystają wszyscy mieszkańcy. Zdaniem starosty powinniśmy cofnąć darowiznę tylko w zakresie bezpośredniej działalności szkoły tzn. 3 budynki: pierwszy z kotłownią i budynkiem warsztatowym oraz dwa budynki dydaktyczne. Prowadzimy rozmowy z Fundacją Św. Marcina, która jest zainteresowana prowadzeniem Centrum Szklenia Kadetów.
Stwierdził, że ma problem z udzieleniem odpowiedzi panu Mieczysławowi Bąkowi. Poinformował, że nie ma możliwości udostępnienia dokumentów jakie złożyła firma, ponieważ nie jest radny stroną postępowania. Pan Bąk nie wykazał interesu prawnego, że jest stroną postępowania. Jeżeli ktoś jest stroną musimy na każdym etapie udostępnić i kserować wszelkie dokumenty. Natomiast radio i telewizja interweniowały na wniosek radnego Mieczysława Bąka. Poinformował, że w dniu dzisiejszy firma wycofała wniosek o wydanie pozwolenia na zbieranie odpadów w Płaczkowie. Zaznaczył, że jeżeli firma spełniłaby wszystkie wymagania, nie mamy prawa odmowy wydania pozwolenia. Co do naprawy okolic mostu w Płaczkowie, stwierdził że na sesji jest obecny dyrektor ZDP, zrobimy wizję i jeżeli jest tak, że kolejne nawożenie ziemi nie przynosi efektu dopilnujemy, aby ten teren utwardzić tak żeby nie trzeba było poprawiać.


Członek Zarządu – Anna Leżańska
– odnosząc się do wystąpienia radnego Mieczysława Bąka stwierdziła, że pisane są protesty, organizowane zebrania z mieszkańcami tylko nikt nie powiadamia właścicieli firmy. O całej sytuacji dowiedzieli się przez przypadek z transmisji radiowej. Ze swej strony podkreśliła, że nie jest za tym aby wchodziły na nasz rynek firmy, które mają szkodzić środowisku, ale jest za rzetelnością i każda ze stron powinna zostać wysłuchana. Firma powinna wiedzieć o proteście i należało z firmą porozmawiać, zamiast siać niepokój wśród mieszkańców. Z informacji jakie powzięła wynika, że jest to firma, która prowadzi podobną działalność w kilku miejscach na terenie województwa min. w Końskich gdzie są bardzo dobrze postrzegani.

Członek Zarządu – Katarzyna Bilska
– zwracając się do radnego Grzegorza Małkusa stwierdziła, że w sytuacji gdy były pieniądze z wielką chęcią dofinansowywaliśmy tego typu wyjazdy, ale niestety mamy sytuację finansową taką jaką mamy. Dlatego też aby racjonalnie podzielić środki wprowadziliśmy tryb konkursowy na zadania promocyjne, sportowe oraz kulturalne i to realizujemy. Następnie wyjaśniła jakich przedsięwzięć dotyczą odstępstwa, a mianowicie: imprez typu marszobiegi, których organizatorem w całości jest powiat skarżyski. Ponadto dofinansowaliśmy jako organ prowadzący, wyjazd na zawody ogólnopolskie drużyny UKS ERBEL, czyli drużyny naszej szkoły - I LO, która wygrała zawody wojewódzkie. Dofinansowaliśmy także imprezę organizowaną przez Gminę Skarżysko Kościelne „To i owo na ludowo”. Wyjaśniła, że w przedsięwzięciu tym wzięło udział 40 zespołów ludowych w całej Polski. Dlatego też w przekonaniu Zarządu dofinansowanie 1.000 zł tej imprezy nie było duże, a promocja powiatu obejmowała całą Polskę. Poinformowała, że odmówiliśmy pracownikom starostwa wyjazdu na zawody samorządowców w piłce siatkowej oraz pracownikowi geodezji na zawody samorządowców w tenisie. Ze środków, którymi dysponujemy wybieramy co ważniejsze inicjatywy dla powiatu. Dlatego jest jej przykro, że nie mogliśmy w tym roku dofinansować wyjazdu, drużyny reprezentującej powiat skarżyski, na zawody w piłce nożnej.

Radny Mieczysław Bąk – stwierdził, że nie spodziewał się, że zostanie posądzony przez członka zarządu z jego gminy o niegodziwość. Posądzanie go, że rośnie bezrobocie, bo wygonił spółkę, która chciała tworzyć miejsca pracy, że przedstawia niewłaściwe dane, że sieje ferment w środowisk lokalnym jest nieuczciwe. Stwierdził, że jego suwerenem jest wyborca, a on w wyborach uzyskał 985 głosów i jest to wynik którym się szczyci. Dodał, że jemu wyborcy ufają i on nie może ich opuścić. Prawdą jest, że uruchomił wszystkie możliwości, żeby pokazać, że mieszkańcy są najniższym ogniwem ale przedstawiają swoją siłę. Nigdy nie starał się atakować kogokolwiek. Wyraził zadowolenie z informacji, że inwestor się wycofał, ale nie wierzy, że jest to koniec walki. Jeżeli kogoś w czasie dotychczasowej walki uraził to przeprasza, ale nie da się wyciszyć i konsekwentnie będzie dążył do celu. Kończąc poinformował starostę, że przedstawi do wglądu oryginalną listę z podpisami mieszkańców. Ponadto dodał, że w związku z wycofaniem się inwestora wysyłanie protestów do ministra i innych jednostek jest bezzasadne.


Ad.pkt.8 Rozpatrzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2015 rok i podjęcie uchwał:


Starosta – Jerzy Żmijewski
przedstawił sprawozdanie finansowe za 2015 rok. /materiał w załączeniu/

Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska
– przedstawiła w formie prezentacji wykonanie budżetu powiatu za 2015 rok. /materiał w załączeniu/

Radna Bogusława Krawczyńska – zapytała co przyczyniło się do powstania nadwyżki budżetowej.

