Elektroniczny urząd

W dzisiejszych czasach wiele spraw urzędowych można załatwić bez wychodzenia z domu. Wystarczy komputer z dostępem do Internetu i profil zaufany. Czym jest profil zaufany i jak go zdobyć? Pokazujemy to Państwu krok po kroku.

We współczesnych czasach w Internecie można załatwić wiele spraw bez wychodzenia  z domu. W sieci dokonujemy transakcji bankowych, robimy zakupy, wypełniamy deklaracje podatkowe. Do składania przelewów bankowych nie jest wymagany podpis elektroniczny, gdyż banki działają na innej zasadzie. Każdy klient banku zawiera bowiem indywidualną umowę na honorowanie autoryzacji poprzez konto klienta i hasło dostępu do strony banku.
Czym  jest profil zaufany?

Ostatnio coraz częściej mówi się o profilu zaufanym w kontakcie klienta z urzędem. Co to jest profil zaufany i do czego służy?

Profil zaufany to bezpłatny podpis elektroniczny, dzięki któremu obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną, bez konieczności wychodzenia z domu. Identyfikuje osobę, która ten podpis wykorzystuje. Profil zaufany spełnia funkcje podobne do oferowanych komercyjnych podpisów elektronicznych. Posługując się nazwą użytkownika tzw. loginem, hasłem oraz adresem poczty elektronicznej można załatwiać wiele spraw administracyjnych za pośrednictwem Internetu np. wnoszenie pism, wniosków i zapytań do urzędów.

W jaki sposób można założyć profil zaufany?

Należy najpierw założyć konto użytkownika na portalu ePUAP (www.epuap.gov.pl), z którego wysyłamy wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. Następnym krokiem jest uwierzytelnienie Profilu w ciągu 14 dni w jednym z urzędów. Profil zaufany możemy potwierdzić we wszystkich urzędach wojewódzkich, urzędach skarbowych oraz w placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W wybranym urzędzie dokumentujemy przed urzędnikiem swoje dane osobowe, który porównuje je z wprowadzonymi do systemu. Po pozytywnej weryfikacji danych, na podstawie przedłożonego dowodu osobistego, konto założone na portalu ePUAP zyskuje status profilu zaufanego. Po uwiarygodnieniu danych właściciel profilu zaufanego może posługiwać się nim w kontaktach z administracją w sposób podobny, jak podpisem elektronicznym.
Sposób działania

Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Właściciel loguje się na stronie www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, którą chce zrealizować, wypełnia wniosek, podpisuje go profilem zaufanym, a następnie wysyła wniosek do urzędu.

Korzyści wynikające ze stosowania profilu zaufanego

Na mocy ustawy o informatyzacji w postępowaniu administracyjnym, profil zaufany jest metodą uwiarygodniania obywateli równoprawną z bezpiecznym, certyfikowanym podpisem elektronicznym.

Profil zaufany

  • nie wymaga dodatkowego urządzenia ani karty kryptograficznej, jak w przypadku bezpiecznego podpisu elektronicznego,
  • nie ma potrzeby instalacji dodatkowego oprogramowania do obsługi podpisu elektronicznego;
  • jest bezpłatny,
  • pozwala na załatwienie wielu spraw administracyjnych,
  • umożliwia składanie oświadczeń woli.

Podpisując się także profilem zaufanym możemy złożyć deklaracje podatkowe, a zwłaszcza zeznania roczne. Możemy składać wnioski i pisma do urzędów i instytucji, które udostępniają na swoich stronach odpowiednie formularze elektroniczne poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą. Możemy także zarejestrować działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG). Zawsze możemy także wysłać pismo do urzędu na tzw. formularzu ogólnym udostępnionym na platformie ePUAP.

Udostępnienie usług możliwych do realizacji przy pomocy profilu zaufanego jest korzystne także dla administracji.  Wzrost liczby usług dostarczanych drogą elektroniczną, spowoduje uproszczenie procedur administracyjnych i zmniejszenie pracochłonności ich wykonania.

Więcej informacji o profilu zaufanym jest dostępne na platformie ePUAP pod adresem: http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_ProfilZaufany

Jakie e-usługi świadczy starostwo?

Starostwo Powiatowe również umożliwia przesyłanie przez klientów pism drogą elektroniczną za pomocą profilu zaufanego. Na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej starostwa www.powiat.skarzyski.ibip.net.pl w zakładce ePUAP - elektroniczna skrzynka podawcza możecie Państwo zarejestrować się na platformie elektronicznej, a także zalogować po uzyskaniu profili zaufanego i przesyłać do urzędu pisma drogą elektroniczną. W obecnej chwili umożliwiamy złożenie pism i wniosków na odpowiednich formularzach elektronicznych dostępnych na platformie.

W przyszłym roku w ramach projektu „e-świętokrzyskie Rozbudowa Infrastruktury Informatycznej JST” urzędy otrzymają kolejne formularze elektroniczne umożliwiające przygotowanie pism i wniosków do załatwiania większości spraw.
W obecnej chwili profil zaufany na terenie powiatu skarżyskiego można potwierdzić:
- w oddziale ZUS Skarżysko-Kamienna ul. Kossaka 3
-w Urzędzie Skarbowym w Skarżysku-Kamiennej ul.1 Maja 56

Serdecznie zapraszamy do korzystania z profilu zaufanego i możliwości jakie świadczą obecnie e-urzędy.

metryczka


Wytworzył: Małgorzata Łakomiec (13 marca 2014)
Opublikował: Małgorzata Łakomiec (13 marca 2014, 10:48:09)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2600