Skarbnik Powiatu – wyjaśniła, że nadwyżka budżetowa jest efektem uzyskania większych dochodów z pit i cit, ponadto odzyskaliśmy zwrot podatku VAT, o który występowaliśmy oraz podjętych oszczędności.

Naczelnik Wydziału Inwestycji i Administrowania Mieniem – Janusz Kuźdub – przedstawił w formie prezentacji informację o stanie mienia powiatu. /materiał w załączeniu/

Radny Paweł Wiatr – stwierdził, że konkluzja po przedstawionym materiale jest taka, że nie spodziewał się, że powiat jest tak ubogi. W większości są to budynki szkół, grunty pod drogami i myśli, że każda z gmin ma większe możliwości.

Starosta – Jerzy Żmijewski – przedstawił Uchwałę RIO w Kielcach w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu. /opinia w załączeniu/

Przewodnicząca Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej – Małgorzata Kwiatkowska przedstawiła wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie: udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu Skarżyskiego. Oświadczyła, że Komisja Rewizyjna, po zapoznaniu się ze sprawozdaniem finansowym, sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2015 rok, opinią RIO o tym sprawozdaniu, informacją o stanie mienia powiatu i przeprowadzeniu kontroli, wnioskuje o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za 2015 rok. Nadmieniła, że wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej głosowali jednogłośnie za udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu. Następnie przedstawiła pozytywną opinię RIO w Kielcach o wniosku Komisji Rewizyjnej.

Radna Danuta Banczek - w związku z informacją dotyczącą zwrotu podatku VAT, zapytała z jakiego tytułu odzyskaliśmy tę kwotę.

Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska – w związku ze zmianą przepisów Zarząd postanowił spróbować odzyskać część podatku VAT. Zatrudniliśmy kancelarię, która w tej dziedzinie się specjalizuje i w 10.2015 roku złożyliśmy korekty do US w zakresie podatku VAT za lata 2011-06.2015. W grudniu otrzymaliśmy zwrot VAT za lata 2012-2015 w kwocie 681.759 zł. Na ten moment nie mamy zwrotu za 2011 rok ponieważ trwa kontrola US. Firmie, która przygotowywała stosowne wnioski zapłaciliśmy 7,48 % od kwoty, która wpłynęła na nasze konto.

Radny Romana Wojcieszek – odnosząc się do wykonania budżetu stwierdził, że otrzymaliśmy pozytywne opinie RIO na temat wykonania budżetu, które należy ocenić pozytywnie. Sporządzone sprawozdania zostały wykonane rzetelnie. Mamy nadwyżkę, z której należy się cieszyć, ponadto nie było zobowiązać wymagalnych. Jednak głębiej patrząc w to sprawozdanie to napawa ono smutkiem. Budżet po stronie dochodów wyniósł 84 mln zł, wydatki wyniosły 83 mln, natomiast dług to kwota 43 mln 600 tys zł. Udział w podatku to ok.13 mln zł i to są jedyne środki, które są do dyspozycji zarządu. Zapytał ilu lat potrzeba aby spłacić ten dług. Jednocześnie zwrócił uwagę na strukturę wydatków, gdzie aż 64 % to płace. Wynagrodzenia stanowią kwotę 56 mln zł. Dlatego też poddał pod zastanowienie gdzie w takiej sytuacji możemy mówić o rozwoju powiatu. Zwrócił uwagę, że inwestycje są najważniejszym działaniem samorządu, w naszym budżecie stanowią one 7,5 mln zł co stanowi 8,61 % budżetu. Z tego aż 76% są to środki zewnętrzne. Zwrócił również uwagę, że wartość majątku powiatu stanowi 77 mln zł, natomiast dług powiatu i szpitala to 92 mln zł. Dodał, że nie jest jego celem krytykowanie tego co się stało w ostatnim roku, ale pobudzenie pewnych refleksji czy tak dalej może być.

Starosta – Jerzy Żmijewski – odnosząc się do wartości majątku powiatu, podkreślił że jesteśmy na etapie porządkowania stanu prawnego ulic razem z szacowaniem wartości. Jeżeli ten proces zostanie zakończony te wartości zostaną włączone do naszego majątku. Następnie odnosząc się do struktury wydatków zwrócił uwagę, że w samej oświacie ok. 94 % subwencji oświatowej stanowią płace. Następnie zaznaczył, że w dalszym ciągu podejmuje działania oszczędnościowe w urzędzie. Aktualnie 4 portierów odchodzi z pracy, a w to miejsce jest zamontowana szafa elektroniczna do pobierania kluczy, co zdecydowanie zmniejszy koszty.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu – Janusz Kołodziej przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2015 rok.

Ponieważ radni nie zgłosili żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie.

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu skarżyskiego za 2015 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 149/XXII/2016.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu – Janusz Kołodziej przedstawił projekt uchwały w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2015.

Ponieważ radni nie zgłosili żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 11 radnych
Przeciw głosowało – 7 radnych
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba

Uchwała w sprawie: udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Skarżyskiego z tytułu wykonania budżetu za rok 2015, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 150/XXII/2016.

Starosta Jerzy Żmijewski – podziękował za udzielenie absolutorium zarządowi.

Przewodnicząca Rady ogłosiła 10 min przerwy.


Ad.pkt.9 Zatwierdzenie sprawozdań finansowych zakładów opieki zdrowotnej za 2015 rok:



1) Dyrektor Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej Pani Małgorzata Śmiałek
przedstawiła sprawozdanie finansowe MOMP w Skarżysku-Kamiennej za 2015 rok. /sprawozdanie w załączeniu/

Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2015 rok.

Ponieważ radni nie zgłosili żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie.

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Międzyzakładowego Ośrodka Medycyny Pracy w Skarżysku-Kamiennej za 2015 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 151/XXII/2016.


2) Dyrektor Obwodu Lecznictwa Kolejowego Pan Mateusz Korzeniewski przedstawił sprawozdanie finansowe OLK za 2015 rok. /sprawozdanie w załączeniu/

Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SPZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2015 rok.

Ponieważ radni nie zgłosili żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały oraz przedstawionego sprawozdania Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 18 radnych
Wstrzymała się od głosu – 1 osoba
Głosów przeciwnych – 0

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Obwodu Lecznictwa Kolejowego SP ZOZ w Skarżysku-Kamiennej za 2015 rok, została przyjęta i uzyskała Nr 152/XXII/2016.


3) Główna księgowa ZOZ – Pani Magdalena Grzmil przedstawiła sprawozdanie finansowe Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2015 rok. /sprawozdanie w załączeniu/

Wicestarosta – Artur Berus przedstawił projekt uchwały w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2015 rok.

Ponieważ radni nie zgłosili żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały oraz przedstawionego sprawozdania Przewodnicząca Rady poddała go pod głosowanie.

Za przyjęciem uchwały głosowało – 16 radnych
Wstrzymało się od głosu – 3 osoby
Głosów przeciwnych – 0

Uchwała w sprawie: zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie za 2015 rok, została przyjęta i uzyskała Nr 153/XXII/2016.


Ad.pkt.10 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawie:



1) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska przedstawiła projekt uchwały w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2016-2035.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: zmiany wieloletniej prognozy finansowej powiatu skarżyskiego na lata 2016-2035, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 154/XXII/2016.


2) Skarbnik Powiatu – Bogusława Wilczyńska
przedstawiła projekt uchwały w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2016 rok.
Następnie wyjaśniła, że proponowane zmiany w budżecie wynikają z:

  • Pisma Ministra Finansów przyznającego Powiatowi Skarżyskiemu środki z rezerwy subwencji ogólnej w wysokości 292.975zł na rozbudowę obiektu mostowego przy ul. Żeromskiego w m.Suchedniów
  • Umowy darowizny z dnia 11 kwietnia 2016r z PGE Dystrybucja z siedzibą w Lublinie, która przekazała Zespołowi Placówek Resocjalizacyjno-Wychowawczych w Skarżysku -Kamiennej darowiznę w wysokości 2.000 zł na zakup paczek żywnościowych dla wychowanków
  • Pisma Ministra Finansów w sprawie ostatecznych kwot subwencji i udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwiększona została część oświatowa subwencji o 494.164zł z przeznaczeniem na potrzeby jednostek oświatowych oraz udziały w podatku dochodowym o 38.440zł, które przeznacza się na zakup regałów do archiwum Wydziału Komunikacji i Transportu, wypłatę odpraw dla zwalnianych pracowników oraz na brakującą kwotę w celu pokrycia kosztów energii w budynkach należących do powiatu.
  • Pisma Gminy Skarżysko Kościelne z prośbą o przekwalifikowanie pomocy finansowej w formie dotacji celowej na częściowe pokrycie kosztów stworzenia miejsca rekreacyjno-edukacyjnego ze ścieżką dydaktyczną w wysokości 8.000zł z dotacji na zadania bieżące na dotację na zadania inwestycyjne. Zmiana wynika z tego, że zadanie, które powiat dofinansowuje Gmina zakwalifikowała do inwestycji.
  • Wprowadzenia nowych zadań pn. Zakup nieruchomości gruntowej pod poszerzenie pasa drogowego drogi powiatowej nr 0576T ul. Żeromskiego w Majkowie w kwocie 6.000złc co jest niezbędne do zachowania istniejącej zatoki autobusowej oraz „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z budową tunelu pieszo-jezdnego pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna” w kwocie 35.000zł na wykonanie wstępnej dokumentacji. Środki na ten cel pochodzić będą z rozbudowy mostu na ul. Żeromskiego w Suchedniowie, gdzie po otrzymaniu środków z rezerwy subwencji ogólnej, można zmniejszyć częściowo wkład powiatu.
  • Zwiększenia planu na zadaniu „Poprawa dostępu w Powiecie Skarżyskim do usług świadczonych w lokalnej społeczności poprzez utworzenie placówki opieki całodobowej oferującej stały pobyt dla osób w podeszłym wieku oraz przewlekle somatycznie chorych wraz z mieszkaniami chronionymi” o kwotę 22.000zł z nadwyżki w planie na zadaniu związanym z rozbudową mostu w Suchedniowie. Zwiększenie jest niezbędne do podpisania umowy, gdyż najtańsza oferta na wykonanie dokumentacji zadania przewyższa kwotę dotychczas zaplanowaną w budżecie.
  • Z korekty łącznych nakładów dwóch projektów w ramach programu ERASMUS. W uchwale Rady Powiatu Skarżyskiego z 30 marca 2016r w załączniku „Limity wydatków na wieloletnie przedsięwzięcia planowane do poniesienia w 2016 roku” przez pomyłkę zmniejszono łączne nakłady o 16.413zł w projekcie „Staż zagraniczny szansą na rozwój kompetencji zawodowych” zamiast w projekcie „Staż zagraniczny kluczem do podniesienia kompetencji zawodowych”.
  • Ze zmiany nazwy zadania dotacji dla Obwodu Lecznictwa Kolejowego w Skarżysku –Kamiennej, na wniosek dotowanej jednostki, z obecnej „Wykup działek pod budynkami OLK oraz zakup sprzętu medycznego” na nową: „Zakup sprzętu medycznego”. Kwota dotacji pozostaje bez zmian.
Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do przedstawionego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: wprowadzenia zmian w budżecie powiatu na 2016 rok, została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 155/XXII/2016.


3) Wicestarosta – Artur Berus
przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na dokonanie umorzenia wierzytelności należnych powiatowi skarżyskiemu od Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie z tytułu pożyczki udzielonej z budżetu powiatu.

Ponieważ Radni nie zgłosili żadnych uwag do powyższego projektu Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Za przyjęciem uchwały głosowało - 17 radnych
Wstrzymała się od głosu - 1 osoba
Głosów przeciwnych - 0

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na dokonanie umorzenia wierzytelności należnych powiatowi skarżyskiemu od Zespołu Opieki Zdrowotnej w Skarżysku-Kamiennej Szpital Powiatowy im. Marii Skłodowskiej-Curie z tytułu pożyczki udzielonej z budżetu powiatu została przyjęta i uzyskała Nr 156/XXII/2016.


4) Starosta – Jerzy Żmijewski – przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą lokali użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej.
Wyjaśnił, że podjecie niniejszej uchwały, umożliwi zrealizowanie wniosku dotychczasowego najemcy - Stowarzyszenia Skarżyski Klubu Amazonek, które wystąpiło o przedłużenie umowy zawartej w dniu 27 maja 2013 roku.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska
zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do powyższego projektu uchwały.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą lokali użytkowych znajdujących się w budynku przy ul. Sikorskiego 20 w Skarżysku-Kamiennej została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 157/XXII/2016.


5) Starosta – Jerzy Żmijewski – przedstawił projekt uchwały w sprawie: zbycia w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Legionów.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do powyższego projektu uchwały.

Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: zbycia w drodze przetargu nieruchomości gruntowej niezabudowanej, położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Legionów została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 158/XXII/2016.


6) Starosta – Jerzy Żmijewski
– przedstawił projekt uchwały w sprawie: zbycia w drodze przetargu nieruchomości zabudowanej, położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sokolej.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska zapytała, czy Radni mają jakieś uwagi lub zapytania do powyższego projektu uchwały.
Ponieważ nie zgłoszono żadnych uwag poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.

Uchwała w sprawie: zbycia w drodze przetargu nieruchomości zabudowanej, położonej w Skarżysku-Kamiennej przy ul. Sokolej została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 159/XXII/2016.


7) Członek Zarządu – Katarzyna Bilska
– przedstawił projekt uchwały w sprawie: wyznaczenia przedstawicieli Rady Powiatu skarżyskiego do składu Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego.

Przewodnicząca Rady Powiatu – Bożena Bętkowska poinformowała, że są zaproponowane dwie osoby jako przedstawiciele Rady Powiatu do składu Rady Pożytku Publicznego, a mianowicie: Pani Monika Mianowska i Janusz Kołodziej. Zapytała czy są inne propozycje.
Ponieważ nie zgłoszono innych osób poprosiła o wpisanie powyższych nazwisk do projektu uchwały, a następnie poddała pod głosowanie przedstawiony projekt uchwały.


Za przyjęciem projektu uchwały głosowało -16 radnych
Głosów przeciwnych – 0
Wstrzymały się od głosu – 2 osoby


Uchwała w sprawie: wyznaczenia przedstawicieli Rady Powiatu skarżyskiego do składu Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego została przyjęta jednogłośnie i uzyskała Nr 160/XXII/2016.


Ad.pkt.11 Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z wyników kontroli w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Grzegorz Małkus – przedstawił sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli. Na wstępie poinformował, że protokół jest bardzo obszerny i był dostępny w materiałach dla radnych. Jednak nie chciałby zawęzić tego tematu tylko do pytań. Kontrolę przeprowadził zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej w składzie: Renata Bilska – jako przewodnicząca, Bartosz Bętkowski i Grzegorz Małkus. Stwierdził, że podczas przeprowadzania kontroli członkowie zespołu zastanawiali się gdzie leży przyczyna zaistniałych nieprawidłowości i problemów, które de facto świadczą o częściowej utracie panowania przez kierownika jednostki nad powierzonym majątkiem. Zespół kontrolny doszedł do wniosku, że przyczyną tych problemów był 2010 rok, kiedy doszło do połączenia 3 placówek w jeden zespół. Wówczas zapomniano o wykonaniu podstawowych rzeczach, które nakłada ustawa o rachunkowości, a mianowicie: nie zamknięto ksiąg finansowych, nie przeprowadzono spisów z natury w poszczególnych placówkach, nie przekazano w sposób prawidłowy majątku do nowej placówki i nie otworzono ksiąg majtkowych na podstawie spisu z natury. Później to była tylko kontynuacja i kolejne błędy czy zaniechania. Nowy dyrektor Marcin Kruk obejmując swoją funkcję w sposób odpowiedzialny próbował przeprowadzić spis z natury i inwentaryzację zgodnie z jego największą wiedzą i tu napotkał olbrzymie trudności, które polegały na braku czy niedoborze majątku, początkowo na kwotę ponad 900 tys zł, w wyniku różnych działań (sprawdzań, ponownych spisów) ostatecznie kwota niedoborów wynosi ponad 300 tys zł. Stwierdził, że odnosimy wrażenie, że dyrektor został ofiarą całej sytuacji. Faktycznie od dyrektora się wymaga i on ponosi odpowiedzialność za majątek. Jednak w poprzedniej kadencji został powołany referat obsługi oświaty i przeniesiono księgowe z poszczególnych placówek. Część odpowiedzialności została przeniesiona na członków zarządzających mieniem powiatowym. Zadziwił go zapis w porozumieniu, że to starosta ponosi odpowiedzialność za finanse w placówce. To porumienienie rozmydliło odpowiedzialność. Komisja rewizyjna doszła do pewnych wniosków, które skierowane zostały do starosty. W trakcie kontroli zwrócono również uwagę, na przeprowadzone inwestycje głównie monitoring i termomodernizację. Z monitoringiem nie wszystko jest do końca w porządku. Po pierwsze nie zostało wykonane tak jak powinno być wykonane zgodnie z zamówieniem. Miało być zamontowane 15 kamer na budynkach, a jest zamontowane czternaście, a piętnasta jest w szufladzie dyrektora, ponadto jakość kamer jest taka, że trudno rozczytać co tam widać, to nie spełnia to swojego przeznaczenia. Druga inwestycja termomodernizacji była prowadzona, na nieszczęście dla tej inwestycji, w roku kampanii wyborczej. Z przebiegu prac odbioru wynikało, że jest tam masa niedociągnięć. Na jednym z odbiorów komisja wyszczególniła 45 pozycji, gdzie prace nie zostały wykonane, albo nienależycie wykonane, albo wadliwie wykonane. Po niespełna tygodniu ta sama komisja stwierdziła, że wszystkie prace zostały wykonane w sposób należyty. Ma nadzieje, że z tej olbrzymiej pracy komisji rewizyjnej zarząd wyciągnie wnioski. Podziękował zespołowi kontrolnemu za tą trudna pracę i dyrektorowi Marcinowi Krukowi również ponieważ widział u niego dużą troskę i wygląda jakby był osamotniony w tym problemie. Ma nadzieję, że zostanie to doprowadzone do końca.
Następnie przedstawił wypracowane przez komisje rewizyjna wnioski: „W związku z zakończoną kontrolą w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej przekazuję przyjęte na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 20.05.2016 roku wnioski pokontrolne.
Na wstępie do wniosków pokontrolnych Komisja Rewizyjna pragnie zwrócić uwagę na pewne konsekwencje z ustawy o rachunkowości. A mianowicie ustawa o rachunkowości zobowiązuje kierownika jednostki oraz członków innego organu nadzorującego do zapewnienia aby sprawozdania finansowe oraz sprawozdanie z działalności jednostki spełniały wymagania przewidziane w ustawie. Za niedopełnienie tego wymogu kierownik jednostki oraz członkowie innego organu nadzorującego odpowiadają solidarnie za wyrządzoną szkodę wobec tej jednostki. Odpowiedzialność z Kodeksu Karnego Skarbowego ponoszona jest min. za: nieprowadzenie ksiąg lub prowadzenie w sposób nierzetelny bądź wadliwy, przechowywanie ksiąg w miejscu niezgodny ze zgłoszonym. Odpowiedzialność z Kodeksu Karnego ponoszona jest min. za: wyrządzenie znacznej szkody majątkowej podmiotowi wskutek nadużycia udzielonych uprawnień lub niedopełnienie obowiązków, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów oraz obrotowi gospodarczemu.
W toku przeprowadzonej kontroli w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych i świetle zbadanych dokumentów, Komisja Rewizyjna rekomenduje następujące wnioski pokontrolne:
  • Dokonać weryfikacji rozliczenia inwentaryzacji we wszystkich placówkach edukacyjnych podległych Starostwu Powiatowemu. Do tego celu należy powołać zespół kontrolny złożony z osób z przygotowaniem ekonomicznym i prawnym.
  • Opracować przez Wydział Finansowy Starostwa Powiatowego spójną politykę finansową z politykami podległych jednostek organizacyjnych, jasno określającą zakresy odpowiedzialności dla kierowników jednostek, komórek organizacyjnych Starostwa i indywidualnych osób ze strony Starostwa Powiatowego.
  • Zastąpić Porozumienia z 31 maja 2012 roku w sprawie obsługi finansowej szkół i placówek edukacyjnych umowami na obsługę finansową w których jasno będą określone zobowiązania stron, kompetencje oraz sankcje z tytułu nie wywiązania się z umowy lub rozważyć możliwość powrotu księgowości do placówek edukacyjnych.
  • Dokonać analizy i oceny procesu decyzyjnego osób odpowiedzialnych ze strony Starostwa Powiatowego za nadzór nad placówkami edukacyjnymi w latach 2010 – 2016 w zakresie odpowiedzialności za finanse, majątek oraz prowadzone inwestycje w tych latach.
  • W sytuacji otrzymania przez Starostwo Powiatowe zawiadomienia o powstałych nieprawidłowościach w prowadzonej polityce finansowej, dołożyć większych starań w wyjaśnieniu i naprawie powstałych nieprawidłowości, a w sytuacji ewidentnego złamania prawa, kierować wnioski do kompetentnych organów karnych. 
Powyższe wnioski przyjęto głosami 4 „Za”, przeciw 0, wstrzymującymi 0 na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 20 maja 2016 roku przy obecności 4 z 5 członków Komisji Rewizyjnej.” Następnie poinformował, że 10.06 wpłynęła odpowiedź od Zarządu Powiatu na te wnioski.

Członek Zarządu Powiatu - Katarzyna Bilska – na wstępie oznajmiła, że docenia wysiłek komisji ponieważ na pewno włożyła bardzo dużo pracy. Jednak po przeczytaniu protokołu szereg rzeczy jest niejasnych i przedstawionych w sposób nierzetelny. Stwierdziła, że nikt nie podważa zarzutu, że w placówce zaistniało niewłaściwe gospodarowanie mieniem, powstałe w wyniku kilkuletniego zaniedbania, którego efektem było nieprzeprowadzenie inwentaryzacji. Z tego też powodu zostały wyciągnięte konsekwencje służbowe wobec pracownika starostwa kierującego do 2015 r. referatem obsługi oświaty. Z uwagi na fakt, że w chwili obecnej prowadzone jest postępowanie prokuratorskie nie wyciągnięte zostały jeszcze konsekwencje wobec byłej pani dyrektor. Działania starostwa w zakresie rozwiązania na bieżąco problemu i pomocy dyrektorowi w tym zakresie są udokumentowane. Jednakże sytuacja powyższa nie zmienia litery prawa, które mówi: art. 4 ust. 5 ustawy z dnia ustawy z 29.09.1994 r. o rachunkowości „Kierownik jednostki, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości – z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury – zostaną powierzone innej osobie lub przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 11 ust. 2, za ich zgodą...” Nie ma więc faktycznej możliwości zdjęcia odpowiedzialności z kierownika jednostki za przeprowadzenie inwentaryzacji. Niezrozumiałym są więc zapisy w protokole, że na mocy porozumienia pomiędzy dyrektorem placówki, a starostą skarżyskim Cyt;”Starostwo rozlicza inwentaryzację. Należało zatem na tą okoliczność sporządzić spis z natury i uzgodnić salda na poszczególnych kontach”. Dla jasności sprawy wyjaśniła: wykonanie inwentaryzacji przez Referat Finansowy Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w porozumieniu nr 10 z dnia 31.05.2012 r., polega na porównaniu kwot uzyskanych w wyniku spisu z natury wykazanych w protokołach komisji inwentaryzacyjnej z saldami ksiąg rachunkowych i zaksięgowanie ewentualnych różnic. Jest to możliwe tylko w przypadku kiedy dyrektor placówki przekazał do Referatu Finansowego Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych dokumenty końcowe ze spisu z natury ujmując stan faktyczny majątku z uwzględnieniem nadwyżki i niedoborów oraz dokonana została przez komisję inwentaryzacyjną kompensata tzn. połączenie nadwyżki z niedoborami, a ewentualne różnice zostały zakwalifikowane jako niedobór zawiniony albo niezawiniony. 2.cyt :”Jeżeli uznać Porozumienie z 31 maja 2012 r. …..za odrębne przepisy to zdaniem Zespołu Kontrolnego……odpowiedzialność…w tym rozliczenie inwentaryzacji ponosi też Starostwo Powiatowe”. Zdanie byłoby prawdziwe o ile dotyczyłoby poprawnego zaksięgowania wyników przeprowadzonej inwentaryzacji. Co do samego przeprowadzenia inwentaryzacji porozumienie nie jest dokumentem wyższego rzędu niż ustawa (zapisy ustawy cytowane wcześniej). Następna nieścisłość w protokole dotyczy wypowiedzi członka zarządu w sprawie wniosku o powołanie do komisji inwentaryzacyjnej pracownika starostwa cyt: ”powiat jako organ prowadzący placówkę dysponuje materiałami źródłowymi jednostki i może je udostępnić komisji do wglądu”. Wyjaśniła, że tak powiedziała, ale zdanie to dotyczy wszystkich faktur dokumentujących zakupy majątkowe placówki. Dyrektor placówki po dokonaniu spisu z natury ma możliwość wglądu do wymienionych dokumentów, co nie oznacza, że to pracownicy starostwa mają lokalizować i spisywać majątek placówki powierzony dyrektorowi. Dodała, że dyrektor, przed rozpoczęciem roku szkolnego, wystąpił z wnioskiem do zarządu o wyznaczenie pracownika starostwa do komisji inwentaryzacyjnej. Jednak my mamy placówek kilka i wszyscy bazowaliśmy na dokumentach, które znajdują się w referacie, a tam był dokument, że inwentaryzacja jest. Wyraziła zdanie, że skoro dyrektor wie, że mogą być problemy to jako nowy dyrektor powinien powołać komisję inwentaryzacyjną i przeprowadzić spis z natury. Dopiero w sytuacji gdy ta kwestia go przerasta i nie daje sobie z tym rady, wówczas starostwo powinno interweniować i na bieżąco udzielać pomocy. Dodała, że my cały czas panu dyrektorowi taką formę oferowaliśmy, co udokumentowaliśmy w odpowiedzi do pana Grzegorza Małkusa. Począwszy od października kiedy to pracownicy referatu byli u dyrektora udzielając wskazówek co należy zrobić, jak należy spisać i jak wygląda kompensata. Wyjaśnienia dotyczy także zarzut cyt ”brak jest wskazania głównego księgowego dla ZPEW. Wyjaśniła, że zgodnie z ustawą o rachunkowości jednostka może mieć tylko jednego księgowego, którym w przypadku Starostwa Powiatowego (a tym samym referatu oświaty) jest Skarbnik Powiatu. Ustawa o rachunkowości daje jednak możliwość delegowania obowiązków i odpowiedzialności na inne osoby posiadające określone w ustawie kompetencje. Tak też zostało uczynione poprzez powierzenie obowiązków księgowym: 31.05.2012 r. pani Katarzynie Dąbrowskiej – byłej kierownik referatu, 02.03.2015 r. pani Leokadii Michalak – która odeszła na emeryturę i z dniem 02.11.2015 r. pani Barbarze Kuleta. Dokumenty powyższe przez cały czas znajdują się w referacie obsługi finansowej oświaty. Zdziwienie budzą także zapisy sugerujące nieprawidłowości przy wykonywaniu prac inwestycyjnych czy zakupu majątku. Wyraziła zdanie, że sugerowanie zmowy cenowej przy zakupie kamer, czy poddawanie w wątpliwość zmiany grubości zastosowanego styropianu stawia pod znakiem zapytania obiektywizm komisji. O ile wie, wszystkie wnioski zostały sformułowane na podstawie protokołów odbioru i nikt z komisji nie poprosił o dokumenty znajdujące się w Wydziale Mienia i Inwestycji, a dotyczące wprowadzanych zmian tzn . opinii i zgody projektantów na zmianę wspomnianej grubości styropianów oraz nie przeanalizował od kiedy nastąpiło zalewanie przy stolarce okiennej. Zdziwienie budzi także stwierdzenie cyt. „dopiero na wniosek nowego dyrektora….starostwo podjęło działania zmierzające do usunięcia istniejących wad….”. Pytania nasuwają się same: kiedy usterki zostały zgłoszone i kto jak nie dyrektor powinien je zgłosić. Uwadze komisji umknął istotny fakt, że dwukrotnie (po pierwszych opadach deszczu) dyrektor Małek zgłaszała usterki, które w wyniku interwencji zostały usunięte przez wykonawcę – dokumentacja do wglądu w Wydziale Mienia. Przypomniała, że sprawa monitoringu stawała już na sesji rady powiatu w skutek interpelacji radnego Grzegorza Małkusa. Zainteresowany otrzymał w kwietniu br kserokopię pism wyjaśniających, złożonych przez jednostkę. Jeżeli nie rozwiały one wątpliwości to jej zdaniem właściwszym posunięciem niż sugerowanie zmowy cenowej byłoby, zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Kończąc wskazała, że ocenianie pracy i kontroli wcześniejszej komisji rewizyjnej jest nieetyczne.

Starosta – Jerzy Żmijewski – przypomniał, że w 2010 roku kiedy były łączone szkoły w jedną placówkę, w podejmowanych uchwałach był zapis „za czynności związane z likwidacją szkół odpowiedzialny jest dyrektor, do którego obowiązków należy w szczególności: opracowanie i uzgodnienie z wydziałem finansowym oraz wydziałem edukacji starostwa powiatowego szczegółowego planu działań związanych z likwidacją, sporządzenie planu kosztów likwidacji, sporządzenie spisu z natury i przekazanie mienia szkół”. Dodał, że była dyrektor SOSW nr 1 – pani dyrektor Czajkowska, od momentu połączenia szkół, pełni funkcję wicedyrektora Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych, więc też jest odpowiedzialna. Zgodnie z ustawą o rachunkowości raz na 4 lata dyrektor ma obowiązek przeprowadzić inwentaryzację. Z dokumentów wynika, że na koniec 2014 roku inwentaryzacja została zrobiona. Jest dokument podpisany przez panią dyrektor Nowak-Małek, że inwentaryzacja została zakończona, rozliczona i przyjęta przez pracownika. Fizycznie ta inwentaryzacja nie została zrobiona. Po dokonanym wyborze Marcina Kruka na dyrektora, poprosił go o zrobienie spisu z natury. Inwentaryzacja została od 1 września 2015 roku zarządzona i do dnia dzisiejszego nie została rozliczona, mimo że ustawa mówi, że powinna zostać rozliczona na koniec roku. Ponieważ nie zostało to wykonane starosta przeprowadził rozmowę z dyrektorem jakiej pomocy oczekuje. Została na miesiąc oddelegowana audytor aby swoją wiedzą pomogła w zinwentaryzowaniu. W lutym na wniosek dyrektora przedłużona została praca audytora w placówce i włączone jeszcze do tego zespołu dwie osoby z referatu obsługi oświaty. Mimo to do dzisiaj nie ma rozliczenia inwentaryzacji. Ponieważ okazało się, że do tej sali to nie można wejść bo dzisiaj nie ma nauczyciela, a do kolejnej nie wejdziecie bo nie ma kluczy. Zapytał czy tak ma wyglądać współpraca i pomoc przy wyprowadzaniu zaniedbać z poprzednich lat. Następnie przedstawił przykłady mienia, które znajdują się na stanie ZPE-W np. plac na pl.Floriańskim. Dlatego też zapytał gdzie przez te lata była dyrektor Czajkowska, która była dyrektorem SOSW nr 1 mieszczącego się na pl. Floriańskim. Czemu nie dopilnowała, aby zgodnie z uchwałą rady protokólarnie to przekazać. Kolejnym przykładem jest boisko przy MOS. Zaznaczył, że na pewno nie zostawiliśmy dyrektora samego. Starosta zaproponował dyrektorowi, żeby zebrał w jedno miejsce rzeczy z całej szkoły, których nie może zidentyfikować. Wówczas powołamy zespół z pracowników starostwa, który to spisze i zinwentaryzujemy. Podkreślił, że nie wie czemu przez 9 miesięcy nie można zakończyć inwentaryzacji placówki. Kończąc stwierdził, że nie odpowiada nam rozwiązanie podjęte w 2013 roku jeśli chodzi o obsługę oświaty. Zgodnie z nowelizacją ustawy to starosta ponosi odpowiedzialność za finanse szkoły. Starosta nie ma zamiaru ponosić takiej odpowiedzialności. Rozważamy powrót księgowych do szkół lub utworzenia jednostki z kierownikiem i główną księgową.

Radna Anna Leżańska
– stwierdziła, że była przekonana, że kontroli podlegał ZPE-W, a po przeczytaniu protokołu okazało się, że kontrolowano również ją jako członka komisji rewizyjnej poprzedniej kadencji.

Radna Renata Bilska - wyraziła zdanie, że jest to kompletne niezrozumienie ponieważ jest tam pochwała pracy poprzedniej komisji. W protokole jest podkreślone, że zespół kontrolny komisji rewizyjnej w składzie: Anna Leżańska i Stanisław Czubak wskazał zarządowi w 2012 roku żeby zwrócił uwagę, że stan majątku jest w trakcie spisu. Kompletną bzdurą jest zatem zarzut, że komisja rewizyjna dokonuje oceny pracy poprzedniej komisji rewizyjnej.

Radna Anna Leżańska – przytoczyła zapis z protokołu komisji rewizyjnej cyt. „Bardzo istotnym faktem jest, że w 2012 roku, Zespół Kontrolny Komisji Rewizyjnej mógł i powinien dopatrzyć się pewnych nieprawidłowości w gospodarce majątkowej Placówki, tak się nie stało, a kolejne zlecone przez Starostwo Powiatowe kontrole do lipca 2015 r, tej kwestii dogłębnie też nie zweryfikowały. W 2012 roku z Komisji Rewizyjnej kontrolę przeprowadził Zespół Kontrolny w składzie: Stanisław Czubak i Anna Leżańska. Protokół z tej kontroli stanowi Zał. Nr 1 do niniejszego protokołu.” Dodała, że kontrola, którą przeprowadzała wspólnie ze Stanisławem Czubakiem jako zespół komisji rewizyjnej, nie obejmowała inwentaryzacji. Przedmiotem kontroli w 2012 roku było: stan organizacyjny jednostki na dzień 30.05.2012r., dochody i wydatki za 5 miesięcy 2012 roku oraz system kontroli wewnętrznej. Ponadto dodała, że radna Renata Biska była także członkiem komisji rewizyjnej w poprzedniej kadencji i na posiedzeniu gdzie był przedstawiany protokół nie wniosła żadnych uwag ani zastrzeżeń.

Radna Renata Bilska
– stwierdziła, że zespół kontrolny spotykał się wielokrotnie i była ona przekonana, że poprzedni zespół kontrolny komisji rewizyjnej w 2012 roku spełnił swoje zadanie, bo zwrócił uwagę i zgłosił do ówczesnego zarządu, że spis majątku jest w trakcie realizacji. Nie wie jak to się stało, że zdanie jest takie jakie jest. Dodała, że najistotniejszym jest dołączony do protokołu z kontroli protokół zespołu kontrolnego z 2012 roku.

Radny Grzegorz Małkus
– rozumie emocjonalne podejście koleżanek do tej materii bo jest ona niełatwa. Podkreślił, że zawarte w protokole sformułowanie jest prawidłowe. Państwo zauważyliście, że kontrola składników majątkowych jest w trakcie i jest to priorytet na 2012 rok. Ktoś powinien sprawdzić czy zostało to zakończone, a jeżeli już kontrola składników majątkowych, to jak ona się odbywała. Zapytał czy widzieliście państwo dokumenty. Jego zdaniem nie ma w protokole żadnego przekłamania i nie wstydzi się za żadne stwierdzenie zawarte w tym protokole. Zwracając się do Katarzyny Bilskiej stwierdził, że zarzuca ona wiele nieścisłości zawartych w protokole. Zaznaczył, że protokół podpisał dyrektor nie wnosząc żadnych uwag. Odbiera to tak jakby komisja rewizyjna była głównym sprawcą sytuacji w placówce. Przytoczył wyciąg z protokołu zarządu z 26.08.2015 roku „Członek Zarządu – Pani Katarzyna Bilska odczytała pismo Dyrektora Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych (załącznik nr 6) z prośbą o wyznaczenie pracownika Starostwa, jako członka komisji inwentaryzacyjnej, która Dyrektor zamierza powołać z dniem 1 września br. celem dokonania spisu z natury oraz inwentaryzacji mienia placówki. Starosta poinformował, że w związku z ustawą o rachunkowości inwentaryzację zarządza i przeprowadza kierownik jednostki organizacyjnej i wyznacza skład komisji spośród pracowników kierowanej przez niego jednostki. Ponadto obowiązkiem kierownika jest również dokonanie rozliczenia inwentaryzacji w ustalonych terminach.

Członek Zarządu Pani Katarzyna Bilska dodała, że powiat jako organ prowadzący placówkę dysponuje materiałami źródłowymi jednostki i może je udostępnić komisji do wglądu, celem dokonania weryfikacji. Mając na uwadze powyższe, Zarząd Powiatu nie wyraził zgody na prośbę Dyrektora.” W powiecie nie było żadnej dokumentacji z przeprowadzonego spisu i przeprowadzonej inwentaryzacji od 2010 roku, tak więc nie mogła pani powiedzieć, że dysponujecie dokumentacją. Pani dyrektor Małek popełniła fatalny błąd, że w 2015 roku podpisała dokument, którego nie miała prawa podpisać. Należy zadać pytanie kto ją do tego zmusił. Aktualnie postępowanie wyjaśniające prowadzi prokuratura. Zgadza się, że ustawa jest aktem wyższego rzędu, ale jeżeli na podstawie tej ustawy zawiera się umowę czy porozumienie to ten, który je podpisuje jest zobowiązany do realizacji tego porozumienia. Wyraził zdanie, że komisja rewizyjna wykonała pracę rzetelnie i należy wyciągną wnioski na przyszłość.

Członek Zarządu - Katarzyna Bilska
– odnosząc się do powyższego, oznajmiła, że dokumenty źródłowe to faktury. Trzeba znaleźć mienie w placówce i sprawdzić w fakturach, które są w powiecie.

Radna Renata Bilska – ma nadzieję, że jest wola obu stron, aby wspólnie zakończyć dobrze tę sprawę, wyprowadzić wszystko i doprowadzić stan do porządku.

Członek Zarządu – Katarzyna Bilska – stwierdziła, że na posiedzeniu zarządu, na którym ostatnio był pan dyrektor zakończyliśmy sprawę wspólną puentą, że osoby, które wiele nie dopełniły są lub będą pociągnięte do odpowiedzialności. Natomiast w tej chwili wszyscy pracujemy na swoje konto. Dlatego poprosiła, aby się nie dziwić emocjonalnemu podejściu do tej sprawy, bo nikomu bardziej niż nam nie zależy na tym aby ta placówka „stanęła na nogi” i inwentaryzacja został zrobiona tak, jak powinna być zrobiona w 2010 roku. Dodatkowo zależy nam na wizerunku powiatu dlatego też poprosiła o zrozumienie, że jeżeli w protokole przeczytała takie stwierdzenia czuła się w obowiązku żeby przedstawić swoje stanowisko.


Ad.pkt.12 Zamknięcie Sesji Rady Powiatu Skarżyskiego.



Przewodnicząca Rady – Bożena Bętkowska poinformował, że porządek posiedzenia został zrealizowany w całości. Następnie poprosiła o powstanie z miejsc i zakończyła obrady poprzez wygłoszenie formuły "Zamykam XXII Sesję Rady Powiatu Skarżyskiego". Godzina zakończenia obrad –18.50

Protokołowała: Joanna Wężyk

Przewodnicząca
Rady Powiatu Skarżyskiego
Bożena Bętkowska

Protokół XXII-23.06.2016.pdf (165kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Przewodnicząca Rady Powiatu Skarżyskiego (30 sierpnia 2016)
Opublikował: Łukasz Krawiecki (2 września 2016, 14:48:42)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 700